‘Ja maar ik ben bruin!’ zei ik tegen de lawaaidemonstrant 

Bertine Moenaff:
“Ja maar ik ben bruin!”, hoorde ik mezelf zeggen tegen de man die zoveel ophef veroorzaakte in de aanloop naar de Nationale Dodenherdenking. Maar het gesprek over kleur en geschiedenis bleef me nog lang bij. Ik belde de lawaaidemonstrant vorige week omdat ik hemzelf even wilde horen over zijn motivatie om de stilte te doorbreken en wat ze nou precies van plan waren. “Heeft u zelf ook een Indische achtergrond?”, vroeg ik nog geïnteresseerd. Nee, hij was zelf helemaal Hollands, zei hij met een lach.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

55 reacties op ‘Ja maar ik ben bruin!’ zei ik tegen de lawaaidemonstrant 

  1. Ron Geenen zegt:

    Vreemd dat er in Nederland zoveel over bruin en wit wordt gepraat. Hier heb ik het nog nooit van een Amerikaan gehoord? Je praat in Californië niet over iemands huidskleur.

    • Boeroeng zegt:

      In Nederland wordt niet veel gepraat over wit versus bruin.
      De laatste 2 jaar is het meer mode geworden over wit en zwart
      En dat is weer overgewaaid uit Amerika, waar het raciaal onderscheiden van kleuren whites en blacks altijd al veel normaler is dan in Nederland .

      • Ron Geenen zegt:

        @En dat is weer overgewaaid uit Amerika, waar het raciaal onderscheiden van kleuren whites en blacks altijd al veel normaler is dan in Nederland .@
        AUB Boeroeng, Amerika is zo groot. Ik heb alleen ervaring in de staat Californie met ruim 30 miljoen inwoners. Heb het in mijn schrijven ook alleen over Nederland en niet over Europa toch.
        Want dan kunnen we ook de Polen en Hongaren er bv bijhalen.

  2. Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

    Het is in CA political not correct om over huidskleur te praten, maar Amerikanen denken er wel aan . Italo-Amerikanen hebben restaurants opgezet in CA. de eigenaar is weliswaar Italiaan, maar al het personeel is wel van hispanische afkomst . Ik hoor wel hoe die Italo-Amerikanen in hun SF Athletic Club over die Hispanics denken.

    Of de Filippijners in CA. De Filippijnen waren een vroegere Amerikaans kolonie! Filippijners hebben er toch lang over gedaan om überhaupt als minderheid in CA erkend te worden, de Amerikanen (WASP) zagen hun in het verleden niet eens staan, kijk er maar de Geschiedschrijving in het Asiatic Museum (SF) er op na.

    • Ron Geenen zegt:

      Ik weet niet of u ook in SoCal en de LA area bent geweest. Heb van andere Indo’s gehoord dat er wel een verschil is tussen San Francisco en LA. Filippijnen in en rond SoCal, de mannen, hebben bijna allemaal een Engineering Degree. De vrouwen studeren vaak voor nurse en bevolken met grote aantallen de plaatselijke ziekenhuizen. Vrienden van mij, de fam. Aoanan, man met master degree in civil en structural engineering heeft een ingenieurs bureau met ongeveer 100 man werkzaam en echtgenote is kinderarts. Heb hun een miljoen dollar huis verkocht. Bij Parsons Eng. hadden we een civiele groep engineers van ongeveer 100 man. Zowat de helft komt uit de Filippijnen. De meeste Mexicanen, vooral de mannen, willen vaak niet leren. Ja, dan moet je ook alle klusjes banen aannemen, zoals tuinmannen, grasmaaien, in supermarkten de grond dweilen en aanvegen. Het maakt niets uit in welk bedrijf van welke nationaliteit, maar het vuile werk wordt opgeknapt door vaak een Mexicaan. Daarentegen was mijn overleden jongere broer gehuwd met een Mexicaanse. Ze was een talent met naald en schaar. Hij heeft haar een bedrijf gekocht waar ze hoofdzakelijk verstel werk doet en kleren op maat maakt. Ook zelf bruidsjurken.
      In ieder geval, welke nationaliteit dan ook, ze willen allemaal werken en werken er hard voor.

  3. Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

    Als er in CA geen discriminatie is, waarom is er dan wel anti-discriminatie wetgeving in CA? Ik dacht dat Amerikanen niet van regeltjes i.c. wetgeving houden, vooral niet in het liberale CA, wellicht is dit de Califoniaanse variant van “Regeren is Vooruitzien”. Dat mag dhr Geenen toch wel uitleggen hoe dat in zijn CA functioneert.

    En wat T. Holman beweert of wij Indischen, de bruine Indischen voor een goede verstaander , bruin genoeg zijn, heeft wel een grond van waarheid. In de 80er jaren deed ik aan Indisch toneel, beter gezegd Toneel door Indischen, beïnvloedt door dat boek van Marion Bloem. Het subsidieverzoek voor de toneeluitvoering werd afgewezen omdat wij Indischen geen minderheid waren of zijn . Zoals Bertine Moenaff zo Indisch zegt; “ik zie er wel degelijk exotisch (sic) uit, toch word ik niet zo behandeld. Ze wordt in het “witte” hokje geplaatst.

    Jammer is toch dat Bertine Moenaff over haar exotische verschijning waaraan anderen (de Witten) geen consequentie verbinden, niet op doorgaat, er geen verklaring voor zoekt. Als zij erop wordt gewezen dat Nederland veel Indonesiers heeft vermoord, speelt zij de vermoorde onschuld. Ze vindt (alweer dat gevoel) het ongezellig, voelt zich niet verbonden met dat negatieve deel van Haar geschiedenis en wilt niet begrijpen dat dat haar voor de voeten wordt geworpen.

    Dat kenmerkt toch wel haar generatie van Twijfelindo’s, de opportunistische Indo’s die aan hun Anderszijn geen consequenties hoeven te verbinden. Die zitten in een comfortabele positie van witte Piet. Daarom sta ik er niet van te kijken dat die “geëngageerde” volledig en dubbel aangepaste generatie niet betrokken is bij de Zwarte-Pieten discussie. Dat blijkt wel uit haar woorden over dat het toch Verschrikkelijk is dat “HEILIG” moment van de 2-minuten stilte te verstoren door geschreeuw.

    Laat zij toch een duidelijke positie innemen waarbij haar Indische achtergrond, haar achtergrond als emigrant, van niet van hier, in doorklinkt. Dan pas mag zij met recht zeggen dat zij van DIE generatie is.

    • Ron Geenen zegt:

      @Als er in CA geen discriminatie is, waarom is er dan wel anti-discriminatie wetgeving in CA? Ik dacht dat Amerikanen niet van regeltjes i.c. wetgeving houden, vooral niet in het liberale CA, wellicht is dit de Califoniaanse variant van “Regeren is Vooruitzien”. Dat mag dhr Geenen toch wel uitleggen hoe dat in zijn CA functioneert@

      U kan het soms zo mooi (en sarcastisch) brengen. Wel eens gedacht aan een alternatief, namelijk een ieder gewoon met rust laten en nergens mee bemoeien?

      Toen ik in Zoetermeer woonde, werd er door een ieder met je bemoeid. Ben je buiten dan begint een van de buren met je te praten. Vrouwen vragen elkaar soms op de koffie. Allemaal prima. Hier wordt dat niet gedaan. Niemand vraag je binnen. Niemand zal zelf bij je langs komen om een praatje. Links van mij woont een “witte” en zolang ik in mijn huis woont, heb ik met hun nog nooit een woord gewisseld. Rechts wonen een paar jonge mensen die een jaar of 5a6 het huis hebben gekocht. Nog nooit gesproken. Hebben zelf onze afscheidingsmuur tussen onze huizen iets verhoogd voor meer privacy. Mag toch.
      Tegenover mij woont een Amerikaan, waar ik af en toe een gesprek heb, want we hebben beiden interesse in auto’s. Hij doet in racen.
      Tijdens mijn engineering periode, hadden we het op het werk contact met elkaar; blanken, bruinen, geel en zwart. Na het werk niet. Nu ik gepensioneerd bent, niet meer. Nu zie ik wekelijks alleen Indo’s. Als het toevallig eens gebeurd, dat ik een oud collega tegenkomt, wordt er kort een woordje gewisseld. meer niet. Maw een ieder laat elkaar met rust; nooit problemen.

      Achter mijn huis is een groot park waar in de weekend vaak bbq parties worden gehouden. Het zijn voor merendeel of bruine Mexicaanse parties, of witte parties of zwarte parties. Een ieder heeft plezier en daarna gewoon naar huis. Terug in je rust en huis.

      • Loekie zegt:

        “Niemand vraag je binnen. Niemand zal zelf bij je langs komen om een praatje. ”
        Zeer juist beschreven. En juist die ieder voor zich-mentaliteit maakt dat Ca zo doods is. Mooie natuur, wijds, brandschoon, warm….maar saai, doods, stil. dat komt niet zozeer, denk ik, omdat men elkaar met rust laat, maar omdat men bang is. Bang om te bewegen, bang om te leven, bang een proces aan de broek te krijgen. Als een huis in Holland: mooi, brandschoon, niks slingert rond, keuken kraakhelder, geen kruimel op de grond…maar er is geen leven.

        • Ron Geenen zegt:

          Ach, een ieder zijn keuze. Het past in ieder geval in mijn aard. Ik houd persoonlijk niet van bemoeizucht. Mijn vrouw en ik waarderen de rust. Beter dan in Zoetermeer, toen mijn vrouw het raam open deed om te luchten en het bed ging opmaken, kreeg ze een vuile sneeuwbal naar binnen gegooid. Bang? Waarvoor? We hebben ons hier nooit bang gevoeld. Kwestie van leef en laat leven. Peace!

  4. bokeller zegt:

    Tsja,vele malen het bovenstaande verwijt (!) door
    bezoekende Indonesiërs oa. Atjehse Gam. en ook
    Nederlanders soms fluisterend -vragend ja zelfs boos,
    moeten aanhoren.

    Mss. omdat ik me in de BI nog enigszins kan uitdrukken
    kan ik er antwoord op geven.
    Waarbij ik naderhand over de mail wel’ns een reactie
    van uit Indonesië krijg.
    siBo

    Hier dan één van deze reacties.

    aya Angga, kita berjumpa di Musium Bronbeek pada hari Minggu kemarin

    Terima kasih atas kisah-kisah dan pengalaman Pak Bo Keller yang telah memberikan sudut pandang lain atas pemahaman saya tentang secuil sejarah yang jarang dibicarakan.

    Saya cukup terkejut ketika Pak Bo bercerita bahwa banyak Indo yang dibunuh karena dianggap bukan pribumi.
    Tapi di sisi lain, mereka juga ditolak oleh Belanda totok karena dianggap orang Indonesia.
    Posisi Indo yang bukan Londo dan bukan Pribumi,
    diusir di sini dan ditolak di sana mengingatkan saya pada banyak masalah Indonesia yang belum selesai.
    Saya cukup tersentuh dengan kisah yang Pak Bo bagikan kemarin.

    Sesungguhnya kisah Pak Bo, dan para Indo lain yang terpaksa angkat kaki dari Indonesia itu, perlu diteliti lebih lanjut, atau dituliskan sebagai bagian dari ingatan sejarah kita.
    Karena di satu sisi, hal itu jarang sekali dibahas.

    Padahal kalau melihat realitas di hari ini, banyak sekali konflik dan perkelahian yang sia-sia dan tidak perlu, yang justru terjadi antarsesama orang Indonesia (pribumi) sendiri.

    Hal ini mengingatkan saya dengan kata-kata Pak Bo, “Kita seperti diadu satu sama lain.”

    Demikian Pak Bo, surat dari saya.
    Di email ini saya lampirkan juga foto pertemuan kita kemarin.

    Salam hangat,

  5. Jan A.Somers zegt:

    Ja, ik ben ook een beetje bruin. Maar om daar nou moeilijk over te doen? Mijn omgeving loopt van wit, via geel, rood, en bruin, naar zwart. Zou dagwerk zijn om daar iets van te zeggen. Tijdens mijn eerste studie was alles wit, met een enkele ‘licht getint’. Bij mijn tweede studie was het een regenboog. Had niemand problemen mee. Sterker, het viel niet eens op. Een keer in de wachtkamer van het ziekenhuis zei iemand tegen een binnenkomer: u bent na die Indische meneer. Dat is toch geen probleem. Voor hetzelfde zou ze kunnen hebben gezegd: u komt na die rode meneer.

    • Boeroeng zegt:

      Bertine Moenaff doet niet moeilijk over haar bruinzijn.
      Ze reageert op een modern raciaal denken : zwart-witdenken over mensen van lichte en meer donkere huidskleur.
      Meijerink zegt ook ‘4meiherdenking is racistisch omdat het alleen witte mensen herdenkt’
      Dat is een bewering die zelf riekt naar racisme.
      Ik denk op 4 mei — ook op andere data– aan mijn opa die omkwam in een jappenkamp…. Hoezo wit, hij was bruinig.
      Ik denk ook wel eens aan opa uit limburg, ook overleden in het jappenkamp. Hoezo wit? Hij was rozig van kleur.

      Het kan zijn dat mijn bruinige opa niet de Nederlandse nationaliteit had en dan past hij niet in de omschrijving van het 4 en 5 mei comité, mits het comité de Nederlandse nationaliteit als voorwaarde stelt. Men kan ook iemands persoonlijke omschrijving of culturele geörienteerdheid als voorwaarde nemen.
      Maar deze opa staat wel in het oorlogslachtofferregister

      “Tijdens de Nationale Herdenking herdenken wij de Nederlandse oorlogsslachtoffers. Allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, en daarna in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.”

      Zou de oma van Jan Somers hier in passen ?

      • Jan A. Somers zegt:

        Nee. Als Madoerese viel ze onder de Inlanders (met grote I!). Maar dat interesseert me niet op 4 mei en 15 augustus. Dan is dat lieve mens er gewoon bij. Op dat heilige moment van de Last Post. Kan het niet helpen dat ik dan een traan krijg, ik heb zoveel doden meegemaakt.. Dan pakt mijn Zeeuws meisje mijn hand. Zij snapt het, ook oorlogsslachtoffer.

  6. Loekie zegt:

    Zoals iemand ooit zei: een Indo is een kameleon. Wit als het wil zijn, bruin als het bruin wil zijn, hoe het uitkomt, wat het in de omstandigheden het gunstigste is. In ieder geval niet duidelijk, niet standvastig, niet duidelijk, niet uitgesproken. De ene keer roepen ‘ik ben Nederlander, ik ben Nederlander’, de andere keer ‘ik ben bruin, ik ben bruin, ik wil subsidie’ of ‘ik ben bruin, ik ben dus ook slachtoffer’ of ‘ik ben Nederlander, ik wil nabetaling’, of ….

  7. Jan A.Somers zegt:

    “ik ben Nederlander, ik wil nabetaling” Interessant, al dat roepen, maar ze deden verder niets. Terwijl dat in het arbeidsrecht zo gemakkelijk is, zie ergens anders mijn reactie met een rechtszaak op Sint Maarten. Wie heeft na de oorlog ooit bij zijn werkgever, de Indische overheid, een salarisvordering ingediend? En bij afwijzing die werkgever gedagvaard? Of na de soevereiniteitsoverdracht bij diens rechtsopvolger, de RIS? Volgens mij hoeft dat niet eens bij de rechtbank, maar een veel gemakkelijkere zelfstandige procedure bij de kantonrechter. Nu hoeft het niet meer, die vordering is al lang verjaard.

    • Ron Geenen zegt:

      @Nu hoeft het niet meer, die vordering is al lang verjaard.@

      Schuld blijft toch schuld

      • Jan A.Somers zegt:

        Nou, nee. Maar u kunt het proberen bij de rechtsopvolger van uw vorige werkgever, Indonesië. Misschien voelen zij ook een morele verplichting? In Amsterdam hoef je in ieder geval niet te zijn.

        • Ron Geenen zegt:

          @Nou, nee. Maar u kunt het proberen bij de rechtsopvolger van uw vorige werkgever, Indonesië. @

          Ha, ha, dat Indonesie! Ze willen zelf niet eens een tegel van het graf van mijn vader aan mij afstaan. Het is Indonesisch bezit verklaard en ligt nu tentoongesteld in een museum. Die tegel hoort eigenlijk bij het graf van mijn moeder, maar is nu nog steeds een gevangene van dat land.
          Wat dat betreft heb ik geen hoge dunk van hun.

  8. Guus zegt:

    Worden hier niet een aantal zaken door elkaar gehaald? Bertine Moenaff is toch gewoon Indonesiër? Weliswaar met een Nederlands paspoort, maar dat maakt haar toch niet gelijk Indisch? Ik kan dit niet helemaal meer volgen…

    • Ron Geenen zegt:

      Zo is het ook, dacht ik. Zo is een Indo ook niet een Indonesier. Daarbij zijn er Indische die zeggen dat ze Nederlander zijn en anderen zeggen: nee, ik ben een Indo met of zonder paspoort. Maar allen zijn wij gewoon mensen met een eigen aard.

    • Boeroeng zegt:

      Ik weet niet hoe Bertine zichzelf omschrijft. Indisch/Indonesisch/Nederlands.
      Zoiets dus… alle 3 tegelijk, denk ik
      Ze heeft 3 Indonesische grootouders, en 1 Indisch-Nederlandse oma met de naam von Ende. Oma is weer gerelateerd aan vele Indische familienamen.
      Ze is geboren en getogen in Nederland en haar indo-vader was ook al Nederlands geörienteerd.
      Maar de essentie van haar column is het zwart-witdenken die haar tot wit veklaart

      • .Tolol zegt:

        Ik schets hier een toekomstbeeld …….. Hassan en Yusuf komen netjes en beleefd ,subsidie aanvragen voor hun Turks/Marokkaanse toneelgroepje .Resultaat ? Subsidie afgewezen “” Hassan en Yusuf zijn te wit .nog een voorbeeld .. Kofi en Abubeke komen subsidie aanvragen voor hun Zoeloe dansgroepje.Resultaat ? Hoewel ze allebei echte orang hitam zijn wordt de subsidie toch afgewezen ze gedragen zich te veel als wit .Zo krijgen Stanley en Lesley ook geen subsidie voor hun Surinaamse zakkenrollers groepje ,reden ze worden als Nederlanders gezien en die mogen niet concurreren met de Zigeuners,die natuurlijk wel subsidie krijgen .Wie ook wel subsidie krijgen zijn Jan en Jannetje uit Appingedam ,die een Turkse toneelgroep willen oprichten .Ook Truitje en Treintje uit Appelscha ,die een bosneger dansgroepje willen beginnen krijgen subsidie..Wie natuurlijk ook een vette subsidie krijgt is een Indo uit Italie ,die onderzoek wilt doen naar dat onzinnige subsidie gedrag van de overheid .

        • Ron Geenen zegt:

          Vergeet niet het opnieuw opgerichte IHC, het Indisch Huis in Den Haag. Meteen een 1 1/2 miljoen subsidie van SVW. Maar de trick is: controle. Immers wie betaald, bepaald! Nu heb je dus 2 groepen Indische clubjes, die tegenover elkaar staan. Zij die luisteren en zij die niet luisteren naar Den Haag.

    • Jordy Engels zegt:

      Mag ik zeggen dat het een gotspe is om – met zo weinig Indisch/Europese invloeden als mevrouw Moenaff – jezelf te profileren als Indisch, terwijl je eigenlijk gewoon Indonesisch bent?

      • Boeroeng zegt:

        Hoezo weinig Indisch/Europese invloeden?
        Geboren en getogen in Nederland. Dat is veel Europese invloeden.
        Ze is een Nederlandse vrouw.
        Met een vader die meer moedergericht opgroeide en ook in Indonesië en in Nederland Indische vrienden had ( zover mijn bron).

        Overigens profileerde Bertine zich niet duidelijk als Indisch in haar stukje en als ze dat wel doet op een ander moment, dan heeft ze daar een goede reden voor.
        Als je denkt aan haar Europese voorouders als bewijs voor haar culturele identiteit…. sommige van die voorouders waren in de 17e eeuw te Indië.

        Er zijn vele soorten van Indisch-Nederlandszijn. Ook vele soorten van Indo-europees zijn.
        Zie die grijstinten en vermijd dat hokjesdenken

        • Tolol. zegt:

          @Pak Boeroeng :Goed opgemerkt :ZIE DIE GRIJSTINTEN EN VERMIJD DAT HOKJESDENKEN .( ja ik heb de computer van si Wal Suparmo geleend en die slaat elke keer op CAPS LOCK .)

        • Jordy Engels zegt:

          Nobel hoor, maar helaas zit de wereld zo niet in elkaar. Sterker: Regelmatig maakt de buitenwacht de fout ons als Indonesiërs aan te merken. Dit komt niet alleen door onverschilligheid, onnozelaars, slecht onderwijs en pseudo-intellectuelen die ons voor politiek gewin er met de haren bijslepen, maar ook door Indonesiërs die zich Indisch voordoen en vice versa. De hele goegemeente kan dan wel meedoen met de ophef rondom kereltje Pechtold, maar ook tegen dit fenomeen mag worden geageerd. Als ik deze ondankbare taak op mij moet nemen so be it, maar dan is de Indo-gemeenschap wel heel erg ver van huis.

        • Boeroeng zegt:

          Jordy,
          Zo zit de wereld van Indische mensen wél in elkaar.
          Jij kent Bertine helemaal niet en je verwijt haar dat zij zichzelf als Indisch ziet.
          Ik weet niet in hoeverre zij dat doet, maar jij kan niet oordelen als je bijna niks weet over haar. Er zijn allerlei soorten Indische mensen . Mensen die blank zijn en voor totok werden aangezien en mensen die bruin zijn en voor inlands werden aangezien.

          Mijn opa, die geen indo zou zijn, hoorde zeker wel bij die indogemeenschap, Hij was net zo’n indische jongen als anderen.
          Ook Indonesische moeders en oma’s hoorden bij die indogemeenschap. Ze waren hoofd van indo-gezinnen.

        • Jordy Engels zegt:

          Een ander voorbeeld: een van de ‘gerenommeerde’ ‘onderzoekers’ van het onderzoek 45-50 verspreidt op grote schaal onder geloofsgenoten een recent artikel uit de Volkskrant waarin de vader van Alfred Birney een Indonesiër wordt genoemd die de kant heeft gekozen van Nederland. Dan ben je helemaal van het padje af. Of mag ik dat ook niet meer zeggen?

        • Boeroeng zegt:

          Padje af ?
          oh … dat mag je wel zeggen, maar het is overdreven

  9. bokeller zegt:

    ###Worden hier niet een aantal zaken door elkaar gehaald?
    Bertine Moenaff is toch gewoon Indonesiër###

    Woordvoerder. Praten met witte instituten zoals jij, haha.”

    En toen wierp ik dus tegen dat ik niet bepaald ‘wit’ ben.
    Of toch wel?

    Mijn familie komt uit Indonesië,

    maar omdat er aan vaders kant Nederlands bloed zit,
    heb ik een Nederlandse voornaam.

    Maar ik zie er wel degelijk exotisch uit.
    Toch word ik niet zo behandeld.

    Mss. Heeft haar Pa een Indonesische naam aangenomen.
    Of weet Boeroeng hoe het in elkaar zit.
    siBo

  10. Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

    citaat:….Maar op een gegeven moment zei ze: wist je dat jouw land zoveel (ik ben het getal vergeten) Indonesiërs heeft vermoord? Ik (Bertine Moenaff) wist niet wat ik moest zeggen. Ik schrok ervan. Wat een ongezellig onderwerp. En wat had ik (Bertine Moenaff) daar mee te maken? Ik vond het maar stom dat ze dat mij voor de voeten wierp…..”

    Dus het is voor haar geen “gezellig” onderwerp. Zij beweert ook nog eens dat die dekolonisatie-oorlog niets met haar te maken heeft, nog erger ze vindt het stom dat dat haar voor de voeten wordt geworpen.

    Dat zegt wel iemand die Frans en Sociale Psychologie heeft gestudeerd. Dan komt bij mij geen plaatsvervangende schaamte op.

    • Boeroeng zegt:

      Peter, je verliest weer eens de rede en de nuance.
      Je hebt het over een 12 jarig meisje .
      En inderdaad is het voor een 12 jarige geen gezellig onderwerp en inderdaad is het stom om haar iets van 50 jaar eerder te verwijten.

      • Jan A.Somers zegt:

        Wanneer worden ons de moordpartijen van de Watergeuzen voor de voeten geworpen? De 80-jarige oorlog? De Belgische afscheiding?

      • Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

        Ik heb natuurlijk eerst uitgezocht wie Bettine Moenaff is, mijn uitspraken moeten toch ergens op gebaseerd zijn? Op haar Linkedin-profiel lees ik dat ze in 1983 in Apeldoorn is geboren, dus dat is wat ouder dan 12-jaar. Ze heeft ook op het Gym gezeten, dus domheid mag haar niet verweten worden. Daarnaast heeft zij toch een leuke C.V. Dan is bovenstaand artikel het resultaat van haar opleiding en gepeins. Op zijn zacht gezegd zijn haar uitspraken van enig logica gespeend, voor discussie vatbaar of discutabel?

        Ik weet niet wat de rede of nuance daarmee te maken heeft maar het gebrek eraan is zeker niet op mij van toepassing.

        Of haar iets verwijten zo stom is i.v.m. “Het bloed komt over ons en Onze Kinderen” (Mattheus 27:25) waarmee Gods Volk tot in den Eeuwigheid der dagen mee geconfronteerd en verdoemd wordt met de noodlottige gevolgen aandien, is een andere vraag.

        Haar antwoord geeft des meer aan dat bij haar en de door haar aangehaald Van Pagée Moderne Geschiedenis verbeteringspotentiaal heeft.

        Haar uitspraak “Ja, maar ik ben bruin” is wat ambivalent: is het een rechtvaardiging (het Olifantenparadigma) of een verontschuldiging? Ik heb daarmee toch wat problemen. Zoals iedereen weet begin ik na meer dan 30 jaar buitenlands verblijf enige moeite met Nederlands te krijgen, het wordt langzamerhand een vreemde taal voor mij, het bestuderen/analyseren meer dan waard. Ja maar ik ben Allochtoon om in haar straatje te blijven.

      • e.m. zegt:

        @Boeroeng zegt: 10 mei 2018 om 23:10 /…/ Je hebt het over een 12 jarig meisje .
        En inderdaad is het voor een 12 jarige geen gezellig onderwerp en inderdaad is het stom om haar iets van 50 jaar eerder te verwijten.@

        __ Puik staaltje tekstanalyse.

        ‘k Was op de middelbare school, en met mij vele ‘jongens’, jaloers op een zekere Toos of Tooske (’t geheugen hapert) uit Sint-Michielsgestel. Tijdens repetities Nederlands ‘tekstverklaren’ liet ze ons, in het bijzonder de jongens dus, al na 15-20 minuten verbouwereerd achter. En dan nog had ze kans gezien om zowat op elke vraag een half A-4tje vol te pennen.

        Scoorde immer tienen of negens; de bofbibs !

      • Loekie zegt:

        Wat tekstverklaren betreft :
        “Ook in Indonesië zelf werd ik als ‘wit’ gezien omdat ik in Nederland geboren en getogen ben. Het koloniale verleden was op vakanties daar altijd ver weg, op één moment na. Ik was 12 en had een vriendinnetje dat in de straat van mijn Javaanse oom woonde. We konden het erg goed vinden en praatten over van alles en nog wat. Maar op een gegeven moment zei ze: wist je dat jouw land zoveel (ik ben het getal vergeten) Indonesiërs heeft vermoord?
        Ik wist niet wat ik moest zeggen. Ik schrok ervan. Wat een ongezellig onderwerp. En wat had ik daar mee te maken? Ik vond het maar stom dat ze dat mij voor de voeten wierp.
        Het was zo ongemakkelijk toen, maar ik denk er nu nog vaak aan terug. ”

        – Toen ze als 12-jarige op vakantie was in Indonesië was het hedendaagse modernisme “werd ik als wit gezien’ nog niet uitgevonden; ze kan dus niet beweren dat ze toen als wit werd gezien.
        – Het koloniale verleden was ver weg op vakanties?? Dan heeft ze niet goed rond gekeken, dan heeft ze ook niet genoeg verbeelding. Maar goed, van een 12-jarige mag je dat ook niet verwachten.
        – Ze praatten over van alles en nog wat doet vermoeden dat ze behoorlijk goed tot vloeiend bahasa en/of Javaans spreekt. Kan natuurlijk.
        – En wat ik daar mee te maken…? Ze dacht of zei niet zoiets als: o, wat erg dat zovelen zijn vermoord. wat was er gebeurd dan?…Nee, meteen: wat kan mij dat verdommen!…Goed, ze was 12 jaar jong toen.

        Tot zover.

        • Ron Geenen zegt:

          Rudy van der Geld was blond en had blauwe ogen. Vader Blanda en Moeder Indonesische uit Djokja. Vader was l overleden: Bersiap. Rudy zat op school, maar werd herhaaldelijk, door zijn wit zijn, in elkaar geslagen. Het werd zo onhoudbaar dat Indonesische moeder besloot maar naar Nederland te verhuizen. Later is Rudy geëmigreerd naar Californie, waar hij ook is overleden. Hij heeft mij voor zijn dood gevraagd om bij zijn begrafenis de mensen over zijn Indonesische ervaringen te spreken/te verhalen.
          Ben van Wijk, nu 84 jaar en woonachtig in Noord San Diego, is blond en heeft blauwe ogen. Zat na de oorlog op school in Bandung. Werd regelmatig door Indonesiers opgewacht en in elkaar geslagen. Het werd zo erg, dat de familie hem naar Jakarta stuurde,, waar zijn getrouwde zus woonde. Van het zelfde laken een pak. Zus en man hebben hem toen maar naar Priok gebracht met de opdracht aan boord van een NL passagiers schip te gaan. Is toen als verstekeling in Nederland aangekomen. Is met Medy getrouwd en naar Californie vertrokken.

        • Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

          Tekstanalyse is iets anders als zinsontleding (het zgn uit zijn verband rukken) Het gaat wel over een vrouw van 35 jaar, die terugkijkt naar zichzelf op 12-jarige leeftijd.

          Ik lees de tekst op mijn manier. Dat vriendinnetje lijkt mij dezelfde leeftijd te hebben als Bettine Moenaff. Die Indonesische vriendin had al op zo’n jonge leeftijd wel wat meer van de ongezellige geschiedenis begrepen dan de “Witte” Bettine. Daarmee geeft de laatste toch zelf aan wat “white innocence” vertaald als kinderlijke onschuld betekent. Ze beschouwde als 12-jarige de Bersiap als iets ongezellig, de ongezellige Bersiap!!!! waar is haar nuancering van NU gebleven?
          Na zoveel jaren geeft zij niet aan wat ze ervan geleerd heeft, niks lijkt mij, althans is niet uit het zinsverband te halen. Of sommige “Heren” hebben iets anders in haar gehele tekst gelezen.

          Ik denk dat de geachte Heer Keller zoals gewoonlijk gelijk heeft, haar naam is van Indonesische oorsprong Moenaff= Munaff

        • e.m. zegt:

          @Peter van den Broek van die andere generatie zegt: 11 mei 2018 om 19:34 Dat vriendinnetje lijkt mij dezelfde leeftijd te hebben als Bettine Moenaff. Die Indonesische vriendin had al op zo’n jonge leeftijd wel wat meer van de ongezellige geschiedenis begrepen dan de “Witte” Bettine.@

          — Parate kennis over een historisch nationalistisch onderwerp als ‘agresi militer’ van een in Nederland geboren en getogen 12-jarig meisje vergelijken met een in Indonesië geboren en getogen leeftijdsgenootje heet in het jargon van de Loodsinspecteur van de Fruitschuur in Deil, het vergelijken van appels met peren !

          @Peter van den Broek van die andere generatie zegt: 11 mei 2018 om 19:34 /’’/Of sommige “Heren” hebben iets anders in haar gehele tekst gelezen.”

          __ Ja, neem bijvoorbeeld uw: @Peter van den Broek van die andere generatie zegt: 11 mei 2018 om 19:34 Ze beschouwde als 12-jarige de Bersiap als iets ongezellig, de ongezellige Bersiap!!!!@

          — In geen enkele zin van het artikel noemt of heeft Bettine Moenaff het over @de Bersiap@ Niet één keer !!!

          Tekstverklaren is inderdaad iets geheel anders dan creatief hineininterpretieren atau anderen suggestief woorden in de mond te leggen.

      • e.m. zegt:

        @Loekie zegt: 11 mei 2018 om 18:35 Wat tekstverklaren betreft : /…/@– Toen ze als 12-jarige op vakantie was in Indonesië was het hedendaagse modernisme “werd ik als wit gezien’ nog niet uitgevonden; ze kan dus niet beweren dat ze toen als wit werd gezien.

        — “”Het was zo ongemakkelijk toen, maar ik denk er nu nog vaak aan terug.””

        @–Maar goed, van een 12-jarige mag je dat ook niet verwachten.@
        — Eens!

        @Goed, ze was 12 jaar jong toen.@
        — Eens!

        Sh*t Het 8uurjournaal . . .

        AL !

        • Loekie zegt:

          Moraal kan misschien zijn dat men aan de woorden van een 12-jarige niet al te veel gewicht moet geven, laat staan aan de woorden van iemand die nog jonger is dan 12 jaar.
          Vraag me af of dit dan ook geldt voor herinneringen van hen die als 12-jarige (of nog jonger) oorlog en bersiap hebben meegemaakt…

        • Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

          Dhr Marawasin krijgt een magere voldoende voor zinsontleding maar tekstanalyse heeft nog veel verbeteringspotentieel.

          Ik ga maar bij de loodsinspecteur van de Fruitschuur in Deli te rade. Hopelijk begrijpt hij iets van biologische landbouw. Hij weet tenminste het verschil tussen appels en peren. In Indonesië groeien appels en peren? dat is nieuw voor mij. Volgend week ben ik toch in de buurt, zal ik toch even naar vragen!! tumbuh apel dan pir di sini?

        • Loekie zegt:

          – “tumbuh apel dan pir di sini?”
          – Ada apel Pak, ada pir, ada nanas, ada ketimun, ada semanka, ada nangka dan ada banyak orang bingung, banyak betul.

  11. Bert zegt:

    Het zijn toch altijd leuke stukjes ,die Pak Keller hier weer elke keer op deze site Indisch4ever zet ,die mw Hersmini is toch een afstammelinge van Baron Von Schenck ,zij beschouwd zich zelf als een orang Djawa met Indonesisch paspoort maar is zich ook bewust van haar Europese roots.Ik geloof dat bloedverwanten van Baron von Schenk nu wel raar zouden opkijken ,als blijkt dat deze Indonesische ook verwant is aan hun .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s