de Volkskrant: Voor het eerst heeft een zittende Amerikaanse president een bezoek gebracht aan Hiroshima.
-
...........𝓘𝓷𝓭𝓲𝓼𝓬𝓱𝟒𝓮𝓿𝓮𝓻
Berichten van het heden, maar ook uit het verleden -

- en


Indische Soos -

Recente reacties
- Tomaten van den Broek op Vegetarisch Indisch
- wanasepi op ‘Mongoolse Prins’ Dschero Khan (96) overleden in april
- Pierre H. de la Croix op Toko Oen, Semarang
- Boeroeng op ‘Mongoolse Prins’ Dschero Khan (96) overleden in april
- wanasepi op 30 nov NPO 2 Ernst Jansz zoekt voorouders
- Pierre H. de la Croix op ‘Mongoolse Prins’ Dschero Khan (96) overleden in april
- Pierre H. de la Croix op 30 nov NPO 2 Ernst Jansz zoekt voorouders
- Boeroeng op Jim schrijft boek vol portretten over Indische Amersfoorters
- Vincent Klabbers op Jim schrijft boek vol portretten over Indische Amersfoorters
- wanasepi op Vegetarisch Indisch
- Gerrie Overweg op Vegetarisch Indisch
- herinnering en van den Broek op Njai in de internering.
- cryptisch van den Broek op 30 nov NPO 2 Ernst Jansz zoekt voorouders
- Anoniem op Njai in de internering.
- Noordin op 30 nov NPO 2 Ernst Jansz zoekt voorouders
Archief
- Het archief van Indisch4ever
is best wel te filmen !!
...................
...................
.......... Bekijk ook
de archipelsite
met honderden topics.
Zoekt en gij zult vinden. ! Categorieën
Zoeken op deze weblog
Meest recente berichten : Het gebeurde ergens in de Indonesische archipel
-
Thomson
Nassauschool Soerabaja
Depok
Wie is deze familie
Wolff
Tankbataljon Bandoeng 1939
Is de bruid Günther?
Wilde en Waldeck
Brouwer en Hagen
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
XXXXXXXXXXXXXX
Bertha Lammerts van Bueren-de WitXXXXXXXXXX zwieten 214
Bisch
!!!!!!!!!!!
Detachement Verbruiksmagazijn,
Hollandia
van Hall
Smith
Emy Augustina
Detajongens
von Stietz
de Bar
Soerabayaschool ca 1953
Wie zijn dit ?
Damwijk
Klein
IJsselmuiden
van Braam
Zuiderkruis
Foto
Koster
Versteegh
Baume
Falck
Boutmy
Otto
oma Eugenie Henriette Smith
Meliezer-Andes
christelijk lyceum bandoeng
christelijk lyceum bandoeng
Saini Feekes
Mendes da Costa
Anthonijsz
Bromostraat
Wie?
Tambaksari/Soerabaja-1946
Ornek
van Dijk
.Haacke-von Liebenstein
Theuvenet
Sollaart
Berger-de Vries
Foto's gemaakt door Henrij Beingsick
Augustine Samson-Abels
Samson
Huygens
Hartman
Otto en Winsser
Marianne Gilles Hetarie
Constance en Pauline
Versteegh
Lotje Blanken
Charlotte Hooper
John Rhemrev
Schultze
W.A. Goutier
Otto-Winsser
Bastiaans
Verhoeff
Beisenherz
Stobbe
Wendt-van Namen
Harbord
Pillis-Reijneke
Nitalessy-Papilaja
Reijneke
Oertel-Damwijk
Bruidspaar te Semarang
Daniel
Krijgsman
van Dun
Ubbens en van der Spek
Kuhr
Oertel
Nijenhuis-Eschweiler
Wie ben je
Philippi-Hanssens
Tarenskeen-Anthonijsz
Hoorn-Dubbelman
Mendes da Costa
Palembang
Deze slideshow vereist JavaScript.




































Waar de politiek toe kan leiden.
Mc Arthur wilde zich kandidaat stellen voor het presidentschap ,als Republikein daarvoor had hij een gunstig resultaat nodig in Korea .Daar leek het in het begin ook op ,die Noord Koreanen namen snel de benen ! Toen kwamen er waarschuwingen dat er Chinese troepen gesignaleerd waren .Hoeveel Chinese troepen ? Nou + 30.000 man antwoordde zijn inlichtingen officier .De waarheid was ,dat het er geen 30.000 waren maar 300.000 ! Dat scheelt nogal als slok op de borrel ! Het gevolg was dat die Amerikanen te velde totaal overdonderd werden en bij bossen werden afgeslacht .Die G.I.,s begrepen niet waar al die rot Chinesen plotseling vandaan kwamen .Dolle Douglas Mc Atoombom wilde een debacle voorkomen en adviseerde alle 34 Atoom Bommen op Chinese steden en Mantsjoerije te flikkeren .China had immers geen A-Bommen dus zouden die Chinesen wel even inbinden ! Waar Dolle Douglas niet aan gedacht had ,was dat de bondgenoot van China het eveneens communistische Sovjet -Unie DIE ( A-Bommen ) wel had ! Gelukkig had Amerika in Harry Truman een van hun allerbeste presidenten en hij zag het wespennest waar Dolle Douglas hem in mee wilde trekken ! Mc Arthur scheen zijn eigen president te minachtten en bij een ontmoeting salueerde hij niet zoals gebruikelijk maar gaf hij Truman een hand .President Truman kon maar een ding doen Dolle Douglas de zak geven ! Daar had je wel moed voor nodig want Mc Arthur werd in Amerika als een GOD aanbeden .Gelukkig werd Mc Atoombom ook geen president en werd de veel verstandiger Generaal Eisenhower de volgende president ! 👍😎
Bung Tolol,, toen MacArthur met dat proposal kwam om kleine atoombommen op het slagveld te gebruiken tegen de Chiezen hadden de Soviets nog niet genoeg bommen om opgewassen te zijn tegen de VS. MacArthur heeft nooit het idee gehad om de Chineze steden te vernietigen, dat zou ook niet nodig zijn geweest. Nu komen we er achter dat in 1958, dus 6 jaar na Korea er sprake was in Amerika om de Soviets aan te vallen met Hydrogen bommen. Gelukkig is dat niet gebeurd
E moeten eigenlijk EERDER en meer atoom bommen gegooit worden! g
@E moeten eigenlijk EERDER en meer atoom bommen gegooit worden ! g “” Ja ja Pak Wal ,als u er zelf eentje op uw kepala zou krijgen ,piept u wel anders ! Hopelijk worden er nooit meer Kern bommen gebruikt !
Ja!!!!
“Hopelijk worden er nooit meer Kern bommen gebruikt”
Hopelijk niet maar tijdens de Korean oorlog had Amerika de kans. China had nog geen kern bom en als ze wisten dat Truman naar MacArthur zou luiteren dan zou er geen Noord Korea nu zijn. Alleen het feit dat Amerika het zou gebruiken zou al genoeg zijn.l
President Truman ontsloeg Mc Arthur ,die er een A-Bom op wilde gooien ,niet omdat Mc Arthur gek was ,nee zei Truman later “”Dan had ik al die generaals wel kunnen ontslaan !”” Nee ,hij ontsloeg Mc Arthur omdat die niet naar Truman wilde luisteren ! Een president en dan nog eentje van het machtigste land ter wereld hoeft toch niet naar een generaal te luisteren ? Omgekeerd wel ! Een president van een land staat hoger in hierarchie dan een generaal ! Een militair hoort gewoon orders aan te nemen en te gehoorzamen aan de politieke top ! Zelfs als je Douglas Mc Arthur heet .
Bung Tollol, ik had het niet over de reden waarom MacArthur was ontslagen maar over het gedrag van China als Truman naar MacArthur zou luisteren. Het zou anders zijn gelopen als er maar een kans was dat Amerika de bom zou gebruiken. Ik geloof dat in 1958 er sprake was om dit ook te doen.
Wij hebben nu een president maar niemand weet echter wie in het bewind is want hij zegt zelfs dat hij niet teveel mag praten van hun. Niemand weet wie hun is.
“Zelfs als je Douglas Mc Arthur heet .” En die werd dus ‘onderkoning’ van Japan! Wat die Japanners best apprecieerden.
Ter overdenking,tbv hen die de atoombommen “betreuren”; een 09/02/2011 artikel “A japanese soldier who contnued fighting (for 29 years, mijn woorden)”.Pas op 10 maart 1975 gaf de japanse soldaat Onada zich aan de Philippijnse President Marcos over(en alleen pas nadat nog levende commandanten hem overtuigden dat de Keizer overgave had bevolen).Leg dit naast de meer dan 34 miljoen strijdbare japanners op de thuiseilanden,de meer dan 1 miljoen in China, de 249.000 in heel Indonesie, die net als Onada zich zouden blijven doodvechten,waarbij de geallieerde verliezen mogelijk dermate hoog waren dat het de vraag was of de overwinning alle offers waard zouden zijn. En dit in combinatie met de orders uit Tokyo (“document 2701”)om alle geallieerde krijgsgevangenen te doden.Ook zouden (Nederlandse en Indische )vrouwen die met Japanners getrouwd waren rekening moeten houden dat zij en hun kinderen,net als hun mannen, zelfmoord moeten plegen(zoals japanse vrouwen en kinderen in Saipan deden),als de geallieerden hun wisten te verslaan.
http://www.bbc.com/news/video_and_audio/headlines/36400962
We moeten de geschiedenis recht in de ogen kijken! Ja, inderdaad, the Battle of Verdun, 300 days, 800,000 soldiers killed! We are all born mad. Some remain so.http://www.bbc.com/news/uk-england-manchester-36360588
http://www.bbc.com/news/world-europe-36407564
He knew that the essence of war is violence, and that moderation in war is imbecility.. See Thomas Babington Macauly, 1800- 1859.
Oorlog is een opeenvolging van smerigheden. Waarom zouden die atoombommen smeriger zijn dan andere acties? De titel hierboven is: we moeten geschiedenis recht in ogen kijken. En dan het hoofd buigen. Van geschiedenis zullen we nooit iets leren. Alleen maar op een website good guys en bad guys aanwijzen. Wat schiet je daarmee op? Oefenen voor de volgende oorlog?
Aub geen oorlog meer, maar wel voorbereiden op een oorlog, en dan hopen dat hij niet komt. Dus wel er een goede defensie op na houden.
@JS ‘ smerigheden normaal in de oorlog”
Als praten en overleggen niet tot resultaten leiden.
.***Clausewitz : Oorlog is de voortzetting van de politiek met andere middelen”, waarmee ook het primaat van de politiek vastgesteld wordt
Martin van Creveld heeft, als een van de dominante militaire denkers van dit moment, een vijftal kanttekeningen bij het boek Vom Kriege van Clausewitz gezet. Deze kanttekeningen dienen niet tot het uithollen van de relevantie van Clausewitz, echter wel tot het nuanceren van deze relevantie. De kanttekeningen betreffen vijf onderwerpen:
Oorlog tussen staten vs. niet-statelijke
Overschatting van politieke doelen van oorlog
Regels en beperkingen van oorlog
De wil tot oorlogsvoering
Tijd en voordeel bij oorlog
NB Bij de wil tot oorlogsvoering : ‘ Ook in vroeger tijden probeerde men in oorlogen de wil tot oorlogsvoering bij de andere partij te breken door bijvoorbeeld propaganda, zoals door beide zijden in de Tweede Wereldoorlog veelvuldig werd gebruikt. Het gebruik van de atoombom om Japan tot capituleren te dwingen kan ook gezien worden als het breken van de wil tot oorlogvoering.
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/116643-kanttekeningen-bij-clausewitz-vom-kriege.html
“het breken van de wil tot oorlogvoering.” Is behalve de atoombommen volop in de laatste oorlog gebruikt. Rotterdam, Middelburg, Londen en andere Engelse steden, Dresden, Berlijn, Tokio. In de Vlaamse klaproosvelden soms 300.000 in een week. Maar dat waren dan militaire verliezen net als de Russische verliezen, dat was pas kanonnenvoer. In de theoretische oorlogsfilosofie wordt oorlog niet meer gevoerd tussen legers, maar tussen staten. Dus ook het thuisfront van de oorlogvoerende staten. Dus ook de burgers.
@Lemon: Clauswitz; ‘oorlog is de voortzetting van de politiek met andere middelen’- Inderdaad. Dat deed het Nederlands politiek beleid met die ‘politionele oorlog’ in Indië.
Waarbij ‘overschatting van politieke doelen’ mi.van toepassing was.
Tja, maar wat moet je als de RI geen vervolg geeft op de tweede zin uit de proclamatie. Dat was toch de inleiding tot de ‘koninklijke weg’? Dat vond ik nou het mooie van die proclamatie, juristen die hun vak verstonden.
@Hr’n Mertens en Somers. “overschatting politieke doelen” en “de koninklijke weg”.
Hoe zou van beide kanten het ‘ misverstand’ zijn ontstaan en dat de beloftes/toezeggingen/afspraken werden geschonden. ? Angst vd armoedeval na het verlies vd kolonie en bij de nationalisten ,ongeduld en wantrouwen ooit helemaal zelfstandig te worden.
Allereerst de proclamatie:
***En dus roept Soekarno op 17 augustus met een inderhaast op een kladbriefje uitgetikte tekst de onafhankelijkheid uit. Het zal nog ruim vier jaar duren voor Nederland die onafhankelijkheid ook erkent.
Ook al was de toespraak kort, de boodschap was duidelijk. De vertaling: “Wij, het volk van Indonesië, verklaren hierbij Indonesië onafhankelijk. Alle zaken betreffende de overdracht van de macht en andere aangelegenheden zullen zorgvuldig en zo snel als mogelijk worden uitgevoerd.”
De volgende dag worden Soekarno en Hatta benoemd tot President en vicepresident van het land.
http://www.npogeschiedenis.nl/speeches/nederlandsespeeches/fascisme-en-wo2/Onafhankelijkheidsverklaring-van-Indonesi–door-Soekarno.html
***Over de gebeurtenissen in Indonesië in de jaren 1945-1949 en de gevolgen daarvan is in de afgelopen zestig jaar in Nederland een officiële verhaallijn gevolgd, gebaseerd op de beslissing van de toenmalige regering om de Republiek Indonesië niet te erkennen en te trachten de soevereiniteit van Nederland met militaire middelen te handhaven. Behalve die officiële verhaallijn is er een ander verhaal: dat van de tegenstanders van het regeringsbeleid, het verhaal van de bevolkingsgroepen die door de gebeurtenissen tussen wal en schip vielen, het verhaal van discriminatie en uitsluiting, het verhaal van gruwelijkheden aan beide kanten, het verhaal van het zoeken naar de waarheid.
Het is tijd om die twee lijnen bijeen te brengen en een plaats te geven in de gezamenlijke geschiedenis, een plaats die rekening houdt met het recht van een volk zelf te beslissen over het moment de eigen onafhankelijkheid af te kondigen. Daarom hebben wij een verzoek aan de Nederlandse regering opgesteld, dat als volgt luidt:
Regering! Erken 17 augustus 1945 als de datum van de Indonesische onafhankelijkheid!
http://vorige.nrc.nl//opinie/article2443615.ece/Indonesie_werd_onafhankelijk_in_1945._Erken_dit
“””””””””””Regering! Erken 17 augustus 1945 als de datum van de Indonesische onafhankelijkheid!”””””””””””
Dat zal de NL regering beslist niet aandurven. Immers dan erkennen ze dat alle landgenoten recht hebben op hun achterstallige salarissen. Door die 4 jaren in een soort vacuum te houden, hebben ze zich altijd van die verantwoordelijkheid kunnen onttrekken.
@Hr Geenen. “Immers dan erkennen ze dat alle landgenoten recht hebben op hun achterstallige salarissen.”
Het lijkt mij juist het tegenovergestelde. In de oorlogsjaren was Indië in japans bezit gekomen dus zijn zij feitelijk verantwoordelijk vd rechten en plichten van hun ‘nieuwe onderdanen .Na de capitulatie kwam het land terug in Nederlandse handen/souvereiniteit en Soekarno’s proclamatie was een eenzijdige nog niet internationaal erkende actie.
Erkenning van die actie door Nederland ‘zou betekenen dat men vd backpay e.a.compensaties bij de indonesische overheid moet aankloppen. Het Wassenaars accoord kwam hier enigszins in tegemoet.
“”””””””””Erkenning van die actie door Nederland ‘zou betekenen dat men vd backpay e.a.compensaties bij de indonesische overheid moet aankloppen. “”””””””””
Dat is een mogelijke zienswijze. Echter men kan het ook zien dat de erkenning van de Indonesische staat tevens het erkennen is van zij die Nederlander waren/zijn. Vooral die in NL bedrijven werkten en de taal machtig waren. Door het wachten zijn later de NL bedrijven genaast en vielen alle NL mensen tussen wal en schip. Immers er werd een 4 jarig grijs verleden gecreëerd. Dat was wel zo makkelijk voor zowel Indonesie als Nederland.
@Lemon; ‘erkenning van 17 aug.1945 als datum Indonesische onafhankelijkheid’ – Dat is toch gebeurd bij de overdracht 27 dec.1949. Toen werd uiteindelijk(!) die onafhankelijkheid toch erkend? Nederland heeft toch willens en wetens deze onafhankelijkheids datum te niet willen doen met strijd? Waarom dan expliciet erkenning vragen? Door ons zelf? Zal mi. Indonesië een worst wezen. Ze hebben voor die datum gevochten/strijd geleverd en gewonnen! Dus 17 aug. is hun Hari Merdeka, punt uit (zou ik zeggen). En wij zitten met de ‘drek’ uit die periode.@Geenen; ‘Back pay’ – Dat is gewoon een Nederlandse plicht. Wie heeft strijd in Indië tegen Japan geleverd? Nederlands- Indië? Indië was toch van Nederland! Alles wat daar gebeurde, werd immers door Nederland gedicteerd. Echter, na het Indië echec, werd ‘backpay’ via ‘een sterfhuis constructie’ (= Indië) aan de Republiek overgedragen. Nederland blijft mi. hiervoor verantwoordelijk. Vandaar, zgn. ‘op morele gronden’, is uitbetaling(na 70 jr.!) gebeurd. Aan de nog levenden! Wederom zo’n ‘omzwaai/truc’. Procederen! ( of moet er nog 70 jaar gewacht worden? Dan zijn de overlevenden van de zoveelste generatie allang alles vergeten). ‘de koninklijke weg’ – Weer zo’n sprookje. Onze toenmalige vorstin Juliana was nl. voor de onafhankelijkheid van Indonesië! (zie haar ontvangst toen, 1972(?).
Regering! Erken 17 augustus 1945 als de datum van de Indonesische onafhankelijkheid!
Nederland en de USA erkennen 28 December-1949 als de datum van de Indonesische onafhankelijkheid
Vraag me af welke datum de international community heeft erkent want een declaration wordt pas erkend als de rest van de wereld daar mee accord gaat.
Daarom was 1945 een declaratie en niet een proclamatie zoals Soekarno zei. Je kan pas onafhankelijkheid proclaimen als je al onafhankelijk ben.
Indonesische onafhankelijkheid was pas PROCLAIMED in 1949.
http://history.state.gov/countries/indonesia
@Hr.Mertens. Betreft de erkenning en de koninklijke weg.
De erkenning vd Soekarno proclamatie zou dan met terugwerkende kracht moeten gebeuren waardoor de band met Nederland ook feitelijk op 17/8/45 verbroken zou worden. Qua afschuifsysteem betreffende de vergoedingen voor verloren bezit en rechten vd totoks en indo’s zou Nederland dit het beste uitkomen. Maar goed Indië was nog 4 jaar na de capitulatie en proclamatie Nederlands grondgebied.
En over de uitdrukking/spreekwoord.
Anno 2012 wordt de figuurlijke betekenis van de koninklijke weg meer gebezigd. En juist die geeft de uitdrukking haar waardigheid. De koninklijke weg is de beste, de juiste, de officiële weg. Je bewandelt geen slinkse wegen maar bent open en eerlijk. Kortom, het zou de gebruikelijke werk- en levenswijze moeten zijn.
http://oud.puntuit.nl/interessant/uitdrukkingen/de_koninklijke_weg_bewandelen_1_625878
Op de Nijmeegse wandelvierdaagse kom ik ook regelmatig groepjes jonge Japanners tegen.
Gek genoeg krijg ik dan altijd de neiging om een praatje met ze te maken. Zo’n groepje bestaat meestal gemengd uit mannen en vrouwen. Velen spreken al dan niet cheblekkich Engels. Maar meestal zijn ze erg vriendelijk en beleefd. En ze delen Japanse snuisterijen uit zoals Japanse waaiertjes en plaatjes van de Fujijama.
Ik ben het daarom helemaal met Noor eens. Ook al zijn o.m. mijn vader en ooms en tantes in de krijgsgevangenkampen wreed mishandeld en hebben een oudtante en een paar ooms die kampen niet overleefd. En hebben wij als buitenkamp kinderen ook zware ontberingen geleden.
Om van de moeders en tantes nog maar te zwijgen.
Ik kan de na-oorlogse generaties er niet kwaad op aankijken en moet leren leven met de oorlogstrauma’s als die er al zijn.
Al blijft het een feit dat hun regeringsleiders kennelijk nog niets van hun foute verleden hebben geleerd. Maar waarom zouden zij excuses aanbieden. Achterstallige herstelbetalingen zijn beter.
Er is, de laatste jaren,veel onderzoek gedaan naar het fenomeen “PTSS/PTSD”.Lees op http://www.Sciencedirect.com ” Sympton and comorbitity patterns in world war II and Vietnam veterans…” Univ.of Durham, NC, Jonathan R.Davidson et al, en www. PTSD.VA,Gov. “PTSD and combat related psychiatric symptons in older veterans, by Paula P.Schnurr,Phd.
In de 1e en 2e wereldoorlog geloofde men (Patton) niet dat zoiets mogelijk was.Zou PTSD/PTSS uitsluitend bij militairen mogelijk zijn? Waarom niet bij burger gevangenen die bv vreselijke martelingen moesten ondergaan, en/of gruwelijke moordpartijen (bv in de Bersiap-tijd)meemaakten?Zouden een aantal van onze krijgsgevangen militairen,net terug uit de Japse kampen, kort daarna weer onder de wapenen geroepen ook PTSS kunnen hebben gehad, en dat(veel)later hebben botgevierd op de Indon.vrijheidsstrijders/opstandelingen?
“Hoe komt u aan de stelling? Bent u daar geweest en heeft het onderzocht, hun gevraagd?”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overheid_van_Japan
“En traumas zijn geen spoken.”
Daarom bestaat er de Stichting ’40-’45 of Korrelatie (Universiteit Nijmegen). Voor onze ouders misschien te laat, maar voor mensen die echt niet door konden leven met hun trauma’s was deze stichting een mogelijkheid om te willen afrekenen met dat spook. Tot nu toe (en dat maken we van dichtbij mee) doet de stichting goed werk voor onze veteranen (Libanon, Bosnië etc.). Kortom, er zijn mogelijkheden om geholpen te worden het trauma een plek te geven, het vereist een goede medewerking van de cliënt, men moet niet in de slachtoffer-rol willen blijven hangen. Er bestaat nog een prachtig leven na het trauma.
Een goede vraag is waarom de ene mens wél en de andere geen trauma’s heeft opgelopen bij dezelfde calamiteiten…
Pak Bo, ik heb tijdens vakanties in het buitenland wel eens contact met jonge Japanners. Japanse toeristen zijn overal, als bijen om je heen, ze reizen in een sneltreinvaart door steden en landen met hun eigen Japanse reisleider in speciale hotels. Ze mengen zich niet makkelijk met andere toeristen. Maar af en toe zitten ze met een beker koffie of cola zomaar op een bankje uit te rusten, en dan kan je een praatje met ze maken. 20 jaar geleden stond ze gelijk op wanneer ons gezelschap eraan kwam, maar de laatste jaren zijn ze toeschietelijker, ze spreken Engels, en willen zomaar praten. Het zijn net echte mensen geworden….
###Pak Bo, ik heb tijdens vakanties in het buitenland wel eens contact met jonge Japanners##
Tsja, in 1950,dus 5 jaar na de oorlog enkele keren
in Japan geweest.
Toen al waren ze[Japanners] echte mensen en haast tot
heden ivm . mijn bezigheden toch nog Jonge Japanners
ontmoet en gesproken.
Ja ook nog op de Japanse tv, terecht gekomen enkele jaren terug.
Moet je nagaan,4jaar van mijn toen jonge jaren heb ik
veel ellende van hun volk ondervonden.
mss. heb ik het op een rijtje kunnen plaatsen ,maar ageert
wel als in ”Museum Bronbeek” de Japanse oorlogs expansie
verheerlijkt en in beeld wordt gebracht.
Nog sterker door hooggeplaatste Nederlandse Militairen de
wanstaltige Expositie de hemel wordt ingeprezen.
siBo
Wat betreft Bronbeek sta ik helemaal achter u…
Neen Noor, hier sta ik weer niet helemaal achter je. Ga eerst na waarom de conservator cs het zo heeft opgezet. Wellicht om ook de andere zijde te belichten, niet om er achter te staan. Maar wellicht zijn ze daarin te ver doorgeschoten.
Ik heb het trouwens ook gezien, jij was er toen ook bij. Ik heb het niet zo gevoeld, maar dat zal el aan mij liggen
“”””””””.). Kortom, er zijn mogelijkheden om geholpen te worden het trauma een plek te geven, het vereist een goede medewerking van de cliënt, men moet niet in de slachtoffer-rol willen blijven hangen.””””””””””””
Wat een onzin. Iemand die getraumatiseerd is weet vaak niet eens dat hij/zij in een slachtoffer rol zit. Die persoon zit met een probleem. Ziet visioenen en heeft nachtmerries. Reageert af op anderen, zelf op haar eigen kinderen, enz.
.Peter zegt:
29 mei 2016 om 14:34
## Wellicht om ook de andere zijde te belichten, niet om er achter te staan.
Maar wellicht zijn ze daarin te ver doorgeschoten##
En daarna in de versnelde pas naar het restaurant,
eet smakelijk.
siBo
Ja inderdaad hr Sibo, snel naar de Kumpulan en zeker voor degenen die stoom moeten afblazen. Zo beleeft een ieder zijn eigen/ haar gevoelens, en dat mag ook.
JaJa, ! De etens run ging nmm. zo hard, dat het Gastenboek
waar zinnige reacties geplaatst kunnen worden om goedkoop
bijv.”stoom” af te blazen,voorbij werd gesneld.
siBo
Heer Noor schrijft: Men moet niet in het slachtoffer-rol willen blijven hangen.
Veteranen met PTSD in de VS plegen tussen de 22 en 35 zelfmoord PER DAG.
Als het een kwestie van willen is dan zou dit niet gebeuren
Wel Arthur, Zoveel soldaten slagen er wel in de nare herinneringen te verwerken .
Maar men moet dat wel willen. . Niet geschoten is altijd mis.
In de Indische situatie zijn het ook veel burgers en meestal niet suïcidaal.
Sommigen hebben ernstige trauma’s , maar de meesten dus niet.
Mensen moeten ook voldoende beseffen dat blijven hangen in wrok en verdriet niet goed is voor het eigen levensgeluk. En ook niet voor de kinderen.
Vele Indische ouderen beseften dat wel na de oorlog en kozen oa in het belang van de kinderen het achter zich te laten.
Mensen die nu na 70 jaar nog steeds aanvallen van jappenhaat hebben, kunnen kennelijk niet meer veranderen.
“”””””””””Vele Indische ouderen beseften dat wel na de oorlog en ,kozen oa in het belang van de kinderen het achter zich te laten.”””””””””””””
Niemand kan een oorlog ervaring achter zich laten, want het is opgeslagen in je geheugen. Alleen zwijgen kan. En op oude leeftijd komt vaak alles weer boven.
Wrok en verdriet kun je wel achter je laten . Dan moet je dat ook doen.
Deden mijn ouders Totaal uit het geheugen en het gevoel wissen is wat anders, dat ken niet.
Er is een andere kant van emoties verdringen als oplossing. Het komt toch terug en soms op een akelige manier.
Volgens mij en ook vanwege mijn ervaring met anderen heeft de mens geen keuze. Je leeft er mee. De een kan het opzij zetten en de ander niet. Het ligt ook aan de ervaring in het verleden. Bewust ondervonden of niet. Wat als iemand geen ouders had? En die je voor je ziet afgeslacht worden? En als je als kind van 9/10 jaar ook nog misbruikt wordt.
@ Boeroeng
Sommige mensen hebben oorlogs ervaringen waarbij de tijd een helende verzachting uitwerkt en dan is het een keuze om het achter je te laten. Bij anderen blijft het een trauma. Ik geloof echter niet dat iemand een keus maakt om jappen haat te hebben.
De trauma center in de hersens blijft hardnekkig en wordt aangewakkert door dagelijkse omstandigheden die de herinneringen naar voren brengen en die men niet kwijt kan.
“En op oude leeftijd komt vaak alles weer boven.” Niet alleen op oude leeftijd hoor. Ik kan die film in mijn hoofd op elk moment afdraaien. Nou en? Levenservaringen zoals ik er zoveel heb. Daar ben ik rijk mee. En tevreden dat ik hier achter mijn computer daar rustig over kan schrijven.
“”””””””“En op oude leeftijd komt vaak alles weer boven.” Niet alleen op oude leeftijd hoor. “””””””””
Veel Indische hebben het toch allemaal weggedrukt en/of willen er niet over praten. Door het al die jaren binnen te houden, Ook vanwege het drukke leven om brood te verdienen voor een gezin. Maar eenmaal gepensioneerd en niets meer te doen, gaat de persoon onwillekeurig denken. En in de slaap komen dan de visioenen naar boven. Het begin van een trauma, want men heeft het nooit verwerkt. Deze site van Boeroeng kan o.a. gezien worden als een soort uiting van wat men vroeger o.a. heeft meegemaakt. En dat is denk ik goed. Ik ben er van overtuigd, dat een mens niet moet blijven rondlopen met de ervaren ellende en het opgesloten houden in zijn of haar bovenkamer.
Ik heb reeds eerder vermeld dat ik een 78 jarige Indo dame in Duarte (lunch) heb ontmoet. Haar vader werd door de Jap vermoord, hoofd afgehakt, in aanwezigheid van haar moeder en de kinderen. Deze vrouw ging naast mij zitten en heeft wel 1 1/2 uur achter elkaar aan mij zitten vertellen over Bangkinang, Sawahlunto en Padang. Hopelijk heeft dat haar geholpen.
Taboe of ….!!
http://arnoldkarskens.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=587:zelfmoord-bij-veteranen-sst&catid=89:weblog&Itemid=50
siBo
“”””””Taboe of ….!!”””””””””
Ja, de een wil het zien en de ander velt een ander oordeel.
Alleen domme mensen zeggen dat anderen dom zijn. Je hebt waarschijnlijk nooit van spoken gehoord?
“””””””””Alleen domme mensen zeggen dat anderen dom zijn. Je hebt waarschijnlijk nooit van spoken gehoord?”””””””””””
En traumas zijn geen spoken. Deze mensen hebben werkelijk hele grote problemen waar ze meestal niet uitkomen. Het doet mij zeer wanneer mensen er van alles van proberen te maken, zoals u het met spoken zien vergelijkt. Ik ken er een paar van dichtbij, o.a. mijn vrouw.
Hoeveel van deze “reactie mensen” zijn over de 75? Heb je de oorlog echt meegemaakt of heb je het van horen vertellen? En vergeet de trauma. Dat is weer een wetenschappelijk spook.
Cap.
“””””””””Dat is weer een wetenschappelijk spook.”””””””””””
Ik vind het echt jammer dat u zo dom reageert. Waarschijnlijk heeft u geen idee wat dat inhoud.
“En vergeet de trauma. Dat is weer een wetenschappelijke spook”
Al die tijd dacht ik dat generaal George Patton de laatste was die niet geloofde dat PTSD
(Post Traumatic Stress Disorder) een realiteit was.
Patton moet gezegd hebben dat het een “Invention of the Jews” was.
En nu lees ik dat de heer Cap dat ook niet geloofd en denkt dat het een wetenschappelijke spook is.
“””””””””En nu lees ik dat de heer Cap dat ook niet geloofd en denkt dat het een wetenschappelijke spook is.”””””””””””
En mensen zoals de heer Cap beseffen niet hoe gelukkig ze zijn als ze het op oude leeftijd gezond kunnen leven en zich rond kunnen begeven.
“En zij die getraumatiseerd zijn?”….
Wij spreken hier over een oorlog die ruim 70 jaar geleden afgesloten werd. Maar de naweeën woeden nog steeds door. Hoeveel oorlogen zijn er hierna geweest, met even zovele (zo niet meer) trauma’s die hiermee gepaard gaan. Hoe erg is het de laatste decennia tot op heden niet in Afrika?
Er is bijna geen kind meer daar die geen onthoofdingen gezien heeft of verkracht is. Hoe moeten zij met hun leven verder?
Ik wil helemaal niet zalvend zijn, maar voor ons wordt het tijd die trauma’s een plaats te geven in het leven. We moeten er geen slachtoffers meer van zijn. Daar worden onze kinderen en kleinkinderen ook niet beter van.
Volgens wetenschappelijk onderzoek (Sinaï New York 2015) is vastgesteld dat het Holocaust trauma erfelijk is. De wetenschap is zo ver dat aangetoond is dat veranderingen in het DNA bij de Holocaust overlevenden ook voorkwamen bij hun nageslacht. Dit heeft toch een grote impact op ons denken, zitten we met een trauma door onze ouders? Hebben wij geen trauma omdat die ouders het zelf verwerkt hebben (of er niet over spraken)? Hebben wij hun trauma eventueel weer overgebracht op onze kinderen? Ik hoor bij de generatie satu setengah, oorlog, bersiap, vader gesneuveld, moeder getraumatiseerd, adoptie volgt. Heb ik een trauma? Volgens onderzoek van de WUV niet. Gelukkig maar….. maar toch jammer van de centjes….
Mijn pleegmoeder heb ik leren kennen na haar kamp periode in Padang. Ze zou best getraumatiseerd kunnen zijn, ik weet het niet, ze sprak er nooit over, mijn pleegvader evenmin, ik weet niet eens in welk kamp hij zat. Hun genen heb ik niet, en het trauma van mijn moeder heb ik niet kunnen erven omdat ze het trauma nog niet had toen ze zwanger van me was. Heb ik geluk gehad?
http://www.biologicalpsychiatryjournal.com/article/S0006-3223(15)00652-6/abstract http://www.telegraaf.nl/gezondheid/24408713/__Holocaust-trauma_blijkt_erfelijk__.html
Als laatste nog: de japanner van nu is niet de japanner van toen. Hun keizer is slechts in naam het hoofd van de staat. Religie en staat zijn gescheiden.
“””””””””””Ik wil helemaal niet zalvend zijn, maar voor ons wordt het tijd die trauma’s een plaats te geven in het leven. We moeten er geen slachtoffers meer van zijn. “””””””””””””
Ik heb zo’n idee dat u niet weet wat een trauma voor invloeden heeft op een mens en hoe de reacties de omgeving kunnen beinvloeden. Ik kan u garanderen, dat u beslist niet in de omgeving van een getraumatiseerde dame van 78, die ik heel goed ken, wilt zijn.
Zie de volgende artikel: http://www.gastdocenten.com/oorlogsverleden/oorlogstrauma.html
“””””””””””””””Als laatste nog: de japanner van nu is niet de japanner van toen. Hun keizer is slechts in naam het hoofd van de staat. Religie en staat zijn gescheiden.”””””””””””””
Hoe komt u aan de stelling? Bent u daar geweest en heeft het onderzocht, hun gevraagd?
En over wat voor religie heeft u het? Weet u dat in Japan haast geen mensen van andere landen worden toegelaten. De bevolking van Japan bestaat voor 96% uit Japanners. Moslims worden niet in hun land worden toegestaan. De enige buitenlanders zijn van ambassade.
.Noor zegt:
29 mei 2016 om 01:21
##Als laatste nog: de japanner van nu is niet de japanner van toen. ##
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23389178/__Japan_schoffeert_Indie- veteranen__.html
siBo
.Hier ’n wat betere
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23389178/__Japan_schoffeert_Indie-veteranen__.html
siBo
Hr Sibo
Voor veel Aziatische volkeren is gezichtsverlies een groot probleem, wij zijn direct en daarom kasar.
##Als laatste nog: de japanner van nu is niet de japanner van toen. ##
Er zijn tegenwoordig 2 Japanners. De een ziet de keizer nog steeds als een god en de ander als een puppet. Maar als buitenstaander weet ik niet wie wel en wie niet. Dus—–?
Ter overdenking; zie op het “net” 2 foto’s van voorpagina’s van kranten uit Hawai, beide gedateerd 30-12-1941 ( een week voor de aanval op Pearl Harbor.Een is van de “Hilo Tribune Herald”et de kop “Japan may strike over wekend”,en de andere van de “Honolulu Advertiser” met de kop ” (Japanese)”Kurushu bluntly warned, (our)nation is ready for battle”.
Het 04/12/2011 artikel van de britse Telegraph.over het (recent gedeclassificeerde)memo dd 04/012/1941 ( slechts 3 dagen voor de aanval) zou een indicatie bevatten dat de VS op de hoogte zou zijn van een (mogelijke)japanse aanval.
“””””””””Als ik het niet beter wist dan had ik kunnen denken dat hij het over Pearl Harbor had.””””””””
Boze tongen beweren dat Roosevelt destijds wíst dat er een aanval voorbereid werd op Pearl Harbor. Literatuur genoeg hierover, zelfs Nederland zou hierbij een rol gespeeld hebben. “A massive cover-up followed Pearl Harbor a few days later … when the Chief of Staff ordered a lid put on the affair. ‘Gentlemen,’ he told half a dozen officers, ‘this goes to the grave with us.’ Witwas affaires zijn tot op heden aan de orde van de dag.
US soldiers kregen de opdracht Japanse vrachtschepen te torpederen, waarvan men wist dat daar duizenden POW’s (bevriende naties) mee vervoerd werden. En dan de bom op Hiroshima/Nagasaki, en daaraan vooraf legio bombardementen op andere Japanse steden.
Wat doet het ertoe? Waarom zijn we er nog steeds mee bezig?
Wie is er meer schuldig? Japan of de US? Wie heeft er de meeste doden gemaakt? Is die de winnaar?
Het siert Obama dat hij een bezoek heeft gebracht aan Hiroshima. Hij heeft (bewust) geen excuses gemaakt, voor wie zouden die excuses bestemd zijn?
Keuzes moesten gemaakt worden. Het was gewoon oorlog….
Ieder van ons die de oorlog destijds persoonlijk heeft meegemaakt. draagt zijn eigen herinnering mee, Met het verstrijken van de jaren hebben de meesten het een plekje kunnen geven, met of zonder pijn in het hart, acceptatie… hoe vreselijk de wonden destijds ook waren.
Maar bij sommigen woedt die oorlog nog steeds, terwijl nu de wereld nog erger in brand staat en er beslissingen worden genomen waar velen van ons ook de wenkbrauwen bij optrekken.
Misschien een overpeinzing in aanloop op de 15de augustus… wanneer is er eindelijk vrede, te beginnen met vrede in ons eigen hart…
Tot ziens op de Tong Tong Fair!
.## Tot ziens op de Tong Tong Fair!##
Nou dan kunt U Uw hart ophalen over
onze oorlog
Koloniale oorlog 1945–1949; Gewenst en ongewenst beeld’
Wim Manuhutu interviewt Louis Zweers, de samensteller van de tentoonstelling,
en Gert Oostindie, directeur van het KITLV in Leiden.
Waar, wanneer?
◦Tong-Tong-Theater, woensdag 1 juni 12.30 uur
http://tongtongfair.nl/dekolonisatieoorlog/
siBo
“Literatuur genoeg hierover, zelfs Nederland zou hierbij een rol gespeeld hebben.” Nederland wist dat er wat aan kwam, alleen niet de juiste datum en plek.
Na Brits-Australisch-Nederlandse besprekingen in Singapore over het wederzijds gebruik van vliegvelden in geval van oorlog, vonden begin 1941 in Washington besprekingen plaats tussen de Verenigde Staten en Groot Brittannië over de te volgen strategie in een oorlog met Japan. Tegelijkertijd vonden in Batavia militaire stafbesprekingen plaats over wederzijdse hulp en dislocatie van de krijgsmachten, de Maleise barrière: de Engelsen in Straat Malakka en de Zuidchinese Zee , de Nederlanders in de Indische wateren en de Australiërs op Timor en in de Arafoerazee. Op 29 juli werd in Indië de militaire noodtoestand afgekondigd; op 1 augustus verzekerde het Britse Ministerie van Buitenlandse Zaken Nederland van ondersteuning bij een Japanse aanval, waarna op 15 augustus de Nederlandse regering besloot deel te nemen aan een oorlog indien Engeland of Amerika zou worden aangevallen. Op 30 november waren in Indië alle verloven ingetrokken, en tussen 2 december en 5 december vertrokken alle luchtstrijdkrachten naar hun oorlogsbestemming buiten het hoofdeiland Java. Er werd duidelijk rekening gehouden met een Japanse aanval; het falen van de geallieerde in-lichtingendiensten met betrekking tot het tijdstip, plaats, vorm en intensiteit van de aanval, en misschien ook het in zelfgenoegzaamheid overmoedig vertrouwen op eigen kracht , zouden er wellicht aan hebben bijgedragen dat de aanval op Pearl Harbor toch werd ervaren als een verrassingsaanval.
Door de aanval op Pearl Harbor kwam de VS eindelijk ook in oorlog met Duitsland. Voor deze aanval bestond in de VS veel tegenstand om zich in oorlog te begeven. Er bestond een sterke nazi lobby.
De Japanse aanval,was voor Roosevelt een Casus Belli.
Roosevelt bleef faliekant tegen (wil van het volk), ondanks de lobby en pressie van Amerikaanse wapenfabrikanten (mochten ook geen wapens aan ‘derden’ leveren). Voor hen kwam de aanval op Pearl Harbour waarlijk als een geschenk uit de hemel !
Tja, wat predestinatie al niet vermag . . .
e.m.
“””””””””Roosevelt bleef faliekant tegen (wil van het volk), “”””””””””
Roosevelt was van Nederlandse afkomst.
Wie is er meer schuldig? Japan of de VS?
Japan ging al jaren tekeer als een dolle man in China en had al miljoenen burger mannen, vrouwen en kinderen verkracht en vermoord voordat Pearl Harbor plaats vond.
Maar daar gaat het echter hier niet om.
Het gaat hier over een VS president. Hiroschima en het eer brengen aan de doden die daar door een atoombom om het leven kwamen..
Obama”s home town is Honolulu, hij komt daar geregeld terug als president om te golven en al die tijd heeft hij nooit de moeite genomen om naar het Arizona monument in Pearl Harbor te gaan.
Wie zij dat ook weer dat Obama een menselijke president is?
Ja Noor helemaal met je eens, tot ziens in De Haag,
Groeten Peter
Ja heer Arthur, dat zij ik o.a. En dat blijf ik zeggen. Obama, een bruggenbouwer en bemiddelaar. Helaas worden deze mensen pas veel later geëerd.
Japan had als land, dat op weg was een versnelde industriële mogendheid te worden, grondstoffen nodig en dat haalde Japan uit Mansjoerije, deel van China, hetgeen oorlog met China betekende, een wrede oorlog ja. Japan werd een Aziatische koloniale staat. Het liet tijdens de Russisch Japanse oorlog ook zien dat het een Europees land de baas kon zijn.
Een andere factor wat meespeelt is de eeuwen oude cultuur met aan het hoofd de mystieke, goddelijke keizer. Deze cultuur is of was voor de Japanner heilig, en telt meer dan vele mensenlevens; eer en een bijna heilige cultuur.
Ik,wordt oud, zij ik, sorry dat is zei ik.
En om op het vorige door te gaan:
Ik ga mee met de analyse van een Japanse historicus, die uitgaat dat niet de 2 atoombommen de oorlog hebben beëindigd, maar de inval van de Sowjet Unie in Masjoerije. Japan kom rekening houden met een Sowjetbezetting wat ook zou kunnen inhouden dat de keizer afgezet zou worden en daarmee zou ook de Japanse cultuur een slag worden toegebracht.
“””””””””””””Een andere factor wat meespeelt is de eeuwen oude cultuur met aan het hoofd de mystieke, goddelijke keizer. Deze cultuur is of was voor de Japanner heilig, en telt meer dan vele mensenlevens; eer en een bijna heilige cultuur.”””””””””””””
En dat is gebleken veel gevaarlijker te zijn dan een conventionele oorlog.
Obama een bruggen bouwer en bemiddelaar.
Welke bruggen en als bemiddelaaar, wat op internationaal gebied. Hij geeft hulp aan onze vijanden en maakt onze vrienden onzeker.
Op nationaal gebied is Obama een divider.
“””””””Misschien een overpeinzing in aanloop op de 15de augustus… wanneer is er eindelijk vrede, te beginnen met vrede in ons eigen hart…””””””””””
En zij die getraumatiseerd zijn?
Ja Noor…. die periode 41-50 is mijn voorgeschiedenis
Zelf heb ik niks meegemaakt . Maar het is wel de geschiedenis van mijn familie en kennissen., alle Nederlanders te Indië .
Er mee bezig zijn is niet verkeerd, meer dan de rest van Nederland, maar wel op tijd relativeren en het kunnen laten rusten.
Laat het niet meer woeden. Wees niet meer woedend.
Terugkijkend zie ik dat mijn ouders niet zijn blijven hangen in die jaren, niet meer zo boos, niet meer zo emotioneel, wilden zijn. .Het was hun bewuste keuze
70-er jaren: Laat Hirohito maar komen, koop gerust een Japanse auto….
Al !
“”””””””Er mee bezig zijn is niet verkeerd, meer dan de rest van Nederland, maar wel op tijd relativeren en het kunnen;laten rusten.””””””””””””””
Vandaag kwam ik in Duarte in contact met Indische dame van Sawahlunto met de naam Leidelmeyer, ook 80 jaar oud. Haar vader is met vele Ambonezen door de Jappen op west Sumatra, onthoofd geworden. Haar moeder heeft tot haar dood haar kinderen duidelijk gemaakt wat de Jappen hebben gedaan en deze vrouw heeft het ook op haar kinderen overgebracht.
Zij heeft hun duidelijk gemaakt nooit met een Jap thuis te komen. Het is maar hoe je het voelt.
Het is een persoonlijk iets, waar ik respect voor heb. En niemand heeft het recht zo iemand te veroordelen. Persoonlijk heb ik haar gevraagd om haar verhaal, zodat ik het kan en mag publiceren.
Wel Ron, ik heb het recht een mening te hebben over de geschiedenis van Nederlanders te Indië en daar hoort ook bij een mening hebben over het verwerken van 41-50 en erkennen dat sommige mensen daar niet goed in waren .
Wat haar naasten ook is aangedaan, dat recht heb ik, inclusief het recht om iemand te veroordelen die niet wilt dat haar kinderen met een Japanse man of vrouw een relatie aangaat. Dat bepalen de kinderen zelf wel.
Niet door blijven wrokken …
“”””””””””Wat haar naasten ook is aangedaan. dat recht heb ik, inclusief het recht om iemand te veroordelen die niet wilt dat haar kinderen met een Japanse man of vrouw een relatie aangaat. “”””””””
Ja zeker heb je dat recht. Maar die persoon en haar familie hebben daar ook het recht op in te gaan en desnoods een ruzie van te maken. Wil je dat?
Er werd, en wordt, geregeld over ” die schandalige atoomaanvallen” op de twee japanse steden gesproken.Men zwijgt wel in alle talen over de enorme aantallen eerdere doden (de B-29 aanvallen op Tokyo op 15/03/1945 legden grote delen van stad in as, en volgens Tokyo brandweer waren er 99.000 doden).Andere bombardementen( vanaf 1944 – augustus 1945) op steden veroorzaakten ook nog eens tienduizenden doden.Het gemiddelde aantal “atoomdoden” van Hiroshima en Nagasaki bedroeg 189.000.Dan de vraag die men nu stelt ” Was Japan-afgesneden van alle toevoer van brandstof,grondstoffen,voedsel- in staat tot 1946 (datum geplande invasie) zich te verweren?” Zou een “totale zelfmoord” van een hele natie mogelijk zijn geweest,als de Keizer niet(uiteindelijk)inzag dat (conditionele!)overgave de enige optie was.
http://www.history.co.uk/study-topics/history-of-ww2/atomic-bomb
Neen Indisch4ever, dat zeg ik niet, ik zit met vragen. En ik vraag me af, hoe men gereageert als je wieg in Japan zou hebben gestaan, of in Vietnam.
Ikzelf denk met de ingrediënten die ik heb meegekregen vanuit mijn opvoeding en opleiding en ik denk als een Europeaan en Nederlander en reageer als zodanig.
Maar daarnaast kan je je ook nog vragen stellen, ja toch?..
Peter…… vergissing hier. Ik reageerde op Ron Geenen van 02.18
Idd Obama is een menselijke president. Een bruggenbouwer ook.
@: Obama is een menselijke president. Een bruggenbouwer ook @
Daar is kennelijk niet iedereen het mee eens, vooral in de VS.
Deze “waarneming” is Europees politiek gekleurd: alleen de linksen vinden dat van Obama.
Overigens waardeer ik wel het verzoenend gebaar om Hiroshima te bezoeken. Dat zie ik een Japanner niet doen: zij kennen het begrip verzoening niet, tenzij ze zich hebben bekeerd tot het christendom (daar zijn er wel een paar van).
En om nu, na 70 jaar, de bommen op H en N te benoemen als genocide en/of massamoord is wel heel gemakkelijk! Waarschijnlijk afkomstig van iemand, die dienstweigeraar is geweest of mentaal afgekeurd voor dienstplicht. Een mening van een mietje dus! Sorry voor deze laatste opmerking.
@indorein, Het lijkt mij dat Japanners mensen zijn en het begrip verzoening kennen.
Gelieve mij niet uit te schelden voor mietje. Gelieve geen enkele lezer uit te schelden.
Hoe je ook denkt over de ‘noodzaak’ van massamoord. Het blijft massamoord.
Dit ontkennen is moreel laf.
“”””””””””Daar is kennelijk niet iedereen het mee eens, vooral in de VS.”””””””””””
Vermoedelijk gaan de democraten stemmen verliezen door Obama.
Onderstaande ondervonden de Amerikaanse soldaten
gedurende de oorlog in de Stille Oceaan.
Over opvoeding gesproken .
Did you Know
Cultural differences between US and Japanese soldiers were evident during the battle. US Marines looked on uncomprehendingly as defeated Japanese soldiers refused to board US ships, preferring to remain in the water and be eaten by sharks.
siBo
“”””””””””as defeated Japanese soldiers refused to board US ships, preferring to remain in the water and be eaten by sharks.”””””””””””””
And their emperor is very proud about them!
http://nationalinterest.org/feature/no-other-choice-why-truman-dropped-the-atomic-bomb-japan-13504
Obama noemt in zijn toespraak verschillende oorzaken van oorlog, geen enkele was self-defense, de reden waarom Amerika in WW II was in de eerste plaats.
Hij heeft niet gezegd “I apologize” maar maakte wel een bekentinis van fout zijn op zijn manier. Obama leeft in een ideological wereld dat niets te maken heeft met de realiteit. Hij heeft niets gezegd over wat hij anders gedaan zou hebben dan Harry Truman onder de omstandigheden.
Obama begint zijn toespraak met: ” Death fell from the sky and the world was changed”. Als ik het niet beter wist dan had ik kunnen denken dat hij het over Pearl Harbor had.
youtube.com/watch?v=gpanCic7OTU
“””””””””Als ik het niet beter wist dan had ik kunnen denken dat hij het over Pearl Harbor had.””””””””
Ja, door de laffe aanval op Pearl Harbor hadden ze ook een flinke afstraffing en die bommen verdiend.
Hr Geenen: afhankelijk waar onze wieg heeft gestaan reageren wij. Stel dat uw wieg heeft gestaan in Shimonoseki, hoe had u dan gereageerd?
Hoe reageerden de Vietnamezen toen de Amerikanen een bommenregen op hun land losliet?
In Obama heeft de VS een menselijke president.
“”””””””Stel dat uw wieg heeft gestaan in Shimonoseki, hoe had u dan gereageerd?””””””””””””
Geen idee waar dat ligt. Daarnaast ben ik ook geen volger wat welke heerser dan ook.
Wat zeg je nu?
Dat genocide op de inwoners van Nagasaki en Hirosjima een terechte straf is voor de aanval op Pearl Harbor ?
“”””””””””Wat zeg je nu?
Dat genocide op de inwoners van Nagasaki en Hirosjima een terechte straf is voor de aanval op Pearl Harbor ?””””””””””””
Hun goddelijke heerser is daar inderdaad voor verantwoordelijk. Het volk volgt die heerser blindelings. Dat hebben ze met Pearl Harbor ook gedaan. Dat wij in Indie zo werden behandeld, komt omdat wij in hun ogen onderkruipsels waren en niet waard waren om te leven. En zij waren de zonen van hun god. En als Amerika in plaats van de bommen te gooien hun op hun eilanden had aangevallen, hadden de Jappen zich moeten doodvechten. Opdracht van hun goddelijke heerser. Ze stierven liever dan zich over te geven.
Amerika heeft dat goed gezien. Hun goddelijke heerser is verantwoordelijk voor al hun doden.
Gelukkig dat het ons Indo’s net niet is gebeurd.
@ Ron,
Ik vroeg niet wie verantwoordelijk is voor de massamoorden.
Maar het leek alsof je stelde dat de burgers van Hirosjima en Nagasaki terecht gestraft zijn voor de wandaad van andere Japanners mn 7 december 1941
“””””””””””Maar het leek alsof je stelde dat de burgers van Hirosjima en Nagasaki terecht gestraft zijn voor de wandaad van andere Japanners. “””””””””
Ik dacht dat ik toch duidelijk genoeg was, maar heb al diverse malen gemerkt, dat mijn Nederlands door mensen uit NL op je web een andere draai aan wordt gegeven. In dit geval was het een algemene discussie dat begon met het bezoek van Obama aan Japan. Mijn schrijven was dan ook als algemeen bedoeld en dat houd in de krankzinnige gedachte van het Japanse volk zijnde de aanbidders van een persoon, die ze als een god zien en zelf bereidt zijn tot zelfmoord.
Als een volk dat doet, verdienen ze niets beter!
Hoezo verdienen ze niets beter?
Bedoel je de massamoorden van de atoombommen ?
“””””””””Hoezo verdienen ze niets beter?””””””””””””
Vraag dat maar aan hun goddelijke heerser.
Hiroshima en Nagasaki werden gekozen als doelwit omdat Japan haar oorlogs productie tussen de bevolking had.
De Amerikanen waarschuwden de bevolking van tevoren om te vluchten maar dat deden ze niet, zelfs niet in Nagasaki.
Abe eert elk jaar de class A war criminelen die hun oorlogs productie in Hiroshima tussen vrouwen en kinderen verscholen, terwijl Obama staat te treuren over “death that fell from the sky”, niet Pearl Harbor maar Hiroshima.
“”””””””””Abe eert elk jaar de class A war criminelen die hun oorlogs productie in Hiroshima tussen vrouwen en kinderen verscholen, terwijl Obama staat te treuren over “death that fell from the sky”, niet Pearl Harbor maar Hiroshima.”””””””””””””””
En deze criminelen deden dat allemaal ter ere van hun goddelijke heerser. Wat hij zegt moet gebeuren. Misschien heeft Obama ook respect voor die heerser gekregen.
En deze afstraffing
werden uitgevoerd onder de Britse commandant Arthur “Bomber” Harris.
Het eerste bombardement op Keulen vond onder de codenaam Operation Millennium in mei 1942 plaats en veroorzaakte relatief weinig doden (minder dan vijfhonderd). Om die reden werden ingenieurs ingezet, die brandbommen moesten ontwikkelen, die zoveel mogelijk slachtoffers zouden veroorzaken. Dat de ingenieurs succes boekten bleek in 1943 bij de grote vuurstorm in Hamburg, waarbij circa 40.000 mensen om het leven kwamen.
Het bekendste bombardement was dat op Dresden, mede omdat het in februari 1945 plaatsvond, toen weinig mensen het meer verwachtten en er veel vluchtelingen in de stad waren. Er werden getallen genoemd van 300 duizend dodelijke slachtoffer, maar recent onderzoek heeft uitgewezen dat het er circa 25 duizend
siBo
Ron,
Jij beweert dat Japanners “niets beters” verdient.
We hadden het dus over de massamoorden te Nagasaki en Hirosjima.
Bedoel je dat die mensen het verdiende vermoord te worden ?
Doet me denken aan Osama Bin Laden … die zou volgens een bericht gezegd hebben dat die 2000 mensen in Twin Towers de dood verdienden , omdat ze een foute buitenlandse politiek van Amerika steunden.
“””””””””Jij beweert dat Japanners “niets beters” verdient.””””””””””””
Zij (Jappen) die blijven luisteren naar hun goddelijke aanvoerder, verdienen niets beter.
@ Boeroeng.
“We hadden het dus over de massamoorden te Nagasaki en Hiroshima”
Het is algemeen aangenomen dat het doden van mensen in een oorlog een moord wordt genoemd wanneer het doden niet nodig was en geen voordeel was voor de oorlog inspanning.
Hiroshima en Nagasaki waren volgens u dus niet nodig.
Ik weet niet wat voor antwoord u zult krijgen. Maar ik dacht dat die bommen zowel Amerikaanse levens als onze Indo levens hebben gered.
“””””””””””De atoombom op Hiroshima is als oorlogsdaad zeer omstreden. Bij de bombardementen kwamen zo’n 78 duizend mensen direct om het leven. In de nasleep zouden nog veel meer mensen overlijden aan de gevolgen van stralingsziekte en kanker. “”””””””””
Gelukkig dat die bommen werden gedropt. Anders waren ook een maand later alle Indo’s (250000?) in de kampen vermoord. Immers de plannen van hun god lagen klaar. Zou zo zeggen, laat dit een waarschuwing zijn voor hen die denken dat ze de wereld kunnen of willen beheersen.
Wat een poeha. Obama naar Hiroshima? Nog meer poeha.
Hr Geenen, deze analyse is volgens historici nogal omstreden. Er bestaat een analyse dat de oorlogsverklaring van de Sowjet Unie op 9 augustus 1945 de oorlog heeft beëindigd en niet de atoombommen. De Sowjet divisies dreven de Japanse troepen in Mansjoerije ver terug, Japan zou daarom een Sowjetbezetting vrezen en daarmee de afzetting van de keizer.
Historici beweren dat het bombardement op Tokio meer slachtoffers heeft gemaakt dan de atoombom op Hiroshima.
Uit vrees voor een eventuele afzetting en verlies van cultuur zou de oorlogsraad hebben besloten te capituleren.
Andere analyses gaan uit dat de atoomaanval een dreiging was aan het adres van de Sowjet Unie
Deze analyses heb ik enige weken geleden verstuurd naar Boeroeng, die het eigenlijk zou willen bewaren voor augustus
“””””””Deze analyses heb ik enige weken geleden verstuurd naar Boeroeng, die het eigenlijk zou willen bewaren voor augustus””””””””””””
Welke analyse correct is, zullen wij nooit precies weten. Maar ben blij dat de Amerikanen het risico niet hebben genomen. Nu zit ik in ieder geval rustig achter mijn PC en misschien had dat niet gekund.
Hierbij nog een nog al wrange analyse ( in een vorig topic):
@Bo Keller; “OPERATION KETSU-GO”
Onvoorstelbaar dat fanatisme om het hele volk op te offeren….
“Op 28 juli meldde de Japanse premier Suzuki dat er geen sprake zou zijn van overgave. Daar moet wellicht ook bij bedacht worden dat er veel conservatieve krachten speelden bij de legerleiding en een overgave voor Japanners met de aloude samoeraigeest eigenlijk onmogelijk is. Het is of winnen of sterven. Hierop besliste president Truman dat het gebruik van de bom door zou gaan.
Omdat de Japanners na het werpen van de eerste bom zich nog steeds niet overgaven gooiden de Amerikanen een tweede atoombom.
http://www.uchiyama.nl/ngabommen.htm
Mss. is dit wat duidelijker.
http://fas.org/irp/eprint/arens/chap4.htm
siBo
“””””””””To not lose “face” was more important than hundreds and hundreds of thousands of lives. And the people concurred, in silence, without protest. To continue was no longer a question of Japanese military thinking, it was an aspect of Japanese culture and psychology.””””””””””””
Misschien hebben de Amerikanen toen ook gedacht: De enig goede Jap was een dode.
@Bokelier.”Duidelijker”
Brrrr. .
***The Japanese were determined to fight the final and decisive battle on Kyushu. At whatever the cost, Japanese military leaders were planning to repel any U.S. landing attempt. The defense of the Japanese home islands centered on two primary operations: the Army’s fanatical defense of the beaches, and the employment of Kamikaze planes and suicide boats against transports. The Japanese plans for suicide attacks were much more extensive than anything the U.S. had yet experienced in the war. The Japanese special suicide forces were seen as a “Divine Wind” which was to save their nation just as the “Divine Wind” had driven the Mongol hordes back in the thirteenth century.
“Op 28 juli meldde de Japanse premier Suzuki dat er geen sprake zou zijn van overgave.” Er waren al onderhandelingen via de Japanse prins (???). De Japanners wilden de keizer buiten de overgave houden, maar de Amerikanen wensten onvoorwaardelijke overgave (meer dan een capitulatie!), ook op staatsrechtelijk gebied. Japan moest bondgenoot worden tegen het communisme, en daar was de keizer bij nodig. Tijdens de conferentie van Jalta in februari 1945 waren de vooruitzichten op een overwinning nog niet rooskleurig, een aanval op Japan zou pas eind 1945 kunnen worden aangevangen, na de nederlaag van Duitsland, en pas eind 1946 met succes beëindigd worden. Maar in juli 1945 kwam de atoombom beschikbaar, tijdens de conferentie van Potsdam (17 juli-2 augustus 1945) besloot President Truman tot inzet van dat wapen. De Russen begonnen pas op 9 augustus mee te doen, een graantje meepikken. Voordien hebben ze niet aan die oorlog deelgenomen, nu konden ze op de valreep nog een stuk Japans grondgebied claimen.
.
“Op 28 juli meldde de Japanse premier Suzuki dat er geen sprake zou zijn van overgave.” Er waren al onderhandelingen met prins (???), maar Japan wilde de keizer buiten schot houden. Maar de Amerikanen wensten onvoorwaardelijke overgave, ook staatsrechtelijk, meer dan een capitulatie. Zij wilden van Japan een bondgenoot maken tegen het communisme, en daar was de medewerking van de keizer bij nodig. Tijdens de conferentie van Jalta in februari 1945 waren de vooruitzichten op een overwinning nog niet rooskleurig, een aanval op Japan zou pas eind 1945 kunnen worden aangevangen, na de nederlaag van Duitsland, en pas eind 1946 met succes beëindigd worden. Maar in juli 1945 kwam de atoombom beschikbaar, tijdens de conferentie van Potsdam (17 juli-2 augustus 1945) besloot President Truman tot inzet van dat wapen. Rusland had zich altijd buiten die oorlog gehouden, maar deed plotseling op 9 augustus ook mee. Een graantje meepikken om een stuk Japans grondgebied te kunnen claimen.
Zonder deze beide bommen hadden, mogelijk,nog veel meer Japanners(alleen al op de “home islands”) het leven gelaten.Drie artikelen, een door Joseph Huang,David Bergaminni’s “Japan’s Imperial Conspiracy”, en het “historynetworknews” artikel ” Why did Japan delay the surrender” en tenslotte Alvin Coox’s(1970)paperback “Japan; the final agony” schetsen de formidable(in man/vrouw/kinderkracht) die tegenover de Geallieerde invasiemacht op de Japanse eilanden stond; totaal 34 miljoen, 150 duizend, waarvan aan reguliere strijdkrachten (2,350.000),2,250.000 bewapende Leger arbeiders,1,300.000 bewapende Marine arbeiders,250.000 speciale garmizoens eenheden, en een bewapende burger militie van totaal 28 miljoen mannen,vrouwen en kinderen.De geallieerden zouden alle meer dan 34 miljoen Japanners (mannen,vrouwen en kinderen)moeten doden.Hoe ging toch alweer? “History……it might set you free,from your ignorance”.Dezelfde “ignorance” die de burger “ach wat zielig ” doet roepen,zonder te beseffen dat een hoge Japanner 4 jaar geleden nog zei” Japan is het land van de Goden Zonen( en wat hij daarna zei daar zwijg ik over)”