Alfred Birney wint de Libris literatuurprijs 2017

.

Alfred Birney (65) heeft de Libris Literatuur Prijs van 2017 gewonnen met zijn boek De tolk van Java. Dat is zojuist in Nieuwsuur bekendgemaakt live vanuit het Amstel Hotel in Amsterdam.Birney werd gekozen uit de laatste zes genomineerden. Hij wint met de prijs een bedrag van 50.000 euro.  Nieuwsuur.
Het juryrapport .

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

118 reacties op Alfred Birney wint de Libris literatuurprijs 2017

  1. Boeroeng zegt:

    Djempol jij !!!

  2. rob beckman lapre zegt:

    GEWELDIG! Trots op deze Indo,en dankbaar dat hij “de Indo”toch weer op het (schrijvers)toneel heeft gezet.Inderdaad; een dikke “Djempol” voor Alfred.

    • j.h.Crawfurd zegt:

      Er zijn meer Indo’s die bekendheid hebben in vele factoren, maar die vinden dat zij blanda zijn.
      Wel jammer maar dit zijn de feiten.
      Mvg Jos H Crawfurd.

  3. Een wel verdiende beloning

  4. R.L. Mertens zegt:

    ‘Ons besmet verleden in een nieuw daglicht’ – Leesvoer voor die koloniale adepten, die nog steeds in het verleden zijn blijven hangen. Een remedie tegen Oost-Indisch doofheid.

    • PLemon zegt:

      @Hr Mertens “Ons besmet verleden….een remedie tegen Oost-Indische doofheid”

      Tja, Birney’s pa vocht voor het behoud van de kolonie tenminste….we, de Indischen wisten ook niet beter dan dat het ook hun land was.
      Uw perspectief van de indonesische zelfstandigheid af te dwingen langs de weg van moord en oorlog blijft dubieus.

      • R.L. Mertens zegt:

        @Lemon; De Tolk; ‘een verhaal dat we niet gaarne horen in ons koude land, waar het aan kritische zelfreflectie(!) ontbreekt’.-‘Zelfstandigheid af ter dwingen langs etc.’- Was er voor hen dan een andere keus? Na 300 jaar bezetting!

        • Pierre de la Croix zegt:

          Oeps …. pas op meneer Mertens. U krijgt dadelijk nog een schrobbering van de zeer geachte mevrouw of meneer Loekie voor het roepen van steeds de zelfde boodschap.

          Pak Pierre

        • PLemon zegt:

          @Hr Mertens ” na 300 jaar bezetting”

          Bezetting klinkt dramatisch…als er ‘bottom line’ afgezet tegen de vele eilanden en aparte bevolkingsgroepen en dus een miljoenenvolk er een bescheiden legertje en een handvol ‘europeanen’ tegenover heeft gestaan. Het ‘verdeel en heers’ systeem met medewerking vd verschillende vorstenhuizen was een ‘bestuurlijk wonder’ .De strafexpedities bij tijd en wijle uitgevoerd om de greep op het totaal niet te verliezen vielen in het niet bij het Japanse ‘echte’ bezettingsleger. Het enorme leed dat dit Aziatisch broedervolk veroorzaakte was de echte druppel die de koloniale emmer deed overlopen. De Indische bevolkingsgroep, had liever gezien dat de afbouw van koloniaal systeem in vrede op termijn zou plaatsvinden dan de op achterdocht gebaseerde bloedige revolutie, waarmee beide naties zich in de vingers sneden.
          En vooral de oude koloniaal nu de wrange excessen vruchten te plukken krijgt.
          Vraag…zou het nieuwe onderzoek er onbevooroordeeld zonder de echte ervaring van het koloniale leven op terug kunnen kijken?

        • R.L. Mertens zegt:

          @Lemon; ‘vielen in het niet etc.’ – Wie zich aan een ander spiegelt….Wie zaait…oogst nu de wrange excessen vruchten! Een nieuw onderzoek….. onbevooroordeeld…..? Zijn deze instituten, die jarenlang alles onder het tapijt hebben gehouden, daartoe in staat?
          We krijgen in elk geval over 3 jaren genoeg leesvoer. (wellicht) Vaarwel tot betere tijden!

        • Pierre de la Croix zegt:

          R.L. Mertens zegt tenslotte, 11 mei 2017 om 21:04: “Vaarwel tot betere tijden”.

          Gaat u nu echt weg meneer Mertens? Nou tabé dan. De Indonesiërs, althans de vrouwen en mannen die het voor het zeggen hebben in Jakarta, zullen zeker blij zijn met uw komst.

          Het ga u goed. We redden het hier wel zonder u.

          Pak Pierre

        • Loekie zegt:

          Nou, als mensen zeggen dat ze vertrekken geloof ik dat niet meer. Te vaak meegemaakt dat met veel bombast het vertrek werd aangekondigd, maar dat ze twee dagen later weer opduiken.

        • Ron Geenen zegt:

          Ik niet. Werkte als Principal Design-Engineer bij CE Lummus in Den Haag en zag de Amerikaanse advertentie in de Daily Mirror. Een kopie gemaakt en thuis in Sweet Lake City aan mijn vrouwtje laten zien. Ik zei haar dat ik daar wel naar toe wil en ze zei laten we gaan. Meteen de telefoon opgepakt en de desbetreffende persoon gesproken. Vroeg hem of ze mijn kwaliteiten en positie ook nodig hadden. Antwoord: When can you be here. We are expending from 2000 to 6000 people and need every help. De volgende dag een makelaar gesproken en huis op de markt gedaan. Lummus met 1 maand opgezegd, papieren in orde gemaakt. Huis was in een maand verkocht voor het dubbele van wat ik er voor betaald had en 3 maanden later waren we in Californië. Kreeg een 2 jarig contract en na 15 maanden werd mij gevraagd of ik permanent wilde blijven. Nooit meer omgekeken!

        • Arthur Olive zegt:

          Mensen kunnen overgehaald worden om terug te komen.
          We zullen maar zien of dit ook het geval is met Hr. Mertens.

        • R.L. Mertens zegt:

          @PierredelaCroix; ‘vaarwel tot betere tijden’- Dat was het afscheid in 1942 op de radio. Ik citeerde het vanwege de vele reacties die mi. refereren aan het geïndoctrineerde
          koloniale gedachtegoed bij mijn opponenten. Want de tijden die na 1945 waren niet wat omroeper Bert Garthof in gedachten had nl.; bersiap, politionele oorlog en het einde van Indië. Dit einde dat nu(!) nog steeds een open zenuw is. @ Lemon; Bang voor het as. onderzoek , dat onbevooroordeeld moet gebeuren? Het zijn ONZE instituten. Bang dat zij dan niet onbevooroordeeld zijn?
          Komen er pas ‘betere tijden’ als de uitkomsten zijn; geen oorlogsmisdaden, een terecht politiek beleid want etc.etc. Laat ik u (alvast) uit de droom helpen; ons toenmalig politiek beleid 1945-1962( Luns; Irian) is/was catastrofaal voor ‘die betere tijden’! We hebben een inktzwarte geschiedenis be/geschreven in onze verhouding tot Indonesië. Onze voormalige kolonie=bezet gebied. En dat allemaal dank zij; ene Drees sr, Beel
          ( de eindverantwoordelijken voor de 2 acties) en Luns. Om maar te zwijgen over die toenmalige gezagdragers in Indië.
          En nu op naar …..betere tijden!
          note; kolonie= een vestiging/nederzetting in den vreemde, een handelspost. Indië; een kolonie?
          Indië werd gevestigd/bevochten nadat alle weerstand tegen Nederland werd gebroken!
          Het ‘wettige Nederlands gezag werd toen volkenrechtelijk’ gevestigd zou een ‘koloniaal’ zeggen.
          Een eufemisme, zoals; expedities, politionele acties etc. voor bloedige onderwerpingen van opstandelingen.( tegen dat ‘wettige gezag’)

        • Arthur Olive zegt:

          Jammer!

        • PLemon zegt:

          @Hr Mertens ” Bang dat zij dan niet onbevooroordeeld zijn?”

          U wilt het weer anders begrijpen dan wordt bedoeld. Bang is niet het uitgangspunt maar het is meer dat zij het niet kunnen, omdat de onderzoekers niet het echte leven in de koloniale tijd hebben beleefd. Tot de Japanse inval is met vallen en opstaan toch een maatschappij opgebouwd die modern westers van structuur was.
          Dat alles in de bezettingsjaren en na de capitulatie in het honderd liep is moeilijk in de schoenen van 1 partij te schuiven, wat zo’n beetje uw grief is en blijft.

        • RLMertens zegt:

          @PLemon; ´omdat zij niet het echte(?)leven in de koloniale tijd hebben beleefd’. – Moet men dat echte(?) leven hebben beleefd om de politionele oorlog met al die misdaden te kunnen onderzoeken? U wel? Vraag het een inlander of een Europeaan/Indo naar de beleving van die eindfase en u zult verbaasd zijn van hun conclusies. Dat merken we toch nu ook op deze site? Met feiten( verloochening van het zelfbeschikkingsrecht! ea.)moet het toch niet moeilijk zijn om een conclusie te trekken?

        • P.Lemon zegt:

          @Hr Mertens ” ..Vraag het een inlander of een Europeaan/Indo naar de beleving van die eindfase”

          Dat is ‘m nou net wat ik niet (!) opwerp. De ‘inlander’ en de euro/indo uit Indië kan er zich juist wel een voorstelling van maken , hoe het contrast was van de eindfase met de vooroorlogse tijd.
          Het ging om de blanda onderzoekers van de huidige generatie die zonder indische achtergrond of beleving proportioneel en objectief die eindfase moeten beoordelen.
          Het zit er dan dik in dat er maar 1 de schuld krijgt toegeschreven. Immers kasian die revolutionairen.
          https://www.trouw.nl/samenleving/geweld-tegen-nederlanders-begon-met-losse-clubjes~ac9d8725/

        • R.L. Mertens zegt:

          @Lemon; ‘kasian’- Het zelfbeschikkingsrecht is de kern van het conflict! En niets anders.
          Het verloochenen van dat feit(!) bracht de ellende; strijd, misdaden en een trauma die nu nog voortduurt. Dit feit- de ondertekening van het Handvest 24/9-1941- bewust(!) uit onze geschiedenis weglaten, is geschied vervalsing en een grove belediging voor het Indonesische volk. De gevolgen hebben wij ondervonden. Dit onderzoek door 3 instituten, dat ook het politiek beleid zal omvatten, zal onomstotelijk dit feit moeten benoemen. En een conclusie trekken. Het wel of niet een Indische achtergrond kennen cq bekend zijn is mi. niet relevant.
          note; U twijfelt ook aan Limpach’s onderzoek aangaande oorlogsmisdaden omdat hij niet bekend is met Indische zaken? Ik denk dat onbevangen onderzoekers een betere/neutraler resultaat leveren dan die zgn. Indische deskundigen.

        • PLemon zegt:

          @Hr Merken ” zelfbeschikkingsrecht is de kern van het conflict ”

          Daar zegt u wat, uw mantra. Maar er was geen sprake van een aperte weigering.Nederland wilde er in overleg aan medewerken. Ongeduld en achterdocht van de Indonesiërs leidde zelfs tot de suggestie aan onderhandelaar Sjarhir om maar de oorlog te verklaren.
          Daar gaat uw ‘veroordeling’ in rook op.
          http://leiden.courant.nu/issue/DB/1946-02-27/edition/0/page/1

        • PLemon zegt:

          Typo Hr Merken = Hr Mertens natuurlijk, de autocorrector wel diverse malen gecheckt, blijft tricky.

        • R.L. Mertens zegt:

          @PLemon; ‘Zelfbeschikkingsrecht; Nederland wilde er in overleg aan medewerken’- Nou, nou; er aan medewerken? Het was botweg neen tegen het zelfbeschikkingsrecht (van Indonesië!)= dus geen merdeka! Wat dacht u, waarom men mata gelap werd?
          ‘ongeduld en achterdocht’ – Terwijl Nederland troepen bleef aanvoeren. en provoceerde; geen gesprek met boeng Karno, de collaborateur etc.
          JFabricius in Batavia sept.1945 over orde en rust, kreeg te horen; ‘de Nederlanders wensten rust en orde hersteld te zien om daarna met ondertussen gearriveerde troepenmacht hun slag te slaan etc.’
          note; Atlantisch Handvest 1941; Elk volk heeft het zelfbeschikkingsrecht; mijn mantra? Een volkenrechtelijk stuk door Nederland dd. 24/9’41 ondertekend!

        • Jan A. Somers zegt:

          “verloochening van het zelfbeschikkingsrecht!” Waar dacht u dat ze het bij het overleg in de ‘buitengewesten’ over RIS hadden, dat was toch zelfbeschikkingsrecht? Waarbij al de benaming Indonesia is gebruikt, en geen Nederlands-Indië. Dat door de RI op de RTC vakkundig onderuit is gehaald. Maar ja, voor die lui op Java waren de buitengewesten minderwaardig.

        • P.Lemon zegt:

          @Hr Mertens. “Nou, nou; er aan medewerken? Het was botweg neen tegen het zelfbeschikkingsrecht (van Indonesië!”

          Merk dat u onderstaande link niet heeft geopend….in de reportage wordt die erkenning van dat zelfbeschikkingsrecht bevestigd en alles met een overgangstermijn zal worden overgedragen. Tja als je het geduld niet kunt en wil opbrengen en zelfs de onderhandelaar Sjahrir maar de oorlog wil laten verklaren……who is to blame?
          http://leiden.courant.nu/issue/DB/1946-02-27/edition/0/page/1

        • Anoniem zegt:

          Inderdaad. Waar waren die heren in die stomme buitengewesten dan mee bezig? Bridgen? Als je samen praat over het begrip RIS, dan praat je toch over zelfbeschikking? Die overgangsperiode was nog een relict uit de petitie Soetardjo. Werd er later uitgegooid, daar wist niemand raad mee.

        • Anoniem zegt:

          Sorry, anoniem was ik. Mijn gegevens verdwijnen steeds. In mijn schuttersputje?

        • Jan A. Somers zegt:

          Ver dinges,

        • R.L. Mertens zegt:

          @JASomers; ‘het zelfbeschikkingsrecht van RIS’ – Die federale staten, van Van
          Mook’s verdeel en heers systeem, moesten uiteindelijk leiden tot pro Nederland (!) gevestigde staten. Indertijd werd RIS al spottend; ‘de verenigde staten van Nederland’ genoemd. Na de Bandoeng conferentie in mei 1948 olv. de Republiek, zonder Nederland!, schaarden de FS zich achter de Republiek door Nederland een voorstel te doen voor die overgangsfase; in plaats van een lt.GG/HvdKr een directorium van 3 Indonesiërs en 1 Ned.HC. Voor HvdKr. Beel was het duidelijk dat Nederland ‘buiten spel werd gezet’ en forceerde, in samenspraak met prem.Drees sr, de 2e actie.( tijdens VN Kerst reces!)
          ‘relict uit de petitie Soetardjo’- U bedoelt zeker een relikwie uit 1936?
          note; Nederland eiste toen DIRECT het zelfbeschikkingsrecht van de FS op. En idem voor de Papoea’s, indien zij na een Nederlandse ‘overgangsperiode’ uit het stenen tijdperk zijn verlost.

        • Pierre de la Croix zegt:

          R.L. Mertens zegt 12 mei 2017 om 21:42 onder meer: “@PierredelaCroix; ‘vaarwel tot betere tijden’- Dat was het afscheid in 1942 op de radio. Ik citeerde het vanwege de vele reacties die mi. refereren aan het geïndoctrineerde koloniale gedachtegoed bij mijn opponenten”.

          Natuurlijk kende ik die “famous last words” van de NIROM na de overgave van NOI aan de Japanners in maart 1942, uitgesproken door de sympathieke omroeper Bert Garthof, later in Nederland bekend geworden door zijn presentatie van “Weer of geen weer”, de voorloper van het hedendaagse zondagse natuurprogramma ‘Vroege Vogels”.

          Maar ….. aangezien u in uw vele betogen weinig anders doet dan uit andermans werken en uitspraken te citeren en die hoogstens ruim voorziet van uitroep- en vraagtekens uit eigen brein ontsproten, dacht ik dat het u menens was toen u die gedenkwaardige afscheidswoorden kennelijk als de uwe opschreef.

          “Eindelijk is de zeer geachte heer Mertens consequent” zo dacht ik, “hij gaat naar zijn vrienden in Indonesia, grote werken onder de armen verrichten, dus voor hem nu chapeau, bewondering, respect, ere wie ere toekomt”.

          “Ik citeerde het vanwege de vele reacties die mi. refereren aan het geïndoctrineerde
          koloniale gedachtegoed bij mijn opponenten” zo schrijft u ter toelichting van uw besluit om in het land uwer vijdanden, de Belnda Boesoek, te blijven. Wel, wel, wel.

          “Geïndoctrineerde koloniale gedachtegoed bij mijn opponenten”. Dat herhaal ik nog maar. Aangezien u mij vaker – ten rechte – tot een van uw opponenten hebt benoemd, voel ik mij ook aangesproken. Het komt in uw kortzichtigheid blijkbaar niet in u op dat er ook mensen zijn zoals ik, die over eigen gedachtegoed beschikken, dus zelf kunnen nadenken en het niet net als u moeten hebben van andermans geestesproduct. Welk een hoogmoed spreekt hier weer uit en welk een respectloze minachting voor een iegelijk, die niet blindelings achter uw banier aan marcheert.

          Pak Pierre

      • R.L. Mertens zegt:

        @PLemon;’zelfbeschikkingsrecht’ – Is het recht(!), geaccordeerd door Nederland in het Atlantisch Handvest 194i, van de Republiek! De Republiek sprak zich uit voor 100% merdeka! Nederland, na (slechts) een voorstel van zelfstandig binnen het Koninkrijk tot zie de Burcht ( Katholieke krant van Romme/Beel ) met een ‘overgangsperiode van een door Nederland te bepalen termijn met allerlei aankleedpunten; Nederland soeverein(!) in die overgangsperiode, de TNI moest ontbonden worden voor een RIS leger; waarin het Knil de kern was. Dus gen.Spoor in functie=bevelhebber in die overgangsperiode! etc. Is niet logisch dat TNI hier tegen protesteerde? De TNI; de ruggengraat van de Republiek moest ontbonden worden! Kortom dat zelfbeschikkingsrecht werd het ‘recht’ van Nederland om te bepalen; wanneer en hoe die merdeka tot stand moest komen. Van Mook;na 10 jaar en Logeman; na 30 jaar! Het Nederlandse begrip van/voor zelfbeschikkingsrecht van een volk.
        note;uiteraard vermelde de Burcht niets aangaande bovenvermelde.

        • P.Lemon zegt:

          @Hr Mertens. “een voorstel van zelfstandigheid binnen het Koninkrijk ”

          Toentertijd (net als dit draadje) ook weer een mooi voorbeeld van langs elkaar heen praten en/of een serie misverstanden.

          *** De constructie van Indonesië zal wellicht het best gevonden kunnen worden in een soort Indonesisch gemenebest of Verenigde Staten van Indonesië.”

          De Republiek vatte deze constructie echter op als een verdeel-en-heerspolitiek van Nederland. Zij wilde de soevereiniteit, en wel over geheel Indonesië.

          Tenslotte bereikte Van Mook met Sjahrir (die toen minister-president der Republiek was) een overeenkomst: de Republiek, als vertegenwoordiger van Java en Sumatra, zou een deelstaat binnen de Verenigde Staten van Indonesië zijn. Van Mook deed het daarbij voorkomen alsof die overeenkomst zonder problemen door Nederland zou worden aanvaard. Hij vertrok met een Republikeinse delegatie naar Nederland om het overleg voort te zetten.

          Zo vond van 14 tot 24 april ’46 de conferentie op de Hoge Veluwe plaats. Deze conferentie mislukte. C. Smit wijst in zijn boek De Liquidatie van een imperium. Nederland en Indonesië 1945-1962 (uitgegeven in 1962)Van Mook aan als schuldige: Van Mook had nooit de verwachting mogen wekken bij de Republikeinen dat met de Nederlandse regering wel tot een akkoord kon worden gekomen. De regering Schermerhorn-Drees kon namelijk moeilijk beslissingen nemen omdat zij steunde op een nood-parlement. De eerste naoorlogse verkiezingen zouden in mei ’46 gehouden worden; de conferentie op de Hoge Veluwe vond dus enkele maanden te vroeg plaats.

          De katholieke voorman Romme sprak in de Volkskrant, in verband met de conferentie, over ‘de week der schande’ en een belangrijk deel der publieke opinie beschouwde de regering Schermerhorn als een stel landverraders die ‘ons Indië’ verkwanselden aan oproerkraaiers. De Republikeinen waren in Nederland geconfronteerd met deze koloniaal-conservatieve geest en gedesillusioneerd keerden ze terug naar Indonesië.

          Van Mook zette zijn federale politiek voort. Op 16 juli kwamen vertegenwoordigers van de Grote Oost, Banka, Biliton en de Riouwarchipel in Malino bij elkaar. Hier werd besloten tot de opbouw van Indonesië als een federatie.
          Uiteindelijk mislukte die politiek

          http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/32585-indonesie-streven-naar-een-federale-staat-1945-1946.html

        • RLMertens zegt:

          @PLemon; ‘in een soort gemenebest’ – Dat is wat Nederland voor ogen had met het oog om nog invloed/profijt te kunnen hebben/ krijgen in de archipel . Niet de Republiek!, die wilde 100% merdeka. De groep Romme/Gerbrandy wilde er niets van weten. Het comité Rijkseenheid; ‘onze vlag wordt daar gestreken, wilt gij dat ook?'( affice; de driekleur, die door een bruine hand wordt neergehaald) De rest van het verhaal; is een inktzwarte bladzijde geworden.
          note; Ooit schreef Colijn jr.30 zijn’Koloniale kwesties’ waarin hij pleite voor decentralisering van het bestuur dwz. zelfstandig bestuurde gebieden olv. Nederland.
          Waarschijnlijk was dat de inspiratie voor Van Mook.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Uiteindelijk mislukte die politiek” Maar dan slaat u meerdere jaren over. Die RIS is (vanaf al vóór 17 augustus 1945) geconstrueerd buiten Java/Sumatra. Die bevolkingsgroepen vreesden (terecht) overheersing door Java. Nederland had er in een ver verleden ook ervaring mee. Het waren tenslotte de Zeven Verenigde Nederlanden, zeven soevereine staten die in de Unie van Utrecht alleen defensie en buitenlands zaken aan de Unie overlieten. Dit om het machtstreven van Amsterdam buiten de deur te houden. Nog een keer te zien in de structuur van de VOC, de Heeren XVII volgens een uitgekiende formule. Maar denk ook aan de VS, het VK, Zwitserland, België, Duitsland enz. Was dus niet door Nederland uitgevonden. Bij de RI vonden ze dat niet leuk: infiltraties in Zuid-Celebes en Zuid-Borneo, met veel bloedvergieten. Gelukkig maar kortdurend in een beperkt gebied. In de Malino-gebieden vonden ze het een prima constructie. Pas toen de RI dat idee ook omarmde hebben de Malino-gebieden zich aangesloten bij de RI. Zo kwam de soevereiniteitsoverdracht tot stand. Pas daarna is die RIS afgeschaft. Samen met het zelfbeschikkingsrecht. Maar toen was de RIS al een soevereine staat.
          De huidige mantra is dat Nederland bezig was met verdeel en heers. Heersen was er toch niet bij? Het ging in die Malino-gebieden al vóór 17 augustus 1945 over onafhankelijkheid? En in die gebieden was het heersen door Nederland beperkt tot een handjevol NICA-bestuurders en een handjevol KNILlers. Met een Indonesisch bestuur zoal de Japanners dat hadden achter gelaten. Met een Indonesische politie die deed wat die moest doen, gezagsorgaan >> geen gezagsvacuüm, zoals op Java/Sumatra. En dat ‘verdeel’ werd door die gebieden noodzakelijk gevonden om Java buiten de deur te kunnen houden.

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘de RIS(is al vóór 17augustus 1945 geconstrueerd buiten Java? Sumatra’ –
          O ja? Al vóór de oorlog? Door wie? De heren XVII? Door hen zelf?

  5. R. Bastiaans zegt:

    Reactie van de “Aziatische Tijger”:
    http://www.aziatischetijger.nl/2017/05/08/de-tolk-van-java/

    • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

      André van Bel is reisblogger. Hij leert het nooit: Het klinkt stoer en heldhaftig. Maar wat betekenen zijn pennenvruchten?

      1) Een met zijn identiteit worstelende Arend Noland (zoon van “halfbloed Indische vader” en Chinese moeder). Wat is voor André een halfbloed Indo, de witte schimmel????

      2) In zijn jeugd moet hij trippelen op de raciale scheidslijnen van het “koloniale Indonesië”. André weet waarover hij praat

      3) bersiap, “het machtsvacuüm na de terugtrekking van de Japanners”.
      André betreed uitgesleten paden

      4) “Inderdaad, de grootste Indo-community vind je tegenwoordig in Los Angelos”.
      André moet maar eens naar Nederland afreizen

      5) Indo’s worden er voor Mexicaantjes aangezien, dus laten ze hun snor staan, spreken Spaans en “lenen op die manier makkelijker een identiteit dan hier in Holland”.
      André is etnisch aan het profileren

      6) Het bungelen tussen identiteit, “het leitmotiv in de Indische Letteren, vermengd met de oorlogstrauma’s” . André weet echt waarover hij praat

      7) maar De Arend zou “hier en daar zijn verhaal met extra sambal hebben aangedikt.”André spreekt over feiten

      8) rondom de dekolonisatie van Indonesië.
      André vervalt in herhalingen

      9) Indische Letteren (of postkoloniale literatuur moeten we nu zeggen).
      Voor André klinkt dat wel stoer!!!

      André is volgens mij verdwaald.

    • Ron Geenen zegt:

      André van Bel is een getraumatiseerde idioot. Wat een onzin kan hij schrijven.

    • Bert zegt:

      Ik kan wel heel ver mee gaan met het gedachtegoed van de hr Mertens,de hr Mertens is een anti-koloniaal ! Nou ja ben ik ook ! Weg met het kolonialisme ! maar ik denk niet dat dat het wrijfpunt is bij de Indische mensen op dit blog .Mr Mertens wilt iets verdedigen uit zijn hart de zaak van de republiek Indonesia ,ja o.k is ook goed en mr Mertens geeft meteen af op Nederland tenminste volgens lezers van dit blog ,ik zie dat niet zo meteen ! O.K hij heeft kritiek maar mag toch !? .Wat is dan het punt ? ( volgens mij ) Het punt is dat de Indo,s voor Nederland kozen ! klaar af ! En als je voor Indonesia kiest o.k ! maar ga dan daar wonen ! De Indo,s zien Mr Mertens een beetje als een overloper is niet erg maar ga dan in Indonesia wonen ! ( volgens hun) Tja zoals altijd ligt de waarheid in het midden.De meeste Indo,s verfoeien het kolonialisme en ook de rol van Nederland na 1945 vinden ze maar niks ! maar je MOET kiezen of voor Nederland of voor Indonesia er is geen tussenweg ! ..Wat zou ik doen als ik toen volwassen was in 1945 ? Ja ik ben een Indo dus ik kies toch de kant van de Indo,s ,wat moet ik anders doen ? De kant van de Indonesiers kiezen ? Ach kom nou ,net als de Hollanders kijken ook de Indonesiers op de Indo,s neer ! De vader van Mr Mertens koos voor Nederland en terecht,wat moet ie anders doen als ex KNIL militair,wat mr Mertens eigenlijk wilt zeggen dat de Nederlandse regering behoorlijk boesoek is geweest in de jaren 50 ,hij vergeet alleen te vertellen dat de Indonesische regering dat ook was .U ziet wat er nu gebeurt in Indonesia de moslims gaan het overnemen helaas pindakaas !

      • Ron Geenen zegt:

        @maar je MOET kiezen of voor Nederland of voor Indonesia er is geen tussenweg ! .@

        Ik koos the US of A!

      • Loekie zegt:

        Indo’s die voor Nederland kozen en in Nederland bleven zijn wellicht (en grofweg) te onderscheiden in twee groepen :
        – zij die hier een leven opbouwden, maar in hun hart de pest hadden en hebben aan Holland en de Hollanders; zij willen nog wel eens afgeven op dit land.
        – zij die hier een leven opbouwden en vergroeid zijn geraakt met Holland en de Hollanders. Voor hen is een kwaad woord over Holland een ernstig vergrijp.

        • Bert zegt:

          @Loekie ,je kan weleens 100% gelijk hebben !

        • Ron Geenen zegt:

          Anders gezegd:
          1: Indo’s die niet vergeven en niet vergeten
          2: Indo’s die wel vergeven maar niet vergeten
          3: Indo’s die niets willen weten en blanda willen zijn
          Misschien heb ik nog een variant vergeten

      • P.Lemon zegt:

        @Hr Bert “maar je MOET kiezen of voor Nederland of voor Indonesia er is geen tussenweg ! …,net als de Hollanders kijken ook de Indonesiers op de Indo,s neer !

        ***Birneys vader : Aan wie moest deze man trouw zijn? Aan de Indonesische vrijheidsstrijders die uitermate wreed optraden of aan de Hollanders die niets van de geschiedenis begrepen? Hij pleegde al zijn wandaden ‘in naam van Oranje’ en van koningin Wilhelmina, ik las dit met toenemende beklemming.

        ### Komt de kwestie van de ‘twijfelindo’ weer boven,, het gevoel in de tropen en het verstand in Holland. Maar voel je je niet gewoon thuis waar je geaccepteerd en gerespecteerd weet zonder terug te moeten vallen op je etniciteit? In landen waar de gemêleerdheid vd bevolking doorsnee is zal dat eerder het geval zijn. In blank Nederland hebben de kleurtjes en zij met een andere cultuur ws nog een lange weg te gaan.

        • Bert zegt:

          @Pak Lemon .Dag Hr Lemon ,ja wat ik schreef had natuurlijk betrekking op die tijd 1940,1950 en begin jaren 60 ,toen je Nederland inderdaad “Blank Nederland” kon noemen.Tegenwoordig is de situatie totaal veranderd.je hebt grote groepen Surinamers,Turken,Marokkanen en wat al niet meer in dit land .Ik juich dit alleen maar toe ,prachtig toch ! Het is toch leuk als je in Maastricht ( mooiste stad van Nederland) op een terras een jonge Turkse ober hoort vragen in onvervalst Limburgs “” Zegt u het maar meneer ! ” of die Marokkaantjes in Mokum ,die zo plat Amsterdams praatten ,dat je denkt dat ze hier geboren zijn en wat blijkt ? Ze zijn ook hier geboren en dan de vele woorden ,die de jeugd uit het Surinaams heeft ” geleend” Ik voel me best thuis in zo,n sterk veranderd Nederland .

        • P.Lemon zegt:

          @Hr Bert. ” Ik voel me best thuis in zo,n sterk veranderd Nederland ”

          Had niet anders verwacht, want met vele turunans in onze genen schakelen we rustig tussen de culturen door. We zijn bunglons.
          De originele/onvermengde instromers moeten concessies (durven) doen aan de dominante cultuur en normen. En in een enkel geval lukt het (Aboutaleb, Ali B, Arib , EUmar bijv.), maar meestal eisen ze dat de blanda’s zich aan hun waardenpatroon moeten aanpassen. Voer voor de politiek correcten.

        • Loekie zegt:

          En hun waardenpatroon is voor het overgrote deel gebaseerd op hun religieuze overtuiging (lees: de Islam). Wat ik nu mooi vind aan die jongens, is dat zij zich niet schamen voor hun geloof. Ik heb het niet over extremisten, maar over doodgewone moslims. Zij schamen zich niet en zij leven naar hun geloof, of doen daartoe althans een poging. Dat in tegenstelling tot de christenen hier, die de afgelopen decennia het grootste deel van hun geloof, zo niet alles, hebben afgezworen. Zie ook de VPRO, de KRO en de NCRV. De P, de K, de C hebben totaal geen inhoud meer. En de EO is ook druk doende om de E te laten verwateren.

        • Ron Geenen zegt:

          Daar is toch niets op tegen, zolang ze daar ook eerlijk mee zijn.

        • Arthur Olive zegt:

          @ Bert
          Ik neem aan dat u pas later naar Nederland bent gegaan.
          Ik heb in Nederland gewoont tussen 1954 en 1960 en als je dan zoals ik veel later terug komt met vacantie dan kan je culture shock krijgen.
          De plekken waar ik vroeger in Den Haag met schoolvrienden uithing zijn overgenomen door vreemde mensen met een ander cultuur. Op elke hoek van de straat zag je toen wel eens een Indo, nu niet meer. Misschien zijn ze verbleekt.
          Vele Indischen die na jaren terug zijn gegaan met vacantie in Indonesia hebben allemaal hetzelfde verhaal als ze naar hun oude buurt gaan. Alles is verandert en hun huizen zijn er niet meer of de hele buurt is verandert.
          Er is echter geen culture shock bij het terugzien van Indonesia, de mensen die daar wonen zijn nog altijd kinsmen.

      • R.L. Mertens zegt:

        @Bert; ‘wil iets verdedigen etc.’ – Ik wil helemaal niets verdedigen cq. kiezen! Ik heb alleen alles bestudeerd( tot zover dan) wat met het conflict te maken had en mij de vraag gesteld; waarom/waardoor bersiap? Gevolg heeft altijd een oorzaak! En daaruit gewoon mijn conclusie getrokken- zie hierboven @Lemon.
        -Wel of niet Indo, pro of contra Republiek of Nederland heeft er niets mee te maken!
        Gewoon rationeel denken.( ik eet net zo goed een gado gado of patatje oorlog)

    • Bert zegt:

      @Pak Olive.Ik moest het woord kinsmen even opzoeken het betekent dus verwanten,ja dat is ook zo ! Ik heb b.v 2 Indonesische grootmoeders,die zullen toch ook nog wel familie hebben ,die nog leven in Indonesia ? Maar wie ze zijn ? tidak tahoe,ook heb ik nog Nederlandse familie van opa,s kant maar die willen niks van hun Indische familie weten kan me voorstellen ,die luitjes stinken naar trassi ! U zegt vreemde mensen met een andere cultuur.Ja zo zagen de vaak onwetende Nederlanders van toen jaren 50 ons ook,maar de Indo,s hadden een groot voordeel ten opzichte van de buitenlandse immigranten 1) Ze spraken goed Nederlands 2) Ze waren goed geschoold 3) Ook niet onbelangrijk ze waren Nederlands! en nog wel van geboorte.Ik heb Nederland zien veranderen van een voornamelijk blank land naar een multiculturele samenleving .In tegenstelling tot de asli Hollanders juich ik dat toe ! Maar o.k ze moeten zich wel aanpassen aan Nederlandse waarden en normen ,doen de Indo,s in Amerika toch ook !

      • Ron Geenen zegt:

        @doen de Indo,s in Amerika toch ook @
        Maar zonder pappen en nathouden!

        • Bert zegt:

          @Pak Ron .De Indo,s in Amerika zijn goed opgeleid ,vaklui op hun gebied precies wat de Amerikanen nodig hebben .Die Amerikanen zijn niet achterlijk ze weten wel wie ze binnenlaten kleurtje of geen kleurtje ze kijken alleen naar iemands capaciteiten !

        • Ron Geenen zegt:

          The land of opportunity! Wat dat betreft hebben de bekende heren van de jaren 50/60 met hun negatieve Indo opmerkingen goed misgekleund.

        • Boeroeng zegt:

          Ron, Nederland is ook een land van opportunity.
          Ik heb niet het idee dat Nederlanders gemiddeld minder welvaart hebben dan Amerikanen in Amerika. En Amerika is ook niet minder discriminerend voor niet-blanken .

        • Ron Geenen zegt:

          @Nederland is ook een land van opportunity.@

          Alsjeblieft, je bent toch niet vergeten hoe wij Indo’s in Nl werden ontvangen. Bijna ieder bruintje die in de jaren 50/60 in NL binnen kwamen, konden werk vinden dat vele posities lager waren dan die ze daarvoor hadden bekleed. Ze mochten toch geen concurrentie met de blanda aangaan.
          Daarnaast werd van hun verdiensten 60% ingehouden om de voorschotten terug te betalen.
          En dan de woningnood. Zelf toen ik in 1967 trouwde kon ik alleen maar een kamer huren en mede gebruik van keuken en douche. Noem je dat welvaart? Pure armoede.
          Daarom vertrokken de meeste Indo’s de oceaan over.
          Hier in CA kon je direct een baan krijgen naar je kunnen en gewoon opwerken. Hier werd geen 60% ingehouden. De belastingen zijn hier veel lager. Vrijstaande huizen met tuin en garage waren er te koop voor ongeveer $20,000, auto’s voor 2 a 3000 kon je een bak kopen. Benzine kostte 20 a 25 cent per gallon (=3.80 liter)
          Iedere Indo hier kan je het bovenstaande vertellen, en misschien nog veel meer!

        • Arthur Olive zegt:

          Nederland was niet het land van opportunity in de zestiger jaren toen duizenden Indos weg gingen. Om je eigen zaak te beginnen had je op ze’n minst een middenstandsdiploma nodig en concurentie was verboden.
          Zaterdag middag en zondag mocht ook niet voor winkels. Jeugd salaris en luxe belasting op goederen was er ook. Over de 50 jaar oud werd gediscrimineert en het niet erkennen van Nederlands Indische diplomas werkte ook tegen.

        • Ron Geenen zegt:

          Het enige dat niet tegengehouden werd, was het 60% inhouden van je kleine salaris. Komt daar vandaag maar eens mee.

        • Boeroeng zegt:

          Wel Ron,

          Hoe werden miljoenen donkere mensen behandeld in 50/60 in Amerika ?
          Dan was Nederland nog een paradijs qua discriminatie.
          Ook in Nederland kon men een baan krijgen, al is het net als in Amerika genoegen nemen met werk beneden de verlangde status en inkomen.
          Amerika is niet het beloofde land, waar alles beter is. Nederland ook niet.
          Prachtig dat mensen hun draai vonden in Amerika. Maar ga niet roepen dat Nederlanders allemaal zo ongelukkig zijn en dat Nederland niet deugt en Amerika wel.

        • Ron Geenen zegt:

          Blijkbaar wil jet nog niet inzien. Ik heb het over ons Indo’s en hoe wij in Nl werden behandeld. Voor ons is Amerika en voornamelijk California het beloofde land geworden. En ik spreek weer van de periode 50/60. Daarbij spreek ik met onze ervaringen in Ca en niet in de andere staten. De meeste Indo’s zijn over de jaren naar Ca getrokken. Waarom denk je?

      • Arthur Olive zegt:

        @ Bert
        Maar o.k ze moeten zich wel aanpassen aan Nederlandse waarden en normen, doen de Indos in Amerika toch ook.

        Hieruit (OOK) neem ik aan dat u denkt dat multiculturele samenleving in Nederland niet een mislukking is geworden. omdat men zich aanpast aan Nederlandse waarden en normen.
        Dit in tegenstelling met Angela Merkel die al in 2010 heeft gezegd dat het in Duitsland een miskukking is geworden. Zij is notabene de chief importeur van vreemdelingen en probeert nog meer te laten komen. Ik begrijp er niets van.

        • Bert zegt:

          Een jongen van 14 jaar wordt zo vanachter zijn geiten weggetrokken en naar dat verre Nederland gebracht maar dese anak pienter yah ! Hij leert vlot het Nederlands en leert nog vlotter door .Hij wordt zelfs staatssecretaris ven Nederland en is nu burgemeester van Rotterdam een van de grootste havens ter wereld zijn naam Achmed Aboutaleb !Nederland geen land of opportunity ? Nog een jongen van 14 ,hij is van Nepalese/Russische afkomst .Hij spreekt al vlot Japans,Russisch en Nepalees komt naar Nederland .Hij leert het Nederlands binnen het jaar vlot spreken en schrijven ,haalt met gemak zijn middelbaar schooldiploma en wordt en passant Nederlands schaakkampioen en grootmeester ,o ja hij spreekt ook vlot Engels en Frans en een goed woordje Duits.Hij behoort tot de top 10 van de wereldschakers zijn naam ? Anesh Giri ! Ik kan zo doorgaan er zijn nog genoeg voorbeelden maar ja maar niet doen want dit verhaal heeft niks te maken met Alfred Birney,hoewel Alfred ook een voorbeeld is van een succesvolle 2 e generatie Indo !

        • Loekie zegt:

          Er zijn enkele succes-verhalen te vertellen over nieuwkomers. Maar als het bijvoorbeeld gaat over overlastgevende Marokkanen, dan wordt steevast gezegd: kijk naar Aboutaleb, kijk naar Aboutaleb. Zeker, Aboutaleb is een succes-story, maar hij maar één. En één kun je nooit als succes bestempelen voor een hele groep.

        • Ron Geenen zegt:

          @En één kun je nooit als succes bestempelen voor een hele groep.@
          Daartegen over kan ik wel stellen dat de meeste Indo’s, zeker in CA, wel een succesverhaal hebben.

        • P.Lemon zegt:

          @Hr/Mw Loekie ” En één kun je nooit als succes bestempelen voor een hele groep”

          De valkuil waar individueel denkende westerlingen onbewust in vallen. Ondanks de spreekwoorden..” 1 zwaluw maakt nog geen zomer” en ‘de uitzondering bevestigt de regel ‘ (helaas voor ons vind de rest het westen god- , normloos, decadent, onrein etc.)

  6. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Alfred Birney zegt in een interview dat Indischen nooit spijt hebben voor wat ze in de koloniale oorlog gedaan/misdaan hebben want het was toch in naam van Koningin en Vaderland. Dat niet alleen, het was ook pure lijfsbehoud, er waren weinig tot geen alternatieven of moesten ze Soekarno geloven dat hij Indische Nederlanders beschouwden als broeders en zusters. Dat hebben de Indischen wel na de soevereiniteitsoverdracht gemerkt.

    Om zoals De Groene de vader van Alfred Birney neer te zetten als oorlogsmisdadiger is toch ook maar om het beestje een naam te geven, het geeft meer de naar domheid grenzende onnozelheid van de journalist aan, hij weet niet beter of beter gezegd: er hat es nicht gewust. Dat een journalist niet weet wat een oorlogsmisdadiger is, reken ik hem wel erg aan.

    Want zeg nou zelf, zet de vader van Alfred naast een Ex-Waffen-SS die bij de Dienst Speciale Troepen van Westerling zat. Wie is dan de oorlogsmisdadiger?

    • Bert zegt:

      @Loekie ,Er zijn vele succesvolle Marokkanen in Nederland ,vraag aan je ,wie is er voorzitter van de 2 e Kamer van Nederland ? Nee niet Truitje Theemuts uit Appingedam ! Maar ene Khadya Arib aus Marokko.En weleens gehoord van Mohammed Rabbae,Adam Maher,Ibrahim Affelay,Najib Benali,Mohammed Allach,Ahmed Marcouch,Ali B en Badr Hari .Natuurlijk Nederland heeft de buik vol van die kleine vervelende Marokkaanse jongetjes met die bontkraagjes maar doe dan net zoals de Marokkaanse politie .pak ze hard aan ,die taal begrijpen ze echt wel !

      • Ron Geenen zegt:

        @vervelende Marokkaanse jongetjes met die bontkraagjes maar doe dan net zoals de Marokkaanse politie .pak ze hard aan ,die taal begrijpen ze echt wel !@

        Ja, in Ca wordt iemand die zich zo gedraagt ook keihard aangepakt. Maar mag dat in het NL van vandaag wel? Of krijgen ze een aai over het hoofd met de woorden: Dat mag je niet meer doen hoor!

        • Bert zegt:

          @Pak Ron ,ach in de jaren 30 gingen de Chinezen over de tong ( Pinda pinda lekka !) In de jaren 40 de orang Jahudi,de jaren 50 wij ( De Indo,s) .de jaren 60 ,de buitenlandse gastarbeiders,de jaren 70 en 80 de Surinamers en nu is de Marokkaanse bevolkingsgroep de pisang goreng,het zelfde gebeurt in Indonesia de minderheden worden gepakt .Ik vroeg eens aan een Marokkaanse jongen van 12 jaar ..”” Hoe voel je ,je hier ?”” Hij zegt “” Hier voel ik me Marokkaan en in Marokko voel ik me Nederlander “” Ik ga graag om met Turken en Marokkanen maar vooral de oude Marokkaan voelt zich niet erg senang bij de heersende Marokkanen haat in Nederland,terwijl die eigenlijk voornamelijk gericht is op de jeugd 14-25 jaar ,Ja ze ( de overheid) heeft dit probleem onderschat.Politiemensen waarschuwden hiervoor al begin jaren 90 ,”” Pas op met die Marokkaanse jongeren ,awas,awas,!!”” Nu loopt het de spuitgaten uit ! maar ja terlambat Hard optreden ? Hadden ze eerder moeten doen !

        • Ron Geenen zegt:

          Bert, je komt met een heel verhaal over diverse perioden en diverse groepen mensen.
          Ik maak geen vergelijkingen wat er tussen de groepen in Nl hebben plaats hebben gevonden.
          Trouwens, je kan ons Indo’s niet vergelijken met alle andere groeperingen. Wij waren en zijn Nederlanders net als de blanda’s, vergeet dat niet. En wij Nederlanders werden als shit behandeld door blanda ‘s. Again de jaren 50/60! Het resultaat: 50000 a 60000 van ons vertrokken naar elders, met alle risico’s van dien. Het kon toch niet slechter? Ik weet dat mijn moeder ook had willen gaan, maar mijn moeder hertrouwde met een totok, ouders beiden uit Den Haag, die toen hij werd geboren, in Djokja woonden. Hij wilde niet. En zo zijn er heel veel. Anders was zeker de halve Indo groep uit NL vertrokken.

      • Jan A. Somers zegt:

        Ik weet natuurlijk maar weinig (uit eigen ervaring, niet de steeds doorvertelde verhalen van anderen) over de beginjaren in Nederland. Waarom konden we binnen twee weken in een noodwoning in Zeeland krijgen? Een platgebombardeerde stad stelde ons woonruimte ter beschikking! Met dubbele distributiebonnen. Verloren schooljaren inhalen met gratis bijlessen? Als ik naar mijn verdere leven kijk, is Nederland voor mij het land van opportunity geweest. Mijn Zeeuws meisje kan er over meepraten. Ook hard gewerkt, met resultaat. Ja, het is niet met alle Indische mensen vlot gegaan, maar het kon beter als je maar wilde.

        • Jan A. Somers zegt:

          ff vergeten: Een land dat de Indische pensioenen vlot uitbetaalde. In tegenstelling tot de mensen die een lijfrentepolis hadden bij een Amerikaanse maatschappij. Geen cent gekregen.

        • Ron Geenen zegt:

          @Waarom konden we binnen twee weken in een noodwoning in Zeeland krijgen?@

          Pas geleden zag ik een foto van u op deze site. U lijkt meer op een totok, volgens mij. Dat zal ook het geval zijn geweest met uw vader. Daarom kreeg de familie Somers direct een woning.

        • Pierre de la Croix zegt:

          “Als ik naar mijn verdere leven kijk, is Nederland voor mij het land van opportunity geweest”.

          Bij deze woorden van Pak Somers sluit ik mij voor de volle 100 % aan. “Opportunity” in de brede zin van het woord, dus niet beperkt tot kansen die mij het leven in materiële zin hebben veraangenaamt. Ik voelde mij vanaf mijn aankomst in NL als 14 jarige senang en vooral veilig, omdat ik niet iedere dag op weg van en naar school bang hoefde te zijn dat ik zou worden opgewacht, van mijn fiets getrokken en gekrojok door Indonesische jongeren, al dan niet van de TP, de Tentara Peladjar. Ik hoefde ’s nachts niet meer bang te zijn dat er zou worden gerampokt door gewapende lieden, of dat ons huis door een menigte zou worden bekogeld met stenen. Ik heb in Nederland binnen mijn vermogens alles bereikt wat ik heb willen bereiken. Voor zover ik kan nagaan heb ik nimmer een “opportunity” gemist omdat ik duidelijk Indisch was.

          Ik wil gaarne geloven dat niet iedereen in die vijftiger en zestiger jaren hier hartelijk is ontvangen. Die ontvangst dient m.i. anno nu te worden beoordeeld in het licht van de geest en de mentaliteit van de Nederlanders en van de economische situatie in die tijd. Heel Nederland had net een oorlog, bezetting en schaarste achter zich. Er heerste woningnood. Lonen waren laag. Men had geen cent te makken. Als ik mij goed herinner kwam de loonontwikkeling pas rond 1964 op gang.

          Des te trotser moeten wij Indo’s zijn op die eerste generatie die hier als volwassene aanspoelde, zich aanpaste, aan de slag ging en daardoor kon meesurfen op de golf van de toenemende na-oorlogse welvaart. Ik heb die ontwikkeling met eigen ogen kunnen aanschouwen. Indo’s op fiets met terugtraprem, op hun eerste brommertje, een scooter, een Opeltje Kadett of een VW Kever. Men verhuisde naar betere buurten, naar nieuwe woongebieden, van driehoogachter naar het doorzonwoninkje met voor en achtertuintje.

          Het is natuurlijk moeilijk te zeggen wat er van ons Indo’s zou zijn geworden als die eerste generatie en bloc had besloten niet naar Nederland te gaan maar in Indonesia te blijven. Kijkend naar de ontwikkelingen binnen de Republiek van 1949 tot nu ben ik ervan overtuigd dat het ons als geheel, de enkeling dus daar gelaten, veel en veel slechter zou zijn vergaan dan in Nederland. Wie denkt dat ik het goed mis heb en wil blijven schoppen tegen Nederland, hoor ik wel. Zelfs iemand als de zeer geachte heer ing. R.L. Mertens verkiest kennelijk boven alles te blijven genieten van het land dat hij om zijn koloniale verleden verafschuwt en zelfs verantwoordelijk durft te stellen voor het op wrede, meedogenloze, niets ontziende wijze afslachten van duizenden weerloze burgers, onder wie vrouwen en kinderen, tijdens en na de zogenaamde bersiaptijd.

          Pak Pierre

        • Arthur Olive zegt:

          Pak Pierre, ik wil best geloven dat Nederland ons veel meer te bieden had dan Indonesia, vooral veiligheid.
          Die ontwikkeling van fiets naar brommer, scooter, Opel Kadett en dan VW Kever was zeer zeker een vooruitgang. Ook de verhuizing naar betere buurten en woningen was een vooruitgang voor de 1ste en 2de generatie. Vergeleken met de 2 generaties die naar Amerika zijn verhuisd kwam het echter geleidelijk want die gingen meteen van een fiets in Nederland naar een paar autos en van een klein flatje of kamers in Nederland binnen een paar jaar naar eigendom alleenstaande woning.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja … dat is waar Pak Olive. Meteen uit het stenen tijdperk naar de moderniteiten van Amerika. De eerste foto’s naar huis waren meestal die in front of een dikke amerikaanse slee.

          In Nederland werd een tophit (van Connie Konings?):

          Dag vader en dag moeder
          Dag zuster Ursula,
          Ik zie het niet meer zitten
          Ik ga naar A-me-ri-ka …..

          En iemand anders zong van Rocking Billy, die naar Amerika ging om een fabriekje in leverpastei te beginnen.

          Ook mijn volle neef Peter ging met zijn toen nog verloofde Joice, allebei 19 jaar, naar Amerika en landden op een gegeven moment ook in Ca. Ik had veel bewondering en respect voor hun. Maar ik had het in NL, toen als zeeman, ook niet slecht. Ik verdiende (naar de verhoudingen van die tijd) goed en kon daardoor meteen een paar stappen in de evolutie overslaan: Vanaf mijn 20ste een autootje, Opeltje Olympia, waarmee ik in verloftijd rondreed en de blits kon maken bij de meisjes. Pakje Lucky Strike of Camel zichtbaar in de borstzak. Het leven was goed.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          De salarissen als zeeman waren niet slecht, maar je moet het wel vergelijken met het aantal uren die je er voor moest maken. Ik dacht het leven van een wtk wel anders was dan die van een radio-marconie. Daarbij wil ik toch wel even het volgende vertellen. Moest op een dag voor het aanmonsteren mij op het hoofdkantoor van Ommeren melden bij het hoofd van de chef scheepvaart prsoneel. Terwijl ik bij de secretaresse wachtte kreeg zij van een collega bezoek en die spraken over hun jaarlijkse bonus. Deze dame had een bonus van 10.000 guldens gekregen.
          Was brutaal genoeg om het hun te vragen of dat waar was. Een paar dagen later kreeg ik in mijn loonzakje ook een bonus; rond de 400 guldens. Verschil moest er blijven, niet!

        • Arthur Olive zegt:

          @ Heer Ron Geenen
          Ik heb het al eens eerder gevraagd aan pak Pierre maar hij kende mijn stiefbroer niet.
          Kent u Cornelius (Cos) Leeflang?
          Hij werkte eerst bij de KPM en later ergens anders als 1ste werktuigkundige.
          In Amerika was hij in charge van de heating en airco van de Pan Am skyscraper in New York City.

        • Ron Geenen zegt:

          @Kent u Cornelius (Cos) Leeflang?@
          Ik moet u teleurstellen. Nee ik ken hem niet. KPM ‘ers voeren bijna allemaal in de Aziatische wateren en ik zat op de wilde tankvaart. Als hij bij de KPN zat, dan heeft hij waarschijnlijk ook op de hogere zeevaartschool in Vlissingen zijn studiejaren doorgebracht.

        • Jan A. Somers zegt:

          “van een fiets in Nederland naar een paar autos en van een klein flatje of kamers in Nederland binnen een paar jaar naar eigendom alleenstaande woning.” Verdiende genoeg, maar ik ben steeds vergeten een auto te kopen. En al als afstuderend student een eigen flatje, goedkoper dan twee kamers huren. Moest er wel hard voor werken. Nu, na vele jaren weer terug in een flatje. Ouderdom vraagt om plat wonen, vlakbij alle stadse voorzieningen.

        • Jan A. Somers zegt:

          “U lijkt meer op een totok, volgens mij.” Misschien lijk ik zo omdat ik niet zielig doe. Dan lijk je inderdaad niet op een Indo.
          “Daarom kreeg de familie Somers direct een woning.” Niet alleen de familie Somers hoor. Meerdere kennissen en familie hebben niet langer dan een maand in de opvang gezeten. Wat ik heb begrepen is dat de meeste mensen een opvangadres werd aangewezen, daar zijn ingetrokken en vervolgens aan het wachten zijn geslagen. Terwijl de Indische Nederlanders van zichzelf vinden dat ze zo goed kunnen oeroesen. Als ik iets moeilijks wil bereiken doe ik overigens ook wel eens zielig hoor. Dat werkt vaak wel.

        • Ron Geenen zegt:

          @Als ik iets moeilijks wil bereiken doe ik overigens ook wel eens zielig hoor”@
          Diegene die het lef zou hebben tegen mijn moeder te zeggen dat ze zielig doet, kreeg beslist een trap tussen zijn benen van haar. Daar ken ik mijn ma te goed voor!

    • Bert zegt:

      @Pak Ron .We hadden het toch over vervelende Marokkaanse jongetjes met een bontkraagje ? Je vroeg je af of dit allemaal getolereerd werd ? Tja jij woont daar (U.S.A) ik hier .Dit probleem met hun is HET GROTE PROBLEEM in Nederland !!! Ik ben het wel met je eens dat de halve Indo groep liever uit Nederland was vertrokken ,nou ja maak er maar de HELE INDO groep van ! Mijn vader zeker ,hij had de pest aan Hollanders en ook aan Holland ( Ik vond dat jammer,o,k de ontvangst in Nederland was niet helemaal juist maar ja Nederland was ook aan het opbouwen !) Ik deel zijn mening en ook jouw mening niet ! Ik kijk naar NU en Nederland is een prima landje geworden forget the past ! Voor jou geldt misschien hiduplah America Serikat !! Voor mij geld hiduplah Negeri Belanda !

      • Ron Geenen zegt:

        @Mijn vader zeker ,hij had de pest aan Hollanders en ook aan Holland ( Ik vond dat jammer,o,k de ontvangst in Nederland was niet helemaal juist maar ja Nederland was ook aan het opbouwen !)@

        Bovenstaande was een van de redenen; de opbouw van het land. Maar dat geeft de toenmalige regering met haar ambtenaren en een deel van de bevolking toch niet het recht om een deel van de bruine Nederlandse bevolking, die alles hadden verloren, te discrimineren? Wij Indo mensen zijn in een hoek weggezet, en ze willen je daar het liefst houden. Dat merk je toch ook bij iedere poging om vergoeding en achterstallige salarissen? Daar wordt niet met gelijke maten gemeten. Toen niet en nu nog steeds niet. En dat allemaal met het politieke smoesje, dat je bij Indonesie moet zijn. En weet je wat mijn fout is, Bert? Ik ben teveel in die stront gaan wroeten en daarom komen al die luchtjes naar boven.

        • Bert zegt:

          @Pak Ron ,nou ben ik het totaal met je eens ! De toenmalige regering stelletje Papen (R.K) dachten oh die Indo,s zijn ze katholiek ? flikker ze maar in Limburg ! de katholieke provincie van Nederland .Ik heb als kind 5 jaar meegemaakt dat mijn vader de pastoor de trap af heeft geslagen,vond ik heel erg.waarom ? Nou ja ik kreeg altijd snoepjes van hem ( van die pastoor dus) Daarna nooit meer ( hoe lief ik ook keek) Dat de Indo,s schofterig zijn behandeld in die jaren ben ik ook met je eens er zijn vieze spelletjes gespeeld ! Maar ik wroet liever niet in stront ! al is al over is over ! Ik kijk naar NU ! En NU anno 2017 is Nederland best o.k maar gelukkig maken die gluiperige Katholieken niet meer de dienst hier uit ! (AMEN)

        • Ron Geenen zegt:

          Nu ben je ook gebrandmerkt. Ik heb namelijk ook in het verleden over de katholieken uit die provincies geschreven en dat ik nu niets meer met een geloof te maken wil hebben. Ik kreeg toen heel wat over me heen.
          Van Jan 1951 tot zomer 1956 hebben we in het Nijmeegse en Beuningen doorgebracht. Daarna verhuist naar Den Haag. Je belandt in een heel andere wereld. Nooit meer een man in een jurk gezien of er mee te maken gehad.

  7. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Tendentieus artikel van dhr P. Keppy.
    Zijn redenering van “Literatuur als literaire bron” daarbij het boek van Alfred Birney als gezichtsbepalend voorbeeld te nemen en dan uit te komen op “doodseskaders” lijkt me wel een hele simpele redenering.

    Hij geeft een definitie van doodseskadere: Murder is their primary or even sole activity.[….], death squads operate with the overt support, complicity, or acquiescence of government, or at least some parts of it.’ De tolken van de VDMB, naar schatting honderdvijftig à driehonderd jonge mannen, passen in dit plaatje.

    Let wel, P. Keppy gaat niet uit van de activiteiten van deze tolken, beschreven in NIOD-dossiers maar baseert zich op een ROMAN van Alfred Birney.

    Alfred Birney zegt zelf dat hij schrijver is en geen historicus en als schrijver heeft hij zo zijn literaire vrijheden die bij een echte historicus ontbreken. Dat is wel een hemelsbreed verschil.

    Dhr P.Keppy geeft wel nuances aan in zijn verhaal maar komt dan toch tot de gemakzuchtige conclusie en ik citeer
    “De tolken van de VDMB, naar schatting honderdvijftig à driehonderd jonge mannen, passen in dit plaatje”.
    Het plaatje van de doodseskaders, in het arische Duitsland van Hitler m.a.w. SonderEinsatzKommando’s bestaande uit SSers, die moord als officiele en georganiseerde Staatspraktijk bedreven , die Endlösung (Wannseeconferentie).

    Dat heb ik tenminste begrepen van de geschiedenislessen op de Middelbare School . En dan komt dr. P. Keppy Anno Dato met dit volledig onzinnig en uit zijn verband gerukte verhaal omdat een schrijver in een roman dover zijn vader spreekt. Vader Birney: ESDer Employee Speciale Diensten = doodseskader: SonderEinsatzKommando’s, die bij Babi Yar meer dan 70.000 Russische Joden vermoordden in een luttel aantal dagen. Volgens Keppy gaat de vergelijking wel op.

    Dhr Keppy werkt bij het NIOD, één van die drie instituten die geld heeft gekregen om onderzoek te mogen doen.
    Ik hou me hart vast. Alfred Birney zei zelf dat alles al bekend is en in die archieven van diezelfde instituten te vinden is. Dus met wat voor nieuws willen die instituten dan eigenlijk komen? Het begint meer te lijken op Nasi Goreng van drie dagen geleden, die weer eens wordt opgebakken.

    Wordt het toch een Indisch verhaal over eten.

    • Loekie zegt:

      Het gaat niet om het verhaal, het gaat om de uitkomst. En het politieke en maatschappelijke getij van tegenwoordig ‘schreeuwen’ om een nationale ‘boetedoening’ vanwege het koloniale verleden. Er moet dus een officieel rapport komen op basis waarvan de regering namens Nederland excuses zal aanbieden voor hetgeen in ’45 – ’49 (en daarvoor?) is gebeurd.

    • PLemon zegt:

      @Hr P. vden Broek et. “doodseskaders” lijkt me wel een hele simpele redenering.”

      Klinkt inderdaad wat opruiend, maar zonder hyperbool ook geen aandacht.

      De realiteit uit een andere bron:

      *** Indië-veteraan Han Grijzenhout vertelt hoe hij onschuldige burgers doodschoot in opdracht van de inlichtingendienst van de marine op Oost-Java. 
      Toen Grijzenhout in de zomer van 1947 op Oost-Java landde was het gebied ten oosten van de havenstad Surabaya al in handen van de mariniers. Hun taak was vervolgens er de orde te handhaven. De VDMB hielp daarbij door het Indonesische verzet te bespioneren en gevangenen en informanten te verhoren. Een deel van de inlichtingendienst ging daarnaast ook geregeld zelf mee op patrouille waarbij ‘vijandelijke dorpen’ werden aangevallen. „Zo’n vijandelijke kampong werd dan half omsingeld.” Grijzenhouts stem en handen beginnen te trillen en de tranen springen in zijn ogen. „En dan kreeg je de opdracht te schieten op alles wat bewoog.” Ook op vrouwen en kinderen. „Ik zie het nog zo voor me, een moeder met een kindje op haar arm die wegrende. Je wist niet wie je raakte, je schoot met z’n allen tegelijk van een afstand.”
      https://www.nrc.nl/nieuws/2013/11/19/je-schoot-met-zn-allen-tegelijk-1318446-a1259789

      • Ron Geenen zegt:

        @De realiteit uit een andere bron:@
        De realiteit was ook dat bepaalde groepen Indonesiërs met hun bekende bamboe punt stokken en messen hele families uitmoorden, verkrachten, in stukken snijden en kinderen hun hoofden tegen een betonnen put dood sloegen. Ik noem maar even de broer van mijn moeder met gezin in Bandung en de Olo moorden in Padang. Ik vraag mij wel eens af, als ik toen een 10 tal jaren ouder was geweest en dat zou hebben meegemaakt, wat ik zou hebben gedaan. Het is maar een kleine stap ver!

        • P.Lemon zegt:

          @Hr Ron G. “…wat ik zou hebben gedaan.”

          Er is studie naar verricht…over oorzaak en gevolg…de kracht van agitatie propaganda de zgn agitprop. Zelfs nu nog bij ons en de blanda’s doorwerkend dat de kolonialen 300 jaar ‘boesoek’ zijn geweest.

          ***Indonesische revolutionaire groepen riepen op tot geweld tegen Nederlanders en andere buitenlanders. Politieke leiders als Sukarno en Hatta hadden er nauwelijks greep op, blijkt uit onderzoek

          Zara laat in zijn proefschrift zien dat het bij de propaganda in de beginjaren van de republiek volkomen ontbrak aan centrale sturing. Het waren losse groepjes van dagbladjournalisten en radiomensen die bijna op eigen houtje publicaties opzetten.

          …doordat het land na de bezetting en capitulatie van Japan in een politieke en economische chaos verkeerde. Politieke leiders als Soekarno en Hatta slaagden er nauwelijks in om hun boodschap uit te dragen.

          Ondanks het gebrek aan coördinatie slaagden de jongeren erin om een effectieve propaganda te voeren, zo zegt Zara. “Ze kregen het voor elkaar om een land dat diep verdeeld was in etnische bevolkingsgroepen, enthousiast te maken voor een zware onafhankelijkheidsstrijd.” Dit is in strijd met heel veel studies over propaganda die stellen dat het succes staat of valt met het hebben van een centrale controle over de communicatiemiddelen.

          In de schotschriften die overal werden verspreid, wezen de schrijvers het publiek erop hoe Nederlanders al eeuwen lang de Indonesiërs schandalig behandelden. Zij stelden de koloniale macht verantwoordelijk voor moorden, diefstal en brandstichting. “In de stukken werden Nederlanders neergezet als ‘gangsters’ en als ‘dieven’. De conclusie was vaak dat je hen moest aanvallen, anders zouden zij het bij jou doen”, zegt Zara.

        • Ron Geenen zegt:

          @Er is studie naar verricht…over oorzaak en gevolg…de kracht van agitatie propaganda de zgn agitprop. @

          En daar werk ik ook aan door mijn artikelen, recht voor zijn raap, op mijn website te plaatsen.
          Ben net begonnen met een artikel hoe de Nips mijn vader en zijn vrienden/collega’s hebben behandeld.

    • Bert zegt:

      @Pak Ron ,Ik heb niks tegen Katholieken ( ben er zelf 1) maar wel tegen gluiperige Katholieken !…Ik speel zelfs al jaren schaak in een R.K kerk ,er was toen een gevluchte Syrische Katholieke priester ,die onderdak kreeg in de parochie ,hij klaagde toen tegen Ellie die alles regelde voor de kerk dat die schakers bier( alcohol) dronken vond hij niet gepast ,Ellie probeerde hem uit te leggen dat dat normaal was in Nederland maar nee meneer vond het maar niks ! Ik vroeg Ellie “” Hoe staan jullie tegenover hem ?”” Nou ja ze hadden wel problemen met hem .meer hoefde ik ook niet meer te weten ,Ellie zei toen tegen die Syrische priester “” Die Indonesische man met die snor wilt effe met u praten !”” Die priester is de zelfde dag met de Noorderzon vertrokken ,ach ja Ron Nederland jaren 50 was een beetje achterlijk ! Nederland Nu Niet Meer !!!!

  8. bokeller zegt:

    Grijzenhouts stem en handen beginnen te trillen en de tranen springen in zijn ogen. „En dan kreeg je de opdracht te schieten op alles wat bewoog.” Ook op vrouwen en kinderen. „Ik zie het nog zo voor me, een moeder met een kindje op haar arm die wegrende. Je wist niet wie je raakte, je schoot met z’n allen tegelijk van een afstand.”

    Deze misdaden verjaren niet,dus voor de rechter
    slepen de nog levende Idioten.
    En al hun medailles ontnemen van deze onmensen.
    siBo

  9. Boeroeng zegt:

    Radio 1 OVT zondag 14 mei 10.00 uur, een interview met Alfred Birney.

  10. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    @dhr. P. lemon.

    De uitspraak van dhr. P. Keppy is grensverleggend en gaat toch iets verder dan een hyperbool.

    De vader van Alfred Birney was een ESD-er verbonden aan de Mariniersbrigade, DUS de Nederlandse Mariniersbrigade bestond uit doodseskaders te vergelijken met SonderEinsatzkommando’s van de SS.

    Dat is demonische en logische gevolgtrekking van de redenering van een wetenschapper verbonden aan het NIOD en Dr. P. Keppy! Zo zout heb ik mijn Nasi Goreng nooit gegeten!

    Ik zal in het boek van Dr. Limpach verifiëren hoe vaak de Mariniersbrigade bij oorlogsmisdaden betrokken was.

    • PLemon zegt:

      @Hr vden Broek ‘ verder dan de hyperbool’

      De ‘opzettelijke overdrijving’ om de inlichtingeneenheid te bestempelen als ‘doodseskader’ getuigt ws van lekenkennis over het militaire bedrijf.
      Dan kom je gauw tot de verkeerde conclusie met deze info….
      ‘De VDMB hielp daarbij door het Indonesische verzet te bespioneren en gevangenen en informanten te verhoren. Een deel van de inlichtingendienst ging daarnaast ook geregeld zelf mee op patrouille waarbij ‘vijandelijke dorpen’ werden aangevallen”

      • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

        Ik krijg meer de indruk dat dhr. Keppy de Indische Nederlanders in een kwaad daglicht stelt en daarmee de aandacht van andere en meer duistere dingen wil afleiden, anders komt hij toch niet met een volledig uit de lucht geplukte en kaalgeplukte kip. Wat dat betreft wantrouw ik Nederlandse historici, want zeg nou zelf, wat stelt die historica Anne Lot-Hoek na dat artikel in het NRC eigenlijk voor?

        De gewraakte woorden, een opzettelijke overdrijving, mag best gelden voor een willekeurig literaire schrijver maar niet voor een wetenschapper van het niveau van Dr. P.Keppy, na L. de Jong is het NIOD/voormalig RIOD niet meer wat het geweest was.
        Dhr P. Keppy geeft alleen overduidelijk aan dat hij uit geschiedkundig oogpunt niet begrijpt wat het verschil is tussen een doodseskader of een ESDer d of wel beide begrippen niet kent danwel hij snapt gewoon NUL. Hij mag kiezen.

        Voor alle duidelijkheid de VDMB acroniem voor VeiligheidsDienst MariniersBrigade was een onderdeel van de Mariniers Brigade en werd gevormd door professionele Mariniers. Mannen zoals de vader van Alfred Birney waren de zgn ESD-ers Employee Speciale Diensten, die weliswaar het vuile werk opknapten voor de gewone Mariniers maar geen Mariniers waren, althans niet de Mariniersbaret droegen. Ook Mariniers waren ondanks hun langdurige opleiding in de VS en de uitstekende bewapening niet opgewassen tegen de bamboestokken van de Pemoeda’s.

  11. Jan A. Somers zegt:

    Ik blijf het interessant vinden hoe de dekolonisatiediscussie blijvend vernauwd is tot Java en Sumatra. Waarschijnlijk het Java-syndroom, de rest is maar buitengewesten. Heel bekend, in Amsterdam ben ik ook maar een provinciaaltje.

    • Ron Geenen zegt:

      @Ik blijf het interessant vinden hoe de dekolonisatiediscussie blijvend vernauwd is tot Java en Sumatra. @

      Het doet me goed dat u nu ook Sumatra benoemd. Want als we alle email discussies nagaan dan gaat het voornamelijk alleen over Java, voor en na!

      • Jan A. Somers zegt:

        “Java, voor en na!” Klopt helemaal. Dat was van alle tijden. Overplaatsing naar buiten Java was een degradatie. En dat gold niet alleen de totoks en Indo’s, ook voor de Javanen. Die waren hoog gecultiveerd. Hoger dan die lui van buiten. Het is ook niet zo vreemd dat RIS in die buitengewesten is ontstaan. Gelijkwaardigheid aan Java. Pas toen met Linggadjati ook de RI akkoord ging met RIS besloten die buitengewesten (Malino) verder op te trekken samen met die RI. Het is dan ook niet zo vreemd dat Sjahrir geen Javaan was. Geboren in Padang Panjang. (gestorven in Zürich). Uitgekotst door Javanen in de RI. Net zoals Van Mook door de Nederlanders (volgens de Indische Nederlanders op Java heeft hij Indië verkwanseld).
        Mijn vader vond stationering in de buitengewesten Ambon-Merauke heel prettig. Maar ook een plaatsing in Padang vond hij (en ook mijn moeder) heel prettig (ik was nog net niet geboren). Niet zo hijgerig formeel als Java. Mijn grootmoeder was Madoerees, geen Javaanse!

        • Ron Geenen zegt:

          En dat is blijkbaar zo ingeworteld, dat vandaag in Nederland de doorsnee Nederlander alleen het bestaan van Java kennen en de rest: Forget it! Zelfs in de restaurants denken ze dat rendang een gerecht van Java is, om de rest maar niet te benoemen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja … misschien moet Alfred B. een vervolg op zijn succesverhaal schrijven: “De tolk van Sumatra”.

          Het lievelingsgerecht van de held van het nieuwe boek: Rendang Padang natuurlijk.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          Of zou het volgende verhaal meer passen in de trant van schrijver Birney? Het was op Sumatra ook niet altijd rendang en zonneschijn. http://myindoworld.com/ze-waren-erger-dan-beesten/
          Ik weet niet wat u vanavond voor avond eten heeft, rendang of peultjes. In ieder geval eet smakelijk. Die mensen in mijn verhaal hadden beslist niet zo’n maaltijd.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Kliek van de gisteren bij de Chinees gehaalde “babi panggang spek met nasi”.

          Pak Pierre

      • Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

        Ach Heer Geenen,

        Ik kan boekenkasten volschrijven over de gebeurtenissen buiten Java en Sumatra, dat gaat allemaal in het kader van de Bersiapslachtoffers

        Zuid-Sulawesie (zie Dr Ratulangie) ,Banten (onlusten in Aug. 1945 in Anyer district in het regentschap Serang) , maar vergeet vooral Ambon niet met de Molukse Gemenebest, dit idee werd door Malino dwz Nederlanders getorpedeerd . Daarnaast zit er veel informatie in NEFIS/NICA-archieven, maar daar is wat moeizaam achter te komen. U weet wel Geheim, zeer Geheim, staatsgeheim en Eigenheimer.

        Ik kan daarover wel beginnen maar dan krijg ik die revisionisten van Java en Sumatra aan mijn nek.

  12. André van Bel zegt:

    Vanuit een zonnig Ecuador, een goede dag Peter,
    Dat mensen mij (op Indisch4ever) een getraumatiseerde idioot noemen, deert mij niet zo. Ik weet niet wie er achter die namen schuilen, misschien zijn ze wel volleerd psycholoog en zouden ze dus gelijk kunnen hebben.
    Ik vraag me alleen af of ze de recensie dan wel gelezen hebben, want bovenstaande kritiek van Peter is voor een groot deel te danken aan het niet goed lezen van een tekst. Hier mijn reactie.
    1) Wat is dan Indisch? Ik heb het idee dat veel Indische mensen doen alsof we zo speciaal zijn. God’s own race. We zijn gemixt, of populair gezegd: halfbloed. Wat geeft je het idee dat we meer zijn, Peter?
    2) Ik heb de tijd niet meegemaakt. Ga alleen van bronnen uit de geschiedenis af en verhalen van familie. En belangrijker in dit verband: het boek van Birney. Of doel je op Koloniaal Indonesië? Is Nederlands-Indië beter? De Gordel van Smaragd?
    3) Ik heb geen idee waarom hier zout over wordt gestrooid.
    4) Oei, tikfoutje. Moet Los Angeles zijn natuurlijk. Verder is dit gewoon een citaat uit het boek. Niet mijn woorden.
    5) Idem. Citaat uit het boek. Kritiek op deze zinnen is kritiek op Birney. Oei. Vervelend Peter.
    6) Wat is volgens jou het hoofdthema uit de Indische Letteren dan?
    7) Citaat uit het boek.
    8) Tja. Wat is hier op te zeggen. Niet iedereen is elke dag bezig met Indisch zijn en/of de oorlog. Mag er niets uitgelegd worden.
    9) Is toch ook wel een beetje stoer? 🙂
    Beetje meer lachen Peter! En verdwaald ben ik zeker en dat is een heerlijk gevoel. De wereld is een groot doolhof. 😉

  13. Boeroeng zegt:

    Best verkochte boek , in week 20.
    https://www.debestseller60.nl/

    De nr 2 best verkocht is Monica Geuze, ook van Indische komaf.

  14. Boeroeng zegt:

    De Inktaap 2018 gaat in Nederland weer van start op 1 oktober 2017. De juryleden lezen komend jaar drie genomineerde titels:

    • Rivieren van Martin Michael Driessen – Van Oorschot (ECI Literatuurprijs 2016)
    • De tolk van Java van Alfred Birney – De Geus (Libris Literatuur Prijs 2017)
    • WIL van Jeroen Olyslaegers – De Bezige Bij (Fintro Literatuurprijs 2017)

    http://www.inktaap.org/blog/inktaap2018

    ***
    Alfred Birney bij BNR nieuwsradio:
    https://www.bnr.nl/player/audio/10060444/10322458

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s