29 juli TV Einde van de kolonisatie

Herhaling Einde van de kolonisatie in Andere tijden(2017)
29 juli 2017, 21:20 – 22:00 uur NPO 2

Dit is deel 1, uitgezonden in februari.  Deel 2 zal nog wel komen in augustus.
anderetijdenlogoAndere Tijden:
Blijft over de grote groep Nederlandse staatsburgers van gemengd bloed, driekwart van het totaal – zo’n 200.000 mensen, die niet wordt geïnterneerd. Deze groep moet, net als Nederlanders onder Duitse bezetting, zien te overleven onder nieuwe machhebbers, met nieuwe regels. Tieners van toen vertellen over hun ervaringen.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in agenda - evenementen. Bookmark de permalink .

43 reacties op 29 juli TV Einde van de kolonisatie

  1. Boeroeng zegt:

    Op de pagina van deel 2 reageerde ik in maart:
    Maar in zijn commentaar in deel 2 bevestigt Hans Goedkoop een beeld wat niet juist is.
    Blanke Nederlanders allemaal in de kampen en Indische Nederlanders allemaal niet.
    Dat idee is er in de samenleving en Hans loopt daarin mee door de gekozen formulering.
    Voegt ie 2 zinnetjes toe dat ook tienduizenden Indische Nederlanders in kampen waren dan is dat meer juist
    Ik schat in .. 20.000 /25.000 in de burgerkampen ( mijn moeder,tante, ooms, oma, opa) en 30.000 of meer krijgsgevangenen.. (vader, ooms) Het zijn mijn losse schattingen, maar mogelijk meer dan 50.000 ook in de kampen moet wel gezegd zijn.
    Een ander beeld wat al leeft in de publieke opinie en bijgesteld moet worden is blank versus bruin en Indische Nederlanders versus Nederlanders.
    Veel Indische Nederlanders van gemengde afkomst waren best wel blank uitziend. Wat Hans kan bevestigen uit eigen familie.
    De groep Indische Nederlanders zijn al ondergebracht in de groep Nederlanders. En deze twee termen naast elkaar zetten schept een onderscheid die scheef loopt.

    Over dat hokjesdenken zou Gloria Wekker zeggen: ons cultureel archief overgebleven uit het koloniale tijdperk.

  2. George zegt:

    Ze mengen er weer op los met jenever en ketjap.

  3. Robert zegt:

    De naam zegt het al: Goedkoop

  4. van den Broek van een andere generatie zegt:

    Wie is die Goedkoop eigenlijk die met die titel komt van “het einde van de kolonisatie”. Hij wekt de indruk alsof Nederland daar in Indie pas aan het koloniseren was, kolonisatie in de zin van het oprichten van nederzettingen. En nu komt uit de lucht vallen “het einde van de kolonisatie”.

    Wat doe ik dan met de woorden kolonialisme, dekolonisatie, koloniale oorlog?
    Als het aan Goedkoop ligt, kunnen deze woorden naar de vuilnisbelt en krijgen we daarvoor in de plaats kolonialisme= kolonisatie. dekolonisatie=einde van de kolonisatie.
    koloniale oorlog=politionele acties. Ik dacht wat van indie te begrijpen, maar sinds Goedkoop begrijp ik er niks meer van.

    Of begrijpt Goedkoop het zelf eigenlijk wel?
    Neem nou de zin/onzin “Blijft over de grote groep Nederlandse staatsburgers van gemengd bloed” Goedkoop lijkt in de kolonisatie (Tempo Dulu) blijven steken, want hij blijft de racistische en koloniale term “gemengd bloed” gebruiken, zeker een nieuw soort bloedgroep die alleen in de kolonisatie bestond. Dat kan anno Nu, terwijl in Nederland heftig wordt gediscussieerd over zwarte Piet, gender etc. Vooral bij Indischen als Goedkoop loopt dan het hart van vol en de mond over.

    Daarnaast mag Goedkoop toch verklaren waarom hij het plotseling en alleen over “Nederlandse Staatsburger van gemend bloed” heeft? Er waren toch ook in Ned.-Indie onderdanen van gemengd bloed? Dat waren toch kinderen van een Europese vader en een Indonesische of Inlandse moeder, die gemakshalve niet door de vader was erkend, de zgn bastaard. Dat was in Tempo Dulu heel gewoon, daar keek niemand van op , vooral Nederlandse Christenen niet..
    Goedkoop mag dat toch weten want Alfred Birney, waarmee hij samen een interview had, praat in zijn bekroond boek uitgebreid over de bastaard, n.l. zijn vader.
    Maar ik dien toch niet van een doorsnee Nederlander als Goedkoop verwachten dat hij dat boek ook leest.

    Als ik zo de tekst bij “Het Eind van de Kolonisatie” lees dan lult Goedkoop wel lekker maar hij snapt zelf nul.

    • Boeroeng zegt:

      Ik heb ook regelmatig kritiek op Hans Goedkoop of op de redactie van Andere Tijden.
      Zie mijn eerdere reactie. Maar je moet nou niet doorslaan en de nuances overboord mieteren.
      Verder is Hans Goedkoop geen doorsnee-Nederlander oa ook van indo-europese komaf.
      Ik dacht dat hij de Tolk van Java wel had gelezen. ik niet…. ik zie op tegen de horrorpassages.

    • Ron Geenen zegt:

      @Als ik zo de tekst bij “Het Eind van de Kolonisatie” lees dan lult Goedkoop wel lekker maar hij snapt zelf nul.@

      Vroeger was Nederland een zeevarende natie. Tegenwoordig staan de beste stuurlui aan de wal.

      • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

        Heer Geenen

        Touché……….zo kennen wij elkaar.

        Ik mis de post-koloniale benaming Buitenkamper in Goedkoop’s verhaal. Heeft hij toch wat begrepen?

        • Boeroeng zegt:

          Wat is er post-koloniaal en fout aan de benaming buitenkamper?
          Ik dacht dat dit naampje door buitenkampers zelf of hun nazaten is gemaakt.
          Of door mensen die oprecht aandacht hadden voor Indische Nederlanders die niet geïnterneerd waren?

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nu ja …… als voor de doorsnee Nederlander (m/v) het zelfstandig naamwoord “kamper” synoniem is van “woonwagenbewoner” en als aan “woonwagenbewoner” voor de doorsnee Nederlander het luchtje kleeft van “niet o.s.m.”, dan kan ik mij voorstellen dat Goedkoop het woord “buitenkamper” maar liever omzeilt. Wat moet die doorsnee Nederlander dáár wel weer van denken.

          Persoonlijk heb ik als oud jeugdig buitenkamper geen moeite met de kreet. Het beestje moet toch een naam hebben die gemakkelijk op de tong en in het gehoor ligt. Anders zou men het moeten hebben over “geïnterneerden” en “niet-geïnterneerden” in de context van de Japanse bezetting van NOI.

          Pak Pierre

    • RLMertens zegt:

      @vandenBroeK vaeg; ‘kolonisatie/dekolonisatie etc’ – Kolonie = een nederzetting in een vreemd land bv. Nederlandse boeren in Argentinië. Nederlanders in Indië, een kolonie? Eufemisme ten top! Bedoelt wordt bezetting en het einde van de bezetting!
      Trouwens alle benamingen/aanduidingen; bv.expedies (= leerzame tochten), pacificaties(= vrede brengen) in Indië waren eufemismen. Zo ook;
      politionele acties= alsof de politie naar Indië werd gezonden voor orde en rust.
      (met land-zee-lucht strijdkrachten) Zie ook de infantiele film propaganda; soldaat in Indië.
      Te zien in tv.programma Ons. Over volksmisleiding gesproken

      • Jan A. Somers zegt:

        “politionele acties= alsof de politie naar Indië werd gezonden ” Ja, als u het hier gebruikte begrip niet wilt begrijpen, zult u het nooit begrijpen. De Indonesische militaire acties tegen de Molukken, Atjeh e.d. werden terecht ook gezien als politionele acties. Daardoor konden burgerschepen van de KPM en de (burgerlijke) federale marine (ex-GM) worden gevorderd. Had niemand problemen mee. Behalve u, en de doden natuurlijk.

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘tegen de Molukken, Atjeh e.d. etc.’ – In onze tijd heette het; pacificeren!(vrede brengen). Die gevallen doden toen, telden helemaal niet mee; de djahats!

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘begrip niet wilt begrijpen etc.’- Begrip? Om het wereldforum te misleiden, dat het hier om een politie optreden gaat? Dat hadden de leden van de VN allang in de gaten. En in Nederland; HMvRandwijk 26/7’47; ‘een politionele actie met tanks en vliegtuigen is een oorlog. Waarom dit schijnheilig getwist over een woord, als de zaak duidelijk is’. Indertijd in VN Nederland verschenen. Door u zeker niet begrepen?

      • Loekie zegt:

        “‘Politionele actie’ in plaats van ‘oorlog’
        De programmamakers laten zien hoe de Nederlandse regering met ruime steun van de bevolking in de zomer van 1947 een oorlog kon beginnen twee jaar na de bevrijding van de Duitse bezetting. Een oorlog die overigens geen oorlog mocht heten. Oud-minister van Buitenlandse Zaken en diplomatiek specialist Eelco van Kleffens wees zijn collega’s er tijdens een vergadering met klem op dat ze dat woord nooit mochten gebruiken. ‘Politionele actie’ klonk veel geruststellender. Het is één van de succesvolste voorbeelden van framing in de Nederlandse geschiedenis.”

        http://www.nationaalarchief.nl/actueel/nieuws/nationaal-archief-startpunt-onderzoek-politionele-acties

        • bokeller zegt:

          Je gewapende en vechtende vijandelijke tegenstander
          in de loopgraven mocht je ook niet doden,
          ,maar ”buiten gevechtstellen”.
          Zo ook de bajonetaanval, moet zijn de
          ”stormafstand innemen.”
          Geen Gaskamer ,maar Gascontrole kamer.
          Ga er maar ‘ns voorstaan.
          siBo

        • PLemon zegt:

          @Hr Loekie ” de succesvolste voorbeelden van framing in de Nederlandse geschiedenis.”

          Of niet..? In een oorlog zijn de strijdende partijen tegen elkaar opgewassen. Wat er in de praktijk plaatsvond leek meer op het onderdrukken van de zoveelste opstand van onwillige onderdanen. Een taak voor de oproerpolitie cq de Knil, maar die lag op apegapen.

          *** Wandeling
          In theorie moeten de Nederlanders opboksen tegen een grote overmacht. Het Republikeinse leger, de Tentara Nasional Indonesia (TNI), telt op Java en Sumatra 183.000 man. Aan hun zijde vechten bovendien tienduizenden fanatieke nationalistische jongeren (pemoeda’s), Japanners en semi-criminele bendes mee. Groot is de verbazing onder de Nederlanders dan ook als de gevreesde tegenstand uitblijft. Veel eenheden rukken dagenlang op zonder een schot te lossen. ‘Het is meer een militaire wandeling dan een “oorlog”,’ schrijft luitenant Trip.

          De TNI heeft niet genoeg vuurkracht om de Nederlandse colonnes aan te vallen. Het komt voor dat slechts een op de tien TNI’ers een geweer bezit. De rest moet het doen met bamboesperen, samoeraizwaarden en ander primitief wapentuig. ‘De Hollanders hebben overal meer van,’ moppert een TNI’er.

          Maar makkelijk maakt de TNI het de Nederlanders ook weer niet. Bruggen en wegen worden vernield, waardoor de opmars om de haverklap stokt. Overal liggen boobytraps. In de bomen hangen granaten of schuilen sluipschutters. Een militair die een brug bestormt, grijpt op het nippertje een contactdraad aan een bom en voorkomt zo dat de TNI de brug opblaast.

          ’s Nachts overvallen ‘merdeka’ (vrijheid) gillende bendes slapende Nederlanders. Een militair: ‘We liggen een uur op bed of daar wordt plotseling hevig geschoten. De TNI doet een aanval. Van de pelotonscommandant mogen we eerst niet naar buiten, later wel, ik lig achter een struik en knal maar een paar keer richting rimboe. Je ziet ze ook niet in die boerenkool en in het donker.’

          Brenschutter Baak schiet op weg naar Buitenzorg bijna vierhonderd kogels af. ‘Zoiets had ik van mijn leven nog nooit gedaan, maar je moet wel, anders lig je zelf. In het eerst kon ik het niet, maar toen ik, niet ver van mij af een brenschutter die gewond was, weg zag dragen, werd het wel anders.’

          Soms sterven militairen door domme pech. Een TNI-officier schrijft over de gevangengenomen soldaat Teunissen: ‘Onze militaire politie werd gewekt door een Nederlander die schreeuwde “Teunissen, waar ben je?” Teunissen opende het raam en antwoordde: “Hier ben ik.” Toen schoten de Nederlanders en Teunissen werd dodelijk in zijn hoofd getroffen. Een eigenaardig lot

          http://www.isgeschiedenis.nl/archiefstukken/politionele-acties-bevrijding-werd-oorlog/

        • Ron Geenen zegt:

          @’s Nachts overvallen ‘merdeka’ (vrijheid) gillende bendes slapende Nederlanders. Een militair: ‘We liggen een uur op bed of daar wordt plotseling hevig geschoten. De TNI doet een aanval. @

          Direct na de oorlog in noord Sumatra was er blijkbaar maar een die het door had. Een jonge luitenant met de naam P Westerling. Hij viel de bendes ook diep in de nacht aan, wanneer zij lagen te slapen. Hij noemde zijn groep Kaki Lima.

        • Jan A. Somers zegt:

          “telt op Java en Sumatra 183.000 man. ” Weer alleen maar Java/Sumatra. Ja, voor de mensen in Indië was alles daarbuiten ‘bûûtenland’. Daar buiten deed de KNIL het in zijn eentje, de KNIL, “maar die lag op apegapen” las ik hierboven. Zonder KL. Daar was nauwelijks sprake van politionele actie, dat deed de Indonesische politie zelf, boeven vangen. Daar kwam het enorme prauwverkeer weer op orde, gesteund door het prauwenfonds. Daar kwam de economie weer op orde. Daar werd de Gouvernements Marine weer opgebouwd, en kreeg een nieuwe naam: Federale Marine! Daar stond in de overheidscorrespondentie geen Nederlandsch-Indië meer, maar Indonesië. Met een standaardzin: waar ‘Nederlandsch-Indië’ staat dient ‘Indonesië’ te worden gelezen. Ik ben bezig over die situatie een stuk te schrijven, maar dat duurt nog even.

        • Bert zegt:

          Toch een vreemd verhaal ,Nederland kwam verarmd uit de 2 e wereldoorlog en had de baten uit de kolonie hard nodig,die moesten dus naar de kolonisator vloeien maar de lasten ( achterstallige betalingen) mocht de voormalige kolonie ( nu Indonesie) zelf ophoesten .Lust u nog peultjes?

        • Ron Geenen zegt:

          @Toch een vreemd verhaal @
          Toch niet zo vreemd. Het is de mentaliteit van de politieke zakkenvullers.

        • Jan A. Somers zegt:

          “had de baten uit de kolonie hard nodig” Ik begrijp niet dat men zo verschrikkelijk weinig weet van de geschiedenis. Sinds ca. 1918 had Nederland niets meer te maken met baten uit de kolonie (die sinds 1922 geen kolonie meer was). Van de economie in Indië werden daar alleen maar de normale belastingen geheven, die in Indië bleven en daar werden gebruikt. Alleen bij bedrijven met hoofdkantoor in Nederland kwam de winst in Nederland terecht, maar niet bij de overheid. Die ving alleen maar de normale Nederlandse belastingen. Net als van de winsten van de internationale bedrijven die van overal in de wereld kwamen. Daar hebben we via SAIP ook nog van genoten. Vanaf de jaren dertig was de Indische economie meer gericht op Australië, Nieuw-Zeeland, de VS en Japan dan op Nederland.

        • Loekie zegt:

          Niets meer te maken met de baten….
          Wat voor nut had het dan voor de Nederlandse overheid om een overzees gebiedsdeel als Indië te hebben en te willen behouden?

        • Jan A. Somers zegt:

          Gewoon artikel 1 van de toenmalige grondwet van het Koninkrijk der Nederlanden (niet Nederland) lezen. Vier gebiedsdelen, nevenschikkend. Net zoals het gebiedsdeel Nederland bestaat uit twaalf nevengeschikte zelfstandige provincies, en xxx nevengeschikte zelfstandige gemeenten en waterschappen. Niemand die vraagt “Wat voor nut” Je mag het niet hardop zeggen, maar ik denk dat Nederland op 27 december 1949 een zucht van verlichting slaakte. En daarna ging het steeds beter met de Nederlandse economie, zonder batig saldo. En gingen we met ons in Nederland verdiende geld op vakantie naar Indonesië.

        • Loekie zegt:

          Een beetje merkwaardige redenering, maar goed.

        • PLemon zegt:

          @Hr Loekie ” wat voor nut had dat dan….voor de overheid om Indië te behouden.”

          Met een kolonie bijna zo groot als Europa kun je je scharen tussen de grootmachten en heb je dus prestige en via een belastingomweg kwamen er toch baten binnen.
          Hr Somers :’ Alleen bij bedrijven met hoofdkantoor in Nederland kwam de winst in Nederland terecht, maar niet bij de overheid’

          ***De eerste politionele actie, Operatie Product, in de zomer van 1947, was gericht op het heroveren van het gebied van de Republiek Indonesië, waar ondernemingen lagen die producten voor de wereldmarkt verbouwden. Na deze militaire actie ontstond een heftige guerrillastrijd met de Republiek. Voor het Nederlandse leger werd het steeds moeilijker de veroverde gebieden te controleren. Wreedheden aan de Indonesische zijde werden aan Nederlandse zijde meer dan eens met excessen beantwoord. Nieuwe onderhandelingen leidden niet tot resultaat en het kwam in december 1948 tot een tweede politionele actie. Soekarno en Hatta werden gevangen genomen.

          De politionele acties leidden tot sterke internationale druk op Nederland, vooral van de Verenigde Staten, die dreigden de Marshallhulp aan Nederland te staken. Tevens zorgden deze acties voor grote verdeeldheid in Nederland. Uiteindelijk moest Nederland de onafhankelijkheid van Indonesië accepteren. Op 27 december 1949 werd Indonesië formeel een onafhankelijke staat. Maar in feite was de dekolonisatie nog niet voltooid: de Nederlandse bedrijven behielden een overheersende positie en Nieuw-Guinea werd uitgezonderd van de soevereiniteitsoverdracht.

          Leesbare bondige recapitulatie over de verhouding tussen beide landen….
          Bron :Het examenonderwerp geschiedenis voor 2007 en 2008 voor havo en vwo bestaat uit twee onderwerpen: De  koloniale relatie tussen Nederlands(ers) en Nederlands-Indië en Ten Oorlog http://www.geschiedenis.nl/nieuws/artikel/2883/de-koloniale-relatie-tussen-nederlandsers-en-nederlands-indie

        • Jan A. Somers zegt:

          “ondernemingen lagen die producten voor de wereldmarkt verbouwden.” Klopt allemaal. Die producten werden gestolen en het land uit gesmokkeld. Na de eerste politionele actie kwam in de bevrijde gebieden de economie snel weer op gang, na korte tijd kwam de Indische betalingsbalans weer een beetje op orde en kon de toename van de Indische staatschuld worden gestopt met de hogere belastingopbrengsten.

  5. Huib zegt:

    Ach what is in a name?
    Buitenkamper was toch echt bedacht om het doorstane oorlogsleed van de Buitenkamper, dus de oudere Indo’s maar vooral de moeders met jonge kinderen die maar moesten zien hoe ze tijdens de bezettingsjaren overleven, af te zetten tegen bv. hen die wel in Jappenkampen hebben gezeten en het allemaal af te doen dat Buitenkampers eigenlijk weinig te klagen hebben in vergelijking met de behandeling van de Binnenkampers door de Jap.
    Alsof buitenkampers niet door de Jap zijn onderdrukt en geen honger hebben moeten lijden en dat de bersiap de buitenkampers niet zo erg zou hebben getroffen.

  6. bokeller zegt:

    @’s Nachts overvallen ‘merdeka’ (vrijheid) gillende bendes slapende Nederlanders. Een militair: ‘We liggen een uur op bed of daar wordt plotseling hevig geschoten. De TNI doet een aanval. @
    Tsja dat kan je vertellen als je weer thuis
    je duimen zit op te poetsen.
    Geen voorposten ,geen hinderlagen plaatsen,
    geen patrouilles lopen ed.
    En dan de Brenschutter, die 400 patronen afvuurt,
    waar haalt hij ’t allemaal vandaan en hoeveel
    ”buitengevecht ”gestelde vijanden blijven dan achter.
    Die Lt.Trip kan mij nog meer vertellen!
    siBo

  7. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Buitenkampers als naam hoorde ik voor het eerst eind 80-er jaren, dus meer dan 40 jaar na het gebeuren en dat heeft betrekking op degenen buiten de kampen!!! Over degenen binnen de kampen hoorden we alleen na de oorlog. Vnl totoks met weinig literair talent schreven boekenplanken vol . Op mijn vraag waarom zij wel en niet de Indo’s kon zelf dhr Bussemaker geen antwoord geven.

    Het onderscheid Buitenkampers en geïnterneerden is nooit op Nederland toegepast. Bovenstaande verklaringen zijn
    niet steekhoudend. Semantisch is het woord een uitglijer.

    • Pierre de la Croix zegt:

      “Het onderscheid Buitenkampers en geïnterneerden is nooit op Nederland toegepast”.

      Tja … vrijwel de hele bevolking van Nederland was tijdens de Duitse bezetting “buienkamper”. Alleen een minderheid, c.q. de Joden, zigeuners en stouteriken die zich tegen de Duitsers verzetten werden “kamper”. Er was dus geen behoefte om de grote meerderheid die een betrekkelijk normaal leven leidde nog een bijzonder naampje te geven. Business was almost as usual.

      Pak Pierre

      • Pierre de la Croix zegt:

        Sorry, “buienkamper” moet zijn “buitenkamper”. Het typduiveltje slaat meestal op de meest kwetsbare plek toe.

        PP

      • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

        Uh, Arbeitseinsatz in Duitsland gebeurde toch moeilijk op vrijwillige basis. Vooral Het Verzet na de oorlog was zeer actief.

        Daarnaast was vrijwel de gehele bevolking in voormalig Ned.indie niet in het interneringskamp., vnl Nederlandse onderdanen.
        Vele Nederlandse staatsburgers en met hen collaboreerden verdwenen in de kampen. Romusha’s werden te werk gesteld de zgn Arbeitseinsatz op zijn Japans

        Er dient semantisch eigenlijk gesproken te worden over Buiteninterneringskampers, maar ja, mijn Nederlands is ook niet meer wat het geweest is.

        Binnenkampers?????? nooit van gehoord, vroeger werd helemaal niet gesproken over Buitenkampers.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach ja meneer Van den Broek ….. we kunnen het onderwerp natuurlijk eindeloos verbreden. Maar dan wordt het ingewikkeld en weet écht niemand meer waarover het gaat. De Duitsers beschouwden de Nederlanders als een Germaans broedervolk en sloten ze niet meteen op in kampen. Er was in Nederland dus geen noodzaak een woord te verzinnen voor het grootste deel van de bevolking dat niet werd vervolgd en niet werd opgesloten. “Buitenkamper” was in Nederland de norm. Een Germaanse Nederlander ging pas een kamp in als-ie iets had gedaan wat het regime onwelgevallig was.

          Terug dan naar NOI, om het simpel te houden. Toen de Japanner in het overwonnen NOI de baas werd sloot het naast de krijgsgevangenen ook de witte Nederlanders op. De gemengdbloedige Indo-Europeanen die te veel wit in hun aderen hadden werden ook opgesloten in kampen of stonden daarvoor op de nominatie. Het beleid werd niet, zo heb ik begrepen, uniform archipelbreed uitgevoerd.

          Feit is dat het grootste deel van de Indo-Europese burger bevolkingsgroep niet werd geïnterneerd, c.q. “buiten het kamp bleef”. Ik vind het dan nog niet zo gek dat iemand op het idee is gekomen deze groep “buitenkampers” te noemen, in tegenstelling tot de totoks, die stelselmatig IN het kamp achter kawat en gedek terecht kwamen.

          Maar goed, als voor die groep een betere vlag wordt gevonden die de lading dekt …… Het zou wel een naam moeten zijn die eer doet aan die dappere vrouwen, moeders, tantes, oma’s, oudere zusters die, mét hun kroost wisten te overleven. Misschien dat mevrouw Van Es ze nog in het zonnetje wil zetten op 15 augustus, als ze toch op het spreekgestoelte staat. Wie weet ……

          Pak Pierre

    • PLemon zegt:

      @Hr Pvden Broek veag ” buitenkampers als naam hoorde ik voor het eerst eind 80- er jaren.

      Een begrip dat op de kaart gezet dient te worden!?

      *** Het woord buitenkampers is lelijk, en als titel monstrueus. Je wilt liever niet voor de kassa van de bioscoop worden gespot, net als je aan de kassière vraagt of er nog plaatsen vrij zijn voor ‘Buitenkampers’.
      De ondertitel ‘Boekan Main – Boekan Main!’ vraagt om een uitleg die niet wordt gegeven. Dat tóch voor de titel Buitenkampers is gekozen zal alles te maken hebben met het feit dat de Indische gemeenschap het begrip ‘buitenkampers’ op de kaart wilde zetten. Of deze keuze logisch is, valt nog te bezien, want de documentaire zal waarschijnlijk alleen worden bekeken door eigen parochie. Da´s jammer, want hij verdient meer. Het is een documentaire die moet worden uitgezonden op Nederland 1,2, en 3, op prime time. Daarna moet de fles op tafel en worden nagekaart. En dán pas mag het boek worden gesloten, om weer vooruit te kunnen kijken en aan te sluiten bij de woorden van één van de geïnterviewden, de Amerikaanse Priscilla Kluge McMullen: “Indo’s have a reason to be proud. They’re like a rainbow.” https://javapost.nl/2013/10/02/buitenkampers/https://javapost.nl/2013/10/02/buitenkampers/

    • Ron Geenen zegt:

      @Buitenkampers als naam hoorde ik voor het eerst eind 80-er jaren@

      Werd het woord “buitenkampers” wel buiten Java toegepast en benoemd?

      • PLemon zegt:

        @Hr Ron G. ‘ woord of begrip ‘buitenkamper’ bekend buiten Java?

        ***Omdat de groep Indo-Europeanen – voor zover niet geïnterneerd – over grotere gebieden verspreid gevestigd waren, hadden zij door gebrek aan onderlinge kontakten met elkaar ook nauwelijks steun aan elkaar. Een vorm van saamhorigheid zoals in de kampen, bestond daardoor buiten de kampen niet. Het is daarom verklaarbaar dat pas sinds de delen 11a en 11b van Dr. L. de Jong’s “Het Koninkrijk Der Nederlanden In De Tweede Wereldoorlog”, vele Indo-Europeanen zich realiseerden dat ze met honderdduizenden buiten de kampen gebleven, zich hadden moeten handhaven. Hierbij kwam het element dat alles met de vooroorlogse raciale situatie in de samenleving te maken had. Vóór het verschijnen van de genoemde delen van de Jongs werk, leefde bij velen het gevoel (veelal na repatriatie naar Nederland) dat het niet geïnterneerd zijn tijdens de oorlog, dankzij de status van de pendaftarans, niettemin gevoelens van verdacht- en dus à-loyaal zijn tijdens de bezetting opriepen. Bij veel Indo-Europeanen werd deze door de vooroorlogse koloniale verhoudingen gevoede twijfel aan de eigen identiteit, nu ook nog door het buitenkampverblijf versterkt. Dit ging zover dat men gevoelsmatig in een maatschappelijk isolement verzeilde. Het verblijf buiten de kampen kon bij gebrek aan algemeen gangbare kennis alhier immers nauwelijks verduidelijkt worden. Want: waren Indo-Europeanen immers niet buiten de kampen gebleven vanwege het Japanse beleid dat gericht was op participatie aan de Groot Oost-Aziatische Welvaartssfeer? Terwijl in de laatste periode nadat de Tonari Gumi was ingesteld bijna sprake was van tot: “mede Aziaat gebombardeerd zijn?” Daarbij kwam de vraag: “Zouden de geïnterneerden geloven dat zij als buitenkampmensen met een juridisch Nederlandse status, wel Nederlanders gebleven waren, met de daarbij horende trouw aan het koningshuis als door de tijden heen geijkt waarmerk?” Deze vraag werd dubbel zwaar te verduren omdat ‘buitenkampers’ nooit de algemeen gangbare vraag ” in welk kamp heb je gezeten?” van ex-geïnterneerden aan elkaar konden stellen. “Weer hoor ik er niet bij”, is dan vaak de conclusie. Geïnterneerden vroegen en kregen – zij het laat – tenslotte toch het eerst de aandacht. Wanneer immers een ‘buitenkamper’ vertelde tijdens de bezetting niet in een kamp verbleven te hebben, ontstond direct wantrouwen, als gevolg van onbekendheid met de situatie in vooroorlogs en bezet Nederlands-Indië. Zonder te willen liegen werd in zo’n geval bijvoorbeeld wel geantwoord dat je niet over die tijd wilde spreken, de ellende liefst zo snel mogelijk wilde vergeten. Slechts zo kon de ‘buitenkamper’ de vragensteller met een kluitje in het riet sturen hetgeen inhield dat niet alleen de oorlogsellende, maar ook de zwevende identiteit van de vooroorlogse periode niet geverbaliseerd kon worden. En dat was een hard gelag na decennia lang streven naar een Indisch Indonesië, waar macht moest gaan berusten op verdienste en opleiding en niet langer op raciale uitgangsposities. http://www.gastdocenten.com/oorlog/buiten-de-zogenaamde-jappenkampen/

        • RLMertens zegt:

          @Lemon; ‘met een kluitje in het riet etc.’ – Ooit zo’n discussie gehad, waarop ik mijn opponent heb geantwoord; ‘binnen het kamp had men een gaarkeuken. Men was zeker van voedsel. Hoe weinig ook , het was er. Buiten de kawat moesten onze moeders zorgen om aan eten te komen. Wij kinderen stroopten overal rond, om iets te bemachtigen. In de kampong, pasar etc. Vaak uitgescholden/verafschuwd voor londoh tai, belanda boesoek’. Wat ik mij daarna van de bersiap periode herinner is de enorme haat explosie. Terwijl wij in de Jappen tijd, weliswaar vijandig, doch met rust werden gelaten. Het waarom is mij nu duidelijk.

        • Ron Geenen zegt:

          U schrijft een prachtig verhaal over buitenkampers. Maar tot nu toe constateer ik dat buitenkampers voornamelijk op Java voorkwamen. U geeft daar geen antwoord op. Ja, op Sumatra waren er ook Indo families die buiten het kamp bleven, maar de meesten waren gezamenlijk met de totok in Japanse concentratiekampen opgesloten. En blijkbaar gebeurde dat op Java niet of niet volledig. Het woord buitenkamper kwam dus voornamelijk op Java voor. Klopt dat ook volgens u?

      • RLMertens zegt:

        @RonGeenen; ‘buitenkamper’ _Mi.aanduiding van na de oorlog(in Nederland). Toen(in Ambarawa) spraken wij over; ‘achter de kawat( gedek) en buiten de kawat (gedek).

      • bokeller zegt:

        Van ’Banzai’ naar ’Bersiap’: Indische Nederlanders in …
        Republiek
        Vele zojuist uit Japanse interneringskampen gevluchte Nederlanders en Indische Nederlanders belandden, tezamen met nooit eerder door de Japanners geïnterneerde Indische Nederlanders, voor korte of langere tijd in gevangenschap bij de nationalisten.

        Niet zelden onder de meest erbarmelijke omstandigheden.

        Voormalige Japanse-interneringskampen, diedoor Japanners en Brits-Indiërs werden bewaakt, werden bestookt met stenen en stokken of granaten afkomstig van de zgn. ‘pemoeda’s’ (= jongeren) en zgn. ‘extremisten’ die deze kampen omsingelden en trachtten te overmeesteren.

        Transporten van geïnterneerden die naar veiliger oorden moesten worden overgebracht ondergingen hetzelfde lot. De gebeurtenissen rondhet interneringskamp Ambara-wa in Midden-Java en deoverval op het transport van geïnterneerden aande Palmenlaan in Soeraba-ja vormen sléchts twee van de tragische incidenten in deze reeks van gewelddadigheden.

        De jonge republiek kreeg inmiddels iets meer greep op de ontwikkelingen.
        In grote massa-mee-tings (o.a. in Djakarta en Bandoeng) werd door de bevolking steun betuigd met het streven naar onafhankelijkheid.
        Toen eenmaal duidelijk werd dat de Japanners geen maatregelen namen tegen het instellen van Indonesische bestuursorganen, werd er tevens regelmatiger rood-wit, Indonesisch, gevlagd.

        Rond dit vlaggen van de nationale kleuren deden zich regelmatig incidenten voor tussen Indische Nederlanders die de Nederlandse vlag wilden hijsen en Indonesiërs die zich daar tegen wilden verzetten, of andersom

        De ontreddering onder Indische Nederlanders was compleet.

        https://psychotraumanet.org/nl/van-%e2%80%99banzai-naar-%e2%80%99bersiap%e2%80%99-indische-nederlanders-ontreddering-1942-1946
        siBo

        • Ron Geenen zegt:

          @Een dergelijke onderscheiding werd overigens niet nagestreefd in. de Buitengewesten. Daar werden Indische Nederlanders tegelijkertijd met andere Nederlanders geïnterneerd.@

          Een interessant artikel, waarbij ik de bovenstaande zin heb uitgehaald. Dus hoofdzakelijk en alleen op Java waren er buitenkampers.

    • Jan A. Somers zegt:

      “kon zelf dhr Bussemaker geen antwoord geven.” Uiteraard, Paradise in peril is van 2001, hij kon mijn boek van 2005 nog niet hebben gelezen.

      • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

        zoals gewoonlijk snap ik de vraag van dhr Somers niet , maar ik wil best antwoord geven.

        Een verklaring van de schrijfdrift van de totoks die boekenplankenvol over die interneringskampen schreven was volgend dhr Bussemakers (ik dacht 3 of 4 jaar geleden) gelegen in het feit dat die Hollanders veel brieven schreven vanuit Nederlands Indie naar het Vaderland. Zij waren dus in het schrijven geoefend i. t.t. de Indo-Europeanen die hoegenaamd niet schreven of literair gehandicapt waren.

        Opmerkelijk is dat die Indo’s van de eerste generatie een keur van schrijvers voortbrengt zoals bvb Marion Bloem, Lin Scholte, Ernst Jansz, Reggie Baaij en last but not least Alfred Birney.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s