notbrownenough ?

Lara Nuberg:
Op m’n werk ging de discussie vandaag over migratieachtergrond. Iemand vond namelijk dat mijn collega en ik (beiden Indisch), niet genoeg migratieachtergrond bezaten om inhoudelijke programma’s samen te kunnen stellen over discriminatie, representatie en emancipatie. Wij zouden daar te weinig vanaf weten en door zo’n debat te organiseren ‘witte redders’ zijn; een benaming voor blanken die geld en status verdienen over de ruggen van de zwarte emancipatiestrijd. Ik werd boos en verdrietig om twee redenen: 1. Ik ben de laatste persoon die geld of status wil verdienen met mijn inzet voor een samenleving waarin iedereen gelijk is en gelijke kansen krijgt. 2. Pardon, te weinig migratieachtergrond? Ik blijf me verbazen hoe velen Nederlanders, zelfs die van kleur, nog steeds niet (volledig) op de hoogte zijn van de koloniale geschiedenis.
(homepage )

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

83 reacties op notbrownenough ?

  1. Ron Geenen zegt:

    @2. Pardon, te weinig migratieachtergrond? Ik blijf me verbazen hoe velen Nederlanders, zelfs die van kleur, nog steeds niet (volledig) op de hoogte zijn van de koloniale geschiedenis.@

    Wiens schuld is dat?

  2. e.m. zegt:

    @Wiens schuld is dat?@

    — [quote] “”De Indo’s kwamen hier en moesten gewoon normaal doen; in stilte hun plek vinden in de Nederlandse maatschappij”” [unquote]

    Tja … spreken is zilver, zwijgen iesse pout. Misschien ook hand in eigen boezem steken, hmm ?

    • Ron Geenen zegt:

      @Tja … spreken is zilver, zwijgen iesse pout. Misschien ook hand in eigen boezem steken, hmm ?@

      Het individu zwijgt vaak, een enkeling slaat een blanda op zijn bek, de Indo clubjes rollen over elkaar heen om het ongelijk en —subsidies (IH). De wijzen? vertrekken naar een ander land.

      • Loekie zegt:

        Nou….wijs, wijs…??

        • Ron Geenen zegt:

          Verwijs alleen maar naar het resultaat. Mag ik ook verwijzen naar de ruimte van huisvesting, want bijna iedere Indo heeft een eigen totaal vrijstaand huis met een paar garages, bijna altijd zon en lekkere temp. We hoeven hier niet naar Spanje, Portugal, Thailand of Turkey. Bijna alle Aziatisch eten en vruchten te krijgen. Kunnen zowat overal met onze goedkopere autos naar toe. Parkeren is geen probleem. Benzine is goedkoop. Door het weer heb je weinig kleren nodig. Leven is vaak goedkoper. Minder belasting. Medisch is vaak duurder, maar door het klimaat blijf je gezonder.
          In ieder geval hebben we wat we gezocht hebben, ook gevonden. Ik spreek voornamelijk voor mij zelf, maar ben overtuigd dat anderen het met mij eens zijn.
          Wijzen? heb ik met opzet een vraagteken bij gezet. Laten dan zeggen wij hebben een gelukkige keuze gemaakt toen we de moed hadden om opnieuw te beginnen.

        • Arthur Olive zegt:

          Nou….wijs, wijs…??

          Misschien niet wijs, maar argumentatief werd de emigrant die naar de VS ging de “Cream of the crop” van elk land genoemd. Ik heb het hier over de emigrant die naar Amerika kwam toen er nog amper sociaale zorg was en men wist dat men moest werken om niet honger te lijden.
          Het moet de reden zijn geweest waarom Amerika het rijkste en machtigste land was en is in de geschiedenis van de mens. Gelukkig maar, anders zou de tegenwoordige Jappanner langer zijn. (Dit moet een Jap commandant hebben gezegd tegen Amerikaanse verpleegsters in Manilla)

  3. P.Lemon zegt:

    Lara Nuberg: ” niet genoeg migratieachtergrond bezaten ”

    Toch weer verrassend dat de 3e generatie en verder de naar hun bekend(totoks) en onbekend(indo’s en genaturaliseerden) vaderland gerepatrieerden hen op een lijn en gelijk-stellen aan en met de overige instromers.
    Vele totoks die generaties lang in de tropen verbleven voelden zich meer indisch dan europees en vele indo’s het omgekeerde. Opmerkelijk is dat na de 1e mix tussen blank en bruin deze eerste nazaat zich later kan verbinden met blank, bruin, of een andere mix. Hier kan cultureel en in de opvoeding bij hun nazaten een identiteitsprobleem ontstaan.
    Hetzelfde proces vindt je terug bij de andere etniciteiten waarbij de gemixten vaak door hun uiterlijk zich van hun blanke pa of ma onderscheiden. Het vreemde is dat er weinig gedoe is bij kinderen van een nederlander die zich met een spanjaard, duitser tjech enz. heeft verbonden.
    In principe zouden de indo’s zich evenzeer van hun uiterlijk (aziatische trekken) stigma niets moeten aantrekken, Men heeft de luxe om in Nederland wonend Nederlander te zijn, in Indonesië eventueel Indonesiër en afhankelijk vd europese voorouder in dat land hun burger te zijn.

    • Ron Geenen zegt:

      @Vele totoks die generaties lang in de tropen verbleven voelden zich meer indisch dan europees en vele indo’s het omgekeerde. @

      Is dat niet een vorm van interessant doen? Iets Nederlands!

      • PLemon zegt:

        @'”interessant doen”
        Heer RonG ..denk dat je dit kunt vergelijken met de ZAfrikaanse kolonie.

        ***Oorspronkelijk, tot in het begin van de 18de eeuw, had de term Afrikaner betrekking op autochtone slaven en ‘vryswartes’. Vervolgens krijgt de term de betekenis van ‘in Afrika geboren blanke’ (‘vryburgers’).[1]
        De term Boeren heeft betrekking op een deel van de Afrikaners en dan vooral in historische zin. Het was de term die de Britse kolonisten in de 19de en 20ste eeuw gebruikten voor de reeds in de kolonie gevestigde blanken.[2]
        https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Afrikaners

        • Ron Geenen zegt:

          Weet niet veel van het Zuid Afrikaanse systeem af. Indische komen uit het voormalig Indie. De totoks ook. In vergelijking de Amerindo’s hebben niets met Totoks te maken, want die zijn hier haast niet. Daarom merk ik niets van die gedachte van interessant doen tegenover elkaar.

      • Boeroeng zegt:

        Het is toch logisch dat mensen zich verbonden voelen met het volk en land waar men opgroeide. En als ouders en grootouders die verbondenheid ook al voelden,dan draagt men dat over aan de volgende generatie.
        Heeft niks te maken met interessant doen of typisch Nederlandse eigenschap.

        • Bert zegt:

          Zo is dat ! Ik heb hier ( op deze website ) wel eens verteld over dat Joodse dames groepje ,opgegroeid in Indie ,nu wonende in Den Haag ,hun werd gevraagd hoe zij zich voelden Joods of Nederlands .Geen van beiden zeiden zij ,”” Wij voelen ons betrokken bij Indie ,dus ook /vooral met de Indischen !”” Mooi vond ik dat ,deden zij interessant ? Nee natuurlijk ,de Indische mensen waren voor hun ,hun mensen en niet die Rabbi of de kaasboer .simpel zat !

        • Ron Geenen zegt:

          @Nee natuurlijk ,de Indische mensen waren voor hun ,hun mensen en niet die Rabbi of de kaasboer .simpel zat !@

          Maar de jongere generatie vindt het blijkbaar “interessant” om nu ook Indonesier te zijn. En als tegenhanger de Totok die nu Indo wil zijn. Heb begrepen dat het bij de jongere generatie in NL het hier en daar plaats vindt.

        • Ron Geenen zegt:

          @Heeft niks te maken met interessant doen of typisch Nederlandse eigenschap.@

          Begrijpelijk als Indo in Nl het moeilijk is in te zien. Maar ik probeer het nogmaals.
          De Indo in Nl leeft tussen ook vele Totoks, die zich blijkbaar meer Indo voelen. Wanneer een totok in gesprek komt met een Indo op bv een pasar malam, die zich meer Nl’er voelt, krijg je volgens mij een interessante situatie. Indo meer NL’er en een totok meer Indo. Dat bedoel ik met interessant doen. De Indo in CA heeft dat niet, want hij voelt zich niet Nederlander. En een Totok heb ik hier nog niet ontmoet. Dus die interessante discussie vindt hier ook niet plaats. En als er hier een Totok zou zijn, zal die zich ook niet NL’er voelen. Niet meer. Heb begrepen dat in NL het modern is dat Totoks zich vaak Indo gaan voelen en Indo’s of meer Nl’er of ook Indonesier gaan voelen. Voor ons in CA is dat vreemd. In de Hongkong Plaza waar we met 30 tot 40 Indo’s lunchen weten de Indonesiers dat wij Indo Blanda’s zijn en wij weten dat aan de andere tafels Indonesiers zijn. Verder laten wij hen met rust en zij ons, want Indo is Indo en Indonesier is Indonesier.
          Heb al eerder opgemerkt, door oa op je net mee te lezen, dat er verschillen zijn tussen de Indo in NL en de Indo in CA.

        • Boeroeng zegt:

          Ron, je hebt het verkeerd begrepen.
          Het is niet veel voorkomend in Nederland dat een totok zich als indo ziet.
          En een totok die zich verwant voelt aan Indische Nederlanders doen dat niet om ‘
          interessant’ te wezen ofzo.

        • Ron Geenen zegt:

          @Het is niet veel voorkomend in Nederland dat een totok zich als indo ziet.@

          O.a. mijn eigen stiefvader (totok) gedroeg zich als een Indo. En op de jongere sites komt het wat vaker voor. Ik lees!

      • Jan A. Somers zegt:

        ” een vorm van interessant doen” Ik dacht meer zelfverdediging van een minderheid die zich (onbewust?) geplet voelt tussen totok en inlander, en moet oppassen niet in de kampong terecht te komen. Vóór de oorlog werden inderdaad de witte voorouders opgewarmd. Tijdens de bezetting werden de Indonesische voorouders naar voren gehaald om een gunstige pendaftaran te krijkgen. Maar in het normale leven deden we niet zo moeilijk.

        • bokeller zegt:

          . ####moet oppassen niet in de kampong terecht te komen.####

          Weer zo’n KOLONIAAL vooroordeel.!!
          Wat is er fout om in de kampong te wonen?
          Ik en vele INDO”S zijn in de kampong groot gebracht
          en vertel me maar ff wat er verkeerd aan ons zit of nog
          duidelijker aan MIJ.
          Kampong Djawa Dalam,in onze directe omgeving ,
          een missigit — een blikken bioscoop –2 Chinese en
          Arabische fam.-ijsgosok lapo,=en vele Inlanders met
          dito beroepen
          O ja wij liepen met kleren aan rond ,ook in huis.,
          en het gebruik van bestek en borden was voor ons
          niet vreemd,nog sterker wij hadden ook huisraad.
          Mss,iets wat ik niet weet ?
          siBo

        • Ron Geenen zegt:

          @Tijdens de bezetting werden de Indonesische voorouders naar voren gehaald om een gunstige pendaftaran te krijkgen. @

          Ik heb het ook niet over het verleden, maar hoe vandaag de “vernederlandse derde, vierde Indo generatie” zich meer richting Indonesie keert. En de totok zich meer of minder bij aansluit en zich in eerste instantie ook Indo noemt of voelt. Heb dat al op diverse NL sites gelezen. Dat is een trend die ik “interessant doen” noem. Vroeger had je bv ook Indische restaurants. Nu heten ze allemaal Indonesisch. Het lijkt er op dat ze het Indo zijn wat kwijt zijn geraakt.

        • Guus zegt:

          @RonGeenen: “Ik heb het ook niet over het verleden, maar hoe vandaag de “vernederlandse derde, vierde Indo generatie” zich meer richting Indonesie keert”.

          U zit hier zeker op het juiste pad wat betreft uw analyse, maar let op dat u niet gaat dwalen. Er is zeker sprake van een Indonesisering van de Indo-gemeenschap in Nederland. Zeer kwalijk wat mij betreft, want dat is regelrechte geschiedvervalsing. Dit is ook één van de redenen dat veel Indische Nederlanders in Nederland de gemeenschap de rug toekeren en bijvoorbeeld de pasar malam links laten liggen. Wat betreft het eventueel dwalen: U kent mijn standpunt vast, maar ik herhaal het hier toch nog maar even: Indische Nederlanders zijn altijd Nederlander geweest, of u nu in Amerika of waar dan ook bent gaan wonen doet er niet toe. U schrijft: “De Indo in CA heeft dat niet, want hij voelt zich niet Nederlander”. Ik waag dit eerlijk gezegd te betwijfelen, maar laten we nu aannemen dat dit inderdaad zo is dan is dat uiteraard jammer, maar ook slechts een ‘gevoel’. Uw DNA zegt Nederland: U kunt moeilijk uw eigen achtergrond ontkennen. Het feit dat het hier Amerika betreft – een multicultureel land, maakt het overigens ietwat gecompliceerder, maar doet daar at the end of the day geen afbreuk aan.

        • Ron Geenen zegt:

          @“De Indo in CA heeft dat niet, want hij voelt zich niet Nederlander”. Ik waag dit eerlijk gezegd te betwijfelen, maar laten we nu aannemen dat dit inderdaad zo is dan is dat uiteraard jammer, maar ook slechts een ‘gevoel’. Uw DNA zegt Nederland: U kunt moeilijk uw eigen achtergrond ontkennen@

          Mijn DNA zegt naast Nederlander, Belgisch Waals, Frans en Portugees en Sumatraans, vermoedelijk Nias. Mijn echtgenote haar DNA zegt Nederlands, Oostenrijks, Duits, Frans, en Javaans. Dus niks Nederlands, voornamelijk Europees en Aziatisch. Het Nederlands is een papiertje.
          De Meeste Indo’s hier waar ik mee omgaat, kwamen hier in de jaren 60. Velen hebben beroepshalve meteen in het leger gediend en zijn Vietnam Veteranen. Zijn nu in de leeftijd van tussen de 70 en 80. Spreken voornamelijk Amerikaans. Hebben in Nl een jaar of 4 a 5 gewoond en in Ca ongeveer 60 jaren. Nu gaan er 2 komende maand Mei voor het eerst een bezoek aan familie in NL brengen. Ik kijk uit naar hun ervaring zodra ze terug zijn. U heeft blijkbaar geen idee wat emigreren en ergens vestigen betekend. Vergeet niet dat velen ook uit ergernis voor de NL staat zijn vertrokken. Volgens de statistieken waren het 60,000 Indo’s die naar Amerika gingen.

        • Guus zegt:

          Dit schreef ik eerder, maar blijft actueel: “De Indonesiëring van onze gemeenschap moet stoppen. Neem nou die Ricky Risolles, met z’n Indonesische vlag op ze kop. Wat een griezel. En al die nep-Indo’s maar net doen alsof dat typisch Indisch is”. Wanneer grijpt de gemeenschap in?

        • Ron Geenen zegt:

          @Ricky Risolles, met z’n Indonesische vlag op ze kop. @

          Een verindonesisch persoon die ze voor mij achter het behang mogen plakken.

        • Jan A. Somers zegt:

          “in de kampong terecht te komen” Dat was de standenmaatschappij! Je had de mensen die vielen onder de regels voor Europeanen, en mensen die vielen onder de regels voor Inlanders. De Indo’s zaten daar zo een beetje tussen, sommigen hoog, anderen laag. In een stabiele situatie viel dat niet op, geen problemen. Maar in de grote crisis schoven door de armoe nogal wat mensen naar beneden, en konden bijvoorbeeld hun ‘Europese’ huur niet meer betalen. Het onderscheid tussen bevolkingsgroepen op etnische (en soms religieuze) basis bracht daar gevoelens van discriminatie bij, van een vroege vorm van ‘apartheid’. Met situaties waarin sprake is van ‘oplossen’ in een andere bevolkingsgroep. Zaken waar niet over werd gesproken! Die Indische samenleving was niet altijd zo lief hoor! Vechten om je sociale positie in de samenleving.

        • Patrick zegt:

          “Het Nederlands is een papiertje”. Ik gok zo dat dit voor de meeste zichzelf Info-nemende mensen nogal anders ligt…

        • Boeroeng zegt:

          Ik heb Ricky Risolles het meest gezien met een witte muts. Niks Indonesische symbolen.

          Indische families komen voort uit een mengcultuur. Logisch dat sommigen meer naar het Indonesische neigen . En anderen weer niet.
          Ook logisch dat men soms Indonesische symbolen gebruikt.

          De jongeren onder de 40 te Nederland zijn meer vernederlandst dan hun ouders en grootouders.
          Ook logisch. En dus minder indonesisch in doen en laten.

        • Ron Geenen zegt:

          Wel vreemd, dat de jonge generatie dat doen en niet de ouderen. Laat ze maar eerst de geschiedenis goed nalezen.

        • Guus zegt:

          @”Ik heb Ricky Risolles het meest gezien met een witte muts. Niks Indonesische symbolen.”
          Alsjeblieft zeg Boeroeng! Zie je het niet, of wil je het niet zien? Bekijk anders even de clip Pulang. Indonesische vlag en Garuda op witte muts. Niet te missen. Vroeger wisten we wel raad met dit soort clowns. Tegenwoordig maakt de jeugd in identiteitscrisis zich wijs dat dat Indisch is.

        • Ron Geenen zegt:

          Nog eentje. Indische Nederlanders zijn Indonesiers met Westerse (Nederlandse) roots.
          http://www.beautylab.nl/wat-is-je-afkomst/

        • Ron Geenen zegt:

          En dit is nog leuker
          En daar kwamen de van het leven genietende wereldgeoriënteerde overzeese
          landgenoten, gebruind, soepel en lenig, los in de heupen en vooral opzienbarend
          snel. Ze spraken met een hoorbaar accent maar zij spraken het Nederlands; ze
          leven als God in Frankrijk maar waar doen ze het van. Ze hadden kennis genomen
          van allerlei exquise weefsels en hadden vouwen in de broekspijpen en ze
          repareerden hun fietsen in de woonkamer bij de kachel. Uiteindelijk is de
          Nederlandse cultuur doortrokken geraakt van het door de Indo als eerste hier te
          lande geëtaleerde wereldburgerschap.

          De grootste schrijvers hebben een Indische achtergrond, op het toneel, in het
          cabaret, de rock and roll, radio en televisie, overal openbaarde zich het
          Indische voorland, de basis voor het richtinggevend pragmatisme in het zich
          ontzuilende Nederland dat zonder de Indische common sense wellicht zou zijn
          vervallen tot barbarisme.
          http://forum.fok.nl/topic/1139743?token=fe2e467c7a976d18235aae09312f0dfa&allowcookies=ACCEPTEER+ALLE+COOKIES

        • Boeroeng zegt:

          De meeste beelden van Ricky Risolles kennen geen Indonesische symbolen.
          In de videoclip pulang zie ik nu pas een garuda , naast een indonesisch-nederlands speldje en de melati-speld.
          Zelf zal ik een garuda en indonesiëvlag niet opspelden, maar als iemand dat doet, dan stoor ik me er ook niet aan.

          Feit blijft dat Indisch-Nederlands is een mengcultuur en sommigen gebruiken Indonesische nationalistische symbolen . Ik zet ook wel eens een Indonesisch vlaggetje op de weblog.

        • Arthur Olive zegt:

          “Indische Nederlanders zijn Indonesiers met Westerse (Nederlandse) roots”

          Serena Verbon krijgt duizenden kijks per dag op haar “Beauty Lab” site. Jammer dat ze dit geschreven heeft.
          Haar oma, Mariette Olive is een nicht in de derde graad van mij, en zij zal het wel beter hebben geweten.

        • Ron Geenen zegt:

          Het spijt me dat te horen. Maar ja, de huidige jeugd denkt het allemaal te weten en kramen er van alles uit. Hebben niet in de gaten hoe dom ze in wezen zijn. Heb nogal wat websites en blogs van jonge Indo’s opgezocht waarvan ik er 3 hier heb aangegeven. Uw nicht is helaas geen uitzondering.
          Heb deze vrije meningsuiting in CA nog niet kunnen vinden.

        • Guus zegt:

          @”De meeste beelden van Ricky Risolles kennen geen Indonesische symbolen”. Ach Boeroeng, in het hele oeuvre van Risolles is het carnaval. Bekijk maar eens Gatal, Gordol van Smaragd, PocoPoco style, Jam Karet, Mijn soto of Gila Risolles. Steeds maar die achterlijke muts met daarop de Indonesische vlag en de Garuda. Zeer storend, want hierdoor ontstaan misverstanden een veel nep-Indo’s. Nogmaals, vroeger wisten we wel raad met dit soort clowns. Tegenwoordig maakt de jeugd in identiteitscrisis zich wijs dat dat Indisch is. Wat mij betreft is Ricky Risolles door zijn gedrag en affiliatie met Indonesië een Indonesiër met een Nederlands paspoort.

          Ik ben het dan ook oneens als je schrijft dat: “Feit blijft dat Indisch-Nederlands is een mengcultuur en sommigen gebruiken Indonesische nationalistische symbolen.” De Indische cultuur is inderdaad een mengcultuur, maar het tweede gedeelte van uw stelling is absoluut onwaar. In Nederland doelt men met Indo-/Indische cultuur vooral op de mengcultuur ontstaan in het voormalig Nederlands-Indië, waarin Westerse c.q. Nederlandse invloeden dominant zijn. Indo’s hebben zich in het verleden nooit en te nimmer bediend van Indonesische nationalistische symbolen. Indonesië bestond immers niet in Indië. Bovendien keken ze wel uit met Soekarno als collaborateur/aartsvijand en in Nederland de Bersiap nog vers in het geheugen. De jeugd lijkt dit totaal te ontgaan en heeft inmiddels (soms onder druk van buitenaf) een onbeschaamde Indonesisering ingezet. De heer Geenen merkt terecht op dat “Laat ze maar eerst de geschiedenis goed nalezen”.

          Zoals Teddy Swart in een ander topic al heeft opgemerkt, maar hier eens te meer relevant: “Veel Indo’s beseffen niet dat veel van hun voorouders doodsangsten hebben moeten uitstaan toen hordes bloeddorstige Indonesiërs, veelal met bamboestokken, hen te lijf gingen juist vanwege hun Nederlandse achtergrond”.

          Al dat werk, al die wijsheid, al die bloed zweet en tranen van onze voorouders: voor niets door onnozelaars en hun geschiedvervalsing. Het getuigt ook van een misplaatste arrogantie om de cultuur en (over)levenshouding van onze ouders, grootouders en verder zo lichtzinnig bij het grofvuil te zetten. Vanwaar deze kortzichtigheid? Is een deel van de Indo’s hun verstand verloren? Achter gelaten in Indië soms? Om je kapot te schamen.

          Stel je eens voor dat, neem wat mij betreft de Joden in Indië, zich na repatriëring naar Nederland ineens gingen bedienen van islamitische gewoontes en gebruiken. Niet Jeruzalem, maar Mekka opzochten bij gebed. Geen koosjere slacht, maar halal. Geen kippah, maar mohammedaans hoedje. Hun kinderen Mohammed en Fatima noemend. Zouden zij dan nog steeds Joden zijn? Het antwoord laat zich raden. Dit geldt evenzeer voor de Indische Nederlander. Al onze private opvattingen doen er niet toe, onze normatieve evaluatie van de geschiedenis nog minder. Indische Nederlanders zijn altijd Nederlands geweest. Wanneer dringt dat eens tot al die roeptoeters in de verindonesiseerde Indische gemeenschap door? Wanneer vindt men vrede in zijn/haar eigen identiteit?

        • PLemon zegt:

          @…Indische Nederlanders zijn altijd Nederlands geweest. ”

          Alleen naar omstandigheden….velen vielen buiten die boot.
          Het is daarom onbegrepen dat onze jongere generatie zich tot hun Aziatische kant (ws geromantseerd) aangetrokken voelt.

          *** De termen Indo, afkorting van Indo-Europeaan maar ook Indisch of Indische, voor Indische Nederlander worden gebruikt om mensen van Indo-Europese afkomst aan te duiden.

          Ten tijde van het Nederlandse koloniale bewind in het huidige Indonesië werd de term Indo-Europeanen gebruikt om de nakomelingen uit relaties tussen blanke (Nederlandse/Europese) mannen en inlandse (Indonesische) en andere Aziatische vrouwen aan te duiden die deel uitmaakten van de Europese maatschappelijke laag van de Nederlands-Indische samenleving.
          Omstreeks 1940 leefden naar schatting 170.000 tot 200.000 Indo-Europeanen in Nederlands-Indië. De huidige Indische Nederlanders (Indo-Europeanen) zijn hier grotendeels de nakomelingen van.

          Een nog grotere groep met gemengd bloed is het aantal Indonesiërs met een Europese voorvader die in 1940 al was opgegaan in de Indonesische bevolking. Indonesische wetenschappers schatten dat een miljoen mensen in hun land ook Europese voorouders hebben.
          https://www.makanindonesia.nl/indo

        • Jan A. Somers zegt:

          “Indische Nederlanders zijn Indonesiers met Westerse (Nederlandse) roots.” Er lopen op deze site mensen rond die mij vertellen dat ik aan de verkeerde kant van de geschiedenis sta. Geschiedenis heeft kennelijk meerdere kanten. Indische Nederlanders komen voort uit de geschiedenis. Kan je kennelijk dus op meerdere manieren naar kijken. Links om of rechts om. Kun je fijn ruzie over maken.

      • Ron Geenen zegt:

        Een interessant, maar zeker niet compleet artikel. Het artikel gaat uit van de wetten van Washington. Maar ieder staat heeft daarnaast ook zijn eigen voorzieningen. Dan is er ook het systeem van de FREE ENTERPRISE. Maw een ieder bepaald zijn eigen leven en of hij/zij wilt sparen voor zijn/haar oude dag of niet. Daarnaast hebben vooral de grote bedrijven een soort pensioen spaarregeling. Iedere werknemer kan tot vaal 8% van zijn inkomen opzij zetten en de baas vult voor ieder % een 1/2% aan. De werknemer mag bepalen of hij/zij mee wilt doen aan de 401K. Er waren Amerikanen, die er niet aan deel namen en gewoon bij de dag leefden.
        Ieder voor zich. Sprak pas bij een reünie een Filipijnse Engineer. Heeft ongeveer 25 jaar dat spaarsysteem gedaan. Toen hij met pensioen ging had hij ruim $600,000 gespaard.
        Heb daar persoonlijk ook altijd het max. voor ingezet, maar ik kwam pas in 1981 in CA. Daarnaast heb ik er voor gezorgd, dat er in moeilijke perioden geld op de bank was. Had in de kortste keren 2 jaren salaris opzij gezet. Kocht in 1984 mijn huis met een 30 jarige hypotheek en betaalde het af in het jaar 2000. Woon sindsdien zonder grote lasten. Andere landen schrijven graag doemscenario’s over Amerika. Maar hier krijg je de kans je eigen leven in te delen. Een ieder die het gemaakt heeft, is er trots op. Heb nooit mijn hand opgehouden. Wat ik vandaag binnen krijg heb ik verdiend.
        Het gekke van alles is dat mijn vrouw en ik nog steeds vrij zuinig leven en geen cent over de balk gooien. Als je eenmaal armoede heb gekend——-!

        • Jan A. Somers zegt:

          “Als je eenmaal armoede heb gekend——-!” Bekend geluid. Het geld wat je over houdt is het eerst verdiend. En je hoeft er geen loonbelasting over te betalen.

        • Ron Geenen zegt:

          @En je hoeft er geen loonbelasting over te betalen.@

          Misschien geen loonbelasting, maar als je het op je spaarrekening zet of investeert wordt je wel belast in NL.
          Belasting is belasting. Wordt het niet linksom dan rechtsom van je rekeningen weggehaald.
          Je mag immers in NL niet teveel sparen, want dan ben je zeer waarschijnlijk Asociaal. Je hebt te veel geld tov de buren.
          Heb een rekening bij ING. Als u een rekening op een bank heeft die meer is dan een bedrag rond de 22,000, moet u over het meerdere ook belasting betalen. Mijn geld bij Ing wordt doorgegeven aan de Amerikaanse belastingdienst. Maar hier moet je een bedrag van meer dan ongeveer $88,000 hebben voordat je belast wordt. Kwestie van zorgen dat ik er onder blijf door op tijd het geld over te maken naar bank in CA.

      • Arthur Olive zegt:

        Pak Bo
        Ik keek wel op over dat artikel geschreven door Luc Sala “Bijstand en AOW in Amerika”.
        Volgens hem waren de Social Security voorzieningen in de VS zo weinig dat hij het over “op een houtje bijten” had. Het schrijven was van 2004 maar er heeft geen drastische verhoging plaats gevonden sinds dien.
        In 2017 is de gemiddelde Soc. Sec. uitkering $1404 en max $2788 wat verhoogd kan worden tot $3605 als men wacht totdat men 70 jaar is.
        Ik kan nergens iets vinden dat aanduid dat het levens onderhoud meer kost in Amerika dan in Nederland, integendeel. Het grootste verschil zie ik in de prijs van benzine wat hier alleen maar 71 cent per liter kost en de restaurants zijn 29 % goedkoper
        De hotels zijn ook goedkoper. Kan dus niet begrijpen hoe deze Luc Sala als toerist in Amerika op zijn conclusies is gekomen.

  4. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Niet genoeg migratie-achtergrond hebben om een inhoudelijk programma te organiseren!!! Dus er zijn ook niet-inhoudelijke programma’s zoals er ook niet-inhoudelijke discussies zijn.

    Niet genoeg van…is dat meetbaar? Dus mag de eerste de beste geitenhoeder uit den vreemde wel zo’n programma organiseren.
    Ik word niet verdrietig maar diep treurig van, ik vraag me wel af welke onnozele drol uit de provincie dat zegt? Zo’n persoon mag je niet eens hard in zijn gezicht uitlachen, wat heeft die gestudeerd?Volgend keer krijgen we gediplomeerde Medelanders met voldoende en gecertificeerde migratie-achtergrond.

    Nu begrijp ik wel hoe de kwaliteit van zulke debatten zijn, kijk maar de Nederlandse TV of het parlement er op na.

  5. Trudy Verstegen zegt:

    Deze discussie kan door gaan tot in de eeuwigheid, ieder met z’n eigen gelijk, overtuiging en waarheid over wat Indisch is of zou moeten zijn, in het licht van de eeuwigheid een kleine flikkering op de radar. Wij als koloniaal bij product (collateral damage) tonen met onze aanwezigheid aan dat we er zijn en bestaan, in het spectrum van ‘blanke lichte Indo t/m de donkere bijna Indonesische variant’ is daar niets mee mis. Maar het voortdurend moeten aantonen en ‘bewijzen’ hoe Nederlands of Europees wij zijn wordt op den duur lachwekkend. Zeker als men zich beledigd voelt en negatief aangesproken wanneer men wordt gezien als Indonesiër. Wij zijn gekleurde, bruine staatsburgers van dit land, zullen regelmatig moeten uitleggen waarom we hier zijn, aan de minder slimme inlanders van hier.

    • Guus zegt:

      U hebt er waarachtig niets, maar dan ook niets van begrepen.

      • e.m. zegt:

        Integendeel !

        Mevrouws reactie @Trudy Verstegen zegt: 8 januari 2018 om 11:48@ is misschien wel de enige bijdrage die het dichts de waarheid naakt.

        [CITAAT]
        Wij zijn gekleurde, bruine staatsburgers van dit land, zullen regelmatig moeten uitleggen waarom we hier zijn, aan de minder slimme inlanders van hier.@
        [EINDE citaat]

        — Vraagt de minder slimme inlander van hier na de moeizame uitleg: “Hoe moe(s)t ik dat nou weten?”

        Antwoordt de gekleurde, bruine inlander van dit land: “

        • bokeller zegt:


          siBo

        • Guus zegt:

          Nu pakt u ook gelijk het enige zinnige citaat. Zo ken ik er nog een paar.

        • Bert zegt:

          Eerst was si Loekie de slimste van de klas ( klas=Indisch4ever) maar na een paar domme opmerkingen is hij/zij teruggezet naar een klasje lager door het ( criminele) schoolhoofd ( IK) Nu is de heer /Pak Eppeson yang paling pienter ,kijk het woord “” INTEGENDEEL”” zegt het al ben het 100000% procent eens met de bapak yang terhormat E.M. .Die si Trudy slaat de spijker op z,n kepala !!

    • Jan A. Somers zegt:

      Met gevoelens heb ik geen probleem, maar u bent wel duidelijk. Vooral dat (collateral damage) vind ik prachtig. Is mijn duidende woordenschat weer wat rijker geworden.

  6. PLemon zegt:

    @interessant doen (2)
    Een verdwaalde totok in de VS, geboren uit een lange reeks ‘onvermengde’ generaties in Indië, zal toch in woord, gebaar en cultuur zich van de andere boeleh’s om zich heen onderscheiden. Als hij zich daarop niet voorstaat is het wel aan haar/hem soms wel te merken.
    @Amerindo’s.
    In Nederland zijn we taalkundig Nederindo ‘ s en in de diaspora verder Suri-indo, Brazi-indo, Duitse-indo enz. enz. overal waar je denkt genetische roots te hebben of de cultuur (deels) over te (willen) nemen.
    Alleen in Indonesië zal je bij de jongere generatie vreemd worden aangekeken met de term. De gemengden zijn daar eveneens ‘moeilijk’ te benoemen.

    ^^^ Didalam bahasa pergaulan sehari-hari, kata indo adalah kata keadaan atau adjective yang berarti peranakan, keturunan atau blaster (blasteran) dari pasangan orang tua yang melakukan perkawinan campuran. Cuma anehnya, kalau keturunan kawin-campur Indonesia-Belanda biasa disebut indo-belanda, hal itu tidak lazim pada keturunan kawin-campur antara pasangan Indonesia-Cina misalnya, atau Indonesia-Arab, atau Indonesia-Pakistan dan lain-lain. Benar ‘kan? Apakah Anda pernah mendengar istilah indo-cina? Indo-arab? Atau indo-pakistan, yang mengacu pada keturunan kawin-campur tersebut? Walaupun istilah tersebut tidak salah bila digunakan, namun yang lebih sering dipakai dalam hal ini adalah istilah peranakan, yaitu peranakan Cina, peranakan Arab, peranakan India, Pakistan, Jepang dan lain-lain. Eksklusifitas kata indo juga berlaku terhadap kata blaster. Keturunan kawin-campur antara orang Indonesia dengan orang Mesir misalnya, lebih lazim disebut blaster Indonesia-Mesir daripada indo-mesir. Yang lebih menyolok adalah bila kata blaster dirujuk kepada keturunan hasil kawin-campur antar hewan dari dua jenis yang berbeda. Contohnya, blasteran anjing antara jenis herder dan jenis bulldog. 
    https://www.kompasiana.com/suhanditamantimur/apa-arti-kata-indo_551091dca333119837ba85b6

  7. Jan A. Somers zegt:

    Ik heb zo’n idee dat men verschillende betekenissen geeft aan ‘migratieachtergrond’. Ik kan mijn migratieachtergrond totaal niet vergelijken met de Syrische of Jemenitische vluchteling waar het nu om gaat. En daar gaan de zorgen van nu over. Hooguit kan ik mij een economische vluchteling noemen. Net als de mensen uit Indië die naar Amerika of elders gingen om er beter van te worden. Alleen dat woord vluchteling past dan niet bij mij. Ik ging, alles achterlatend, een nieuw leven tegemoet. Geleerd van mijn ouders, die alles verloren, maar gewoon in het nieuwe leven verder gingen. Achter mij staat op het bureau een pendule die om de andere dag moet worden opgewonden. Mijn ouders hadden een noodwoning gekregen met eigen huishouding. Met een bed, een tafel, en wat stoelen. Mijn vader had die (dure!!) pendule gekocht als verrassing voor de verjaardag van mijn moeder. Een rib uit het lijf! Wat waren ze ontroerd en trots. Zelf gekocht! Voor het eerst na de oorlog 72 jaar geleden! Ook dat is een migratieachtergrond.

  8. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Op de Lagere School leerde ik dat de Batavieren bij Lobith het land binnenkwamen. Dat zet die migrantenachtergrond toch wel in een schemerig daglicht.
    Het Nederlanderschap wordt alleen maar bepaald door het moment waarop iemand Nederland binnenkwam, de één wat later dan de ander.

    Economische vluchteling? Sommigen begrijpen het nooit.

    • Indorein zegt:

      De Indo discussie (to be or not to be) komt regelmatig op dit platform aan de orde. En telkens weer dezelfde standpunten, meningen, conclusies etc. etc. over wat een Indo is (of niet is).
      Wij, en onze nazaten, zijn gewoon Nederlanders. Amerindo’s zijn gewoon Amerikanen (tenminste als ze genationaliseerd zijn) of Canadezen.

      Dat de schrijfster van dit onderwerp niet goed wordt bevonden om inhoudelijke programma’s samen te kunnen stellen over discriminatie, representatie en emancipatie heeft te maken met het feit, dat degenen die daarover moeten beslissen “politiek correct” willen zijn. En dan komt iedere Indo er altijd bekaaid van af. Want een Indo is dan gewoon een Nederlander, en die kan daar niet objectief over zijn, vindt “men”.

      • P.Lemon zegt:

        @”’Want een Indo is dan gewoon een Nederlander”
        En of…die er objectief over kunnen zijn…gewoon de laagjes die over de mens ‘indo’ heen liggen, afschillen.

        ***Het grootste gedeelte van de mensheid vindt zijn bestaan in een cultureel systeem. Praktisch iedereen wordt geboren, groeit op en sterft binnen de grenzen van een stam of land.

        De elementen die zijn persoonlijkheid uitmaken, worden gevormd in een beperkter systeem. Hij is Engelsman, Nederlander enzovoorts.

        Wanneer een groep mensen leeft op het raakvlak van twee culturen, waarmee ze ten nauwste betrokken is, dan wordt in het karakter de aspecten van beide culturen weerspiegeld. Een individu uit zo’n groep noemt Park “the marginal man”. De ‘marginal man’ groeit op in een gecompliceerder en minder harmonieuze cultuursituatie. Dit geldt vooral voor diegenen, die tot een minderheid behoren. Dit geldt voor de Indo. Hij zal opgroeiend de invloed ondergaan van beide oudergroepen. Zelfs indien in zijn familiebetrekkingen de ene cultuur domineert, is hij zich steeds scherp bewust van zijn betrekkingen tot de andere groep. Daar hij in het algemeen wel een paar fysieke trekken bezit van beide groepen, zal hij altijd herkend worden als iemand van gemengd bloed. Het gevolg daarvan is dat het raciaal vooroordeel, en dat kan zowel scherp of mild zijn, zich vroeg of laat aan zijn bewustzijn opdringt.
        In zijn contacten met de Indo zal de autochtone Nederlander, voordat er van individuele waardering sprake is, de Indo in de eerste plaats zien als Indo, met alle vermeende tekortkomingen.
        Het verschijnsel “Indo” is niet een uniek geval, maar heeft overal op de wereld zijn paralellen. Al naarmate de behandeling die ze ondervinden van de dominante groep de “ingroup”, zal de onbevangenheid zijn waarmee ze de “ingroup” tegemoet treden.
        http://www.gastdocenten.com/orientatie/de-indo-europeanen/

        • Ron Geenen zegt:

          @Hij zal opgroeiend de invloed ondergaan van beide oudergroepen. @

          En als je beide oudergroepen nooit gekend heb en nooit heb meegemaakt? Mijn vrouw was al wees van haar 2de jaar. Mijn pleegzusje, nu 78, was al wees toen ze ruim 1 jaar oud was. Beiden weten ze niet precies wat Indisch is. In wezen, als hun niet verteld was, dat ze in Indie waren geboren, hadden ze het nooit geweten. Nu nog als ik spreek van ketimoen zegt mijn vrouw: Je bedoelt komkommer. Door mijn familie onderzoekingen weten beiden nu meer van hun familie af.
          In wezen leven beiden in hun Amerikaanse omgeving met een paar herinneringen uit een weeshuis of jappenkamp en een paar jaren Nederland.
          Zij zijn de resultante en het slachtoffer van wel-lustig politiek geknoei van een paar landen.

        • Guus zegt:

          @Ron Geenen: “En als je beide oudergroepen nooit gekend heb en nooit heb meegemaakt?”

          Zeer treffend, heer Geenen, andermaal. Dit geldt ook op een andere manier voor een substantieel deel van de Indo’s in Nederland. Zij zijn geen halfbloeden, maar onderdeel van Indo-families.

        • Ron Geenen zegt:

          @maar onderdeel van Indo-families@

          Maar deze weeskinderen wisten dat niet als kind. Het werd hun later door anderen verteld. Mijn vrouw kwam als 12 jarige in Nl aan en wist alleen dat ze in een weeshuis van nonnen in Lawang haar hele jeugd heeft doorgebracht. Wist zelf niet eens waar Lawang was. Weet verder ook niets van Indonesie af. De Indische vruchten heeft ze hier voor het eerst gegeten. Kende de namen niet eens. Want in het weeshuis kregen ze dat nooit op tafel. Heb bv een jamboe boom in mijn tuin en de vrucht heeft ze hier voor het eerst zijn groeien en eten. Het zelfde met een sawo die in de tuin van een vriend groeit. Indo familie die heeft ze nooit gehad.

      • Ron Geenen zegt:

        @Wij, en onze nazaten, zijn gewoon Nederlanders. Amerindo’s zijn gewoon Amerikanen (tenminste als ze genationaliseerd zijn) of Canadezen. @

        Uw persoonlijke mening is wel leuk, maar eigen ik denk er wel anders over. Mijn gevoel wie ik en wat ik ben is gewoon persoonlijk en het papiertje zegt mij nu niets meer.

        • e.m. zegt:

          @het papiertje zegt mij nu niets meer.@

          — Ja maar, u blijft op papier toch gewoon Nederlander, en géén Indo of Amerikaan? Voor de Nederlandse wet ontleent u daar uw rechten aan, en niet omdat u zich Indo of Amerikaan voelt.

        • Ron Geenen zegt:

          @Voor de Nederlandse wet ontleent u daar uw rechten aan, en niet omdat u zich Indo of Amerikaan voelt.@

          Welke rechten? Indische rechten? De enige rechten die ik nog heb zijn de opgebouwde rechten van de jaren dat ik in Nl heb gewoond. Zelf de opgebouwde pensioenen en aow worden nu direct naar de Internal Revenue Service in Amerika doorgegeven. Dat is zeer gunstig, want nu krijgen we alles belastingvrij. Paspoort is al meer dan 20 jaren verlopen.

        • Loekie zegt:

          Ron, waarom heb je nooit de Amerikaanse nationaliteit aangevraagd?

        • Ron Geenen zegt:

          Amerikaanse Nationaliteit.
          Er was gewoon geen noodzaak toe. Het kost alleen maar geld. Had verder de zelfde rechten. Een klein voordeel zelf. De Amerikaanse Engineering zaken konden mij niet naar de Middle East uitsturen. Saudi Arabia en Koeweit betaalden Amerikanen meer dan Europeanen. Dat is volgens de Amerikaanse wet discriminatie. Ik kan je wel vertellen, dat vele Indo’s nog steeds het Nl schap bezitten en totaal niet naar hun paspoort kijken. Maar ze zijn hier wel al meer dan 50 jaren. Je mag alleen niet stemmen. Who cares!

      • Guus zegt:

        Eens, maar een kleine kanttekening met betrekking tot uw opmerking over Amerikanen. Dit geldt inderdaad slechts voor Amerikanen, nu dat een multicultureel land is, maar tegelijk is het ook van de zotte om een 1e/2e/3e generatie Indo in Amerika als niet-Nederlander aan te duiden.

        • Guus zegt:

          Reactie van mij op 10 januari 2018 om 14:32 was gericht op reactie van Indorein 9 januari 2018 om 13:45

    • Jan A. Somers zegt:

      “bij Lobith het land binnenkwamen.” Met als verschil dat die Batavieren Europeanen waren. De Bataafsche Republiek, Batavia. In Nederland vindt ook een migratiestroom plaats richting Randstad. Geen vluchtelingen, maar wel economische motieven. In Soerabaja had ik het op een bepaald moment wel gezien. Kon naar Nederland, kon daar studeren en dan verder kijken hoe of wat. Geen vluchteling, maar er was toch wel een economische reden.

  9. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Als ik louter uit economische motieven moest emigreren, dan was ik in Zwitserland gebleven. Ik verdiende daar netto meer dan 3 x zoveel als in Nederland.

    Migreren vanuit Ned. indie/ Indonesië had meerdere motieven. Achteraf was migratie naar Nederland ook een mogelijkheid om op de sociale ladder te klimmen. In Ned. Indie was de sociale mobiliteit niet hoog, tenminste niet voor Indo’s. De totoks konden met de laagst mogelijke opleiding hoog in de koloniale maatschappij stijgen dankzij hun huidskleur. Die situatie veranderd voor de totoks maar vooral voor de Indo’s zowel in Nederland als ook in andere landen zoals de V.S. Kijk bvb naar bekende schrijvers zoals Alfred Birney, Marion Bloem, Ernst Jansz, Theodor Holman. Deze schrijvers van een ander generatie kwamen vnl uit het milieu van de kleine Boeng.

    Maar wat is er van de Indo of Indische intelligentie in Ned. Indie overgebleven? Wat is er met het IEV in Nederland gebeurt? Wat hebben die anders gedaan dan zich aan te passen en vooral muisstil te zijn. Ik had eigenlijk verwacht dat zij een voortrekkersrol zouden kunnen fungeren in Nederland , maar nee hoor. Na de repatriëring hielden die wijselijk hun mond en door hun betere sociale vaardigheden konden ze gemakkelijk een plaats in de Nederlandse maatschappij vormen. Tjalie Robinson, één van de weinigen van die generatie heeft wel zijn stem laten horen en het is vooral aan hem en zijn vrouw te danken dat we ueberhaupt als Indo’s bestaan.

    • Ron Geenen zegt:

      @Maar wat is er van de Indo of Indische intelligentie in Ned. Indie overgebleven? Wat is er met het IEV in Nederland gebeurt? Wat hebben die anders gedaan dan zich aan te passen en vooral muisstil te zijn. @

      Ik heb het al eerder geschreven. Ik geloof niet dat er ooit iets van de Indo is veranderd. In Indie werd er al veel gezwegen. De blanda regeerde. En het koloniale tijdperk is met de aankomst in Nederland door hun meegenomen. We zijn toch nu in blanda country. Persoonlijk ben ik het pas goed gaan zien sinds ik weg ben uit Europa. Voordien had ik het vaker met mijn Indo moeder en totok stiefvader. Waarom slikken jullie toch alles, vroeg ik hun wel eens. Een van de redenen waarom ik weg wilde.

      • bokeller zegt:

        bokeller zegt:
        9 januari 2018 om 17:04

        . ####moet oppassen niet in de kampong terecht te komen.####
        Weer zo’n KOLONIAAL vooroordeel.!!
        Wat is er fout om in de kampong te wonen?

        Lopen er niet vele ”Indo Lagak” rond die hier
        in Nederland hoog van de toren blazen.
        siBo

        • Ron Geenen zegt:

          Voor mij maak het niet uit waar iemand is geboren. Wel wat er van hem/haar als volwassene is geworden.

        • bokeller zegt:

          Dus als ik het goed begrijp is ,dat ik
          en familie geen huishuur konden opbrengen
          en daarom in de ”KAMPONG” belanden.
          Een hele vreemde reactie,die ik helemaal
          nu niet had verwacht.
          Het KOLONIALE denken is er nog
          altijd niet uit.
          Succes ermee.
          siBo

        • Ron Geenen zegt:

          @Het KOLONIALE denken is er nog altijd niet uit.@

          100% mee eens.

        • Arthur Olive zegt:

          @ Het KOlONIALE denken is er nog altijd niet uit. @

          Ik weet niets over het leven in een kampong van voor of na de oorlog.
          Hoorde alleen dat ook arme Indischen daar woonden.
          Wij woonden in de Vioslaan, een veilige buurt zelfs gedurende de Bersiap.
          Tegenover ons was de ingang van een kampong en wij kinderen werden verboden om daar in te gaan. Pas later in 1989 ben ik met mijn vrouw daar ingegaan en hebben niets anders dan vriendelijke mensen ontmoet.

        • Loekie zegt:

          “Het KOLONIALE denken is er nog altijd niet uit”.
          Natuurlijk niet. Dat zit nu eenmaal in de genen. En dat blijft daar voorlopig nog wel zitten ook.

        • Ron Geenen zegt:

          Daarom ook het Indisch zwijgen en het niet willen erkennen van de regering dat ze ons nog zoveel schuld hebben.

        • PLemon zegt:

          @koloniaal denken…❔

          Meer harde realiteit..

          *** Niet alle Indo-Europeanen waren welvarend. Zij worden ook wel kleine boeng genoemd. Zij woonden niet in de Europese wijken maar in de kampong of dessa samen met de oorspronkelijke bevolking. Als het kon werkten ze als klerk, omdat ze zich zo Europees mogelijk wilden gedragen. Handarbeid in de nijverheid en handel werd als minderwaardig beschouwd en was dus iets voor de plaatselijke bevolking. Omdat er niet voldoende werkgelegenheid was voor klerken, kwam onder Indo-Europeanen hoge werkeloosheid voor. Veel van deze gezinnen leefden in armoede. http://www.virtueelindie.nl/index.php?pagina=virtueelindie&locatie=9

  10. bokeller zegt:

    Tsja, en werkeloosheid wederom door discriminatie
    van de Kleine Boeng.
    En laat dat maar ‘ns horen.
    siBo
    Oa. Indianisatie

    Achtergestelde Indo-Europeanen
    De door de ethische politiek verleende voorrang aan de inheemse bevolking betekende dat Indo-Europeanen hun banen verloren.
    Zij moesten aanzien hoe zij, ondanks hun Europese status,
    gelijkgesteld werden aan de lokale bevolking:
    zij kwamen door het eerder genoemde unificatiebeginsel op hetzelfde loonpeil als de ‘inheemse’ klerk.
    Staffuncties waren niet toegankelijk voor Indo-Europeanen,
    – hiervoor was een universitaire opleiding vereist.
    Alleen totoks en, door de ethische politiek,
    leden van de inheemse bevolking konden die volgen.
    Door deze ‘indianisatie’ en sociale achterstelling door de totoks voelen Indo-Europeanen zich tussen 1900 en 1920 bedreigd in hun bestaan.

    • Loekie zegt:

      En daarom werd in 1919 het Indo Europees Verbond (IEV) opgericht.

    • PLemon zegt:

      @….sociale achterstelling door de totoks …

      Etnische politiek ook voor de indo-europeanen?

      *** Kranten als De Locomotief dragen de ‘ethische politiek’ uit. Een van de speerpunten is beter onderwijs voor Indo-Europeanen en voor vrouwen. De emancipatie van de Indo-Europese bevolking wordt ondersteund en gepropageerd door journalisten als Karel Zaalberg en Ernest Douwes Dekker (een achterneef van Multatuli), die de naam ‘strijder voor de Indo’ krijgen. 

      Veel kranten en hun hoofdredacteuren trekken fel van leer tegen de in hun ogen misplaatste ‘inlanderpolitiek’. Een voorbeeld is Karel Wybrands die eerst kritisch was over de koloniale regering en zich later in felle bewoordingen tegen het Indonesisch nationalisme keert. Polemieken ontstaan tussen ‘inlanderhaters’ en ‘Nederlanderhaters’.

      Kenmerken: van koloniaal-kritische voortrekker en aanjager wordt de pers meer en meer de speelbal van politieke en economische belangen, denk aan de suiker op Java (Soerabaja) en de rubber en tabak op Sumatra (Medan eo). Journalisten zijn steeds meer deelgenoot, partij bij gebeurtenissen en ontwikkelingen in de Indische samenleving; hun onafhankelijke, journalistieke ‘objectiviteit’ is steeds moeilijker vol te houden.
      https://www.kb.nl/organisatie/onderzoek-expertise/digitaliseringsprojecten-in-de-kb/project-databank-digitale-dagbladen/geselecteerde-titels-en-selectieprocedure/selectie-van-titels/koloniale-kranten-indonesie

      • bokeller zegt:

        De koloniale elite, die zich achter de ‘ethische politiek’ schaart,
        leest De Locomotief en de Java-Bode.
        De wat goedkopere dagbladen als het Bataviaasch Nieuwsblad
        en Het Nieuws van den Dag voor Nederlandsch-Indië (1896-1942
        ) hebben onder hun abonnees ook Indo-Europeanen.

        Ja mijn fam. (in de kampong) benutte de krant
        om rijstemeel op te zeven en ’t daarop te laten
        drogen.
        Heel vindingrijk die kampong indo.
        siBo

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.