Kolonialisme hip bij jonge Indonesiërs

steketee
klik op het plaatje voor vergrotingen
zie ook :Tropenmuseum

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

10 reacties op Kolonialisme hip bij jonge Indonesiërs

  1. eppeson marawasin zegt:

    Deze jongeren begrijpen het verleden en zijn zich bewust door wie de Indonesische geschiedenis voor een groot deel is geschreven. Zijn onbelast en meer ‘open minded’ dan menig éénzijdig geïndoctrineerde tweede generatie -óók in het buitenland- met haar vastgeroeste denkbeelden.

    [CITAAT] De officiële Indonesische geschiedschrijving, zoals die ook in de schoolboeken staat, benadrukt dat de Nedelanders zich in drie eeuwen koloniale overheersing en onderdrukking hebben misdragen. “Het is vooral dit negatieve beeld dat de verklede mannen en vrouwen*** met ‘plesiran tempo doeloe’ willen corrigeren”, /…/ [EINDE citaat]

    ***vele tienduizenden jong en oud!

    e.m.

  2. Surya Atmadja zegt:

    Surya Atmadja zegt:
    5 mei 2013 om 9:14 am

    Ik denk dat er een nuance VERSCHIL is tussen kolonialisme ( heb/ben niet geleerd genoeg om hier te vertellen wat Kolonialisme is= weet niet wat de geleerden over kolonialisme schrijven, mss kan je het vinden in een encyclopedie of de Dikke van Dale ?) en een Trendy* oprisping over een manier van vrijetijdsbesteding* .
    Heeft hoogstens een toeristische waarde , in het kader van “Plesiran Tempo Doeloe “.
    Leuk voor de foto albums .

    Wah doeloe oma ikke pake rok kaya begini .
    Terwijl froeher was het not done om als een gewone inlandse op een kereta angin ging fietsen, apalagi pake rok .
    Dat heet aurat, is mss een beetje haram .

    Leuk voor de kledingverhuur bedrijven, de toekang soto of sate ayam.
    Als de dames / heren na een paar trappen op hun sepeda onthel even een rustpauze inlassen , lekker teh botol cap Sosro drinken, of daarna gaan chillen bij Starbuck .

    Men moet geen spoken gaan zoeken, politieke betekenis er aan plakken.
    De jonge Indonesiers (die het kunnen permitteren ) hebben verschillende soorten vrijetijdsbesteding , in vreemde outfit lopen(gescheurde jeans, met make up, oor-neusringen ) , vreemde muziek beluisteren en naar concerten gaan etc.
    Hoe die oprispingen heten weet ik niet , punk ? zware metalen? .
    Ben niet zo thuis in die wereld .( Ma’af , ieder zijn meug).

    In I4E staat een tijdje geleden een topic over een klein groep jonge indonesiers met hobby om in een Duitse (SS) uniformen rond te banjeren.

  3. H. Boers zegt:

    Ben grotendeels eens met Mas S. dat het een trendy verschijnsel is.

    Surabaya had enkele jaren geleden (Dirg.700) een dergelijke manifestatie incl. Japanse soldaten uit de 2de WO op het fietsie, VOC opvarenden e.d., mensjes uit de cultuur noem maar op. .

    Zelfbewustzijn bij de jongere generatie over het kolonialisme? Weet ik niet.
    Ik heb zelf mijn SMP en SMA schoolopleiding in Surabaya gevolgd en geen letter ooit geleerd bij de Sejarah over kolonialisme en/of zaman penjajah. Daarbij is – zover ik weet – tijdens het bewind van een voormalige president – na Bung Karno – zelfs een deel van de geschiedenis totaal op slot gedaan en recentelijk pas ontsloten.

    Persoonlijk heb ik enkele kennissen aldaar, die in het onderwijs zitten en qua leeftijd zitten in de groep 30 – 40 jaar oud en die ook al geen letter over zaman penjajah kennis hebben.

    Daarbij – m.i. een belangrijke factor voor de jeugd die dan heden ten dage wel iets meer wil weten over “toen fan froeher”……..
    Om welke jeugd gaat het?
    De jeugd die het zich kan veroorloven om in de boeken te duiken (globaal vergeleken met de totale eenheid, zal dit dus een klein percentage zijn) of de jeugd die snel de scholing achter de rug heeft en zich dan kan bekommeren over het vraagstuk: Hoe vul ik morgen mijn bordje met rijst en sayur en ikan asin (gereh)? En deze laatste groep is natuurlijk de allergrootste groep.

    Dan rest mij nog de overpeinzing: Als een deel van de jeugd graag de zaman penjajah historie onder de loep wil nemen, dan verwijs ik gaarne naar Arsip Nasional alwaar een belangrijk stuk historie, welke als basis kan dienen om de kennis te vergroten, weg ligt te rotten op een hoopje en als voer dient voor de rayap(witte mieren). Laat men dan daar eerst de historie fysiek beteren en wat Rupiahs lospeuteren ten behoeve van dit doel.

    Ik wens u allen een prettige zondag met veel zon en plezier.

  4. Surya Atmadja zegt:

    Een bijdrage van Pak Vos in Java Post
    http://www.insideindonesia.org/weekly-articles/playing-with-the-past
    Terima kasih Om.
    ————————————————————————————
    Je ziet het verschil hoe een Indonesische en een Nederlandse schrijfster dezelfde fenomeen bekijken.
    ( quote:
    *Het lijkt onvoorstelbaar dat Indonesiers van nu heimwee(?) naar de koloniale tijd waaraan meer dan 60 jaar geleden een einde kwam.
    *Jonge Indonesiers willen oprecht de koloniale tijd begrijpen ).

    Ik denk dat het pas de laatste 10 jaren is dat bepaalde kleine groepen hun vrijtijdsbesteding anders invullen.
    Dat het historisch niet echt klopt kan de pret (fun) niet drukken.
    Zo lang er geen efek efek sampingan zijn (onbedoelde vaak negatieve effecten ) is het wel leuk .

    • P.Lemon zegt:

      Zou het dieper graven in en meer toegankelijk maken van de historie niet onvoordelig uitpakken voor het regime?
      Kan een eilandenrijk van 13.000 eilanden een eenheid zijn? Eeuwenlang hebben de Nederlanders gedaan alsof van wel. Zij brachten de hele archipel onder Nederlands bestuur. Dat was de gemeenschappelijkheid, de samenhang. Etnische, religieuze en sociale tegenstellingen bestonden toen ook al in dit eilandenrijk. Maar ze werden meestal onderdrukt. En voor zover ze toch een kans kregen naar buiten te komen, maakten de Nederlandse bestuurders er handig gebruik van.
      Toen Soekarno in 1949 de Republiek Indonesië stichtte, ging hij er als vanzelfsprekend van uit dat de hele voormalige Nederlandse kolonie één staat moest worden. In de euforie van de onafhankelijkheid ging de bevolking van het eilandenrijk daar ook in mee. Maar dat betekende niet dat de oude tegenstellingen verdwenen waren.
      Ook Soekarno’s opvolger generaal Soeharto heeft altijd aan de eenheidsstaat vastgehouden. Dertig jaar lang is hij erin geslaagd de tegenstellingen binnen het eilandenrijk te verdoezelen. Dit lukte hem door overal in het rijk de Javanen bestuursmacht te geven en de andere bevolkingsgroepen stevig onder de duim te houden. Soeharto werd daarbij gesteund door het leger, dat onder zijn regime grote politieke macht bezat en allerlei voorrechten genoot.
      ………

      citaat: “The New Order cast the colonial period in overly simplistic terms of joint suffering and oppression, as a prelude to the great story of National Struggle. But the role-play demonstrates that the colonial era was more complex (and interesting) than that as the fun trips serve to tell different stories of everyday life and the intricate ethnic and class relations that have deeply influenced urban life and relations in contemporary Indonesia.”

      • Surya Atmadja zegt:

        Pak Lemon .
        Het idee (of droom) van verenigde Nusantara was al aanwezig ten tijde van Hayam Wuruk van Majapahit .
        De Sumpah Palapa van Mahapatih Gajah Mada in 1300 zoveel.

        • P.Lemon zegt:

          Het Rijk was een realiteit en viel uiteen:

          “In mid 15th century Majapahit found itself unable to control the rising power of the Sultanate of Malacca which began to gain effective control of the Strait of Malacca and of Sumatra. Several other Majapahit vassals and colonies began to release themselves from Majapahit domination and suzerainty.

          As a result of this and also of aaa series of dynastic conflicts the empire declined rapidly. A war with the Chinese muslim sultanate of Demak in 1527 resulted in an exodus of a large number of courtiers, artisans, priests, and members of the royalty to the island of Bali. Demak was aknowledged as the legitimate successor of Majapahit.

          With the Sultanate of Demak Turkish influence entered Java as its last sultan Chen Muming/Tan Muk Ming (Sunan Prawata), had visited Turkey and had strived to become “the second Turkish Sultan”.

  5. eppeson marawasin zegt:

    @Surya Atmadja, op 5 mei 2013 om 17:17 zei: Je ziet het verschil hoe een Indonesische en een Nederlandse schrijfster dezelfde fenomeen bekijken.@

    Het artikel van Yatun Sastramidjaja dateert alweer van 2010. Het interview met Anoek Steketee is van 29 april 2013 (NRC).

    @Ik denk dat het pas de laatste 10 jaren is dat bepaalde kleine groepen hun vrijtijdsbesteding anders invullen.@

    In 2003 met een Indonesische student Geschiedenis, -of was het toch als eerste weer een Nederlander- begonnen. Nu is een kenmerk van rages en trends dat ze meestal binnen één seizoen overwaaien. Dus die Indonesische jongeren zijn al 10 jaar trendy. Dat doe je dan toch niet af als ‘leuk’, maar juist als ‘heel bijzonder’. En natuurlijk blijft dit niet beperkt tot Jakarta. Dit waait over, maar op een andere manier dan menig Indonesiëkenner denkt te weten. Over ‘plesiran’ gesproken, in 2014 is het WK voetballen in Brazilië.

    @Dat het historisch niet echt klopt kan de pret (fun) niet drukken.@

    Waar baseert meneer Surya Atmadja zich op, dat hij meent te weten dat het historisch niet echt klopt?

    @H. Boers, op 5 mei 2013 om 10:17 zei: Dan rest mij nog de overpeinzing: Als een deel van de jeugd graag de zaman penjajah historie onder de loep wil nemen, dan verwijs ik gaarne naar Arsip Nasional alwaar een belangrijk stuk historie, welke als basis kan dienen om de kennis te vergroten, weg ligt te rotten op een hoopje en als voer dient voor de rayap(witte mieren). Laat men dan daar eerst de historie fysiek beteren en wat Rupiahs lospeuteren ten behoeve van dit doel.@

    Pak Boers, ik denk dat dit op termijn mogelijk een onbedoeld positief effect zal zijn. De huidige academische elite, residu van de Nieuwe Orde, laat het inderdaad afweten. Maar ik heb begrepen, dat de Indonesische jongeren zich juist heel goed willen ‘inlezen’ in die Nederlands-Indische geschiedenis. U heeft uw bronnen in Indonesië, daar doe ik niets aan af. Maar mij bekruipt toch het gevoel met een beweging te maken te hebben die zich als een olievlek verspreid. Doet me denken aan het intiatief van de Javaan Raden Mas Minke, hoofdfiguur in de tetralogie van Pramoedya Ananta Toer. Weliswaar fictie, maar toch …

    e.m.

  6. Surya Atmadja zegt:

    @ Pak E.M
    *V.w.b Yatun Sastramidjaja :
    Zie haar achtergrond :
    Yatun Sastramidjaja (yatunsastramidjaja@gmail.com) is an anthropologist and teaches Indonesian History at the Erasmus University Rotterdam. She has done research on globalisation and heritage in Indonesia, the Indonesian student movement and youth cultures.

    *Over mijn stelling : “de laatste 10 jaar ”
    Gebaseerd op mijn eigen waarnemingen, jaarlijks pulang kampung naar Jakarta , sinds 1979.
    Ik heb gezien/gehoord dat de belangstelling van de jongere generatie Indonesiers ( middle class -oude cijfers 40 miljoen Indonesiers) uit de grote steden onderhevig is aan trend gevoeligheid.
    Toen ik nog met een dikke koelkastmodel handphone rondloopt in Jakarta , lopen de jongeren (die het kunnen betalen) al met dunne moderne Nokia etc .
    Idem dito met foto toestel.

    Ik zie dat er nieuwe clubs, discotheek , themarestaurants (ook speciale keukens) erbij komen, boutique hotels etc .
    Oude Malls verliezen hun glans , men komt alleen bij nieuwe hippe Malls zoals Taman Anggrek, Grand Indonesia, Senayan City en Plaza Senayan ( even googlen).

    * Over de historich correctheid van die verhalen door de “expert” (gidsen -restaurant eigenaren etc ) verteld heb ik bepaalde vraagtekens .
    Over de H.E.M.A restaurantketens in Indonesia ( niet te verwarren met de Amsterdamse) , ze hebben 3 restaurants 1 in Zuid Jakarta (niet geweest) , 1 bij de Nederlandse Ambassade ( gewone Kantine) , en 1 in Parijs of Java in Bandung .
    Het is een gewone toeristenrestaurant met Hollandse inrichting, plastic tulpen , molen schilderijen etc.
    Het eten heeft weinig mee te maken met Holland ( behalve de kroketten en poffertjes) .Inmiddels gesloten.

    Dat door fun men tot een verbreding van de horizon kan leiden is niet onmogelijk, of het een verdieping in de kennis kan leiden is nog de vraag.
    Door de versimpeling kan men ook afdwalen .
    Zie ook de mening van oudere mensen die iets meer van weten.
    Quote:
    “Critics, including some members of conventional history and heritage societies, say it’s just a fad for a bunch of rich kids playing a lifestyle game that makes a farce out of history. ”

    Ter informatie :
    De groep academici uit de periode van OrBa zijn al lang gepensioneerd , de meesten met hun 55ste .

    Zelfs mijn school en klasgenoten ( de generatie onder de oudere academici van OrBa die toen in dienst zijn ), zijn ook al lang met pensioen.
    Ik dacht dat een paar pas maar gepensioneerd zijn omdat ze echt goed waren( zgn “onmisbaar”) of omdat ze medisch specialisten zijn .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.