Tong Tong Fair 25 mei

Camera en verslag :  Ellen     Editting:  Boeroeng

Tong Tong Fair, 25-05-2018
Vrijdag 25 mei bracht ik een bezoekje aan de 60ste editie van de Tong Tong Fair. De TTF vernieuwt, zo etaleren zij zichzelf, de plattegrond is flink opgeschud en de theaters vervangen. Maar, is elke vernieuwing een verbetering?
De verandering begint al bij binnenkomst. De toegang voor kaarthouders, pasarpassen en standhouders is, blijkt als je al binnen bent, afgesloten. Er staan geen rijen bij de kassa’s, dus op zich geen probleem, even teruglopen of (zoals ik gedaan heb) even tussen de hekken wringen. De informatiestand is van links naar rechts verplaatst en de garderobe van rechts naar links. Ook de uitgang is naar de andere kant verhuisd. Het prikbord hangt er ook niet meer.
Via de tentoonstellingen ‘Naar Holland’ en ‘De Pasar Malam van de Tong/Tong zie je het nieuwe theater Studio Tong Tong. Hier worden interviews, lezingen, discussies en semi-akoestische optredens gehouden. Als je dit leest, verwacht je dus niet, dat in deze studio de muziek van de Rotonde doordreunt. Ook waan je je soms op het station, als de ‘dingdong’ afgaat en dienstmededelingen worden gehouden. Degene die op het uiterst kale podium staan, moeten moeite doen om boven de muziek uit te kunnen komen.

De blauwe bogentent van de internationale Grand Pasar oogt een beetje kaal. Het lijkt wel, of nog niet alles klaar is. Geen vlaggen aan het plafond, op 1 wimpel na, geen bewegwijzeringsbordjes en ook het café oogt ongezellig.
,

Boekhandel van Stockum staat er niet meer, daarvoor in de plaats staat, op een veel kleinere plek, Paagman. Niet dat dat op de stand te lezen was…….

Er zijn nu vier eetwijken, staat er in de pasarkrant. Maar omdat er maar één ingang is, heb je geen idee of je in oost, west, noord of zuid bent. De totale oppervlakte van de eetwijk is wederom kleiner geworden.
In de Rotonde (voorheen het Indorockcafé) is ook het podium verhuisd naar de andere kant en is daardoor niet zichtbaar vanaf alle zit- en staanplaatsen.
De nieuwe A-Doeh-het-zelf-hoek is ongetwijfeld praktisch, maar lijkt ook een beetje op een wachtruimte. Het karaoke café de Dierentuin liep ik zo voorbij, niet wetende dat dit de Dierentuin was. Kale muren, geen dier te bekennen.
Maar natuurlijk zijn er ook veel positieve geluiden! De catwalk bij het Tong Tong podium is weg en er valt natuurlijk veel te zien en te beleven. En uiteraard kom je bekenden tegen!

Ik ben o.a. geweest bij Wieteke van Dort en Hans Visser in de Studio. Hans Visser schreef een biografie over Wieteke van Dort, Kind van twee culturen, een familiekroniek. Dit boek komt van het najaar uit. Wieteke interviewde ook neven en nichten van haar. Een bekende van Wieteke filmde en maakte foto’s op haar telefoon. Op het eind werd er een groepsfoto gemaakt, maar ja, je hebt dan wel last van de projectie, maar nadat iemand had gevraagd of de projectie uit mocht, wat geen probleem was, was de ‘fotograaf’ al klaar en zei, dat zij nergens last van had. Jammer, oordeel maar zelf. Het had zo’n leuke foto kunnen zijn.

 

Daarna kwam in de Studio een gesprek met de jongere generaties o.l.v. Stephanie Welvaart en Fridus Steijlen. Thema: verhalen verrijken: vragen van kleinkinderen voor hun grootouders. Gesproken werd met Kirsten Vos, oprichtster online platform Indisch 3.0, Ronald Nijboer, kleinzoon van een oorlogsvrijwilliger en schrijver van het boek Tabé Java, tabé Indië en Wouter Neuhaus. Wouter maakt zich hard om het verhaal van zijn opa en de ‘Zwarte Nederlanders’ meer bekendheid te geven (o.a. via Zwart onder oranje).

Ik sloot de avond af met het vervolg van de discussie ‘Zijn wij eigenlijk wel bruin genoeg’ met Theodor Holman (de auteur van het verleden jaar verschenen artikel in het Parool), Marjolein van Asdonck en, de gespreksleider, Ricci Scheldwacht. Een onderwerp, waar je dus eigenlijk niet echt uit komt. Een deel van de aanwezigen is het er mee eens, en een deel niet.

Tussendoor was er natuurlijk tijd om een saté te eten en bir Pletok te drinken.


Met een tas vol lekkere hapjes van Tamalinde moe, maar voldaan, naar huis gegaan!

Meer foto’s en filmpjes zijn hier te vinden: https://photos.app.goo.gl/DX0d4Dq5QPZ4WEZu2

Maandag 28 mei ga ik er weer een kijkje nemen!

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in TTF 2018. Bookmark de permalink .

40 reacties op Tong Tong Fair 25 mei

  1. e.m. zegt:

    OMG … ik word oud! Moet hier erg aan wennen, ook al komen ze uit Malang . . .

    • e.m. zegt:

      Ik ben meer dit gewoon om gracieus te vinden:

      De groep is weliswaar intercultureel, maar toch . . .
      youtube.com/watch?v=2937xfI_kKI

      Goed begin van de nieuwe week semoea allemaal y’all . . .

        • Ron Geenen zegt:

          Een variatie op de tegenwoordige lijndans?

        • Arthur Olive zegt:

          Pak Bo, ik geloof dat die Papoea’s er wat van maken in Nederland.
          In de jaren 50 heb ik veel van hun dansen op de aloen-aloen gezien met koniginedag vooral als verschillende stammen van heinde en ver kwamen. Het bestond meestal uit het op en neer springen en hossen achter elkaar begeleid door eentonig zingen meestal zonder muzikale instruments, soms met een tam-tam of een fluitje in de mond.
          Ook de bodypainting die ze daar gebruiken in Nederland herken ik niet.
          Tegenwoordig zie ik wel dansen van de kust Papoea begeleid met guitaar en song alhoewel eentonig, misschien is dat voor toeristen.

        • Bert zegt:

          Indrukwekkend in 1 woord ,die Papoea Koningsvogelsdans ,meeslepend en opwindend !!!! Heb hem vandaag al 100x gedraaid ,vocaal en instrumentaal van hoge Papoea klasse ,zoiets moet je op Dance Valley presenteren ,60.000 mensen gaan totaal uit hun dak ,dit is effe andere koek dan Waylon en zijn 4 dansende Sjimmies ,wat die Papoea,s zongen ? geen idee ving wat op van Papoea en Dunia ( wereld) Als Nederland deze groep naar het Eurovisie songfestival had gezonden waren ze met dit lied en deze dans veruit eerste geworden .

  2. goepie2 zegt:

    Mooie impressie, Ellen! Ik kijk uit naar het volgende verslag.

    • bokeller zegt:

      Pak Arthur,
      Die oude tijd ook meegemaakt en in het bijzonder
      te Manokwarie.
      Rondspringende en huppeldans,maar wat me wel
      opviel was dat deze dansende mannen /vrouwen zich
      wel gingen voorbereiden door met behulp van een kapot spiegeltje
      witte klei precieze figuurtjes in het gezicht te tekenen ,hun haar in
      etages met rode klei en koes-koesvellen en paradijs-
      vogelhaar erin verwerkend.
      Toen in Manokwarie en gewapend met Amerikaanse geweren
      constant in kringetjes lopend en springend.
      Wel leuk om ’t te weten, dat wij ex-Knil soldaten mss. om
      de trauma’s te verwerken bij onze spontane feestjes ook
      zo rondsprongen.
      Tsja in het ver verleden.
      siBo

      • bokeller zegt:

        .En daarna met STILLE TROM vertrokken.

        F. Springer, pseudoniem van Carel Jan Schneider, was 4 jaar lang onafgebroken bestuursambtenaar in het voormalige Nederlands Nieuw-Guinea en zetelde van 1960 tot 1962 als controleur in het Oostelijk Bergland van de Baliemvallei.
        Op vakantie tijdens zijn verlof in 1962 schreef hij, met name over de laatste periode in de Baliemvallei, zijn eerste roman, die verhaalt over de moeilijkheden waarmee bestuursambtenaren werden geconfronteerd bij de pacificatie van de Papoea’s.
        Toen echter in 1963 de drukproef werd afgeleverd trok hij het boek terug. Over het toenmalige “waarom’ geeft hij het beste weer in het voorwoord waarin hij bij het lezen van de drukproef constateert dat dit boek geen “ (…) heroïsch, aangrijpende beschrijving van het drama der Papoea’s die zo abrupt de Hollandse vaderlijke arm om hun schouders moesten missen” is en hij vervolgt met de toenmalige constatering “In plaats daarvan had ik (….) volstaan met het luchtig schetsen van enig lokaal gekissebis tussen bestuursambtenaren, zendelingen en nog wat rare vogels, en een enkele blote krijger met peniskoker en pijl-en-boog voor de couleur locale.”
        Dus verdween de drukproef in de koffer.

        Pas in 2011 kwam de drukproef weer “boven water” bij een speurtocht tussen oude krantenknipsels, tijdschriften, nooit gepubliceerde verhalen en herlas hij Met stille trom “met stijgende verbazing over het feit dat ik toen terugdeinsde voor publicatie.”
        Juist toen had hij de kans moeten grijpen om het publiek te laten weten hoe bestuursambtenaren op onooglijke posten verbeten hun plicht tegenover de Papoea’s bleven doen, al had de grote buitenwereld en ook het moederland hen allang opgegeven.

        Na een bewerking van het oorspronkelijke manuscript en een nieuw geschreven voorwoord verscheen het boek, bijna een halve eeuw later, alsnog. Zoals Springer zelf opmerkte “als een laat eerbetoon aan hen die tot het bittere einde hun taak bleven uitvoeren, een betere zaak waardig, naar gebleken is.”

        Hij beschrijft het verhaal op zijn geëigende wijze, speels en met de onderkoelde humor die hem eigen is.

        siBo

  3. RLMertens zegt:

    TongTong Fair; Een Indische manifestatie om trots op te zijn! Met veel dank aan de organisatie, hun toom loze inzet, die dit Indisch(!)festijn al jaren lang in goede banen leid. Samen met Marion’s inleiding; inderdaad geen Gewone Indische Meisjes (met hoofdletters!) Waardevol zijn de gekozen bijdragen uit ons land van herkomst. Als kind met mijn ouders, jaren geleden bezocht en nu met trots en voldoening te kunnen melden, dat nu mijn kleinkinderen de weg naar het malieveld vinden

    • Loekie zegt:

      Niet voor het een of anders hoor Mertens, maar ben je bekeerd? Ik bedoel: je klinkt opeens melancholiek en nostalgisch, niks mis mee, maar meen me te herinneren dat je meestal nogal opgewonden anti-koloniaal oreerde, ook niks mis mee overigens.

      • RLMertens zegt:

        @Loekie;’bekeerd?’ – Van die koloniale politiek? Oog hebben voor wat recht en onrecht in ons Indië is geweest, is toch moraal hebben of niet? -Dat de TTF een unieke festijn is dankzij een deskundig team jaar in jaar uit, de geneugten, sfeer uit Indië/Indonesië ons presenteert is zeker een compliment waard.Vindt u niet?

        • Loekie zegt:

          Dat compliment steun ik van harte….zij het….dat als je dit jaar de TTF beziet, in alle welwillendheid….je niet ontkomt aan de indruk dat er flink gesneden is in opzet en uiterlijk, ongetwijfeld om financiële redenen. Des te meer lof aan de organisatie om desondanks het traditionele concept overeind te houden…..De bange vraag is alleen hoe lang dat nog is vol te houden.
          Zoals elders al gezegd, is de grote boekenstand er niet meer. Een veeg teken. Daarvoor in de plaats is een klein hoekje met een paar boeken. Het meest in het oog springende boek heeft de titel: “Kut kanker”, het verhaal van Bibian Mentel….wat mij betreft ook een veeg teken.

        • Arthur Olive zegt:

          “Kut kanker” het verhaal van Bibian Mentel”.

          Ik heb wel gehoord van Testiculair kanker zoals van die wielrenner Armstrong, maar Kut kanker, nee dat is iets nieuws voor mij.

        • P.Lemon zegt:

          @K…kanker.
          *** Het voorvoegsel k.. vaak gebruikt als uitdrukking van misnoegen.
          http://ishetkutweer.nl/

        • Ron Geenen zegt:

          Behalve als het een lekkere meid is!

        • Jan A.Somers zegt:

          “is de grote boekenstand er niet meer.” Ik kan me daar wel wat bij voorstellen. Standhuur is heel hoog, er moet dus flink worden verkocht wil je daaraan beginnen. De stadswinkel van Van Stockum is vlakbij, en Indische boeken worden niet best verkocht. Daar zit al vanaf het begin een behoorlijke ramsjpremie op. Iedereen wacht op de ramsj, dus niet op de TTF. Plus een goede webwinkelservice. Indische kennissen in Drenthe bestellen vandaag, wordt morgen bezorgd. Boekhandel is geen liefdadige instelling voor Indische mensen.

        • Ron Geenen zegt:

          @Boekhandel is geen liefdadige instelling voor Indische mensen.@
          Sommige willen zelf je niet helpen met een boek, die je wilt kopen, overzee (betaald) naar je toezenden.

        • RLMertens zegt:

          @Loekie; ‘hoe lang nog etc.’ – Dat is ook wat mij (steeds maar)zorg draagt. Echter 60 jaar bestaan. Zo’n instituut mag/kan niet verdwijnen. Vooral de inbreng uit Indonesië. Hof dansen die wij, daar toen niet eens hebben mogen aanschouwen(!). Het was maar Inlands. Bedenk, dat dat Inlandse ons hier(!) Indisch maakt. ( in Indië toen; het Nederlandse!- Hoor Holman’s vader zeggen; ‘ik ben een Nederlander etc.) Uiteraard mag men een kritiek hebben. Maar het moet wel opbouwend zijn. En …uitnodigend!. Enfin; ons kent ons, toch? Is de antiquarisch boekenstand er niet meer bij? Ook niet die van het Indisch Documentatie Centrum? Én die 2 Indo’s met hun ijs tjampoer stand?
          Saluut aan de TTF.

        • RLMertens zegt:

          @Loekie; ‘draagt’= baart.

  4. Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

    Vandaag om 15:00 houdt dhr Herman Keppy een “opzienbarende” en “intrigerende” lezing over Het Indisch Verzet in Nederland tijdens WO2: de vrouwen.

    Komt dat zien. Houdt potlood en papier gereed (J. Boer).

  5. Indorein zegt:

    Ik was vorige week vrijdag eveneens een dag op de TTF. Het blijft altijd weer leuk en gezellig, ook al vind je sommige hapjes van jezelf natuurlijk altijd beter dan wat ze daar serveren (typisch Indisch toch: mijn gerecht is beter en lekkerder!). Toch moet ik zeggen dat de martabak telor mij goed heeft gesmaakt.
    Veel indo’s hebben mij aangekeken met die bekende blik: ken ik jou? Vanwaar?
    Ikzelf maak mij daar ook altijd weer schuldig aan: wie ken ik die daar rondloopt?
    Helaas, ik heb niemand herkend, en niemand herkende mij.
    Dus maar lekker gedwaald door de Indonesische stands en een beetje gepraat met die leuke Indonesische vrouwen. Dat viel me overigens ook op: er waren veel meer Indonesische verkoopsters dan verkopers. Dat bevalt mij wel.
    Heb naar een bandje geluisterd in het Indorock café, die moesten doorgaan voor indorock.
    Ik vond het persoonlijk 3x niks. Maar ja smaken verschillen en veel oudere Indische dames vermaakten zich er op door op de Indische linedance te gaan dansen. Ik vind dat altijd wel weer vermakelijk om die oudere “zussen” van mij zo te zien huppelen.

    Al met al: de TTF was voor mij een prettige afwisseling met al die andere dagen in het jaar.
    Je blijft een Indo.

    • Bert zegt:

      @Pak Indorein : Ja u bent musicus ,hoe vind u die inzending van Pak Keller op 27 mei om 19.11 uur ,die Papoea Koningsvogelsdans ? Dus alleen deze dans niet de rest .

      • Indorein zegt:

        Zeker, de dans was Eurosongfestival waardig. Ik vond het prachtig!

        • Bert zegt:

          @Pak Indorein ,Kijk kijk geachte Indisch4ever lezers ,hier spreekt een kenner ,ik vond dit nummer ,Die Papoea Koningsdans WAAAAANZINNIG goed ,ook zonder pilletje kun je goed uit je bol gaan bij Dance Valley ,jammer dat veel festival gangers denken dat je daarvoor een pilletje nodig hebt ,verder sorry geachte pak Indorein dat ik laatst u een beetje op stang heb gejaagd met mijn opmerking dat die Indo van de grauwe eeuw of zo ,het wel goed meende .natuurlijk die “” Indo”” van de Grauwe Eeuw is gewoon een bezopen gek maar ja ik ben intussen een echte Amsterdammer geworden ,die zijn dol op “” stangen”” Dat u er zo emotioneel op in ging had ik niet verwacht ,dus die gele kaart van Boeroeng hebt u niet helemaal verdiend ,hij was uitgelokt door mij ma,af !

    • Jan A.Somers zegt:

      “veel meer Indonesische verkoopsters dan verkopers. Dat bevalt mij wel.” Wij blijven nog altijd Indische jongetjes, toch? En als “uitnodigend.”er ook nog bijkomt zijn die Indische oudjes toch helemaal uit hun dak? Denkend dat ze nog djago zijn!

      • Indorein zegt:

        @ Denkend dat ze nog djago zijn! @:
        Hahaha, ik waardeer uw opmerking hr.Somers.
        Weet u, ik kijk zelden in de spiegel sinds mijn haren grijs zijn geworden en mij sixpack door mijn zonen zijn overgenomen, hahaha!

      • Arthur Olive zegt:

        “Denkend dat ze nog djago zijn!”.
        Net als een hond die blaffend achter een auto aan rend en als die auto stopt niet weet wat te doen.

    • Ron Geenen zegt:

      @veel oudere Indische dames vermaakten zich er op door op de Indische linedance te gaan dansen. Ik vind dat altijd wel weer vermakelijk om die oudere “zussen” van mij zo te zien huppelen. @

      Ik ben zelf geen liefhebber van linedance. Maar wat de 2 dames en 1 heer doen kan ik wel bewonderen. De jive zit er ook in.

  6. Loekie zegt:

    Typisch een verslag van het prototype van de TTF-bezoeker. Eten, gluren, al. Geen woord over de exposities, over lezingen en de sfeer.

    • Indorein zegt:

      Dat was ook helemaal mijn bedoeling heer Loekie! Ik vind daar overigens niks mis mee.
      Het is een pasar, geen universitaire conferentie over een theoretisch academisch onderwerp waarover diepgaand gediscussieerd kan worden.
      Als de TTF zoiets wordt dan zien ze mij daar niet meer: stel je voor dat ik u daar zou tegenkomen!

    • RLMertens zegt:

      @Loekie; ‘geen woord over …lezingen etc.’_ Inderdaad. Graag een verslag aub. over Holman; zijn wij bruin genoeg…?

  7. Edwin Linders ~ Edwiño do Sinyo zegt:

    Indorein reageert: “Het is een pasar, geen […] ”

    Dát is het juist niet! Niet ‘alleen maar’ althans.”
    Maar zolang we het op die manier blijven degraderen, komt er van Tong Tong’s doelstelling (m.b.t. het belichten en overdragen van de Indische cultuur) weinig tot niets terecht.

    Sinds mijn emigratie ben ik er al ruim 12 jaar niet meer geweest. De eerste jaren van mijn afwezigheid aldaar dacht ik dat ik er écht bij moest zijn. Naarmate ik meer lees over wat er allemaal in die tenten gebeurt, lijkt het me steeds minder interessant.

    Tuurlijk, de sfeer is priceless en wellicht nergens anders te vinden.
    Maar dat is wat een Indische braderie met zich meebrengt…

    De opmerking “Het is een pasar” gevolgd door wat het vooral níet moet zijn, is in feite een klap in het gezicht van de organisatie en een verwoording van de nagel aan onze doodskist, nota bene door onszelf erin geslagen…

    Kassian ja, Indo2 kesasar…

    Poekoel teroes, bangsa Indo yang Indisch ❤

    • Indorein zegt:

      Even voor alle duidelijkheid:
      Ik heb geen enkel bezwaar tegen een gedegen academische discussie omtrent de “homo erectus Indo” in de breedste zin van het woord en alles wat er aan die Indo “hangt”.
      Maar het woord pasar zegt het zelf al in de naamgeving, dat zij niet een academisch podium is .

      Als de organisatie van TTF dat wel voor ogen heeft, moet zij de naam veranderen en alle gezellige eettentjes, kook workshops e.d. en muziekpodia afschaffen.

      TTF zou dan bijvoorbeeld in een universiteitsgebouw (Leiden? vanwege de historie) lezingen moeten verzorgen over diepgaande academische stellingen e.d. omtrent de “homo erectus Indo”. Het hapje omvat slechts een kopje thee of koffie met een broodje kaas en of ham, want je bent tenslotte in Nederland nietwaar?
      Na de lezing (uiteraard door een deskundige wetenschapper met de nodige veldervaring, geselecteerd door kritische Indo’s met tenminste een HBO opleiding, liefst universitair uiteraard) moet er dan een discussie losbranden waarin stellingen worden geponeerd omtrent die “homo erectus indo” met als doel om onze regering en al die andere “wegkijkers” eens goed onder hun billen te branden dat de Indo een volwaardig Mensch is in de NL maatschappij.

      N.b.: mij zul je daar niet tegenkomen, want ik houd mij bij de huidige voor mij toch wel gezellige en interessante zaken (eten, muziek, workshops en dergelijke) van deze pasar.
      Voor mijn dagelijkse werk waar ik tussen andere academische collegae (ingenieurs, planologen, bouwkundigen, juristen e.d.) verkeer krijg ik mijn portie academisch “geweld” meer dan mij lief is. Dan is een gang naar de pasar malam een verademing voor mij.

      • RLMertens zegt:

        @Indorein; ‘homo erectus Indo’ – Homo…en toch erectus….en dan nog homo? Geen homo geweld op de TTF aub.

        • Indorein zegt:

          “homo erectus” is een evolutionaire status: de 1e mens na de aap, die rechtop gaat en op 2 benen loopt.
          Heeft helemaal niets van doen met homogeweld. Het is een academische betiteling in de Evolutieleer.
          Van mij mogen homo’s, lesbiennes en wat er nog meer zij allemaal op de TTF aanwezig zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.