Tolk van Java, 50.000 x verkocht

Alfred Birney zet op twitter:

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

41 reacties op Tolk van Java, 50.000 x verkocht

  1. van den Broek van een andere generatie zegt:

    “Geen gewoon Indisch meisje” van Marion Bloem haalde meer dan 200.000 exemplaren, veelal door Indische Nederlanders gelezen. Zij heeft de E. du Perron-literatuurprijs gewonnen voor haar gehele oeuvre,helaas niet voor haar meest bekend boek.

    En nu haalt Alfred Birney de hoofdprijs en met meer dan 50.000 boeken boeken verkocht. Het is voor een Indische schrijver wel de doorbraak naar een Nederlands publiek en dat met een boek dat over Indie, de koloniale oorlog en daarna gaat. dat alles gezien vanuit Alfred Birney.

    Heeft iemand anders op dit blog het boek gelezen? Ik heb een 1ste druk en door dhr Birney gesigneerd, wordt geld waard. Ik ben pas bij pagina 100. Ik zou wel meer over het boek willen horen. Herkennen de Indische mensen zich in het boe?, de sfeertekening, die tijd daar in Indie, trouwens weinig tempo doeloe. Er werd wel veel geslagen in Indiek, ook door leraren van de zondagsschool.

    • Loekie zegt:

      Het herkenbare en de crux is iets wat we al wisten: dat er nogal wat gekke Indische vaders rondliepen. Gek omdat ze hun ervaringen, frustraties, trauma’s, schuldgevoelens, onmacht enz. afreageerden op hun vrouw en kinderen.

  2. van den Broek van een andere generatie zegt:

    Alfred Birney geeft wel een merkwaardige kijk op de Indische samenleving van vòòr de oorlog. In indie schijnt het normaal gevonden te zijn dat een Europeaan Nolan, een advocaat nog wel, zijn kinderen bij een Chinese vrouw niet erkend. Ondanks dat wonen die kinderen wel bijelkaar. Eèn van die kinderen is de vader van A.Birney. ik ben bezig aan het hoofdstuk over de oorlog, WO2 wel te verstaan, en de houding van een niet-erkend kind (een bastaard in de ogen van de Indische samenleving) behorend tot de Chinese groep en zijn bemoeienissen bij een Indonesische (???) verzetsgroep.

    Birney beschrijft het overtuigend, zodanig dat het ook een breed Nederlands publiek raakt, eindelijk en voor de eerste keer.

    • Ron Geenen zegt:

      @Birney beschrijft het overtuigend, zodanig dat het ook een breed Nederlands publiek raakt, eindelijk en voor de eerste keer.@

      Is de inhoud van dat boek allemaal waarheid of gewoon een roman met algemeen bekende feiten waarom heen geborduurd werd?

      • Pierre de la Croix zegt:

        Lees Loekie 15 juli 1829 uur: De waarheid is wat we al wisten, nl. dat er nogal wat gekke Indische vaders rondliepen.

        Tja ….. gelukkig schrijft zij of hij “rondliepen”. Nu niet meer dus.

        Pak Pierre

  3. ellen zegt:

    De verdienste van Alfred Birney is, dat zijn boek De tolk van Java op het juiste moment verschijnt. Af en toe komt het voor, dat Nederland belangstelling heeft voor haar koloniaal verleden – volgens Remco Raben het weerlichtverschijnsel – waardoor een onderwerp opeens weer belicht wordt. Deze keer is het de dekolonisatie en de oorlogsmisdaden, die op het bordje liggen van de heren historici (immers, in september 2017 begint een groot 4-jarig onderzoek), en terug wordt gekaatst naar het Nederlandse lezerspubliek.

  4. Boeroeng zegt:


    Een film uit 1997 over de familie Birnie.
    Wat Alfred Birney vertelde…. daar begreep ik van dat zijn vader die niet-erkenning verklaarde dat vader Willem het familiekapitaal wilde beschermen. Alfred weet niet of hij dat moet aannemen.
    Advocaat Willem Birnie was in 1892 gehuwd met een achternicht Aleida Birnie.
    Was hij nog gehuwd toen hij kinderen kreeg bij een andere vrouw?
    Dan kon hij de kinderen niet erkennen

    • Roy Denny van Ommen zegt:

      Heb het gelezen t/m het hoofdstuk van de Kaalkop, inclusief de dood van advocaat Nolan. Ik heb nog niet begrepen waar de schriver Birney heet. Komt dat nog later in het boek? Overigens moet ik zeggen dat ik gevoelsmatig meer sympathie voel voor Arto (tot zover als ik ben in het boek) dan voor bepaald uitspraken van de schrijver. Maar dan kan nog veranderen denk ik naarmate ik verder lees.
      Ben zelf geboren in Jakarta (1947) als oudste zoon van KNIL militair. Ook best wel klappen gehad van papa, maar hij sloeg mijn moeder zeker niet. Ook ondanks de klappen op latere leeftijd alleen maar liefde gevoeld van en voor mijn vader. Helaas veel te jong overleden.

      • Roy Denny van Ommen zegt:

        Weet niet hoe ik typo’s moet verbeteren in mijn reactie. Sorry

        • Ron Geenen zegt:

          @Weet niet hoe ik typo’s moet verbeteren in mijn reactie. Sorry@
          Helemaal niet erg. Op de keyboard (type apparaat) onder F11 en F12 is een grote knop waarop bij mij staat “Backspace”. Die veegt de getypte letter of nummer uit. Bij iedere indruk veegt u er een uit. Houd u het ingedrukt dat veegt u alles uit. Hoop dat helpt. Trouwens de naam van Ommen, uit Padang Sumatra?

        • Roy Denny van Ommen zegt:

          Ik bedoel typo’s verbeteren nadat je de reaktie verzonden hebt. Mijn moeder (Haacke) is uit Padang, vader (zoals een heleboel van Ommens) uit Sawah Loento, nazaten van Charles Artur van Ommen.

        • Ron Geenen zegt:

          Dat dacht ik al. Ik ben een Geenen van Sawah Lunto en enkele Geenen zijn met van Ommen getrouwd. Van moeders kant, Chevalier, is ook met een van Ommen getrouwd. Bob Jungst zijn moeder is mijn tante Ietje van Ommen.

        • Roy Denny van Ommen zegt:

          Nora Sophia Van Ommen (tante Noor) is een zus van mijn opa Leonard van Ommen kant) en getrouwd met Adriaan Geenen. Mijn neef Ben van Ommen, zoon van oom Didik, is nog enkele keren naar Sawah Lunto terug gegaan om het graf van opa Arthur te vinden en te restaureren. Dat is mooi gelukt. Ben ontdekte dat zijn oude school er nog precies hetzelfde uit zag en heeft nog in zijn oude schoolbank gezeten.
          Over “Tolk van Java”. Ik heb er een probleem mee wanneer ik niet weet of het boek fiction, non-fiction of een fiction gebaseerd op ware gebeurtenissen is. Ik wil weten of Tolk van Java in zijn totaliteit werkelijk waar gebeurd is.

        • Ron Geenen zegt:

          Dan klopt het volgende misschien ook met jouw gegevens en zijn ergens ook familie, waarschijnlijk in de 2de of 3de graad:
          1.2.3.4h.7 Geenen Adriaan born Padang on 10-03-1901, is married to Nora Sophia van Ommen, daughter from Charles Arthur van Ommen and Louise Iseli, born at Sawahlunto on 12-01-1904. She died in Amsterdam on 17-05-2002.

          Out of this marriage 6 children:

          1. Geenen Willy Julius (Toekele)
          *Born Sawah Loento 12-04-1922, died Asten, Netherlands 24-10-1990.
          Married to Sonja Ilse Kuneman, born Ngadiloeweh, 20 -10-1926 and she died in Eindhoven on 02-04-2002. Out of this marriage 11 children.

          2. Geenen Eugenie Eleonora (Nini)
          * born Sawah Loento 25-10-1923
          Married to Alex Theodore Soereka, born 18-09-1916 in Sawahlunto and he died on 17-07-1998 in Aurora, Colorado, USA..

          3. Geenen Charles August (Nono)
          * born Sawah Loento 09-09-1925 and he died in Breda on 11-07-1976. He married to Johanna Theodora Philips, born 21-08-1928 in Bandoeng. Their marriage date was 11-09-1951 in Bandoeng. They had 6 children.

          4. Geenen Jozef Adrianus (Jojo)
          * born SawahLoento 31-01-1928, and he died on 02-10-2007 in Sneek, Netherlands. He was married to Hendrika Johanna Verheijen on 19-06-1957, Amsterdam, born 14-01-1937 in Amsterdam. Out of this marriage 3 children.

          5. Geenen Gwendoline (Wenna)
          * Born SawahLoento 26-09-1934. She married with Louis Johan van Beekom, born in Tjimahi on 7-05-1928, in Amsterdam on 30-05-1959.

          6. Geenen Rudolf Alexander (Oeti)
          * Born SawahLoento 16-08-1937 and he died in Purmerend, Netherlands in 22-12-2009. Rudolf Alexander was married to Irene Juliana Thijsen, born 31-03-1942, Bandung. They married in Asten, Netherlands on 27-07-1962 and they had 2 children.

          Adriaan Geenen is namelijk ook een oudere broer van mijn vader Eddie Geenen uit Sawah Lunto. Op mijn web vindt je heel wat meer: https://MyIndoWorld.com

        • Ron Geenen zegt:

          Over het boek dat je aan het lezen, heb ik geen zinnig antwoord. Ik kan alleen zeggen dat ik het vermoeden heb dat het niet echt gebeurd is. De schrijver heeft wel slechte ervaring gehad en borduurt er omheen. Dus je moet maar raden wat waar is en wat niet.

      • Roy Denny van Ommen zegt:

        Klopt allemaal. Ik kende oom Toekle en oom Nono van zien en ontmoeten. Waren kampvrienden van mijn vader. Heb dat allemaal al uitgezocht en ben nu bezig om meer te weten te komen van de achtergronden van mijn vader en moeder. Dat is heel wat lastiger dan de stambomen moet ik zeggen.

        • Roy Denny van Ommen zegt:

          Tja, zo zie ik dat boek tot nu toe ook. Een teleurstelling eigenlijk, alhoewel er veel dingen in staan die ik interessant vindt. Maar het niet zeker weten of het echt is oof niet, dat bederft toch wel mijn leesplezier.
          Trouwens, mijn moeder, Else Van Ommen-Haacke is op 31 oktober 2017 op 93 jarige leeftijd overleden. Zij was de laatste van haar taak van de Haacke’s…….

        • Ron Geenen zegt:

          Jammer, dat je moeder al overleden is, want zij en velen van die leeftijd weten veel uit onze tijd voor de oorlog. Ken je Bob en Ellie Jungst? Zijn moeder is een meisje van Ommen. Bob zelf is nu ongeveer 85, een paar jaren ouder dan ik. Hij woont in Ridderkerk. Zijn jongere zus van 81 woont in Den Bosch en haar naam is Ine. Als je ze wil bereiken dan heb ik meer gegevens.

        • Roy Denny van Ommen zegt:

          Heb sinds kort via Facebook contact met Jolanda Braamhorst-Jungst. Een jongere broer van mijn moeder (oom Olly) was getrouwd met Hertha Louise Jungst (tante Nini). Beiden overleden. Met hun dochter Corrie heb ik regelmatig contact via facebook. ook met andere aanverwanten heb ik contact via FB, zoal bijv met tante Tine (van Ommen-Douwes). Tot zover. Ga nu tidur, het is hier half twaalf ‘s-avonds.

        • Ron Geenen zegt:

          Half twaalf? Waar woon je? Voor de duidelijkheid, ik in Californie.

        • Roy Denny van Ommen zegt:

          Wij wonen op Curacao.

        • Roy Denny van Ommen zegt:

          Trouwens, heb weinig kennis van de broers en zussen van mijn vader die naar USA zijn verhuid. Hun namen en de namen van hun partners ken ik. Volgens mij is er nog 1 broer van mijn vader in leven in Californie. Frans Ludwig van Ommen, oom Diediet.

        • bokeller zegt:

          Dag Roy,
          Ik heb dit ff gevolgd en een vraagje is
          je Pa Okke van Ommen
          En verder dacht ik, dat je Tante Paula nog
          in leven is.
          Je oom Boij is mijn leeftijdsgenoot en nog
          opgezocht in Amerika.
          Eric Dekkers, de zoon van Gerdie Wijshijer
          en non van Ommen,was aanwezig op mijn
          60 jaar huwelijksfeest te Arnhem.
          siBo

  5. ellen zegt:

    “Een man kon – in beginsel – een kind niet erkennen wanneer het kind geboren is buiten zijn eigen gezinsleven. In deze situatie heeft de man elders een gezin, maar bij een andere vrouw nog een kind verwekt. De man kan het kind van deze andere vrouw alleen erkennen wanneer komt vast te staan dat de man nauwe persoonlijke betrekkingen heeft met het te erkennen kind. Dit is moeilijk te beoordelen, omdat de man met zijn eerste gezin over het algemeen al nauwe persoonlijke betrekkingen heeft. De meeste problemen gaan over de toestemming die de moeder van kind het moet geven indien de man het kind wil erkennen. Geeft de moeder geen toestemming tot erkenning van het kind, dan kan de man vervangende toestemming tot erkenning verzoeken bij de rechtbank. Ook de wettige echtgenote van de man is hierbij betrokken. Daarvoor is een advocaat nodig. Dus via de rechtbank was erkenning van een buitenechtelijke kind wel mogelijk. Per 1 april 2014 hoeft de rechter niet meer aan te pas te komen. De vader kan zelf naar de gemeente toestappen om het kind van een andere vrouw te erkennen. Het blijft wel noodzakelijk dat de moeder toestemming geeft om het kind te erkennen. Mocht de moeder haar toestemming weigeren, dan zal de man zich tot de rechtbank moeten wenden om vervangende toestemming voor de erkenning te krijgen. Dit geldt voor elke man, ongeacht of hij getrouwd is of niet.” (Bron: Wingen advocatuur, en Cleerdin Hamer Advocaten). Aan erkenning zit wel onderhoudsplicht en erfrecht vast. Misschien heeft (de familie van) de wettige echtgenote bezwaar gemaakt tegen deze erkenning, vanwege de latere erfenis. De familie Birnie was schatrijk.

    • Boeroeng zegt:

      Ellen,
      Deze webpagina gaat over 2017 Nederland
      https://wingenadvocatuur.nl/echtscheidingsrecht-familierecht/erkenning-en-duo-moederschap/
      Zover ik begreep, van 100 jaar terug in Indië .
      * Kon een Indonesische moeder, niet een kind erkennen voor de burgerlijke stand, als ze zelf niet ingeschreven staat als Europeaan
      * Een gehuwde Europese vader kon niet een tijdens het huwelijk geboren buitenechtelijk kind erkennen, als dat huwelijk nog gaande is, Dan geef hij impliciet aan dat zijn wettelijke echtgenote de biologische moeder is, wat een valse aangifte is.

      Willem Birnie kon wel na de scheiding buitenechtelijke kinderen erkennen, maar vaak schoof een vader dat op de lange baan en vergat het. Heel normaal in Indië.
      Maar wellicht begreep ik iets juridisch niet goed.

  6. ellen zegt:

    Boeroeng, ik ga het – via email – rechtstreeks aan Wingen advocatuur vragen hoe het zat in Nederlands-Indie, zo’n 100 jaar geleden. Wordt vervolgd.

  7. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    blz 87 Sie Arend is de vader van Alfred Birney. De onwettige vader van Sie Arend , Willem Nolan, was als Indo-European geboren in Djember en had zijn rechtenstudie in Nederland gevolgd. Deze man was getrouwd geweest met zijn nicht Aleida en had met haar 2 kinderen.
    De moeder van Sie Arend was Sie Swan Nio. Ze was gescheiden van haar chinese echtgenoot Djie Lian Hwa Nio, van wie zij een dochter had.

    Waarom Willem Nolan niet de kinderen van Sie Swan Nio wilde erkennen, wordt in het boek, voor zover ik gelezen heb, niet duidelijk gemaakt.
    Gelukkig had de moeder haar kinderen wel volgens de wet erkend, zonder erkenning bestaat. van rechtswege geen verwantschap tussen moeder en kind (althans dat staat in het boek. Dat was tempo doelloes in Ned. Indie!!!!!!! In een gekkenhuis waren de verhoudingen beter geregeld, waarvan acte.

  8. van den Broek van een andere generatie zegt:

    De moeder van Sie Arend,dwz Swan Nio had in Indie de status van Vreemde Oosterlinge i.c. Pernanakan. In zijn boek beschrijft A. Birney de “notariële acte van erkenning,” die lijkt hij in zijn bezit te hebben.

    De Chinese moeder dient tenminste haar kind te erkennen anders raakt de bastaard volgens de acte automatisch bij de voogdij terecht en dan zou het kind wellicht ingedeeld worden bij de Inlanders. Zo zat de koloniale Indische maatschappij inelkaar, tempo doeloe, de niet zo goede oude tijd.

    • Boeroeng zegt:

      about “notariële acte van erkenning,”
      Dat snap ik niet zo.
      Een erkenning voor de Europese Burgerlijke Stand kan alleen een Europeaan doen.
      Er was op een zeker moment een regeling ingevoerd (1830) dat een Europese vader alleen een erkenning kan doen als de niet-europese moeder akkoord gaat.
      Toch, haar toestemming op zich is nog geen erkenning voor de burgerlijke stand , dwz dat het kind als Europeaan genoteerd wordt. Dat kan alleen door erkenning van de Europese vader , zoals de advocaat Willem Birnie

  9. Jan A. Somers zegt:

    Tolk van Java staat bij de NRC nr 1. Bij Van Stockum nr 7. Verschil moet er zijn.

  10. van den Broek van een andere generatie zegt:

    Chinezen hadden in Indie een bijzondere rechtspositie, een status-apart. Zij vielen onder “Vreemde Oosterlingen” (Peranakan) . Hun rechtspositie was in Indie min of meer gelijkgesteld aan die van de Inlanders dwz onderdaanschap.Bijvoorbeeld hadden zij een pas nodig om te reizen en dienden in bepaalde wijken te wonen.

    Terug naar A. Birney
    De Chinezen hadden een aparte acte van geboorten bij de Burgelijke Stand. Erkenning kan geschieden bij notariële acte als bij de ambtenaar van de Burgelijke stand.Wordt het kind binnen 3 maanden niet erkend, dan benoemd de Raad van Justitie op voorstel van de Wees- en Boedelkamer een voogd. Dit wat betreft de Chinezen in Ned.-Indie.

    Een Indie werd e.e.a. werd niet per wet, maar per regeringsreglement (R.R.) geregeld, waarbij de gezagsdragers in Indie een grote mate van beslissingsvrijheid hadden dwz een grote mate van willekeur was ingebouwd gericht op het behoud van de koloniale verhoudingen.

    • Jan A. Somers zegt:

      ““Vreemde Oosterlingen” (Peranakan)” Het gaat om de bevolkingsgroep die gebruik kan maken van op Chinezen toepasselijke rechtsregels, voornamelijk afwijkend familierecht, bijvoorbeeld adoptie. En de peranakan is niet hetzelfde, maar daarvan afgeleid. En als je onder de Europese rechtsregels wilt gaan vallen kan dat geregeld worden: I.S. Art, 163 (5), De Gouverneur-Generaal is bevoegd (…) de bepalingen voor Europeanen toepasselijk te verklaren op personen, daaraan niet onderworpen. (…).
      Dat ‘dienden’ is wel erg oud! Dat was nog de tijd dat je in de Chinese wijk het recht had van exterritorialiteit. Dat is te veel om hier te verklaren, zie mijn dissertatie. Het oudste Nederlandse voorbeeld hiervan is de vestiging van de Schotten in Veere. Maar ook van de Italianen in de Levant. Maar in ‘mijn tijd’ was dat ‘dienden’ er niet meer, wij hadden Chinese buren. Maar de Chinese wijk genoot wel een grote voorkeur. Dat principe bestaat nog steeds: China Town.
      “per regeringsreglement (R.R.) geregeld,” Ook dat was erg oud! In Indië ging het om de Indische Staatsregeling 1925 (met de latere wijzigingen). Vergelijkbaar met de Nederlandse grondwet, een verzameling van basisregels waaraan het bestuur dient te voldoen. Een basis voor de rechtszekerheid, iedereen weet waar je aan toe bent, juist geen willekeur!
      “waarbij de gezagsdragers in Indie een grote mate van beslissingsvrijheid hadden ” Klopt helemaal, Art. 61, lid 2 Gw, dat de regeling van de inwendige aangelegenheden van Nederlandsch-Indië (…) moet worden overgelaten aan aldaar gevestigde organen.” Dat wilden we toch in Indië?
      “op het behoud van de koloniale verhoudingen.” Dat gebeurde niet zo in Indië als wel in het Moederland. De petitie Soetardjo bijvoorbeeld was een schoolvoorbeeld van het doorbreken van de koloniale verhoudingen, met een meerderheid(!) vastgesteld, in Indië. Afgewezen door Nederland! Daar zat het behoud!

  11. van den Broek van een andere generatie zegt:

    Het reglement dat Chinezen verplicht waren in aangewezen wijken te wonen werd pas opgeheven in 1915 Staatsblad n° 679, dat lijkt me in de geschiedenis van Ned. Indie niet zolang geleden. Het gebruik van Exterritorialiteit van een Chinese wijk lijkt me weinig gefundeerd en volledig uit de lucht gegrepen, wanneer ik dat vanuit Chinees oogpunt bekijkt.

    Willekeur in Indie??? Neem nou de beruchte Politierol voor Chinezen, daarover werd toch alleen met afgrijzen gesproken? Dat was toch het toppunt van willekeur, ook in Indie.
    Met de politierechtspraak, ook wel genoemd de POLITIEROL werd de lagere strafrechtspraak bedoeld die uitgeoefend werd door een BESTUURSAMBTENAAR (rechtspraak door een ambtenaar, geen rechter) inzake overtredingen, begaan door INLANDERS en de met hen gelijkgestelde personen. Hoe werden Europeanen in Indie behandeld? Apart zeker, was ook een ander ras.
    De bestuursambtenaar kon na eigen goeddunken RECHT SPREKEN, dat kan toch alleen maar in een kolonie of onderontwikkeld land? TRIAS POLITICA was toch een scheldwoord in Indie?

    Ik moet wel schaterlachen als de Indische Staatsregeling met de Nederlandse Grondwet wordt vergeleken. Staatsrechtelijk klopt de redenering ook bij oppervlakkige bestudering van geen kant. Dat is hetzelfde als te zeggen dat Indie een parlementaire democratie was met de Volksraad als een parlement om het eufemistisch uit te drukken.
    Wat waren dan die onderdanen ZONDER Nederlanderschap, die waren toch vreemdeling in eigen land?? Dat wilden WE, de Nederlanders of aan hen gelijkgestemden in Ned. Indie . Ik kan toch moeilijk beweren dat de Vaderlandse Club een liberale sociëteit was met Mussert als Erelid?

    Met MEERDERHEID van Wat werd de petitie Soetardjo vastgesteld. Dat is toch iets anders dan op democratische wijze besloten. Zoals altijd besloot Nederland, dus de koloniale verhoudingen waren duidelijk en op behoud gericht.

    We dienen wel de zaken in hun historisch verband te bezien, anders krijg je reacties als voorgaande.

  12. Boeroeng zegt:

  13. Boeroeng zegt:

    Inmiddels is het boek 80.000 x verkocht

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s