Het verdriet van de indo {XI}


by Boeroeng

Blijf ik mezelf herhalen in dit thema ‘het verdriet van de indo’ ? Wil ik dat wel ?
Ik kom steeds terug op ‘erkenning als gelijke Nederlander met een eigen soort Nederlandse identiteit’ Is het verdriet van de indo niet meer ? Is er meer verdriet ? Heimwee, het verlies van indischschap … iedere generatie is  nog minder Indisch,.. de onvermijdelijkheid van die culturele zelfmoord ? (identiteitsvervreemding… hét nieuwe woord van 2009)…
Misschien moet ik meer schrijven over deze indo-worstelingen uit het verleden ? Werden Pieter Erberfelt en Gotfried van Daalen een mikpunt omdat ze indo waren ? Of werd van Daalen zo’n butcher met inlanderhaat omdat hij op de KMA  zich moest bewijzen tussen de pestende belanda-rijkeluizoontjes? Inlanderhaat en indohaat…. is dat niet hetzelfde in andere vorm?
Nou vooruit…. gewoon gaan.. dóóór maar…toch maar herhalen en weer iets in een historische context van 41-50, zoals eerder in  deze serie.

De stichting herdenking 15 augustus 1945 organiseert de nationale  Indië-herdenking te Den Haag. Jammer dat ook de webmaster namens deze stichting het klassieke foutje maakt op de website..
quote website stichting
“…Alle Europeanen, waaronder merendeels Nederlanders, worden geïnterneerd en militairen worden krijgsgevangen gemaakt. Duizenden overleven de slechte omstandigheden in de kampen niet. De Indische en inheemse bevolking blijft weliswaar deels buiten de interneringskampen….”

* Alle Europeanen ? Ik dacht toch dat een meerderheid van de Europeanen niet geinterneerd was . Maar blijkbaar is hier bedoeld de “echte” Europeanen en indo’s zijn niet “echt”. Misschien oordeel ik te hard en bedoelde de schrijver totok-Europeanen, maar het is niet de gewoonte dat zo voluit te schrijven… en het is ook een beetje not-done zo duidelijk de rasafkomst te profileren…. Kan zijn toch ?  En toch word de rasafkomst wel meegewogen in deze toepassing van het begrip Europeanen, maar het word niet hardop gezegd of geschreven. Weet Nederland wel voldoende dat een meerderheid van de Europeanen te Indië…van gemengde afkomst was ?

Eerder verscheen in deze serie ‘Het verdriet van de indo’:
deel I, {II}, {III}, {IV} , {V}, {VI}. {VII} , {VIII}, {IX} {X}

Dit bericht werd geplaatst in Boeroeng Pikirans, Het verdriet van de indo. Bookmark de permalink .

9 reacties op Het verdriet van de indo {XI}

  1. jack zegt:

    Permisi…mau numpang komentar,
    Ik denk dat als de ‘Indo taal’ maar blijven gesproken worden tot in de jongere generaties in Nederland, dan kan dat een van de middelen worden voor meer eenheid tussen de Indische Nederlanders in Nederland. Want zover dat ik het weet, maakt de taal soms eenheid.. Zoals bijvoorbeeld in Jakarta Manadonezen spreken zeker Menadonees met elkaar, evenals Batakkers die Bataks met elkaar spreken.. omdat het de band hechter maakt… We voelen dicht bij elkaar omdat we dezelfde taal spreken. Ik denk dat iedereen dat al weet.
    Dus waarom ook niet voor de Indo’s in Nederland om de ‘Indisch taal’ te blijven uitoefenen en te laten ontwikkelen. Met Indo taal bedoel ik niet Indonesisch, maar gewoon de taal waar vroeger voordat er Indonesisch was gebruikt werd door de Indo’s. Lijkt dus beetje op Engelse Singaporees ofzo. Dus gewoon die taal blijven laten spreken en ontwikkelen tot in de jongste generaties. Wie weet wordt het later erkend in Nederland als tweede taal, haha..waarom niet. Sorry als het lijkt op een kinderdenkwijze, want misschien ligt het niet zo simpel. Maar tja… wie weet kan het lukken.
    Terima kasih

  2. sigeblek zegt:

    Taal is 1 van de 3 basisvereisten om een volk te kunnen vormen.
    De andere 2 is land en een volk die een eenheid vormen.
    De vraag is welke taal moeten de Indische Nederlanders gebruiken ?
    Bedoel Jack de nu niet meer gebruikte Petjoh ?
    Die soms ook als “Maleis” , de pasar maleis werd gezien ?
    Het zou kunnen , dan is er tenminste 1 iets gemeenschappelijk .

  3. jack zegt:

    Volk is er toch… ja die Indische Nederlanders itu…
    Land.. ja negeri Belanda itu aja laah. Kan maksudnya ya dalam konteks di negeri Belanda itu, gitu loh, supaya Indische Nederlanders itu gak ngerasa tambah hari tambah hilang identitasnya di negeri Belanda, jadi ya itulah sebabnya makanya pemikiran ini wordt gemaakt voor in Nederland….
    Over de taal kan het ook misschien proberen met het uitvinden van een nieuwe vorm van Maleis. Taal die uitgevonden worden door alle etnischetalen, bijvoorbeeld Javaans, Soendanees, Madoerees, Bataks, Menadonees, oud Nederlands enz te verzamelen…dus gewoon woorden die bekend klonken bijvoorbeeld door Indo’s die in Medan geboren, ook in |Surabaya, Bandung enz. Alles wordt in een taal verzameld. De Indische Taki-Taki…ha ha

  4. Joty ter Kulve zegt:

    Inderdaad de tekst is voor de Nederlanders nu ,niet te begrijpen. Het moet naar mijn bescheiden mening luiden:
    ” Een deel van de Nederlandse onderdanen werden genterneerd in vrouwen- en mannen-concentratiekampen. Evenals andere Europeanen.
    De Nederlandse onderdanen van gemengd bloed(Indo’s) werden genterneerd naarmate meer dan 50% Indonesisch of Nederlands bloed door hun aderen vloeiden. ( heb ik dan niet mooi gezegd?)50% Indonesisch bloed, althans naar berekening van de Japanners , en je bleef buiten het kamp. Van 50 tot 100% bloed, vertrok je richting interneringskamp
    Zo kon het gebeuren dat wij drie kinderen naar het kamp moesten en Mam, Opa en Oma niet. De laatsten zijn toen vrijwillig met ons meegegaan. Opa is drie maanden later gestorven. Wij mochten hem niet begraven. Joty ter Kulve

  5. Peter van den Broek zegt:

    Myopie…..Na de film 2602 kan ik me er niet zo druk meer om maken maar ik wel het volgende kwijt: Kijk een master is alleen maar ingehuurd om zo’n website te maken en weet vaak uit onbenul niet waar hij mee bezig is en de Stichting 45 wordt verondersteld zijn werk te controleren. Dus niet.
    Aangezien in zo’n Stichting mensen zitten die HET hebben meegemaakt, kan ik me best indenken dat die, gezien de leeftijd niet goed bij hun hoofd of last hebben van verstandsverbijstering, maar wel een bezigheidstherapie zoals zo’n bestuursfunctie willen hebben. Soms zie je dan wel in dit geval wat Indisch over het hoofd.
    Daarnaast kunnen er mensen in de Stichting zitten die het niet hebben meegemaakt en ook nog eens weinig verstand hebben van Indische geschiedenis. Dan zie je, niet geremd door enige zelfkennis in die Stichting wel heel veel Indisch over het hoofd.
    Het opmerkelijke is in Nederland altijd dat Indische, dat bruine, in de Geschiedenis over het hoofd wordt gezien. Het is meer een structurele temporaire myopie geworden, die alleen vreemd genoeg sind de kolonien in NL voorkomt.
    En die Stichting Herdenking 15 Augustus 1945 , wie en wat vertegenwoordigt die Stichting eigenlijk? Gezien de website herdenkt die de bevrijding van de Echte Nederlanders. De ander, Nieuwe Nederlanders zijn nog steeds aan hun bevrijding bezig (om bevrijd te worden van deze weerzinwekkende flauwekul).
    Dat die Stichting nog overheidssubsidie krijgt is een gotspe.

  6. Peter van den Broek zegt:

    Telor Busuk: Ik heb uit nieuwsgierig de website van die Stichting bezocht nu blijkt die pleb-site door echte amateurs in elkaar gefroebelt te zijn:
    Ik lees:
    De Nederlandse regering in ballingschap verklaart op dat moment als bondgenoot van de Verenigde staten de oorlog aan Japan..
    Ik heb in een ander verband die oorlogsverklaring op nagetrokken en wat blijkt: Een dag na de aanval op Pearl Harbor, verklaart de regering van Ned.Indie Japan de oorlog, nog voordat de VS dat heeft gedaan. De oorlogsverklaring werd voorgelezen door de toenmalige GG. Dus niks regering in Ballingschap.
    Daarnaast wordt op de website over de Russisch-Japanse oorlog gesproken waabij Japan in 1905 in bezit van Mantsjoerije komt. Volgens de Stichting wordt Japan daardoor gelijk op de wereldkaart gezet. Ik ben weliswaar gen expert maar weet iets van geschiedenis en in het bijzonder wat van Krijgsgeschiedenis af. De geschiedkundige betekenis van de Japanse overwinning is dat voor het eerst in de moderne Zeekrijgsgeschiedenis (de oorlog werd vnl op zee uitgevochten)een Oosterse Macht (Japan) een Westerse macht (Keizerrijk Rusland) op zee overwint.
    Voor de Stichting was de Japanse aanval op Pearl Harbour een groot succes, Ik ben weliswaar geen expert maar weet wat van Maritieme Geschiedenis (op het KIM struinde ik wel wat door de boeken) en voor de Japanse opperbevelhebber Yamamoto was de aanval een mislukking, geen der Amerikaanse vliegkampschepen werd vernietigd, het vliegkampschip zou het nieuwe wapen zijn in WOII, dus Japan had bij voorbaat verloren.
    Ik heb de prut-site heel vluchtig doorgelezen en de meest in het ooglopende en irritante missers aopgesomd. Hiermee wil ik alleen maar aangeven dat de website op weinig professionele wijze en op een wel heel oppervlakkige en kdomme manier, zonder geen enkel geschiedkundige criteria, is opgesteld. Wie kan zo’n verhaal serieus nemen.
    Wat mij verder opvalt is dat het woord INDISCH EUROPEAAN veelvuldig wordt gebruikt , zonder dat aangegeven wordt dat dit veelal Indische Nederlanders betreft of of duidelijker gesteld Indischen met een Nederlandse Nationaliteit. Natuurlijk ontbreken dan aantallen want het koloniale beeld wordt wat anders als we over meer dan 170.000 Nederlanders praten. Door de volledigheid der aantallen begrijp je gelijk wat wel en niet belangrijk is, ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier sprake is van koloniale manipulatie, juridisch gezien onrechtmatige daad art. 1401 BW
    Weer blijkt dat een verhaal door de neokoloniale bril is geschreven waarbij op vernederende wijze de Indo-Europeaan, dwz Indische Nederlander leterlijk en figuurlijk onder het pseudo geschiedkundig tapijt wordt geveegd. Het verhaal doet geen recht aan de plaats die de Indische Nederlander in de koloniale geschiedenis verdiend.
    Het verhaal bevestigt alleen maar dat in Nederland nog een publieke discussie, een postkoloniaal debat ontbreekt.
    Ik eis dat de stichting haar website, rekening houdend met de plaats die de Indische Nederlanders in de geschiedenis verdiend, waarheidsgetrouw aanpast.

  7. Telor Pedis zegt:

    Telor Busuk? (verrot ei)
    Burung, fair play, he? Ik dacht dat beschimpen van reagerende mensen hier dan ook niet thuis hoort. Heb trouwens niets met die site te maken. Dus weer zo’n losse flodder van deze meneer.

  8. Nelly zegt:

    Uw naam …”naam” is Telor Pedis, die zie ik nergens staan in het bericht van Peter. Dus u hoeft zich niet aangesproken te voelen.
    Volgens mij, als ik ’t goed lees, is zijn reactie puur gericht naar de stichting herdenking, en gaat over de inhoud van hun site.
    Graag ontopic nu, anders…
    tutup saja.

  9. Peter van den Broek zegt:

    Ik zou eigenlijk met rotte eieren (vandaar telor busuk) willen gooien naar die Stichting, maar dat lijkt me niet fair.
    Ik schrijf aan hun maar een briefje in gekuisde vorm(nou ja gekuisd is een groot woord). Zoals Lilian Ducelle zegt; incasseren en heel hard en precies terugmeppen. Alsof de koloniale oorlog niet is afgelopen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.