Wat gebeurde er in de trein bij de Punt 1977?

Update 4 oktober 2017
De marinier die eerder zei dat hij in 1977 van dichtbij de enige vrouwelijke kaper van de trein bij De Punt heeft doodgeschoten, blijft bij zijn verhaal. Dat maakte de marinier met codenaam C2 duidelijk bij het laatste verhoor van mariniers over de bevrijdingsactie van de door Molukkers gekaapte trein.Gisteren stelde een andere marinier, 2D, dat hij degene was die de kaper had doodgeschoten. NOS

Update 3 oktober 2017:
Ik heb niet eerst geroepen maar besloot in een fractie van een seconde te schieten. Daarna liepen we door. Ik heb het slachtoffer geen aandacht gegeven.’’Zijn verklaring is opmerkelijk omdat groepscommandant Rinus, die op dat moment bij hem liep, in het boek ‘De Molukse acties’ (2000) verklaarde degene te zijn geweest die met zijn uzi van op Hansina heeft geschoten toen ze al gewond op de grond lag. Rinus herkende haar van foto’s, vertelde hij toen. Ze leefde nog, riep ‘mama, mama’ waarna hij van dichtbij nog een salvo op haar afvuurde.‘2D’ bezwoer vanochtend dat Rinus niet heeft geschoten. De citaten uit het boek herkende hij ook niet.
Mogelijk klacht wegens meineed mariniers treinkaping AD.nl

Update 29 september 2017
‘Schiet hem neer, die vent’, leest de rechter het transcript van de geluidsopname voor. ‘Oké, mooi.’De rechter vervolgt: ‘Deze is dood? Ja, nu wel. Er wordt gelachen. Iemand zegt: rustig aan hè. Dan klinkt er een knal. Iemand zegt: stop. Daarna klinken twee knallen. Dan roept iemand: wapens op safe, wapens op de rug. Weer klinkt een knal. Kort daarna zegt iemand: ik heb ze allebei kapotgeschoten.’Nee, zegt getuige C5 – de commandant van de mariniersploeg die destijds als eerste de gekaapte trein binnenging – deze uitspraken zijn ‘pertinent niet’ gevallen binnen zijn aanvalsploeg.
Volkskrant

Update 28 september 2017
De vijfde marinier die vandaag voor de rechter getuigt over de bevrijdingsactie van de gekaapte trein in 1977 bij De Punt, heeft nooit meer een woord over de actie gesproken. Dat blijkt voor de rechtbank in Den Haag in een proces dat nabestaanden van twee Molukse kapers voeren tegen de Staat.  AD.nl
Zie ook: Stentor art. Marinier schoot blind op Molukse treinkapers

Dinsdag verklaarde een andere marinier uit zijn aanvalsgroep dat hij had geschoten op een kaper die onder een deken bewoog. Daarover zegt ‘C5’: ,,Dat kan ik me niet voorstellen. Als er bewogen wordt onder een deken, ga je niet vuren, maar neem je hem gevangen.’’Onverklaarbare verwondingenNa de actie heeft de commandant in de beschoten coupé de lichamen van drie dode kapers gezien. Hij herkende ook de foto’s. Maar een van de lichamen is in de coupé ernaast gevonden. Dat is namelijk het lichaam van leider Max Papilaja, met een aantal onverklaarbare verwondingen die volgens nabestaanden duiden op ‘executie’ van dichtbij. Papilaja had een schot loodrecht in zijn rug, in zijn gezicht van onder naar boven en in de borst van boven naar beneden.  AD.nl

Update 26 september 2017
Marinier De Punt: Ik schoot op iemand die bewoog onder een deken.  Een marinier heeft bij de beëindiging van de treinkaping bij De Punt een kaper in de coupé waarschijnlijk doodgeschoten. Hij vuurde met zijn uzi op de kaper die onder een deken op een bankje lag. Dat verklaarde hij vanochtend bij het getuigenverhoor in de rechtbank van Den Haag. AD.nl

Geen van de vier mariniers die tot nu toe hebben getuigd voor de rechtbank in Den Haag, kan de geluidsopnamen van de bevrijdingsactie van de gekaapte trein in 1977 duiden. Op de banden zijn veel schoten en meerdere stemmen te horen. Er wordt onder meer gezegd: ”Ik heb ze alletwee kapotgeschoten.”   NU.nl

Update 25 september 2017
De marinier met code 5G weet voor de rechtbank in Den Haag niet veel van de bestorming van de trein die in 1977 door Molukse jongeren was gekaapt bij De Punt. Hij zat in de groep die als eerste naar binnen ging, aan de kop van de trein. Maar zelf stapte hij niet aan boord, omdat hij eerst een gewonde collega ging helpen.De marinier gaf zijn getuigenis onder een codenaam omdat de rechtbank eerder had besloten dat hij anoniem mocht blijven. De man was afgeschermd tijdens zijn getuigenis en praatte met stemvervorming.  5G werd maandag als eerste van elf mariniers gehoord als getuige. Hij antwoordde op de vragen, maar gaf al snel aan het een “farce” te vinden dat hij daar zat, veertig jaar na dato en dat er beschuldigingen zijn van executies.   NU.nl

De tweede verdachte die werd gehoord, bemoeide zich naar eigen zeggen alleen met zijn eigen opdracht. En dat was na de inval in de trein de tussenruimte tussen twee coupés veilig te stellen. Hij vermoedt dat hij zelf als eerste is ingestapt nadat zijn aanvalsgroep de treindeur op hadden geblazen. Maar wat hij daarna precies deed, kon hij niet goed navertellen. Telegraaf

Bericht van 4 september:

Nabestaanden van twee Molukse treinkapers willen niet dat de mariniers die de gijzeling bij De Punt (1977) beëindigden anoniem en onzichtbaar blijven.
Als ze de getuigen niet kunnen zien tijdens het verhoor voor de rechtbank en hun namen geheim blijven, schaadt dat het recht op waarheidsvinding. Dat stelt advocaat Liesbeth Zegveld vandaag bij de voortzetting van de rechtszaak. De nabestaanden houden de Nederlandse staat aansprakelijk voor de dood van Max Papilaja en Hansina Uktolseja. De kapers zouden in de trein zijn geëxecuteerd door mariniers.
De rechtbank wil de mariniers van de twee aanvalsgroepen die Papilaja en Uktolseja uitschakelden onder ede horen. Vandaag gaat het om de vraag hoe dat getuigenverhoor, gepland voor eind deze maand, moet plaatshebben. PZC


Voor meer zijdelingse informatie , klik op dit plaatje.

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

122 reacties op Wat gebeurde er in de trein bij de Punt 1977?

  1. Boeroeng zegt:

    De Haagse rechtbank bepaalt woensdag hoe het verder moet met de zaak van de treinkaping bij De Punt. Belangrijk onderdeel van de bewijslast zijn verklaringen van elf mariniers. Het is volgens deskundigen uit binnen- en buitenland alleen de vraag hoe betrouwbaar die getuigenissen over een gebeurtenis van veertig jaar geleden zijn.
    ——————
    Lees verder: https://www.pressreader.com/netherlands/de-telegraaf/20171025/281698319994041

    • Loekie zegt:

      “Het is volgens deskundigen uit binnen- en buitenland alleen de vraag hoe betrouwbaar die getuigenissen over een gebeurtenis van veertig jaar geleden zijn.”
      In het algemeen: dan zal dit ook gelden voor alle “tempo doeloe-verhalen”…..??

  2. Indorein zegt:

    ” .. dat daar terroristen sliepen, om te voorkomen dat zij zich richting gijzelaars zouden verplaatsen ..”:

    Ja daar hebben ze bij Hamas in de Gazastrook wel van geleerd. Zij sliepen tussen onschuldige burgers. Ongelofelijke lafaards! Dan waren deze Molukse terroristen toch wel menselijker, maar het bleven terroristen.

    Good old koning Salomon zei het al: IJzer slijp je met ijzer. Vertaald naar de actie van de Molukkers.: Als je wapens gebruikt, moet je ook verwachten, dat er wapens tegen je gericht worden. Je hebt dan niet in de hand of er “fairplay” gespeeld zal worden, kennelijk niet. Dat is dan het risico dat je loopt.

  3. Boeroeng zegt:

    Als je een trein volpompt met zo veel dodelijke munitie, zo lang, kan het alleen maar de bedoeling zijn dat daar doden vallen
    Volgens Schollink is er gericht geschoten met duizenden patronen. ,,Die nacht, om vijf uur, hebben langeafstandsschutters acht minuten lang met mitrailleurs de trein doorboord met 15.000 pantserpatronen – die gaan door alles heen. Ze schoten continu op de coupés waarvan werd vermoed dat daar terroristen sliepen, om te voorkomen dat zij zich richting gijzelaars zouden verplaatsen. Er is gericht geschoten”, zo verklaart hij tegenover de Volkskrant.
    ——-
    Bron: AD.nl

  4. Boeroeng zegt:

    Interview met twee oud-mariniers wordt ingebracht in proces treinkaping De Punt

    In een poging de staat aansprakelijk te stellen voor de dood van twee Molukse treinkapers bij De Punt, wordt een interview met twee oud-mariniers uit de Volkskrant ingebracht in het proces.
    Dit heeft advocate Liesbeth Zegveld, die de nabestaanden van de kapers bijstaat, maandag bekendgemaakt. Ze wil ermee aantonen dat de regering in 1977 wist, en het ook niet erg vond, dat de kapers het niet zouden overleven.
    ‘Mensen in koelen bloede afmaken en dit gewoon oké vinden, het is niet eerder zo klip en klaar gezegd door betrokkenen’, zegt Zegveld over het interview met Peter Gatowinas en Jack Scholling, dat maandag in de Volkskrant stond. De twee oud-leden van de Bijzondere Bijstandseenheid, een toenmalige antiterreureenheid, waren betrokken bij de gelijktijdige Molukse gijzeling in Bovensmilde. ‘Wij zijn killers’, legden ze uit. ‘Als je ons inzet, wordt doden ingecalculeerd.’ En, nog belangrijker voor Zegvelds zaak: ‘Dat kan voor de Haagse heren geen verrassing zijn geweest’.

    https://www.volkskrant.nl/binnenland/interview-met-twee-oud-mariniers-wordt-ingebracht-in-proces-treinkaping-de-punt~a4522025/

    • PLemon zegt:

      @Dat kan voor de Haagse heren geen verrassing zijn geweest’.

      Hoe verder in de tijd…hoe meer zand in de ogen wordt gestrooid.
      Destijds al geen verrassing…

      ***  15 oktober 2014
      Dries van Agt zou als minister van Justitie ten tijde van de Molukse treinkaping in 1977 opdracht hebben gegeven tot de executie van de kapers. Dat zegt een politieman die nabij de kaping bij het Drentse dorp De Punt gestationeerd was in EenVandaag.

      De politieman zou een dag ervoor een telefoontje hebben gehad van zijn vader, als hoofd werkzaam bij de politiemeldkamer in het district Utrecht, waarin die vertelde dat de minister “vooral onder geen beding wilde dat het hoofd van de kapers en de enige vrouwelijke kaper levend de trein zouden verlaten.” De Utrechtse meldkamer zou hebben gecommuniceerd met een speciale politie-eenheid ter plaatse.
      Het is niet de eerste keer dat er beschuldigingen met betrekking tot de treinkaping aan het adres van Van Agt worden geuit. Historica Beatrice de Graaf, hoogleraar geschiedenis van de internationale betrekkingen & global governance in Utrecht, zei eerder in een interview met nrc.next (€) dat minister van Justitie Van Agt, en niet premier Joop den Uyl, degene was die aandrong op ingrijpen en verantwoordelijk was voor de instructies aan de mariniers die de trein bestormden.

      Voorafgaand aan de bestorming namen scherpschutters eerst de trein onder vuur. De commandant van die eenheid Kees Kommer zegt vanavond in de uitzending van EenVandaag dat hij maar één instructie had: de kapers uitschakelen. Bovendien gingen volgens hem de mariniers met wapens naar binnen die waren geladen met extra schadelijke kogels met een holle punt.

      https://www.nrc.nl/nieuws/2014/10/15/van-agt-gaf-toch-opdracht-tot-de-executie-van-molukse-treinkapers-in-1977-a1421724

  5. Boeroeng zegt:

    Elf mariniers moesten zich onlangs in de Haagse rechtbank verantwoorden over de acht doden. Hun getuigenissen zijn op elkaar afgestemd, menen Schollink en Gatowinas. Zij leiden dat af uit het feit dat geen van de mariniers zich de daden van collega’s in de trein zegt te kunnen herinneren. Ook werd verklaard over ‘levensbesparende’ geweldsinstructies, die volgens Schollink en Gatowinas nooit zijn gegeven – ‘wij zijn getraind om te doden.’ Daarnaast hebben sommige getuigen volgens hen gelogen over het doodschieten van ten minste een van de kapers. Zij achten het waarschijnlijk dat een ambtenaar uit Den Haag kwam zeggen dat alle kapers dood moesten, zoals twee anonieme mariniers die bij de treinbestorming waren betrokken eerder hebben verklaard.

    https://www.volkskrant.nl/binnenland/oud-mariniers-regering-wist-dat-bij-beeindiging-treinkaping-de-punt-doden-gingen-vallen~a4521896/

  6. Boeroeng zegt:

    Vandaag hoort de rechtbank marinier Rinus. Met liver twitterverslag:
    https://www.telegraaf.nl/nieuws/474165/kaping-de-punt-militair-rinus-aan-het-woord

    Hansina Fransina Uktolseja (8 september 1955 – 11 juni 1977)Hansina krijgt te maken met aanvalsgroep 2 onder leiding van korporaal Rinus. De groep bestaat uit vijf man, van wie er vier een revolver dragen en één (korporaal Rinus) een uzi.

    Bron: Het drama van De Punt | Emerson Terinathe

  7. HES zegt:

    OMG ! Beating and beating a dead horse to make hamburgers ! Again, again and again ! Round and round we go, who the hell knows when it will stop, anybody care ? I was born in Tegal in 1929, left Java for Holland in 1949, married and with two infants arrived in the US in 1956. Wat “schade vergoeding” can I get from whom and where, pray tell. My ancestry is Czech-Portugese-Dutch-French, where can I get my money?, want it now not tomorrow ! Get a life, like I have written before, “Move on” ! The world is F*&%#@! up as it is (Las Vegas carnage). Make your world directly around U beter ! “Charity starts at home” !

    This is the end.

  8. Huib zegt:

    Sorry De Metro.

  9. Huib zegt:

    Trouwens het metro net bracht je in no time naar de fraaie buitenwijken en het centrum Times Square en het Central Park. Voor een prikkie toen. Het klimaat lijkt een beetje op het Nederlandse.

  10. Huib zegt:

    What about New York? State en City.
    Heb daar een tijdje mogen wonen tijdens mijn opleidingsstage. Prachtige City en veel vertier in het uitgaansleven. Ook daar zijn er willige vrouwtjes . Alleen in Harlem kon je beter weg blijven als je dompet of je leven je lief was.

    • Ron Geenen zegt:

      @Alleen in Harlem kon je beter weg blijven als je dompet of je leven je lief was.@

      Ik denk dat het echt betrekkelijk is. Ons werd gezegd dat in de Watts in Philadelphia ook levensgevaarlijk was. Tweede stuurman (blond) en ik als 3de wtk gingen daar heen, in uniform, want we beiden zijn jazz and blues liefhebbers. De hele avond genoten en een paar vriendschappen gesloten.

  11. Bert zegt:

    @Ron Geenen :In tegenstelling tot de Amerikaanse staten,die niet uit de Amerikaanse statenbond kunnen treden ,kunnen de Europese landen dat wel zie Brexit.

    • Ron Geenen zegt:

      Wat niet is kan komen. Er zijn mensen in Californie die dat al geopperd hebben om als een eigen land door te gaan. Dit vanwege dat deze staat economisch gezien bij de beste van de wereld staat.

  12. Bert zegt:

    @Ron Geenen sorry Boeroeng effe off topic :Ron je zegt dat de Amerindo,s vermoeden dat de Ned Indo,s jaloers zijn als ze op bezoek komen in Californie,ja dank je de koekoek natuurlijk zijn ze jaloers ! Wat heb je daar in Californie ? Zon,palmen ,mooie stranden en ruige bergen net als in Indie ! Mag je dan jaloers zijn is helemaal niet erg als je het ook erkent wel zo eerlijk toch.Maar Boeroeng heeft ook gelijk Nederland is zo slecht nog niet.Want Nederland heeft zijn vooral mooie oude binnensteden zoals de mooie binnenstad van Amsterdam en Maastricht.Waarom komen zoveel Amerikanen naar Emsterdam ? Wied,Anne Frank ,Rembrandt ,ven Gogh ,de Rijsttafel ( Ja echt waar) en de famous Red light district ( vooral dat laatste vrouwen achter het raam 50 euro voor een vluggertje) Tja maar Amsterdammers zeggen Amsterdam is geen Nederland !.

    • Loekie zegt:

      Ja, ho even. Die mooie oude binnensteden herinneren dus aan het verleden. En dat verleden was niet mooi. Kolonialisme, maar in Nederland ook uitbuiting van de arbeiders, geen vrouwenrechten, geen algemeen kiesrecht, slecht onderwijs, pauperisme, noem allemaal maar op. Moeten we dagelijks, lopend door die binnensteden, aan al die rotzooi worden herinnerd? Of zoals Pechtold zegt: ‘Mijn Nederland is geen vat vol nostalgie”.
      Moraal: afbreken die handel. Mooie moderne bouwsels neerzetten die reiken naar de toekomst.

    • Ron Geenen zegt:

      @Want Nederland heeft zijn vooral mooie oude binnensteden zoals de mooie binnenstad van Amsterdam en Maastricht@

      Helemaal mee eens. En dus zijn wij hier op het zelfde vlak.
      Maar je schrijft zelf: Zon, palmen ,mooie stranden en ruige bergen net als in Indie !
      Daarom kan en moet men Nederland niet met Amerika vergelijken. Ga maar naar de windy city Chigago, waar de winters een koude van 40 onder 0 kennen. In de staat Oregon regent het bijna net zoveel als in Nl. Wil ik niet wonen.
      Ook het gedrag van de mensen in de verschillende staten zijn enorm herkenbaar. In Texas mag je o.a. met een revolver op de heup rondlopen. Hier in CA niet. Trouwens, ik kan alleen ook een vergelijking maken tussen CA en NL. Die andere staten ken ik gewoon niet of niet genoeg. Dacht je nu werkelijk dat ik naar een redneck staat als Georgia zal gaan. Zelf hun Engels is haast niet te verstaan.
      Wil je misschien wonen in b.v. Bulgarije of Albanië? Jullie hebben grote verschillen in Europa en wij hier ook.
      Las ook net dat de Balkan staten, deel van de Europese unie, weigeren vluchtelingen op te nemen.
      Is dat een probleem van Nederland en Duitsland of van Brussel? Alles in perspectief.

  13. Jan A. Somers zegt:

    En nu maar weer naar de Molukkers en hun treinkaping.

  14. Bert zegt:

    @Anoniem/Huib/PakOtto /siEbbie :Zo ik heb alle namen er maar bij gezet ,zit je altijd goed ha ha ,ja wat u schrijft is natuurlijk waar maar het is een open deur intrappen.De Indonesische regering weet het donders goed ,daarom startten ze in de jaren 90 de campagne “” Dua Cucup”” maar er is geen AOW in Indonesie ,dus veel kinderen kan een soort ouderdomsvoorziening zijn er zal toch altijd wel eentje zijn ,die je kan verzorgen.Als je in Indonesia oud,arm en zonder kinderen leeft ,ben je aan de goden overgeleverd.Hier krijg je AOW en misschien een klein pensioentje plus zijn er allerlei vangnetten.Maar als ze zo door fokken zijn er straks over 72 jaar 1 miljard Indonesiers.

  15. Huib zegt:

    Van de schrik blijk ik ook anoniem geworden te zijn. Maar ik ben toch nog steeds Huib of zoals ik in Indonesie door baboe Neneh genoemd werd si Ebbie.
    En natuurlijk is mijn achternaam nog steeds Otto zoals ik al herhaaldelijk heb laten weten..

  16. Anoniem zegt:

    @Bert goed gesproken en ben het helemaal mee eens.
    Maar zou het niet eens de hoogste tijd worden om die bevolkingsaanwas drastisch te reguleren.
    Die overbevolking leidt alleen maar tot grote armoe en andere ellende.

  17. Hier ben ik weer eens. Als jullie dit soort gedane zaken proberen goed te praten, te verbagitaliseren en het niet zo erg te vinden wat er allemaal is gebeurd en ook nog een vasthoudend struisvogel gedrag vertonen: Waarom gaan jullie niet terug waar je oorspronkelijk vandaan komt. Lever je paspoort en nationaliteit ook in als je niet aan kunt passen en zo ontevreden kunt zijn hier in Nederland. Een ieder weet wat de gevolgen zullen zijn van dit soort onmenselijke acties en die hierbij betrokken waren hebben allen een bevel en de opdracht uitgevoerd! En denk a.u.b. niet dat de uitvoerenden een leuke tijd in hun verdere leven hebben gehad. Ook voor hun heeft dit kwalijke gevolgen gehad. En trouwens tekstueel schelden geeft een zeer lage gehalte van je afkomst weer! Je moet kunnen discussiëren en dat soort taalgebruik achterwege laten.
    En “apropos”, data kunnen verkeerd zijn weer gegeven door mij maar op het onderstaande hoef je echt niet trots op te zijn. Er zijn namelijk op deze gebeurtenissen doden te betreuren en ik vind dit soort acties, nutteloos en het is in en in triest!
    Er is geen winnaar maar alleen verliezers, vergeet dat nooit meer.
    Focus maar liever op de levenden en naasten, lijkt mij.
    Gegroet,
    Guardian of heaven’s gate
    Data:
    31 augustus 1970: drieëndertig Zuid-Molukse jongeren proberen de Indonesische ambassadeur te gijzelen. Bij hun bezetting van de ambassadeurswoning in Wassenaar wordt hoofdagent Hans Molenaar doodgeschoten.[1]
    25 april 1974: een nieuwe poging van Molukse jongeren om de ambassadeur van Indonesië te gijzelen mislukt doordat de ambassadeur niet thuis is.
    4 maart 1975: de politie verijdelt een gijzeling van koningin Juliana door ruim 40 Zuid-Molukse jongeren.
    2-14 december 1975: treinkaping bij Wijster. Bij het Drentse dorp Wijster kapen in 1975 zeven Zuid-Molukse jongeren de intercitytrein (60 passagiers) van Groningen naar Amsterdam. Bij de kaping wordt machinist Hans Braam doodgeschoten en worden passagiers Bert Bierling en Leo Bulter (een soldaat) geëxecuteerd. Na represailles op de Molukken geven de daders zich over.
    4-19 december 1975: Zuid-Molukkers bezetten het Indonesisch consulaat in Amsterdam. Bij de gijzelingsactie valt één dode; een man die van 10 meter hoogte uit het raam springt. Op 19 december geven de gijzelnemers zich over.
    23 mei 1977: treinkaping bij De Punt en gijzeling lagere school in Bovensmilde. Bij De Punt kapen Molukkers een trein. Bij de bestorming op 11 juni door mariniers komen twee passagiers en, op twee na, alle gijzelnemers om. Op hetzelfde moment bezetten Molukkers ook een basisschool in Bovensmilde. Bij de bestorming vallen geen gewonden.
    13 maart 1978: gijzeling provinciehuis Assen. In Assen bezetten drie Molukkers het provinciehuis. Een dag later wordt de gijzeling beëindigd door de Bijzondere Bijstands Eenheid. Ambtenaar Ruimtelijke Ordening Co de Groot wordt geëxecuteerd door Nunu Leatemia en Gedeputeerde Jack Trip raakt gewond bij de bevrijdingsactie en overlijdt later in het ziekenhuis.
    september 2000: Molukse jongeren bedreigen minister-president Wim Kok en minister Jozias van Aartsen. Kok en Van Aartsen worden extra bewaakt.
    november 2000: na een documentaire over Moluks terreur in de jaren zeventig wordt Dries van Agt bedreigd en krijgt extra bewaking.

    • Boeroeng zegt:

      Beste Guardian,

      Wie verwijt je precies “het allemaal niet zo erg te vinden’ ?
      Spreek die persoon aan en vertel waarom.
      Wat ook onvriendelijk is, mensen die een andere mening hebben het recht op een bestaan in dit land te ontkennen of minder rechthebbend . Nog erger is het als het om mensen gaat met een afkomst in het buitenland. Dan lijkt het op discriminatie.

      Wbt dit proces over de kaping van 1977…. Het is een democratisch recht én een democratische therapie dat burgers de overheid ter verantwoording kan roepen voor wel of niet echte wandaden.
      Misschien ben je het er niet mee eens , maar ik ga niet roepen dat je de democratische kernwaarden van dit land afwijst en dat je daarom maar beter kan vertrekken naar een ander land.
      De kapers van 1977 hebben niemand gedood, de overheid wel.
      Dat was je vergissing in een eerdere reactie.
      Natuurlijk zaten de kapers zwaar fout. Het is terrorisme.
      Ik zie niemand hier dat goedpraten.
      Wel.. zie ik mensen de achtergronden belichten en verwijzen waar de overheid de fout inging met de dekolonisatie. Ook dat is gezond

    • Ron Geenen zegt:

      @Hier ben ik weer eens. Als jullie dit soort gedane zaken proberen goed te praten, te verbagitaliseren en het niet zo erg te vinden wat er allemaal is gebeurd en ook nog een vasthoudend struisvogel gedrag vertonen: @

      Wat ben ik blij dat ik in Californie woont. Er lopen veel te veel van die idioten in Nl rond, die zelf niet eens hun eigen naam durven te schrijven. Nu maar hopen dat hij gauw door die poort verdwijnt. Op mijn website wordt hij compleet geblokkeerd.

      • Boeroeng zegt:

        Ron, er zijn veel meer “idioten” in de USA dan in Nederland.

      • Bert zegt:

        @Boeroeng :”” Ron,er zijn veel meer “” idioten” in de USA dan in Nederland”” Ja natuurlijk Boeroeng want in Amerika wonen circa 323,1 miljoen mensen,zelfs in Californie lopen er meer gekken rond ,want daar wonen 39,25 miljoen mensen.In Nederland wonen maar 17,5 miljoen mensen.De Nederlandse bevolking is verdubbeld sinds 1945 maar Indonesia ? Van circa 70 miljoen in 1945 naar sekarang 260 miljoen mensen,dat is een toename van 190 miljoen in amper 72 jaar.Maar het is niet interessant om te kijken hoeveel idioten in een land wonen veel interessanter is het ,om te kijken hoeveel idioten in de regering zitten,als de zeer hoog edel geboren heer van den Broek hiernaar nu eens onderzoek wilt doen ?

      • Ron Geenen zegt:

        @Ron,er zijn veel meer “” idioten” in de USA dan in Nederland”” @

        Als ik in Nl had gewoond, had ik het zelfde geschreven. Amerika er bij te halen slaat ook nergens op. Bij vele Indo’s hier is men er ook van overtuigd, dat diverse Indo’s in NL erg jaloers zijn. Vooral zij die hier op familiebezoek zijn geweest.

      • Arthur Olive zegt:

        “Veel Interessanter is het om te kijken hoeveel idioten in de regering zitten”.

        One of the penalties of refusing to participate in politics is that you end up being governed by your inferriors. (idioten)
        Plato

      • Boeroeng zegt:

        Ron,
        Jij begon met de vergelijking Amerika versus Nederland.

      • Ron Geenen zegt:

        @B@

        Heb helemaal geen vergelijk met Amerika gemaakt. Heb geschreven dat ik wat dat betreft, blij ben dat ik in Ca. woon. Dat doe ik juist om aan te tonen, dat er 50 staten met een eigen regering zijn. Net als de nu nog 28 staten in Europa. M.a.w. ik kan Nederland niet vergelijken met Amerika. Immers Nederland is een deel van Europa.

      • Boeroeng zegt:

        Ron, Californië ligt in Amerika, dus maak je een vergelijking alsof er in Nederland meer “idioten” zijn dan in Californië te Amerika
        Statistisch gezien zijn er meer in Californië en in Amerika. Is het relevant? Nee! Maar ik begon ook niet over dat verschil .

      • Ron Geenen zegt:

        @Toevallig zijn er meer in Californië en in Amerika , maar dat is helemaal niet relevant.@

        Als je het zo blijft zien, dan vergelijk ik niet Nederland, maar heel Europa met Amerika. En als er wat in Hongarije of Italie gebeurd, is het ook te wijten aan Nederland. In Nederland wordt dat gauw als waanzin gezien. Dus houd aub op om Nederland te vergelijken met de VERENIGDE STATEN van Amerika. Het is de Verenigde Staten van Europa die dat vergelijk heeft.
        Las net dat een dronken Pool in Duitsland 3 mensen heeft doodgereden, wordt veroordeelt tot slechts 5 jaar. Gaat in hoger beroep want dat is veel te lang. In Nederland gebeurde het een tijd geleden ook. Krijgt alleen strafuren. Over relevant gesproken.

      • Boeroeng zegt:

        Ron,
        Jij bent begonnen met die vergelijking .
        En nu ga je door met ‘in Amerika is het allemaal beter’ via dat verhaal over die Pool kom je weer in Nederland terecht.
        Prima, als je happy bent in Amerika…. Ik zie graag happy Amerikanen . Oost west thuis best.
        Maar ga dan niet vaagjes suggereren dat het allemaal zoveel slechter leven in Nederland is.

      • Ron Geenen zegt:

        Sorry B, maar ik had het ook over de Pool in Duitsland. Het verenigd Europa!

      • Indorein zegt:

        “Wat ben ik blij dat ik in Californië woont. Er lopen veel te veel van die idioten in NL rond …. “:

        Even hierop reageren. Meneer Geenen, ik was een maandje op vakantie in de USA. O.a. in Las Vegas, waar ik 2 dagen vóór de dramatische aanslag was vertrokken uit het naastliggende hotel. 58 doden en meer dan 500 gewonden! Gepleegd door 1 man. En u wilt beweren dat er in NL veel te veel idioten rondlopen? Uw antwoord is natuurlijk: ja maar dat is in Nevada, ik woon in California. Wel, wat dacht u dan van die idioot die vorig jaar in het wilde weg in Southern Ca veel mensen doodschoot en verwondde? En die idioot uit LA die nu veelvuldig in het nieuws is: Bernie Weinstein! Die tientallen jonge vrouwen heeft aangerand en verkracht?

        Idioten zijn er overal in de wereld, ook in California! ’t Is maar dat u dat weet en beseft.

      • Ron Geenen zegt:

        U heeft gedeeltelijk gelijk. Ik woon in California en niet in Las Vegas. Ben er ook nog nooit geweest, want gokken is niet my cup of tea. Ca is gelukkig zo groot, dat je een keuze kan maken waar te gaan wonen. Hoe groter massa mensen op een klein oppervlak, des te meer risico loopt men. De heer Bert schreef nog niet zo lang geleden, dat in Glendora ongeveer net zoveel mensen wonen als in de Pijp in A’dam. Alleen het oppervlak van Glendora is ongeveer 50 maal groter.
        Dat bedoel ik met: Blij dat ik in Ca woont.

  18. Huib zegt:

    Pak Bo bedankt voor dit duidelijke en treurige verhaal over de geschiedenis van Zuid Maluku.
    Als klap op de vuurpijl werden de Indonesische invasie troepen ook nog vervoerd door Nederlandse KPM schepen. Dit werd mij verteld door een oudere neef Arthus Ferwerda die als boordwerktuigkundige op zo’nKPM vrachtschip voer.

  19. Huib zegt:

    Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat als de Molukse Knil militairen met hun gezinnen niet door Nederland uit Indonesie zijn weggehaald dat Nederland daarmee en erger bloedbad willen voorkomen.
    Maar Nederland heeft wel een te grote broek aangetrokken door een Vrije Zuidmolukse Republiek in het vooruitzicht te stellen. Dat konden ze nooit waar maken.Ja en toen ook nog een Vrije Republiek Papoea wat ook op een fiasco is uitgelopen en waarbij het nodige bloed is vergoten.
    Dit neemt niet weg dat de Molukse gijzelingsdrama’s (afgekeken van de Palestijnen ?) absoluut valt af te keuren omdat ze onschuldige burgers en zelfs schoolkinderen in levensgevaar hebben gebracht en de nodige trauma’s.
    Zouden ze zich niet hebben gerealiseerd dat ze ook zich zelf in gevaar zouden brengen?

    • Boeroeng zegt:

      Nederland wilde een federatief Indonesië doordrukken en hield zich daaraan vast. oa door een deelstaat Oost-Indië te eisen.
      Dat gaf Molukse soldaten het idee dat een Molukse staat verwezenlijken een belofte van Nederland was.
      Die belofte is er nooit geweest, dwz geen minister heeft ooit namens de regering verklaard dat men persé een Molukse staat zal vestigen.

      De Indonesische nationalisten hadden geen zin in die federatie, maar dit was in 1949 zowat de laatste drempel voor Nederland om definitief te vertrekken.
      Dus….. men ging akkoord met Nederland met de opzet na vertrek van Nederlandse troepen de federatie om te zetten in een eenheidsstaat.
      Nederland ging af met niet al te veel gezichtsverlies en natuurlijk wist men in Den Haag dat de federatie binnen enkele maanden afgeschaft kan worden .

      De belofte in 1951 van na 6 maanden de exknillers terug te brengen is (neem ik aan) ook niet expliciet gedaan door de regering, wel door Nederlandse officieren ter velde bij inscheping,veronderstel ik .
      Maar het algemene idee in de politiek en media was dat het mogelijk kon zijn.
      Misschien was het mogelijk, of mogelijk voor 1957. De indruk blijft dat de Nederlandse politiek niet veel gedaan had voor die mogelijkheid. Men zat met de kwestie in de maag en schoof het op de lange baan.

      • Ron Geenen zegt:

        @De Nederlandse regering en de Indonesische regering spanden samen om de Molukkers in Nederland te assimileren in de Nederlandse samenleving. Daartoe werd een akkoord getekend in 1975, het Geheime Akkoord van Wassenaar. Door de Molukse Gemeenschap in Nederland is het samenspannen tussen Nederland en Indonesië ervaren als verraad en dat had treinkapingen en andere harde acties tegen de Nederlandse overheid tot gevolg. Deze gebeurtenissen hebben diepe trauma’s veroorzaakt en verwijdering tussen de Molukkers in Nederland en de Nederlandse bevolking.@

        Een goed en duidelijk geschreven stuk.

      • Boeroeng zegt:

        Als ik het onderstaande lees, dan ging dat akkoord over reismogelijkheden van Molukkers naar Indonesië. Repatriëring of tijdelijk bezoek.
        Niets te maken met assimileren in Nederland en als dat een reden was voor de kaping te Wijster in december 1975, een paar maanden later dan was het toch niet zo geheim.

        ——
        Akkoord van Wassenaar
        Tot zover de momenten waaraan we in dit Kroonjaar herinnerd zullen worden. Maar er was meer. De schok van de ‘actie Wassenaar’ had de Nederlandse regering ertoe aangezet om met de Indonesische overheid te gaan overleggen over hoe de relatie tussen Molukkers in Nederland en Indonesië kon worden ‘genormaliseerd’. Ook al was de Indonesische overheid van mening dat het eigenlijk een Nederlands probleem was, wilde zij Nederland wel helpen. Bijvoorbeeld door afspraken te maken over collectieve bezoeken aan Indonesië door stateloze Molukkers en repatriëringsmogelijkheden voor gepensioneerde Molukkers (eerst met Indonesische nationaliteit en later ook anderen). Deze afspraken werden in augustus 1975 vastgelegd in het zogenaamde Akkoord van Wassenaar. Er kwamen Joint Comités (in Nederland en Indonesië) om de afspraken uit te voeren. Mede dankzij dit Akkoord van Wassenaar kwam de (bescheiden) repatriëring van Molukkers weer op gang. Deze was eind jaren zestig stopgezet. De mensen die in het kader van het Akkoord repatrieerden kregen faciliteiten van de Nederlandse overheid en mochten bovendien hun pensioen en AOW meenemen. Ook werd het steeds makkelijker voor Molukkers om Indonesië en de Molukken te bezoeken.

        —-
        Bron is de site van het Moluks Historisch Museum

        NRC dec 1976

      • Ron Geenen zegt:

        @Bron is de site van het Moluks Historisch Museum
        http://85.158.251.41/wps/portal/muma/!ut/p/c0/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gTL09fCxNDMwN3Pz8DA0cDEz @

        Een moeilijk opgezette site en niet makkelijk om iets te vinden.

      • Boeroeng zegt:

        Sorry Ron,
        Mijn fout. Nu moet de link wel direct naar de pagina gaan:
        Bron is de site van het Moluks Historisch Museum

      • Ron Geenen zegt:

        Klopt en dank.

      • Jan A. Somers zegt:

        “Die belofte is er nooit geweest, ” Inderdaad! De verwachtingen van de Molukkers waren ingebed in de federale opzet. Ook bijvoorbeeld voor de Minahassa, Timor en Atjeh. Niet alleen het afschaffen van het federale stelsel heeft roet in dat eten gegooid, maar ook het uitsluiten van het externe zelfbeschikkingsrecht tijdens de RTC.
        “vervoerd door Nederlandse KPM schepen” Daar is nog nog een rechtszaak van de RMS tegen de KPM over geweest: N.V.Koninklijke Paketvaart Mij tegen de Repoeblik Maloekoe Selatan, Gerechtshof Amsterdam, 8 februari 1951.

      • Ron Geenen zegt:

        @Nederland ging af met niet al te veel gezichtsverlies en natuurlijk wist men in Den Haag dat de federatie binnen enkele maanden afgeschaft kan worden . @

        Als burgers weet niemand wat er precies is onderhandeld. Ja, alleen de feiten die boven tafel en op papier werden afgesproken. Best mogelijk hebben beide landen onder tafel het zodanig afgesproken dat beide landen hun zin krijgen. De een na een paar maanden de Staat Indonesia en de ander verliest zijn gezicht niet. Allebei blij! In politiek is alles mogelijk.

      • Jan A. Somers zegt:

        “binnen enkele maanden afgeschaft kan worden .” Dat mag toch? De RIS was een soevereine staat! Als Nederland besluit een federatie te worden of een republiek mag dat ook. Heeft een ander niets mee te maken.

      • Ron Geenen zegt:

        @Dat mag toch? @
        Ja, als het eerlijk toegaat, maar in politiek zijn er altijd twijfels. Wordt teveel onder de tafel gerotzooid.

    • Ron Geenen zegt:

      @Zouden ze zich niet hebben gerealiseerd dat ze ook zich zelf in gevaar zouden brengen?@
      Het was de bekende druppel.

  20. Bert zegt:

    @pak Lemon ;In 1977 had ik een cafe /bar in Amsterdam /West op elke maandagavond Moluks feest,veel van die kapers kwamen bij mij ,ik respecteer dat ze hun leven opgeofferd hebben voor hun ideaal maar o.k er zijn onschuldige mensen doodgeschoten door hun,dat is natuurlijk niet goed te praten want ook die onschuldige Nederlandse mensen hadden familie,misschien een vrouw /kinderen tja ook vreselijk,ze die kapers hadden gewoon de werkelijke schuldigen aan moeten pakken ,wie dat zijn ? Nou die idioten die de Molukkers op valse voorwaarden naar Nederland hebben gedeporteerd en daarna alle beloften hebben vergeten en de Molukkers op een vreselijke manier in de steek hebben gelaten,die mensen hadden aangepakt moeten worden,wie ze zijn ? Nou ja moet toch achter te komen zijn !

    • j.h.Crawfurd zegt:

      Super Heer Bert, ik krijg meer en meer respect voor.
      Mvg Jos H Crawfurd.

    • August zegt:

      Ja eindelijk, lees ik de waarheid de idioten waren de hebberige kolonialen de hebberige kapitalisten dat begon in de slaven tijd en zuidoost azie begrijpen jullie niet dat het knil gebruik is voor alleen het leeg jatten van suriname, en indonesie voor die hebberige kapitalisten en de nederlds regering, wat betreft de Ambonezen ging het niet om een vrije rebubliek ambon, wij weten toch hoe ze zijn behandeld door de nedrls regering als stuk vuil vernederd hun kinderen pikte dat niet hoe hun ouders waren behandeld ik heb respect voor hun ze deden wat, wat hebben de hollanders hun geleerd alleen vechten en doden en onderdrukken van mensen die in de ogen van de blanda 2de rangs mensen waren, wij zijn de nazaten van deze mensen, nu hier in nederland je zult nooit een hollander zijn in hun ogen maar een 3de rangs burger wij waren in de jaren 50 niet welkom hier dat staat nu nog op papier daarom heb ik persoonlijk schijd aan de nederlandse wetten in mijn ogen kloppen ze niet, ik kan dat bewijzen om die binatangs van een nederls regering kan je alleen maar pakken als je aan hun uwang of duwit komt ik bedoel er zijn nu zoveel bewijzen dat het die aasgieren miljarden kos als ze moeten betalen, en niet die broodkruimel aan een handje vol Knlimilitairen van 25000euro.
      die binatangs aasgieren van de nederlds regering schamen zich niet omdat wij in hun ogen nog steeds 3de rang burgers hier zijn ik begrijp de Ambonezen en hun kinderen donders goed.

      • Bert zegt:

        Selamat sore Pak August,terakhir kali Caps Lock masi ketat maar nu weer o.k goed geschreven ja helemaal waar wat u schrijft ! Broodkruimels aan een paar overlevenden.

      • August zegt:

        Hallo Bert, mijn caps lock is 100% oke maar als je emotie,s komen dan maak je schrijf fouten als je hier kwam met een Moeder die van alle ellende op Sumatra al haar Fammilie kwijt raakte niet meer geestelijk te boven kwam, en een Vader die militair was (knil) van zijn 15 tiende Birma Korea overleefde hoe moesten wij 7kinderen overleven Moeder kreeg geen geestelijke opvang Vader trotse militair drukte zijn trauma,s weg tot zijn gouden medaille hier, mij en mijn broers en zusters lieten ze in het militair kamp in arnhem in de vijftige jaren ondervoed onder de zweren zwinters op blote kakies lopen terwijl ze mijn Vader weer gebruikte voor Korea die van het knil zeggen nooit nee.
        en verder hier tot nu hebben ze je als 2rangs burger behandeld, je weet denk ik wel wat ik bedoel de nederlandse bevolking werd ook dom gehouden het stond niet in de school boeken, ik vind dat er te sof door de meeste timpe,s geschreven wordt jangan maloe.
        gewoon schrijven hoe je hier behandeld werd, als je dat niet doet dan zal de nedrls regering nooit toegeven wat ze in de beer put hebben gedouwd ik hoop dat ze gaan bajjar
        ik weet dat met uwang voor onze ouders niet goed temaken is, zij zijn er niet meer maar het zal voor de 2de generatie een geestelijke opluchting zijn, tot mijn dood zal ik tegen die binatangs strijden met mijn woorden voor wat ze mijn Ouders en anderen schaamteloos hebben vernederd zo Bert ik ben alweer een beetje emotie kwijt, ik denk dat wij op de zelfde golf lengte zitten, salamat Toean Bert.
        August

      • Ron Geenen zegt:

        @ik vind dat er te sof door de meeste timpe,s geschreven wordt jangan maloe.
        gewoon schrijven hoe je hier behandeld werd, als je dat niet doet dan zal de nedrls regering nooit toegeven wat ze in de beer put hebben gedouwd ik hoop dat ze gaan bajjar@

        Mee eens met bovenstaande. Doe ik ook, vooral op mijn website. Internet is een fantastische uitvinding om beerputten open te trekken.

  21. “CHRIST”! 40 jaar na dato, hou toch eens op want “:
    : Actie = Reactie en wel in een democratische samenleving en een ieder weet dat als je menen gijzelt en vermoordt dat je dan eenzelfde lot ondergaat. Lijkt mij veel beter om bij de Indonesische regering de problematiek RMS aan te kaarten en/of bij de VN. Het lijkt een Kumpulan! Nederland is en blijft een prachtig land om te wonen en ook oud te kunnen worden met al zijn voorzieningen!
    Gegroet,
    Guardian of heaven’s gate

    • P.Lemon zegt:

      @Guardian ohg ” als je mensen gijzelt en vermoordt ”

      u bedoelt ” gijzelt en dreigt (!) te vermoorden” Daar zit de nuance in want de overheid kan zich niet laten chanteren. Maar om dan 8 mensen uit onmacht om te laten brengen?
      Toch een brevet van onvermogen dat je niet van landbestuurders verwacht.
      Het effect van dit harde optreden is wel dat beide partijen naar elkaar gingen luisteren om herhaling te voorkomen.

      • Beste P.Lemon,
        Je mist denk wel iets belangrijks en dat is dat een mannelijke gijzelaar in de deuropening publiekelijk is geëxecuteerd en de rest van de onschuldige passagiers jarenlang “TRAUMA’s”, hebben en dat wordt ook nog wel weer eens vergeten. Vergeet ook even de gijzeling van een basisschool. Struisvogelgedrag noemen wij dat in de Nederlandse volksmond!

      • PLemon zegt:

        @Guardian ohg ” in de deuropening ….geëxecuteerd.

        Dat was bij het 1e gijzeldrama bij Wijster. …
        ***(2015) Het is vandaag precies 40 jaar geleden dat de treinkaping bij Wijster begon. Bijna twee weken lang hielden Molukse treinkapers uit Bovensmilde tientallen passagiers gegijzeld, om de eisen van een Molukse republiek kracht bij te zetten. Bij de kaping werden de machinist en twee passagiers doodgeschoten.
        http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/102817/Treinkaping-Wijster-40-jaar-geleden-De-kogels-vlogen-mij-om-de-oren

      • j.h.Crawfurd zegt:

        Wie is die Bewaker van de Hemel poort; gebruikt U gewoon de naam die Uw Ouders U hebben gegeven en wees er trots op.
        Mvg Jos H Crawfurd.

      • Bert zegt:

        @Pak Lemon,Pak |Lemon als u blieft ! Waarom reageren op zo,n kontol sorry beetje kurang adjar ,gewoon negeren zoals Pak E.M zegt en de klemtoon op negeren moet u zelf zetten.Deze man/vrouw is gewoon een gestoorde soepkip.

      • Ron Geenen zegt:

        @een gestoorde soepkip.@

        Ha, ha. Vermoedelijk is de persoon een blanda en verstaat hij de Indonesische woorden niet.

      • PLemon zegt:

        @Hr Bert. Ach nog een laatste poging. De Molukkers hadden van de 1e kaping ‘geleerd’ dat extreem geweld niets oplost en dat men bij de 2e poging een andere tactiek (uitputting) zou volgen. De hierop volgende moordpartij van overheidswege zet je toch aan het denken.

      • Indisch4ever zegt:

        Heel veel mensen denken dat kapers bij de Punt in 1977 passagiers hebben gedood.
        Het is ook al 40 jaar geleden, dus men vergist zich al snel met de herinneringen en vermengt het met de kaping van 1975
        Is niet juist, maar schelden is ook niet de goede manier

      • Ron Geenen zegt:

        Alleen in de Java Café die in de Pijp staat.

  22. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    De gebeurtenissen bij de Punt hebben niet mijn belangstelling, alhoewel, ik kan me nog wel herinneren hoe de de situatie in die tijd in Nederland was. Mensen keken me in de periode wel vreemd aan. Toen al wisten Nederlanders niet dat er een fysiologisch onderscheid is tussen Indischen en Molukkers.

    Ik herinner me dat zelfs de FBI interesse had in de kapingen bij de punt zie
    https://www.volkskrant.nl/binnenland/hoe-de-fbi-de-mariniers-van-de-punt-verleidde~a3670073/

    Daarnaast is het volgend krantenartikel verhelderend voor de discussie
    https://www.volkskrant.nl/archief/treinkaping-de-punt-de-verzwegen-feiten-van-operatie-mercedes~a3553921/

    • P.Lemon zegt:

      @ …verhelderend voor de discussie….

      Opvallende zinsneden uit het artikel..

      het officiële verhaal klopt niet, en binnen de overheid is dat al lang geleden vastgesteld

      De mariniers krijgen een geweldsinstructie mee. Zij dienen de negen kapers ‘aan te houden c.q. indien noodzakelijk uit te schakelen.’ Van den Breemen legt uit: ‘Indien terroristen zich duidelijk waarneembaar overgeven, mag niet op hen worden gevuurd, doch wordt de kvgn procedure toegepast.’

      De ‘kgvn procedure’ betekent: krijgsgevangenenprocedure. Bij De Punt zijn arrestaties een gepasseerd station. Net als in een oorlog zullen de mariniers hier krijgsgevangenen maken.

      Het is 06.33 uur op de ochtend van 11 juni. En daar, anderhalf uur na afloop na afloop van de aanval, worden de eerste feiten verdraaid die niet passen in het beeld van de mooie actie. Want de omgekomen jonge vrouw, Ansje Monsjou (20), is niet neergeschoten door een ‘overvaller’ – een in 1977 populaire term om kapers mee aan te duiden. Zij is gedood door militaire kogels.

      De directeur van het Gerechtelijk Laboratorium in Rijswijk stuurt een brief met het slechte nieuws. Ansje Monsjou is gedood door kogels met een stalen kern. Die zijn ‘niet afkomstig van een van de door de kapers gebruikte wapens’. Monsjou lag op een tussenportaal dat bij de beschieting onder vuur is genomen.

      Ook de gedode man, Rien van Baarsel (40), is geraakt door een kogel uit een militair wapen. Dit geeft echter geen zekerheid over de doodsoorzaak. Van Baarsel is vaker beschoten, maar de andere kogels hebben zijn lichaam doorboord en zijn nu onvindbaar.

      De werkelijkheid wordt versluierd. De lichamen van de zes doodgeschoten kapers keren na autopsie terug naar hun ouders. Maar zij kunnen hun kinderen nooit meer aanraken: de lijkkisten zijn verzegeld. De gezichten zijn nog wel te zien, achter een glasplaat.

      Verwondingen in het gezicht zijn zorgvuldig bijgewerkt, rapporteert de Friese procureur-generaal Willem van Binsbergen aan het ministerie. Hij zat in het beleidscentrum in Assen, dus kent de details over de aanval. ‘Niet zichtbaar was of de lichamen overigens ten gevolge van schoten waren verwond, tenzij men de kisten geopend heeft.’

      Beheerst geweld
      De Tweede Kamer vraagt: wie is verantwoordelijk voor de operatie? ‘Mijnheer de Voorzitter, het is degene die thans tot u spreekt’, verzucht Dries Van Agt. Wat de militairen bij De Punt ook gedaan hebben: als minister van Justitie is alles hem aan te rekenen.

  23. Jan A. Somers zegt:

    De Molukkers en mariniers zijn kennelijk ook al in de geschiedenisboeken weggeschreven. Hoor daar tenminste niets meer over.

  24. Bert zegt:

    @Pak Crawfurd ; Tja Pak Crawfurd ,als we allemaal de site wel lezen maar geen reactie plaatse ,is er binnenkort niks meer te lezen.Het is het zelfde als met eten,iedereen wil wel eten maar niet koken hoe dan ? Wat ik begrepen heb ,is dat u en veel Indo,s een groot onrecht is aangedaan en als u dan leest dat al die vluchtelingen alles krijgen wordt u pisnijdig en terecht als dat waar zou zijn,maar is dat waar ? Ik heb veel te maken met vluchtelingen ( vrijwillig) nou ik kan u vertellen dat Nederland geen luilekkerland is voor hun,het is echt anders zoals de PVV het voorstelt,de meeste ECHTE vluchtelingen willen desnoods lopend/kruipend terug naar hun oude tehuis,maar wat dan als de beweging IS daar de scepter zwaait ,uitgesloten dus ,die economische vluchtelingen mogen ze van mij ook terugsturen maar de ECHTE vluchtelingen vooral die vrouwen en kleine kinderen ,die wilt toch ook U niet terugsturen naar die barbaren ? De ontvangst van de meeste Indo,s hier in Nederland was vaak koud en kil maar dat waren andere tijden.Nu anno 2017 zijn de landen van de Europese Unie verplicht vreemdelingen op te nemen.Kun je de Indo,s eigenlijk wel met die vluchtelingen vergelijken ? Ja en Nee ,Ja omdat Indonesia die Indo,s niet meer lustte en ze liever kwijt dan rijk was ophoepelen dus ! Nee omdat die Indo,s geboren Nederlanders waren/zijn,o.k o.k weliswaar niet helemaal voor vol werden aangezien door onze “” blanke broeders”” maar in de loop der jaren hebben de Indische mensen bewezen dat ze een waardevolle aanwinst waren/zijn voor de Nederlandse samenleving en ook Amerika zal blij zijn met hun Indo,s Misschien waren die Amerikaanse Indo,s nog wel beter onderwezen dan de Nederlandse Indo,s ! Goede slag dus voor de Yanks en ietsje minder voor de kaasboeren.Wat die schuld van u betreft ,die is aangegaan door uw moeder en broer,nooit zonder meer een erfenis aanvaarden zonder op de hoogte te zijn gesteld van de juiste feiten altijd benificair of zo aanvaarden ( dit betekent dat u de erfenis aanvaard onder aftrek van schulden.kan zijn dat u niets krijgt maar ook geen schulden maar let op zodra u enige spullen uit de erfenis onttrokken hebt ,hebt u dus de erfenis aanvaard. Wel Pak Crawfurd gewoon weer reageren hoor !

      • Bert zegt:

        @Loekie Ja als deze terug gaan ,gaan ze met hun Lamborghini ,schitterende kerel die Zalar Azimi,hij deed met zijn gezin mee in het programma “” Van straatarm tot steenrijk “” Hij moest met zijn gezin 7 man/vrouw rondkomen van50 euri in de week terwijl ze normaal 5000 euro gebruiken .Wat doet die “”Gek”” nou ? Hij nodigt zichzelf en zijn familie uit bij de buren ,gratis eten dus ,zegt zijn zoon ( die niet op zijn achterhoofd is gevallen) “” Volgens mij pa heb je jezelf uitgenodigd !”” Die Azimi barst dan in een gelach uit en zegt “” nee nee zou niet durven “” Iedereen lag dubbel !

      • Bert zegt:

        @Loekie ,Trouwens Loekie die Azimies wonen niet in Nederland maar in Belgie ,grappig om te horen hoe een Iranier en een Afrikaanse vrouw Vlaams spreken.

    • j.h.Crawfurd zegt:

      Heer Bert, indien ik het woord”Erfenis” heb gebruikt, is het niet mijn intentie geweest; meer een schuld die is ontstaan vanwege de “vlucht” vanuit Surabaya naar Hollandia in 1957 en daarna in 1961 vanuit Hollandia naar Nederland, het vierjarig verblijf in Lunteren Bosrand 1 en daarna in Amsterdam Nic Witsenstraat: Twee contract pensions; elke keer een kamer voor Moeder en en drie volwassen zonen; kleding en meubelvoorschot; dat is dus geen erfenis; bovendien mocht je geen eigen keuze maken, omdat een zogenaamde contact beambte bepaald wat je mag hebben; dit is toch mensonterend en zo worden onze nieuwe medeburgers niet behandeld. Voor de Indo’s werd er bedisseld en bepaald. Mijn neef Eddy Samson is twee maal op Nederlandse bodem per boot naar Nederland gevlucht en ook twee maal terug gestuurd naar Indonesia.Een voorbeeld van Wilders en PVV is hier totaal niet aan de orde. Wij Indo’s worden niet gezien en behandeld als Nederlandse burgers; we worden gezien als Indonesiërs. Kent U de tijd van de Blue Diamonds:Ruud&Riem; in de krant stond er toen”Twee Indonesische jongens zijn beroemde artiesten en moeten nu in Dienst”. Op school in Surabaya kreeg ik geschiedenis les in Algemene, Vaderlandse en Indonesische Geschiedenis; echter over de Indische wordt er bewust verzwegen. Heer Bert wij hebben in die tijd totaal geen recht dan het Aanrecht; we werden gedoogd en that’s it. Nu komen ze tot besef en wordt er alles gedaan voor onze “nieuwe medeburgers”. Dus Heer Bert wij werden gemangeld en daarom dat onze”Oudjes” dan zeggen”Sudah laat maar”, Mvg Jos H Crawfurd.

      • Ron Geenen zegt:

        @omdat een zogenaamde contact beambte bepaald wat je mag hebben@

        Veel later kwamen we er achter dat deze contact ambtenaren ook corrupt waren. Ze verdienden er zelf ook goed aan, door ons Indo’s alles gedwongen iets aan te smeren, wat winkels als V&D maar kwijt wilden.

      • Bert zegt:

        @Pak Crawfurd : Oh ik had het totaal verkeerd begrepen ,ja dat de Indo,s schofterig zijn behandeld ben ik met u eens ,in de paperassen van mijn vader vond ik ook kwitanties/betalingen van al die voorschotten ,die Amerikanen vonden het niet kunnen dat de Nederlandse regering ,die repatrianten het vel over de neus haalden ,ongehoord zeiden ze ,ongepast !Maar gelijk hebben en /of gelijk krijgen zijn 2 dingen.Daarna kwam de Nederlandse regering met allerlei goedmakertjes maar de frustraties bij de Indo,s haalden ze daarmee niet weg .Maar moeten we ( de Indo,s) dan onze frustraties botvieren op de hedendaagse ECHTE vluchtelingen ? Die kunnen er ook niks aan doen,dat die Indische mensen zo behandeld werden .De schuld lag bij de toenmalige beleidsmakers ( regering),die dachten in de trant van “” Indo,s en Molukkers bedankt voor de bewezen diensten en rot nu maar op !””

      • j.h.Crawfurd zegt:

        Heer Bert en zo is “De Punt” begonnen: De Molukkers,ik zeg liever Ambonnezen voelen zich diep gekrenkt en begonnen hun gevoelens over extremer situaties. ZE zijn buitengewoon trots en branie( matagelap), ik weet het daar mijn Oma Die ik gelukkig gekent heb, in Banda is geboren; ze worden niet voor niets vaak Blanda Hitam genoemd. Die van Agt, hij leeft nog, moeten ze flink aan de tand voelen; een gluiperd eerste klas. Enfin hoe je keert of draait, in de ogen van onze blanke broeders ben je altijd verkeerd. I’m proud to be an Indo. De Punt wordt dadelijk geheel bloot gelegd en het is te hopen dat de belangrijkste aspecten duidelijk en klaar bekend gemaakt zal worden aan de burger. Mvg Jos H Crawfurd.

      • Jan A. Somers zegt:

        “branie( matagelap), ” Twee verschillende dingen! Branie > djago. matagelap > rijp voor de GGZ (wel tijdig platspuiten!).

      • Ron Geenen zegt:

        @De schuld lag bij de toenmalige beleidsmakers ( regering),die dachten in de trant van “” Indo,s en Molukkers bedankt voor de bewezen diensten en rot nu maar op !””@

        Zijn de daarop volgende beleidsmakers (regering), dus ook de huidige, niet mede verantwoordelijk voor hun vorige collegae? Zeker nu ze de Indo nog steeds negeren en er zelf geen verontschuldiging af kan voor het voormalig gedrag?

  25. Bert zegt:

    @Pak E.M : Het is duidelijk dat u een zeer intelligent persoon bent,tja ik ben meer een impulsieve Surinaamse Indo,U bent gematigd ,nou ja ik echt niet ! Volgens mij zijn wij allebei even oud ,U wordt gerespecteerd door veel mensen op dit blog ( Indisch4Ever ) en terecht ! U neemt het ook altijd op voor pak Somers ,vindt ik prachtig ! Hoewel ik dhr Somers wel een beetje te conservatief vind ,maar uw loyaliteit aan pak Somers ontroerd mij,ben ik het daarmee eens ? Tja moet u zelf weten ,gaat mij niet aan .Wat vind ik nou van deze website ? Indisch4ever ? Nou Boeroeng is een echte Indo wilt je altijd helpen ! Hij is nergens beroerd voor ,maar ook Boeroeng vind al dat gekissebis niet leuk,tja maar dat maakt het nou echt leuk! ruzie ,gescheld en uitkafferen ! Het hoort bij het leven .Maar waarom volg ik nou dat blog Indisch4ever? Ik heb heel en heel veel geleerd over die bersiap en die tijd erna,en die verhalen! Vooral dat verhaal van pak Crawfurd ,broer voor zijn ogen getjintjant werd ,nou ik werd echt wakker ! Wat een verschrikking ,ach pak E.M ,Ik zag toevallig vandaag een slogan in het Engels op de tramhalte ,die zei “” Een echte kerel belooft niet iets ,als hij het niet kan waarmaken !”” U snapt het wel maar de rest ?

    • j.h.Crawfurd zegt:

      Heer Bert; eigenlijk ben Ik in overtreding, daar ik besloten heb deze site wel te lezen, maar verder geen reactie meer te plaatsen: De reden ervan hou ik voor mijzelf; weet U in m’n jeugd en daarna toen we twee maal vluchten voor de nazaten van denkelijk ook mijn Voorouders werden we gemangeld door de jap en nog steeds is onze identiteit doelbewust verzwegen door onze “blanke broeders”. Nu willen ze zo’n 50.000 nieuwe medeburgers binnen halen; wat zijn de consequenties van dit alles: Hogere belasting en komen onze Ouderen in de penarie omdat ze niks te makken hebben. Wij moesten na 1961 Twee keer 2 jaar in een kamer samen met m’n Moeder Zaliger eerst”Vernederlandsen” om daarna pas een huis in Osdorp te krijgen. Zit zelf nog met een schuld, daar mijn Moeder en Broer, Die reeds in Heaven is een lening gesloten heeft rechtstreeks met de Nederlandse Regering. Ik bespaar U de moeite om dit alles duidelijk te omschrijven, anders ben ik morgen nog aan het tikken. Nu kan alles en worden ze met Open arm binnen gehaald: Hypocrisie Ten top.
      Kort gezegd die Nippon zal blijven achtervolgt worden door rampen, tot ze bekennen dat ze onmenselijk de Indo gepijnigd en vernederd hebben. Kindvriendelijk zijn ze nooit geweest; anders had ik die Japanse laars niet gevoeld omdat ik niet salueerde naar die vlag met een roodgloeiende zon, toen ik gehurkt(jongkok) naar eten zocht.
      Voor zover ik weet heb ik geen Japans product of eten in m’n bezit; weiger gewoonweg als ze mij sushi presenteren.Heer Bert ik eindig dit korte verslag; met vriendelijke groeten. Jos H Crawfurd.

      • Arthur Olive zegt:

        Heer Crawford, ik begrijp uw frustatie met het beleid van de Nederlandse regering ten opzichte van de tegenwoordige inval van immigranten en het verschil waarbij ze ons,hun eigen kinsmen, hebben ontvangen.
        Het idee dat Nederland arm was toen wij kwamen en dat de regering het nu doet omdat ze verplicht zijn en voor humane reden heb ik al lang geleden verworpen.
        De politiek hier is duister en het publiek wordt willens en wetens voor de gek gehouden.
        Ik ben voor veel mindere reden uit Nederland geimmigreerd. Jammer van dat mooj land.

      • Ron Geenen zegt:

        @Het idee dat Nederland arm was toen wij kwamen en dat de regering het nu doet omdat ze verplicht zijn en voor humane reden heb ik al lang geleden verworpen.
        De politiek hier is duister en het publiek wordt willens en wetens voor de gek gehouden.@

        Mee eens. Vraag me wel af, waarom de meerderheid van de Indo’s in CA net zo denken. In Nederland willen velen het niet zien. Is het nog steeds: Sudah, laat maar?

      • Arthur Olive zegt:

        Is het nog steeds: Sudah, laat maar?

        Een synonym gezegde van “sudah laat maar” is ” hou de eer aan jezelf”.
        Je voelt jezelf beter als je zecht dat je de eer aan jezelf wilt houden, maar het resultaat is hetzelfde.

      • Ron Geenen zegt:

        @Je voelt jezelf beter als je zecht dat je de eer aan jezelf wilt houden, maar het resultaat is hetzelfde.@

        Want je belazerd jezelf.

      • Ron Geenen zegt:

        @Voor zover ik weet heb ik geen Japans product of eten in m’n bezit; weiger gewoonweg als ze mij sushi presenteren.@

        Dat is helaas niet meer te voorkomen. In bijna elk vooral technisch product zitten onderdelen die in diverse delen van de wereld zijn gemaakt. Japan laat tegenwoordig elementen bouwen, die ze zelf hebben ontworpen en die in China, Maleisië en Indonesië worden gefabriceerd. Voorbeelden: auto’s, telefoons, audio en tv, enz. Wat te denken van de windmolens en solar systemen?
        Globalization is het woord!

  26. e.m. zegt:

    Wojooh . . . pelan pelan Pak Bert. Negeren maar (u mag zelf de klemtoon leggen)!

    Toevallig op Javapost, weliswaar off topic, woonoord Schattenberg aan de orde geweest; van 1951 tot 1971. Toen werden de bewoners opnieuw ‘gedwongen’ te verhuizen. Dit keer o.a. naar Beilen en Bovensmilde (voelt ‘m al aankomen).

    Typetjes als rode bloem kennen die cumulatieve geschiedenis niet, en mogelijk zelfs hun eigen geschiedenis. Zalig zijn de armen van geest, tôh Pak Bert. Maar ‘gij zult niet doden’ blijft ‘gij zult niet doden’.

    Wat die havengat bewaarder betreft, ach … heeft een zwaar Z-O Aziatisch accent, mogelijk zelfs eigen soort –potentie nestbevuiler-.

    Mijn advies: volg uw eigen advies Pak Bert. Ik neem er nog eentje op uw gezondheid 😉

    P.S.
    Ik heb spijt dat ik als ‘Proud to be Alfoer” ooit een mevrouw Indo, vanwege mijn eigen kortzichtigheid, de weg heb gewezen naar de Kerkstraat. Had ze nu maar naar de Monfils gevraagd en niet het Kerkelaantje. Maar ja, da’s achteraf hè, en dat blijft het . . .

    • Arthur Olive zegt:

      Zalig zijn de armen van geest, toh Pak Bert. Maar “gij zult niet doden” blijft “gij zult niet doden”.

      Pak e.m., dit zijn twee gezegden in de bijbel die altijd verkeerd worden gebruikt.
      Zwakken van geest heeft niets te maken met domheid. Zwak van geest heeft te maken met een “broken spirit”, dit in tegestelling van iemand die koppig en trots is.
      “Gij zult niet doden” is verkeerd vertaald want in Exodus 20:13 wordt het Hebreews woord “ratsakh” gebruikt wat betekent moord. Gij zult niet vermoorden. Het Hebreews woord voor doden is geloof ik “put”. God zou tegen zijn eigen wet gaan toen hij de Joden het bevel gaf om hun vijand te doden.

      • e.m. zegt:

        Dag Pak Olive, ik meende dat u zich nog aan de Oostkust bevond, dus ik dacht ik waag het er maar weer eens een keer op. Maar u bent weer terug en dus heelhuids door de orkanen gecruised; gelukkig maar.

        U weet, ik respecteer uw persoonlijke interpretaties ten deze. Wat dat betreft*** ‘d’r is niks gien nijs onder de zunne’. 😉

        ***”Al het spreken over boven, komt van beneden.”‘(wijlen Prof. Kuitert)

  27. Bert zegt:

    Ik wil dit even aanhalen ,Na 17 augustus 1945 hebben de Zuid-Molukkers cq Ambonezen alle moeite gedaan om Indo,s en Totoks te beschermen ,gaan we dit allemaal vergeten ? Nee natuurlijk !! Die Ambonezen zijn verschrikkelijk belazerd ,o.k verbaasd me niks maar ondanks alles wij Indo,s moeten achter die Ambonezen staan !! Natuurlijk zijn er Indo,s die het daarmee niet eens zijn ! Laat die Indo,s lekker naar hun moer lopen ! Die Ambonezen vertelden dat ze een beetje spijt hadden,dat ze geen goede verhouding met de Indo,s hadden opgebouwd,nou hoeven ze geen spijt van te hebben ,ook de Indo,s zijn er schuld aan ,Mensen Indo,s en Zuid-Molukkers sluit de reien .

  28. Als je niet wil of kan aanpassen in Nederland wees een “BINK”en lever je paspoort & Nederlanderschap in. Ga anders verhaal halen bij een ambassade van Indonesië!
    En “YES INDEED”: Guardian of heaven’s gate. En wat dan nog?

  29. Totaal belachelijk zo’n proces typisch een “Nederland anno 2017 met een hoog “MIETEN” GEHALTE!
    Een ieder weet dat als je mensen en kleine kinderen van vrijheid berooft, gijzelt en executeert voor een ideaal die niet eens haalbaar is wat daar de gevolgen voor zullen zijn. Deze burgers hebben totaal niets met de zaak te maken en doe het dan in Indonesië als je lef genoeg heb. En nu klagen dat de kapers vermoordt zijn door het Korps Mariniers(BBE). Het is in en in triest! Of is het te doen om een flinke financiële compensatie.
    Guardian of heaven’s gate

    • Ron Geenen zegt:

      Guardian of heaven’s gate???????????

    • PLemon zegt:

      @Guardian ohg ‘executeert voor een ideaal…”
      ??
      Bij deze 2e gijzeling verloren DenUyl/vAgt hun geduld en lieten de militairen hun gang gaan. Onervarenheid regeringsleiders met zo’n crisis of toch moord om een voorbeeld te stellen?

      ***militairen maakten met geweld een einde aan de gijzeling bij De Punt. Zes kapers en twee gijzelaars komen daarbij om het leven.”

  30. Boeroeng zegt:

    Het verhoor van mariniers en commandanten over de bestorming van de gekaapte trein bij De Punt in 1977, wordt afgeschermd. De rechtbank in Den Haag heeft dat in een tussenvonnis bepaald om mogelijke veiligheidsrisico’s tegen te gaan en hun persoonlijke levenssfeer te beschermen.

    De mariniers en commandanten die deelnamen aan de bestorming worden tijdens het getuigenverhoor niet gevraagd naar hun naam, woonplaats, leeftijd en beroep, terwijl dit normaal wel gebeurt.

    http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/125461/Verhoor-mariniers-De-Punt-afgeschermd

  31. Boeroeng zegt:

    Advocaat Geert-Jan Knoops mag de mariniers bijstaan die de ‘beëindigingsactie’ uitvoerden van de treinkaping door Zuid-Molukkers in de zomer van 1977. Tijdens de regiezitting in de civiele procedure hierover, maandag, liet mensenrechtenadvocaat Liesbeth Zegveld haar bezwaar vallen.

    https://www.volkskrant.nl/binnenland/advocaat-knoops-mag-mariniers-beeindigingsactie-de-punt-bijstaan-van-rechter~a4514850/

  32. Wal Suparmo zegt:

    De situatie in Indonesia ia nu al heel anders wegens de provocatie van goddienst beleiders die vroeger niet heeft bestaan.Alleen maar Chrsitenen willen een onafhankelijke staat of een volledige autonomie.Maar de Mohammadanen die misschien wel meer in aantal zijn,willen er niets van horen Tijden de Hollandse regering waren de Kristenen de de favorieten.Maar nu niet meer.

  33. kembang merah zegt:

    En….daar gááán we weer……die oude koeien put blijft wel érg vol hier in Nederland 😂😂😂 Géén medelijden met de kapers, ze wisten waar aan ze begonnen……en dat het ook met de dood wordt beeïndigd daar hebben ze er zélf voor gekozen toch???😡
    Ik hoor de kassa al rinkelen voor bepaalde mensen…!!

    • P.Lemon zegt:

      @ “ze wisten waar ze aan begonnen…”

      Dus maar strijdend ten onder en oog om oog enz. ? of langdurig onderhandelen…eerbied vh leven.

      ***Toen in de jaren zeventig en tachtig de Nederlandse politiek over ging tot het huisvesten van de Molukkers in permanente woningen legden ze zich daar niet bij neer. In een stenen huis gaan wonen stond gelijk met het erkennen van een definitief verblijf in Nederland. Op verschillende plaatsen kwam het tijdens ontruimingen dan ook tot hevige rellen. Verder lieten de Molukse jongeren van zich horen door treinen te kapen en diplomaten te gijzelen. Het mocht allemaal niet baten, de Onafhankelijke Republiek van de Zuidelijke Molukken was verder weg dan ooit.

      Ondertussen is is de relatie tussen Nederland en Indonesië flink verbeterd en er waait ook een andere politieke wind in Jakarta. De meeste recente ontwikkeling is nu de vraag binnen de Molukse gemeenschap of men niet zou moeten ijveren voor een semi-autonome Molukse provincie binnen Indonesië. Daar tegenover staat echter de groep die het ideaal van een volledig zelfstandige RMS nog niet wil laten varen.

      http://www.mijngelderland.nl/nc/thema/mg-verhaal/artikel/183/2741/

      • Ron Geenen zegt:

        @De meeste recente ontwikkeling is nu de vraag binnen de Molukse gemeenschap of men niet zou moeten ijveren voor een semi-autonome Molukse provincie binnen Indonesië. Daar tegenover staat echter de groep die het ideaal van een volledig zelfstandige RMS nog niet wil laten varen.@

        Ken een paar Molukken mannen hier in Ca die wel zijn terug geweest naar hun geboortegrond maar nooit NL hebben bezocht.

  34. Loekie zegt:

    De nabestaanden hebben de slachtoffers al in de ogen gekeken?

Laat een reactie achter op Loekie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.