NICC magazine juni

In dit nummer van NICC Magazine onder andere de volgende onderwerpen:

*Onvrede onderzoek geweld in Indië
*Indonesië telt zijn eilanden
*Intolerantie Indonesië neemt zorgwekkende vormen aan
*De Schutting (slot)
*In Memoriam: Sandra Reemer
*Geen aanleiding voor reconstructie treinkaping De Punt
*Indisch Museum
*Nederlandse Veteranendag
*Enorme bomen ontdekt op Papua Nieuw-Guinea
*Europalia-Indonesia Arts Festival
*Column
*Hoe bruin zijn Indo’s?

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

27 reacties op NICC magazine juni

  1. ellen zegt:

    Wat is witte onschuld? Volgens het artikel van Asha G. Grave (Hoe bruin zijn Indo’s?) heeft ook de Indo (met name die van de eerste generatie) er last van. Dat wil zeggen, zij worden soms door de Nederlanders als wit gezien, soms weer niet. Zij (bepaalde generatie Indo’s) zien zichzelf wel als wit. Hoe komt dat? Volgens de Surinaamse cultureel antropoloog prof. dr. Gloria Wekker (UU) moeten we naar het verleden kijken om dit te begrijpen. Hoe beïnvloedt 400 jaar kolonialisme ons huidige denken? 400 jaar kolonialisme heeft sporen nagelaten in onze huidige samenleving. Toch blijven veel Nederlanders ontkennen. Hoe komen we verder? Over daderschap en slachtofferschap van Nederland, en het uitsnijden (gewist, verdrongen) ervan uit de geschiedenis, zodat er een flatterend zelfbeeld ontstaat. Gloria Wekker zet ook ras en etniciteit (racisme) op de agenda en heeft er een theorie over. Op internet (youtube o.a.) zijn enkele interessante lezingen van haar te volgen. (Helaas is haar lezing Voorbij de witte onschuld, van Studium Generale UU, zojuist geblokkeerd).

    https://www.vpro.nl/speel~RBX_VPRO_4075602~witte-onschuld-10-16~.html

    • PLemon zegt:

      @Ellen “Gloria Wekker zet ook ras en etniciteit (racisme) op de agenda en heeft er een theorie over.”

      Het is een welles nietes discussie….het rare is dat er een menselijke voorkeur is voor de witte of licht gekleurde tinten. Zoiets als onze voorkeur vh daglicht ipv de nachtelijke duisternis.?

      *** Rassenleer
      Nederlanders spreken niet over hun wit-zijn of in termen van ras. Het laatste lijkt gereserveerd voor aardappels [p. 22]. Correct. Dit heeft een logische verklaring. Pseudowetenschappelijke rassenleer, ooit in zwang, is verworpen. Ook alles wat maar de hint van eugenetica heeft, wordt met argusogen bekeken. En slavernij geniet in Nederland nul populariteit. Historisch besef, het “culturele archief” waar Gloria het altijd over heeft, doet wonderen.
      https://opiniez.com/2016/06/12/18940/

  2. e.m. zegt:

    “Wat zie je poepjes? Môh je witten?”

    Selamat weekend semoea allemaal y’all . . .

  3. ellen zegt:

    https://www.sg.uu.nl/nieuws/2017/graven-het-culturele-archief

    Gloria Wekker koppelt aan het hedendaagse racisme (ras als basis van ongelijkheid) het verleden van 400 jaar imperialisme en kolonialisme. Ik heb ontdekt, dat soms haar lezing Voorbij de witte onschuld (waarin zij haar theorie uitwerkt) toch via bovenstaande link te zien is. Natuurlijk krijgt Gloria Wekker wel kritiek, maar het is leuk om haar theorie in deze lezing (duurt wel een uur, met daarna ruimte voor vragen uit de zaal) te volgen.

    • Peter zegt:

      Soms zou je je ook kunnen afvragen hoe de wereld eruit zou hebben gezien zonder het “kolonialsme”

      • Pierre de la Croix zegt:

        Tja …. ik heb wel eens gehoord over een immigrant in Engeland uit een van de voormalige Britse koloniën die tegen een autochtone inwoner zei: “We are here, because you were there”.

        Makes sense. Als de Europeanen nu eens niet de halve wereld hadden gekoloniseerd, dan was iedereen misschien in zijn hokje gebleven en had Nederland pak ‘m beet geen Indo’s en Molukkers gehad en ook geen Gloria Wekker of Sylvana Simons. Noord Amerika zou helemaal van de Native Americans zijn en heel Afrika zou er anders hebben uitgezien, staatkundig verdeeld langs tribale en niet langs koloniale lijnen. Ook Indonesia zou nog zijn verdeeld in zelfstandige vorstendommetjes en sultanaten.

        What if ……..

        Pak Pierre

      • Jan A. Somers zegt:

        Limburg, Noord-Brabant en Zeeuws Vlaanderen waren ook kolonies. Geen soevereine staten zoals de Verenigde Nederlanden, maar Generaliteitslanden. vallend onder de Staten-Generaal. Daar is toch alles goed gekomen? Zonder bersiap, zonder dekolonisatie-onderzoek!

    • RLMertens zegt:

      @Ellen; ‘4oo jr.imperialisme etc.’- Zeker opvallend is, dat het woord imperialisme nauwelijks voorkomt in onze koloniale geschiedenis. Soekarno benoemde het reeds, bij zijn proces in 1931; Indonesië klaagt aan. Ene dr.JvanGoor was de auteur van; ‘Imperialisme in de marge’, aangaande; De afronding van Nederlands Indië;’Nederland behoorde niet tot de imperialistische mogendheden(!)1985. Reden; Uitbreiding van de Nederlandse invloedssfeer in de Indonesische archipel zou niet opzettelijk zijn gepland(!)’
      Over ontkenning in het cultureel archief gesproken.

  4. ellen zegt:

    Ja inderdaad, Gloria Wekker gebruikt echter heel vaak het woord imperialisme. Als kleine natie heeft Nederland vroeger een omvangrijk koloniaal, imperiaal rijk gehad, waardoor dit land een wereldspeler werd. Toch gebruikt Nederland dit woord bijna nooit, omdat het – volgens Wekker – zichzelf ziet als een kolonisator tegen wil en dank, vanuit een heilige missie (calvinisme?). Omdat de kolonien ver weg buiten Nederland zaten, zijn sporen hiervan nauwelijks in Nederland zelf te vinden, en wordt dit thema ook niet onderwezen. Nederland ziet zichzelf vrij van sporen, zodat er volgens Nederland hier geen racisme is. Dat noemt Wekker de witte onschuld, omdat er in Nederland ontkenning, loochening en ontwijking wel degelijk aanwezig zijn (paradoxen), en het maakt tot een onrechtvaardige samenleving met een vertekend flatterend – eenzijdig – zelfbeeld. Opmerkelijk is ook, dat Gloria Wekker altijd het woord “wij” (gemeenschappelijke verantwoordelijkheid) gebruikt. Volgens haar moet er dus meer onderzoek komen naar het verleden. “Wij moeten het imperiale verleden herdenken naar een rechtvaardiger samenleving.”

    • Boeroeng zegt:

      Etnische discriminatie en haat is iets van alle tijden en alle culturen. De diepere wortels daarvan is niet persé kolonialisme of imperialisme. Racisme is een vorm hiervan, een vorm van oeroud angstig tribalisme.
      Zo in de trant van : die is niet van onze stam, mogelijk een vijand Was Nazi-Duitsland niet een voorbeeld van weinig wereldrijk, weinig kolonialisme en toch perfide tribalisme?
      Oost-Europese landen kenden geen kolonialisme en toch is er veel intolerantie naar vreemdelingen en wie niet van het blanke ras is.
      Ik heb niet veel gelezen of gehoord van Gloria Wekker, maar mijn eerste indruk is wel: legt ze niet teveel de nadruk op koloniaal verleden ?
      Nu is het benoemen van groepen mensen als wit of zwart …. hoekanhetookanders….. zwart-wit-denken. Het schept raciale visies. Die kleuren kloppen ook niet… roze en bruin zijn meer to the point, of blank en donker.

      Griselda Molemans bekritiseerde het boek van Gloria Wekker .
      Zij merkte op dat de discriminatie van Indische Nederlanders en anderen komend uit Indonesië nauwelijks in het boek werd uitgespit . Griselda noemde deze tekortkoming van Gloria Wekker : black innocence.
      In mijn woorden ? blanke mensen, donkere mensen en alles daartussen in en daarbuiten … we zijn mensen en discrimineren allemaal en willen graag denken dat we dat niet doen .
      Human imperfection..

      • Arthur Olive zegt:

        Oost-Europese landen kenden geen kolonialisme en toch is er veel intolerantie naar vreemdelingen en wie niet van het blanke ras is.

        De meeste oost Europese landen waren er nog niet gedurende de koloniale periode.
        Ze waren in de Austro Hongaarse empire, Russisch empire of Ottoman empire.
        De landen zoals Serbie en Griekenland waren nieuw en te arm.
        Siberie is nog steeds een kolonie van Rusland en ook de grootste ter wereld.
        Al de oost Europese landen waren bezet door vreemdelingen, vandaar de intolerantie.

    • Pierre de la Croix zegt:

      “Wij moeten het imperiale verleden herdenken naar een rechtvaardiger samenleving.”

      Tja …… “iets” herdenken, net zo lang tot het iets anders wordt. Waar doet mij dat nu weer aan denken. Aan de alchemisten van vroeger of aan de goochelaar op school die een ei in een hoge hoed deed, een kind vroeg om heel sterk te denken aan een kuikentje en vervolgens, simsalabim, een kuikentje uit de hoed toverde.

      Keep dreaming, mevrouw Wekker. Zo lang er verschillende soorten mensen zijn, onderscheiden naar kleur, opleiding, sociale status, succes, geloof, rijkdom, you name it, zo lang zal de een zich altijd anders vinden dan de ander, beter, meer gelijk.

      Wil men streven naar een “rechtvaardiger” samenleving (dat wilden Marx en Engels geloof ik ook, maar het project mislukte jammerlijk), dan heeft men het imperiale verleden niet nodig om het doel te bereiken.

      Dan is het simpelweg: “Verbeter de wereld, begin bij jezelf”.

      Pak Pierre

      • P.Lemon zegt:

        @Pak Pierre “Verbeter de wereld, begin bij jezelf”

        Maar ook dan kan er een luchtje aan zitten…

        ***In modieus linkse kringen is het nu zo dat je een racist bent als je ‘wit’ bent. Alleen als je extreem progressief bent – dus GroenLinks, Artikel1 of DENK stemt, in Amsterdam woont, boodschappen doet bij de Marqt, De Correspondent en de Opzij leest en een openbare schuldbelijdenis doet waarin je vertelt hoe slecht je wel niet bent – kun je misschien door racismeroepers van racisme worden vrijgepleit. Misschien hè? Want een Sunny Bergman en een Anne Fleur Dekker, extreem progressieve vrouwen die sympathiseren met de Internationale Socialisten, blijven wit en zijn in de ogen van Arzu Aslan dus racistisch.

        Feitelijk vormen de zelfbenoemde antiracisten een hele enge sekte. Maar omdat ze van alle zogenaamde kwaliteitskranten en de publieke omroep een podium krijgen wordt het sektarische fanatisme van deze rabiate revolutionairen telkens weer beloond. Antiracisme is, zoals gastcolumnist Izz ad-Din Ruhulessin van de Volkskrant terecht observeert, een verdienmodel geworden. De zwarte man en vrouw in de straat profiteren namelijk niet van deze door de UvA geïnitieerde hetze, maar alleen een kleine (pseudo-)intellectuele elite, de revolutionaire voorhoede, die uiteraard alleen maar geïnteresseerd is in zichzelf en parasiteert op het schuldgevoel van de even schijnheilige witte elite in de Grachtengordel.

        http://jalta.nl/binnenland/institutioneel-irrationalisme-van-manju-reijmer/

        • Pierre de la Croix zegt:

          As ik dat zo lees, dan zijn we weer terug in de mooie jaren ’70 v.d.v.e. De jaren van Tien Over Rood, Angola Komitee, Komitee Zuidelijk Afrika, Sietze Bosgra, RaRa. De jaren van de Weg-Met-Onzen.

          Pak Pierre

        • Loekie zegt:

          Dat van dat verdienmodel en die revolutionaire voorhoede is ook te ontwaren in de Indische gemeenschap. Klein voorbeeld: de neiging om het begrip ‘repatrianten’ te vervangen in ‘vluchtelingen’.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Voor vele Indo’s was het begrip “repatriant” (terug naar patria) minder relevant dan “vluchteling”.

          Pak Pierre

        • Peter zegt:

          Beste Lemon draaf je nu niet een beetje door?
          Je gaat toch niet generaliseren?

        • PLemon zegt:

          @Peter.” Doordraven en generaliseren”

          In dat aangehaalde artikeltje wordt dacht ik juist blootgelegd dat het fenomeen racisme (meer het niet ons soort mensengevoel) dat terecht bestreden kan worden als het kwaadaardige trekken gaat vertonen, door een bepaalde groep nogal links progressieve kliek wordt opgepikt om zich hiervan vrij te pleiten.
          Dat is natuurlijk leuk geprobeerd maar ‘heiligen’ zijn dun gezaaid.

        • Boeroeng zegt:

          @ PLemon
          Een groep activisten wordt verketterd tot een enge sekte door de schrijver.
          Citaat:
          Feitelijk vormen de zelfbenoemde antiracisten een hele enge sekte. Maar omdat ze van alle zogenaamde kwaliteitskranten en de publieke omroep een podium krijgen wordt het sektarische fanatisme van deze rabiate revolutionairen telkens weer beloond.

          Ook het populistisch stereotype van “de grachtengordel” wordt erbij gehaald.
          De mythe is dat daar allemaal rijke mensen wonen, moreel slecht, ivoren toren…. Een soort geitenwollensokkendragers, ook al slechterikken.

          Zo overschreeuw je de aandacht voor discriminatie. En kunnen mensen blijven denken dat er niks aan de hand is.
          Ik ben indo en ik weet uit eigen ervaring dat discriminatie bestaat .
          Ik ga niet overdrijven, niet verbeten slachtoffer zijn, vooral op tijd uit je hoofd zetten en relaxed doorgaan met je leven.
          Maar het bestaat wel.
          Prima… dat Indische Nederlanders meestal voor deze overlevingsstrategie kozen. Sudah lah mar.
          Maar dat is wel een van de oorzaken waarom in het opgeleefde racismedebat indo’s zich niet veel laten zien . Wat ook gezegd werd in het debat op de Tong Tong Fair van 4 juni.

          http://tongtongfair.nl/eigenlijk-bruin-genoeg/

        • PLemon zegt:

          @Boeroeng “Sudah lah mar. Maar dat is wel een van de oorzaken waarom in het opgeleefde racismedebat indo’s zich niet veel laten zien.

          Bij de oudere generatie hoorde het onderscheid maken (witte, bruine, grote, kleine bung) als vanzelfsprekend in het koloniaal maatschappelijk leven. Mengelingen vonden het maar heel apart dat bij aankomst in het vaderland, ook een witte huidskleur geen garantie was voor een betere positie en dat die ook als kruiers en straatvegers dienst deden. Misschien dat we hierom een beetje malu zijn, we deden er in onze onschuld immers in de tropen aan mee.
          Vanaf de hier opgegroeide 3e generatie is voor hen dat klimaat van onderscheid successievelijk weggevallen maar op een andere manier door instromende gastarbeiders en asielzoekers weer tot leven gewekt.Meer dan de huidskleur zijn culturele en godsdienstige verschillen de splijtzwammen in het dagelijks leven geworden.

        • Ron Geenen zegt:

          @Meer dan de huidskleur zijn culturele en godsdienstige verschillen de splijtzwammen in het dagelijks leven geworden.@

          Maar er wordt hier in SoCal bijna nooit over welk geloof dan ook en politiek in gezelschap gepraat.
          Toen ik pas in de US was, vond ik het vreemd. Nu, daarentegen, kan ik het wel waarderen. Over de jaren is het mij wel duidelijk geworden; men praat hier niet over geloof en politiek. Dat is iets persoonlijk.

        • Jan A. Somers zegt:

          “in het opgeleefde racismedebat indo’s zich niet veel laten zien” En al die variaties op de ……’Hollander’ dan? En het steeds weer aangescherpte verschil tussen Totoks en Indo’s? Wie de slechtste is van die twee mag u zelf kiezen.

        • PLemon zegt:

          @Hr Somers ” Wie de slechtste is van die twee…Indo of totok?”

          Als men toen het verschil in huidskleur en afkomst cultiveerde blijft zoiets nog lang hangen. Voortrekkerij geeft altijd scheve ogen, jaloezie en achterklap.

          *** Steeds meer Nederlandse vrouwen ondernamen de overtocht naar Indië en de Nederlandse gemeenschap in Indië kon daardoor groeien tot een ‘nieuwe’ groep Indische Nederlanders, de zogenoemde totoks; dit waren kinderen van Nederlandse ouders, die geboren en getogen waren in Nederlands-Indië. Om grip te houden op Nederlands Indië als kolonie gingen de beste (bestuurlijke) posities naar mensen, die zich het meest Europees gedroegen of die er het meest Europees uitzagen (blank). Deze vorm van ethische politiek verdeelde de bewoners van Nederlands Indië in drie groepen: de totok Indische Nederlanders, de halfbloed Indische Nederlanders en de Indonesiërs. Naarmate de tijd vorderde, werd het onderscheid tussen deze groepen steeds groter.
          https://www.raffyzorg.nl/over-raffy/indische-nederlanders/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s