9 mrt Indië-lezing

Indisch Herinneringscentrum:
Op zaterdag 9 maart vindt de Indiëlezing plaats: een initiatief van Stichting 4/5 mei Comité Amsterdam Zuidoost en wordt georganiseerd in samenwerking met het Indisch Herinneringscentrum. De lezing wordt gefaciliteerd door de Openbare Bibliotheek Amsterdam.

Het thema dit jaar is ‘Migratie & aanpassen’. Prof. Dr. Leo Lucassen, (Directeur Onderzoek van het Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (IISG) in Amsterdam en hoogleraar Sociale Geschiedenis aan de Universiteit Leiden. Tevens auteur van o.a. Vijf Eeuwen Migratie) schetst in zijn lezing een wetenschappelijke analyse t.a.v. de post-koloniale Indische migratiegeschiedenis en het integratie- en assimilatieproces in Nederland. Na Leo volgt spreker Siem Boon, heel haar leven werkzaam bij de Tong Tong Fair in Den Haag en sinds 2017 directeur. Zij initieerde het theater voor gesproken woord en de boekenkrant Indisch Anders. In het verleden was zij bestuurslid van het Indisch Wetenschappelijk Instituut. Hoe heeft zij de zg succesvolle integratie als 2e generatie persoonlijk ervaren? Tot slot deelt historica en blogger van Gewoon een Indisch Meisje, Lara Mariette Nuberg vanuit haar perspectief als 3e generatie Indische Nederlander, haar ervaring met publiek. Er is ruimte voor vragen uit publiek.

Dit bericht werd geplaatst in agenda - evenementen. Bookmark de permalink .

42 reacties op 9 mrt Indië-lezing

  1. Patrick zegt:

    Van een politiek statement van dit Sophiahof. Naar dit.

  2. Peter van den Broek zegt:

    citaat van Lara Nuberg.:…” Wat is een authentieke Indische identiteit als de groep mensen die in de jaren ’40 tot de jaren ’60 naar Nederland kwam alles behalve een homogene groep was?”

    Een vaak voorkomend “verwijt” van Indischen als niet-homogene groep? In de jaren 50 en 60 was Nederland een verzuild land, waarbij Katholieken naar de RK-school, Christenen (welke) naar de gristelijke school en Openbaren (?) naar de openbare school gingen. De zuil was weliswaar niet homogeen, maar de rangen en standen waren niet zodanig dat dat scheidslijnen vormden althans bij mij in Rijswijk en Delft.

    Wat ik bij dat niet-homogene van Lara Nuberg moet voorstellen, weet ik niet aangezien ze dat niet aangeeft.
    Wat ik wel weet is dat in het voormalig Nederlands-Indie Indischen dwz Indo-Europeanen met Indo-Europeanen trouwen , bij mijn familie tot in de 6de generatie.
    Op bruiloftsfoto’s ziet het er bruin uit van de mensen. De familieleden van de zgn 1ste generatie hebben een uitgebreide Indo-Europese vriendenkring in Nederland. Ons soort mensen heeft zich toen politiek georganiseerd in het IEV. Althans dat vertelt mijn geschiedenis.

    Ik weet niet tot hoever de Indo-europese geschiedenis teruggaat bij Lara Nuberg. Bij Siem Boon weet ik dat. Haar vader was 100% Indo terwijl haar grootvader van vaders kant totok was of vergis ik mij? In familiestambomen zie ik vaak door de bomen niet het Indisch bos. Maar Boeroeng weet beter.

    • Boeroeng zegt:

      Wat is een authentieke Nederlandse identiteit (Belgisch,. Frans, Brits, Italiaans) ?
      Dé ………( klemtoon) Nederlander bestaat niet. Dé …..( klemtoon) Nederlandse identiteit bestaat niet.. Er zijn vele Nederlanders en vele Nederlandse identiteiten.
      Het is niet zo eenduidig of heterogeen. Idem Indische Nederlanders ..
      Maar dat wil niet zeggen dat die Indische Nederlanders heel veel verschilden onderling , zodanig dat er geen groepsgevoel meer bestond. Dat was en is er nog steeds wel.

      Siem Boon heeft moederszijde één Duitse opa. totok … niks Indisch an.
      Ik heb een Limburgse totokopa …. en die haalde net niet het 50-jarig verblijf in Indië, maar in die vele jaren was hij uiteraard ‘verindischt’

      “Verindischt”
      Fascinerend woord, wat betekende het vroeger en wat betekent het nu nog

      • Ron Geenen zegt:

        @@“Verindischt”
        Fascinerend woord, wat betekende het vroeger en wat betekent het nu nog@@

        “Verindischt” bestaat volgens mij niet. Immers Indie hield na 1945 op te bestaan. De Indische in Indonesie, achtergelaten, is intussen ver-Indonesisch. En zo zijn de Indische mensen in Nederland vernederlands, enz. Het enige is het verschil binnenkamers, waar het verschil met o.a. de Nederlander duidelijk kenbaar is.

        • Anoniem zegt:

          @ Verindischt” bestaat volgens mij niet…
          # Biologisch en/of cultureel?
          Mengelingen zijn het al ongeacht het jaartal van de merdeka .De (onvermengde) en generatielang in de archipel wonende totoks idem die vooral cultureel zich aan de tropen hebben aangepast. Hun in Nederland geboren nazaten alleen als ze dat door de ouders met de opvoeding hebben meegekregen. Die opvoedkundige beinvloeding is zelfs bepalend bij kinderen uit een relatie van een blanda en indo met mogelijk een twijfelindo als resultaat.

        • Ron Geenen zegt:

          De twijfelindo is een persoon die zeer waarschijnlijk zelf denkt dat hij/zij geen Indo is. Mijn jongste zus, eigenlijk een stiefzus, want haar vader was een totok, denkt ook dat ze geen Indo is. Wij schelen in leeftijd 20 jaren en ze ziet zich zelf veel meer Nederlands dan Indisch. Daarentegen voel ik mij nog Nederlander nog Indonesier; dus Indo. De echte Indo’s, zoals U en ik, zullen dan ook in 20 jaar verdwenen zijn.

        • Anoniem zegt:

          Anoniem=PLemon

        • Jan A. Somers zegt:

          Na augustus 1945 is in Indië/Indonesië de Indische bevolking nog een tijdje blijven doorgroeien. Ik heb een Indische buurvrouw uit 1962, in 1966 naar Nederland gekomen. En verder weet ik niet waarom ik trots moet zijn op mijn roots? Dat ze mijn roots werden gebeurde toch gewoon? Ik ben trots op wat ik ben geworden, in Nederland mijn kansen gegrepen. En op mijn Zeeuws meisje dat net zoveel moeite heeft moeten doen om te worden wat ze is geworden. We zijn tevreden mensen.

      • RLMertens zegt:

        @Boeroeng; ‘identiteit etc.’- Wij zijn zo homogeen als ieder ander volk! Onze gado gado is in alle variaties te verkrijgen. Van milde smaak tot heet aan toe! Met kroepoek of emping.
        En ‘natierlik een hoet glas bier erbij’ ( tjendol er na!) En onze identiteit; hidoeng pessek!

    • Jan A. Somers zegt:

      “niet zodanig dat dat scheidslijnen vormden” In Vlissingen gingen de patiënten uit de ommelanden meestal naar het Protestante Bethesda, en de Vlissingers naar het katholieke St. Jozefziekenhuis. In Delft was er ook zo’n scheiding over de drie ziekenhuizen: Oude en nieuwe gasthuis (gemeente), Bethel, en Hippolytus

  3. Robert zegt:

    Het eten van assem bevordert het assimilatie process heb ik vernomen. Waarom moesten de Indos in Nederland assimileren en integreren? Is het niet een process van zelf kiezen, of is/was het een opgelegd proces?

    • Ron Geenen zegt:

      @@ Is het niet een process van zelf kiezen, of is/was het een opgelegd proces?@@

      Het was toen een opgelegd process. Er werden boekjes uitgegeven, hoe men in NL kon/moest aanpassen en ook cursussen b.v. aan huisvrouwen hoe je een aardappel moest schillen; niet van je af maar naar je toe (de Nl aard en karakter)

  4. Boeroeng zegt:

    VERINDISCHEN – Indisch worden in zeden, gewoonten en karakter.

    Van Dale, uitgave 1898
    https://www.ensie.nl/vandale1898/verindischen

    • Ron Geenen zegt:

      Indisch zijn is dus:
      -wel kunnen delen
      -bescheiden zijn, en niet recht door zee
      -niet te snel een mening geven over anderen
      -de schoenen uitdoen in huis
      -niet krenterig zijn
      -geen melk en zuivelproducten gebruiken
      -geen koud eten op verjaardagen serveren
      -niet in een kringetje zitten op verjaardagen, maar met z’n allen in een overvolle keuken gaan staan
      -slapen met een guling
      -luidruchtige en lieve familieleden hebben
      -lekker eten en het altijd maar over eten hebben
      -met een lepel eten
      -respectvol zijn (vooral tegen ouderen)
      -iets om trots op te zijn!!!
      -de botol cebok gebruiken
      -woorden in een verkeerde klemtoon zeggen.
      -muziek maken op verjaardagen
      -ouderen verzorgen in de familie
      -wierrook branden
      -veel te veel eten maken
      -cucu’s in de wangen knijpen
      -dingen zelf proberen te fixen met elastiekjes of wat dan ook
      -elkaar bijnamen geven (naam verbasteren)
      -krettek roken
      -Indisch is óók je beras bij de toko halen
      -elkaar pitjit…
      -erwtensoep met rijst
      -hutspot met een vleugje sambal(badjak)
      -en altijd wel een aanwijzing in huis hebben: Een schilderij van een sawa, een wajangpop of donker houten meubelstukken of zo
      -op je werk nasi uduk met abon sapi eten
      -doekjes draperen, veelal van batik
      -een appel schillen met de snijrichting van je af in plaats van naar je toe
      – al 40 jaar in allerlei Indorockbandjes spelen en al 40 jaar hetzelfde (jaren ’60) kapsel lijken te hebben
      -gewoon nederlands praten met áltijd wel een paar indische woordjes of krachttermen erdoorheen
      -’koffer koffer’ in plaats van ’2 koffers’…
      -bijna overal sambal op gooien
      -gerechten zonder knoflook smakeloos vinden
      -jam-karet
      -koppie toebroek
      -Poce Poce / Jospan dansen
      -elkaar meis en jongs noemen
      -kajaput-olie gebruiken als je verkouden bent en obat macan voor pijit
      -als je de vloer veegt met de bezem, naar je toe vegen
      -kerrih lekker rooie strepen op je huid maken
      -altijd 3x warm eten per dag minimaal
      -sapulidi!
      -BOTORÓ (sorry, is makassaars voor kaarten): domino en ceki spelen (voor geld) en de kaarten heel hard op tafel gooien
      -altijd en overal zingen en t lijkt of iedereen gitaar kan spelen….
      -“hidung kepeset” (platte neusvorm)
      -helemaal in elkaar gedoken zitten met opgetrokken benen onderuit op de bank
      -de bewegelijkheid van vingers en handen
      -Oom en Tante zeggen tegen Indische/Molukse ouderen, ook al zijn deze geen familie van je….
      -Indisch is ook “ben jij niet familie van?”
      -gehurkt zitten, met platte voet op grond en pantat naar achter
      -onverwachts bezoek altijd laten aanschuiven aan tafel of mensen ALTIJD eten aanbieden
      -vaak de lidwoorden en aanwijzend voornaamwoorden niet helemaal juist gebruiken
      -samen lemper maken
      -het soms opkroppen van gevoelens
      -in een volle zaal liever ergens achterin blijven
      -helderziende familieleden
      -drie keer weigeren-spelletje als je oma geld aan je wil geven
      -cheque uitspreken als tjek, Edah uitspreken als EdaG, knoflook uitspreken als knofLOOF
      -je oren kunnen bewegen?
      -(bijna) altijd op teenslippers lopen. Ook gewoon met sokken aan
      -“rijsttafel” netjes naast elkaar, sambal goreng hier, lontong daar…. hapje van dit, hapje van dat
      -van je af snijden anders gebeurt er iets met je familie
      -enorme hoeveelheid aan plastic bakjes ala tupperware hebben
      -restjes drinken laten staan in elk kopje…
      -in plaats van “ja” “He-eh” zeggen
      -in plaats van “nee” “e-eh” zeggen
      -langer laten van je pink en duimnagels
      -drank niet helemaal tot de bodem opdrinken
      -thee met heeel veel suiker (Javaanse adat, teken van gastvrijheid als je aan een gast aanbiedt)
      -thee eerst drinken om het zoet uit de mond te spoelen, en dan pas roeren
      -ringen met grote stenen die open zijn en contact maken met de huid, als ze donker zijn ben je ziek
      -de mondhoeken naar beneden trekken om het rijst tussen je wangen en kiezen vandaan te krijgen.
      -haren zwart verven als ze grijs worden. En op oudere leeftijd nog heel ijdel zijn
      -zachtjes, maar hard genoeg beledigingetjes uiten, zoals “… kendeng, tollol, bodoh …”
      -een bepaalde trots hebben, als iemand je voor schut zet niet meteen heel boos worden maar wel een bepaalde sombong hebben tegen die persoon en hem/haar dan negeren of vuil aankijken voor maandenlang
      -altijd lang nazitten en ngobrollen na het eten….belanda’s gaan vaak meteen van tafel en afruimen
      -als iemand je iets aanbiedt, zeg je niet meteen: ja is goed, maar eerst van: nee laat maar
      -upils delven en er over praten
      -vingers kraken
      -opscheppen
      -oudere Indo’s met baseball caps en sportschoenen
      -kopen van high-tech spullen, gadgets, nieuwste dit en dat
      -goud goud goud, goudkoorts
      -tijdens het praten van toonhoogte veranderen
      -bos kijken zonder boos
      -praten met de handen
      -congklak spelen
      -jokok bij de hibachi en dan net zo lang kipas tot de sate gaar is
      -ketimun met een vork bewerken, zodat de plakjes een kartelrandje krijgen
      -de buren ook altijd een bordje brengen
      -altijd aardig blijven ook al mag je de persoon niet
      -op blote kakis lopen (ook buiten)
      -niet met de wijsvinger naar iemand of eten wijzen, maar met de duim
      -met de vingers naar beneden juist van je af wapperen als je wilt dat iemand naar je toe komt
      -je lippen samenknijpen over je tanden naar binnen
      -stoer kijken in de spiegel en dan een beetje je lippen pruilen
      -als baby een armband om krijgen zo een tegen de koorts stuipen
      -in jezelf praten, doen heel veel nene’s
      -je druk maken om niets…
      -vrouwen die “jamu” drinken
      -Orang Kalang
      -het eten, de gastvrijheid, pasar malam, wajang poppen.

      • RLMertens zegt:

        @RonGeenen; ‘Indisch zijn etc.’- Toch heel veel Indonesische(!) gewoontes/trekjes etc.
        ‘upils delven en er over praten’- ??????? Vandaar die grote neusgaten?

  5. Bert zegt:

    Aanpassen ,integreren ,ja ben je eigenlijk wel verplicht als je je in een vreemd land vestigt ,als ik zo die verhalen van de Amerindo,s lees hebben zij dat succesvol gedaan ,toch blijven zij Indo,s ( Geen Nederlandse Indo,s maar gewoon Indo,s) .Ligt ook een beetje aan de cultuur van de Amerikanen ” Weest trots op je eigen roots” De Indo,s hier zijn alleen op de pasar malam Indisch ,is helemaal niet erg ,ik vind alles goed als ik maar geen Indo, tegenkom ,die een blauwe boerenkiel draagt met klompen eronder en die tot overmaat van ramp ook nog eens boers praat ,kijk aanpassen o.k maar je kunt ook overdrijven ! Trouwens de “” Echte”‘ Nederlander neemt ook graag gewoonten van andere landen over b.v Babi Panggang is zowat een Nederlands gerecht geworden ( Wordt binnenkort bijgeschreven bij het Nederlands cultuurbezit ) grappig toch ! en sate en nasi goreng ook de rendang is bij vele Nederlanders bekend .Als je goed naar de straattaal luistert van de Nederlandse jeugd hoor je vele woorden uit het Sranang Tongo ( Surinaamse taal ) Het woord “” doekoes “” ( Geld) wordt door bijna elke jongere gebruikt .Hoor je Nederlanders klagen dat hun cultuur aan het verdwijnen is ? Ja die hoor je maar ze vergissen zich ,de Nederlandse cultuur is niet aan het verdwijnen maar zich aan het verrijken .

    • Ron Geenen zegt:

      @@,als ik zo die verhalen van de Amerindo,s lees hebben zij dat succesvol gedaan ,toch blijven zij Indo,s ( Geen Nederlandse Indo,s maar gewoon Indo,s) .Ligt ook een beetje aan de cultuur van de Amerikanen ” Weest trots op je eigen roots”@@
      Klopt helemaal. Jaren geleden heeft er een volle pagina artikel in The Los Angeles Times gestaan over ons Indo volkje. Toen al geschat in southern California alleen al ruim 100,000 Indo’s. In dat artikel werd onze aard en het harde werken naar voren gebracht. Daarnaast kwamen de Indo’s haast nooit met justitie in aanraking. Wij werden hier vanaf het begin gewaardeerd. Dat als tegendeel hoe wij Indo’s in de jaren 50/60 in Nl werden behandeld. Hier mag je en kan je trots zijn en in NL werd je de grond ingeboord. We werden toch als tweede rang burgers gezien?

      • Boeroeng zegt:

        Ron schrijft:
        Hier mag je en kan je trots zijn en in NL werd je de grond ingeboord. We werden toch als tweede rang burgers gezien?

        Ron, laat die wrok eens varen
        Idem die wrok naar Indonesie over je vader die ” nog steeds gevangene is daar”

        • PLemon zegt:

          TIP:
          Je moet voor vergeving kiezen, zelfs als je dit niet zo voelt

          Dit is iets dat we vaak tegen onze kinderen zeggen en veel mensen houden hieraan vast in hun volwassen leven. Vergeving is geen keuze die je kunt afdwingen. Het moet een vrije en bewuste keuze zijn, zelfs als dat wat langer duurt.

          Als je alleen vergeeft omdat je vind dat het moet, omdat je gelooft dat dit het juiste is om te doen, maar je vergeeft niet vanuit je hart, zal de woede negatieve vormen aannemen op een ander moment. Neem alle tijd die je nodig hebt, maar kies vrij of je wilt vergeven of niet.
          https://verkenjegeest.com/vijf-mythen-vergeving/

        • Anoniem zegt:

          Nou, vaak hoor je zeggen: ‘vergeven, maar niet vergeten’.
          Logischer en gemakkelijker echter is: ‘vergeten, maar niet vergeven’.

        • Anoniem zegt:

          @gemakkelijker echter is: ‘vergeten, maar niet vergeven’.

          # met de kans op onvoorspelbare klachten ?

          *** Herinnering vergeten
          Als je hypnotherapeut aangeeft dat het beter voor je is om iets te vergeten, zal hij dat waarschijnlijk doen door te suggereren dat je het gewoonweg moet vergeten. Omdat je gemotiveerd bent om dat te doen staat je onderbewustzijn daar open voor. In sommige gevallen kan de hypnotherapeut dit proces doorlopen door het uitwissen te visualiseren.

          Er kan iets gebeurd zijn in je verleden dat je wilt vergeten. Leren omgaan met de emoties die bij de herinnering horen, is soms te moeilijk en het is dan gezonder voor je om het te vergeten. Op deze manier kun je de herinnering samen met de hypnotherapeut terughalen zonder de pijn of ongemak te voelen. Ook als je de gebeurtenis bewust vergeet, zijn de emoties erover nog steeds aanwezig in je onderbewustzijn. Deze kunnen zorgen voor allerlei klachten.

          https://mens-en-samenleving.infonu.nl/psychologie/110248-hypnotherapie-hoe-kun-je-leren-iets-vergeten.html

        • Ron Geenen zegt:

          @@ Anoniem? zegt “vergeten”.
          Persoonlijk: Juist niet. Want het slechte uit mijn jonge jaren, hebben mijn succes op latere leeftijd bepaald. Ook mijn keuze om naar Ca te gaan.

        • Ron Geenen zegt:

          Dat is een familie aangelegenheid, die ik als oudste allemaal zelf bepaald. Mensen in NL en Indonesie, die mij proberen wijs te maken hoe goed het wel was, te laten weten wat er in werkelijkheid heeft plaats gevonden, is mijn recht. Heb emails ontvangen waarbij velen geschokt zijn na het lezen van enkele artikelen.

        • Boeroeng zegt:

          Ron,
          Het recht op meningsuiting op deze site of elders is niet het punt.
          Mijjn ouders hebben veel meer meegemaakt dan jij als kind.
          Maar ze bleven niet wrokken . Godzijdank hebben ze dat gedaan en mij het geleerd
          Met je aanhoudend boosheid roep je boze reacties terug op.
          En dat is niet de sfeer die ik wenselijk vind …niet op deze site, niet in de samenleving.
          En is het niet beter voor je eigen gemoedsrust die woede opzij te zetten ?

        • Ron Geenen zegt:

          Je zal van mij niet een aanleiding krijgen. Maar als een ander, speciaal uit Indonesie met een bepaalde tekst met mij begint, krijgt hij/zij lip op stuk. Als jij dat van de andere zijde jegens mij een bepaalde tekst toestaat, dat heb ik het recht ook namens wijlen mijn moeder, die de zelfde gedachten had als ik, op te komen.

        • Boeroeng zegt:

          Ron,
          Mevrouw Ratulangi zei niet veel verkeerds, en je bent inderdaad een brompot.
          De meeste deelnemers van deze site komen uit Indonesië en hebben een Indonesische afkomst, dat jij zo kriegelig wordt van deze indonesische dame, omdat ze Indonesische is, is jouw onredelijkheid.
          Zoals ze zelf aangaf, heeft ze ook een indo-europese afkomst.

          Overigens…. Indisch= indonesische woordjes en nog veel meer culturele dingetjes overnemen . Als iemand je met Pak aanspreekt dan is dat een beleefdheidsvorm, net als ‘meneer’ .

        • Ron Geenen zegt:

          @@Als iemand je met Pak aanspreekt dan is dat een beleefdheidsvorm, net als ‘meneer’ .@@

          Heb reeds vermeld dat ik het gewoon negeer. Maar, persoonlijk, waardeer ik het niet. Of mag ik dat ook al niet zeggen? Ik respecteer principes en vraagt gewoon ook dat jegens mij. Is dat teveel?
          In ieder geval verander ik niet van mening.

        • e.m. zegt:

          @Ron Geenen zegt: 19 februari 2019 om 22:15 Of mag ik dat ook al niet zeggen?@

          — Nou…wh heer Geenen, helemaal geen reden om zo recalcitrant zielig te doen hoor. Als er al een overzicht bestaat, waarop te zien is wie ‘periodiek’ de meeste reacties op indisch4ever achterlaat, dan staat u volgens mij met stip bovenaan. Wat dat betreft, mag u dus heel heel veel zeggen op I4E !

          Denk dat het dan een nog tijdje scrollen is om te lezen wie er op twee staat.

        • Ron Geenen zegt:

          @@helemaal geen reden om zo recalcitrant zielig te doen hoor@@

          Het schrijven van mij was ook niet aan u gericht maar aan de persoon die mij persoonlijk zijn mening geeft. En daar is niets zieligs bij. Gewoon het delen van elkaars opinies. Ook op het internet zijn er etiquettes, o.a. respect.

        • e.m. zegt:

          #Ron Geenen zegt: 19 februari 2019 om 23:34 Het schrijven van mij was ook niet aan u gericht@

          — U wordt vergeetachtig, want dat u dat nu juist schrijft, hij die op alles en iedereen reageert, anders zou u niet bovenaan prijken met de meeste reacties op I4E.

          Heb zelf weleens een persoonlijke discussie gevoerd met Pak Arthur Olive, waar u heer Geenen ongevraagd vrolijk doorheen fietste. Heb de discussie toen maar afgekapt.

          @Ron Geenen zegt: 19 februari 2019 om 23:34 Ook op het internet zijn er etiquettes, o.a. respect.@

          — Mee eens! Bijvoorbeeld geen racistische reacties, die u weleens ontglippen en beledigende reacties. Slecht twee van uw eigen voorbeelden: ‘het gele ras is niet vertrouwen’ en 3e en 4e generatie Indo’s/Indischen, die niet over de ervaringen/kennis beschikken die u meetorst, duidt u bij voorkeur aan met uw woorden: “Stom geboren en suf gezoogd !”

          — Hoe bedoelt u @Ook op het internet zijn er etiquettes, o.a. respect.@, heer Geenen?

          U mag dus het laatste woord . . .

        • Loekie zegt:

          Waarom valt iedereen over Ron Geenen heen? ik mag hem wel, omdat hij uitdrukkelijk schijt heeft aan alles en iedereen en dat laat weten ook. Hij doet gewoon zijn ding, hij gaat zijn eigen gang en wanneer hem dat goed dunkt deelt hij een schop uit. Sociale, politieke, psychologische, maatschappelijke correctheid zijn hem vreemd, zeker wanneer hij wantrouwend is ten aanzien van de afzender van die correctheid.
          Dit alles opgeteld brengt de conclusie dat Ron Geenen een vrij man is. En als dood, ja dood. Dan al.

        • eppeson marawasin zegt:

          @ Loekie zegt: 20 februari 2019 om 17:55 Waarom valt iedereen over Ron Geenen heen? ik mag hem wel, omdat hij uitdrukkelijk schijt heeft aan alles en iedereen en dat laat weten ook.@

          — Maar dat is ‘m nu juist, heer Loekie. Afgezien van het gegeven, dat heer Geenen dus zelf stelt: @@Ron Geenen zegt: 19 februari 2019 om 23:34 Ook op het internet zijn er etiquettes, o.a. respect.@@ Hij is en blijft gast op ’n andermans site, dan kun je dus niet vergoelijkend aankomen met: @omdat hij uitdrukkelijk schijt heeft aan alles en iedereen.@

          Zo schreef ons aller Pak Pierre eens: @Ik vertrouw meer op het zelfregulerend vermogen van de geachte lezers/schrijvers op I4E. Ik ga er daarbij van uit dat niemand van huis uit “koerang adjar” is, d.w.z. dat iedereen netjes is opgevoed en best weet dat sarren, provoceren, kleineren, afzeiken en tot vervelens toe tamboereren op het eigen gelijk niet in het rijtje thuishoren van de goede omgangsvormen.
          Pak Pierre@

          En heer Geenen (who else) reageerde daar op met: @Per slot van rekening zijn we op bezoek bij de heer B en als gasten gedragen we dus als zodanig.
          Ben dus wel eens met uw schrijven.@

          — Klinkt toch niet echt alsof heer Geenen met uw woorden, heer Loekie @uitdrukkelijk schijt heeft aan alles en iedereen@

          Lees bijvoorbeeld ook diens eigen ‘Gast Pikirans’ Is er meer respect bij Indo kinderen dan bij Blanda kinderen ?

          — Á propos heer Loekie, u zou een goede KNIL-kameraad zijn. Uw kameraadschappelijke grondhouding is positief !

          e.m.

        • Loekie zegt:

          Nou, men kan wellevend zijn en tegelijk openlijk schijt hebben aan alles en iedereen.

          – Wil je koffie?
          – Nee!

          – Wil je koffie?
          – Nee dank je.

          – Wil je koffie?
          – Heb ik daarom gevraagd dan?

          – Wil je koffie?
          – Laat me met rust.

          Wil je koffie?
          – Ja graag.

          In alle gevallen wordt antwoord gegeven op een vraag. Dat op zich is al wellevend. De antwoorden variëren naar inhoud en toonhoogte. Da’s logisch. ‘Laat me met rust’ is loud and clear, maar zal niet als wellevend worden ervaren, omdat niet vriendelijk wordt gereageerd op een vriendelijke vraag. Echter….men kijkt/luistert altijd naar het gehalte van het antwoord.. en nooit eerst naar het gehalte van de vraag en de vragensteller.

  6. e.m. zegt:

    “”Woede is slecht voor geest en lijf
    Het literaire en essayistische werk van advocaat en schrijver/dichter Abel Herzberg heeft grote invloed gehad op mijn manier van denken. Hij heeft met zijn vrouw in Bergen-Belsen gezeten, een verschrikkelijk kamp, de kampcommandanten hebben zich daar als beesten gedragen. Hij en zijn vrouw hebben het overleefd en Herzberg heeft de rest van zijn leven geprobeerd te achterhalen waarom mensen zich zo kunnen misdragen. Wat voor frustraties hebben zij in hun leven opgelopen? Tegen andere oud-kampslachtoffers zei hij: ‘Je moet van die woede af, anders hebben ze je tweemaal te grazen. Eerst in het kamp, daarna als meester van je geest.’ Dat je op die manier naar je vijand kijkt, getuigt van grote wijsheid. Wat niet wil zeggen dat mensen die het niet voor elkaar krijgen dom zijn, want ze zijn chronisch ziek gemaakt. Ik heb ervan geleerd dat rancune zinloos – in het klein hoor.””

    Felix Rottenberg in ‘Tijd’ – Trouw weekendbijlage – zaterdag 12 januari 2019

  7. e.m. zegt:

    “”Zijn rede tegen het ontslag van Joodse hoogleraren was voor Rudolph Cleveringa de consequentie van zijn positie en opvattingen””

    — Cleveringa biograaf Kees Schuyt (jurist/socioloog en oud-staatsraad):

    [CITAAT]*
    U oefent in uw biografie ook kritiek uit op zijn niet afnemende haat tegen álle Duitsers, ook na de oorlog. Hoe verklaart u dat?

    “Ik denk dat dit toch te maken heeft met schade die hij persoonlijk in de oorlog heeft opgelopen. Als je dag in dag uit drie keer op appél vernederd wordt, in regen en kou, en je daar bijna aan overlijdt, dan kan dat moeilijk te verwerken zijn. Die ervaringen van diep onrecht hebben hem zeer geraakt. Cleveringa vindt daarom ook na de oorlog bijvoorbeeld de omgang met Duitse universiteiten uiterst moeilijk. Hij weet heus wel dat je niet mag generaliseren en niemand verantwoordelijk kunt houden voor de daden van een vorige generatie. Maar hij kan het toch niet laten.”
    [EINDE citaat]*

    *Bron: trouw.nl – de verdieping/samenleving – 16 januari 2019

  8. Bert zegt:

    Ook Anne Frank is in Bergen-Belsen omgekomen een maandje voor de bevrijding .Waarom was haar dagboek zo,n succes ? Ze schreef met de onbevangenheid van een 14 jarige zonder haat en wrok maar als ze het kamp zou hebben overleefd ,zou ze dan het zelfde schrijven ? Zou ze dat zonder wrok en haat kunnen doen ? Dat kinderen ,die de Japanse kampen hebben overleefd haat koesteren jegens de Jap ,kan ik best begrijpen .wat ik zelf zou doen weet ik niet ,daar ik het niet meegemaakt heb maar ik zou ze zeker niet proberen te overtuigen ,die wrok los te laten dat is iets van hen ,daar kan en mag ik mij niet mee bemoeien .Neemt niet weg dat ik het volledig eens ben met Abel Herzberg .

  9. RLMertens zegt:

    @RonGeenen; ‘Indisch zijn etc.’- Toch heel veel Indonesische(!) gewoontes/trekjes etc.
    ‘upils delven en er over praten’- ??????? Vandaar die grote neusgaten?

Laat een reactie achter op Bert Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.