Indischen in Indonesie: Niet altijd Indisch 


Dit is een bijdrage van Sabina de Rozario.29 juni 2017.
Het is al een tijdje geleden dat ik via de Facebookpagina van Door Blauwe Ogen een speciale  oproep heb geplaatst , een enkele lezer weet het misschien nog.
In 2015 was ik op zoek naar jonge Indischen die zijn geboren en getogen in Indonesië.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

77 reacties op Indischen in Indonesie: Niet altijd Indisch 

  1. Ron Geenen zegt:

    @Indisch in Indonesie: Niet altijd Indisch.@

    Begrijp bovenstaande zin niet erg goed. Je bent Indisch of je bent het niet. Misschien is je gevoel verandert?

    • Boeroeng zegt:

      Het linkje werkte niet. Nu wel.
      Lees het hele verhaal
      Het gaat over Indonesische jongeren van Indische komaf

    • Jan A. Somers zegt:

      Als je gevoel is veranderd, maar als ‘licht getint’ en hidung pesek er nog steeds zijn, als je Madoerese grootmoeder nog steeds dood is, kan het dan dat je belanda totok bent geworden? Misschien een stomme vraag, maar ik vind het ook niet zo interessant. Maar misschien kan iemand mijn mening nog veranderen?

      • Ron Geenen zegt:

        @Als je gevoel is veranderd, maar als ‘licht getint’ en hidung pesek er nog steeds zijn@

        Ik weet niet hoe het bij u is, maar bij een ieder is het innerlijk gevoel mede bepalend wat betreft je eigen identiteit.

        • Jan A. Somers zegt:

          Volgens mijn innerlijke gevoel ben ik Nederlander in Nederland, die gewoon meedraait in de Nederlandse samenleving. Af en toe stoot mijn Zeeuws meisje mij aan: Kijk, een landgenoot van je. (kenmerken: licht getint en hidung pesek).

        • Ron Geenen zegt:

          @Volgens mijn innerlijke gevoel ben ik Nederlander in Nederland, @

          Dat wil ik best geloven. Ik ben Indo en waar ik woon is voor dat gevoel onbelangrijk.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Je identiteit is n.m.m. een mix van hoe jij je zelf voelt, d.w.z. of en in hoeverre jij je zelf onderscheidt van “de anderen” uit je omgeving én wat “de anderen” van jou vinden, d.w.z. of ze je beschouwen en behandelen als gelijke en behorend tot de groep, of niet.

      Ik herinner me een oud grapje (mag nu niet meer) van een negerkindje in de VS dat zichzelf met kalk helemaal wit had gemaakt en trots naar zijn moeder liep met de woorden “look mammie, I’m all white now”, waarop zijn moeder antwoordde “white or not, you’ll always be a nigger”.

      Nu kan ik mij voorstellen dat men in een land als Indonesia beter niet van de massa kan afwijken, zowel qua godsdienst als uiterlijk, naam en etnische afkomst. Dat ondervinden de Chinezen dagelijks, die houden zich derhalve liever gedeisd met hun Indonesische namen, want ze weten dat hun uiterlijk hen so wie so al onderscheidt van “mainstream”. Een grote foto van de regerende president zal het ook wel doen in hun toko’s.

      Hoe het met de toeroenans van de Indo-Europeanen uit de koloniale tijd zit weet ik niet. Enerzijds hoor en lees ik dat een lichtere kleur met name in het artiestengebeuren een pré in de samenleving is, anderzijds hoor en lees ik ook dat ze liever niet prat gaan op hun Europese afkomst en het veiliger vinden schuil te gaan achter hun Indonesische namen.

      De huidige generatie heeft misschien nog grootouders die Nederlands- of petjoktalig waren, wat is daarvan bij hun overgebleven? Ik denk niets, omdat ze aan het Nederlands na 1949 niets meer hadden (behalve misschien bij een rechtenstudie). Op dat punt zijn kinderen van de nieuwe generaties te vergelijken met Nederlandse immigrantenkinderen, waarvan de meesten ook geen of nauwelijks boodschap hebben aan hun roots en de taal van hun ouders en zoveel mogelijk gewoon Amerikaan willen zijn, Canadees, Australiër, al naar gelang. Onze Amerindo’s kunnen daarvan meepraten.

      Pak Pierre

      • Ron Geenen zegt:

        @Je identiteit is n.m.m. een mix van hoe jij je zelf voelt, d.w.z. of en in hoeverre jij je zelf onderscheidt van “de anderen” uit je omgeving én wat “de anderen” van jou vinden@

        Je identiteit en hoe je zelf voelt wordt ook door je omgeving bepaald. Het begint al als kind zijnde. Als je als kind te maken heb met veel kwaad. Als je opgevoed wordt door een ouder, want de ander is vermoord. Of nog erger als je als 2 jarige beide ouders kwijt ben en als wees opgroeit.
        Daarom moet ik er altijd om lachen, als een katholieke kapelaan of pastoor preekt, dat een ieder gelijk wordt geboren en gelijk wordt behandeld.
        O.a. weet ik dat door mijn ervaringen ik een ieder erg argwanend benadert en het liefst op een afstand houd. Vooral zij die mij aan de oorlog herinneren.

  2. Ron Geenen zegt:

    Heb het hele verhaal kunnen lezen. Ook met mijn neef van 73 jaren, Gustaaf Chevalier, en zijn dochter Patricia van 45 in Jakarta gesproken. In de eerste plaats zijn ze zwaar in de minderheid. Nog erger, ze zijn christenen. Mij werd heel duidelijk gemaakt, dat je daar voorzichtig leert leven. Ook vanwege de corruptie kan je niemand vertrouwen. In wezen krijgen ze gewoon geen kans om Indo te zijn.

  3. PLemon zegt:

    Waarom je met een mix genetische achtergrond je identiteit er niet of wel aan koppelt.
    Kortom in Indonesië zal er minder gelegenheid zijn om je te spiegelen aan soortgenoten dwz indo-groepen/samenlevingen.

    *** Concreet gezegd bepaal je je identiteit op twee niveaus. Op het persoonlijke niveau en op dat van de groepen waartoe je behoort – zoals het gezin, de familie, de collega’s, het werk, het dorp of de stad, ons land.

    Op het persoonlijke niveau refereert identiteit vooral aan persoonlijkheid, datgene wat ons uniek en eigen maakt.
    Op het niveau van de groep is identiteit verbonden met datgene wat ons aan anderen bindt, zoals taal, cultuur, locatie, religie, lidmaatschap van dezelfde groep, huidskleur, de etnische groep, het klimaat, het vak wat je uitoefent, de klasse waartoe je behoort.
    http://www.idee-pmc.nl/zijn/identiteit.html

    • Ron Geenen zegt:

      @Identiteit@

      Heb het doorgenomen maar ben er nog niet uit. Ik vraag me namelijk af wat er met je identiteit gebeurd, als je als kind in Japanse kamp heb doorgebracht. Als je je grootmoeder heb zijn neerslaan door een NIp, zien schoppen. Als je uitvind hoe je vader maandenlang werd gemarteld door Nips en Indonesiërs in dienst van die zelfde Japs en hun uiterste best deden op te vallen. Ik kan nog vele voorbeelden aangeven, zoals armoede in je jeugd. Identiteit heeft ook met het mens zijn te maken, maar in mijn jeugd heb ik met beesten te maken gehad. Ieder mens krijgt een identiteit. Ja! Maar die vormt je, volgens mij, naar aanleiding van wat je in de jaren achter je bewust heb meegemaakt.
      Een ieder heeft door zijn ervaringen een eigen identity en die identity heeft vele gevolgen, die je leven later positief en/of negatief kunnen beïnvloeden. Hoe sterk ben je om dat op te vangen en anderen kan helpen, enz——–!

      • Pierre de la Croix zegt:

        Tja …. ieder kind dat wordt geboren is een “tabula rasa”, een onbeschreven blad. Daarna wordt geleidelijk “identiteit” in het kind gepompt: Door moeder, vader, broertjes, zusjes, de baboe, de kebon, de vriendjes, de pastoor, de dominee, de onderwijzer, het studentencorps, de werkomgeving, tot het kind zichzelf ontdekt en zelf vindt wat het is en wat het onderscheidt van “anderen”.

        Maar sommigen weten tot op hoge leeftijd nog niet precies wat ze zijn, waar ze bij horen. Op zich niet erg, zo lang de verwarring manageable blijft, beheersbaar.

        Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          @Op zich niet erg, zo lang de verwarring manageable blijft, beheersbaar. @

          Uit ervaring weet ik nu wel dat ze vaak ook hulp nodig hebben. Op hoge leeftijd zijn de meesten niet meer op de hoogte van de huidige regels en wetten.
          Norma, een blanke Amerikaanse van 91 jaar, was eens 11 jaar geleden een klant van mij als makelaar. Ze bezat een groot stuk land met zes huizen er op. Eens had ze lang geleden dat gekocht voor $130000. Heb het toen voor haar verkocht voor $1200000. Norma is nog helder van verstand en rijdt nog dagelijks in haar Cadillac en doet boodschappen. Haar echtgenoot is 8 jaren geleden overleden. Haar broer had ze aangewezen als de persoon/uitvoerder die haar wettelijk zou helpen bij haar Trust (erfelijke zaken) Helaas ook haar broer stierf nog niet zolang geleden. Nu moest ze een ander Trustee vinden. Ze heeft 2 neven, broers, die ze niet vertrouwd, want die hebben hun moeder, ondanks haar Trust-will, in een ouderen huis weggestopt. Haar huis en bezittingen verkocht en dat opgedeeld. Norma wil dat beslist niet. Zij wil in haar eigen huis sterven. Daarbij heeft een van haar neven haar al benadert en allerlei verhalen aan haar opgehangen. Rond een maand geleden kreeg ik van Norma een telefoon en of ik langs kon komen. Norma was in paniek door de wilde verhalen van haar 61 jarige neef. Heb haar weten te kalmeren. Ben intussen 3 maal bij haar langs geweest met internet gegevens over bankzaken en om de verhalen van haar neef te weerleggen. Mijn oude business kaart had ze op het bureau liggen. Heb haar verteld, dat ze me altijd kan bellen en als neef vervelen wordt ze mijn naam mag gebruiken. Eenmaal per maand houd ik contact met haar.
          Ook oude Indo’s, lid van het Indo blad, bellen mij met vragen of schrijven mij over hun oorlogservaringen.
          Gisteren een brief van een oude Indoman ontvangen, een zekere V. Vanderzyl uit San Carlos, CA, die mijn artikelen over Westerling op Sumatra heeft gelezen en aanvullende informatie gaf. Zijn oom en colonel Victor Gosenson werkte samen met Generaal Akkerman en beiden werden door de Jap op Sumatra hun hoofd afgehakt.
          Alles is manageable, als een ieder een ander wilt helpen. Part of my identity I really believe in.

        • Anoniem zegt:

          …Zijn oom en colonel Victor Gosenson……

          Zie hieronder een bijdrage/reactie op dit forum van Victor van der Zijl:

          victor van der Zijl zegt:
          19 augustus 2009 om 20:29
          Bedankt voor de reactie. Als andere informatie bekend staat, graag een update
          Victor van der Zijl, Kleinzoon van G.F.V. Gosenson

          Geen oom dus.

        • Ron Geenen zegt:

          @Victor van der Zijl, Kleinzoon van G.F.V. Gosenson@

          Thanks. You are right.

        • Boeroeng zegt:



          Nicoline Lammerding was de moeder van Victor Gosenson.
          Victor huwde in 1909 met Julie Therèse Desiree van Langen,een achternicht van Dirk van Langen, opa van Hans Goedkoop.

          Meer foto’s en informatie.

        • Anoniem zegt:

          …Victor huwde in 1909 met Julie Therèse Desiree van Langen,een achternicht van Dirk van Langen, opa van Hans Goedkoop….

          Vader van Julie Therese Desiree was Karel Frederik Hendrik van Langen (*1848 +1915) en moeder Johanna Elisabeth Henriette Reyneke van Stuve (*1866 +1929)..Gehuwd 1888.

          Julie Therese Desiree van Langen was ook kleindochter van Johan Willem Chistiaan van Langen (*1818 +1888) en Wilhelmina Carolina Johannes (*1825-1855)…. Haar oma Wilhemina stierf 4-2-1855 aan boord van het schip REIJERWAARD toen de familie (pa, ma en 6 kinderen) een reis maakte Ned.Indie/Nederland v.v. en zij ligt nabij het graf van Napoleon Bonaparte begraven op eiland St. Helena.

          Johan Willem Christiaan van Langen huwde daarna zijn schoonzuster Geertruida Hermina Johannes (*1822 +1913). Uit dit huwelijk 1 kind.

          Getuige op het huwelijk van Julie Therese Desiree en George Frank Victor Gosenson was o.a. oud Resident Julius Boers te Den Haag, een oudoom van Julie Therese Desiree.

        • Hans Boers zegt:

          Excuses: de twee postings Anoniem. Mea culpa, dat was Hans Boers

        • Loekie zegt:

          Napoleon ligt al geruime tijd in een tombe in de Dôme des Invalides in Parijs.

        • Hans Boers zegt:

          We praten over 1855

        • Hans Boers zegt:

          St. Helena – foto mausoleum/gedenkplaats onderaan de bladzijde op St. Helena, waar hij eerst lag tot 1840,
          http://www.mrodenberg.com/tag/st-helena/

  4. bert zegt:

    @Pak Ron ,Goed werk Ron voor Norma ,ja als je 91 jaar bent en een goed gevulde bankrekening zijn de jakhalsen in gedaante van familieleden er snel bij,gelukkig had ze een niet familielid als vertrouwenspersoon .

    • Ron Geenen zegt:

      Ach Bert, voor mij was dat een simpele act. Maar ik denk dat wij, die gepensioneerd zijn, en in bepaalde zaken iets meer weten dan andere alleen staande oudjes, elkaar moeten steunen en hun helpen. Heb persoonlijk een hekel aan politiek, religie en andere organisaties, want die streven allemaal hun eigen belang na. Voor mij is die ene, die kwetsbare, belangrijk.
      Heb eerder gezegd, ik bekijk het van onderop, van de mens af. Zo schrijf ik ook mijn verhalen.
      Zoals je schrijft, overal zijn er jakhalsen, zeker als ze geld ruiken.

      • bert zegt:

        Ik heb ergens een spreuk gelezen ,”” Eigen belang is de motor van de economie”” Wat die religie betreft ,ik ben r.k en speel elke vrijdag schaak in een r.k kerk ,als we buiten in de tuin wat roken en blowen komt de pastoor er weleens bij om mee te blowen en hij drinkt ook een stevig biertje ,ja ja r.k kerk anno 2017 in Emsterdam.Wat die politiek betreft ,heb er ook niks mee maar dat voorstel van Pechtold ( D66) om onnodig lijden humaan( pijnvrij) te beeindigen is uit mijn hart gegrepen ,alleen die z,g christenen zien dat niet zo zitten.Nou hou verder Norma goed in de gaten en laat ze die 2 kut neefjes maar snel onterven.

        • Loekie zegt:

          Nou, de Pechtold-pil gaat niet over het pijnvrij beëindigen van onnodig lijden, maar over het verschaffen van een pilletje aan eenieder die geen zin meer heeft in het leven. En dat terwijl zo iemand gemakkelijk er zelf een einde kan maken. Maar nee, hij wil eerst de zegen van de overheid om dood te mogen gaan met een legaal pilletje. Alsof het belangrijk is dat je met een legaal pilletje en de zegen van Pechtold c.s. de pijp uitgaat. Da’s dus de waanzin van het idee en daarom zijn het niet alleen christenen die tegen dat idee zijn.

        • PLemon zegt:

          @Hr Loekie “de waanzin van het idee en daarom zijn het niet alleen christenen die tegen dat idee zijn.”

          Misbruik ligt natuurlijk op de loer als je het pilletje zou vrijgeven en ook niet alle artsen verlenen hun medewerking aan een levensbeëindiging op verzoek.

          *** De vraag die op de samenleving en artsen afkomt is in hoeverre mensen in vrijheid de wijze waarop zij hun levenseinde willen vormgeven kunnen bepalen. Van der Gaag: “Met andere woorden: tot hoever reikt het zelfbeschikkingsrecht? Hoe bakenen we de grenzen van levensbeëindigend handelen af en wie achten we daar het meest geschikt voor? Nu is het voor niet-artsen in beginsel strafbaar om hulp bij zelfdoding te verlenen. Wat gebeurt er als we de rol van artsen in dit proces loslaten of weghalen? Hoe wordt een goede dood geregeld als hulp van familie of door vrienden bij zelfdoding niet meer strafbaar zou worden gesteld? Een uiterste consequentie van zelfbeschikking zou bijvoorbeeld zijn dat de staat toestaat dat een levenseindepil of levenseindedrank beschikbaar komt voor iedereen. Willen we dat als samenleving? Hoe beschermen we kwetsbaren, voorkomen we druk van familie of mantelzorgers? Hoe bouwen we veiligheidskleppen in?”
          https://www.knmg.nl/actualiteit-opinie/nieuws/nieuwsbericht/zelfbeschikking-rond-levenseinde-mag-arts-niet-verplichten.htm

        • Ron Geenen zegt:

          Vroeger viel Nederland in de wereld op door haar windmolens, klompen en kaas. Vandaag vanwege hun homo politiek, drugs and nu ook de pil ter zelfdoding. Ben benieuwd van volgt.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach …. een pilletje op mijn nachtkastje vind ik heel geruststellend, voor het geval dat – naar mijn oordeel – mijn leven is voltooid en ik doorgaan met leven niet leuk vind. Wat moet ik hier op dit aardse verder rondhangen als ik voor de meest basale zaken als poepen, piesen, wassen, naar bed gaan, uit bed stappen, enz. afhankelijk ben van anderen?

          Voor mijn lieve tante die mij als kind mede door de oorlog heeft gesleept, samen met mijn moeder en grootmoeder, zou zo’n pilletje een zegen zijn geweest. Zij werd precies 101 en een half jaar en vanaf haar 95ste na een val en gebroken heup, was zij hulpbehoevend. Verzorgingshuis, luiertje om, rolstoel. Zij verzuchtte dat al haar vrienden en vriendinnen er niet meer waren en dat zij zat opgescheept met blagen van 85.

          Langzaam zakte zij weg in lethargie. De verhalen over Indië en haar jeugd stokten. Zij zei niets meer. Toonde geen emotie. Ook niet meer wanneer ik een liedje probeerde uit “Kun je nog zingen, zing dan mee”, een boekje dat ze van A tot Z kende uit 40 jaar schoolmeestersbestaan in Indië.

          Iedere zaterdag was ik bij haar op bezoek. Mijn vrouw reisde voor haar ook iedere woensdag 90 km en terug. Met mooi weer met de rolstoel naar Kijkduin, poffertjes eten, naar de zee kijken. De laatste jaren toonde ze ook daarin geen plezier meer. Ze zat gewoon stil in het niets te staren. Als ik toen de moed zou hebben gehad, dan zou ik haar uit haar lijden hebben verlost.

          Op het laatst at Tante niet meer. Wij besloten in overleg met de arts van het tehuis er niets aan te doen. “Versterven” heet dat in het jargon. Het heeft een weekje geduurd. Haar hart was veel te sterk. Wist van geen ophouden. Een pilletje zou humaner zijn geweest, als zij die zou hebben kunnen bestellen op een moment dat ze nog “wilsbekwaam” werd geacht.

          Mensen hebben niet gevraagd om te worden geboren (tenzij in een ander leven, if any, maar dat weten zij niet meer). Ze mogen wat mij betreft wel het voorrecht hebben zelf te bepalen uit het leven te stappen wanneer ze willen, zonder dat andere mensen zich er mee bemoeien en zonder bij voorbeeld treinmachinisten de stuipen op het lijf te jagen en ze een trauma voor het leven te bezorgen.

          Tja … en wat betreft Christenen als meneer Van der Staaij, Kees voor zijn vrienden. Zo lang God toestaat dat jongetjes van 8 als Brent hun volgende verjaardag niet halen, zo zal Hij (met hoofdletter) het ook goed vinden dat mensen op hoge leeftijd, na een “voltooid” leven, zelf beslissen of ze nog verder willen of niet. Ze staan dan iets vroeger voor de hemelpoort dan Hij had gepland. Met een blij gezicht.

          Pak Pierre

        • Jan A. Somers zegt:

          Toen mijn zoon terminaal in het hospice was hebben we het gehad over euthanasie. Dat wilde hij niet, een arts vragen voor een moord te plegen. Hij heeft prachtige palliatieve sedatie gehad. Kon ik zijn ogen sluiten, en mijn vrouw hielp mee met het wassen en afleggen: “ik heb hem op de wereld geholpen, ik kan hem nu helpen er vanaf te gaan.” Zijn kinderen schoven hem in de crematieoven. Opgebaard niet in een kist!

        • Pierre de la Croix zegt:

          Somers over zijn zoon: “Dat wilde hij niet, een arts vragen voor een moord te plegen”.

          Daar gaat het nu juist om in deze discussie: Met het “Pilletje van Pechtold” (ik heb het nog steeds over “De pil van Drion”) hoeft niemand een arts of een treinmachinist te vragen om voor haar of hem “een moord” te plegen.

          Een wilsbekwaam mens mag over eigen leven beschikken, als dat leven zijns inziens geen zin meer heeft.

          Pak Pierre

        • PLemon zegt:

          @Pak Pierre “…als dat leven zijns inziens geen zin meer heeft.”

          Als je biologisch einde is bereikt door veroudering/slijtage/ziekte zal de ‘levenswil’ er mee verdwijnen. In andere gevallen blijken ‘ vroeg uit het leven stappers’ die wil om te blijven leven te hebben onderschat.

          *** Levenswil en doodsdrang
          Een kritische notitie bij Door eigen hand. Zelfmoord en de nabestaanden van Joost Zwagerman
           In Door eigen hand. Zelfmoord en de nabestaanden (Amsterdam, 2005) schrijft Joost Zwagerman: ‘Wie van een nabestaande óók nog eens berusting en zelfs instemming met andermans zelfmoord verlangt, tornt uiteindelijk aan de instinctieve overlevingsdrift van de nabestaande zélf. Want: als het beter is dat de geliefde ander zichzelf heeft gedood, waarom zou jij dan nog waarde aan het leven hechten? Hier ligt de infectueuze werking besloten die van zelfmoord uit kan gaan.’ Zwagerman citeert daarbij Bram Bakker en Bram Hulzebos, die in Loden last stellen dat deze infectueuze werking van de zelfmoord ‘zich kan uitbreiden tot een vaak obsessieve angst dat één van de kinderen hun vader of moeder kan navolgen. Net als aan bijvoorbeeld alcoholisme kleven aan doodsdrang bij depressie genetische aspecten.’ (p. 44)
          Doodsdrang
          Feitelijk herleidt Zwagerman in zijn boek alle vormen van zelfmoord tot het toegeven aan de doodsdrang bij depressie. Net zoals de meeste psychiaters gaat hij ervan uit dat deze doodsdrang als vanzelf verdwijnt wanneer de onderliggende depressie goed behandeld wordt. En voor een goede behandeling staat de medische wereld garant, toch? Nou, we weten allemaal dat de medische wereld geen enkele garantie kan geven voor de behandelbaarheid van chronische depressiviteit
          http://www.fonstel.nl/suicide6.htm

        • Arthur Olive zegt:

          Wat wordt er gedaan of wat is er al gebeurt met de Hippocratic oath die artsen moeten of moesten afleggen om niet medeplichtig te zijn met euthanasia.

        • Jan A. Somers zegt:

          Vrije verkoop van de pil van Drion of Pechtold is niet zonder gevaar. Handig als ik mijn vrouw wil ombrengen. Minder bloederig dan een mes. En makkelijker dan een pistool kopen. Dat zal ook een reden zijn tot terughoudendheid bij de verkoop.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ik ben bang dat er veel koudwatervrees rond het onderwerp hangt. Als iemand verkiest zich voor de trein te werpen, dan wordt alle treinverkeer toch ook niet verboden en keert men terug naar de veiliger diligence en trekschuit?

          Pak Pierre

        • PLemon zegt:

          @Hr Arthur O. “Hippocratic oath die artsen moeten of moesten afleggen om niet medeplichtig te zijn met euthanasia.”

          *** Sinds 2002 is euthanasie en hulp bij zelfdoding in Nederland onder voorwaarden, de zogenoemde zorgvuldigheidseisen, toegestaan. Dat is vastgelegd in de Euthanasiewet. Euthanasie is dus strafbaar, tenzij de arts die euthanasie uitvoert zich houdt aan de zorgvuldigheidseisen die in de wet zijn opgenomen. Ook moet de arts de euthanasie melden.

        • Arthur Olive zegt:

          @Heer P. Lemon
          Met de Euthanasia wet moet iedere arts die gevraagd wordt meedoen aan het doden van een patient. Zelfs als die arts afwijzend is vanwege gewetens bezwaren moet hij de patient doorwijzen naar een collega die geen bezwaren heeft. De arts met gewetensbezwaren wordt dus medeplichtig.
          De eed die de artsen aflegden voor 2002 werd door de wet gewist. Een arts die zich bij zijn gewetensbezwaar houdt kan dus door de wet vervolgd worden.

          Wij hadden jaren geleden een drugbust op het werk en niet alleen de gebruikers en verkopers van drugs werden ontslagen maar ook degenen die de gebruikers verwezen naar de verkopers.

        • Indorein zegt:

          ” ..buiten in de tuin wat blowen ..” en “.. voorstel van Pechtold ( D66) om onnodig lijden humaan( pijnvrij) te beëindigen is uit mijn hart gegrepen ..”:

          Tja, zo komt men aan het waanidee (ernstige aantasting van je hersenen door het blowen!), dat actieve beëindiging van je leven een recht is, dat door artsen moet worden ingewilligd.
          Persoonlijk vind ik sowieso blowers en andere drugsgebruikers uitschot van de natie. Ongeacht of ze Indo, Blanda of wat dan maar ook zijn.
          Geen sorry voor dat soort lui, die de maatschappij bevuilen met hun “verlichte” ideeën.
          Ik woon naast zo’n blower.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Vroeger, in een tijd die nog niet zo ver achter ons ligt, gingen de meeste mensen dood op vijftig- of zestigjarige leeftijd, max. De AOW-leeftijd werd in de vijftiger jaren v.d.v.e. gesteld op 65 jaar, opdat de meeste mensen die het haalden, nog enkele jaartjes van het pensioen zouden kunnen genieten, voordat Toean Allah ze bij zich zou roepen.

          Langzaam is de levensverwachting in onze streken vervolgens opgeschoven, dankzij de welvaart, dus goede voeding en minder slopende arbeid en toenemende kwaliteit van de medische zorg. De “oudjes” van nu zijn veel vitaler dan die van toen, c.q. van de generatie van mijn ouders, rond de wisseling van de 19de naar de 20ste eeuw geboren. Maar vergeten wordt wel eens dat de vitale oudjes van nu op de been worden gehouden dankzij vooral de vooruitgang in de medische wetenschap. Ze zijn vitaal met kunstknieën, kunstheupen, kunstorganen, pacemakers, injecties, pillen en poeders tegen de meest uiteenlopende kwalen en ongemakken. Ikzelf ben “chronisch ziek”, d.w.z. afhankelijk van een dagelijkse portie pilletjes, doch top fit voor mijn leeftijd van 79 lentes. Ik ga 3 x per week naar de “gym”, onderhoudt mijn betrekkelijk grote tuin zelf, fiets en wandel, eet en drink wat ik wil. Ik pluk de oude dag. So far, so good.

          Maar dan komt misschien, als ik maar lang genoeg blijf leven, een moment dat vitale functies (gaan) uitvallen. Door een beroerte, hartinfarct, auto ongeluk, vreselijke ziekte of pure slijtage, alles is mogelijk. Een moment dat mijn pillen niet meer werken. Weg zelfredzaamheid. Weg de illusie dat mijn leven “er nog iets toedoet”. In plaats daarvan (toenemende) afhankelijkheid van anderen en van apparaten. Ik word in leven gehouden, terwijl ik 50 jaar geleden onder soortgelijke omstandigheden dood zou zijn geweest. Ik haal adem en mijn hart klopt nog, al dan niet door de techniek ondersteund. Maar wat ben ik verder?

          Ik heb een gelukkig leven gehad en heb, zeg maar vanaf mijn 65ste, de oorspronkelijke AOW-leeftijd, van mijn bonusjaren genoten. Waarom zou ik als kasplantje verder willen leven, het onderste uit de kan willen schrapen? Als het zover is, dan ben ik blij dat onder de huidige Nederlandse wetgeving die euthanasie arts mij zou willen helpen en nog gelukkiger, als ik haar/hem onder toekomstige wetgeving niet lastig zou hoeven te vallen als IK het genoeg vind en mijn tijd gekomen acht. Wat Toean Allah ervan vindt merk ik dan wel. Misschien zegt Hij: “Hé, ben je er nu pas, ik had je veel eerder verwacht. Ik heb jullie mensen geschapen voor een levensduur van maximaal 40 jaar. Twintig om te leren en volwassen te worden, twintig om je te vermenigvuldigen en je kroost groot te brengen. Werken die levensverlengende obat-obat tegenwoordig zo goed?”

          Tja …. wat was het topic ook alweer? Indischen in Indonesia. Hoe ziet hun levensstatistiek eruit? Zouden zij even lang leven als wij hier in het rijke welvarende westen, goed gevoed en omringd door alle mogelijke medische zorg en sociale voorzieningen? Zou euthanasie voor hen een “íssue” zijn, of gaan ze dood voordat het een “issue” wordt?

          Pak Pierre

        • Indorein zegt:

          ” Ik heb jullie mensen geschapen voor een levensduur van maximaal 40 jaar.” :

          Foutje heer dlC !: Niet 40 maar 80 jaar staat in de bijbel waarnaar u kennelijk refereert.
          U hebt dus nog een jaar.
          Overigens het staat eenieder vrij om zijn/haar leven te beëindigen wanneer je dat maar wil, maar daar moet je niet iemand anders (en zeker niet wettelijk) mee belasten was mijn standpunt. Als u vindt dat uw leven is “voltooid” trek dan gerust alle stekkers (pillen, drankjes etc. etc. om u op de been te houden) er uit, ga je vanzelf wel dood.
          Maar als u in die grote Toean gelooft, zou ik het risico niet willen nemen, wat Hij zou zeggen bij ” aankomst” .

        • Pierre de la Croix zegt:

          Neen hoor meneer Indorein, toen ik het had over de oorspronkelijke houdbaarheid van de mens heb ik niet aan het Boek der Boeken gedacht. Wist niet eens dat daar een grens van 80 jaar werd genoemd. Oude of nieuwe testament? Ik meen mij te herinneren dat in het OT iets stond over ene Methusalem, die ……. ik weet het niet meer precies ……. 600? jaar werd. Dan had je natuurlijk Abraham en Sarah. Die werden behoorlijk oud. Abraham kon bovendien op hoge leeftijd nog een kindje verwekken bij een slavin. Ben benieuwd naar zijn Obat Koeat. Zou in het OT nog een recept zijn te vinden?

          Zo ik op spiritueel gebied al iets ben, dan ben ik agnost. Vroeger ook nog actief Vrijmetselaar. Ik beschouw de Biblos als een van de grondslagen van “onze” westerse beschaving maar beschouw de letterlijke tekst niet als absolute waarheid.

          En verder …… ach …… met mijn verhaaltje wilde ik alleen maar wat in de bus blazen. Mijn mening geven. Meedoen met de grote jongens en meisjes. Men mag het met mij eens zijn of niet. Ik heb niet de illusie dat ik de wereld in mijn uppie kan verbeteren.

          I’m forever blowing bubbles ……..

          Pak Pierre

        • Jan A. Somers zegt:

          “” Ik heb jullie mensen geschapen voor een levensduur van maximaal 40 jaar.” ” Met 40 jaar heb je Abraham gezien. Vrouwen worden afgescheept met Sarah, maar dat is niet rechtsgeldig.

        • Pierre de la Croix zegt:

          “Met 40 jaar heb je Abraham gezien”.

          Is dat niet pas als je 50 wordt? Als je hem ziet, dan kan je ook weten waar hij de mosterd haalt. Dan kan je je leven als “voltooid” beschouwen.

          Pak Pierre

        • Jan A. Somers zegt:

          Ja natuurlijk, 50 jaar. Maar ja, ik ben al niet zo bijbelvast en 40/50 is al zo lang geleden, dat ik een generale repetitie voor mijn dementie niet uit de weg ga. Met een echte kruisridder als mantelzorger in opleiding.

      • Loekie zegt:

        Met de Pechtold-pil hoef je niemand te vragen? Om de pil zul je toch werkelijk moeten vragen. Inslikken moet je zelf doen, dat wel. Gelijk je iemand vraagt om een revolver. Schieten door je strot doe je zelf. En als je geen zin hebt om wie ook iets te vragen, dan snij je gewoon je polsen door.

        • bert zegt:

          Tjonge jonge ,Ik heb even de pil van Pechtold genoemd en de reacties stromen binnen,ja sorry Boeroeng wel off topic,Ik ben net terug van het verzorgingstehuis in de Bijlmer,daar help ik 2 Hollanders 1 van 77 jaar en 1 van 61 jaar beiden totaal invalide en beiden dragen een luier maar ze hebben beiden nog lol in het leven ook en misschien wel doordat iemand naar ze omkijkt maar bij de bar aangekomen zie ik een man ,ik schat zijn leeftijd op 66 ,hoofd omlaag ,blik op oneindig ,ik heb die man wel vaker gezien en kan niet zeggen dat de levenslust er van af springt,zo zijn er velen .waarom je ellende rekken ?? Pak Pierre heeft het mooi beschreven op is op ,klaar is klaar! Nou plegen er nog steeds mensen zelfmoord door zich op te hangen ,polsen door te snijden of zich voor de trein te storten,dat moet toch allemaal humaner kunnen en moeten.waarom krijgt een dier in uitzichtloze situatie wel een genade prikje en een mens niet??

        • Ron Geenen zegt:

          Blij te horen dat je ook voor een paar oudjes tijd vrijmaakt en hun hulp biedt.

        • Loekie zegt:

          Hoofd omlaag, blik op oneindig….misschien komen er dan de mooiste gedichten in hem op, poëzie die hij ’s nachts in alle stilte opschrijft, met een volmaakt geluksgevoel.
          Waarom hem dan nomineren voor een pilletje?

        • Arthur Olive zegt:

          Waarom krijgt een dier in een uitzichtloze situatie wel een genade prikje en een mens niet??
          Omdat de mens niet het eigendom van zichzelf is, maar een dier is wel het eigendom van de mens.
          Men kan deze Christelijke gedachte natuurlijk afwerpen door ons gelijk te stellen met de dieren.
          By the way, wat we nu zien in de wereld en vooral in Nedeland zijn niet de oorzaken maar de symptomen van het begin van het einde van een civilisatie.
          We hebben als voorbeeld de Griekse en Romeinse..

        • Ron Geenen zegt:

          @Men kan deze Christelijke gedachte natuurlijk afwerpen door ons gelijk te stellen met de dieren.@

          Daar zijn heel wat mensen die minder dan dieren zijn. Dat hebben diverse types in de WW2 wel bewezen.
          Velen zijn ook bekent bij naam.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Bert zegt 23 juli 2017 om 17:50: “Tjonge jonge ,Ik heb even de pil van Pechtold genoemd en de reacties stromen binnen …….”.

          Nou heer Bert, wat is er mooier dan dat. Dan hebt u niet voor de kat z’n tierelier geschreven. Ook “off topic” kan interessante discussies opleveren. Als ze maar niet ontaarden in zure regen en gelijkhebberij.

          Pak Pierre

      • Boeroeng zegt:

        @ Arthur Olive
        Zover ik weet is een arts in Nederland niet verplicht te voldoen aan een euthanasieverzoek en zijn er geen straffen daarvoor ingesteld .

        • bokeller zegt:

          ##Foutje heer dlC !: Niet 40 maar 80 jaar staat in de bijbel waarnaar u kennelijk refereert.###

          De mens leeft zeventig jaar.
          De eerste dertig jaar zijn de menselijke jaren: die gaan snel voorbij.
          Dan is hij gezond, vrolijk, werkt met plezier en verheugt zich over zijn bestaan.

          Maar dan komen de achttien jaren van de ezel.
          Dan wordt hem de ene last na de andere opgelegd; hij moet het koren dragen dat anderen tot voedsel strekt, en slaag en schoppen zijn het loon van zijn dienstbaarheid.

          Dan komen de twaalf jaren van de hond, dan ligt hij in de hoek, gromt, en heeft geen tanden meer om te bijten.

          En als die jaren voorbij zijn, dan vormen de tien jaar van de aap het slot.
          Dan is de mens een zwakhoofd en een dwaas,
          dan doet hij domme dingen en wordt voor de kinderen tot spot
          http://www.beleven.org/verhaal/de_duur_van_het_leven
          siBo

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja … maar als nu blijkt dat de Nederlandse mens richting 80 schuift, hoe ziet zijn leven er na de jaren van de aap eruit? Gaat dat lijken op het leven van een plantje?

          Pak Pierre

        • PLemon zegt:

          @Pak Pierre ” …hoe ziet zijn leven er na de jaren van de aap eruit? ”

          We komen op het gebied van veroudering steeds meer te weten en misschien slaan we die aapjaren wel over?

          *** Oude muizen verjongen door een stofje dat is ontwikkeld aan het Rotterdamse Erasmus MC. De oude plukkerig-kale vacht van snelverouderende muizen werd weer egaal glanzend. Ze reageerden alerter op wat er om hen heen gebeurde en ze renden vaker in hun loopmolentje. Ook hun nieren werkten beter en veel van hun biochemie leek meer op die van een jongere muis. En dat na een behandeling van 30 dagen met het anti-verouderingsstofje FOXO4-DRI. Het onderzoek staat in Cell (donderdag online) en is van de afdeling moleculaire genetica van het Rotterdamse Erasmus MC, onder leiding van Peter de Keizer. https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/23/een-stofje-en-oude-muis-is-als-herboren-7529021-a1551561

  5. Boeroeng zegt:

    Tijd voor deze:

    • Pierre de la Croix zegt:

      Tja …. waar is die afslag van “Indischen in Indonesia niet altijd Indisch” naar euthanasie en pilletjes van Pechtold en Drion ook alweer gemaakt? Doet er niet toe. Was toch wel interessant.

      On topic dan maar weer, als vervolg op mijn – nog on topic – bijdrage van 22 dezer, 1443 uur.

      In mijn krantje van gisteravond een artikel over Surinamers in NL, n.a.v. de stelling/bewering dat de helft van alle Surinamers in NL woont. Er zijn in bepaalde constateringen parallellen te ontdekken met het huidige thema en met “onze” (Indische) geschiedenis na de grote migratiegolf in de vijftiger-zestiger jaren v.d.v.e.:

      1. Het CBS telt de 3de generatie Surinamers NIET mee in het aantal Surinaamse Nederlanders, ongeacht of ze zich nog Surinaams VOELEN. Die 3de generatie betreft de kleinkinderen van Surinamers die vooral in de jaren zeventig naar NL kwamen. Dan heeft de 3de generatie “Indischen” ook niets meer te vrezen, zij zijn gewoon “Nederlander”, tenzij toch weer voortgekomen uit een verdwaalde allochtoon.

      2. Er is geen onderzoek gedaan naar de mate waarin de 3de generatie Surinamers zich nog identificeert met Suriname. Gordon Crunen van het “Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis”, 2de generatie Surinamer, vindt wel dat er een zekere Surinamisering gaande is in de gemeenschap. “Er is steeds meer interesse in de familegeschiednis”. Maar ….. zegt Ruben Gowricharn, hoogleraar sociale cohesie aan de Universiteit van Tilburg: “Over de hele linie identificeert de 3de generatie zich niet met Suriname zoals de eerste. Het is een ander sentiment. Suriname is het land van de grootouders en een beetje een vertrouwd vacantieland. Wat we daarnaast zien is dat Hindoestaanse jongeren zich steeds meer op India oriënteren”. Dat laatste kan wat mij betreft een modegril zijn.

      Ik denk dat “onze” 3de (Indische) generatie voor het overgrote deel ook is vervreemd van Indië en het Indische, dus zeker ook van Indonesia, behoudens misschien van het eten.

      Met de Surinaamse voorbeelden in het achterhoofd is het geen wonder dat de “Indischen” in Indonesië, nu dus ook de volwassen kleinkinderen van hen die “Indië” nog hebben meegemaakt, zich niet verbonden voelen met Nederland, noch met de “Indische Gemeenschap” alhier. Nederland is na 1949 snel achter de westelijke horizon verdwenen; het Nederlands een dode taal geworden (behalve misschien nog in de wetboeken). Bij mijn weten hebben de “Indischen in Indonesia” zich ook niet verenigd in clubs die jaarlijks op 31 augustus (zij weten immers niet beter, bij 31 augustus en Wilhelmina is hun klok blijven stilstaan) “koninginnendag” groots vieren met boerenkool en hutspot, zoals de Amerikaanse Ieren St. Patricks Day.

      De “Indischen in Indonesië” zijn m.i. geheel opgegaan in de Indonesische samenleving, al was het alleen maar om te overleven. Ze onderscheiden zich net als de Chinezen alleen nog in kleur en voorkomen van “mainstream” Indonesia en misschien zijn zij trouw gebleven aan de christelijke godsdienst hunner Europese vaderen.

      Het Indonesische CBS (if any) zal hen ook niet als aparte groep hebben geregistreerd. All gone with the monsoon wind ……

      Pak Pierre

  6. bert zegt:

    In 1850 of zo emigreerden arme Groningse en Gelderlandse boeren naar Suriname hun nakomelingen worden Boeroes genoemd,ze zijn nog overwegend blank en velen wonen in Nederland maar ze noemen zich Surinamer en zo voelen zij zich ook ,net als de Javanen,Hindostanen en Surinaamse Chinezen en Creolen en Libanezen ,hoewel ze allemaal een Nederlands paspoort hebben zullen ze altijd zeggen dat ze in de eerste plaats Surinamer zijn,de teruggekeerde Javanen ,die zich in de jaren 50 weer in Indonesia vestigden wonen samen in een paar dorpen op Sumatra en hoe noemen zij zich ? Juist ja Surinamer .Wat betreft de Indo,s ,ik denk dat er veel is stukgegaan in hun relatie door de Bersiap en de onafhankelijkheid strijd daarna .De animositeit tussen 1 en 2 e generatie Indo,s en de Indonesiers was/is erg groot.Wil je een Indo op deze website boos maken moet je hem indonesier noemen.Pak Ron doet het goed,hij zegt ik ben geen Indonesier en ook geen Nederlander tetapi saya adalah seorang Indo.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Cogito ergo sum Indo. Ik denk, dus ik ben Indo.

      Pak Pierre

    • Pierre de la Croix zegt:

      bert zegt 25 juli 2017 om 15:11: “Pak Ron doet het goed,hij zegt ik ben geen Indonesier en ook geen Nederlander tetapi saya adalah seorang Indo”.

      Een Duitse kroeg- en campingbaas heeft mij ooit “ein komischer Holländer” genoemd en sloeg daarmee precies de spijker op den kop. Ik heb er een stukkie op I4E over geschreven, ergens rond deze tijd in 2011. Nergens écht thuis, door anderen niet herkend als Nederlander, altijd in doen en denken zwervend tussen 2 werelden. Maar ik ben dan ook geen 3de generatie.

      Die Boeroes en Surinaamse Chinezen, Libanezen, Creolen, Hindoestanen, Javanen, Indianen waarover heer Bert schrijft zijn, denk ik, 1ste generatie in Nederland, nog volop met beide benen in Sranang, het lanpanerkoms. Hun kleinkinderen zullen zich anders voelen, oriënteren zich niet meer op het land waar hun grootouders vandaan komen. Was het niet ons aller Ranomi Kromowidjojo die zei dat ze zich voor alles een Groningse voelde?

      Pak Pierre

      • Ron Geenen zegt:

        @Nergens écht thuis, door anderen niet herkend als Nederlander, altijd in doen en denken zwervend tussen 2 werelden. Maar ik ben dan ook geen 3de generatie. @

        Dat is ook een methode van omschrijving.

    • PLemon zegt:

      @Hr Bert “De animositeit tussen 1 en 2 e generatie Indo,s en de Indonesiers was/is erg groot.Wil je een Indo op deze website boos maken moet je hem indonesier noemen”

      Mogelijk dat koloniaal gedrag en verleden een rol hebben gespeeld in het aantrekken en afstoten vd bevolkingsgroepen onderling, maar iemands identiteitsontwikkeling (zoals eerder beschreven) bepaalt wie je bent en voelt. Bij genetisch gemixten is de verwarring natuurlijk groot als je met een meer Aziatisch ogend uiterlijk door onwetenden voor die Indonesiër wordt gehouden als je referentie europees/Nederlands is (geweest). In Indonesië gebeurt ws het omgekeerde dat de blanke gemixten voor Europeanen worden aangezien.

      • Ron Geenen zegt:

        @In Indonesië gebeurt ws het omgekeerde dat de blanke gemixten voor Europeanen worden aangezien.@

        Onderling tussen de verschillende Indonesiërs gebeurd het ook. Mijn familie in het noorden van Sumatra, het Siantar gebied (Batakkers), moeten ook niet veel van de Minangkabau hebben. En de Minang mensen hebben het ook niet erg begrepen op de Javanen. De Nias mensen hebben ook zo hun gedachten. Vermoedelijk zal dat het zelfde zijn op Java. En dit alles wordt nog eens bevordert door het wonen op eilanden. Het enige dat hun wat bij elkaar brengt, is zaken doen.
        Ben benieuwd als er een nieuwe Indonesische hoofdplaats op Borneo wordt gebouwd.

        • Jan A. Somers zegt:

          “het Siantar gebied (Batakkers), moeten ook niet veel van de Minangkabau hebben. En de Minang mensen hebben het ook niet erg begrepen op de Javanen. De Nias mensen hebben ook zo hun gedachten.” De RIS is niet voor niets buiten Java/Sumatra geboren!

        • Ron Geenen zegt:

          @De RIS is niet voor niets buiten Java/Sumatra geboren!@

          Ja, dat zegt genoeg. Misschien zullen eens een paar van deze volkeren opstaan en ook hun eigen staatje vormen.

      • bert zegt:

        @Pak Plemon,Ik schaak al tientallen jaren bij diverse schaakclubs,nou is het mooie van schakers ,wat je achtergrond en maatschappelijke positie ook is ,het is niet belangrijk,het enige wat telt is je schaaksterkte,zo kan het gebeuren dat een toenmalig 1 e kamervoorzitter ene prof dr X heel vriendelijk en amicaal omging met een zeer donkere al jarenlang werkloze Antilliaan die zelfs thuis uitnodigde om te schaken en de prof dr voelde zich vereerd omdat die Antilliaan de veel betere schaker was.Ik speelde eens tegen tegen een clubgenoot ,ik ken hem al 20 jaar,hadden we het over mijn achternaam ,hij vond die maar moeilijk om te schrijven,leg ik hem uit dat het oorspronkelijk een Duitse naam is en dat ik van gemengde afkomst was.Hij viel zowat van zijn stoel “” Bert ik dacht dat je een Indonesier was ! “” Ha ha moet ik dan boos worden ?? Nee natuurlijk,ik ben zelfs meer Nederlands dan Indonesisch van bloed dan ,alleen bij mij overheerst het Indonesisch bloed ,bij mijn broers en zusters overheerst meer het Nederlandse element.In Indonesie werd ik ook als Indonesier gezien ,terwijl mijn volle broer voor Hollander werd uitgemaakt.Ik vind dat je je als individu nooit voor je afkomst moet schamen want een hogere macht ( GOD,ALLAH ) heeft je zo op de wereld gezet amen.

        • PLemon zegt:

          @Hr Bert “…. je als individu nooit voor je afkomst moet schamen”

          Inderdaad als je negatieve gevoelens hebt gekregen of overgehouden aan 1 of meerdere nationaliteiten van een voorouder kan het voorkomen. In de koloniale context bijna normaal dat men de Aziatische roots liever wegmoffelde . ..maar ja het pigment en hele uiterlijk verraden de tropeninvloed.
          Het beste is om zonder die valse schaamte de verkeerde benoeming te ondergaan (de andere beoordeelt je op wat die ziet immers) en als die ervoor openstaat uitleggen hoe de vork in de steel zit.

  7. van den Broek van een andere generatie zegt:

    ben ik Indo, dus ik besta ? Hoe vertaal ik dat in het latijn?

    • Loekie zegt:

      Naar verluidt is er overigens wel een verschil tussen dingen die door je hoofd schieten en denken.

      • Pierre de la Croix zegt:

        In onnadenkendheid kan men zich wel eens door het hoofd schieten. Maar dan zijn wij weer dichtbij het pilletje van Pechtold en dus ……

        Pak Pierre

    • Indorein zegt:

      Ik zou liever zeggen: Ik ben Indo: ” je maintaindrai!”

      • Indorein zegt:

        sorry: maintiendrai

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ik heb bijna 8 jaar lang een jasje gedragen met een fraaie geborduurde leeuw op de linkermouw en het onderschrift: “Je maintiendrai”. Het was mij toen duidelijk gemaakt wat ik zou moeten handhaven, nl. “onze” (Nederlandse) onafhankelijkheid en waarden voor het geval de boze Sowjets die zouden willen aantasten.

          Maar wat zou ik nu nog als hoogbejaarde Indo moeten handhaven? Wellicht geeft het IP uitsluitsel.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          Waarom eigenlijk een Franse tekst onder een NL leeuw? Trouwens ik las net een artikel in het Nederlands waarin wordt gesuggereerd om het Nederlands langzamerhand geheel af te schaffen.
          Te beginnen met de universiteiten om langzaam geheel over te gaan op het Engels.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nu ja, op die universiteiten wordt inmiddels water in de Engelse wijn gedaan. Voor Nederlandstalige hoogleraren is Pidgin ook toegestaan.

          Pak Pierre

  8. Jan A. Somers zegt:

    Mijn vader, een bakkerszoon zei: waar brood gebakken wordt ben ik thuis. Over Nederland en Indonesië zeg ik op beide plaatsen: Hier ben ik thuis, daar voel ik me thuis. Nu zit ik thuis.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s