Poll Wilders

We hadden een opiniepeilinkje..

Is Geert Wilders indo ?
Van de 100 stemmers zeiden

Ja  ……38
Nee …. 38
Weet ik niet …  24

Er waart een gerucht door het gansche land. Geert Wilders zou indo zijn.. Het gerucht blijft terugkomen, maar niemand weet er het fijne van. Wijselijk houdt de man zelf zijn mond. Hij wilt niet de publieke focus op zijn familie zetten, voordat je het weet vallen de bedreigingen bij hun in de brievenbus.
Is Geert Wilders Indisch? Ik denk van niet. Hij zegt er zelf niks over, behalve dat hij ooit iets mompelde dat lekker Indisch eten zijn voorkeur is. Hij heeft 3 Hollandse grootouders. 1 opa is naar Indië gegaan en trouwde een Indisch meisje. Een dochter werd in 1933 te Soekaboemi geboren en het gezin is in 1934 naar Nederland gegaan. Hier groeide zij op en werd de moeder van de man die islamieten wilt uitbannen.
Oma lijkt van beide zijdes van gemengde afkomst te zijn, maar niks is absoluut  zeker. Haar oma van vaderskant was een Goldman, van die notabele familie begin 19e eeuw. Haar moeder weer was geadopteerd in 1807 te Malakka door een engelsman. Moeder is onbekend.  In de Indische genealogie betekenen deze gegevens vaak dat de moeder aziatisch is. (mogelijk een slavin in dit geval). De opa van oma was ook een geadopteerde zoon te Soerabya in 1835 en meer informatie over de moeder ontbreekt eveneens.  Oma was vermoedelijk indo en dus haar kleinzoon Geert ook. ..
Blauwvogeltje

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

63 reacties op Poll Wilders

  1. Blauwvogeltje zegt:

    Iemand mailde me vandaag dat die onbekende voormoeder van 1835 toch wel bekend is. Ze was inderdaad een Indonesische vrouw.

  2. Joty ter Kulve zegt:

    Is het relevant of Wilders “Ïndisch” is? Wat relevant is, is dat zijn Indische Oma hem dus nooit verteld heeft over de discriminatie ,die sommige( vele) Indische mensen aan de lijve hebben ondervonden.In dat tijdperk heerste de meningL ” White is beautifull” Je bent pas iemand als je bent en denkt zoals ik een witte belanda.
    Het is zielig en pathtisch als je anno 2009 nog zo denkt. Indische mensen weten wel beter. Indische mensen zijn wereldburgers geworden door de harde werkelijkheid. W.J. ter Kulve-van Os.

  3. Ricardo Bos zegt:

    Wilders een indo? Dus de man heeft moslimgenen! Zo ken ik nog een niet nader te noemen Jodenhater, -vervolger en -slachter (AHa!) van wie wordt gezegd dat zijn vader een buitenechtelijk kind is van een rijke jood. Wilders is interessant psychotherapeutisch materiaal.

  4. Gina Vodegel zegt:

    http://www.pentalpha.nl/Meijer.htm
    Stamboom familie van Wilders. Met foto’s.
    http://archieven.blogspot.com/2008/03/kwartierstaat-geert-wilders.html
    Ah, de discussie hier rondom Wilders en zijn Indische genen is nog vrij recent. Gelukkig maar, want ik heb pas vorige week ontdekt dat wat er volgens mij niet klopte als ik naar hem keek op foto’s (oppervlakkig beschouwd dan hihi), door deze kennis plots als weerbarstig kraanwater in de botol tjebok stroomt. Toch is dit al veel langer bekend, zo blijkt uit diverse links op het net.
    Enerzijds is het helemaal niet relevant of ie Indisch is of niet, anderzijds wel, want nu hebben Indische mensen iets meer reden en wellicht de juiste bezem achter de deur om zich met oelekan en tjobeh te verzetten tegen zijn verwerpelijke manier van doen en denken.
    Anja Meulenbelt plaatste op haar weblog een stuk over Anton Zijderveld (71) die zijn lidmaatschap van het CDA opzegde omdat zijn partij overwoog met de PVV en Wilders in zee te gaan, wat hij terecht een zeer griezelig idee vond. Ook vond hij dat het begrip “allochtoon” eindelijk eens verbannen zou moeten worden en dat begrippen als multicultureel de lading, of liever gezegd, de realiteit beter dekken! De arme man zal in navolging van een Dries van Agt en oud-ambassadeur Jan J. Wijenberg hoogstwaarschijnlijk in bepaalde kringen worden afgeschilderd als seniel en antisemiet, louter omdat ook een Zijderveld genoeg heeft van de islamfobie en hoe dit zich als een olievlek over Nederland en zelfs de politieke gelederen verspreidt.
    Van Agt en Wijenberg komen dan ook nog eens op voor de onderdrukte Palestijnse bevolking die in Gaza en de Westbank zoveel vrijheid en basale mensenrechten moeten ontberen.
    Terug naar Geert Wilders, de Indische jongen uit Venlo (ook dat nog, Indisch en uit Limburg, 5 dagen jonger dan ik, driedubbele redenen om me rot te schamen hahaha) die zoveel ophef in het kleine Nederlandje veroorzaakt.
    Interessant psychotherapeutisch materiaal? Hm, in zekere zin wel omdat hij op zoveel fronten enorm verknipt lijkt te zijn en een gewisse ongerijmdheid uitstraalt. D’r klopt niks aan die man. Zijn uiterlijk niet, zijn gedachtegoed niet. Het klopt gewoon niet.
    En nu maakt hij, als je het op de spits wilt drijven, ook nog de goede Indische reputatie te schande. Schande!! 🙂 Zijn familie en moeder kunnen er uiteraard weinig aan doen, ongeacht of hij wel dan niet Indisch zou zijn, Wilders blijft van twijfelachtig allooi.
    Probleem is ook dat de media er als een dolgedraaide stier op afrent, hoe meer Wilders weigert op televisie te verschijnen, hoe harder ze hem willen “hebben”. Iedere vorm van aandacht is eigenlijk aandacht teveel. Wellicht ook hier, in de Indische buurt 🙂
    Maar misschien ook niet. Want ook al is niet iedere Indo over dezelfde ‘konde’ te scheren, it may take one to analyse one! Er zijn zoveel verschillende Indo’s, met Nederlands-Chinees-Duits-Frans-Spaans-Portugees etc etc bloed, er zijn Indo’s die van glimmende auto’s houden en schreeuwerige kleuren, er zijn Indo’s voor wie dat allemaal niet hoeft, gewoon onopvallend je boodschappen doen bij de toko en verder in alle bescheidenheid je leven leven… zo zijn er ook Indo’s die niet opvallend Indo zijn en toch in beeld, zoals een Sandra Reemer die alleen door Jos Brink’s liefkoosnaampje “kroepoekje” publiekelijk geduid werd vanwege haar achtergrond. Maar verder nooit “omdat ze Indisch is”, zoals ook Jos Brink nooit “omdat hij homo was.”
    In hoeverre is de Indische herkomst van Wilders dan relevant?Wellicht een leuke opdracht voor de Indische gemeenschap om dit te onderzoeken. Of in ieder geval voor lezers van Indisch4Ever.
    Gisteren las ik ergens een reactie die me vreselijk deed lachen!
    Over wat je met cabe rawit kunt doen…

  5. Blauwvogeltje zegt:

    De Indische afkomst van W. is niet zo bar relevant, maar Indischen willen dit wel weten (net als de rest van Nederland).
    Maar misschien is het relevant om te kunnen begrijpen waarom hij zo’n malle islamietenslayer is geworden ?
    (zoals iemand in dit topic al suggereerde: )
    Er is een theorie:
    De man poetst zijn donkere afkomst weg, dat zie je aan zijn haarstijl..
    Hij conformeert zich verbeten aan “hou Holland blank en westers”
    Ik noem het overassimilatie..
    Maar is dat een goede verklaring ?
    Of is ie gewoon een oudhollandse hork met xenofobe neiging,niet in staat tot relativering, laat staan tot vrede sluiten met de gekozen vijand ?

  6. Cap van Balgooy zegt:

    Wat maakt het nu uit of Wilders een Indo is of niet. Als ik de aan- en opmerkingen zie van Joty en Gina of zijn het analyses, dan geef ik Nederland geen kans. Jullie zullen het wel merken. Wilders heeft het gezien maar pakt het verkeerd aan. Ook alweer niets nieuws,Nederlanders hebben altijd achter het net gevist.
    Iemand zei eens:”Wil je vrede, begin met oorlog”
    Cap uit het verre Westen.

  7. Mas rob zegt:

    Beste Cap van Balgooy,
    Die uitdrukking heeft een heel lang leven. Het is een Romeins spreekwoord uit de klassieke oudheid. Herkomst is waarschijnlijk Grieks.
    “Si vis pacem, para bellum”
    “Indien gij vrede wilt, wees dan voorbereid op oorlog.”

  8. Tjalling zegt:

    ’t is inderdaad wat vreemd dat Wilders met zijn deels indische afkomst zo’n aanval doet op mensen van buitenlandse afkomst. hij die zelf nederlands nationalistisch schiet op mensen die van elders komen. nu is hij zelf deels tweede generatie allochtoon.
    hij verdoezelt dit met zijn grote geblondeerde haardos. Het vreemde is dat hij profiteert van het fatsoen van zijn tegenstanders, die niet net als hij met racistisch geschut aan wensen te komen. En ook niet zoals hij het onfatsoen hebben te zeggen dat iemand ‘knettergek’ is.
    Maar gestoord (knettergek) is het toch wel om als indo zo blond en blank te willen overkomen in rabiate taal en uiterlijk. dus moeten indische nederlanders die niet van racisme kunnen worden beticht deze confrontatie aangaan. zijn zijn de aangewezen figuren om dit taboe te doorbreken (vind ik)

  9. Maureen zegt:

    Los van de hele discussie of Geert wel of niet een indo is en zoja, So what? Ik ben zelf een echte Indo en ik ben toevallig ook anti-extremistische moslims. En wie is daar niet tegen? Of vind je het niet erg dat je in een tram zit waar een bom in ontploft?
    Ik snap niet dat iedereen discriminatie en anti-extremistische moslims telkens in verband wordt gebracht.
    Vermoeiend dat mensen gewoon niet durven te zeggen wat ze vinden. Eromheen draaien… ja dat helpt.
    Succes.

  10. Harry zegt:

    Het punt is dat Geert niet alleen tegen extremistische moslims is maar hij is eigenlijk tegen alle moslims. Daarbij gebruikt hij een methode die gevaarlijk dicht in de buurt komt van wat de nazi’s en vergelijkbare groepen gebruikten en gebruiken in hun hetze tegen de joden. Daarmee wil ik moslims niet met joden vergelijken in deze. Het is irrelevant of hij zich daarvan bewust is of niet maar je ziet dat het in bepaalde kringen wordt overgenomen en verandert in iets wat steeds explosiever wordt. Het is nu juist dat mensen tegenwoordig wel durven te zeggen wat nog niet zo lang geleden als afkeurenswaardig gold. Wat het in feite nog steeds is. Men doet of Wilders een recht-door-zee voorvechter is, een sterke man, zo men wilt, maar als je zijn acties volgt dan wordt al snel duidelijk dat het een nogal achterbakse, min mannetje is. Hij gaat het echte debat uit de weg, ik mag hopen dat hij de weg van zijn voorgangers, boer Koekoek en de LPF opgaat.

  11. Maureen zegt:

    Dat Geert niet helemaal zuiver is, is van 50 meter afstand te zien. Hij zaait haat en met name bij mensen met weinig algemene kennis/scholing.
    Ik snap alleen het verband Indo en rascistisch niet. Als je het provocerende gedrag van de Nederlandse moslims – wat een begrip is- afkeurt ben je niet rascistisch. Het gaat echt om de acceptatie van simpel ongewenst gedrag door wederom weinig algemene kennis/interesse in het land waar je woont. Dat het geloof hierbij misbruikt wordt (door invloed van machtige figuren zoals imams) is ook een feit.
    Extremisme is (zelf)moord en ontstaat uit een secte- door secteleiders als
    doorgedraaide imams. We weten allemaal hoe een secte werkt.
    Het is te hopen dat het van generatie naar generatie verwaterd. Het onderwijs speelt hier een grote rol in.

  12. Harry zegt:

    Ik denk dat je de koppeling tussen provocerend/onacceptabel gedrag en welke groep dan ook niet moet maken. Het is dus als je slecht gedrag van wie dan ook afkeurt ben je niet racistisch. “De” Nederlandse moslims als 1 homogene groep bestaan niet. Het geloof is door de geschiedenis heen een instrument geweest om de massa’s te besturen/bespelen. Dat aspect is niet iets wat alleen de Islam heeft. Naast haat-zaaiende imams zijn er ook kinderverkrachtende pastoors tenslotte. Ik denk dat het tijd wordt voor ons allen om ons op onacceptabel gedrag zonder aanziens des persoons of groep te richten.

  13. Maureen zegt:

    Inderdaad kan de koppeling moslim provocerend niet over 1 kam geschoren worden. Maar bij de reclame voor Wilders gaat het juist om de moslimgroep die wel provocerend gedrag vertoont en aanslagen voorbereid. Dat hij liever wil dat met deze groep alle moslims verdwijnen is onrealistisch en inderdaad discriminerend.
    Ik laat het ook maar liever hierbij. Ik ben trots op mijn Indo-zijn en weet dat mijn ouders er alles aan hebben gedaan om zich in Nederland aan te passen. Ook zij waren niet bepaald welkom.
    Maar met mijn reactie wil ik mijn mening geven over dat onze voorouders niet vergeleken moeten worden met de gastarbeiders uit de gebergten. Als je enig idee wil hebben hoe het leven daar is (nog steeds), is de film Babel een echte aanrader.
    Je vraagt je dan werkelijk af waarom deze mensen uit hun roots zijn getrokken.

  14. John zegt:

    De deining rond de Indische afkomst van Geert Wilders is terug te voeren op een boek van een Indische antropologe dat een jaar geleden is verschenen en dat niet of nauwelijks publiciteit heeft gekregen. Publicitair gezien, is de ontstane commotie in die zin succesvol dat haar boek (eindelijk?) in de schijnwerpers staat. Hoewel het doel nimmer de middelen behoort te heiligen, ontstaat er nu wellicht (hopelijk?) voldoende aandacht voor de vraag: waarom zijn de repatrianten uit Nederlands Indie nimmer schadeloos gesteld door de Nederlandse regering, terwijl in alle ons omringende landen die belangen wel zijn gehonoreerd voor alle repatrianten uit de voormalige kolonieen?

  15. Anoniem zegt:

    Maureen schreef :
    Je vraagt je dan werkelijk af waarom deze mensen uit hun roots zijn getrokken.
    ……………………..
    Als je over de oude gastarbeiders hebt zijn ze in Nederland gekomen door omstandigheden , door armoede en omdat de Nederlanders toen goedkope arbeidskrachten nodig hadden voor ongeschoold werk waar de autochtone Nederlanders hun neus ophalen.
    De Indische Nederlanders hebben een andere redenen om naar Nederland te gaan , in het bijzonder wegens politieke redenen.
    Ook hebben ze andere achtergrond dan de andere migranten .
    Mij interesseer ook niet of Wilders een Indo man is of niet.
    Ook zijn politieke ideeen .
    We moeten afwachten of Nederland (of een deel van de kiezers) hem aan de macht kan en wil helpen.
    Mocht het zo zijn , dan is het bewijs dat er democratie is in Nederland.
    Of hij wel deugt of niet , of Nederland hem (en zijn vereniging) verdient is een andere zaak.
    De tijd zal ook leren of Nederland haar medeburgers met andere huidskleur en geloof dezelfde rechten en bescherming wil bieden.
    Als Moslim , (bruin) gekleurde Indonesier (buitenlander) volg ik met belangstelling de discussies over Wilders en zijn link met Indonesia.

  16. Anoniem zegt:

    Maureen schreef:
    Als je het provocerende gedrag van de Nederlandse moslims – wat een begrip is- afkeurt ben je niet rascistisch.
    ……………………..
    Dat kan je zeggen .Dat is ook zo .
    Aan de andere kant heb ik bijna of nog nooit in een krantenartikel kunnen lezen gelezen wat het geloof van een verdachte crimineel werd vermeld.
    Door elke keer het geloof te vermelden (soms ook alleen het geloof) is men bezig te stigmatiseren .
    Of zie ik het verkeerd?

  17. sigeblek zegt:

    Oeps ,2 X foutjes.
    De vorige 2 reacties zijn van mij .
    Ma’af .
    Heb geen bril op.

  18. Adinda zegt:

    Lees de groene amsterdammer over Wilders z’n Indische afkomst. Het artikel is van Lizzy van Leeuwen. “Wreker van zijn Indische grootouders”

  19. Harry zegt:

    sigeblek schreef:
    “Door elke keer het geloof te vermelden (soms ook alleen het geloof) is men bezig te stigmatiseren .”
    Helemaal eens. De grap is als men schrijft Geert Wilders gebruikt is extreem rechts dan ben je hem aan het demoniseren. Geldt dus niet voor de Islam. Hij roept dat 2 paspoorten eigenlijk niet kan maar als iemand over zijn vrouw begint die dat w.s. ook heeft dan is hij boos. Democratie prima, maar laten we niet vergeten dat Hitler ook democratisch gekozen was in eerste instantie. Ik begin steeds meer voor een meritocratie te voelen: je krijgt pas macht als je bewezen hebt dat je kan denken.

  20. Harry zegt:

    … en een grote algemene ontwikkeling hebt met de daarbij horende beschaving, moraal en integriteit.

  21. Boy Victor zegt:

    Ik hoor vaak van kinderen uit Indische families dat ze beleefder, stiller en keuriger moesten zijn dan goed voor hun zelfvertrouwen was. Inzet was om geaccepteerd te worden door de Hollanders.
    Ook ik ben opgegroeid in een Indische familie.
    Met lekkere hapjes werden de Hollandse buren verleid.
    Oost Indisch doof moest ik zijn voor de rasistische grapjes. Want we wilden toch zo graag bij horen, Niet klagen maar slikken. Assimileren moesten we, een woord dat je nu niet meer hoort, maar toen voor veel Indische mensen een actueel werkwoord was.
    Wilders laat zien dat hij erbij hoort, door zich bovenmatig te verzetten tegen tegen alles was anders is.
    Een sublimering van zijn ingeprent minderwaardigheids complex. Snijdt het hout ? Zeg jij het maar? Nu mag het.

  22. Harry zegt:

    Zo zie je maar weer hoe verschillend men op kan groeien. En dat is maar goed ook. Opgroeiend in een Zuidhollands dorp kregen wij kinderen twee richtlijnen mee: altijd met 2 woorden spreken tegen volwassen, en op de bek rammen als we uitgescholden werden. Aangezien men hier zoiets had als “eerlijk vechten” en wij dat concept niet kenden en er ook geen interesse in hadden, was het fysieke overwicht van de plaatselijke pestkoppen snel gekompenseerd door een welgemikte schop in het kruis of tegen de schenen. Ouders wier kinderen wij op die manier hadden “behandeld” en aan de deur verhaal kwamen halen werden afgewimpeld met “dat zoeken die kinderen onderling maar uit. Daar bemoei ik me niet mee”.
    Het woord “assimileren” leerde ik pas later kennen m.b.t. tot de gastarbeiders en andere latere migranten. Er viel, wat ons betreft, ook niet zo veel te assimileren, want ons referentiekader was van meet af aan Nederlands en Nederlands onze eerste taal. Wij moesten ons alleen realiseren dat in Nederland (toenertijd waren het de jaren vijftig), wij gezien onze exotische uiterlijk, twee maal meer dan onze blanke landgenoten ons best moesten doen. Dat was een gegeven.
    De buren hadden we voor ons eigen vermaak kennis laten maken met de eigen gemaakte sambal van mijn vader. Kortom, ons minderwaardig voelen was zeker niet aan de orde.Oostindische doof voor onwelgevallige bijvoegelijke en zelfstandige naamwoorden ook niet. Wel Oostindische klappen en schoppen.

  23. Maureen zegt:

    Met provocerend gedrag van de Marokanen heb ik het niet over criminaliteit. Het is maar net wat je eronder verstaat. Ik vind zelfs het hard spreken van een andere taal in de tram provocerend overkomen. En ook dat vrouwen hun haar bedekken, terwijl het lichaam sexy strak gekleed wordt en gezicht gesminkt.
    Met provocerend gedrag bedoel ik het duidelijk niet bij ‘de rest’ willen horen en agressie uitlokken door de confrontatie telkens aan te gaan.
    Het idee hierachter zal vast ook het zich niet geaccepteerd voelen horen. Ook al zijn we generaties verder….
    Whatever, de poll dwaalt nu af. Wilders is indo en ik denk dat hij er op zijn manier ook trots op is. Los van zijn verdere ideeën over de samenleving.

  24. Harry zegt:

    Ik begrijp niet echt waarom het spreken van een andere taal – al dan niet hard – provocerend zou zijn. Het lijkt me juist het debiteren van allerlei schunnigheden of vloeken – ik noem maar iets – in een taal die de omgeving kan verstaan eerder provocerend. Voor de rest is eerder puberaal gedrag van die jonge Marokkaantjes waarin ze zich niet anders gedragen dan andere pubers. Ik kan me de tijd nog herinneren dat ik als puber met andere pubers (niet zelden andere pubers met een Indische achtergrond) ons ontzettend vervelend konden gedragen in het openbaar. En ja, dat was provocerend. We waren toen belust op een knokpartijtje.

  25. Maureen zegt:

    Tja Harry, jij denkt duidelijk in de meeste gevallen anders over dit onderwerp dan ik. Misschien heb je meer levenservaring? Ik ben begin 30… En ik ben een beetje een zwartkijker door nare ervaringen. En door mijn leerkrachtervaring op een zwarte school weet ik ook hoe het met de jeugd – DE TOEKOMST – vergaat ik maak mij hier zorgen over mijn kinderen.
    Enfin, wij zullen het hierover misschien nooit eens worden. Onder andere het hardop (storend) spreken vind ik wel provocerend gedrag. Het is een zwakke machtige uiting. En schunnig? Nee eerder beledigend en kwetsend is het juist meestal wel. Toevallig versta ik ook een aantal Arabische woorden… En natuurlijk zijn er ook Nederlandse asootjes. Maar toevallig kom ik die nooit tegen in de tram! Misschien reizen zij met de bus? 😉
    Nogmaals, met provocerend heb ik het niet over de extremisten of terorristen. Die vallen juist niet op.

  26. IndoRoy zegt:

    Ik weet niet waar u woonachtig bent heer Harry, maar ik reis regelmatig met de metro in Rotterdam en wat ik daar bij elke reis meemaak is geen puberaal gedrag. Provocerend,onbeschoft en zegt er maar niets van/over of je kunt gelijk een klap op je bek krijgen.

  27. Harry zegt:

    Het lijkt me dat de orde handhaving in die contreien behoorlijk te wensen over laat. Ik reis regelmatig met de trein als forens en heb dat soort dingen (nog) niet meegemaakt. Wel hard pratende Nederlandse aso’s met hun mobieltje in een stilte coupe. Daar zeg ik dus wel wat van als het me stoort.
    Maar ik begrijp dat in Rotterdam e.o. het een en ander uit de hand is gelopen. Ik heb zelf vele jaren in Rotterdam gewoond en ik herinner me dat hermandad twee gasten van de trap van de Mac op de Coolsingel afgooide. Die waren namelijk met hamburgers aan het smijten in de zaak. We hebben toen geapplaudisseerd. Maar dat is lang geleden.
    Nu is blijkbaar lamlendigheid troef.
    @Maureen – ik ben dik 50 plus en ik denk over enige levenservaring te beschikken. Ik heb al veel van die groepen voorbij zien komen: eerst waren het de “tropenzonen”, toen kwamen de Suri’s en Turken, nu zijn het die k*tmarokkanen en Antillianen. Wie volgt? Ik geloof dat je het je op het slechte gedrag moet concentreren en niet aan een bepaalde groep moet koppelen. Hoe verleidelijk dat ook is. Ik weet dat er altijd en overal een groep is die het verziekt. En die moet gewoon keihard worden aangepakt. Geen gezeur met allerlei projectjes. Een grens trekken en als men er over heen gaat opsluiten en de sleutel weggooien. Men moet onder ogen zien dat er nu eenmaal altijd een groep zal zijn die niet te redden is en die men af moet schrijven.
    Duidelijk en consequent zijn.Een voorbeeld: ik ken een school waar men de regel hanteert: er is geen excuus voor te laat komen. Dat betekent ook al heeft men een geldige reden (een echte lekke band, of de brug stond echt open) voor het te laat komen, het niets uit maakt. Er volgt altijd een sanctie. In dit geval de volgende dag vroeg melden bij de concierge voor corvee. Als men te vaak te laat komt volgen er hardere sancties. Het gevolg is dat te laat komen weing voorkomt.
    Wil men helemaal niet deugen dan wordt men uit de samenleving verwijderd. Ik hoor het argument van grote aantallen en hoge kosten al, maar als men van meet af aan consequent toepast blijft die groep die je als het ware doortrekt beperkt. Maar het begint met een rechtvaardige samenleving en die krijg je niet als je op het wangedrag van een paar de naam van een hele groep plakt.
    Provoceren en onbeschoft zijn is puberaal. Kijken tot hoever je kan gaan is puberaal. Dat is dus erg ver in de metro van Rotterdam.

  28. Maureen zegt:

    Mooie speech 😉 maar je hebt mij niet echt kunnen overtuigen. Hoeft ook niet, ieder zijn eigen mening toch?
    Je bekijkt het een stuk luchtiger dan ik, maar dat komt doordat je er niet dagelijks mee wordt geconfronteerd gok ik.
    Ik denk dat de Koningin zich ook niet druk maakt in haar paleis. En haar onderdanen (ministers) aan zet in deze samenleving ook niet.
    Dus… Misschien moet ik ook maar heel rijk worden. Maar hoe???

  29. Anoniem zegt:

    En puberaal gedrag kan provocerend zijn, maar provocerend doen is niet puberaal per definitie.

  30. harry zegt:

    Klopt, ik word er niet dagelijks mee geconfronteerd. Bijna nooit eigenlijk. Zorg ik wel voor. Maar ik weet, denk ik wel, wat je bedoelt. Mijn broer zit in het onderwijs in die contreien en ik ken de verhalen. Ik zeg dan: doe er wat aan of zoek iets anders als je niet kan of wil. Klagen of anderen de schuld geven is zinloos.
    Even parafraserend: veel van die vervelende gasten zijn van Marokkaanse afkomst of iets dergelijks, maar niet alle Marokkanen zijn vervelende gasten.

  31. Maureen zegt:

    Nee natuurlijk gaat het hier niet om alle Marokanen. Maar ik heb toch liever niet dat mijn dochter er mee thuis komt later… En daar ben ik niet de enige in helaas.
    Ook al zijn ze als kind zo aangepast aan de westerse cultuur, na of in de pubertijd kan het omslaan doordat ze niet een duidelijke plaats hebben. Hun vaderland en cultuur/geloof/ gewoonten/ eer aan afkomst etc. speelt een (te) grote rol in hun uiteindelijke IK. Wat dus de nodige integratie/gevoel voor NL belemmert bij de meesten.

  32. Martin E. C. Roos zegt:

    Mas Rob “ Die uitdrukking heeft een heel lang leven. Het is een Romeins spreekwoord uit de klassieke oudheid. Herkomst is waarschijnlijk Grieks.
    “Si vis pacem, para bellum”
    “Indien gij vrede wilt, wees dan voorbereid op oorlog.”
    Deze uitspraak over krijgsdienst lijkt me te corresponderen met de eveneens niet zo onbezorgde visie van uit de christelijke (Indische) hoek. Bavinck: “Er kunnen voor een volk tijden aanbreken, waarin geen andere uitweg dan de oorlog overblijft. [……] De Regeering die in zulk geval hare onderdanen niet tot den strijdt opriep, zou het bewijs leveren, dat zij onbekwaam was voor de taak,…].”
    Augustinus en na hem vele anderen maakte onderscheid tussen rechtvaardige en onrechtvaardige oorlogen. Zoals J.J.C. van Dijk (1928). Van Dijk weet uit de profetische rede en de ‘teekenen’ van Christus de volgende woorden te distilleren: “[..] Dat leidt niet tot fatalisme, want het wil allerminst zeggen, dat we niet zouden moeten streven naar het beperken van de oorlogen; integendeel. Steeds blijft de eisch gelden, dat we den strijd mogen en moeten aanbinden [……].’ Zelfs in het Nieuwe Testament wordt de krijgsdienst niet afgekeurd. De oudere Indische generatie is met de bijbel in Indië/Indonesië ‘opgegroeid. Door zending en missie werd toch elke erkende Indo gedoopt!
    Ik geef slechts twee voorbeelden tot verdere ondersteuning van de ‘christelijke’visie van GW. (Math. 8 : 10; Luk. 7 : 9) Geen woord van afkeuring sprak Jezus daarbij over de krijgsdienst. We vinden, wederom volgens Van Dijk juist “ten teeken dat men op vervolging en strijd bedacht moet zijn.’ (Luk. 2 : 36) Ik eindig met de zogenaamde christen Colijn (ARP, later opgegaan in het CDA. Colijn leidde voor de tweede wereldoorlog vier kabinetten) en de hedendaagse ‘christelijke’ visie van GW: “Van iedere nationale voelende partij mag worden verwacht, dat zij er niet voor terugdeinst haar inzicht in het nationale belang tot gelding te brengen,[ …]”

  33. Harry zegt:

    “Maar ik heb toch liever niet dat mijn dochter er mee thuis komt later…”
    Weet je, een bijna identieke uitspraak kreeg ik eens van een vader met wiens dochter ik iets had in die goede zeventiger jaren. ‘Ik discrimineer niet, maar ik heb toch liever…’. Hij zei zelfs letterlijk tegen z’n dochter: het kan me niet schelen met wie je thuis komt, als het maar geen Indo is. Kortom, niets nieuws onder de zon. Alleen de poppetjes veranderen.
    Van de befaamde violist Theo Olof hoorde ik onlangs de wens: verlos de mensheid van haar domheid. Daarop zou ik aan willen vullen: …en geef haar een langer geheugen.

  34. Maureen zegt:

    Ja, hahaha dat klopt. Dat weet ik heus wel van de verhalen van mijn ouders. En die zijn veel ouder dan jij bent. Ik ben tenslotte ook niet met een belanda getrouwd.
    Voor mij mag je de Indo’s echt niet vergelijken met de gastarbeiders en hun nabestaanden. Ik vind dat zelfs beledigend.

  35. Harry zegt:

    Als je het beledigend vindt dat men de Indische mensen (Indo’s) met de latere immigranten vergelijkt, zeg je eigenlijk dat ze iets verachtelijks zijn. Dat lijkt me nogal wat. Wat zegt dat over wie?
    Ik beoordeel mensen op hun gedrag en niet op hun afkomst of achtergrond. Maakt het leven meer eenvoudig.

  36. Maureen zegt:

    Tja dat zegt inderdaad iets over hoe ik erover denk. En ik weet wel bijna zeker dat zij dat andersom ook niet wensen. Wij zijn tenslotte geen Allah gelovigen/onrein. Whatever…
    Maar je hebt gelijk dat het leven makkelijker is als je je niet druk maakt. Maar dan moet je er ook niet mee geconfronteerd worden. Helaas gebeurt dan in mijn geval regelmatig. En als onreine ongelovige vrouw kan ik maar beter mijn mond houden. En tja dan maar klagen op dit forum… Is ook niet goed, dat weet ik.
    Ik ga nu fris het weekend in en laat dit poll achter me. Succes!
    Het ga jullie goed!

  37. sigeblek zegt:

    “Wij zijn tenslotte geen Allah gelovigen/onrein” .???

  38. Harry zegt:

    Sja, ik heb de illusie dat de mensheid ooit iets zal leren los gelaten. Of is dit nog een na wee van de onderwijsbezuinigingen? Ik hoop het laatste, maar vrees het eerste…

  39. Rudy zegt:

    Tja, echte indo’s zijn zelden moslim. Indonesiërs wel. Maar ben blij dat er nu aktie komt. Gooi je haren in de wind hoofddoekdragerszzz in Anwerpen enz. Halsema ziet t licht ook ineens nu haar kind er bij in de klas zit…. Confrontatie geeft onacceptatie. Integratie kom op! We leven in2009. Ga anders weer in de bergen wonen! Daar kun je ook nr bed met hoofddoek. Mazzels

  40. pinda zegt:

    en in zijn vorige leven van geert een marrokaan berber

  41. Peter zegt:

    Antropologe Lizzy van Leeuwen:
    Wilders’ grootmoeder van moederskant komt uit een joods-Indische familie met de naam Meijer. Haar man, Wilders’ opa, diende niet als militair in Nederlands-Indië, zoals Wilders zelf heeft verklaard, maar als ambtenaar, blijkt uit archiefstukken. Wilders’ grootvader werd tijdens verlof in Nederland in 1934 ontslagen. Wegens geldgebrek konden hij en zijn gezin niet terug naar Indië.
    Stamboom:
    http://archieven.blogspot.com/2008/03/kwartierstaat-geert-wilders.html

  42. Boeroeng zegt:

    Ik ken iemand die de familie van zijn moeder onderzoekt. En dat is die bewuste familie Meijer
    Hij doet dat al meer dan 30 jaar.
    Hij en zijn moeder weten niks van Joodse familieleden… en hun voorvader Meijer die naar Indië ging was een katholiek uit Haarlem.

  43. Peter van den Broek zegt:

    Maar hij heeft toch leuk 24 zetels bijelkaar gesprokkeld. Dat is ongeveer 16% van het kiezersvolk, 1 op de zes Nederlanders heeft dus op hem gestemd, dat kun je toch niet uitvlakken. Dan moet je wel met die man in discussie gaan om niet voor een fascistoide onderkruiper uitgemaakt te worden.
    Hoevelen hebben hem niet uitgemaakt voor fascist, antidemocraat en andere onzin. Die hebben de geschiedenis zeker niet begrepen, maar dat kan ik wel begrijpen als Indischen voor Indiers, Indonesiers e.d. worden uitgemaakt. Dan ben je toch wel erg in de war, en dan heb ik het over de D&H die over Wilders een mening (sic) hebben. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik het met Wilders eens ben.

  44. Boeroeng zegt:

    zetels winnen door te ageren tegen buitenlanders is geen verdienste… eerder een schande..
    en mensen van een zeker geloof en afkomst minder rechten willen geven is het gedrag van een anti-demokraat….
    dat is de les van de geschiedenis ..

  45. Gina Vodegel zegt:

    Hoi, had deze ochtend iets gelezen omdat ik zocht naar info over de jeugdjaren van Wilders. Zodoende kwam ik bij het verhaal De neger van Venlo terecht. Hilarisch, vooral de commentaren, maar heel even dacht ik dat het echt was, al rezen er weer nieuwe vragen. Met verder googelen dan het verlossende artikel: http://www.nrcnext.nl/blog/2010/05/18/de-journalistiek-en-de-neger-van-venlo/
    en —> http://daflipside.wordpress.com/2010/05/09/verwarde-man-uit-de-kast/ uitleg van de auteur Philip Stekelenburg.
    Het feit dat alle commotie aan me voorbij is gegaan, is dat ik geen Nederlandse kranten lees en geen algemeen nieuws volg, tenzij iets om de een of andere redenen mijn aandacht trekt.
    Hij heeft zijn haren van hoogblond nu asgrijs geverfd.
    En vooral in Limburg zijn veel CDA-stemmen naar de PVV gegaan. Maar is dat vanwege de PVV-denkbeelden of omdat men zich tegen het CDA wilde afzetten en andere partijen geen aanvaardbaar alternatief zijn in de ogen van deze gristenen? Sorry hoor, wil niemand beledigen, maar als je voorheen altijd CDA stemde vanwege zogeheten hoogstaande fatsoenlijke normen en waarden voor de samenleving vanuit gristendemocratische overtuiging… dan ben je net zo’n schaap als de mensen die overtuigd Wilderiaans denken.
    Hun verkiezingsprogramma wel eens gelezen?
    “De multiculturele nachtmerrie die ons wordt aangedaan kunnen we en willen we niet als een vaststaand feit aanvaarden. Het Nederlandse volk heeft niet om de massa-immigratie gevraagd en moet daar dan ook niet de prijs voor betalen. De schuld ligt niet bij Henk en Ingrid. De schuld ligt bij de linkse elites die denken dat de wereld er uit ziet als Woodstock”., aldus Wilders.
    Etnische registratie van iedereen. Inclusief vermelding ‘Antilliaan’ als een van de oplossingen.
    ook zijn oplossingen voor cultuur, televisie etc zijn zowel lachwekkend als triest.
    en CDA-er Maxime Verhagen is een slapjanus zonder ruggegraat die in het meest recente debacle rondom Israel en de Free Gaza Flotilla een wel heel beperkt standpunt innam (Israel heeft het recht zich te verdedigen), als hij een regeringscoalitie met de PVV blokkeert (uiteraard niet om humanitaire redenen en puur uit eigenbelang), dan maakt hij indirect nog iets goed van wat hij als Minister van Buitenlandse Zaken in de kwestie Israel-Palestina totaal verkeerd aanpakte.
    Wilders is eng. Echt niet goed bij zijn hoofd, hoor!
    “Israël is een weergaloos succes. Geboren in het donkerste moment van de twintigste eeuw en uitgegroeid tot een centrum van technologische vooruitgang. Israël is de enige democratie in het Midden-Oosten, de thuisbasis van het Joodse volk na tweeduizend jaar ballingschap en het land dat als geen ander de klappen van de jihad opvangt. Israël vecht voor ons. Als Jeruzalem valt, dan zijn Athene en Rome aan de beurt. Daarom is Israël het centrale front in de verdediging van
    het Westen. Daarom moeten we alles op alles zetten om het offensief van de linksen en de mohammedanen om Israël te vernietigen te stoppen. Nederland en de EU dienen onmiddellijk op te houden met eisen dat Israël zichzelf met het doen van territoriale concessies veroordeelt tot onverdedigbare grenzen. Land voor vrede heeft geen zin. Het is geen territoriaal maar een ideologisch conflict, een conflict tussen de rede van het vrije Westen en het barbarisme van de islamitische ideologie.”
    Laat hem maar eens met musicus Daniel Barenboim gaan praten over diens samenwerking met Edward Said, een Palestijns literatuurwetenschapper.
    Het ‘denken’ van Wilders is eigenlijk niet van deze tijd, maar ook juist een reactie op de huidige wereld. Zijn anti-EU houding, zijn Nederlands nationalisme, zijn hetze tegen “linksmensen” en de jaren 60.
    Sommige punten in zijn verkiezingsprogramma zijn zeker te pruimen en eerder algemeen dan specifiek PVV te noemen. Maar wil het geloofwaardig dan wel uitvoerbaar zijn, dan verpak je dit toch het best in een wat vriendelijker geheel waarbij je inderdaad geen bevolkingsgroepen onder een en dezelfde burka ramt…

  46. Gina Vodegel zegt:

    ps, dit is wellicht interessant om te volgen, met berichten van Paul Wilders, de broer van.
    http://dutchpolitics.net/

  47. Gina Vodegel zegt:

    ps 2, correctie. dat dutch politics lijkt bij nader inzien toch niet iets dat broer Paul zou doen 🙂

  48. Gina Vodegel zegt:

    ps 3, na nog wat googelen en nalezen dus toch, het blog is van Paul Wilders, tenminste, als we dit NRC artikel mogen geloven: http://www.nrcnext.nl/blog/2009/11/19/broederstrijd-tussen-paul-en-geert-wilders/

  49. Gina Vodegel zegt:

    nou, nog eentje en dan ga ik met de honden wandelen: onderstaande link oogt iets vriendelijker.
    http://www.dutchpolitics.org/. heb geprobeerd deze Paul Wilders te bereiken omdat ik hem wil vragen mee te werken aan een eventueel stuk voor Indisch4ever in Gastpikirans 🙂

  50. Peter van den Broek zegt:

    PVV verwoordt en katalyseert onlustgevoelens onder Nederlanders. Daar kan je wel schande over spreken of zeggen dat het anti-democratisch is, ik weet niet wat daar anti-democratisch aan is, of zeggen dat Wilders niet goed bij zijn hoofd is maar 16% van de kiezers denkt er hetzelfde over. Dat betekent dat er fundamenteel iets fout is. Dan kan je blijven zeuren over zijn haar maar het onderliggend probleem (de multiculturele samenleving) wordt dan niet benoemd.
    Maar ga eens naar Den Haag (Laakkwartier), Rotterdam (Het Oude Westen of Zuid) of Amsterdam (Indische buurt) , dan kom je wel de problemen tegen waar PVV over praat maar waar anderen die lekker ergens in Almere of nog verder wonen, als een soort ver van mijn bedshow beschouwen. Ik heb zelf in de 70er jaren in Het Oude Westen gewoond en ik zag het probleem voor mijn voordeur (naast de druggebruikers).
    Als Indische met jarenlange en geruisloze integratieervaring mag ik aleen solidair zijn met allochtonen. Wat dat betreft zitten we in dezelfde boot.

  51. Boeroeng zegt:

    Peter, Alle partijen verwoorden levende onlustgevoelens ..
    Een van de grote onlusten op dit moment in de kranten is de opmars van de PVV tot in de regering. De helft van de CDA-leden voelt zich onlustig daarbij. En de rest van Nederland ook.
    Anti-demokratisch is mensen van een zekere etnische en/of minder burgerrechten toe te kennen(bijv islamieten mogen geen moskees meer bouwen).. ..of systeemmatisch verketteren.
    Ja idd zit er fundamenteel iets fout…. mensen willen dat buitenlanders allemaal oprotten …en als dat niet mogelijk is dan gaat die agressie de richting in van permanente achterstelling.
    Er wordt hier in Nederland dag in dag uit gezeurd over allochtonen, buitenlanders. multiculturele samenleving…. het is allemaal hun schuld… (dus ook mijn schuld als allochtoon .. dus ook de schuld van indo’s )
    Maar die allochtonenfixatie in Nederland merk jij misschien niet zo in Italië

  52. Boeroeng zegt:

    Paul Wilders, broer van die ene, heeft een eigen website dutchpolitics, maar hij krijgt veel meer reacties met dezelfde stukken op Joop.nl, een nieuwe site met bijdrages van vele linkse opiniemakers.
    Leuk als je hem kan overhalen voor een gastpikirans op Indisch4ever…maar het moet wel iets met Indisch te maken hebben.
    Een anekdote over zijn oma of moeder bijvoorbeeld .. al was het maar over hun sayoer..
    Voor mij is ie zo’n hotshot dat ik bij voorbaat al niet probeer hem uit te nodigen..
    Persoonlijk wil ik geen Wildersnieuws brengen hier op deze weblog, tenzij het Indischgerelateerd is.. en dan nog doe ik met veel tegenzin zijn foto plaatsen. Bijna nooit dus.
    Ken je dit topic al?

  53. Gina Vodegel zegt:

    Hoi Boeroeng, ga het topic zo bekijken! en nee uiteraard alleen Indisch-gerelateerd, ben hartstikke benieuwd naar de Indische of Indonesische invloeden in de opvoeding van de Wilders familie in Venlo en of dat uberhaupt een rol heeft gespeeld in de ontwikkeling als mens…
    soms wordt dat pas later in het leven belangrijk, voordat de zus van mijn vader overleed, vorig jaar, vertelde ze een klein beetje over hoe ze de Jap hadden ervaren, altijd haar mond gehouden en nu kwam er een beetje los… opa’s en oma’s die je niet kent zijn figuren op nostalgische foto’s, maar het zijn toch echt mensen van vlees en bloed geweest die enorm geleden hebben… zoiets stemt toch wel tot nadenken… nu wel, maar niet toen ik 16 was 🙂
    ik kijk naar een foto van mijn overgrootvader en lees een brief van een broer van mn opa die deze overgrootvader, zijn dode lichaam, zo op een hoop lichamen heeft zien liggen, toen hij als kleine jongen stond te kijken hoe de Jap de doden op een stapel gooide.
    vijandigheid van de Jap en later vijandigheid en onbegrip in Nederland… tja, sla je daar maar met waardigheid en trots en behoud van je eigenheid doorheen, nietwaar? (of niet)
    Paul Wilders is nu 54 of zo, dus wie weet daagt er iets van zijn Indische achtergrond… we zullen zien!
    En ik ben het ook eens met Peter van den Broek, dat het inderdaad makkelijk praten is voor mensen die niet dagelijks te maken hebben met de intimidatie of dreiging van drugsgebruikers, dealers etc. Maar het is me iets te kort door de bocht, telkens om dat maar allemaal Marokkanen/allochtonen te noemen. Het woord “allochtoon” is toch al zo besmet geraakt…
    Mijn ouders wonen al meer dan veertig jaar in een groene buitenwijk dat grenst aan Belgie, vroeger overal landbouwgrond en weilanden met koeien… het is er heel rustig, op de overlast van drugsdealers uit Franstalig Belgie na, die er doodleuk voor huizen van mensen parkeren en de oudjes (de meesten wonen er net als mijn ouders al enkele decennia en zijn 70 plus) de stuipen op het lijf jagen. Ze zijn daar omdat ze bij onraad zo weer de grote weg op kunnen zonder gepakt te worden. Dit zijn geen Marokkanen, gewone Belgische jongens.
    Soms lijkt het net alsof al het koloniaal-imperialistisch gedrag van weleer nu als een boomerang terug slaat. Met dien verschille dat er weinig begrip en inzicht is, zo van, onze voorouders hebben vroeger onder het mom van zieltjes winnen westere religies opgedrongen aan volkeren in den vreemde, land in beslag genomen, economisch voordeel behaald, voor gemengd nageslacht gezorgd en meer wat dies zij… dus zo voelt het aan voor mensen die onder de voet worden gelopen, bedreigd in hun voortbestaan en identiteit etc etc.
    dit is nu hier in Nederland niet eens aan de orde, in ieder geval niet in de proporties waar de PVV met angst en beven een zogenaamd toekomstperspectief mee schildert…
    en “ga heen en vermenigvuldig u” is toch ook een christelijke boodschap, dus wat zeuren ze over het gevaar van islam? (katholieke) gezinnen bestonden vroeger toch ook uit een hele sloot kinderen…
    en zeker is er fundamenteel iets fout, in Nederland. met democratie. met mensen die op PVV en Wilders stemmen. er is iets fout met de wereld 🙂 probleem van Wilders is, dat hij met zijn anti-islam boodschap toch een algemeen sentiment van racisme aanzwengelt. en daar heeft iedereen last van, want zoiets sijpelt door en woekert als wildvlees…
    katholieke priesters die kinderen misbruiken, daar hoor je de PVV niet over. ze hebben het over discriminatie van homo’s door de islam, maar het katholicisme is geen haar beter, toch? maar daar heeft hij het niet over in zijn joods-christelijke en humanistische cultuur 🙂
    “al,” zou mijn oma zeggen met de handen over haar buik gevouwen en haar mond tot een dunne streep geklemd. genoeg.
    mijn ouders zijn 70plus, kwamen hier als kind/tiener. nu zijn ze oud en dan zien ze Nederland veranderen in een samenleving (ook een fout woord, hoezo samen leven) waar mensen wederom openlijk gediscrimineerd worden en buitenlanders als onwelkome tweederangsburgers beschouwd. dat is geen leuke kringloop!
    het zou er helemaal niet toe moeten doen, wat je huidskleur is of afkomst, behalve dat het leuk en verlichtend is om met andere gewoonten en gebruiken en culturen kennis te maken of in aanraking te komen.

  54. Boeroeng zegt:

    Moeder W.. kwam als baby naar Europa in 1934. Eerst eventjes in Frankrijk gewoond,daarna in Limburg. Hoe Indisch is moeder? En hoeveel Indisch is doorgegeven aan haar kinderen. Ik denk dat Indisch iets was op de achtergrond in de jeugd van de broers. En Paul was een stuk ouder en had meer contact met de Indische oma (overleden in 1982) en eventueel haar familie.
    Die hoax ‘de neger van venlo’ las ik ook enkele maanden terug. Ik overwoog in het begin dat stuk op de weblog te zetten omdat het Indischgerelateerd was.
    Het kon waar zijn, maar het zat mij niet lekker en ik ging verder kijken op het internet.
    het bleek dus een hoax te zijn. Heel slecht van het AD dat verhaal over te nemen zonder feiten en bronnen te checken.. Ook slecht van geenstijl een stuk te schrijven waarvan je kan denken dat ook zij het verhaal voor waar aannemen, maar toch ergens een slag om de arm houden.. Geenstijl is er ook ingetrapt… en dit op gezag van AD, van wie je doorgaans wel wat solide checking verwacht. Na een dag ofzo kreeg iemand van het AD wel wat door en verdween het stuk van de site.
    Als ijverige dagelijkse weblogger moeten wij ook vaak de bronnen en de feiten checken… Of een poging doen. Ook al zijn we vaak niets meer dan nette doorgeefluik van andermans nieuws. Veel nemen we voor waar aan als het van een bekende krant komt. Soms gaan we zelf de fout in met aannemen dat iemand van Indische komaf is (Glenn Helder, Frank Sanders, Wim Nijholt)

  55. Paul Wilders zegt:

    Geachte Gina Vogedel,
    Bij deze een korte reactie op uw ((twitter)oproep.
    In algemene zin ga ik in principe niet in op vragen welke betrekking hebben op prive aangelegenheden. “gezinsvragen” vallen onder deze noemer.
    Ik kan u dan ook niet verder helpen anders dan te verwijzen naar het blog van Eric Hengeveld, alsmede de suggestie de NRC van zaterdag 19 juni a.s. te kopen
    U en allen alhier het beste toewensend,
    Paul Wilders

  56. Gina Vodegel zegt:

    Beste Paul Wilders!
    Wat goed dat u de weg hiernaartoe gevonden heeft en bij deze ook dank voor uw reactie, al spelt u mijn achternaam verkeerd :-), maar gezien het nachtelijk uur van uw schrijven is u dat ruimhartig vergeven, hoor.
    Het blog van Eric Hengeveld (geen idee wie hij is) kan ik met geen mogelijkheid vinden, zelfs niet in combinatie met uw naam.
    Jammer dat u van mening bent dat vragen over uw Indische achtergrond tot “gezinsvragen” behoren, maar deze vragen zouden geenszins betrekking hebben op feiten als “heeft u (of uw jongere broer) geleerd de botol cebok te gebruiken en houdt u deze adat in ere?
    Maar eerder vragen als “wanneer u een stuk schrijft over (politieke) identiteit, heeft u daarbij ook uw Indische roots in ogenschouw genomen en in hoeverre spelen deze roots een rol in uw (professionele) leven?
    Heeft u wel eens nagedacht over het leven van uw (over)grootouders en het Nederlands kolonialisme van toen?
    Of denkt u dat er specifieke Indische eigenschappen zijn, een gegeven dat aan de orde komt in gesprekken-literatuur-onderzoek mbt het geruisloos integreren, flexibel en buigzaam zijn–zelfs meegaand, geen problemen willen etc etc. Is dit iets dat aangeboren is, of cultureel bepaald?
    Voelde u zich als kind anders of juist bevoorrecht, of gewoon gewoon? Venlo heeft best veel Indische en ook Molukse inwoners en er werd vroeger, naar verhalen die me verteld werden, behoorlijk wat gemat tussen kliekjes, jongens kwamen speciaal uit Roermond en andere plaatsen om lekker in Venlo te knokken, dat was in Maastricht ook het geval en waarschijnlijk normaal tijdverdrijf in die jaren.
    En dat heeft allemaal met identiteit te maken. U heeft met uw stuk op uw weblog (dat vooral verwijst naar politieke identiteit) in principe zelf een raamwerk gegeven die dit soort vragen doet opperen.
    Bedoelt u met uw verwijzing naar het NRC dat we daar een artikel met of over u en uw Indische achtergrond in mogen aantreffen?
    Beste Paul Wilders, misschien dan niet hier in Gast Pikirans en wellicht elders (het NRC) dat we deze vragen beantwoord mogen zien. Maar hier in Gast Pikirans was wel leuk geweest 🙂
    @Boeroeng: Willem Nijholt is daar geboren, maakt hem dat niet Indisch? Mijn oma had vroeger vrienden, zij was Indonesische en hij, meneer Oost, was harstikke blond met felblauwe ogen (en nog helderziend en alles ook). Hij sprak met een harde d en voelde zich ondanks zijn oer-Nederlandse afkomst 200% Indisch. Misschien is het een heel rekbaar begrip 🙂

  57. sigeblek zegt:

    @ Gina V.
    In het boek De Indo schreef Dr.J.Th Kok dat onder Indo men kan verstaan Nederlanders en hun 100% totoks nakomelingen die die in Ned.Oost Indie leven.
    Het is 1 van zijn 3 stellingen wie de Indo is.
    Later werd het uitgesloten , men bedoelde Indo de nakomelingen van een Westerling(blanke) met de oorspronkelijke bewoners van N.O.I
    In de loop der jaren komen zoveel “toevoegingen” ( vermenging) dat niet echt blanke Europese stamvaders en zelfs Afrikanen (Belanda Hitam), Mardijkers of tot de Europeanen verheven volkeren ook een rol krijgen in de totstandkoming van de Nederlands Indische(Indo) groep.
    In de praktijk zie je soms (bijna) blanke Indo/Indisch (m/v) of een kopi susu uiterlijk of zelfs een donkere(weinig Europese) uiterlijke kenmerken.

  58. Peter van den Broek zegt:

    Ik vind ook dat de Indische achtergrond van wie danook tot de gezinsvragen behoren, anders kan je wel in een hele vreemde hoek terecht komen . Er is weleens een stuk geweest , naar ik meen van L. van Leeuwen over de Indische achtergrond van GW, toen kwam
    ze terecht bij de Indische NSB en toen was plotseling de meerderdheid van de Indischen in Indie, fascistisch, dus ook Wilders, dus ook mijn familie. En dan wordt je wel voor de kar van iemand anders gespannen. Opmerkelijk in dit verband dat Mussert (wel 2X ontvangen door de GG) nooit is uitgemaakt voor fascist maar altijd voor landverrader, net zoals Sukarno trouwens. Dat zijn van die geschiedkundige onwaarheden die een eigen leven leiden.
    Zo kan ook het stempel van Indisch op Wilders een eigen leven leiden, opmerkelijk dat dat argument nog door niemand in de politiek is gebruikt naar mijn weten, de doos van Pandora kan dan wel eens open gaan voor de Indischen. De aandacht kan dan afgeleid worden van zijn anti-Islam standpunt naar zijn Indisch-zijn als politiek standpunt, de botol tjebok, als culturele uiting onzer bruine broeders wordt verplicht gesteld in Nederland.
    Ik vind het opmerkelijk dat men zich meer druk maakt om het Indisch-zijn van Wilders, dan dat van W. van Dort, terwijl de laatste zich wel duidelijk als Indisch afficheer. Maar om haar kan je zowel lachen als krokodillentranen huilen. Wilders pesten is een soort Volkssport geworden. Dat hij onder 24-uurs bewaking staat is een van verworvenheid van onze parlementaire democratie. De enelaatste die van dat voorrecht mocht genieten was AHA en tegen wie of wat was dat ook al weer, het Nederlands geheugen is wel erg KT. . Dan ben ik wel zo blij dat ik in Italie woon, ik heb daar wat last van de Lega Nord, Wilders is daarbij vergeleken een soort D66.
    Ik praat dan helemaal niet over het democratisch gehalte van de Islam (vrijheid, gelijkheid, broederschap) of zoals dat in de politiek naar buitenkomt. Soms krijg ik gegeven de verschillende kommentaren de indruk dat ik in tegenstelling tot de Islam de meest fascistoide Nationaal-socialistische anti-democratische Marxistisch-leninistische-communist ben.

  59. Boeroeng zegt:

    @ Paul
    Welkom op deze weblog.. Ik ga morgen de NRC kopen.
    Ik herken je schrijfstijl van Joop.nl, waar ik een volger ben van je. Heel begrijpelijk dat de familie haar privacy én veiligheid wilt beschermen.
    Schaak je nog ?
    @Gina.. dit is de Hengeveld-link
    Over Nijholt: Opgegroeid in een bepaalde cultuur maakt je deelgenoot van die cultuur en van die culturele identiteit,
    Ik ben de naam kwijt van een Duits meisje die opgroeide in een papoea-cultuur . Ze schreef een boek daarover.
    Blank, blond haar.. lang… en toch is ze ook papoea ergens.
    Mevrouw Wilders is opgegroeid in Nederland…. dat maakt haar Nederlands — zonder de toevoeging Indisch, die verdwijnt op de achtergrond.. zo lijkt het van een afstandje zonder veel detailkennis te hebben–
    @ Peter..
    Je klacht dat je wordt aangezien voor
    ” de meest fascistoide etc etc….. ”
    Ik denk niet zo… als je dit zegt nav mijn commentaar,

  60. Boeroeng zegt:

    De dag na gisteren
    Dit is de dag Nederland in het voetbal won van Japan te Zuid Afrika..
    Enfin..
    Het artikel in de NRC is een profielartikel van GW … mét 4 of 5 opmerkingen van zijn broer..
    Ik heb 3 fragmenten :

    Weer wordt hier een Joodsheid opgevoerd.
    De ene journalist papagaait de andere journalist .. Men checkt de feiten nieet.

  61. Paul Wilders zegt:

    Mevrouw Vodegel,
    Excuses voor de verkeerde spelling van uw naam en het abusievelijk verbasteren van de naam Hennekam.
    U refereert aan mijn artikel omtrent identiteit in samenhang met de huidige politieke situatie. Voor de goede duidelijkheid: verder dan dat gaat een en ander niet.
    Indische achtergrond heeft nimmer ook maar enige rol gespeeld in mijn leven, anders dan sporadisch Indische rijsttafels. Ik heb er nooit enige binding mee gehad op welke wijze dan ook.
    @Boeroeng,
    Dank voor uw welkomswoord.
    Ik schaak nog maar zelden en dan nog slechts 5-minutenvluggertjes. Dat mag dus geen naam meer hebben.
    Het ga u allen goed,
    Paul Wilders

  62. Boeroeng zegt:

    Als mensen persé bepaalde rastrekjes willen herkennen in iemand – in dit geval de heer G. W. –
    dan “zien” ze het ook.
    zoals dit op deze site:
    http://www.theapricity.com/forum/archive/index.php/t-2654.html
    ——
    His mother is either 1/4 or 1/2 Indonesian. Indo Wilders is far more believable than Turk Haider, IMO.
    He’s obviously got some Europid traits though, the type of Europid in him is very similar to that of my maternal family, their kin being largely German and Dutch, so I’d say that Geert most likely is some hybrid of Indi+Nord Alpinid. The jaw shape and forehead are what stand out to myself as the Alpish traits. In some Europids of CM stock there is a tendency towards hooded eyes, sort of puppy doggish, but Geert’s look down right lidless and very Asianish
    ————
    Zijn moeder heeft eerder 80% of iets meer aan blanke voorouders…
    Er valt dus niet veel indo te zien aan de zoon…

  63. waluparmo zegt:

    Als Wilders last hebt vanMohammaden,moet hij voorbeeld nemen vanIndonesia ,waarde Politie 6 leden van de Front Pembela Islam doodgeschoten heeft.De organisatie van 17 millioen opgedoekt en de leider opgepakt en fondsen geconfisceerd en een Christen Hoofd v.Politie is die in Ambon is geboren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.