‘Indo’s discrimineren als de neten.’

Welke rol speelt afkomst in Nederland? Dat onderzoekt de Volkskrant in een reeks interviews. Ondernemer Rob Malasch (70): ‘Indo’s discrimineren als de neten.’ volkskrant.nl.

Dit artikel zit voor de rest  achter een betaalmuur. Maar lees hier verder .

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

70 reacties op ‘Indo’s discrimineren als de neten.’

  1. Boeroeng zegt:

    Rob doet zijn best indo kasasar te zijn.
    Zelfs als zijn moeder geen punt maakt van zijn homosexualiteit, is dat ook een reden voor hem afstand te nemen van zijn afkomst.

    Bij indo kasasar willen zijn hoort het overnemen van de belanda-stereotyperingen
    Zoals “indo’s stikken van de nostalgie”.
    Alfred Birney en Marion Bloem zijn geboren en getogen in Nederland.
    Hoezo stikken zij van de nostalgie ?

    • Trudy Verstegen zegt:

      Een Indisch dilemma.
      Het interview met dhr. Malasch laat een andere beleving van het Indisch spectrum zien. Hij vertegenwoordigd een stroming die ook door andere Indo’s op onderdelen zo wordt beleden, verder is het natuurlijk zijn persoonlijk verhaal. De contradictie die zijn betoog oproept is dat de negatieve aspecten en associaties die hij waarneemt binnen de Indische cultuur met even veel gemak positief weerlegbaar zijn. Hij vergeet gemakshalve dat zijn Indische achtergrond hem mede gevormd heeft tot wat hij nu is.
      Deze haat liefde verhouding is een aardige aanjager om je zelf te determineren en te identificeren. M.i. een van de gevolgen van het niet verwerkte (geaccepteerde) koloniale verleden binnen de Nederlands geschiedenis zowel in het klein, het persoonlijk verhaal als in het groot, de officiële canon koloniale geschiedenis. Net zo als Indo’s het belangrijk vinden om vooral te benadrukken dat zij Nederlands zijn. Maar Indo’s met een kleurtje vallen door de mand, zij zijn voor de doorsnee inboorling van hier toch een allochtoon. Ook ‘klapper Javaan’* Malasch ontkomt hier niet aan. *werd ooit als compliment gebruikt tijdens een van zijn Indomania’s. Zijn stekelige en soms ronduit ongenuanceerde kritiek op mede indo’s zegt veel meer over hem zelf en toont de spagaat aan waarin sommige Indo’s verkeren.
      Het willen laten zien van een ander Indisch zijn via zijn Indomania bijeenkomsten verschilt in wezen nauwelijks dat van de Pasar Malams in den lande. Voor mij blijft hij die Indo die het nodig heeft om iedere keer weer duidelijk te maken dat niet zò’n Indo is en zo wordt je vanzelf een ‘über Indo’

  2. e.m. zegt:

    Terimah kasih webmaster voor het artikel !

    @“”Molukkers lagen ver af van de Europese maatstaf, die werden gezien als een lagere kaste. Mij werd verteld dat ik daar beter niet mee kon omgaan. Tot ik ze tegenkwam in de stad, bij het uitgaan. Het waren fantastische jongens en meiden, ze zagen er prachtig uit.””@

    — My man !!! 😀

  3. Anoniem zegt:

    Rob Malasch jij bent helemaal de weg kwijt. Indisch zijn is een gevoel meer niet. gegroet Djainem

  4. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Heer Rob Malasch lijkt me best een interessante man. Met Philip Glass en Laurie Anderson organiseert hij in november het Days and Nights Festival in de Melkweg in Amsterdam.
    Helaas begrijp ik zijn zinnen in het interview niet. Ik ken weliswaar zijn land van Herkomst maar ik snap niet waar hij naartoe wil, wat voorbeelden:

    Citaat 1:……….Door mijn smaak, door de keuzen die ik maak, discrimineer ik al. Indo’s discrimineren als de neten…….. Als ze mij zouden discrimineren, het is nog de vraag of dat kan, weet ik hoe ik daarmee moet omgaan. Ik heb mijn intelligentie, ik heb mijn plek en ik weet hoe ik die moet verdedigen. Als er gediscrimineerd moet worden, doe ik het zelf wel.’……

    Keuze is volgens dhr Malasch discrimineren!!!! Maar dhr. Malasch mag toch voor een goed begrip wel uitleggen dat discrimineren veel verder gaat, anders waar praat hij over?

    Citaat 2 ……..VOELDE U ZICH ANDERS? …’Ik realiseerde me niet eens dat ik Indisch was, het werd tegen me gezegd. Het was net zoals met homoseksualiteit, dat ze tegen me zeiden: jij bent met die jongen, dus je bent homo. O, is dat zo? Ik zit niet vast aan die labels……

    Als iemand tegen dhr. Malasch zegt, dat hij Indo is, is dat een label, omdat hij zich dat niet realiseert. Maar als ik me al realiseer dat ik Indo ben, wat heb ik dan volgens deze Heer, een gespleten persoonlijkheid en rijp voor de fröbelschool?

    Citaat 3……veertig jaar ben ik met dezelfde vriend, hij komt uit Noorwegen en heeft niets met Indonesië.’ Dat zie ik als een bevestiging van mijn keuzevrijheid. ……..

    En als die Noorse vriend nou eens hoog-blond zou zijn? Dat past toch in die typische Indische stereotype benadering een zo blank en blond mogelijke partner te kiezen?
    Anders gesteld: als hij een Nederlandse vriend zou hebben gehad dan is dat geen keuzevrijheid maar post-koloniale determinatie of conditionering?

  5. Boeroeng zegt:

    Rob Malasch heeft 6 indomania -manifestaties gehouden. http://www.indomania.nl/
    Wat alom gewaardeerd werden door de bezoekers.
    Het thema was ongeveer: indo’s , we zijn er

    • Bert zegt:

      Ik zie weleens Indische feestjes,altijd van het zelfde laken een pak ,veel country en western ,veel weemoedige Indische muziek ( Bengawan Solo) is niks mis mee maar de wat jongere 2e generatie en de nog jongere 3 e generatie hebben er niets mee ! Die Rob is dan wel 70 ( sudah tua) maar die Indomania-manifestaties zijn wel vernieuwend,weer eens wat anders,die Malasch ( aardige kerel trouwens) brengt zo toch de Indische cultuur ( de vermenging Oost-West) weer aardig in de publiciteit.Dat Indo,s discrimineren ? Tja welk volk niet !

      • Boeroeng zegt:

        Dit interview is negatieve publiciteit voor het Indische .
        Alle bevolkingsgroepen , waar ook ter wereld, discrimineren.

        • Bert zegt:

          @Pak Boeroeng ,Wat schreef ik om 16.57 uur ?.Dat Indo,s discrimineren?Tja welk volk niet ! Helegaar geen negatieve publiciteit,het zou pas raar zijn als Indo,s NIET discrimineren ! Want dan krijg je het stempel “” Huichelachtig volk “”

        • Boeroeng zegt:

          Dit hele interview is een klaagzang over indo’s.
          Best wel discriminerend

        • e.m. zegt:

          @Dit hele interview is een klaagzang over indo’s. Best wel discriminerend@

          — Rob Malach zegt bijvoorbeeld: “”’Wat de generatie van mijn ouders heeft gepresteerd is waanzinnig. Ze gingen meteen aan het werk, hielpen mee met de wederopbouw van Nederland. De pensions waren niet gratis, die vreselijke kleren van het rampenfonds ook niet. Tot de laatste cent is alles terugbetaald. Ik weet niet of die asielzoekers van nu dat hoeven te doen. /…/’””

          Ik vind dat nu niet bepaald een klaagzang over Indo’s.

          — Rob Malasch zegt bijvoorbeeld ook: “”’/…/De Indonesiërs waren onze bedienden. Tot mijn 5de ben ik rondgedragen, ik weigerde te lopen. Ik besefte niet dat ik een bevoorrechte positie had. Mijn moeder had nog nooit gekookt. Wij waren op Europa gericht, we moesten Nederlands spreken en Engels en Duits leren, met mijn vriendjes op straat mocht ik geen Maleis praten.’””

          Ik heb dit soort beschouwingen wel vaker voorbij zien komen op I4E in een poging de werkelijkheid zo nauwkeurig mogelijk te benaderen. Ik vind ook dit geen klaagzang over Indo’s.

          En om Malachs afwijzende houding ten opzichte van werken van Indo-auteurs als Marion Bloem en Alfed Birney ook onder de noemer te brengen van ‘best wel discriminerend’ lijkt mij vergaand.

          Ik kan me niet vinden in Malachs ongenuanceerde uitspraak: [Quote]”” Indo’s discrimineren als de neten.””[Unquote] Want er zijn óók Indo’s die juist NIET als de neten discrimineren. Ben ze nog niet tegengekomen (grapje;).

          Al met al: scherp, maar niet vilein. Eerder stoutmoedig . . .

        • Boeroeng zegt:

          E.M. ja, de fragmenten die je aanhaalt zijn geen geweeklaag.
          Maar het beeld in zijn geheel is wel een klaagzang.
          Ik bedoelde dat de associatie van Birney en Bloem met de stereotypering nostalgie een couplet is in de klaagzang . En dat geheel noemde ik discriminerend, niet de associatie betreffend Birney en Bloem.
          (hoewel… is niet elke stereotypering toch wel discriminerend ?)
          Het is ook onzin om Alfred Birney met zijn laatste boek over zijn vader in het hokje “foute indo-nostalgie ” te proppen. Ik denk niet dat Birney terugverlangt naar de tirannie van zijn vader in huis.
          En de worsteling van Alfred Birney denigrerend te omschrijven met “gelamenteer over een vader” is niet willen begrijpen wat hij als kind doormaakte . En toen hij veel later doorkreeg hoe gewelddadig de man was in een zekere koloniale oorlog.
          Het is een kwestie van mensen willen begrijpen,
          Bijv zoveel andere Indische kinderen die opgroeiden bij een militaire vader met oorlogstrauma’s .
          Maar kennelijk doet Malasch zijn best om indo kasasar te zijn en weet hij dit niet, wilt hij dit niet weten.
          En dan weer ineens werkt hij zich uit het naad voor die indomania-evenementen, weet hij toch wel zijn ouders te waarderen, ondanks hij dat Indisch miljeu wilt ontvluchten omdat het te positief staat tegenover zijn gayheid.
          Logischer lijkt het me dat miljeu willen ontvluchten omdat het niet positief oordeelt over je levenstijl

        • Loekie zegt:

          Hij noemt zich een theaterman en die jongens doen graag interessant. Lees op Delpher de verschillende artikelen over hem en zie dat het gewoon een manneke op een vierkante centimeter van de grachtengordel is.

      • Arthur Olive zegt:

        Want er zijn ook Indo’s die juist Niet als de neten discrimineren. Ben ze nog niet tegengekomen (grapje).

        Men moet dan wel iedereen haten om niet discriminerend te worden genoemd. Ben ze ook nog niet tegengekomen (geen grapje).

        • Ron Geenen zegt:

          Haat en discriminatie is niet het zelfde. Haat heeft met een reden te maken en dat hoeft niet het geval te zijn bij discriminatie.

        • e.m. zegt:

          @Men moet dan wel iedereen haten om niet discriminerend te worden genoemd.@
          — Waarom moet dat? Laat de linkerhand niet weten wat de rechterhand doet en je hebt ‘The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde’**. Ben ze tegengekomen (geen grapje).

          “”All things in the world are two. In our minds we are two-good and evil. With our eyes we see two things-things that are fair and things that are ugly. . . . We have the right hand that strikes and makes for evil, and the left hand full of kindness, near the heart. One foot may lead us to an evil way, the other foot may lead us to a good. So are all things two, all two.””” ***

          by Eagle Chief [Letakots-Lesa] (late 19th century)
          Pawnee

          ** Robert Louis Stevenson
          *** Native American Wisdom

        • Ron Geenen zegt:

          @We have the right hand that strikes and makes for evil, and the left hand full of kindness, near the heart. @
          Ben blij dat ik linkshandig bent!

        • e.m. zegt:

          P.S.
          Geen misverstand overigens. Ik (e.m.) kan bijvoorbeeld niet handelen naar Matthieu 5:39 Heb wat dat betreft een oud-testamentische inborst’: ‘œi pour œil, et dent pour dent’. Tja, de hemel zal het wel niet meer worden, maar misschien is het wel zoals Osgood met een positief zelfbeeld, een eind maakt aan de film ‘Some like it hot’: ‘’Nobody’s perfect !’’ 😉

        • Arthur Olive zegt:

          Pak E.M.
          De Indiaanse chief was wijs in dat hij zegt: In our minds we are two-good and evil.
          In onze gedachten zijn wij twee maar er is een greater Mind die zegt: No one doeth good, no, not one.
          U schrijft dat u Math 5:39 niet kan handelen.
          Zo begint de beginning of wisdom, het besef dat men de wet niet kan doen en dan wait to be turned around to see the One that did it for you, he will not pass you by.

  6. Jan A. Somers zegt:

    Ik wist niet dat neten tegenwoordig ook al discrimineren. Vroeger maakte het zo’n luizenei niets uit op wat voor kleur hond die zat, of wat voor kleur mens. Als maar lekker! Maar ja, de wetenschap vordert.

    • PLemon zegt:

      @Iets meer over die neten…..

      De uitdrukking zo arm als ‘de neten’ is door associaties verklaarbaar: Bijvoorbeeld dat luizen en neten (eitjes van luizen) uitsluitend voorkomen op vieze en dus arme mensen.
      bijgekomen ….. de neten is een losse aanduiding om iets extra kracht bij te zetten.
      Zoals: zo lelijk als de neten zo dik als de neten..
      meestal in negatieve context, dus zo lekker als de neten komt niet zo vaak voor.

      https://www.startpagina.nl/v/taal/vraag/77367/betekend-vals-neten

      • Jan A. Somers zegt:

        “uitsluitend voorkomen op vieze en dus arme mensen.” Heeft u meerdere kinderen op de lagere school gehad? Eén neet/luis in de capuchon van één kind, en veel capuchons aan het rek zijn besmet. Op een school die vies noch arm is. Bij Kruidvat een luizenkam halen, en kammen maar. Dan shampoo.

        • Huib zegt:

          Zojuist een filmpje gestuurd naar Boeroeng over een kapper in India.
          Die smeert eerst een onbrandbaar spul door je haar en daarna een scheut benzine of alcohol. Steekt de boel in de fik en borstel en kamt driftig door het vlammende haar.
          Het duurt nog wel een tijdje voor het vuur dooft. Maar de klant is kennelijk zijn luiezen en neten kwijt terwijl zijn haar er nog steeds op zit.Misschien is B. zo goed dat filmpje hier te plaatsen, of is het off topic?

        • Boeroeng zegt:

          Het is offtopic, Huib.
          Ajohhhhhhh komkommertijd…. Hier dan, je filmpje

  7. PLemon zegt:

    Malasch :”Ze hebben natuurlijk een koloniale achtergrond en waren gelieerd aan Europese bedrijven. En ze hadden een scherp inzicht in andere groepen en welke voordeel opleverden.”

    Ze zullen er best zijn die stereotypische Indischen opgegroeid bij de ‘betere’ bung, en die van de prins geen kwaad weten…..maar bij het interview is het net of je Paul de Leeuw hoort.Scherp en vilein voor de goede verstaander😉

  8. Barbara Zuidema zegt:

    Precies Boeroeng, je slaat de spijker op de kop met je opmerking over IndoMania en de andere schrijvers slaan ook spijkers op koppen, vind ik.

  9. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Maar wat is daadwerkelijk het verschil tussen de Tong Tong Fair en Indomania?

    Volgens onze would-be intellect-teveel, maar als puntje bij paaltje komt onze intellect-teweinig doen die mensen in die tent op het Malieveld alsof ze net uit Indonesië (sic) komen, maar als ik de beelden bekijk van en de verhalen lees over Indomania, zijn daar mensen op zoek naar hun roots in datzelfde Indonesië. Het verschil zit hem in dat uitgangspunt, voor de rest wordt in beide gevallen gezellig Indisch gegeten en naar Indische muziek geluisterd.

    • Ron Geenen zegt:

      @Het verschil zit hem in dat uitgangspunt, voor de rest wordt in beide gevallen gezellig Indisch gegeten en naar Indische muziek geluisterd.@

      Ik dacht ook Indisch en Indonesisch gegeten en ook naar Indische en Indonesische muziek geluisterd. Immers er is hier ook een verschil.

    • Boeroeng zegt:

      Wat Malasch ook zei:

      Ik wil niet in een tent op het Malieveld pangsit staan happen en doen alsof er niets aan de hand is. Al die mensen in Nederland die zo bezig zijn met hun Indische achtergrond – ik heb nog niemand gehoord over wat er in dat land gebeurt.’

      Wat is het verschil met een pangsit happen TTF op Malieveld en een indisch/indonesisch hapje gebruiken op indomania ?
      Als het een immoreel is, omdat men niet denkt aan ellende in Indonesië , dan is het andere ook immoreel. Is dan indomania immoreel om dit te faciliteren?
      Geen van beiden hapgebeuren is immoreel natuurlijk
      Ook niet als men thuis de eigen nasi goreng eet en niet aan Indonesië denkt
      Dit is een drogredenering
      Moet je als je bezig bent met je Indische achtergrond dan ook regelmatig iets roepen over wantoestanden in Indonesië ?
      Nu doe ik wel zoiets .. vooral in de keuzes van Indonesisch nieuws wat ik breng.
      Maar als anderen niet roepen, dan is het geen excuus om niet bezig te zijn met je Indische achtergrond.
      Ook een drogredenering.

      Als ik verder naar de lezers kijk op deze weblog.
      Bezig met hun roots en regelmatig keurt men een wantoestand in Indonesia af.
      Het lijkt dat een heleboel mensen, geïntereseerd in hun Indische roots, ook wantoestanden in Indonesië afkeuren als men iets leest of ziet daarover.
      Niet dat men hun mening van de daken af roept. Niet dat men op de barricades gaat staan.
      Is Rob Malasch dan veel meer bezig met die wantoestanden … of is het maar een stok om zich af te zetten tegen die interesse, die hij wellicht niet wil vanuit een emotie?
      Verdringt Rob iets ? Band met geboortegrond , persé geen vader-issues willen ?

  10. Toby de Brouwer zegt:

    het enige wat ik vind is dat ik het een walgelijke vervelende vent vind, die schrijver van dit artikel bedoel ik dan

  11. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Dhr Malasch houdt zich bezig met de organisatie van Indomania (6) !

    Citaat van hem (zie zijn website) …….Indomania is is voor iedereen die geinteresseerd is in Indische cultuur Maar dan wel met een knipoog en ver voorbij tempo doelloos

    Dan serveert dhr Malasch als INDISCHE cultuur ene Candy Dulfer met haar eerste Molukse band uit . Dhr Malasch framed (= inkaderen) Candy Dulfer en haar Molukse band toch als Indisch en hangt daaraan het daarbij behorende label? Oh, is dat zo ? En al die andere generaties maar dansen op de muziek
    Ik schater van het lachen als hij dan zegt: ik zit niet vast aan die labels.

    Andere understatements van hem zijn:

    1) ‘Indonesië is altijd een bron van sensualiteit en seksualiteit geweest, een VRIJ land. (Net zoals de Sovjet-Unie een vrij land was)
    2) ‘Indo’s zoals ik zijn de liefdesbaby’s van Europese mannen die Indonesische meisjes zo mooi vinden. (een gender probleem?)
    3) Al die mensen in Nederland die zo bezig zijn met hun Indische achtergrond – ik heb nog niemand gehoord over wat er in dat land gebeurt.’ (wat heeft Nederlands-Indie met Indonesië te maken,? zeker dat rechtsopvolger dilemma, is volgens Lyotard wel postmodern !!!!)

    Halverwege het lezen rol ik al bulderend van het lachen over de namaak-parketvloer, terwijl mijn vrouw en zoon zeggen dat ik weer bezig ben met mijn probleem.

    Ik krijg er tranen van in mijn broek (voor de verkeerde verstaander geen incontinentie).

  12. RLMertens zegt:

    ‘..als de neten’- Owah, een netelige kwestie deze. Brengt mij weer terug naar een lome namiddag in tempo doel/loos. Als kokkie haar hoofd laat uitpluizen door haar vriendin. En ik, haar heerlijke net gebakken pisang goreng smakkend oppeuzelt. Itoe,….tjari apa? Koetoe; koetoe boesoek!

  13. Robert zegt:

    Vele Indos, totoks kesassar, hebben de discriminatie geleerd, in de koloniale tijd van hun blanke koloniale overheersers die discrimineerden tegen de klippen op. Er waren geen neten die er tegen op konden.

    • RLMertens zegt:

      @Robert; ‘discriminatie geleerd etc.’ – De raciale indeling in de koloniale tijd; Europeanen-inlanders(kleine i) werd ahw. in onze genen gepompt. Om onderscheid te maken in blank en bruin. Zelfs bij bruin(inheemsen) onderling. Blankere Indo’s tov. de bruinere etc. En daar heeft Malasch zeker een punt. Iedereen in het toenmalige Indië wilde Europeaan zijn. Huidskleur was het criterium! Wie herinnert zich niet de ‘bruine Indo’, die zo mogelijk geaffecteerd Nederlands sprak ; om erbij te horen. De inheemse/inlander, die vanwege ‘verdiensten’ gelijk(!) werd gesteld en zelfs tot Nederlands staatsburger werd verheven; de staatsblad Nederlander. Die te pas en onpas zelfs zijn staatsblad(uit het hoofd) nummer noemde/vermelde. In okt. 1949 sprak de voorzitter van het IEV- Semarang bij een spreekbeurt ( wel of niet WN worden) provocerend ;’ wilt u dat u dochters met Indonesiërs trouwen?’ Een ander IEV’er merkte op; dat de Indisch Nederlander de Indonesiër nooit als zijn gelijke zou kunnen zien. Reeds op school maakte hij mee dat een Indisch meisje weigerde naast een Javaanse jongen te gaan zitten; ‘ Ik zou het gevoel hebben naast mijn kebon te zitten’. Aldus opgetekend door JAA Doorn; Notities over Indonesië.

      • Robert zegt:

        Dat was de social stratificatie gebaseerd op huidskleur, ras, racial origin geschapen door de blanke overheersers die zich superieur voelden.

        • Jan A. Somers zegt:

          En nog eerder de vorsten die zich superieur voelden over de tani’s en de hun toekomende vergoedingen in eigen zak stopten.

        • PLemon zegt:

          @Hr Robert ” geschapen door de blanke overheersers”

          Door overheersers in het algemeen dan, die in dat tijdsgewricht bij toeval blanke Europeanen waren op ontdekkingsreis en de aarde in kaart brachten. Volkeren waren in het verleden so wie so grensverleggend bezig om economische en andere bv ideologische redenen. Na in onze tijd ,de fascisten en communisten, zucht de wereld met de islamisten opnieuw onder de menselijke onderdrukkkngsdwang.
          Dat huidskleurtje is dus niet bepalend voor de ‘slechte’ inborst, want alle menselijke ‘rassen'(culturen) bezondigen zich eraan.

        • RLMertens zegt:

          @Lemon; ‘huidkleurtje is dus niet bepalend etc.’- Na die ontdekkingsreizen juist wel.
          Dat blank bepalend werd! Zelfs meer bepalender(!) dan al die andere kleurtjes.
          Zelfs bepalend in sociale situaties bv; een stomme blanke is nog meer dan een stomme Indo. Nog veel meer dan een stomme Inlander!(over gradaties gesproken)
          note; zie TV doc.1994 Voorheen Nederlands Indië; waar een totok net in Europa aangekomen, tot zijn verbazing een blanke kruier zag. Een cultuur shock. Ook voor mij net in Holland 1950; een kolensjouwer, straatveger etc.

        • P.Lemon zegt:

          @Hr Mertens. ” …blank bepalend werd! Zelfs meer bepalender(!) dan al die andere kleurtjes”

          Dat was inderdaad het koloniaal cultuurtje- achteraf gezien een toneelstukje dat de buleh graag opvoerde en bws door de ‘ gele’ japanner werd ontmaskerd.

          ter zake …

          ***De geschiedenis van de slavernij wordt ons verteld als een geschiedenis van zwarte slaven, door blanken onderdrukt en vernederd. Dat verhaal klopt niet. Het was in werkelijkheid ingebed in grootschalige blanke slavernij, ook in de tijd van de zwarte slaven. Dat is uitvoerig gedocumenteerd, maar wordt alleen in de marge verteld. Hoe zat het?

          Tot in de 14e en 15e eeuw vond de handel in blanke slaven en slavinnen naar de moslimwereld plaats. En de handelaren waren blank. Het was in het kader van die handel dat er ook op vanzelfsprekende wijze handel in blanke slaven tot stand kwam naar Barbados en Virginia, waar er een schreeuwend tekort was aan arbeidskrachten. En die blanke slavernij zou op zijn beurt weer later de zwarte slavernij naar die gebieden vanzelfsprekend maken. Eerst waren er blanke slaven, toen volgden de zwarte:

          Of the fact that the wealth of Barbados was founded on the backs of White slave labor there can be no doubt. White slave laborers from Britain and Ireland were the mainstay of the sugar colony. Until the mid-1640s there were few Blacks in Barbados.

          Die blanke slaven waren voor een deel politieke gevangen uit Engeland, die werden doorverkocht aan de plantagehouders. De enorme schaal waarop de blanke slavernij plaatsvond, valt vooral te begrijpen in het licht van de schrijnende armoede van de blanke onderklasse in Groot Brittannië:

          http://joostniemoller.nl/2014/01/blanke-slavernij-het-verzwegen-verhaal/

        • Jan A. Somers zegt:

          Denk ook aan de Barbarijse (goed geschreven?) zeerovers die blanke slaven maakten. Daar zijn nog Nederlandse oorlogsschepen op af gegaan.

        • RLMertens zegt:

          @Lemon; ‘ter zake etc.’- Relativerend en te wijzen naar ‘de oorsprong van slavernij’ en daarbij opmerken ‘het klopt niet’ gaat voorbij aan wat in ‘onze koloniale periode’ door discriminatie is ontstaan; nl nationalisme! Tijdens de bersiap zelfs tot blanken/belanda haat! Niets voor niets is in 7 dec.HM rede 1942 hierover opgenomen; ‘ verschil in behandeling op grond van ras of landaard geen plaats, doch zullen slechts de persoonlijke bekwaamheid der burgers(!) en de behoeften van verschillende bevolkingsgroepen de doorslag geven voor het beleid(!) der regering’. Het mocht allemaal niet meer baten.

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘vorsten over tani’s etc.’ – Dat was/is in de ‘blanke wereld’ toch ook hetzelfde. Echter niet te vergelijken met wat in Indië tussen blank en bruin geschiedde.
          Ook uw opmerking aangaande Barbarijse zee rovers.

        • PLemon zegt:

          @Hr Mertens.
          We hadden het ‘alleen’ over het huidkleurtje waar alles aan werd opgehangen. Dat bleek in de praktijk ook in Indië maar een pars pro toto, nl voor wie er op dat moment aan de touwtjes trok. Afrikanen en Arabieren hielden en verhandelden donkere en blanke slaven. Atilla de Hun en de Japanner (gele ras) onderwierpen de blanke oosteuropeaan cq de blanke koloniaal.
          Dus dat neerkijken op een ander vanwege z ’n andere huidskleur is niet de oorzaak maar meer een machtsinstrument van wit naar kleur en van kleur naar wit.Dus eenzijdig de witten machtspraktijken kwalijk nemen klopt niet.
          Alleen is het sociaal corrumperend omdat aan alle kleurschakeringen in die maatschappij onderscheidende voor-en nadelen werden toegekend. Bij de machtswisseling in bv ZuidAfrika is dat nu ‘omgekeerd’ te merken.

        • RLMertens zegt:

          @Lemon; ‘ eenzijdig de witten machtspraktijken klopt niet etc.’ – Klopt niet? Omdat er ook in het verleden het andersom ook gebeurde? We hebben het toch over de koloniale periode van Indië.
          Dat relativeren en dus ….wegkijken, lijkt mij meer op ‘het goed praten van ons Indië verleden’ cq. geschiedvervalsing.
          Note; hetzelfde zal ook gebeuren als onze instituten/historici naar de dekolonisatie van andere landen kijken zgn. om te vergelijken.’wie zich spiegelt aan anderen….’.

        • PLemon zegt:

          @Hr Mertens ” relativeren en wegkijken”

          OK, dat de witte koloniaal z ’n machtspositie (betere bewapening en maatschappelijke organisatie) ge- en misbruikte en zelfs de getinten in z ‘ n kielzog meesleurde heb ik niet ontkend. Uw stellingname is dat hiermee de withuidigen zich alléén superieur en boven de kleurtjes waanden zal voor een blanda boesoek ter plekke zeker opgaan. Maar dacht u werkelijk dat in landen waar de kleurtjes het voor het zeggen hebben wit/blank zich bevoorrecht weten/voelen?
          Kortom machtsmisbruik is niet aan kleur of in dit verband wit/blank verbonden.En u ziet wel dat men in de oude kolonie op dezelfde voet doorgaat…ambon, papua bv.
          Dat u het opneemt voor gekoloniseerde inheemsen destijds lijkt alleen menslievend en zal in individuele gevallen wel opgaan , maar laat u zich niet misleiden in wat goed en wat kwaad genoemd kan worden.

        • RLMertens zegt:

          @Lemon; ‘op neemt voor de inheemse gekoloniseerden etc.’ – Dat is nou net niet mijn insteek. Het gaat mij om de correcte geschiedschrijving wat in ons Indië is gebeurd.
          Door die raciale indeling Europeanen-Inlanders is een kloof/vijandschap ontstaan, die in een revolutie ontaardde met een pijnlijke afscheid. Onze politici hebben door hun kortzichtig beleid dit veroorzaakt. In plaats van een vergelijk, zodat een waardiger afscheid tot de mogelijkheden behoorde. Zo het met de Britten in India is vergaan. Dat is in het kort wat ik betoog.

    • Ron Geenen zegt:

      Dat heb ik nooit geweten. Wat een Britse schande.
      Maar een ding is waar. Ze fokken als konijnen. Kijk maar naar het aantal mensen die er vandaag in India wonen. Dat is ook zo met Pakistan en China. Die landen creëren een overbevolking, dat niet normaal is.

      • Boeroeng zegt:

        China heeft al 40 jaar een strenge geboortebeperking. Ouders mochten maar 1 kind hebben enzo. Men straft bij overtreding.

        • Ron Geenen zegt:

          @China heeft al 40 jaar een strenge geboortebeperking. @

          Niet meer. Ik las het vorig jaar al, dat het is afgeschaft.

        • Boeroeng zegt:

          Wettelijk vastgelegd maximaal 2 kinderen per stel ?
          Dat is nog veel strenger dan in westerse landen , die dit verbod niet kennen.
          In vergelijking zijn het eerder de westerse landen die “fokken”. Niet China.

          Overigens is de term ‘fokken als konijnen’ een soort vloek en kwetsend .
          Mijn ouders hadden 8 kinderen en dat soort minachting hoorden we wel eens.

        • Ron Geenen zegt:

          @Overigens is de term ‘fokken als konijnen’ een soort vloek en kwetsend .
          Mijn ouders hadden 8 kinderen en dat soort minachting hoorden we wel eens.@

          Opa Geenen van vaders kant had 10 kinderen, 6 van de eerste vrouw en toen zij overleed, 4 van zijn 2de vrouw. Oma en opa Chevalier hadden 11 kinderen. Als ik de familie stambomen naslaat is het aantal kinderen rond de 10 per gezin een normaal verschijnsel. Tropen nachten zijn hete nachten en condooms ver te zoeken. Nee, ik zie dat niet als een soort vloek en kwetsend. Eerder een redelijke vergelijking.

        • Loekie zegt:

          Nou, landen fokken niet. Mensen en dieren wel, zij het dat dan wordt gesproken van voortplanting. En het is welhaast een open deur om wat westerse landen betreft te bezien hoe die voortplanting is verdeeld over autochtone westerlingen en westerlingen van allochtone afkomst. Hoorde laatst iemand zeggen dat autochtone westerlingen weliswaar veelvuldig de voortplantingsdaad bedrijven, maar zich nauwelijks meer voortplanten, en dat in tegenstelling tot hun medemensen van allochtone komaf.

        • Boeroeng zegt:

          Nee… het is mensen degraderen tot dieren, en nog wel oversexed.en dirty.

    • PLemon zegt:

      @Hr siBo en Mertens.
      Wist het van India dat de Britten er vele malen erger dan de Hollander in Indië hebben huisgehouden en alleen netter zonder politionele oorlog de boel hebben overgedragen, dankzij de pacifistische Gandhi.
      Citaat….
      ***Het kolonialisme in India heeft aan ongeveer 19 miljoen mensen het leven gekost, miljoenen meer dan de Joodse slachtoffers die tijdens WO 2 opgesloten werden. Een derde van de populatie van Bengalen werd uitgeroeid onder Brits bewind. Toch worden deze gruweldaden systematisch onder het tapijt geveegd en tot op de dag vandaag niet door de Britse overheid erkend. Miljoenen mensen zijn zonder een moment na te denken opgeofferd ten gunste van de winsten van een kleine elite aan de andere kant van de wereld. 

      • RLMertens zegt:

        @PLemon; ‘de Britten vele malen erger etc.’- En toch zijn India, zelfs Pakistan nog lid van het Britse Gemenebest. Bij het regeringsjubileum van koningin Elisabeth jl. paradeerden alle ex.koloniën in Londen(!) voor haar. Zoals ik ook al eens heb gemeld; bij mijn bezoek aan India in 2010; iedereen Engels sprak/verstond- idem India’se kranten, in het parlement is Engels de voertaal(!), alle Engels monumenten (Rafles) ea zijn nog aanwezig, zelfs de straatnamen, mijn vacantie gids uitte zich; ‘proud once to be British!

        • PLemon zegt:

          @Hr Mertens ” ‘proud once to be British”

          Misschien dat u dit nog kan herlezen?

          *** Groot-Brittannië voerde dekolonisatieoorlogen in Maleisië, Kenia en Cyprus en zocht de oplossing voor de problemen vaak in deling van de koloniën. Zo werd Brits-Indië gesplitst in India en Pakistan, wat leidde tot het grootste bloedbad uit de koloniale geschiedenis – daarom spreekt men daar niet van independence, maar van the partition. Ook Palestina en Ierland werden gedeeld, met de gevolgen die we kennen.  
          De politiek van het moederland was een belangrijk element in de vergelijking. Daarbij speelden verschillende zaken een rol: grote mogendheden als Engeland en Frankrijk beschikten over meer machtsmiddelen dan kleine als Nederland en Portugal. Nederland en Frankrijk hadden coalitieregeringen, die bovendien door constitutionele factoren in hun bewegingen beperkt waren. (Algerije was geen kolonie, maar een deel van Frankrijk zelf). Groot-Brittannië, daarentegen, had een stabiel tweepartijenstelsel. Nederland en Frankrijk leden onder het trauma van de nederlaag van 1940 en de Duitse bezetting. Engeland had in de Tweede Wereldoorlog juist getriomfeerd. En zo was er meer. …
          Wat dit, veel te korte, overzicht hopelijk heeft duidelijk gemaakt, is dat het voor alle koloniale mogendheden moeilijk was om niet ‘aan de verkeerde kant van de geschiedenis’ terecht te komen en dat het niet erg zinvol is het Nederlandse tekortschieten in Indonesië alleen te zien als het resultaat van het werk van weinig ervaren politici.
          Het is meer dan tijd om de dekolonisatie te beschouwen als een historisch verschijnsel, en te analyseren met de methoden en begrippen van de historicus. https://javapost.nl/2012/10/18/dekolonisatie-was-overal-lastig/

        • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

          Mag ik dhr Lemon vragen wat dat artikel betekent? Het is wel aardig een artikel aan te halen , maar wat wil hij daar mee zeggen of mag ik als wijsneus zelf de betekenis achterhalen? Geschiedenis als Do It Yourself?

        • PLemon zegt:

          @Hr vden Broek. “wat dat artikel betekent’

          Het geschrevene spreekt dacht ik geheel voor zichzelf…dwz het moest met de aangehaalde feiten de heer Mertens op het spoor zetten dat aan in zijn ogen vredelievende machtsoverdracht van India evenzeer een bloedige voorgeschiedenis vooraf ging en een broederstrijd na de 2 deling Pakistan /India.
          Ach als u onze discussie volgt moet u dit toch hebben begrepen?

        • Jan A. Somers zegt:

          “‘proud once to be British!” Nederland mag er trots op zijn niet het Nederlands te hebben doorgedrukt, Zelfs de inheemse talen laten voortleven, En versterken: Het Maleis, oorspronkelijk in gebruik als lingua franca in de gehele archipel en daardoor etnisch neutraal, werd de standaard waarmee tevens een belangrijke stoot werd gegeven aan de ontwikkeling van een nationale identiteit. Was het aantal kranten tussen 1918 en 1925 al gegroeid van 40 tot 200, in 1938 bestonden er 400 dag- week- en maandbladen. Bij de verspreiding van literatuur, vertalingen van de klassieke (Westerse) wereldliteratuur, de moderne (Westerse) literatuur en de opkomende moderne Indonesische literatuur, speelde het gouvernements uitgeversbedrijf Balai Poestaka, het Kantoor voor de Volkslectuur, een belangrijke rol. Deze instelling, gesticht in 1908, kan worden gezien als een van de belangrijkste voortbrengselen van de ethische politiek. Zij beheerde openbare bibliotheken binnen de Hollandsch-Inlandsche Scholen en haar uitgaven beperkten zich niet tot literatuur, maar omvatte bijvoorbeeld ook publicaties over persoonlijke hygiëne, verkeersregels, en vrouwen in de politiek. Van groot belang voor de acceptatie van Balai Poestaka was dat de vertalingen behalve in het Maleis ook in regionale etnische talen werden uitgevoerd. Onderwijs in de Nederlandse taal werd alleen gesteund met het oog op concordant Nederlands vervolgonderwijs.
          Op het tweede Indonesisch Jeugdcongres in Batavia, in 1928, georganiseerd door genoemde vereniging en bijgewoond door andere organisaties, alsmede door leiders van de PNI zoals Soekarno en Sartono, werd onder meer besloten te komen tot één taal, Bahasa Indonesia, en werd het voor dit congres gecomponeerde Indonesia Raja gezongen, het latere Indonesische volkslied. Ja, dat was allemaal mogelijk in een bezet land!

        • RLMertens zegt:

          @PLemon; ‘in deling van de koloniën etc’. – Dat er in India onder Brits bestuur eveneens onregelmatigheden; onderdrukking, hongersnood etc. zijn geschied valt niet te ontkennen. Echter om bij de dekolonisatie tot de inzicht te komen om dit op vreedzame wijze te laten plaatsvinden getuige mi. van een vooruitziende blik; in een toekomst voor beide partijen. Geresulteerd in een Gemenebest dat tot op heden nog bestaat! En waar de ex.koloniën zich met Engeland vinden in alle facetten van het bestaan. Al voor de wereldoorlog werd India onafhankelijkheid in vooruitzicht gesteld. Vandaar hun bijdrage/ inzet als Britse soldaat tegen de vijand ten strijde te trekken. Zelf in ons Indië 1945/46. Gaven ons toen ook het advies met de Republiek tot een vergelijk te komen. Bij mijn verblijf aldaar; gesproken/gediscussieerd over hun en mijn ervaring over wat mij/ons is overkomen tijdens en vooral de bersiap. Hun slot herinnering in 1947 was; een ceremonie in stijl waarbij de Britse vlag werd gestreken en de Indiase gehesen, begeleid door de beide volksliederen. Met daarna een parade en festiviteiten.
          Terwijl in ons Indië de ‘1e politionele actie’ startte!
          Maar daar was toen ook een persoonlijkheid als Mountbatten, die met Nehroe de belofte maakte; ‘wat er ook gebeurt, wij gaan als vrienden uit elkaar.’
          Ook dit is een historisch verschijnsel!
          Over de methoden en begrippen van onze historici(enkelen uitgezonderd) heb zo mijn eigen mening. Nu 70 jaar na dato, gaan 3 instituten met een looptijd van 5 jaar, aan de slag om eens uit te zoeken wat er nou precies tijdens de dekolonisatie is gebeurd. En dat, na jaren lange gesteggel/ weg kijken/ontkennen. Hoofdzakelijk vanwege een recente studie door een jonge historicus Limpach met een opzienbaren uitkomst ; het indertijd toegepaste structureel geweld. Nb. met gegevens uit eigen huis(!); het Koninklijk Militaire Instituut. Inderdaad, ook dit is(bij ons) een historisch verschijnsel.
          note; de deling India-Pakistan is na het afscheid van Engeland gebeurd.
          (uiteraard) Omwille van religie/waanzin; met duizenden slachtoffers.

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘niet het Nederlands te hebben doorgedrukt’ – In de tv.doc.1994 Voorheen Indië zijn enkele Indonesiërs hierover aan het woord; oa.Anak Agoeng Gede; ‘wij mochten geen Nederlands spreken/gebruiken in onze omgang in het bestuur. Ook al waren wij daarin geschoold. Als wij dat och deden. Dan werd ons in het maleis geantwoord! De afstand tussen Europeaan en Inlander moest blijven. Een Indonesische ambtenaar; Na kantoor tijd hadden wij geen omgang met elkaar. Zij hadden hun soos en wij de onze’. Hadden wij inlandse; Javaanse vrienden? U wel? ( niet bedoelt wordt; het kind van uw baboe)

        • PLemon zegt:

          @Hr Mertens ” Al voor de wereldoorlog werd India onafhankelijkheid in vooruitzicht gesteld.”

          Maar Churchill wilde er niets van weten???
          Onder Atlee verliep de overdracht dan wel vreedzaam jegens de kolonisator, maar daarna volgde onderling ahw een religieuze bersiap.

          ***Op 15 augustus 1947 vond de belangrijkste dekolonisatie in de wereld plaats. India, het ‘ juweel in de kroon’ van het Britse Rijk, centrum van het koloniale imperium, werd onafhankelijk
          … uiteindelijk heeft deze dekolonisatie een van de gevaarlijkste regio’s in de huidige wereld opgeleverd. Attlee was in 1945 Churchill opgevolgd;
          Churchill, die had aangekondigd niet over de ontbinding van het Britse Rijk te willen presideren.

          Attlee’s bescheidenheid sierde hem, maar stond een zekere trots niet in de weg. Anders dan bij Nederland en de dekolonisatie van Nederlands-Indië leidde die van India niet tot geweld en afstand jegens de kolonisator. De laatste Britse onderkoning, Lord Mountbatten, bleef op verzoek van de Indiase regering na de onafhankelijkheid zelfs nog een tijdlang aan.
          De tragiek van de onafhankelijkheid lag elders. Op 15 augustus 1947 kwamen twee nieuwe staten tot wording: India en Pakistan. Het voormalige Brits-Indië werd in tweeën gespleten. Eigenlijk in drieën, want Pakistan bestond uit twee delen, duizenden kilometers van elkaar gescheiden. Dat eindigde in 1971, toen na opstand en oorlog Oost-Pakistan de nieuwe staat Bangladesh werd.
          De deling tussen de twee nieuwe staten liep uit op een menselijke en politieke ramp. Ze leidde tot wat tegenwoordig ‘ etnische zuiveringen’ heten van ongekende omvang. Naar schatting één miljoen mensen kwamen om: moslims, hin-does en sikhs werden vermoord omdat ze moslims, hindoes en sikhs waren. 
          http://www.barttrompstichting.nl/publicaties/publicaties_item/t/de_erfenis_van_brits_indie

  14. Van een andere generatie zegt:

    Ik heb niet veel van de discussie begrepen

    “dat artikel spreekt voor zichzelf” is wel een hele goedkope uitvlucht, want legt U even uit: India-Pakistan: verdeling op basis van godsdient, aangezien India veelal hindoestisch is en Pakistan Moslim. Daargelaten dat Pakistan uit Oost- en West- Pakistan bestond, er worden ook verschillende talen gesproken. Oost-Pakistan heet nu Bangladesh.

    Cyprus en Ierland werden ook verdeeld op basis van godsdient..

    En over Frans Algerije. Dat werd wel frans grondgebied genoemd, een soort Domain Oultre Mers, maar het gebied had wel een apart statuut en werd bestuurd door een franse Gouverneur-Generaal. Dat lijkt toch veel op die gekunstelde constructie Ned.-Indie. Zouden de Fransen ook over Rechtsopvolger hebben gesproken of zijn ze daarvoor te intelligent ?

    En dan die discussie over discriminatie of racisme
    Aangezien op mijn middelbare school daarover uitgebreid bij geschiedenis op werd ingegaan , heb ik daarvan wel wat meegekregen
    Het concept superioriteit van het blanke ras is ontstaan in de 19de Eeuw. De Gobinau heeft met zijn boek Inequalité des Races Humaines de grondslag gelegd voor het wetenschappelijk racisme. Hij heeft grote invloed gehad op nationaal-socialistisch denkgoed van oom Adolf. Dat niet alleen oom Adolf heeft het sociaal darwinisme, wat uit dezelfde tijd stamt ook misbruikt om zijn eigenaardige rassenbenadering een biologisch tintje te geven , dwz een biologische oplossing in de vorm van de Endlösung te geven

    Het is daarom niet verwonderlijk dat in Ned-Indie in 1854 bij wet het onderscheid tussen Inlanders en Euopeanen werd vastgesteld. Het onderscheid in Indo-Europeaan werd weliswaar niet bij wet vastgelegd maar iedereen in Indie wist dat onderscheid te maken. Eigenlijk zijn het de Japanners geweest die voor het eerst dat onderscheid ook wettelijk hebben vastgelegd. Met wat fantasie kan ik best verdedigen dat het de commissie Werner, let U even op dhr Marawasin, de door haar gebruikte terminolgien op dezelfde grondslag, dwz wetenschappelijk racisme als post-koloniaal begrip heeft gebaseerd.

    Met datzelfde gevoel voor fantasie bestempel ik de uitdrukkingen die gemeengoed zijn in Indische kringen als post-koloniale uitdrukking van pseudo-wetensschappelijk racisme, want zeg nou zelf: wat moet ik me voorstellen bij gemengdbloed of halfbloed: is dat een nieuw soort bloedgroep door een mislukte inburgeraar ontwikkeld? En dan heb ik het maar niet over 1/2, 1/4, 1/8 Indo. In het buitenland heb ik wel wat problemen om deze typisch Indische begrippen uit te leggen. Buitenlanders kijken mij dan wel wat meewarig aan.

    Wat ik in bovenstaande discussie mis is het verhaal over Zuid-Afrika. Apartheid is niet voor niets één van de weinige Nederlandse woorden die wereldwijd verbreid zijn, natuurlijk op het GVD na. Dat niet alleen , bij de slavenhandel speelden ook Afrikaanse stamhoofden een verdienstelijke en verdienende rol.

    • PLemon zegt:

      @Hr vden Broek veag ” artikel is een goedkope uitvlucht”

      Blijkt altijd weer riskant om naar beste weten alinea’s uit een artikel te citeren om een opvatting/mening te ondersteunen of juist te ontzenuwen.
      Als u daarentegen het hele artikel tot u neemt tegen die bedoeling, raak ik u kwijt want niet het artikel wordt er besproken met al z’n door u opgesomde feiten, maar 1 aspect nl de ‘vreedzame’ overdracht van Brits Indië. Blijkbaar doet u het genoegen
      om de grote context vd dekolonisatie te bespreken, maar meer dan een leken mening zou ik er zelf niet aan wagen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s