John Heitinga (links) en Giovanni van Bronckhorst gaan mee naar het wereldkampioenschap voetbal in Duitsland. Dit heeft de bondscoach van Basten vandaag bekend gemaakt. De selectie van Heitinga was een verrassinkje, want in het begin van dit seizoen was hij niet goed in vorm. Van Bronckhorst had een sterk seizoen en hij moet binnenkort met zijn club Barcelona de championsleague-finale spelen. Ook Danny Landzaat zit bij de selectie van 23 spelers.
Recente reacties
- Pierre H. de la Croix op 23 april bijeenkomst over koloniale verleden en hedendaags anti-Aziatisch racisme.
- idiosyncratische II . van den Broek op 23 april bijeenkomst over koloniale verleden en hedendaags anti-Aziatisch racisme.
- Boeroeng op 23 april bijeenkomst over koloniale verleden en hedendaags anti-Aziatisch racisme.
- Poortman Jaak op Mail
- Pierre H. de la Croix op 23 april bijeenkomst over koloniale verleden en hedendaags anti-Aziatisch racisme.
- Pierre H. de la Croix op I.M. John Simons
- idiosyncratische - van den Broek op 23 april bijeenkomst over koloniale verleden en hedendaags anti-Aziatisch racisme.
- Gerard Brekelmans op 23 april bijeenkomst over koloniale verleden en hedendaags anti-Aziatisch racisme.
- Boeroeng op Negentiende-eeuwse schilder Jan Toorop blijkt ‘van kleur’
- Boeroeng op Mobilisatie Oorlogskruis
- ronmertens op 100-jarige Cisca uit Amsterdam blikt terug op haar leven
- ronmertens op 100-jarige Cisca uit Amsterdam blikt terug op haar leven
- ronmertens op Vermoorde Anda Kerkhoven uit Groningen krijgt gedenksteen.
- logisch toch - van den Broek op Petitie: Stop de normalisering van anti-Aziatisch racisme in media
- oorlogsmisdaad - van den Broek op Mobilisatie Oorlogskruis
Archief
- april 2026
- maart 2026
- februari 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- oktober 2025
- september 2025
- augustus 2025
- juli 2025
- juni 2025
- mei 2025
- april 2025
- maart 2025
- februari 2025
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2024
- mei 2024
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juli 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- juli 2022
- juni 2022
- mei 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juli 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- augustus 2005
- juli 2005
- juni 2005
- mei 2005
- april 2005
- maart 2005
- februari 2005
- januari 2005
- Het archief van Indisch4ever
is best wel te filmen !!
...................
...................
.......... Bekijk ook
de archipelsite
met honderden topics.
Zoekt en gij zult vinden. ! Categorieën
Zoeken op deze weblog
Meest recente berichten : Het gebeurde ergens in de Indonesische archipel
-
Thomson
Nassauschool Soerabaja
Depok
Wie is deze familie
Wolff
Tankbataljon Bandoeng 1939
Is de bruid Günther?
Wilde en Waldeck
Brouwer en Hagen
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
XXXXXXXXXXXXXX
Bertha Lammerts van Bueren-de WitXXXXXXXXXX zwieten 214
Bisch
!!!!!!!!!!!
Detachement Verbruiksmagazijn,
Hollandia
van Hall
Smith
Emy Augustina
Detajongens
von Stietz
de Bar
Soerabayaschool ca 1953
Wie zijn dit ?
Damwijk
Klein
IJsselmuiden
van Braam
Zuiderkruis
Foto
Koster
Versteegh
Baume
Falck
Boutmy
Otto
oma Eugenie Henriette Smith
Meliezer-Andes
christelijk lyceum bandoeng
christelijk lyceum bandoeng
Saini Feekes
Mendes da Costa
Anthonijsz
Bromostraat
Wie?
Tambaksari/Soerabaja-1946
Ornek
van Dijk
.Haacke-von Liebenstein
Theuvenet
Sollaart
Berger-de Vries
Foto's gemaakt door Henrij Beingsick
Augustine Samson-Abels
Samson
Huygens
Hartman
Otto en Winsser
Marianne Gilles Hetarie
Constance en Pauline
Versteegh
Lotje Blanken
Charlotte Hooper
John Rhemrev
Schultze
W.A. Goutier
Otto-Winsser
Bastiaans
Verhoeff
Beisenherz
Stobbe
Wendt-van Namen
Harbord
Pillis-Reijneke
Nitalessy-Papilaja
Reijneke
Oertel-Damwijk
Bruidspaar te Semarang
Daniel
Krijgsman
van Dun
Ubbens en van der Spek
Kuhr
Oertel
Nijenhuis-Eschweiler
Wie ben je
Philippi-Hanssens
Tarenskeen-Anthonijsz
Hoorn-Dubbelman
Mendes da Costa
Palembang
Deze slideshow vereist JavaScript.







































Het lezen van ‘betrouwbare’ broninformatie, boeken als bijvoorbeeld “Uit Indië geboren” (o.a. W. Willems) en “Bitterzoet Indië” (P. Pattynama), doen interpretaties over de termen “Indo” of “Moluks” in positieve zin relativeren.
Sarah…. zijn biologische vader is een blanke man.. niet Moluks en niet indo ?
van brockhorst is een half molukse jonge, zijn echte vader is nederlands, maar hij is door zn de huidige man (Victor van Bronckhorst) van zn moeder erkend als zijn zoon
Ik heb een vraag:
Ik heb in de jaren ’50 in het Haagse Statenkwartier op de lagere school gezeten. Zo ongeveer de helft van de kinderen in mijn klas waren Indo, kinderen van ambtenaren en bazen in het bedrijfsleven die in de jaren 47-52 repatrieerden. Ze woonden op “de Fred” of in een van de zijstraten…
Behalve “Indo” werden de klasgenoten van gemengde afstamming ook wel “blauw” genoemd. Een aanduiding zonder enige negatieve bijklank. In een gesprek met mijn vrouw eerder vandaag realiseerde ik me dat ik er geen idee van heb waar dat “blauw” vandaan komt…
Google bracht me op deze boeiende site.
Ik lees hier dat blauw afkomstig zou zijn van de Marine. Ik kan dat niet helemaal plaatsen. Immers, de uniformen in de Tropen waren (en zijn) spierwit…
Wie heeft voor mij de juiste etymologische verklaring van “blauw” in dit verband? Bij voorbaat bedankt!
Groeten,
Ernst
ernst@sittig.nl
Blauwvogeltje.
Inderdaad,wie kan zich Indo noemen.Zoals je stelt: wat de mensen daar onder verstaan.
Volgens van Dale groot woordenboek nederlandse taal en Kramers nieuw woordenboek nederlands: Indo=indo-europeaan.
Kramers woordenboek Nederlands/Duits:
Indo= Eurasier.
Het is maar net wat mensen verstaan onder ‘indo’.
Voor sommige mensen is het een synoniem voor Indisch.. en idd Molukkers die ook Europese voorouders hebben en niet-indisch zijn of zich zo beschouwen zijn dan geen indo.
Een ander opvatting gaat terug naar het woord indo-europeaan, waar het woord indo van afgeleid is en dan is de betekenis zowel blanke Europese voorouders alswel donkere voorouders uit de Indonesische archipel hebbend .
Je kunt ook terugvallen op de betekenis van niet blanke indo-europeaan die meer Indonesische manieren heeft dan de toenmalige Europese bovenlaag van indo-europeanen en totoks te Indi.
Ik begrijp iets niet. Voorzover ik weet is een indo iemand van indo-europese afkomst..gemengd dus en maakt het niet uit van welk eiland die indo-kant afkomstig is.
Dus of dat Java,Sumatra of wat dan ook is..dus dan zou iemand die europees bloed vermengd heeft met bloed van een van de molukken dan geen indo zijn?
sahabat ik zou wel eens willen weten welke bekende nederlanders alemaal indish of moluksszijn
ik sta als molukker volledig achter de zienswijze van Indo Tukker
Aduh, mengapa omong kosong terus? Het maakt toch niet uit wat je bent. Je bent namelijk als eerste een mens. Er zijn mensen die uit Molukse ouders geboren worden, anderen weer uit Indische en weer andere uit Indonesische. En btw, je bent dat wat je voelt te zijn. Dus als Giovanni van Bronkhorst als Indo/Molukker zich meer Molukker voelt, so be it. En andersom ook, dus als een Indo/Molukker zich meer een orang biru voelt, so be it. En btw, voor de mensen uit het land van onze voorouders zijn wij gewoon orang barat=westerlingen. Ik ben als Indo verschillende keren in Indonesi geweest. Ik heb daar lopen slenteren in de malls van Jakarta. Die blikken en opmerkingen zeiden genoeg. Ook ben ik verschillende keren op Maluku geweest. In Ambon Stad precies hetzelfde. Mijn Molukse vrienden werden zelfs nageroepen als ‘Orang Belanda’. Terwijl het toch Bangsa’s zijn. Dus….als je je fijn voelt om als mens een Molukse achtergrond te hebben, dan is dat okay. Dit geldt ook voor de Indokant. Ikzelf ben Indo van Javaanse afkomst maar ben ondertussen zo geassimileerd met het Twentse dat ik mij met trots IndoTukker noem. Ik proat plat ja, en doar bin ik ok trots op. Tetapi saya juga bicara bahasa Indonesia jadi saya orang campur benar. Dus laat iedereen maar in zijn waarde en probeer meer onze overeenkomsten te benadrukken dan onze verschillen. Uiteindelijk zitten we hier omdat we het resultaat zijn van een koloniaal verleden. Anders was deze discussie berhaupt niet gevoerd en hadden we een leven gehad in respectievelijk Jawa, Sumatra, Celebes, Maluku of welk eiland dan ook. Okay, sampai di sini saja. Tuhan memberkati dan hormat.
Puberale reacties van de bekrompen Scholten(zogenaamd moeder:)) en anak Maluku. Jangan omong2 begitu! Breng Molukkers niet in verlegenheid.
En ik maar denken dat een Ambonees/Zuid Molukker gewoon een Indonesir is! Hoort bij Indonesi toch? Of zie ik dit verkeerd!
Grt. Wieneke.
Nou….nou we gaan toch niet iemands afkomst neerhalen he ??
Er is een ban-knop bij deze weblog !!
Nou dan ben ik een Indo Kesasar, ik voel me op de 1e plaats Nederlandse en daarbij ben ik gewoon trots op mijzelf en mijn voorouders. Ik ben ik, onder welke naam dan ook 😛
Enne Hans wat ben jij? 😀 Behalve een mens, man.
Trots op jouw Indische afkomst met Europees bloed zonder land ,cultuur en identiteit. Men noemt dat INDO KESASAR
hahaha grappig deze discussie. To be or not to be an Indo/Indisch/Molukker. Ik ben gewoon trots op mijn afkomst Indisch met Europees bloed.
Btw ik hoorde dat de echte vader van Giovanni een Indonesir is van Chinese afkomst, Hee dat wordt pas echt interessant he 😉 . Ben benieuwd hoe de discussie dan verder gaat.
nee hooguit INDOwar….beetje,soms ,meestal wel vaak 😀 😀
Scholten,
Als je in hokjes denkt in de trant van iemand die Moluks is kan geen indo of anak indo zijn… dan snap ik waarom je denkt dat ik me tegenspreekt.
Ik ben echt niet in de war, hoor…
😛
u bent behoorliik in de war,door steeds weer tegenstrijdige berichten te vermelden.
Verder laat ik het hierbij en zal ook niet meer reageren van een persoon die behoorlijk in war is.
Scholten,
Ik zeg nergens dat Molukkers ook Indische mensen zijn..
De kwestie is niet of van Bronckhorst wel of niet een Molukker is.
Net zo is het niet de kwestie of Mark Paul Gosselaar Amerikaan is..
Zo snap ik je reactie: jij beweert dat ik zeg dat van Bronckhorst niet-Moluks is maar wel Indisch.. ?
Dat doe ik dus niet. !!
Ik stel dat hij een indische afkomst heeft.
Het is toch niet f-f ?
Zover ik weet heeft van Bronckhorst een indovader van de Indische familie van Bronckhorst en zijn moeder is Moluks.
Hij is anak maluku en anak indo/indisch..
Het is prima dat hij voor zichzelf in de eerste plaats Molukker is.. maar hij blijft toch anak indo.. en het zou discriminerend en hokjesdenken zijn als ik hem niet meer als anak indo zou beschouwen..
In dit topic schrijf ik onder 2 namen Indisch4ever en Blauwvogeltje
Indische4ever
U moet over de inhoud reageren wat ik heb geschreven en niet allerlei dingen erbij halen die niet met het onderwerp te maken hebben.
U schrijft tegenstrijdige berichten over het onderwerp en als U stelt dat een Molukker ook een niet molukse kan hebben, over die zinsnede is het overduidelik dat U behoorlijk in de war bent,Van mijn familie en mijn moeder heb ik begrepen, dat moluukers een grote hekel hebben aan mensen die beweren dat Molukkers ook indische mensen zijn, waar u een van bent.
Scholten,
Zover ik weet noemt en van Bronckhorst zich Molukker… en dat is hij ook.
Maar als hij van indische afkomst is , dan is het Indisch nieuws.
De Amerikaanse acteur Mark Paul Gosselaar, bekend van ‘save by the bells en NYPD ‘ zal zich wel Amerikaan noemen en niet Indisch.
Hij is wel van Indische afkomst en dus is hij Indisch nieuws
De zangeres Tamara Maria heeft een molukse vader.
Ik geloof dat haar achternaam Tahalele is.
Ze heeft ook een Indische moeder en ze is dus anak indo… die valt onder Indisch nieusw
Hebben sommig mensen moeilijkheden te erkennen dat een Molukker ook een niet-Molukse afkomst kan hebben ?
Ik ben volkomen mee eens met anak Maluku. het is misschien verstandig om een voetbalwedstrijd te organiseren tussen INDISCHE ELFTAL en MOLUKSE elftal na het wk in Duitsland. Dan wordt het duidelijk wie deel uit maakt van de Indische gemeenshap of de Molukse gemeenschap.Momenteel bestaat er een MOLUKSE elftal dat gevormd wordt Molukse voetballers uit het betaald voetbal met Van bronckhorst en landzaat.
Ik ben volkomen mee eens met anak Maluku. het is misschien verstandig om een voetbalwedstrijd te organiseren tussen INDISCHE ELFTAL en MOLUKSE elftal na het wk in Duitsland. Dan wordt het duidelijk wie deel uit maakt van de Indische gemeenshap of de Molukse gemeenschap.Momenteel bestaat er een MOLUKSE elftal dat gevormd wordt Molukse voetballers uit het betaald voetbal met Van bronckhorst en landzaat.
OK (omong kosong)
😉
Apa Si Kantjil
Niet meer indobrother willen zijn? 😛
Allemaal omong kosong..
Niet z dannn
Heeee jij daar.. Hageneesch !! 8)
indo? half indo? niet indo wel indo?
omong kosong allemaal…
it’s the way you carry your heart….
groetjes van kantjil… en waag het niet om mij in 1 van jullie hokjes te stoppen…ik bijt.. 8)
Loh Ramon deze NIET RAAR van si Johnny. Si Ramon hij gaat uit van Si Heitinga zijn blanke huid en blauwe ogen. Maar ini ook kan zijn Indo. Kijk maar naar mijn Sobat Si Sep. Ook zo met blauwe ogen en blanke huid. Beetje boeleh. Si Johnny as hij bezoek zijn indische nene en zij heef heen nasi gemaak voor hem, dan hij niet blij!!!!!!!!!!
Maar Ramon Indo is niet te beoordelen aan kleur en donkere ogen loh. Misschien 85% van Indo’s zien er zo uit.
Si vanPersie zijn uiterlijk ook niet direct Kaaskop, maar hij misschien van Westklep jang is niet-westerse allochtoon.
Sobat van Si Sep.
en waarom is dat raar…?
wat raar zeg J. Heitinga is Indo? en van Persie dan?
“Blauw in Oranje” is ook toepasselijk voor de kinderen van Constantijn. Opa Brinkhorst heeft Indo-voorouders via zijn moeder Hoolboom.
Ik noem wat indische namen van haar kwartierstaat: Hoolboom, Schon, Hofman, Boermeester, Reyneke, Dien, en de javaanse vrouwen Mankam en Marika.
Ibu Mankam schijnt vermoord te zijn in 1830.
Selamat Pagi.
In de “katjoengkringen” waar ik me in mijn jonge jaren bewoog was Totok een scheldwoord. Sep was een planterzoon van volbloed Nederlanders. Blanke huid en helblauwe ogen. Maar waagde het niet hem Totok te noemen (zie boven).
Jren later ontmoette ik hier in “Holland” een Mahasiswa Indonesia met de naam Totok. Dat was voor mij een verrassing. Bij navraag bleek Totok rein te betekenen. 🙂 Dat heb ik nooit eerder geweten hahaha :). Ook nooit de moeite genomen :?DAT woord 😕 in mijn Kamus op te zoeken.
Een andere story: Een al volkomen geassimileerde jeugdvriendin ontmoette ik jaren later op een selamatan. Ik begroette haar in het BI met “Apa Kabar Bu”. Ze was zichtbaar beledigd :?, maar onderdrukte een opkomende woede. Ik heb haar snel uitgelegd, dat het gn enkele associatie heeft met het woord Baboe, dat nog in haar geheugen rondwaardde. Dat Bu niet komt van Baboe, maar van Ibu. “Yang Begitu!” 🙂 😉
Totok was vroeger k een neutraal woord.
Indisch is een cultureel begrip, net zoals Nederlands, Vlaams, etc.
Sandra van Lonny is Vlaams bijvoorbeeld.
Totok tjina, totok belanda, totok indonesia.. die kunnen allemaal Indisch zijn.
Het zal toch wel ooit gebeurd zijn dat een indo-ouderstel een indonesisch neefje als pleegkind genomen hebben en dat die opgroeide als Indisch ?
Vroeger hanteerden wij de term Totok. (Betekenis: Rein).
Dat was toen een scheldwoord vergelijkbaar met kaaskop.
Bij Jozef (si Sep er geboren n getogen) was gn druppel gemengd bloed in de aderen, maar toch……….EEN REAL INDO in doen en laten ..dus Indisch4ever….en al helemaal geen Totok….Mocht je het ooit wagen hem als zodanig te bejegenen dan aanvaardde hij dat als een Beli Daging (belediging). Dan was het “nokken jij” om n uur achter de school.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je ook kunt “verindischen” zonder van gemengd bloed te hoeven zijn.
Sobat van Si Sep
Sioh Ambon manis! Beta rindu pulang. Mena Muria.
Please anak maluku maak mij niet “mata gelap” . 😦 Komt door deel van mijn molukse genen 8).
Coba lees eens in dit web-log: Nieuw Indisch van Dick Schafer over de “nheid” bij Indo’s. Bij Zuid-Molukkers zelfde laken en pak. Waarom kibbelen??Als anak betawi zeg ik: Djangan gitu dng.
Wij komen allemaal uit de Oost. Ik heb ook sago leren eten van mijn Cang uit Saparua.
Rood-Wit-Blauw + Blauw-Wit-Groen-Rooooooood.
Salam!
Een Indo benar (geen benarde loh!! 😀 :D)
Giovanni van Bronckhorst is zover ik weet van de indofamilie van Bronckhorst en dus geldt de nickname ‘blauwe’ ook voor hem..
Dat heeft niks met vergelijken te maken en nog minder met mezelf tegenspreken.
Een zoon van mijn Indische neef heeft een Molukse moeder en hij noemt zichzelf Moluks.
Hij is Moluks, en hij is indo.
Of hij zichzelf ook Indisch noemt is een tweede, feit is dat hij van indische afkomst is, gemengde voorouders heeft en dus dat de nickname ‘blauwe’ ook voor hem kan gelden.
Niet voor niks hebben wij dezelfde achternaam.
Martin Schwab, die in Baantjer speelt, heeft dacht ik een moeder van Molukse afkomst.
Martin noemt zichzelf Indisch en Indo..
Het is niet f-f.. het kan best n-n zijn.
Je kunt blauwe zijn en ook Moluks.. bijv de heer Manusama.
Jij spreekt zich zelf tegen: aan de ene kant wil je indischen niet vergelijken met molukkers en andere kant vind je dat dat twee blauwe deel uit maakt van Nederlandse elftal.
Groetjes.
Jij spreekt zich zelf tegen: aan de ene kant wil je indischen niet vergelijken met molukkers en andere kant vind je dat dat twee blauwe deel uit maakt van Nederlandse elftal.
Groetjes.
Beste Anak Maluku,
Gelijkstellen en vergelijken zijn twee verschillende begrippen.
Er is niks mis mee om Amerikanen en Canadezen te vergelijken of Fransen met Engelsen te vergelijken.
Ik stel Indischen ook niet gelijk aan Molukkers of andersom..
Zover ik weet is pa van Bronckhorst van de Indische familie van Bronckhorst. Of Giovanni is niet zijn biologische zoon die hij wel erkend heeft.
Als je die informatie hebt dan kun je me mailen. Zie mailadres bovenaan de pagina.
Het is prima dat Giovanni Molukker is en zich inzet voor Molukse zaken.
Maar zover ik weet is hij van Indische afkomst en is nieuws over hem nieuwswaardig voor deze weblog.
Die indokinderen van Duitsers, etc… groeiden bijv op in de Indisch-Nederlandse groep.
Die kinderen werden daardoor Indische Nederlander… en vaak was voor de 3e generatie al het nederlandszijn meer belangrijk dan bijv het het duitszijn van hun opa.
Ik heb ook Duitse en Franse voorvaders te Indie.
Wel of niet een Nederlands paspoort hebben is een juridische scheidslijn en geen culturele.
Er zijn sterke vermoedens dat de nickname ‘blauwe’ uit de marine-wereld kom.
In een testamentcodicil van 1841 las ik de term “blauwe afstammelingen”
Heel lang werden al die militaire Molukkers Ambonezen genoemd. Totdat RMS-ers in de zestigerjaren er op wezen dat juister was hen Zuid-Molukkers te noemen
Simon Tamahata zegt zelf dat hij op de eerste plaats Molukker is, dan Belg, en dan pas Nederlands.
Van Bronckhorst biologische vader is niet van indische afkomst. Jij slaat de plank helemaal mis, wat betreft landzaat kan ik vermelden dat hij de grootse voorstander is van het organiseren van aktiviteiten met het MOLUKSE elftal voor goed doel. Als ze geen verplichtingen hebben met hun clubs stellen ze zich kosteloos beschikbaar voor MOLUKSE elftal en niet voor Indische elftal .Beide spelers weten waar hun roots liggen.Jij moet molukkers niet vergelijken met de indische gemeenschap,met alle respect voor de Indische gemeenschap.
Wat versta je onder Indische Nederlander?
Er zijn ook hl veel personen, die zich ECHT Indo voelen, maar die niet van Nederlanders afstammen, maar van Duitsters, Italianen, Portugezen, Fransen, Hongaren, Denen, Belgen etc.
Misschien noem je de indische nederlander, diegene die “van gemengden bloede” in het bezit is van het Nederlanderschap (paspoort).
Benar apa tidak?
Roderick Lehnhausen
Pemain sepak bola Maluku Asli:
SIMON TAHAMATA.
Yang lain: Semua Campur aduk.
Dulu: Orang Ambon/Ambonnees
Nu: Molukker
Blauw = Indo komt vanuit de Marine.
Salomon Pelopessy
Van Bronckhorst is ook van indische afkomst.
Vader is indisch, zijn moeder is Moluks.
Charissa, die dit jaar in de finalerondes zat van Idols, heeft ook een molukse en een indische ouder en daarom is zij ook vernoemd op deze website.
Sharita Sopacua is Miss Universe Nederland 2005.
Zij heeft niks Indisch in zich, maar ze is wel indo-europees met een molukse vader en hollandse moeder.
Sommige mensen vinden dat ze ook indo genoemd kan worden, anderen weer niet.
Ik vind van wel en daarom stond ze op deze weblog.
Maar als dit jaar een moluks meisje Miss Nederland wordt (met alleen molukse voorouders) dan zal ik dat ook op deze log melden, omdat haar oorsprong toch verwant is aan de oorsprong van indische nederlanders.
Als er nieuws is over de heer Manusama, ex-president van de RMS, dan is het indisch nieuws omdat hij ook van indische afkomst is .. dus een ‘blauwe’.
Het zou ook geschikt nieuws zijn voor deze weblog omdat veel lezers geinteresseerd zijn in de heer Manusama of hij nu wel of niet Indisch is.
Blauw is het symbool voor indo, wat Heitinga en van Bronckhorst – die zichzelf eerder als moluks ziet- zijn met hun europese voorouders.
Over de molukker Landzaat weet ik het niet, hoewel je het wel kunt vermoeden met zijn europese achternaam.
Maar ik dacht dat lezers het wel zou interesseren te melden dat hij in de selectie zit.
Als ik zeker wist dat hij een indische afkomst had dan had ik zijn foto er ook bijgezet.
Een vraag aan de schrijver? wat bedoel je met blauw in oranje,metname de twee spelers van MOLUKSE afkomst,Van bronckhorst en Landzaat,graag een uitleg hierover van de schrijver.