Griselda op tournee

Update 2 mei:

boekenleggeropgevangenGriselda Molemans laat weten op haar fbsite:
Op zaterdag 7 en maandag 9 juni aanstaande signeer ik het boek en de DVD ‘Opgevangen in andijvielucht’ in de stand van boekhandel Van Stockum op de Tong Tong Fair in Den Haag. Ter plekke is ook de fraaie ex libris van Peter van Dongen op posterformaat verkrijgbaar.

Update 26 april
* Grote aantallen verzendingen van het boek  aande crowdfunders zou komende week zijn
* De dvd is te bestellen online bij bol.com
Recensie  van Peter Keppy:
Het boek Opgevangen in andijvielucht begint met een invoelend geschreven relaas over de kille opvang van Indische-Nederlanders in Nederland na de Tweede Wereldoorlog. Maar de epiloog lijkt een ander boek. Molemans’ verontwaardiging over misstanden bij de opvang ontaardt aan het slot van haar boek namelijk in een slecht gefundeerde en warrige aanklacht tegen instanties, personen en onderzoekscommissies
Te  gast  in een Max-radioprogramma van Tineke de Nooij.
Met Wieteke bij stichting Indisch Dordrecht.
Recensie van Museum Maluku
Interview in Marinjo, deel 1, en deel 2

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

144 reacties op Griselda op tournee

  1. hansvschaik zegt:

    Griselda is duidelijk zeer professioneel bezig, dat is zeer te waarderen!
    Hopelijk komt hier een vervolg op.

  2. Ron Geenen zegt:

    De volgende zinnen zijn heel duidelijk weergegeven:
    Als het spreekwoordelijke bastaardkind hebben we altijd erkenning een begrip gewild van onze vader Nederland.
    We zijn onzichtbaar, mensen kijken dwars door ons heen. Als Indo zijn we al vergeten tijdens ons bestaan, nog voor onze dood.

    Daarom weten de meesten blijkbaar ook niet meer wie we echt zijn.

    • sIL. zegt:

      Het staat iedereenh vrij om zichzelf een ondergeschoven kindje te voelen en te vinden

      • Jan A. Somers zegt:

        Ik voel me geen ondergeschoven kind hoor. Ik heb, net als andere Nederlanders, gebruik gemaakt van de mogelijkheden die Nederland te bieden had. En dat is veel hoor! Soms kost het veel inspanning, maar je krijgt er wel wat voor terug.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ik ben het helemaal met Pak Somers eens. Zo bijzonder vind ik mijzelf niet, maar ik heb in Nederland binnen mijn vermogens (“Ken U Zelve”) alle kansen gehad en gegrepen om mij te ontplooien.

          Daarbij heb ik al vroeg geleerd mijzelf niet zielig te vinden, niet ondergeschoven en niet achtergesteld vanwege huidskleur en afkomst.

          Ik heb net als ieder mens wel mijn afkeer tegen iets of iemand en mijn sterke gevoel voor rechtvaardigheid is vaak genoeg geschoffeerd geweest, maar ik heb afkeer en frustratie nooit mijn leven laten beheersen. Een leven lang vruchteloos draven om “ereschulden” erkend en afgelost te krijgen is niets voor mij.

          Van een daverende vooropleiding is bij mij geen sprake geweest, noch van enige protectie in mijn “carrière”, wel van lieden – de meeste totoks! – die mij wat gunden, vooral in de 13 jaar dat ik als kleine zelfstandige voor het bedrijfsleven doende was. Maar dat “gunnen” kwam beslist niet vanwege mijn trouwe blauwe ogen of een nederige houding.

          Ik ben altijd wel nieuwsgierig geweest en nooit te beroerd om na tegenslag opnieuw te beginnen, vanaf de bodem of bijna de bodem, soms op totaal ander terrein.

          Nu ik mijzelf zo heb opgehemeld wil ik gauw aantekenen dat ik veel Indische jongens en meisjes van mijn generatie heb ontmoet of van hen gehoord, die net als ik waren en ieder op hun eigen niveau van hun leven iets goeds hebben gemaakt. Wat dat betreft hebben zij niet onder gedaan voor diegenen die verder zijn getrokken om hun geluk buiten Nederland te beproeven. In Nederland waren genoeg kansen en zij hebben ze benut.

          Het is goed dat Griselda M. haar boek over de andijvielucht heeft geschreven en zij mag het ook best “promoten”, ze moet per slot van rekening aan de kost komen (overigens had ik op grond van haar voormededelingen verwacht dat het boek, gegeven de ontboezemingen, zichzelf zou promoten, maar dat terzijde).

          Ik hoop alleen niet dat de Indische “repatriant” door al het gepromoot weer met té veel nadruk terechtkomt in de hoek van de suckers en zieligaards en de eeuwig genaaiden, want daar horen de meesten van de groep niet thuis.

          Pak Pierre

        • P.Lemon zegt:

          @Pak Pierre “verwacht dat het boek, gegeven de ontboezemingen, zichzelf zou promoten”.
          Afgaande op het geluidsfragment bij Tineke op de radio, waar in hoog tempo uit de doeken werd gedaan hoe de ‘indische groep’ , na eenmaal met tegenzin binnen de landsgrenzen toegelaten, haast met kwade opzet tot de onderklasse vd maatschappij werd veroordeeld. En daarbovenop nog jarenlang financieel werd uitgebuit. Bovendien hangen de overheid en verzekeringsmaatschappijen nog een aantal claims boven het hoofd.
          Tineke was in ieder geval ‘flabbergasted’ want zoals zij en Jan met de pet dachten, dat wij hier gratis staatsruifvreters waren.
          Benieuwd of na omroep Max, nog meer media ‘dit verborgen schandaal’ bespreekbaar durven te maken.
          PS Hoewel crowdfunder heb ik het boek nog steeds niet in handen. 😦

      • Paul Vermaes zegt:

        Er is gisteren in Almelo (waar ik woon) een Armeens genocidemonument onthuld nabij de Armeense kerk in het uiterste noorden van de stad. Voor het Stadhuis in in de binnenstad was er een beperkt Turks protest.
        Als Griselda en Bussenmaker hun best doen krijgen we misschien ook een genocide gedenkteken…

        • Huib zegt:

          Als dat zou kunnen dan is mijn actie voor een monument voor Bersiap slachtoffers en Buitenkampmoeders meteen overbodig.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nou Huib, moeten we wat ons en de onzen is overkomen tijdens de Japanse bezetting en de bersiap (doen) associëren met “genocide”? Lijkt mij overdreven.

          Er zijn verschrikkelijke dingen gebeurd, men heeft veel geleden. Maar genocide oftewel volkerenmoord is toch wel andere koek, lijkt mij.

          Overigens ben ik het met je eens: Wat de Armeniërs kunnen, in het goede Almelo of all places, moet ons toch ook lukken op “prime location”, dus bij voorkeur de Indische stad Den Haag, de “kampong”.

          Misschien moeten we het hele park rond die waterpartij bij het Indisch Monument in Den Haag tot “Indisch grondgebied” verklaren en doen erkennen. Volgende stap is om daar, op een passende plek, nog een monumentje op te richten ter nagedachtenis aan de dappere Buitenkampersvrouwen en de ongelukkige Bersiapslachtoffers. Dan is de cirkel compleet.

          Overigens wens ik Almelo a.s. zondag toe wat Zwolle jl. zondag is overkomen. Titanenstrijd tussen 2 helden uit de Griekse oudheid beslecht in het voordeel van Heracles. Zou toch mooi zijn.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>>>>>Overigens wens ik Almelo a.s. zondag toe wat Zwolle jl. zondag is overkomen. Titanenstrijd tussen 2 helden uit de Griekse oudheid beslecht in het voordeel van Heracles. Zou toch mooi zijn.

          Pak Pierre
          <<<<<<<<<<<<<<<<

          Ik geloof niet dat die A'dam club zich twee keer aan de zelfde steen stoot.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Misschien nemen hun vrienden weer wat mertjon, sorry, vuurwerk mee.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>>Misschien nemen hun vrienden weer wat mertjon, sorry, vuurwerk mee.

          Pak Pierre
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Dat tuig moet wel bijzonder hardleers zijn om dat lef te hebben.
          Maar je weet nooit. Misschien is het enige middel een kogel! Sorry.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nou heer Geenen ….. zo’n opmerking over de kogel geven ….

          Dat had ik toch niet gedacht van een man die zijn vader beloofde nooit de wapens tegen anderen op te nemen en die er op deze site ook herhaaldelijk prat op is gegaan die belofte te hebben gehouden.

          Moet een ander het dodelijke klusje voor u opknappen?

          Pak Pierre

          P.S. Om misverstanden te vermijden moge ik opmerken dat ik geen bezwaar heb tegen een zeer harde aanpak van voetbal- en andersoortige hooligans die de sfeer in onze samenleving verpesten.

          PP

  3. Huib zegt:

    Bij beide voorgaande heren Pak Jan A. Somers en Pak Pierre kan ik me zonder voorbehoud aansluiten, zoals men mss al uit eerdere uitlatingen mijnerzijds begrepen zal hebben.

  4. Surya Atmadja zegt:

    Pierre de la Croix, on 25 april 2014 at 12:52 said:

    Ik ben het helemaal met Pak Somers eens. Zo bijzonder vind ik mijzelf niet, maar ik heb in Nederland binnen mijn vermogens (“Ken U Zelve”) alle kansen gehad en gegrepen om mij te ontplooien.
    ———————————————————————–
    Pak,
    met alle respect ( Indonesiers zeggen ma’ap seribu kali ma’ap) er is altijd een verschil tussen de Indo/Totoks die in de eerste of tweede “migratie golf” zijn gekomen ( wie ze zijn , waar ze terechtkwamen , of ze in NOI al in de goede sakolah/school zitten , dus geen sakolah djongkok etc) met de latere migratie golven met een minder sterke achtergrond ( de groep die door commissie Werner werd beschreven).

    Dat staat duidelijk beschreven in diverse boeken/artikelen.

    • Fred zegt:

      Zo heb je ook verschillen tussen bijvoorbeeld Marokkanen: Je hebt de Aboutalebs en je hebt het spugende tuig uit het Rif-gebergte.

    • Paul Vermaes zegt:

      @Pak Surya: Wij Indo’s zijn gewoon “een pot nat”. De indeling van Werner is onder Indo’s volledig onbekende en zeker geschreven voor niet-Indo’s.

      • Surya Atmadja zegt:

        Paul Vermaes, on 25 april 2014 at 17:05 said:

        @Pak Surya: Wij Indo’s zijn gewoon “een pot nat”. De indeling van Werner is onder Indo’s volledig onbekende en zeker geschreven voor niet-Indo’s.
        —————————————————————————————-
        Ik denk dat er een verschil is tussen de Indo uit NOI ( de satu en satu setengah) en de generasi ke2 die hier geboren zijn .
        Dat is wat ik in de afgelopen 50 jr heb gezien .

        @ Pak Huib:
        Volgens een boekje ( de titel even vergeten/staat ergens op zolder) was er 6-7 migratie golven .
        De gebruikte bronnen waren van CBS en CCKP.
        De samenstelling van de groepen zijn ook anders.

        Trouwens waar kwam die termen Indo Gedong-Emper , Grote en kleine Bung( of nona) etc vandaan ?
        Was dat verzinsel van de Totoks ?

        • P.Lemon zegt:

          @Pak S.A. “Volgens een boekje ( de titel even vergeten/staat ergens op zolder) was er 6-7 migratie golven ”

          1ste Repatrieringsgolf 1945-1949 45.000 Nederlanders repatrieerden (CCKP) vnl evacues en recuperatieverlofgangers (39 E & V)
          2de Repatrieringsgolf 1950-1951 90.000 Nederlanders repatrieerden
          3de Repatrieringsfgolf 1952-1957 – 88.000 Nederlanders repatrieerden
          4de Repatrieringsfase 1958-1963 63.000 Nederlanders repatrieerden
          5de Repatrieringsfase 1964-1980 24.000 Nederlanders repatrieerden ( Na 1968 veel Indonesiërs)

          De eerste golfweging heeft te maken met de naweeen van de oorlog maar ook met de traumatische ervaring van de Bersiap
          De tweede golfbeweging heeft te maken met onveiligheid (Bersiap) en rechtsonzekerheid (Nederlanders verliezen hun grond) in combinatie met de economische malaise en verslechterde onderwijsmogelijkheden versterkten de drang om het land te verlaten.Duizenden landgenoten lieten het voor gezien en vertrokken naar Nederland , onwetend wat hun te wachten staat. Opmerkelijk dat Indische nederlanders hun toevlucht nemen tot Nieuw Guinea
          De derde golfbeweging: Indische Nederlanders concludeerden dat de sociaal-economische en culturele omstandigheden voor hen in Indonesie zodanig verslechterd waren dat deze voor hen niet langer aanvaardbaar waren
          In de 4de golfbeweging maakt de Indonesische regering duidelijk dat Nederlanders vanwege Nieuw Guinea het land uit moeten
          In de 5de golfbweging kan eigenlijk al niet meer van een golf gesproken worden.

          Bron: pesche
          Gebruiker forum Indonesiëpagina.nl

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>>2de Repatrieringsgolf 1950-1951 90.000 Nederlanders repatrieerden
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Tijdens die tweede golf waren wij ingescheept op het passagiersschip de Chitral van de Engelse my PNO. Mijn moeder heeft de reis zelf moeten betalen, want de toenmalige Nederlandse regering heeft in een schrijven mijn moeder bevolen in Jakarta te blijven.
          Ook weet ik mij te herinneren dat het merendeel van de passagiers Indisch waren. Wij zijn uit Jakarta op 30 december 1950 vertrokken en op 27 Jan. 1951 in R'dam aangekomen.

        • Paul Vermaes zegt:

          @Pak Surya, aan de lange lijst van Indo-benamingen kun je ook toevoegen Indo-rendahan en Indo-gengsi, toch blijf ik erbij dat wij Indo’s “één pot nat” zijn.

        • Mas Rob zegt:

          Nou, je zal ze de kost moeten geven.. al die indo’s die wat aan te merken hadden op andere indo’s. De één leek wel een inlander, de ander had het juist te hoog in de bol, KNIL versus ambtenarij… Huis aan de straat of in een ‘gang’, subtiele en minder subtiele stand- en rangverschillen.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Surya Atmadja, on 25 april 2014 at 15:18 said:

      “Pak (Pierre), met alle respect ( Indonesiers zeggen ma’ap seribu kali ma’ap) er is altijd een verschil tussen de Indo/Totoks die in de eerste of tweede “migratie golf” zijn gekomen ( wie ze zijn , waar ze terechtkwamen , of ze in NOI al in de goede sakolah/school zitten , dus geen sakolah djongkok etc) met de latere migratie golven met een minder sterke achtergrond ( de groep die door commissie Werner werd beschreven)”.

      Ik vergeef u natuurlijk, Pak Surya. Satoe kali is voldoende, voor al uw zonden. Soenggoe mati. Voor seriboe kali zou ik bovendien de hele nacht bezig moeten zijn. Dan lig ik liever te ngorok op de ambèn.

      Maar alle gekheid op een stokje. Mijn vergelijking gold niet het succes van de Indische meisjes en jongens van generaties kesatoe, kesatoesetengah (die van mij dus) en kedoea met de ontwikkeling/emancipatie van de latere nieuwkomers. Dat zou een oneerlijke vergelijking zijn, een gedondong – mangga vergelijking zo gezegd.

      Overigens constateer ik wel – en met vreugde – dat ik hoe langer hoe meer toeroenans van de latere nieuwkomers, nu inmiddels 3de generatie maar ook al die van nomor kedoea, volop in positieve zin zie deelnemen aan onze samenleving, zowel in de politiek, het bestuur, de ambtenarij als in de marktsector. Veel jonge ondernemers “on the rise” zijn van allochtone afkomst. Dus ook kopiah af voor deze groep. Immigratie is niet per definitie ongezond voor een land; zij moet alleen goed worden “gemanaged”.

      Pak Pierre

  5. Huib zegt:

    Ik heb wel eens gehoord van bepaalde groepen Indo’s die “INDOLENT” werden genoemd en het kan zijn dat die lager zijn opgeleid en daardoor het ambitienivo niet zo hoog hadden liggen. Met als konsekwentie dat men zich zelf in de slachtofferrol gemanoeuvreerd had als het om de verdeling van de goede banen ging.
    Maar dat geldt ook voor laag opgeleide Hollanders ala de Tokkies en uiteraard die kansarmen uit het Rif gebergte.die blijkbaar maar op één manier uitblinken nl. in de misdaadcijfers. Dat krijg je van al dat gepamper ook als men niet eens de taal wenst te leren van het land waarnaar toe men emigreert en vlot een uitkering krijgt.

    Daarbij komt dat die Indo’s uit de zgn tweede golf,>> wordt daarmee bedoeld de spijtoptanten?.<< in eerste instantie moeite hadden hun Nederlanderschap te bewijzen en veelal dichter bij de Indonesische maatschappij stonden dan bij de Hollandse en dus een Ned. paspoort werden geweigerd. Heeft men overigens ook met ons geprobeerd hoewel overgrootvader en grootvader geboren Amsterdammers waren en betovergrootvader.weliswaar in Frankrijk geboren na de slag in Waterloo dienst nam bij het KNIL. Oma was Mas Rakinah, een Javaanse vroedvrouw. Heb haar helaas nooit gekend. Opa ook niet trouwens.

  6. Surya Atmadja zegt:

    P.Lemon, on 25 april 2014 at 16:06 said:
    PS Hoewel crowdfunder heb ik het boek nog steeds niet in handen. 😦
    ==============================
    Sabar Pak .
    Heb mailtje gekregen dat ik a.s zondag de 2 boeken bij mij thuis in A’dam geleverd worden.

  7. Peter van den Broek zegt:

    Heer Atmadja, daar hebt U geluk mee, ik verwacht Het Boek pas op de Tong Tong Fair te zien, Wel vind ik het opmrekelijk dat tot nu toe niemand het boek heeft geciteerd. dat kan betekenen dat men er nog steeds mee bezig is en geen tussentijds oordeel wil geven alhoewel mensen vaak voortijdig met vooroordelen komen of dat men het boek ueberhaupt niet opengeslagen heeft vanwege de brisante kwesties

    En haar gebruik van het woord “bastaardkind” heeft toch meer te maken met een kruidige uitspraak dan een weloverwogen argument. Bastaard heeft toch te maken met buitenechtelijk of onwettig of voor een dier met ouders van verschillende soorten of rassen. Dat laatste zal mevrouw Molemans toch niet bedoeld hebben.

    Ze weet toch dat elke buitenechtelijke/onwettige Indo of geecht werd of het echtpaar ging trouwen. Was dat niet het geval dan verdween de Indo en moeder naar de kampoeng. Dit alles op geheel Calvinistische grondslag zoals Ellen weet. Wij hebben in deze te maken met door de kolonisator gelegaliseerde Indo’s

  8. Boeroeng zegt:

    Bij Tineke de Nooij vertelt Griselda dat de regering bewust indertijd ( ca 1950?) besloot de diploma’s te Indië behaald te onderwaarderen voor Nederland. Dit om de Hollandse beroepsbevolking te bevoordelen op de arbeidsmarkt.

    Ik kende wel het verhaal van Indische diploma’s die niet erkend werden in Nederland, maar ik dacht dat dit altijd al zo was… Ver voor de exodus.
    Maar dit is discriminatie en ik heb verdomd veel zin om met een slipper te gooien.

    Interview deel II op 1.45 minuten:

    Toen is er ook in geheime notities besloten, diploma’s die in Indië zijn behaald, ook al zijn die conform de Nederlandse standaard, zijn niet meer geldig.

    • Fred zegt:

      Als je je slipper weer aan hebt: je bent al jaren bij dezelfde tandarts. Nu moet je weer eens gaan, maar de goede man is er niet meer. Er is een opvolger: een Somalische dentist, een aardige man. Hij is zes maanden geleden gearriveerd. Doe jij dan meteen vrolijk je mond open en denk je dan: ga jij maar lekker boren in mijn gebit?

      • Arthur Olive zegt:

        Voordat je in de stoel gaat zitten zeg je tegen de tandarts: We gaan elkaar toch niet pijn doen dokter?

      • Mas Rob zegt:

        Als kind ging ik naar een tandarts, een totok met een Indisch verleden… Was bijzonder hardhandig en grof. Ik was al volwassen toen ik mijn aversie tegen tandartsbezoek eindelijk overwon.

        Moraal van het verhaal: niet de afkomst, maar de kennis, kundigheid en “social skills” van een tandarts zijn belangrijk.

        • Huib zegt:

          Mijn betopa was eerst ingelijfd bij de Garde Lanciers en als 15 jarige trok hij op onder Napoleon naar Moskou.
          Daarna vocht hij aan geallieerde zijde in de slag van Waterloo en werd Nederlander en vocht hij zelfs in de Java oorlog als arts/apotheker
          Voor die verrichtingen heeft hij ook een Bintang gekregen.

        • Huib zegt:

          Na ..tig jaren Nederlandse tandartsen ben ik na pensionering van mijn tandarts ontevreden over zijn (jonge) opvolgers w.o. zijn zoon en heb opgezegd.

          Ben toen bij een in Neurenberg opgeleide Iraanse Dusseldorfse tandarts/kaakchirurg etc. beland die hier in de omgeving net een praktijk begonnen was. Hij was een goede veertiger schat ik.

          Ik heb een fantastisch hoge pet van hem op en kan hem iedereen aanbevelen.

    • Frans zegt:

      Mijn neef is kort geleden naar Australie vertrokken met Nederlandse vakdiploma’s. Daar zeiden ze: mooie diploma’s, maar wel eerst 2 jaar de Australische opleiding volgen alvorens jij je vak hier mag uitoefenen.

      • Ron Geenen zegt:

        >>>>>>>>>>>>>Mijn neef is kort geleden naar Australie vertrokken met Nederlandse vakdiploma’s. Daar zeiden ze: mooie diploma’s, maar wel eerst 2 jaar de Australische opleiding volgen alvorens jij je vak hier mag uitoefenen.
        <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

        Toen ik in 1981 Door CFB Engineering in SoCal via Holland werd aangenomen, heb ik alleen mijn papieren laten vertalen en opgestuurd. Bij aankomst moest ik twee grote raffinaderij units, er waren er 23, het ondergrondse pijpen systeem ontwerpen en 9 andere personen deden het zelfde. Twee maanden later werd mijn werk bekeken en ik kreeg toen de leiding over de 9 designers.

    • Jan A. Somers zegt:

      Mijn broer heeft in het kamp zijn Gymnasium gehaald, kon in Nederland meteen naar Leiden. Mijn zus heeft voor de oorlog net de AMS niet kunnen afmaken, maar kreeg na de kamptijd in Nederland het ‘Londens diploma’ waarmee ze verder kon. Zelf was ik niet concordant, gewoon drie jaar helemaal niets. In Nederland op de HBS keurig opgevangen, zonder (verplicht) toelatingsexamen waar ik toch voor zou zakken, met veel (gratis) bijlessen ruim een jaar ingehaald. Een neef van mij kon vlak voor de oorlog met zijn Indische HBS direct naar Wageningen.

  9. bo keller zegt:

    Pak Boeroeng,
    de Lagere Europese scholen in Nederlands-Indië hadden
    7 klassen in Nederland uit 6 klassen.
    ’t Is wel een verschil van ruim één jaar als je naar een
    vervolgschool gaat in Nederland.
    siBo

    • Jan A. Somers zegt:

      Dat klopt. Mogelijk doordat de dagelijkse schooltijden korter waren. Maar misschien ook omdat er over twee landen moest worden geleerd.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Ik moet uit mijn herinnering putten, maar volgens mij hadden de lagere scholen in Nederland ook 7 klassen. Ergens direct na de oorlog werd de 7de klas in Nederland afgeschaft en tegelijkertijd ook in (toen nog) NOI v.w.b. het Nederlandse (“concordante”) Lager Onderwijs.

      Mijn 3,5 jaar oudere zuster (1935) zat direct na de oorlog in de 7de klas van de lagere school voor ze werd toegelaten tot de HBS ging. Ik (1938) ging 4 jaar later via de 6de klas (School met den Bijbel, Gergadji, Semarang) naar de HBS. Er was toen (1950) geen 7de klas meer.

      Als het bovenstaande v.w.b. de gelijkschakeling van het aantal klassen klopt, dan kan enige onderwijsachterstand NOI – Nederland in ieder geval niet zijn veroorzaakt door het extra jaar van de Europese lagere scholen in NOI.

      Pak Pierre

      • bo keller zegt:

        Pak Pierre,
        Ben gaan peuteren inz.schoolklassen in Nederland
        en gevonden met jaartal en 6 gangbare schoolklassen.
        En door de oorlog liep de achterstand nog moeilijker
        siBo

        ). Informatie ontvangen september 2009 van dhr. H. Egbers uit Baarle-Nassau, zoon van het hoofd der school, waarvoor hartelijk dank).
        Foto is van omstreeks 1934
        . Veel scholen voor lager onderwijs hebben tot de jaren zestig van de vorige eeuw zes onderwijsgevenden, inclusief het hoofd van de school. Een lagere school had immers zes klassen en deeltijdfuncties kwamen vrijwel niet voor. In 1985 wordt in Nederland de lagere school en de kleuterschool samengevoegd tot één nieuw schooltype: de basisschool, waarin kinderen van 4 tot 12 jaar in 8 groepen worden ingedeeld. Voorheen was dat de kleuterschool, waarvoor geen leerplicht bestond, voor kinderen vanaf 4 jaar en een lagere school met zes klassen voor kinderen van 6 tot 12

        • Surya Atmadja zegt:

          Pak Bo , in Djakarta zat ik in een I.E.V froebelschool Jalan Batanghari
          Bij klas Nol besar en ketjil, dus 2 jaren.
          Daarna naar I.E.V Lagere School Tjilamaja .(Djalan Tjilamaja)-6 jaren.
          Pak Ron en vele anak Tjideng zullen die Tjilamaja school zeker kennen.

      • Surya Atmadja zegt:

        Er is een klein boekje over het onderwijs in NOI , de Inlandse en de Hollandshe , met leuke overzichtelijk schema.
        Kan niet snel vinden.Als het moet kan ik even in mijn boekenkasten zoeken.
        De jongere broers zusters van mijn moeder hadden ook gedeeltelijk Hollandse-Indonesische onderwijs ( SMP en verder) meegemaakt.
        Mijn ouders , hadden op zijn minst Mulo B , dat kwam omdat mijn grootvader(s) jong gestorven waren dus moeten ze verder een beroepsonderwijs doen (HIK).
        Terwijl de oudere broers/zusters van mijn vader wel AMS of mss HBS hadden gedaan , anders kunnen ze niet verder studeren o.a bij de RHS en THB (2 ooms)

        “De Mulo is een school , typisch voor de Indische jeugd en gericht op de Indische maatschappij.Zij heeft zelfs geen concordantie met de Nederlandse Mulo( wel toegang tot AMS.)
        Niettemin bestaat haar personeel -en behoort volgens het huidige bestel ook te bestaan -practisch geheel uit uitgezonden Nederlandse hoofdactesbezitters.
        De kosten van een HBS leerling was f 172 tegenover Mulo f 213, AMS f 230, Technische school f 450.
        Het schoolgeld is ook mahal geworden.
        Bron:Het onderwijsbeleid in Nederlands-Indie 1900-1940
        Een bronnen publikatie
        Bewerkt door Dr S.L van der Wal 1963

        Dikke pil/buku van 720 blz .
        Moelek om te lezen.

  10. Surya Atmadja zegt:

    De diploma’s behaald in NOI gaf toegang tot Nederlandse scholen.
    Katanya concordant , want veel van de “Inlandse” studenten hebben dat gedaan.

    Ik wil natuurlijk bewijs zien ( zwart op wit) of de Nederlandse regering hun kinderen ** uit NOI echt hadden gediscrimineerd.

    Wel weet ik dat een paar oud kollega’s /kennissen van mijn (Inlandse) vader met kader functie in NOI , dus niet “ongeschoold” terecht kwamen achter de lopende band(fabriek) .

    2 oude vrienden uit de tempo doele , de ene afgezakt tot op het niveau van arbeider of eenvoudige koeli tinta, de andere een expat (“ambtenaar”) met dienstsupir, dienstauto etc.
    Kan best voorstellen als je sakit hati wordt.

    ** In het begin jaren toen ik begon te omong kosongen heb ik altijd beweerd dat de Org Indo en Ambon de anak mas waren.
    Tot dat ik veel boeken lees en ook veel omong kosongen in Indische site’s ik een andere zag, het is niet altijd Anak-Mas , maar vaak Anak-Tiri ( stiefkinderen).
    Sorry, ma’af , mooier kan ik niet maken.

    • bo keller zegt:

      Ik had een pure Totok Landstormer(verplicht) sergeant als
      baas, sprak enkele woorden maleis.
      Moet je nagaan wat dat voor een verwarring teweeg brengt
      als hij met ”ons” op stap ging.Hij werd dan vuurrood bij
      zijn versprekingen, wij lachten erom maar lieten hem wel
      in zijn militaire waarde.
      Hij hield zich van ons afzijdig als de dienst was afgelopen
      en verschool zich verder achter een paitje.
      siBo

    • sIL. zegt:

      Men ging met de slechte stiefvader mee naar zijn Nederland.
      Daar in zijn Nederland behandelde hij hen nog steeds slecht ondanks hun trouw aan hem.
      Vervolgens maakte men de stiefvader uit voor van alles en nog wat.
      De rest is bekend, wordt de geschiedenis herkauwd en het resultaat is het boek van Molemans.
      Niets nieuws onder de zon.

      • Boeroeng zegt:

        Je hebt het boek natuurlijk niet gelezen?
        Maar je ben vaderlander door dik en dun en het Vaderland is altijd goed geweest voor haar stiefkinderen uit Indië ?

  11. Surya Atmadja zegt:

    Heb de epiloog effe snel door gebladderd ( blz 375-423) , ben toch benieuwd waarom P.Keppy zo’n pedas (of pedis) recensie gaf .

    Voordat ik rare dingen schrijf ( heb alleen sakolah djongkok) moet eerst de tijd nemen om echt te lezen , met een sigaartje of kretek(Djie Sam Soe) erbij plus pisang goreng en kopi tubruk.
    Sruput sruput, lekker seh.

    Voorlopige positieve indruk :
    Ik vind goed dat G.M al die verhalen heb geschreven / bij elkaar gebundeld. .
    Voor de ouwe Tjangs en Tji’s zijn het bekende verhalen . Hebben ze zelf mee gemaakt
    Het is belangrijk voor de anderen , de medelanders, de Totoks , en de volgende generaties Indo, jullie tjutju’s .

    salam sejahtera

    • Mas Rob zegt:

      De kritiek van Peter Keppy richt zich op de epiloog. Deze heeft, als ik hem goed begrijp, het karakter van een Aanklacht – emotie wint het van de rede – zonder dat die voldoende wordt onderbouwd. Hierdoor wekt Griselda verwachtingen die niet waar te maken zijn.

    • Frans zegt:

      “Het is belangrijk voor de anderen”..
      Degenen die het (als kind) hebben meegemaakt lezen ‘hun verhaal’ al etend en slurpend (“lekker seh’) en menen dan dat hun geschiedenis belangrijk is voor anderen…

    • P.Lemon zegt:

      Als je de taakopdracht vd “Begeleidingscie Onderzoek Indische tegoeden cq cie van Galen waarvan NIOD (overheidslichaam!)leden deel uit maakten, er op naslaat lees je o.a.:

      “Het doen uitvoeren van onderzoek naar het rechtsherstel rond die financiële tegoeden. Het doen uitvoeren van onderzoek dat zich zou kunnen richten op overige in beslag genomen particuliere bezittingen.’

      Maar gek genoeg werd er deze uitzondering gemaakt:
      ‘Hoewel de laatste zin van de opdracht verwachtingen zou kunnen wekken, behoorde een onderzoek naar de verliezen van particuliere bezittingen niet tot de taakopdracht van de commissie.

      Dan lijkt het me niet vreemd dat Molemans in dit gat is gedoken.
      De club van Keppy gooide de handdoek in de ring omdat ze destijds op basis van 1 document(een inventaristie) niet verder konden graven….??

      • hansvschaik zegt:

        Wat bedoelt U P.Lemon?
        Verwacht u dat Griselda eveneens niet verder komt dan de cie van Galen?
        Of hoopt u dat G.M. toch iets heeft aangeboord?
        U maakt mij nieuwsgierig…..

        • sIL. zegt:

          >>>>>Hoewel de laatste zin van de opdracht verwachtingen zou kunnen wekken, behoorde een onderzoek naar de verliezen van particuliere bezittingen niet tot de taakopdracht van de commissie.
          <<<<<

          Lees dit boek maar eens:
          Peter Keppy, Sporen van vernieling. Oorlogsschade, roof en rechtsherstel in Indonesië 1940-1957 (Amsterdam: Boom, 2006)

      • Boeroeng zegt:

        Peter Keppy zat in die commissie van Galen,
        Maar als ik deze link lees:
        http://www.oorlogsgetroffenen.nl/archiefvormer/Commissie_Van_Galen

        …. zou het kunnen dat die commissie nauwelijks onderzoek heeft gedaan naar bank- en levensverzekeringstegoeden…. omdat er geen bronnen en geen archieven te vinden waren. ??? (vraag-vraag)

        Dat de commissie geen archieven kon vinden over nog openstaande levensverzekeringenclaims, is geen bewijs dat al die polisschulden er nooit waren, en/of wel zijn uitgekeerd.
        Maar heeft Griselda Molemans dan wel afdoende bewijzen dat die rechten er waren en nooit uitgekeerd zijn ?

        Overigens vind ik dat niet de kern van het boek.
        Ik zie het boek vooral als een geschiedschrijving en prima dat ze de hele opvang van de staat en de samenleving erbij betrekt op andere gebieden dan de huisvesting.

        Schokkender vind ik het als ze kan aantonen dat op regeringsniveau een discriminatie werd georganiseerd over de Indische diploma’s.

        • hansvschaik zegt:

          Boeroeng schrijft:
          Maar heeft Griselda Molemans dan wel afdoende bewijzen dat die rechten er waren en nooit uitgekeerd zijn ?
          ——————

          Griselda heeft ergens op een blog geschreven dat zij andere archieven onderzocht heeft, met name in de USA en daar wel degelijk info heeft gevonden.
          Ik weet niet of dat vermeld staat in haar boek, zo ver ben ik nog niet met lezen.

          Boeroeng schrijft:
          Schokkender vind ik het als ze kan aantonen dat op regeringsniveau een discriminatie werd georganiseerd over de Indische diploma’s.
          —————————-
          Op particulier niveau gebeurde dat wel: mijn vader kon na bijna een jaar met ons in een contract pension gezeten hebben, een baan krijgen bij de moeder maatschappij (aannemer) van het bedrijf waar hij in Indonesië werkte, maar kon helemaal onderop beginnen.

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>Op particulier niveau gebeurde dat wel: mijn vader kon na bijna een jaar met ons in een contract pension gezeten hebben, een baan krijgen bij de moeder maatschappij (aannemer) van het bedrijf waar hij in Indonesië werkte, maar kon helemaal onderop beginnen.
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Bij het zelfde bedrijf en onderop, zie ik als een vorm van discriminatie.

        • Pierre de la Croix zegt:

          hansvschaik, on 27 april 2014 at 21:29 said (onder meer):

          Quote

          Boeroeng schrijft:
          Schokkender vind ik het als ze kan aantonen dat op regeringsniveau een discriminatie werd georganiseerd over de Indische diploma’s.
          —————————-
          Op particulier niveau gebeurde dat wel: mijn vader kon na bijna een jaar met ons in een contract pension gezeten hebben, een baan krijgen bij de moeder maatschappij (aannemer) van het bedrijf waar hij in Indonesië werkte, maar kon helemaal onderop beginnen.

          Unquote

          Ikzelf heb uit mijn omgeving niet gehoord van een demotiebeleid dat stelselmatig en mogelijk uit hoofde van (geheime) overheidsbesluiten werd toegepast op Indische “repatrianten”.

          Ik had op grond van indicaties die mevrouw Griselda Molemans op de lezertjes van I4E, dus ook op mij, heeft willen loslaten verwacht dat zij het Nederlandse publiek via haar boek van e.e.a. hard bewijs zou leveren. Dat is tot nu toe uitgebleven. Zo langzamerhand moet er toch iemand zijn – crowd funder, onderzoeksjournalist, belanghebbende – die het boek heeft uitgespeld en daarover een gefundeerde mening kan geven.

          Maar goed, mijn verwachtingen kunnen wat al te hoog gespannen zijn geweest en komt dadelijk de oerlelijke aap toch uit de mouw.

          Misschien dus voorbarig, maar ik zou n.a.v. de bijdrage van Hans van Schaik over de ervaringen van zijn vader, toch het navolgende ter overdenking in de arena willen gooien (overigens zonder enige afbreuk te willen doen aan het verhaal van Hans, c.q. het lot van zijn vader):

          De instroom van mensen uit “Indië” – inclusief de 100.000 gerepatrieerde militairen – op de arbeidsmarkt was enorm. Alhoewel Nederland in opbouw “alle hens” kon gebruiken, kan ik mij voorstellen dat Nederlandse (dus totok) werkgevers, waarvan de meesten in die tijd nog niet verder dan hun dijken hadden gekeken, zich t.a.v. de nieuwe arbeidskrachten, vreemde snuiters uit de verloren kolonie, toch onzeker voelden en met een aantal prangende vragen zaten:

          1. De vraag of en in hoeverre zij de “Indische” diploma’s wel konden vertrouwen, ook al waren die formeel gelijkgesteld aan die in Nederland.

          2. De vraag hoe zij de in Indië beklede functies van sollicitanten moesten waarderen om te kunnen beoordelen of en in hoeverre die sollicitanten op grond van hun werkervaring geschikt zouden zijn voor de functies die in hun organisatie vacant waren.

          3. De vraag of en in hoeverre de nieuwkomers uit het verre Indië v.w.b. hun sociaal-culturele bagage inpasbaar zouden zijn in hun organisatie.

          4. De vrees voor onrust in hun organisatie als een nieuwkomer een plaats zou innemen die ook door anderen uit de zittende macht werd begeerd.

          Een voorbeeldje uit mijn eigen directe omgeving, van mijn “oom Poel”. Eigenlijk geen échte oom, maar u weet wel hoe dat ging in Indië.

          Mijn oom Poel had zijn leven lang gewerkt als machinist van een suikerfabriek, zo’n 30 km van Semarang. Vrijwel autodidact, met zijn handen kon hij alles maken. Na de oorlog, terug uit krijgsgevangenschap, ging hij met ware doodsverachting de kampongs in rond de suikerfabriek, om gerampokte machine onderdelen terug te vorderen en terug te brengen naar de fabriek, die z.s.m. moest gaan draaien.

          Oom Poel werd op een gegeven moment gepromoveerd tot 1ste machinist, een grote toean op de fabriek na de Administrateur. Uiteindelijk toch in Nederland aangespoeld – u weet wel, “door omstandigheden” – inmiddels 50 plus, kon niemand hem gebruiken, althans niet in een hem passende functie.

          Tja …. wat zou toen in Nederland “passend” zijn voor iemand die alles weet van machines waarmee men van teboe gave rietsuiker kan maken? Oom Poel werd tot aan zijn AOW portier van een groot ziekenhuis. Uit zijn suikertijd had hij een pensioentje en een huisje met een tuintje overgehouden, met een ruime schuur om te knutselen. “Eens een toekang, altijd een toekang” zei oom Poel. Hij was een tevreden mens en leek niet gebukt te gaan onder zijn “demotie”.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>1. De vraag of en in hoeverre zij de “Indische” diploma’s wel konden vertrouwen, ook al waren die formeel gelijkgesteld aan die in Nederland.

          2. De vraag hoe zij de in Indië beklede functies van sollicitanten moesten waarderen om te kunnen beoordelen of en in hoeverre die sollicitanten op grond van hun werkervaring geschikt zouden zijn voor de functies die in hun organisatie vacant waren.

          3. De vraag of en in hoeverre de nieuwkomers uit het verre Indië v.w.b. hun sociaal-culturele bagage inpasbaar zouden zijn in hun organisatie.

          4. De vrees voor onrust in hun organisatie als een nieuwkomer een plaats zou innemen die ook door anderen uit de zittende macht werd begeerd.
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Mag ik u vragen: Had uw oom Poel ook een machinisten diploma. Nederland was immers het land van diploma's?
          Wanneer iemand aan uw 4 punten niet voldoet, kan het bedrijf toch gewoon gedurende een 3 of 6 maanden proefperiode toch zeggen: Sorry, probeert u het ergens anders, want hier voldoet u niet.
          Het punt is, geef de Indo persoon een kans. Ik ben echter bang dan de Nederlandse wetgeving het de wetgever moeilijk maakt.
          Mijn zuster is op het ogenblik op 60 jarige leeftijd werkeloos en komt niet meer aan de bak, omdat bij die leeftijd blijkbaar een bepaald salaris staat. En als ze voor minder zou gaan werken en weer ontslagen worden, krijgt ze ook minder uitkering. Te veel susa wetten.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Heer Geenen,

          1. Mijn Oom Poel was door-en-door Indische jongen. Nooit eerder in NL geweest dan toen hij “voor goed” aanspoelde, als zovelen. Zijn moeder kende ik alleen onder de naam “oma Sembông”. Zij woonde in een plaatsje niet ver van de fabriek.

          Oom Poel had een technische opleiding, maar hoog kan die niet zijn geweest. Ik vermoed “Technische School”. Voor zijn laatste baan als 1ste machinist van een middelgrote suikerfabriek zou HTS niveau zijn vereist (als de HTS toen bestond), of diploma B, misschien C, in scheepswerktuigkundigentaal.

          Maar zoals gezegd, hij kwam als jonge man in de pabrik goela en werkte zich op. Niets ten nadele van Oom Poel (hij kreeg de fabriek met houtjes en touwtjes aan het draaien en hield die draaiende tot die genationaliseerd werd), maar na de oorlog was er schaarste aan goed opgeleid en ervaren kader, waardoor de promoties in het algemeen sneller gingen en ook voor Indische jongens kansen kwamen die ze voor de oorlog nooit zouden hebben gekregen. Dat zal op een gegeven moment ook in Nederland zijn opgevallen.

          2. Proeftijd. Ja, logisch en fair. Maar het waren andere tijden. Ik zou niet willen spreken van discriminatie. Die kreet wordt te pas en te onpas gebruikt en wordt al gauw geassocieerd met “ras” en “kleur”.
          Ik zou zeggen dat bepaalde werkgevers – gelukkig niet allemaal – MISBRUIK maakten van de situatie ten nadele van de nieuwkomers. Niet goed te praten, maar het gebeurt vandaag de dag nog steeds en het zal altijd weer gebeuren. Ook weer met nieuwkomers. Die staan met de rug tegen de muur. Mensen wier diploma’s en werkervaring hier niet worden erkend en niet alleen maar mensen die uit Atapoepoe komen met Atapoepoe feestdiploma’s. Wat te denken van het misbruik dat nu wordt gemaakt van werkers uit Oost Europese landen (blanken dus, geen bruine Indo’s) die het zelfde werk doen als gezeten Nederlanders, doch via allerlei trucs tegen veel lager loon.

          De mensenwereld is nu eenmaal boos en slecht.

          Zeg niet dat het in de VS anders is gegaan met de Amerindo’s. Ik ken iemand, was 2de stuurman van de KPM. Via Nederland begin zestiger jaren v.d.v.e. naar de VS, ook Californië. Werd na allerlei baantjes in ploegendienst soort van magazijnmeester. Gelukkig bij een Amerikaanse luchtvaartmij. Kon-ie tenminste gratis de wereld overvliegen.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>>De mensenwereld is nu eenmaal boos en slecht.

          Zeg niet dat het in de VS anders is gegaan met de Amerindo’s. Ik ken iemand, was 2de stuurman van de KPM. Via Nederland begin zestiger jaren v.d.v.e. naar de VS, ook Californië. Werd na allerlei baantjes in ploegendienst soort van magazijnmeester. Gelukkig bij een Amerikaanse luchtvaartmij. Kon-ie tenminste gratis de wereld overvliegen.

          Pak Pierre
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          O ja, in Amerika gebeurt het zeker ook, want niemand zit hier op een emigrant te wachten. Je moet dus hier ook nooit op hulp wachten.
          Je neem een baan aan en intussen kijk je goed rond en/of houd je oren en ogen goed open. Welke banen zijn in trek en waar wordt het meest betaald. Hoe krijg ik zo,n baan en welke avond opleidingen kan ik krijgen. Het komt er op neer dat je als emigrant beter bent dan de Amerikaan die dat beroep uitoefent.
          Hier bestaat het niet dat je een baan neemt en op je lauweren blijft zitten.
          In California is de ww slechts voor 6 maanden en gebaseerd op het minimum loon, dat is op het ogenblik $450 per week. En als je voordien $2500 per week had, dan heb je pech gehad. Je moet het zien als hulp om zo gauw mogelijk weer aan de bak te gaan.

        • Pierre de la Croix zegt:

          O ja … en v.w.b. de kansen op de arbeidsmarkt van uw zuster van 60 jaar. Inderdaad next to nothing. Maar dat is weer niet afhankelijk van ras of kleur of land van herkomst. Als regel niet, moet ik zeggen. Zo je wilt is er in haar geval sprake van leeftijdsdiscriminatie.

          De situatie in NL is ongeveer als volgt:

          1. Economie trekt heel langzaam aan, maar de banen liggen niet voor het opscheppen. Employers’ market dus.

          2. Te hoog salaris wordt vaak gebruikt als argument om een oudere ervaren kracht af te wijzen. Meestal kul. Ik had een vriendje (op straat na het faillissement van Fokker in 1995) dat in voorkomend geval tegen een werkgever zei: “Als salaris het probleem is, vertelt u dan maar hoeveel u mij wilt betalen, dan kan IK bepalen of IK het de moeite waard vind om voor u te werken”. De werkgever stond even schaakmat.

          3. De ware reden waarom werkgevers héél voorzichtig zijn met vooral oudere werknemers is n.m.m. de Nederlandse arbeidswetgeving. Die verplicht werkgevers onder meer om zieke werknemers 2 jaar lang vol door te betalen (misschien is het langer, ik houd het niet meer goed bij tegenwoordig) voordat een afvloeiingsprocedure in gang mag worden gezet. Tja …. en wie oud(er) is heeft grotere kans op mankementen.

          Pak Pierre

  12. Surya Atmadja zegt:

    Zo langzamerhand moet er toch iemand zijn – crowd funder, onderzoeksjournalist, belanghebbende – die het boek heeft uitgespeld en daarover een gefundeerde mening kan geven.
    ——————————————————————————-
    De eerste 375 bladzijden gaat over ( even snel door gebladderd) de ervaringen van (waarschijnlijk) vele families in verschillende plaatsen .
    Betrokkenen ( o.a generasi satu setengah ) die hun verhalen niet hadden ingeleverd zullen het wel herkennen.
    Of ontkennen (kan ook) .

    Ik heb de indruk dat de verhalen van de oude generasi kesatu die ik gehoord heb min of meer gesteund wordt door de vertelde verhalen.

    Over de bijna 50 blz Epiloog waar P.Keppy opmerkingen hebt kan ik niet oordelen , te veel cijfers etc .
    Ze heeft wel voorbeelden gegeven.

    Dat laat ik aan anderen over om te oordelen.
    Wel vind ik dat de reactie behoorlijk pedas(pedis) is .

    • Pierre de la Croix zegt:

      Nou Pak Surya,

      Laten we dan maar even gojang kaki met kopi toebroek en spekkoek onder handbereik alsmede een seroetoe in het hoofd, tot de experts met hun – hopelijk objectieve – oordeel komen. Mag best pedes, als daar gegronde reden voor is.

      Uit de “circumstantial evidence” die zich nu aan mij opdringt moet ik toch opmaken dat er niets nieuws is gebracht – althans niets voor wie een beetje is ingewijd in het gebeuren van toen en de achterliggende motieven.

      Ik ben vooralsnog niet voornemens het boek te kopen. Misschien zijn we (= de “repatrianten”) als groep door het gouvernement in zeker opzicht genaaid, maar ik heb geen zin mij daar nu druk over te maken.
      Alle energie en ergernis pertjoema.

      En de Hoogedelgeleerde Vrouwe Prof.Mr.Dr. Liesbeth Zegveld heeft het veel te druk met het opsporen van weduwen om zich nog eens over verongelijkte Indo’s te ontfermen, ziek van de andijvielucht.

      Pak Pierre

      • Huib zegt:

        Als bescheiden crowd funder heb ik al wel tijden geleden een mail ontvangen dat het boek in aantocht is. Maar kennelijk is de weg lang en vol onbekende hindernissen want het boek is er nog niet in geslaagd mijn nederig brievenbusje te bereiken.

        Dus eigenlijk idd pertjoema om me in de discussie te melden maar de naam Zegveld heeft kennelijk toch wel de nodige prikkelende effekten op mij dat er zich een onbeheersbaar verlangen van me meester maakt om toch ook maar mijn zegje te doen. O Heer vergeef het hem, want hij weet niet wat hij doet.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja … als ik mevrouw Griselda Molemans was, dan zou ik allereerst mijn eigen crowd funders in de kapok leggen en over de kepala aaien.

          Ik weet niet waar het aan ligt dat juist de crowd funders in grote spanning worden gelaten terwijl het boek der boeken al overal te koop is, maar het is wel, zo gezegd, “penny wise, pound foolish”.

          Pak Pierre

        • Pierre de la Croix zegt:

          Overigens Pak Huib, wie is “hem” in de laatste zin van je reactie van vandaag, 0924 uur?

          Doe maar kalm aan. Ik ben effe naar de sportschool. Stoom afblazen.

          Pak Pierre

      • Surya Atmadja zegt:

        Pak Pierre
        Waarom gaan de bijna 2.000.000 Indo’s (katanya) geen 1 pop actie organiseren ?
        Ben ook bereid om mijn dunne AOW dompet te voorschijn halen.
        1x niet naar MekDie( Mac.D) of KFC is nog op te brengen.
        Dus ayo , sluit de gelederen .
        Ben gewoon solidair .

        Trouwens jullie hebben Meprau Z niet nodig, er zijn heleboelen pintere orang Indo’s .
        Die voor neks de Indo zaak kunnen behartigen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach Pak Surya, als ik die 2 mio tempehvreters in Nederland (wat een geweldige 5de colonne eigenlijk!) zou weten te mobiliseren om die ene pop te storten, dan zou ik wel betere bestedingsdoelen voor het geld weten (b.v. échte apen en andere bedreigde diersoorten in Indonesia redden) dan proberen het geld te recupereren dat mogelijk door het gouvernement of boosaardige verzekeraars achterover is gedrukt.

          Ik heb daarover vannacht al geschreven. Ik gun mevrouw Griselda Molemans de pret van de beloofde primeur, alhoewel ik van meet af aan sceptisch heb gestaan tegenover de suggestie dat zij met een sensationele openbaring zou komen.

          Ik doe zeker niet mee met enige actie om poen terug te krijgen. Ze (gouvernement en verzekeraars) smeren het maar in hun haar en als ik ongevraagd toch iets krijg – wat ik dus betwijfel – dan gaat het soenggoe mati naar de apies in Orang Utan City of Monyet Treetop Resort. Naar Indonesische zwerfhonden of katten mag ook, maar daar heb ik niet zoveel zicht op. Het zullen er miljoenen zijn, helaas.

          Pak Pierre

        • Huib zegt:

          Hem….dat is die zielenpoot die reageert als door een venijnige zwerm wespen gestoken zodra de naam van die hooggeleerde juriste opduikt.
          Dus helaas mijn eigen persoontje die even stoom afblies en bijvoorbaat om penitentie vroeg aan hogerhand. Heel oude aangeleerde gewoonte. Had ook Ma-af seriboe kali kunnen roepen ala Pak Surya. Je weet het maar nooit voor je het weet heb je ook een proces aan je spijkerbroek hangen. Of een kuitenbijter. LOL

        • Huib zegt:

          Ik deed het ook niet in de verwachting dat de zilvervloot binnen zou varen en de dukaten of zilverlingen me om de oren zouden vliegen.
          Al is een gebraden haantje natuurlijk nooit weg.

          Ik gaf en geef haar het voordeel van de twijfel maar vooral om mijn grenzenloze nieuwsgierigheid te bevredigen maar ook omdat het me zo’n lieve mevrouw leek die gaat zorgen dat de Indohand eindelijk gevuld gaat worden.

          Tegen de Duitsers wordt geroepen wanneer ze opa’s fiets terug komen brengen. Tegen de Hollanders kan je roepen wanneer ze opa’s salaris eindelijk eens gaan betalen.

    • Paul Vermaes zegt:

      @Pak Surya, Er staat me iets bij van een conflict tussen het Nationaal Archief en Mw. Molenmans over een crowd-fundingproject dat zou uitlopen op een expositie. ‘k Kreeg de indruk dat het N.A. iets te verwijten had.

      • P.Lemon zegt:

        @Paul Vermaes. “, Er staat me iets bij van een conflict tussen het Nationaal Archief en Mw. Molemans …”
        Misschien daarom ook de wat smalende toonzetting in Keppy’s (NIOD) recensie ?

        Zie verwijzing boven (Interview in Marino) dl 1 “Een journaliste met een missie”
        Citaat : Aangezien de samenwerking met het Nationaal Archief stukliep op een zakelijk geschil en een aantal uitgevers haar vingers niet dorst te branden aan de controversiële materie, heb ik uiteindelijk besloten om zelf een uitgeverij te starten onder de naam Quasar Books.

        dl 2 : Ik heb in allerlei archieven onderzoek gedaan en in de Natonal Archives in Washington het bewijs gevonden dat er voor de oorlog in Nederlands-Indië 105.000 verzekeringspolissen waren afgesloten, terwijl de Nederlandse overheid en verzekeraars op basis van een rapport uit het jaar 2000 stellen dat er geen exacte cijfers meer voorhanden zijn.

        “Ik heb op basis van een WOB-procedure enkele dossiers kunnen inzien onder de zgn Verdelingswet en aan kunnen tonen hoezeer particulieren en ondernemers benadeeld zijn door de Nederlandse overheid.
        Op basis van het boek bereid ik nu de volgende fase voor: de strijd om het definitieve rechtsherstel.

  13. Paul Vermaes zegt:

    @Boeroeng, In Nijmegen waren er twee barakkenkampen voor de opvang van gerepatrieerden: Tollenstraat en Ten Hoedstraat. Op vrijdagen kregen we vaak als broodbeleg gerookte bokking. Een bokking is eigenlijk een overmaatse haring, die je niet meer kunt inleggen in het zout, maar wel kunt roken om te conserveren. Eenmaal afgehaald van de gaarkeuken werd de bokking in de barak op petroleumstelletjes gebakken met uien en gegeten met droogkokende rijst die we bij de Gruyter konden kopen. Bij de VéGé kon je toen al kleine flesjes sambal oelek kopen.
    De geur van gebakken bokking staat me eerlijk gezegd beter bij dan de geur van andijvie.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Bokking …. lekker op wit brood en met dampende witte rijst, verrijkt met inderdaad sambal en met al het andere dat per ongeluk mee op tafel kwam.

      Mijn Pa was in Den Haag AVO-leraar op een school voor de detailhandel, toen nog eenvoudig “Winkelschool” geheten. Met eind “Winkelschool” had men meteen ook het middenstandsdiploma.

      Hij had nogal wat leerlingen uit Scheveningen en kwam regelmatig met bokking thuis en ook met verse haring in een emmer, die dan nog helemaal “bewerkt” moest worden, hetzij in het zuur, hetzij in de braadpan. We leerden ook zo ons snel aan te passen.

      De vis werd niet duur betaald …..

      Pak Pierre

  14. Huib zegt:

    Ach ja bokking en makreel al dan niet gerookt of gestoomd of gegorengd op petroleumstelletje op een dampend bordje witte rijst met sambal trassi of genderia. Sambal trassi tomaat kan ook.. Wat een luxe. Zalig gewoon. Ik krijg er honger van alleen al bij de gedachte.
    In Indie hadden we vaak goedkopere rode rijst bij een ikan gereh want was kennelijk gezonder volgens moeders.

    • Ron Geenen zegt:

      >>>>>>>>>>>>>>Ach ja bokking en makreel al dan niet gerookt of gestoomd of gegorengd op petroleumstelletje op een dampend bordje witte rijst met sambal trassi of genderia. Sambal trassi tomaat kan ook.. Wat een luxe. Zalig gewoon. Ik krijg er honger van alleen al bij de gedachte.
      In Indie hadden we vaak goedkopere rode rijst bij een ikan gereh want was kennelijk gezonder volgens moeders.
      <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

      Over makreel en Nijmegen gesproken, in 1951 zat ik op de Openbare Mulo aan de Gerard Noodstraat op school en 2 straten verder werd er op iedere donderdag markt gehouden. Rond half 4 ging de school uit en dan ging ik naar de markt, die op het punt stonden te sluiten. Daar was dan een visboer die, om zijn waar kwijt te raken, voor een appel en een ei wegdeed. Ik kreeg altijd 8 gerookte makrelen voor 1 gulden van hem.
      Vandaag kan ik in een Indische winkel een gerookte makreel (diepvries) voor $7.50 kopen. Gelukkig heeft mijn nicht een wholesale kaart en bij de groothandel kost het daar $4 per stuk.
      Ik heb er nu nog 8 in mijn diepvriezer liggen.

      Mijn recept: Ikan Belado
      Een grote rode ui fruiten in olijf olie, 5 tenen knoflook kraken en fijn snijden en dan toevoegen, djahe, zout en peper toevoegen, 15 Thai tjabe rawit grof en schuin snijden en meebakken. Intussen 2 gerookte makrelen al van de graat ontdaan (pluizen) en dan toevoegen en goed mengen. Als laatste wat citroen sap er bij en roeren voor een minuut of twee. Schoonmaken vis duurt 1/2 uur, koken 10 minuten.

      • Huib zegt:

        >>>>>>Ikan Belado. Bedankt voor het recept ga het bij gelegenheid eens proberen. Lijkt me wel erg pedis met die 15 tjabe rawits. Mag het ook met minder?

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Ikan Belado. Bedankt voor het recept ga het bij gelegenheid eens proberen. Lijkt me wel erg pedis met die 15 tjabe rawits. Mag het ook met minder?
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Natuurlijk kan het met minder en anders in plaatst van Rawit, gewoon lombok of desnoods paprika om het kleurtje.
          Vrouwlief en ik eten graag heet.

  15. bo keller zegt:

    Met eind “Winkelschool” had men meteen ook het middenstandsdiploma.
    Ik spring ff terug naar de scholen in Nederlands-Indië nl.
    Je kunt daar ook het ”Klein Ambtenaars Diploma” behalen.
    en evt. ook een beroep vervullen van” Procureur Bamboe”
    Ik dacht dat beiden erkend waren.
    siBo

    • Ron Geenen zegt:

      >>>>>>>>>>>>Je kunt daar ook het ”Klein Ambtenaars Diploma” behalen.<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

      Dat zal wel iets speciaals zijn geweest!

    • Huib zegt:

      >>>>>>>Ikan Belado<<>>>>>Ikan Belado Amerindo Ronaldo<<<<<<..
      Je weet wel die van de Avio Club in LA.

      • Huib zegt:

        Nou breekt mijn komp. Zo maar een deel van mijn verhaal ….going.

        Ik zei mijn vrouwtje is Amsterdamse en niet zo gek op pedis dus daar moet ik rekening mee houden. Als het goed bevalt en daar ben ik niet bang voor nodig ik mijn Amerindo Zwager en zus uit voor….(zie boven)
        want ze komen in Juli.

        Dit is wel een verhaal met hindernissen geworden. Maar de intenties zijn goed. Kan je er nog wijs uit worden? ha…ha…ai

    • Pierre de la Croix zegt:

      @ Pak Bo,

      Ene Hans Albers (PvdA?) bracht het tot minister en daarna tot Commissaris van de Koningin (in zijn tijd niet van de koning), ik geloof in Groningen.

      De goede man had …. winkelschool. Je ziet wat je met een middenstandsdiploma allemaal kunt worden.

      Het Klein-Ambtenaars Examen heeft inderdaad bestaan. Was geloof ik bestemd voor jongens en meisjes met alleen Lagere School. Daarmee konden ze doorstoten naar de klerkenrangen. De volgende barrière richting commies was voor velen van deze onneembaar.

      Pak Pierre

      • Ron Geenen zegt:

        >>>>>>>>>>>Ene Hans Albers (PvdA?) bracht het tot minister en daarna tot Commissaris van de Koningin (in zijn tijd niet van de koning), ik geloof in Groningen.

        De goede man had …. winkelschool. Je ziet wat je met een middenstandsdiploma allemaal kunt worden.
        <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

        Ik heb respect voor vele opleidingen, maar de politiek is een ander verhaal. Daar moet je enorm goed kunnen slijmen en lullen en daarbij in je eigen verhalen geloven. Daarnaast heb je ook scherpe ellebogen nodig. Veel zeggen en toch niets zeggen, daarbij blijven glimlachen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Hans A. kon in ieder geval goed l …….., sorry dames, praten.

          Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>Hans A. kon in ieder geval goed l …….., sorry dames, praten.

          Pak Pierre
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Begrepen!

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nog even maar “off topic” een foutje herstellen, op poene van executie:

          De man met winkelschool die minister werd heette niet “Albers” met een “b” van “Bernhard”, maar “Alders” met een “d” van Dirk.

          Tja … óf men leerde op de oude winkelschool hele nuttige dingen waarmee men nu doctorandus kan worden óf het ambt van minister stelt veel minder voor dan wordt gedacht. Misschien zou het Klein-Ambtenaars examen ook voldoende basis zijn geweest.

          De alom geprezen Minister President Willem Drees (ex PvdA) begon zijn loopbaan ook met maar een stenodiploma en wellicht nog eentje voor zwemmen-met-kleren-aan. Volgens mij was hij MP in de tijd dat de andijvieluchten in dikke flarden boven de contractpensions van de Indische “repatrianten” hingen, dus de baas van de hele regering zeg maar en politiek eindverantwoordelijk voor het toen uitgevoerde beleid. Wist hij niets van de misstanden of ging tante Marga daar exclusief over en hield zij alle geheime info onder haar KVP-hoedje? Lees het boek, lees het boek.

          Over Griselda en haar werkstuk heb ik vanaf het begin van haar publiciteitscampagne op I4E – 2 jaar geleden? – mijn mening gegeven, meestal tegen de draad in en blijkens haar reacties soms ook tot haar misnoegen.

          Nu nieuwe gezichtspunten nog zijn uitgebleven vind ik dat ik nu niet uitbundig in herhaling hoef te vervallen en dat ik mij een lichtvoetig “off topicje” over winkelschool en Klein-Ambtenaars examen mag veroorloven als dat zo uitkomt, ook al is dat tegen het zere schaambeen van sommige interrrlectuelen onder de lezertjes die als het hun uitkomt graag zien dat iedereen bij de les blijft, hun les.

          Pak Pierre

  16. Peter van den Broek zegt:

    En we gaan collectief wel te verstaan verschrikkelijk off-topic . Schamen doe ik al niet meer,

    Het hele gebeuren rondom het geschrift “gevangen in de andijvielucht” begint toch een penetrate stanklucht achter te laten. Al het gedoe om de crowdfunding was mij toch iets te wazig, marketingtechnisch zat het te blufferig in elkaar en was het een te gladde verkooppraatje, alsof je met gesloten ogen een Noord-Koreaanse auto gaat kopen. Op die gang van zaken had ik kritiek en werd daarvoor door Boeroeng gekapitteld; ik brandde het boek voorbarig af! ook omdat ik het boek niet gelezen had. Ik heb mijn excuses daarvoor aangeboden. Misschien dien ik mijn mening toch te wijzigen

    Mevr. G. Molemans zou met opzienbarende dingen komen , opmerkelijk is dat , volgens Indisch 3.0, zij geen voetnoten in haar boek gebruikt , een ongebruikelijke handelswijze als zij 5 jaar lang onderzoek heeft gedaan. Dan wordt het toch wel moeilijk haar bronnen te verifieren, daargelaten dat haar bronvermelding te wensen overlaat. zoals die geheime notitie om Indische diploma’s af te waarderen, de Indo ging daar in default.

    En of de reactie van Peter Keppy pedis is, schijnt mij de verkeerde vraag. Het gaat erom wat Mevr. G.Molemans te berde brengt en of ze dat al dan niet hard kan maken, dat is in geding . Of het boek daarover uitsluitsel geeft is de grote halsvraag. Gezien haar optreden in het hele land komt zij een weliswaar overtuigend over, dat kan een vergelijking met een Jehovagetuige wel doorstaan, maar we zijn hier niet met religie of off-topic bezig

    Maar heeft iemand ueberhaupt iets uit haar boek gelezen. Wij zijn weken verder na de crowdfunding en een steekhoudende vraag, over het boek daargelaten een antwoord heb ik op dit blog niet gezien Het lijkt me toch niet zo moelijk om een onderdeel eruit te lichten zoals die geheime staatsnotitie over afgewaardeerde diploma’s. Of die zaak van de verzekeringsgelden. Dan kan daarover toch gediscussieerd worden.

    Of zal Mevr. Zegveld, het vleesgeworden spookbeeld en schietschijf voor sommige bloglezers, nadat zij a)de Mariniers die eerherstel voor dienstweigering naar Indie, b)de moslims uit Sebrenica. Verdedigde, in het strijdperk der Indo’s treden. Dat zal zeker een zevenklapper geven Mevr. Zegveld & Molemans , dat wordt zeker geen komisch due.

    En over de stijl van Mevr. Molemans valt toch wel wat op af te dingen zou ik toch in Indische kringen zeggen.

    • Surya Atmadja zegt:

      “En of de reactie van Peter Keppy pedis is, schijnt mij de verkeerde vraag.”
      =====================================================
      Dat is mijn persoonlijke mening , als een eenvoudige blogger met alleen sekolah djongkok kan ik dat permitteren.

      P.Keppy shreef ook:
      “. Onderzoeker Lizzy van Leeuwen poneerde de prikkelende stelling dat “Indische cultuur en identiteit zijn gaan behoren tot de groeiende cluster van mythen, legenden en broodje-aapverhalen”. Molemans doet haar duit onbeschaamd (!!!) in dat zakje.”

      Goed , het is zijn recensie / zijn mening , daarom ben ik benieuwd hoe de epiloog gedeelte ( nog niet eens 50 blz) straks overkomt bij de kritische lezers / betrokkenen en andere orang pinter.

      • Pierre de la Croix zegt:

        In de verte hoor ik een aanzwellend gemurmel.

        Het zijn de duizenden orang-.orang pinter die nu aandachtig aan het spellen zijn, rood potlood in de hand.

        Nog een paar nachtjes onrustig woelen op de ambèn misschien, maar dan weten we het echt:

        Wie was jaloers en/of rancuneus aan het ngawoeren, wie had het bij het rechte eind.

        Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>>>>Wie was jaloers en/of rancuneus aan het ngawoeren, wie had het bij het rechte eind.

          Pak Pierre
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Mijn moeder wilde met alle geweld in 1950 naar Nederland, want in het Indie/Indonesie van die tijd telden we niet meer mee. De hoop was op Nederland gevestigd. Mijn stiefvader heeft namens haar 10 tallen brieven geschreven, o.a. naar de Koningin en de minister president. Vele van deze epistels werden nooit beantwoord en de enkele wel waren negatief afgedaan met een regeltje.
          De laatste jaren ben ik heel wat wijzer geworden van toen en ik hoop dat het boek van Mevr. GM mij heel veel wijzer zal maken.
          Na 65 jaren wachten kan ik ook geduldig een paar weken wachten en blijf weg van commentaar.

    • Huib zegt:

      ……Marketingtechnisch zat het blufferig in elkaar…..

      Vooraf geen goede marketing technische SWOT analyse gemaakt blijkbaar of een dure consultant ingehuurd.

      Maar ter geruststelling….. kennelijk is mevr. Griselda Molemans er desondanks toch in geslaagd de centjes bij elkaar te sprokkelen waarvoor Chapeau.

      En wat een schaamteloos zootje toch die altijd zo off topic gaan. Een grof schandaal. Jongelui wel beter bij de les blijven hoor ander wordt meester boos. Ga je schamen.

  17. Frans zegt:

    Als je al het bovenstaande (en andere onderwerpen) leest, kun je je best voorstellen dat Couperus en vele andere schrijvers zacht gezegd hun wenkbrauwen fronsten bij het doen, laten en denken van Indo’s…

    • Ron Geenen zegt:

      >>>>>>>>>>>Als je al het bovenstaande (en andere onderwerpen) leest, kun je je best voorstellen dat Couperus en vele andere schrijvers zacht gezegd hun wenkbrauwen fronsten bij het doen, laten en denken van Indo’s…
      >>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

      Omgekeerd zullen er ook heel wat Indo’s hun wenkbrauwen fronsen over boven genoemde schrijvers. Dat is het vrije denken. En schrijvers zijn niks meer dan de Indo’s, of ze nu schrijvers zijn of niet!

    • Als iemand persé wilt. katten, dan vind men snel wel iets.

  18. Peter van den Broek zegt:

    Heer Frans U dient als kenner te weten dat Couperus heeft gezegd: ‘Ik durf niet beweren dat er Indisch bloed in onze familie is, maar wel Indische traditie…’ Er zat dus wel indisch bloed in zijn familie dus gezien de toen heersende Adat of Hormat bevuilt Couperus zijn eigen nest niet.

    Ik kan mij beter voorstellen dat Couperus (en vele andere schrijvers is een niet houdbare en verifieerbare veronderstelling van Frans) zijn wenkbrauwen fronst bij het geschrijf van Mevr.Griselda Morlemans om bij het onderwerp te blijven.

    Welke schrijver en welke onderwerpen Frans.? U moet wel met duidelijke voorbeelden komen anders ga ik mijn wenkbrauen fronsen bij Uw wilde invallen en geschrijf., voor deze keer druk ik me netjes uit.

    • Ron Geenen zegt:

      >>>>>>>>>>>>Welke schrijver en welke onderwerpen Frans.? U moet wel met duidelijke voorbeelden komen anders ga ik mijn wenkbrauen fronsen bij Uw wilde invallen en geschrijf., voor deze keer druk ik me netjes uit.
      <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

      En als Frans vindt dat er veel Indo's zodanig hun zinnen formuleren waarbij hij in wezen ook zijn wenkbrauwen gaat fronzen, heeft hij de vrije keus om andere sites uit te zoeken. Hij is dan bevrijdt van onze manier van communiceren. Vraag: Is Frans wel een Indo?

      • Frans zegt:

        “Vraag: Is Frans wel een Indo?”
        Maakt dat wat uit, meneer Geenen?

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>“Vraag: Is Frans wel een Indo?”
          Maakt dat wat uit, meneer Geenen?
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Mogelijk heer Frans.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Eerlijk gezegd hoop ik dat heer Frans GEEN Indo is.

          Als hij het wel is, dan overweeg ik sterk mijn Indovaantje in te leveren bij Paatje Pfffff.

          Pak Pierre

        • Paul Vermaes zegt:

          @Pak Frans: Het maakt ons niets uit of u Indische traditie in de verre familie heeft of niet; dit is een open forum.

          @Pak Pierre: Een dringende oproep om onder geen beding het Indo-vaantje van Paatje Phefferkorn in te leveren. Voor ons Indo’s is dat vaantje net zo dierbaar als de Mena Muria is voor de Nederlandse Molukkers.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Paul Vermaes, on 30 april 2014 at 17:42 said (onder meer):

          @Pak Pierre: Een dringende oproep om onder geen beding het Indo-vaantje van Paatje Phefferkorn in te leveren. Voor ons Indo’s is dat vaantje net zo dierbaar als de Mena Muria is voor de Nederlandse Molukkers.

          Tja heer Paul, u hebt gelijk, maar er zijn grenzen. In het onderhavige voorkomende geval denk ik mij te moeten scharen onder Surinaams of Marokkaans vaandel.

          Pak Pierre

  19. buitenzorg zegt:

    Ik probeer me voor te stellen wat het probleem is. Voor zover ik uit het voorgaande heb begrepen werd het boek vanaf 17 februari gedrukt, en werd het gepresenteerd op 21 maart. Daarna kon het worden verzonden. Er waren 2000 crowdfunders. Stel dat een eerste oplage 3000 bedroeg waarvan 2100 meteen moeten worden verzonden (funders, media), dan heb je als taak 2100 bubbeltjesenveloppen te vullen en van plaketiketten te voorzien.

    Vragen voor havo-scholieren: 1. Hoe veel tijd heb je nodig om alle boeken bij meneer ptt te deponeren, als per boek 1 minuut voldoende is de envelop te openen, boek er in te laten glijden, flap dicht, etiketten erop, en pakje in doos leggen. 2. Bereken tevens (proefondervindelijk) de extra benodigde tijd als in ieder boek een inlegvel (bedank en/of aanbiedingsbrief) moet worden gevoegd, waarbij dit inlegvel in tweeën moet worden gevouwen.3. Geef suggesties voor mogelijkheden het proces te versnellen (denk aan voorbereiding, materiaal e.d.). 4. Geef aan waar zich tijdens het hele proces van verzending problemen kunnen voordoen. 5. Licht je keuzes toe. Hierbij mogen geen flauwe vergelijkingen worden gemaakt met de afhandeling van verzekeringspolissen.

    Meteen maar een suggestie achteraf: als de inhoud van het boek zó bijzonder is voor de indische gemeenschap, dan had mw. Molemans misschien een beroep kunnen doen op vrijwilligers uit die gemeenschap om de enveloppen en dozen te vullen.

    • Arthur Olive zegt:

      @ buitenzorg
      Er waren 2000 crowdfunders
      Hoeveel tijd heb je nodig om alle boeken bij meneer ptt te deponeren?

      Die boeken hoeven niet allemaal tegelijk verzonden te worden, beetje bij beetje lijkt me handiger anders heb je drie autos nodig om ze tegelijk bij de ptt te deponeren.

    • Paul Vermaes zegt:

      @Pak Buitenzorg, ‘k Meende ergens gelezen te hebben dat Mw. Molemans haar boek in eigen beheer zou uitgeven via haar eigen uitgeverij Quasar Books.
      Net zoals een scriptie van een promovendus, die meestal ook in eigen beheer zijn werk uitgeeft is de procedure als volgt: Je vraagt een ISBN-nummer aan (vrij eenvoudige en niet dure actie). Je maakt je scriptie met MS Word, lettergrootte 12 px en bladformaat A4. Je laat MS Word je verhaal als pdf-file opslaan. Deze pdf-file laat je door de printer 71% verkleind afdrukken. Iedere universiteit kan het printen, ook van de schutbladen en inbinden verzorgen. Wat grotere kopiëerbedrijven kunnen dit eveneens.

      Verzenden naar 2000 crowdfunders doen de universiteiten niet en de meeste kopiëerbedrijven ook niet. Misschien is dit laatste een hobbel voor Mw. Molemans.

      • buitenzorg zegt:

        Dat het een hobbel is, is wel gebleken. Ik had echter aangeboden het boek te recenseren voor de Java Post. Als ik het pas na 2 of 3 maanden in handen heb, mist mijn recensie natuurlijk wel de aansluiting bij de actualiteit.

  20. Huib zegt:

    @ Pak Buitenzorg..

    Lijkt me een hele zinnige benadering al heeft ze in de aankondigingsmail wel aangegeven dat het ietsje langer kon duren vanwege logistieke hindernissen Had toen de indruk gekregen dat het uit Amerika verstuurd moest worden. Maar kan ook aan de pakketdienst liggen van Post.nl of de bodedienst die is ingeschakeld.

    • Ron Geenen zegt:

      >>>>>>>>>>>>Had toen de indruk gekregen dat het uit Amerika verstuurd moest worden. Maar kan ook aan de pakketdienst liggen van Post.nl of de bodedienst die is ingeschakeld.
      <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

      Ik denk het niet, want dan hadden we het al moeten hebben, maar wij zijn ook nog wachtende.

  21. ElEl zegt:

    De boeken worden bij plukjes en beetjes aangeboden aan meneer Post. Al met al een, lijkt mij, een dure en zeker een langdurige aangelegenheid. Was het niet handiger geweest om iedereen een voucher te mailen zodat men zelf het boek bij de boekhandel kon afhalen? Dan hoefden alleen de boeken voor buiten Nederland op de post. 21 maart kwam het boek uit. Mede dankzij de crowdfunders. En de meesten van hen hebben nog geen boek. Tegen de tijd dat het boek bij mij wordt bezorgd, heb ik die paar dingen die ik nog niet wist vast al gehoord. Hoef ik alleen nog maar foto’s te kijken (en daarvan staan er ook al velen op FB)

  22. Surya Atmadja zegt:

    In het kort , 375 blz over de ervaringen van vele families met foto’s erbij .
    Vele ouderen t/m generatie satu setengah zullen vele zaken herkennen.
    Ik zag het verhaal en de foto van familie L in de Nieuwbouwwijk Amsterdam Noord blz 354.

    Daarna de bijna 50 blz epiloog ,met de 10 claims.
    Persoonlijk zie ik het als de eerste aanzet om verder te onderzoeken.

  23. Surya Atmadja zegt:

    Aanvulling:
    Een “must have” boek , interessant voor de 2de en 3de gen die in Nederland geboren zijn of generasi satu setengah die toen nog te klein waren om duidelijke herinnering te hebben over de eerste opvang in Nederland.

  24. Pierre de la Croix zegt:

    Mevrouw Molemans mag best tegen (onverwachte) logistieke problemen zijn opgelopen.

    Maar zij zou in ieder geval haar primaire “stakeholders”, oftewel de “crowdfunders” goed moeten informeren.

    Als ik het goed heb begrepen weten zij al ruim een maand – sinds D-Day 21 maart jl. – niet wanneer HUN fel begeerde exemplaar van het boek – dat zij mede hebben voorgefinancierd – op de mat ploft.

    Dat lijkt me niet netjes en uit zakelijk oogpunt ronduit onverstandig.

    Pak Pierre

  25. Anoniem zegt:

    Ik wacht geduldig af. De schrijfster zal nog wel met een goede uitleg komen over de vertraging. Maar nogmaals ze heeft bij de mail dat het boek er aan zit te komen er op gewezen dat het voor deze of gene wat langer zou kunnen duren. Er zal wel veel meer op haar af gekomen zijn waardoor de tijd voor verzending in de knel is komen te zitten. Sabar dan maar, want ik had so wie so niet gedaan vanwege evt. claims.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Natuurlijk sabar dan maar, Pak Huib.

      Ik ben geen crowd funder en had het boek der boeken ook niet op mijn prioriteitenlijstje staan. Ik heb dus geen enkel recht en geen enkele reden om mij op te winden over de – in mijn ogen – rommelige gang van zaken rond de distributie aan belanghebbenden.

      Edoch … waarom zou ik mevrouw Griselda Molemans niet liefdevol waarschuwen dat ze door al het gedoe rond de totstandkoming van haar boek (ik volg via I4E het proces al zo’n 2 jaar, misschien meer) en nu dus de verspreiding ervan, reputatieschade oploopt.

      Een wijs man zei ooit tegen mij: “Meneer De la Croix, een klacht van een klant moet u opvatten als een waardevol gratis advies”.

      Alhoewel geen “klant” van mevrouw Molemans moeten mijn kritische kanttekeningen ook maar zo worden opgevat: Goed bedoeld en helemaal voor nop, sans rancune.

      Pak Pierre

      • Huib zegt:

        Pak Pierre

        Natuurlijk kan ik je gedachtengang heel goed volgen en met opbouwende kritiek kan een ieder zijn voordeel mee doen.

        Maar ik heb toch wel bewondering voor de wijze waarop Griselda Molemans de zaak van de grond heeft gekregen en haar boek het levenslicht laten zien.

        En dan neem ik de vertraging voor lief want mijn bijdrage moet gezien worden als een bescheiden aanmoediging voor haar moedig streven.

        Zou het niet gelukt zijn dan is er wat mij betreft geen man over boord maar zou de reputatieschade voor Griselda haar niet gunnen.

        Ik hoop dus oprecht dat ze er in zal slagen de boel op de rails te krijgen. En voor het overige blijf ik door dik en dun tov haar wel sabar.

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>>Maar ik heb toch wel bewondering voor de wijze waarop Griselda Molemans de zaak van de grond heeft gekregen en haar boek het levenslicht laten zien.
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Ook ik heb bewondering voor Mv. Molemans, want het onderzoeken van zaken die 65 a 70 jaar gebeurd zijn is geen sinecure en vraagt tijd en doorzettingsvermogen. En na 65 a 70 jaren is een extra maandje wachten niet erg.

        • Pierre de la Croix zegt:

          @ Huib, on 1 mei 2014 at 13:57 said (onder meer):

          ” Pak Pierre ……… En voor het overige blijf ik door dik en dun tov haar wel sabar”.

          Waarvan akte.

          Pak Pierre

  26. Huib zegt:

    Oeps weer Anoniem! Is gewoon Huib

  27. Griselda Molemans zegt:

    Speciaal voor de Waldorfs & Statlers die aan dit topic deelnemen: de crowdfunding-exemplaren zijn de deur uit, de verkoop in en buiten Nederland loopt via het Centraal Boekhuis, met mijn uitgeverij Quasar Books gaat het goed (dank u) en dit is mijn reactie via de FB-pagina van het boek op de blog van Peter Keppy:

    De reden dat Keppy fors uithaalt, is eenvoudig te verklaren: in de epiloog van het boek ‘Opgevangen in andijvielucht’ lever ik bewijs voor A) het in veiligheid stellen van de administratie op microfilm en het belegd vermogen van verzekeringsmaatschappij Nillmij in de kluizen van de Federal Reserve in New York en B) het in bewaring stellen van de geld- en goudvoorraden van De Javasche Bank bij diezelfde Federal Reserve in februari 1942. (De rechtsopvolger van de Nillmij is AEGON)

    Keppy en zijn mede-onderzoekers namens het NIOD hebben naar eigen zeggen uitvoerig onderzoek naar de Indische Tegoeden verricht in buitenlandse archieven en hierover een eindrapport gepubliceerd, ook wel het ‘rapport Van Galen’ genoemd. Staat het bewijs voor deze kapitaalvlucht vanuit Batavia naar New York vermeld in het rapport? Met geen woord. Opmerkelijk genoeg komt mijn bewijslast uit de National Archives and Records Administration in College Park, Maryland, nota bene hetzelfde archief waar Keppy cum suis onderzoek hebben gedaan.

    Wat nu? Hebben de heren onderzoekers de betreffende ‘classified’ documenten niet kunnen vinden? Of niet willen publiceren? Hadden ze de waarheid wel gepubliceerd, dan was dit grote bedrog door banken en verzekeraars al lang bekend geweest: het geld- en goudkapitaal is niet door de Japanse bezetter geconfisqueerd, maar in veiligheid gesteld in New York inclusief de administraties op microfilm. Het rapport Van Galen is niets anders dan een goed georchestreerde afleidingsmanoeuvre: de halve wereld overvliegen voor archiefonderzoek, maar het essentiële bewijs voor de kapitaalvlucht verzwijgen.

    Hoeveel geld heeft de Nederlandse overheid ook alweer onder de vlag van Het Gebaar betaald voor dit rapport? Met andere woorden: hoeveel heeft de Nederlandse overheid aan haar eigen instelling betaald om de waarheid toe te dekken? Laat het NIOD haar naam liever veranderen in NIGOOD: Nederlands Instituut voor Gecensureerd Onderzoek en Oorlogs Documentatie.

    • Boeroeng zegt:

      De administratie, mét de nodige gegevens voor de nillmy-levensverzekeringen zijn bewaard gebleven.
      * Wist Nillmy dit?
      * Hebben ze alle begunstigden van levensverzekeringen aangeschreven en betaald ?
      * Zo nee, waarom niet ?

      • Griselda Molemans zegt:

        Ik beschik over de naam van de Nillmij-inspecteur die het transport van het belegd vermogen en de microfilms begeleid heeft in 1942. Zoals je in de bijlage van het rapport Van Galen kunt lezen, hebben veel polishouders nooit uitbetaald gekregen “omdat de polisbladen zoek waren en de Nillmij niet over een complete administratie beschikte.”

        • Boeroeng zegt:

          Maar die administratie was wél compleet , op microfilm dus ?
          Wist Nillmij ( de verantwoordelijken van kort na de oorlog) dat die microfilms er waren?

    • Ron Geenen zegt:

      >>>>>>>>>>Hoeveel geld heeft de Nederlandse overheid ook alweer onder de vlag van Het Gebaar betaald voor dit rapport? Met andere woorden: hoeveel heeft de Nederlandse overheid aan haar eigen instelling betaald om de waarheid toe te dekken? Laat het NIOD haar naam liever veranderen in NIGOOD: Nederlands Instituut voor Gecensureerd Onderzoek en Oorlogs Documentatie.
      <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

      Dank U wel voor uw reactie, Mv. Molemans.

  28. Huib zegt:

    @Griselda Molemans,

    Kijk dat vind ik nou een openbaring van de eerste orde en een grof schandaal waarmee het (Indische) klootjesvolk werd verlakt. Welke politici of politieke partijen zijn hiervoor aansprakelijk te stellen, behalve de lieden van het NIOD die aan de wegwerk operatie hebben meegewerkt.
    Natuurlijk zullen er sceptici blijven, maar Griselda >Poekoel Teroes<
    ik blijf fan van je talenten. Peper het NIGOOD het maar flink in en voor Keppy kan ik mijn kepi niet af nemen.

    • Griselda Molemans zegt:

      Wiens brood men eet…. De verzekeraars en banken in voormalig Nederlands-Indie, i.e. hun rechtsopvolgers, zijn hiervoor verantwoordelijk. Wordt vervolgd.

  29. Griselda Molemans zegt:

    @Boeroeng In de epiloog lees je alle details. Ik ga weer uit de lijnen: de strijd om het definitieve rechtsherstel roept 🙂

  30. Peter van den Broek zegt:

    Dhr. Herman Keppy is 29 Mei op de Tong-Tong om over het verzet te praten. Aangezien hij altijd wel zijn woordje klaar heeft, wil ik wel zijn verhelderend antwoord horen op de ontboezingen van Mevr. Molemans. De vraag is daar wel off-topioc maar dat zijn we wel gewend op het blog. Natuurlijk kan ik om gezichtsverlies te vermijden hem ook persoonlijk vragen als hij in het openbaar geen antwoord wilt geven .

    Tevens vraag ik Hem ook uitleg over die uitglijder, natuurlijk in geschiedkundige context over die opmerking van Lizzy van Leeuwen, of was het meer “an answer my friend is blowing in the wind”.

    Ik heb alleen een probleem dat ik eigenlijk met mijn familie pas Zaterdag naar de TTF wil gaan , Vrijdag is er bruiloft en de andere dagen gaan we toeren en Maandag gaan we weer terug naar Italie. Misschien kan ik de Heer Keppy een mail sturen of hij reageert op deze blog, nog beter.

    Jammer dat Mevr,. Molemans weg gaat want ik had nog een vraag over die Indonesische Herstelbetalingen sind 1965-1966 en de verdelingswet van 1969

  31. Huib zegt:

    Goed nieuws!….Het boek is zojuist gearriveerd!

    Ziet er dus goed uit.
    Nu de tijd vinden om het te lezen. Maar mijn aanvankelijk gewekte nieuwsgierigheid is eigenlijk al door Griselda bevredigd.

    Bedankt Griselda.

  32. boeroeng zegt:

    Hier ook
    Het boek is binnen
    Terima Kasih !!

    • P.Lemon zegt:

      Lang gewacht en stil gezwegen. Nooit gedacht en toch gekregen.
      Is nl vanmorgen met de Post NL bezorgd. Namens de andere
      crowdfunders dank.

  33. Jos Crawfurd zegt:

    Lezers we hebben met z’n allen kritiek op deze goedlachse leeuwin,maar probeer haar maar na te doen.Ik zelf heb enorm veel bewondering voor haar en durf volmondig haar te adoreren. Het is makkelijk om met alles te gooien en vooral cynische opmerkingen te maken,daar zijn we met z’n allen goed in.Alleen haar verschijning maakt dat je hart harder begint te kloppen en vooral in die outfit met Kankung erop.Wees er trots op dat ze bij het verschijnen via de media die glimlach niet gaat verbergen,geen verlegenheid,maar met een pose:kom maar,ik pareer de aanval. En over de naam Keppy:Herman,orang Ambon nomor satu.Verder stop ik met het verheerlijken van deze beide helden.
    Mvg Jos Crawfurd.

  34. ElEl zegt:

    Bij mij nog niet binnen….Post.nl kwam wel een pakje brengen, maar geen boek…..

  35. Pierre de la Croix zegt:

    Nou …. vanavond kan men een kanon afschieten in de straten. Binnen staan alle kijkbuisjes op zwart. Indisch Nederland leest en spelt Het Boek. Sommige totoks misschien ook.

    Morgen de eerste recensies op I4E.

    Ik ben benieuwd.

    Pak Pierre

  36. Boeroeng zegt:

    Ik heb 150 pagina’s gelezen in het boek.
    Inderdaad ontstellend hoe die contractpensions werden gerund.
    Slecht eten, geen Indisch eten… 60% van je loon werd ingepikt + een schuld erbij in jaren af te betalen.
    Interessant te onderzoeken hoe rijk pensionhouders zijn geworden.
    Maar niet alles was kommer en kwel. Griselda laat mensen aan het woord die ook goede herinneringen hebben aan die periode en die vertellen over best wel goede pensionexploitanten.
    Ze vertelt ook over maatschappelijk werkers en andere opvangers die wél betrokken waren bij de repatrianten/asielzoekers.
    So much voor het vooroordeel dat het boek een grote klaagzang zou zijn.

  37. Surya Atmadja zegt:

    Ik heb het boek(eigenlijk 2 stuks , 1tje voor een sobat =van generasi 1,5) al vorige zeek/zondag gekregen.
    Het is een bundeling van vele verhalen , en het is leuk vlot geschreven.
    Must have boek voor de jongere generatie en andere medelanders.
    Wat mij interesseerde is de epiloog (bijna 50 blz) waar een pedas reactie kwam en dat er te weinig voetnoten zijn .
    Zoals ik al schreef , het is een aanzet voor verdere onderzoek .

    • Ron Geenen zegt:

      >>>>>>>>>>Ik heb het boek(eigenlijk 2 stuks , 1tje voor een sobat =van generasi 1,5) al vorige zeek/zondag gekregen.
      Het is een bundeling van vele verhalen , en het is leuk vlot geschreven.
      Must have boek voor de jongere generatie en andere medelanders.
      Wat mij interesseerde is de epiloog (bijna 50 blz) waar een pedas reactie kwam en dat er te weinig voetnoten zijn .
      Zoals ik al schreef , het is een aanzet voor verdere onderzoek .
      <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

      Hoe meer ik op deze site er over leest, des te langer worden de dagen van wachten. Maybe soon…..!

      • Pierre de la Croix zegt:

        Tja …. en dan ook nog dat ongunstige tijdsverschil tussen Europa en Cal voor u.

        Misschien neemt mevrouw Molemans wel een gesigneerd exemplaar voor u mee on her way back home to the States.

        Pak Pierre

        • Ron Geenen zegt:

          >>>>>>>>>>Misschien neemt mevrouw Molemans wel een gesigneerd exemplaar voor u mee on her way back home to the States.

          Pak Pierre
          <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

          Ik weet dat ze nog steeds een woning heeft in Tujunga en dat is ongeveer een 25 mijl van mij vandaan. Ik heb 2 boeken besteld en die zullen wel een van dezer dagen verschijnen.

  38. Ik heb ook vroeger op de gergadji-school gezeten. Is er nog iemand die mij kent? Mijn meisjesnaam is Truus de Vries.
    Of moet ik die vraag ergens anders stellen. Wie geeft mij advies?
    truusschoehuijs@kpnmail.nl

    • eppeson marawasin zegt:

      Dag mevrouw Schoehuis-de Vries, helemaal linksboven op deze pagina ziet u de webmasters van deze boeiende en informatieve site. Voor vaste lezers en volgers bekend als Pak Boeroeng en Ibu Nelly.

      Mijn advies aan u zou zijn, als u over nog wat meer informatie beschikt (klasgenoten, onderwijzers, jaartallen, plaatsnamen) en eventueel foto’s, dat u dan het beste deze informatie en eventuele foto’s kunt mailen naar de webmasters; email: indisch4ever@gmail.com

      U kunt uw vraag ook plaatsen in de reactiebalk van: http://javapost.nl/op-zoek/

      Hopelijk hebt u hier wat aan. In elk geval succes met uw zoektocht.

      e.m.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.