Op 1o november is het elk jaar heldendag in Surabaya. Ter verering van de revolutionairen van het najaar 1945.
Dit jaar was Marjolein van Pagee daar voor opnames en ineens had ze een rol als de Amerikaanse K’tut Tantri. (foto)
quote haar mail: Naast een radioverslag van de Parade heb twee andere verhalen uitgezocht en sprak ik o.a. met Ibu Risma de burgemeester van Surabaya en ook ontmoette ik de Indonesische minister Indroyono (Maritieme Zaken.) In de komende maand zal ik de radio reportage uitwerken. Hierover te zijner tijd meer. Als voorproefje alvast een korte video-impressie van ‘de slag om Surabaya’ anno 2014. (film)
Recente reacties
- Cynthia Volkerink op Jappenkamp Kampili
- E scchilder op Sum&Sam , nieuw foodmerk
- Gerard op Indo-spel over cultuur én onderdrukking: ‘Je wordt dwangarbeider, sla een beurt over’ –
- Boeroeng op Indo-spel over cultuur én onderdrukking: ‘Je wordt dwangarbeider, sla een beurt over’ –
- Gerard de Boer op John Luyke Roskott
- Pierre H. de la Croix op Zij waren zeebaboes
- Pierre H. de la Croix op Negentiende-eeuwse schilder Jan Toorop blijkt ‘van kleur’
- Boeroeng op John Luyke Roskott
- Gerard op Negentiende-eeuwse schilder Jan Toorop blijkt ‘van kleur’
- Boeroeng op Negentiende-eeuwse schilder Jan Toorop blijkt ‘van kleur’
- Gerard de Boer op John Luyke Roskott
- Apartheid 4 – van den Broek op Koloniale beeldvorming in de klas
- bungtolol op Koloniale beeldvorming in de klas
- Pierre H. de la Croix op Koloniale beeldvorming in de klas
- Gerard op Koloniale beeldvorming in de klas
Archief
- Het archief van Indisch4ever
is best wel te filmen !!
...................
...................
.......... Bekijk ook
de archipelsite
met honderden topics.
Zoekt en gij zult vinden. ! Categorieën
Zoeken op deze weblog
Meest recente berichten : Het gebeurde ergens in de Indonesische archipel
-
Thomson
Nassauschool Soerabaja
Depok
Wie is deze familie
Wolff
Tankbataljon Bandoeng 1939
Is de bruid Günther?
Wilde en Waldeck
Brouwer en Hagen
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
XXXXXXXXXXXXXX
Bertha Lammerts van Bueren-de WitXXXXXXXXXX zwieten 214
Bisch
!!!!!!!!!!!
Detachement Verbruiksmagazijn,
Hollandia
van Hall
Smith
Emy Augustina
Detajongens
von Stietz
de Bar
Soerabayaschool ca 1953
Wie zijn dit ?
Damwijk
Klein
IJsselmuiden
van Braam
Zuiderkruis
Foto
Koster
Versteegh
Baume
Falck
Boutmy
Otto
oma Eugenie Henriette Smith
Meliezer-Andes
christelijk lyceum bandoeng
christelijk lyceum bandoeng
Saini Feekes
Mendes da Costa
Anthonijsz
Bromostraat
Wie?
Tambaksari/Soerabaja-1946
Ornek
van Dijk
.Haacke-von Liebenstein
Theuvenet
Sollaart
Berger-de Vries
Foto's gemaakt door Henrij Beingsick
Augustine Samson-Abels
Samson
Huygens
Hartman
Otto en Winsser
Marianne Gilles Hetarie
Constance en Pauline
Versteegh
Lotje Blanken
Charlotte Hooper
John Rhemrev
Schultze
W.A. Goutier
Otto-Winsser
Bastiaans
Verhoeff
Beisenherz
Stobbe
Wendt-van Namen
Harbord
Pillis-Reijneke
Nitalessy-Papilaja
Reijneke
Oertel-Damwijk
Bruidspaar te Semarang
Daniel
Krijgsman
van Dun
Ubbens en van der Spek
Kuhr
Oertel
Nijenhuis-Eschweiler
Wie ben je
Philippi-Hanssens
Tarenskeen-Anthonijsz
Hoorn-Dubbelman
Mendes da Costa
Palembang
Deze slideshow vereist JavaScript.








































Rob …een prima plan en ben je er dankbaar voor. Ik hoop dat ze haar medewerking zou willen verlenen. Boeroeng heef mijn mail adres.
Nogmaals vast bedankt.
Huib
“Ter nagedachtenis van de weerloze burgerslachtoffers die vielen gedurende de tijd van oorlog, chaos en revolutie in de nasleep van de tweede wereldoorlog in Indonesië.” Zoiets als tekst op het monument?
Er zijn denk ik genoeg Indische ‘bekende Nederlanders’ die kunnen worden benaderd voor steun. Dat werkt denk ik beter dan vertrouwen op gevestigde Indische organisaties. Belangrijk is communicatie: een website waar belangstellenden hun informatie kunnen halen en waar aan gelinkt kan worden via de sites van het virtuele Indische netwerk. Kirsten Goote-Vos, in het verleden als redacteur verbonden aan Indisch3.0 is een communicatie expert. Misschien dat zij benaderd kan worden voor steun en advies.
Zo maar wat ideetjes vanaf de zijlijn. Ik wens Huib in elk geval veel succes.
Tekst is goed. Ik ben niet zoveel meer waard, maar als ik iets kan doen: OK.
Goede tekst Rob. Zal het meenemen.
Ook de suggestie om Kirsten Goote-Vos proberen in te schakelen lijkt me een prima plan.
Weet je een kontakt adres?
Helaas ben ik door om tijdgebrek er nog niet in geslaagd om een website te (laten) bouwen.
Zie jij mogelijkheden daarvoor? Zou mooi zijn.
Huib
Huib.. zij zit in mijn social media netwerk. Ik kan je wel introduceren, maar dan moet je zelf het contact verder uitbouwen. Zal ik haar benaderen?
Websites bouwen kan ik niet zelf. Ik weet wel dat het tegenwoordig niet meer zo moeilijk of duur is. Boeroeng lijkt me de eerste die daar mee van weet. Ook – maar dat is natuurlijk aan Boeroeng – kan I4E dienen als basis in een bepaalde vorm.
Huib. jouw inschatting op mij van 13 december 10.25u mag waar zijn, maar ik kan ook heel hard zijn.
Bedankt ervoor; zeker filosofie in je takenpakket gekozen; of is dit ook iets Indisch.
In elk geval ik hoop van ganser harte dat je het voor elkaar krijgt en als het via crowdfunding gaat gebeuren; no problem.
Laat het wel weten en geef je jouw bank/giro rekening via Boeroeng door; succes en Super.
Mvg.Jos H Crawfurd.
Gelukkig hoef ik niet naar een namaakslag te kijken. Ik draai gewoon de oorspronkelijke film in mijn hoofd af. Een voordeel als je een beetje oud bent, en een tevreden mens bent.
Ik herinner me ook nog een ander blondje:
De “dame” die per ongeluk in het dodelijke strijdgeweld in Libië terechtkwam, omdat ze de zonen van ene Ghadaffi tegen betaling wilde gerieven. Ze werd door een bekende Nederlandse journalist gered, maar gaf stank voor dank. Tja, ik kan dan alleen maar opmerken: typisch blond gedrag!
Nu niet domblondje naspelen door blonde vrouwen voor dom aan te zien
Wellicht dat Indorein ooit verliefd was op een blondje, maar zij zag hem niet staan of ze zag hem wel, maar vond hem te bruin. Zoiets veroorzaakt natuurlijk een trauma dat vooral op latere leeftijd weer op gaat spelen.
Nee Loekie, helemaal fout. Ik voelde me nooit zo aangetrokken tot blondines in tegenstelling tot vele van mijn Indo vrienden (en jij waarschijnlijk ook). Mijn zinspeling op blondjes komt overigens uit de Hollandse cultuur, niet uit de Indische, dat moet jij toch weten.
Ik ben zoals dat heet, binnen mijn eigen cultuur getrouwd en al meer dan 40 jaar happy. Hoop, dat jij dat ook kunt zeggen.
Even een taalkundig probleem: Hoeveel blondjes zijn er onder de totokmeisjes?
Het enige wat mij opvalt is dat Marjolein van Pagee een leuk jong blondje is, dat verklaart m.i. een heleboel. Dus laten wij maar lachen om haar.
Of is dat een discriminatoire opmerking? Sorry dan daarvoor.
Ja, eigenlijk is dat inderdaad een minder nette opmerking. Maar ik heb nu ook zo mijn eigen mening kunnen vormen over deelnemers aan dat spelletje. Ik zwijg maar daar over.
Naast Zegveld zijn er in Indonesieé momenteel 2 blondjes die publiciteit en bekendheid hebben gekregen.
De Indische gemeenschap stond erbij en keek er slechts naar. Jaloers?
Er kom er nog een derde blondje bij Anne Lot-Hoek
Ibu Ellen en Pak P. Lemon en Jan Somers
Als bewoner van de gemeente Apeldoorn ben ik natuurlijk wel enigszins bekend met de culturele uitingen van de Stichting Indisch Erfgoed en de tentoonstellingen die regelmatig in Coda worden gehouden.
Blijkbaar heb ik ze nog niet benaderd voor het plaatsen van een gedenksteen bij het Indisch Monument en IHC/Bronbeek.
Ga dit onmiddellijk alsnog doen, want er is nog geen jaar meer te gaan voor de 70 jarige Indische dodenherdenking.
Wish me luck…. allen die mijn streven ondersteunen zodat ik het niet als alleinganger tegen windmolens moet opnemen. Uiteindelijk ben ik ook niet meer zo piep……
Huib
Huib geniet maar eerst van de warmte; de leidingen zijn nu weer schoon en kan er gas gebruikt worden.
Gelukkig dat ondanks de regen; het niet echt koud is geweest.
In elk geval:pukul terus ya en succes.
Anders je klopt maar op de gentong en heb je zo bijval van die Indo’s daar; of ben je de enige Super Indo daar in Apeldoorn.
Succes en God bless You.
Mvg.Jos H Crawfurd.
Jos, het mooie sinds mijn deelname aan de discussies op I4E ruim een jaar geleden is dat je op deze manier in kontakt komt met Indo’s die zoals ik ze me nog uit mijn jonge jaren herinner een warm hart hebben. Zo heb ik jou ook altijd ingeschat een man met het hart op de juiste plaats. Ook al kunnen we ondanks het gezamenlijke verleden op sommige punten iets anders denken.
Deze warme woorden aan mij bewijzen dat maar weer eens. Het doet me erg goed.
Ik heb me ooit laten vertellen dat Apeldoorn de grootste gemeente van Nederland is. Daaronder vallen ook dorpen als Vaasen en Eerbeek waar Molukse woonwijken zijn. Trouwens Apeldoorn is de schrijftafel en geldvergaarder van Nederland. En sinds het Belastingkantoor en Centraal Beheer naar Apeldoorn zijn gekomen geldt deze plaats als de tweede Indische stad van Nederland. Je weet wel hè veel Indo’s waren vroeger als djoeroe toelis werkzaam bij het Rijk en Verzekeringsmij-en.
Heb wel begrepen dat nog niet alle straten in Apeldoorn die getroffen zijn door de gasproblemen al weer gas hebben. Maar ze hebben tot 21.30 doorgewerkt afgelopen avond dus mss heeft iedereen nu weer warm water en verwarming en is eten koken weer mogelijk. Ik woon zelf in een dorpje van zo’n 3000 mensen dicht bij het natuurpark Veluwezoom en de Loenermark waar het leven nog rustig voortkabbelt.
Bless you too Jos
Huib
Alvast dank, heer Huib. Succes toegewenst. Ik ben een voorstander van cultuuroverdracht. De Stichting Indisch Erfgoed (SIE) in Apeldoorn heeft – zo te zien – goede en talrijke connecties. Wordt er – door de SIE – gewerkt met zogenaamde intekenlijsten, dan zal ik zeker aan bijdragen. Ik heb geen idee van hoe duur een eenvoudig gedenkteken uit zal vallen (crowdfunding?). Ik heb er ook geen idee van, of het – op eigen initiatief, of via een stichting – doen plaatsen van een gedenkteken juridisch toegestaan is/wordt. Ingeval een en ander negatief uitvalt, dan kunnen wij in elk geval in de geschiedenis schrijven, dat er tenminste althans een poging toe is gedaan door de Indische gemeenschap.
Ibu Ellen om te beginnen heb ik een mail gestuurd naar de Stichting Indie Herdenking en hen het verzoek gedaan ook wat voorde Bersiap slachtoffers te willen doen.
Een kopie van mijn mail heb ik ter kennisgeving aan Boeroeng gestuurd.
Zoals ik hem heb leren kennen en waarderen zal hij die mail wel een plaatsje op I4E gunnen omdat het dus de hele Indische gemeenschap aangaat.
Over de kosten is gefilosofeerd en idd is crowd funding in beeld gekomen.
Het is mijn bedoeling om dezelfde brief aan de SIE in Apeldoorn te mailen, zodra ik het mailadres heb gevonden.
Zoals indertijd toen ik me wou inzetten om met Bo Keller e.a. voor een betere voorlichting op Bronbeek, werd dit danig gefrustreerd door een borstrammelaar die beloofde na een gedegen SWOT analyse elke zaak altijd te winnen, laat ik nu niet meer toe dat negativisten het doel ondermijnen door zand in de raderen te strooien.
Het is mss. de laatste gelegenheid op de Herdenking Bersiapslachtoffers nog op de agenda te krijgen omdat degenen die het toen als kind nog bewust hebben meegemaakt nu verdacht dicht tegen de tachtig komen.
Met je laatste opmerking ben ik het roerend eens, want ik behoor niet tot degenen die alleen maar roepen aan de kantlijn, maar met alles wat ik in me heb zal proberen te realiseren wat ik me tot doel heb gezet.
Dank voor je ondersteuning en wat betreft de mogelijkheid via een eigen stichting ook een gedenksteen te mogen bijplaatsen bij het Natonaal Indisch Monument zou ik Pak Lemon of anderen willen vragen hier eens in te duiken.
Huib
@Pak Huib ” ook een gedenksteen te mogen bijplaatsen bij het Natonaal Indisch Monument”
Vooraleerst u verdere stappen onderneemt zal deze leesstof u inspireren of misschien wel ontmoedigen?
bron artikel “Van Indonesische urn tot Indisch Monument: ….” 1999, van mw. E. Locher-Scholten)
te vinden op http://www.bmgn-lchr.nl/index.php/bmgn/article/view/4948/5002
Samenvatting: http://www.indieherdenking.nl/cms/publish/content/showpage.asp?pageid=40
Zie ook : http://javapost.nl/2014/08/22/de-twaalfde-urn/
Pas in december 1949, enkele dagen vóór de soevereiniteitsoverdracht, werd een speciaal vervaardigde en om politieke redenen tot ‘Indonesisch’ omgedoopte urn naar Nederland gevlogen met daarin aarde van alle 22 erebegraafplaatsen uit alle delen van de archipel. Omdat op deze begraafplaatsen ook slachtoffers van de periode 1945-1949 begraven liggen, werden hiermee ook deze laatsten ‘vertegenwoordigd’, maar hieraan werd geen expliciete aandacht geschonken. In de begeleidende oorkonde werd vermeld dat de urn symbool was van ‘de opofferingsgezindheid van allen…, zowel burgers als krijgslieden zonder onderscheid van ras of landaard, die vielen in de strijd tegen Japan en voor vrede en recht’. Die laatste toevoeging ‘voor vrede en recht’ zou dus kunnen worden gelezen als verwijzing naar de slachtoffers uit de na-Japanse periode. De deksel van de urn vermeldt echter slechts de jaartallen 1941-1945.
In april 1950 werd de urn in bijzijn van koningin Juliana en prins Bernhard bijgezet in een keldertje onder het centrale gedeelte van het tijdelijk monument. Tijdens de bijzettingsceremonie werd over de jaren 1945-1949 gezwegen, zo ook over het Indonesische aandeel in de strijd; dit ondanks het eerder vermelde ‘zonder onderscheid naar ras of landaard’. Een Indonesische vertegenwoordiging ontbrak.
Een nieuw monument
Over de 12e urn, die uit Nederlands-Indië, werd nog veel gesproken. Het monument was immers bedoeld slechts ter herdenking aan de slachtoffers uit de periode 1940-1945. Een expliciete vermelding van de slachtoffers uit later jaren had nooit plaatsgevonden. Pas vanaf 1961 wordt de jaarlijkse herdenkingsplechtigheid gehouden ter herinnering aan allen die sinds mei 1940 voor het vaderland zijn gevallen, inclusief degenen die in Indië het leven lieten.
De Bersiap doden “systematisch letterlijk doodgezwegen”, Huib? Het is nog maar een jaar geleden dat de bersiap ruime aandacht kreeg in de Nederlandse media. Bijvoorbeeld (en de lijst is niet compleet).
Volkskrant:
http://www.volkskrant.nl/leven/moord-op-duizenden-indische-nederlanders-was-genocide~a3546710/
http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/bersiap-is-een-nooit-erkend-trauma~a3553251/
http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/waar-blijven-de-excuses-aan-slachtoffers-bersiap~a3558763/
Trouw
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/3546643/2013/11/18/De-Bersiap-een-vergeten-golf-van-etnisch-geweld.dhtml
Telegraaf
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22065519/___Bersiap_was_genocide___.html
http://www.telegraaf.nl/watuzegt/21864417/__Open_brief_aan_Rutte_over_bersiap-slachtoffers__.html
Omroep Max
http://www.npo.nl/archief-van-tranen/12-08-2012/POW_00496725
Nou Rob ik moet nederig schuld bekennen voor het geven van onjuiste informatie. Sinds die toestand in Rawagede in de pers verscheen zijn blijkbaar diverse kranten artikelen over de Bersiap verschenen. Ik zelf was er ook nog in geslaagd in de Telegraaf een ingezonden artikel geplaatst te krijgen. Weet niet of dat artikel ook door je gevonden is.
Maar wat ik uit één van je hierboven geplaatste Trouwartikelen lees wil ik toch graag nog even citeren omdat ik hierin een ondersteuning van mijn stelling lees,,,,,, citaat
TROUW 18/11/13,00:00
DE BERSIAP EEN GOLF VAN ETNISCH GEWELD
Geen ander land heeft de moord op zoveel medeburgers zo gelaten geaccepteerd als Nederland in de Bersiapperiode. Historicus Frederick spreekt van post koloniaal geheugen verlies…… einde citaat.
Natuurlijk valt niet vol te houden dat onze regeerders en politici niet ruimschoots voldoen aan mijn stelling dat de Bersiap en haar doden systematisch worden dood gezwegen. Er is zelfs geen gedenkteken of jaarlijkse herdenking. Nog steeds na 70 jaar. O ja er was het Gebaar van xxxx euri . Zo genereus dat ik me de hoogte van het bedrag niet eens meer kan herinneren. Trouwens het was niet uitsluitend voor bersiap slachtoffers.
De gemeenten Nijmegen, Zwolle en mogelijk nog enkele anderen niet te na gesproken.
Maar op Nationaal Nivo stelt het bitter weinig voor. Maar ik hoop dat je kunt aantonen dat ik hierin ook ongelijk heb. Ik zie of hoor natuurlijk niet alle media.
Wat niet wegneemt dat ik dat filmpje waar dit topic over gaat nog steeds erg luguber vind.
Gaan ze straks ook de generaalsmoorden of die communisten moorden zo vrolijk naspelen? Hopelijk steekt Jokobi daar een stokje voor.
Huib
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2014/12/nederland_martelde_in_indonesi.html
http://www.powned.tv/nieuws/binnenland/2014/12/nederland_martelde_in_indonesi.html
De prent bij het bovenstaande slaat nergens op.
Wel als het om een gebrekkig besef gaat en ook nog veel-
vuldig geplaatst wordt.
1 Deze foto geeft aan de ”evacuatie” van ingesloten Indonesische troepen
door Nederlands gebied en wel met medewerking van de
Nederlandse Troepen .
2 daarbij linksonder de prent ”Indische soldaten in 1947”
Het waren Indonesische militairen en Nederlanders (Hollands)
siBo
Maar Huib, het gebrekkige historische besef in Nederland treft niet alleen de Bersiap. Wat weten Nederlanders nu van het concentratiekamp in Jodensavanne? Van de deportatie van Chinezen in de jaren 30? Van de geschiedenis van de Javanen in Nederland? Van de hongersnood onder de Japanse bezetting? Van de poenale sancties? Van de opiumregie?
De Bersiap wordt niet ‘systematisch doodgezwegen’. Ik zou haast zeggen was het maar zo! De werkelijkheid is veel erger: er is in Nederland weinig of geen belangstelling voor een verleden dat buiten de eigen beperkte leefwereld ligt.
Over het herdenken van de bersiap slachtoffers: er zijn in Nederland vele honderdduizenden mensen met een familieachtergrond die raakt aan de bersiap. Waarom wachten op een overheid voor een herdenking of gedenkteken? Met zoveel mensen zou het toch niet moeilijk moeten zijn om op eigen initiatief dingen voor elkaar te krijgen.
Toch gebeurt het niet. Waarom eigenlijk niet?
.Mas Rob.
Als U dit bedoelt inz. ”de Javanen in Nederland”
dan hier de laatste gegevens van een project dat dit jaar afloopt.
Over het andere historisch besef daar vertel ik al meer dan 30 jaar over.
Wel dat alles nu verzwegen wordt in het museum ”Bronbeek ” en ”IHC”
http://www.vijfeeuwenmigratie.nl/term/Javanen%20in%20de%20polder/volledige-tekst
siBo
Je hebt gelijk Rob. Maar deze mensen waren blijkbaar te getraumatiseerd door hetgeen gebeurde in de Jappentijd en de direct daaropvolgende Bersiaptijd waarbij tig duizenden van hun familieleden op gruwelijke wijze zijn opgebracht tijdens deze Indonesische Jihad daaraanvolgend het verlies van nagenoeg alles wat hun lief was en hun geboortegrond en tot slot de strijd om zich in de Nederlandse maatschappij een plaats en een baan te verwerven. Voor politiek en deelnemen aan allerlei Indo belangenclubjes was blijkbaar geen tijd noch belangstelling wetende waar veel van die dingen toe geleid hebben.
Maar je hebt wel gelijk een oproep om gewoon met gelijk gezinden iets te ondernemen heeft tot nog toe bitter weinig animo opgeleverd. Dus de fout ligt niet bij de politiek maar bij ons zelf dat we jaaaren op de verkeerde mensen stemden.
Overigens niet iedereen heeft geschiedenis op hoger onderwijs nivo kunnen volgen, ook al zouden ze dat mss gewild hebben. Maar van volksvertegenwoordigers mag je toch wel verlangen dat ze ook eens aandacht aan de oudste al dan niet gekleurde Nederlands geboortige minderheidsgroep besteden die hun geboorteland hebben moeten ontvluchten of er domweg werden uit getrapt.
Huib
Goed idee om het gebrekkige historische besef in Nederland v.w.b. voormalig Nederlands-Indie op te pimpen. Waarom niet een begin maken met het proberen een en ander door te duwen op de lijst van Nederlands cultureel – immaterieel – erfgoed? Hoewel… dat is weer een wachten op een overheid.
http://www.unesco.nl/nationale-inventaris-immaterieel-erfgoed
Bersiap
Doodgezwegen is niet het juiste woord.
Het is niet weten, ver-van-mijn-bed, en het ook niet willen weten.
Dat gebeurt wel systematisch.
Nu speelt men in Soerabaya de strijd tegen de Engelsen na.
Men speelt niet de moorden op burgers. Dat oorlogje met de Engelsen is er zeker geweest en duizenden Indonesiërs zijn omgekomen. Ook vele burgers die gewoon thuis waren of elders zonder wapens en zonder strijdplannen .
Maar ja… als ik die foto zie waar kennelijk Bung Tomo wordt uitgebeeld… tjaaaa.. die man zat de moordlust flink op te zwepen en wordt alweer verheerlijkt als held.
Het is toch Bung Tomo die gespeeld wordt ?
Boeroeng zegt doodgezwegen is niet het juiste woord, maar het is niet weten, ver-van-mijn-bed en ook het niet willen weten.
A la bonheur… wil ik niet over redetwisten. Maar komt het dan niet op hetzelfde neer?
Bovendien van volksvertegenwoordigers en hun politieke partijen MAG je toch verlangen
dat ze het willen weten en zich op de hoogte stellen?
Zeker als ze regeringsverantwoordelijkheid hebben.
Nu lopen ze weer hard achter het nieuwe bericht over martelingen van een Indonesische man en verkrachtingen van een Indonesische vrouw. En uiteraard ziet juriste Zegveld daar weer de nodige pegels om Nederland hiervoor aan te klagen. Wat een toeval trouwens net na het bekend worden van de martelingen van jihadisten door de CIA om aan de weet te kunnen komen van daders of geplande terroristische aanslagen.
Hoeveel Ned.Indische mannen en vrouwen zijn gemarteld en verkracht en uiteindelijk wreed getjingtjangt?
Dat willen we dus niet weten.
Huib
Pak Boeroeng.
Geen zorgen er waren vele soorten ”helden”
Zelfs een Waterheld.
siBo
Vier Oranje-vorstinnen: een historische rondreis
Algemeen – Familiegeschiedenis – Politieke geschiedenis
Door: Bart Funnekotter
HN nr. 2/2005
Paleis Het Loo is in 1685 gebouwd in opdracht van koning-stadhouder Willem III. Het jaar ervoor had hij kasteel Het Loo (nu bekend als Het Oude Loo) gekocht en al snel besloten dat op het terrein van het slot een zomerpaleis moest komen. In 1685, het jaar dat als bouwjaar op de gevel staat, werden er vleugels aan het middendeel toegevoegd en werd een begin gemaakt met de aanleg van de tuinen. Wilhelmina’s vader Willem III mocht graag zwemmen in de vijvers in deze tuin, wat een van zijn kamerdienaars deed opmerken:
‘Sire, Uw vader was de Held van Waterloo,
U bent de Waterheld van Het Loo.’
http://www.indischerfgoed.nl/
O, er bestaat al een Stichting Indisch Erfgoed. Kan die niet wat meer op de voorgrond treden voor het historisch besef?!!
We weten het allemaal! Er niet over praten is doodzwijgen. Binnen het grootste deel van de Indische gemeenschap in Nederland! Hoeveel mensen uit onze Indische gemeenschap brengen tijdens hun reizen naar Indonesië een bezoek aan de erevelden? Om hormat te betuigen? Ik ben zo blij dat de Oorlogsgravenstichting tenminste nog zoveel zorg besteed aan onze bersiapslachtoffers. Als wij uit de Indische gemeenschap samen waren opgestaan was de reorganisatie van de herdenking op 15 augustus allang een feit. Jammer dat ik me een beetje te oud voel.
@ellen. ” Stichting Indisch Erfgoed. Kan die niet wat meer op de voorgrond treden voor het historisch besef?!! ”
Zo te lezen zijn ze niet passief. Winst voor A’doorn en omgeving en her en der in het land zijn er op verenigingsniveau vanuit generatie3 beslist cultuurbewaarders zijn die op beperkter schaal onze mengcultuur in ere houden.
“De Stichting Indisch Erfgoed werkt samen met de stichtingen en vereniging binnen de stichting Erfgoedplatform Apeldoorn en de stichting Indisch Herinneringscentrum.
Generaties, die op een of andere wijze een band hebben met het Indische erfgoed, vooral voor degenen in Apeldoorn en omstreken, maar ook van elders.”
“die op beperkter schaal onze mengcultuur in ere houden” Daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om in het openbaar hormat te brengen aan doden!
Gelukkig kunnen we binnenkort weer gaan genieten van de IS onthoofdingen op gijzelaars zoals reeds 70 jaar geleden al in Indonesia toegepast op onschuldige Indo’s, vrouwen en kinderen.
Lachen mannnn…….
Zonder die Gurkha’s die vochten als leeuwen om het tuig op een afstand te houden zouden er heel veel meer bersiap slachtoffers geweest zijn.
Ben het daarom met Pak Jos eens om ze naar den Haag te halen als erewacht tijdens de doden herdenking. Al worden de bersiap doden dan wel nog steeds systematisch letterlijk dood gezwegen zodat de jonge generaties er niets van af weet en wij vrienden met Indonesia kunnen blijven. En lekker op vakantie komen en vooral veel geld uitgeven. En dat neergehaalde vliegtuig op weg erheen? Collateral Damage.
De daders lachen zich ook rot over zo’n prachtig raket schot precies in de cockpit. Leuke dingen voor de mensen toch.
Spelen ze daar in Indonesia ook de moordpartijen vrolijk na op de honderd duizenden medeburgers en moeten wij daar dan ook om lachen?
Het is om te huilen.
Huib
Ik kan niet begrijpen dat Marjolein van Pagee meespeelt in zo’n rol.zonder de geschiedenis te kennen van de revolutie in Surabaya. Mijn grootvader is er afgeslacht en onthoofd teruggevonden in een massagraf in de achtertuin van de Arabier Baswedan. Hij had niets gedaan en was toevallig op bezoek bij kennissen, Ontkwam aan de moordpartij in de Simpang club maar werd in opdracht van de echte Bung Tomo vermoord op 27 oktober 1945.
Heer Parangrusak; mijn broer is ook met mede werking van Baswedan in die tijd afgeslacht; de datum weet ik niet; wel dat het op een zondag was.
Mijn Ouders gingen naar de Kerk en had mijn broer gewaarschuwd dat er een razzia plaats zou vinden.
Je zou zeggen: Wie niet luisteren wil, moet voelen.
Nou inderdaad al rennend kreeg hij zes kogels in zijn body en daarna in mootjes gehakt.
Herbegraven op Kembang Kuning op het Ereveld.
Dank dat U die Arabier nog heeft benoemd.
Mvg. Jos H Crawfurd.
Hartstikke leuk dat ik die heldendag heb meegemaakt. Met dank aan de Gurkha’s, ook de vele gesneuvelden, die mijn helden zijn geworden op mijn bevrijdingsdag, 10 november 1945.
“dat het voor het minder aangenaam kan overkomen” Het was voor mij een enorme aangename ervaring! Mede daardoor kan ik dit schrijven. Met hormat naar die Gurkha’s die nu in Nederland niet schijnen te mogen bestaan. Net zo min als de bersiapslachtoffers, Oma en twee tantes. En mijn moeder en zus die op die dag zijn gegijzeld. Wanneer krijgen we op 15 augustus bij het Indisch Monument een erewacht van Gurkha’s? Kun je zo uit Engeland laten overkomen. Onze heldendag!
Wat goed van U Heer Jan A Somers.
Zonder die Gurgha’s was de chaos niet te overzien, maar wiens fout is het om die helden verdomden te eren.
Af en toe zie ik ze wel ‘es in de binnenstad van Den-Haag en vertel het mijn vrienden hoe moedig ze geweest zijn in Surabaya; helaas mijn toehoorders kijken mij aan of ze water zien branden.
Heel jammer onze helden zijn nergens opgenomen in de schoolboeken; dus zo eerlijk is ons onderwijs ook niet.
Mvg Jos H Crawfurd.
Als ik mijn stad zie; krijg ik er heimwee van.
Huib dat naspelen en in werkelijk laten gebeuren; van wie hebben ze dat?
Goed voorbeeld doet goed volgen.
Ondanks dat mijn oudste Broer is afgeslacht door de mensen van toen; heb ik totaal geen rancune.
Wel naar de Jap die tot op heden heel sneaky met de mensheid omgaat.
Mvg. Jos H Crawfurd.
Hangt er van af of je die bloeddorstige tijd aan den lijve heb moeten ondervinden met dat gebral en die wapperende vlaggen. Maar natuurlijk is het vergelijkbaar met bv het vrolijk naspelen van de loopgraven oorlog, de landing in Normandie, de Atoombommen of de slag bij Waterloo
Ook de vrolijke tijden in de kampen kun je prima naspelen en het klootjesvolk met de nodige kwinkslagen vertonen. Verteringen graag graits.
Huib
Ik snap dat het voor het minder aangenaam kan overkomen, maar dat is toch op de eerste plaats in the eye of the beholder. De re-enactment betreft de gevechten tussen de nationalistische groepen en de Britse troepen. Het naspelen gaat niet over het leven in de kampen en niet over de bersiap moorden.
Dat is het leuke van oorlogen, revoluties e.d.: op een gegeven moment is men weer goede vrienden en wordt er gelachten. En in die tijd van vriendschap en lachen heb je dan een groep Indo’s dat erkenning, nabetaling enz wil. Degenen die weer vrienden zijn en lachen, kijken elkaar dan aan met een blik van: wie zijn dat, waar hebben ze het over, weten ze niet dat het allemaal allang voorbij is…
Ik denk dat je gelijk hebt Loekie.
@Loekie “op een gegeven moment is men weer goede vrienden en wordt er gelachten.”
Daar wordt verschillend over gedacht , dat naspelen brengt de ernst van een oorlog vooral dichterbij de jongeren.
* Een gasmasker moet je voelen’
Van films en games krijgen jongeren de indruk dat oorlog iets romantisch en heldhaftigs is. Jonge leraren geschiedenis leven zich in een Belgisch museum in hoe het echt was, in de loopgraven van de Eerste Wereldoorlog.
http://www.volkskrant.nl/dossier-archief/een-gasmasker-moet-je-voelen~a3275587/
Het zijn niet alleen Indo’s die nabetaling of schadeloosstelling willen. Wat te denken van de uitgekeerde schadeclaims die nimmer bij de weduwes terecht zijn gekomen?
Of slechts een zeer kleine fooi voor de moeite.
Huib
Een deja-vu Erlebnis bekruipt me bij het zien van deze nagespeelde beelden.
Krijg koude rillingen van de bloeddorst die er van af druipt.
Huib
Ik kan me voorstellen dat de toespraak van Bung Tomo is verbonden met nare herinneringen.
Maar voor de rest zie ik die bloeddorst niet zo. Ik zie enkel plezier in re-enactment (het naspelen van historische veldslagen). Iedereen speelt zijn rol en daarna napraten onder het genot van een hapje en een drankje….
Bung Tomo had het in zijn tirades toch ook regelmatig over bloed en strijden tot de dood.
Die man stimuleerde bloeddorst.
Maar die lui die je op het filmpje ziet, zijn toch verre van bloeddorstig?
Rob, ik had het niet over de acteurs. Maar toendertijd was Bung Tomo medeschuldig aan het geweld op burgers door zijn ophitsen van de emoties.
Misschien interessant om een vergelijking te maken met oorlogsspeeches van Churchill, Hitler en Bung Tomo.
Niet de tekst vergelijken….maar over de nonverbale boodschap. Lichaamstaal, stemverheffing, publiek ophitsend.
Churchill ( ook geen lieverdje met een plan voor gas op Duitse steden gooien, ging niet door) lijkt mij het meest ingetogen. Wel sterke teksten, maar geen gewelddadige haat oproepend.
Nonverbale boodschap, Boeroeng?
Slechts weinigen zagen Bung Tomo: zijn speeches werden verspreid via de radio. De lichaamstaal speelde geen rol, de emotie en felheid natuurlijk wel.