Nieuw-Guinea was voor ons het beloofde land. Interview met meneer Keller

bokellervijfeeuwenmigratie.nl:
George Wilhelm Keller is geboren in 1928 in Sawah-Loento, een mijnbouwstadje in het Barisangebergte op West-Sumatra. In 1946 meldde hij zich op 18-jarige leeftijd aan voor het Koninklijk Nederlands Indisch Leger KNIL. Bij de opheffing van het KNIL in 1950 werd meneer Keller overgeplaatst naar de Koninklijke Landmacht KL. Hij vertrok als soldaat naar Nieuw-Guinea, met in zijn achterhoofd daar een bestaan op te bouwen als kolonist

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

47 reacties op Nieuw-Guinea was voor ons het beloofde land. Interview met meneer Keller

  1. bokeller zegt:

    Daar heb je het gedonder al ,opgespoord
    en met de bertelanjang pantat bij Pak Boeroeng
    op het schavotje.
    Toch een kleine toelichting en wel over het
    uniform ,dat niet werd verstrekt door bapak compenie
    Maar de stof betaald met Singapore dollars ,verdiend(?)
    gedurende m’n detachering in de Riouw-Archipel,
    waar gewone loonguldens uitbetaald werden
    in dollars zonder enig koers verschil.
    Dus toen heel effentjes de grootte Kang uithangen.
    siBo

  2. Huib zegt:

    Pak Bo

    Dat uniform staat handsome. Amerikaanse snit? Stoer zeg.

    Zo’n uniform droeg mijn neef Willy Kalff ook toen hij in Korea diende
    ergens rond 1955. Op de mouw had hij dat indrukwekkende Amerikaanse embleem.

  3. Pierre de la Croix zegt:

    Tja …. een beetje late reactie, Pak Bo, maar je wist al dat ik oneindig veel respect heb voor jou en het avontuurlijke leven dat je hebt geleid.

    Zesentahetech en nog steeds gagah, groot danseur en charmeur voor de ladies, strijder tegen onrecht.

    Als je boek uitkomt dan heb je alvast een koper. Wacht …. ik koop meteen 3 exemplaren.

    Pak Pierre

  4. Arthur Olive zegt:

    Pak Bo, ik heb tussen 1950 en 1954 in Manokwari gewoond.
    Toen ik las dat u had gezegd dat de Papuas je aankeken dacht ik, ja dat is zo. Ik heb er noojt bij nagedacht, maar nu dat ik het lees komen de herinneringen weer terug. Ze keken niet op de grond of langs je heen als je met hun sprak.

    Ik ging naar de katholieke school dicht bij de kazerne waar u ook zat en we hadden een blonde hollandse lerares die erg veel van de soldaten hield.

    • Mas Rob zegt:

      … we hadden een blonde Hollandse lerares die erg veel van de soldaten hield.”

      Ik proef een verhaal….. ach vertel…. ūüėČ

    • bokeller zegt:

      Pak Arthur,
      Achter je het Arfakgebergte waar de witte kakatoes je
      ’s morgens met hun gekakel wakker kwetterden
      En het mooiste eiland Mansinam voor de kust binnen
      hand bereik,
      En dan de mooie blonde Hollandse lerares.
      ’t Kan niet op.
      siBo

      • Arthur Olive zegt:

        Pak Bo en Pierre
        Nog meer herinneringen, het Arfakgebergte komt weer naar voren.
        Voordat we een bioscoop hadden gingen we elke zaterdag openlucht bioscoop kijken bij iemand van het kadaster die tegenover de aloen aloen woonde.
        Vele Arfakkers zaten dan aan de verkeerde kant van het doek op de aloen aloen want het maakte toch niets uit omdat ze niet veel begrepen van de Amerikaanse films.
        Mevrouw Versteeg die een kleine winkel had buiten Manokwari vertelde ons dat deze Arfakkers met het geld dat ze verdiend hadden, schemerlampen kochten voordat ze terug gingen naar de bergen.
        Ook probeerden de kerken deze mensen te bekeren. Als ze naar de Katholieke kerk gingen dan kregen ze een singlet (onderhemd) en om dan helemaal goed gekleed te gaan haalden ze een pendek (korte broek) bij de Protestante kerk.
        Pak Bo, u had het over Mansinam. Naast Mansinam is het eiland Lemon, weet u, of iemand anders hoe dat eiland aan die naam kwam. Het is een Engelse naam anders was het al lang verandered.
        Wij gingen wel eens op bezoek bij vrienden van mijn ouders die bij Pasir Putih woonden en daar zagen we dan deze blonde lereres verschillende keren s’avonds op het strand. Net als in de film ,From Here To Eternity, met Burt Langcaster en Debra Kerr.
        Er waren nog geen hotels toen, alleen een passangrahan voor ambtenaren.
        Mijn zus en ik mochten hierover niets zeggen op school van onze ouders, maar het bleek dat wij niet de enigen waren die dat zagen.

        • bokeller zegt:

          Pak Arthur.
          mss. heeft U hier wat aan.
          siBo
          Manokwari
          dutch-facts.nl/manokwari
          Manokwari is in 1898 als een van de eerste Nederlandse bestuursposten in … Alle Europeanen werden afgevoerd naar Ambon en ge√Įnterneerd. … Daarmee zouden de primitieve bewoners in contact kunnen komen met de geldeconomie.

        • Arthur Olive zegt:

          Pak Bo
          Hier is wat voor u als u dit nog niet heeft, manokwari-papua.nl
          Ik heb hier ook een paar fotos uit mijn jeugd staan.

        • Pierre de la Croix zegt:

          En toen alle Arfakkers een singlet en een pèndèk hadden deelden de kerken gratis brillen uit, zo heb ik vernomen.

          Pak Pierre

    • Pierre de la Croix zegt:

      * Pak Arthur: “….. en we hadden een blonde hollandse lerares die erg veel van de soldaten hield …….”

      Nooit in Nieuw Guinea geweest – toen ik na ruim 5 jaar varen eind 1962 toch nog in dienst moest was die kans net verkeken, ik vocht slechts in de koude oorlog – maar de mooie herinnering van Pak Arthur brengt mijn warrige brein op 2 soldatenliedjes, in marstempo gezongen.

      Het ene ging over Sofie:

      Sofietje was een meisje, van amper 18 jaar
      zij hield van de soldaten, zij hielden ook van haar
      En als je er eenmaal in zit *, dan kom je er niet meer uit
      of jij moet Oude Stomp zijn, of minstens 2de luit ….

      * Hiermee werd natuurlijk de militaire dienst bedoeld

      Het andere ging niet over een blonde lerares, maar over Marjolein, de dochter van de kastelein. Het aan haar refererende refrein – althans een versie, er schijnen er meer te zijn – luidt:

      Ze dronken met plezier
      hun borrel en hun bier
      en ’s avonds werd gefluisterd:
      “Kom eens even hier,

      O Madelein, jij met je blonde haren
      O Madelein, je bent een openbaring
      Ik verga, van liefde en van smart
      kom niet aan mijn soldatenhart
      O lieveling, o lekker ding ……

      En dan tot slot een stukje uit een melig militair liedje dat Pak Bo vast zal kennen:

      …. en als we naar Korea gaan,
      jenevertje, jenevertje
      en als we naar Korea gaan,
      jenevertje …….

      Pak Pierre

  5. Paul van Uffelen zegt:

    Ik heb vanmiddag Bo Keller gesproken in Bronbeek, en zou graag het interview lezen. Het is inmiddels echter onvindbaar…

  6. Bert zegt:

    Voor het eerst dat interview met de hr Keller gelezen uit 2014,haal er een paar dingen uit.” Waar heeft u Nederlands geleerd ?” Antwoord ” In het vliegtuig hiernaar toe.” Vraag ” Hoe komt het dat u zo blank bent? ” Antwoord ” Ik ben overdag gemaakt mijn broer is zwart,die is s,avonds gemaakt ” Ik kwam niet meer bij van het lachen,wat een sukkels waren die Nederlandse ambtenaren toen ( en nu nog een beetje)

    • Jan A. Somers zegt:

      “sukkels waren die Nederlandse ambtenaren toen ( en nu nog een beetje)” Moet u eens zeggen tegen de man die uw straat schoonveegt en de prullenbakken leegt.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Tien tegen een dat die man uit een ver vreemd land komt en u wazig aankijkt.

        Pak Pierre

        • Bert zegt:

          De man die mijn straat schoonveegt ? De man die mijn prullenbakken leegt ? Ken dat soort mensen niet ,die komen niet in mijn straat.! Tja ik woon niet in Bloemendaal of Wassenaar.Trouwens heb dat soort mensen niet nodig ,ik flikker alles in de gracht of bij de buren en de buren ? Die flikkeren ook alles in de gracht of bij de buren ( euh)

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nu ja …. ik woon niet in Bloemendaal of Wassenaar. Hoe het daar aan toe gaat weet ik dus niet.

          Bij tijd en wijle komt een man mijn straatje schoonvegen, maar die zit dan als een vorst in de cockpit van een ingenieus in elkaar gezet karretje met draaiende borstels voor en achter en opzij. Ergens moet ook een grote stofzuiger zijn ingebouwd, want het meeste vuil zie ik niet meer terug in het spoor van het karretje, als het langs is geweest. De hamvraag is waar al dat opgezogen vuil heen gaat. Misschien ergens anders weggeflikkerd, misschien in buurten waar dat nog kan.

          Dan komt eens in de week een enorme auto voorbij. Oranje zwaailicht on top. Bijna altijd iemand met migrantenachtergrond hoog op de bok aan het roer, een multi culti gezelschap in pakken met signaalkleur er achteraan om bij iedere stop de gereedstaande kliko’s te legen: De ene week de groene voor het GFT en algemeen huisvuil, de andere week de blauwe bak voor het plastic, de lege blikjes en de kartonnen verpakkingen. Treurige stinkende overblijfsels uit de schappen van de supermarkten.

          Eens in de 2 weken nog een happening in mijn straatje. Het oud papier wordt opgehaald. Weer met een hele grote auto en multi culti bemanning.

          Heerlijk land waar dit allemaal zo netjes is geoeroest en ook wordt uitgevoerd. Belastinggeld eens een keertje goed besteed. Hoe zou het nu in Nieuw Guinea zijn, het aan de Indo’s beloofde land?

          Pak Pierre

        • Jan A. Somers zegt:

          Maar het zijn meestal wel ambtenaren. Mensen die u sukkels noemt. En ook gewoon hier in Delft. Indo’s die in Nederland aankwamen vonden het raar dat de straten werden geveegd door Totoks. En Totoks worden verketterd omdat ze niets van Indo’s afweten.

      • Ron zegt:

        Bert heeft wel gelijk, want die mensen hebben vaak eerst hun leven verknald. Willen niet leren of iets bereiken. En nu moeten ze blij zijn dat ze hun brood met dat werk kunnen verdienen. Zo komt vaak een ieder terecht. Mijn moeder zei wel eens tegen ons, als we een keer geen zin in ons huiswerk hadden. Prima, je kan ook stratenveger worden. Wil je dat?

        • Pierre de la Croix zegt:

          “…… want die mensen hebben vaak eerst hun leven verknald …..”.

          Tja …… could be. Maar ook vaak zijn het mensen die hun leven niet hebben willen verknallen, maar domweg geen kansen hebben gehad ………

          Overigens kan je ook als straatveger of vuilnisman een gelukkig leven lijden, een gezinnetje stichten en voorzitter worden van de plaatselijke duivenmelkersvereniging.

          Geluk heeft veel gezichten.

          Pak Pierre

        • Ron zegt:

          U zegt “Geen kansen hebben gehad”.
          In de eerste plaats ga ik er van uit, dat mijn moeder ons verstandig heeft opgevoed. Daarnaast denk ik zelf aan alle Indo’s die berooid in NL aankwamen. Het daar toch voor mekaar kregen.
          Nog verder, de groep die emigreerde naar o.a. California, andere staten van de VS en ook andere landen. Die deden het allemaal om beter te worden, om voor hun kansen te gaan, om hun gezin een beter leven te geven. M.a.w. een ieder krijgt in deze wereld een kans. Je moet er wel voorgaan. Ik denk dat onze 1st en ook 2de generatie daar een goed voorbeeld van zijn.
          Een Indo is heus niet uniek. Ieder mens krijgt een kans. Maar een ieder moet er wel wat voor doen. Voor niets gaat alleen de zon op.

        • Bert zegt:

          Nou of ik gelijk heb weet ik niet Ron ,mijn buurt de Pijp is gewoon de smerigste buurt van Nederland en dat ligt niet aan de vuilophalers ,die doen echt hun best wel.maar eerder aan de bewoners ,Yuppies ,veel studenten en ook veel buitenlandse expats ,veel vuilophalers zijn van buitenlandse afkomst ( ook veel Surinamers) en ze zijn trots op hun werk ,waarom niet ? Ken bossen Surinamers bij de reinigingsdienst en ze zijn maar wat trots dat ze ambtenaar zijn ! ( In mijn ogen de enige nuttige ambtenaren) Veel jongens die vroeger dealden of hosselden werken nu bij de reiniging ,zijn ze dom ?? Nee natuurlijk maar ze komen niet aan de bak in die dominante witte wereld en ze hebben natuurlijk allemaal wat op hun kerfstok,ik zeg altijd tegen hun “” Ik ben trots op je want beter eerlijk werk dan crimineel werk !!”” Kijk van mij nemen ze dit aan want in hun ogen ben ik een ven hun !

        • Pierre de la Croix zegt:

          “M.a.w. een ieder krijgt in deze wereld een kans”.

          Tja …. daarin verschillen we dus ten diepste van mening, heer Ron.

          Die Indo’s uit uw voorbeeld die berooid in NL kwamen hebben kansen gekregen, anders zouden ze die niet hebben kunnen grijpen. Maar hele berooide volksstammen in de wereld hebben in de verste verte niet die kansen gekregen. Die zouden hun vingers aflikken als zij de kans zouden krijgen om ook maar vuilnisman te worden. Zij zouden die met beide handen aangrijpen.

          Waarom staan die duizenden Mexicanen en andere Latino’s south of the border aan de poorten van het land van de Gringos te rammelen – omdat zij te beroerd zijn om in eigen land geboden kansen te grijpen?

          Pak Pierre

        • Ron zegt:

          Waarom zijn er wel mensen in the south American countries, die het wel maken?
          Wij hebben veel emigranten van andere delen van de wereld in SoCal. Het volgende is in het algemeen merkbaar. Mensen uit China, Filipijnen, India, Pakistaan en Iran komen hier werken en vaak studeren tegelijk. De een groot deel van de Zuid Amerikaanse landen doen dat niet. De laatste tijd zie ik vooral het vrouwelijke ras van deze landen meer naar school gaan. Vele mannen van deze Spaanse landen staan op de hoeken van bepaalde straten te wachten tot iemand voorbij komt rijden om een paar van deze day labor workers op te picken voor een $5 per uur. B.v. om mijn tuin te bewerken. Mijn nicht in Florida is getrouwd met een Amerikaan van Cubaanse afkomst.
          Alle handen arbeid moet volgens zijn opvoeding door vrouwen worden gedaan. Bij het verhuizen van haar moeder heeft mijn zus de dozen helpen dragen en manlief blijft in een stoel zitten en toekijken. De meeste mannen in Zuid Amerikaanse landen worden opgevoed als zijnde belangrijker dan de meisjes en vrouwen. Na een paar jaren krijgen deze kerels in de gaten dat in CA toch gewerkt worden. Zij die het door hebben kunnen ook hard werken, maar vaak op het laagste niveau. In de zaken van Chinezen, India, Pakistaan en Oost Europese landen zijn vaak de laagst betaalden mensen uit Zuid Amerika.
          Het is een duidelijk herkenbaar verschijnsel.

        • Pierre de la Croix zegt:

          U hebt natuurlijk gelijk heer Ron, maar ik blijf met u ten diepste van mening verschillen.

          Pak Pierre

          P.S.: Ik wist trouwens niet dat vrouwen een apart ras vormen. Weer wat van u geleerd.

          PP

        • Ron zegt:

          Ja, day heb ik hier ook pas leren inzien. De wereld is soms vol verrassingen. Positieve en negatieve.
          ps: Ik sluit nu mijn computer even af, want ik ga nu mijn zwembad en filter schoonmaken.

        • Arthur Olive zegt:

          Iedereen met een normaal verstand krijgt kansen in het leven.
          Vaak is het zo dat die kansen niet gegrepen kunnen worden omdat men het al verknald heeft door jong te trouwen en/of kinderen te krijgen zonder financieele verantwoording.
          Vele illegalen die hier komen hebben het al verknald voordat ze hier kwamen.
          Ze komen nooit vooruit omdat ze het beetje geld dat ze verdienen naar Mexico moeten sturen voor hun gezin met al die kinderen. Ze wonen hun hele leven in garages en als ze hun gezin hier kunnen krijgen dan is er geen tijd om de kinderen op te voeden die dan in een gang gaan. Die kinderen worden dan teruggestuurd naar hun land om daar de boel onveilig te maken. De MS13 gang in El Salvador hebben hun opleiding in Amerika gekregen.

        • Ron zegt:

          Zo zie je maar!

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ik zie het en ben met stomheid geslagen.

          Pak Pierre

        • e.m. zegt:

          Hoe was dat vroeger in Indi√ę, meneer De la Croix met de hi√ęrarchie der mensensoorten en hun kansen uiteraard; weet u daar toevallig iets meer vanaf ?

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja …… het is alweer zo lang geleden …….

          Pak Pierre

        • Ron zegt:

          U heeft ook gereisd. Is er buiten Nederland een ander land waar je gratis pensioen (aow) krijgt door er alleen te wonen? Hoe staat het bij uw buurlanden?
          Zijn de mensen die hardwerken uitslovers en zij die in de steun lopen de knappe jongens?
          Immers aan het einde van de rit krijg je toch het zelfde.
          Theoretisch kan iemand in NL zijn hele leven in de steun lopen en wanneer hij/zij de pensioen leeftijd heeft bereikt aow gaan innen. Dat is toch zo?

        • Arthur Olive zegt:

          Theoretisch kan iemand in NL zijn hele leven in de steun lopen en wanneer hij/zij de pensioen leeftijd heeft bereikt aow gaan innen. Dat is toch zo?

          Niet alleen theoretisch maar ook praktisch.
          Ik kende iemand in Amerika die in de begin jaren 60 terug moest naar Nederland omdat ze een lesbische was. Ze had geen zin om te werken en krijgt nu op haar ouwe dag AOW betaald.

  7. Bert zegt:

    @Pak Olive klopt helemaal wat u schrijft,je kan je hele leven in de steun lopen en na je 65 e of zo krijg je keurig AOW,krijg je geen volledige AOW omdat je b.v jaren in het buitenland zat,kun je aanvulling krijgen van de Sociale dienst aanvullende bijstand dus.

  8. Boeroeng zegt:

    on topic blijven ?

    • Pierre de la Croix zegt:

      Zeer off topic.

      Maar misschien willen de heren Geenen en Olive op grond van hun stelling dat een iegelijk (met gezond verstand, dat wel) in de wereld kansen krijgt om zich te ontplooien, een boeiend vertoog houden over hoe het die Indo-pioniers zou zijn vergaan als zij in Nieuw Guinea, thans West Papua, zouden zijn gebleven. Welke kansen zouden zij, hun kinderen en kleinkinderen hebben gehad? Zou een Indo namens Jakarta gouverneur zijn geworden over het gebied en een andere misschien militair commandant? Of zouden zij op den duur door de Papoea’s toch als concurrent worden gezien en opnieuw verzeild raken in bersiapachtige toestanden? Toch leuk voor de heren om zo hun stelling te onderbouwen.

      Kokkelinnk, Ridder MWO en Nieuw Guinea pionier/kenner van het eerste uur, zag het er niet zitten en ging verder met pionieren in Suriname of Guyana.

      Pak Pierre

      • Ron zegt:

        Over Nieuw Guinea begin ik beslist niet, want ben er nog nooit geweest. Het enige dat ik weet, is dat wijlen mijn jongere broer daar als korporaal marinier naar toe werd gestuurd. Daar hebben ze Indonesi√ęrs die een KPM schip hadden gekaapt, te grazen genomen. Het verhaal over Kokkelink ken ik van de heer Bo Keller. Bij mij zijn 2 onderwerpen belangrijk, nml Sumatra tussen 45 en 50 en Indisch (Sumatraanse) keuken. Heb intussen wel ontdek dat Indonesi√ęrs moeite hebben met Europese en vooral Franse namen. Een neef in Jakarta met de neef Gustaaf, wordt door de Indonesi√ęrs, ook op Facebook, als Gustav geschreven. In Medan heb ik een neef met de naam Eugene Chevalier en tegen mij hebben ze het over Uchen.

      • Ron zegt:

        Toch nog even terugkomen op uw stelling.
        Ik ben geen pionier. Ik ben weggegaan uit NL om er beter te worden. het leven is veel te kort.

      • Arthur Olive zegt:

        Pak Pierre

        Ik geloof niet dat uw schrijven off topic is, want het gaat hier over Nieuw Guinea en Pak Bo was een Nieuw Guinea ganger.
        De Indo-pioneers hadden geen keuze na de overdracht van Nieuw Guinea, ze moesten weg.
        Als ze wel een keuze hadden gehad om te blijven dan zou dat een domme keuze zijn geweest aangezien men al wist hoe Soekarno Indo’s behandelde in 1962.
        Kokkeling moest ook weg en is naar Suriname gegaan inplaats van Nederland, hij was een particulier dus hoefde zich niet af te vragen of hij wel voor iemand daar kon werken.
        Mijn moeder zij altijd dat Kokkeling een echte landbouw pioneer was en dat was ook zo.
        De meeste kolonisten in Manokwari die in de landbouw gingen wisten er niets van en leefden van wat ze voor zichzelf konden verbouwen, een subsistence leven dus.
        Vele pioneers waren de zogenaamde Deta jongens die heel weing betaald kregen en waar onder toch nog jongelui waren die de kans zagen om iets voor zichzelf te beginnen.
        Mijn stiefvader vertelde mijn moeder dat de Deta jongens verlakt waren door het gouvernement omdat ze beloofd werden dat hun familie zou kunnen overkomen.
        Hij vertelde mijn moeder echter ook dat velen onder hun niet de waarheid hadden verteld wat betreft hun werkgeschiedenis. Mijn stiefvader zal wel het een en ander hebben geweten omdat hij het hoofd was van de RWD (Residentie Waterstaat Dienst) van geheel West Nieuw Guinea en honderden Deta jongens werkten onder hem.
        Wat betreft de mogelijkheid voor uiteindelijk een Bersiap in Nieuw Guinea, ik kan niet in de toekomst kijken maar de Nederlander was geliefd in Nieuw Guinea en ook gedurende de oorlog was de Papoea anti-jap gezind. Tot tegenstelling werd de jap toegejuigt door de Indonesiers. De Papoea is een ander volk en niet te vergelijken met de andere gebieden.

  9. Paul van Uffelen zegt:

    Mooie discussie hier. Voor mij lett en fig ‘op grote afstand’.
    Wat betekent dat ‘Pak’ eigenlijk. Is dat van ‘Lastpak’ ūüėäūüėä?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s