Mail

https://youtu.be/wep-tyGWzds
Mail 1

Mail 2:Dat heb je nou van het oud worden  pensioen (1)
Mail 3: atlantic.com: When the Netherlands Had a Muslim-Majority Empire
Geert Wilders’s brand of hostility to Islam has deep roots in Dutch society.
Mail 4Mijn moeder—inmiddels overleden—vertelde mij over een zwembad in Bandoeng met de naam ‘Zandvoort’. Kan iemand van u mij daarover meer vertellen? Ik heb er foto’s van gezien: er waren duikplanken, en een grote bal waarmee je van de duikplank kon rollen.  Bij voorbaat hartelijk dank!    Met vriendelijke groet, Eric Ravestijn
Mail 5: Ik kwam deze merkwaardige bloei tegen van een omgehakte pisangboom. Mss. iets voor de pisangkenners.
pisang_medan

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

23 reacties op Mail

  1. Cezar zegt:

    Mail 3: Wat een fantast.

    • PLemon zegt:

      @Cezar . Tja , dat krijg je als je je kop boven het maaiveld uitsteekt.
      Iedereen fantaseert erop los hoe deze politicus, eigenlijk meer totok dan Indo hoewel via de vrouwelijke lijn er ver terug een Javaanse voormoeder was te vinden, z’n weerzin tov het mohammedaans geloof zou hebben ontwikkeld.
      Wat een ratjetoe van feiten en meningen in dat verhaal..een voorbeeld van onzindelijk denkwerk.

      *** Geert Wilders is een grote vriend van Israël. Als middelbare scholier trok hij naar het beloofde land om te werken in een moshav, een collectieve boerderij op de bezette Westelijke Jordaanoever.
      Onlangs doken van die tijd foto’s op die in Vrij Nederland werden gepubliceerd. Naar eigen zeggen is Wilders sindsdien tientallen keren in Israël geweest. Tijdens zijn VVD-jaren kwam hij al steevast op voor de belangen van Israël, wees hij voortdurend op de gevaren van Iran dat met zijn lange-afstandsraketten Israël van de kaart zou kunnen vegen. Maar hij was ook een voorstander van het vredesproces met de Palestijnen.
      https://www.vn.nl/de-israel-connectie-van-geert-wilders/

  2. HES zegt:

    Herinner twee zwembaden in Bandoeng, “Centrum” één groot zwembad (vlakbij HBS) daar heb ik zwemlessen gehad om op ’t wateropervlak te zwemmen, voor dien was mijn zwemmen ‘onder water’. Dichter bij huis was “Tjihamplas”, wij woonden aan Zorgvliet Laan een zij straat van Dagoweg noord voorbij St. Boromeus Hospitaal. Tijd periode begin 1936 tot Augustus 1949. Beide zwembaden hadden een springtoren, alleen “Tjihamplas” had een glijbaan, een kinder zwembad (pootje baaien) aangrendsende een ‘normaal’ zwembad dan was er een groot zwembad met een 10 meter hoog springtoren met drie springplakken, spring van de 10 meter plank op de middle 5 meter plank dan in het water (big no-no), aan één kant twee betonnen ‘eilandjes’ waarvan één had de glijbaan, aansluitend was een diep gedeelte gebruikt voor waterpolo en zwemwedstrijden. Tjihamplas had een restaurant waar ik vaak petjil op krupuk Palembang bestelde. How sweet it was ! Aber, das gibt’s nur einmal das kommt nicht wieder. And so it goes.
    Zwembad “Zandvoort” (persoonlijk niet bekend) was hoogst waarschijnlijk in de buurt van Lembang bij annex Savoy Homann.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Dankzij de scheiding van mijn ouders mocht ik na de oorlog, in het kader van een omgangsregeling, tot mijn pa eind 1950 met zijn nieuwe gezin naar Holland ging, 2 x per jaar uit het warme Semarang naar het koele en mooie Bandoeng.

      Groot feest voor mij. Bijna dagelijkse uitstapjes, vaker richting Lembang en het zwembad aldaar. Het bewijst niet alles, maar nooit gehoord dat het “Zandvoort” werd genoemd.

      Savoy Homann was in het centrum, naar ik meen aan de Grote Postweg niet ver van de Braga, waar mijn vader wekelijks met zijn vriendjes bridgete.

      Pak Pierre

    • Mas Rob zegt:

      Zandvoort was overigens ook de naam van een strandje bij Batavia. De naam werd eerst verbasterd tot Sanpor en later Sampur.

    • Eric Ravestijn zegt:

      Allen hartelijk dank voor de reacties tot nu toe.

      • Ron zegt:

        Over zwembaden gesproken. Op west Sumatra is een plaats genaamd Padang Pandjang dat in het midden is gelegen tussen Padang en Fort de Kock, nu Bukittinggi.
        Mijn overgrootvader Henri Alphons Chevalier heeft daar het zwembad Lubuk Ajer Minburun vaak in de volksmond ook Lubuk Mata Kutjing genoemd, gebouwd. Het boven bad was rechthoekig van vorm en tegen de bergwand aangebouwd. In dit water zwommen grote goudvissen. In het midden van de zijkant is een afvoer gat gemaakt dan voorzien was van gaas ter voorkoming dat de vissen ook afgevoerd werden. Dit zuivere bronwater van de bergen stroomde dan in het beneden gelegen grote zwembad met een ondiep kikkerbad gedeelte voor de kleintjes en een diep gedeelte met duikplank voor de ervaren zwemmers. Voor foto’s, zie mijn website: http://myindoworld.com/indische-herinneringen-van-clara-elisabeth-chevalier-3/

  3. Arthur Olive zegt:

    Mail 5: Ik geloof dat ze de steel van deze pisang bloem gewoon in de stam van een omgehakte pisang hebben gedrukt.

    • bokeller zegt:

      Pak Arthur,
      Het is bijna onmogelijk dat het een truc is,
      nl. het is onmogelijk om in een pisangboom
      te klimmen ,zo ook een djantong pisang
      blijvend in de stam te plaatsen.
      Het valt er gewoon uit,
      Wij gebruikten de pisangstam vroeger als
      een ”boksbal” en dat was ook niet prettig.
      zie deze klimmers;
      http://www.bing.com/videos/search?q=pisang+lol&&view=detail&mid=ABD9B2367AB3663FCA57ABD9B2367AB3663FCA57&FORM=VRDGAR
      siBo

      • Arthur Olive zegt:

        Pak Bo,
        Hier is een andere reden waarom ik denk dat het een truc is.
        Een pisangboom kan alleen een keer bloeien en dan gaatie dood.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Bo Keller: “Wij gebruikten de pisangstam vroeger als een ”boksbal”.

        Voor de andere generatie: Op de gedebok pisang kon je je ook heerlijk laten drijven in de kali.

        Pak Pierre

      • Jan A. Somers zegt:

        Vraag aan een KNILler: Bij de sterke verhalen in de kroeg kwam altijd het verhaal dat een echte KNILler een pisangboom met één slag van zijn klewang kon omleggen. Niet waar? Toch leuk!

        • bokeller zegt:

          Vraag aan een KNILler: Bij de sterke verhalen…

          Pak Jan,hierbij moet ik U wel teleurstellen, dat het niet
          met één slag gaat,want elk beginneling kan deze slag.

          Waar het om gaat van kap beheersing is ,dat de pisangstam
          ± 25– 30 cm doorsnee met 3 (drie) klewang houwen in
          drie(drie) delen na de laatste houw en zetje pas omvalt.
          Ik heb ’t wel over de Inheemse Knil en niet
          de Europese.
          siBo

    • PLemon zegt:

      De bloemen op de dikke, algemene bloeistengel zijn in dwarse rijen geplaatst en elke rij in de oksel van een groen of purperen schutblad. Aan de top van de bloeistengel zitten vele rijen mannelijke bloemen met vijf meeldraden. De zesde meeldraad ontbreekt vaak. Aan de voet van de bloeiwijze zitten vrouwelijke bloemen die naar de top toe vaak overgaan in tweeslachtige bloemen. Uit een langs een zijde opengespleten kelkbuis komt de tweelippige kroon tevoorschijn.
      https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Banaan_(plant)

  4. Mas Rob zegt:

    MAIL 3
    “The polemics that come out from that period against Islam by Dutch missionaries and local Dutch officials … [are] that Islam is inconsistent with freedom, Islam is oppressive. This is the same thing Wilders is saying now,” Jeremy Menchik, a scholar of Indonesian Islam at Boston University, told me. Far from being sui generis, Geert Wilders is merely echoing his colonialist forbears.

    Zou dit het enige zijn wat Jeremy Menchik heeft gezegd toen hij gevraagd werd naar de Indonesische islam en Geert Wilders? Ik kan het haast niet geloven. Zoals het er nu staat, lijkt het alsof Geert Wilders en de koloniale kennis en ideeën rond islam direct met elkaar verbonden zijn. Dit is op twee manieren incorrect.

    Ten eerste, de koloniale kennis van de islam, en die van de Indonesische archipel in het bijzonder, is na de dekolonisatie zo goed als verloren gegaan. In de jaren vijftig en zestig hield zo goed als niemand zich in de Nederlandse academische bezig met de koloniale geschiedenis. Het koloniale beleid ten aanzien van de islam werd een niche onderwerp, gezien als van weinig belang. Wat in die jaren aan belangwekkends werd geschreven, kwam van Amerikaanse en Australische universiteiten.

    Die kennis over de kolonie was trouwens geen gemeengoed in het vooroorlogse Nederland. Buiten de academische wereld en de opleidingen tot koloniaal ambtenaar, was er bijzonder weinig interesse in die andere wereld aan de andere kant van de aardbol. Iets waarvan de repatrianten van na de oorlog nog kunnen getuigen.

    Beleidsmatige en academische interesse in de islam kwam pas weer in de jaren zeventig toen de eerste gastarbeiders uit islamitische landen niet zoals eerder verwacht teruggingen naar het land van herkomst, maar in het kader van gezinshereniging hun vrouw en kinderen lieten overkomen. Die hernieuwde interesse in de islam kon niet of nauwelijks bouwen op die eerdere vooroorlogse academische kennis. Er was geen Snouck Hurgronje meer die gevraagd en ongevraagd jan en alleman, vaak op een nogal stekelige manier, van advies voorzag.

    En met Snouck Hurgronje kom ik bij mijn tweede punt. Hoe is het mogelijk om iets te zeggen over de Nederlandse houding ten aanzien van Indonesische islam zonder hem te noemen? Want door hem kreeg Indië rond de eeuwwisseling een consequent en doordacht islambeleid. In de jaren ervoor zwalkte de Nederlandse houding ten aanzien van de islam. Aan de ene kant was er tolerantie (vooral niet te veel mee bemoeien) als repressie (islam gezien als aanstichter van lokale opstanden). Een van de brandende kwesties was de bedevaart naar Mekka. Vanuit het koloniale ambtenarenapparaat werd nogal eens geopperd dat bedevaartgangers, de hadji’s, daar in Mekka radicaliseerden en bij terugkomst onrust stookten. Snouck Hurgronje, die als een van de weinige westerlingen in Mekka was geweest, liet zien dat die angst onterecht was: de hadji’s kwamen even radicaal terug terug als ze naar Mekka waren gegaan. Snouck adviseerde een, wat tegenwoordig zou worden genoemd, een driesporenbeleid: 1. Ten aanzien van geloofsuitingen moest moslims niets in de weg worden gelegd. Regulering van de bedevaart diende alleen tot doel te hebben om die stroom in praktische zin in goede banen te leiden, maar zich er verder niet mee te bemoeien. 2. Ten aanzien van politieke uitingen, met name de oproep tot jihad, moest de koloniale overheid hard optreden, en 3. ten aanzien van maatschappelijke uitingen van de islam moest de koloniale overheid afstand bewaren en via de geleidelijke weg moslims tot westerse vormen van bijvoorbeeld huwelijk brengen. In deze zin was Snouck een voorstander van de Ethische politiek tot “opheffing van de Inlander” die rond 1900 werd aangekondigd.

    Nu waren er missionarissen, planters en de verdwaalde koloniale ambtenaar die heel anders dachten over islam, maar het koloniale beleid ten aanzien van de islam was gebaseerd op het gedachtengoed van Snouck Hurgronje. Een gedachtengoed dat, weliswaar bijzonder koloniaal van karakter was, maar toch hemelsbreed verschilt met het latere gedachtegoed van Geert Wilders.

    Een verbod op de Koran, het sluiten van moskeeën en een hoofddoekjesverbod: Snouck had met zijn snijdende manier van kritiek leveren op onbenul en onbegrip, geen spaan van Wilders heel gelaten.

    • P.Lemon zegt:

      @Hr Mas Rob “Snouck had met zijn snijdende manier van kritiek leveren op onbenul en onbegrip, geen spaan van Wilders heel gelaten.”

      In oude tijden misschien….maar er is natuurlijk wel het eea gebeurd , want het westen was juist bezig met de ontkerkelijking dwz geloof mag maar niet leidend in de politiek en ziedaar via de gastarbeid en de oorlogsvluchteling verschijnt een zgn politiek religieuze ideologie binnen de europese grenzen. Enfin in deze scriptie komt de hiermee gepaard gaande problematiek naar boven.

      Cit : ” In het NRC Handelsblad van 24 februari 2007 werd het artikel Het koninkrijk van Allah zal er nooit komen gepubliceerd, waarin Wilders het volgende stelt: ‘ik wil dat we de Leitkultur in Nederland in artikel 1 van de Grondwet gaan vastleggen. Onze dominante waarden zijn gebaseerd op de joodse, humanistische en christelijke traditie. Daar moeten we trots op zijn, want daarin ligt besloten wie wij zijn. Bovendien kunnen wij daarmee vastleggen wat wij niet willen. We moeten niet willen dat een andere cultuur, de islamitische, gaat overheersen.’1

      1 Valk, G., Het koninkrijk van Allah zal er nooit komen, http://vorige.nrc.nl/binnenland/article1773212.ece/ Het_koninkrijk_van_Allah_zal_er_nooit_komen (12-03-2011).

      Bron:
      Een analyse van het gebruik van de term ‘joods-christelijk’ in het Nederlandse politieke discours Masterscriptie Ter afsluiting van de Master: Godsdienst in de moderne wereld
      .Stefanie Luciënne Commandeur

      • Mas Rob zegt:

        “ik wil dat we de Leitkultur in Nederland in artikel 1 van de Grondwet gaan vastleggen. Onze dominante waarden zijn gebaseerd op de joodse, humanistische en christelijke traditie. Daar moeten we trots op zijn, want daarin ligt besloten wie wij zijn. Bovendien kunnen wij daarmee vastleggen wat wij niet willen. We moeten niet willen dat een andere cultuur, de islamitische, gaat overheersen.”

        Precies waarom ik Wilders een charlatan vind. De “Nederlandse cultuur” is een grabbelton – altijd prijs – voor wie er in wilt graaien.

        • P.Lemon zegt:

          @M.R. “De “Nederlandse cultuur” is een grabbelton – ”

          Ook een beetje waar, je moet er niet zo zwaar aan tillen maar toch onderscheidt het zich met unieke en opgepikte activiteiten e.d. van de buur- en verre landen.
          Met wat droge humor opgetekent door ….
          ***Salonsocialist:
          “Hoewel ik de laatste tijd altijd geroepen heb, dat Nederlandse cultuur niet bestaat, ben ik alweer gedraaid.
          Volgens mij zijn er zo heel veel gebruiken, die Nederlands zijn. Als je uit het buitenland komt zal je er ongetwijfeld veel kunnen noemen. De gebruiken hoeven niet eens typisch Nederlands te zijn, want ze komen waarschijnlijk ergens anders ook wel voor. Maar alle gebruiken bij elkaar maken volgens mij de Nederlandse cultuur tot wat hij is.

          Cultuur in het algemeen verwijst naar het patroon van menselijke activiteit en de symbolische structuren, die deze activiteiten een zekere betekenis geven.

          Mooie Hollandse cultuur Eens kijken of ik iets kan verzinnen:
          Drop eten.
          Haring eten.
          Sinterklaas vieren en de buren moeten op de deur bonzen.
          Fietsen.
          Humor.
          Onze grenzeloze liefde voor huisdieren.
          De koopman en de dominee.
          Overal je mening over geven en daarbij niet gehinderd worden door een gebrek aan kennis.
          enz enz
          http://www.krapuul.nl/overig/blog/51185/nederlandse-cultuur-bestaat-wel/

        • Ron zegt:

          Gordijnen altijd open zodat een ieder kan zien wat je hebt.
          In Socal zijn bij een ieder altijd de gordijnen dicht, of als er geen gordijnen zijn elke vorm van zonwering is dicht om de warmte buiten te houden. Bij sommige mensen zie je ook dat enkele ramen van binnen dichtgeplakt zijn aluminium folie. Onze ramen zijn voorzien van houten blinds en vitrages, behalve in mijn kantoorkamer. Als ik achter mijn bureau zit kan ik naar buiten kijken. De straat ligt wel ongeveer 14 meter ver.

  5. Bert zegt:

    @Mas ROB……. Tja Snouck Hurgronje ,een groot geleerde zag het w.b de islam wel goed,helaas zijn zijn adviezen niet altijd opgevolgd maar op het menselijke vlak? was ie niet zo kosjer.Hij had 5 kinderen bij Indonesische vrouwen ,dus Indootjes,toen hij terugkeerde naar Nederland mocht zijn Indische familie hem niet schrijven laat staan opzoeken ! Die kinderen had hij alleen verwekt in het kader van een onderzoek ( naar eigen zeggen) Laatst Thierry Baudet horen spreken ,wat een misselijke kwal maar Snouck is geen haar beter !

    • Mas Rob zegt:

      Ja, dat was allemaal niet zo netjes. Ook de manier waarop Snouck het vertrouwen won van moslims (hij deed zich voor als bekeerling) is niet verheffend. Hijzelf zat er niet zo mee. Toen zijn Duitse vriend en collega Theodor Nöldeke hem op de ethische aspecten van zijn islamitsche huwelijken wees, antwoordde Snouck dat ‘de aanpassing aan de uiterlijkheden eener intellectueel inferieure maatschappij’ slechts een noodzakelijke maatregel is ‘om daar als mensch te gelden’ en dat die was ‘van véél onschuldiger aard dan wanneer men zich in eene moderne maatschappij, zonder er de geringste waarde aan te hechten, de sacramenten eener kerk laat toedienen’. Hoe groter geest, etc etc is denk ik wel van toepassing.

      Zijn leerlingen aanbaden hem. In hun ogen kon Snouck geen kwaad doen. Dat hij in Indië zou zijn getrouwd en kinderen had werd verzwegen. Pas in de jaren tachtig bracht arabist Sjoerd van Koningsveld de mindere aspecten van Snouck Hurgronje’s leven en werk in de openbaarheid. En zelfs toen werd dat in Leiden niet door iedereen op prijs gesteld.

      • Bert zegt:

        @ Mas Rob Mijn overgrootvader ( Een Hollandse dokter) van vaders kant deed OOK een onderzoek samen met de baboe of de kokkie resultaat mijn oma ,het arme Indo kind werd weggehaald bij vader en moeder en opgevoed door Duitse zendelingen,gelukkig had die dokter nog wel moreel besef en wettigde hij het kind anders zou het meisje niet de status van Europeaan gekregen hebben ,dat heeft Snouck Hurgronje niet gedaan maar zijn eerste 5 kinderen zijn wel van Javaanse adel omdat hun moeder dat was .weer een verschil met Nederland waar alleen de vader voor een adellijke titel geldt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s