Surinaamse slavenregisters online toegankelijk

historiek.net:
De database wordt op 26 juni 2018 feestelijk gelanceerd door Noraly Beyer, ambassadeur van het project ‘Maak de Surinaamse slavenregisters openbaar’. Iedereen die in Suriname in slavernij leefde werd in het register opgenomen. De slavenregisters zijn volgens het Nationaal Archief uniek: nergens anders in de wereld is zulke gedetailleerde informatie over een complete bevolking van mensen in slavernij bewaard gebleven.

Surinaamse slavenregisters In de Surinaamse slavenregisters staan naar schatting tachtigduizend mensen geregistreerd die tussen 1830 en de afschaffing van de slavernij in 1863, in Suriname in slavernij leefden.

 Op 1 juli vieren en herdenken Nederland en Suriname voor de 155e keer de afschaffing van de slavernij in Suriname in 1863. Diezelfde dag is de database met slavenregisters voor iedereen toegankelijk via de websites van het Nationaal Archief (www.nationaalarchief.nl) en het Nationaal Archief Suriname.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

16 reacties op Surinaamse slavenregisters online toegankelijk

  1. Loekie zegt:

    Dat was niet mooi die slavernij.
    Goed, wereldwijd zijn dankzij de slaven de mooiste bouwwerken opgericht, cultures ingericht en allerlei voorzieningen aangelegd, maar daar kleeft dan overal bloed aan. Wie weet worden al die zaken ooit nog eens als blanke boetedoening afgebroken. Of juist aangemerkt als slavenmonument.
    Hoe dan ook, was niet mooi die slavernij. Des te opmerkelijker daarom dat wordt gesproken van “De database wordt op 26 juni 2018 FEESTELIJK gelanceerd”…
    Overigens: als je via de database en je stamboom kunt aantonen dat je nazaat bent van een slaaf, dan zou je kunnen overwegen om alleen of gezamenlijk ergens een fianciële claim neer te leggen. Zo van: als erkenning van het slavernijverleden willen wij graag namens onze voorouders een bedrag ontvangen….Wait and see.

    • Bert zegt:

      @Loekie : Denk je dat die Creoolse Surinamers op hun achterhoofd zijn gevallen ? Zij beuken er al jaren op ,Excuses,Excuses,Excuses van de Nederlandse regering en als ze die hebben verkregen komen de claims ,die hebben ze al berekend Miljarden en Miljarden euro,s.Die Creolen laten zich niet in de maling nemen ,door de Nederlandse regering met een Surinaams platform onder leiding van 1 door de staat betaalde collaborateur van Surinaamse afkomst .

    • Jan A.Somers zegt:

      “Wait and see” Lijkt me niet zo eenvoudig. Het waren privaatrechtelijke transacties/gebeurtenissen die niet verboden waren. Daar heeft de staat Nederland niets mee te maken. Je moet dan de hele schakelketting aanpakken, de Afrikaanse vorsten die de slaven maakten en verkochten, de slavenhandelaren, de slavengebruikers. Wanneer een slaaf is doodgeslagen door zijn baas lijkt de zaak duidelijk, strafrecht. Maar zet bij die zaak eens namen!?!?!? Is er in Amerika jurisprudentie? Brazilië? Suriname? Curaçao? Niet te vergeten de Javaanse vorsten? Perkeniers?

      • Loekie zegt:

        No no masra, fonfon kaba noja.
        Zo komt er ook een einde aan allerlei juridisch gesteggel en juridische hindernissen, gesteggel en hindernissen die enkel tot doel hebben om verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid te ontlopen. Het geweten bestaat uit meer dan wetten en regels.
        Wait and see.

        • Jan A.Somers zegt:

          Ik heb even in mijn geweten gekeken, maar ik kwam er geen slaven tegen. De staat heeft geen geweten (alleen archieven), dat schiet ook niet op. Even de minister prikken, toevallig die van cultuur. Die hoorde wel wat slaven in haar hoofd, maar dat was het slavenkoor uit Nabucco. Met geweten kom je dus niet ver.
          Ik weet niet wat er in de staatsregeling voor Suriname stond, maar volgens mij was er in Indië helemaal geen verbod op slavernij, alleen op slavenhandel. Even IS erbij gehaald, de ‘grondwet’ voor Indië waarin de bescherming van de burgers is geregeld:
          Art.170. De slavenhandel, de invoer en de openbare verkoop van slaven zijn verboden.
          (2) De als slaven van elders aangevoerde personen zijn vrij, zoodra zij zich op het grondgebied van Nederlandsch-Indië bevinden.
          Art.172. Op Java en Madoera blijft het nemen van pandelingen, tot zekerheid van schuld, verboden.
          Slavernij is dus niet verboden, daarmee geldt (net als in Nederland) dat er wat dat betreft geen strafbaar feit kan worden gepleegd. Excuus? Dat deed je op het schoolplein als je onder lag. Daarna ging het knikkeren gewoon verder.

        • Loekie zegt:

          De wet en het geweten

          Nergens in de wet staat: gij zult geen overspel plegen!
          De Tien Geboden, als ik mij niet vergis, spreken zich daarover wel uit.
          Ook Keesie en Marietje hebben erover gesproken toen ze elkaar beloofden nooit met een ander te gaan.
          Op een regenachtige dag is Keesie in een geanimeerd gesprek verwikkeld met een bloedmooie jonge vrouw. Alleen haar tanden onder staan wat scheef. Keesie denkt: nou….
          Keesie raadpleegt de wet en concludeert dan overspel niet verboden is. Keesie kijkt het vrouwke aan en fluistert: wat denk je…?

        • Jan A. Somers zegt:

          Art. 16 Gw “Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling. Dat Keesie in bed kruipt bij een bloedmooie jonge vrouw is een feit, maar de wet zegt daar niks van. Die wet mag zich daar ook niet mee bemoeien. Dat is tussen Keesie en Marietje. Maar als Keesie en Marietje van te voren hebben afgesproken dat zoiets niet kan! Tja. boos, boos! En terecht, want het is zo vooraf afgesproken.

        • Arthur Olive zegt:

          Als Keesie en Marietje waren getrouwd dan kan een judge sympathy voor Marietje hebben en haar meer alimony geven. Als die bloedmooie jonge vrouw rijk is dan kan Marietje haar suen voor veel geld. Tenminste, zo gaat het hier in California.

  2. Bert zegt:

    De Surinamer lees Creool denkt zo “” Eerst Excuses wat er onder NEDERLANDS BEWIND heeft plaatsgevonden in Suriname “” Suriname is het enige land in de Amerika,s waar de slaven er massaal van door gingen en hun heil in het bos zochten ,terwijl de Britten de slavernij al in 1819 afschaften en de Fransen in 1848 ,kwam Nederland pas aankakken in 1863 ,1 juli 1863 in Suriname bekend als Keti Koti ( de ketting is kapotgemaakt ) De SLAVENHOUDER werd wel financiele genoegdoening gegeven ( de waarde van de slaaf kreeg hij vergoed ,van de staat ) En de slaaf ? Die mocht /moest nog 10 jaar op de plantage werken voor een aalmoes ,kreeg de slaaf een vergoeding voor de tijd dat ie als slaaf had gewerkt ? Ha ha ha wat dacht u ? Eerst excuses beste Staat der Nederlanden ,daarna praten wij Creolen verder .( Effe voor de duidelijkheid saya bukan orang Creool )

    • bokeller zegt:

      Pak Bert,
      En wie waren s weer de pisang.?

      Cultuurstelsel Nederlands koloniaal bewind in Indonesië
      Door het ingevoerde Cultuurstelsel op Java (1830-1870)
      werden Javaanse boeren gedwongen harder te werken om de Nederlandse schatkist te spekken.
      Hierdoor konden grote projecten als de bouw van wegen, spoorwegen en kanalen in Nederland bekostigd worden.

      Met de zeer hoge opbrengsten van het Cultuurstelsel werden ook schadevergoedingen

      mee betaald aan de slavenhouders in Suriname bij de afschaffing van de slavernij
      siBo

    • Arthur Olive zegt:

      @Eerst excuses beste Staat der Nederlanden, daarna praten wij Creolen verder ( Effe voor deduidelijkheid saya bukan orang Creool).

      Heer Bert, dan bent u net als de koningin van Holland en haar moeder, de vrouw van Napoleon een Creool. In die tijd van slavenhandel in Suriname had de naam Creool een andere mening.
      Slavery is alive and well in Suriname, daar zou men meer aandacht aan kunnen besteden dan reparatie geld van Nederland. Ik geloof dat Spanje dan ook maar met geld moet opkomen voor Nederland.

      pridenews.ca/2013/10/23/guyana-suriname-and-haiti-linked-to-modern-day-slavery/

  3. Bert zegt:

    Ha ha ha ,dus die Javanen hebben eigenlijk die schadevergoeding voor de slavenhouders opgehoest .Ja dat Cultuurstelsel was uitbuiting in optima forma maar er zal wel een WET zijn geweest die het allemaal legaliseerde .Wetten kun je naar eigen goeddunken manipuleren cq creeren ,vraag dat maar aan Adolf ,die verzon de ene maffe WET na de andere maffe WET .

  4. ROBERT zegt:

    Man, the most formidable of all beasts of prey, systematically preys on his own species and barely acts in accordance with the dictates of reason without losing his temper.

  5. Boeroeng zegt:

    Quaco.
    Leven in slavernij is het eerste grote stripverhaal over het Nederlandse slavernijverleden. Quaco, de hoofdpersoon, heeft werkelijk geleefd. Hij was een Akan en kwam uit een gebied dat nu in Ghana of Ivoorkust zou liggen. Na zijn ontvoering leefde hij eerst in West-Afrika in slavernij, daarna in Suriname en Nederland. Quaco was een van de miljoenen Afrikanen die slachtoffer werden van de trans-Atlantische mensenhandel, waarbij ook Nederlanders betrokken waren.
    —–
    walburgpers.

  6. Boeroeng zegt:

    De slavenregisters zijn vanaf vandaag online en toegankelijk voor iedereen via de website van het Nationaal Archief in Den Haag en het Nationaal Archief Suriname. De symbolische lanceerdatum van de slavenregisters is 1 juli tijdens Keti Koti. Klik hier om het register te raadplegen.   NOS

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.