Weg met de allochtonen, wij zijn allemaal I.N.D.O.’s

woutermuller2Wouter Muller:  Zo’n acht jaar geleden gaf een oud-collega van mij een presentatie over haar werk in Hengelo met diverse groepen allochtonen. Ze eindigde haar verhaal met een wensdroom: ‘ik zou willen dat ik op een ochtend wakker word en dat het woord ‘allochtoon’ dan niet meer bestaat’. Zij is zelf van Syrisch-orthodoxe afkomst (Suryoye), dus ze wist heel goed waar ze het over had. Toen twee weken geleden het voorstel bekend werd van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid om het woord voortaan niet meer te gebruiken, dacht ik direct aan haar.

Advertisements
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

45 reacties op Weg met de allochtonen, wij zijn allemaal I.N.D.O.’s

  1. Indo is duiddelijk, daar leer je mee leven, maar een naam als Allochtoon, wat moet je daar nou mee, als of je op een hoop gegooid word, dus weg met dat woord, allemaal INDO

  2. Wien Breet zegt:

    En de totok dan?
    Ik was westers allochtoon, nu dus een Nederlander met een migratie-achtergrond.
    Whats in a name, of In Nederland Door Omstandigheden (INDO)?

    • Jan A. Somers zegt:

      Allochtoon/Autochtoon is voor de statistiek wel handig. Ik vind daar ook niets denigrerends aan. Gewoon tenminste één ouder buiten Nederland geboren. Net als mijn kinderen! Misschien straks ook allochtone achterkleinkinderen? Die echt geen Indo zijn.Wat denkt u van onze koning? En onze kroonprinses? Maar niet altijd duidelijk voor de gemiddelde burger. Er zijn echte totoks die allochtoon zijn. En ik heb een kennis die heel erg zwart is, geboren in Sri Lanka. Maar hij is autochtoon, geadopteerd door totokouders in Nederland. Zou je hem niet een totok mogen noemen? Mijn Zeeuws meisje zou door vele Indo’s Hollands worden genoemd. Dom! En in Scheveningen geboren ben je nog geen Hagenees!

  3. Pierre de la Croix zegt:

    Ach ja ….. en als het zo uitkomt wordt de nieuwe politiek correcte naam voor het beestje door andere beestjes ook weer beledigend gebruikt en moet er opnieuw iets anders voor worden verzonnen.

    Pak Pierre

  4. Ron Geenen zegt:

    Is Wouter Muller soms achter een moslim uitkering?

    • George zegt:

      Moet hij niet eerst besneden worden, voordat hij de uitkering krijgt?

      • Ron Geenen zegt:

        Vraagt dat aan een moslim of een andere gelovige.

      • Jan A. Somers zegt:

        In Indië werden veel (indo)Nederlandse kinderen ook besneden door de huisarts. Werd als hygiënische maatregel opgevat.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ik dacht dat Noord Amerikaanse jongetjes ook standaard worden besneden om de zelfde reden, dus ongeacht geloofsovertuiging. Maar misschien is die policy alweer achterhaald.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””””Ik dacht dat Noord Amerikaanse jongetjes ook standaard worden “”””””””””

          Verkeerd gedacht.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””””Werd als hygiënische maatregel opgevat.”””””””””””

          Gewoon iedere dag een /douche/bad nemen en schoon ondergoed aandoen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          In de woestijn, waar het Joodse volk duizenden jaren geleden het ritueel van de jongensbesnijdenis is begonnen, had je geen bad of douche.

          Pak Pierre

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ron Geenen zegt 7 december 2016 om 17:12: “Verkeerd gedacht”.

          Nou meneer Geenen … u zou als groot Amerindo toch beter moeten weten. Begint u maar met Google voor het gemak, met trefwoorden “Jongensbesnijdenis in de VS” of aanverwant.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””, met trefwoorden “Jongensbesnijdenis in de VS” of aanverwant. “”””””””””

          Overal wonen moslim arabieren en aziaten die dat toepassen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Het betreft het gros van de christen amerikaanse jongens. White Caucasians.

          Pak Pierre

    • Surya Atmadja zegt:

      Waarschijnlijk niet.
      Wouter Muller komt uit Enschede (waar ik minimaal 6 jaar woonde/studeerde) , en in Twente hebt je veel Syrisch Orthodokse Christenen (vluchtelingen) .

    • Surya Atmadja zegt:

      Ron Geenen zegt:
      6 december 2016 om 19:50
      Is Wouter Muller soms achter een moslim uitkering?
      ======================
      Mijn posting is antwoord op de vreemde vraag van Ron , en de grappige vraag van George.
      W.Muller zegt zelf :Zij is zelf van Syrisch-orthodoxe afkomst (Suryoye)
      http://www.morephrem.com/nl/cms/index.php?page=st-kuryakos-kerk
      De kerk zit in dezelfde wijk waar mijn ollandse meprau en schoonmoeder woonden, kom vroeger ik praktisch een paar keren per week langs.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””vreemde vraag “”””””
        Als u even nadenkt is het niet zo vreemd. Muller wil immers iedere vluchteling (met bruine huid?) schakeren onder het woord Indo. Ik dacht dat de grote meerderheid moslim is.

        • R. Bastiaans zegt:

          *** Als u even nadenkt is het niet zo vreemd. Muller wil immers iedere vluchteling (met bruine huid?) schakeren onder het woord Indo ***
          Als INDO betekend: In Ned. Door Omstandigheden, dan klopt dat wel 🙂

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Als INDO betekend: In Ned. Door Omstandigheden, dan klopt dat wel :)”””””””””””

          Er is dan wel een verschil tussen I.N.D.O. en Indo.

        • Indorein zegt:

          Even voor de duidelijkheid:
          Syrisch orthodox betekent dat zij van een orthodoxe christelijke religie is. De term orthodox voor moslims bestaat niet in het Nederlands.
          Misschien wel in de USA?
          En ja, in Enschede bestaat een zeer grote orthodoxe Syrische christelijke gemeenschap.
          Ze hebben er een prachtige kerk staan!

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Syrisch orthodox betekent dat zij van een orthodoxe christelijke religie is. De term orthodox voor moslims bestaat niet in het Nederlands.””””””””””””

          Man, ik weet niet eens het verschil tussen katholiek en protestant, laat staan het verschil tussen de diverse Syriërs. Weet alleen dat de massa, via de pers, van vluchtelingen, die Europa en ook NL binnen stromen, meestal moslims zijn. Velen zijn ook weinig ontwikkeld, misdragen zich en kunnen hun handen niet thuis houden.

        • Arthur Olive zegt:

          De term orthodox voor moslims betaat niet in het Nederlands.
          Misschien wel in de USA.

          Radicale moslims zijn eigenlijk niet radicaal, ze zijn orthodox. Om politiek correct te zijn worden ze radicaal genoemd.
          Ze doen wat het zegt dat ze moeten doen in hun scriptures, ze maken niet de verkeerde interpretatie.
          De meeste moslims zijn echter heterodox.

  5. George zegt:

    What’s in a name? That which we call a rose, by any other name would smell as sweet.

  6. Loekie zegt:

    Een vage tekst van Wouter.
    Maar goed, als hij van alles en iedereen een grote prut wil maken, laat hem dan ook niet meer enkel zingen over Indië en zo, maar ook over Nigeria, Irak, Syrie enz.
    Dus niet enerzijds prediken dat we allemaal broeders zijn en anderzijds enkel zingen over ons Indië.

  7. PLemon zegt:

    Dat ga je krijgen als je het begrip Indo-Europees tot alleen indo afkort. We weten o.m. dat er de gemengde indische nederlander mee werd bedoeld (geuzennaam), maar nu ook door oorspronkelijke Indonesische immigranten en hun kinderen wordt gebruikt.
    Nu Muller de wat zelfspottende uitleg van de 4 letters ook gebruiken wil om er de nieuwe Nederlanders aan te duiden , wordt de inflatie vh begrip vergroot. Vindt het persoonlijk een verlies als je identiteit zo verwaterd. Dan toch maar terug naar ‘ de indische jongen of het Indisch meisje’ ongeacht de leeftijd?

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””Vindt het persoonlijk een verlies als je identiteit zo verwaterd. Dan toch maar terug naar ‘ de indische jongen of het Indisch meisje’ ongeacht de leeftijd?””””””””””

      “Die inflatie heeft zich in CA ook al voortgezet. De Indonesiers zijn hier met een tijdschrift uitgekomen met de naam Amerindo. Het blad wordt door een groep Indo’s ook nog gesteund.
      O.a. door de persoon die reclame maakt van het eerste Indo kookboek voor de Amerikaanse markt. Ik dacht dat de uitgevers zich in Rowland Heights hebben gevestigd, een meer Chinese enclave zou ik zeggen.

    • Indorein zegt:

      ” Dan toch maar terug naar ‘ de indische jongen of het Indisch meisje’ ongeacht de leeftijd?” :
      Wij Indische jongens en meisjes die in de 50-ger en 60-ger jaren vdve opgroeiden riepen elkaar vaak aan met: “Hee timpeh!” (in ieder geval daar waar ik opgroeide, het noord’n van NL).
      Wellicht een alternatief voor het versleten Indo.

      • Jan A. Somers zegt:

        Met het volgende probleem: wanneer ben je Indo? Ik zoek maar even dekking in mijn schuttersputje.

        • PLemon zegt:

          @ Hr JS ” wanneer ben je een indo”

          Als jan en alleman met de term en begrip aan de haal gaat is het weleens zinvol terug te kijken in het verleden hoe men ‘ het fenomeen ‘ karakteriseerde. ..

          ***In het Semarangse dagblad ´De Locomotief´ van 1 november 1881 verscheen het volgende artikel van de hand van een zekere XYZ, waarin het karakter en de idealen van de (vooral mannelijke) Indo-Europeaan worden ontleed.
          “Vol levenslust”
          `Onder Indo-Europeanen versta ik alle hier op Java geboren Europeanen, al dan niet afkomstig van Europese ouders pur sang, of ze nu en blank, geel, bruin of zwart zijn. De nuance van de kleur doet er niet toe; ik scheer hen allen over dezelfde kam omdat zij dezelfde opvoeding genieten of liever ondergaan. Ik zal u, welwillende lezer, de Indo-Europeaan eerst als kind, vervolgens als jongeling, daarna als man met gade en kroost beschrijven.

          https://javapost.nl/2012/09/11/het-karakter-van-de-indo/

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””Onder Indo-Europeanen versta ik alle hier op Java geboren Europeanen”””””””””

          Typisch. Ik vermoed dat tot op heden, ook het spitten in de geschiedenis, en het beschrijven van o.a. de bersiap, alleen plaats vond op Java. Als straks het NL onderzoek plaats vind, is dus Java weer aan de beurt.

        • Jan A. Somers zegt:

          “alle hier op Java geboren Europeanen” Op Sumatra enz.enz geboren Indo’s, opstaan! Zijn nu al mijn in Indië in mijn Indische familie geboren totoks nu Indo? Stond dat ook op hun pendaftaran?

  8. bo keller zegt:

    Nog erger, die in de buitengewesten vol levenslust
    springende ”Europeanen”.
    Staat daar ook wat in de ”Locomotief”
    siBo

    • PLemon zegt:

      @Hr Bo. ” wb de Europeanen in de buitengewesten.”

      Die specifieke benoeming voor het eiland Java doet vermoeden dat het blad daar hoofdzakelijk z’n schare abonnees of doelgroep heeft.De rest op de andere eilanden moeten maar meeliften of hangen er zo’n beetje bij.😉😊

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””De rest op de andere eilanden moeten maar meeliften of hangen er zo’n beetje bij.””””””””””

        Vermoedelijk was de schrijven zelf niet eens op de hoogte dat er ook mensen/Europeanen/Indo’s op de andere eilanden woonden.

      • Jan A. Somers zegt:

        Java was wat in Nederland Amsterdam is. De rest is provincie. En in indië de buitengewesten.

  9. George zegt:

    Je bent een Indo als je jezelf een Indo voelt en je bent een Europiano als je je zo voelt.

  10. Loekie zegt:

    Over “Wij zijn allemaal I.N.D.O.’s” gesproken : vandaag was op het NOS-journaal van 20.00u een item over veranderingen in het familierecht, omdat mogelijk moet worden gemaakt dat een kind vier ouders krijgt. Geïnterviewd werden de Indische vrouw Nina de la Croix en een Nederlands homo-echtpaar. Nina, zo is ook te lezen op haar site, heeft zich met het zaad van beide jongens laten bevruchten en toen werd ze zwanger. Ze werd zwanger van het zaad van één van hen en hij is dus de biologische vader. Maar voor zijn man is dat niet helemaal eerlijk, want die heeft dan niks te zeggen over het kindje. Daar moet dus verandering in komen, hij moet ook de vader kunnen worden en daarom moet de wet worden gewijzigd. En dat gaat ook gebeuren. Het kind heeft straks dus een moeder en twee vaders. En als Nina nog een trouwt wordt haar partner ook vader (of moeder).
    Wat ik maar zeggen wil: door sommigen wordt gezocht naar een sterke man of vrouw die richting overheid de Indische belangen (ofwel recht op uitkeringen) kan behartigen. Welaan, Nina heeft het mede mogelijk gemaakt dat het familierecht wordt omgegooid, dat een kind vier ouders (en acht grootouders) kan krijgen, dus ongetwijfeld is zij ook in staat om de uitkeringen geregeld te krijgen.
    En tenslotte: het kindeke van Nina en de jongens wordt de allereerste Indo met (voorlopig) drie ouders.

  11. Arthur Olive zegt:

    Wouter Muller zegt: In den beginne was het Woord, en het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond.
    Door iets een woord te geven krijgt het een betekenis die zonder dat woord nog niet eerder had.

    Wouters hele vooropstelling over het woord “INDO” is hierop gebaseerd.
    Hij haalt twee verschillende scriptures aan (John 1:1,14) en gebruikt alleen datgene wat hij nodig heeft voor zijn circular redenering. In John 1:1 kunnen we zien dat in het beginne God het Woord was en dat het Woord God was en in John 1:14 dat het Woord (Jezus) vlees werd.
    Woord is een andere naam voor God en betekent niet een woord om iets een naam te geven.

    • Indorein zegt:

      @: John 1:14 dat het Woord (Jezus) vlees werd. Woord is een andere naam voor God en betekent niet een woord om iets een naam te geven. @
      “Amen to that ! Mr. Arthur Olive.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s