14 mrt Yvonne Keuls krijgt prijs voor ‘Haags’ oeuvre

 

Op woensdag 14 maart wordt in Den Haag de Littéraire Witte Prijs 2018 uitgereikt aan Yvonne Keuls voor haar oeuvre.
De Prijs is ingesteld door de Nieuwe of Littéraire Sociëteit De Witte en wordt tweejaarlijks toegekend aan een letterkundig werk van een Haagse auteur, over een Haags onderwerp of voor een oeuvre waarbij het Haagse element nadrukkelijk aanwezig is.


Theater Oostblok, Amsterdam.
Zoals ik jou ken, ken jij mij
De schrijfster Yvonne Keuls is een verhalenverteller pur sang en brengt een ode aan Hella S.Haasse met dit boek.

Zoals ik jou ken, ken jij mij biedt een geweldig inkijkje in de televisiewereld van de jaren zestig en zeventig, én in de literaire wereld van die tijd, met vergeten schrijvers als Couperus en Vestdijk. Yvonne Keuls beschrijft de groeiende populariteit van de televisie en de emancipatie van de vrouw, evenals de generatie die ‘dat Indische leven’ in Nederland zo mist. Maar bovenal toont dit prachtige verhaal op ontroerende wijze de klievende momenten in het leven van de twee schrijfsters, die van grote betekenis zijn geweest voor hun vriendschap.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in agenda - evenementen. Bookmark de permalink .

34 reacties op 14 mrt Yvonne Keuls krijgt prijs voor ‘Haags’ oeuvre

  1. Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

    De beide families Keuls en Haasse kenden elkaar uit Ned. Indie, de vader van Haasse was financieel directeur, Keuls vader was directeur van het kadaster. De vriendschap werd verbroken toen Hella’s ouders ontdekten dat Keuls moeder een halve Javaanse (sic) was.
    Fascistoidisch en xenofobisch ingestelden kunnen op hun zakjapanner uitrekenen hoeveel Indisch/Indo-Europees 1/2, 1/4 etc Yvonne Keuls is. Het tekent wel de verhoudingen in de Indische maatschappij. Hoezo discriminatie en apartheid?

    • Boeroeng zegt:

      ????
      Zover ik weet zijn beide ouders van Yvonne Keuls-Bamberg van gemengde komaf.
      En de ouders van Yvonnes moeder ook.

      In de Indische genealogie is het soms noodzakelijk in te schatten of iemands ouder Indonesisch of gemengd was. Deze inschattingen helpt in het uitpluizen van een stamboom.
      Verder is het niet rascistisch om iemands voorouders in % in te delen.. zoveel % van die etnische herkomst etc.
      Die cijfers kunnen racistisch gebruikt worden, dat wel.

    • Jan A. Somers zegt:

      ” Hoezo discriminatie en apartheid?” Eerder een gevolg van de standenmaatschappij. Mijn moeder (50%!!!) liep als vrijwilliger van de kerk elke maand in de wijk rond om kerkbijdragen te innen. In onze buurt vele families te rekenen tot de KM. Mijn moeder werd door die KMmers als minderwaardig tegemoet getreden Totdat ze te weten kwamen wie haar man was. Alles verschrikkelijk vriendelijk verder, ondanks het blijvende tintje.

  2. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Nazi’s en Japanse fascisten deelden de mensen wel in % in, dat noem ik fascistoidisch, dat Indo’s dat ook zo gaan gebruiken is dus ook fascistoidisch., racistisch is het ook en wel biologisch racisme, althans zo wordt het geschiedkundig aangeduid/gedefineerd in mijn schriftje van de middelbare school.

    De gegevens over Keuls en Haasse heb ik uit een interview met mevr. Keuls in het NRC van 16/18 februari, toen was ik net een halve dag in Nederland.

    • Loekie zegt:

      Kom je aan op Schiphol, je rent naar de Bruna, koopt er een aantal kranten, dan met illegale taxi naar je bestemming, daar koffie en even een paar woorden wisselen en vervolgens je terugtrekken in een gemakkelijke stoel om de kranten door te nemen. In het buitenland loop je nu eenmaal een informatie-achterstand op. Bladeren, bladeren en bingo: een artikel van Keuls, de kolonie, racisme. ‘Wil je wat eten’ wordt er gevraagd, maar je antwoordt: geen tijd, geen tijd en je herleest het artikel voor de tiende maal en je mompelt: fascisme, racisme, vreselijk, vreselijk, zie je wel, ik heb gelijk.
      Dan sta je op en met alle kranten onder je arm zeg je: kom, ik ga weer naar huis, tot ziens.

    • Boeroeng zegt:

      Nuance, nuance, Peter
      Er is niks mis mee om iemands voorouders in procenten in kaart te zetten.
      Wat wel fout is, met deze cijfers mensen gaan discrimineren.
      Er is ook niks verkeerds een bijl in je schuur te hebben.
      Wel erg fout is, iemand daar mee bedreigen of slaan.
      ———
      Er staat half-javaanse moeder in het NRC-artikel.
      Maar dat zijn woorden van de journalist. Niet van Yvonne Keuls, die wellicht de bron is van deze omschrijving via haar boek ‘mevrouw mijn moeder’ waar ze met opzet familiegegevens heeft veranderd… gefantaseerd.
      Ik denk om de privacy van de familie te beschermen.

      Genealoog Roel de Neve publiceerde in de Indische Navorscher van 2012, pagina 20 een beperkte kwartierstaat van Yvonne Keuls-Bamberg.
      grootouders
      4 Samuel Jan Bamberg, geboren op 14-09-1848 in Amsterdam.
      5 Paulina Sonjé, geboren op 02-07-1853 in Semarang.
      6 Jacobus Wilhelmus Hendriks, geboren op 02-01-1861 in Salatiga.
      7 Virginia Louiza Hubeek, geboren op 06-03-1871 in Salatiga.

    • Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

      Half-javaanse moeder betekent een Javaans grootmoeder bij Yvonne Keuls.. Waar staat die Javaanse naam dan bij die Genealoog Roel de Neve of heeft Yvonne Keuls een Indo-europese moeder, als ik begrijpend en logisch doordenk?
      Bij mij is het simpel: mijn Indonesische grootmoeder heeft een Indonesisch klinkende naam en ziet er heel trots en waardig Indonesisch uit

      En ook bij dhr Loekie slaat de verbeelding op hol, dan kan na al zijn uitspraken (slachtoffers in de Bersiap? valt best mee!!!) ik best begrijpen dat hij gebrekkig Geschiedenisonderwijs heeft genoten.

      • Loekie zegt:

        Bij mij ook simpel: mijn Indo-sobat heeft een Indo-klinkende naam en ziet er heel trots en waardig Indo uit.

      • Boeroeng zegt:

        Yvonne Keuls heeft geen Javaanse oma .
        Twee indo-oma’s Paulina Sonjé (vaderszijde) en Virginia Louiza Hubeek (moederszijde)
        Ouders van Virginia: Joannes Hubeek en Sarinum

        Zover ik begreep, dit moet een foto zijn van Sarinum. Bron

        • Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

          Yvonne Keuls wordt op een gegeven moment in het interview geciteerd: ,,Mijn moeder was zo’n klein , Indisch vrouwtje”. Dat maakt voor mij wel veel duidelijk. Waar die journalist half-Javaans vandaan haalt mag Joost weten, waarschijnlijk begrijpt hij de lingo bij Indischen niet.

          Maar er staan meer fouten in het interview zoals: …Oeroeg haar meest geliefde en bekendste boek over de vriendschap tussen een Hollandse planterzoon en een Indische jongen!!!!
          De journalist Rinskje Koelewijn heeft zeker Oeroeg niet gelezen of heeft het dunste boek van de literatuurlijst niet/nooit begrepen. Die snapt nul.
          Gelukkig kom ik het woord Indo niet tegen, want dan hadden we meer kunnen lachen zoals Indo-naam of Indo-uiterlijk. zulke woorden worden zeker gebruikt in de inburgeringscursus.

  3. Bert . zegt:

    In de jaren 70 v.d.v eeuw tijdens die treinkapingen werd ook aan Hella H haar mening gevraagd .Nou dat loog er niet om “” Die Ambonezen waren altijd al herrieschoppers geweest altijd problemen met die luitjes !”” enz enz Ja als je je maar gedwee voegde naar de blanke tuan besar zoals de Indo,s deugde je pas bij Hella H.Ik ben het helemaal eens met Ron Geenen die schreef op 5 februari 2018 “” Hella H nooit van gehoord ,die ken ik niet ,heb ik nooit ontmoet “” En dat die Indische maatschappij discrimineerde en racistisch was ? laten we nou de mening horen van een Indonesier die die tijd heeft meegemaakt wat zou hij nou zeggen ?? Ben het in deze wel met Peter de Italiaan eens .

    • Ron Geenen zegt:

      @Ook zonder romantisch einde en met zelfs matig literair talent kan het dan nóg een boek worden, dat boeit van het begin tot het einde en dat een stukje echt leven vermag te geven in een land dat blijkbaar nog steeds even ver gebleven is van het Nederlandse volk als drie eeuwen geleden.@

      De laatste zin van zijn artikel zegt genoeg over mevrouw H. Haase

  4. Bert . zegt:

    Een oude Indo neemt bij een boekwinkel het boek Oeroeg in zijn hand en neemt enige pagina,s door met een vies gezicht zet hij het boek weer terug “” Ach die Hella snapt nol “” goed commentaar van si Tjalie .Die Hella leefde in Indie het leven van een bevoorrecht blank kind ,de enige inheemsen die ze kent zijn de bedienden .Is ze weleens in een kampong geweest ? Ja ze is er LANGS gereden .Zat ze in een Jappenkamp ? Heeft ze de Bersiap meegemaakt ? Nee.Nee ze zat toen in Europa .Voor mensen ,die toen in die tijd ( In Indie) leefden schreef ze klinkklare nonsens op ,voor de onwetende Nederlanders was het weer een goed boek dat er geen bal van klopt mag de pret niet drukken .

  5. Boeroeng zegt:

    Opa Samuel Jan Bamberg geboren 1848 werd in 1866 te Amsterdam erkend door Barend Bamberg. Het kan zijn dat Samuel niet zijn zoon was , maar dat Barend het deed om Samuel een respectabele achternaam te geven.
    De naam Bamberg was toen bekend in Amsterdam. Het was een goochelaarsfamilie met als beroemdste lid de vader van Barend , dat was David Leendert de hofmechanicus.
    http://www.joodsamsterdam.nl/david-leendert-eliazar-bamberg/

    David Leendert had een zoon Abraham die als militair naar Indië ging.
    Een nazaat van hem is Marion Bloem.

    Wat mij verbaast is dat Yvonne en Marion nooit een soort publiek gesprek hadden over die Indische/Amsterdamse gemeenschappelijke herkomst.
    Met een goede voorbereiding kan men er een informatieve documentaire van maken

    • Loekie zegt:

      Hoezo? Boenkie en Nono hebben een gemeenschappelijke Indische/Helmondse herkomst. En Trees en Maud een gemeenschappelijke Indische/Groningse herkomst. Enz enz. Ik bedoel: is niet van ieder persoon een documentaire te maken? Waarom zou van Keuls en Bloem een film gemaakt moeten worden? Wat is daar zo bijzonder aan? Altijd en steeds maar weer aandacht voor dezelfde mensen. En dat terwijl in de geschiedenissen van al die onbekende mensen zo veel meer belang kan schuilen.

      • Boeroeng zegt:

        idd van ieder persoon is een documentaire te maken.
        Maar een documentaire rond 2 bekende schrijfsters wordt meer bekeken en de kans is groter dat een landelijke omroep het uitzend.
        Daarom is deze docu bijzonder
        Het programma Verborgen Verleden kiest veelal bekende Nederlanders om met hen de familiegeschiedenis uit te spitten. Groter de kans dat er meer mensen kijken.

        Mijn idee is een stukje Indisch familiegeschiedenis van de schrijfsters daarin verwerken en enpassant de goochelaarsfamilie Bamberg wat uitspitten. 5 minuutjes ofzo en een paar minuten commentaar van de schrijfsters. En laat Marion maar wat zeggen dat haar voorvader Bamberg een paar goochelshows gaf te Indië.
        Zij hebben ook wat te vertellen over hun schrijven, wie, wat, waarom. Over hun schrijven in relatie met het Indische . Over andere schrijvers met een Indië-achtergrond.
        Kan best een boeiend programma worden .

        • Loekie zegt:

          Duidelijk wat je bedoelt Boeroeng, maar oma Mien, bijvoorbeeld, heeft in Kediri ook goocheltrucs gedaan. Lang verhaal, maar in haar eentje, met heel weinig, heeft ze haar vier kleinkinderen verzorgd, opgevoed, verpleegd, door de oorlog geloodst, naar Holland gebracht, hen naar school laten gaan enz. Kinderen groot, oma dood, kinderen geslaagd in het leven. Ik bedoel…

        • Ron Geenen zegt:

          @Het programma Verborgen Verleden kiest veelal bekende Nederlanders om met hen de familiegeschiedenis uit te spitten. Groter de kans dat er meer mensen kijken.@

          Gaat het om hun naam in de literaire wereld of om de ervaring van diverse Indo’s in het verleden.
          Screening is toch eerst een noodzaak? Schrijven over schrijvers wordt dacht ik een vrij eenzijdige geleuter. Een program a la MAX-Francine legt meer zoden aan de dijk.

  6. Bert . zegt:

    @Ron Geenen : Prachtige documentaire van die Boudie heb het in 1 ruk uitgekeken 48 minuten ,bedankt hiervoor ! Wist niet eens dat James Intveld een Indo was/is ,bagus dat hij Nederlands sprak nog mooier dat hij ook het bahasa probeert te begrijpen mooier voorbeeld van iemand die in 3 werelden leeft is er niet !! Hij is nu natuurlijk Amerikaan maar hij vergeet niet dat hij Indische en Nederlandse roots heeft ,net een beetje als jij Ron ,alleen is hij 23 jaar jonger en heeft hij die ellende in Indie niet meegemaakt ,als je dit nou vergelijkt met die nieuwe ambassadeur van de U.S.A in Nederland Peter Hoekstra ,die bij wijze van spreken niet eens weet dat Amsterdam de hoofdstad van Nederland is tjonge jonge ze (Trump) hebben wel een super tolol naar Nederland gestuurd ! Beter veel ,veel beter hadden ze James als ambassadeur naar Holland gestuurd ,nou alle Indo,s blij ook alle country en western fans blij en James spreekt Nederlands en die Peter ? Die Peter spreekt geen moer Nederlands .Trouwens mooi figuur die Norman de Buck ,mooie tuin heeft die man ,hij zegt “” Ik hoef niet naar Indonesie,hier in mijn tuin is Indonesie !””

  7. Bert . zegt:

    @Ron Geenen : Die Norman de Buck lijkt sprekend op mij ,alleen hij is wat slimmer vertrok naar Amerika en heeft het daar gemaakt ! Hij bezocht ook jouw kumpulan ,hij zegt dan “” Ja die Indo,s het zijn toch mijn volk “” mooi gezegd ,die James Intveld lijkt mij een heel aardige sympathieke man ,jammer dat hij zijn broertje op zo,n tragische manier heeft verloren ,hoop niet dat hij daar schuldgevoelens over heeft want per slot van rekening heeft hij Ricky aangeraden zich bij Ricky Nelson te voegen ,tja als een MENS alles van te voren weet ! Hij kan er natuurlijk niks aan doen !

    • Ron Geenen zegt:

      @die James Intveld lijkt mij een heel aardige sympathieke man ,jammer dat hij zijn broertje op zo,n tragische manier heeft verloren ,hoop niet dat hij daar schuldgevoelens over heeft @

      Dat heb je goed opgemerkt. Want James heeft mij zelf verteld dat hij er een hele tijd last van heeft gehad.

    • Ron Geenen zegt:

      @Die Norman de Buck lijkt sprekend op mij ,alleen hij is wat slimmer vertrok naar Amerika en heeft het daar gemaakt ! Hij bezocht ook jouw kumpulan ,hij zegt dan “” Ja die Indo,s het zijn toch mijn volk “” @

      Nu moet ik toch echt lachen, Bert. Norman is een geheel onthouder en een gezondheid freak. Drinkt geen bier en ook geen wijn. Gelooft in matig en gezond eten. Omdat hij ook het meest in Zuid Amerikaanse/Mexicaanse film rollen speelt, wordt hij bij onze kumpulan vaak, op een vriendelijke manier, uitgemaakt voor Mex of wetback. Hij is wel eens verschenen met een sombrero op en een zwart jasje met franje. Moet zeggen het is een stelletje en zeer gezellig. Wordt veel gelachen.

      Om op die film terug te komen, er werd ook een hele oude Indo geinterviewd, Daniel Ungerer. Hij is de echtgenoot van mijn nicht Meity Geenen (89). Hij was afgelopen donderdag 90 jaar geworden. Hij is een verrekte goede kok (Padang) en heeft zijn verjaardag bij de kumpulan gevierd. Hij kwam dan ook aanrijden in zijn chevy met 400 bitterballen en 200 saucijzenbroodjes. Die heeft hij de dag er voor en de ochtend zelf gemaakt. Er kwamen een 100 tal mensen opdagen, allemaal Indo!

  8. Boeroeng zegt:

    Een nog onbekende Yvonne Keuls (1931) raapt in 1964 de moed bijeen om tijdens een signeersessie de door haar bewonderde Hella S. Haasse (1918-2011) om een handtekening te vragen. ‘Kom je uit Indië?’, vraagt de beroemde schrijfster. ‘Hoe is je meisjesnaam?’ Als Keuls antwoordt dat ze er een van de familie Bamberg is, roept Haasse verheugd: ‘Dan ben jij een van die kleine kindjes! Ik kwam weleens bij jullie thuis!’
    —————-
    https://www.volkskrant.nl/boeken/-keuls-geeft-op-een-levendige-manier-weer-hoe-zij-en-haasse-elkaar-in-hun-werk-inspireren~a4576368/

  9. RLMertens zegt:

    @Bert; ‘Ach, die Hella snapt nol etc.’ – Hella’s Oeroeg was een bloemlezing hoe de Totok, voor de oorlog, Indië zag/beleefde; de maatschappij met inlanders, en de Indo’s, de sociale structuur; racistisch etc. Zie ook haar opmerking over de moeder van Yvonne. Tjalie noemde het boek; fout! Hij was toen redacteur van de Wapenbroeder; een magazine over Hollands glorie, onze soldaten over zee etc. In Oeroeg, wekte/riep ze juist de sympathie op voor Oeroeg., die inlandse jongen. Zij schreef dit boek als protest, tegen de toen heersende mening; Soekarno de collaborateur etc .en vooral tegen de ‘1e. politionele actie’! .

    • P.Lemon zegt:

      @Zij schreef dit boek als protest, .…

      Of meer tot besef gekomen dat we het paradijs in bruikleen hadden.

      @In 1954 omschreef Hella S. Haasse het thema uit Oeroeg als volgt: ‘Wat heeft in mijn verhaal Oeroeg gestalte gekregen, behalve de herinneringen aan het land waar ik geboren ben? Misschien het verlangen naar het echte ‘Indische’ leven dat ik eigenlijk nooit gekend heb, en het heimelijke schuldgevoel ten aanzien van de Indonesische mens die ik in mijn jeugd heb aanvaard als décor, als vanzelfsprekend deel van de omgeving, maar die ik niet bewust heb gezien, al mag ik mij dan ook nog zoveel uiterlijke details herinneren.’

      In Haasses laatste Indische roman Sleuteloog, uit 2002, komt deze problematiek opnieuw aan de orde. De hoofdpersoon daar constateert: ‘Ik weet dat ergens in mijn geheugen alle stukken te vinden zijn die samen een sluitend beeld van de waarheid vormen. Ik heb ze niet herkend, of ze niet willen zien, toen ze opdoken in de werkelijkheid van mijn leven.’ Met Sleuteloog sloot Hella S. Haasse haar Indische oeuvre af,
      https://www.literatuurgeschiedenis.nl/20ste/tekst/lg20052.html

      • RLMertens zegt:

        @PLemon; ‘..een sluitend beeld van de waarheid vormen’- Inderdaad! Zo heb ik het ook begrepen. Toen ik in 1954 Oeroeg las! Een dun boekje maar met lading van een Multatuli, zoals door mij verwoord op deze site; Tjalie en Oeroeg van 2013(?).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.