Mail

Mail 1:
Anti malaria. Is dit de oplossing voor de Indonesië vakantiegangers.
Een klein flaconnetje of zoals hier aangeraden een KIP in bed.

Mail 2
Ook in Indonesie hebben ze Starbucks hoor ……..!!!!
starbucks

Mail 3:
Rob Malash , bekend van oa indomania, staat in een boek over amsterdammers.  Zie dit.

Mail 4:
Kreeg onlangs dit filmpje toegezonden.

Mail 5:
Mss. iets voor i4e..
Eigenlijk had ik dit bij kunnen zenden,want het nmm. niet alleen over Davidse
maar sportclub ”Jong Ambon” die op Ambon zelf ,op uitnodiging van de Burgermeester daar naar toe ging en als je het verhaal leest dan proef je de emotie en wat dat allemaal te weeg brengt. Klik hier

Mail 6: 
Leuk voor op de schouwBijgaand krantenknipsel uit de Stentor is wel niet
zo boeiend, maar mss zie je er wat in.
Het is tenslotte komkommertijd

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in oproepen en mails. Bookmark de permalink .

18 reacties op Mail

  1. Ron Geenen zegt:

    Een andere warmte.
    Deze korte docu film net bekeken. Heb nu ook plotseling ontdekt dat de personen, of het nu Den Haag, of van welke organisatie ook waren, toen een enorme fout hebben begaan om ons 15 Indische gezinnen in Beuningen te plaatsen. Een dorp van bijna analfabeten die alleen maar het boerenvak verstonden en een vorm van de Nederlandse taal spraken, die haast onverstaanbaar was. Daarnaast waren diverse Indische ouders van verschillende geloven of helemaal geen geloof. De plaatselijke pastoor heeft ook diverse Indo gezinnen daarover aangesproken en veroordeelt. Als ze daarmee hun goal trachten te bereiken, dat wij Indo’s niet in Nederland zouden aanpassen, hebben ze op dat moment hun goal bereikt.

    • Jan A. Somers zegt:

      Ik denk dat u in uw atlas de verkeerde kaart hebt opgezocht. Beuningen ligt echt niet in Nieuw-Guinea. En wat een lieve Indische gezinnen, die zich zo domweg ergens laten plaatsen. Kennelijk zonder hun mond open te doen. Erfenis uit Indië? Paatje Gouvernement zorgt voor ons.

      • Ron Geenen zegt:

        Ik weet niet wat u gedronken heeft tijdens het schrijven van bovenstaande, maar ik heb nergens Nieuw Guinea geschreven en/of benoemd. Ik zou u aanraden (in nuchtere toestand) nog eens te lezen wat ik heb geschreven. Tussen haakjes Beuningen ligt voor mij nog steeds in Gelderland en wel in het land van Maas en Waal. Toen wij daar werden geplaatst was het een dorp van ik dacht ongeveer 3000 inwoners. Ik hoor dat nu diverse plaatsen zijn samengesmolten tot een grotere gemeente.

    • Jan A. Somers zegt:

      In uw reactie las ik op 31 juli 2016 om 01:41 : “(…) ontdekt dat de personen, of het nu Den Haag, of van welke organisatie ook waren, toen een enorme fout hebben begaan om ons 15 Indische gezinnen in Beuningen te plaatsen. Een dorp van bijna analfabeten die alleen maar het boerenvak verstonden en een vorm van de Nederlandse taal spraken, die haast onverstaanbaar was. Daarnaast waren diverse Indische ouders van verschillende geloven of helemaal geen geloof. De plaatselijke pastoor heeft ook diverse Indo gezinnen daarover aangesproken en veroordeelt.”
      Ik heb lang moeten nadenken, staat er nou wat er staat? Maar het was duidelijk in mijn herinnering over de Indische samenleving. Inderdaad een grote fout van die stomme kaaskoppen, die wisten niks van onze goede Indische gewoontes. Beschaafd sprekende, geletterde (Indo)Europeanen zet je niet in Beuningen, een soort kampong, tussen al die domme inlanders (met kleine i, nu vriendelijk ‘locals’ genoemd). Heel keurig hoor, en uiterst vriendelijk, zolang ze geen ‘extremist’ zijn. Behalve dan als die Indo’s zijn ‘opgelost’ in de kampong, maar dat is dan ‘niet ons soort volk’ geworden. Ik heb alleen uw neo-Amerikaans inlevingsvermogen overschat, ik dacht uw opmerkingen in een gedachtenexperiment te kunnen verplaatsen naar een Papoea-desa, waarin uw discriminatie nog duidelijker uitkomt. Maar misschien kunt u zich wel inleven als buren van mijn grootouders in Poedjon, mijn Indische achtergrond. Mijn grootvader was ook alleen maar boer geweest in zijn koffietuin in de bush, een boer dus, heel laag gepositioneerd in uw ideeën over de samenleving. Mijn grootmoeder sprak slecht Maleis, wij slecht Madoerees. Van beide kanten slecht verstaanbaar, maar samen maakten we dat het lukte. Daar hadden we lol in. U zou ervan griezelen. Ja, ze was analfabeet, maar daar had niemand last van. Rekenen met potlood en papier kon ze daardoor ook niet, maar daar had ook niemand last van, zij rekende in haar hoofd, en ze was echt niet te bedonderen bij het berbelanja. U zou dat misschien wel hebben geprobeerd. De kapelaan kwam bij ons kleding en huisraad brengen. Normaal dat hij af en toe ook iets stichtelijks zegt, dat is zijn vak, als katholiek weet je daarmee om te gaan. Wij hebben hem netjes bedankt. U zou hem vanuit uw discriminerende houding: wegwezen.
      Kort geleden heb ik in een reactie geschreven het jammer te vinden dat er meer en meer op de man/vrouw wordt gespeeld. Deze keer heb ik mij verplicht dat zelf ook te doen. Ik stop op deze sites verder bij te dragen met reacties, ik zou door u besmet kunnen raken, en dat zou ik mezelf niet willen aandoen. Ik blijf de artikeltjes in I4E en Javapost natuurlijk wel lezen, ik vind het prachtig dat Boeroeng en Buitenzorg dit verzorgen, zo blijft het Indische levend. En zo tolerant zijn geweest voor al mijn off-topic. Maar nu aan de pastel djawa, mijn Zeeuws meisje heeft dit gelukkig voor twee keer eten gemaakt, volgende week weer genieten. U zult zich afvragen waar slaat dat op? Nou nergens op, maar meteen ook op alles. De begrenzingen van uw oud-Indisch-zijn: aan de ene kant ver weg van de kampong met al dat rare volk van minkukels zien te blijven, aan de andere kant keuvelend over de nieuwste recepten van Rendang. Maar u zult geen last meer van mij hebben, een win-winsituatie. (ik geloof dat die term ook uit Amerika is overgewaaid, wij blijven leren).
      P.S. Vroeger woonden wij in een groot huis aan de Westlandse kant van Delft. Dorpjes nog kleiner dan Beuningen. Het fietspad achter ons huis naar/van het Westland was in de spitsuren vol met die naar school fietsende kinderen, In Nederland heel normaal. In een uitgevallen lesuur kwam de hele klas bij ons thuis. Of er kwam een stel mee-eten. Als ik dan een keer ook thuis was zag ik wat voor een rommeltje dat was. Maar alles werd netjes opgeruimd. En ze spraken goed Nederlands, zelfs beschaafd met twee woorden spreken. En op vergaderingen van de Westlandse imkersvereniging, waar ik ook lid van was, waren hun ouders (tuinders, ook een soort boeren zoals u weet) heel goed te verstaan. En ze konden ook de notulen van de vorige vergadering heel goed lezen.

      • Arthur Olive zegt:

        Heer Jan Somers
        Ook ik heb lang moeten nadenken, staat er nou wat er staat.
        Ik heb alleen een verzoek voor u, niet stoppen op deze sites met uw bijdragen met reacties. Het zou heel jammer zijn en deze site zal voor mij niet hetzelfde meer zijn.
        Zo gezien hebben wij al pak Pierre en Marawassin hier verloren en dit zou het alleen maar erger maken.
        Ik hoop dat u van gedachte verandered.

      • Ron Geenen zegt:

        “””””””””””De kapelaan kwam bij ons kleding en huisraad brengen. Normaal dat hij af en toe ook iets stichtelijks zegt, dat is zijn vak, als katholiek weet je daarmee om te gaan. Wij hebben hem netjes bedankt. U zou hem vanuit uw discriminerende houding: wegwezen.””””””””””””

        Misschien ook weer het verschil tussen het westen en zuiden van het land. Toen mijn protestante stiefvader de dokter liet komen omdat mijn moeder vanwege het koude water reuma in haar vingers en handen kreeg, kwam de plaatselijke arts met , zoals de dorpelingen hem aanspraken, meneer pastoor aan onze deur.
        De verbazing was groot in ons gezin. Dokter onderzocht mijn moeder, richtte zich op en sprak tot de pastoor: U heeft gelijk! Toen mijn stiefvader naar de uitleg van de woorden vroeg, zei de meneer pastoor: U kunt er niets aan doen dat u protestant bent, maar deze vrouw is een katholiek en omdat ze met u getrouwd is, heeft zij nu de straf van God gekregen. Daarom die ziekte aan haar handen. En het hele dorp danst naar de pijpen van dat heerschap.
        Misschien begrijpt u nu beter mijn vorige schrijven.
        Op zondag lag een ieder op zijn knieën voor diezelfde “meneer pastoor” en na de kerk was het grootste gedeelte de mis al vergeten, want de meeste kerkgangers zaten een deur verder in de plaatselijke cafe achter de alcohol.

        • Loekie zegt:

          Ron Geenen, laat je niet aanpraten dat je een discriminerende houding hebt, want die heb je niet. Je hebt, op basis van jouw ervaringen, gewoon de pest aan Hollanders en daarin ben je niet de enige.
          Anderen daarentegen zijn, op basis van hun ervaringen, juist dol op Hollanders.
          Zo was het, zo is het en zo zal het blijven.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””Je hebt, op basis van jouw ervaringen, gewoon de pest aan Hollanders en daarin ben je niet de enige.””””””””””””

          Dank je wel. Mijn schrijven heeft inderdaad niets met discriminatie te maken. Maar wie aan mijn moeder komt, komt aan mij.

        • Ron Geenen zegt:

          “””””””””op basis van jouw ervaringen, gewoon de pest aan Hollanders en daarin ben je niet de enige.””””””””””””

          P.S.: Niet aan Hollanders, maar aan de Beuningers, die ja en amen zeggen tegen hun pastoor en hun leiders.

      • Ron Geenen zegt:

        “”””””””””P.S. Vroeger woonden wij in een groot huis aan de Westlandse kant van Delft. Dorpjes nog kleiner dan Beuningen. Het fietspad achter ons huis naar/van het Westland was in de spitsuren vol met die naar school fietsende kinderen, In Nederland heel normaal. In een uitgevallen lesuur kwam de hele klas bij ons thuis. Of er kwam een stel mee-eten. Als ik dan een keer ook thuis was zag ik wat voor een rommeltje dat was. Maar alles werd netjes opgeruimd. En ze spraken goed Nederlands, zelfs beschaafd met twee woorden spreken. En op vergaderingen van de Westlandse imkersvereniging, waar ik ook lid van was, waren hun ouders (tuinders, ook een soort boeren zoals u weet) heel goed te verstaan. En ze konden ook de notulen van de vorige vergadering heel goed lezen.””””””””””””””

        Open schrijven aan de Heer Somers.
        Door bovenstaande te schrijven, kan ik alleen maar constateren, dat u het niet heeft begrepen. Blijkbaar heeft u ook nooit in de zuidelijke dorpen gewoond. Mijn moeder heeft van dag 1 Den Haag aangevraagd en stiefvader werkte bij van der Heem in Voorburg. Pas 4 jaren later, in 1956, kregen we een huis aan Laan van Eik en Duinen. Mijn moeder haar woorden waren: Ik ben blij dat ik dit gat kan verlaten (Ook een verkeerd gezegde voor u?). In het westen van NL werd een Nederlands gesproken, die voor de gemiddelde Indische Nederlander goed was te verstaan en waar het geloof geen issue was. Toch maar eens lezen het boek Asta’s Ogen!

        Daarnaast heer Somers zijn op deze discussie site heel wat onderwerpen ter sprake geweest, waarbij “discriminaties” naar voren werden gebracht. Ook de discriminatie door de toenmalige regeringen tegen de Indische Nederlanders. Op die onderwerpen heeft u nog nooit zodanig gereageerd. Echter mijn schrijven heeft blijkbaar uw ego geraakt. En nu vindt u het nodig om mij te discrimineren. Jammer.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Ik ben blij dat ik dit gat kan verlaten” Klopt helemaal. In Den Haag waren de Nederlandse inlanders meer geëmancipeerd dan in de zuidelijke kampongs. Je kon ze daar ook verstaan. In kampong Beuningen wilden de geciviliseerde Indo’s dan ook niet wonen.
          Maar uw ouders hadden toch zelf verder kunnen zoeken? Deed Van der Heem dan niets? In Delft hielpen TNO en TU hun medewerkers ook aan woonruimte. Mijn vader is meteen in Vlissingen een babbel gaan maken op het stadhuis. Binnen twee weken hadden ze een zelfstandige woning. Weliswaar een noodwoning, maar dat was normaal in het zwaar verwoeste Vlissingen. En na een jaar konden ze alweer doorstromen.
          “nooit in de zuidelijke dorpen gewoond” Alleen maar in Moergestel, een studievriend in Oss, een andere in Geldrop, liggen zuidelijker dan Beuningen. En Vlissingen ligt ook in het Zuiden, daar spraken ze ook een leuk taaltje. Onze heer E.M. weet ook nog van dat taaltje af. Geleerd bij het voetballen (dacht ik). En Beuningen ligt niet in het diepe donkere Zuiden, maar in het Oosten, vlak bij de universiteitsstad Nijmegen. De universiteit met nogal wat communistische activiteiten, samen met de studenten in Tilburg, in het diepe Zuiden. Discussies in verstaanbaar Nederlands. Met het TBC-sanatorium Dekkerswald. Daar lag een kennis uit Soerabaja, een oud-Steurtje. Bij bezoek sprak ik normaal Nederlands met de wachtenden inlanders in het bushokje.
          “die onderwerpen heeft u nog nooit zodanig gereageerd” Klopt helemaal. Ik ben geen discriminatie tegengekomen, ben zelfs geweldig geholpen met mijn verdere studie. Ik kan daar dan ook niet op reageren. Ik voelde alleen discriminatie toen mijn Indische kennissen mij verweten met een Zeeuws meisje te trouwen en niet met hun wachtende Indische dochters. Goh, ik ben mijn afspraak met u vergeten. Zal het niet meer doen.

        • Ron Geenen zegt:

          “”””””””””””. Ik voelde alleen discriminatie toen mijn Indische kennissen mij verweten met een Zeeuws meisje te trouwen en niet met hun wachtende Indische dochters. Goh, ik ben mijn afspraak met u vergeten. Zal het niet meer doen.””””””””””””””

          Dus u voelde toch ook al eerder een vorm van discriminatie. De manier waarop u uw artikelen schreef gaf mij het idee dat u een volmaakt persoon was die niet geraakt kan worden.
          Het feit dat u andere plaatsen als Vlissingen aanhaalt, zeg mij ook dat u het nog steeds niet heeft begrepen. Ik heb ook in Vlissingen op school gezeten en het Nederlands was daar veel beter te verstaan. En als 14 jarige zei mij de universiteit van Nijmegen natuurlijk niets. Ik was blij dat ik MULO-B goed haalde en de hogere zeevaartschool haalde en dus de belofte aan mijn overleden vader kon nakomen door te gaan varen en nooit in militaire dienst te dienen.
          Daarbij waren moeder Geenen en stiefvader blijkbaar niet zo knap als de familie Somers. Van der Heem en welke andere instantie dan ook hebben wel iets beloofd, maar pas 4 jaren later kregen we op de hoek van Laan van Eik en Duinen, gelegen tegenover de begraafplaats, op de eerste etage een totaal uitgewoonde woning met 4 kleine slaapkamers voor 2 volwassenen en 5 kinderen. De stilte van het kerkhof werd alleen iedere 10 minuten verstoord door de tram die daar ook de bocht nam.
          Ben blij voor u dat u in NL een tevreden mens bent en zo ben ik het in Ca. Laten we het ook zo houden.
          PS: Diepe donkere zuiden? Ik proef hier ook iets van………….ach laat maar!

        • e.m. zegt:

          @Dhr. J.A. Somers zegt: 6 augustus 2016 om 11:49 @En Vlissingen ligt ook in het Zuiden, daar spraken ze ook een leuk taaltje. E.M. weet ook nog van dat taaltje af.@

          • Dag meneer Somers, Vlissienge oan de zjiè? Oans soort minse bin hin flaessetrekkers; ok ni Stoepeschieters. Oans bin boeren en boeren bin zunig ! 😀

          Die Werf

          As ek ’n man is,
          dan moet ek ook ’n plaas hê;

          As ek dan ’n plaas het,
          dan moet ek ook ’n vrou hê;

          As ek dan ’n vrou het,
          dan moet ek ook ’n kind hê;

          As ek dan ’n kind het,
          dan moet ek ook ’n meid hê;

          fragmente: anoniem***

          ***Uit: ‘Medeweten’ [Gedichten] van Antjie Krog

  2. ellen zegt:

    Mail 4. Best wel een aardig informatief filmpje hoe in Breda de Indische mensen en anderen uit de Archipel werden opgevangen. Omdat ik een Vlaamse stamvader heb uit de negentiende eeuw, reageerde een lid van de Vlaamse tak die mij onlangs benaderde over genealogie, stamreeksen en persoonskaarten als volgt: “Ik ben ook zeer verheugd nu met zekerheid te kunnen vaststellen dat er afstammelingen zijn van ons aller oud-stamvader, die in Nederland leven en dit via een ommetje van bijna 150 jaar in Indonesie.” Hoewel wij in dat opzicht van oorsprong meer blijvers dan trekkers waren in het voormalig Indie, is dat een nuchtere opmerking. Dat herinnert mij eraan dat ik nog even een ommetje moet maken naar de buurtsuper voor een paar boodschappen.

  3. Huib Otto zegt:

    In 1958 werd ook mijn moeder in Breda met de jongste kinderen opgevangen en in een kontrakt pension aan de Baronielaan opgevangen. Ze was weduwe want mijn vader werd na de strijd om het militair vliegveld Andir in een Japans krijgsgevangenen kamp gestopt.

    Na de Japanse capitulatie kwam hij doodziek en meer dood dan levend thuis in de Noord Bandoengse wijk Indisch Bronbeek. Het duurde niet lang of de wijk werd door peloppors overvallen en gegijzeld. Meer dan dertig mensen werden van huis gehaald w.o. ook mijn doodzieke vader, en afgevoerd om nooit meer terug te komen.

    Toch wou mijn moeder in Indonesie blijven. Totdat de Zwarte Sinterklaas hetn onmogelijk maakte en ze alsno de wijk naar Nederland moest nemen. Haar drie oudste kinderen had ze al ver voor die tijd naar Nederland gestuurd voor hun studie en ook wel voor hun veiligheid.

    Ook de familie Tielman van de Tielman Brothers hebben in een kontraktpension aan de Baronielaan gewoond waar ik ze tijdens mijn vakantiebezoekjes aan Breda heb leren kennen.

    Uiteindelijk kreeg ze een nieuwbouwhuis waar ze dolgelukkig mee was maar waar ze maar ruim een jaar van heeft kunnen genieten. Na haar dood moest mijn oudere zus die inmiddels al werkte als onderwijzeres opdraaien voor de schuld zoals meubelvoorschot aan DMZ.

    • Ron Geenen zegt:

      “””””””””””Na haar dood moest mijn oudere zus die inmiddels al werkte als onderwijzeres opdraaien voor de schuld zoals meubelvoorschot aan DMZ.”””””””””””

      Dat is schandalig en wat een mentaliteit van de NL ambtenaar.

  4. Huib Otto zegt:

    Ach die NL ambtenaren konden er ook niets aan doen. Ze moesten gewoon het beleid uitvoeren zonder aanziens des persoons.

    Dat doen ze dus ook over de achterstallige salarissen en uitkeringen aan Ind. oorlogsslachtoffers.

    Nu het vluchtelingen beleid radicaal is veranderd volgens ze ook gewoon zonder aanzien des persoons en of ze nu vluchteling zijn of gewoon gelukszoekers doet er niet toe.
    Als je de taal niet beheers maak je toch aanspaak op al die uitkeringen, woonruimte en inrichting. Alles voor noppie. Ze helpen je gewoon de aanvraagformulieren in te vullen.

    In Duitsland is het aantal bijstandontvangers met meer dan een millioen mensen gegroeid. In Nederland met zoveel mensen als de stad Nijmegen telt.

    En wie moet dat allemaal betalen? Niet de EU.

    • Ron Geenen zegt:

      “””””””””En wie moet dat allemaal betalen? Niet de EU.””””””””””

      En zoals u al zegt, de ambtenaar heeft alleen maar de formulieren helpen in te vullen. Misschien doet de belastingdienst er wat aan en bij een te kort wordt het percentage betalen gewoon verhoogd.
      Als buitenstaander is dat maar een vermoeden, hoor.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.