Over “White and Black Innocence’ 

Griselda Molemans  schrijft:
Het boek ‘White Innocence’ van Gloria Wekker maakt korte metten met de holle pretentie van Nederland als tolerante natie. En het waanidee dat in dit land geen sprake is van geïnstitutionaliseerd racisme. Tot zover de loftuitingen. Wie het boek leest, krijgt onterecht de indruk dat het alleen de Afro-Nederlandse bevolkingsgroep is, afstammelingen van tot slaaf gemaakten, die te maken heeft met racisme en discriminatie. Waar de schrijfster volledig aan voorbij gaat, is dat tussen 1950 en 1970 zo’n 380.000 ontheemden uit de voormalige kolonie Nederlands-Indië gedwongen naar Nederland zijn gekomen. De Kritische Katjang 

******

Hiermee samenhangend dit debat op 4 juni 18.30 Tong Tong Fair.
Wim Manuhutu en Ricci Scheldwacht raakten met elkaar in een felle discussie op Facebook verwikkeld.Is de column van Theodor een staaltje van white innocence, zoals Wim schreef ?  Of worden Indo’s in het huidige racismedebat stelselmatig buitenspel gezet, zoals Ricci denkt.
Moesson-hoofdredacteur Marjolein van Asdonck vergezelt beide kemphanen op het podium van de Bengkel. Zij besprak in Moesson het boek White Innocence van Gloria Wekker. Marjolein van Asdonck, Wim Manuhutu en Ricci Scheldwacht gaan een gesprek aan met elkaar en het publiek over white innocence, uitsluiting en de afwezigheid van Indo’s in het racisme- debat.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

46 reacties op Over “White and Black Innocence’ 

  1. Ron Geenen zegt:

    @Griselda Molemans is werkzaam als onderzoeksjournalist en documentairemaker. In haar boek ‘Opgevangen in andijvielucht’ legt ze de geïnstitutionaliseerde discriminatie en het corrupte opvangsysteem voor ontheemde gezinnen uit voormalig Nederlands-Indië bloot.@

    En zo was het precies.

    • Robert zegt:

      De indos als ontheemden waren niet welkom in Nederland. Alleen hun geld was welkom, als ze dat hadden. De Antillanen en Surinsmers waren meer welkom dan de Indos.

      • Ron Geenen zegt:

        @De Antillanen en Surinsmers waren meer welkom dan de Indos.@

        Waarom?

        • Indisch4ever zegt:

          Antillianen en Surinamers waren ook niet welkom in de publieke opinie.
          Ook niet zo in de politiek, die vreesde rond 1975 een totale leegloop van Suriname richting Nederland.
          En dat hoopte men te blokkeren door oa Suriname te laten kiezen voor onafhankelijkheid

        • Ron Geenen zegt:

          @Antillianen en Surinamers waren ook niet welkom in de publieke opinie.@

          Dat dacht ik ook. Ik had een hele goede vriend, vader chinees en moeder Surinaamse, Leo Tjong A Tjoe en getrouwd met een Haagse. Een HTS Engineer waar ik ook jaren samen heb gewerkt en nu nog af en toe aan de telefoon. Hij was meer bruin dan zwart met kleine krullen, maar toch kreeg hij ook opmerkingen van de Haagse buleh. Vaak ook vanwege zijn Surinaams accent.

        • Robert zegt:

          Ze waren meer welkom in eerste instantie omdat ze deel uitmaakten van het Ned. Koningrijk en niet ontheemd waren.

    • Pierre de la Croix zegt:

      “Het boek ‘White Innocence’ van Gloria Wekker maakt korte metten met de holle pretentie van Nederland als tolerante natie. En het waanidee dat in dit land geen sprake is van geïnstitutionaliseerd racisme”.

      Uit welke periode stammen de observaties van de schrijfster en waarop zijn haar beweringen gebaseerd?

      In de 65 jaar die ik (sinds mijn 14de, 1952) in dit land heb doorgebracht en er een bestaan heb opgebouwd, heb ik niets gemerkt van “geïnstitutionaliseerd racisme”. Dat daarvan in individuele gevallen sprake is kan ik mij wel voorstellen, maar racisme van Den Helder tot Maastricht en nog wel “geïnstitutionaliseerd”? Kom nou.

      Ik ben benieuwd of Gloria Wekker haar lezers ook aangeeft wat zij onder “racisme” verstaat. Als iemand met een Marokkaanse of Turkse naam onder op de stapel van sollicitanten voor een baan wordt gezet, is dat dan meteen “geïnstitutionaliseerd racisme”? Weet zij ook hoeveel Indische Nederlanders, Molukkers, Surinamers, Turken, Surinamers en andere vreemde kassoepers anno nu hun weg in onze “racistische” samenleving hebben weten te vinden, c.q. hier gelukkig en succesvol zijn?

      Ik heb wel eens geschreven dat in het portiek van het Haagse flatje van mijn moeder een Indische dame woonde die bij alle verhalen van tegenvallers waarvan zij mijn moeder deelgenoot maakte aan haar vroeg “weet u hoe dat komt?”, waarna zij nadrukkelijk op de bruine huid van haar hand wees.

      Racisme is ook leuk voor mensen die zich graag in een slachtofferrol wentelen en de schuld van hun sof op anderen afschuiven.

      Pak Pierre

      • Ron Geenen zegt:

        @heb ik niets gemerkt van “geïnstitutionaliseerd racisme@

        Mag ik alleen het feit benoemen, dat de Indische diplomas in NL werden afgekeurd, dat de Indo zijn Indische positie niet gelijk was met een positie in NL, dat 60% van het Indo inkomen werd ingehouden voor terugbetaling en what about de verschillende Indische kwesties?

        • Jan A. Somers zegt:

          “dat de Indische diplomas in NL werden afgekeurd” Hoe dan met het gymnasiumdiploma van mijn broer? En het AMS-diploma van mijn zus? En de diploma’s van de Technische Hoogeschol in Bandoeng, en van de Universiteit in Batavia?

        • Ron Geenen zegt:

          Als antwoord: Stiefvader met HBS diploma had in Batavia bij een NL departement een leidende functie. In NL kon hij alleen een baan bij van der Heem als beginnend jongste bediende een baan krijgen. Broer van moeder had in Medan een top baan bij een NL handels My. In NL kon hij een baan krijgen als beginneling. En dat waren ook feiten.

        • e.m. zegt:

          @Hoe dan met /…/@

          — Ja maar, heer Geenen is pas tien jaar selectief bezig met indische kwesties . . .

        • Loekie zegt:

          Was er in Indië een gymnasium (los van de KW III die geen grieks en latijn doceerden, bij mijn weten)?

        • PLemon zegt:

          @Hr Geenen en Somers ” Indische diploma’s afgekeurd of niet erkend”

          Regel of willekeur?

          ***Dhr. Xx: “Ik hoor bij de kleine groep, die daar werkte voor een bedrijf en die had gezorgd voor de overtocht en hier opvang geregeld. Dat was heel goed. Maar ik weet dat dit voor velen niet geldt.” De culturele achtergrond en opleiding van de meeste repatrianten was redelijk tot goed, deze bleek echter in Nederland niet inzetbaar. Zij hadden namelijk in eerste instantie niet de habitus (Bourdieu) die in het veld van de Nederlandse samenleving nodig was. Ze moesten er nog achter komen hoe alles in deze samenleving werkte en wisten in bepaalde situaties ook niet wat er van ze werd verwacht. Ook bleken opleidingen, diploma’s en werkervaring bij de meesten niets meer waard. Ook al was hun scholing in het Nederlands geweest en met Nederlandse onderwijzers, velen moesten hier opnieuw beginnen. Mw.Xx: “Onze diploma’s waren niets meer waard. Mijn man had een goede opleiding, die kwam hier niet verder dan fabrieksarbeider.” http://www.indischhistorisch.nl/tweede/sociale-geschiedenis/sociale-geschiedenis-de-bindende-kracht-van-herinneringen-over-indische-ouderen-en-hun-specifieke-wensen-en-zorgbehoeften-deel-2/

        • Ron Geenen zegt:

          Het aangehechte verhaal, door u geplaatst, geeft ook mijn situatie goed weer. De heer EM (zijn toon?) geeft het nog eens aan in een opmerking jegens mij, dat ik pas 10 jaren bezig ben met mijn Indische (lees Sumatraanse) ervaring en verleden. Voor mij was dat logisch, want ik moest eerst succes hebben en voor mijn vrouw en mij zorgen. Ook voor een goede oude dag zonder problemen. En daar ben ik met veel succes in geslaagd hier in CA.
          Vervolgens voel ik mij ook op oudere dag heerlijk thuis onder de Indo’s. Ik ben nu aan mijn “tweede jeugd” bezig en werkt er gemiddeld 8 uren per dag aan. Ook weekenden, want het leven is kort.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Was er in Indië een gymnasium ” Wat weten Indische mensen toch weinig van Indië. En ook niet van het concordant onderwijs. Soerabaja? Ja. Batavia? Ja. Andere plaatsen weet ik niet. HBS: Soerabaja? Ja, heeft Soekarno op gezeten. Batavia? ja. Andere steden weet ik niet. Alleen al de aanwezigheid van de universiteit in Batavia en de Technische Hogeschool in Bandoeng (heeft Soekarno op gezeten) impliceert de aanwezigheid van Gymnasium/HBS. Na de middelbare school in Indië kon je met je diploma ook gewoon verder studeren in Nederland, bijvoorbeeld voor richtingen die niet beschikbaar waren in Indië. En na de soevereiniteitsoverdracht stikte het bij het wetenschappelijk onderwijs in Nederland van docenten uit Indië. En je kon gewoon lid worden van de vakverenigingen in Nederland. Zo is na de soevereiniteitsoverdracht de Vereniging van Bandoengse ingenieurs opgegaan in het Koninklijk Instituut voor Ingenieurs.
          Een studiegenoot van mij had bij een stage in Italië zijn vrouw leren kennen. Wilde afstuderen in irrigatie, op een project in de Po-vlakte. Groot probleem, die afstudeerprofessor was hoogleraar in Bandoeng geweest en wilde alleen maar Indische projecten verder uitwerken. En voor een van mijn bijvakken, waterkracht, kreeg je alleen Indische situaties. Als je zelf uit Indië kwam, werden dat vaak leuke praatjes.

        • Ron Geenen zegt:

          Irrigatie, drainage, ondergrondse druk en drukloze leidingsystemen, paving and grading, ondergrondse elektrische en Instrumentatie systemen heb ik allemaal van het Amerikaanse bedrijf Bechtel Inc. uit San Francisco, in Den Haag geleerd. Door die uitgebreide kennis kreeg ik de baan (1981) in Ca aangeboden.

  2. PLemon zegt:

    White innocence (onschuld, onwetendheid, naïviteit) versus White privilege ?

    Innocence :Een hele reeks oordelen hoe in een ‘blank’ land op gekleurden wordt gereageerd. Over het omgekeerde is ws niets of niet veel bekend. Zou het vergelijkbaar zijn?

    *** Privilege: Er wordt mee bedoeld dat blanke mensen in het alledaagse leven voordelen genieten op basis van hun huidskleur. De voordelen zijn zo vanzelfsprekend dat het ze niet opvalt én, heel belangrijk, de voordelen zijn niet discriminerend bedoeld. White privilege betekent niet dat alle blanken nare racisten zijn, een leven vol rozengeur en maneschijn hebben en ‘eigen volk eerst’ denken. https://www.ondertussen.nl/schaam-white-privilege-geef-wel-toe-bestaat/

    • Ron Geenen zegt:

      @Privilege: Er wordt mee bedoeld dat blanke mensen in het alledaagse leven voordelen genieten op basis van hun huidskleur@
      Zag pas nog een film waarbij een zwarte man in een net pak naar een aankomende taxi zwaaide om hem te laten stoppen. Een meter of 20 verder stond een blanke man ook naar de taxi te zwaaien.
      De blanke chauffeur passeerde de zwarte man en stopte bij de blanke. De blanke dame naast de man attendeerde haar man op de wachtende zwarte man.

      • Arthur Olive zegt:

        De blanke chauffeur passeerde de zwarte man en stopte bij de blanke.

        Het kan discriminatie zijn maar het zwarte tijdschrift, Ebony, heeft hier iets over te vertellen wat ook waar kan zijn.
        http://www.ebony.com/news-views/are-black-people-really-bad-tippers-981#axzz4hmaVr2np

        • Ron Geenen zegt:

          Dat verhaal over tippen is mij bekend. Wist u dat het slechte tippen ook voor veel Europeanen geldt? Het bedienen personeel hebben in de US een klein basis salaris en ze moeten het dus hebben van de tips. De tips in de US zijn daarom hoger dan in Europa; min, 20%
          Ik dacht dat het NL ongeveer 15% is.

        • Arthur Olive zegt:

          Het hele idee om een tip te geven is voor een goede bediening.
          In Europa is de tip in een restaurant inbegrepen bij de kwitantie. Er is dus geen garantie van een goede bediening en dat was mij ook gebleken als ik daar naar een restaurant ging.
          Het tippen (T.I.P.) komt uit de 17e eeuw Engeland en is een afkorting voor “To Insure Promtitude”.
          Het heeft dus geen zin meer om het een tip te noemen als een serveerder zich niet meer hoeft te bekommeren over promptness.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Toen de “tip” in de rekening werd begrepen, ontstond de “overtip” als blijk van dankbaarheid en waardering voor excellente bediening, die de norm zou moeten zijn.

          Pak Pierre

        • Arthur Olive zegt:

          Tja, als dan de overtip in de rekening wordt begrepen dan ontstaat de over over tip.
          Als je hier in California de rekening met cash betaald dan vragen ze of je het wisselgeld terug wil hebben. Dat is dus op ze’n Indisch het teruggeld.

        • Ron Geenen zegt:

          @Als je hier in California de rekening met cash betaald dan vragen ze of je het wisselgeld terug wil hebben.@
          Is dat zo? Nu pas weet ik dat ik nog nooit in een Amerikaans restaurant heb gegeten en daarom nooit dat heb ervaren. Buiten de Indische, weI Italiaans, Chinees uit Szechuan, Iranian, Indian en Zuid American. Bij buitenlandse restaurants heb ik dat nooit gemerkt.

        • Ron Geenen zegt:

          Niet bij restaurants met buitenlandse bediening.

        • Indorein zegt:

          Het hele gedoe rondom “tippen” is echt niet meer van deze tijd, in ieder geval in Europa.
          Alle EU landen kennen sociale en arbeidsrechtelijke wetgeving waarin minimale grenzen zijn bepaald voor loon uit arbeid. Een bediening in een horeca-etablissement is dus geen hongerloontje. Men moet gewoon zijn of haar werk als kelner o.i.d. dus gewoon goed doen voor het vaste salaris dat ze ervoor krijgen.
          Als ik mijn werk goed heb gedaan (in de opinie van de opdrachtgever) dan krijg ik ook geen tip of fooi van 5, 10, 15 of zelfs 20% van de opdrachtsom. Er is vooraf gewoon een aanneemsom bepaald, en dat is vergelijkbaar met het menu van een restaurant waar eveneens de prijzen staan voor wat men bestelt.
          In Europa geef ik geen tips of fooien, ons sociale systeem is voldoende (en dat kost me al heel wat aan belastinggeld!).
          Als dan een bediening daar een opmerking over maakt, antwoord ik, dat zulks al in mijn “belastingbijdrage” is opgenomen.

          In de USA is het een heel ander verhaal: ik vind het ronduit schandalig dat daar nog steeds werkgevers rondlopen in de horeca, die hun personeel feitelijk slavenarbeid laten verrichten tegen een slaven vergoeding. Daarbij gaat zo’n werkgever er ook nog eens van uit, dat ik als klant dat belachelijke loon compenseer door minimaal een fooi/tip te geven van 15%, liefst 20% natuurlijk.
          Het wordt hoog tijd, dat de slavenarbeid in de USA nu eens echt wordt afgeschaft.
          Het is toch vernederend om je hand op te houden om een fooi/tip te ontvangen. Je moet gewoon je werk goed doen, en je werkgever moet je daarvoor gewoon goed belonen.
          Zoals het nu in de USA gaat, is het niet anders dan een verderfelijk systeem (tippen/fooien geven) in stand houden om de salarissen maar zo laag mogelijk te houden.
          Jammer van dat overigens mooie land.

        • Ron Geenen zegt:

          @Zoals het nu in de USA gaat, is het niet anders dan een verderfelijk systeem (tippen/fooien geven) in stand houden om de salarissen maar zo laag mogelijk te houden.@

          Van uw sociale standpunt gezien, kan ik het begrijpen. Maar ik heb tot nu toe geen klachten gehoord. Het is een systeem dat redelijk werkt. In CA kost het buiten eten heel wat minder dan in NL. Vaak de helft minder dan in Europa. Praat me niet over de andere staten.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Pak Arthur: “Het teruggeld”. Op z’n Indisch (oude spelling): De “soesoek” (althans in Semarang).

          Het is alweer 30 jaar geleden dat ik voor het laatst in de VS was, als toerist. Van lieverlee dus veel in restaurants gegeten. Bij hoge uitzondering de “deftige”, zoals in het Waldorf Astoria in NY. Ik wilde dat wel eens ervaren. Zonder uitzondering keurige, vriendelijke bediening, ook al klonk het eeuwige “have a nice day” als plastic in mijn oren (die gewoonte hebben ze hier helaas overgenomen als “fijne dag nog verder”). Wetend dat de rekening nooit inclusief 15 % fooi was heb ik die norm als vrijwillige tip aangehouden. Weet niet of ik daarmee een “generous tipper” ben geweest. Iedereen kreeg ten afscheid een “nice day” toegewenst.

          Trouwens een rare gewoonte, dat tippen in de horeca. Toen ik in dezelfde jaren ’80 v.d.v.e. diverse malen voor de baas in Japan moest zijn werd mij ingefluisterd dat tippen in restaurants en ook aan taxichauffeurs absoluut “not done” was en zelfs als een belediging kon worden opgevat.

          Back to topic. White and black innocence. Ik kwam in die tachtiger jaren v.d.v.e. ook in Aziatische landen die eerder door blanke Europeanen gekoloniseerd waren geweest zoals Indonesia, Sri Lanka en India. Als ik daar besprekingen moest voeren met een witte collega merkte ik, dat onze lokale (gekleurde) counterpart(s) het liefst tegen de witneus sprak(en), ofschoon mijn visitekaartje een gelijke of zelfs hogere “corporate rank” aangaf. “Wit” gaf daar kennelijk automatisch meer status dan de eigen kleur. De mens steekt raar in elkaar.

          Pak Pierre

        • Loekie zegt:

          Ja, die ex-gekoloniseerde jongens weten natuurlijk wat in de goede oude koloniale tijd de positie was van die getinte halfbloeden. Ook weten ze nog hoe destijds de houding was van die halfbloeden ten opzichte van de toenmalige inlanders. Die ex-gekoloniseerde jongens hebben dus geen zin en behoefte om die halfbloeden, al hebben ze een visitekaartje, serieus te nemen. Sterker nog: ze willen helemaal geen zaken doen met hen. Wel met de blanke. Die blanke was in de koloniale tijd weliswaar de klootzak, maar hij draaide daar niet omheen. Hij deed niet de ene dag alsof hij een was met de inlander om de andere dag die inlander een trap te geven. En die blanke kan bij zijn blanke baas toch wel gedaan krijgen wat de ex-gekoloniseerde graag wil. daar heeft hij geen halfbloed met visitekaartje voor nodig.

        • Jan A. Somers zegt:

          “echt niet meer van deze tijd, in ieder geval in Europa.” Mijn kinderen en kleinkinderen hebben allen een behoorlijke zomervakantie-carrière in de (strand)horeca gehad. Met fooi. Soms moest die in de fooienpot die elke avond werd verdeeld. En in de taxi betaal je nog steeds fooi. Net als bij de Chinees.

        • e.m. zegt:

          Waarom gebruikt Loekie de term ‘halfbloed’ en wat bedoelt hij daar dan precies mee ?

        • Pierre de la Croix zegt:

          De heer of mevrouw Loekie is ons zonnestraaltje in huis. Reageert altijd aardig en positief op andermans verhalen, maar drukt zich wel eens raadselachtig uit. Antwoord op vragen om een verklaring harer/zijner cryptische uitlatingen komt er meestal niet. Dat is toch wel spijtig.

          Pak Pierre

      • e.m. zegt:

        @wat ook waar kan zijn.@

        — ’t Kan ook meer cultureel bepaald zijn.
        Zo, van mijn voorouders waren slaven; dus zorg maar dat ‘de baas’ je goed betaalt!

        Of ook, mijn voorouders kregen na het binnenshuis eten de ene na de andere kleurling als ‘tip’ van de baas.

        If I were a carpenter would you have my baby* ?

        *vrij naar Bobby Darin

        • Arthur Olive zegt:

          Pak E.M.
          Als dat de redennen waren dan kan ik het de taxi chauffeur niet kwaalijk nemen.

  3. Boeroeng zegt:

    Goede Hoop is misleidend en te wit. Dat staat in onderstaande open brief aan het Rijksmuseum over de tentoonstelling die de relatie tussen Zuid-Afrika en Nederland objectief zou moeten belichten. 58 mensen onder wie hoogleraren, historici en kunstenaars ondertekenden de brief.
    https://www.oneworld.nl/goede-hoop-misleidt-bijna-honderdduizend-bezoekers

  4. ellen zegt:

    Door archiefonderzoek ontdekte Ellen Neslo, dat de stadsslavernij van Paramaribo door eigen krachtig initiatief (op eigen kracht) zichzelf had bevrijd. Haar proefschrift heet Een ongekende elite. Tijdens de slavernijperiode bestond er in Paramaribo een gekleurde elite. Zij waren succesvoller dan tot nu toe werd gedacht. Ambachtslieden zoals timmerlieden en vroedvrouwen, konden goed in hun levensonderhoud voorzien. Meerderen van hen hadden hun ambacht geleerd en uitgeoefend toen zij nog slaaf waren. Zij investeerden hun geld in huizen en plantages en kochten ook hun familieleden vrij. Het vrijkopen van een slaaf was een kostbare aangelegenheid, gemiddeld 1.500 gulden (omgerekend 11.000 euro). De vrijlater moest namelijk zowel de eigenaar als de overheid betalen. Toch was het aandeel van vrije gekleurden die slaven vrijkochten groot. Hierdoor werd het slavernijsysteem langzaam van binnenuit uitgehold. Bij de afschaffing van de slavernij (1863) was 65 procent van de gekleurde bevolking in Paramaribo al vrij. (Bron: Koloniale Kennis Marathon, 25-2-2017). Dit laat zien, waartoe een mens in al zijn veerkracht en volharding in staat is en zich weet te ontworstelen aan vreselijke en benarde omstandigheden. Witte of zwarte onschuld ten spijt.

  5. Huib Otto zegt:

    Blijft nog het Zwarte Pieten probleem.
    De knecht van de blanke Sinterklaas waar velen, zwart en blank, zich druk over schijnen te maken.

  6. Huib Otto zegt:

    Dus ook zwarte pieten mag ook nog steeds?

    • e.m. zegt:

      Ja, net als Black Jack! Sommige Indo’s en Molluks kunnen èg niet zonder . . .

      • Pierre de la Croix zegt:

        In de politiek houden ze ook van Zwarte Pieten. Kijk en luister maar na de 20ste formatiepoging, ergens in december 2018.

        Pak Pierre

        • Jan A. Somers zegt:

          Ik dacht dat ze dan nog niet het Belgische record hebben gebroken. Maar niet getreurd, het land blijft bestuurd, parkeerboetes blijven uitgeschreven. U moet Homo Ludens van Johan Huizinga eens lezen Dan blijft u lachen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Misschien kom ik nog wel eens aan Homo Ludens toe. Maar wie als ik een trouw (her)lezertje is van Marten Toonder’s verhalen over het bonte samenlevinkje in Rommeldam komt ook wel aardig aan z’n trekken. Burgemeester Dickerdak, de ambtenaar Dorknoper, commissaris Bulle Bas, de louche zakenlieden Bul Super en Hiep Hieper, De Kleine Club, Markies de Cantecleer, de kunstschilder Terpen Tijn en niet te vergeten, Heer Olivier B. Bommel, je komt ze in het werkelijke leven allemaal tegen.

          Ik heb me wel eens afgevraagd wie de Indo is in die stad. Iedere vergelijking gaat mank, maar ik kom toch telkens weer uit op een mix tussen Heer Bommel en het Happy-Go-Lucky gansje Wammes Waggel.

          Pak Pierre

  7. Arletta zegt:

    Waar kan ik de facebook discussie tussen Wim M. en Ricky Scheld wacht lezen ?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s