Herman Keppy geeft Indisch verzet tegen nazi’s gezicht

Herman Keppy geeft Indisch verzet tegen nazi’s gezicht Zelf zoon van een Molukse militair, deed Herman Keppy jarenlang speurwerk naar het Indische aandeel aan het verzet tegen nazi-Duitsland. ‘Katjongs in Colditz’ in Bronbeek toont straks kleurrijke verhalen.
(…)
Half augustus gaat in Bronbeek (Arnhem), het Koninklijk Tehuis voor Oud-militairen uit het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL), de tentoonstelling ‘Katjongs in Colditz’ open, waarin het materiaal te zien is dat Keppy verzamelde over deze historische plek, een kasteel in Saksen, met zijn vele verhalen. bron

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

27 reacties op Herman Keppy geeft Indisch verzet tegen nazi’s gezicht

  1. Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

    ‘Indisch verzet’: illegale activiteiten van Indische Nederlanders (=Indo-Europeanen) en Indonesiërs in Nederland is maar een onderdeel van het Indisch Verzet.
    Het belicht het PATRIOTISCH karakter van het Verzet: Nederland als eensgezinde natie, inclusief Nederlands Indie, inclusief de Indo-Europeanen(zo werden ze in die tijd aangeduid) maar ook Indonesiers, 2de rang burgers dwz onderdanen, in het algemeen het Verzet van de niet-zo-Nederlanders.
    Dat is allemaal wel interessant en aardig voor Herman Keppy, maar het was toch een heel kleine (Indische) minderheid, die zich in Nederland met het verzet bezighoudt.
    Hoe relevant is dat Verzet in Nederland geweest? Waarom komt Herman Keppy er nu pas mee?Dienen wij ook dit Verzet te herwaarderen?

    Het verzet in Nederlands-Indië bestond ook, heeft daarentegen nog steeds een “dubieus”, een tweeslachtig karakter, is weinig bekend, is nauwelijks onderzocht, maar alles uit die periode is in Nederland weinig bekend en weinig onderzocht.
    Degenen die zich teweer stelden tegen de Japanners, werden door de Indonesische nationalisten in toenemende mate zelf als bezetters of – wanneer het Indonesiërs betrof – als verraders gezien. Velen van hen vochten na de Japanse capitulatie in het KNIL tegen de onafhankelijke Republiek. In een tentoonstelling die het Indisch HerinneringsCentrum (ik hou mijn hart vast, dus daarom ga ik naar die tentoonstelling) samen met het Moluks Historisch Centrum nu organiseert in Den Haag komen zelfs drie verschillende vormen van verzet in Nederlands-Indië aan de orde:
    1) verzet tegen de Japanners
    2) verzet tegen de Nederlanders door Indonesische nationalisten
    3)verzet tegen de republikeinse regering door rivaliserende of regionale Indonesische groeperingen.
    Dus op naar die tentoonstelling.

  2. Herman Keppy zegt:

    ‘het was toch een heel kleine (Indische) minderheid, die zich in Nederland met het verzet bezighoudt.’ Hahaha, wacht maar af…

  3. Boeroeng zegt:

    @Peter: Je vraagt: Waarom komt Herman Keppy er nu pas mee? Dienen wij ook dit Verzet te herwaarderen?
    zie dit topic 2011 . Herman Keppy was een van de bronnen. Hij was toen al een paar jaar bezig met zijn onderzoek. Niet “nu pas” .
    En ja….Nederland dient het aandeel van de jongens en meisjes uit Indië te weten en te waarderen.

    @ Herman je zegt: wacht maar af
    Nahhhh je wilt het spannend houden he ? Moeten we maandenlang wachten.
    Wie niet wil. zie deze website

    • Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

      @ Boeroeng.
      In 2011 heb ik n.a.v. een artikel in Moesson een reactie gegeven op het denken over het Verzet in Nederland m.n. het Javaans of etnisch verzet : https://indisch4ever.nu/2011/05/15/moesson-mei/. Over Indo-Verzetshelden in Nederland weet ik alleen dat de vader van Ernst Jansz in het Verzet zat.

      Dat verhaal over Colditz doet mij denken aan de TV-serie Colditz in de jaren 70 waarbij zo’n OffiziereLager Oflag IV C wel gemythologiseerd i.c. gemystificeerd wordt, de situatie was natuurlijk niet te vergelijken met een echt krijgsgevangenkamp, Mannschafts- of Strafflager STALAG, rekening houdend dat zo’n Lager als Colditz voorbehouden was aan officieren, die hun Erewoordverklaring niet wilden tekenen en waarvoor het risico voor ontvluchting groot was. Daarbij wordt wel vergeten dat vòòr de oorlog de nazi’s in datzelfde Colditz 84 psychiatrische patiënten de dood in dreven.

      De wijze waarop Verzet in Ned. Indie werd gepleegd is een ander verhaal, een verhaal dat tot nu toe weinig onder de aandacht is gebracht van het Nederlands publiek. Dan praat ik niet over de talloze mislukte droppings van Nederlandse en Indonesische spionnen vanuit Australië maar de houding van de zgn Indo-Europese bevolkingsdeel in een voor hen zeer vijandig gezinde omgeving (zowel Indonesiers als Japanners). Het overgrote deel van de Indo-Europeanen (> 95%) collaboreerden niet met de Japanners, behalve een zeer kleine groep onder Dahlers en Van Eeckhout. De Indo’s wilden zelfs niet een loyaliteitsverklaring tekenen en werden daarvoor zoals in Malang door het Kantor Oeroesan Peranakan(KOP) dwz Kantoor Indo-Europese Zaken gestraft en zelf naar een kamp gedeporteerd, eufemistisch genoemd Opvangkamp. Daarvoor hebben zij nooit erkenning gekregen, die zij verdienen want wat niet weet in Nederland, dat deert ook niet.

      Ik ben wel benieuwd naar het aantal personen met een Indische achtergrond in het Verzet in Nederland opgesplitst naar etniciteit: Indonesiers per eiland , Indo’s en anderen. Het zal toch geen cijfers zijn met heel veel nullen.

      • Jan A.Somers zegt:

        “mislukte droppings van Nederlandse en Indonesische spionnen vanuit Australië ” Dat was dan ook geen verzet, maar reguliere militaire acties.

    • Herman Keppy zegt:

      Dank Burung ku, jij voelt wel aan, cq weet, dat het nog veel spannender gaat worden. Op mijn website staat nog maar een beetje.

  4. e.m. zegt:

    Die Marokkaanse soldaten behoorden tot de 60e Infanterie Divisie. In Vlissingen staat een gedenkteken ter ere van de Commandant Deslaurens:

    “”En mémoire du Général Deslaurens, commandant de la 60 ieme Division d’Infanterie, tombé le 17 Mai 1940, en couvrant avec quelques soldats courageux le retrait de ses troupes.””

    “”Ter herinnering aan Generaal Deslaurens, commandant van de 60e Infanterie Divisie, gesneuveld op 17 mei 1940, terwijl hij met enkele dappere soldaten de terugtocht van zijn troepen dekte.””

    Terzijde, Elsevier Weekblad is van huisuit een tamelijk rechts-conservatief magazine, en nog steeds.

    Met betrekking tot onderwerpen als immigratie en integratie neemt EW (hoofd)redaktioneel ferme standpunten in, die veelal overeenstemmen met de zienswijze van de PVV van Geert Wilders.

    • Loekie zegt:

      Links, rechts of midden: als de feiten kloppen, dan kloppen de feiten.
      Overigens wordt de ‘rechtse’ Elsevier meer dan ruimschoots geneutraliseerd door o.m. het Journaal, Nieuwsuur, Pauw, Jinek, het Radio Journaal, Brandpunt, BN’ers en het leger van twitteraars.

      • e.m. zegt:

        In het hele artikel wordt nergens vermeld dat de Nederlandse Generaal Winkelman zich op 14 mei al had overgeven aan de Duitsers.

        De commandanten van de Nederlandse troepen op Zuid-Beveland (Kapelle ligt dus niet aan de Noordzee) weigerden hier gehoor aan te geven.

        In Zeeland vochten de Marokkaanse soldaten de la 60 ieme Division d’Infanterie vanaf 11 mei dus gewoon verder. Totdat de Duitsers op 17 mei een bommentapijt legden over het weerloze Arnemuiden, Middelburg en Vlissingen.

        De Duitsers dreigden de Franse troepen, die zich naar Vlissingen hadden teruggetroken volledig in de pan te hakken. Met een laatste uitval wist de Franse commandant Deslaurens, waarbij deze commandeur de la Légion d’honneur de dood vond, zijn overige manschappen veilig over de Westerschelde te evacueren.

        Pas op 27 mei gaf ook Zeeuws-Vlaanderen uiteindelijk de strijd op.

        Die Marokkaanse soldaten die in Kapelle begraven liggen zijn geen Indo’s, maar wel echte helden !!!

        Als de feiten niet kloppen is het linksom of rechtsom ‘nepnieuws’. Een waarde van fakenews is dat je dan zelf niet logisch hoeft na te denken. Lekker makkelijk, als het tenminste in je kraampje past.

        • e.m. zegt:

          P.S.
          Excuus voor off topic gaan Webmaster . . .

        • Tolol. zegt:

          Die Marokkaanse soldaten die in Kapelle begraven liggen zijn geen Indo,s maar wel echte helden !!! Volgens pak E.M..Nou zeg vlak die Indo soldaten ook niet uit ,we hadden makkelijk gewonnen van die Moffen ,hoe dan vraagt u zich af ,nou gampan toch ya ,in plaats van kogels vuren we Durian op ze af ,die bratwursten gaan echt wel rennen zuruck zu heimat of zo .

        • e.m. zegt:

          @Tolol. zegt: 3 mei 2018 om 01:18 /…/,hoe,nou gampan toch ya ,in plaats van kogels vuren we Durian op ze af ,die bratwursten gaan echt wel rennen zuruck zu heimat of zo .@

          –Doeriaantje bau kentoet
          Wadoeh, Bratwurst kijk zijn snoet
          Apa Mata Hari kala
          T’ran Bulan bakar zijn kepala

          Doeriaantje lâh zich rot
          Omdat Bratwurst hij kapot
          Apa Mata Hari Hari kala
          T’ran Bulan bakar zijn kepala

        • eppeson marawasin zegt:

          Het informatiebord geplaatst bij de Noord-Afrikaanse graven op de Franse Oorlogsbegraafplaats Kapelle bevat de volgende tekst:

          [CITAAT]
          “Noord-Afrikaanse soldaten in het Franse leger
          Het Franse leger bestond van oudsher uit soldaten van diverse nationaliteiten.
          Franse koloniën in Noord-Afrika leverden veel allochtone manschappen. In sommige legeronderdelen riep men complete Marokkaanse en Algerijnse regimenten in het leven. In Zeeland hebben deze regimenten in mei 1940 niet deelgenomen aan de gevechten. Noord-Afrikaanse soldaten deden hier dienst in gewone legeronderdelen. Bij de ineenstorting van het Franse leger in mei 1940 vluchtten tienduizenden vanuit Duinkerken naar Engeland. In het kanaal brachten Duitse vliegtuigen diverse schepen met troepen tot zinken. De meeste opvarenden verdronken daarbij. Veel van de stoffelijke resten van Franse soldaten die op deze begraafplaats liggen spoelden in de zomer van 1940 op de Nederlandse kust aan. Ongeveer honderd van hen hadden geen enkele identificatie. Ook de meeste soldaten van Noord-Afrikaanse origine die hier begraven liggen kwamen om in zee. Enkelen kwamen later in de oorlog op Nederlands grondgebied om het leven. De Noord-Afrikaanse militairen worden geëerd met een grafmonument in de vorm van een halve maan.
          Op het eiland Schiermonnikoog bevinden zich 22 graven van Franse soldaten;
          hiervan is er één van Noord-Afrikaanse herkomst.”
          [EINDE citaat]

          — De meeste Marokkaanse soldaten, die op de Franse Oorlogsbegraafplaats hun laatste rustplaats hebben, zijn niet gesneuveld tijdens de verdediging van Zuid-Beveland en Walcheren.

          I STAND CORRECTED !!!

          e.m.

  5. Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

    De trend om het weer over helden te hebben zoals de Katjongs in Colditz, houdt verband met de discussie over identiteit. Onzekerheid over wie “WIJ” zijn als Nederlanders en waar onze normen en waarden uit bestaan, verklaart de toegenomen behoefte aan identificatie met “nationale” en morele rolmodellen. De wereld van Geschiedenis als entertainment, als “suspense” zoals bovenstaand artikel over Colditz springt erop in.

    De patriottische herinnering is weer springlevend, de aandacht richt zich nu niet op collectief verzet, maar op individuele of een relatief klein groepje helden. Hun heldendom straalt echter af op alle Nederlanders. Op die manier wordt de dramatische kwaliteiten van het verzet herontdekt. Let wel de meeste helden van Colditz hadden niet daadwerkelijk meegevochten in 1940, pleegden geen gewapend verzet, althans wat betreft de meerderheid van de KNIL- en Marine-officieren. Hun aantal in Colditz was en is bekend, dat verandert niks aan de feiten, wellicht iets aan de interpretatie van de feiten.

  6. Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

    De Nederlandse Maatschappij wordt de afgelopen vijftien jaar behalve door een zoektocht naar nationale identiteit ook gekenmerkt door polarisatie. Over zaken als immigratie, de positie van moslims en de toekomst van Europa botsen
de meningen in de media. In discussies wordt regelmatig de Tweede Wereldoorlog als referentiepunt gebruikt en eisen verschillende partijen een verzetsrol op, daarbij anderen het recht op verzet ontzeggen, zie het toch wel verwarrende verhaal over Marokkanen in Zeeland. Als de journalisten en de Marokkanen zich aan de feiten hadden gehouden dan was het Zeeuwse fabeltje snel uit de wereld geholpen.

    Dat aan alle kanten van het politieke spectrum mensen zich spiegelen aan de illegaliteit/het Verzet in de Tweede Wereldoorlog, bewijst haar status. Maar wat is de morele les die uit het Verzet moet worden getrokken?
    Volgens de één luidt deze dat je moet vechten voor nationale soevereiniteit en tegen islamitische en Europese overheersing. Volgens de ander dat je rechtsextremisme moet bestrijden en tolerantie en medemenselijkheid moet betrachten jegens minderheden en vluchtelingen. Deze sterke polarisatie maakt het lastig om de herinnering aan het Verzet levend te houden op een manier waar alle Nederlanders, Medelanders zich in herkennen, zich mee identificeren.

    Het Verzet inspireerde mensen om te gaan vechten in Nederlands Indie of om hiertegen te protesteren. Om op te staan tegen autoriteiten of om gezagsgetrouw te zijn. Het verschil in beeldvorming werd zo groot, dat gezamenlijk herdenken onmogelijk was en is, vergelijk de Indonesische zienswijze over de dekolonisatie-oorlog en de rol van het “Verzet” met die van Nederland.

    Wie in 2018 het Verzet herdenkt, zal zich dienen verstaan met al die verschillende verhalen die zich in de afgelopen jaren hebben gevormd, rekening houdend dat er niet zoiets bestaat als het definitieve beeld van verzet.

    Net als de generaties vòòr ons kijken wij door een hedendaagse bril. Onze eigen politieke en levensbeschouwelijke overtuigingen (colonial mindset) bepalen grotendeels wat we zien en wat we niet zien. Als we dit erkennen en onze persoonlijke beelden en verbeelding van Verzet in een perspectief plaatsen, kan een dialoog en verbinding ontstaan tussen bvb Indonesië en Nederland, tussen de geschiedenis van Indonesië en Nederland die meer dan 300 jaar eenzelfde Geschiedenis i.c.verhaal hadden. Ook Geschiedenis is herdenken.

    Vrij vertaald uit https://www.historischnieuwsblad.nl/tweedewereldoorlog/artikelen/het-verzet-bestaat-niet.html

    • Jan A.Somers zegt:

      “verwarrende verhaal over Marokkanen in Zeeland.” Hoezo verwarrend? Mijn Zeeuws meisje was geëvacueerd in een klein dorp net buiten Middelburg en zag Middelburg branden. Noord-Afrikanen liepen als krijgsgevangenen later in Vlissingen over het Bellamy park elke dag heen en terug naar hun werk. En zwaaiden naar haar vriendin die met een gebroken been voor het raam lag. Volgens mij waren die Franse troepen ook niet gecapituleerd, gewoon teruggetrokken. Hun doden achterlatend onder de zorg van Nederland, een prachtig ereveld. Nils verwarrend toch? Gewoon een aantal gebeurtenissen netjes op een rijtje. Net als die graven in Kapelle.

      • P.Lemon zegt:

        @ Hoezo verwarrend?

        *** In Kapelle (Zeeland) zijn 19 graven van Marokkaanse soldaten. Duizenden Marokkaanse militairen vochten in het Franse leger tegen de Duitsers. In mei 1940 hielpen ze bij de verdediging van Nederland, ook leverden ze een belangrijke bijdrage aan de bevrijding van Zuid-Europa. Sultan Mohammed V sprak zijn steun uit aan de geallieerden. Hij nam zijn joodse onderdanen in bescherming en vele joodse vluchtelingen kwamen in Marokko terecht. In 1943 werden er in Zeeland Marokkaanse krijgsgevangenen door de Duitsers te werk gesteld. De Zeeuwse Kees Buizer bezocht met zijn Marokkaanse stagiaires zijn geboorteplaats Kapelle.
        http://www.at5.nl/artikelen/79479/marokkanen-in-de-tweede-wereldoorlog–zeeuws-kapje-in-marokko

  7. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Elseviers Weekblad kopt ‘Er sneuvelden geen Marokkanen in Nederland’ en het Reformatorisch Dagblad scoort na met ‘Marokkanen in de Tweede Wereldoorlog’ / ‘Zeeuws kapje in Marokko’. Hoezo polarisatie en wat is duidelijkheid?

    Als Geschiedenis=Herdenken en Herdenken=Geschiedenis hadden die bladen toch minstens kunnen uitleggen
    1)hoe en waarom het Franse leger in WO2 in Nederland meevocht. Het is toch bizarre, welhaast surrealistisch, dat het Franse leger na 11 Mei 1940 op Nederlandse bodem doorvocht, terwijl het Nederlandse leger capituleerde.
    2)onvermeld blijft hoeveel Franse soldaten toentertijd op Nederlandse bodem sneuvelden. Eerbied en respect voor de gevallenen gebiedt dat wel.
    3)geen journalist verbaast zich, dat Noord-Afrikaanse soldaten uit de Franse koloniën meevochten in Europa. Een verwijzing naar de situatie in het toenmalige Nederlands Indie is voor het inzicht in onze geschiedenis toch op zijn plaats? Dit laatste manco, white ignorance, wordt wellicht veroorzaakt door onze colonial mindset.

    Op 4 Mei 2018 om 20:00 in Otranto, in de hak van Italië stond ik letterlijk 2 minuten stil met 5 oude en getrouwe Nederlandse vrienden bij het Herdenken van de slachtoffers in WO2, ongeacht ras, geloof, geslacht etc.

    Apropos, het is een detail, maar Geschiedenis bestaat uit details: in Kapelle liggen 23 Noord-Afrikaanse militairen begraven, 17 Marokkaanse en 4 Algerijnse militairen met naam, rang en militaire eenheid. Van 2 militairen is alleen de naam bekend.

    • Jan A.Somers zegt:

      “bizarre, welhaast surrealistisch,” Dat valt wel mee hoor. En een beetje militair weet dat ook. Voor de Duitsers was de Maginotlinie praktisch niet te doorbreken, anders dan met zware verliezen. Vandaar de omweg via Nederland en België. Een herhaling van 1914-1918. Waarbij de Fransen nu vooruitgeschoven posities innamen in Zeeland.
      “na 11 Mei 1940 op Nederlandse bodem doorvocht” Even uw kalender raadplegen, het was na 15 mei 1940. Bij de capitulatie van het Nederlandse leger was Zeeland uitgezonderd. Anders zouden dat francs-tireurs zijn geweest. En de graven van die Noord-Afrikanen zijn gemakkelijk te herkennen, die hebben geen kruis. En een oud geschiedenisdetail: Zeeland is nog steeds in oorlog met Spanje. Daar verdienden ze goed aan.

    • P.Lemon zegt:

      @…geschiedenis bestaat uit details…

      Dwz feiten en interpretaties hiervan…

      Zie Hr e.m.: In sommige legeronderdelen riep men complete Marokkaanse en Algerijnse regimenten in het leven. In Zeeland hebben deze regimenten in mei 1940 niet (!!!) deelgenomen aan de gevechten. Noord-Afrikaanse soldaten deden hier dienst in gewone legeronderdelen. Bij de ineenstorting van het Franse leger in mei 1940 vluchtten tienduizenden vanuit Duinkerken naar Engeland. In het kanaal brachten Duitse vliegtuigen diverse schepen met troepen tot zinken. De meeste opvarenden verdronken daarbij. Veel van de stoffelijke resten van Franse soldaten die op deze begraafplaats liggen spoelden in de zomer van 1940 op de Nederlandse kust aan.

      Of … https://www.verzetsmuseum.org/jongeren/inval/marokkanen

      In het begin van de oorlog werden 10 regimenten Marokkaanse hulptroepen ingezet in de frontlinies in Noord-Frankrijk en later ook in België. Dat waren meer dan 30.000 soldaten. Toen, dus in 1940, hebben Marokkaanse soldaten Nederland geholpen in Zeeland bij de verdediging van de toegang tot de haven van Antwerpen. Een aantal van hen sneuvelde en een aantal anderen werd krijgsgevangen gemaakt.
      Marokkaanse soldaten in Zeeland
      Een aantal van de in 1940 gesneuvelde Marokkaanse soldaten ligt begraven op het Franse oorlogskerkhof van Kapelle-Bieselinge op Zuid-Beveland; zij liggen zij aan zij met christelijke en joodse gesneuvelden. Acht Marokkaanse soldaten en hun sergeant werden gevangen genomen. Zij werden in Borsele vastgezet.

  8. Loekie zegt:

    ..” hadden die bladen toch minstens kunnen uitleggen”..
    Ja, nu moet je zelf uitzoeken en dat kost tijd en moeite.
    Al een beetje warm in Italië?

  9. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    De verwarring stijgt ten top. Een herhaling van 1914-1918 ? Een creatieve analyse, Nederland was toentertijd neutraal, in 1940 niet meer. Een beetje militair had het Von-Schlieffenplan erbij gehaald, maar dat is Geschiedenis. Een weekblad legt toch uit wanneer Zeeland capituleerde! maar dat kost tijd en moeite.

    Ter informatie: op 28 mei houdt Herman Keppy op de Tong-Tong een lezing over ‘Indisch Verzet in Nederland in WO2, de vrouwen’.
    Het meisje met het Rode haar (Hannie Schaft) of “die Rote Kappelle” in Hollandse koffiemelkchocolade?
    Het Rood heeft de boventoon, het Verzet werd ideologisch ingekleurd. Dan weet ik er wat van af. Of is Verzet het Indisch bindmiddel en als verklaring gelegitimeerd?

    Mijn Indisch gevoel zegt dat de spanning kunstmatig wordt opgebouwd, Geschiedenis als Info-taiment, wacht maar af.
    Herman Keppy is gewaarschuwd en een gewaarschuwd man telt voor twee.

    • Jan A. Somers zegt:

      Ik had het over een Europese oorlog. Dat Nederland neutraal was, was wel handig. Maar België weet alles van die omweg langs de Maginotlinie. Daar stond het geschut dus verkeerd geplaatst. Mijn oudste dochter zit hier net te vertellen over haar zoveelste bezoek aan Ieper, gisteren. Voor de zoveelste keer, maar weer onder de indruk. (waarschijnlijk genen van haar vader). (John McCrae. In Flanders fields: In Flanders fields the poppies blow. Between the crosses, row on row,. That mark our place; and in the sky. The larks, still bravely singing, fly. Scarce heard amid the guns below. We are the Dead. Short days ago. We lived, felt dawn, saw sunset glow,. Loved, and were loved, …) .De mannen die daar liggen hebben een duidelijk zichtbare deuk geslagen in de demografische opbouw van de bevolking. Het is voor mij erg ver, maar misschien probeer ik 11 november (100 jaar!) daar te zijn. Maar dat zult u niet begrijpen.
      “maar dat kost tijd en moeite.” Kunt u lang bezig blijven. In november 1944 hebben de Duitse troepen daar ook niet gecapituleerd, maar zich gewoon overgegeven. Via de invasie door de dijkgaten bij Westkapelle stond nu bij de Duitsers het geschut verkeerd opgesteld. Maar daar zult u waarschijnlijk nooit op bezoek zij geweest.

  10. Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

    De verwarring is volledig en kompleet.

    Wat ik begrepen heb toen ik als op de middelbare school in mijn vrije tijd wat Geschiedenis bestudeerde is dat de Maginotlinie een verdedigingslinie was die gebouwd werd tussen 1930 en 1940 (let u even op) v.n.l. bij de nieuw getrokken grens Frankrijk-Duitsland, het huidige departement Alsace Lorraine, voormalig Duits gebied Elsass Lothringen, dat na de oorlog 1919 onder Frans bestuur kwam.

    Het “onbegrip” over de tijdslijn is schijnbaar ontstaan omdat er vòòr de eerste WereldOorlog (1914) de Fransen een soortgelijke verdedigingslinie van vestingen, forten e.d. hadden, ook wel genoemd „Barrière de fer “ of „Eiserne Barriere“. Bij een bezoek aan de “Echte” Maginotlinie begrijpt men waarom het geschut daar geplaatst werd, in de juiste richting maar voor de verkeerde Oorlog.

    Ik kan best die Oorlog begrijpen en een beeld van die Oorlog schetsen, ik heb niet alleen over die periode intensief gelezen maar ook enige plaatsen bezocht, waar de Slag bij de Somme zich afspeelde. Het slagveld met de bominslagen is op sommige plaatsen ook na 100 jaar nog duidelijk te zien.

    Maar het is die volledig zinloze inzet van jonge mannenlevens in de kracht van hun bloei wat in mijn geheugen is gegrift:
    …“Zover als je kon kijken lagen daar al die lichamen – werkelijk duizenden, precies op de plek waar ze op die eerste juli geraakt werden. Sommige hadden geen benen meer, sommige benen hadden geen lichaam meer, sommige armen hadden geen lichaam meer. Een afschuwelijk gezicht. Ze waren zelfs na hun dood opnieuw uiteengereten door granaten. We gooiden ze gewoon in de krater – we smeten ze gewoon weg”… 
(Corporal Rupert Weeber, 13th battalion Rifle Brigade)

    Om e.e.a. in een juist en begrijpelijk kader te plaatsen: Eèn van de deelnemers aan de Slag bij de Somme was de militair Adolf H. Hij zou later in zijn boek “mijn Strijd” over zijn belevenissen in Frankrijk schrijven. Het boek vormt de oorzaak/aanleiding* voor die andere Oorlog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.