Ja, ik heb weleens last van mijn huidskleur  

Olaf Stomp:
Het is mei 1977 en ik ben veertien. In Bovensmilde zijn de leerlingen en onderwijzers van de plaatselijke lagere school gegijzeld. Door Molukse kapers die strijden voor een onafhankelijke Zuid-Molukse Republiek. Nog geen vijfhonderd meter verderop sta ik, met een tiental anderen – volwassenen, kinderen – bij de afzetting van de politie die nieuwsgierigen als ik op afstand houdt. Ik sta daar omdat we met ons gezin in de buurt al jarenlang kamperen op een camping. Wat daar verderop gebeurt in de school is een voorval uit de buitencategorie. Een voorval dat ver uitsteekt boven de bekende campingactiviteiten als volksdansen, schapenscheren en de sporttoernooitjes voor de jeugd. Neus op de feiten Ik ben een jongen met, zoals ze dat noemen, een mokkatint en heb een grote bos zwarte krullen. Een vakantievriendinnetje zegt dat ik op Michael Jackson lijk en dat is op dat moment nog iets om erg trots op te zijn. Ik draag een T-shirt waar Curaçao, het eiland waar ik ben geboren, in grote letters op staat. Een dikke man stapt uit zijn auto, een Mercedes. Het is een Duitser, dat zie ik aan het nummerbord. Een ramptoerist avant la lettre. Hij stapt op een politieman af, begint met hem te smiespelen en wijst in mijn richting. Ze kijken nu allebei naar mij. Ik voel me behoorlijk ongemakkelijk. “Nein, nein. Er ist Antilliaan”, antwoordt de agent. Daarmee is de kou uit de lucht. Ik ben geen Molukker, geen kaper in de dop. Het voorval is me mijn leven lang bijgebleven. Een tamelijk onschuldige anekdote en inmiddels voor mezelf een versleten verhaal. Tegelijkertijd is er vanaf dat moment iets blijven knagen. Het is de eerste keer dat ik met mijn neus op de feiten wordt gedrukt: dat er situaties zijn waarin de omgeving mij tot buitenstaander bestempelt. En dat het op die momenten niet uitmaakt dat ik een zachtaardige, vrolijke en sociale jongen ben. Niet wie ik ben, maar wat ik ben doet ertoe.

gloriawekkerNRC interviewt Gloria Wekker:Wanneer maakte u voor het eerst kennis met racisme?
„Toen ik op mijn achttiende naar high school ging in het Amerikaanse plaatsje Normal in Illinois. Aan het eind van het jaar maakten we een tocht met de uitwisselingsstudenten van American Field Service. Ik kwam bij een familie die een Hollandse student verwachtte. Mijn komst bleek niet volgens plan te zijn. Ik hoorde de moeder aan de telefoon praten over wie ze nou toch in huis hadden gekregen: een zwart meisje en die moest in hun bedden slapen en van hun eten eten. Dat was de eerste keer dat ik het meemaakte.”

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

67 reacties op Ja, ik heb weleens last van mijn huidskleur  

  1. PLemon zegt:

    Gloria Wekker :”Het zich meer voelen van witte mensen wordt geschraagd door een overwegend witte samenleving. Ras draag je op je lichaam en kun je niet afschudden.”

    ### In de oude koloniale samenlevingen leunden de witte mensen op wet en zwaard om zich meer te voelen dan hun gekleurde medemens. Dat is daar nu historie en is de witte zelf het mikpunt van discriminatie.
    In geheel gemengde samenlevingen (Zuid Amerika) zullen de mensen zich toch op meer terreinen van elkaar willen onderscheiden dan kleur bv religie, thuisland, cultuur enz.
    Waarom mensen hun leefwijze en overtuiging aan anderen willen opdringen zal wel met onze ingebakken agressie en overlevingsangst te maken hebben.

    • Peter zegt:

      In het algemeen: een recruiter zal eerder geneigd zijn iemand aan te nemen waarin hij zichzelf herkent.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””In geheel gemengde samenlevingen (Zuid Amerika) zullen de mensen zich toch op meer terreinen van elkaar willen onderscheiden dan kleur bv religie, thuisland, cultuur enz.””””””””””””””

      Heb het toch anders ervaren. Als wtk zeevarende ben ik een paar keer in Brazilie geweest. Heb nog nooit een gemengd volk zo samen zien omgaan. Ben op de Copacaba strand en nacht clubs geweest en daar gingen alle kleuren met elkaar om. En dit is voor het merendeel de middenklasse. De zelfde ervaring ook opgedaan in andere Zuid Amerikaanse landen, zoals Argentinie.

  2. Arthur Olive zegt:

    Volgens anthropologists heeft de huidskleur niets te maken met het rassenonderschijd.
    Als degenen die gediscrimineert worden hun huidskleur kunnen veranderen dan zou de discriminatie niet veranderen. Het uiterlijk minus de huidskleur blijft hetzelfde.
    Een blanke die te lang in de zon heeft gestaan blijft een blanke en zal geen discriminatie ondervinden van zijn eigen bangsa, ze kunnen zelfs jaloers op hem worden.

    • PLemon zegt:

      @Hr A.O. ” Ras en kleur”

      Men deelde het mensenras natuurlijk voor het gemak ,symboliek en (uit racisme) in blank (wit), zwart , geel en rood.

      *** Toen Carolus Linnaeus eind achttiende eeuw een raciale vierdeling van de mensheid maakte in witte, zwarte, gele en rode mensen, deed hij alsof hij dat wetenschappelijk waarnam en ontdekte. In werkelijkheid verzon hij die indeling natuurlijk zelf en sloot hij nauw aan bij het racisme van zijn tijd. Eerst was er dus het racisme, en daarna pas de indeling in “rassen”. “Rassen” zijn dus gevolg van racisme en niet omgekeerd. Overigens hebben racisten later ook nog geprobeerd van “de Joden” een “ras” te maken. Maar ondanks alle mythen over “de grote Joodse neus” bleken er bij hen evenmin uiterlijke kenmerken te bestaan die bij alle groepsleden terugkwamen. Om directe herkenning toch mogelijk te maken besloten de nazi’s daarom de Joden te dwingen een gele ster te dragen. 

      Kleurenblind 

      Voor racisten die tegenwoordig tevergeefs aankloppen bij biologen en antropologen voor bewijzen voor hun rassentheorieën, bieden sommige genetici uitkomst. De meest progressieve genetici weten echter gelukkig dat genen “kleurenblind” zijn en dat “rassen geen genetische basis hebben”.(6) Uit de ontsleuteling van het menselijk DNA in 2004 door het Human Genome Project blijkt namelijk dat alle mensen genetisch voor 99,9 procent identiek zijn. En de resterende verschillen zijn groter binnen dan tussen de door racisten omschreven groepen. Met andere woorden: de verschillen tussen zwarte en witte mensen zijn veel kleiner dan tussen witten of zwarten onderling.
       http://www.doorbraak.eu/gebladerte/11292f82.htm

      • George zegt:

        Allemaal zijn we leden van het menselijke ras.Een Antilliaan is niet meer dan een Molukker. Wij maken allemaal deel uit van het Kosmische Ras.De dikke Duitser is niet superieur
        aa neen tani die de rijstvelden bebouwt.
        De spirituele ontwikkeling is meer dan de dikte van je buik,de kleur van je huid of the grootte van je roede.

  3. Jan A. Somers zegt:

    Monteurs en andere mensen die in ons flatgebouw iets moeten doen worden meestal naar mij verwezen. gepensioneerd en dus vaak thuis. De laatste monteur werd door zijn baas verwezen naar die Indonesische meneer. Makkelijk te onderscheiden van andere bewoners. Graag gedaan. dus. Mijn Zeeuws meisje maakt zich wel bezorgd als in de opsporingsberichten wordt gesproken over licht getint. Platte neus heb ik nog niet gehoord.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””De laatste monteur werd door zijn baas verwezen naar die Indonesische meneer””””””””

      Ik dacht dat U een Nederlander van Indische afkomst was.

  4. Maarten de Vries zegt:

    Zoals Wakker redeneert is iedere blanda een racist, alleen omdat hij(zij) blank is. En dat op zich is een racistische stellingname. Zolang Wakker deze stelling aanhoudt kan ik haar niet serieus nemen.

    • Boeroeng zegt:

      Maarten , Ik kan die stelling (iedere blanda is een racist) niet terugvinden in haar quote noch het NRC-artikel.

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””Zoals Wakker redeneert is iedere blanda een racist””””””””””””

      Als iedere Nederlander een Nederlander van Indische afkomst uitmaakt voor een Indonesier is hij ook een racist.

  5. Peter zegt:

    Hi hi ik hoop dat Wekker weer wakker wordt

    • Jan A. Somers zegt:

      Inderdaad. En altijd eerst goed lezen. Ik ben wel niet een blanke blanda, maar ik kijk altijd wel even of hij/zij de bomgordel op scherp heeft staan. Dat is nuttig bij mensen die iets meer licht getint zijn dan ik.

  6. Tjeerd Ligthart zegt:

    Onze ouders leerden ons juist, dat de Halfbloed, de Mesties het ras is van de toekomst. Eens zullen de verschillen er niet meer toe doen. Wij waren/zijn juist trots op ons kleurtje. En juist vroeger, toen ik nog klein was, wilde ook iedereen even aan me zitten. Er zijn nog momenten, ik ben nu 65 jaar, waarop ik het beeld voor me zie van een gezicht, dat voor me opdoemt voor de opening van de kinderwagen-kap. Sommige adem-geur herinnert me dan weer aan zo’n moment. Ik wil daarmee maar zeggen, wanneer je ouders je maar grootbrengen met het idee, dat jij er mag zijn, Dan zou er niemand moeten kunnen zijn die jou van dat gegeven af kan brengen. Gewoon: “JIJ MAG ER ZIJN.”

  7. Boeroeng zegt:

    Overigens, heb ik geen last van mijn huidskleur. Maar in mijn leven wel last gehad van ( of met) mensen die daar last van hadden.

    En meestal zegt men dat niet openlijk….. de agressie wordt bedekt geuit. Daarom lijkt het allemaal wel mee te vallen en blijf je maar denken dat het niks met discriminatie heeft te maken, of dat het niet te bewijzen is.

  8. Peter van den Broek van de volgende generatie zegt:

    In Nederland hadden mensen, vooral toen ik jong was last van mijn huidskleur. Hoe ouder ik werd, des te minder hadden mensen last van mijn huidskleur.

    In Italie lijkt het wel alsof mensen geen last hebben van mijn kleur, alhoewel ik ook in de winter in het zonnige Italie toch wel een verdacht donkere huidskleur heb. Misschien zijn Italianen kleurenblind. Althans, mijn vrouw wordt aangeduid als de vrouw van DIE Oosterling.

  9. Arthur Olive zegt:

    Gloria Wekker heeft het over het vasthouden van “Zwarte Piet” en het woord “Neger”
    Wie bepaald eigenlijk wanneer deze woorden of begrippen niet meer gebruikt mogen worden?
    Neger was een heel normaal woord en werd niet gebruikt in een racistrische manier.
    Zwart was racistisch voordat het geaccepteerd werd. De benamingen veranderen net als de mode en we moeten maar mee doen of we willen of niet.

    • Indorein zegt:

      De woorden “neger, zwart e.d.” zijn inderdaad gewone woorden zonder enige vorm van racistische discriminatie. Dat wordt alleen maar zo ervaren door iemand die gebukt gaat onder het evolutionaire feit, dat hij/zij die kleur heeft gekregen.
      Ik ben overal getint op mijn lichaam (of moet je tegenwoordig “lijf” zeggen?).
      Ben er behoorlijk trots op ook! Indertijd waren veel Hollandse witte meisjes (of moet je tegenwoordig “meiden” zeggen?) wel in om met zo’n bruine jongen te verkeren.

      De verfoeide politieke correctheid heeft ons taalgebruik gewoon “verkracht”. Politieke kabouterpartijen, zoals bijvoorbeeld DENK, proberen ons een misplaatst minderwaardigheidsgevoel te geven.

      Als iemand mij aanspreekt met: “Hee bruintje!” dan voel ik me niet gediscrimineerd door het gebruik van het woord bruin. Ik antwoord dan met: “Hee witje!”
      De ander weet dan onmiddellijk dat ik hem/haar met gelijke munt terug betaal. Het vervolg van een gesprek is dan vrijwel altijd op gelijke voet.

      N.B.: De academische wetenschap heeft allang ontdekt, dat alle huidige mensen op aarde van dezelfde afstamming zijn.

      • Indisch4ever zegt:

        Ik voel me wel met disrespect aangesproken . Als iemand mij toeroept : “hee bruintje”
        Ik ga me niet verlagen tot hetzelfde niveau met ” hee witje” .
        Ik wil helemaal niet met zulke mensen te maken hebben . Blijf uit mijn buurt.

        Dat is niks zogenaamde ‘politieke correctheid’.
        Ik wil gewoon normaal en met respect aangesproken worden bij mijn naam en niet op een raseigenschap.

        • Indorein zegt:

          Mijn punt is: bruin en wit zijn niets meer en minder dan een kleur. Daar moet men geen racistische kleuring aan geven.
          Het elkaar toespreken met in uw ogen ordinaire bruintje of witje is m.i. absoluut geen racisme, maar (misschien ongeoorloofd) straattaal. Cabaretiers doen het heel vaak om zo grappig, sarcastisch of ironisch een situatie uit te beelden (bijvoorbeeld: Duitsers nog steeds betitelen als moffen).: de hele zaal ligt dan vaak plat van het lachen, racistisch?
          Zegt u het maar.
          Racisme is iemand van een ander volk lager in de “pikorde der mensheid” bejegenen dan jezelf.
          Echt racistisch is ook: iemand betitelen als halfbloed. Helaas dat veel Indo’s zichzelf zo vernederen door zich halfbloed te noemen. Als iemand mij halfbloed noemt, loopt ie een gerede kans dat ie naar de tandarts moet voor een gebitscorrectie.

        • Indisch4ever zegt:

          Of het mij aanroepen met ‘bruintje’ wel of niet het etiketje racisme moet hebben is secundair.
          Ik vind het wel irritant, beledigend, onnodig een punt maken van mijn rasafkomst .

          Daar zijn we dus het over eens : ook aangesproken worden met ‘halfbloed’ kan schofferend zijn.
          Ook al is het niet racistisch bedoeld.

          In dezelfde categorie is er het woord “zwartje” ….

      • Jan A. Somers zegt:

        Heb je toch geen academische wetenschap voor nodig? Die weet het ook nog steeds niet. Gewoon Adam en Eva. Leuker verhaal dan de wetenschap kan leveren.

  10. Peter van den Briek zegt:

    Over het woord Neger wordt buiten Indische kring wat genuanceerder gedacht. Het woord is afkomstig uit de slaventijd, U weet wel, kolonialisme en dat is fundamenteel racistisch, maar sommige Indischen hebben daar een andere mening over.

    Laatst vroeg iemand aan mij wat voor bloegroep ik heb? en ik antwoordde: ik heb gemengd bloed. Over gemengdbloedigen als normaal woordgebruik wordt buiten Indische kring ook genuanceerder gedacht.

    • Arthur Olive zegt:

      Het woord Neger komt van Schotland en is afkomstig van Negro uit Portugal en Spanje waar dat woord Zwart betekent.
      Uit de slaventijd komt het woord Niger (Nikker) wat een racistische bedoeling heeft.
      Het woord Niger in Amerika wordt zelfs aangeduid met het “N” woord om geen aanstoot te geven.
      In Amerika wordt het woord Negro nog steeds gebruikt zonder aanstoot te geven.
      Martin Luther King gebruikte dat woord zelfs in zijn speech “I have a dream”.
      Black en African American worden meer gebruikt, waarschijnlijk totdat er iemand zegt dat die woorden ook racistisch zijn.

  11. Peter van den Broek van de volgende generatie zegt:

    Indo’s noemen zich ook halfbloed.Het bloed bestaat voor de ene helft uit bloed en vertrouwend op de waarneming van Indorein (what’s in a name) bestaat de andere helft uit azijn. Klinkt best aannemelijk

    • Jan A. Somers zegt:

      “bestaat de andere helft uit azijn” Inderdaad aannemelijk, ik kom het dagelijks tegen op dit soort websites. Overigens heb ik daar ook last van. In mijn bovenbenen. Bij het fietsen en trap lopen.

  12. e.m. zegt:

    [CITAAT]***
    In situaties waarbij de identiteit moet worden vastgesteld en de huid grotendeels heeft losgelaten, moet men zich realiseren dat bij gepigmenteerden de pigmentlaag in de opperhuid zit en dus met de opperhuid loslaat. In deze situatie kijkt men tegen de lederhuid aan die bij iedereen gelijk (blank) van kleur is. Dit doet zich vooral voor bij waterlijken die al enige tijd in het water verblijven.
    [EINDE citaat]

    ***BRON: ‘Forensische geneeskunde’ [raakvlakken tussen geneeskunst, gezondheidszorg en recht] ISBN 9789023237983

  13. Peter van den Broek van de volgende generatie zegt:

    In Duitsland maar ook in Italie wordt wel gelet op het woordgebruik. Roep maar eens luid Jude in Duitsland , dan word je wel weggezet als Extreem-Rechts. Ik heb begrepen van een Duitser dat woorden die naar Ras verwijzen uit de taal verdwijnen.
    Ook in Italie waarbij men over bvb Hebreeërs spreekt. Mij werd uitgelegd dat negro ook zo’n beladen koloniaal begrip is, verbonden met de slavernij.

    Daarom verbaast het mij dat Indo’s in Nederland zonder blikken of blozen de woorden gemengdbloed, halfbloed, half/driekwart of welke KGV/GGD gebruiken , woorden toch met een koloniale, dus racistische maar ook Nazistische , dus negatieve en minderwaardige oorsprong

    Toont dat de domheid i.c. onverschilligheid t.o.v. de geschiedenis aan? Lijkt mij sterk, want ik dacht dat het bvb Nazisme toch bij de Geschiedenislessen werd onderwezen, tenminste op het Atheneum. Laat ik het maar op onwetendheid houden.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Misschien zijn Indo’s toch niet zulke rancuneuze, klagerige kruidje-roer-me-niet’s als men wel denkt.

      Ik althans heb weinig last van genoemde, kennelijk beladen woorden als “halfbloed” en mijn Indische vrienden- en familiekring kennelijk ook niet.

      Jaren geleden deelden wijlen mijn moeder en stiefvader het portiek van hun Haagse flatje met een Indisch-Molukse familie P. Mevrouw ontmoette in haar leven kennelijk veel tegenslag, waarover ze in de portiek te pas en te onpas graag vertelde. Telkens stelde zij mijn moeder aan het eind van haar treurige verhaal de vraag: “Weet u waarom het zo ging?” Mijn moeder zei dat ze het niet wist. Steevast kwam het antwoord, met één vinger wijzend naar haar bruine huid: “HIEROM”.

      Tja … er zijn nu eenmaal mensen die alle sof en frustratie in hun leven nooit op zichzelf afwentelen, maar op iets anders: Een beroerde jeugd, de verkeerde huidskleur.

      Ik heb ze gelukkig ook gekend met een beroerde jeugd, de verkeerde huidskleur en zonder diploma’s die heel wat van hun leven hadden gemaakt en happy waren.

      Pak Pierre

      • Peter zegt:

        En zo is het Pierre! Na 12 jaar koopvaardij en 25 jaar werk in de reintegratie bij Arbeidsvoorziening ( en nu nog steeds bij een stichting con amore) genoeg ervaring om dat te bevestigen.

  14. Ron Geenen zegt:

    “”””””””Het elkaar toespreken met in uw ogen ordinaire bruintje of witje is m.i. absoluut geen racisme, maar (misschien ongeoorloofd) straattaal. “”””””””””

    “Mensen met een beetje beschaving en daar mag ik toch de Nederlanders onder rekenen, spreken anderen toch niet aan met “bruintje”?
    Die spreek je gewoon aan met meneer of mevrouw, in ieder geval met een wat beleefder vorm.
    De persoon die iemand met de huidskleur aanspreekt, vraagt om moeilijkheden.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Nu ja …. “kroepoekje” mocht wel. Maar misschien kwam dat, omdat een homo het zei. Ook lid van een groep in de verdrukking.

      Pak Pierre

      • Ron Geenen zegt:

        Die homo zal wel een “kaaskop”zijn geweest.

        • Jan A. Somers zegt:

          Hoeft niet, die kaaskop zit voor gemiddeld 50% gewoon in die Indo. Alleen wil die dat niet weten.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””””kaaskop zit voor gemiddeld 50% gewoon in die Indo. Alleen wil die dat niet weten.””””””””

          “Bij U veronderstel ik. Maar vele Indische mensen hebben vaak ander Europees bloed.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nou …. in de koloniale tijd toch maar wat graag. Als ’t effe kon deed-ie d’r zelfs een schepje kaaskoppenbloed bovenop. Goed voor status en carrière.

          Pak Pierre

        • Jan A. Somers zegt:

          Vóór de oorlog zochten ze al hun witte voorouders op in de stamboom. Tijdens de oorlog zochten ze al hun Inlandse voorouders bij elkaar. Mijn Zeeuws meisje zit et niet zo mee, met die kaaskop. Zij lust belegen Goudse, ik Komijne.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””Zij lust belegen Goudse, ik Komijne.””””””””””””

          Geef mij maar brie en een glas rode Bordeaux.

      • Arthur Olive zegt:

        “Kroepoekje” mocht wel gezegd worden door een homo zolang je hem maar geen fruitje noemt.

        • bokeller zegt:

          ###Tijdens de oorlog zochten ze al hun Inlandse voorouders bij elkaar###
          Moet wel bij vermeldt worden,dat de Japanners totaal geen idee
          hadden hoe deze Indische samenleving in elkaar zat.
          En iedere Indo familie hiermee opzadelde om het
          op papier te plaatsen om hen in Ras percentages
          in te kunnen delen.
          Op Sumatra werkte deze indeling niet ,zodat
          haast elke Indo familie werd opgesloten.
          Dus niet zoals wel” te vaak ” verondersteld,dat de Indische
          gemeenschap zich NU pas de Inlandse wortels
          aanhaalt.
          Nmm. een puur TOTOK verhaal toen en van
          het zelfde niveau als het Spoorweg verhaal,dat de
          Indo door de japanners als Aziaten beschouwd werden
          en daardoor niet in aanmerking kwamen voor ’t slavenwerk
          in Japan.
          siBo

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””Nmm. een puur TOTOK verhaal toen en van
          het zelfde niveau als het Spoorweg verhaal,dat de
          Indo door de japanners als Aziaten beschouwd werden
          en daardoor niet in aanmerking kwamen voor ’t slavenwerk
          in Japan.””””””””””””

          “Ken 2 Indo’s en hun vaders waren ook naar Japan als gevangenen gebracht om in de mijnen te werken.

      • e.m. zegt:

        Was-tie niet gehuwd met een nazaat van een Surinaamse slaaf atau slavin ?

    • Indorein zegt:

      Dat is precies wat ik stel: onfatsoenlijke uitingen zijn iets heel anders dan racistische uitingen. Onfatsoen kan worden bestreden door (her)opvoedingsmaatregelen.
      Racisme is onuitroeibaar!

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ik heb het idee dat in dit goede Nederland de zelfstandige naamwoorden “racist” en “racisme”, alsmede het bijvoeglijk naamwoord “racistisch” te pas en te onpas oneigenlijk wordt gebruikt.

        Als iemand een ander beschuldigt van “racisme”, dan zegt dat misschien meer over de gevoelige lange tenen van degene die beschuldigt dan van de instelling en het gedrag van de beschuldigde.

        Surinamers, Turken, Marokkanen – om maar wat bekende medelanders te noemen – klagen er over dat ze hier worden achtergesteld en/of beledigd door de autochtonen en verwijten hun daarom racistisch gedrag. Ik denk eerder aan een reactie van de autochtonen op het expliciet “anders zijn” in gedrag van die medelanders, waarmee ik overigens de achterstelling en beledigingen (if any) niet zonder meer goed praat.

        Pak Pierre

  15. Anoniem zegt:

    Objectief gezien wat betekent halfbloed/gemengdbloed eigenlijk? Is dat een bloedgroep louter voorbehouden aan Indische Nederlanders? Iemand met een beetje kritische instelling mag zich toch afvragen wat dat woord precies inhoudt , waar dat woord vandaan komt en in welke context het wordt gebruikt?

    Een ander voorbeeld: ik krijg van Merel Leidelmeijer van Pelita, een in Indische kringen bekende organisatie, een mail waarin zij een onderscheid maakt tussen:
    Nederlandse, Indische en Molukse naoorlogse generaties van de Tweede Wereldoorlog
    Afgezien van het kromme Nederlands begrijp ik best dat Molukkers als aparte groep worden genoemd . Maar dat Merel, één die gezien haar achternaam Leidelmeijer en die ook eens bij Pelita werkt een onderscheid maakt tussen Nederlanders en Indischen heeft niets met onwetenheid te maken. Het gansje dient beter te weten.

    Het irriteert mij bovenmatig het slordige woordgebruik, zich niet exact en ondenkend uitdrukken van bepaalde Indischen. Proud to be an Indo?
    Dat vertegenwoordigt dan het Indisch erfgoed. Dan mag de vorige generatie, ook ik, zich daarover toch wel zorgen maken?

    Misschien heeft mijn taalgevoeligheid wel te maken met mijn buitenlands verblijf. Dit betekent natuurlijk niet dat Indische Nederlanders in Nederland niet taalgevoelig zijn, Hoewel!

    • Ron Geenen zegt:

      Het is natuurlijk vrij duidelijk dat de uitdrukking halfbloed/gemengbloed uit Nederland afkomstig is.
      Moet misschien een stap verder gaan, waarschijnlijk van een van de toenmalige ambtenaren of zelf de regering.
      Anders is het met “Proud to be an Indo”. De Indo’s die Nederland hebben verlaten, voelen zich niet meer Nederlander. Die Engelse zin is vermoedelijk ook afkomstig uit Amerika. T-shirts met die text ook vaker in Indische winkels gezien.

      • Boeroeng zegt:

        halfbreed is toch een Engelse expressie?
        Lijkt me niet dat dit woord uit het Nederlands komt

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””halfbreed is toch een Engelse expressie?””””””””””

          Engels engels of_______?

        • eppeson marawasin zegt:

          @Engels engels of_______?@

          — Nope; ’t Is Amerikaans engels en is gelijkwaardig aan het Canadees franse ‘Métis’. Enigszins vergelijkbaar met de nazaten/afstammelingen van de ‘Mardijkers’ uit de pre-koloniale periode ten tijde van de VOC.

          Half blood(ed) is Engels engels, en heeft meer betrekking op dieren met name paarden en honden . . .

          e.m.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Geenen: “Het is natuurlijk vrij duidelijk dat de uitdrukking halfbloed/gemengbloed uit Nederland afkomstig is”.

        Ik denk niet dat de uitdrukking in Nederland of door Nederlanders is uitgevonden. Er zijn wel meer gemeenschappen die op enig moment werden verrast met het product uit het al dan niet liefdevol samengaan van eentje uit de eigen gemeenschap en iemand van een andere samenleving. Het vreemde beessie in de kudde moest een naam hebben en voor de hand lag een naam met verwijzing naar zijn gemengde, c.q. gemengdbloedige herkomst.

        De Spanjaarden en Portugezen spraken in hun kolonieën van “mestizo/mestiço”, afgeleid van het Latijnse “mixticius” = “van gemengd bloed” (het Latijnse werkwoord “miscere” = mengen).

        Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””k denk niet dat de uitdrukking in Nederland of door Nederlanders is uitgevonden. “”””””””””

          In de discussie, nu gaande op deze site, werd er over de Indische Nederlander (bruintje) gesproken en wie er mee met de uitdrukking kwam halfbloed/gemengbloed. En dat waren de totoks toch.

        • bokeller zegt:

          Naar mijn weten werden toen alle de Indische mensen
          hier in Holland ” Zwartjes” genoemd in de volksmond.
          en ”Bruintjes” werd door de Indo zelf gebezigd.
          Tegenwoordig hoor je ’t toch nergens meer behalve
          dan de PR. van Bronbeek die ’t over ”Bastaard” heeft.
          siBo

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””de PR. van Bronbeek die ’t over ”Bastaard” heeft.”””””””””””

          Bronbeek is altijd goed vertegenwoordigd geweest. Dat noemen ze: The right men on the right place!.

        • Jan A. Somers zegt:

          Nu heet het licht getint.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””Nu heet het licht getint.”””””””””””

          In de winter, ja. In de zomer is het gezond bruin.

        • Peter zegt:

          Indische mensen werden blauwen genoemd, andere uitdrukkingen ken ik niet.
          The Blue Diamonts herinnert daaraan.

        • bokeller zegt:

          das leuk, ik heb nog nooit een Indo gehoord
          die zich ”blauwe”noemt
          Wel hoorde je het stiekempjes bij de marineklanten.
          siBo

        • PLemon zegt:

          @Bokeller ” nooit een Indo gehoord die zich ‘ blauwe’ noemt.

          ***. M. De Coster (2007),Groot scheldwoordenboek

          blauwe: Indo(-Europeaan); iemand van Indonesische afkomst. Destijds in Ned.-Indië meestal door volbloed Hollanders of totoks gebruikt. Soms ook binnen de indo-groep om een indo met wat te veel verbeelding op zijn nummer te zetten. Vaak wordt er een specificatie aan toegevoegd:blauwe trekhonden sloeg op lagere indo-ambtenaren, terwijl met blauwe bloedhonden lagere indo-militairen bedoeld werden. Salleveldt (1980) geeft bijblauw als uitleg: ‘Indisch-Nederlands. Wat moet zo’n totok nou met een blauw grietje?’ Bij de marine isblauwe piel een scheldwoord voor iemand van Indonesische afkomst. enz.
          http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/blauwe

        • Jan A. Somers zegt:

          Blauwe hap is best lekker.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Peter zegt 18 november 2016 om 09:50: “Indische mensen werden blauwen genoemd, andere uitdrukkingen ken ik niet”.

          Bij de koopvaardij (en misschien ook de marine) werd wel eens “rijstepikker” gezegd. “Tempévreter” of gewoon “tempé” ook gehoord.

          Minder bekend is “klipsteen”. Het Indisch Lexicon zegt hierover: “Koraalsteen, scheldwoord voor en Indo-Europeaan”.

          Voegt daaraan toe een citaat van Breton de Nijs uit 1954: “En met een klipsteen trouwen zou ze nooit toestaan!”. “Ik kende dit woord ook niet, maar tante Sophie duidde er een Indo mee aan met een donkere huidskleur”.

          Pak Pierre

        • bokeller zegt:

          @Bokeller ” nooit een Indo gehoord die zich ‘ blauwe’ noemt.
          ***. M. De Coster (2007),Groot scheldwoordenboek

          Pak Lemon,dat is wat anders en nu U er toch over heeft
          voor mij en mijn kontjos waren dat leuke geluiden/tijden
          ,want dan konden wij vrijwel ”ongestraft” op ’n berisping na
          de aanstokers wat valse rimpeltjes bezorgen.
          Tsja zo ging dat in mijn goede oude tijd.
          siBo

        • RLMertens zegt:

          @Loekie; ‘blauwe’ – Enige jaren geleden was er een tv.doc.film; Blauw bloed. Een fim over een Indische nazaat op zoek naar zijn afkomst.

  16. Anoniem zegt:

    Blauwe is waarschijnlijk afkomstig van de kleur van de pendafteran voorbehouden aan volbloed Indische Nederlanders tijdens de Japanse bezetting , die pendafteran had een blauwe kleur. Maar dat is mijn theorie. Getoetst gaat die vlieger wel op!

    Bue Diamonds, dat is toch een Indisch muziekduo?

    • PLemon zegt:

      Blauwe kwam al eens eerder ter sprake..
      En misschien komt deze uitleg wel het dichtst bij het waarom….

      *** Warungkiara : Mij is altijd verteld dat het te maken had met het blauwe plekje net boven het stuitje bij de geboorte, dat hebben schijnbaar veel Indo’s, kleurlingen enz
      Volgens mijn moeder hadden al mijn broers en zusters het. en mijn eigen kinderen hadden het ook.

      Ik ken ook een andere versie, het zwarte haar wat zo blinkt in de zon van kokosvet dat het blauw leek
      http://forum.indonesiepagina.nl/topic/4696/0/waar_komt_blauw_voor_indo_vandaan.php

  17. ellen zegt:

    Rond 1900 werd in Indie – in verband met de enorme toename van werkloosheid en verarming bij de Europees-Indische gemeenschap – een pauperisme-onderzoek gedaan, waarbij vastgesteld werd dat het met de armoede eigenlijk wel meeviel. “Tot de pauper-Europeanen – hun aantal werd rond de 27 procent geschat – behoorden ook tal van blanke veteranen (ex-militairen) die veelal door de drank aan lager wal waren geraakt (belanda kesasar), terwijl er ook volbloed Indonesiers toe behoorden. Laatstgenoemden waren door de eerstgenoemden in ruil voor een kruik jenever of een rijksdaalder formeel geadopteerd. Openlijk maakte men misbruik van de mogelijkheid tot erkenning en adoptie. Het geschiedde zelfs dat militairen hun vaderschap over kinderen bevestigden die soms ouder waren dan zijzelf. Ook kwam het voor, dat hetzelfde kind door verschillende personen meermaals werd gewettigd en er aldus een levendige handel bestond in adoptie- of erkenningspapieren. Mede door de praktijken van deze ‘beroepserkenners’ nam het aantal Europese armen toe rond de eeuwwisseling zo sterk toe dat het gouvernement zich zorgen begon te maken. Gemeend was dat zeker een kwart tot een derde deel van de Europeanen onder de armoedegrens zou leven. Het onderzoek (beperkt tot Java en Madoera) wees uit dat de meeste Indo-Europeanen niet in extreem armlastige omstandigheden verkeerden en ook geen grote problemen veroorzaakten. Een op de drie paupers was een volbloed Europeaan. Zij waren het die de ‘kanker’ van de Indische maatschappij waren, volgens de paupercommissie.” (Bron: In Indie geworteld. geschreven door Hans Meijer, 2004. Serie De geschiedenis van Indische Nederlanders). Werden met blauwen – misschien oorspronkelijk – de zogenaamd erkende kinderen bedoeld van de Europese militairen? Erkend, in ruil voor een (Delftsblauwe) kruik jenever? Wie weet hoe een fles of kruik jenever eruit zag rond 1900?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s