Hoe indisch zijn we opgevoed?

Is er eigenlijk wel eens een studie gedaan naar de verschillende mixen binnen indische gezinnen van de eerste generatie (geboren in Indie voor of tijdens WOII)? Daar bedoel ik de etnische mix van de ouders met name mee.
Wat voor invloed heeft dat op hun kinderen?  bron

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

70 reacties op Hoe indisch zijn we opgevoed?

  1. sigeblek zegt:

    Voor de liefhebbers.
    Boekje van Marlene de Vries (Indisch is een gevoel ….)kan je op internet lezen.
    Interessant hfd 4.3. blz 139
    Geen programma , maar ongemerkt is het Indische er wel ingeslepen .
    Ergens las ik dat de 2 de generatie het niet bewust aan hun kinderen doorgeven .
    ( Mijn opmerking : de 2de Generatie hebben hun kinderen meer Nederlands opgevoed.)
    Ook dat er een verschil is of de 2de generatie een Indische verleden had (geboren en gewoond) of ze hier in Nederland geboren zijn .
    Ik blijf nog steeds op mijn stelling dat het een Nederlandse opvoeding is met een vleugje Indonesisch invloeden.
    Hoever het afwijkt is afhankelijk van de inbreng van de moederskant (Indisch of Inlands) en de sociale achtergrond .
    Bij de 3de generatie wil ik naar de uitspraak van Mei Lie Vos refereren .
    In haar intervieuw met Indisch3.nl

  2. sigeblek zegt:

    @ Peter , je mag niet eens zijn met mijn stelling en er tegenover jou stelling plaatsen.
    Maar je moet mij niet als een kip zonder kop kwalificeren zonder mijn argumenten eerst weer te leggen .
    Mag ik dan volgens jou mee gaan praten in een openbaar forum waar ik al jaren lid als ik niet op zijn westers redeneer ?
    Ik heb bepaalde idee-en wat een Indische opvoeding is .
    Quote :
    Maar om bewust Indische opvoeding te kunnen benoemen is het volgens mij niet echt makkelijk.
    Voorlopig denk ik dat het een Nederlandse opvoeding was met een kleine Indonesische invloeden (vaak streekgebonden).
    Voorlopig(?) moeten we misschien afwachten op de inbreng van mensen die meer thuis zijn in deze materie.
    =================================================
    Ik schreef VOORLOPIG.
    Ik heb jou gevraagd wat volgens jou een Indische opvoeding is.
    Heb je geen (duidelijk) antwoord gegeven .
    Wel een schrijfster geciteerd : dat “Indisch is een gevoel “, en Indische opvoeding bestaat uit verzameling van factoren
    Kunst zeg ik dan , die factoren zijn ook onderdeel van andere soorten opvoedingen ( ik herken veel ervan in mijn Indonesische opvoeding).Naast een deel Nederlandse opvoeding die standaard werd uitgevoerd zoals kleding voorschriften, tafelmanieren etc .
    Andere volkeren zullen het ook herkennen.
    Dus wat is dan de Indische opvoeding” precies ?.
    Wat maakt het anders dan de “gestandariseerde”Hollandse opvoeding , de Indonesische ( de som van de streek/eilanden) ?
    Zonder op de persoon te spelen wil ik nog een poging wagen om te vragen wat je zelf onder Indische opvoeding versta.
    En zeker omdat je tot de 2de generatie Indische (of Indo) behoort .Als ik me niet vergist woonde je in je kinder jaren in Nederlands Indie .
    Hoe werd je vroeger in Nederlands Indie opgevoed ?.
    Hoeveel % Nederlands en hoeveel % Indisch of met “Indonesische”elementen ?
    Wat zijn de (grote) verschillen tussen de Indische en “Indonesische/Inlandse ?
    Je schreef wel :
    het gevoel Indisch te zijn en te blijven (Indisch/anders eruit zien en door 2 Indische ouders zijn opgevoed (dit sprak mij persoonlijk aan).
    ===============================================
    We weten onderhands wel dat “gevoel” iets persoonlijk is , en het anders zijn (niet bule) hoeft niet te betekenen dat je een Indisch gevoel te hebben .
    Ook het feit dat je 2 Indische ouders hebben wil niet zeggen dat je anders opgevoed wordt dan de gemiddelde “Totok” gezin .
    Ik ken veel Indische ouders van de 1ste generatie die hun kinderen “kost wat kost” een Nederlandse “opvoeding” geven.
    Van de 2de generatie ( de iets oudere groep) zullen volgens mijn inschatting verder aan het ver”nederlandsen”.
    Mijn dank is groot dat je mij enigzins gespaard hebt door te schrijven : “IK ga niet van uit dat hij te kwader trouw handelt ”
    Salam sejahtera .
    SiGeblek.

  3. sigeblek zegt:

    @ Peter , je mag niet eens zijn met mijn stelling en er tegenover jou stelling plaatsen.
    Maar je moet mij niet als een kip zonder kop kwalificeren zonder mijn argumenten eerst weer te leggen .
    Mag ik dan volgens jou mee gaan praten in een openbaar forum waar ik al jaren lid als ik niet op zijn westers redeneer ?
    Ik heb bepaalde idee-en wat een Indische opvoeding is .
    Quote :
    Maar om bewust Indische opvoeding te kunnen benoemen is het volgens mij niet echt makkelijk.
    Voorlopig denk ik dat het een Nederlandse opvoeding was met een kleine Indonesische invloeden (vaak streekgebonden).
    Voorlopig(?) moeten we misschien afwachten op de inbreng van mensen die meer thuis zijn in deze materie.
    =================================================
    Ik schreef VOORLOPIG.
    Ik heb jou gevraagd wat volgens jou een Indische opvoeding is.
    Heb je geen (duidelijk) antwoord gegeven .
    Wel een schrijfster geciteerd : dat “Indisch is een gevoel “, en Indische opvoeding bestaat uit verzameling van factoren
    Kunst zeg ik dan , die factoren zijn ook onderdeel van andere soorten opvoedingen ( ik herken veel ervan in mijn Indonesische opvoeding).Naast een deel Nederlandse opvoeding die standaard werd uitgevoerd zoals kleding voorschriften, tafelmanieren etc .
    Andere volkeren zullen het ook herkennen.
    Dus wat is dan de Indische opvoeding” precies ?.
    Wat maakt het anders dan de “gestandariseerde”Hollandse opvoeding , de Indonesische ( de som van de streek/eilanden) ?
    Zonder op de persoon te spelen wil ik nog een poging wagen om te vragen wat je zelf onder Indische opvoeding versta.
    En zeker omdat je tot de 2de generatie Indische (of Indo) behoort .Als ik me niet vergist woonde je in je kinder jaren in Nederlands Indie .
    Hoe werd je vroeger in Nederlands Indie opgevoed ?.
    Hoeveel % Nederlands en hoeveel % Indisch of met “Indonesische”elementen ?
    Wat zijn de (grote) verschillen tussen de Indische en “Indonesische/Inlandse ?
    Je schreef wel :
    het gevoel Indisch te zijn en te blijven (Indisch/anders eruit zien en door 2 Indische ouders zijn opgevoed (dit sprak mij persoonlijk aan).
    ===============================================
    We weten onderhands wel dat “gevoel” iets persoonlijk is , en het anders zijn (niet bule) hoeft niet te betekenen dat je een Indisch gevoel te hebben .
    Ook het feit dat je 2 Indische ouders hebben wil niet zeggen dat je anders opgevoed wordt dan de gemiddelde “Totok” gezin .
    Ik ken veel Indische ouders van de 1ste generatie die hun kinderen “kost wat kost” een Nederlandse “opvoeding” geven.
    Van de 2de generatie ( de iets oudere groep) zullen volgens mijn inschatting verder aan het ver”nederlandsen”.
    Mijn dank is groot dat je mij enigzins gespaard hebt door te schrijven : “IK ga niet van uit dat hij te kwader trouw handelt ”
    Salam sejahtera .
    SiGeblek.

  4. sigeblek zegt:

    @ Peter , je mag niet eens zijn met mijn stelling en er tegenover jou stelling plaatsen.
    Maar je moet mij niet als een kip zonder kop kwalificeren zonder mijn argumenten eerst weer te leggen .
    Mag ik dan volgens jou mee gaan praten in een openbaar forum waar ik al jaren lid als ik niet op zijn westers redeneer ?
    Ik heb bepaalde idee-en wat een Indische opvoeding is .
    Quote :
    Maar om bewust Indische opvoeding te kunnen benoemen is het volgens mij niet echt makkelijk.
    Voorlopig denk ik dat het een Nederlandse opvoeding was met een kleine Indonesische invloeden (vaak streekgebonden).
    Voorlopig(?) moeten we misschien afwachten op de inbreng van mensen die meer thuis zijn in deze materie.
    =================================================
    Ik schreef VOORLOPIG.
    Ik heb jou gevraagd wat volgens jou een Indische opvoeding is.
    Heb je geen (duidelijk) antwoord gegeven .
    Wel een schrijfster geciteerd : dat “Indisch is een gevoel “, en Indische opvoeding bestaat uit verzameling van factoren
    Kunst zeg ik dan , die factoren zijn ook onderdeel van andere soorten opvoedingen ( ik herken veel ervan in mijn Indonesische opvoeding).Naast een deel Nederlandse opvoeding die standaard werd uitgevoerd zoals kleding voorschriften, tafelmanieren etc .
    Andere volkeren zullen het ook herkennen.
    Dus wat is dan de Indische opvoeding” precies ?.
    Wat maakt het anders dan de “gestandariseerde”Hollandse opvoeding , de Indonesische ( de som van de streek/eilanden) ?
    Zonder op de persoon te spelen wil ik nog een poging wagen om te vragen wat je zelf onder Indische opvoeding versta.
    En zeker omdat je tot de 2de generatie Indische (of Indo) behoort .Als ik me niet vergist woonde je in je kinder jaren in Nederlands Indie .
    Hoe werd je vroeger in Nederlands Indie opgevoed ?.
    Hoeveel % Nederlands en hoeveel % Indisch of met “Indonesische”elementen ?
    Wat zijn de (grote) verschillen tussen de Indische en “Indonesische/Inlandse ?
    Je schreef wel :
    het gevoel Indisch te zijn en te blijven (Indisch/anders eruit zien en door 2 Indische ouders zijn opgevoed (dit sprak mij persoonlijk aan).
    ===============================================
    We weten onderhands wel dat “gevoel” iets persoonlijk is , en het anders zijn (niet bule) hoeft niet te betekenen dat je een Indisch gevoel te hebben .
    Ook het feit dat je 2 Indische ouders hebben wil niet zeggen dat je anders opgevoed wordt dan de gemiddelde “Totok” gezin .
    Ik ken veel Indische ouders van de 1ste generatie die hun kinderen “kost wat kost” een Nederlandse “opvoeding” geven.
    Van de 2de generatie ( de iets oudere groep) zullen volgens mijn inschatting verder aan het ver”nederlandsen”.
    Mijn dank is groot dat je mij enigzins gespaard hebt door te schrijven : “IK ga niet van uit dat hij te kwader trouw handelt ”
    Salam sejahtera .
    SiGeblek.

  5. sigeblek zegt:

    @ Peter , je mag niet eens zijn met mijn stelling en er tegenover jou stelling plaatsen.
    Maar je moet mij niet als een kip zonder kop kwalificeren zonder mijn argumenten eerst weer te leggen .
    Mag ik dan volgens jou mee gaan praten in een openbaar forum waar ik al jaren lid als ik niet op zijn westers redeneer ?
    Ik heb bepaalde idee-en wat een Indische opvoeding is .
    Quote :
    Maar om bewust Indische opvoeding te kunnen benoemen is het volgens mij niet echt makkelijk.
    Voorlopig denk ik dat het een Nederlandse opvoeding was met een kleine Indonesische invloeden (vaak streekgebonden).
    Voorlopig(?) moeten we misschien afwachten op de inbreng van mensen die meer thuis zijn in deze materie.
    =================================================
    Ik schreef VOORLOPIG.
    Ik heb jou gevraagd wat volgens jou een Indische opvoeding is.
    Heb je geen (duidelijk) antwoord gegeven .
    Wel een schrijfster geciteerd : dat “Indisch is een gevoel “, en Indische opvoeding bestaat uit verzameling van factoren
    Kunst zeg ik dan , die factoren zijn ook onderdeel van andere soorten opvoedingen ( ik herken veel ervan in mijn Indonesische opvoeding).Naast een deel Nederlandse opvoeding die standaard werd uitgevoerd zoals kleding voorschriften, tafelmanieren etc .
    Andere volkeren zullen het ook herkennen.
    Dus wat is dan de Indische opvoeding” precies ?.
    Wat maakt het anders dan de “gestandariseerde”Hollandse opvoeding , de Indonesische ( de som van de streek/eilanden) ?
    Zonder op de persoon te spelen wil ik nog een poging wagen om te vragen wat je zelf onder Indische opvoeding versta.
    En zeker omdat je tot de 2de generatie Indische (of Indo) behoort .Als ik me niet vergist woonde je in je kinder jaren in Nederlands Indie .
    Hoe werd je vroeger in Nederlands Indie opgevoed ?.
    Hoeveel % Nederlands en hoeveel % Indisch of met “Indonesische”elementen ?
    Wat zijn de (grote) verschillen tussen de Indische en “Indonesische/Inlandse ?
    Je schreef wel :
    het gevoel Indisch te zijn en te blijven (Indisch/anders eruit zien en door 2 Indische ouders zijn opgevoed (dit sprak mij persoonlijk aan).
    ===============================================
    We weten onderhands wel dat “gevoel” iets persoonlijk is , en het anders zijn (niet bule) hoeft niet te betekenen dat je een Indisch gevoel te hebben .
    Ook het feit dat je 2 Indische ouders hebben wil niet zeggen dat je anders opgevoed wordt dan de gemiddelde “Totok” gezin .
    Ik ken veel Indische ouders van de 1ste generatie die hun kinderen “kost wat kost” een Nederlandse “opvoeding” geven.
    Van de 2de generatie ( de iets oudere groep) zullen volgens mijn inschatting verder aan het ver”nederlandsen”.
    Mijn dank is groot dat je mij enigzins gespaard hebt door te schrijven : “IK ga niet van uit dat hij te kwader trouw handelt ”
    Salam sejahtera .
    SiGeblek.

  6. Peter van den Broek zegt:

    Het antwoord van Sigeblek doet me de haren ten bergen rijzen, eerst praat hij 100 uit over Indische opvoeding zonder te weten waarover hij het heeft, (de bekende kip zonder kop) en als ik Indische opvoeding definieer zoals hij mij uitnodigt, dan kan hij haarfijn uitleggen wat Indische opvoeding NIET is. Maar als hij weet wat het NIET is dan kan hij toch zeggen wat het wel is. Dat doet hij niet maar dan heb ik de indruk dat hij mij een beetje aan het feuten is en voor de gek houdt.
    Zijn redeneertrant lijkt mij niet-westers want hij zegt als het ware dat als de ingredienten van bvb frikadel van Nederlandse origine zijn, zoals gehakt, aardappelen ed. dan kan het resultaat de frikadel niet typisch Indisch zijn maw als een autostuur en wieldoppen geen auto genoemd kunnen worden dan zijn de samenstellende onderdelen geen auto, dit alles volgens de wet van Sigeblek. Bij de Indische opvoeding doet hij hetzelfde, punt voor punt haakt hij het af. Wat hij totaal over het hoofd ziet en dat vind ik typisch On-indisch is de “gesamtheitliche Betrachtung” oftewel de holistische benadering, de visie om vanuit het geheel, het Indisch-zijn te benaderen, Indisch-zijn is per defintie die gesamtheitliche Betrachtung.
    Hij gebruikt daarbij een checklist die hij al eerder gebruikt heeft toen ik “Indisch ondernemerschap” maanden geleden definieerde. Hij kraakte toen ook mijn benadering op zijn onderdelen af, maar een intelligente ezel stoot zich niet voor de tweede keer aan dezelfde steen daarentegen Sigeblek doet het weer, mij schijnt dat hij uit onbenul en dat is een eufemisme, dezelfde fout maakt. De eerste keer kan toeval zijn maar de 2de keer is totale onwil en pure hufterigheid zijnerzijds om maar iets van het Indisch-zijn te begrijpen.
    Als hij even de kleine moeite gedaan had het aangehaalde boek te gelezen om mijn woorden in zijn context te plaatsen en ook mijn inleiding nauwkeurig had gelezen , dan had hij niet deze blunder gemaakt mijn verhaal wel erg oppervlakkig te commentarieren. Dat blijkt ook uit zijn nietszeggende opmerking over sexueel moraal: “waren er voorbeelden uit die tijd in NOI,” terwijl mijn verhaal gaat over 2de en derde generatie Indische Nerderlanders in Nederland.
    Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hij niet geheel onbevooroordeeld, dwz objectief de discussie over Indische opvoeding als omdernemerschap het Indisch element met zijn opmerkingen drapeert.. Zijn denkwijze in these (Nederlands) en antithese (Indonesisch/Inlands) heeft zich niet verder ontwikkeld tot een synthese (het Indo-zijn). Dat blijkt ook uit de discussie over de PMI waar hij als rechtgeaarde Indonesier coute che coute het standpunt van de Indonesische ambassade (right or wrong my country) verdedigt. Daar en niet alleen daar maar in elke discussie over het Indisch-zijn laat hij zich toch wel in de meest vreemdste bochten wringen. Het bevordert niet zijn geloofwaardigheid. wat toch wel een Nederlands goed is. Ik ga er niet van uit dat hij te kwader trouw handelt.

  7. Peter van den Broek zegt:

    Het antwoord van Sigeblek doet me de haren ten bergen rijzen, eerst praat hij 100 uit over Indische opvoeding zonder te weten waarover hij het heeft, (de bekende kip zonder kop) en als ik Indische opvoeding definieer zoals hij mij uitnodigt, dan kan hij haarfijn uitleggen wat Indische opvoeding NIET is. Maar als hij weet wat het NIET is dan kan hij toch zeggen wat het wel is. Dat doet hij niet maar dan heb ik de indruk dat hij mij een beetje aan het feuten is en voor de gek houdt.
    Zijn redeneertrant lijkt mij niet-westers want hij zegt als het ware dat als de ingredienten van bvb frikadel van Nederlandse origine zijn, zoals gehakt, aardappelen ed. dan kan het resultaat de frikadel niet typisch Indisch zijn maw als een autostuur en wieldoppen geen auto genoemd kunnen worden dan zijn de samenstellende onderdelen geen auto, dit alles volgens de wet van Sigeblek. Bij de Indische opvoeding doet hij hetzelfde, punt voor punt haakt hij het af. Wat hij totaal over het hoofd ziet en dat vind ik typisch On-indisch is de “gesamtheitliche Betrachtung” oftewel de holistische benadering, de visie om vanuit het geheel, het Indisch-zijn te benaderen, Indisch-zijn is per defintie die gesamtheitliche Betrachtung.
    Hij gebruikt daarbij een checklist die hij al eerder gebruikt heeft toen ik “Indisch ondernemerschap” maanden geleden definieerde. Hij kraakte toen ook mijn benadering op zijn onderdelen af, maar een intelligente ezel stoot zich niet voor de tweede keer aan dezelfde steen daarentegen Sigeblek doet het weer, mij schijnt dat hij uit onbenul en dat is een eufemisme, dezelfde fout maakt. De eerste keer kan toeval zijn maar de 2de keer is totale onwil en pure hufterigheid zijnerzijds om maar iets van het Indisch-zijn te begrijpen.
    Als hij even de kleine moeite gedaan had het aangehaalde boek te gelezen om mijn woorden in zijn context te plaatsen en ook mijn inleiding nauwkeurig had gelezen , dan had hij niet deze blunder gemaakt mijn verhaal wel erg oppervlakkig te commentarieren. Dat blijkt ook uit zijn nietszeggende opmerking over sexueel moraal: “waren er voorbeelden uit die tijd in NOI,” terwijl mijn verhaal gaat over 2de en derde generatie Indische Nerderlanders in Nederland.
    Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hij niet geheel onbevooroordeeld, dwz objectief de discussie over Indische opvoeding als omdernemerschap het Indisch element met zijn opmerkingen drapeert.. Zijn denkwijze in these (Nederlands) en antithese (Indonesisch/Inlands) heeft zich niet verder ontwikkeld tot een synthese (het Indo-zijn). Dat blijkt ook uit de discussie over de PMI waar hij als rechtgeaarde Indonesier coute che coute het standpunt van de Indonesische ambassade (right or wrong my country) verdedigt. Daar en niet alleen daar maar in elke discussie over het Indisch-zijn laat hij zich toch wel in de meest vreemdste bochten wringen. Het bevordert niet zijn geloofwaardigheid. wat toch wel een Nederlands goed is. Ik ga er niet van uit dat hij te kwader trouw handelt.

  8. Peter van den Broek zegt:

    Het antwoord van Sigeblek doet me de haren ten bergen rijzen, eerst praat hij 100 uit over Indische opvoeding zonder te weten waarover hij het heeft, (de bekende kip zonder kop) en als ik Indische opvoeding definieer zoals hij mij uitnodigt, dan kan hij haarfijn uitleggen wat Indische opvoeding NIET is. Maar als hij weet wat het NIET is dan kan hij toch zeggen wat het wel is. Dat doet hij niet maar dan heb ik de indruk dat hij mij een beetje aan het feuten is en voor de gek houdt.
    Zijn redeneertrant lijkt mij niet-westers want hij zegt als het ware dat als de ingredienten van bvb frikadel van Nederlandse origine zijn, zoals gehakt, aardappelen ed. dan kan het resultaat de frikadel niet typisch Indisch zijn maw als een autostuur en wieldoppen geen auto genoemd kunnen worden dan zijn de samenstellende onderdelen geen auto, dit alles volgens de wet van Sigeblek. Bij de Indische opvoeding doet hij hetzelfde, punt voor punt haakt hij het af. Wat hij totaal over het hoofd ziet en dat vind ik typisch On-indisch is de “gesamtheitliche Betrachtung” oftewel de holistische benadering, de visie om vanuit het geheel, het Indisch-zijn te benaderen, Indisch-zijn is per defintie die gesamtheitliche Betrachtung.
    Hij gebruikt daarbij een checklist die hij al eerder gebruikt heeft toen ik “Indisch ondernemerschap” maanden geleden definieerde. Hij kraakte toen ook mijn benadering op zijn onderdelen af, maar een intelligente ezel stoot zich niet voor de tweede keer aan dezelfde steen daarentegen Sigeblek doet het weer, mij schijnt dat hij uit onbenul en dat is een eufemisme, dezelfde fout maakt. De eerste keer kan toeval zijn maar de 2de keer is totale onwil en pure hufterigheid zijnerzijds om maar iets van het Indisch-zijn te begrijpen.
    Als hij even de kleine moeite gedaan had het aangehaalde boek te gelezen om mijn woorden in zijn context te plaatsen en ook mijn inleiding nauwkeurig had gelezen , dan had hij niet deze blunder gemaakt mijn verhaal wel erg oppervlakkig te commentarieren. Dat blijkt ook uit zijn nietszeggende opmerking over sexueel moraal: “waren er voorbeelden uit die tijd in NOI,” terwijl mijn verhaal gaat over 2de en derde generatie Indische Nerderlanders in Nederland.
    Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hij niet geheel onbevooroordeeld, dwz objectief de discussie over Indische opvoeding als omdernemerschap het Indisch element met zijn opmerkingen drapeert.. Zijn denkwijze in these (Nederlands) en antithese (Indonesisch/Inlands) heeft zich niet verder ontwikkeld tot een synthese (het Indo-zijn). Dat blijkt ook uit de discussie over de PMI waar hij als rechtgeaarde Indonesier coute che coute het standpunt van de Indonesische ambassade (right or wrong my country) verdedigt. Daar en niet alleen daar maar in elke discussie over het Indisch-zijn laat hij zich toch wel in de meest vreemdste bochten wringen. Het bevordert niet zijn geloofwaardigheid. wat toch wel een Nederlands goed is. Ik ga er niet van uit dat hij te kwader trouw handelt.

  9. Peter van den Broek zegt:

    Het antwoord van Sigeblek doet me de haren ten bergen rijzen, eerst praat hij 100 uit over Indische opvoeding zonder te weten waarover hij het heeft, (de bekende kip zonder kop) en als ik Indische opvoeding definieer zoals hij mij uitnodigt, dan kan hij haarfijn uitleggen wat Indische opvoeding NIET is. Maar als hij weet wat het NIET is dan kan hij toch zeggen wat het wel is. Dat doet hij niet maar dan heb ik de indruk dat hij mij een beetje aan het feuten is en voor de gek houdt.
    Zijn redeneertrant lijkt mij niet-westers want hij zegt als het ware dat als de ingredienten van bvb frikadel van Nederlandse origine zijn, zoals gehakt, aardappelen ed. dan kan het resultaat de frikadel niet typisch Indisch zijn maw als een autostuur en wieldoppen geen auto genoemd kunnen worden dan zijn de samenstellende onderdelen geen auto, dit alles volgens de wet van Sigeblek. Bij de Indische opvoeding doet hij hetzelfde, punt voor punt haakt hij het af. Wat hij totaal over het hoofd ziet en dat vind ik typisch On-indisch is de “gesamtheitliche Betrachtung” oftewel de holistische benadering, de visie om vanuit het geheel, het Indisch-zijn te benaderen, Indisch-zijn is per defintie die gesamtheitliche Betrachtung.
    Hij gebruikt daarbij een checklist die hij al eerder gebruikt heeft toen ik “Indisch ondernemerschap” maanden geleden definieerde. Hij kraakte toen ook mijn benadering op zijn onderdelen af, maar een intelligente ezel stoot zich niet voor de tweede keer aan dezelfde steen daarentegen Sigeblek doet het weer, mij schijnt dat hij uit onbenul en dat is een eufemisme, dezelfde fout maakt. De eerste keer kan toeval zijn maar de 2de keer is totale onwil en pure hufterigheid zijnerzijds om maar iets van het Indisch-zijn te begrijpen.
    Als hij even de kleine moeite gedaan had het aangehaalde boek te gelezen om mijn woorden in zijn context te plaatsen en ook mijn inleiding nauwkeurig had gelezen , dan had hij niet deze blunder gemaakt mijn verhaal wel erg oppervlakkig te commentarieren. Dat blijkt ook uit zijn nietszeggende opmerking over sexueel moraal: “waren er voorbeelden uit die tijd in NOI,” terwijl mijn verhaal gaat over 2de en derde generatie Indische Nerderlanders in Nederland.
    Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat hij niet geheel onbevooroordeeld, dwz objectief de discussie over Indische opvoeding als omdernemerschap het Indisch element met zijn opmerkingen drapeert.. Zijn denkwijze in these (Nederlands) en antithese (Indonesisch/Inlands) heeft zich niet verder ontwikkeld tot een synthese (het Indo-zijn). Dat blijkt ook uit de discussie over de PMI waar hij als rechtgeaarde Indonesier coute che coute het standpunt van de Indonesische ambassade (right or wrong my country) verdedigt. Daar en niet alleen daar maar in elke discussie over het Indisch-zijn laat hij zich toch wel in de meest vreemdste bochten wringen. Het bevordert niet zijn geloofwaardigheid. wat toch wel een Nederlands goed is. Ik ga er niet van uit dat hij te kwader trouw handelt.

  10. sigeblek zegt:

    *een strenge sfeer en opvoedingsklimaat
    ======================================
    ( hoe streng is het ? , zoiets dat je de rotan/mattenklopper kreeg als je niet luistert ??)
    *niet geleerd zich te uiten, hun meningen noch hun gevoelens.
    ===========================================
    (Vandaar (?) die onderdrukte gevoelens ?).
    *meer nadruk op discipline
    =============================================
    (lijkt wel op tangsi toestanden )
    *je moest goede manieren hebben
    ========================================
    (maar dat is universeel, bij de pribumi’s was het echt belangrijk)
    *sexuele moraal was in het algemeen kuis, maar feitelijke tolerantie bleek vaak groter te zijn
    ===================================================
    (Waren er voorbeelden uit die tijd in NOI ?)
    *je moet je aanpassen aan de Nederlandse omgeving, goed Nederlands praten
    =================================================
    (kunnen we dan over Indische opvoeding praten ?, zo te zien was bijna alles Nederlands georienteerd )
    *goed je best doen op school, diploma’s halen, beleefd zijn, zich niet op de voorgrond plaatsen, bescheiden zijn, familiezin tonen
    =====================================================
    Ik herken hier de invloed van de pribumi’s .

  11. sigeblek zegt:

    *een strenge sfeer en opvoedingsklimaat
    ======================================
    ( hoe streng is het ? , zoiets dat je de rotan/mattenklopper kreeg als je niet luistert ??)
    *niet geleerd zich te uiten, hun meningen noch hun gevoelens.
    ===========================================
    (Vandaar (?) die onderdrukte gevoelens ?).
    *meer nadruk op discipline
    =============================================
    (lijkt wel op tangsi toestanden )
    *je moest goede manieren hebben
    ========================================
    (maar dat is universeel, bij de pribumi’s was het echt belangrijk)
    *sexuele moraal was in het algemeen kuis, maar feitelijke tolerantie bleek vaak groter te zijn
    ===================================================
    (Waren er voorbeelden uit die tijd in NOI ?)
    *je moet je aanpassen aan de Nederlandse omgeving, goed Nederlands praten
    =================================================
    (kunnen we dan over Indische opvoeding praten ?, zo te zien was bijna alles Nederlands georienteerd )
    *goed je best doen op school, diploma’s halen, beleefd zijn, zich niet op de voorgrond plaatsen, bescheiden zijn, familiezin tonen
    =====================================================
    Ik herken hier de invloed van de pribumi’s .

  12. Peter van den Broek zegt:

    Die etnische MIX van Rick doet mij toch iets te veel denken aan de rascistische, dus ook koloniale indeling die vòòr de oorlog in Indie gebruikelijk was. Ook Japanners hebben van deze indeling gebruik gemaakt bij hun kampselectie en kwamen in allerlei valkuilen terecht. Rick en c.s. dienen op te passen om heel simplistisch het rasbegrip als allesverklarende faktor voor de opvoeding te gebruiken anders komen zij terecht op de schoot van Alfred Rosenberg en zijn nazistische rastheorien. Dat lijkt me toch niet een mooi onderwerp voor een zonnige forummiddag op de TTF met kinderen.
    Rick duidt de etnische mix als bepalende factor voor de Indische opvoeding, maar dat staat in tegenspraak tot zijn bewering, dat “ het Indische element wordt dan meer ingebracht door de familie van de kant van de Indische vader. Het is niet alleen de familie, maar ook de sociale en culturele achtergrond van de ouders die van invloed zijn op de opvoeding. Zijn verhaal maar de gehele discussie is in nevelen en mist gehuld want het kernbegrip “De Indische opvoeding” wordt niet nader verklaard.
    Toch heeft een of andere malloot (zie CAP) Marlene de Vries enige wel heel zinnige dingen over de Indische opvoeding gezegd in haar boek “Indisch is een gevoel . De tweede en derde generatie Indische Nederlanders”, Een gedeelte van het boek is ook op het internet te lezen, dus de Hooggeleerde Heren kunnen alles zelf nog nalezen
    De onderzochte personen zijn een relatief kleine groep maar al het begin is moeilijk.
    Volgens de schrijfster bestaat de “Indische opvoeding” uit een verzameling van factoren (niet uitputtende opsomming):
    een strenge sfeer en opvoedingsklimaat
    niet geleerd zich te uiten, hun meningen noch hun gevoelens
    meer nadruk op discipline
    je moest goede manieren hebben
    sexuele moraal was in het algemeen kuis, maar feitelijke tolerantie bleek vaak groter te zijn
    je moet je aanpassen aan de Nederlandse omgeving, goed Nederlands praten goed je best doen op school, diploma’s halen, beleefd zijn, zich niet op de voorgrond plaatsen, bescheiden zijn, familiezin tonen
    het gevoel Indisch te zijn en te blijven (Indisch/anders eruit zien en door 2 Indische ouders zijn opgevoed (dit sprak mij persoonlijk aan)
    Ik kan me best in die elementen herkennen, maar ik heb het toch op een iets andere manier uitgewerkt, maar daar kan ik mijn ouders niet voor verantwoordelijk stellen.
    Ook het interview met Alfred Birney in Moesson geeft een helder zicht op een jeugd van een “Niet gewoon Indische Jongen”.

  13. Tom de Bruin zegt:

    mijn broer en zus zijn in indië geboren en hebben zeker na de oorlog mijn zus is ervoor geboren een nederlandse opvoeding gehad, mijn moeder geboren in Semarang mijn vader in Haarlem. Mijn moeder vond het belangrijk want we hadden hun toekomst in Nederland, negen jaar na m’n broer kwam ik in Nederland op de wereld en ik heb veel meer dan zij een duidelijke vleug van indië meegekregen, gaande weg kon men ook meer praten over belevenissen van de indische-tijd, ik heb de oorlog en de bersiap-periode nooit beleefd maar in heb dit in m’n jeugd duidelijk meebeleefd door alle verhalen die los kwamen van oma sophie en oma jo, de hang naar ’t oude zit er bij mij meer ingeprent wat er indisch aan is, vind ik moeilijk uit te leggen. Maar ’t was duidelijk anders dan bij m’n schoolvrinden.

  14. Tom de Bruin zegt:

    mijn broer en zus zijn in indië geboren en hebben zeker na de oorlog mijn zus is ervoor geboren een nederlandse opvoeding gehad, mijn moeder geboren in Semarang mijn vader in Haarlem. Mijn moeder vond het belangrijk want we hadden hun toekomst in Nederland, negen jaar na m’n broer kwam ik in Nederland op de wereld en ik heb veel meer dan zij een duidelijke vleug van indië meegekregen, gaande weg kon men ook meer praten over belevenissen van de indische-tijd, ik heb de oorlog en de bersiap-periode nooit beleefd maar in heb dit in m’n jeugd duidelijk meebeleefd door alle verhalen die los kwamen van oma sophie en oma jo, de hang naar ’t oude zit er bij mij meer ingeprent wat er indisch aan is, vind ik moeilijk uit te leggen. Maar ’t was duidelijk anders dan bij m’n schoolvrinden.

  15. Tom de Bruin zegt:

    mijn broer en zus zijn in indië geboren en hebben zeker na de oorlog mijn zus is ervoor geboren een nederlandse opvoeding gehad, mijn moeder geboren in Semarang mijn vader in Haarlem. Mijn moeder vond het belangrijk want we hadden hun toekomst in Nederland, negen jaar na m’n broer kwam ik in Nederland op de wereld en ik heb veel meer dan zij een duidelijke vleug van indië meegekregen, gaande weg kon men ook meer praten over belevenissen van de indische-tijd, ik heb de oorlog en de bersiap-periode nooit beleefd maar in heb dit in m’n jeugd duidelijk meebeleefd door alle verhalen die los kwamen van oma sophie en oma jo, de hang naar ’t oude zit er bij mij meer ingeprent wat er indisch aan is, vind ik moeilijk uit te leggen. Maar ’t was duidelijk anders dan bij m’n schoolvrinden.

  16. sigeblek zegt:

    @ Peter , weet jij dan wat Indische opvoeding is ?
    Mss kan je hier iets meer vertellen?
    De 2de Gen.Indischen die gedeeltelijk in Ned.Indie waren groot gebracht kunnen mss hun verhaal hier vertellen .
    Hoe men in Ned.Indie opgevoed werd heb ik weinig vergelijkingsmateriaal.
    Wat ik bij de 2de Generatie in verschillende steden in Nld voor ongeveer 7 jaren heb mee gemaakt was min of meer een Nederlandse opvoeding met een “vleugje”Indonesische ( Javaans, Madurees, Sundanese etc)opvoeding .Er zijn verschillende factoren hoe groot de Indonesische invloed was.
    Zoals uit welke streek de moeder kwamen, waarbij hun opleidingsnivo ook een sterke rol meespelen.
    Hoe hoger ze gestudeerd waren , hoe meer ze Nederlands georienteerd waren.

  17. sigeblek zegt:

    @ Peter , weet jij dan wat Indische opvoeding is ?
    Mss kan je hier iets meer vertellen?
    De 2de Gen.Indischen die gedeeltelijk in Ned.Indie waren groot gebracht kunnen mss hun verhaal hier vertellen .
    Hoe men in Ned.Indie opgevoed werd heb ik weinig vergelijkingsmateriaal.
    Wat ik bij de 2de Generatie in verschillende steden in Nld voor ongeveer 7 jaren heb mee gemaakt was min of meer een Nederlandse opvoeding met een “vleugje”Indonesische ( Javaans, Madurees, Sundanese etc)opvoeding .Er zijn verschillende factoren hoe groot de Indonesische invloed was.
    Zoals uit welke streek de moeder kwamen, waarbij hun opleidingsnivo ook een sterke rol meespelen.
    Hoe hoger ze gestudeerd waren , hoe meer ze Nederlands georienteerd waren.

  18. Peter van den Broek zegt:

    Iedereen schrijft maar diepzinnig over “Indische opvoeding” maar niemand vertelt mij wat dat precies is. Of het moet iets zijn als “een Nederlandse opvoeding met kleine Indonesische invloeden”. Nou daar sla ik wel steil van achterover, kan ik helemaal maar danook helemaal niks mee, het blijft weer in algemeenheden steken, de term gestandaardiseerde Indonesische opvoeding draagt ook niet bij tot enige helderheid. Met zo’n discussie help je geen enkele Indogeneratie verder mee.
    Dus wat is Indische opvoeding…………..

  19. sigeblek zegt:

    Op zich is het niet bezwaarlijk om een studie te starten , dan kan men wetenschappelijk bewijzen of er ooit een Indische opvoeding bestaat in Ned.Indie.Of niet.
    Typisch een opvoeding waar beide componenten (Europees en Pribumi) duidelijk aanwezig waren.
    Uit eigen ervaring en waarneming kan ik niet zo maar zeggen dat mijn “opvoeding) als een Indisch gezien kan worden.
    Een combinatie van Nederlands en Pribumi , Nederlands door dat grootouders of bij de Inlandse BB zat en min of meer “verplicht waren of hun kinderen een Nederlandse scholing / opvoeding te geven.
    Is goed voor toekomstige carriere in combinatie met veel Pribumi ( geboden-verboden-adat etc) omdat ze ook al generaties als Pangreh Pradja werkten.De generatie van mijn ouders werkten daarna als ambtenaren/leraren , bij de Nederlanders en later als 1ste lichting Indonesische ambtenaren.
    Tijdens mijn froebel en lagere school had ik een “dubbele” opvoeding gehad , Indonesisch plus Nederlands .
    Tijdens SMP/SMA ging de richting meer Indonesisch , en zeker na 1957.De zgn West Irian kwestie.
    Eerlijk gezegd zie ik weinig verschil tussen een “Nederlandse” opvoeding en een Indonesische opvoeding , veel regels lijken op elkaar , je zou zeggen haast universeel .

  20. sigeblek zegt:

    Op zich is het niet bezwaarlijk om een studie te starten , dan kan men wetenschappelijk bewijzen of er ooit een Indische opvoeding bestaat in Ned.Indie.Of niet.
    Typisch een opvoeding waar beide componenten (Europees en Pribumi) duidelijk aanwezig waren.
    Uit eigen ervaring en waarneming kan ik niet zo maar zeggen dat mijn “opvoeding) als een Indisch gezien kan worden.
    Een combinatie van Nederlands en Pribumi , Nederlands door dat grootouders of bij de Inlandse BB zat en min of meer “verplicht waren of hun kinderen een Nederlandse scholing / opvoeding te geven.
    Is goed voor toekomstige carriere in combinatie met veel Pribumi ( geboden-verboden-adat etc) omdat ze ook al generaties als Pangreh Pradja werkten.De generatie van mijn ouders werkten daarna als ambtenaren/leraren , bij de Nederlanders en later als 1ste lichting Indonesische ambtenaren.
    Tijdens mijn froebel en lagere school had ik een “dubbele” opvoeding gehad , Indonesisch plus Nederlands .
    Tijdens SMP/SMA ging de richting meer Indonesisch , en zeker na 1957.De zgn West Irian kwestie.
    Eerlijk gezegd zie ik weinig verschil tussen een “Nederlandse” opvoeding en een Indonesische opvoeding , veel regels lijken op elkaar , je zou zeggen haast universeel .

  21. sigeblek zegt:

    Op zich is het niet bezwaarlijk om een studie te starten , dan kan men wetenschappelijk bewijzen of er ooit een Indische opvoeding bestaat in Ned.Indie.Of niet.
    Typisch een opvoeding waar beide componenten (Europees en Pribumi) duidelijk aanwezig waren.
    Uit eigen ervaring en waarneming kan ik niet zo maar zeggen dat mijn “opvoeding) als een Indisch gezien kan worden.
    Een combinatie van Nederlands en Pribumi , Nederlands door dat grootouders of bij de Inlandse BB zat en min of meer “verplicht waren of hun kinderen een Nederlandse scholing / opvoeding te geven.
    Is goed voor toekomstige carriere in combinatie met veel Pribumi ( geboden-verboden-adat etc) omdat ze ook al generaties als Pangreh Pradja werkten.De generatie van mijn ouders werkten daarna als ambtenaren/leraren , bij de Nederlanders en later als 1ste lichting Indonesische ambtenaren.
    Tijdens mijn froebel en lagere school had ik een “dubbele” opvoeding gehad , Indonesisch plus Nederlands .
    Tijdens SMP/SMA ging de richting meer Indonesisch , en zeker na 1957.De zgn West Irian kwestie.
    Eerlijk gezegd zie ik weinig verschil tussen een “Nederlandse” opvoeding en een Indonesische opvoeding , veel regels lijken op elkaar , je zou zeggen haast universeel .

  22. CVap van Balgooy zegt:

    Indische opvoeding “bestaat niet”. Dwz zoiets kan bestaan, maar niet overleven. Indien er zoiets is als Indische opvoeding dan moet het voor WWII gebeurd zijn. Na 1945 kwamen zoveel veranderingen dat opvoeding in het nauw gedrukt werd. Maar ik zal niet verbaasd staan als er een of andere “maloot” een studie van Indische opvoeding gaat beginnen. Ik geloof dat Surya Atmadja er vrij dichtbij komt door te schrijven: “Een Nederlandse opvoeding met kleine Indonesische invloeden.”
    Cap.

  23. CVap van Balgooy zegt:

    Indische opvoeding “bestaat niet”. Dwz zoiets kan bestaan, maar niet overleven. Indien er zoiets is als Indische opvoeding dan moet het voor WWII gebeurd zijn. Na 1945 kwamen zoveel veranderingen dat opvoeding in het nauw gedrukt werd. Maar ik zal niet verbaasd staan als er een of andere “maloot” een studie van Indische opvoeding gaat beginnen. Ik geloof dat Surya Atmadja er vrij dichtbij komt door te schrijven: “Een Nederlandse opvoeding met kleine Indonesische invloeden.”
    Cap.

  24. sigeblek zegt:

    @ Rick
    Ik hoop dat tussen de lezers historici, sociologen of sociaalpsychologen (als het kan uit Indische “nest”) die het kunnen beantwoorden of mss een onderzoek willen starten .
    Mijn vraag is (ma’af sebelumnya) of er ooit een soort “gestandariseerde”Indische opvoeding in N.O.I bestaat.
    En jou vraag is misschien te breed/te vaag gesteld. zonder er duidelijkheid bestaat wat je onder Indische opvoeding versta.
    Voorlopig durf ik hier te beweren dat :
    (a)bij de oude generatie voor (20ste eeuw) het mss niet echt aanwezig is.
    (b) bij de geemigreerde/gerepatrieerde Indischen( 1ste Gen.) hoewel het minimaal was, kan het aanwezig zijn In de meeste gevallen werd het vaak verdrongen .
    Hangt veel af van de rol van ibu/de vrouw.
    Heeft ze inbreng, medezeggenschap ?
    Ik vraag me af of men bewust aan een “Indische opvoeding” vasthield , dit i.v.m om beter te kunnen integreren / functioneren in de voor hun niet vriendelijke maatschappij.
    c.Bij de 2de Gen.( vanaf ongeveer 60 ers of iets jonger)werd het vaak niet door gegeven ( voor zover het al bestaat)
    Opmerking: soms moeten de 2de Gen. zelf op onderzoek gaan omdat ze op een of andere manier ontdekken dat ze “anders” zijn.
    Maar om bewust Indische opvoeding te kunnen benoemen is het volgens mij niet echt makkelijk.
    Voorlopig denk ik dat het een Nederlandse opvoeding was met een kleine Indonesische invloeden (vaak streekgebonden).
    Voorlopig(?) moeten we misschien afwachten op de inbreng van mensen die meer thuis zijn in deze materie.
    Salam
    A.M.I.S.Surya Atmadja

  25. sigeblek zegt:

    @ Rick
    Ik hoop dat tussen de lezers historici, sociologen of sociaalpsychologen (als het kan uit Indische “nest”) die het kunnen beantwoorden of mss een onderzoek willen starten .
    Mijn vraag is (ma’af sebelumnya) of er ooit een soort “gestandariseerde”Indische opvoeding in N.O.I bestaat.
    En jou vraag is misschien te breed/te vaag gesteld. zonder er duidelijkheid bestaat wat je onder Indische opvoeding versta.
    Voorlopig durf ik hier te beweren dat :
    (a)bij de oude generatie voor (20ste eeuw) het mss niet echt aanwezig is.
    (b) bij de geemigreerde/gerepatrieerde Indischen( 1ste Gen.) hoewel het minimaal was, kan het aanwezig zijn In de meeste gevallen werd het vaak verdrongen .
    Hangt veel af van de rol van ibu/de vrouw.
    Heeft ze inbreng, medezeggenschap ?
    Ik vraag me af of men bewust aan een “Indische opvoeding” vasthield , dit i.v.m om beter te kunnen integreren / functioneren in de voor hun niet vriendelijke maatschappij.
    c.Bij de 2de Gen.( vanaf ongeveer 60 ers of iets jonger)werd het vaak niet door gegeven ( voor zover het al bestaat)
    Opmerking: soms moeten de 2de Gen. zelf op onderzoek gaan omdat ze op een of andere manier ontdekken dat ze “anders” zijn.
    Maar om bewust Indische opvoeding te kunnen benoemen is het volgens mij niet echt makkelijk.
    Voorlopig denk ik dat het een Nederlandse opvoeding was met een kleine Indonesische invloeden (vaak streekgebonden).
    Voorlopig(?) moeten we misschien afwachten op de inbreng van mensen die meer thuis zijn in deze materie.
    Salam
    A.M.I.S.Surya Atmadja

  26. sigeblek zegt:

    @ Rick
    Ik hoop dat tussen de lezers historici, sociologen of sociaalpsychologen (als het kan uit Indische “nest”) die het kunnen beantwoorden of mss een onderzoek willen starten .
    Mijn vraag is (ma’af sebelumnya) of er ooit een soort “gestandariseerde”Indische opvoeding in N.O.I bestaat.
    En jou vraag is misschien te breed/te vaag gesteld. zonder er duidelijkheid bestaat wat je onder Indische opvoeding versta.
    Voorlopig durf ik hier te beweren dat :
    (a)bij de oude generatie voor (20ste eeuw) het mss niet echt aanwezig is.
    (b) bij de geemigreerde/gerepatrieerde Indischen( 1ste Gen.) hoewel het minimaal was, kan het aanwezig zijn In de meeste gevallen werd het vaak verdrongen .
    Hangt veel af van de rol van ibu/de vrouw.
    Heeft ze inbreng, medezeggenschap ?
    Ik vraag me af of men bewust aan een “Indische opvoeding” vasthield , dit i.v.m om beter te kunnen integreren / functioneren in de voor hun niet vriendelijke maatschappij.
    c.Bij de 2de Gen.( vanaf ongeveer 60 ers of iets jonger)werd het vaak niet door gegeven ( voor zover het al bestaat)
    Opmerking: soms moeten de 2de Gen. zelf op onderzoek gaan omdat ze op een of andere manier ontdekken dat ze “anders” zijn.
    Maar om bewust Indische opvoeding te kunnen benoemen is het volgens mij niet echt makkelijk.
    Voorlopig denk ik dat het een Nederlandse opvoeding was met een kleine Indonesische invloeden (vaak streekgebonden).
    Voorlopig(?) moeten we misschien afwachten op de inbreng van mensen die meer thuis zijn in deze materie.
    Salam
    A.M.I.S.Surya Atmadja

  27. Jammer dat geen van de reacties hierboven ingaat op mijn feitelijke vraag.(De vraag of een studie is verricht naar de effecten voor een volgende generatie van verschillende etnische samenstellingen van ouders, waarbij één of beide personen indisch zijn)

  28. Jammer dat geen van de reacties hierboven ingaat op mijn feitelijke vraag.(De vraag of een studie is verricht naar de effecten voor een volgende generatie van verschillende etnische samenstellingen van ouders, waarbij één of beide personen indisch zijn)

  29. Jammer dat geen van de reacties hierboven ingaat op mijn feitelijke vraag.(De vraag of een studie is verricht naar de effecten voor een volgende generatie van verschillende etnische samenstellingen van ouders, waarbij één of beide personen indisch zijn)

  30. J. de Rooie zegt:

    Holladijee, er is hier iemand wel erg vroeg van de oranjebitter aan het nippen geweest.
    De Nedelanders en hun discipel Soeharto????

  31. J. de Rooie zegt:

    Holladijee, er is hier iemand wel erg vroeg van de oranjebitter aan het nippen geweest.
    De Nedelanders en hun discipel Soeharto????

  32. Bob Henri zegt:

    Meneer Vos. Sinds de Nedelanders en hun discipel Soeharto vertrokken zijn verkeert het land in een totale chaos en verval.
    Zelfs in zo’n chaos kunt u nog mooie foto’s maken.
    Het is tevens geen geheim dat bewoners uit een bepaald gebied in Oostindonesie geen al te hoge dunk hebben van Javanen (en indo’s).
    Blijft u maar vooral schrijven wat u denkt, wij vinden het prima.

  33. sigeblek zegt:

    @ Mas Ed
    Je hebt geschreven,dat je daaro geen woord(?) Nederlands sprak.
    Dat was geen uitzondering , veel van mijn oud schoolgenoten(I.E.V Djakarta) kunnen vaak een paar woorden Holland sprekken .
    In SMAN 7 Djakarta(ex CAS ?) had ik ook Indische schoolgenoten die lekker een onderonsje aan het kwebbelen waren .Totdat ik komentaren en ongevraagd antwoorden gaf.Jahil dese.
    Bleek toen dat mijn B3 nog vloeibaarder was dan de hunne.
    Over het aantippen van “publiek geheimen”ben ik niet eens , liever met en door eigen mensen gedaan worden.
    Voordat een Londho dat doet .
    Trouwens echt geheim is het ook niet meer , de archieven zijn na X jaar openbaar voor belangstellenden .
    Vandaar dat ik respect heb voor Reggie B, met zijn boek de Njai.

  34. sigeblek zegt:

    @ Mas Ed
    Je hebt geschreven,dat je daaro geen woord(?) Nederlands sprak.
    Dat was geen uitzondering , veel van mijn oud schoolgenoten(I.E.V Djakarta) kunnen vaak een paar woorden Holland sprekken .
    In SMAN 7 Djakarta(ex CAS ?) had ik ook Indische schoolgenoten die lekker een onderonsje aan het kwebbelen waren .Totdat ik komentaren en ongevraagd antwoorden gaf.Jahil dese.
    Bleek toen dat mijn B3 nog vloeibaarder was dan de hunne.
    Over het aantippen van “publiek geheimen”ben ik niet eens , liever met en door eigen mensen gedaan worden.
    Voordat een Londho dat doet .
    Trouwens echt geheim is het ook niet meer , de archieven zijn na X jaar openbaar voor belangstellenden .
    Vandaar dat ik respect heb voor Reggie B, met zijn boek de Njai.

  35. sigeblek zegt:

    @ Ed Vos.
    Het is geen strikvraag.
    Ik wil gewoon weten wat jij( of men) onder Indische opvoeding versta.
    Gemakshalve kan men zeggen( doe ik ook) dat het een combinatie is van Nederlandse en (West)Europese opvoeding met de “Inlandse” opvoeding .(West)Europees omdat de stamvaders ook uit alle windstreken van Europa( zelfs Engeland, Schotland) kwamen .
    Kom niet met voorbeelden zoals het gebruik van botol cebok of omdat ik Indisch eten of terasi lekker vindt, en dat dankzij mijn Javaanse oma .
    Uiteraard moet men rekening houden met de sociale achtergrond van de Nederlandse/Europese en “Inlandse”(echt)paren.
    Voor zover ik begrepen heb ( o.a literatuur en eigen waarneming )werd het verdringen van de Inlandse gedeelte in N.O.I vaak regel dan uitzondering .
    Sorry , ondanks mijn “Nederlandse opvoeding” (mijn ouders waren bevoegd leraar en lerares ex H.I.K ) en lang verblijf in Ollanda moet ik nog steeds me bedienen met B3 (Bahasa Belanda Bengkok).
    Geen taalgevoel of males ??
    Hef niks , als de anderen mij maar een beetje begrijpen,iya toch?

  36. sigeblek zegt:

    @ Ed Vos.
    Het is geen strikvraag.
    Ik wil gewoon weten wat jij( of men) onder Indische opvoeding versta.
    Gemakshalve kan men zeggen( doe ik ook) dat het een combinatie is van Nederlandse en (West)Europese opvoeding met de “Inlandse” opvoeding .(West)Europees omdat de stamvaders ook uit alle windstreken van Europa( zelfs Engeland, Schotland) kwamen .
    Kom niet met voorbeelden zoals het gebruik van botol cebok of omdat ik Indisch eten of terasi lekker vindt, en dat dankzij mijn Javaanse oma .
    Uiteraard moet men rekening houden met de sociale achtergrond van de Nederlandse/Europese en “Inlandse”(echt)paren.
    Voor zover ik begrepen heb ( o.a literatuur en eigen waarneming )werd het verdringen van de Inlandse gedeelte in N.O.I vaak regel dan uitzondering .
    Sorry , ondanks mijn “Nederlandse opvoeding” (mijn ouders waren bevoegd leraar en lerares ex H.I.K ) en lang verblijf in Ollanda moet ik nog steeds me bedienen met B3 (Bahasa Belanda Bengkok).
    Geen taalgevoel of males ??
    Hef niks , als de anderen mij maar een beetje begrijpen,iya toch?

  37. Ed Vos zegt:

    Overigens, sigeblek. Ik heb in Holland een Hollandse opvoeding gehad. Was zeer geinteresseerd in de westerse cultuur, en vooral de jeugdmuziek-cultuur. In feite werd ik door totoks opgevoed. Voordat ik op jonge leeftijd naar Nederland kwam sprak ik geen woord Nederlands. Hoe de zaken toch kunnen keren.
    Over een tijdje ga in wat langer in Indonesie op vakantie (wonen), om hetgeen ik zoal gemist heb in te halen.

  38. Ed Vos zegt:

    Overigens, sigeblek. Ik heb in Holland een Hollandse opvoeding gehad. Was zeer geinteresseerd in de westerse cultuur, en vooral de jeugdmuziek-cultuur. In feite werd ik door totoks opgevoed. Voordat ik op jonge leeftijd naar Nederland kwam sprak ik geen woord Nederlands. Hoe de zaken toch kunnen keren.
    Over een tijdje ga in wat langer in Indonesie op vakantie (wonen), om hetgeen ik zoal gemist heb in te halen.

  39. Ed Vos zegt:

    Beste Henk, laten we maar niet op de wetenschappelijke toer gaan, ik heb ook statistiek gehad, en meer dan de middelbare school.
    Er zijn nou eenmaal van die publieke geheimen, die je kunt aantippen maar waarover je beter het zwijgen toe doet in het openbaar.
    @sigeblek.
    Indische opvoeding. Wat ik daaronder versta? Is dit een strikvraag?

  40. Ed Vos zegt:

    Beste Henk, laten we maar niet op de wetenschappelijke toer gaan, ik heb ook statistiek gehad, en meer dan de middelbare school.
    Er zijn nou eenmaal van die publieke geheimen, die je kunt aantippen maar waarover je beter het zwijgen toe doet in het openbaar.
    @sigeblek.
    Indische opvoeding. Wat ik daaronder versta? Is dit een strikvraag?

  41. sigeblek zegt:

    Verfijnde Javaanse (hof)cultuur?
    Dan heb je over de zgn priyayi’s en andere Javaanse en Sundanese “blauwbloedigen”.
    Zelfs bij de priyayi’s heb je nog gradaties .
    De meeste Javanen en Sundanezen zijn gewone mensen zoals u en ik .
    Ik ben toch benieuwd wat Ed Vos onder Indische opvoeding versta ? Een combinatie van Nederlandse/Europese opvoeding met de “Inlandse” opvoeding ??
    Bij de Inlandse opvoeding heb je ook gradaties , afhankelijk van waar de moeder afkomstig zijn(de streek) en hun sociale positie zoals ongeschoold of geschoold zijn .Hoe hoog opgeleid ze waren, sekolah jongkok(desa), schakelschool , H.I.S en verder tot de zgn hogere opgeleiden.
    In mijn kinderjaren hebben we naast Nederlandse opvoeding ook Indonesische opvoeding gekregen , en toch zijn we geen Indisch en ik beschouwde mijn opvoeding als Indonesische opvoeding.Mijn ouders, grootouders en generaties verder terug waren “Inlanders”.

  42. sigeblek zegt:

    Verfijnde Javaanse (hof)cultuur?
    Dan heb je over de zgn priyayi’s en andere Javaanse en Sundanese “blauwbloedigen”.
    Zelfs bij de priyayi’s heb je nog gradaties .
    De meeste Javanen en Sundanezen zijn gewone mensen zoals u en ik .
    Ik ben toch benieuwd wat Ed Vos onder Indische opvoeding versta ? Een combinatie van Nederlandse/Europese opvoeding met de “Inlandse” opvoeding ??
    Bij de Inlandse opvoeding heb je ook gradaties , afhankelijk van waar de moeder afkomstig zijn(de streek) en hun sociale positie zoals ongeschoold of geschoold zijn .Hoe hoog opgeleid ze waren, sekolah jongkok(desa), schakelschool , H.I.S en verder tot de zgn hogere opgeleiden.
    In mijn kinderjaren hebben we naast Nederlandse opvoeding ook Indonesische opvoeding gekregen , en toch zijn we geen Indisch en ik beschouwde mijn opvoeding als Indonesische opvoeding.Mijn ouders, grootouders en generaties verder terug waren “Inlanders”.

  43. sigeblek zegt:

    Verfijnde Javaanse (hof)cultuur?
    Dan heb je over de zgn priyayi’s en andere Javaanse en Sundanese “blauwbloedigen”.
    Zelfs bij de priyayi’s heb je nog gradaties .
    De meeste Javanen en Sundanezen zijn gewone mensen zoals u en ik .
    Ik ben toch benieuwd wat Ed Vos onder Indische opvoeding versta ? Een combinatie van Nederlandse/Europese opvoeding met de “Inlandse” opvoeding ??
    Bij de Inlandse opvoeding heb je ook gradaties , afhankelijk van waar de moeder afkomstig zijn(de streek) en hun sociale positie zoals ongeschoold of geschoold zijn .Hoe hoog opgeleid ze waren, sekolah jongkok(desa), schakelschool , H.I.S en verder tot de zgn hogere opgeleiden.
    In mijn kinderjaren hebben we naast Nederlandse opvoeding ook Indonesische opvoeding gekregen , en toch zijn we geen Indisch en ik beschouwde mijn opvoeding als Indonesische opvoeding.Mijn ouders, grootouders en generaties verder terug waren “Inlanders”.

  44. sigeblek zegt:

    Verfijnde Javaanse (hof)cultuur?
    Dan heb je over de zgn priyayi’s en andere Javaanse en Sundanese “blauwbloedigen”.
    Zelfs bij de priyayi’s heb je nog gradaties .
    De meeste Javanen en Sundanezen zijn gewone mensen zoals u en ik .
    Ik ben toch benieuwd wat Ed Vos onder Indische opvoeding versta ? Een combinatie van Nederlandse/Europese opvoeding met de “Inlandse” opvoeding ??
    Bij de Inlandse opvoeding heb je ook gradaties , afhankelijk van waar de moeder afkomstig zijn(de streek) en hun sociale positie zoals ongeschoold of geschoold zijn .Hoe hoog opgeleid ze waren, sekolah jongkok(desa), schakelschool , H.I.S en verder tot de zgn hogere opgeleiden.
    In mijn kinderjaren hebben we naast Nederlandse opvoeding ook Indonesische opvoeding gekregen , en toch zijn we geen Indisch en ik beschouwde mijn opvoeding als Indonesische opvoeding.Mijn ouders, grootouders en generaties verder terug waren “Inlanders”.

  45. Henri Angsat zegt:

    @ Ed Vos:….. Wanneer je hen gelooft, en ook indo’s, was alles wat van buiten Java kwam, onbeschaafd.
    Dank voor je explicatie.
    Maar je stelling heeft als fundament hoogstwaarschijnlijk eigen onderzoekingen? Opgedaan uit gesprekken met alle Javanen (honderden miljoenen of zoiets) en alle Indo’s (hoeveel nog over tegenwoordig?)
    Ayam soré Ed, maar een beetje zwak van je om – mocht je überhaupt toevallig een paar Javanen EN een paar Indo’s gesproken te hebben, die verkondigen wat jij hierboven beweert – ze allen dan maar meteen over één kam te scheren.
    Hetzelfde zou zijn als je zei: Ooit hebben eens een paar Nederlandse mensjes wat wandaden gepleegd, dus zijn alle Nederlanders wandaad plegers. Overdrijven is natuurlijk ook een vak.
    Maar het is je goed recht om te verkondigen wat jij denkt dat juist is alhoewel: je kunt anderen kwetsen die toevalliger wijze tot die groeperingen behoren die jij aanduidt, maar die nooit en te nimmer dergelijke uitspraken hebben gedaan.
    Je bent toch ook een Indo?
    Dank in elk geval nogmaals voor je tijd en moeite en ik vind het eigenlijk wel best zo.

  46. Henri Angsat zegt:

    @ Ed Vos:….. Wanneer je hen gelooft, en ook indo’s, was alles wat van buiten Java kwam, onbeschaafd.
    Dank voor je explicatie.
    Maar je stelling heeft als fundament hoogstwaarschijnlijk eigen onderzoekingen? Opgedaan uit gesprekken met alle Javanen (honderden miljoenen of zoiets) en alle Indo’s (hoeveel nog over tegenwoordig?)
    Ayam soré Ed, maar een beetje zwak van je om – mocht je überhaupt toevallig een paar Javanen EN een paar Indo’s gesproken te hebben, die verkondigen wat jij hierboven beweert – ze allen dan maar meteen over één kam te scheren.
    Hetzelfde zou zijn als je zei: Ooit hebben eens een paar Nederlandse mensjes wat wandaden gepleegd, dus zijn alle Nederlanders wandaad plegers. Overdrijven is natuurlijk ook een vak.
    Maar het is je goed recht om te verkondigen wat jij denkt dat juist is alhoewel: je kunt anderen kwetsen die toevalliger wijze tot die groeperingen behoren die jij aanduidt, maar die nooit en te nimmer dergelijke uitspraken hebben gedaan.
    Je bent toch ook een Indo?
    Dank in elk geval nogmaals voor je tijd en moeite en ik vind het eigenlijk wel best zo.

  47. Henri Angsat zegt:

    @ Ed Vos:….. Wanneer je hen gelooft, en ook indo’s, was alles wat van buiten Java kwam, onbeschaafd.
    Dank voor je explicatie.
    Maar je stelling heeft als fundament hoogstwaarschijnlijk eigen onderzoekingen? Opgedaan uit gesprekken met alle Javanen (honderden miljoenen of zoiets) en alle Indo’s (hoeveel nog over tegenwoordig?)
    Ayam soré Ed, maar een beetje zwak van je om – mocht je überhaupt toevallig een paar Javanen EN een paar Indo’s gesproken te hebben, die verkondigen wat jij hierboven beweert – ze allen dan maar meteen over één kam te scheren.
    Hetzelfde zou zijn als je zei: Ooit hebben eens een paar Nederlandse mensjes wat wandaden gepleegd, dus zijn alle Nederlanders wandaad plegers. Overdrijven is natuurlijk ook een vak.
    Maar het is je goed recht om te verkondigen wat jij denkt dat juist is alhoewel: je kunt anderen kwetsen die toevalliger wijze tot die groeperingen behoren die jij aanduidt, maar die nooit en te nimmer dergelijke uitspraken hebben gedaan.
    Je bent toch ook een Indo?
    Dank in elk geval nogmaals voor je tijd en moeite en ik vind het eigenlijk wel best zo.

  48. Henri Angsat zegt:

    @ Ed Vos:….. Wanneer je hen gelooft, en ook indo’s, was alles wat van buiten Java kwam, onbeschaafd.
    Dank voor je explicatie.
    Maar je stelling heeft als fundament hoogstwaarschijnlijk eigen onderzoekingen? Opgedaan uit gesprekken met alle Javanen (honderden miljoenen of zoiets) en alle Indo’s (hoeveel nog over tegenwoordig?)
    Ayam soré Ed, maar een beetje zwak van je om – mocht je überhaupt toevallig een paar Javanen EN een paar Indo’s gesproken te hebben, die verkondigen wat jij hierboven beweert – ze allen dan maar meteen over één kam te scheren.
    Hetzelfde zou zijn als je zei: Ooit hebben eens een paar Nederlandse mensjes wat wandaden gepleegd, dus zijn alle Nederlanders wandaad plegers. Overdrijven is natuurlijk ook een vak.
    Maar het is je goed recht om te verkondigen wat jij denkt dat juist is alhoewel: je kunt anderen kwetsen die toevalliger wijze tot die groeperingen behoren die jij aanduidt, maar die nooit en te nimmer dergelijke uitspraken hebben gedaan.
    Je bent toch ook een Indo?
    Dank in elk geval nogmaals voor je tijd en moeite en ik vind het eigenlijk wel best zo.

  49. Henri Angsat zegt:

    @ Ed Vos:….. Wanneer je hen gelooft, en ook indo’s, was alles wat van buiten Java kwam, onbeschaafd.
    Dank voor je explicatie.
    Maar je stelling heeft als fundament hoogstwaarschijnlijk eigen onderzoekingen? Opgedaan uit gesprekken met alle Javanen (honderden miljoenen of zoiets) en alle Indo’s (hoeveel nog over tegenwoordig?)
    Ayam soré Ed, maar een beetje zwak van je om – mocht je überhaupt toevallig een paar Javanen EN een paar Indo’s gesproken te hebben, die verkondigen wat jij hierboven beweert – ze allen dan maar meteen over één kam te scheren.
    Hetzelfde zou zijn als je zei: Ooit hebben eens een paar Nederlandse mensjes wat wandaden gepleegd, dus zijn alle Nederlanders wandaad plegers. Overdrijven is natuurlijk ook een vak.
    Maar het is je goed recht om te verkondigen wat jij denkt dat juist is alhoewel: je kunt anderen kwetsen die toevalliger wijze tot die groeperingen behoren die jij aanduidt, maar die nooit en te nimmer dergelijke uitspraken hebben gedaan.
    Je bent toch ook een Indo?
    Dank in elk geval nogmaals voor je tijd en moeite en ik vind het eigenlijk wel best zo.

  50. Henri Angsat zegt:

    @ Ed Vos:….. Wanneer je hen gelooft, en ook indo’s, was alles wat van buiten Java kwam, onbeschaafd.
    Dank voor je explicatie.
    Maar je stelling heeft als fundament hoogstwaarschijnlijk eigen onderzoekingen? Opgedaan uit gesprekken met alle Javanen (honderden miljoenen of zoiets) en alle Indo’s (hoeveel nog over tegenwoordig?)
    Ayam soré Ed, maar een beetje zwak van je om – mocht je überhaupt toevallig een paar Javanen EN een paar Indo’s gesproken te hebben, die verkondigen wat jij hierboven beweert – ze allen dan maar meteen over één kam te scheren.
    Hetzelfde zou zijn als je zei: Ooit hebben eens een paar Nederlandse mensjes wat wandaden gepleegd, dus zijn alle Nederlanders wandaad plegers. Overdrijven is natuurlijk ook een vak.
    Maar het is je goed recht om te verkondigen wat jij denkt dat juist is alhoewel: je kunt anderen kwetsen die toevalliger wijze tot die groeperingen behoren die jij aanduidt, maar die nooit en te nimmer dergelijke uitspraken hebben gedaan.
    Je bent toch ook een Indo?
    Dank in elk geval nogmaals voor je tijd en moeite en ik vind het eigenlijk wel best zo.

  51. Ed Vos zegt:

    p.a. overigens is de het niet zeker of de tilburgse arbeiders wel hun urine verkochten. Het ging mij slechts om de verhouding: kapitalist – arbeider. die was grensoverschrijdend.
    Wat die indische opvoeding betreft, waar het in dit topic omgaat.
    Personen die ooit in indie gewoond hebben en gewerkt, zijn begrijpelijk betrokken. Ieder geeft daarvoor de eigen invulling aan. het is wel zo, dat in de indische maatschappij, althans die van mij, de vrouw wel een zeer bijzondere plaats inneemt binnen het gezin.
    Overigens zie je anno 2011 in gezinnen waar de man Nederlander is en de vrouw Indonesische ook dat de vrouw aan het kleine kind al Indonesische en/of Javaanse woordjes begint toe te vertrouwen, ja het ook in die talen begint aan te spreken.
    De vrouw zwaait in bijna alle gevallen in huis de scepter, maar dat weten veel Nederlandse mannen(nog) niet 😉

  52. Ed Vos zegt:

    p.a. overigens is de het niet zeker of de tilburgse arbeiders wel hun urine verkochten. Het ging mij slechts om de verhouding: kapitalist – arbeider. die was grensoverschrijdend.
    Wat die indische opvoeding betreft, waar het in dit topic omgaat.
    Personen die ooit in indie gewoond hebben en gewerkt, zijn begrijpelijk betrokken. Ieder geeft daarvoor de eigen invulling aan. het is wel zo, dat in de indische maatschappij, althans die van mij, de vrouw wel een zeer bijzondere plaats inneemt binnen het gezin.
    Overigens zie je anno 2011 in gezinnen waar de man Nederlander is en de vrouw Indonesische ook dat de vrouw aan het kleine kind al Indonesische en/of Javaanse woordjes begint toe te vertrouwen, ja het ook in die talen begint aan te spreken.
    De vrouw zwaait in bijna alle gevallen in huis de scepter, maar dat weten veel Nederlandse mannen(nog) niet 😉

  53. Ed Vos zegt:

    p.a. overigens is de het niet zeker of de tilburgse arbeiders wel hun urine verkochten. Het ging mij slechts om de verhouding: kapitalist – arbeider. die was grensoverschrijdend.
    Wat die indische opvoeding betreft, waar het in dit topic omgaat.
    Personen die ooit in indie gewoond hebben en gewerkt, zijn begrijpelijk betrokken. Ieder geeft daarvoor de eigen invulling aan. het is wel zo, dat in de indische maatschappij, althans die van mij, de vrouw wel een zeer bijzondere plaats inneemt binnen het gezin.
    Overigens zie je anno 2011 in gezinnen waar de man Nederlander is en de vrouw Indonesische ook dat de vrouw aan het kleine kind al Indonesische en/of Javaanse woordjes begint toe te vertrouwen, ja het ook in die talen begint aan te spreken.
    De vrouw zwaait in bijna alle gevallen in huis de scepter, maar dat weten veel Nederlandse mannen(nog) niet 😉

  54. Ed Vos zegt:

    p.a. overigens is de het niet zeker of de tilburgse arbeiders wel hun urine verkochten. Het ging mij slechts om de verhouding: kapitalist – arbeider. die was grensoverschrijdend.
    Wat die indische opvoeding betreft, waar het in dit topic omgaat.
    Personen die ooit in indie gewoond hebben en gewerkt, zijn begrijpelijk betrokken. Ieder geeft daarvoor de eigen invulling aan. het is wel zo, dat in de indische maatschappij, althans die van mij, de vrouw wel een zeer bijzondere plaats inneemt binnen het gezin.
    Overigens zie je anno 2011 in gezinnen waar de man Nederlander is en de vrouw Indonesische ook dat de vrouw aan het kleine kind al Indonesische en/of Javaanse woordjes begint toe te vertrouwen, ja het ook in die talen begint aan te spreken.
    De vrouw zwaait in bijna alle gevallen in huis de scepter, maar dat weten veel Nederlandse mannen(nog) niet 😉

  55. Ed Vos zegt:

    p.a. overigens is de het niet zeker of de tilburgse arbeiders wel hun urine verkochten. Het ging mij slechts om de verhouding: kapitalist – arbeider. die was grensoverschrijdend.
    Wat die indische opvoeding betreft, waar het in dit topic omgaat.
    Personen die ooit in indie gewoond hebben en gewerkt, zijn begrijpelijk betrokken. Ieder geeft daarvoor de eigen invulling aan. het is wel zo, dat in de indische maatschappij, althans die van mij, de vrouw wel een zeer bijzondere plaats inneemt binnen het gezin.
    Overigens zie je anno 2011 in gezinnen waar de man Nederlander is en de vrouw Indonesische ook dat de vrouw aan het kleine kind al Indonesische en/of Javaanse woordjes begint toe te vertrouwen, ja het ook in die talen begint aan te spreken.
    De vrouw zwaait in bijna alle gevallen in huis de scepter, maar dat weten veel Nederlandse mannen(nog) niet 😉

  56. Ed Vos zegt:

    @sigeblek
    Personen die hun urine verkochten als neveninkomsten, kun je toch niet welvarend noemen. Daar komt overigens de carnavaleske naam “kruikenzeikers” vandaan.
    Voorts kwamen veel van die textielbaronnen van buiten Tilburg. Ik hoorde dat ze bijzonder arrogant waren.
    De jongeren legden het aan met de Tilburgse schonen om ze vervolgens in de steek te laten, dat soort verhalen gingen rond onder de bevolking toen ik er ging wonen.
    Overigens ging de Tilburgse Textiel ten onder vanwege concurrentie uit de lage loonlanden.

  57. Ed Vos zegt:

    @Henri
    De Javanen stonden bekend vanwege hun hoogstaande en verfijnde (hof)cultuur. Daar kan niemand omheen. Zie Boroboedoer, Prambanan, Lawan Sewu e.d. Dan, heb je de wayang en gamelan en zo kun je nog een aantal voorbeelden noemen. Ze beleefen gouden tijden ttv het rijk van Majapahit.
    Wanneer je hen gelooft, en ook indo’s, was alles wat van buiten Java kwam, onbeschaafd.

  58. Ed Vos zegt:

    @Henri
    De Javanen stonden bekend vanwege hun hoogstaande en verfijnde (hof)cultuur. Daar kan niemand omheen. Zie Boroboedoer, Prambanan, Lawan Sewu e.d. Dan, heb je de wayang en gamelan en zo kun je nog een aantal voorbeelden noemen. Ze beleefen gouden tijden ttv het rijk van Majapahit.
    Wanneer je hen gelooft, en ook indo’s, was alles wat van buiten Java kwam, onbeschaafd.

  59. Ed Vos zegt:

    @Henri
    De Javanen stonden bekend vanwege hun hoogstaande en verfijnde (hof)cultuur. Daar kan niemand omheen. Zie Boroboedoer, Prambanan, Lawan Sewu e.d. Dan, heb je de wayang en gamelan en zo kun je nog een aantal voorbeelden noemen. Ze beleefen gouden tijden ttv het rijk van Majapahit.
    Wanneer je hen gelooft, en ook indo’s, was alles wat van buiten Java kwam, onbeschaafd.

  60. Ed Vos zegt:

    @Henri
    De Javanen stonden bekend vanwege hun hoogstaande en verfijnde (hof)cultuur. Daar kan niemand omheen. Zie Boroboedoer, Prambanan, Lawan Sewu e.d. Dan, heb je de wayang en gamelan en zo kun je nog een aantal voorbeelden noemen. Ze beleefen gouden tijden ttv het rijk van Majapahit.
    Wanneer je hen gelooft, en ook indo’s, was alles wat van buiten Java kwam, onbeschaafd.

  61. Henri Angsat zegt:

    @ ED Vos:…. , de Indonesiers (en in het bijzonder de Javanen),…….
    Voorbeeld??
    Waarom “In het bizonder?”
    Ik ontken NIET het feit, dat er ook door Indonesiërs één en ander gepleegd is wat niet door de beugel kon.
    Ik begrijp alleen de term “in het bizonder de Javanen” niet.

  62. Henri Angsat zegt:

    @ ED Vos:…. , de Indonesiers (en in het bijzonder de Javanen),…….
    Voorbeeld??
    Waarom “In het bizonder?”
    Ik ontken NIET het feit, dat er ook door Indonesiërs één en ander gepleegd is wat niet door de beugel kon.
    Ik begrijp alleen de term “in het bizonder de Javanen” niet.

  63. sigeblek zegt:

    Ik denk toch niet dat de pribumi’s die bij de textiel fabrieken van de Nederlanders ( suiker, thee , rubber plantages etc) mee hadden gedeeld in de inkomsten .
    Voor zover ik weet verdienen de pribumi’s alleen een paar benggols per dag , net genoeg om te leven en te veel om te sterven.
    Er waren geen bloeiende dorpen , laat staan kleine steden voortgekomen.
    Zeer interessant om te kijken ( statistieken!!) hoeveel een “koelie”verdiende .Bisa dicheck Om .
    Dit in tegenstelling tot de bloei van de arme bevolking in Twente (en omgeving) en Tilburg.
    OmeSid was ooit student geweest bij de Hogere Textiel School in Enschede en woonde daarna jaren in Enschede.
    ABN was een fusie tussen NHM en Twentse Bank.
    Trouwens de bloei van de textiel industriein Nederland was mede mogelijk gemaakt door de uitbuiting van de “Indonesiers”.

  64. sigeblek zegt:

    Ik denk toch niet dat de pribumi’s die bij de textiel fabrieken van de Nederlanders ( suiker, thee , rubber plantages etc) mee hadden gedeeld in de inkomsten .
    Voor zover ik weet verdienen de pribumi’s alleen een paar benggols per dag , net genoeg om te leven en te veel om te sterven.
    Er waren geen bloeiende dorpen , laat staan kleine steden voortgekomen.
    Zeer interessant om te kijken ( statistieken!!) hoeveel een “koelie”verdiende .Bisa dicheck Om .
    Dit in tegenstelling tot de bloei van de arme bevolking in Twente (en omgeving) en Tilburg.
    OmeSid was ooit student geweest bij de Hogere Textiel School in Enschede en woonde daarna jaren in Enschede.
    ABN was een fusie tussen NHM en Twentse Bank.
    Trouwens de bloei van de textiel industriein Nederland was mede mogelijk gemaakt door de uitbuiting van de “Indonesiers”.

  65. sigeblek zegt:

    Ik denk toch niet dat de pribumi’s die bij de textiel fabrieken van de Nederlanders ( suiker, thee , rubber plantages etc) mee hadden gedeeld in de inkomsten .
    Voor zover ik weet verdienen de pribumi’s alleen een paar benggols per dag , net genoeg om te leven en te veel om te sterven.
    Er waren geen bloeiende dorpen , laat staan kleine steden voortgekomen.
    Zeer interessant om te kijken ( statistieken!!) hoeveel een “koelie”verdiende .Bisa dicheck Om .
    Dit in tegenstelling tot de bloei van de arme bevolking in Twente (en omgeving) en Tilburg.
    OmeSid was ooit student geweest bij de Hogere Textiel School in Enschede en woonde daarna jaren in Enschede.
    ABN was een fusie tussen NHM en Twentse Bank.
    Trouwens de bloei van de textiel industriein Nederland was mede mogelijk gemaakt door de uitbuiting van de “Indonesiers”.

  66. Ed Vos zegt:

    De vraag die je je kunt stellen is waarom een volk met een zo hoogstaande cultuur, bvb de Duitsers, de Nederlanders, de Indonesiers (en in het bijzonder de Javanen), ook in staat waren om minder fraaie daden te verrichten, in bepaalde situaties.
    Wat de Nederlanders betreft probeer ik de mensen duidelijk te maken dat wat de Textielbaronnen bijvoorbeeld in Tilburg deden, niet veel verschilde met wat de Nederlanders in Indie deden.
    De rol van de ‘textielbaronnen’en hun families werd lange tijd vanwege politiek-historische redenen ook niet netjes gevonden. Denk maar aan kinderarbeid en de onderdrukking van arbeiders.
    Door de langdurige economische groei konden in de regio echter wel grote steden ontstaan (met goede infrastructuur en mooie gebouwen) met tal van sociaal-culturele voorzieningen en onderwijsinstellingen. Dit gold evenzeer voor Indie.
    Maar in Tilburg zie je geen standbeeld voor een textielbaron, en in onze trots voor wat onze Hollandse vooorouders deden hoeven we opeens geen standbeelden op te richten voor zeg maar een JP Coen, Van Heutsz of Daendels.
    Maar in Tilburg zie ik ook meer mensen die geinteresseerd zijn in hun verleden, trots zijn op hun monumenten en vooral met een hoopvolle blik naar de toekomst. Helaas voor hen werkt de voetbalclub Willem II hieraan niet mee 😉

  67. Ed Vos zegt:

    De vraag die je je kunt stellen is waarom een volk met een zo hoogstaande cultuur, bvb de Duitsers, de Nederlanders, de Indonesiers (en in het bijzonder de Javanen), ook in staat waren om minder fraaie daden te verrichten, in bepaalde situaties.
    Wat de Nederlanders betreft probeer ik de mensen duidelijk te maken dat wat de Textielbaronnen bijvoorbeeld in Tilburg deden, niet veel verschilde met wat de Nederlanders in Indie deden.
    De rol van de ‘textielbaronnen’en hun families werd lange tijd vanwege politiek-historische redenen ook niet netjes gevonden. Denk maar aan kinderarbeid en de onderdrukking van arbeiders.
    Door de langdurige economische groei konden in de regio echter wel grote steden ontstaan (met goede infrastructuur en mooie gebouwen) met tal van sociaal-culturele voorzieningen en onderwijsinstellingen. Dit gold evenzeer voor Indie.
    Maar in Tilburg zie je geen standbeeld voor een textielbaron, en in onze trots voor wat onze Hollandse vooorouders deden hoeven we opeens geen standbeelden op te richten voor zeg maar een JP Coen, Van Heutsz of Daendels.
    Maar in Tilburg zie ik ook meer mensen die geinteresseerd zijn in hun verleden, trots zijn op hun monumenten en vooral met een hoopvolle blik naar de toekomst. Helaas voor hen werkt de voetbalclub Willem II hieraan niet mee 😉

  68. Boeroeng zegt:

    een zinsnede van Rick was…
    “…..
    Toch gaan velen prat op hun indische identiteit, ook al behoort de bron van die cultuur tot het koloniale verleden
    …….”
    Voor mij is het geen kwestie van “prat” .
    De kwestie is betrokkenheid … betrokken zijn bij Indische mensen.. verwant zijn en verwant voelen…dezelfde eigen-aardigheden.. een gedeelde geschiedenis…
    Het is ook : je bent Indisch of je bent van Indisch afkomst… punt uit… dat zijn feiten. Wel of niet prat
    Niet prat zijn op een Indische afkomst omdat kolonialisme politiek fout is.. en dus is die afkomst op zich fout… dat soort niet-prat zijn is zelfverloochening… en helaas speelt dat mee.
    Onder de vlag van anti-kolonialisme een nieuwe anti-inlanderisme ?
    Het is net zo beperkend als een opvatting van …. Nederland was lang een dictatuur en een standenmaatschappij….een koloniale overheerser inclusief racisme met het in stand houden van slavernij.. en dus is de Nederlandse afkomst fout. ?

  69. Boeroeng zegt:

    een zinsnede van Rick was…
    “…..
    Toch gaan velen prat op hun indische identiteit, ook al behoort de bron van die cultuur tot het koloniale verleden
    …….”
    Voor mij is het geen kwestie van “prat” .
    De kwestie is betrokkenheid … betrokken zijn bij Indische mensen.. verwant zijn en verwant voelen…dezelfde eigen-aardigheden.. een gedeelde geschiedenis…
    Het is ook : je bent Indisch of je bent van Indisch afkomst… punt uit… dat zijn feiten. Wel of niet prat
    Niet prat zijn op een Indische afkomst omdat kolonialisme politiek fout is.. en dus is die afkomst op zich fout… dat soort niet-prat zijn is zelfverloochening… en helaas speelt dat mee.
    Onder de vlag van anti-kolonialisme een nieuwe anti-inlanderisme ?
    Het is net zo beperkend als een opvatting van …. Nederland was lang een dictatuur en een standenmaatschappij….een koloniale overheerser inclusief racisme met het in stand houden van slavernij.. en dus is de Nederlandse afkomst fout. ?

  70. Boeroeng zegt:

    een zinsnede van Rick was…
    “…..
    Toch gaan velen prat op hun indische identiteit, ook al behoort de bron van die cultuur tot het koloniale verleden
    …….”
    Voor mij is het geen kwestie van “prat” .
    De kwestie is betrokkenheid … betrokken zijn bij Indische mensen.. verwant zijn en verwant voelen…dezelfde eigen-aardigheden.. een gedeelde geschiedenis…
    Het is ook : je bent Indisch of je bent van Indisch afkomst… punt uit… dat zijn feiten. Wel of niet prat
    Niet prat zijn op een Indische afkomst omdat kolonialisme politiek fout is.. en dus is die afkomst op zich fout… dat soort niet-prat zijn is zelfverloochening… en helaas speelt dat mee.
    Onder de vlag van anti-kolonialisme een nieuwe anti-inlanderisme ?
    Het is net zo beperkend als een opvatting van …. Nederland was lang een dictatuur en een standenmaatschappij….een koloniale overheerser inclusief racisme met het in stand houden van slavernij.. en dus is de Nederlandse afkomst fout. ?

Laat een reactie achter op Henri Angsat Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.