We shall overcome


Het thema van deze clip  is herdenken om te willen weten en te begrijpen, herdenken om de pijn en woede te weten en los te laten.
Herdenken om een innerlijke vrede te vinden en positief vooruit te kijken.
Dat is overleven
We shall overcome !

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Gefixeerd. Bookmark de permalink .

55 reacties op We shall overcome

  1. Boeroeng zegt:

    Een coproductie met het Indisch koor Suara Kita.
    Terima Kasih iedereen !!

  2. Ron Geenen zegt:

    “”””””””””””Het thema van deze clip is herdenken om te willen weten en te begrijpen””””””””””””

    Herdenken: ja, maar begrijpen doe ik niet! Heb immers als kind zonder schuld alleen maar verloren.

    • Boeroeng zegt:

      Misschien begrijp je op een goede dag nog wel dat je je te veel druk maakte over het geweld van vroeger .

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””””Misschien begrijp je op een goede dag nog wel dat je je te veel druk maakte over het geweld van vroeger “””””””””””””””””””””

        In tegendeel. Het doet mij goed en geef voldoening om af te kunnen reageren. Trouwens ik zie het als een taak als oudere de huidige Indo’s en totoks te laten weten wat er ons is overkomen en de gevolgen van onze jeugd die nu vandaag op oude dag naar voren komen. Zeker ook vanwege het negatieve politieke gedrag van NL, de Jap en Indonesie.
        Daarbij ben ik u, ondanks het onbegrip, dankbaar dat ik het, naast diverse andere sites, ook hier kan en mag spuien.

      • Arthur Olive zegt:

        Het druk maken over het geweld van de oorog en Bersiap is vooral onder velen van onze oudere Indische generatie een trauma en ik heb er geen advies voor, alleen tranen.
        Het is niet alleen bij de Indischen die tussen de 65 en 75 jaar geleden trauma’s hebben ondervonden, zelfs de Hollander heeft nog erg veel te doen met de 80 jarige oorlog en dat was meer dan 400 jaar geleden.
        Ik kan me nog herinneren dat de Nederlandse regering afstand dreigde te doen toen koningin Juliana naar Spanje wilde om haar dochter, Irene, terug te halen vanwege haar relatie met de Spaanse prins Carlos Hugo. Geen enkele Nederlandse koning had ooit voet gezet op Spaanse bodem en uiteindelijk ging prins Bernhard alleen met een militaire vliegtuig om Irene weg te halen van de prins. Een groot deel van het Nederlandse volk was kwaad op Irene. Is dit ook niet nationale trauma? En dat na meer dan 400 jaar.
        Het oudste volkslied in de wereld, het Wilhelmus, heeft het over niets anders dan Willem van Oranje en zijn relatie met de gehaate koning Phillip II van Spanje.
        De obsessie gaat zelfs zo ver dat er niets over Nederland of het Nederlandse volk wordt vermeld in het volkslied. Het is een klaag lied.

        • George zegt:

          De Konig van Hispanje heb ik altijd geerd.

        • Arthur Olive zegt:

          De Koning van Hispanje heb ik altijd geeerd.

          Het volkslied laat ons weten dat de koning van Hispanje werd geeerd door prins Willem (in de eerste persoon) zoals de bijbelse David koning Saul eerde, als afgevaardigde van God.

    • P.Lemon zegt:

      @Hr Geenen. “…begrijpen doe ik het niet!…

      Het herdenken heeft ook een andere functie…uit de symbolische verbinding kan troost, herkenning en erkenning ontstaan en hiermee een proces v herstel worden ingezet of afgerond.

      ***De belangrijkste functie van herdenken is het aangaan van een verbinding. Een dergelijke verbinding kan op allerlei manieren vorm krijgen. Vanuit een tijdsperspectief wordt door te herdenken het verleden, heden en toekomst met elkaar verbonden. Het betekent dat in het heden samen wordt herinnerd en dat betekenis gegeven wordt aan wat gebeurd is in het verleden. Daaruit kunnen weer lessen worden getrokken voor de toekomst (Hopman, 2001). Door samen te herdenken ontstaat een sociaal platform voor rouwenden, of een ontmoetingsplek voor individuele getroffenen (Schreuder, 1995; Summerfield, n:995). Getroffenen komen samen, maar ontmoeten hier ook niet-getroffenen. Zo kan steun en ervaring uitgewisseld worden. Herdenkingen verbinden ook tegengestelde groepen, zoals jong en oud, en in bijzondere gevallen zelfs daders en slachtoffers. De Nationale Herdenking is een goed voorbeeld van een herdenking waarin een diverse groep mensen wordt samengebracht. Tenslotte worden overlevenden en overledenen tijdens herdenkingen vaak op symbolische wijze met elkaar verbonden. Deze verbindende kwaliteiten van gezamenlijk en publiekelijk herdenken bieden bovenal troost, herkenning en erkenning, dat zo belangrijk is voor betrokkenen in het proces van herstel.

      Op landgoed Bronbeek in Arnhem staan verschillende monumenten voor uiteenlopende groepen mensen die in Nederlands-Indië of Azië tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen.
      Monumenten ontstaan niet altijd direct na een ramp of oorlog. Soms gaan hier decennia overheen voordat alsnog een monument wordt opgericht of wederom gerestaureerd wordt.
      https://psychotraumanet.org/nl/herdenken-en-monumenten-sterk-met-elkaar-verweven-verbinden-van-verleden-heden-en-toekomst

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””Het herdenken heeft ook een andere functie…uit de symbolische verbinding kan troost, herkenning en erkenning ontstaan en hiermee een proces v herstel worden ingezet of afgerond.””””””””””

        Prachtig verhaal zoals u het brengt. Bij mij werkt dat allemaal niet. Waarschijnlijk ben ik er erg bewust mee bezig. Als kind, levend in armoede, heb je droom wensen. Zat in Nijmegen op de MULO vaak op een muurtje en keek naar de auto’s, die voorbij kwamen. Werd verliefd op de Alfa Romeo. Heb later er 2 gehad. Liep langs de winkels en keek naar o.a. foto toestellen. Heb intussen altijd diverse camera’s in mijn bezit. Kocht het beste huis in de straat en verkocht het later met grote winst. Allemaal compensaties voor de ellende die wij hebben meegemaakt. Heb nooit een vader gehad, en mijn vrouw nooit een vader en moeder. Op een gegeven moment wist ik dat ik uit de wereld van NL weg moest. Nu in CA help ik mijn vrouw, nicht en vriend met hun verleden. Andere mensen kunnen bij mij terecht voor SVB informatie en het invullen er van.
        Het schrijven en oprakelen van situatie en op mijn website zetten geeft mij voldoening.
        Dat is mijn manier van herdenken. Dat even stilstaan bij een monument heeft voor mij geen zin.
        Ik verkies mijn methode. Een methode die soms anderen tegen de borst stuiten. Soit qui mal y pense, zeg ik maar.

        • PLemon zegt:

          @Hr Geenen. “Soit qui mal …”
          Dit was ‘m :`honi soit qui mal y pense (=schande over hem die er kwaad over denkt)

          De oorsprong van de in het oud-Frans gestelde spreuk, die in het Nederlands vertaald “Schande aan hem die er kwaad van denkt” luidt, zou zijn terug te voeren op een incident tijdens een bal in 1344. De kousenband van de Gravin van Salisbury (des konings schoondochter, Joan van Kent) zakte af en koning Eduard III was zo galant om deze weer om haar been te gespen. (In een andere versie zou Eduard de kousenband hoffelijk om zijn eigen been gedaan hebben, zeggende “Honi soit qui mal y pense”).😲

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””””Dit was ‘m :`honi soit qui mal y pense (=schande over hem die er kwaad over denkt)””””””””

          Als kind heb ik mijn Franse grootmoeder die zinsnede horen zeggen en heeft ze het aan ons tijdens het eten uitgelegd.

  3. Loekie zegt:

    Wat moet er overwonnen worden? Het eeuwige gejaag op erkenning, uitkering, lintjes, schadeloosstelling? Of wat anders?

    • Boeroeng zegt:

      Je snapt echt niet wat er overwonnen is ?
      De ellende is overwonnen. Mensen richten zich op en kijken positief verder.
      Niet blijven steken in boosheid, pijn, negativisme.

      • George zegt:

        Good point.Onversaagd en ongebroken leven we voort.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””””Onversaagd en ongebroken leven we voort.””””””””””””””

          Prima, maar daarnaast ook niet schromen alles bloot te leggen en van je afschudden.

      • Loekie zegt:

        ” Mensen richten zich op en kijken positief verder.”
        Is dat zo? Soms meen ik toch dat er met ziel en zaligheid enkel achterom wordt gekeken.

        • Boeroeng zegt:

          Ja dat is zo. Mensen die achterom kijken en keken doen dat niet voortdurend.
          De praktijk van alledag vraagt om positief vooruit te kijken.
          Je moet wel Het is een kwestie van overleven.
          Ik had het over de hele Indische groep in zijn geheel. Die is zeker niet en masse blijven steken in het verleden, in wrokken en negativisme. Ook niet de ouderen.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””Ik had het over de hele Indische groep in zijn geheel. Die is zeker niet en masse blijven steken in het verleden. Ook niet de ouderen.””””””””””””””

          Toch nog even inhaken. Ik heb het voornamelijk over de oude generatie die wel alle ellende o.a. als kind hebben meegemaakt en op oudere leeftijd dit in o.a. in dromen weer naar boven komt. Ergens ook wel vernomen dat deze lijdende mensen ongeveer 40 tot 50% van de ouderen vertegenwoordig. En dan spreek ik niet van dementia.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””Is dat zo? Soms meen ik toch dat er met ziel en zaligheid enkel achterom wordt gekeken.”””””””””””

          Reeds eerder heb ik vermeld, dat ik diverse oudjes ken van in de 70 tot ver in de 80, die traumatische problemen hebben. Het zijn allemaal herinneringen van toen ze klein waren gedurende de Jappenkampen en/of bersiap tijd. o.a. nachtmerries en/of niet mensen durven te ontmoeten, liever thuis blijven. O.a. mijn eigen echtgenote, een nicht en een goede vriend van mij. Dokters helpen niet. Alleen hun eigen vertrouwde omgeving. Als ik uitga laat ik mijn wederhelft altijd weten waar ik naar toe gaat en hoe laat ik ongeveer thuis bent. Zij kan mij ook altijd per telefoon bereiken. Gelukkig heeft ze dat nog nooit hoeven doen. Maar ze zit altijd aan de etenstafel als ik thuis komt.

          Het is verrekte makkelijk om te zeggen dat je na 70 jaren alles eens moet vergeven. Vertel dat maar aan de mensen zoals hierboven beschreven.

  4. wal suparmo zegt:

    ” DE GEEST OVERRWINDT” luidt de inschriptie op het graf van mijn oom die gesneuveld is en begraven op het ereveld in Ambon. Maar nooit was soldij of andere rechten aan zijn erfgenamen betaaald en hen zeer recent ook mijn request door de SVB afgewezen op basis van verjaring.

  5. Ja en hierop wil ik wel antwoorden……..ik ben 73 jaar deze maand 74 jaar ik heb mijn hele leven niet achterom gekeken, maar vergeten doe ik het nooit en waarom in godsnaam mogen wij nu op onze oude dag niet herdenken wat onze ouders en onszelf is overkomen ? Dat mogen andere culturen toch ook ? Wat een nonsens zeg omdat je erover wil spuien wil toch niet zeggen dat je niet in het heden leeft ? Als men niet erover spreekt is het weer sudah laat maar nee niets sudah laat maar, onze geschiedenis dient men te weten …….sorry maar waar is deze site dan in godsnaam voor ??? En waar zijn dan al die boeken dan voor die momenteel worden geschreven en uitgebracht worden dat komt doordat wij ouderen ons mond eindelijk eens open doen, jongeren hebben het van ons ouderen en dat is maar goed ook. Sorry maar ik ben het niet eens met het maar vergeten ……..

    • Ron Geenen zegt:

      “”””””””””Ja en hierop wil ik wel antwoorden……..””””””””””””””””

      Ben blij dat u dat ook doet. Zij die daar niet mee eens zijn, houden zichzelf voor de gek.

    • Boeroeng zegt:

      Op wie reageer je, Therese?
      Er is niemand die hier beweert dat je je geschiedenis moet vergeten.

      • George zegt:

        If you fall down seven times get up eight times.

      • Goedemorgen Boeroeng, je vraagt mij op wie ik reageer, ik reageer op jou Boeroeng ook op wat hierboven staat onder je vraag aan mij.Nu zeg dat je niemand beweert dat je de geschiedenis moet vergeten maar je geeft wel de raad/ advies om het te vergeten anders blijf je steken in boosheid en negativiteit en niet te vergeten pijn. Laat ik even duidelijk stellen dat ik geen last heb van alle drie de punten doch wel de enorme drang om mijn ouders eerherstel te geven en datgene in de geschiedenis boeken te verkrijgen wat niet deugt of dat dit nu door mij zal worden beschreven of door iemand anders of al beschreven is, hoe meer hoe beter.Daarbij denk ik ook aan anderen die hun verhalen niet kunnen of willen openbaar maken die hun hele leven een last bij zich dragen die zij niet kunnen uiten heb je daar wel eens aan gedacht? Of ze nu oorlogskind zijn of na oorlogs de last is er en kan behoorlijk iemand in de war brengen al is dat niet te zien ( dat heet schizofreen ) aan de persoon daarom is je bloot leggen zo belangrijk en vertellen ook.Ik ken talloze mensen met hele goede functies in de maatschappij die vrolijk door het leven stappen en toch die last bij zich dragen waar ze maar met enkelen over durven praten en zelfs helemaal niet mijn raad/advies is praat erover dat lucht op en leef verder je normale niet verbitterde leven maar praat ……..en belangrijk probeer ook anderen te helpen praten, wel eens van je afschrijven gehoord nu dat kan met praten ook, dat is waarom ik reageer………! Alleen weet wel met wie je praat over delicate kwesties want in deze wereld weet je maar nooit…….eigen ondervinding. En als laatste geschiedenis vergeten is wat anders als geschiedenis voor het nageslacht bloot te leggen als ze dat tenminste interesseren …….er zijn er genoeg die dit willen weten onder de jongeren…..voor nu lieve groetjes, ik ….. moet weer aan mijn werk …..Therese O’Bloem

        • Boeroeng zegt:

          Therese ,

          Het beginidee van deze clip was van mij.
          Het thema en uitwerking is al doende door meer mensen ontwikkeld.
          En de boodschap is…. herdenken is ok. We moeten dit niet vergeten.

          Ik vat het zo samen onder de clip :
          herdenken om te willen weten en te begrijpen

          Ik zeg “willen weten”.
          Ook met het vervolg: “de pijn en woede te weten en los te laten”
          Zeg ik wederom ‘ willen weten’ .
          Met als nuancering dat het goed is dan de pijn en de woede los te laten.
          Loslaten is iets anders dan niet willen weten of vergeten of nooit meer aan denken, nooit meer die emoties even te voelen.
          Het is voor iedereen praktische noodzaak, de ellende ooit meegemaakt, los te laten. Houd die ellende niet in je hoofd dooooormaaar.
          Herdenk…. maar dan om verfrist in het nu te leven.

          Dit was de eerste clip in 2015

    • Henk zegt:

      74 jaar! Nog lekker jong. Geboren toen de oorlog in de Pacific uitbrak? En nu zich al “oud” voelen? Niet doen! Dat doen de “oudjes” (zoals ik, 90 jaar) ook niet! Positief blijven!
      Tijdens de Japanse bezetting van Ned.Indië in een kamp gezeten, “Bersiap”periode meegemaakt,uitgewezen uit Indonesië, naar Nederland vertrokken, hier beiden aan de slag gegaan en nu genieten mijn vrouw en ik van een opgebouwd pensioentje.
      Enkele keren met vakantie naar Indonesië gegaan.
      Maar nu, op onze leeftijd (mijn vrouw 88 en ik 90) durven we dat niet meer. Wij blikken maar terug naar die “goede”en “slechte”tijden die wij hebben meegemaakt!

      • @ Henk, ik voel me niet oud integendeel, heb ook de Bersiap meegemaakt weliswaar als kleuter maar bij kleuter zijnde begint je vorming ……en als er iemand positief ingesteld is ben ik dat wel, alleen vergeten doe ik nooit, “vergeten” heeft trouwens wel meer dan 10 definities, en 1 daarvan is mijn niet/wel vergeten ….tijdens mijn moeders nog in leven zijnde heb ik het bewust vergeten, op de lange termijn geschoven, nu echter na haar overlijden komt mijn parate kennis van gebeurtenissen bewust naar boven en dat ten aanzien van de geschiedenis ……thats the point ….en die geschiedenis blijf ik profileren en leef tegelijkertijd door met alle positiviteit die in mij zit maar mijn verhaal blijf ik van me af schrijven ook ik blik terug soms treurig soms blij, voor ieder mens ook nu heeft een oorlog die zij hebben meegemaakt of je nu nog heel jong bent of niet een impact achter gelaten …….vergeten doe ik niet ,bewust nu, onze geschiedenis is een feit …….en die mag niet worden onder gesneeuwd…..welterusten voor nu het is al laat ook voor een “jonkie”……!

  6. noor zegt:

    Ik lees nergens in de clip het woordje ‘vergeten’… Wel om te herdenken in vrede..
    En wat doen we hier? waar blijft de vrede?

    • Loekie zegt:

      “We Shall Overcome” is a protest song that became a key anthem of the African-American Civil Rights movement.”
      https://en.wikipedia.org/wiki/We_Shall_Overcome

      • noor zegt:

        Klopt Loekie, het is eigenlijk een slavenlied dat zijn oorsprong heeft in een gospel uit 1901 (Tindley, zie jouw link), een andere bekende gospel van Tindley is “Take your burden to the Lord and leave it there”, maar voor velen blijft het moeilijk om die burden los te laten en bij Hem te laten liggen…

        • Indorein zegt:

          @: … een andere bekende gospel van Tindley is “Take your burden to the Lord and leave it there”, maar voor velen blijft het moeilijk om die burden los te laten en bij Hem te laten liggen… @
          Reden: veel Indo’s hebben geen relatie (meer) met Hem. Ze geloven meer in die familie van Bo Keller (zie het plaatje van zijn familie hierboven).

      • RLMertens zegt:

        @Loekie; ‘we shall overcome’ – Waarom, waarom moet zo nodig zo’n ‘African- American kreet’ voor onze Indië herdenking worden gebruikt? De song eindigt toch met ; ‘some day, we shall overcome… Dus hoezo ‘someday, etc.’ Het lijkt wel op een tv. commercial.
        Doe gewoon; herdenk met plechtigheid! Herdenk ook, vooral die naoorlogse bersiap slachtoffers! En ook die Brit/Indiase jongens die daar hun leven lieten. Ondankbaar, vergeten?

        • Boeroeng zegt:

          Deze clip is geen plechtige herdenking ter velde. Dat is de bedoeling ook niet .
          Het gaat om de tekst van het lied. En dat is ook toepasbaar voor Indische mensen
          Wat men doormaakte, hoe men het verwerkte, hoe men ‘overwon’ .

          We shall overcome, we shall overcome
          We shall overcome someday
          Oh, deep in my heart I do believe
          We shall overcome someday
          The Lord will see us through, the Lord will see us through
          The Lord will see us through someday
          Oh, deep in my heart I do believe
          We shall overcome someday
          We’re on to victory, we’re on to victory
          We’re on to victory someday
          Oh, deep in my heart I do believe
          We’re on to victory someday
          We’ll walk hand-in-hand, we’ll walk hand in hand
          We’ll walk hand-in-hand someday
          Oh, deep in my heart I do believe
          We’ll walk hand-in-hand someday
          We are not afraid, we are not afraid
          We are not afraid today
          Oh, deep in my heart I do believe
          We are not afraid today

      • RLMertens zegt:

        @Indorein; ‘geloven in die familie van Bo Keller’ – Er is toch geen nieuw geloof ontstaan? Dat ‘familie plaatje hierboven’ is; het Bodarwin Keller peloton uit Kali Abang. Op jah!

    • Ron Geenen zegt:

      “””””””””En wat doen we hier? waar blijft de vrede?”””””””””””””

      Ja en hoe meer mens op een hoopje des te minder vrede.

      • bokeller zegt:

        Indorein ,als je het mij vraagt heet je IndoLUL;
        siBo

        • Loekie zegt:

          Zoals Noor zei :
          “Ik denk dat wij allemaal een voorbeeld kunnen nemen aan de heer Bo Keller. Hij heeft behoorlijk veel meegemaakt, geeft gezonde kritiek “

        • George zegt:

          Gelukkig hebben we niet het eeuwige leven op deze planeet! De rotzooi zou dan nog groter zijn dan het al is.

      • bokeller zegt:

        .
        ”En is hr Keller (te) gauw op zijn pik getrapt, gezien zijn groffe benaming. Ik vergeef het hem, hij is al zo oud!”
        Je ziet ’t doet je naam eer aan , ”seikt ” maar verder.
        siBo

      • Huib Otto zegt:

        “Ik geloof namelijk niet in de evolutieleer van Darwin,etc.”

        Sommigen geloven nu eenmaal niet in de wetenschap maar geloven wel verder alles wat
        de diverse geloven ze wijsmaken.
        Waar komt eigenlijk al die ellende vandaan in de loop der geschiedenis?

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””””Waar komt eigenlijk al die ellende vandaan in de loop der geschiedenis?””””””””””””””

          De massa mens laat zich toch makkelijk alles wijsmaken zonder er ook maar iets van begrepen te hebben. Daar is door alle eeuwen heen goed misbruik van gemaakt. De resultante is de wereld van vandaag.

        • Arthur Olive zegt:

          Sommigen geloven nu eenmaal niet in de wetenschap maar geloven wel verder alles.

          Hitler geloofde in de wetenschap en zo deden Stalin, Lenin, Idi Amin, Pol Pot, Atilla enz, enz.
          Zoek die ellende niet in de wetenschap of verschillende geloven, het is de mens zelf die al de ellende te weeg brengt, wij zijn onze eigen vijand ongeacht wat men geloofd of niet geloofd. Man’s heart is desperately wicked.
          Doe twee “onschuldige” kleine kinderen in een kamer met alleen een speelgoed en het resultaat is de mens eigen.

  7. noor zegt:

    Ik denk dat wij allemaal een voorbeeld kunnen nemen aan de heer Bo Keller. Hij heeft behoorlijk veel meegemaakt, geeft gezonde kritiek en heeft zijn oorlogsverleden een plaatsje gegeven. Hij heeft daarbij zijn gevoel voor humor ook niet verloren en weet bij ‘zware onderwerpen’ bij (bijna) iedereen een lach te ontlokken. Toch Bo?
    Geloof is trouwens altijd in contradictie met de wetenschap.

  8. Peter van den Broek zegt:

    De speech van ds. Martin Luther King geestelijk leidsman van de gelijke burgerrechten voor de zwarten dwz Afro-Amerikanen in de VS heeft een bijzondere betekenis gegeven in zijn speech aan We Shall Overcome (wij zullen overwinnen)

    We shall overcome. We shall overcome. Deep in my heart I do believe we shall overcome. And I believe it because somehow the arc of the moral universe is long, but it bends towards justice.
    We shall overcome because Carlisle is right; no lie can live forever.
    We shall overcome because William Cullen Bryant is right; truth crushed to earth will rise again.
    We shall overcome because James Russell Lowell is right:

    Daar verbind hij deze onvergetelijke woorden aan -Justice (gerechtigheid) – Right (Recht als tegenovergestelde van leugen (lie) – Right (Recht geïnterpreteerd als waarheid (truth)

    Ieder kan voor zichzelf uitmaken wat dan de laatste zin betekent: We are not afraid today…. dienen wij over onze angst te stappen om te overwinnen?
    Wat heeft dat voor Indischen te maken met herdenken?
    Dat herdenken van 15 Augustus gaat toch over het einde van de oorlog of vergis ik me samen met de Stichting Herdenking 15 Augustus 1945.

    • Boeroeng zegt:

      Je vergist je, Peter.
      Het Indische oorlogsverhaal is het verhaal van mensen die veel hebben meegemaakt . Van nabestaanden die familie, vrienden, bezit en geboortegrond verloren , maar zich wisten op te richten .
      Die victory op de vijand herdenken en vieren is wat direct opvalt maar ook een victory op defaitisme, blijven steken in het verleden met pijn en woede, en de angst voor het leven is waard te herdenken.

  9. Peter van den Broek zegt:

    Ik ben blij dat Boeroeng het eindelijk met mij eens is dat die Stichting Herdenking 15 Augustus 1945 het volledig mis heeft. Ik kan mij best voorstellen dat een indische die Buiten het kamp zat in zijn huis op 17 Augustus uit het raam kijkt en een horde Pemuda’s cq rampokkers danwel vertegenwoordigers van de voorlopige Staat Indonesië Bersiap hoorde roepen, terwijl ir Sukarno op de radio de Staat Indonesië proclameerde. Die Indischen zullen toch op hun voorhoofd gewezen en gezegd hebben: “De oorlog is geëindigd, de oorlog gaat door”. het Indisch oorlogsverhaal is van 1941 tot 1949, of heb ik dat ook mis?

    • bokeller zegt:

      Mss,,dat het onderstaande geopend kan worden.
      Door Dr. Bekkering in 1980 aangaande de Japanse kampen
      en het vervolg daarvan.

      Japanse kampen geen verleden tijd – Japanse burgerkampen
      http://japanseburgerkampen.org/vjb/files/64/16198_Bekkering_en_Mer.pdf

      gedurende de Japanse bezetting van Nederlands Indië … De kampperiode duurde ruim drie jaar, … buigen van gevangenen had een speciale betekenis
      siBo

      • Ron Geenen zegt:

        Dag Bo:
        Bovenstaande artikel en de gevolgen ervan is voor mij tot nu toe het beste en duidelijkste wat ik ooit heb gelezen. Ik had altijd al de vermoedens dat ook kinderen daar enorme gevolgen van hebben. Hier een voorbeeld van mijn nicht/halfzus en geboren in 1938. Zij is de dochter van de zus van mijn moeder. Haar moeder stierf ruim een jaar na haar geboorte en vader stierf aan de Birma rail. Zij heeft ook Bangkinang meegemaakt.

        In 2013 vond ik haar terug, wonen en leven in Apple Valley, alleen en met een inkomen van op de armoede grens. Heb toen voor haar de WUV aangevraagd. Ben bij diverse interviews aanwezig geweest. Heb de SVB geholpen, o.a. bij het vinden van een psychiater.
        Een hele goede, want ze had in het verleden als Joegoslavische zelf alle ellende in haar land meegemaakt. Zij heeft mijn zus ongeveer 3 1/2 uur ondervraagd en gesproken. Ongeveer 2 uren heeft mijn zus als een kind gehuild. De WUV heeft haar situatie erkend en nu kan ze wat makkelijker leven.

        Dank voor dat artikel, dat ik zeker gaat opslaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.