‘Troostmeisje’ op cover Japans magazine

Troostmeisjes-op-cover-Days-Japan-265x331Historiek,net:
De Nederlandse fotograaf Jan Banning portretteerde enkele jaren geleden verschillende troostmeisjes, vrouwen die tijdens de Tweede door de Japanse bezetter tot prostitutie werden gedwongen. Foto’s die hij maakte zijn recent gepubliceerd in het Japanse tijdschrift Days Japan. Een van de foto’s siert zelfs de cover van het blad.

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

101 reacties op ‘Troostmeisje’ op cover Japans magazine

  1. Paul Vermaes zegt:

    Welke Japanse militair had getroost willen worden door het meisje op de cover van Days Japan?

  2. Griselda Molemans zegt:

    Dankzij lachwekkende reacties zoals die van de heer Vermaes blijven de levenslange gevolgen van de Japanse structurele dwangprostitutie verborgen. Zowel in Nederland als in Japan. Laat staan dat de exacte getallen van misbruikte meisjes en vrouwen in de archipel (Nederlands, gemengdbloedig en inheems-Indonesisch) nog steeds niet naar buiten gebracht zijn.

    • Paul Vermaes zegt:

      @Mw. Molemans, De aandacht voor wat er in het verre verleden is gebeurd kan de aandacht voor de troostmeisjes die op het ogenblik worden uitgebuit in Indonesië overschaduwen. De meisjes worden als maar jonger tot prostitutie gebracht. Pria punya selera! is het motto in Indonesië.

      • Hans Boers zegt:

        Meneer Vermaes, wat u ook probeert te vergoelijken aan uw respectloos comment van 28 september 2014 om 09:03, het is en blijft een waardeloze rotopmerking uwerzijds. Een excuus uwerzijds naar eventuele nazaten van deze dame op de cover en naar mede lezers/lezeressen op deze site, zou gepast zijn.

        Ter verduidelijking: Ik heb 2 vrouwelijke familieleden gehad, die slachtoffer waren van de sexuele nooddruft der Japanse soldaten.

        En voor de rest apies met u en uw pisang busuk commentaar.

        • bo keller zegt:

          Pria punya selera! is het motto in Indonesië.
          Dat U dit op Indisch4Ever plaatst,geeft mi. wel hoe U
          volkomen respectloos tegenover deze ongelukkigen denkt.
          Weet U welke leeftijd bijv. de diverse meisjes hadden.
          Een excuus uwerzijds naar eventuele nazaten
          van deze dame op de cover en naar mede lezers
          /lezeressen op deze site, zou gepast zijn. Dat
          ben ik met de Heer H.Boers volkomen eens.
          siBo

      • Griselda Molemans zegt:

        Hoe spel je hypocrisie in het bahasa Indonesia?

        • Pierre de la Croix zegt:

          Gampang dese: Hipokrit.

          Overigens niet van het Nederlands afgeleid, maar uit het Latijn.

          Pak Pierre

        • Lance zegt:

          Ik bedoelde hypocrisie in het Westen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Er zijn overal hypocrieten.

          Pak Pierre

        • P.Lemon zegt:

          @ G. Molemans ….hypocrisie in het bahasa Indonesia :
          Behalve hipokrit, staat in de Kamus : hypocrisie = kemunafikan en schijnheilig = bermuka muka

        • Lance zegt:

          Indonesiërs begrijpen het woord hypocrisie wel of je het nu in het Nederlands of in het Indonesisch schrijft. Een beetje indo heeft natuurlijk ook een kamus bahasa indonesia-belanda of een kamus bahasa belanda – indonesia in het bezit. Het ís wel zo handig voor op vakantie.
          Het raadplegen van de google-translator wil ook wel helpen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          In mijn Kamus (een beetje Indo heeft die inderdaad) staat ook nog “orang yang suka berpura-pura”. Maar ik vond “hipocrit” wel zo kernachtig en overduidelijk voor beide partijen en zelfs voor een verdwaalde Romein.

          Was het meisje hypocriet over wie werd (en misschien nog wordt) gezongen:

          Poera-poera tidak taoe
          Beloon ditanjak soedah maoe ………..

          of was ze alleen maar perlehen, maloe-maloe koetjing, zoals het in vroeger tijden van meisjes op prijs werd geapprecieerd?

          Pak Pierre

    • Mas Rob zegt:

      In de jaren negentig heeft de Nederlandse regering een inventarisatie van Nederlandse archiefstukken laten uitvoeren naar de aard en omvang van de Japanse dwangprostitutie waarvan Nederlandse (totok en indo) vrouwen het slachtoffer waren.

      In 1994 werden de resultaten aan de Tweede Kamer gepresenteerd: http://resourcessgd.kb.nl/SGD/19931994/PDF/SGD_19931994_0006526.pdf

      Wat betreft het aantal gevallen van gedwongen prostitutie binnen de Europese bevolkingsgroep staat het volgende in de inventarisatie:
      ” Resumerend leidt het onderzochte materiaal derhalve tot de conclusie
      dat er binnen de groep van tweehonderd tot driehonderd Europese
      vrouwen die werkzaam zijn geweest in Japanse legerbordelen in
      Nederlands-lndië, ten aanzien van ongeveer vijfenzestig vrouwen buiten
      kijf staat dat er sprake is geweest van gedwongen prostitutie.”

      • bo keller zegt:

        Mas Rob,
        Wat ik en anderen toen hadden waargenomen was verschrikkelijk.
        De dwang werd aan een iedere vrouw aanwezig in het Kamp opgelegd
        en naderhand in erbarmelijke omstandigheden bij duizenden,
        vrouwen en kinderen , in de gevangenis gemikt.
        ik heb zelf daarvoor een ellendig JAAR in deze gevangenis gezeten
        En kan het wel indenken,dat enkele dames deze ellende
        niet meer aankonden.
        Voorheen was er gevochten en zeker honderden dames liepen
        met een stuk houten knots rond en stonden voor HUN meisjes.
        Ook toen er enkele meisjes in de rijdende bus zaten werd de
        chauffeur er uit geslagen.
        De wanhoop en ik hoop dat we het nooit meer zullen meemaken.
        En bij het lezen van de kille cjifers van het verslag uitgebracht
        na jaren her gaat bij mij effe de knop om.
        siBo
        .

      • Lance zegt:

        Mas, Rob, misschien een gevoelige vraag: hoe is het relatief laag aantal Nederlandse vrouwen, vergeleken met de Aziatische te verklaren?
        De Japanners keken toch neer op blanken?

        • buitenzorg zegt:

          Het onderzoek spreekt van ‘Europese’ vrouwen, dus inclusief Indo-Europese vrouwen. Het zegt niets over het totale aantal prostituees, omdat daarvan gegevens ontbreken. Het zegt dus ook niet of er relatief meer of minder Europese vrouwen in deze sector werkzaam waren. We echter aannemen dat het aantal blanke Nederlandse vrouwen relatief laag was, omdat deze vrouwen vanaf begin 1943 allen geinterneerd waren, en recrutering daardoor lastiger.

        • bo keller zegt:

          troostmeisjes – VPRO
          http://www.vpro.nl/zomergasten/achtergronden-fragmenten-2012/troostmeisjes.html
          Over het woord troostmeisjes kan ik me trouwens nog steeds kwaad maken. …. Volgens een officieel rapport van enkele jaren na de oorlog zijn 65 van hen
          siBo

      • Griselda Molemans zegt:

        Het is een inventarisatie van blanke Nederlandse vrouwen. Gemengdbloedige en inheemse vrouwen tellen niet mee voor de Nederlandse overheid.

        • Mas Rob zegt:

          Waar baseert u zich op in uw aanname dat de inventarisatie louter over blanke Nederlandse vrouwen zou gaan? Zie ook Buitenzorg’s reactie van 1 oktober om 11.06.

        • bo keller zegt:

          Ex-premier Murayama is tevens de eerste president van het Asian Women’s Fund, dat een documentatiesite heeft.
          Op deze site staat uitvoerig vermeld welke incidenten met dwangprostitutie er zijn geweest en wie daarvoor verantwoordeljk was. In het geval van Nederland zijn er bijvoorbeeld na de oorlog processen geweest.

          Daarbij werd één militair, major Okada, door het tijdelijk bijzonder gerechtshof in Batavia (nu Djakarta) op 14 februari 1948 ter dood veroordeeld, terwijl er 13 andere officieren tot gevangenisstraffen werden veroordeeld van 3 tot 20 jaar – alle wegens betrokkenheid bij dwangprostitutie.

          Het japanse ministerie van buitenlandse zaken vermeldt op zijn site een aantal documenten die op deze prostituie en op het Asian Women’s Fund betrekking hebben, zonder enige reserve of enig voorbehoud.

          Uit Nederland hebben zich eind jaren ’90 in totaal 78 vrouwen zich aangemeld bij het fonds en medische of maatschappelijke steun ontvangen.Dit project werd in 2001 beëindigd. Op Java waren er volgens de documenten van het AWF 6 plaatsen met Japanse militaire bordelen, en zijn 300 tot 400 Nederlandse en/of Indonesische vrouwen daarbij onder dwang betrokken geweest.
          siBo

        • P.Lemon zegt:

          @Bo Keller “het Asian Women’s Fund, dat een documentatiesite heeft.
          Op deze site staat uitvoerig vermeld welke incidenten met dwangprostitutie er zijn geweest ”

          Na te lezen op :
          * Women made to become Comfort Women
          – Philippines
          – South Korea
          – Taiwan
          – Netherlands
          – Indonesia
          – Other countries
          http://www.awf.or.jp/e1/index.html

          After the war, a BC-level court martial brought to trial the Japanese military officials who forced the Dutch in the camps to be sent to comfort stations. Of the 13 individuals accused in relation to the Semarang Incident, the Batavia Temporary Court Martial on February 14, 1948, sentenced Army Major Okada to death. Eleven others were sentenced to prison terms ranging from two to twenty years. Prosecutors did not succeed in convicting anybody in relation to the Muntilan case, which ended in acquittal.

          Court records of the Semarang Incident have survived, and the Dutch Government commissioned a study of Dutch government documents on the forced prostitution of Dutch women at the Dutch East Indies under Japanese occupation(Full Text see). According to the published report , 200 to 300 Dutch women worked at Japanese military brothels, of which “some sixty five were most certainly forced into prostitution.”
          http://www.awf.or.jp/e1/netherlands.html

        • Paul Vermaes zegt:

          @P.Lemon: “…According to the published report , 200 to 300 Dutch women worked at Japanese military brothels, of which “some sixty five were most certainly forced into prostitution.”

          Dit bedoelde ik nou met de kwalificatie afgezaagd onderwerp: Het aantal misbruikten officieel vastgesteld op 14 februari 1948 en nadien elk jaar weer de Japanse overheid om erkenning van schuld en financiële genoegdoening vragen. Met mensen als Keller en Molemans gaan we nog 100 jaar door.

        • eppeson marawasin zegt:

          @@Paul Vermaes zegt: 4 oktober 2014 om 06:37 @P.Lemon: “…According to the published report , 200 to 300 Dutch women worked at Japanese military brothels, of which “some sixty five were most certainly forced into prostitution.”
          Dit bedoelde ik nou met de kwalificatie afgezaagd onderwerp: Het aantal misbruikten officieel vastgesteld op 14 februari 1948 en nadien elk jaar weer de Japanse overheid om erkenning van schuld en financiële genoegdoening vragen. Met mensen als Keller en Molemans gaan we nog 100 jaar door.@@

           @Afgezaagd onderwerp@
          — Die Welt, 15 mei 2013: ‘Eines der wichtigsten Symbole, an denen sich Kriegsschuld und -deutung festmachen, heißt “Trostfrauen”. Hinter diesem Euphemismus verbergen sich die Schicksale von 200.000 bis 300.000 Frauen, die während des Weltkriegs zur Arbeit in Bordellen der japanischen Armee gepresst wurden. Die meisten dieser Sexsklavinnen stammten aus China und Korea, aber auch auf den Philippinen, in Indonesien, Burma und Malaysia zwangen die Besatzungstruppen Frauen, ihnen zu Diensten zu sein. Auch Fälle von Australierinnen oder Niederländerinnen wurden bekannt.‘

           @Vastgesteld op 14 februari 1948@
          — Die Welt, 15 mei 2013: ‘Erst in den 90er-Jahren fanden japanische Regierungen Worte einer Entschuldigung für die Opfer, denen die geforderten Entschädigungen aber bis heute verweigert werden. In jüngster Zeit – und parallel zum Streit um die Diaoyu-Inseln – mehren sich die Wortmeldungen von Politikern, auch diese Positionen zu überdenken.‘

          Prime Minister Tomiichi Murayama “On the occasion of the 50th anniversary of the war’s end”
          (15 August 1995)
          [QUOTE]
          –During a certain period in the not too distant past, Japan, following a mistaken national policy, advanced along the road to war, only to ensnare the Japanese people in a fateful crisis, and, through its colonial rule and aggression, caused tremendous damage and suffering to the people of many countries, particularly to those of Asian nations. In the hope that no such mistake be made in the future, I regard, in a spirit of humility, these irrefutable facts of history, and express here once again my feelings of deep remorse and state my heartfelt apology. Allow me also to express my feelings of profound mourning for all victims, both at home and abroad, of that history.
          Now, upon this historic occasion of the 50th anniversary of the war’s end, we should bear in mind that we must look into the past to learn from the lessons of history, and ensure that we do not stray from the path to the peace and prosperity of human society in the future.
          [UNQUOTE]

           @Met mensen als Keller en Molemans gaan we nog 100 jaar door@
          — Die Welt, 15 mei 2013: Wie leicht die unaufgearbeitete Erinnerung an den Zweiten Weltkrieg im Pazifik einen neuerlichen Waffengang provozieren könnte, zeigen die Muskelspiele zwischen China und Japan um ein paar unbewohnte Inseln im Chinesischen Meer. Denn es kommt nicht von ungefähr, dass sich die nationalistische Rhetorik besonders an Jahrestagen überschlägt. So gingen zum 75. Jahrestag des Nanking-Massakers im Dezember 2012 in zahlreichen chinesischen Städte die Schaufenster japanischer Geschäfte zu Bruch.

          BRON:
          http://www.welt.de/geschichte/zweiter-weltkrieg/article116209078/Sexsklavinnen-als-Motivation-fuer-Japans-Soldaten.html

          e.m.

  3. Janny Beekwilder zegt:

    Goed dat er eindelijk aandacht voor komt in Japan.

    • Lance zegt:

      Dit is een foto van een Javaanse vrouw; hoeveel Nederlandse vrouwen werden door de Japanners gedwongen?

      • P.Lemon zegt:

        @Lance “hoeveel Nederlandse vrouwen werden door de Japanners gedwongen?

        De bordelen werden in het Engels als ‘comfort houses’ aangeduid, huizen van troost. Het aantal vrouwen dat op deze manier gedwongen werd om verkrachtingen te ondergaan is moeilijk te schatten, 50.000 is wel de laagste schatting.
        Het aantal Nederlandse troostmeisjes wordt op 400 geschat.
        http://deoorlog.nps.nl/page/mappen/780444/%27Troostmeisjes%27?afl=7&d=780442

        • Boeroeng zegt:

          Er staat niet bij of die 50.000 geldt voor de Indische archipel of voor alle bezette gebieden van Japan.
          Er zijn schattingen van 200.000 Koreaanse vrouwen , meest tot ‘comforting’ gedwongen.

          Met dit laatste kun je wel zeggen dat seksslavernij geïnstitutionaliseerd was in het Japanse leger, in de bezette gebieden Korea eo zeker.
          Andere schattingen noemen 20.000 Indonesische vrouwen. Als het zoveel is, dan is het geïnstitutionaliseerd te noemen.
          Misschien niet door het opperbevel opgezet, maar zeker wel wisten ze het en werd het gedoogd.

        • Surya Atmadja zegt:

          Volgens wiki Indonesia * , hadden Dr Hirofumi Hayashi van Universiteit Kanto en Dr Ikuhita Hatta van Universiteit Nihon de Jugun Ianfu verschillende achtergronden , Japans 40% ,Korea 20%, Chinees 10% , diversen* 30%.
          Aantallen tussen 20-30.000
          Bij diversen* o.a Indonesia, Malaysia, Filipinen, Birma, Indo , Korea, China, Thailand , Vietnam, India , Pacific eilanden etc.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Tja …. wat maken hier aantallen uit? Duizend Javaanse vrouwen, 20 Nederlandse of omgekeerd – wat dan, wat heb je aan die cijfers?

        Het gaat er m.i. in de eerste plaats om of het fenomeen “troostmeisjes” geïnstitutionaliseerd was binnen het hele toenmalige Japanse leger of dat het ging om initiatieven van plaatselijke commandanten, die hun mannen tevreden moesten zien te houden en die, ook dat is mogelijk, liever niet zagen dat ze de kampongs zouden ingaan en geslachtsziekten zouden oplopen.

        Hiermee wil ik op geen enkele wijze het lot van de troostmeisjes bagatelliseren en/of ridiculiseren. Eén troostmeisje, ongeacht nationaliteit, zou al één te veel zijn.

        Ik probeer alleen wat nuance aan te brengen in wat er over die troostmeisjes en hun lot is gezegd en geschreven. Wie waren uiteindelijk verantwoordelijk, de Tenno himself of de Japanse opperbevelhebber of de plaatselijke commandanten? Is bekend dat commandanten binnen hun eigen legerorganisatie werden gestraft omdat zij een bordeel onderhielden of gedoogden?

        Pak Pierre

        • bo keller zegt:

          Misschien ben ik wel een van de laatst overgebleven personen,
          die dit alles (beperkt gebied” Padang”) nog mee had gemaakt.
          En net wat Pak Pierre aanhaalde het gaat niet om de aantallen
          Ook de familie .kennissen waren er bij betrokken ,en hoe
          werden deze dames vernederd en murw gemaakt,
          Onbeschrijfelijk wat de Jap als drukmiddel aanwendde tot
          in de enkels in de stront en geen enkel privilege en daarbij
          om het moreel van dames en kinderen te breken
          met duizenden in een gevangenis gemikt ,die voor
          pakweg 200 gevangenen bestemd waren.
          En vergeet nooit ,dat nadien toen de oorlog over was
          deze afgedwongen slavinnen ,door ons (!) met de nek
          werden aan gekeken ook de toen verwekte kinderen
          Is dat soms de Schijnheiligheid .
          siBo

  4. Peter van den Broek zegt:

    Hypocrisie komt dus niet uit het Latijn maar gewoon uit het Grieks dwz hipokrites wat veinzer of toneelspeler betekent maar dat wisten we al.

    Dhr de la Croix valt in herhalingen, stelt onnodige vragen want ongeveer 2 jaar geleden naar aanleiding van de fototentoonstelling in Rotterdam over de Troostmeisjes maar nav de woorden van de burgemeester van Osaka is uitvoerig gediscussieerd over de structurele betrokkenheid van het Japanse militaire en burgerlijke gezag bij de gedwongen prostitutie, uit onderzoek komt een bevestigend antwoord, dat moet ook wel want het vereist toch enige organisatie om Koreaanse vrouwen onder dwang door heel Zuid-oost Azië en wel in oorlogstijd te transporteren

    • P.Lemon zegt:

      “Hypocrisie komt dus niet uit het Latijn”…
      Dwz …Niet alleen uit het latijn volgens:
      J. de Vries (1971), Nederlands Etymologisch Woordenboek
      hypocriet m. < fra. hypocrite ‘huichelaar’ < lat. hypocrita ‘huichelaar, toneelspeler’ < gr. hypokritḗs ‘droomuitlegger, toneelspeler
      http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/hypocriet

      Dhr de la Croix valt in herhalingen …?

      Maar bv Op https://indisch4ever.nu/2013/06/22/troostmeisjes-11/ vond ik onder de 49 reacties geen commentaar v dhr P dela X.

      • eppeson marawasin zegt:

        Dag Pak Lemon, tja … ‘argumentum ad hominem’ is wel Latijn. Ik denk gewoon een gevalletje Grieks ‘tu quoque’. (By the way) grenst Griekenland in het Noordoosten niet aan eh … eh …

        e.m.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Ach ja meneer Van den Broek,

      Met het ouder worden haal ik Grieks en Latijn steeds vaker door elkaar. Dat ik in herhalingen val is eens te meer een aanwijzing dat de voortschrijdende dementie mij parten gaat spelen. Tijd dat ik mij bij de dokter vervoeg voor een nieuwe SWOT-analyse.

      Ik was het dus bijna vergeten, maar hoe staat het eigenlijk met de uwe die u – ik geloof alweer een jaar geleden, maar ook hier kan ik door Alzheimer volkomen de plank misslaan – zou loslaten op het bestuur van het IHCB-museum? U leek mij toen heel zelfverzekerd over het beoogde eindresultaat.

      Pak Pierre

  5. Peter van den Broek zegt:

    In mijn vakantie in Lulgrije heb ik wel wat Griekse cultuur, dus geen eten de revue laten passeren , daarom kwam ik op de herkomst van het woord hypo..crisie.. van oorsprong Grieks, hoe oud is die cultuur in vergellijking met de latijnse laat staan franse cultuur dhr Lemon, ik het over DE oorpsrong en niet in welke cultuur het woord ook voorkomt, dit onderscheid dient voor een goed begrip wel gemaakt wordn. Bijna 30 jaar geleden was ik erg onder de indruk van de tentoonstelling Het goud der Thraciers en nu liep ik over de grond waar deThraciers geleefd hebben, daardoor voel ik mij wel verwant met de Westerse cultuur

    Wat de herhalingen betreft… bij elke discussie over troostmeisjes wordt door revisionisten (ook wel de goedpraters) steeds weer een element ter discussie gesteld en als dan over nuances gesproken wordt dan is het wel opletten geblazen , degene heeft ofwel het onderwerp bewust verkeerd bestudeerd ofwel probeert weer iets van de Japanners goed te praten. Wie in de militaire hierarchie verantwoordelijk was is niet relevant want ik denk dat ook de hogere officieren zich lieten troosten (ander woord voor kinderverkrachting) of betaalden die gewoon de hoeren?

    En dhr Marawasin: U die zich zo parmantig bedient in vele talen: welke drogreden wordt door de dhr de la Croix gebruikt , wat voor argumentatieschema wordt gebruikt in Uw gevalletje Grieks ‘tu quoque, ik ben daar wel benieuwd naar!!! Op Uw antwoord zal ik uitleggen waarom Uw verwijzing naar argumentum ad hominem misplaatst is. maar Uw opmerking aangaande Griekenland wel argumentum ad hominem is. Let op Uw en mijn woorden.

    • eppeson marawasin zegt:

      Dag heer Van den Broek, hartelijk welkom. Wat een genoegen dat u zich weer volop in het feestgedruis stort. Maar had u naar goed Indo-gebruik niet eerst ‘Dag Allemaal’ moeten groeten. Mogelijk op de laaste dag de yoghurt niet goed gevallen. Nah ja, als het daar bij blijft …

      Dat u zich mengt in het tweegesprek tussen de heer Lemon en ondergetekende beschouw ik persoonlijk als een hele eer; teveel zelfs. Ik ken mijn plaats; ik weet mij een weledelgeleerde heer voor mij, namelijk drs Dirk Teeuwen Msc die na minstens 60 dagen nog steeds op antwoorden casu quo reacties van u wacht op veel prangerder vragen dan u hierboven stelt.

      Ik stel u derhalve beleefdheidshalve voor, doet u drs Teeuwen maar eerst. Met uw voorgaande bijdragen, de allereerste twee na uw vakantie -waarvan ik wil hopen dat u er uitgerust en fit van bent teruggekeerd- hebt de warming up inmiddels wel weer achter de rug.

      Nogmaals welkom en succes!

      e.m.

    • P.Lemon zegt:

      @Hr vdenBroek “Grieks, hoe oud is die cultuur in vergellijking met de latijnse”
      Dus stokoud … “Bijna 30 eeuwen wordt er Grieks geschreven”
      Maar …Het Grieks (Ελληvικά) is een talenfamilie van de Indo-Europese talen. Het werd door de Achaeërs naar Griekenland gebracht rond 1700 voor Christus. En de oudste Latijnse tekst dateert vermoedelijk uit de 7e eeuw v.Chr. Het zijn enkele woorden ingegrift op een kledingspeld, de zogeheten Fibula van Praeneste.
      http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/taal/oud-latijnse-taal.325218

      Het antwoord blijft dan m.i. open op de vraag of het de Romeinen(latijn) zijn of de Grieken(geimporteerd grieks) die het huichelwoordje voor het eerst optekenden.

  6. γνῶθι σεαυτόν. (Op zijn Indisch: Jan Bandul) zegt:

    Λόγος δυνάστιν μέγας εστίν / Het woord is een machtig heerser.

  7. bo keller zegt:

    Ik weet er ook één ,en voor velen zonder vertaal balk
    te begrijpen.
    LIDAH TAK BERTULANG
    siBo

  8. eppeson marawasin zegt:

    Lidah Lidah Fair 27 mei – 7 juni 2015 😉

    e.m.

  9. buitenzorg zegt:

    En zó gaan we – zoals steeds – van een serieus onderwerp naar een kwinkslag. Ik denk dat de heer Vermaes dat ook zo had bedoeld. Zonder serieus te zijn. Had hij het serieus bedoeld, dan had hij zich waarschijnlijk verontschuldigd. Maar nee, omdat hij (heel even) schreef wat hij dacht, weet hij nu niet meer hoe te reageren. Een ‘faux pas’ (Grieks ken ik niet) met struikelpijn. Zou ik ook hebben.
    Ik hoop dat Ajax wint van Nicosia.

    • Paul Vermaes zegt:

      @Buitenzorg,
      Breek me de bek niet open. Het onderwerp van Japanse troostmeisje was twintig jaar geleden misschien interessant, maar nu een afgezaagd onderwerp. Ik kon en kan me niet voorstellen dat het Japanse leger wèl en andere legers niet legerbordelen runden.
      Toen de krijgsgevangenen (Japan, Thailand) weer vrij waren ging het KNIL zich hergroeperen in Bangkok en in Manilla. Zij mochten niet naar Indië omdat Mountbatten deze KNIL-lers te onbekwaam achtte voor inzet in Indonesië. In die wachttijd werd veel misbruik gemaakt van meest jonge prostituees door onze jongens (hun eigen opschepperijen). Vanuit Manilla gingen de KNIL-lers passagieren in Hongkong. Het KNIL had een welzijnsdienst. Er werden dansfeesten georganiseerd voor de officieren, de onder-officieren en voor de soldaten. De welzijnsdienst zorgde niet voor militaire bordelen, de dienst zorgde wel voor dansmeisjes.
      De Britten in 45/46 hadden dacht ik ook geen militaire bordelen. Hun welzijsdienst organiseerde ook dansfeesten voor de manschappen.
      Waarom zou het Japanse leger wel bordelen hebben?
      Een andere vraag die mij hindert is hoe fotograaf Jan Banning die Indonesische troostmeisjes heeft kunnen opsporen?
      In vergelijking met de troostmeisjes uit de Japanse tijd (qua aantal en qua behandeling) is het lot van miljoenen jonge en steeds jongere meisjes in Indonesië nu en destijds in Nederlands-Indië, veel droeviger. De verhalen van Indo kennissen over hun buaya-tijd liegen er niet om. Als het forum het aandurft dan zou ik een openhartige discussie willen openen over de Indo buaya’s.

      • Boeroeng zegt:

        Paul, schrijf maar een stuk over indo-buaya’s. Dan publiceer ik het als gastpikirans .
        Maar je ontkent dus de sexslavernij van het Japanse leger ?
        Je opmerking over deze Indonesische vrouw was beledigend . Je kunt ook die slavernij ontkennen zonder iemand te beledigen.


        http://www.mekainkorea.com/?tag=comfort-women

        • Paul Vermaes zegt:

          @Boeroeng: Ik, Paul Vermaes, ontken niet dat legers, ook het Japanse leger, zich schuldig hebben gemaakt aan sexslavernij. Ik ben ook geen holocaust ontkenner.
          Maar ik wil nogmaals onder de aandacht brengen:
          In vergelijking met de troostmeisjes uit de Japanse tijd (qua aantal en qua behandeling) is het lot van miljoenen jonge en steeds jongere meisjes in Indonesië nu en destijds in Nederlands-Indië, veel droeviger.

      • bo keller zegt:

        Och-och gewoon weg om kassian mee te krijgen hoe meneer
        zich in allerlei vreemde uitlatingen wringt en hoe meneer
        vooral de Indo en de Boeaja verhalen er bij sleept.
        Wat een smeerlappen van deze onbekwame KNIL-lers om
        hun wachttijd jonge prostituees te misbruiken . en nog wel
        van Manilla tot Hongkong. mss. wel met medewerking van
        de Welzijnsdienst.
        Gelukkig trekt meneer zich het lot van miljoenen jonge
        en steeds jongere Indonesische meisjes aan nu in
        Indonesie en voorheen in Nederlands-Indië .Boléh di Chek!
        En zo gaat meneer verder in plaats van een pas op de
        plaats te maken en met schaamkaken je excuses aan
        te bieden en in het bijzonder aan deze dames.
        siBo

        • Paul Vermaes zegt:

          @Bo Keller, Als je werkelijk kassian wilt krijgen met reactie van een ervaringsdeskundige dan moet u uw bewering nogmaals lezen:

          quote
          Onbeschrijfelijk wat de Jap als drukmiddel aanwendde tot
          in de enkels in de stront en geen enkel privilege en daarbij
          om het moreel van dames en kinderen te breken
          met duizenden in een gevangenis gemikt ,die voor
          pakweg 200 gevangenen bestemd waren.
          En vergeet nooit ,dat nadien toen de oorlog over was
          deze afgedwongen slavinnen ,door ons (!) met de nek
          werden aan gekeken ook de toen verwekte kinderen
          Is dat soms de Schijnheiligheid .
          siBo
          unquote

          Als u denkt dat u zomaar goedkoop succes wil boeken door de Japanners iets aan te smeren, dan vergist u zich in het kritisch oordeel van anderen.

        • eppeson marawasin zegt:

          [QUOTE]
          Ruud Thea Bisenberger zegt: 13 januari 2014 om 17:06
          Tony Marano, you should choose a different career. You look like a joker!! Many Dutch women in Camp Moentilan where my mother and her sister were, begged the Kempetai if they could take the place of the innocent young girls they had lined up to take away to these brothels. Jane Ruff O’Herne was one of them. My mother and her sister were raped by these monsters who called themselves Nippon Officers of the imperial Japanese Army.What is wrong with you, these girls were so afraid they did not know what to believe anymore.That bag thing you are doing is disgusting.You should keep it on your head, because your head makes me puke. I hope there will appear a lot more statues throughout the whole world. Japan has never admitted their atrocities so why should they admit that they took these girls with false promises, and raped them.Pleas get your facts strait.
          [UNQUOTE]

          BRON: https://indisch4ever.nu/2014/01/04/call-to-remove-comfort-women-statue-in-california/

          e.m.

      • Griselda Molemans zegt:

        Journaliste Hilde Janssen is de archipel doorgetrokken samen met fotograaf Jan Banning en heeft een groot aantal Indonesische slachtoffers weten op te sporen. Haar boekpublicatie heet ‘Schaamte en onschuld’.

        En nee, mijnheer Vermaes, de Britten, Fransen en Australiers exploiteerden geen legerbordelen. Engelse, Franse, Australische en Amerikaanse vrouwen zijn misbruikt in Japanse bordelen in respectievelijk Birma, Thailand, Vietnam, de Filippijnen en Papoea Nieuw-Guinea. En in Hollandia en op Biak. Probeer daar maar ‘ns “een openhartige discussie over te voeren”. Simpel en alleen op basis van bewijsmateriaal in plaats van onnozele, aanmatigende aannames.

  10. Peter van den Broek zegt:

    Wat dhr Paul Vermaes zich wel of niet kan voorstellen, stelt al weinig voor: hij zegt : Ik kon en kan me niet voorstellen dat het Japanse leger wèl en andere legers niet legerbordelen runden. Dat is dus geen feitenrelaas maar de luchtige voorstelling van dhr Maes, mag ik me even voorstellen , ik stel niks voor .

    Dhr Mars vergeet (eufemisme) dat Troostmeisjes meestal minderjarigen waren die gedwongen werden sexuele omgang te hebben met Japanse soldaten, als dhr Maes dat vergelijkbaar vindt met bordelen, dan hapert er wat aan het voorstellingsvermogen van hem, maar dat heb ik al gezegd!

    Zijn vergelijking met Indonesische meisjes plaats ik onder het pijnlijke hoofdstuk van leedvergelijking maar dat argument misbruikt hij wel door geen oordeel over de troostmeisjes. te vellen. Wel neemt hij zijn toevlucht om over te stappen op een ander onderwerp wat zijn voorstellingsvermogen ook weer te boven gaat of spreekt hij uit ondervinding,, het woord proefondervindeljjk krijgt in dit verband wel een exotische , nee erotische nasmaak

    • Paul Vermaes zegt:

      @Peter van den Broek, wilt u nogmaals kijken naar wat ik schreef:
      “Ik kon en kan me niet voorstellen dat het Japanse leger wèl en andere legers niet legerbordelen runden.”
      Is uw reactie op deze zin niet een beetje verward?

      • bo keller zegt:

        Paul Vermaes zegt:
        1 oktober 2014 om 10:41
        Als u denkt dat u zomaar goedkoop succes wil boeken door de Japanners iets aan te smeren, dan vergist u zich in het kritisch oordeel van anderen.

        Wat kan meneer zich in allerlei bochten wringen.
        Deze Vrouwen en Kinderen van jong tot oud hadden
        dit allemaal moeten ondergaan.
        Maar blijft het excuus ?
        siBo

      • P.Lemon zegt:

        @P.Vermaes “…en andere legers niet legerbordelen runden.”

        Nee niet nodig want het ‘ probleem ‘ loste zich alsvanzelf op :

        Patrick Buissom in The Times: “…het lichaam is het enige te hergebruiken, onuitputtelijke geldmiddel.”
        Ook de mythe dat de Franse hoeren de eersten waren die in 1940 verzet pleegden toen de Duitsers kwamen binnenmarcheren, wordt doorgeprikt. Een leugen. De Duitsers waren zeer welkom in de bordelen. Nog eens 100.000 Parisiennes werden parttime hoer.
        http://www.leugens.nl/2008/05/28/met-seks-de-tweede-wereldoorlog-door/

        • Paul Vermaes zegt:

          @P.Lemon: Dank voor de link naar het artikel van Patrick de Buisson, waarin ik ook las:
          “…Ook de koude winters, kolentekorten en een uitgaansverbod van 23.00 tot 05.00 uur leidden tot fysiek tijdverdrijf. Het geboortecijfer schoot omhoog. Ondanks dat twee miljoen mannen krijgsgevangenen waren.”

          Ik denk, dat het geboortecijfer onder de Buitenkamp Nederlanders in de periode 1942-’45 juist een daling vertoonde.

  11. Jan A. Somers zegt:

    AUB stoppen! Het is de slachtoffers onwaardig om ruzie met elkaar te maken.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Ach Pak Somers …. ruzie? De discussie wordt hier en daar gevoerd op onaangename ruzieachtige toon, maar die zijn we van bepaalde schrijvertjes al jaren gewend, ongeacht het onderwerp dat ze oppakken, ook al gaat het over Mickey Mouse of ons nationale symbool, de botol tjebok.

      Ik weet niet hoeveel oud slachtoffers, c.q. oud troostmeisjes het discours op I4E volgen (hoeveel zijn er nu nog in leven?), maar als ze meelezen dan zal het ze goed doen wanneer ze zien hoeveel medeleven er is.

      Gauw naar de sportschool. Stoom afblazen.

      Pak Pierre

    • bo keller zegt:

      Ah Meneer Somers, dan heb ik nog niet aan die
      meneer verteld hoe wij mannelijke gevangenen
      als beesten vooruit werden geslagen onder de ogen
      van onze moeders-vrouwen en kinderen .
      Vanaf de gevangenis langs het vrouwenkamp
      naar het station richting Pakanbaroe.
      en waarbij de dames een paar dagen later het
      zelfde overkwam alleen in de omgekeerde volgorde.
      Die meneer weet niet waar hij ’t over heeft.
      siBo

      • Jan A. Somers zegt:

        Ik denk dat we het over twee verschillende dingen hebben. Sorry.

        • P.Lemon zegt:

          Daarom misschien deze verzuchting …
          Mariëtte van Selm :
          ” Mijn ergernis is inmiddels omgeslagen in vragen. Is het niet heel erg westers, dat alles maar open willen gooien, overal maar over willen praten? Moet je als journalist of onderzoeker je gesprekspartners dwingen alles te vertellen, ook details die je wel kunt raden en waarvan je weet dat ze pijnlijke herinneringen zijn? Na het zien van deze documentaire ben ik geneigd die laatste vraag met ‘nee’ te beantwoorden.”
          http://historiek.net/ergernis-over-troostmeisjes-documentaire/12094/

  12. RLMertens zegt:

    Een ‘troosteloze’ discussie!

    • Pierre de la Croix zegt:

      Nou meneer Mertens, aarzel niet. U zorgt doorgaans toch voor de vrolijke noot op I4E.

      Ik geniet nog na van uw bijdrage van 29 september 2014 22:56 uur, onder het topic “Duizenden Indonesiërs opgesloten …..”.

      Pak Pierre

      • RLMertens zegt:

        delaCroix; ‘ik geniet nog…’; u ook al een comfort guy? (or gay?)

      • RLMertens zegt:

        @delaCroix; ‘ik geniet nog..’- u ook al een comfort guy? (or gay?)

        • bo keller zegt:

          De bibberitus zo te zien.
          siBo

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nou … ziet u wel meneer Mertens, dat u te midden van alle troosteloosheid toch altijd weer voor de vrolijke noot kunt zorgen?

          Ik een “comfort guy or gay”. Dat is geen vondst, maar een trouvaille. zou wijlen Godfried Bomans zeggen. Compliment. Hoe komt u er toch op. Zo maar uit uw blote kepala of ergens gelezen?

          Pak Pierre

  13. durussedjustus zegt:

    Ik ben het met dhr. Vermaes eens dat het ‘gebruik’ van vrouwen een universeel verschijnsel is daar waar ongbereidelde macht bestaat; in dit geval de Japanse legerbordelen. De Japanse autoriteiten zouden daar – ook in hun eigen belang – transparant over moeten zijn. Aan de andere kant is het hypocriet om naar Japan te wijzen hiervoor terwijl wij, als Nederland, boter op ons hoofd hebben. Jan Breman schreef over Javaanse meisjes op de Sumatraanse plantages, die als troostmeisjes en ter bestrijding van de homoseksuele aktiviteiten van de Chinese koelies werden ingezet. Waarbij de blanke opzichters en administrateurs van te voren de kwaliteit hebben beoordeeld door proefmonsters te nemen. De homoseksuele aktiviteiten van de koelies stuitten tegen de christelijke borst van de plantaire goegemeente. Een opmerkelijk verschil met de Japanners: de laatsten hebben, i.t.t de Nederlanders, geen meisjes van 12 en 14 ingezet. Volgens de plaatselijke resident toenertijd was de leeftijd geen belemmering voor de functie, aangezien de inlandse meisjes nu eenmaal vroeg rijp waren en wel het een en ander gewend.

    • Boeroeng zegt:

      durussedjustus, ontken je dat in dit geval het gaat om sexslavinnen ?
      Er zijn altijd prostituees die er zelf voor kiezen geld te verdienen aan soldaten. Maar dan is dat hun keuze , Al dan niet een beetje gedwongen door een pooier. Daar gaat het hier niet om.
      Natuurlijk … elk leger in oorlog heeft soldaten die verkrachten.
      Daarnaast anderen die netjes naar de hoeren gaan. Soms met medeweten van de officieren, die wel of niet ook een bezoekje brengen aan een regulier bordeel. Dat is normaal en zolang de dames zelf voor kiezen en er aan verdienen…. who cares ?
      Maar het Japanse leger ( niet iedereen dus) organiseerde verkrachtingen en sexslavernij op grote schaal
      Jij, als bekend met Korea, kent toch ook de inschatting van 200.000 Koreaanse slavinnen.

      Je genoemde voorbeelden over Sumatraanse plantages …. was dat ook sexslavernij ?

      • durussedjustus zegt:

        Het is vreemd om te vragen of het al dan niet om seksslavinnen gaat. Als een vrouw gedwongen wordt tot dit seks dan is ze een slavin. Technisch gesproken was het niet het Japanse leger die dit soort zaken organiseerde maar private contractors of eigen initiatieven van officieren. Daar verschuilen de Japanse autoriteiten zich achter hoewel ze wel verantwoordelijk zijn omdat het gedoogd en gefaciliteerd werd door de strijdkrachten.

        Hoe noem je meisjes van 12 die gedwongen worden om seks te hebben met Chinese koelies of de administrateur van een plantage? Seksslavin lijkt me een goede term.

        Wat betreft inschattingen en Korea, het is niet bekend hoeveel vrouwen door de toenmalige Koreaanse autoriteiten zijn “overgehaald” om dit soort diensten te leveren aan de Amerikaanse troepen. Dat is een duister hoofdstuk waar men het niet liever over heeft. Geldt onverkort ook voor Japan na de oorlog.

        Ik zal de laatste zijn die het goed zal praten maar het is geen uniek Japans verschijnsel maar iets dat van alle tijden is. Over de grootschalige verkrachtingen gepleegd door de toenmalige geallieerde strijdkrachten rept men nauwelijks. Het Rode leger verkrachtte zelfs de vrouwen in de concentratiekampen die het “bevrijd” had.

        • Boeroeng zegt:

          ok…. je vind dus ook dat het Japanse leger verkrachtingen en sekslavernij op grote schaal organiseerde.

        • durussedjustus zegt:

          “ok…. je vind dus ook dat het Japanse leger verkrachtingen en sekslavernij op grote schaal organiseerde.”

          Oostindisch doof ken ik, oostindisch lezen is nieuw voor me. Ik heb gesteld dat de Japanse autoriteiten verantwoordelijk waren en zijn. Maar of “het” Japanse leger dergelijke zaken organiseerde bestrijd ik. En wel omdat “het” Japanse leger als monoliet niet bestond. Tokyo kon iets verbieden of bevelen de commandanten in het veld deden wat hen goed uitkwam.

        • Boeroeng zegt:

          Dus je mening is: het Japanse leger heeft geen seksslavernij en verkrachtingen georganiseerd.

          Het kan wel zijn dat het hoogste oppercommando te Tokio van “niets” wist. Dat het geen officieel beleid was van hen
          Of zogenaamd niet geen beleid. Maar die paar topdogs waren niet het Japanse leger zelf. Je ontkenning gaat niet op.
          Zeker mag je daarnaast opmerken dat er vele Japanse soldaten waren die echt van niks wisten.

  14. Peter van den Broek zegt:

    Dag dhr Durussedjustus, ik heb U al een hele tijd gemist maar dat kwam misschien omdat geen Japanse zaken aan de orde waren:

    Hier gaan we weer : Uw uitspraak:: Een opmerkelijk verschil met de Japanners: de laatsten hebben, i.t.t de Nederlanders, geen meisjes van 12 en 14 ingezet. Ik ga ervan uit dat U de fototentoonstelling van dhr Banning over de troostmeisjes in Rotterdam heeft gezien: Mag ik U vragen, hoe oud denkt U dat veel meisjes op de foto’s waren, dat bleek op de tentoonstelling wel.

    En door Uw leedvergelijking gaat U niet in op het lot van de troostmeisjes, dat wordt in een serieuze discussie een drogreden genoemd.

    • durussedjustus zegt:

      Nee ik heb de tentoonstelling niet gezien, maar als u het weet (en kan bewijzen) mag u het zeggen hoe oud die meisjes waren. Maar als er kinderen – want dat mag je meisjes van 12 toch wel noemen – werden gebruikt dan ben ik benieuwd naar uw bronnen. De mijne zijn Jan Breman en Wertheim.

  15. bo keller zegt:

    Boeroeng zegt:
    30 september 2014 om 20:49
    Paul, schrijf maar een stuk over indo-buaya’s.

    Dan publiceer ik het als gastpikirans .
    Maar je ontkent dus de sexslavernij van het Japanse leger ?
    Je opmerking over deze Indonesische vrouw was beledigend . Je kunt ook die slavernij ontkennen zonder iemand te beledigen.

    Paul Vermaes zegt:
    28 september 2014 om 09:03
    Welke Japanse militair had getroost willen worden door het meisje op de cover van Days Japan?

    Weet U dit allemaal nog en het aanbod van Pak Boeroeng.
    En nu niet meer in allerlei bochten wringen
    kom op met je verhaal en als een beetje man zijnde ook je excuus
    siBo

  16. huib zegt:

    Ik lees daar die olijke noot van de weledele heer RL Mertens en ben zeer onder de indruk van de verbluffende woordspeling :…….. U ook al een comfort guy or gay.
    Hoe komt een mens er op. Wat een geweldige insteker.

    En deze wordt nog haast nog overtroffen door een ander zeer geleerde heer. de weledele heer
    P vd Broek als hij zegt:…… u gaat niet in op het lot van de troostmeisjes ….dat wordt in een serieuze discussie een drogreden genoemd….

    WAT een vondst, wat een diepgang gaat ook hier van uit. Hier is over nagedacht.
    Huib

    • Peter van den Broek zegt:

      Heer Huib, bedankt voor Uw zoals gewoonlijk vruchtbare en nuttige bijdrage aan de discussie. Ik ben zeer onder de indruk dat U zo meevoelt met de troostmeisjes, niet alleen Uw behartenswaardige bijdrage maar ook dat van bovengenoemde Heren aan deze discussie .
      Het geeft toch een bijzondere inkijk in van wat sommige mensen in hun vrije tijd tot nadenken stemmen of wat daarvoor doorgaat .
      Het toont insbesondersl Uw solidariteit weer met deze ongelukkige mensen. toen nog kinderen, die ook onder de Japanse knoet gebukt gingen en nog steeds met een trauma ervan door het leven gaan. Het zijn niet alleen Uw generatie- maar ook Uw medegenoten , zij waren ook Nederlanders maar danwel alleen maar onderdanen, maar Japanners waren niet zo kieskeurig, als het maar vlees is, zou de vegetarische Japanner zeggen

      Daarom heb ik alleen maar respekt voor U en de met U gelijkgestemden. Ik heb mijn goede daad voor morgen gedaan en kan met een gerust hart in de kerk te biecht gaan en ik ben nog geeneens katholiek.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Inderdaad Pak Huib, de heer Mertens heeft mij met zijn olijke opmerkingen – en dan nog 2 van het zelfde in 3 minuten tijd – geen grotere dienst kunnen bewijzen. Of Indonesia in haar nopjes is met zo’n propagandist weet ik niet.

      En v.w.b. die “drogredenen” van de heer Van den Broek. Wellicht zijn nieuwste geleerde stokpaardje om er geachte opponenten mee om de oren te slaan nu “SWOT-analyse” afgezaagd begint te worden en misschien vooral …. een gevoelige snaar raakt.

      In zijn reactie van 30 sep 1133 uur aan Pak Eppeson onder dit topic heeft hij de “drogreden” ook met mij in verband gebracht:

      Quote

      … en dhr Marawasin: U die zich zo parmantig bedient in vele talen: welke drogreden wordt door de dhr de la Croix gebruikt ….”.

      Unquote

      Ik zie de kreet in 2 andere recente reacties van hem terugkomen. .

      Nieuwsgierig geworden wat hij nu eigenlijk bedoelt (zijn taalgebruik is voor mij niet altijd even helder) heb ik gevonden dat de Griekse sofisten werden beschuldigd van geniepige drogredenen. Nog nieuwsgieriger geworden heb ik bij Wikipedia (lekker gemakkelijk) even mijn geheugen opgefrist over die Sofisten. Ik heb o.m. het navolgende te lezen gekregen:

      Quote

      De sofistiek was een filosofische stroming uit de Griekse oudheid. Een sofist is een vertegenwoordiger van de beweging der sofisten, leraren in de filosofie en retorica. Het Griekse woord σοφιστης; sophistés, kan het best vertaald worden als geleerde of deskundige.

      Aan de sofisten komt de eer toe om als eersten de wetten van het denken te hebben gesystematiseerd (logica). Zij waren ook de voorlopers van de socratische dialectiek en van aristotelische logica. Latere sofisten waren meer op materieel succes uit en benadrukten het belang van retoriek als de kunst van de overtuiging in de politiek, in de rechtszaal of in andere discussies.

      Tegen deze praktijk nam Socrates stelling, want waarheid kon volgens hem niet afhankelijk zijn van degene die het overtuigendst op gevoelens inpraatte en met alle mogelijke middelen zijn gelijk probeerde te halen. Op die manier werd een slechte zaak immers als goed voorgesteld. Vooral onder invloed van de dialogen van Plato kregen de sofisten een kwalijke reputatie, en werd sofistiek verbonden met een manier van redeneren waarbij drogredenen werden gebruikt (sofismen).

      Unquote

      Al lezende begon ik steeds meer te glimmen en gloeien van trots. Die jongens waren toch niet gek. Grote mannen als Plato en Socrates verwaardigden zich tegen hun oppositie te voeren. Tja …. en nu snap ik ook waarom de heer Van den Broek zo van leer trekt tegen sofistische drogredenen. Het is niet niks om jezelf op een lijn te kunnen plaatsen met 2 van de allerbekendste filosofen uit de Gariekse oudheid.

      Overigens wacht ik nog op zijn antwoord op mijn reactie van 30 sep 1337 uur onder dit topic. Aangezien bij mij de vergeetachtigheid die hij mij verweet inderdaad heeft toegeslagen heb ik met hulp van een schrander en oplettend lezertje gevonden waar ik op heb gedoeld:

      Topic: Bronbeek , waarheen dan, jij ?
      Geplaatst op 2 november 2013 door Indisch4ever

      Peter van den Broek zegt:
      5 november 2013 om 14:54
      uitstekend, ik bel het HIHC wel op, ik hou van direct contact , ze kennen me tenslotte, dan weet ik gelijk of ik een genode gast ben of niet, want wat mij nog steeds erg dwars zit is de belediging van mijn moeder door het HIHC, ik wacht nog steeds op een verontschuldiging, of iets in die richting. Dat is en blijft een hindernis voor mij om hoe danook lichaamlijk contact met HIHC te hebben. Daarom leg ik uw voorstel op ijs
      Ik ben van 22 tot 25 november in Belgie/Nederland daarna ga ik weer terug naar Italie. De eerstevolgende gelegenheid is dus 12 Februari 2014. U mag zeggen of dat U schikt
      Daarnaast heb ik zo voor mijzelf al wat SWOT analyses gemaakt van de reacties op deze blog. Het is toch een deel van de voorbereiding mijn werk . Ik zal die tzt aan U voorleggen of dit een vliegende start is
      Bij toeval kreeg ik vai Linkedin contact met dhr Hans Vogelsang
      President at Stichting Nederlands Indisch Cultureel Centrum. Hij is ook lid van het IP, het lijkt me een interessant kontakt om te ontwikkelen
      Wat mij opvalt dat op andere blogs zoals Javapost of Indo 3.0 geen melding wordt gemaakt. Het lijkt mij verstandig met deze sites kontakt op te nemen om het draagvlak te verbreden. Daar komt bij dat 3.0 een toekomstig doelgroep is voor HIHC dus interessant en dan hebben we veel vliegen in 1 klap
      Het gaat erom een degelijke onderhandelspositie te creeren
      Ik hou U op de hoogte …..Ik ga verder met werken, dat moet ik soms nog steeds doen.

      Einde citaat.

      Excuses, excuses, excuses, waarde (mede) lezertjes voor het zwaar off topic gaan. Maar ja, de heer Van den Broek heeft er ook op gewezen dat het onderwerp “Troostmeisjes” al een paar jaar geleden tot het bot was uitgekauwd op I4E. Dus heb ik het er op gewaagd af te dwalen.

      Pak Pierre

  17. Boeroeng zegt:

    @Paul Vermaes.
    Enige maanden geleden nog gelastte de Japanse regering een onderzoek over de kono-verklaring, een statement van Japan over sexslavernij en excuses daarvoor.
    Dit veroorzaakte wat spanningen bij vooral Korea en China. Directe buren van Japan en dit is dus heel actueel. Niks afgezaagd.
    Nu was het misschien de eerste keer dat een slachtoffer van Japanse sexslavernij op een cover stond van een Japans blad. Dat is nieuws en niks afgezaagd.
    Als jij het onderwerp liever niet wilt tegenkomen , gewoon doorscrollen en vergeten.

  18. Peter van den Broek zegt:

    Dus dhr de la Croix, U beschuldigt cq verwijt mij dat ik gezegd danwel geschreven heb dat “Maar ja, de heer Van den Broek heeft er ook op gewezen dat het onderwerp “Troostmeisjes” al een paar jaar geleden tot het bot was uitgekauwd op I4E.” aangezien U bovenstaand precies aan kan geven wat en wanneer ik wat schrijf al dan niet relevant kunt U ook aangeven wanneer ik precies bovengenoemd argument gebruikt heb

    • Pierre de la Croix zegt:

      Zie uw reactie van 29 september 2014 om 23:58 uur, laatste alinea, 1ste deel:

      “Dhr de la Croix valt in herhalingen, stelt onnodige vragen want ongeveer 2 jaar geleden naar aanleiding van de fototentoonstelling in Rotterdam over de Troostmeisjes ………” etc.

      Pak Pierre

  19. eppeson marawasin zegt:

    @Paul Vermaes zegt: 4 oktober 2014 om 06:37 /…/Het aantal misbruikten officieel vastgesteld op 14 februari 1948 en nadien elk jaar weer de Japanse overheid om erkenning van schuld en financiële genoegdoening vragen. /…/@

     Klaar! Al … !
    — Eat your heart out mothers and little girls of a lesser god …

    http://comfortwomen.weebly.com/index.html

    Tot slot blijf ik van mening, wat een volkomen vrouwonvriendelijke, volledig respectloze reactie van @Paul Vermaes zegt: 28 september 2014 om 09:03@ onder het topic https://indisch4ever.nu/2014/09/27/troostmeisje-op-cover-japans-magazine/

    e.m.

  20. Peter van den Broek zegt:

    Ach dhr Vermaes, U onderschat de intelligentie van dhr Durussedjustus. Aangezien ik een zakjapanner bij me had ben ik tijdens de tentoonstelling snel gaan rekenen. Als een troostmeisje 12- tot 14 jaar oud was, dan was ze na 1930 geboren. Ze moet dan ten tijde van de tentoonstelling in 2010 80-jaar of jonger geweest zijn.
    Uw intellligente tegenvraag is dan, hoe kan een intelligente kinderverkrachtende Japanner weten dat het troostmeisje ouder was dan 14 jaar , logisch toch, ze hadden het Indische bevolkingsregister in zakformaat. Anders was de vraag van de verkrachtende Japanner: hoe oud ben jij en het troostmeisje antwoordde ik ben 12, de Japanner zei nee, jij ziet er uit als 18 en zo verder, volgens de redenering van ons aller Heer Durussedjustus, groot kenner van de verkrachtingsgebruiken van alle legers.
    Dhr Maes U probeert wel de geloofwaardigheid van het meisje aantetasten, maar dat is gezien Uw spraakgebruik ook de minne bedoeling, ze werden wel door de Japanner verkracht, dat staat als een paal boven water of gaan we dat ook ter discussie stellen met als bronvermelding Jan Breman en Wertheim, getuigen à décharge?

    Dan de huichelachtige verwijzing van dhr Durussedjustus naar Breman en Wertheims (welk boek en welke bladzij, laat hij wel schielijk achterwege) een bronverwijzing die niks zegt behalve iets over dhr D.. Maar daar heeft dhr Vermaes wel genoeg aan.. Ik zou als ik U was de te grote broek van dhr D. maar eens aantrekken. Ik heb hem tot nu toe niet op een bewijs kunnen betrappen, laat staan dat hij zijn beweringen aannemelijk kan maken, wat ik wel een serieus verwijt vind in een discussie.

    • Lance zegt:

      Ik vind dat deze discussie nu toch echt nare en hatelijke trekjes begint te vertonen, mijnheer Van den Broek (c.s.) . U blijft maar doorgaan, teroes, teroes, poekoel teroes.

      • bo keller zegt:

        En deze nare en respectloze trekje dan.
        Paul Vermaes zegt:
        28 september 2014 om 09:03
        Welke Japanse militair had getroost willen worden door het meisje op de cover van Days Japan
        siBo

      • eppeson marawasin zegt:

        1. Dag heer Lance, ik ben het in elk geval oneens met uw @(c.s)@. Nodig Paul Vermaes uit om zijn excuus te maken voor diens ‘root of all evil’ @Paul Vermaes zegt: 28 september 2014 om 09:03 Welke Japanse militair had getroost willen worden door het meisje op de cover van Days Japan?@ en de rust zal wederkeren onder dit topic.

        2. De heer Van den Broek staat tenminste zijn mannetje. Een Indo die zich niet lafhartig atau geniepig verschuilt achter een ander met een misselijkmakend flauw naamgrapje.

        3. Het spijt me voor u (maaf yah), maar tot aan ’s mans spijtbetuiging blijf ik van mening, wat een volkomen vrouwonvriendelijke, volledig respectloze reactie van @Paul Vermaes zegt: 28 september 2014 om 09:03@ onder het topic https://indisch4ever.nu/2014/09/27/troostmeisje-op-cover-japans-magazine/

        e.m.

    • P.Lemon zegt:

      @Hr vdndenBroek ” hoe kan een intelligente kinderverkrachtende Japanner weten dat het troostmeisje ouder was dan 14 jaar , logisch toch, ze hadden het Indische bevolkingsregister in zakformaat.”

      Niet nodig om ‘om de hete brij heen te draaien’…?

      M. De Coster (1999), Woordenboek van Neologismen
      Hetzelfde geldt voor de leeftijden van de zogenaamde ‘troostmeisjes’. Het is bekend dat de slachtoffers vaak een jaar of zestien waren, maar het ministerie staat alleen de toevoeging ‘jong’ toe. (Opzij, september 1993)
      De westerse vrouwen die door de Japanners als ‘troostmeisjes’ werden geprostitueerd… (HP/De Tijd, 03/10/97)
      Ze komt terecht in een ‘recreatiekamp’ van de Japanse bezetter, waar ze als ‘troostmeisje’ moet dienen. Hoewel ze nog niet ongesteld is geweest als ze in het kamp komt, wordt ze vanaf de eerste nacht verkracht en misbruikt door de Japanse soldaten, die niet eens de moeite nemen haar bij haar eigen naam te noemen: ze noemen haar Akiko, naar het vorige troostmeisje. (HP/De Tijd, 24/10/97)
      ‘Troostmeisje’ van Nora Okja Keller is een roman over een Koreaans meisje dat in een ‘recreatiekamp’ van de Japanse bezetter terechtkomt, waar zij als ‘troostmeisje’ dagelijks wordt vernederd en verkracht. (Opzij, december 1997)

      http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/troostmeisje

  21. Pierre de la Croix zegt:

    Misschien heb ik het in het woud van alle informatie, discussies en kwinkslagen over en rond het “topic” gemist hoor, maar kan iemand mij vertellen of en zo ja hoe er in Japan is gereageerd op de door Banning gemaakte foto’s en mogelijk begeleidend artikel in het Japanse tijdschrift “Days Japan”?

    Is er een storm van verontwaardiging en/of berouw en/of schaamte door heel Japan gewaaid, zijn er vragen in het parlement gesteld, heeft de regering iets van zich laten horen of is het “business as usual” geweest?

    Als er hier niets van bekend is, dat lijkt me de zaak toch “gefundenes Fressen” voor Stichtingen als die van de “Japanse ereschulden” om e.e.a. eens uit te zoeken en de uitslag op deze site bekend te maken, alsmede op te nemen in de eerstvolgende petitie voor de Japanse premier via zijn ambassadeur in Den Haag?

    Bij voorbaat vraag ik vergeving voor mijn vragen als de antwoorden al lang ergens op I4E blijken te zijn uitgekauwd.

    Pak Pierre

    • Loekie zegt:

      ….” om e.e.a. eens uit te zoeken en de uitslag op deze site bekend te maken,…”
      Het (koloniale) opdrachten geven aan djongos en ander personeel zit er nog steeds in.
      Maar goed, wat let Piet om zelf onderzoek te doen en zijn bevindingen breed te publiceren en niet alleen op deze site?

    • P.Lemon zegt:

      @Pak P ” hoe er in Japan is gereageerd op de door Banning gemaakte foto’s en mogelijk begeleidend artikel in het Japanse tijdschrift “Days Japan”?

      Wat het heeft uitgelokt zou wel eens dezelfde ‘goedpraterij’ hebben opgeleverd. maar van het blad en Banning is het moedige daad om het weer in beeld te brengen.

      *Jan Banning | September 17, 2014 – 18:40

      …In this atmosphere of revisionism, Japan’s second biggest national (liberal) newspaper Asahi Shimbun came under attack, these last few weeks, because of a publication on comfort women dating back to 1982. In this article, a Japanese war witness, Seji Yoshida, confessed that he had ‘hunted up some 200 young Korean women on Seju island.’ In the 1990s, this confession turned out to be false. But only recently, in September 2014, the Asahi Shimbun came under heavy pressure from ‘revisionists’ to apologize for this 1982 article. Their negligence, the revisionists claim, has seriously affected Japanese dignity and honor. At the same time, they suggest that the forced prostitution story is untrue and that the Kono Statement should now be reviewed. Both the Asahi Shimbun and the UN deny this claim: there are many other testimonies and pieces of evidence of the existence of this form of state-organized forced prostitution.

      In the light of these developments, The DAYS JAPAN magazine publication is a remarkable and brave act.

      http://www.janbanning.com/comfort-women-on-the-cover-of-japanese-magazine-days-japan/

      • Pierre de la Croix zegt:

        Dank voor uw reactie, Pak Lemon. Wellicht dat andere lezertjes nog iets concreets hebben gehoord of gezien en bereid zijn de info met mij en andere lezertjes te delen.

        Wellicht ten overvloede: Niemand moet zich verplicht voelen om iets uit te zoeken voor mij. Zeker niet die lezertjes die van achter de veilige pagger van de anonimiteit menen te moeten keffen naar mij. In de goede oude koloniale tijd kon ik er de djongos op afsturen om zo’n keffertje een flinke schop te geven, maar ja ….. die tijden zijn niet meer.

        Pak Pierre

  22. S. Vincent zegt:

    Ik zou eigenlijk gewoon een vraag willen stellen over troostmeisjes. Mijn vader is geboren in 1930 te jogyakarta. Hij heeft alles mogen meemaken van koloniale tijd, de oorlog en de bersiap tijd. Hij heeft er veel over gepraat. Maar het echte leed heeft hij niet kunnen vertellen. Onze familie is mijn tante kwijtgeraakt , zij was in 1944 17 jaar. Er is van alles verteld, maar over dit onderwerp daar wordt over gezwegen. Kan iemand mij vertellen waar ik meer informatie kan krijgen, is er een stichting waar ik informatie kan zoeken.

    Ps. Ik ben 2e generatie Indo in Nederland, mijn vader 1e generatie. Ik heb het leed en verdriet bij mijn vader en ook bij mijn tante die nog in Indonesië leeft gezien. Ik weet dat er veel kapot gemaakt is, maar wauw wat een discussie . Ik kan en wil niet oordelen over andermans pijn leed en verdriet. Oorlogen en de daar voorafgaande koloniale tijd waren /zijn
    wreed en onmenselijk. De gevolgen zijn nog steeds voelbaar en actueel. Oorlog is niet iets van het verleden. Ik ben er ook mee bezig. Mijn vader is pas een jaar geleden overleden.
    Eigenlijk vindt ik gewoon dat we wat liever moeten zijn voor elkaar. Zoals mijn vader ons geleerd heeft. Niet haat dragend , maar de Indische saamhorigheid , waardoor ze de oorlog hebben overleefd, ieder op zijn eigen manier met zijn eigen verhaal allemaal belangrijk en waardevol.

    Mvg,
    S. Vincent

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.