Museum Bronbeek geeft roofkunst niet zomaar terug


Winchester geweer, buitgemaakt tijdens de Lombok-expeditie van 1894. © Museum Bronbeek

Museum Bronbeek in Arnhem bezit honderden objecten die in de koloniale tijd geroofd zijn uit Nederlands Indië, het huidige Indonesië.  De gestolen waren teruggeven is niet het eerste waar museumdirecteur Pauljac Verhoeven (foto)  aan denkt.
Een schrijftafel van de Sultan van Atjeh, buitgemaakt op 23 januari 1874. Eendrietandwapen, afkomstig van de westkust van Borneo, buit gemaakt bij Montrado. Een ‘klewang’, een zwaard, buitgemaakt in het ‘Palembangsche gebied’ in 1872.
Geroofd
Zomaar drie objecten die Museum Bronbeek, verteller van de koloniale geschiedenis van Nederlands-Indië, in haar bezit heeft. Ze zijn overzee geroofd. Van de 85.000 items van Museum Bronbeek is onduidelijk hoeveel precies onrechtmatig is verkregen. Bij 102 items staat vast dat ze zijn geroofd, maar vermoedelijk is het veel meer gelderlander.nl

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

10 reacties op Museum Bronbeek geeft roofkunst niet zomaar terug

  1. Loekie zegt:

    “Helaas gaan wij over een geschiedenis die niet leuk is”, zegt de museumdirecteur.
    Toch een uitspraak waarover je een avondje genoeglijk over kunt praten. Koffie, tjendol, kwee2 erbij, moet gezellig worden. De eerste vraag aan de directeur is dan: waarom doet u dit niet-leuke werk? Wat drijft u?
    En na afloop natuurlijk dansa.

  2. Een kris heeft een GEEST.Dat is volgens de krissen experts.Ik geloof er geen bal van maar ik heb zelf met mijn ogen gezien, hoe een kris op zijn punt STAAT.Op een marmeren tafel. Geweldige kunst van balancering? Ook de TJOENDRIK ( vrouwelijk kris )van mijn vrouw die ik een een vaas staat en op het buffet.Is op eens op de vloer gevallen toen ze stierf.Maar de vaas is niet gebroken.Ook dat het op elke Vrijdag avond lawaai maakte, tot dat ik het terug gestuurt heb naar haar familie.Dus de experts vooral in de KRATON zullen wel weten of de kris van Diponegoro vals is of niet.De verlakkerij van Rutte om een waardelose Buginese badik aan de President van Indonesie te overhandigen is het toppunt van verlakkerij van de Hollanders, maar de Indonesiers zijn natuurlijk te beleeft om hun mening teuiten.Hoe dan ook de
    de lokaas is gelukt en ze hebben een werk order van 100 millioen EU’s in de wacht gesleept.

  3. Erwin zegt:

    Lekker laten liggen waar t ligt. Er bestaat zo iets als verjaring. Dat gezeik over en weer in dat klote Nederland. Word er moe van.

    • RLMertens zegt:

      @Erwin; ‘verjaring etc.’- Roofkunst hoort nou eenmaal bij een roofstaat!

      • Jan A. Somers zegt:

        In Nieuw-Guinea deden de Paters uit Tilburg de missionering. Ik herinner mij nog van thuis Pater Vertenten en Pater Geurtjens. Zij waren aan boord bij mijn vader, en logeerden soms bij ons, op weg tussen Nieuw-Guinea-Soerabaja-Batavia. Wikipedia: Geurtjens had met Vertenten gemeen dat hij een grote interesse had in de talen en culturen van de samenlevingen waar hij zijn arbeid verrichtte. Beide paters lieten een omvangrijk volkenkundig oeuvre na. Selecte bibliografie:
        Onder de Kaja-Kaja’s van Zuid Nieuw Guinea. Roermond-Maaseyck: J.J. Romen & Zonen, 1933. (Duitse vertaling: Unter den Kaja-Kajas von Sǖd Neuguinea. Paderborn, 1935).
        Op zoek naar oermenschen. Roermond-Maaseyck: J.J. Romen en Zonen, 1934.
        Zijn plaats onder de zon. Roermond-Maaseyck: J.J. Romen en Zonen, 1941.
        Oost is oost en west is west; psychologische en andere tegenstellingen toegelicht met voorbeelden uit eigen ervaring. Utrecht-Brussel: Het Spectrum, 1946.
        Hij vertrok in 1903 als missionaris naar de Kei-eilanden in de Molukken. Op deze eilanden en ook op het nabijgelegen Tanimbar-eilanden werkte hij tot 1920, waarna hij werd overgeplaatst naar de zuidkust van Nieuw-Guinea.
        Daar verzamelde hij van alles wat voor zijn studie bruikbaar kon zijn, in een museum in Tilburg. Niks roofkunst. Die Papoea’s (Kaja-Kaja’s genoemd in die tijd) wisten drommels goed hoe of de ruilhandel met de voor hun buikbare Westerse spullen werkte. Alleen is er van deze voorwerpen geen aankoopbewijs! Na de oorlog was Pater Geurtjens gepensioneerd in het moederhuis in Tilburg. Als vrijbuiter in zijn missiegebied kon hij niet meer wennen aan al die leefregels, en kwam af en toe bij ons in Vlissingen een nachtje uitblazen. De spullen die Pater Vertenten had verzameld zijn volgens mij in het Tropenmuseum in Amsterdam terechtgekomen. Ook geen roofkunst!

    • Loekie zegt:

      Zo zouden de Romeinen hun oorlogsbuit ook terug moeten geven.

  4. Arthur Olive zegt:

    Bij de Hermitage museum in St. Petersburg maakte iemand de opmerking dat het de grootste museum van gestolen kunststukken was waarop de gids ons vertelde dat Rusland het gaat teruggeven maar nu nog niet. Die kunststukken waren minstens twee keer gestolen, eerst van de Joden en daarna van de Nazi’s.

    • Jan A. Somers zegt:

      Zou er voor Nederland ook niet wat te halen zijn in Spanje? 80 jaar oorlog! Misschien kunnen de Nederlandse koloniën Limburg, Brabant en Zeeuws Vlaanderen ook nog hun hand ophouden in Den Haag?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.