RMS-herdenking

APELDOORN (GL) – Terwijl het overal in Nederland ‘koninklijke lintjes’ regent, wordt in schouwburg Orpheus in Apeldoorn de jaarlijkse RMS-herdenking gehouden. Vanmorgen stipt om 8 uur werden op diverse plaatsen in de Molukse wijken de vlag van Republik Maluku Selatan (RMS) gehesen. Ook dit jaar verzamelde zich honderden Satudarah-leden om naar Apeldoorn af te reizen. Op viaducten rond Apeldoorn brachten meutes mensen een saluut aan deze motorrijders. Bron

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

131 reacties op RMS-herdenking

  1. Paul Vermaes zegt:

    An elephant never forgets.

    • bo keller zegt:

      In 1951 kwamen op dienstbevel bijna 4000, vooral Zuid-Molukse, KNIL-militairen met hun familie (in totaal ongeveer 12500 personen) naar Nederland voor wat bedoeld was als een tijdelijk verblijf. Dit na het krijgen van de status van leden van de Nederlandse Koninklijke Landmacht. In het dienstbevel stond dat overbrenging ‘noodzakelijk’ was.
      En omdat het om tijdelijke vestiging zou gaan werden deze families ondergebracht in woonoorden zoals de voormalige concentratiekampen Westerbork en Vught.
      siBo

  2. Huib zegt:

    Als ik achteraf dit zo overzie, denk ik wel dat het een zinnige daad was, want ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou zijn als ze daar door Ned. achter en in de steek waren gelaten.

    • Mas Rob zegt:

      Volgens mij zijn er in de inleiding van deze documentaire een aantal historische onjuistheden geslopen. Ik zou niet voor mijn rekening durven nemen dat Nederlanders en Molukkers “bondgenoten” of dat aan het KNIL een “abrupt einde” kwam. Maar ook het jaartal 1951 hangt in de lucht: de opheffing van het KNIL was in juli 1950, de uitroeping van de eenheidsstaat in augustus 1950.

      • Jan A. Somers zegt:

        Ik weet het niet zeker, er zijn vast wel mensen die het wel weten. Toen het KNIL werd opgeheven waren er wel nog de militairen van het (voormalige) KNIL. Daar gaat dit verhaal over. Niet het KNIL, maar de mensen. Nu Heer Bo aan het woord!

        • bo keller zegt:

          Pak Somers,
          Hier een klein stukje ter verduidelijking, er was meer aan de
          hand maar dat is hierna wel terug te vinden.
          siBo

          De Aankomst / Achtergrondinformatie / Tijdelijk naar Nederland …
          http://aankomst.nationaalarchief.nl/aankomst/achtergrondinformatie/tijdelijknl/waardemobili

          Al van oudsher stond in de regels van het KNIL dat militairen bij hun … medio 1950 gedemobiliseerd wilden worden, wezen onomwonden Ambon aan als plaats …

        • Paul Vermaes zegt:

          @Pak Somers, Toen het KNIL werd opgeheven gingen de meeste Nederlandse KNIL-ers over naar de KL of naar de TNI. De KL bleef nog zeker een jaar in Indonesië als een militaire missie voor de overdracht van wapentuig en de training van de TNI in het gebruik ervan. Toen een deel van de Negara Timur de RMS uitriep en Nederland zag hoe bloedig de TNI tegen deze separatisten optrad, was het verstandig een contingent van 4000 Molukse inmiddels ex-KNIL-ers op de nemen in de KL voor hun veiligheid. Demobilisatie van de groep in het niet erkende RMS-gebied zou de dood betekend hebben.

  3. Mas Rob zegt:

    Wat is trouwens de precieze relatie tussen de RMS-beweging en Satudarah?

    • siL zegt:

      @Mas Rob, het zal niet lang meer duren of de RMS wordt geassocieërd met een bende outlaws en een criminele organisatie.

    • Paul Vermaes zegt:

      @Mas Rob: Het “satudarah gevoel” is een intiem gevoel van bloedbroederschap, zo intiem dat een Indo er een griezelig gevoel van krijgt. Dat satudarah gevoel maakt dat je als een meute kunt handelen en je zelfbeheersing opgeeft.

      • bo keller zegt:

        Dat kun le ook van de andere Motorclubs zeggen.
        Ook Indo’s en totok’zitten in deze Motorclub’s
        siBo

        • eppeson marawasin zegt:

          Dag meneer Keller, ik kan gelukkig weer even reageren. Helaas nog niet vanaf mijn eigen PC. Mijn zeven jaar oude op XP draaiende mailorgel is niet alleen qua besturingssysteem aan vervanging toe, katanya mijn ICT-man. Vrouwlief is echter budgethoudster. Tja … dan weet u het voorlopig wel zeker. Ik heb inmiddels ervaren dat boven-budgettaire wensen van de twee vrouwen waar ik mee samen woon altijd voor gaan.

          Waar ik nu op rammel, heb ik een ‘weekendje’ op proefverlof. Ik heb helaas niet de ‘know how’ van kanjers als Pak Boeroeng atau Pak Geenen, die niet met hun handen in het naar zwart neigende haar zitten als de termen –om het simpel te houden- hardware en software voorbij komen. Ik denk dat ik als 2e generatie Alfoer Ambon-born te oud word atau reeds ben voor al die moderniteiten. Geef mij maar geschiedenis…;)

          Overigens, ik was afgelopen woensdag onderweg naar de Velperweg 147 te Arnhem om de workshop rond genealogisch onderzoek naar KNILmilitairen bij te wonen. Geen TomTom navigatiesysyeem. Verdwaald! Te laat! Voelde als ‘djam karet’ dese.

          Onder zware tijdsdruk heb ik daarna met een noodgang een rondgang door het museum gemaakt. Mijn ondergestofteToshiba Camileo S10 high definition video camera noem ik alleen maar ‘to show off’, maar ik was zelfs m’n eveneens van Japanse makelij Fujifilm Finepix J37 compact camera vergeten, om ‘selfies’ te schieten met de bronzen KNIL’er op het bankje. Toen maar tig folders meegegraaid.

          Heb in het gasten boek een hernieuwd bezoek aangekondigd en voor u een groet achtergelaten, want wijlen mijn -Amboneese ex-KNIL sergeant- vader zou zeggen: “Saluèr model poor Oom Bo!’ Aangezien ‘baas’ er niet meer is, weet ik niet zeker of vader dat op z’n Europees atau op z’n Amerikaans zou bedoelen. Hij had in elk geval meer liefde voor Indo’s dan voor Japanners.

          Zou ik bijna vergeten waarom ik wilde reageren. Maakt u zich maar niet al te druk om die stichtelijke bijdragen van Tuan Paul Vermaes als het gaat om Molukkers. Hoewel hij alle Indo’s als ‘één pot nat’ en ‘rasgenoten’ ziet is het gelukkig naar Molukkers toe niet denigrerend atau racistisch bedoeld, denk ik.

          De scherpe soundbytes van heer SiL kan ik beter verteren. Zetten je zo nu en dan toch wel aan het denken. Nu ben ik weliswaar in lichte mate bevooroordeeld, want heer Sil is een adept van één van mijn internetleermeesters uit Tilburg en is bovendien helemaal gek van de The Rolling Stones. Zelf prefereer ik ‘The London Years’.

          Anyway, hopelijk gaat MC Satudarah aan Pinkpop voorbij en gedraagt heer Sil zich daar als een waardige Indo, zoals het op Kumpulans hoort. Toch …

          Tot zover maar meneer Keller. Ik heb de smaak weer een beetje te pakken. Nog maar even gebruik maken dan van de ‘proeftijd’. Morgen moet-ie weer kembali. Alleen rondje deze week anders wordt het nachtwerk. 🙂

          e.m.

        • Boeroeng zegt:

          Eppeson… ik ben net zo’n pc-kluns als vele anderen…… hahaha..
          pckluns

        • sIL. zegt:

          Goedenavond Pak Eppeson Marawasin. Wat fijn dat u er weer bent. Ik ben geen adept van de man uit Tilburg.
          Ik ken hem uit de tijd dat hij webmaster was van Suara Indo, en we onderhouden nog steeds contact met elkaar..
          Ik eerst maar denken dat hij aan indo-zelfhaat leed of indo-hater was.
          Dat was dus een grote vergissing van mij.

          Hij durft tenminste nog een statement te maken op forums ten aanzien van de
          indo’s die aanhanger zijn van de PVV, en ten aanzien van dat “luidruchtig zich verongelijkt voelend clubje”.:.
          Vanmorgen op Javapost ook ten aanzien van dat ultra-rechts georienteerde OSL
          onder leiding van Prosper Ego en die zich ook met Indische zaak bemoeien (Archief van Tranen) en voor ons indo’s opkomt (bersiap).
          Zie hiervoor het topic “Een zinloze discussie”.
          Wat een lef en huichelarij, boekan main zeg, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Prosper_Ego

          Tot slot was mijn opmerking over Satudarah niet schofferend bedoeld voor de RMS.
          U weet zich wel de tijd te herinneren dat het weinig scheelde of de Rolling Stones werden geassocieerd met de Hell’s Angels, omdat deze laatsten ongevraagd optraden als hun beveiligers…

        • Huib zegt:

          Er loopt ook een blonde of kale motorclub baas rond die NB
          > Klaas Otto< heet of all names. Wie kan mij vertellen of dat een ver familielid is waarvoor ik me moet schamen? Of juist niet? Gezien op TV journaal en in de krant.

          In Duivendrecht had ik vroeger jaren lang en bedrijfspand nagenoeg naast de Hells Angels. Had nooit last van ze.

        • Paul Vermaes zegt:

          @Pak Huib, Had u een bedrijfspand op de Wenckenbachweg nabij de hangar van de Hells Angels? Vindt u het niet typisch dat ze op een steenworp afstand van de Angels-site de Bijlmer-bajes zijn gaan bouwen…

        • ronaldo. zegt:

          @ Huib….Klaas Otto is een member/baas van no surrender….weet niet of je voor hem moet schamen, zal je aan die kale misdaagverslaggever moeten vragen…van de heuvel of zo ?, want hij heeft ze een tijdje gevolgd…Satudarah is een van de grootst groeiende mc in nederland en Europa en daarom zijn er wel eens leden beetje negatief in het nieuws gekomen, maar ja…dat hebben we ook wel eens met gasten die zich voetbalsuppoters noemen en de boel verstieren…maar dan roepen we ook niet dat de club verrot is….Persoonlijk weet ik dat satudarah veel positieve dingen doen, die uiteraard niet of bijna nooit in het nieuws komen….;)

    • bo keller zegt:

      .
      # Toen een deel van de Negara Timur de RMS uitriep en Nederland zag hoe bloedig de TNI tegen deze separatisten optrad, was het verstandig een contingent van 4000 Molukse inmiddels ex-KNIL-ers op de nemen in de KL voor hun veiligheid#

      Dit is dan totaal nieuw voor me. Had ’t dan altijd fout gezien ,dus
      het proces tot in de Hoogste Raad en de beslissing daarop
      kan ik wegstrepen.
      Tja ,zo hoor je nog eens wat!
      siBo

      • Huib zegt:

        @ Pak Vermaes…ja daar vlak bij, ook naast die steenbrekerij.. Die Bijlmer bajes is kennelijk na mijn tijd gebouwd want toen zat ik op de Motorkade boven ome Dirk.

        Maar ik zie geen oorzakelijk verband noch met mijn aanwezigheid noch met die van de mororclub voor de bouw van de bajes. Ook niet van de Makro trouwens.

        • Huib zegt:

          Maar nu ik er nog even op terug denk was het niet de Duivendrechtsekade zijstraat van de Wenckebachweg?l

      • bo keller zegt:

        Het onderstaande wil ik toch nog effe voor de wetenden
        op deze reactie plaatsen
        siBo

        Een delegatie van Molukse militairen, die onder leiding van sergeant-majoor F. Aponno sinds 8 augustus 1950 in Nederland was om de belangen van hun achterban te behartigen, spande een kort geding aan tegen de Staat om deze demobilisatie te voorkomen.

        Met steun van advocaat mr K. van Rijckevorsel werd dit proces tot in hoogste instantie gewonnen

        . De rechter verbood de Nederlandse regering om haar soldaten tegen hun zin achter te laten in het gebied van een hen vijandig gezind land.
        Daarmee was ook de demobilisatie op Java van de baan.

        Ten einde raad besloot het kabinet de Molukse militairen en hun gezinnen dan maar tijdelijk naar Nederland te halen.
        ‘De slechtst denkbare oplossing’, volgens minister van Oorlog s’Jacob, maar óók de enige oplossing.
        De delegatie-Aponno en ook de militairen op Java twijfelden lang over de vraag of zij gehoor zouden geven aan het bevel om te kiezen tussen vrijwillige demobilisatie op Java en vertrek naar Nederland.

        • Surya Atmadja zegt:

          Pak Bo
          Dat Aponno cs toen gewonnen had is mijn inziens ook terecht.
          Ze werden toen in de steek gelaten door Nederlandse regering , en dan die onstslag .
          Heb veel gen.1,5 Ambonese vrienden , dus ken ook hun ouders , die kleine harde ex soldaten v.d KNIL.
          Sommigen willen geen huur betalen omdat ze vinden dat ze nog steeds in dienst zijn en hun aanwezigheid in Nederland is gebaseerd op dienstbevel .

          In het algemeen heeft Nederland een probleem, laten demobiliseren in de Molukken is moeilijk.
          Daar kan een burgeroorlog komen (met andere Zuid Molukkers die pro R.I zijn) , buiten de eventuele dreiging van Jakarta( gemakshalve “Javaanse” soldaten).

          Interessant om het verhaal van Herman Keppy te beluisteren, ook niet echt bekend bij de Nederlanders.(Balie debat)

          Zie ook de rol van de legendarische Kol Alex Kawilarang (ex Coro , KMA Bandung ? ), Bataljon Worang , Bataljon 3Mei o.l.v Luit Col Joop F Warouw ,met veel ex KNIL soldaten.
          http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Evert_Kawilarang

          Belangrijke persoon bij de oprichting van Indonesische komando’s was Mohamad Idjon Djanbi (Visser).

  4. bo keller zegt:

    Pak Eppeson,
    U heeft nmi niets gemist om de workshop rond genealogisch onderzoek naar KNILmilitairen bij te wonen.
    Altijd naar vragen of het ook over inheemse knil ers gaat,
    en dan hoort U zeer waarschijnlijk ….klikjes!
    Vandaag in het museum een regelrecht uit Ambon-stad
    komende oudere Molukkers gesproken,in het Nederlands.
    Gelukkig kon ik de vraag,waar heeft U hollands geleerd
    nog inslikken.
    Ook zij zochten iets over het Knil ed.Hierbij vertelde ik
    hun dat de Nederlanders vergeetachtig zijn geworden.
    siBo

    • eppeson marawasin zegt:

      Right you are Sir. Ik las het in de ‘hand out’, eerste alinea:

      [CITAAT] ‘Let op, het merendeel van de voor onderzoek beschikbare registraties heeft betrekking op Europees en daarmee gelijkgesteld personeel van het leger, beroeps- en vrijwilligers-, niet het in Indië dienstplichtig of reserve-personeel en niet de stads- en landwachten als zodanig, en in het algemeen ook niet de inheemse militairen (tenzij sedert gelijkgesteld, en afgezien van de periode vanaf de Japanse inval / bezetting?), maar weer wel de in de 19e eeuw aan de kust van Guinea (West-Afrika) aangeworven neger-soldaten !’ [EINDE citaat]

      e.m.

  5. eppeson marawasin zegt:

    @Pak Boeroeng, on 27 april 2014 at 21:21 said: /…../ ik ben net zo’n pc-kluns als vele anderen…… hahaha..@

    — Da gleufk geen aai-pet van…;)

    e.m.

  6. Surya Atmadja zegt:

    Paul Vermaes, on 28 april 2014 at 11:00 said:

    @Pak Somers, Toen het KNIL werd opgeheven gingen de meeste Nederlandse KNIL-ers over naar de KL of naar de TNI
    ————————————————–
    Vergeet ook niet dat de Ambonezen( Zuid Molukkers) een klein deel vormde van de grote KNIL familie .
    Naast de kleine groep Menadonezen en Indo’s ( ze zijn wel Belanda) waren de grootste deel Javanen aangevuld met Sundanezen etc . .
    Veel van de gepensioneerde KNIL-ers zijn daar gebleven, behalve die groep 3500-4000 soldaten die door hun militaire achtergrond moeilijk herplaatsbaar zijn bij de TNI.
    Logisch dat ze ergens onder gebracht moeten worden.

  7. Huib zegt:

    @ Pak Surya als ik hoor dat de grote meerderheid bij het vmlge KNIL uit Javanen bestond realiseer ik me dat ik ergens een slachtofferlijst ben tegen gekomen, vermoedelijk was het OGS waar idd heel erg veel Javaanse althans Islamitische/Indon. namen op voorkwamen.

    Dan bekruipt me de geachte dat de gekozen naam van Rottenberg Born to KNIL eigenlijk bedoeld wordt dat voor normale banen in Indie de kansarme Indo’s/Steurtjes, Molukkers, Menadozen en Javanen, etc. niet in aanmerking kwamen en dus geboren waren voor het KNIL.

    De associatie met de filmtitel Born to Kill was dus ongelukkkig en onbedoeld moet ik nu konkluderen.

    • Paul Vermaes zegt:

      @Pak Huib: je haalt alles door elkaar en je verwisselt het KNIL van voor de Japanse bezetting met het KNIL van na de bezetting. De Javanen in het KNIL van voor de bezetting zijn massaal met de Javaanse officieren op gegaan in de PETA en Heiho van de Jap. Wat van het KNIL kon uitwijken naar Australië vocht mee met de geallieerden en werd in al in het voorjaar van 1944 toen de zuidelijke Nederlanden al bevrijd waren aangevuld met 7500 man die de luitenant GG van Mook ronselde in Eindhoven bij de Binnenlandse Strijdkrachten. De BS bestond uit verzetsstrijders tegen de Duitsers, die vaak vanuit het nog bezette Noord-Nederland naar het bevrijde Zuiden wisten te ontsnappen. Het zijn deze jongens en de toen al talrijke oorlogsvrijwilligers waar Rottenberg de term “Born to KNIL” voor bedacht. Jongens die eerst Duitsers hebben gekilled en later de bevrijding van door extremisten bedreigde Indo’s hebben gerealiseerd.
      A part: het corps speciale troepen van Westerling (ca 140 sterk) bestond voornamelijk uit deze door het KNIL in Zuid-Nederland geworven jongens.
      De ex-krijgsgevangenen die door het KNIL in Bangkok en Manilla werden geworven werden door Lord Mountbatten te zwak bevonden om op Java of Sumatra te worden ingezet.

  8. Huib zegt:

    @Pak Paul Vermaes… kan niet zien waarom je me verwijt alles door elkaar te halen. Pak Surya zegt dat het leeuwendeel van het KNIL bestond uit Javanen en daar heb ik op ingespeeld door te verwijzen naar een slachtofferlijst die ooit gezien heb waar idd. veel Javaanse namen op voorkwamen. Kan met niet voorstellen dat de zgn Peta of Heiho of hoe ze verder ook genoemd werden die overgestapt zijn naar de TNI of is het TRI en in de strijd tegen de Nederlandse Knillers gesneuveld waren op slachtofferlijsten van de Ned .Oorlogs Graven Stichting vermeld staan, ook al waren het ex-KNILLERS..

    Natuurlijk verwijs ik naar de vooroorlogse koloniale situatie en niet naar de post koloniale situatie na de oorlog .Die Knillers kwamen vrij uit de Jap. krijgsgevangenkampen en bovendien de jonge Indo’s die de strijdbijl oppakten om de burgers, tegen de revolutionairen te beschermen.
    Maar goed begrijpend lezen is ook een kunst.

    Als in het geval Rottenberg toch bedoeld wordt een verwijzing naar de killersinstincten van die jongelui in het na-oorlogse Knil opgedaan in het killen van vele Duitsers, mag ik dat laatste toch ernstig in twijfel trekken Die tegen de Duitsers vochten zaten in de Prinses Irene brigade en in hoeverre die enorme aantallen slachtoffers onder de Duitsers hebben aangericht weet ik niet en heb me er ook niet in verdiept.

    In het bevrijde Zuiden werden de Stoottroepen opgericht, maar of die ooit daadwerkelijk tegen de Duitsers hebben gevochten zou ik betwijfelen. Die OVW-ers .waren volgens mij KL-ers en die uit het zuiden ook, mss muv Westerling en een paar verdwaalde Indo’s.

    Ik doe dit uit de blote kepala dus er zal wel genoeg op aan te merken vallen.

    • Surya Atmadja zegt:

      @ Pah Huib.
      Er is altijd een mythe geweest over de aantallen van “Ambonese”KNIL soldaten.
      Er is een Nederlandse artikel artikel te vinden met zijn hoevelen ze toen waren.

      De ruggengraat van de TNI waren officieren van de KNIL van CORO.KMA Bandung en KMA Breda die hoge functies kregen bij de TNI hoofdkwartier.
      Ze werden beconcurreerd door de ex PETA officieren en soldaten .
      Een ex sergeant KNIL was ene Soeharto, later opgeklommen tot Generaal en de 2de president van R.I

      “De ooit als stoottroepen gebruikte minderheid belandde tussen wal en schip toen een deel van de Molukkers zich in 1945 schaarde achter de nationalistische beweging van Soekarno en Hatta. Tijdens de revolutie bleef Nederland op Ambon KNIL-soldaten werven en die kregen een antinationalistische indoctrinatie. ”

      Bron: http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Molukken/vergankelijkheid.html

      • Jan A. Somers zegt:

        “Tijdens de revolutie bleef Nederland op Ambon KNIL-soldaten werven” Ja, Borneo en de Grote Oost waren rustig. Het KNIL had het gezag overgenomen van de daar opererende Australische divisie. Werving van militairen, business as usual in Nederlands-Indië. Gebeurde ook op Java, na de bersiap. Nogal wat van die jonge militairen werden in Nederland instructeur. Ik heb ze in mijn diensttijd meegemaakt.

    • bo keller zegt:

      Tja Pak Huib,
      De een weet ’t beter dan de ander en haalt dan van alles bij
      van Mook -Mountbatten en belangrijk Westerling dan wordt
      het verhaal compleet.
      Gewoon nuchter blijven Pak Huib,en geen hoofdpijn krijgen.
      siBo

    • Paul Vermaes zegt:

      @Pak Huib, ik probeerde u te verduidelijken wat Felix Rottenberg in een publiekelijke discussie in de Balie te Amsterdam aan de orde wilde stelllen onder de titel “Born to KNIL”. In februari 1944 ging de baas van de N.I.-regering met zetel in Australië Dr Van Mook manschappen werven voor zijn Luchtmacht (parachutisten, want piloten had hij genoeg) om Nederlands Indië te bevrijden van de Jap. De mensen van Van Mook waren al betrokken bij de herovering van Nieuw-Guinea en het eiland Mururoa. De Irene-Brigade was om het moederland te bevrijden van de Duitsers en de op te richten stoottroepen de Limburgse Jagers dito. In feb 1944 kon men niet vermoeden dat er een Republiek Indonesia zou worden uitgeroepen op 17 augustus 1945…

      • Pierre de la Croix zegt:

        Over de werving in Australië van troepen voor Indië door Pak Pan Mook veroorloof ik mij nog een klein “off topicje”.

        In mijn rijke bezit is een “Handleiding voor de Maleische Taal”, een uitgave uit 1945 van het Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger, “Reprinted in Australia by the Netherlands Indies Government Printing Works”, 223-7 Moray Street, South Melbourne”.

        Leerzaam en vermakelijk nu, lichtjaren verder, ooit antikwarisch op de kop getikt, waarschijnlijk op DE Pasar Malem.

        Naast wijze lessen over grammatica, uitspraak, klemtoon, woordvorming, enz. onder “Voorbeelden en samenspraken”, netjes gerubriceerd naar onderwerp zoals “Het menselijk lichaam”, “Het huis” en “Enkele veel voorkomende uitdrukkingen” ook, in hoofdstuk XX, “Enkele zinnen voor militairen”, in het Maleis met daarnaast de Nederlandse vertaling.

        Ter lering ende vermaak citeer ik hieronder wat juweeltjes van voorbeelddialogen in het Maleis, speciaal voor Pak Bo en andere oorlogsmisdadigers van eertijds (hoop niet dat de Hoogedelgeleerde Vrouwe Prof.Mr.Dr. nu meeleest):

        – Apa moesoeh soedah ada datang disini?
        – Kapan moesoeh berangkat dari sini?
        – Moesoeh tidak datang disini.
        – Moesoeh soedah berangkat kira2 empat hari laloe

        – Ada orang koelit poetih dalam kampoeng itoe?
        – Tidak teoan, semoea orang koelit poetih soedah ditawan (ditangkap)

        – Hai Teman, boeka doeloe pintoe, saja maoe mentjari keterangan
        – Siapa kepala kampoeng disini, dan dimana tempat tinggalnja?

        – Dimana orang Djepang tinggal disini?
        – Apa disini ada banjak bangsa Djepang?
        – Berapa lama soedah, waktoe patroeli Djepang liwat disini?

        Men was daar in Australië goed voorbereid, 3 jaar na de Slag in de Javazee.

        Pak Pierre

        • bo keller zegt:

          Op de kaderschool te Cimahi,kreeg je dit ook als klasse les.
          Wij bescheurden ons ,dus regelmatig de klas uitgezet.
          siBo

        • Huib zegt:

          @ Pak Pierre…..Prachtig begreep het helemaal en ze zouden me zo op patroelje kunnen sturen. Maar wat te doen als er op je geschoten wordt? Staat dat er ook in?

          Mss heeft Pak Bo dat op de kaderschool in Tjimahi geleerd.

          Tjimahi waar ik geboren ben of all places. Waar mijn ouweheer vreselijk heeft moeten knokken, ook met superieuren, om ze met hun tengels van zijn vrouw af te houden tijdens feestjes. .Heeft ze later na de oorlog wel eens aan mijn oudste zus verteld en die weer veel later aan mij.

        • Paul Vermaes zegt:

          @Pak Pierre: ” …- Dimana orang Djepang tinggal disini?
          – Apa disini ada banjak bangsa Djepang?
          – Berapa lama soedah, waktoe patroeli Djepang liwat disini?”

          3 jaar na de slag in de Javazee waren de Jappen al zo aan de verliezende hand, dat men dacht N.I. te bevrijden van de bezetters.

        • Pierre de la Croix zegt:

          @ Pak Huib:

          Nog enige voorbeelden dan:

          – Orang Djepang bertjakap Melajoe disini?
          – Berapa kali seboelan mereka liwat disini?
          – Apa mereka bersendjatakan dengan senapan?

          Wat gedaan moet worden als de orang Djepang gaan schieten is natuurlijk dienstgeheim. Dat mag niet staan in een “Handleiding voor de Maleische Taal”. Daarvoor is het “Handboek (KNIL) Soldaat”.

          @ Heer Paul:

          Ja, met een vijand die al op z’n rug spartelt is het gemakkelijk dapper zijn.

          Maar met mijn slotopmerking “Men was daar in Australië goed voorbereid, 3 jaar na de Slag in de Javazee” doelde ik er eigenlijk spottend op dat de goede voorbereiding op de oorlog tegen de orang Djepang veel eerder op gang had moeten komen en niet ruim 3 jaar na de verloren beslissende Slag. Toen werden Doorman en de zijnen op een schoen en een slof het gevecht in gestuurd. Misschien heeft Helfrich de “kamikaze” strijdmethode verzonnen, niet de Japanners.

          Over voorbereiding gesproken. Ik hoorde vandaag over de radio dat Nederland weer tankbemanninkjes laat opleiden. In Duitsland of all places ……

          Misschien kunnen we onze tanks terugkopen van Finland en ook Indonesië schijnt ons gloednieuwe Duitse tanks te hebben aangeboden tegen een zacht prijsje. Tidak boleh tawar.

          Dat allemaal dankzij Wladimir Wladimirowitz Poetin, Russisch Tsaar.

          Pak Pierre

  9. Huib zegt:

    Pak Bo…. ja je zou er kalang kiboet van raken als oude stomp en dan nog ex stoottroeper ook nog. Maar een goed advies is waard opgevolgd te worden.

    Maar aantallen Ambonese Knil en Javaans Knil heeft Pak Surya er zelf met de haren bij gesleept en als ik bevestig dat er kennelijk veel Javanen in de strijd als Kniller tegen Japan gesneuveld zijn blijkens de OGS en nu hebben de Molukkers zich geschaard te hebben achter de nationalistische beweging en die naar Nederland zijn gehaald zijn geindoctrineerd.

    Adoeh so roewet seh dese. Poetin zei dan ook : Blijf met je poten van de Oekraine en de Krim af of ik stuur de stoottroepen. Bibber….bibber…bibber… Hai!.

    Vanavond lekker naar bed en morgen hopelijk gezond weer op zonder
    pien in de kop..Ik neem vast als voorschot een lekkere borrel. Pak Bo. Zou ik ook doen als ik jou was.of het moest zijn dat je het niet lust of Iboe dat niet leuk vind. Ha…ha…ha…Van meneer Pastoor mag het wel en van mij ook..

    • Paul Vermaes zegt:

      @Pak Huib, wat Pak Surya zei is wel waar. Vele Molukse KNIL-ers zijn overgestapt naar de TNI na de soevereiniteitsoverdracht. De man van een nicht van me, een zekere Manuhutu was sergeant in het KNIL en werd later als Kapitein van de TNI gepensioneerd. Zelfs Soekarno heeft in een interview verteld dat de Molukse KNIL-ers zeer welkom waren in de TNI vanwege hun goede reputatie als militair.
      Ter ondersteuning van wat Pak Surya zei is het gegeven dat de structuur van de TNI meer lijkt op die van het KNIL dat op die van het Japanse leger.

      Jangan khawatir de zaken zijn minder ruwet dat ze lijken.

      • bo keller zegt:

        Mss. een persoonlijk verhaal dus niet van horen vertellen
        of boekoe ² .
        Velen van m’n Knil maten gingen over om diverse redenen
        zoals de familie (mijn zwager) ,een hogere rang(mijn neven)
        een andere functie ,maar ook omdat de baas het ook deed.
        In 1962 kwam ik als ”vijand!” mijn oude korporaal tegen
        als para officier,de Hollandse soldaten wreven hun ogen uit.
        Zelfs van de kansel werd ”blijven” aanbevolen.
        Maar dat gold niet alleen voor de militairen ook bijv Molukse
        en andere Politie mensen.
        Volgens mij moet de hele toestand toch op een rijtje
        te plaatsen zijn en niet van alles zo’n een beetje.
        siBo

    • bo keller zegt:

      Huib, on 29 april 2014 at 13:23 said:

      @ Pak Pierre…..Prachtig begreep het helemaal en ze zouden me zo op patroelje kunnen sturen. Maar wat te doen als er op je geschoten wordt? Staat dat er ook in?

      Mss ..? Nah! Als echte ex- sawahtrapper ,altijd gedaan
      Dekken-Kruipen-Waarnemen -Vizier en Vuur.
      Nu nog en soms heel nuttig.
      siBo

      • Huib zegt:

        Pak Bo

        Ter aanvulling op >Dekken-kruipen-waarnemen-vizier en vuurvuur<, – direkt omrollen naar een ander dekking omdat ze je via je mondingsvuur konden waarnemen en treffen, zeker in het donkere bos of alang-alang.

        Oude tirailleurs zullen dit wel kunnen beamen denk ik.

  10. Huib zegt:

    @Pak Paul Vermaes…..Het verbaast me niets en is me bekend dat er na de souvereiniteitsoverdracht veel inheemse Knillers en dus ook Molukkers overgestapt zijn naar de TNI. Waarschijnlijk blijkt straks ook Indo’s en mss.Hollandse Knillers. No big deal

    Overigens heb ik nergens beweerd dat wat Pak Surya zei niet waar is en ben er zelfs.totaal niet op in gegaan maar als kennisgeving aangenomen.
    Mss hebben ze zelfs de aanval op Ambon met behulp van KPM schepen ook nog uitgevoerd en er een vreselijk bloedbad aangericht met vuurwapens tegen klewangs en pijl en boog en Soumokil te pakken genomen. Even googelen maar.

    Voor nog beter begrip. Wat ik poneerde was de mogelijkheid dat de kreet >>>BORN TO KNIL<<<<>>>BORN TO KILL<<<<>>>>>>>>BORN TO KNIL<<<<<<<<<

    Als dit tot de kotaks zou kunnen doordringen dan ben ik geslaagd in mijn missie om die hypothetische vergelijking met BORN TO KILL weg te redeneren..

    Maar een ieder is natuurlijk vrij te ondersteunen wie of wat hij hij wil.

    • bo keller zegt:

      Ee knilmaat van me ( Indo) werd in Ambon ingezet en
      dwars door zijn neus geschoten.
      Maw.daar werd ex-Knil ingezet.
      siBo

    • Jan A. Somers zegt:

      “de aanval op Ambon met behulp van KPM schepen” Daar zijn in Nederland door de RMS nog processen over gevoerd, ik dacht tot bij het Hof in Amsterdam, 8 februari 1951. De RMS werd daarbij geaccepteerd als bevoegd rechtspersoon.

    • Surya Atmadja zegt:

      Huib, on 29 april 2014 at 09:49 said:

      @Pak Paul Vermaes…..Het verbaast me niets en is me bekend dat er na de souvereiniteitsoverdracht veel inheemse Knillers en dus ook Molukkers overgestapt zijn naar de TNI. Waarschijnlijk blijkt straks ook Indo’s en mss.Hollandse Knillers. No big deal .
      —————————————————-
      Pak Huib , zeg maar gerust de MEESTE Inlandse KNIL soldaten , hogere officieren waren overgestapt naar de TNI .
      Zelfs de Menadonzen, die ook loyaal waren , hun provincie werd ooit genoemd als de 12de Provincie van Holland.

      Er zijn weinig Nederlandse( inclusief Indo= ze zijn officieel Nederlanders) die overgestapt zijn naar de TNI .

      Alles is te vinden in een boek Van 3 kleur naar 2 kleur ( weet niet of het de juiste titel is) , anders moet ik effe naar mijn boekenplank kijken.

      @ Pak Vermaes .
      Logisch dat de structuur van de TNI op de KNIL/Nederlandse gronden werd geschoeid.
      De beleid bepalers waren meestal mensen van ex KNIL,CORO,KMA Bandung, KMA Breda .
      De PETA groep onder Gen.Soedirman zijn ook zeer kritisch , er was een concurrentiestrijd.
      Uiteindelijk trekken veel van de ex Nederlandse officieren terug , ze hebben de concurrentie strijd verloren.
      Behalve de “top guns” zoals Kol.Alex Kawilarang , Rd Oerip Soemohardjo , KMA Bandung Nasoetion cs etc .

      Bij de ALRI ook gezonde strijd tussen de KIM-ers en de ALRI Indonesia .
      Bij de AURI(luchtmacht) speelt het niet zo erg.
      De POLRI (politie) werd gesteund door de Mobrig ( de speciale politie) .
      Mobrig=Mobile Brigade (Nederlandse oorsprong) , later werd het genoemd Brimob (Brigade Mobil)

      • Huib zegt:

        @Pak Surya…..dat is ook min of meer zoals die historie op me is overgekomen en ik me herinner sinds de jaren dat ik me er nog voor interesseerde. Ook het aanbod van Boeng Karno aan de KNILLERS na de overdracht kan ik me nog levendig voor de geest halen. Maar ja dat ging niet meer op voor mijn vader want die was toen al door Indonesiers in Nov. 1945 gekilld.

        Dus Holland here we are. Kom maar op met die Bintang na 70 jaar. Beter nog…..met dat Herdenkingsmonument voor de Bersiapslachtoffers en als je toch bezig bent ….met dat achterstallig salaris in krijgsgevangenschap. Over ander verloren gegane zaken nog maar niet gesproken. (Dit laatste dus even terzijde. Mevr. Zegveld mag ook reageren)

        Daarbij komt, je had mensen die al tijdens de Japanse bezetting overstapten bv Heiho en ga zo maar door en die vrijwel onmiddellijk na de proklamasi in onderling gekrakeel geraakten. Om het zo net mogelijk uit te drukken. Wat uiteindelijk vele jaren later ontaarde in de zgn. Generaalsmoorden waarbij meen ik Pak Nasoetion als een gematigd man zich onder de kolong moest verstoppen om het vege lijf te redden. Wat er met Kawilarang en Soemohardjo is gebeurd kan ik me niet herinneren. Maar ws zijn ze gewoon op de balé-balé gestorven.
        Bestaat de Kawilarang Divisie nog steeds trouwens of is die ook opgeofferd aan de nieuwe tijdgeest.

    • Huib zegt:

      Pak Bo en Pak Jan A………Het verbaast me totaal niet dat ook de ex-Knillers op Ambon en waarschijnlijk ook op W.Irian werden ingezet als TNI tegen de Nederlanders. Dus toch >>>>>>BORN TO KILL<<<<<<>>voor nog beter begrip….in het bovenstaande is het foetsie.

      Nu even proberen uit mijn blote kotak te herinneren wat ik heb willen zeggen. Ik geloof dat het is de stelling dat in de vmlge koloniale samenleving de kansarme al dan niet erkende Indo jongens zgn Steurtjes met gebrek aan goede opleiding en dito Inheemse jongens uit de diverse bevolkingsgroepen en zelfs uit Europa de KNIL een goede werkgever was zo niet de enige die deze jongens en mannen een baan konden aanbieden. Zij het tegen een hongerloontje vaak.
      En dat dit ws de insteek was van Boeng Rottenberg om de term >BORN TO KNIL<< te hanteren. Dus deze jongelui waren voor het Knil geboren en niet persé om te Killen. Zo ongeveer dus op hoop van zegen weer op de knop reactie"" plaatsen klikken..
      Fingers crossed.

      • Surya Atmadja zegt:

        Born to KNIL.
        Waarschijnlijk omdat de meeste kansarme Indo vaak naar GOMBONG werd gestuurd .
        Om als soldadoe (serdadu) te worden , werd vaak ook voor “kanonen voer” te spelen.

        Hoewel , een NIET(?) erkende zoon van een toean residen werd onder begeleiding van soldaten meegevoerd naar Gombong.
        Omstreeks 1800 zoveel.
        Heb ergens gelezen.

        • Paul Vermaes zegt:

          @Pak Surya: De Pupillenschool van Gombong daar kwam je niet zomaar op en zeker geen kansarme Indo’s; het was geen weeshuis! Trouwens Indo’s kozen liever niet-militaire baantjes en als ze die niet vonden, dan waren ze ook niet geschikt voor het KNIL.

      • Paul Vermaes zegt:

        @Pak Huib: Het weeshuis van Pa van der Steur was niet voor niets geplaatst in Magelang, een KNIL-stad. Europese KNIL-ers werden in die tijd gedemobiliseerd in Nederland, want gebleken was dat deze jongens na 6 jaar dienst te weinig pensioen hadden om in N.I. te blijven met hun onechte kinderen en Indonesische vrouw. Vorig jaar was in Java Post een serie over het Indo-pauperdom.
        Bij Pa van der Steur kregen de niet-erkende wezen een Europese naam. Pa had verschoningsrecht: alles wat hij bij de burgelijkkestand aangaf werd als legaal genoteerd. Zijn kinderen gingen in Yogya naar school en kwamen met de trein van de NIS. Zij kwamen nooit in het KNIL. De alle Indo-jongemannen moesten dienstplicht vervullen. Maar weinigen van de Indo’s gingen naar het KNIL, maar zochten burgerbaantjes op ondernemingen en bij handelsmaatschappijen of bij de KPN. Indo’s zijn zeker niet “born to KNIL”. De uitzonderingen daargelaten die op de pupillenschool van Gombong belanden, die konden na ontslag van de school/weeshuis op hun 15-de het jaar van hun 16de solliciteren bij het KNIL.

        • bo keller zegt:

          #De alle Indo-jongemannen moesten dienstplicht vervullen.#

          We bij vermelden,als het over ‘de Indo gaat.dat er ook
          velen NIET erkend waren maar wel met een Europese naam.
          Waarbij dus ook niet dienstplichtig!
          siBo

  11. Huib zegt:

    Zo zie je maar Pak Surya, we zijn het roerend eens.
    Hoe bestaat het hè een Indonesier en een Indo samen de polonaise in Twente. Just kidding.
    Gombong als naam is me bekend . Is dat de recruteringsplaats of opleidingsplaats van het KNIL?

  12. Huib zegt:

    @Pak Paul Vermaes……hoe dan ook er waren veel Indo’s bij het Knil o.a. mijn vader die op 18 jarige leeftijd is ingelijfd als beroeps en hij was als een in eerste instantie erkende zoon door zijn ongehuwde tante Henriette Otto in een Steurhuis in Magelang of Semarang opgevoed. Zij was een van de steunpilaren van Pa vd Steur.

    Later ging hij over naar de ML.

    Trouwens heb ook wel van een Steurhuis in Bandung gehoord.

  13. Pierre de la Croix zegt:

    On topic dan maar weer, de schaamte voorbij:

    En toch ben ik van mening dat volkeren, ook dus Molukkers, ongeacht uit Noord, Zuid, Oost, West of het Midden, recht hebben op zelfbeschikking.

    Vergeet Johan Teterissa niet. Hij moet 15 jaar brommen (na eerst een vonnis van levenslang te hebben moeten slikken) voor het zwaaien met ZIJN vlag, het dansen van ZIJN dans en het roepen van kreten in ZIJN taal ter gelegenheid van het bezoek van de President uit Jakarta aan ZIJN grond en de grond ZIJNER voorvaderen.

    Mena Moeria!

    Pak Pierre

    • CJ Lentze zegt:

      Dus ‘bhinneka tunggal ika’, zolang dat ‘bhinneka’ maar niet te veel in de weg staat van het ‘tunggal’. Geef mij dan maar Amsterdam.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Geen idee wat het allemaal betekent Mas Lentze.

        Maar gèf nèks, ik hoop slechts dat u ook in Amsterdam aan Johan Teterissa zult denken. U in vrijheid, hij voor 15 (vijftien) jaar in de gevangenis omdat ook hij “Merdeka” wilde zijn.

        Pak Pierre

        • Paul Vermaes zegt:

          Even googlen: Bhinneka Tunggal Ika is de wapenspreuk van Indonesië. Deze Oud-Javaanse zin wordt meestal vrij vertaald als ‘Eenheid in verscheidenheid’. Letterlijk betekent die echter ‘(Ofschoon) verdeeld in stukken, toch één’.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Dank voor uw uitleg, heer Paul. Als man van pen en papier (of erger nog, van lei en griffel) zijn mijn reflexen niet gericht op Google.

          Tja …. eenheid in verscheidenheid. Het is pas leuk als die verscheidenheid de eenheid waarbinnen zij geacht wordt te bestaan graag wil. Als eentje uit die verscheidenheid de baas gaat spelen en de anderen, of desnoods maar één ander, in hun/zijn vrijheid en fundamentele rechten beperkt, dan devalueert de eenheid tot schijneenheid.

          Maar nu is mijn onuitputtelijke nieuwsgierigheid nog maar half bevredigd, want ik weet nog niet wat Amsterdam te maken heeft met de RMS-herdenking of met het lot van de Molukker Johan Teterissa.

          “Want in Mokum ben je rijk en gelukkig tegelijk” mag dan gelden voor Pak Surya (vide zijn reactie van 29 april 2014 14:52 uur), ook al zou hij een waxinelichtje naar de koningin hebben gegooid of op 4 mei tussen 2000 en 2002 uur op de Dam hard “Merdeka” hebben geschreeuwd, maar niet voor Johan, die 15 (vijftien atau limabelas om met heer E.M. te spreken) jaar atau tahun ergens in de archipel mag zuchten in Indonesische gevangenschap wegens zijn roep om “Merdeka”.

          Voor hem was het, toen hij werd weggevoerd:

          Ombak poeti, poeti
          Ombak datang dari laoet
          Kipas linso poeti
          Tanah Ambon soedah djaoeh ….

          Vijftien atau limabelas jaar atau tahun ver.

          Pak Pierre

  14. Surya Atmadja zegt:

    Geef mij maar Amsterdam, dat is mooier dan Parijs.
    Saya juga sdh lebih dari 30 thn tinggal di Amsterdam.

    • Huib zegt:

      Pak Surya..

      Heerst daar ook Eenheid door Verscheidenheid dan?

      Ik heb de indruk dat het meer is: Aan mijn lijf geen polonaise.

      • Surya Atmadja zegt:

        Pak Huib,
        Voor zover ik weet , is er eenheid .
        Dat hebben de Pemuda’s in 1928 gezworen(Sumpah Pemuda.
        Waarvan eentje is mijn oom als medeondertekenaar .
        Zelfs Jong Ambon werd vertegenwoordigd door Johannes Leimena .

        Anders kunnen ze niet gezamenlijk optreden tegen de Belanda’s.
        Trouwens zonder die eenheid( voor 1900 weinig te zien,de Javaan hadden andere belangen dan de Sundanees, dan de Madurees, Minangkabauers , elke streek/suku hadden hun eigen belangen).

        Dat in grote vijvers soms kodoks er uitspringen is een natuurlijk proces.Dat zie je ook bij de Negara Pasundan , PRRI, Permesta etc.

        • Huib zegt:

          Pak Surya

          Ik had het niet over Indonesie maar over Amsterdam waar je naar verwees om 14.52 in reactie op hetgeen Pak Pierre vooraf zei om 22.43u

          Overigens Pak Pierre, die waxine gooier heeft het relatief gezien ook behoorlijk duur moeten bekopen. Sla je iemand de hersens in dan schijnt dat in Nederland minder zwaar bestraft te worden dan beschadigen van de Gouden Koets met inhoud.

          Maar nu je toch over de eenheid hebt Pak Surya, dat was mss aan het begin de goede bedoeling maar later, brani soempah, stond men elkaar toch wel naar het leven als men anders dacht over de eigenmachtige interpretatie van het begrip >>Serikat<< in het oorspronkelijk overeengekomen R.I.S., door de grote Boeng en volgelingen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Voor zover ik weet ging die waxinelichtgooier niet voor 15 jaar de bak in en werd hij bij en na zijn arrestatie niet zwaar mishandeld, afgetuigd zeg maar.

          Pak Pierre

        • Pierre de la Croix zegt:

          @ Pak Surya,

          Wat de Pemudas inclusief een vertegenwoordiger van jong Ambon in 1928 in idealisme hebben gezworen nemen hun opvolgers blijkbaar niet (meer) serieus.

          De Pemudas toen hadden zich in verscheidenheid verenigd om sterk te zijn tegen de gemeenschappelijke vijand, de Belanda kolonisator.

          Die gemeenschappelijke vijand is al ruim 60 jaar terug in zijn hok, oftewel “loengo kandang” zoals Prins Djojobojo voorspelde. Wat je duidelijk ziet is dat één partij uit de vereniging van destijds meteen de dienst is gaan uitmaken, c.q. de rol van de oude kolonisator heeft overgenomen. Opstandig Ceram en Ambon meteen overvallen en bezet, Chris Soumokil als hoofdoproerkraaier tegen de muur gezet.

          Als er, zoals u schrijft, nu af en toe een kodok, lees een verdwaalde Molukker, Papoea, etc., uit de grote eenheidsvijver wil springen, dan zou er geen reden zijn om die disproportioneel zwaar te straffen voor zijn daad. Hij vormt toch immers geen enkele bedreiging voor de eenheidsstaat? Of wordt er disproportioneel zwaar gestraft om andere kodoks het kwaken te ontmoedigen?

          “Geef mij maar Amsterdam”, hebt u geschreven. Ik kan mij dat goed voorstellen. Als u mij laat kiezen tussen die stad en Indonesia, dan kies ik ook voor die stad. Daar valt voor andersdenkenden tenminste nog recht te halen.

          Pak Pierre

        • Paul Vermaes zegt:

          @Pak Pierre, voor mij persoonlijk is de sumpah pemuda (waar de literaire strofe “bhinneka tungal ika” niet in voorkomt) opmerkelijk vanwege de keuze van de Bahasa Indonesia als eenheidstaal. Een taal die inmiddels de status van wereldtaal bereikt heeft. De Javanen hebben ter wille van de eenheid hun eigen taal (met 5 registers van klasse- en standsverschillen) op een zij- hopelijk dood spoor gezet ten gunste van de B.I. Laat hen het initiatief om de eenheid gestalte te geven van Sabang tot Merauke.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Paul Vermaes, on 1 mei 2014 at 16:45 said (onder meer):

          Quote

          @Pak Pierre, voor mij persoonlijk is de sumpah pemuda (waar de literaire strofe “bhinneka tungal ika” niet in voorkomt) opmerkelijk vanwege de keuze van de Bahasa Indonesia als eenheidstaal. Een taal die inmiddels de status van wereldtaal bereikt heeft. De Javanen hebben ter wille van de eenheid hun eigen taal (met 5 registers van klasse- en standsverschillen) op een zij- hopelijk dood spoor gezet ten gunste van de B.I. Laat hen het initiatief om de eenheid gestalte te geven van Sabang tot Merauke.

          Unquote

          Heer Paul, ik geloof niet dat het te danken is aan het altruïsme van de Javanen dat het B.I., een op het Maleis gebaseerde taal, “terwille van de eenheid” de officiële taal is geworden van de “eenheidsstaat” Indonesia.

          Zij, de Javanen, waren al lang voor het voldongen feit gesteld dat hun taal te gecompliceerd werd bevonden om in de archipel als “lingua franca” en vooral handelstaal te dienen.

          Ik moge in dit verband Prof. Dr. Robert Cribb in zijn “Historical Atlas of Indonesia” (blz. 32 en 33, hoofdstuk “Peoples”) citeren:

          Quote

          Javanese is a complicated language, not only grammatically but socially: the vocabulary which a Javanese speaker uses depends on the speaker’s status in relation to the person addressed. Correct use of Javanese therefore, is only possible when the relative position of the speakers is clear.

          FOR THE TRADERS OF THE ARCHIPELAGO JAVANESE WAS TOO COMPLEX FOR EVERYDAY USE, WHILE MALAY BECAME THE PRINCIPAL LANGUAGE OF ISLAM. IN PRE-COLONIAL TIMES, THEREFORE, THE JAVANESE HAD CONSIDERABLE INFLUENCE ON OTHER LANGUAGES IN THE ARCHIPELAGO IN VOCABULARY, BUT JAVANESE ITSELF DID NOT SPREAD AS A LANGUAGE OF COMMUNICATION BEYOND THE TERRITORIAL LIMITS OF THE SUCCESSIVE JAVANESE KINGDOMS.

          THE SOCIAL STRATIFICATION EMBEDDED IN JAVANESE ALSO WORKED AGAINST IT DURING THE COLONIAL ERA.

          Unquote

          Met uw laatste opmerking “Laat hen (de Javanen) het initiatief om de eenheid gestalte te geven van Sabang tot Merauke” geeft u aan:

          1. Dat van de vele volkeren binnen de “eenheidsstaat” Indonesia wat u betreft de Javanen de baas mogen spelen, c.q. bepalen hoe aan de eenheid “gestalte te geven”.

          Opmerking PP: Hoe ze dat doen (dat “gestalte geven”) heeft in ieder geval Johan Teterissa gemerkt en zeer waarschijnlijk vele anderen, Molukkers, Papoea’s en de drommel weet wie nog meer. Ook Amnesty International schijnt iets over “het gestalte geven” te zijn opgevallen.

          2. Dat de Javanen van u de hegemonie mogen hebben omdat zij genereus hun taal “op dood spoor hebben laten zetten” ten gunste van het B.I., de “eenheidstaal”

          Opmerking PP: Cribb heeft mij aangetoond dat het anders lag. Afgezien daarvan lijkt mij dat geen volk het recht op heerschappij over andere volkeren kan ontlenen uit het blote feit dat het zijn taal heeft opgeofferd ten gunste van een andere taal.

          Mijn klomp is gebroken, vermoeid sleep ik mij naar de balé-balé.

          Pak Pierre

        • Paul Vermaes zegt:

          @Pak Pierre, Het terzijde schuiven van je moedertaal is een gigantisch offer. Vooral u die het Nederlands misschien wel op literair niveau beheerst, zou voorgaande zin willen ondersteunen. Ik zou voor geen geld ter wereld mijn petjoh-Nederlands willen inleveren.

  15. e.m. zegt:

    Mag even op de mailorgel van een familielid. Ben in Limburg. Ga morgen mijn enige eerstegraads Aborese Tante in Nederland begraven. Straks herdenken. Zusje van vader, de laatst levende ook uit een gezin van twaalf kinderen.

    Zwaar leven achter de rug; jongste zusje in een groot gezin; bini van een Amboneese KNIL-militair; moeder van zeven kinderen. Ruim veertig jaar weduwe en overleefde drie jaar geleden haar eerstgeborene, Jakarta 1948.

    Maar wat een kracht zat er in dat tengere ‘lijffie’. Was altijd een feest voor ons kinderen als we hoorden dat Tante zou komen of al onderweg was. Eerst vanuit Rijckholt het diepe Zuden van Limburg naar Ambonezenkamp West-Souburg op het voormalig eiland Walcheren in de provincie Zeeland’. In de sixties vanuit Sittard naar het midden van het land op de grens van de provincies Utrecht, Gelderland en Zuid-Holland, thans omsloten door de A2, A15 en de A27.

    Bracht natuurlijk altijd wat mee. Tante was ook vermaard om haar bakkunsten, van spekkoek, chocoladecakes tot kuping gadjah in de stopples.

    Dubbeltje! Ik kreeg altijd een dubbeltje van Tante.

    Toen ik zelf geld ging verdienen, heb ik Tante in het begin van de seventies een 72-delig glasservies cadeau gedaan. Volgens mij ‘nooit gebruikt’, want het was een cadeau. Damals mocht je trouwens nog gewoon ‘kado’ schrijven.

    Ondanks de tegenslagen en ongemakken in haar leven: niks depressie! Altijd lief, aardig, vrolijk, vriendelijk en grappig. Zo één waarvan je als kind van een strenge opvoeder ‘mag’ denken: ‘zo’n moeder zou ik eigenlijk …;)

    Negen Geschwester bleven achter. Met slechts twee broers beleefde ze de overtocht, een jongere (boedjan) en een oudere (vader). De jongere had zich overigens tegen wil en zin van vader na 17 augustus 1945 aangemeld c.q. zich laten werven. Dat hij later in combat een oog verloor, daar werd verder niet moeilik over gedaan, dat was zijn straf. Klaar! Wat kan het leven toch eenvoudig zijn.

    Soms ook kon je inderdaad een vleugje Kampong Aboroe meebeleven, dan hing ‘tanah airku’ zwaar in de lucht. Als ze met z’n drieën bijvoorbeeld in een ‘welles nietes’ discussie -over toen die dag- waren aanbeland.

    De drie in Nederland bleven het langst leven. Haalden de 21ste eeuw nog. Eerst ging de jongere; acht jaar geleden vader. Tante, die het ’t zwaarst had gehad bleef als enige van de twaalf over.

    Zie haar nog staan aan het graf van vader. Niemand van de eigen kinderen kon het opbrengen’, en daar stond dan dat tengere vrouwtje. De liefde straalde van haar af toen Tante wel de kracht bezat en boven ons allen uit torende met het Onze Vader dat ze op zulk ’n prachtige en vooral krachtige wijze haar oudere broer, ons vader als laatste meegaf.
    Always on my mind!

    Drie jaar geleden op bijna 85-jarige leeftijd, na het verlies van haar oudste, verloor Tante zelf in toenemende mate het zicht op de werkelijkheid.

    Voor Tante geen KNIL atau RMS. Wat zou het ook …

    Maar in haar goede tijd wel Cliff Richard and The Shadows. Haar kinderen waren goed voor Tante en sleepten haar van het ene Cliff concert naar het andere. Zelfs helemaal naar Londen!

    Ja ,,, haar kinderen waren goed voor Tante. Ze namen hun moeder ook mee terug naar Pulau Haroekoe, naar Kampong Aboroe; back to basic…

    Haar kinderen hebben er voor kunnen zorgen, dat Tante gelukkig ook momenten heeft gekend, dat ze van het leven heeft kunnen genieten’

    Selamat djalan Oewa. God hebbe uw ziel …

    SELAMATOOOH

    • Pierre de la Croix zegt:

      Bedankt voor het verhaal, gecondoleerd met tante en sterkte morgen bij het afscheid.

      Pak Pierre

    • Jan A. Somers zegt:

      “Voor Tante geen KNIL atau RMS. Wat zou het ook …” Dat zijn nog mensen die hun eigen leven in hun eigen hand weten te houden.

    • TON zegt:

      E M, gecondoleerd nog met het verlies van jouw lieve Oewa en in de komende tijd heel veel sterkte .

    • Mas Rob zegt:

      Gecondoleerd, e.m., en bedankt voor deze overpeinzing….

    • Pierre de la Croix zegt:

      Vanochtend “per ongeluk” over de radio na lange tijd weer het lied “La Mama” gehoord, vertolkt door Corrie Brokken.

      Moest aan uw tante denken, voor u en vele anderen uit uw gemeenschap ook “La Mama”.

      Nogmaals, veel sterkte.

      Pak Pierre

    • Huib zegt:

      Pak Pierre,

      Natuurlijk gaat de vergelijking mank met wat er met de vlaggenzwaaier in Indonesie gebeurde en de waxinelichtgooier in Amsterdam.

      Maar in beide gevallen ga ik toch wel uit van disproportioneel optreden
      van de respect. overheden in relatie tot het misdrijf.
      Die waxinelichtsmijter heeft toch ook vrij lang vast gezeten resp. zijn geestelijke vermogens extra uitgebreid onderzocht en het jaar daarop zat hij nog vast of werd preventief weer knijp gezet. Dan was er de man van de kreet tijdens de herdenking op de Dam die toch ook wel flink is aangepakt. Als je dat afzet wat er gebeurt met zakkenrollers, overvallers en zo dan vind ik het toch niet in proportie.

      • Huib zegt:

        Pak Pierre

        …….15 jaar in Nederland is zelfs de moordenaar van Pim Fortuin nog niet ten deel gevallen of werd hij na 16 jaar vrijgelaten en klappen heeft hij ook niet gehad naar ik weet. Maar daarentegen veel privileges in de lik gehad lees ik vandaag in de krant van wakker Nederland.

    • Paul Vermaes zegt:

      Moederschap is onvoorwaardelijk, een natuurgegeven. Dat geldt niet voor het vaderschap: om de vader aan zijn zorgplichten te herinneren het de wet geregeld dat een kind de naam van de vader krijgt.
      Molukse moeders, Marokkaanse moeders Siciliaanse moeders, Nederlandse moeders en last but not least Indische moeders allen bewonderenswaardig!

  16. Huib zegt:

    Aandoenlijk en mooi verhaal. Sterkte met dit verlies.

  17. Surya Atmadja zegt:

    @ Pak Huib,
    ik reageerde op de posting van CJ Lentze, on 29 april 2014 at 14:39 said:
    Geef mij maar Amsterdam.
    Ik ken Amstelerdam redelijk goed , woon tientallen jaren vanaf 1968 met onderbrekingen van ongeveer 10 jaar .
    Een stad met veel migrante ( dacht meer dan 170 nationaliteiten ) , met eigen probleme, illegalen, zwervers , en de trotse Amsterdammers( Amsterdam is beter dan Parijs).

    In Amsterdam heb je ook mensen die niet aan de regels houden, denk aan de Provotijd, kraakbeweging, de rellen etc.

    En toch voel iedereen een Amsterdammer, ik ook .

  18. Huib zegt:

    Goed zo Pak Surya.

    Dat heb ik in eerste instantie wel begrepen .

    Ook ik voel me nog steeds verwant met Amsterdam, hoewel ik er mss maar ruim 20 jaar in mijn jonge jaren heb gewoond. Al vanaf 1950 toen een Indo nog een bezienswaardigheid was en aangezien werd voor o.m. een Pinda-chinees. Maar getrouwd met een Amsterdamse.

    Ook natuurlijk omdat mijn voorouders van zowel vaders als moederskant generaties lang Amsterdammers waren.

    Van overgrootmoederskant fam Breukelaar zelfs al vanaf ca. 1600 toen ze migreerden uit Varsseveld . Ze werden als scheepsbouwers, klokkenmakers, makelaars, vroedvrouwen en kunstschilders zelfs Poorters.. De Otto’s pas sinds omstreeks 1750 via Frankrijk, Amsterdam, Slag bij Waterloo, Indie en terug naar Amsterdam. om te trouwen met een juffr. Breukelaar dochter van een makelaar op de Kloveniersburgwal..

  19. Surya Atmadja zegt:

    Pierre de la Croix, on 2 mei 2014 at 00:23 said:
    Heer Paul, ik geloof niet dat het te danken is aan het altruïsme van de Javanen dat het B.I., een op het Maleis gebaseerde taal, “terwille van de eenheid” de officiële taal is geworden van de “eenheidsstaat” Indonesia.
    —————————————————————————————-
    Ma’af Pak ,
    ik denk niet dat Mister Cribb( een orang pinter ) het goed begrepen had.

    1.Bahasa Melayu Riau-Lingga is niet zo maar een taal .
    De Bhs Melayu die gegeven werd bij de H.I.K (en andere Kweekscholen) is ook (iets) anders dan de Bhs Melayu van Frederik de Houtman in zijn door hem geschreven buku pinter ” Spraeck ende woordboeck inde Maleysche ende Madagaskarsche talen, met vele Arabische ende Turcsche woorden”.
    Ook anders dan de gangbare Maleis en zeker de “Passer Maleis”van de Nederlanders .

    Het was een “Hof of Wetenschappelijke ” taal .
    Gewone volkop Java ,” Parman met de kupluk” hebben hun eigen huis tuin keuken taal.

    2. De opkomst van nationalisme werd ingeluid door de oprichting van de Boedie Oetomo beweging in 1908 .
    Een elitaire studentenbeweging met te veel Javaanse gedachte .
    Ze dromen nog van Groot Java (de resten van de oude Madjapahit gedachte)
    De andere groepen, zoals de Sundanezen,Madurezen, Sumatranen, Ambonezen etc voelen zich niet senang.
    De beweging bestaat niet lang.
    Dat was ook de reden waarom men bij de Sarikat Islam de invloeden van de Javaanse elite proberen te verminderen.
    De jongeren , de Pemuda’s (en Pemudi’s) hadden bij hun 2de congres in oktober 1928 te Batavia een eed afgelegd (Sumpah Pemuda) , 1 land, 1 volk en 1 taal .
    Dat werd de praktisch onbekende Bhs Melayu(Riau-Lingga) die al eeuwen in gebruik bij de hoven .
    In Ned.Oost Indie ingevoerd in hogere scholen door Van Ophuijsen (bekend van zijn spelling, met behulp van 2 Minangkabause leraren) .
    ” Ejaan tersebut dirancang oleh van Ophuijsen dibantu oleh Engku Nawawi Gelar Soetan Ma’moer dan Moehammad Taib Soetan Ibrahim.”

    Ene Raden Kandoeroean Satjamihardja was ooit leraar Sundanees en Bhs Melayu bij een HIK( katanja verhaal van zijn kleindochter , ook lerares ex HIK ).

    De founding fathers hadden een goede keuze gemaakt om Bhs Melayu Riau Lingga te kiezen als hun nationale taal.
    Nu spreken vele deelvolkeren van af Sabang tot Merauke Bahasa Indonesia.
    ======================================================
    Mister Cribb schreef:
    WHILE MALAY BECAME THE PRINCIPAL LANGUAGE OF ISLAM.
    ———————–
    Is het zo ?
    Ik denk niet dat toen de Islam haar intrede deed in West Java de Moslim zendelingen in Bhs Melayu de Sundanese / Javaanse volkaanspreken.
    Ze doen hun intrede (ook door huwelijken) met de elite/hof mensen zelfs kroonprins en of prinses .
    Wat ik weet , bij de lessen Bahasa Indonesia in mijn SMPtijd (afgeleide van Riau Lingga)in mijn SMP tijd 3de klas moet ik de “Arab-Gundul” alfabet/woorden leren lezen en schrijven .
    Die later door de spelling (latijn) van Ophuijsen werd vervangen soms ook als Huruf Rumi werd aangeduid.

    De Bhs Melayu was al de lingua franca in de regio sinds de 7de eeuw.Gebruikt in Srivijaya , bewijzen zijn te lezen in diverse prasasti’s .
    Oud Melayu( Huruf Panagri) Kedukan HeuvelPalembang jaar 683 , Talang Tuwo 684 , Kota Kapur 686 , Karang Birahi 688 N.C (Jambi).

    • Paul Vermaes zegt:

      @Pak Surya: ” ….De jongeren , de Pemuda’s (en Pemudi’s) hadden bij hun 2de congres in oktober 1928 te Batavia een eed afgelegd (Sumpah Pemuda) , 1 land, 1 volk en 1 taal .”

      Tot nu toe is gebleken dat 1 land (van Sabang tot Merauke) en 1 taal (Bahasa Indonesia) goed zijn bewaarheid, dan zal 1 volk ook wel goed komen. De RMS-molukkers en Satudarah MC zullen opgaan in de Europese Unie.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Met dien verstande dat de Europese Unie niet is te vergelijken met de “eenheidsstaat” waaraan de Javanen met uw permissie “gestalte” mogen geven.

        …… und bist Du nicht willig, so brauch’ ich Gewalt …..

        Pak Pierre

    • Paul Vermaes zegt:

      @Pak Surya, Wat naderhand ook verstandig bleek is het Latijnse alphabet waarin de Bahasa Indonesia gespeld wordt: de computertalen maken daar ook gebruik van.

  20. Pierre de la Croix zegt:

    Nog een citaatje van Cribb uit het zelfde atlas, speciaal voor Pak Surya:

    Quote

    Especially since the 15th century, however, Malay has become the dominant language of the coastal regions. The dominance is partly for commercial reasons – from the 15th century Malay was the most important language of trade in the archipelago – and partly for religious reasons. Malay was the language of the large Muslim kingdom in the region, the sultanate of Melaka on the Malay Peninsula, and became the main language of Islam as it spread eastwards”.

    Unquote

    Er staat over het onderwerp talen en volkeren veel meer in Cribb’s werk, maar het zou te ver voeren als ik dat allemaal ging citeren. Boeroeng zou steigeren en meneer Cribb zou mij voor de kadi kunnen dagen wegens schending van zijn copyright (ik hoop dat ik nu binnen de marges ben gebleven, met bronvermelding en zo).

    Hiermee claim ik niet dat Cribb de enige wetenschapper is die zich serieus en objectief op de geschiedenis van de archipel heeft geworpen. Voor mij heeft hij in ieder geval een heel interessant, duidelijk en overzichtelijk werk geschreven van oertijd (nog één citaatje dan, zonder permissie: “Threehundred and thirty million years ago, the continental plates carrying what is now Indonesia were part of an enormous Southern continent now called Gondwana …….”) tot en met Soeharto. Gelardeerd met heel veel kaarten, waar ik als kaartengek ook rooie oortjes van krijg.

    Pak Pierre

    • Paul Vermaes zegt:

      @Pak Pierre: Uw aanhalingen uit het atlas van Cribb maken mij nieuwsgierig. Is hij een universeel genie die zoveel weet over historie, religie, taalkunde en geologie?
      Ik was vroeger ook onder de indruk van Karl May, een universeel genie met betrekking tot Amerika en Afrika, tot ik op dit forum las dat hij al zijn boeken over Indianen een slaven geschreven heeft in een gevangenis…

      • Mas Rob zegt:

        Robert Cribb is een alom gerespecteerd wetenschapper op het gebied van de Indonesische geschiedenis. Zijn profiel: https://researchers.anu.edu.au/researchers/cribb-rb .

        Kritiek op zijn werk is altijd mogelijk -geschiedenis is een debat zonder einde, nietwaar? – maar hij ‘verzint’ niet zomaar zijn schrijfsels als was hij de Karl May van de Indonesische historiografie. Hij is geen universeel genie, maar maakt gebruik van de werken en de inzichten van zijn voorgangers – zoals elke historicus.

        • Paul Vermaes zegt:

          @Mas Rob, dank voor de link naar de site van Robert Cribb, een jonge Australische Scholar, geïnteresseerd in dezelfde zaken als besproken op de fora van I4E.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Heer Paul, ik lees nu pas uw reactie van vandaag 17:06 uur met uw vraag om info over Robert Cribb. Met 75 heb ik – gelukkig – nog andere bezigheden dan flauwekul debiteren op I4E.

        Inmiddels heeft Mas Rob u op uw wenken bediend. Ik hoef niet in herhaling te vervallen.

        Slechts nog dit:

        Net als u heb ik in mijn jeugd genoten van de indianenboeken van Karl May, de man die later als fantast werd ontmaskerd. Maar ik heb ook, 30 jaar of nog langer geleden, “Bury my heart at wounded knee” gelezen en de prachtige speech van Chief Seattle, toen binnen zijn eigen context ook een soort Johan Teterissa, iemand die moest toezien dat zijn land en zijn volk onder de voet werden gelopen door vreemde indringers.

        Aldus op de jaren des onderscheids gekomen zou ik Cribb niet met Karl May willen vergelijken. Ik ben blij dat niemand minder dan Mas Rob mij in mijn achting voor Cribb ondersteunt. Ik ben per slot van rekening ook maar een eenvoudig abituriënt van een Indische “sekolah djongkok”,.

        Ik hoop in ieder geval dat ook zijn (Mas Rob’s) persoonlijke bijdragen u ervan hebben kunnen overtuigen dat het op het Maleis gebaseerde B.I. niet dankzij Javaans altruïsme en/of idealisme en/of in 1928 gezworen eden tot officiële taal binnen de archipel is geëvolueerd. Saillant is dat daaraan wel twee overheersers, Nederland en Japan, sterk hebben bijgedragen.

        Maar goed, een eenheidstaal voor een conglomeraat van volkeren en volkjes binnen een bepaald gebied is zeker handig en kan bijdragen tot een gevoel van verbondenheid. Edoch …. het delen van die ene taal is dan nog niet de legitimatie om staatkundige eenheid voor alle gebruikers van die taal onder een centraal gezag af te dwingen.

        Voor eenheid is meer nodig, zeker voor “eenheid in verscheidenheid”.

        Pak Pierre

  21. Mas Rob zegt:

    Pak Pierre schreef: “Heer Paul, ik geloof niet dat het te danken is aan het altruïsme van de Javanen dat het B.I., een op het Maleis gebaseerde taal, “terwille van de eenheid” de officiële taal is geworden van de “eenheidsstaat” Indonesia.
    Zij, de Javanen, waren al lang voor het voldongen feit gesteld dat hun taal te gecompliceerd werd bevonden om in de archipel als “lingua franca” en vooral handelstaal te dienen.”

    Hier is toch wel wat op af te dingen. Niet zozeer uit altruïsme, maar ook zeker niet uit opportunisme werd gekozen voor het Maleis als nationale taal. Bovenal komt het voort uit de manier waarop de nationalisten van de eerste decennia van de 20e eeuw de Nederlandse overheersing bezagen en welke conclusies zij daaruit trokken.

    De nationalisten vroegen zich af hoe het mogelijk was geweest dat Nederland – dat kleine landje ver weg aan de Noordzee – in staat was om de gehele archipel aan zijn gezag te onderwerpen. Zij zagen de archipel als een lappendeken van staatjes en volken die ieder op zich niet in staat waren gebleken om zich blijvend te verweren tegen de Nederlandse overmacht. Wat nodig was, was eenheid. Zonder eenheid zou onafhankelijkheid niet mogelijk zijn.

    Daarbij waren zij doordrongen van de vooruitgang die de koloniale mogendheid bracht. Nederlandse moderne techniek, organisatie en bestuur en staatsvorming alsmede westerse ideeën op het gebied van politiek, maatschappelijke ordening en economie werden gezien als de weg naar de moderne tijd. De traditionele culturen werden gezien als hopeloos ouderwets – de feodale structuren waren star en niet in staat om mee te bewegen in de “vaart der volkeren”.

    Nationalisme was niet alleen een beweging die staatskundige veranderingen tot doel had: het wilde de inheemse samenleving transformeren. Javaans schoot hopeloos tekort – niet alleen als nationale taal, maar ook als moderne taal voor ontwikkelde Javanen: oude feodale structuren werden door de gelaagdheid van de taal bevestigd. Het Maleis daarentegen was een taal in ontwikkeling – dé taal van emancipatie en vooruitgang. Jonge schrijvers kozen om die reden het Maleis als schrijftaal.

    • Mas Rob zegt:

      De aanvaarding van het Maleis als nationale taal kwam niet zonder slag of stoot. Er was tegenwerking van het gouvernement, maar ook vanuit andere hoek. Traditioneel ingestelde Javanen zagen het Javaans als superieur en nogal wat inheemsen met een Nederlandse opleiding vonden het Nederlands beter geschikt om moderne concepten te verwoorden.

      Toch won het Maleis in ontwikkeling – het Indonesisch het pleit. Dat kwam door een aantal factoren. Eén ervan was, ironisch genoeg, de aandacht die de koloniale overheid besteedde aan standaardisering van spelling, grammatica en woordenschat en aan de promotie van de taal via de Balai Pustaka. Daarbij kwam dat een nieuwe nationalistische, kritische pers het Maleis als schrijftaal omarmde. Maleis werd hét medium van het opkomende nationalisme. Tot slot, de Japanse bezetting zorgde dat aan alle taaldiscussies een einde kwam: het Nederlands werd afgeschaft en het Japans bleek geen optie als vervanging: het Maleis/Indonesisch werd dé taal van bestuur en school.

      • Paul Vermaes zegt:

        @Mas Rob:”…Tot slot, de Japanse bezetting zorgde dat aan alle taaldiscussies een einde kwam: het Nederlands werd afgeschaft en het Japans bleek geen optie als vervanging…”

        1)Allereerst dank voor beide bovenstaande reacties.
        2) Vraag: Misschien kunt u me vertellen waarom de tekst op het Japanse oorlogsgeld in het Nederlands was. Die vraag ooit gesteld aan Pak Surya heeft hij ontweken.

        • Mas Rob zegt:

          @ Paul Vermaes
          Die vraag heb ik me ook dikwijls gesteld. Ik weet het antwoord niet. Het ging in tegen de Japanse politiek van het verwijderen van het Nederlands uit het openbare leven. Pas in 1944 werd begonnen met uitgifte van geld in de Indonesische taal.

          Een mogelijke verklaring zou kunnen zijn dat ten tijde van de capitulatie veel Nederlands papiergeld als reserve aanwezig was bij de Javasche Bank, de instantie die verantwoordelijke was voor de geldcirculatie. Die geldvoorraad werd door de Japanse bezettingsautoriteiten in omloop gebracht. De Jong schrijft hierover: “Het was hun mogelijk geweest, de inwisseling van de biljetten van de Javase Bankt tegen Japanse biljetten voor te schrijven, maar dat lieten ze na.” (deel 11b, p. 506). Zou dat geweest zijn omdat ze beducht waren voor monetaire verstoringen? In elk geval, dit geld was in het Nederlands. Het zou goed mogelijk zijn dat het Japanse geld dat ook werd uitgegeven, de opdrukken van het Nederlandse geld dat in omloop bleef, volgde.

          Als mogelijke ongewenste monetaire effecten de Japanse overweging was om het Nederlandse geld niet te vervangen, dan faalde deze politiek jammerlijk: het publiek had meer vertrouwen in het oude geld dat werd opgepot. In mei 1945 kreeg men op de zwarte markt voor een Nederlands-Indisch biljet van duizend gulden een bedrag van 1600 gulden aan Japans geld. Daarbij kwam nog dat er heel veel Japans geld in omloop werd gebracht wat er toe leidde dat de geldontwaarding behoorlijk was: de prijs van de beras steeg tot grote hoogte.

          Maar dit is slechts een gedachtensprong , ik weet niet waarom de Japanse autoriteiten geld uitgaven met opdruk in de Nederlandse taal en ik zou graag net als u wat wijzer worden wat dit betreft.

        • Paul Vermaes zegt:

          @Mas Rob, dank voor het antwoord over het Japanse bezettingsgeld.

        • Surya Atmadja zegt:

          Tot slot, de Japanse bezetting zorgde dat aan alle taaldiscussies een einde kwam: het Nederlands werd afgeschaft en het Japans bleek geen optie als vervanging…”
          —————————————————————————-
          De vraag is , waarom wordt Nederlands niet* meer ingevoerd ?
          Desnoods als 2de taal , want de elite hebben wel kennis van de Nederlandse taal.
          Engels werd nog steeds gebruikt in India , Malaysia, dat geldt ook voor de 2 andere talen , Spaans of Portugees in hun ex gekoloniseerde landen.
          In vele ex gekoloniseerde landen worden ze nog steeds gebruikt.

          *Antwoord is te vinden in Djalan ke Barat (Kees Groeneboer)

      • Surya Atmadja zegt:

        Mas Rob, on 2 mei 2014 at 12:13 said:

        Nationalisme was niet alleen een beweging die staatskundige veranderingen tot doel had: het wilde de inheemse samenleving transformeren. Javaans schoot hopeloos tekort – niet alleen als nationale taal, maar ook als moderne taal voor ontwikkelde Javanen: oude feodale structuren werden door de gelaagdheid van de taal bevestigd. Het Maleis daarentegen was een taal in ontwikkeling – dé taal van emancipatie en vooruitgang. Jonge schrijvers kozen om die reden het Maleis als schrijftaal.
        ———————————————————-
        Javaans en Sundanees hadden min of meer dezelfde oorsprong, omdat ze broedervolkeren zijn .
        De beschaving op Java was “begonnen” in West Java.
        De stamvaders van de Javaanse koninkrijken kwamen ook uit West Java zoals in Kalinga en Majapahit( volgens Carita Parahyangan) .
        De oude feodale maatschappij werd globaal genomen in 2 groepen onderverdeeld , de heersers en de onderdanen , de zgn Gusti-Kawula verhouding.
        Dus het is logisch dat het volk de ” hof of wetenschaptaal” niet spreken .
        Tijdens mijn huwelijksceremonie in Jakarta sprak mijn neef namens de familie , hij gebruikte de niet gangbare Bhs Indonesia (Yg Baik dan Benar=School Indonesisch) .
        Tot mijn verbazing sprak mijn vader in het Indonesisch die bijna onbegrijpelijk was voor mij .

        Omstreeks 1940/42 kennen de grootste deel Indonesiers ( toen heten ze nog Inlanders) nog geen Bhs Melayu , dat kwam omdat de meesten alleen hun eenvoudige streektaal kennen .
        Men kan de aantallen van geschoolde Indonesiers met Ongko Loro school gewoon zien in de CBS cijfers en af te leiden uit het boek Djalan ke Barat( Weg tot het Westen ) van Kees Groenebroer (KITLV).

        De taalontwikkeling/beheersing van Bhs Melayu (Riau Lingga) tot Bhs Indonesia Yg Baik dan Benar of Bhs Baku begon met de Van Ophuijsen spelling, de oprichting van Balai Pustaka .
        De Indonesische “elite”leveren ook hun 1ste lichting schrijvers te beginnen met Pujangga Lama, via Pujangga Baru , en verder .

  22. Paul Vermaes zegt:

    @Boeroeng: Waar zouden we een verslag kunnen lezen van de in zaal Orpheus te Apeldoorn gehouden jaarlijkse RMS-herdenking?

    • bo keller zegt:

      Mas Rob, on 2 mei 2014 at 17:51 said: …..

      #mei 1945 kreeg men op de zwarte markt voor een Nederlands-Indisch biljet van duizend gulden een bedrag van 1600 gulden aan Japans geld. Daarbij kwam nog dat er heel veel Japans geld in omloop werd gebracht wat er toe leidde dat de geldontwaarding behoorlijk was: de prijs van de beras steeg tot grote hoogte.#

      In 1947 had ik voor 1000en gulden Japans geld aan
      ware skeletten en in lompen gehulde mensen gegeven.
      Al dat geld ”per ongeluk” gevonden in een Bank te Siantar.
      Naderhand ook een beras opslag ”per ongeluk” open
      aangetroffen.
      O ja, ook ”per ongeluk” een bier opslag loods gevonden,
      Mijn Bazen waren er niet zo blij mee, wij wel!
      siBo

      • Paul Vermaes zegt:

        @Pak Bo: Je kon Japans geld in een koers van 3 op 1 inwisselen bij het Rode Kruis in Batavia. Een geste aan de prostituees uit de wijk Minangkabaukamp, maar ook aan anderen…

  23. Paul Vermaes zegt:

    @Pak Surya, @ Mas Rob: “De hooggeleerde Mister Cribb zegt:
    Malay was the language of the large Muslim kingdom in the region, the sultanate of Melaka on the Malay Peninsula, and became the main language of Islam as it spread eastwards”.”

    Dergelijke uitspraken van Cribb evenals een uitspraak van hem in een reactie van Pak Pierre verwacht je in een leerboek, een studieboek voor leerlingen en studenten. In leerboeken mag je alleen wetenswaardigheden poneren die gecanoniseerd zijn.

    Met betrekking tot bovenstaande bewering van Cribb zou je verwachten dat de Islamieten op de Filippijnen ook bekeerd werden in het Malay.

    • Mas Rob zegt:

      Nou Paul Vermaes, de historische atlas van Indonesië, zowel in boekvorm als de digitale versie, vind ik een prestatie van formaat. Hij verdient uw dedain niet.

      De historische atlas is een laagdrempelige steun voor iedereen die geïnteresseerd is in de Indonesische geschiedenis – helder en beknopt. In de gegeven citaten zie ik geen aanleiding om de inhoud ervan ter discussie te stellen. Er worden geen controversiële standpunten ingenomen.

      Of islamieten in het Maleis bekeerd werden, daar weet ik zo direct geen antwoord op en ligt ook buiten de sferen van de geschiedenis waar ik enigszins thuis ben. Het is wél een feit dat het Maleis een grote invloed heeft gehad op voornamelijk de zuidelijke gedeelten van het land. Het lijkt me meer dan toevallig dat juist daar de islam een religie van betekenis is geworden.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ik moge hieraan toevoegen dat Cribb in zijn “Atlas” onder “Sources” (in mijn exemplaar op blz. 193) en direct daarop in zijn “Select bibliography” (blz. 195 en verder) een verantwoording aflegt die er niet om liegt. Indrukwekkend, zeg maar.

        Misschien zal hij wel een boekie hebben vergeten, maar dat zij hem dan vergeven in het licht van wat hij op basis van zijn studies van de rest tot stand heeft gebracht.

        Pak Pierre

      • Surya Atmadja zegt:

        Mas Rob, on 3 mei 2014 at 08:47 said:

        Of islamieten in het Maleis bekeerd werden, daar weet ik zo direct geen antwoord op en ligt ook buiten de sferen van de geschiedenis waar ik enigszins thuis ben.
        ——————————————————————————–
        De Islam werd in Indonesia in het begin verspreid door handelaren( saudagar Arab) , de Chinezen.

        Men gebruikte de handels taal ( Bhs Melayu Dagang ) , om de bewoners van de kuststroken te bekeren.
        Ook door huwelijken.
        Bij de hoven/kraton zal men ook de Bhs Melayu gebruiken, alleen op een andere hogere niveau.

        In de provincies (West en Midden/Oost Java) zal de Moslim “evangelisten zeer waarschijnlijk met de streektaal beginnen.
        Tot mijn lagere school tijd ( jaren 60) kent West Java ( mijn roetsstreek) naast Bhs Indonesia alleen Sundanees en uit Sundanees afgeleide streektalen Sunda-Banten, Sunda-Cirebon etc ) .
        Bij de madrasah spreekt men vaak de streektaal /moederstaal ,trouwens niet iedereen had toen de Ongko Loro school .
        De oudere generatie bediendes van wijlen mijn ouders kunnen niet eens bhs Indonesia. De meesten zijn bijna B.H ( Buta Huruf =analfabeet)
        Dat hebben ze bij ons beetje bij beetje geleerd ( ook schrijven).

    • Surya Atmadja zegt:

      Pak Vermaes ,
      De Moslims in de Filipijnen hebben hun eigen(steek)taa).
      Wel was de Bhs Melayu Pasar( Je moet eigenlijk Bahasa DAGANG =Handelstaal noemen ) de lingua franca van omstreeks 1500 .
      Dat zie je ook toen de “Spaanse”Magelhaens (Portugees) zijn tolk vertaler Panglima Awang( bekend als Henry the Black) moet inzetten tijdens zijn onderhandelingen met de plaatselijk heersers o.a een een Filipijnse heerser in Cebu ( ?).

      Panglima Awang werd door Westerse schrijvers soms betiteld als een “slaaf” van de Sultan van Malaka die door de Portugezen werd veroverd ( de verovering van Malaka) .
      Mijn inziens een verkeerde stelling, volgens Maleisische en Indonesische bronnen was hij een “Hamba di Raja” (dienaar van de Sultan .
      En Pigafetta(een Italiaan ) melde in zijn boek dat Henry the Black iemand uit Sumatra was .

      http://en.wikipedia.org/wiki/Henry_the_Black
      PS : mijn stelling is dat de eerste mens die de aarde rond zeilde is Panglima Awang, een Sumatraan , i.p.v de “Spanjaard” Magelhaen.

      Ik ben van bewust dat ik mss te brutaal (wink) overkwam om iets anders te stellen of vragen stelde m.b.t een stelling van een hoog geleerde propesor .
      Ik geef alleen door wat ik gelezen heb , ook aangevuld met Indonesische bronnen.

  24. bo keller zegt:

    Mas Rob,
    Effe over de sferen van de geschiedenis over de Molukken.
    Een Ternataanse O.OFF. vertelde ons eens,dat in de over-
    gangsjaren van Portugees- naar ’t Nederlands Cristengeloof
    grote gevechten waren tussen de Molukkers onderling.
    De VOC maakte oa. een eind aan om de getrouwen van de
    Portugese kerk te ”verwijderen” en wel per schip ,naar …..?
    Nu schijnt ‘t,dat ze koers zetten naar de Filipijnen (Spaans)
    en dat nu nog Molukse namen daar zijn terug te vinden .
    En nmm. ook hun taal.
    Weet U of iemand anders wat hiervan waar is en evt.
    opgetekend.
    siBo

    • Surya Atmadja zegt:

      Pak Bo.
      In het begin kon de VOC alleen voet zetten in de nog niet “beschaafde” delen van de (Zuid) Molukken.
      Noord Molukken, o.a Ternate en Tidore waren Moslim Sultanten.

      Daar heb je nog natuurvolkeren die gekerstend kunnen worden en die volkeren waren dan de “Ambonezen” die nog geen Moslim zijn geworden.Bron Encyclopedie Ned Indie P.J van Lith 1899(?)

      De tijdelijke uitwisseling / samenwerking van Portugal en Spanje kon gebeuren toen ze dezelfde heerser kregen.

      • bo keller zegt:

        Pak Surya.
        Deze Ternataanse Ooff. is een Moslim en zij erbij dat
        het in de Ternataanse geschiedenis terug te vinden is.
        Maar tja,voor mij is zo lang geleden terug verteld.
        siBo

    • Mas Rob zegt:

      Dat verhaal is ietsje anders, Bo. In 1605 gaf het Portugese fort op Ambon zich over aan een gezamenlijke strijdmacht van VOC en hun Molukse bondgenoten de Hutuezen. De Portugezen kregen een vrije aftocht en de inwoners werden gedwongen een eed van trouw aan de VOC af te leggen. De VOC verplichtte zich de katholieken te beschermen en de katholieke eredienst te tolereren. Een aantal Portugezen die getrouwd waren met lokale vrouwen en aantal jezuïeten bleven achter. Een garnizoen werd geïnstalleerd om de orde te handhaven, waarna de VOC vloot vertrok.

      Toch ging het al gauw mis. Het VOC garnizoen raakte in conflict met de aanwezige jezuïten en hielden hun eigen beeldenstorm. Katholieke heiligenbeelden werden vernield en de priesters ontdaan van hun geestelijke gewaden. De commandant Frederik de Houtman beval alle Portugezen om Ambon binnen drie dagen te verlaten. Dat deden ze, samen met een aantal Ambonezen – in totaal van ongeveer 150 mannen, vrouwen en kinderen. Eerst voeren ze naar Sulawesi om uiteindelijk in Cebu ten noorden van Mindanao te arriveren.

      De Molukse kerk werd zo beroofd van priesters en van contact met de Katholieke moederkerk. De katholieke eredienst werd verboden, maar er waren geen gedwongen bekeringen. In 1607 klaagden de inheemse hoofden over het gebrek aan godsdienstig onderricht. Hierop kreeg de “ziekentrooster” van het fort de opdracht om de kinderen wat rudimentaire religieuze zaken te onderwijzen. Pas een vijftal jaren kwam de eerste predikant naar Ambon.

  25. Peter van den Broek zegt:

    Ik weet niet welke leerboeken dhr Paul Vermaes maar ik heb de atlas nagekeken en ik citeer wat dhr Cribb schrijf

    Especially since the fifteenth century, however, Malay has become the dominant language of the coastal regions. This dominance is partly for commercial reasons – from the fifteenth century, Malay was the most important language of trade in the archipelago – and partly for religious reasons. Malay was the language of the large Muslim kingdom in the region, the sultanate of Melaka on the Malay Peninsula, and it became the main language of Islam as it spread eastwards.

    Dan die opmerkingen over de Islam op de Philippijnen kan ik niet plaatsen, rekening houdend dat de Islamieten maar 5% van de Philippijnse bevolking vormen, het was een Spaanse kolonie en de Spanjaarden hebben de RK-religie er wel in geramd: …ik citeer Vermaes “Met betrekking tot bovenstaande bewering van Cribb zou je verwachten dat de Islamieten op de Filippijnen ook bekeerd werden in het Malay”… Ik heb geleerd dat je van de Geschiedenis weinig mag verwachten.

    En geachte Heer Bo Keller. Aan de wisselkoersverhoudingen wist je wat de dingen in de Bersiap en daarna waard waren. Het geeft alleen maar aan dat de soevereine controle van Nederland over haar kolonie maar minimaal was.

    En de RMS zie ik als een consequentie van het deelstatenbeleid van ons Koninkrijk. Het was een tijdbom onder de Eenheidsstaat zoals de Republiek voorstond. De Republiek had het zelfbeschikkingsrecht voor de deelstaten ook uitgesloten, dwz onafhankelijkheid buiten de Republiek Indonesie.

    Ik dacht dat het zelfbeschikkingsrecht zoals in eerste instantie door de VN aangenomen (1948 of zo) in die richting is gedefinieerd om een jonge staat niet direkt te laten verbrokkelen in minideeltjes en zo een prooi wordt voor de koloniale machten

    • Jan A. Somers zegt:

      “de Eenheidsstaat zoals de Republiek voorstond” Ik kan me een volkenrechtelijk verdrag (het laatste) herinneren waarin er sprake is van RIS. Met heel veel handtekeningen eronder. En lekker eten erna. Was niet nieuw uitgevonden: VS, Zwitserland enz. enz. Worden in het internationaal verkeer ook als eenheidsstaten gezien.

      • Huib zegt:

        “De Eenheidsstaat” dus het oorspronkelijke concept de Republiik Indonesia Serikat.

        Nu heb ik in mijn jeugdige onwetendheid indertijd gedacht dat hiermee werd bedoeld een soort Verenigde Staten van Indonesia, dus naar het model van de USA en dat met het eenzijdig decreet achteraf van de Grote Javaanse BOENG de poppen aan het dansen waren.

        En niet alleen de Wajangpoppen.

        • Surya Atmadja zegt:

          Huib, on 4 mei 2014 at 08:49 said:
          “De Eenheidsstaat” dus het oorspronkelijke concept de Republiik Indonesia Serikat.
          ————————————————————————–
          Nee , de R.I.S ( Verenigde Staten van Indonesia ) is de maaksel van Van Mook .
          Soekarno / Hatta proclameerde Republik Indonesia .
          In 1950 , na de debacle van APRA in Bandung en de RMS uitroeping ging Jakarta terug naar de oude concept/droom.
          De eenheidsstaat Republik Indonesia.
          Ook bekend onder de naam NKRI(Negara Kesatuan Republik Indonesia) , zoals de founding fathers dat hadden gewild.

        • Jan A. Somers zegt:

          De RIS is door Van Mook samen met Sjahrir in de Linggadjati-overeenkomst gekomen. Inderdaad een kopie van de VS. Waarom zou je het wiel weer willen uitvinden? Dat is onveranderd in de soevereiniteitsoverdracht gekomen. Onder dat verdrag staat niet de handtekening van Van Mook. Wel van een heleboel gezagsdragers van de deelstaten van de RIS, waaronder de RI.

  26. Peter van den Broek zegt:

    CORRECTIE

    Ik weet niet welke leerboeken dhr Paul Vermaes BEDOELT ( de opmerking is mij te algemeen om er op in te gaan), maar ik heb de atlas nagekeken en ik citeer wat dhr Cribb in zijn volledigheid schrijfT

  27. Mas Rob zegt:

    We zijn nu wel een heel eind weg geraakt van het topic… de RMS-herdenking.

    • Huib zegt:

      Pak Surya

      Dat zal wel zo zijn. Maar dacht dat over dat oorspronkelijke R.I.S. overeenkomst bestond en zoals Pak Jan al zei overloaded was met handtekeningen.

      Daarin zou de onafhankelijke deelstaat RMS toch goed moeten passen. ..En Irian Djaja en…en…Was toch ook de bedoeling dat het land RIS uit samenwerkende deelrepublieken zou bestaan onder de grote paraplu.
      Althans zo heb ik het vanaf mijn jonge jaren altijd gedacht of gehoord of geleerd.

      Over de APRA weet ik niet beter of het was een opstandige operatie van Westerling en de zijnen die het met e.e.a. blijkbaar niet eens was.
      Of er zat een andere reden achter die ik niet ken, hoewel ik heel vroeger zijn boek wel gelezen heb en het mss nog ergens in de goedang ligt. Mss al bij het oud papier.

      Maar was dat dan de reden voor de Boengs om hun deelstaatkontrakt eenzijdig naar de prullenbak te verwijzen?
      Dit had toch later ook voor het Indonesische volk grote konsekwenties? En voor de ontwikkeling van een democratisch land?

      Daar zou ik als Indonesisch staatsburger niet vrolijk van geworden zijn.
      Maar ja Nederland heeft na de 80-jarige oorlog ook een hele ontwikkeling moeten doormaken en is nog steeds niet klaar. Gelukkig hebben ze elkaar de koppen voor zover ik weet niet letterlijk ingeslagen. Athans niet zo massaal als in de RI is gebeurd.

      • Jan A. Somers zegt:

        “Daarin zou de onafhankelijke deelstaat RMS toch goed moeten passen” Dat was ook de mening van het Gerechtshof in Amsterdam in de zaak tussen de RMS en de KPM.

  28. Surya Atmadja zegt:

    Pak Huib,
    de reeks handtekeningen had men geplaats bij de Linggardjati overeenkomst die later ontbonden werd door Nederland .
    Na de 2 koloniale militaire operaties en andere kleinere schermutselingen, Renville akkoord kwam men tot de RTC overeenkomst .
    Die voor nationalisten niet te slikken was .
    En toen kwam APRA die met Negara Pasundan samenwerkte, de RMS uitroeping.
    Het was in feite koren op de molen van de nationalisten en mss ook Soekarno .

    Met de kennis van nu lees je ook over de complotheorieen van Spoor, van Sultan Hamid, Soldaat van Oranje, en Prins B .
    Dus de nationalisten hadden (toen) gewoon gelijk .

    • Pierre de la Croix zegt:

      @ Pak Surya: “Met de kennis van nu lees je ook over de complotheorieen van Spoor, van Sultan Hamid, Soldaat van Oranje, en Prins B. Dus de nationalisten hadden (toen) gewoon gelijk”.

      Dat woordje “DUS” ter accentuering van uw conclusie dat de nationalisten toen “gewoon gelijk hadden” lijkt mij toch wat roekeloos gekozen binnen de context van een THEORIE. Er zingen zo veel theorieën rond: Over de moord op Kennedy, over Pearl Harbour, over de verzwegen aanwezigheid van buitenaardse mannetjes, etc.

      U hebt recht op uw chauvinisme, maar ik kan het niet helpen dat u mij steeds doet denken aan die Romeinse meneer, senator was hij geloof ik, Catho Mayor (hopelijk schrijf ik zijn naam goed, ook ik heb eigenlijk niet meer dan Indische Sekolah Djongkok), die na elk van zijn formidabele redevoeringen over de meest uiteenlopende onderwerpen moet hebben gezegd: “En toch ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest”.

      In dit geval dus “En toch ben ik van mening dat het besluit is gerechtvaardigd om van Indonesia een “eenheidsstaat” te maken en zo te houden, desnoods te vuur en te zwaard, tegen elk mensen- en volkerenrecht op zelfbeschikking”.

      Pak Pierre

    • Jan A. Somers zegt:

      “de reeks handtekeningen had men geplaats bij de Linggardjati overeenkomst die later ontbonden werd door Nederland ” De paar handtekeningen onder de Linggadjati-overeenkomst waren een bekrachtiging van die overeenkomst. Meer niet. Met de soevereiniteitsoverdracht was de Linggadjati-overeenkomst. voorbij, opgenomen in de nieuwe akte. En ik dacht dat onder die akte van soevereiniteitsoverdracht dezelfde handtekeningen stonden plus die van het Koninkrijk der Nederlanden, en alle aanwezigen in Amsterdam. En dat waren er veel. Alle deelstaten! Inclusief de RI.
      “Die voor nationalisten niet te slikken was .” Daar hebben we toch niets mee te maken. Wilders weet ook veel niet te slikken. Nou en?

      • Jan A. Somers zegt:

        Vergeten: Die overeenkomst is nooit door Nederland ontbonden. Gewoon overgenomen in de akte van soevereiniteitsoverdracht. Ook de RI was tegen. Gewoon overgenomen in de akte van soevereiniteitsoverdracht. Je moet politieke bla bla onderscheiden van het eindresultaat! Die Linggadjati-overeenkomst was zo compleet dat er niets aan te veranderen was. Slikken of stikken voor beide partijen. Vandaar de ruzies. Maar eind goed, al goed. Met een nauwelijks veranderde akte. Hulde aan Sjahrir en Van Mook. Een hulde die ze nooit hebben gekregen, zelfs geen lintje.

        • Huib zegt:

          Dacht dat ze een hoop rotte vis over zich heen hadden hadden gekregen van hun resp. achterbannen. Maar kan het mis hebben hoor..

  29. Surya Atmadja zegt:

    Pak Pierre/Pak Huib.
    Vandaag ga ik nog niet reageren , want laten we gewoon de doden, verliezen , ook van beide kanten herdenken , en eren.
    Mss reageer ik morgen .
    salam

  30. Huib zegt:

    Doeh… Dacht ik al een reactie van Pak Surya op mijn laatste gedachtenspinsels gehad te hebben, belooft hij morgen mij weer
    een terechtwijzing. En ik heb nog niet eens gereageerd op zijn huidige
    .

    Maar gelukkig hebben Pak Pierre en Pak Jan eigenlijk hierop geantwoord waarin ik me helemaal kan vinden en wil ik echter nog
    besluiten als dat mag met de schitterende herdenkingswoorden van Mas Rob met een kleine toevoeging :

    “VOOR HEN DIE ACHTERBLEVEN IN CHAOS EN ZINLOOS GEWELD,
    MAAR VOORTLEVEN IN ONS HART’

  31. Pierre de la Croix zegt:

    …. en toch ben ik van mening dat Johan Teterisa ongemeen en disproportioneel hard is gestraft voor zijn “cry for freedom”.

    https://indisch4ever.nu/2014/04/11/vijftien-jaar-cel/

    Pak Pierre

  32. Peter van den Broek zegt:

    Ik wil de Heren erop wijzen dat er ook een Zelfbeschikkingsrecht der Volkeren bestaat, tenminste in het Internationaal Recht zoals ik dat onderwezen kreeg. het beginsel werd in eerste instantie volkenrechterlijk gedefinieerd door W. Wilson president van de VS ergens aan het begin van de vorige eeuw

    Het Handvest van de Verenigde Naties verkondigde in 1945 “het respect voor het principe van gelijke rechten en zelfbeschikking der volkeren” als één van haar basisdoelstellingen. Zelfbeschikking betekent dat mensen van een kolonie of een afhankelijk gebied beslissen over de toekomstige status van hun thuisland.

    Voor de kenners onder U is het wel bekend dat regels in het Internationaal Recht eerst in de werkelijkheid worden getoest vooordat ze uiteindelijk geformaliseerd worden in wet/verklaring zoals dat bij het dekolonisatieproces pas in 1960 gebeurde.

    Kijkt U ook de onderdelen van al die akkoorden over Intern en extern zelfbeschikkingsrecht op na dan wordt de deelstatendiscussie verhelderend duidelijk, tenminste bij mij was het een eye-opener

    Overwegend bovenstaande kunt U zich misschien afvragen waarom Nederland zich bewust mengde ( van Mook Melino bvb) in de binnenlandse aangelegenheden van de zelfstandige Republiek zonder deze op formele wijze te erkennen., maar dat is voer voor Indologen.

    Nederland wilde de partijen tegen elkaar uitspelen en daarom het Malino-alternatief (van Mook) energiek ter hand . Echter de logische consequentie, de gedachte om desnoods alleen met de federale staten door te gaan, werd nooit getrokken. Van Mook en ook het Kabinet kozen op cruciale momenten voor de Republiek (zie ookAvondschot van JJP De Jong blz 683). Het gevolg was dat Nederland de nationalisten als belangrijkste partij erkende en dat Indonesie niet in allerlei aparte segmenten uiteenviel.

    De Engelsen en Fransen gingen wel door tot het uiterste met het noodlottig gevolg van de opdeling van India en Indo-China, maar dat is een ander en ook zeer interessant verhaal, Engelsen en Fransen zijn goede geschiedschrijvers en houden het niet bij L. de Jong.

    Daarom was en is een erkenning door Nederland van de RMS geen haalbare zaak want Nederland zal uit eigenbelang altijd voor de Republiek kiezen, gewoon Reaalpolitiek…Right or Wrong my Country

    • Surya Atmadja zegt:

      Peter van den Broek, on 5 mei 2014 at 00:42 said:
      Daarom was en is een erkenning door Nederland van de RMS geen haalbare zaak want Nederland zal uit eigenbelang altijd voor de Republiek kiezen, gewoon Reaalpolitiek…
      ———————————————————————————
      Dacht dat het ook mee te maken had met de status van DAERAH.
      Vergeet ook niet dat bij de Zuid Molukken andere groepen Ambonezen, Zuid Molukkers die niet achter de RMS gedachte / proclamatie stonden.
      Zie o.a de artikelen /verslagen over de totstandkoming van RMS.
      Even de namen van de hoofdrolspelers bekijken.
      Er zijn diverse boeken geschreven , onder andere 2 boeken van Ir. Manusama .

      Internationaal gezien ( VS, U.N etc ) ook niet erkend.
      Zie ook naar de Montevideo convention.
      http://www.jus.uio.no/english/services/library/treaties/01/1-02/rights-duties-states.xml

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.