14 sept :onderzoek dekolonisatieoorlog: Overbodig of hard nodig? 

Kick-off onderzoek dekolonisatieoorlog
Overbodig of hard nodig?
Over het waarom van het onderzoeksprogramma
‘Dekolonisatie, geweld en oorlog in Indonesië 1945-1950’.  Pakhuis de Zwijger

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in agenda - evenementen. Bookmark de permalink .

116 reacties op 14 sept :onderzoek dekolonisatieoorlog: Overbodig of hard nodig? 

  1. Robert zegt:

    Onderzoek is hard nodig om alle “crimes against humanity” gepleegd door de oorlog voerende partijen aan de kaak te stellen. Teveel onschuldige mensen en dieren werden slachtoffers van de duivelse oorlogsmisdaden gepleegd door de strijdende partijen.

    • buiten alle pijn die dat oproept wat wil je er nu eigenlijk mee bereiken, daarna gaan we naar de Spanjaarden, Fransen, Duitsers of niet, stop toch met dat nutteloos geneuzel…of Robert kunnen we van jouw de onderzoeken nog tegemoet zien van die andere vernoemde landen

      • Robert zegt:

        Het is geen nuttelos geneuzel! Veel is onderzocht en vastgelegd over de Tweede Wereldoorlog. Velen die deze website bezoeken willen weten van er werkelijk gebeurd is in Ned. Indie en Indonesie, en dat is niet nutteloos geneuzel.

        • en dan, wat doe je ermee, voor de mens is het info en bij de andere mensen doet het weer pijn, want er zijn misschien duizenden boeken geschreven over alle oorlogen en wat schieten we er in Hemelsnaam mee op, kijk nu om u heen de enen oorlog naast de andere, volgens de bronnen begon het bij Kaïn en Abel en het zal wel eindigen bij het einde van de wereld, toen ik op de MULO zat, 1951, toen zei de leraar Biologie: de mens is een veredeld dier en ik dacht toen al, man schiet toch op, er is geen slechter dier als de mens, de andere dieren maken elkaar af voor lijfsbehoud, en aangezien de mens geen natuurlijke vijand heeft slachten die elkaar af…

        • Robert zegt:

          Wat doe je ermee? Heel veel! Het is goed om de waarheid en het verleden te leren kennen.”For what is the worth of human life, unless it is woven into the life of our ancestors by the records of history?” See Cicero, Orator.

  2. RLMertens zegt:

    Onderzoek na 70 jaar? Inderdaad nodig om al die ‘witwassers van ons verleden’ met feiten(!) te confronteren, wat daar indertijd is geschied. Onder de mom van orde en rust.
    Want recent verscheen nog in het Parool van 22/8jl (de dag dat bij ons afval plastic wordt ingezameld) een artikel van historicus John Jansen van Galen over; het ‘humane dekolonisatie beleid van Nederland’ (!) Waarschijnlijk bedoelt hij de betalingen aan de slachtoffers van onze oorlogsmisdaden! Ik zelf, kijk reikhalzend uit naar de resultaten van het toenmalige politiek beleid. De rollen van onze politici. Vooral Drees sr. en Beel en hun aanhang.

  3. Jendella zegt:

    Nederlandse Regering aanpakken en ons Indische Nederlanders de tekorten toekennen!!!!!!!
    Met gevoelens voor de Indische Gemeenschap.

    Goud terug in de kluis van DNB in Amsterdam.
    Foto: PAUL DIJKSTRA
    Nederlands goud in geheim terug uit VS
    21 NOV 2014 Theo Besteman

    AMSTERDAM – Nederland heeft in het diepste geheim tonnen van zijn in New York opgeslagen goudvoorraad teruggehaald. De Nederlandsche Bank (DNB) bevestigt de goudtransporten.
    In de kluizen aan het Amsterdamse Frederiksplein lag tot voor kort 11% procent van de in totaal 612 ton aan overheidsgoud. Dat is nu opgeschroefd tot 31%.
    Lowlands-zanger woest op betaster
    ‘Nederland is niet van ons!’
    Hier schiet politie terrorist neer
    Jaren waren er grote zorgen of het goud er nog lag. Met deze maandenlange bijna militair georganiseerde goudtransporten vanuit Manhattan wil DNB een ‘evenwichtiger’ verspreiding van de nationale goudbuffer.
    Meer vertrouwen
    Daarbij verwacht DNB dat Nederlandse burgers meer vertrouwen krijgen dat er voldoende van ons goud in eigen ‘huis’ ligt om het land indien nodig door volgende grote crises te loodsen.
    Op dat effect wijst ook de Duitse Bundesbank, dat zijn goud eveneens deels heeft teruggehaald.
    In grote stilte heeft De Nederlandsche Bank afgelopen maanden 130 ton aan goudstaven teruggehaald.
    Gepantserde trucks
    Afgelopen weken reden gepantserde trucks af en aan richting het Amsterdamse Frederiksplein. „Het is niet langer verstandig om de helft van ons goud in één deel van de wereld te houden”, zegt de DNB-woordvoerder over de enorme operatie met goudstaven richting Amsterdam. „Misschien was dat tijdens de Koude Oorlog nog wenselijk, nu niet meer.”
    In Amsterdam ligt sinds kort 31% van het goud. In de kluizen van New York ligt 31%. Daarbij blijft het. De Nederlandsche Bank transporteert geen goudstaven terug uit de beveiligde opslag in het Canadese Ottawa, waar 20% van het goud blijft liggen. In Londen houdt Nederland 18% van alle Nederlands ’broodjes’ goud, als appeltje voor de dorst.
    Goud vaker verplaatst
    Nederland verplaatste zijn goud in het verleden wel vaker. In de periode na de Tweede Wereldoorlog tot begin jaren zeventig kocht De Nederlandsche Bank goud om zijn reserves aan te vullen. Dat ging vooral naar de kluizen in New York, die zijn gebouwd om aardschokken en atoombomaanvallen te kunnen doorstaan. Sindsdien kocht en verkocht DNB goud en verdiende daar telkens fors aan.
    Lees al het nieuws over beleggingen in de DFT-nieuwsbrief.
    Bekijk ook de video met Corné van Zeijl: zonder goud verdampt het vertrouwen in geld

  4. Bernard Berendsen zegt:

    De ooggetuigen / slachtoffers van de moord – en andere wrede handelingen tijdens de Bersiap waarmee ( buiten de Japanse bezetting) alles begon , zijn bijna allemaal overleden. De verhalen van de weinige Indonesische , maar toen nog Nederland Indische onderdanen die aldaar nog in leven zijn kunnen nauwelijks of niet op waarheid worden getoetst. Natuurlijk zijn er door vechtende partijen harde reacties op elkaar geweest maar gezien de omvang van Insulinde en haar toen 100 miljoen inwoners is er aantoonbaar sprake van soms escalerende lokale wreedheden over en weer en niet van een systematische aanval van de Nederlandse soldaten op de bevolking van toen nog Nederlands Indie.
    Een historisch onderzoek wordt dus een archieven onderzoek en wellicht verhalen uit de tweede of derde hand met alle beperkingen van dien . Ik weet dat vooral mijn vrouwelijke ‘ Indische’ familieleden die tijdens de bersiap volkomen weerloos met grote vijandigheid door benden jonge mannen werden geterroriseerd , blij waren dat Nederlandse troepen de werkeloos toekijkende Britse koloniale soldaten , kwamen vervangen en dat begonnen werd met herstel van de orde. Het is maar hoe je er naar wilt kijken. Met open vizier of met vooroordeel.

  5. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    14 September in Pakhuis de Zwijger, toepasselijke naam.

    Er zijn bij die bijeenkomst wel een paar mensen waarmee ik een woordje wil wisselen. Ik wil de sfeer daar niet verpesten met mijn vragen over de Bersiap, want is Bersiap wel zo’n topic in het onderzoek?
    Over oorlogsmisdaden in die koloniale oorlog zijn al bibliotheken vol geschreven, het lijkt mij meer leesvoer voor advocaten te worden.

    Maar Bersiap! dhr Bussemaker en mevr. van Delden schreven erover en dan houdt het wel op? We weten dat er 3.500 doden met naam zijn, maar waar zijn die 5.000 tot 30.000 vermisten gebleven volgens de laatste wel erg ruime schattingen.

    En wie waren de daders? Dat het door Japanners opgehitste onbekende Pemoeda’s waren die in de wanorde en chaos hun blinde woede en ongetemde moordzucht richtten op willekeurige Nederlanders, v.n.l. Indo-Europeanen, maar ook Chinezen en Indonesiers, is een verhaal dat ik langzamerhand niet meer geloof.
    Daar mogen die onderzoekers toch een mooie Geschiedenis van maken met exacte beschrijvingen en verklaringen van het waarom, vooral de wijze waarop Indonesië erbij betrokken was! En tussen neus en lippen aangeven waar die vermisten gebleven zijn.

    14 September, als ik mijn vrouw netjes vraag, mag ik misschien uit Italia komen met mijn vraag over de Bersiap.

    • Ron Geenen zegt:

      En krijgen deze onderzoekers wel het recht om alle documenten/files in te zien? Ik bedoel de informatie die voor ons, de gewone mens pas toegankelijk is na b.v. 1930?

    • Boeroeng zegt:

      Peter, zie dit

      Het programma, dat bestaat uit negen deelprojecten, moet antwoord geven op de vragen over aard, omvang en oorzaken van structureel grensoverschrijdend geweld in Indonesië, bezien vanuit een bredere politieke, maatschappelijke en internationale context. In dat verband zal ook uitgebreid aandacht worden besteed aan de chaotische periode van augustus 1945 tot begin 1946 – vaak aangeduid als de Bersiap – én de politieke en maatschappelijke nasleep in Nederland, Indonesië en daarbuiten.

      http://www.ind45-50.org/nl/home

      Dus…. bereid je vragen goed voor over de bersiap !!
      En je kunt een verslag sturen naar I4E !!!
      Mijn kritiek op deze formulering is dat men het geweld van extremisten beperkt tot de bersiapperiode…. die januari 1946 over was.
      Daarna gebeurde er ook veel extremistisch geweld op burgers . En niet alleen tegen Nederlanders… misschien wel meer tegen Indonesiërs ??? ( vraagteken… hoe zit dat werkelijk)
      Misschien een vraag voor je, om te stellen ?

      • RLMertens zegt:

        @Boeroeng; ‘bereid je vragen etc.’ – Ik heb slechts 1 vraag; waarom, waardoor bersiap?
        Want, ik las nl. over het Atlantisch Handvest 1941; elk volk heeft het zelfbeschikkingsrecht.

        • PLemon zegt:

          @elk volk heeft recht op zelfbeschikking…

          Alleen werd bij de claim en uitvoering niet gelet op de wensen en verlangens van de afzonderlijke volken in het algemeen. Leuk zo’n statement maar wat is het waard als je het anderen niet gunt. Achteraf kun je instromende/migratie Europeaan best tot een van de inheemse volken rekenen.

          *** In het eilandenrijk Indonesië leven meer zo’n 300 duidelijk te onderscheiden etnische groepen, elk met een eigen identiteit. Er zijn enorme fysieke verschillen tussen de mensen in de verschillende delen van de archipel, voor wat betreft pigmentatie, haartype, gestalte en gelaatskenmerken. Deze etnografische verscheidenheid kan worden verklaard door de opeenvolgende migratiegolven vanaf het vasteland van Azië en misschien zelfs uit Afrika. De diverse groepen arriveerden in een reeks massale migratiegolven, met tussenpozen van meerdere eeuwen. Hoe dit alles in zijn werk heeft gegaan is nog steeds niet goed duidelijk https://www.landenweb.nl/indonesie/bevolking/

        • Pierre de la Croix zegt:

          RLMertens zegt 30 augustus 2017 om 00:09 onder meer: “Ik heb slechts 1 vraag; waarom, waardoor bersiap? Want, ik las nl. over het Atlantisch Handvest 1941; elk volk heeft het zelfbeschikkingsrecht”.

          De heer Mertens meet in deze, zoals ik van hem gewend ben, met 2 maten. Als Papoea’s, Molukkers en andere volkeren van de Indonesische archipel zich op het zelfbeschikkingsrecht beroepen omdat zij ook merdeka willen zijn, d.w.z. zich aan het centrale gezag van de eenheidsstaat Indonesia willen ontworstelen, dan geeft de heer Mertens niet thuis. Dan moet alles wat die verderfelijke Nederlanders in ruim 3 eeuwen via geweld, list en bedrog bij elkaar hebben gesprokkeld, ook bij elkaar blijven, zij het onder nieuwe koloniale heersers, die op grote sympathie van de heer Mertens kunnen rekenen.

          Pak Pierre

        • RLMertens zegt:

          @Plemon/PP; ‘als je het anderen niet gunt etc.’ – Elk volk heeft het zelfbeschikkingsrecht!
          In 1925 werd middels de eed der Inlandse jongeren(Sumpah pemuda) het eilanden rijk als Indonesië aangemerkt; één volk, één taal en één vaderland Indonesia! Deze jongeren groepen bestonden uit; Jong Java, Jong Sumatra, Jong Celebes, Jong islamieten bond, Jong Batak, Jong Batavia en Jong Ambon(!) olv. Sugando Djojopupito/Soerabaja legden zij dus de basis voor een eenheidsstaat! Moet de voornamelijk ex.Knil/pro Nederlandse gevormde RMS gezien worden als vertegenwoordiger van het volk der Molukken? Waar nationalistische figuren als; Evi Poetirai in 1946 in Amsterdam pleitte voor het zelfbeschikkingsrecht voor Indonesië- zie Javapost, en belangrijke figuren rondom republiek Leimena ea Molukkers zijn. Zo ook een deel(!) Papoea’s, die in rap tempo uit het stenen tijdperk pro Nederlands werden gevormd, met als spil Nicolaas Jouwe? Nogmaals; elk volk heeft het zelfbeschikkingsrecht. Echter wie/welke groep vertegenwoordigt het volk? De (indertijd) pro Nederlandse figuren/groep? Omdat sommigen van ons nog steeds het niet kunnen bevatten( uit frustraties) dat de Republiek is ontstaan, als overwinnaar van die ‘politionele oorlog’?
          note; uit de provincie Holland en overige provincies is uiteindelijk Nederland gevormd. Een Fries, met eigen taal, identiteit en fysieke verschillen( beste kaats ballers) etc., is ook Nederlander. Geen Hollander. Alle Inlanders zijn bij motie Thamrin 1941 Indonesiërs!
          ‘gezagsvacuüm’ – Omdat de Japanners zich zelf(!) interneerden ontstond er dus een gezagsvacuüm? Meteen op 15 aug.1945? Of op de 17 aug. toen de Republiek de proklamasi uitriep? Was er gezag; het Republikeinse gezag. Waarna de Britten kwamen. Die nb. het Republikeins gezag de facto erkenden en onderhandelden. De Republiek werd zelfs door Egypte en India de jure erkend! Alleen het Nederlandse was afwezig.
          Waarom? Waarom eigenlijk niet, als belanghebbende, bij/van de Britten ‘eisen’ (conform de Fransen in het kielzog van USA in Frankrijk) Indië binnen trekken? Nederland telde toen al niet mee!
          ‘instromende/migratie Europeaan etc.’ – Inheemse Europeaan? Dat was ook wat Douwes Dekker/Indische Partij wilde; nl. de Indiërs. Maar ja, inlandse Europeaan? Wie wilde in die tijd/zelfs nu inlander zijn/worden? Bapak PP, Lemon?( alhoewel toch een inlandse naam?)

        • PLemon zegt:

          @Hr Merken “De (indertijd) pro Nederlandse figuren/groep? Omdat sommigen van ons nog steeds het niet kunnen bevatten( uit frustraties) dat de Republiek is ontstaan, als overwinnaar van die ‘politionele oorlog’?”

          Overwinnaar? De groten oa de VS en Engelsen kleineerden het landje aan de Noordzee met z’n kolonie evengroot als Europa. Dus meer door chantage.
          En wat is er verkeerd aan dat de op het westen en Nederland georiënteerde bevolkingsgroepen een eigen zelfstandige staat/gebied voor zich opeisen zonder dat neokoloniale systeem van Soekarno cs. Misschien hadden we bij een meer vredelievender overdracht niet ons geboorteland moeten verlaten. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden .

        • PLemon zegt:

          Typo Hr Merken is natuurlijk Hr Mertens. Autocorrector op hol.

        • RLMertens zegt:

          @PLemon; ‘de groten kleineerden ons landtje etc.’ – Calimero doen? Onzin, we hadden nl. geen benul waarvoor deze 2e wereldoorlog in Azië is ontstaan. Wat het met Indië zou doen. Soekarno profeteerde … en werd in het gevang gezet/verbannen. Azië voor de Aziaten en Japan degradeerde, ten overstaande van de Inlanders, het hele Nederlandse gezag. Er kwam een Atlantisch Handvest onder druk van Roosevelt(anti koloniën), hoe de wereld na de oorlog moest zijn. Nederland ondertekende het. In plaats van daar na te handelen, begon men met het tegenovergestelde nl. traineren over het zelfbeschikkingsrecht ipv. daarmee akkoord te gaan en met een overgangsperiode onze goodwill en….. belangen veilig te stellen( we wisten toch wel welke economische potentie Indië bezat). Men dacht nog steeds om via repressie; neerslaan cq. verdeel en heers; federatie politiek, als voorheen, Indië te behouden. Kruideniers politiek versus wereld politiek, aldus een weekblad redactie. ‘neokoloniale van Soekarno’ – Een Indonesische voorman van het 1e uur als president over alle Indonesische gebieden/ volkeren. Wat is daar mis mee? Onze koning is toch koning over Friesland/Drente etc./alle Nederlanders. Zelfs nog steeds over de overzee gebieden met inwoners met fysiek verschillen; pigment, haardracht, en…. humor.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Nogmaals; elk volk heeft het zelfbeschikkingsrecht.” Behalve dan het Indonesische volk. Voor hun is door de RIS het zelfbeschikkingsrecht bij de RTC vakkundig uit de akte van soevereiniteitsoverdracht verwijderd.
          “Was er gezag; het Republikeinse gezag.” Citaat uit een interview met Hario Kecik in de Volkskrant: “Die becakkerels grepen de sabels van de politie, die stond toe te kijken, en daarmee hebben zij ze afgeslacht. Allemaal.”. En u weet, de politie is het handhavend gezagsorgaan van de RI. Ook: “De kampongbevolking opende de jacht. Niemand werd gespaard. Mannen, vrouwen en kinderen werden met messen, bamboesperen en historische speren afgemaakt.” Interessant is dat de heer JKecik, in Soerabaja commandant van de militaire politie (In Nederland de Marechaussee), niet spreekt over het niet-ingrijpen door de onder zijn bevel staande militairen. En die militairen behoren toch ook tot het handhavend gezagsorgaan van de RI?

        • PLemon zegt:

          @Hr Merten s : ” Calimero doen? Onzin, we hadden nl. geen benul waarvoor deze 2e wereldoorlog in Azië is ontstaan.”

          Bluft u nu of kon u het niet weten? Het Nederlands publiek was in die jaren via de krant op de hoogte over de achtergrond van met name de overdracht.
          Zie artikel..”oude en nieuwe banden”
          http://leiden.courant.nu/issue/LLC/1949-11-05/edition/0/page/1?query=Jaar%201919&sort=relevance

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘bij de RTC vakkundig geschrapt etc,’ _ Dat schrappen gebeurde na de opzegging van de Unie met Nederland(wegens Nw.Guinea) en dus opheffing RIS tot Republiek Indonesia, Waarbij geen één van mede door Nederland opgezette Federale Staat heeft geprotesteerd. Zelf Nederland heeft niets met deze gang(opheffing RIS) van zaken zijn stem verheven. ( De federale staten hadden al eerder- conferentie Bandoeng mei 1948- zich achter de Republiek geschaard) – ‘handhavende gezag van de RI etc’ – Aan dat gezag werd door Nederland ( middels geen merdeka) de oorlog verklaard. Waardoor die revolutie/bersiap ontstond en de meute niet meer was te houden. Dacht u nu dat ene Indonesische/gezagdrager/ politie agent in die dagen zijn leven wilde wagen tegen die losgebroken bende? Die zijn woede koelde op die gehate belanda’s. Let op; ik praat die moord niet goed! Maar elk gevolg heeft een oorzaak! Het Nederlands beleid/ geen merdeka/provocatie; het hijsen van de driekleur, heeft ver strekkende gevolgen gehad voor ons; onbeschermde Indo’s/ Belanda’s tot aan de Britse veld slag toe.

        • RLMertens zegt:

          @Lemon;’ ons Indië etc.’ – Ik heb het niet over de toedracht ’45-’49, maar over de politiek zienswijze van af de periode jr. 30, toen Japan als Aziatisch natie Rusland versloeg, Soekarno’s voorspelling over het gele ras etc. en daarna het Atlantisch Handvest 1941. Daarin werd al bepaald, nb. door Nederland ondertekend, de politiek zienswijze van grootmacht USA . Die anticipeerde op Japanse aandrang in Azië. Bewaarheid in; ‘Azië voor de Aziaten in 1942’. En wij modderden daarna maar verder met kretologieën; ‘onze belofte naar vrijheid, langs geleidelijke wegen etc.’ Dan in 1945 Batavia; Conform de HM 7 dec. rede; zelfstandigheid binnen Koninkrijk’s verband. Eveneens als de in 1936 ingediende motie van Soetardjo, die 2 jaar later(!) bij Koninklijk besluit, hautain werd afgewezen, En die in 1945, terwijl de Republiek, conform het Atlantisch Handvest, om 100% merdeka riep nb. ‘een zelfstandigheid’ als antwoord kreeg naar een vrijheid. En dan nog langs geleidelijk( Nederland leid) weg. In een termijn; volgens van Mook 10 jaar, Logemann zelfs 30 jaar!. Blij zijn met ‘doje mus’? En dan na het echec in 1949 hetzelfde calimero gedoe, dat die grootmachten ons hebben gedwongen etc.etc. Typisch voor een Roomse krant van Beel/Romme .

      • Kathy Moen zegt:

        Weet iemand of er op\in Atjeh, Bali, Lombok, Z-, Timor, Flores, Soemba, Soembawa, Ternate, Halmahera, M Celebes, Midden Sumatra; Djambi, Korintji, Nias, Bataklanden., Z.O.Borneo, Boeroe, Ceram, Nw.Guinea door het zelfbeschikkingsrecht, de Bersiap ook heeft gewoed, of juist niet en waarom dan niet?

        Alvast bedankt voor het reageren.

        • P.Lemon zegt:

          @mw Moen “bersiap in de buitengewesten?”

          Tussen de regels door lezend leest u over het waarom wel/niet. Op het hoofdeiland Java is de verstedelijking het hoogst en evenals de concentratie ‘gehate europeanen’.
          Maar…

          ***Hoe kon de Bersiap ontstaan na de Japanse Capitulatie?
          De Japanners werden van soldaten tot politieagenten om in opdracht van Lord Mountbatten de status-quo te handhaven; maar op Java gingen de Japanners voor een groot deel over tot zelfinternering, waardoor een gezagsvacuüm ontstond.

          Het Indonesische leger was nog in wording, en moest van de grond af opgebouwd worden.

          De Nederlanders kwamen net verzwakt uit de kampen en waren nog gering in aantal, zeker het aantal (ex-) militairen. Wel ontstonden in september 1945 in Batavia en Bandoeng strijdgroepen, bestaande uit Indo-jongeren, Nederlandse jongeren uit Japanse jongenkampen, alsmede oudere Ambonese ex-KNIL-militairen, die op dezelfde felle wijze opereerden als de Pemoeda’s, en waar de Britten weinig grip op hadden. Bovendien hielden de Britten de Nederlanders lang af van de overname van het gezag, door o.a. de Nederlandse troepen niet verder dan Malakka te laten komen; pas 24 februari 1946 startte de overbrenging van Nederlandse troepen naar Java en Sumatra. Dit traineren van de komst van Nederlandse militairen is voor het grootste deel toe te schrijven aan Lord Mountbatten, die aan het hoofd stond van het SEAC.

          Op Sumatra was de situatie geheel anders:

          * alle interneringskampen bleven in gebruik en onder Japans gezag.
          anders dan op Java werden behalve de Nederlanders ook de Indo-Europeanen geïnterneerd.
          Hier had het 25e Japanse leger geen Hei-ho en PETA-bataljons opgericht, zoals het 16e Japanse leger dat op Java wel had gedaan; hierdoor ontving de Indonesische jeugd geen (semi-) militaire training.
          De Japanners gingen niet over tot zelfinternering, zoals dat op Java veelvuldig was gebeurd.
          Wel was er een Bersiap op Sumatra in de grote steden, maar omdat er geen Nederlanders en Indo-Europeanen waren, richtte de agressie zich op Europeanen van andere nationaliteiten en op Indonesiërs, die sympathiseerden met de Nederlandse zaak. Daarna richtte de Bersiap zich op de eigen bestuursadel.
          Er waren wel Bersiapkampen onder gezag van Indonesiërs, maar daar zaten geen Nederlanders, wel met de Nederlandse zaak sympathiserenden.
          Al in een vroeg stadium wisten de Britten met behulp van de Japanners de geïnterneerden in de beschermde key-areas te krijgen: Medan, Padang en Palembang.

          In Medan greep de Bersiap aanvang oktober 1945 om zich heen. Op 24 oktober 1945 kwamen de eerste Nederlandse KL-troepen in Belawan op Sumatra. Nederlanders o.l.v. o.a. Westerling gingen over tot de contraterreur, zoals X-bataljon dit in Batavia en XV-bataljon in Bandoeng hadden gedaan. Op 12 oktober arriveerden de eerste Britten, o.l.v. brigadier-generaal Kelly, die wel wilde dat het Nederlandse politiekorps zich ontwapende, maar nauwelijks iets deed tegen de Pemoeda’s. Toen de Pemoeda’s in Tebingtinggi in december 1945 probeerden aan wapens te komen en daarbij Japanse ambtenaren doden, volgde een heftige reactie van de Japanners, waarbij ca. 4500 jonge Indonesiërs de dood vonden. De TRI kon zich op Sumatra wel ontwikkelen, maar getalsmatig waren er altijd nog tweemaal zoveel gewapende Japanners, terwijl de TRI nauwelijks vuurwapens had.
          Op 30 november 1946 volgde de overdracht van de Britten aan de Nederlanders; inmiddels waren bijna alle Japanners geëvacueerd.

          zie onder trefwoord Bersiap
          http://www.nedindie.nl/B.htm

        • Ron Geenen zegt:

          @Wel was er een Bersiap op Sumatra in de grote steden, maar omdat er geen Nederlanders en Indo-Europeanen waren, richtte de agressie zich op Europeanen van andere nationaliteiten en op Indonesiërs, die sympathiseerden met de Nederlandse zaak. Daarna richtte de Bersiap zich op de eigen bestuursadel.
          Er waren wel Bersiapkampen onder gezag van Indonesiërs, maar daar zaten geen Nederlanders, wel met de Nederlandse zaak sympathiserenden.
          Al in een vroeg stadium wisten de Britten met behulp van de Japanners de geïnterneerden in de beschermde key-areas te krijgen: Medan, Padang en Palembang. @

          Neem het bovenstaande met een korreltje zout. Hoef alleen maar de Olo moorden in Padang te noemen. De Japanse bewaking was soms ook een wassen neus. Er werden vaker wapens aan de Indonesische moordenaars overhandigd. En de Engelsen waren alleen bezig met hun landgenoten in veiligheid te brengen. Dank zij o.a. R Westerling zijn heel wat Indo’s en Nederlanders in Noord Sumatra vanuit de kampen naar Medan in veiligheid gebracht. Trouwens, wij Indo gevangenen uit het Bangkinang kamp werden allemaal naar Padang gebracht en vervolgens werd vandaar voor verdere transport gezorgd.

        • Kathy Moen zegt:

          Dankuwel P. Lemon. U gebruikt de naam buitengewesten, de Bersiap was dus niet archipelbreed begrijp ik.

          Nogmaals bedankt.

        • Jan A. Somers zegt:

          Ik begrijp uw vraag wel, overal wordt alleen maar gesproken over bersiap, politionele actie en al dat soort bloedvergieten. Maar in het grootste deel van de Indische Archipel, buiten Java/Sumatra, was er geen sprake van bersiap of politionele actie. En daarom wordt daar dan ook heel weinig over geschreven, er viel niet veel te schrijven. Ik ben aan het proberen een stukje te schrijven over gebeurtenissen in dat gebied. Maar ik verzeker u, het is niet spannend. Daar was men gewoon bezig het zelfbeschikkingsrecht vorm te geven in de constructie van de nieuwe staat. Merdeka op, een fatsoenlijke manier. Zoals Soetardjo voor ogen stond.

        • RLMertens zegt:

          @JASomers;’grootste deel van de archipel; geen bersiap/politionele acties etc.’- En Celebes? waar Westerling moest optreden. Borneo/Gendang; , Bali, Lombok
          ( inzet;Gadjah Merah) Riouw Archipel/Indra Giri, Madoera – waar vele ‘excessen’ plaats vonden-zie nota. Op/in die andere gebieden pro Nederland?

        • RLMertens zegt:

          @KathyMoen; ‘door het zelfbeschikkingsrecht, de bersiap ook heeft gewoed etc ?.’-
          Retorisch; geen merdeka en toch pro Nederland?

  6. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    2030, het befaamde maar onbekend rapport over de Olo-moorden mag dan eindelijk worden ingezien.

    Wat ik eigenlijk op die avond in de Zwijger wil vragen aan die onderzoekers is hoe ik toegang kan krijgen tot het Arsip Militar. Dat is het archief van de TNI en haar voorgangers.

    Harry Poeze, biograaf van Tan Malaka, is naar mijn weten de laatste buitenlandse onderzoeker geweest, die toegang had tot dit archief. Het moet een goudmijn zijn. Misschien heeft één van de sprekers van die avond toch toegang gehad tot dat beruchte archief.

    Wellicht geeft dat archief, toch een betrouwbare Indonesische bron, een antwoord om mijn vragen: 1) wat precies de rol was van Boeng Tomo in de Simpang Club en daarna, hij is toch een nationale held en de TNI wist toch wel wat over hem?
    2) wat was de betrokkenheid van de nationalistische leiders bij de Bersiap?

    Misschien krijg ik uit dat Arsip Militar antwoord op mijn cruciale vraag wat met al die vooral Nederlandse vermisten, vnl Indo-Europeanen, in de Bersiap is gebeurd.

    • PLemon zegt:

      @hoe ik toegang kan krijgen tot het Arsip Militar. Dat is het archief van de TNI en haar voorgangers.

      *** Ook na de val van generaal-president Soeharto in 1998 hield de hoofdstroom van Indonesische historici vast aan het beeld van de Revolutie als eensgezind optreden van heldhaftige Indonesische pejuang (vrijheidstrijders). In schoolboeken wordt niet gerept van aantallen dodelijke slachtoffers, of die nu vielen door Nederlandse of door Indonesische hand. Van officiële zijde wordt ook niet gehamerd op Nederlandse gewelddaden in de jaren 1945-1950, want wie kaatst moet de bal verwachten. Waarom lijken uit de kast halen? De Indonesiërs hebben immers aan het langste eind getrokken.

      Toch ontstaat de laatste jaren onder jonge Indonesiërs steeds meer behoefte om deze gelijkgeschakelde versie van hun geschiedenis kritisch tegen het licht te houden. Vooral als het gaat over heftige episodes, zoals de communistenmoord van 1965-’66 en – jawel – de Revolutie. Serieus onderzoek naar het gedrag van de eigen veteranen, zoals Oostindie en Limpach deden met Nederlandse oud-strijders, vereist dat de archieven van het Indonesische leger (TNI) in Bandung opengaan voor kritische onderzoekers. Dat is niet zo eenvoudig. De TNI is geboren in de Revolutie en zijn heldenstatus maakt deel uit van de oorsprongsmythe van de Republiek Indonesië.
      https://javapost.nl/2016/11/17/helden-met-bloed-aan-de-handen/

      • Ron Geenen zegt:

        @Een stukje citaat uit uw Javapost artikel: De samengestroomde burgers van Malang werden toegesproken door de TRIP-commandant, majoor Isman. Hij trok, verrassend genoeg, het boetekleed aan: “Jullie hoeven ons niet zo warm te begroeten. We zijn niet langer jong en zuiver. We zijn ook niet de bloem der natie. We hebben gemoord en huizen platgebrand. Onze handen zijn besmeurd met bloed. @

        Ik denk wel dat het klopt. Einde oorlog met japan 15 augustus, 1945
        Sukarno roept de onafhankelijkheid uit op 17 augustus, 1945
        Op 19 augustus, 1949 wordt de vader van mijn vrouw voor het huis in Malang door 3 jonge Indonesiërs vermoord. Dat gebeurde terwijl haar zwangere moeder en oudste zoon in de deur opening van hun huis dat zagen gebeuren. Robby was toen 12 jaar en heeft mij het verhaal een jaar of 5 geleden verteld.

  7. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Kijk ik naar de smoelen van de deelnemers aan de discussiebijeenkomst van De Zwijger, dan zijn dat allemaal deskundigen die de afgelopen Jaren hun bijdrage hebben geleverd aan de discussie over oorlogsmisdaden in het voormalig Ned.Indie. Zij hielden stug vol dat het Excessen waren.
    Sinds het baanbrekend werk van de buitenlander en buitenstaander als dr Limpach mogen diezelfde historici nu ook met verve in het openbaar zeggen dat het geen Excessen maar structureel geweld was, wat ze trouwens al lang wisten.
    De poppetjes zijn wel hetzelfde maar nu komt er iets anders uit hun pen. Dat geeft weinig vertrouwen voor het onderzoek .

    Niet alleen ik heb zo mijn bedenkingen maar wat dacht U van de Haagse Rechtbank, die bij het zoeken van een deskundige bij één van de processen over oorlogsmisdaden, geen beroep deed op Nederlandse deskundigen, maar de Australische historicus n.l. Robert Cribb verkoos. Niet bekend is op basis van welke argumenten de rechter een buitenlander uitkoos boven de hooggeleerde Dames en Heren aan de bijeenkomst, ik heb zo mijn vermoedens.

    Ik las ook ergens dat de drie onderzoeksinstituten meer aandacht zullen besteden aan buitenlandse bronnen. …….Dat lijkt me een understatement.
    Het waren en zijn veelal buitenlandse onderzoekers van het caliber W.H. Frederick, Benedict Anderson, R. Kahin, F. Palmos en de eerder gememoreerde R. Cribb die zelf onderzoek deden in Indonesia en bibliotheken vol hebben geschreven. Ik dacht dat B. Anderson al direct na de bevrijding (sic) in het toenmalig Batavia aanwezig was en met Soekarno meeliftte., zo gaat het verhaal….Dat is pas relatie opbouwen en we weten toch hoe Indonesiers daarvoor gevoelig zijn?

    Maar wat expliciet bij het onderzoek voorstel ontbreekt is de samenwerking met Indonesische onderzoeksinstituten i.c. onderzoekers, laat staan wat eigenlijk met de Indonesische overheid is overeengekomen dienaangaande.
    De afgelopen Jaren zijn busladingen Ministers en onderzoekers naar Indonesia vertrokken, maar geen woord over die samenwerking aangaande de geschiedenis . Dat lijkt mij toch logisch want we hebben het toch over een gezamelijke geschiedenis, althans in het voormalig Ned. Indie woonden toch van die Inlanders die zich op een gegeven moment Indonesiers noemden? Indonesische medewerking heb je niet alleen voor je bronnenonderzoek m.n. arsip militar in Indonesië nodig.

    Een minuscuul probleempje is dat Nederland die andere overheid in de bewuste periode nog geeneens erkende. Maar dat lijkt me een hindernis die ook precies na 72 jaar toch gemakkelijk genomen kan worden. Kwestie van Rechtsopvolging!!!!!

    Daarnaast had ik wat critici verwacht bij de bijeenkomst zoals Prof. Remco Raben, die zegt wel zinnige dingen over de Bersiap (excuus dat ik hem niet eerder genoemd heb) of Alfred Birney, die niet alleen in zijn boek heldere dingen schrijft, maar in een interview zegt, dat men alles al weet, dus wat doen die onderzoeksinstituten eigenlijk voor nieuws, dan Nasi van gisteren opbakken.
    Ze hadden toch ook Theodor Holman kunnen uitnodigen om de bijeenkomst op te vrolijken, maar dan hadden wellicht wat mensen te lijden gehad, post-Bersiapsyndroom.

    Mijn verwachting is dat bij de bijeenkomst wat mensen ja knikken en dat anderen daarop ja-knikken. Daarnaast gaan we weer verder tot de Orde en Rust van de dag, Tempo Doelloos weet u wel.

  8. Jan A. Somers zegt:

    Jammer dat hier weer alleen de aandacht komt voor moord en doodslag. Dekolonisatie is toch veel meer dan dat! Met uiteraard de onderlinge samenhang. Zelf ben ik bezig met een stukje over het wel en wee van de Gouvernements Marine, 1942-1962. Zal niemand interessant vinden, weinig krantenkoppen zoals man dood vrouw met bijl. Enkele (concept) citaten over relaties:
    Zo was het weer mogelijk de meeste, ook kleine, bestuursposten te bezoeken. Overal waar we kwamen werd dezelfde, door de bezetting verwaarloosde situatie aangetroffen. Een wrak houten steigertje .met een vlaggenstok met een rood-witte vlag, en het opschrift ALRI-Hoofdkwartier. Een schildwacht gewapend met een geweer of een speer naarmate de post meer of minder belangrijk was. Op bezoek bij de kepala kampong was meestal ook de plaatselijke nationalistische leider aanwezig. Als ze verlegen waren met hun primitief kantoortje, werd het bezoek aan boord voortgezet, wel vergezeld van vrouw en kinderen. Bij een eerste bezoek was de administratie natuurlijk tijdrovend. De plaatselijke politieke verhoudingen, de technische staat van de post, het budget, salaris enz. Enkele keren bleken bestuurders en bemanningsleden oude bekenden van vóór de oorlog, resulterend in een geanimeerd gesprek. ( terwijl op Java/Sumatra het bloed vloeide!)
    2e Alle wettelijke en contractuele bevoegdheden van de voormalige Secretaris van Staat zullen (…) onder de bevelen en het oppertoezicht van genoemde Minister, worden uitgeoefend door Kepala Dep. Pelajaran. In die functie werd de heer Van Deinse vervangen door niemand minder dan Mas Pardi, vóór de oorlog eerste officier van de Gouvernememnts Marine, en tijdens de bezetting admiraal bij de Angkatan Laut Republik Indonesia. Een man wiens nieuwe functie door de officieren van de voormalige Gouvernements Marine van harte werd gegund. Van het begin af aan ontstond de vooroorlogse prettige en gemoedelijke omgang. Toen de zoon van Mas Pardi in de jaren zeventig in Nederland ging studeren werd hij opgevangen door de Vereniging van het DvS-Personeel in Nederland.

  9. Jan A. Somers zegt:

    “Overbodig of hard nodig?” Volgens mij is het niet teen of tander, maar teen en tander. Er is al heel erg veel onderzocht en/of bekend (wat niet opnieuw moet worden uitgevonden). Maar meestal wel detailonderzoeken, verspreid over vele jaren, en onderzoekers die niks met elkaar te maken hadden. En overzichtspublicaties waarvan je soms vraagtekens moet zetten bij dat ‘overzicht’. Maar er valt ook veel nog te onderzoeken, te bewerken en te publiceren. Ook tijdlijnen op orde te brengen en te houden. In de archieven en bibliotheken ligt nog veel ongebruikt spul. Nu er gericht geld voor is, kunnen daar een paar mensen aan werken. Onderzoekers binnen die instituten, en nieuw aan te trekken promovendi. Wel moet ervoor worden gezorgd dat die promovendi werken binnen de lijnen van het grote onderzoek. Zij komen normaliter in dienst van een universiteit, behoren tot het team van een hoogleraar die zich ook moet houden aan de regels van de onderzoekschool binnen die universiteit. Van al die verschillende gezichten moeten de neuzen gelijk worden gezet. Vergeet ook niet het begrip buitenpromovendus! Die kosten alleen begeleiding en af en toe een leukigheidje. Het zijn mensen die er zin in hebben, zelfstandig kunnen werken, en door leeftijd ook wat afstand kunnen nemen. Ik weet er alles van. Bij de EUR is er zelfs een club voor, die probeert reclame te maken (ook bij de hoogleraren) voor buitenpromovendi, en die ze op weg probeert te helpen.

    • Anoniem zegt:

      “Van al die verschillende gezichten moeten de neuzen gelijk worden gezet”.
      Hoezo? Waar blijft dan de onafhankelijkheid, de wetenschappelijke vrijheid, de zelfstandigheid, het afstand nemen?

      • Jan A. Somers zegt:

        Al die losse onderzoeken, dissertaties enz. zijn verricht met een eigen, beperkte doelstelling. Juist: onafhankelijkheid (voor zover mogelijk), wetenschappelijke vrijheid en afstand nemen. Maar als je al dat werk rücksichtslos op één hoop gooit en presenteert als eindresultaat van dat grote, dure onderzoek, krijg je één grote puinhoop, waar niemand wat aan heeft. Het moet allemaal op elkaar worden afgestemd. In ieder geval in een eindredactie goed aan elkaar gekoppeld. Bij nieuw onderzoek moet hier van het begin af aan rekening mee worden gehouden. Als het eindresultaat van dat grote onderzoek onleesbare chaos is, leest niemand het. Weg geld! Weg kennis over die dekolonisatie. Eén voordeel, kunnen we weer zwartgallig zijn op I4E en Javapost. Ook leuk. In het Woord vooraf van mijn dissertatie: “En natuurlijk moet ik (…) en (…) bedanken voor het lezen van de hoofdstukken in status nascendi; als zij het niet snapten had ik het kennelijk niet goed opgeschreven.” (met als resultaat dat ik veel zinnen heb moeten herschrijven!)

        • Loekie zegt:

          Het moet een leesbaar geheel worden? Uiteraard, maar dat is wat anders dan gelijk gerichte neuzen.
          Overigens zou het aardig zijn indien op sommige onderwerpen twee onderzoekers worden gezet, die los van elkaar werken. In het rapport worden dan beide resultaten opgenomen. Zou zomaar kunnen dat onderzoeker 1 uitkomt op conclusie A en de ander op conclusie B.

        • Jan A. Somers zegt:

          “op sommige onderwerpen twee onderzoekers worden gezet” Dat is dus twee keer zoveel geld! Gaat u dat bij de Tweede Kamer vragen? En als ze op twee verschillende conclusies uitkomen, welke is dan de juiste? Die u het leukste vind? Of die van die aardige mevrouw? Als bij een verkeersongeluk de politie tien getuigen hoort, krijgen ze tien verschillende verhalen, allemaal waar! Als de rechter één getuigendeskundige raadpleegt weet hij/zij alles. Als die rechter twee getuigendeskundigen raadpleegt, weet hij niks. In de wetenschap is een plus een ongeveer twee. Met uiteraard een flinke onzekerheidsmarge.

        • Loekie zegt:

          Keesie heeft iemand gedood. Dat staat vast. Hij is de dader. Maar is hij ook een moordenaar? Alle feiten overziend zal de een zeggen: wis en waarachtig wel. De ander echter, ook niet helemaal gek, zal oordelen: hij heeft iemand gedood, maar hij is geen moordenaar. Dat klinkt en voelt toch anders en dat terwijl aan de feiten niets wordt afgedaan.

      • Jan A. Somers zegt:

        Neuzen moeten niet alleen gelijk worden gezet, maar ook in de goede richting worden gehouden. Uit het voorwoord van mijn dissertatie: “De begeleiding van het onderzoek was bij Laurens Winkel en Kees Roelofsen in goede handen; zij hebben mij gevoed met kennis en inzicht, zij hielden mij ook op het rechte pad. Het was uitermate spannend de ontwikkelingen in dit ‘driehoeksoverleg’ te mogen ervaren, voor mij was het een verrijking.” Ik heb zo het idee dat het onze kepala kampong niet goed lukt mij on topic te houden. Maar het is hier dan ook maar een praethûûs.

        • Loekie zegt:

          Jawel, maar wat is de goede richting? Zou zomaar kunnen, dat de richting die jarenlang voor goed werd gehouden, bij nieuw onderzoek behoorlijk fout blijkt te zijn.
          En wat is tegenwoordig de rechte weg?
          Overigens: het gaat toch niet om een promotie-onderzoek, maar om een onderzoek dat wordt uitgevoerd door een aantal instellingen?

        • Jan A. Somers zegt:

          “het gaat toch niet om een promotie-onderzoek, maar om een onderzoek dat wordt uitgevoerd door een aantal instellingen?” Die instellingen zijn ook coördinerend. Kan best dat er promovendi worden gevonden om mee te doen. Limpach was toch ook een promotus? En wat is in wetenschappelijke zin het verschil tussen het werk van een promovendus en van een medewerker van een van die instituten? Stelling 11: “Wetenschap is de kunst van het omgaan met het niet-weten.”

        • Loekie zegt:

          Over stellingen gesproken, ik vond deze wel aardig :
          “De opkomst van het handsfree mobiel bellen in het openbaar heeft een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de maatschappelijke acceptatie van de in zichzelf pratende psychiatrische patiënt”.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Een andere mooie stelling: Wie in zichzelf praat, sproeit geen zure regen over anderen.

          Pak Pierre

        • Loekie zegt:

          Dat is geen stelling bij een proefschrift. Maar los daarvan: mensen die in zichzelf praten kosten wel veel aan verzorging, begeleiding en medicijnen.

  10. Loekie zegt:

    In aanloop naar de rapporten maakt de culturele commercie zich in ieder geval alvast op :

    https://www.parool.nl/kunst-en-media/koolhoven-maakt-misdaadthriller-over-jakarta~a4514689/

  11. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    14 September komt met rasse schreden nader, startschot voor het onderzoek

    Is dit alles wat de Dames en Heren op deze blog te vragen hebben?
    Lijkt wel of alle vragen al beantwoord zijn, behalve die logische vraag die de spijker op de kop slaat: “waarom, waardoor bersiap?”

    • Loekie zegt:

      Mogelijk antwoord : eeuwenlange opgekropte haat die tot uitbarsting is gekomen.

      • PLemon zegt:

        Afscheid van het eigen feodale tijdperk, slim in stand gehouden en koloniaal gebruikt door de Europese koopman/ dominee.
        Westerse scholing later hield een risico in dat de ogen werden geopend voor een meer rechtvaardige democratisch bestuursvorm. Afgekeken vd Franse revolutie.En na de japanse overheersing/overname waren de inheemsen al helemaal klaar met de bemoeials uit andere windstreken. Maar in de euforie werd ook ‘ het koloniale landskind’ met het badwater weggegooid.

      • e.m. zegt:

        @Loekie zegt: 5 september 2017 om 11:54 Mogelijk antwoord : /…/@

        — Mogelijk ?
        ’t Is te hopen dat de professionele onderzoekers wetenschappelijker tewerk gaan !

        • Bernard Lij zegt:

          @ de heer E.M.

          Ben blij weer iets van u te lezen, nadat u een poosje weggeweest was.

        • e.m. zegt:

          Ah, goedenavond heer Bernard Lij. Dankuwel voor uw sympathiek welkomstwoord, dat mij verwarmt gelijk sambal manis de zenuwuiteinden op mijn kepala botak.

          Maar dit gezegd hebbende, gebiedt de eerlijkheid mij tegelijkertijd op te biechten, dat mijn schitterende afwezigheid gedurende de komkommertijdvakantie mijzelve heel erg goed is bevallen; eigenlijk te goed, zeg maar. 😉

          Amatoooh !

        • Indorein zegt:

          Geachte heer E.M.,
          ” wetenschappelijker tewerk gaan ” :
          Bedoelt heer/mevrouw/oid Loekie misschien dit:
          Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
          Geldt ook voor wetenschappers. De betaling van hun noeste werk zal immers door de overheid worden bekostigd. Dat die overheid erbij vermeldt, dat zij zich niet met hun noeste arbeid zullen bemoeien geloof ik wel, echter het rapport dat daar uit voortvloeit zal wel degelijk door diezelfde overheid beinvloed worden. ’t Is nooit anders geweest, want wie bevuilt zijn eigen nest?

        • e.m. zegt:

          Dag heer Indorein, vrede zij met u. De gemiddelde leeftijd van de huidige Indonesische mens beweegt zich rond de 70 jaar. Hoe dat in het verleden lag, is mij niet bekend. Ik heb derhalve uiteraard geen idee wat Loekie met zijn mening bedoelt, want ze is verder niet met argumenten onderbouwd. Dat laat dus ruimte voor individuele interpretaties geheel naar eigen inzicht (zie e.g. recensie van @Tolol zegt: 6 september 2017 om 12:39@;)

          Overigens deel ik uw op afhankelijkheid geïnspireerde ‘big brother is watching you’ analyse niet, althans in de Nederlandse situatie. Noord-Korea? Ja! Maar dat is ‘different kue’ zou ons aller Pak Pierre zeggen.

          Fijne dag verder . . .

      • Tolol zegt:

        @Loekie : Eeuwenlang opgekropte haat die tot uitbarsting is gekomen,weer een schot in de roos van si Loekie !

    • Boeroeng zegt:

      Ga je er nog heen , Peter.
      Heb je al gereserveerd .?

      • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

        ik heb al gereserveerd., weliswaar zonder foto, ik ben niet zo bekend in Nederland.

        Vòòr de lezing is er een bio-borrel in de Zwijger om te netwerken, dus dat kan voor mij een extra reden zijn om er naar toe te gaan. Drank en werk is moeilijk te combineren, maar ik offer me op.

        Op dit blog worden tot-vervelens-aan-toe antwoorden gegeven op vragen die al tot-vervelens- aan-toe gesteld zijn. Zulke antwoorden zijn voor mij niet geloofwaardig meer, gezien de feiten die ik ken, daargelaten dat die antwoorden veelal veronderstellingen zijn. Aan “mogelijke “antwoorden heb ik niet zoveel daarbij wetend wie ze geven.

        Ik ga naar die presentatie om andere vragen te stellen, m.n. over de Bersiap, een woord dat ik een jaar geleden nauwelijks goed kon uitspreken. Ik hoop andere antwoorden te krijgen.

        • e.m. zegt:

          @Ik ga naar die presentatie om andere vragen te stellen, m.n. over de Bersiap@

          — Wilt dan a.u.b. de eer van I4E hooghouden en vooral geen domme vragen stellen. zoals laatst in 2011, toen u als antwoord op uw vraag terugkreeg, dat u ‘een omgekeerde racist’ was. Zou zonde van uw tijd zijn . . .

          Met betrekking tot het voormalige Nederlands-Indië en zijn dekolonisatie stellen in uw ogen Nederlandse historici niet zoveel voor. Daarentegen bent u helemaal idolaat van de Australische historicus Prof. Cribb, want niet voor niets roept een Nederlandse rechter diens deskundigheid in, toch . . . Om aan uw grenzeloze bewondering voor de goede man tegemoet te komen, onderstaande passage uit één van diens werken. Het geeft weliswaar geen antwoord op uw indringende vraag:

          @Peter van den Broek van een andere generatie zegt: 5 september 2017 om 11:14 Is dit alles wat de Dames en Heren op deze blog te vragen hebben?
          Lijkt wel of alle vragen al beantwoord zijn, behalve die logische vraag die de spijker op de kop slaat: “waarom, waardoor bersiap?”@

          –Op voorhand excuses aan medelezers, die de Engelse taal niet machtig zijn. Maar ik word geacht ‘letterlijk’ te citeren. Waarvan acte . . .

          [CITAAT]
          “”/………./
          Word of mouth soon took news of the surrender through the Jakarta countryside, and within days the sullen calm of the occupation had disappeared. Japanese troops were still present, but their numbers were small and they could no longer rely on the backing of the rest of the occupation forces. The revolt of the PETA in Rengasdengklok had made the first breach in their authority, and it rapidly widened. Later, on 16 August, a PETA unit in the town of Karawang disarmed the Japanese there, and fighting took place between Indonesians and Japanese on the road out of Karawang. A somewhat conservative local nationalist alliance emerged in the regional capital, Purwakarta, between the PETA, the police and the Indonesian civil service, and, showing rather more daring than its counterparts in Jakarta, it attempted to take over the town from the Japanese. The coalition was shattered, however, by a Japanese counterattack in the town in which the regent and the chief of police were arrested. Despite this temporary success by the Japanese, the entire Karawang plain was soon submerged in an uncoordinated popular rising.
          As had been the case in the days around the Dutch surrenderin 1942, the forces responsible for public order suddenly seemed powerless, and a swelling wave of lawlesness swept the countryside, motivated by the twin desires for revenge and for plunder. Japanese, of course, were a target of pent-up resentment for their recruitment of romusha and their confication of rice crops, and those who did not flee, were soon captured and were, for the most part, killed. The few who survived generally did so by offering their services to a gang leader as military instructors. Local Chinese, too, perennially the victims during disturbances in the region, suffered once more from murder and robbery. One informant recalled that it was difficult in those days to find a drink of fresh water in the Klender area, close to Jakarta, as most of the wells were stopped with the bodies of slaughtered Chinese. Numerous local officials and police were also deposed, and many were killed, along with the occasional corrupt pawnshop official. The local toughs often took new names with revolutionary connotations: Bubar (abolish, disperse, overthrow), Ribut (rowdy), Gembel (poor) and Belah (split). The victims were generally those seen as the local political and economic powerholders the outbreak of violence seems to have been devoid initially of any open political content, though it is hard to know what was uppermost in the mind of Bekasi’s ‘political’ gangster Camat Nata when he killed an overseer from the private estate at Kranji and added his wife to his harem. The killers and plunderers on the whole, however, had no political programme with which to follow up their actions: they were opportunists rather than social revolutionaries. /………./””
          [EINDE citaat]

          Dr Robert Cribb – ‘GANGSTERS AND REVOLUTIONARIES [The Jakarta people’s militia and the Indonesian revolution 1945-1949] – blz 50/51 – isbn 9 780824 813956

          Succes verder met uw queeste heer Van den Broek en natuurlijk met uw te zijner tijd verschijnend Bersiap-atlasje!

      • Boeroeng zegt:

        Peter,
        Heb je een vragenlijstje.
        Kun je dat geven hier?

        Maar verwacht er niet teveel van .
        Men zal wel een paar nieuwe details geven over hoe het onderzoek aan te pakken.
        En ook de discussies zullen wel grootdeels herhalingen zijn.

        Wat mij betreft…vraag je aandacht voor geweld van extremisten ook na de bersiap en ook op niet-Nederlandse burgers. Het zal toch wel zijn dat ze deze meenemen en komen tot inschattingen van slachtoffers ?

        Verder is in de verklaringen vooraf niet duidelijk geworden in hoeverre men de excessen van alle partijen onderzoekt en cijfermatige inschattingen maakt.
        Dus ook TNI, Britten, islamitische en communistische milities, of spontane volksrellen gericht op burgers.

        • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

          Ik heb paar dagen geleden al wat vragen gestuurd aan iemand van het panel met aantekening dat ik het zeer op prijs stel op de bijeenkomst van gedachten te wisselen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

          Eén van mijn vragen is …”op basis waarvan is er sprake was van Bersiap /politionele actie in de zgn Buitengewesten d.w.z. buiten Java en Sumatra”…….
          De antwoorden op deze blog kan ik wel dromen, maar zijn niet volledig en gezien de beschikbare feiten zijn deze antwoorden niet geloofwaardig.

          Daarbij stel ik tevens de aangegeven periode van de Bersiap ter discussie : ….. de chaotische periode van augustus 1945 tot begin 1946……… Ook over dat “chaotisch” heb ik wel een vraag.

          Een vraag is over hoe het panel toegang gedenkt te krijgen tot het Arsip Militar, ik weet slechts één persoon die daar in het verleden toegang heeft gekregen. Dat archief is essentieel voor het onderzoek in het algemeen, want het geeft de Indonesisch visie weer. Ik weet dat dat archief voor mij interessant is en ik wil weten hoe ik daar toegang toe krijg.

          De vragen staan nog in een embryionaal stadium. Ik heb nog wat voorbereiding nodig om de vragen eenduidig te formuleren en met duidelijke voorbeelden te onderbouwen. Bij zulke dingen kan ik niet in op gemeenplaatsen wijzen maar dien ik specifiek in te gaan op het onderwerp, anders krijg ik van die nietszeggende antwoorden.

          Tevens weet ik nog niet aan welke persoon ik een bepaalde vraag zal stellen. Ik weet wel aan wie ik zeker niet een vraag zal stellen.

          ik heb veel vragen, maar ook hier geldt ……”in der Beschraenkung zeigt zich der Meister”

        • Loekie zegt:

          Over dat ‘embryionaal stadium’ gesproken : je weet dat het aanstaande kabinet, dat Pechtold als geestelijk leider krijgt, toe zal staan dat proeven mogen worden genomen op embryo’s. Ik zou daarom zeggen: profiteer daarvan.

    • e.m. zegt:

      Als het (mogelijk) antwoord al niet in uw Bersiap-atlasje is vervat heer Van den Broek, dan heeft mevrouw Van Delden in haar boek, waarin u niet geheel toevallig aan het lezen bent, het antwoord (mogelijk) reeds geformuleerd; anders moeten we het voorlopig doen met het (mogelijk) antwoord van heer Mertens van @30 augustus 2017 om 00:09@ ,die oppert @Want, ik las nl. over het Atlantisch Handvest 1941; elk volk heeft het zelfbeschikkingsrecht.@

  12. Robert zegt:

    De vragen betr. De Bersiap zijn eenvoudig? Where, when, how, why, who?

    • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

      Eénvoudige vragen vragen om éénvoudige antwoorden. Zo zijn Bersiapslachtoffers al 70
      jaar afgescheept met zulke antwoorden:
      Where? Nederlands Indie dwz Java en Sumatra?
      When? Augustus 1945, begin 1946?
      How? bamboestokken en messen?
      Why? opgehitst door Japanners?
      Who!!!…….Wie? De daders? Pemoeda’s? of de slachtoffers? 3.500 dode Nederlanders en meer dan 5.000 vermisten of tel ik de Chinezen en Indonesiers er ook bij?

      The Art of Asking. Ask Better Questions, Get Better Answers.

  13. e.m. zegt:

    Where: 4° 32′ 0″ S, 129° 50′ 0″ E
    When: ultimo 16th – / primo 17th Century
    How: Portugese Caravel; Dutch Fluyt
    Why: The Spice Girls
    Who: Heren XVII

    • Bernard Lij zegt:

      @ de heer e.m.

      Kijk, dit soort reacties heb ik o.a. gemist in die komkommertijden.

      Overigens, zou men ( caravels en fluyten) gezamenlijk halverwege tussen Ai en Naira nog een maaltijd genuttigd hebben voorzien van een pot sambel manis, alvorens men de kanonnen op elkaar richtten en (en pasant) de werkers/-sters in de tuinen van The Spice Girls aan flarden schoten, gelegen op dat grotere eiland verderop 😦

      • Pierre de la Croix zegt:

        Tja ….. een beetje slametan vóór de bloedige strijd is natuurlijk nooit weg ……

        Pak Pierre

        • Jan A. Somers zegt:

          Zuid-Amerikaanse voetballers houden het bij een kruisje. En als je in Surabaya Tundjungan wilt oversteken: Kruisje maken, ogen dicht, arm omhoog, lopen! Ze stoppen niet hoor, maar rijden meestal wel om je heen. Maar dat weet u als kruisridder natuurlijk wel?

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach meneer Somers ….. Kruisridders hebben het moeilijk vandaag de dag, nu ze niet zo maar ondersteund door een pauselijke bul hun ros kunnen bestijgen en afreizen naar het Heilige Land, om Jeruzalem te bevrijden van de ongelovigen. Je hebt zo maar een veroordeling van de Veiligheidsraad van de VN te pakken.

          ik kijk nu als kruisridder graag op vrijdag, zaterdag en zondag naar de samenvattingen van de voetbalwedstrijden in de eredivisie. Daar zie ik dat niet alleen de zuidamerikaanse spelers een kruisje slaan wanneer ze het strijdperk betreden of een dankbare blik opwaarts richten wanneer ze hebben gescoord. Blijkbaar zit geloof toch nog dieper dan wij denken.

          Ik geloof graag dat een kruisje slaan bij het oversteken in een Indonesische stad ook helpt om veilig aan de overkant te komen. Voor het laatst was ik daar (in Semarang) deelnemer aan het verkeer in mijn 14de levensjaar, in 1952. Op de gewone fiets natuurlijk. Te arm en te jong voor de stoomfiets. Het verkeer was toen nog gezapig, met veel langzame betjaks, dokars en grobaks voortgetrokken door een paar afgebeulde zeboes. Dan waren er op kruispunten agenten, die in de brandende zon het verkeer regelden, staande op een rond verhoog, fluitje in de mond.

          Toen ik bijna 30 jaar later voor het eerst – en waarschijnlijk voor het laatst – terug was, op 4 daagse dienstreis voor mijn toenmalige baas, helaas niet in Semarang maar in Jakarta, was het verkeer al veel en veel drukker en chaotischer. Ik had toen evenwel het voorrecht te worden rondgereden per dienstauto mét Mas Soepir. Een virtueel kruisje sloeg ik als die zich met zijn auto en mij in suïcidale positie tussen vrachtauto’s en jeepachtigen van Japanse makelij manoeuvreerde. Ik moest denken aan mijn grootmoeder, die op haar wekelijkse tocht naar het kerkhof in de dokar de koetsier regelmatig maande: “Odjo banter-banter Sir”. Voor die van een andere generatie en de Suri-Indo in ons gezelschap: Laag Javaans (Ngoko) voor: “Niet zo hard, Koetsier”. Zij was veel te bang dat haar anak mas die naast de koetsier op de bok mocht zitten, uit de dokar zou tuimelen.

          Misschien zat mijn grootmoeder wel naast mij, in die auto in dat drukke verkeer in Jakarta, in 1981.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          @in die auto in dat drukke verkeer in Jakarta, in 1981. @

          In het zelfde jaar 1981 vertrokken we naar zuid Californië vanwege de mij aangeboden Design Engineering job. Indo’s zaten toen al niet still.

  14. bokeller zegt:

    ####Indo’s zaten toen al niet still.###
    Leuk Ron, 2jaar later ging ik met pensioen.
    siBo

    • Pierre de la Croix zegt:

      Tja Bo …. maar toen begon jouw leven pas ….. toch?

      Pak Pierre

      • Bert de Suri-Indo zegt:

        Nou Nou Pak Pierre ,ik weet niet wat die van een andere generatie thuis sprak ,zal wel hoog Italiaans wezen maar bij ons thuis spraken we alleen hoog Javaans,dat had te maken met de hoge positie die mijn vader bekleedde ( hij was glazenwasser) .We moesten ook altijd op een trap staan voordat we het woord wilden voeren,onderaan de trap mocht alleen laag Javaans gesproken worden,daar begonnen wij stand bewuste Indo,s niet aan , Stel je voor je verlagen tot de plebs !

        • Indorein zegt:

          Leuke reactie meneer Bert de Suri-Indo.
          Maar wat is in godsnaam een Suri-Indo? Help mij a.u.b. uit de droom.
          In mijn (overigens, dat geef ik volmondig toe) beperkte sociografische kennis ken ik alleen maar Javaanse Surinamers.

        • Ron Geenen zegt:

          Amsterdamse humor. I like that.

    • Ron Geenen zegt:

      @Leuk Ron, 2jaar later ging ik met pensioen.@

      Dan heb je zeker van een lange pensionering kunnen genieten.
      Ik stapte uit engineering in 2002, 66 jaar oud, en ging vol in de makelaardij en vervolgens architectural fotografie. Tezamen bijna een 8 jaren. In die zelfde periode leerde ik het ontwerpen van o.a. websites en het editing van foto’s. Tijdens die laatste jaren besloot ik ook mijn eigen web op te zetten, namelijk https://www.MyIndoWorld.com en dat doe ik nog steeds.
      Dit afwisselende leven bevalt me goed.

      • Bert de Suri-Indo zegt:

        @Indorein : Het woord Suri-Indo is voor het eerst gebezigd in het jaar des heren 2017 om precies te zijn op 6 september om nog preciezer te zijn om 21.00 uur ,door een Semaranger ,die met zijn dogkar verdwaald was in de polder bij Almere en er niet meer uit wist te komen ,alle borden met richting Semarang zijn stiekem weggehaald door een gluiperige Indo uit de Amsterdamse Pijp,deze gluiperige Indo maakt deel uit van een Surinaams platform ,die ten doel heeft Semarangers naar Almere te lokken en ze daar te houden.In tegenstelling tot het Indisch platform was dit Surinaams platform wel succesvol ! Er wonen nu + 200.000 Semarangers in Almere.En ze hebben allemaal een hekel aan Suri-Indo,s.

    • Jan A. Somers zegt:

      En ik in 1990.

      • Ron Geenen zegt:

        @En ik in 1990@
        Ja, voor de geraniums op je 55ste jaar was toen standaard. Ik weet niet hoe het tegenwoordig is.
        Ik dacht ik al diep in mijn 70 jaren er pas mee ophield. Een andere Indo, Bo Keller ken de naam ook wel van Padang of Sawahlunto, is F van Don met de bijnaam Baas. Heeft als wtk gevaren. Werkte in CA voor een engineering bedrijf gespecialiseerd op machines voor koudmakende mengsels en vloeistoffen.
        Baas werd de expert op dat gebied en nu al ver in de 80 jaren doet hij nog steeds consulting werk voor de zaak. Hij kreeg een auto van de zaak om af en toe naar de zaak te kunnen rijden voor hulp.
        Het hoofdkantoor is in Houston Texas. Vorig jaar werd hij er heen gevlogen om advies uit te brengen. Mensen werken hier graag langer door.

        • Arthur Olive zegt:

          Mensen werken hier graag langer door.
          Dat is zo, er zijn een paar bij mij op het werk overleden aan natural causes, dat is de grootste killer op onze leeftijd.
          Jaren geleden konden we de voordeur smorgens niet openen, achter de deur lag het lijk van de security guard.
          Dan is het toch wel beter om eerder met pensioen te gaan zoals die Amerikaan die op onze cruise in 1989 op de Java zee laat in de avond op de dansvloer overleed.

        • Ron Geenen zegt:

          @Dan is het toch wel beter om eerder met pensioen te gaan zoals die Amerikaan die op onze cruise in 1989 op de Java zee laat in de avond op de dansvloer overleed.@

          Dood is dood. Waar dat maakt niet uit. Als een ieder maar dat heeft gedaan of heeft kunnen doen, waar hij/zij happy mee is/was. Meer dan de helft van de Amerikanen hebben voor hun pensionering zoveel schulden opgebouwd, dat ze niet genoeg hebben opzij gezet voor hun oude dag. Daarom moeten zij langer doorwerken. Ja, ik kan zien dat die dood neervallen. Immers hier krijgt niemand een bail out zoals dat vaak in Europa gebeurd.
          Velen passen het “Ik leef vandaag en zie wel wat er morgen komt” methode toe. Maar zo werkt dat niet. Vooral als je nu veel ouder kan worden dan vroeger. Logisch bezig zijn kan je een happy oude dag bezorgen.

        • Ron Geenen zegt:

          @Dan is het toch wel beter om eerder met pensioen te gaan zoals die Amerikaan die op onze cruise in 1989 op de Java zee laat in de avond op de dansvloer overleed.@

          Een klein vervolg. Oom van mijn echtgenote stierf in Den Haag op de tennisbaan. Hij was 53 jaar en heeft zich dood gerookt. Niet doodgewerkt. Werkte bij het GEB als een soort inspecteur.
          Mijn stiefvader stierf op 76 jarige leeftijd met zeer waarschijnlijk pikzwarte longen, want hij begon al op als 14 jarige te roken. Binnen de gelimiteerde grenzen kan een ieder zijn leven bepalen.

          Daarnaast zijn er mensen als u, die van een cruise houden. Wij beiden houden er niet van om iedere dag met de zelfde vreemde mensen aan tafel te zitten en wachten wat we voorgeschoteld krijgen. Wij hebben altijd ons eigen vermaak opgezocht en bepaald en daar met eigen vervoer naar toe gereden.

        • Arthur Olive zegt:

          Men hoeft niet met dezelfde vreemde mensen aan tafel te zitten. Dat doen we ook niet.
          Je vraagt gewoon voor een intieme tafel voor twee elke avond en het menu is uitgebrijd en verschillend elke dag, ook kan je naar de buffet gaan. De shows elke avond doen het niet onder met die van Las Vegas als je met zulke cruiselines als Celebrity ga. Er is altijd wel iemand in de bediening uit Indonesia die mij sambal geeft.
          Deze komende Zondag gaan we van New Jersey naar Canada voor twee weken.

        • Ron Geenen zegt:

          @Deze komende Zondag gaan we van New Jersey naar Canada voor twee weken.@

          Weer een cruise? Wens u veel plezier.
          Als men apart kan zitten, is er veel verandert.
          U noemt Las Vegas. Misschien ben ik een rare, maar ben er nog nooit geweest. Houd niet van gokken. Daarnaast is het een complete plastic wereld. Ben in casino’s in Belgie, Monte Carlo en Rio geweest. Allemaal het zelfde en het heeft mij nooit bekoord. Voelde mij meer thuis in een jazz club in New Orleans, Bourbon street and in the Watts in Philadelphia waar ik voor het eerst Dakota Stettin zag zingen. Ook genoten in the Radio Music Hall in New York, want die avond speelden er diverse big bands. Als oude zeevarende hoef ik ook niet meer aan boord van welk schip te zijn.

        • Arthur Olive zegt:

          Houd niet van gokken.

          Nee, ik ook niet. Gokken is voor mensen die niet goed zijn met wiskunde.
          Wij gingen naar Vegas voor de shows toen vroeger in de zestiger en zevetiger jaren de gangsters nog in kontrool waren was het gezelliger en veel was vrij.
          Zo zagen we de Elvis midnightshow in de Hilton, we zaten op het balcon voor $15 per person en dat was met 3 drinks erbij, hij was dynamic.
          De Mills Brothers hadden een show die vrij was en de schrimp cocktails waren een kwartje in die tijd. Vele hotels gaven vrije kamers en de drinks waren gratis.
          De buffet style restaurants in de casinos waren zo goedkoop, zelfs voor die tijd.

        • Ron Geenen zegt:

          Allemaal leuk en aardig, maar ik kwam pas in California in het jaar 1981. Een paar jaar later kwam mijn moeder hier op vakantie en is ze mijn andere familie naar Vegas gegaan. En wat ik toen van haar hoorde trok mij beslist niet aan. Nee laat mij maar gewoon achter het stuur kruipen en gaan waar ik naar toe wil gaan. Voor 1981 in Nederland reden mijn vrouw en ik gewoon via Duitsland en Oostenrijk naar de Italiaanse kust. Had een Italiaanse vriend die een hotel aan het strand had. Kreeg altijd de penthouse en bleef daar 5 weken. Niemand kent je, of je nu naar de dansvloer ging of een terrasje pikte. Of een dagje Florence om te shoppen, een dagje naar Milaan naar de Alfa Romeo museum. Nooit de zelfde gezichten en een ruime oppervlakte om te bewegen.
          Mijn vrouw heeft nu nog een kast vol met Italiaanse schoenen, ha ha! Ze loopt er nooit meer mee, maar is er nog steeds zuinig op. Misschien de memories? Heb daar ook het Italiaanse eten en wijnen goed leren waarderen. Amerikaans eten, voor mij te veel zout.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Ja, voor de geraniums op je 55ste jaar ” Voor mij was het mijn 60e jaar! Ja, wij hadden mooie geraniums (en nog veel meer), maar een nieuwe studie lonkte. Meteen meegenomen: contact met o.a. Indonesische en Japanse studenten. Was voor mij natuurlijk een luxe situatie, zelf kunnen betalen en een Zeeuws meisje dat mij hiervoor vrijheid gaf. Ik bracht haar wel weg, en haalde haar op Schiphol weer op als ze naar onze jongste dochter in Zwitserland ging logeren. Wat mij het meest plezierig trof tijdens die tweede studie: onze werkgroepjes varieerden tussen 25 en 75 jaar oud! Maakte niemand wat uit! Maar ik ben weer verschrikkelijk off topic, ik zie Boeroeng al zenuwachtig kijken!

        • Ron Geenen zegt:

          U begrijpt natuurlijk wel dat het niet mijn keuze is.

  15. Huib zegt:

    Suri-Indo ? Erg leuk gevonden.

    Maar hoe noem je nou een Indo die net als mijn zusje en haar kinderen en kleinkinderen in Aruba wonen?
    En het heeft een haar gescheeld of mijn zoon heeft zich blijvend op Curacao gevestigd na een job daar te hebben aanvaard om de vele liften in de daar aanwezige hotels aan de praat te houden.
    Of liever gezegd de inheemse liftmonteurs het vak te leren en aan de praat te houden.
    Helaas kreeg zijn meisje/vrouwtje heimwee naar haar ouders en zijn ze maar weer naar Nederland terug gekeerd.
    De Amer-Indo is natuurlijk ook allang bekend Al was het alleen maar omdat ik vaak genoeg mijn zus en zwager en ook meerdere nichten in SCal bezocht.
    Menige party in de Amer-Indo club in Anaheim heb ik ook met mijn aanwezigheid mogen vereren.
    Zelfs woont er in Australie een nicht met haar man en kroost. Dus Austri-Indo’s.
    Helaas deze nooit kunnen bezoeken. Heb wel ooit kontakt gehad met de uitgever van het Indo blaadje aldaar.

    • Ron Geenen zegt:

      @De Amer-Indo is natuurlijk ook allang bekend Al was het alleen maar omdat ik vaak genoeg mijn zus en zwager en ook meerdere nichten in SCal bezocht.@

      Helaas noemen vele jonge Indonesiers zich ook Amerindo. Ze hebben zelf een tijdschrift uitgegeven met de naam Amerindo. Onze jongere Indo’s noemen zich CalIndo en Norman de Buck, onze movie star, noemt zich een ” Indohican”. (The last of the Mohicans)

      • Bert zegt:

        Een jaar geleden was er een Indonesier op bezoek bij mijn schaakclub ( klub catur) ,Als het bestuur mij gevraagd had hem op te vangen ,had ik dat gedaan ,maar dat deden ze niet,hij heeft circa 10 maanden bij ons gespeeld,ik heb al die tijd geen woord met hem gesproken ,ja hij was 22 jaar en ik 67 ,wie moet dan het voortouw nemen ? Hij was te bang en te verlegen maar ik begreep vooral bang voor mij ,ok ok als ik mabok ben kun je je beter uit de voeten maken,als hij gewoon beleefd via via met mij contact had gemaakt,had ik het aangenomen.waarom niet ? Ik ben toch ook van ( gedeeltelijk) Indonesich bloed ? Ik heb Geen animositeit jegens Indonesiers !

        • Ron Geenen zegt:

          @Ik ben toch ook van ( gedeeltelijk) Indonesich bloed ? Ik heb Geen animositeit jegens Indonesiers !@

          Heb reeds verteld dat wij Indo’s iedere donderdag een Indo kumpulan in de Hongkong Plaza hebben. Daar komen ook veel christen Indonesiërs en China-Indonesiërs om te lunchen. Er is haast nooit enig contact met elkaar. Zij spreken Indonesisch en wij Engels en wat Nederlands.

        • Loekie zegt:

          De volgende keer ga je Bengawan Solo zingen en dan zien hoe ze reageren.

  16. Bert zegt:

    @Ron Geenen : Je kunt er donder op zeggen dat christen Indonesiers en China-indonesiers geen ene donder wat te maken hebben gehad met die Bersiap moorden,dus waarom niet enige toenadering ? Ron je bent nu 81 laat toch wat los van die haat tegen de Indonesiers ,die haat tegen de Jap o.k ( je moet ook niet teveel vragen ineens ) Maar die Bersiap moorden zijn gepleegd door Moslim Indonesiers ,je kunt ze gewoon in het Engels uitleggen dat je ook van Indonesie bent ( trouwens zien ze zo ook wel )

    • Ron Geenen zegt:

      De laatste keer zaten we met ongeveer 40 Indo’s tijdens onze kumpulan. Niet een van ons voelde de noodzaak met de Indonesiërs in contact te komen. Wij hadden het onderling veel te gezellig.
      Een enkele uitzondering daar gelaten, spreekt niemand het Indonesisch. Het heeft niets met haat te maken. Je zit gewoon met je eigen mensen en heb plezier. Als ik in Amsterdam met een paar vrienden zou zitten, gaan we toch ook niet met vreemden bemoeien?

      • RLMertens zegt:

        @RonGeenen; ‘het heeft niets met haat te maken etc.’ – Met valse schaamte? Dat bruine velletje? Afkomstig/door/van ‘die vreemden’! Dash gebruiken!

      • Bert zegt:

        “” Gaan we ons toch ook niet met vreemden bemoeien ?”” Ha ha moest hierom wel lachen een rasechte Amsterdammer doet niks anders ,bemoeit zich met alles en nog wat !

        • Ron Geenen zegt:

          @een rasechte Amsterdammer doet niks anders ,bemoeit zich met alles en nog wat !@

          Dan is het ook logisch, dat er zoveel misdaden en moorden in je stad gepleegd worden. Voor mij een bewijs, dat ik de juiste keuze heb gemaakt om hier te wonen.

  17. bokeller zegt:

    animasi-bergerak-ajax-amsterdam-0017
    Tsja, met zo’n stadswapen als Amsterdam,
    moet je wel reageren op je omgeving.
    siBo

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s