Griselda Molemans schrijft:
Speciale oproep aan de (kinderen van) overlevenden van dwangarbeid aan de birmaspoorweg
In 1954 stelde de Siamese regering bij de overname van de beruchte spoorlijn een bedrag van 100.003 Britse ponden (omgerekend ruim 1 miljoen gulden) ter beschikking aan alle 17.399 Nederlandse overlevenden. De compensatie zou worden uitgekeerd nadat er een oproep in de dagbladen in Nederland was geplaatst, aangezien er geen complete namenlijst van alle overlevenden voorhanden was.
Tot nu toe heb ik tien namen van rechthebbenden ontvangen en hoop ik meer namen te kunnen noteren. Weet u of uw (groot)vader mogelijk deze compensatie heeft ontvangen en wat de hoogte van het bedrag was? Of heeft uw (groot)vader nooit geweten dat hij hier recht op heeft? Reacties via een PB op deze fb-pagina of via info@qna-news.com
-
...........𝓘𝓷𝓭𝓲𝓼𝓬𝓱𝟒𝓮𝓿𝓮𝓻
Berichten van het heden, maar ook uit het verleden -

- en


Indische Soos -

Recente reacties
- Noordin op 30 nov NPO 2 Ernst Jansz zoekt voorouders
- Gerard op Njai in de internering.
- XXX op Njai in de internering.
- Gerard op Njai in de internering.
- Depok - van den Broek op 30 nov NPO 2 Ernst Jansz zoekt voorouders
- Boeroeng op Njai in de internering.
- Miramont - van den Broek op Njai in de internering.
- Padang van den Broek op Njai in de internering.
- Boeroeng op Njai in de internering.
- Boeroeng op Njai in de internering.
- Boeroeng op Njai in de internering.
- Gerard op Njai in de internering.
- wanasepi op Njai in de internering.
- Gerard op Njai in de internering.
- Pierre H. de la Croix op Njai in de internering.
Archief
- Het archief van Indisch4ever
is best wel te filmen !!
...................
...................
.......... Bekijk ook
de archipelsite
met honderden topics.
Zoekt en gij zult vinden. ! Categorieën
Zoeken op deze weblog
Meest recente berichten : Het gebeurde ergens in de Indonesische archipel
-
Thomson
Nassauschool Soerabaja
Depok
Wie is deze familie
Wolff
Tankbataljon Bandoeng 1939
Is de bruid Günther?
Wilde en Waldeck
Brouwer en Hagen
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
XXXXXXXXXXXXXX
Bertha Lammerts van Bueren-de WitXXXXXXXXXX zwieten 214
Bisch
!!!!!!!!!!!
Detachement Verbruiksmagazijn,
Hollandia
van Hall
Smith
Emy Augustina
Detajongens
von Stietz
de Bar
Soerabayaschool ca 1953
Wie zijn dit ?
Damwijk
Klein
IJsselmuiden
van Braam
Zuiderkruis
Foto
Koster
Versteegh
Baume
Falck
Boutmy
Otto
oma Eugenie Henriette Smith
Meliezer-Andes
christelijk lyceum bandoeng
christelijk lyceum bandoeng
Saini Feekes
Mendes da Costa
Anthonijsz
Bromostraat
Wie?
Tambaksari/Soerabaja-1946
Ornek
van Dijk
.Haacke-von Liebenstein
Theuvenet
Sollaart
Berger-de Vries
Foto's gemaakt door Henrij Beingsick
Augustine Samson-Abels
Samson
Huygens
Hartman
Otto en Winsser
Marianne Gilles Hetarie
Constance en Pauline
Versteegh
Lotje Blanken
Charlotte Hooper
John Rhemrev
Schultze
W.A. Goutier
Otto-Winsser
Bastiaans
Verhoeff
Beisenherz
Stobbe
Wendt-van Namen
Harbord
Pillis-Reijneke
Nitalessy-Papilaja
Reijneke
Oertel-Damwijk
Bruidspaar te Semarang
Daniel
Krijgsman
van Dun
Ubbens en van der Spek
Kuhr
Oertel
Nijenhuis-Eschweiler
Wie ben je
Philippi-Hanssens
Tarenskeen-Anthonijsz
Hoorn-Dubbelman
Mendes da Costa
Palembang
Deze slideshow vereist JavaScript.




































Hallo geachten
Hierbij geef ik de naam op van mijn inmidels overleden vader die gewerkt heeft aan de birma spoorliijn onder Japan regiem.
Anton Reitsema geboren 06-02-1916 te Niekerk Nederland.
Mijn vader is ongeveer 4 en een
half jaar krijgsgevangene geweest Hij was getrouwd 2 oktober 1940 in bandoeng met Laginem Kartasentana uit salatiga java .
Na de oorlog zijn ze na veel gezoek aldaar herenigd .
En samen vertrokken naar Nederland met mijn 5 oudste broers en zussen.
Het enige nummer van mij vader die ik uit zijn leger tijd kan vinden is 160206017 hopenlijk heeft u genoeg gegevens .
Vriendelijke groet A Reitsema Magnoliastraat 5 Roden 9301mz
Sorry de krant is de Gelderlander van zaterdag 26 oktober 2013.
En verder hoop ik dat het lied van W.Kan ook in beeld wordt
gebracht bij deze Technische”” herdenking” in Bronbeek
siBo
Nu pas snapt deze ouwe rakker,waarom in het Musem
aandacht besteedt wordt aan deze DODENLIJN .
Het staat in de krant (vandaag);
;De Japanners vierden vandaag zeventig jaar en één dag geleden het feit dat de spoorlijn
gereed was. ( technisch monsterlijk onsterfelijkheid)
Kura, Bangsai Nippon Hoera-Hoera!
si BO
Het snijdend lied van Wim Kan, bij het bezoek van Hirohito
”Er leven niet veel mensen meer”
Er leven niet veel mensen meer die het hebben meegemaakt
De vijand heeft er ongeveer eenderde afgemaakt
Die slapen in een jutezak, de Burmahemel is hun dak
De kampen zijn verlaten, leeg de cellen
Er leven niet veel mensen meer die het kunnen navertellen
Wat aan die railroad is gebeurd weten de doden alleen
Daar, onder elke dwarsligger ligt welgeteld er één
Maar die houdt in de Burmagrond tot in de eeuwigheid zijn mond
Wat hier gebeurde had hij nooit kunnen voorspellen
Er leven niet veel mensen meer die het kunnen navertellen
Die alles weten nog van toen: de drie pagodenpas
De dodenspoorlijn bij Rangoon, ontvluchten, hoe dat was
Je werd zonder te zijn verhoord op keizerlijk bevel vermoord
Maar wie wil dat nu nog ten toon stellen
Er leven haast geen mensen meer die het kunnen navertellen
En toch leeft er nog altijd een die het navertellen kan
Die de geschiedenis kent als geen een: de keizer van Japan
Nou hij niet opgehangen is had op Soestdijk toen aan de dis
Tenminste toch eens iemand kunnen vragen hoe dat zat destijds in Burma
Aan die railroad, met die doden, en die ziekten, en die honger en die
cellen
Wat had hij dat
Terwijl hij at
Mooi kunnen vertellen…
waar kan ik over mijn vaders compensatie aanvragen zijn naam Louis Antion Stefan Ingram , ik heb nu een facebook account onder edgar ingram ,mag ik u vragen om op mijn facebook te komen ,mijn hartelijke dank and god bless
Kunt u me mailen via info@qna-news.com? Vr gr, Griselda Molemans
Ik weet niet wat mijn vader die al is overleden heeft gekregen en of hij een geldbedrag heeft gekregen i.v.m. zijn dwangarbeid aan de Birma spoorlijn.
Komen de kinderen van deze personen ook in aanmerking voor deze compensatie?
Ben als zijn zoon geboren in 1941
@ Heer Smit,
Kinderen komen m.i. niet automatisch in aanmerking voor de compensatie.
Zij moeten (aantoonbaar) wettige erfgenamen zijn van een overleden rechthebbende die (aantoonbaar) de compensatie bij leven niet heeft ontvangen.
Pak Pierre
Waar kan ik mijn moeder opgeven als erfgename
Doeh heer Jimmy,
Als u de vraag aan mij richt dan moet ik bekennen dat ik die niet kan beantwoorden.
Ik hoop dat uw vraag voor andere lezertjes duidelijk is en dat zij u kunnen helpen.
Succes!
Pak Pierre
Griselda weet misschien het beste antwoord op je vraag.
Beste Jimmy, u kunt me bereiken via info@qna-news.com. Vriendelijke groeten, Griselda Molemans
Jazeker, de erfgenamen van de rechthebbenden komen hiervoor in aanmerking. U kunt me mailen via info@qna-news.com. Griselda Molemans, journalist.
Begrijp ik het goed dat de in Nederland wonende AOW-ers hun AOW uitkering ontvangen waarin het aandeel KOB reeds is begrepen?
Ja, dat klopt. Nederland vond dat zij die in het buitenland woonden, daar geen recht op hadden, omdat het ergens te maken had met de inflatie in Nederland.
Echter de Europese Hogerraad dacht er anders over.
mag ik uw aandacht krijgen dat velen van ons geen recht hebben om uit het kamp te blijven ,ik ben blij dt deEuropese Raad een betere beslissing heeft genomen ik ben tegen discrimenatie,dit heb ik mijn hele leven onder vonden
>>>>>>>>>>>mag ik uw aandacht krijgen dat velen van ons geen recht hebben om uit het kamp te blijven ,ik ben blij dt deEuropese Raad een betere beslissing heeft genomen ik ben tegen discrimenatie,dit heb ik mijn hele leven onder vonden<<<<<<<<<<
Ik begrijp niet goed wat U bedoeld. Als U bedoelt het Jappenkamp. Ik heb er ook 3 1/2 jaar in doorgebracht. Maar ik begrijp niet wat het te maken heeft met de herziening door de Europese Raad.
krijgen wij nu wel een tegemoet koming ,ik er helemaal niets gemerkt ik woon in de USA als ze mijn adres willen weten ,kijk dan op mijn facebook edgar ingram,mijn hartelijke dank
>>>>>>>>>>krijgen wij nu wel een tegemoet koming ,ik er helemaal niets gemerkt ik woon in de USA als ze mijn adres willen weten ,kijk dan op mijn facebook edgar ingram,mijn hartelijke dank<<<<<<<<<<
Ik woon ook in de USA, maar krijgt U ook AOW van uit Nederland?
De Nederlandse AOW heeft een toevoeging, dat heet: Koopkrachttegemoetkoming Oudere Belastingplichtigen. (Een mond vol)
En dat bedrag was 25.16 euro.In eerste instantie kregen alleen zij die in Nederland woonden, maar iemand in Spanje nam het niet en bracht het voor de Europese Hoge Raad. En de raad gaf hem gelijk, omdat Spanje net als Nederland bij de Europese eenheid horen.
Ter voorkoming van ongelijkheden en misschien meer moeilijkheden werd op 1 juni 2011 besloten alle AOW 'ers met terugwerkende kracht te compenseren.
In november 2013 moet iedere AOW'er een bedrag van 917.83 euro netto ontvangen. Dat is met inbegrip van achterstallige rente.
Vervolgens is na november het AOW bedrag ook verhoogd met 25.16 bruto per maand.
Als u nog vragen heeft is hier de website van de SVB in Leiden: http://www.svb.nl/aow of u kunt hun ook bellen: 31-(0)50-3169010
Ik ga er van uit dat u weet hoe naar Nederland te bellen, anders het volgende:1131503169010
En als u goedkoop wil bellen dan drukt u de volgende nummers eerst:
1019898 1131503169010. Zo bellen kost alleen 3 cent per minuten.
Succes!
Een beetje ambtenaar heeft niets te maken met facebook. Gelukkig maar. Gewoon een brief sturen, met een uittreksel van de gemeente waar u bent ingeschreven. Als u ergens recht op denkt te hebben, moet dat uiteraard door uzelf worden aangevraagd.
Na de vermelding van de Birma fooi hebben we Indo’s in het buitenland toch ook iets prettigs vernomen.
Vandaag hebben de Indo’s die ook in Nederland hebben gewerkt, maar nu in het buitenland wonen en a.o.w. ontvangen een buitengewoon bericht via de post gekregen. Hier is dat schrijven:
De nabetaling van de KOB zal worden betaald in november 2013.
Het betreft een bedrag van € 879,75 met daarnaast een bedrag van € 38,08 aan rente.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben ingelicht
Met vriendelijke groet,
Sociale Verzekeringsbank
Vandaag bij de Food Court in Duarte was er dan ook feest.
En in mijn geval zowel mijn vrouw als ik een ieder.
Nou …. dat was dan even schrokken geblazen. Wel gefeliciteerd!
Pak Pierre
Dat schrokken valt wel mee, want als oudere eet je niet meer zoveel als toen je jong was, maar het was wel een blijde groep. Eerst minder krijgen omdat we in het buitenland wonen en doordat Nederland door de Europese raad daar over werd veroordeeld, toch met terug werkende kracht terugkrijgen.
Ik vraag me af waarom er ook staat dat als je er niet mee eens bent, dan kan je voor 21-11-2013 schriftelijk bezwaar maken.
Wie doet dat nu, of is dit een manier om uit te vinden wie er gek is?
>>>Ik vraag me af waarom er ook staat dat als je er niet mee eens bent, dan kan je voor 21-11-2013 schriftelijk bezwaar maken.
Wie doet dat nu, of is dit een manier om uit te vinden wie er gek is?<<<
Ja, een vreemde vraag. Vooral omdat de aow-mensen het eerst wel kregen en het een paar jaar geleden ingekort werd.
Moet een typische ambtenaren standaard schrijven zijn waar bij niet over nagedacht wordt.
Het is niet voor niets dat er vaak moppen over ambtenaren rond gaan.
Echter een ieder is wel afhankelijk van hun.
The fool is always on the other side …..
Pak Pierre
Je kan het niet eens zijn met het bedrag dat bij jouw beschikking wordt genoemd. Of als een vreemde wordt genoemd, bijvoorbeeld na overlijden van de eigenlijke rechthebbende. Samenvattend, piepen als je een foutje in de beschikking vindt. Zal inderdaad vast in de tekstverwerker staan, om latere problemen te voorkomen. Komt met AOW-uitkeringen vaker voor, denk aan eerst samenwonen, maar nu niet meer. Of omgekeerd. Mensen vergeten(??) wel eens mutaties door te geven.
>>>Komt met AOW-uitkeringen vaker voor, denk aan eerst samenwonen, maar nu niet meer. Of omgekeerd. Mensen vergeten(??) wel eens mutaties door te geven.<<<
Dat rechtsgeldig samen wonen komt denk ik alleen in een paar europese landen voor en is erg verwarrend en kost de staat en belasting betaler alleen maar geld.
Koopkrachttegemoetkoming Oudere Belastingplichtigen (KOB)
Wat is de tegemoetkoming KOB?
De tegemoetkoming KOB is een extra bedrag boven op uw AOW-pensioen. Per 1 juli 2013 is de tegemoetkoming KOB € 25,16 bruto per maand.
Voor wie is de tegemoetkoming KOB?
U krijgt de tegemoetkoming KOB als u de AOW-leeftijd heeft. U ontvangt de tegemoetkoming samen met uw AOW-pensioen.
U krijgt de tegemoetkoming KOB als u in een van de volgende landen woont:
• Nederland
• Zwitserland
• EU- of EER land
• Verdragsland
• een land waarmee Nederland afspraken heeft over de controle op het recht op uitkeringen.
U krijgt de tegemoetkoming KOB ook als u woont op:
• Bonaire, Sint Eustatius of Saba
• Curaçao, Aruba of Sint Maarten.
Bekijk het overzicht van de EU- EER-landen
Bekijk het overzicht van de verdragslanden
Staat uw land niet in het overzicht van EU- en EER-landen of verdragslanden? Kijk dan bij ‘Meer informatie over uw AOW-pensioen buiten Nederland’ en kies uw land. Als er staat ‘Uw AOW-pensioen wordt uitbetaald’, dan geldt dit ook voor de nabetaling van de tegemoetkoming KOB. Staat er ‘Exportbeperking vanaf 1 januari 2006’? Dan kunt u de tegemoetkoming KOB alleen krijgen als:
•90% of meer van uw totale inkomen in Nederland onder de belasting valt, of als
•u werkt in het algemeen belang.
Meer informatie over uw AOW-pensioen buiten Nederland
>>>Staat uw land niet in het overzicht van EU- en EER-landen of verdragslanden? Kijk dan bij ‘Meer informatie over uw AOW-pensioen buiten Nederland’ en kies uw land. Als er staat ‘Uw AOW-pensioen wordt uitbetaald’, dan geldt dit ook voor de nabetaling van de tegemoetkoming KOB. Staat er ‘Exportbeperking vanaf 1 januari 2006’? Dan kunt u de tegemoetkoming KOB alleen krijgen als:
•90% of meer van uw totale inkomen in Nederland onder de belasting valt, of als
•u werkt in het algemeen belang.
Meer informatie over uw AOW-pensioen buiten Nederland<<<
Allemaal bij mij reeds bekend.
Echter een jaar of 5 a 6 geleden heeft de Nederlandse regering besloten, dat gerechtigde aow-ers in het buitenland geen recht hadden op de KOB en daardoor kregen we allen een vermindering.
Dit overkwam ook een indo die in Spanje woonde en, zoals ik het heb begrepen, heeft hij het aanhangig gemaakt bij het Europese hof.
Nederland werd toen in het ongelijk gesteld,een vorm van discriminatie.
Andere natie,s krijgevangenen en zoalsbritten ,nieuwzeelanders, en anderen zijn financieel goed tegen moet gekomen, maar de nederlandse regering hebben Haar onderdanen van het knil en anderen, de Ambonezen schandalig behandelt tot nu aan toe vechten
een handje oud knillers in den haag voor hun rechten Zij zijn tussen
de 90 en 95jaar ik ben ook een zoon van een knil militair ook mijn
Vader overleefde birma en korea deze mensen zijn wel door het
koninghuis onderscheiden, maar behandeld als uitschot.
twee ooms van mij liggen op het ereveld in Siam een onthoofd de ander dood geslagen, en allemaal door het rood wit blauw,
wij kinderen geven dit weer door aan onze kinderen.
laat de nederlandse regering dit niet vergeten ze moeten der ,
kappot schamen.
Dag Augus, zou ik mogen contacteren?
Wie leest nu een Hollandse krant als je in Indonesie woont. Was dat een grap of was het serieus?
Ik kende twee ex-Burma klanten, die intussen niet meer onder ons zijn.
Cap.
Wie leest nu een Hollandse krant als je in Indonesie woont. Was dat een grap of was het serieus?
Ik kende twee ex-Burma klanten, die intussen niet meer onder ons zijn.
Cap.
Het trieste is dat het geen grap is.
Dag mijnheer Van Balgooij,
U benoemt exact de kern van de schijntransparantie en ‘openheid’ die de Nederlandse overheid heeft gehanteerd. Ik houd me aanbevolen voor de namen van de twee voormalige dwangarbeiders en mogelijk hun nazaten. Griselda Molemans; info@qna-news.com
Ter vergoelijking moge ik aanvoeren dat in die tijd, de vijftiger en zestiger jaren v.d.v.e., de eerste generatie in Nederland springlevend was en nauwe contacten onderhield met familie en oude sobats die in Indonesië waren achtergebleven. Bij die contacten zal zeker enige berichtgeving over hot issues als back pay en uitkeringen aan ex krijgsgevangenen ook luid en duidelijk zijn overgekomen. Het ging per slot van rekening over poen.
Waar de Nederlandse overheid misschien nog iets meer haar best zou hebben moeten doen om (ex) Nederlanders in Indonesië te informeren via b.v. advertenties in de kranten aldaar (twitter en facebook en smart phones en Ipads lagen nog ver achter de horizon), moet ook worden erkend dat met name in de vijftiger jaren Nederland en Indonesia op ramkoers lagen over Nieuw Guinea en andere zaken.
Ik zou in dit verband ook in herinnering willen brengen de (show)processen tegen de heren Jungschläger en Schmidt, die door De Boeng werden gebruikt om eigen volk nog eens extra op te zwepen tegen de gehate Belanda. Als er al een Nederlandse vertegenwoordiging was in Jakarta, wellicht nog het Hoge Commissariaat of misschien al ambassade, dan hadden ze op die vertegenwoordiging wel andere dingen aan hun hoofd dan (oud)landgenoten op te sporen die misschien recht zouden hebben op d’een of d’andere uitkering voortvloeiend uit de oorlogstijd.
Pak Pierre
>>>>Waar de Nederlandse overheid misschien nog iets meer haar best zou hebben moeten doen om (ex) Nederlanders in Indonesië te informeren via b.v. advertenties in de kranten aldaar (twitter en facebook en smart phones en Ipads lagen nog ver achter de horizon), moet ook worden erkend dat met name in de vijftiger jaren Nederland en Indonesia op ramkoers lagen over Nieuw Guinea en andere zaken.<<<<
Ik herinner dat toen ik uit Nederland vertrok, ik op het stadhuis een adres achter liet waar ik naar toe vertrok, n.l. de states.
In die jaren 50 en 60 vertrokken ook veel Indische Nederlanders naar andere delen van de wereld. Waren die dan niet op te sporen?
Let op, ik praat dit niet goed maar in die tijd waren er geen snelle computers en, zoals u zelf ook onderstreept, over Twitter Facebook, smartphones en iPads nog maar te zwijgen.
Wanneer je destijds uit Nederland vertrok muteerde de Gemeente (Stadshuis) dat feit en als je weer terug kwam dat dan ook weer dat en that’s it ~ nothing more, nothing less.
Om al die mensen die op die manier het land waren verlaten met de toen voorhanden zijnde middelen op te sporen was klaarblijkelijk onbegonnen werk. Vandaar is als communicatie middel de krant ingezet en hoopte de Overheid op de (wijd) verbreidende kracht daar van; “het ging immers om poen”.
Voor mij is het in ieder geval de reden en/of constatering dat ik als nazaat moeizaam nog slechts kleine beetjes over toen aan de weet kom. Maar/en ik wil het dan ook alleen maar weten; geld maakt (voor mij) de geschiedenis toch niet anders!
Naar ik hoop is hun geschiedenis -die van mijn Opa en Oma- dan ook nog wel op te sporen!
Gevoelig onderwerp< maar ook dat moet bespreekbaar zijn, wel goed hoor, niet dat getast in het duister maar meer helderheid, geeft het juiste plaatje wat is geschied. Ik had namelijk een vader die in die periode als krijgsgevangene had moeten "beulen" voor de jappen.
Mocht u interesse hebben in zijn naam geb.jaar etc. dan vervolg in komende mail.
F.C.J.
Nou, na net door Sijtje Jeekel op deze site gewezen ben ik even stil van bovenstaande én het Krantenartikel!
Mijn Opa zaliger en zijn zoon (mijn Oom) hebben naar verluid destijds beiden aan de Birma – Siam Spoorweg gewerkt. Mijn Opa heb ik helaas nooit gekend († 17 mrt 1947) en mijn Oom heeft nooit iets over deze periode willen zeggen. Mijn Oma en haar dochter (mijn Moeder) verbleven naar verluid in een vrouwenkamp. Ook mijn Oma heb ik nooit mogen leren kennen († 28 mei 1955) en mijn Moeder zweeg hierover ook tot aan haar graf († 18 mei 1994). Alles wat zij in Nederlandsch-Indië hadden opgebouwd is, naar wat ik er van weet, eerst in Japaneese en later in Indonesische handen gevallen.
Vraag: Waar kan je voor dergelijk zaken nu nog terecht?
Dankbaar met ieder antwoord,
Vriendelijke groet,
Erwin.
Erwin, als ik van de afdeling Afwikkeling Indische Zaken zou zijn, jij komt aan het loket en ik zou vragen: wat is het wat u wilt, wat zou je dan antwoorden?
En als ik zou vragen: vertel uitgebreid over uw (groot)ouders en andere familieleden, namen, kampen, bezittingen, papieren….zou je dan uitgebreid kunnen vertellen?
En als ik zou vragen: wat heeft u de afgelopen decennia zelf gedaan om feiten te verzamelen, te onderzoeken enz, wat is dan je antwoord?
Als ik tot slot weer zou vragen wat het is wat je wilt, wat is dan je antwoord?
Mevrouw Loekie zo gaat het altijd als je als slachtoffer of gedupeerde een aanvraag doet.Je wordt in het geheel uitgeknepen. Toen ik jaren geleden in Leiden ondervraagd werd door drie van die gladmieters,stelde ik hun de vraag wat ze van de situatie weten of kennen. Het antwoord was #nee#,we doen ons werk. Mijn volgende vraag is of ik aan de andere kant van de tafel mag gaan zitten en de vragen mag gaan stellen.Die hele aanvraag is een poppenkasterij en wordt de een wel gehonoreerd en de andere krijgt de zak.En zo is het en niet anders. Groetjes Jos Crawfurd
Jos,
Dank voor jouw bijval!
Warme Groet,
Erwin.
>>>>>>>Die hele aanvraag is een poppenkasterij en wordt de een wel gehonoreerd en de andere krijgt de zak.En zo is het en niet anders. Groetjes Jos Crawfurd<<<<<<<<<<<
En zo is het en niet anders!
Hierboven heb ik geschreven: dat mijn vader in 1947 een schadevergoeding van ƒ 793,60 heeft ontvangen. Dat is niet komen aanwaaien. Formulier invullen, meer niet. Oorlogssalaris als Indisch ambtenaar is natuurlijk een ander verhaal.
Beste Loekie,
Zoals geschreven: “dankbaar met ieder antwoord”, ook met kritische vragen zoals die van jou.
Doch, zonder dat jij mijn vragen beantwoord hebt, zal ik die van jou wel kort beantwoorden: “Uit respect vond ik vond het eerder van belang om het uitzoeken en beantwoorden van ons (kinderen) vragen aan mijn Oom en mijn Moeder te laten. Nu mijn Moeder niet meer leeft en mijn Oom het niet meer na kan vertellen ben ik sinds kort op zoek gegaan”! Geen goed praten of desinteresse of zo, nee uit respect dus.
Sinds mijn bezoek vorige week aan Bronbeek ben ik ondertussen ook actief op zoek naar mijn Javaanse Family-roots en de verhalen erachter.
Ik wens jou en de jouwen een goedenavond!
Erwin.
Even kort: het heeft me vijf jaar archiefonderzoek gekost om bewijsmateriaal voor openstaande claims te verzamelen. Nadere informatie volgt eind dit jaar via de site van het nieuwe boek. Zullen ‘we’ inzetten op een gezamenlijke aanpak in plaats van voortdurend gekibbel? GM
Beste Griselda,
Baie dankie voor jouw reactie!
Naast dat ik als nazaat gewoon nieuwsgierig naar de beweegredenen van mijn voorouders (van mijn Moeders kant) en hun Javaanse woonomgeving ben, intrigeert het mij ondertussen enorm dat mensen die hun nek ‘in den vreemden’ uitstaken na de Tweede Wereld Oorlog uiteindelijk ‘huis en haard’ zijn kwijtgeraakt en daar nooit meer iets van en/of voor hebben teruggezien of (na soms langdurende trajecten) genoegen met ƒ 61,- ‘fooi’ moesten nemen.
Daarin ga ik dan ook met jou mee om een en ander gezamenlijk aan te pakken; samen sta je immers sterk(er)!
Moet ik dan ook iets doen dan ben ik gaarne bereid want: “wie zijn hoofd uitsteekt…”
Nu ga ik bij jou op Facebook (http://alturl.com/os4bd) kijken en zal ik jou daarna een E-mail (info@qna-news.com) sturen.
Fijne avond allen!
Groet,
Erwin.
Bij mij. Griselda Molemans via info@qna-news.com. Zie ook: http://www.facebook.com/OpgevangenInAndijvielucht
@Griselda Molemans wat moet ik me voorstellen bij: “aantoonbaar bewijs voor uitgebleven rechtsherstel “?
Sorry dat ik deze kennelijk domme vraag moet stellen, maar ik heb me tot nu toe nog niet zo erg verdiept in dat soort kwesties.
Na het overlijden van mijn moeder in 1961 heb ik wel correspondentie van haar aangetroffen met een ambtelijke instantie over de rangen kwestie als ik het me goed herinner.
@Huib Mijn nieuwe boek ‘Opgevangen in andijvielucht’ bevat dit aantoonbaar bewijs. De verschijnngsdatum is 21 maart 2014.
Dan heeft mijn moeder als oorlogsweduwe van een beroeps KNIL brigadier het een ietsje beroerder getroffen. Bevordering terug gedraaid en geen salaris derving uitgekeerd gekregen om maar te zwijgen van verliescompensatie gestolen en/of noodgedwongen verkochte bezittingen en verdwenen spaartegoed. Zelfs een gedenkteken kon er in eerste instantie niet vanaf. Pas na aktie mijnerzijds ergens in de 70-er jaren een gedenkteken gekregen op Pandu, maar ja toen was ze al ruim 10 jaar dood..
@Huib Zodra de website van het nieuwe boek online staat, leest u aanvullende informatie over de openstaande claims, waarvan de eerste de ‘backpay’ betreft. Kunt u me voor aanvullend overleg mailen? GM
@Griselda Molemans
Ik ben niet op de hoogte hoe en waar mijn vader zijn 3-1/2 krijgsgevangenschap heeft doorgebracht. Maar wel dat hij er meer dood dan levend uit kwam om practisch onmiddellijk na de proklamasie samen met lotgenoten beestachtig afgeslacht te worden.
Bedankt voor uw aanbod, maar om nu alsnog te claimen zie ik eigenlijk het nut niet van in.
mvrgr.Huib
@Huib Voor alle duidelijkheid: het gaat me om aantoonbaar bewijs voor uitgebleven rechtsherstel op basis van vijf jaar archiefonderzoek en interviews. Of het tot compensatie komt, is een tweede.
Over de advertentie :
Men vraagt allerlei gegevens, maar men had nog redelijk wat KNIL-dossiers. Een naam en een geboortedatum moet genoeg geweest zijn om de andere gegevens te vinden . Ook toen.. zonder computers.
Voor de burgers te Birma-Siam had het KNIL geen stamboek natuurlijk. Maar veel was al genoteerd door het Rode Kruis en in 1955 ook door de oorlogsgravenstichting, dacht ik.
61 gulden was een leuke fooi…… maar ook volgens de normen van toen was het erg weinig ?
61 gulden was een leuke fooi…… maar ook volgens de normen van toen was het erg weinig ?
Dat is nog heel netjes gezegd, voor al die jaren in ellende.
Het was een fooi, maar mijn insteek is om te achterhalen hoeveel van de 17.399 ex-krijgsgevangenen deze compensatie NIET hebben ontvangen omdat ze de annonce in de krant gemist hebben? GM
Het was een fooi, maar mijn insteek is om te achterhalen hoeveel van de 17.399 ex-krijgsgevangenen deze compensatie NIET hebben ontvangen omdat ze de annonce in de krant gemist hebben? GM
Mee eens en ik ben benieuwd hoeveel van de 17.399 daar nooit van geweten hebben. En wat is er dan met het overgebleven geld, inclusief de rente en inflatie correctie, over 58 jaar is gebeurt?
Tip van een lezer. Veel dank.
Hoe meer tips, hoe meer informatie toch ?
Nieuwsblad van het Noorden 31 december 1954
Nou …. van dat bedrag van f. 61,73 hebben we dus lekker “gevreten”. Of en zo ja wanneer Pa daarna nog iets had gevangen weet ik niet. Misschien toch die 1000 tot 1500 pop die ergens door mijn geheugen zweeft, zij het als de bekende klepel op zoek naar de klok.
Tipgever bedankt! Toch leuk zo’n document voor het dossier.
Pak Pierre
Wat een grote verrassing. Oneindig veel dank aan de lezer van I4E die dit toestuurde. Zou ik uw naam in het dankwoord van het boek mogen vermelden? Griselda Molemans
Ik heb al eerder ergens op dit blog geschreven dat mijn vader, Edwin Pierre de la Croix, ergens in de vijftiger jaren v.d.v.e. een bedrag uit verkoop van de spoorweg had ontvangen en besloot er met zijn gezin “lekker van te vreten”, iets waar hij aan de spoorweg dagelijks van droomde.
De hoogte van het bedrag weet ik niet exact (ik was toen een jaar of 15), maar ik meen mij te herinneren dat het om een bedrag tussen duizend en vijftienhonderd gulden ging.
Pak Pierre
Dag mijnheer De La Croix,
Het onderhavige bedrag was rond de zestig gulden per persoon. Er is zoveel schijntransparantie dat ik aanvullend bewijs zoek voor de volgende vragen:
– exact hoeveel Nederlandse krijgsgevangenen hebben destijds aan de Birmaspoorweg gewerkt? Waren het er 17.399?
– welk bedrag hebben de rechthebbenden ontvangen, die in de periode 1954-55 op de hoogte waren van deze compensatieregeling?
met vriendelijke groet,
Griselda Molemans
Dag mevrouw Molemans,
Ik ruil uw woord graag in voor het mijne. Misschien had mijn vader het bedrag wat omhoog geschroefd om ons kinderen te laten geloven dat hij toch niet voor niets aan die spoorweg had gewerkt.
Maar goed, die zestig pop was in die tijd in ieder geval ruim voldoende om er “lekker van te vreten” met vrouw, 4 kinderen en 2 kostjongens (we hadden in Den Haag naar goed Indisch gebruik altijd kostgangers in huis).
Op uw vragen kan ik helaas geen antwoord geven. Ik ken geen levende Birmagangers meer, maar kan v.w.b. vraag 2 eens rondvragen bij zonen en dochters van …., kijken of die nog wat weten of zelfs documenten hebben bewaard.
Pak Pierre
Heel graag. Ik ben u zeer erkentelijk. Tot nu toe heb ik contact kunnen leggen met zes overlevenden van de spoorweg.
Die ƒ1000-1500 zwerft ook ergens tussen mijn kronkels. Maar dat had, geloof ik, niets met de Birma-spoorweg te maken. Wat ik wel weet is dat mijn vader in 1947 een schadevergoeding van ƒ 793,60 heeft ontvangen: (…) dat deze deel uitmaakten van de uitrusting welke hij bij zich had tijdens zijn plaatsing in Nederlandsch-Indië in 1942; dat deze eigendommen aldaar door oorlogshandelingen verloren zijn gegaan;(…) Het was van het Ministerie van Marine, vermoedelijk vanwege de militarisatie van de Gouvernements Marine en tijdelijke plaatsing op de De Ruyter. De Koninklijke Marine was royaler (achterstallige salarissen wel uitbetaald) dan de Gouvernements Marine (Indisch Ambtenaar!, salarissen niet uitbetaald). Gelukkig waren de Indische pensioenpremies wel in Nederland terecht gekomen (SAIP).
Goed initiatief mevr. Molemans!
Mijn vader W.E.L. Martherus was KNIL reservist en heeft als krijgsgevangene aan de Birmaspoorweg gewerkt. Echter in 1954 woonden wij in Djakarta en is mijn vader nooit op de hoogte geweest van deze publicatie in de Nederlandse dagbladen. Mijn vader is in 1991 overleden en ik weet heel zeker dat hij nooit over deze compensatie heeft geweten.
Dank voor uw reactie. Zou ik mogen mailen voor aanvullend overleg? Vr gr, Griselda Molemans
Jazeker, geen probleem. Ik heb inmiddels mijn gegevens gezonden naar uw emailadres ; info@qna-news.com
Mijn Moeder heeft een uitkering gekregen van $85 gulden ( als ik niet vergist). Vrouw van W.A. Goutier overleden in Birma in 1943.
Mijn vader H.F.J. Mertens heeft als krijgsgevangene aan de Birmaspoorweg gewerkt. In 1954 woonden wij op Sumatra, dus een oproep in een Ned. dagblad heeft mijn vader gemist. Mijn moeder, die nog leeft, wist te vertellen niets van deze compensatie af te weten .
Hetty Sutmuller- Mertens
Dag mevrouw Sutmuller,
Zou ik u mogen contacteren voor aanvullend overleg? Mijn e-mailadres is: info@qna-news.com.
Vriendelijke groeten,
Griselda Molemans. (auteur van ‘Opgevangen in andijvielucht’; in de epiloog van het boek worden de Siamese compensatiegelden toegelicht)
Ik ben benieuwd van wie dit allemaal uitging en wie de regeling en compensatie betalingen deed. Wanneer is dit eigenlijk in beweging gekomen en zijn de instanties die de gelden beheren er nog van bewust van de situatie. Misschien heeft een of ander regering instantie het ook al gebruikt. Wij horen graag wat meer informatie.
En alvast bedankt.
Dag mijnheer Geenen, u gaat het allemaal lezen in de epiloog van het boek. Ik hou u op de hoogte. Mvrgr, Griselda
Dank U wel.
Ik heb trouwens het getal van 17399 slachtoffers aan de Birma spoorweg ook gelezen.
Hoe kun je als enig overledene en wonend alleen en in kommervolle omstandigheden weten dat je bepaalde rechten heb.
Ik heb een nicht, geboren in 1938, waarvan de moeder ongeveer een jaar later overleed en vader als knil gevangene aan de Birma spoorweg overleed op 10-7-1944. Als er een daar recht op heeft, is zij dat wel.
Ik heb een email gestuurd!
Ronny Geenen