Boek: Geknakte Bloem

geknaktebloemIn Geknakte bloem vertellen 8 Nederlandse vrouwen over hun ervaringen als troostmeisje door de Japanse bezetter in voormalig Nederlands-Indie

Auteur: Marguerite Hamer-Monod de Froideville
Een interview.

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

73 reacties op Boek: Geknakte Bloem

  1. Ronny Geenen zegt:

    >>In het voormalige Nederlands-Indië werden naar schatting 30.000 inheemse vrouwen opgepakt om gedwongen als troostmeisje tewerkgesteld te worden in Japans legerbordelen.
    Ook Nederlandse en Nederlands-Indische vrouwen werden aangewezen voor de Japanse militaire bordelen, zowel binnen als buiten de kampen.<<

    Nadat ik bovenstaande heb gelezen is mijn mening betreffende de jap gedurende ww2 niet veranderd.

    Ronny

  2. bo keller zegt:

    Padang1943,de geïnterneerde dames verblijvend op het zgn.
    Missie-complex protesteerden( lett.knokten) om Japanse pogingen
    van de te voren geselecteerde jonge vrouwen te dwingen
    buiten het kamp voor de Japanners te ”werken”

    Om hun Japanseigen gezichtsverlies te redden, kregen de
    ±2000 vrouwen en kinderen, waaronder zwakken en ouderen op
    19 okt.’43 het bevel te voet en bagage op deze zelfde dag te verhuizen naar de gevangenis [ Boei]

    citt. De Boei. Het is hier een hel. We liggen op stenen britsen. zomaar
    op het koude cement. Hoe we hier allemaal op mekaar gepropt zitten,
    is niet te beschrijven.2 open waterputten en open wc’s [ gaten] Als we
    naar de wc moeten slepen we met dekens/lakens om een beetje verborgen te zitten. Toen we hier 2dagen waren, liepen de beerputten
    over. Geen wonder; een gevangenis die berekend is op 500 man,
    waar nu 2000 in zitten en daarvan lijdt ¾ nog aan buikloop.
    We waden tot aan onze enkels door de rotzooi.#

    Na 2maanden boei verblijf , verhuisden de vrouwen en kinderen
    in 6 transporten, dat te voet begon naar ’t station , in geblindeerde
    wagons en open vrachtwagens verder vervoerd naar Bangkinang.

    Velen met mij hadden deze hele route ook afgelegd ,
    siBo

      • Jos Crawfurd zegt:

        Weet je mas Boeroeng,de hoofd schuldige van deze schofterige behandeling is deze regering;en of nu is of een eeuw geleden. Hand in eigen boezem denk ik maar.Dadelijk is het de herdenking bij het alom bekende Indisch monument en zie je de meest onschuldige gezichten.Wir haven nicht bewust,mijn hoela.

        • Jan A. Somers zegt:

          Ik begrijp niet goed dat deze(?) regering verantwoordelijk zou zijn voor dit soort zaken. Het KNIL had gecapituleerd, van toen af aan was het Japanse gezag verantwoordelijk. Of ben ik echt oud aan het worden, dat ik mijn geschiedenis niet meer herken?
          Op 15 augustus niet naar gezichten kijken en niet luisteren naar gelegenheidsverhalen. Stil zijn, met gebogen hoofd luisteren naar de wind.

        • Pierre de la Croix zegt:

          @ Jos Crawfurd, op 1 augustus 2013 om 11:34 zei (onder meer): “Weet je mas Boeroeng,de hoofd schuldige van deze schofterige behandeling is deze regering …..”.

          Als hij bedoelt dat de hele Japanse bezetting van Nederlands Indië (én for that matter de Duitse bezetting van Nederland) met alle gevolgen van dien voorkomen had kunnen worden als onze regering van toen meer op haar tellen had gepast en niet vrolijk door was gegaan met bezuinigen op defensie terwijl Japan en Duitsland al jaren bezig waren zich van het modernste wapentuig te voorzien, dan ben ik het wel met hem eens.

          Natuurlijk zou Nederland als klein land niet alleen het fort hebben kunnen houden, maar wie weet …. we zouden het den vijand in ieder geval veel moeilijker hebben kunnen maken dan we hebben gedaan en we zouden geen pleefiguur hebben geslagen in de ogen van de wereld en met name in die van de Japanners en Indonesiërs; vooral laatstgenoemden zouden toch van de Nederlandse toeans mogen verwachten dat zij hun land niet zo maar door de Japanners zouden laten bezetten.

          Her en der werd te land, ter zee en in de lucht heel moedig stand gehouden, maar over het geheel genomen waren onze strijdkrachten qua geoefendheid, uitrusting en moreel niet opgewassen tegen de Japanse. Simple as that.

          Ik heb ergens ooit gelezen dat de Japanners hoogst verbaasd waren over de enorme aantallen krijgsgevangenen (inclusief Britten en Australiërs in Malakka) die hun in handen vielen, ze wisten er zich aanvankelijk geen raad mee.

          De moraal van mijn verhaal: Jammeren over het schandelijke optreden van Japanners en Duitsers in bezet Nederlands grondgebied tijdens WO II is één, maar laten we uit die kennis en ervaring vooral een les trekken voor de toekomst.

          Laat “15 augustus” dus ook een dag van bezinning zijn. Bezinning op waar we nu in de wereld staan en op de vraag of we voldoende zijn voorbereid op de ontwikkelingen in onze wereld.

          Voorbereiding op een veilige toekomst is zeker de verantwoordelijkheid van hen die de verschrikkingen van WO II en de nasleep daarvan in Indië nog zelf hebben meegemaakt en van hen die zich er zeer mee bezig houden. Een verantwoordelijkheid voor de anak-anak en tjoetjoek-tjoetjoek en hun nageslacht.

          En laten we ook niet vergeten … de regering, dat zijn wij, inwoners van Nederland. Als wij onze regering van iets de schuld geven, dan zijn wij zelf aan dat iets schuldig.

          Pak Pierre

      • Jan A. Somers zegt:

        En dan wordt nog gezegd dat er zo weinig uit de oorlog is geschreven.

        • jos crawfurd zegt:

          Heer Somers ik heb het voornemen om alles wat ik als kleine jongen heb meegemaakt te laten rusten,juist omdat ik sinds kort e-mailcontact heb met een Japanse,maar als je dan weer moet lezen wat deze Japanse vicepremier Taro Aso de nazi gedachte in zijn grondwet wilt laten moderniseren,krijg ik die woede weer terug.In 2000 heb ik alvorens er een delegatie naar Japan ging twee brieven geschreven naar Buitenlandse Zaken,maar pas na vele verzoeken zowel telefonisch als schriftelijk heeft de huidige burgervader van Den-Haag J.J.Van Aartsen(Jozias)mij een brief gestuurd met zijn verontschuldiging……..echter ex.minister Kok never en nogmaals never,zeer onbeleefd en ongemanierd.En wilt U nu dan beweren dat U niet goed begrijpt wat ik Boeroeng in het kort wil laten weten.Wij beiden zijn Indo’s en nog wel uit dezelfde stad laten we verder geen rancunes krijgen door twee regeringen uit de wereld die niet volledig wilt zijn wat zij in het verleden ons hebben misdaan.Als U een copie van de brief wilt,laat U het weten,God bless You.

      • R Geenen zegt:

        Mevrouw Hamer wordt ook een dagje ouder en dat is ook voer voor psychologen.

        Ronny

    • R Geenen zegt:

      >>Velen met mij hadden deze hele route ook afgelegd ,
      siBo

      Ik heb bovenstaand relaas ook in KURA gelezen en zelf meegemaakt.
      Ronny

  3. van Beek zegt:

    Ik heb het idee dat vele in Nederland niets eens weten dat er op 15 augs wordt herdacht. En vooral niet mijn leeftijdsgenoten, in ieder geval niet in
    mijn vriendenkringen. En hoeveel van de Indischen en Nederlanders uit ned indie weten eig wat af van deze herdenking en herdenken daadwerkelijk? Bij mij in de Indische familie doen wij er niet aan en is 15 aug gewoon een dag zoals alle andere dagen. De meeste binnen mijn fam weten niet eens dat er wat is. Om persoonlijke redenen(die ik hier niet zal
    noemen) zal ik nooit aanwezig willen zijn op een indie herdenking om daar de bevrijding te vieren/herdenken.

    • Jos Crawfurd zegt:

      Nou dat bedoel ik toch hier mee te delen,makker heer van Beek.

    • eppeson marawasin zegt:

      Ach Mas Van Beek no worries! De meeste Nederlanders weten niet eens dat de 80-jarige oorlog slechts 68 jaar duurde, en zelfs dat wordt niet eens gevierd. Laat staan herdacht.

      En die bruinogige zwartharige schone Zeeuwse nazaten, die zitten toch echt liever aan het strand van Renesse. Geef ze maar eens ongelijk bij deze tropische temperaturen.

      Ik zou er maar van genieten als ik jou was. Pak Pierre gaat na diens siësta schoffelen in zijn kebon; met dit weer een klein stukje tropen in een droogmakerij (suadade). Zelf ga ik als het ergste voorbij is een eindje waterpedaleren op het droge. 😉

      Take life as it is but not always too seriously!

      e.m.

    • Lance zegt:

      En laten we ook niet vergeten … de regering, dat zijn wij, inwoners van Nederland. Als wij onze regering van iets de schuld geven, dan zijn wij zelf aan dat iets schuldig.

      Pak Pierre

      Volkomen mee eens. Wanneer de Jappen Hirohito van iets de schuld geven, dan zijn zij zelf aan iets schuldig.

    • Lance zegt:

      Heel erg vind die veteranen die pronken met hun lintjes

  4. Boeroeng zegt:

    @ Lance.
    In het Indisch-Nederlands taalgebruik kun je het woord kasian nog gebruiken. Maar in het Hollands taalgebruik heeft het woord zielig een denigrerende lading.
    Oorlog is altijd voor iedereen ‘kasian’ .
    Ik ben ook geen lintjesaanhanger, maar voor mij is het geen reden om niet naar een Indië-herdenking te gaan.
    Maar @ van Beek… als je tegen geweld of ongerechtvaardigd geweld bent en daarom niet naar een herdenking wilt gaan, dan moet je ook niet naar een 17 augustus herdenking gaan waar Indonesische veteranen in uniform verschijnen.
    Ook zij hebben zich schuldig gemaakt aan ongerechtvaardigd geweld of ze dekken het al jaren toe, of ze bedekken hun morele steun .. bijv ze waren Jappenaanhanger in 42-45. Zo werkt dat internationaal met legers.

    • Mas Rob zegt:

      “Jappenaanhanger”? Ik vind dit een term die de lading niet dekt. Ook de Indonesische bevolking heeft bijzonder zwaar geleden onder de Japanse bezetting. De Javaan leed honger en werd voor het minste en geringste geslagen. Romusha’s gingen dood als vliegen… Supriyadi rebelleerde tegen de Japanse bezetting in 45… De Pemuda bevochten de Japanners na 17/8 om hun wapens…

      • Boeroeng zegt:

        Er zijn zoveel termen die de lading niet dekken.
        In dit geval gebruikte ik het voorbeeld van een aantal van die revolutionairen die jappenaanhanger waren.
        Natuurlijk hadden ze hun eigen nationalistische redenen om te collaboreren. Net zoals Vlaamse, Oekraiensche nationalisten en Kroatische nationalisten.
        Het trieste is dat de Indonesische leiders maar blijven slijmen bij de Japanse imperialisten en maar bleven doorgaan in het openbaar met de keizer en het Japanse leger prijzen.
        Zeker zal men lekker veilig binnenskamers wat anders gezegd hebben.
        Terwijl bij tienduizenden de Indonesiërs omkwamen buitenshuis, ver van hun dorp of juist in hun dorp door hongersnood of gebrek aan medische hulp, die instortte door de oorlog.
        Natuurlijk had men steeds meer hun bedenkingen , maar ze volgden de strategie van blijven likken in de hoop zo onafhankelijkheid te verwerven. De NSB in Nederland deed dat ook tov de bezetter en we noemden dat landverraad.

        Maar misschien was jappenknecht een betere omschrijving

        • Mas Rob zegt:

          Landverraad? Welk land? Nederlands-Indië? Indonesië? In het eerste geval, waarom zouden de nationalisten zich verbonden moeten voelen met de kolonie? In het geval het laatste, is de collaboratie met de Nederlandse koloniale bezetter dan geen landverraad?

          Het Europese goed/fout schema van bezetting, bezetter en collaborateur ging in Indonesië niet op.

        • Boeroeng zegt:

          Ik had het over de NSB-strategie van slijmen bij de bezetter, dat we dat veroordelen als landverraad.
          En de hand en spandiensten van de NSB leidde tot duizenden doden. Bijv naar het oosten, gastkamer of het oostfront.
          Het Indonesisch nationalisme had dezelfde strategie en evenzeer vuile handen.
          Het was ook een soort landverraad. Het verraad aan de romusha’s en de honderdduizenden die omkwamen direct of indirect door de Japanse agressie.
          Ik had het niet over verraad aan de Nederlandse dictatuur.

          Overigens….. vind ik het wel logisch als die ouwe bezetter hardvochtig weigert onafhankelijkheid te erkennen, dat men dan de hoop stelt op de coulance van de nieuwe bezetter die onafhankelijkheid belooft.
          Ik zou hetzelfde gedaan hebben,

        • van Beek zegt:

          Wat had u dan gewild Boeroeng? Dat de Indonesiers zouden samenwerken met Nederland tegen Japan? Nederland was de daadwerkelijke vijand en moesten terecht opdonderen. Het samenwerken met Japan tegen de vijand Nederland is voor mij een begrijpelijke keus. Zoals ik wel eens eerder aangaf, Japan werd als middel gebruikt om het doel(onafhankelijkheid) te bereiken. Helaas misbruikte Japan zijn macht en vele Indonesiers stierven onterecht. Maar ik geloof niet dat Soekarno etc dit prettig vonden.

        • R Geenen zegt:

          Helaas misbruikte Japan zijn macht en vele Indonesiers stierven onterecht. Maar ik geloof niet dat Soekarno etc dit prettig vonden.

          Erg naïef om de Jap te geloven.

    • Mas Rob zegt:

      Daarbij ben ik van mening dat de herdenking van 15/8 niet het tegenovergestelde is van het vieren van 17/8. Ook voor Indonesiërs is15 augustus het einde van de wereldoorlog en 17 augustus is de dertig april van Indonesië. Leuk meedoen met kroepoekhappen en wedstrijd fiets versieren…

      Waarom toch altijd weer de strijdbijl op willen graven?

    • van Beek zegt:

      Ik heb twee keer 17 aug meegemaakt in jakarta en 1x in Ambon. Helaas tijdens de ramadan. Ik ben helaas nog niet geweest op de ambassade op 17 aug. Mijn Indische oma wel een aantal keer.

      Ik wind mezelf alleen maar op als ik daar zit en ik zie die KL en KNIL militairen daar pronken met hun lintjes. Op 17 aug heb ik een heel ander gevoel. We vieren de bevrijding van Indonesie van Nederland. TNI militairen die voor hun land en vrijheid hebben gevochten. Ik ben zelf absoluut geen nationalist maar vind het prachtig om te zien hoe de Indonesiers de rood witte vlag hijsen onder het passende lied Indonesia raya. Het refrein merdeka merdeka gezongen door trotse Indonesiers die trots zijn op hun vrije Indonesie.

      • van Beek zegt:

        En als keturunan Indonesia ben ik dan ook blij voor mijn ‘moedervolk’ en zing vrolijk mee.

      • van Beek zegt:

        Je moet gaan als je je prettig erbij voelt. Ik heb een tweetal oude Indo’s ontmoet die mij aanspraken bij het tentje indieveteranen op de pasar malam Indonesia. Zij waren vorig jaar voor het eerst op 17 aug op de indon. Ambassade. Zij vonden het vreselijk om te zien dat een groep oude Indo’s en Molukkers meezatenbte zingen met het Indonesisch volkslied. Ze vonden het een schande en verraad. Zij gaan er ook niet meer heen. Prima, ieder zijn eigen keuze

        • bo keller zegt:

          Rayuan Palau Kelapa – Andy Tielman en Dinand Woesthof (Kane …

          http://www.youtube.com/watch?v=UXa9hrGThs4
          6 Jan 2010 … Subscribe 136. Top Comments. erkian 4 months ago. I’m malaysian…nice about
          this song… so beautiful and touching..Bravo to my indonesian …

          Zouden dat tweetal oude Indo’s dit lied ook vreselijk hebben
          gevonden. Ik geloof ’t niet!.
          siBo

  5. van den Broek zegt:

    Ik vind het verbazingwekkend op dit blog dat we beginnen met troostmeisjes maar eindigen met zielige veteranen. Is dit niet voer voor psychologen??

    Het interview met Mevr. Hamer doet me wel de schellen van de ogen vallen.
    Zij beweert dat geen “verzoeningsgeld” gevraagd werd omdat dat tegen de internationale verdragen was. Een deskundige zou mij dat eens moeten uitleggen waarom de Duitsers wel Wiedergutmachung betaalden en de Japanners niet, die hadden zeker 2 atoombommen op hun knikker gekregen en waren dus ook zielig.

    Tevens praat Mevr. Hamer op een welhaast bijzondere manier over de volledige blanke vrouw en de gemengde vrouw dat wat betreft verkrachting verschillen zijn. Ik denk dat mijn Engels zodanig gebrekkig is dat ik haar woorden niet begrijpt of verkeerd wil begrijpen. Ik heb er maar Google op gezet en ben benieuwd naar de Nederlandse vertaling. Misschien moet ik het zien in de koloniale kontext.

    En zij herinnert het buigen ook al ben je een peuter van 2 jaar. Dat is ook voer voor psychologen

    Het is maar een observatie.

  6. Surya Atmadja zegt:

    Laat de Indische Nederlanders en ook Nederlandse Totok die op 15 Augustus 1945 in Nederlands Indie hun bevrijding en daarna hun doden/helden herdenken .

    Dat geldt ook voor de Indonesiers die hun merdeka vierden, hun doden/helden herdenken.
    Zonder naar de andere “kant” te wijzen .
    Ik denk altijd aan het versje in de bijbel over de balk en de splinter.

    Laat dat aan de historici over om het te onderzoeken hoe het was gegaan.

    De term (land)verrader/collaborateurschap kan men niet gebruiken in de verhouding tussen een Indonesier en een Nederlander.
    De Indonesiers zijn geen Nederlanders dus met wie ze samen werken om de bezetters van hun land er uit te kunnen schoppen is hun eigen zaak.

    • Arthur Olive zegt:

      Pak Surya Atmadja, u schrijft: “De term(land)verrader/collaborateurschap
      kan men niet gebreuken in de verhouding tussen een Indonesier en een
      Nederlander.”
      De Indonesier was welleswaar geen Nederlander, maar hij was toch tot op ze’n minst 1945, Nederlands onderdaan.
      Het was toch Japan die de bezetter was van hun land gedurende de oorlog en niet Nederland.

      • Jos Crawfurd zegt:

        Heer Olive:het was toch Japan die de bezetter was….Nederland is bevriend met Japan,toen Nederland het in Indonesië nog voor het zeggen had,werd hij aangevallen door een vriend(bondgenoot)Wat heeft Nederland voor sancties of berisping t.a.v.Japan gedaan,niets toch.Nederland heeft de band nauwer aangehaald,gezien de handelsbetrekkingen en staatsbezoek over en weer.Moet ik als onderdeel van de regering,zoals er elders wordt gesuggereerd het goed vinden.Ik ben een outcast en blijft het.

  7. P.Lemon zegt:

    @Hr SA “De Indonesiers zijn geen Nederlanders dus met wie ze samen werken om de bezetters van hun land er uit te kunnen schoppen is hun eigen zaak.”

    Historisch gezien heeft Japan het eilandenrijk via een oorlog in bezit genomen en meer als een echte bezetter opgetreden.Dwz het kompas stond op moorden en leegroven.
    Op de nederlandse periode terugkijkend is de invloed vh kleine landje a/d Noordzee per saldo meer positief en minder grimmig dan de ‘vrijheidstrijders’ willen doen geloven.Jammer dat 1 bevolkingsgroep die ‘oude bezetterskaart’ uitspeelde en het kikkerlandje uitlokte tot 2 oorlogen die ermee bevestigen het nieuwe politieke spel van de verschillende bevolkingsgroepen niet te hebben begrepen.

    citaat “Kan een eilandenrijk van 13.000 eilanden een eenheid zijn? Eeuwenlang hebben de Nederlanders gedaan alsof van wel. Zij brachten de hele archipel onder Nederlands bestuur. Dat was de gemeenschappelijkheid, de samenhang. Etnische, religieuze en sociale tegenstellingen bestonden toen ook al in dit eilandenrijk. Maar ze werden meestal onderdrukt. En voor zover ze toch een kans kregen naar buiten te komen, maakten de Nederlandse bestuurders er handig gebruik van.
    Toen Soekarno in 1949 de Republiek Indonesië stichtte, ging hij er als vanzelfsprekend van uit dat de hele voormalige Nederlandse kolonie één staat moest worden. In de euforie van de onafhankelijkheid ging de bevolking van het eilandenrijk daar ook in mee. Maar dat betekende niet dat de oude tegenstellingen verdwenen waren.
    Ook Soekarno’s opvolger generaal Soeharto heeft altijd aan de eenheidsstaat vastgehouden. Dertig jaar lang is hij erin geslaagd de tegenstellingen binnen het eilandenrijk te verdoezelen. Dit lukte hem door overal in het rijk de Javanen bestuursmacht te geven en de andere bevolkingsgroepen stevig onder de duim te houden. Soeharto werd daarbij gesteund door het leger, dat onder zijn regime grote politieke macht bezat en allerlei voorrechten genoot.”

    • Pierre de la Croix zegt:

      Hear, hear!

      Ik moet de keizer nog zien die de geschiedenis wil ingaan als de eerste keizer die zijn keizerrijk uiteen liet vallen.

      Pak Pierre

    • Jan A. Somers zegt:

      Natuurlijk, van Sabang tot Merauke. Dat ‘rijk’ was toch al door de Nederlanders gesticht? Plus de hoofdstad. Het willen annexeren van Maleisië was dan ook ‘een beetje dom’.

      • Surya Atmadja zegt:

        Jan A. Somers, op 2 augustus 2013 om 11:41 zei:
        Natuurlijk, van Sabang tot Merauke. Dat ‘rijk’ was toch al door de Nederlanders gesticht? Plus de hoofdstad. Het willen annexeren van Maleisië was dan ook ‘een beetje dom’.
        ———————————————————————————
        Weet dat het nu komkommertijd is , maar voor zo ver ik weet was Nusantara ( inclusief een deel van West Irian) al een paar eeuwen onder de heerschappij of tribuut schuldig zijn aan Majapahit en haar erfgenamen .
        Dat Maleisische koninkrijken-sultanaten (inclusief Tumasik-Singapura) gesticht werd door Sumatranen( Srivijaya) .

        In de moderne tijd wilden een klein fractie van de Maleisische nationalisten aansluiting zoeken bij hun broedervolkeren( Indonesiers).
        Dat naast de 2 grote bevolkingsgroepen ( Indiers=”Tamils etc en Chinzen) de Maleiers gevormd werd door de nakomelingen van de bewoners van Nusantara . Javanen-Sumatranen-Buginezen etc .
        De echte Orang Asli ( autochtone Maleiers) was qua aantal heel erg klein , te verwaarlozen is .

        • Jan A. Somers zegt:

          Niet alleen komkommertijd, maar ook verschrikkelijk off topic. Ik zie Boeroeng al blauw(vogeltje) aanlopen.
          Die oude Hindoerijken waren natuurlijk heel interessant, in Nederland hadden we alleen maar de Batavieren die bier dronken uit de schedels van hun verslagen vijanden. En daarna Spanjaarden die hun zwarte haar introduceerden in de Zeeuwse genen. Maar toen de ‘Nederlanders’ voor het eerst aankwamen in de Indische Archipel troffen ze daar een losse verzameling rijken en rijkjes aan die handel met elkaar dreven, maar elkaar ook naar het leven stonden. En daarbij regelmatig de VOC om hulp vroegen om te helpen hun buren uit te moorden. Dat deed de VOC graag, maar niets voor niets!
          Sorry Boeroeng, ik zal het niet meer doen. Probeer het tenminste.

      • Arthur Olive zegt:

        Ik heb vaak de uitdrukking: “Van Sabang tot Merauke” gehoord.
        Vraag me echter af waarom Merauke?
        Als daarmee wordt bedoeld dat West-Papua is inbegrepen dan zou de geografiesche uitdrukking:”Van Sabang tot Hollandia” beter zijn.
        Dus van Noord Sumatra tot Noord West- Papua inplaats van Zuid West-Papua.

        • Surya Atmadja zegt:

          Pak Olive
          Kennelijk willen de nationalisten een link leggen met de voormalige concentratiekamp Boven Digoel .

        • eppeson marawasin zegt:

          @Surya Atmadja, op 2 augustus 2013 om 19:40 zei:@

          –Okay dan … meneer Surya Atmadja deze reactie is een glimlachende knipoog waard. 😉

          e.m.

        • Jan A. Somers zegt:

          Merauke stelde al weinig voor, Hollandia betekende helemaal niets. Hollandia is pas iets geworden na de verovering door de Amerikanen. Merauke is nooit door de Japanners bezet geweest.

        • Arthur Olive zegt:

          Als de kreet “Van Sabang tot Merauke” geldig is dan betekent het dat het niet verder dan Merauke is, en dat betekent dus ook dat Nieuw Guinea er niet bij hoord, zelfs Merauke niet want het is niet tot en met.

  8. Surya Atmadja zegt:

    @ Pak Olive & Pak Lemon.
    Een Totok Nederlander/Hollander kan je vergelijken met andere Nederlander/Hollander . Ze zijn volgens de wet/afkomst gelijk met elkaar.
    In het begin waren de NSB-ers volgens mij geen verraders (?)= ben niet thuis met de Nederlandse geschiedenis .
    Ze konden als verraders gezien worden door de rest van de Nederlanders toen de Duitsers Nederland binnenvielen ,

    In Nederlands Oost Indie had men andere verhoudingen.
    Er waren Nederlanders ( inclusief Indische Nederlanders en genaturaliseerde blanke Westerlingen) , Vreemde Oosterlingen en Inlanders ( met de nette stempel Nederlandse Onderdaan).
    De Inlanders ( Inheeemsen) , de oorspronkelijke bewoners van de archipel zijn anders dan de Nederlanders , in ras en hadden andere rechten .
    De enige mensen die Soekarno , en andere nationalisten leiders en hun generatie met vaak Nederlandse opleiding en vorming kunnen oordelen/veroordelen zijn hun gelijken / landgenoten.

    Niemand van de Indonesiers van toen en de volgende generaties zien de Japanners alleen maar als “bevrijders” of als catalysator of tijdelijke sekutu .

    Ze weten ook dat Japan Indonesia nodig had omdat het rijk is aan grondstoffen en strategisch gelegen in de regio.
    Zie de Joyoboyo profetie

    Over het slagen van de eenheidsstaat NKRI , dat zal de geschiedenis later vertellen.
    Wat waar is dat na meer dan 60 jaren ( nog jong en kort) ze nog steeds bij elkaar zijn .Ze doen beter dan andere jonge eenheidsstaten .
    Dat Javaanse verhaal/hegemonie is een oude kue verhaal.
    De vermenging van de Javaan met andere (dominante) groepen is al eeuwen aan de gang .
    Een echte Javaan (tulen) is qua aantal nog steeds in de minderheid.
    Zie de bevolkingsopbouw en geschiedenis van Indonesia .

    Een andere verhaal , Nederlanders die gevochten of verzet hadden gepleegd tegen Nazi Duitsland in bezet Nederland kregen bintang of lintje .
    Waarom kregen die Nederlandse Onderdanen geen of weinig aandacht/ waardering ??

    • Arthur Olive zegt:

      Pak Atmadja.
      Soekarno kan niet alleen geoordeeld/veroordeeld worden door zijn gelijken/landgenoten, de mensheid heeft hem al veroordeeld.
      Al die miljoenen Romushas waarvoor niemand opkwam en die hij aan de Jap over gaf voor zijn eigen ambitie.
      Hebben zij en hun families een kans gekregen om hem aan te klagen als gelijken/landgenoten?

  9. Humphry Goes zegt:

    @ Van den Broek.
    Beste heer, u deed een helaas mislukte poging om “bij het onderwerp” te blijven. Geknakte bloemen staan niet zo mooi in de indische tuin.Thema’s die op andere topics een goede plek hebben groeien hier als onkruid. Tijd om te schoffelen.
    Toch nog mijn dank voor uw poging.
    ” Van den Broek schreef: “Ik vind het verbazingwekkend op dit blog dat we beginnen met troostmeisjes maar eindigen met zielige veteranen. Is dit niet voer voor psychologen?? “

    • van den Broek zegt:

      Geachte Heer Humpfry Goes,

      Hartelijk dank voor Uw reactie. Waar het mij om gaat is dat mevr. Hamer toch een geeerd lid van JES en in bovenstaand interview een wel heel opmerkelijke beschrijving geeft van de Indische samenleving , waarbij het koloniale element voor haar geen enkele betekenis heeft, althans zij spreekt er helemaal niet over en dan heeft zij het over WO2.

      Haar woordgebruik is ook bijzonder:
      the completely white women”, mostly daughters of higher or mid class workers.
      The other Dutch women who had some Indonesian blood were mostly from lower class and they were mostly outside the camps

      De dialectiek gebruikt de tegenstellingen om tot de waarheid te komen, maar ik ben gewoon tegen de manier waarop Mevr. Hamer met de Indische werkelijkheid omgaat

      These families outside the camp were not united as a group with other families.
      They had to see how to survive on their own. So in the camps there were sometimes the women protesting against the taking away of the girls and sometimes they succeeded. So this was in short the differences between the completely white girls and the girls with the mixed blood.

      Dit zegt dus Mevr. Hamer van de JES (waarvan ik overigens ook lid van ben) en dan kijk ik wel even over mijn schouders.

      De bovenstaande discussie is best interessant en ik zou er ook aan mee willden doen maar het onderwerp op een ander manier bekijken; vanuit het oogpunt van de noorlogse dekolonisatie.Een vergelijking maken tussen die van Engeland en Frankrijk. Ik denk dat je dan tot hele interessante discussie komt. Nu blijf je meer op het welis/nietes niveau.

      Ik maak maar een aanvallende terugtrekkende beweging

      • van den Broek zegt:

        Ik vergat de conclusie

        moet ik daaruit concluderen dat Mevr. Hamer blanke vrouwen een verkrachting door een Japanner in de oorlog anders ondervinden dan een vrouw van gemengd bloed de verkrachting beleeft.

        Kan Mevr. Hamer mij vertellen door welke socio-antroposofische theorien danwel culturele of sociale verkrachtingsideen of belevingsstereotypen dit verschil veroorzaakt.

        Wordt dit verschil dan alleen veroorzaakt. in Nederlands Indie of heeft dit verschil volgens U algemeen geldende waarheid??

        Ik heb me toch wel keurig uitgedrukt!!!!

        • eppeson marawasin zegt:

          Als ik even tussendoor mag inbreken:

          @Dhr. Van den Broek, op 2 augustus 2013 om 16:51 zei: Ik heb me toch wel keurig uitgedrukt!!!!@

          –Comme ein gentleman heer Van den Broek. Op dit niveau blijven als het even kan. Dus niet ‘volle bak’, want dan ontstijgt u weer de massa. En u wilt toch ook begrepen worden niet waar.

          Compliment, voor wat het u waard is.

          e.m.

  10. P.Lemon zegt:

    @Pak SA

    Indonesië kent naar schatting 360 verschillende etnische groeperingen en herbergt een groot aantal religies en talen. Het merendeel van de bevolking is van Maleise oorsprong. De rest is overwegend Melanesisch (met name op Papua en de Molukken).

    En zoals u samenvat: Er waren Nederlanders ( inclusief Indische Nederlanders en genaturaliseerde blanke Westerlingen) , Vreemde Oosterlingen en Inlanders ( met de nette stempel Nederlandse Onderdaan).

    Maar in de koloniale verhouding zoals we weten wrong hier de schoen:
    “De Inlanders ( Inheeemsen) , de oorspronkelijke bewoners van de archipel zijn anders dan de Nederlanders , in ras en hadden andere rechten “.

    Tegen de achtergrond vd uitgestrektheid vh eilandenrijk, de etnisch verschillende bevolkingsgroepen is de bestuurswisseling zoals die heeft plaatsgevonden bepaalt niet wat men zich ervan heeft voorgesteld.Transmigratie vh overbevolkte java en een grote legermacht om rebellie neer te slaan.
    Maar goed de nederlandse overheid is hier mede schuldig aan door de teugels wb de rechten vd inheemsen, niet op tijd te laten vieren.Hoe anders kon het gelopen zijn als men de ‘nederlandse onderdaan’ in de vooroorlogse tijd ‘ethisch’ blijvend had kunnen begeleiden en tot zelfstandigheid had opgevoed.
    De kans was groter geweest dat de vele bevolkingsgroepen incl de gewortelde totoks en indo’s zich senang hebben gevoeld.

    • Surya Atmadja zegt:

      P.Lemon, op 2 augustus 2013 om 14:27 zei:
      Hoe anders kon het gelopen zijn als men de ‘nederlandse onderdaan’ in de vooroorlogse tijd ‘ethisch’ blijvend had kunnen begeleiden en tot zelfstandigheid had opgevoed.
      De kans was groter geweest dat de vele bevolkingsgroepen incl de gewortelde totoks en indo’s zich senang hebben gevoeld.
      ———————————————————————————–EthiEthisch blijvend begeleiden ?
      Waarheen ? Met welk doel? En voor hoe lang nog ?
      30 of nog 300 jaren ?
      Wat ik weet is dat ze op een gegeven moment hun “ontnomen” rechten terug gaan eisen.
      Ze willen meedoen in de welvaart ( niet een paar benggols of ketips verdienen) , willen als een “gelijke” behandeld worden als ze dezelfde papieren hebben .

      Toen de beter opgeleide Inlanders ( Ned.Onderdanen) betere beloning kregen (marktwerking) gingen de Indische mensen ook protesteren, gingen staken .
      Werden ze gezien als bedreiging.
      Hoe lang kan de honderden duizend relatief goed opgeleide Ned.Onderdanen zoet gehouden worden ?

      • P.Lemon zegt:

        @Pak SA. Klopt dat de ethische politiek de hardline koloniaal overviel en die door tegen te werken de ingeslagen weg torpedeerde.
        De nederlandse overheid liet het gebeuren en daarmee ook de groeiende inheemse intelligentsia in de kou staan.
        Het is natuurlijk louter speculatief maar met een betere saamhorigheid tussen de bevolkingsgroepen gekweekt in de periode 1900-1940 zou de japanse inval en capitulatie in ieder geval niet tot die massa-slachtingen hebben geleid. En wie weet de zo verlangde terugtreding van Nederland ‘democratisch’ bespoedigd.

        ” Ten tweede zorgde de ethische politiek voor een toenemend zelfbewustzijn en daarmee het ontstaan van de Indonesische nationale beweging. Binnen de koloniale gemeenschap werd de politiek dan ook wel als een mislukking gezien die zich tegen de Nederlandse belangen richtte. Dat gebeurde uiteindelijk ook, doordat de ethische politiek een volledig Nederlands beleid was, dat geen rekening hield met het nationalisme en andere opkomende bewegingen onder de Indonesiërs zelf.

        Waar de ethische politiek in principe een einde aan het koloniale stelsel wilde maken, werd zij in de jaren twintig en vooral de jaren dertig van de twintigste eeuw meer conservatief van karakter. Dit kwam doordat de voorwaarden waaraan de Indonesische bevolking zou moeten voldoen voordat de zelfstandigheid kon worden toegestaan steeds omvangrijker werden. Op den duur werd de opdracht tot verzelfstandiging steeds meer een excuus om de onafhankelijkheid nog niet toe te staan. http://nl.wikipedia.org/wiki/Ethische_politiek

        • Surya Atmadja zegt:

          Ethische politiek is naar mijn mening te veel gericht op de belangen van de Nederlanders.
          In het site van WIKI zie ik foute vermelding zoals Educatie , men heeft alleen mensen nodig die ingezet kunnen worden als een tussenlaag tussen de Nederlanders en de grote massa .
          Het is ook bewezen dat Nederland de aanbod van de gematigde nationalisten om samen te werken vanaf de instelling van Volksraad , GAPI ,petitie Soetardjo/Wiwoho , vechten tegen mogelijke aanval van Japan etc hadden afgewezen. Zelfs de moderate Soekarno werd compleet afgewezen en gedemoniseerd als collaborateur.

          In feite holde Nederland/Den Haag achter de feiten aan , er zijn zo veel kansen geweest om met de leiders van de nationalisten samen te werken , ook omdat ze in het begin positief staan t.o.v de Nederlanders.
          In Ned.Indie en in Nederland( meevechten tegen Nazi Duitsland).

  11. Jos Crawfurd zegt:

    Heer Jan Somers gaat U verder met U kennis over de VOC;deze keer mag het van Baas Boeroeng.Onze ex-Premier prof.dr.Balkenende propageerde het toch,knijpt die kelen en denkvermogen van die outcast helemaal dicht.leve de VOC.

    • bo keller zegt:

      Pak Van den Broek schreef: “Ik vind het verbazingwekkend op dit blog dat we beginnen met troostmeisjes maar eindigen met zielige veteranen. Is dit niet voer voor psychologen??

      Eigenlijk is m’n kennisgeving over deze situatie toen (Padang) nog
      niet beëindigt. En gezien de verbazingwekkende reacties hierover
      van ter zake kundige mensen ,ga ik ff verder nl met wat gaat U
      met deze gegevens doen.
      Zoals zovelen van ons, doodzwijgen- met de nek aankijken-
      wat achter de hand fluisteren.etc.
      Enkele van de dames zijn nog in leven, zie internet. Hier in
      Nederland een Expositie met pakkende plaatjes getoond en
      daarna in gestrekte draf naar de Indische Rijsttafel om te makanan.
      siBo

    • Jan A. Somers zegt:

      Als u wat meer hebt gelezen kent u mijn gedachten over de VOC. Toch maar doen! Feit is wel dat de VOC, hoe of je er ook over denkt, het voorbereidend werk heeft gedaan voor de ontwikkeling tot de huidige staat Indonesië. Inclusief de hoofdstad. En de exorbitante rechten van de Gouverneur-Generaal. President Suharto vond die reuze handig. Maar die exorbitante rechten stammen niet uit de VOC-tijd hoor. Na de VOC-tijd is er heel veel gebeurd. Kunt u ook over lezen.

      • Jos Crawfurd zegt:

        Heer Somers weegt dat alles op t.o.v.de miljoenen moorden die er waren gepleegd,ik geloof het niet he.

        • Jan A. Somers zegt:

          Kunt u mij die miljoenen iets specificeren? Of telt u de onderlinge oorlogen tussen al die vorstendommetjes mee?

  12. Surya Atmadja zegt:

    Arthur Olive, op 3 augustus 2013 om 16:38 zei:

    Als de kreet “Van Sabang tot Merauke” geldig is dan betekent het dat het niet verder dan Merauke is, en dat betekent dus ook dat Nieuw Guinea er niet bij hoord, zelfs Merauke niet want het is niet tot en met.
    ——————————————————————————
    De juiste zin zal Dari Sabang sampai (tot) dengan(en met) Merauke moeten zijn . Dat weet iedereen, toch ?
    Dus de oude IRIAN Barat (West) gebied .
    Bij de Oosterlingen speelt symboliek een belangrijke rol.

    De keuze van Linggardjati werd ook door symboliek beinvloed.
    Een plaats / dorp aan de voet van de machtige berg Ciremai , waar de Wali Song de verspreiders van de Islam een nieuwe tijdperk inluide , die de Hindu tijdperk vervangde .
    Toen hadden de nationalisten voor het eerst in gesprek gekomen met de Nederlanders.
    Uiteindelijk kwamen ze met pijn en moeite tot een overeenkomst, de Linggardjati overeenkomst.
    Jammer dat de Nederlanders het weer veranderde .
    De gevolgen zijn bekend .

    • Arthur Olive zegt:

      Pak Atmadja, bedankt voor de uitleg.

    • Jan A. Somers zegt:

      citaat: “Toen hadden de nationalisten voor het eerst in gesprek gekomen met de Nederlanders.” Die gesprekken waren al begonnen op 14 april 1946 op de Hoge Veluwe! Het bijzondere van Linggadjati was dat Sjahrir/Van Mook hadden begrepen dat de aanwezigheid van Soekarno/Hatta bij de onderhandelingen van cruciaal belang was voor de uitkomst. De Nederlandse strijdkrachten waren not amused met het vooruitzicht oog in oog te komen staan met Soekarno. Gelukkig toch doorgezet, militairen moet je af en toe terug in het hok jagen. Tijdens een door Soekarno aangeboden diner (rijsttafel!) vond men elkaar. De puntjes op de i werden daarna op 15 november in Batavia gezet. Conclusie: er is praktisch voortdurend gepraat (ook in Zwitserland), maar het waren de regeringen in Den Haag en Djokja die steeds dwars gingen liggen. Maar met de RTC: Eind goed al goed Toch?

  13. eppeson marawasin zegt:

    Lecture by Ad van Liempt [Professor Piet Sanders and the Story of Linggajati]

    [CITAAT]: May I return once again to my beloved source, the dairy of Schermerhorn? Schermerhorn once heard a story from the Indonesian prime minister, Soetan Syahrir, that touched him. In the Cheribon area, there was considerable excitement concerning the negotiations. The reason lay in the existence of a local legend, the so called “Djojobojo legend”, which implied that at the foot of the Cheremai volcano – and exactly in Linggajati’s location – a revolution in history would occur.

    There was even speculation of an unfortunate and bloody detour. Eventually, that revolution did take place. Linggajati! [EINDE citaat]

    e.m.

  14. Jos Crawfurd zegt:

    Heeft het dan zin,ik ben geen historicus en eveneens geen rekenkundige,maar dat de VOC flink heeft huisgehouden is enigszins toch wel waar. Over de grenzen gesproken:Nieuw Amsterdam floreert ook goed t.k.v.de Indianen.

  15. Nog geen reactie/commenaar op:Eerste Hollandse ” iugun ianfu” (troost meisjes).De troepen die Atjeh ging bestormen op 9 Des 1873, vervoert door 45 oorlogs en transportshepen,met 74 geschut,319 paarden en muil dieren, 2 bruggen en 12 KM rails. Met 7650 militairen( incl. marine) 3300 dwangarbeiders,1000 bedienden en 240 vrouwen voor seksuele vertier.Een Protestant en Katholiek en Mohammadaanse ulama voor de zielenheil.

  16. Holland imet trots zijn om veel eerder dan de Jap.om al op 9 December 1873, de eerste 240 troost meijes naar Atjeh testuuren met hun troepen( KNIL)..

  17. Correctie.Holland moet trots zijn om veel eerder dan de Jap.om al op 9 December 1873, de eerste 240 troost meisjes naar Atjeh testuuren met hun troepen( KNIL)..

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.