Beste Rijksmuseum

Artikel in Parool 13 januari.
Je moet een account maken om het te kunnen openen

quotes:

Dibbets zegt:
* De term bersiap is niet geschrapt door het museum
* Triyana schreef een opiniestuk op eigen naam

Advertentie
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

32 reacties op Beste Rijksmuseum

  1. P van Geldere zegt:

    Het Rijksmuseum maakt uit wat er geplaatst wordt.
    En niet een of andere Indonesiër.
    Deze moeten naar hun land en daar een hoge rug voeren.

  2. Boeroeng zegt:

    Miko Flohr:
    Het woord ‘Bersiap’ ken ik niet uit mijn jeugd. Lang wist ik sowieso niets dan dat de familie uiteindelijk had moeten vertrekken, later pas hoorde ik over de krijgsgevangenschap van mijn grootvader in Japan, en nog weer later over de internering van mijn grootmoeder en de oudste kinderen uit het gezin op Java. In de jaren tachtig herdachten we de oorlog zoals iedereen dat deed, op 4 mei; pas na de eeuwwisseling keek ik voor het eerst mee met de herdenking op 15 augustus. Dat de oorlogsdoden in mijn directe familie aan de andere kant van de wereld vielen, en dat dáár – en niet in Nederland – de meeste pijn zat – ik wist het eenvoudig niet. Ik las geleidelijk wel meer verhalen, en hoorde getuigenissen, maar ik koppelde het niet aan een groter verhaal dat ook, direct, betrekking had op de familie Flohr.

    • P van Geldere zegt:

      Beste Miko,het is heel .ooi dat je kijkt en luisterd naar de Herdenking King van wat wij in Indié hebben mee gemaakt. d.i.WOII en de daarop volgende ersiap..De naam kapt.Westerling deed waar de Inlanders heel bang voor waren.,ij pakte het nog veller aan en dat kreeg de naam Bersiap.Daarom willen zij
      dezen naam.niet meer horen (,zien).

    • waluparmo zegt:

      Ik ken een familie FLOHR , hij was praktijk ingineur en hoofd van de Openbare Werken in Ambon , en overgeplaats naar Kotaradja en vlak voor de oorlog naar Sibolga overgeplaat. Ze hebben in het Japanse kamp gezeten dicht bij Medan.De dochter Toetie Flohr is getrouwt geweest met een zekere Vortman( naar Amarika geimmigreerd met 2 zoons) van de Javaanse Bank.Zij heeft een stukje gescheven in DE INO ” Achter het prikkeldraad” en heeft 35 jaar bij de GARUDA NDONESIA gewerkt.Wal Suparmo.

  3. Boeroeng zegt:

    Tijdens de persconferentie die op 11 januari door het Rijks werd gegeven, kwam ook het schrappen van de term aan de orde; conservator Harm Stevens gaf geen antwoord op de vraag waarom dat nodig werd bevonden, maar benadrukte dat er aan het ‘wederzijdse geweld’ in die periode in een aparte zaal aandacht wordt besteed. Taco Dibbits, die het als ‘hoofddirecteur’ van het Rijksmuseum nodig vond de catalogus bij wijze van geurvlag te openen met een woord vooraf, stelt daarin dat het museum de banden met de Indische, Chinese, Molukse en Papua-gemeenschappen in Nederland graag blijvend wil aanhalen. Onbegrijpelijk dat hij en zijn staf juist deze beladen term als een bom in het gezicht van de betreffende groepen laten ontploffen. Een teaser in de ware zin van het woord, die dit publiek bij voorbaat van het museum vervreemdt. Jammer, want een snelle blik op de catalogus leert dat er prachtig en boeiend materiaal is gevonden. Niet allemaal gloednieuw – bezoekers van museum Bronbeek en lezers van diens museumkrant zal het een en ander bekend voorkomen; het werk van fotografen Cas Oorthuys en Henry Cartier Bresson is met recht iconisch te noemen –, maar er zijn toch vooral een heleboel unieke objecten, schilderijen en propagandadrukwerk te bekijken, en aangrijpende verhalen te volgen. Laat u dus door de misstap rond ‘bersiap’ niet uit het veld slaan.

    Esther Wils in Indies tijdschrift

    Esther Wils schreef ook dat zij een proefdruk van de brochure voor deze expositie had gezien en het woord bersiap werd gebruikt.

    • Bung Tolol zegt:

      Tja dat Rijksmuseum had in 2019 nog 2.75 miljoen bezoekers en was daarmee museum nomor pertama .Maar door die Covid perkara had het Rijksmuseum in 2020 nog maar 675.000 bezoekers dus effe + 2 miljoen minder en in 2021 zal het niet veel beter worden ! .Een entree-kaartje kost +20 euro ,nou reken maar uit 2 miljoen x 20 euro = 40 miljoen euro kurang ! Een erg sociaal museum is het niet ,Ik kan met mijn Amsterdam Stadspas gratis de meeste musea bezoeken en in sommigen krijg je fikse korting ,heel mooi gemeente Amsterdam ……………………. behalve het Rijksmuseum ! Dat rekent gewoon de voole mep aan die Amsterdamse paupers en oudjes .Dat Rijks doet /deed ook niet mee aan allerlei acties om museum-bezoek aan te wakkeren ,onder het motto “” Wij zijn het Rijks ,wij hebben dat niet nodig ! “” Nu met dat Bersiap gelazer hebben ze toch nog mooi aan hun stutten moeten trekken ,oftewel nederig het hoofd moeten buigen ,De druk ( Media ,Indische belangen clubs en vooral de politiek ) was gewoon te groot voor hun en zonder subsidie kunnen ze straks De NACHTWACHT op koningsdag verkopen om nog brood op de plank te krijgen ! Gun het ze wel stelletje arrogante museum-kikkers ! Een heel erg goed museum in Amsterdam ? ja die is er wel behalve het Sex-museum ( nr 5 op de lijst van meest bezochte musea is er ook De Hollandse Schouwburg ,groot ,goed verzorgd herdenking plaats voor de Sjoa ,goed personeel en helemaal GRATIS voor IEDEREEN !! De Hollandse Schouwburg is voor de Joden zoiets als het IHC voor de Indo,s had moeten zijn .Ik ben wel 10000x in de Hollandse Schouwburg geweest maar 0,000 x bij het IHC en dat blijft wel zo .Ik weet zo langzamerhand meer over die Joden-vervolging ( Sjoa ) dan over die Indo-vervolging ( Bersiap ) ja weet het terlalu dese !

    • Barbara Zuidema zegt:

      Hier is de link van het radio-programma ”Met het oog op morgen” Hans Goedkoop in gesprek met Wilfried de Jong over het ”Bersiap schrappen” van het Rijksmuseum in 7 minuten. Onder het filmpje is de tekst ook te lezen

      https://www.nporadio1.nl/nieuws/cultuur-media/f55b4ce6-7496-48c9-9403-ac68f5b6cab5/is-de-term-bersiap-racistisch

    • Bung Tolol zegt:

      Die rechter katjong is si Boeroeng ,in vermomming uiteraard om die Pemoeda,s op een dwaalspoor te brengen ,dat lukte best wel tot hij zijn mond opendeed en wat zei ………………en wat zei hij dan ? Nou dit “” Hoe hedde gij da gedoan ?”” Tja da krijg je ervan als je te lang in Brabant hebt gewoond .😂🤣😁

    • RLMertens zegt:

      @Boeroeng; ‘Ajoh berbaris etc.’- Satoe doea, boelan Pebruari ke Amsterdam! Tjari keséhatan atau… setan!

  4. Boeroeng zegt:

    https://www.telegraaf.nl/watuzegt/978022958/ik-introduceerde-gastcurator-die-bersiap-in-ban-wilde-doen-bij-rijks-ik-heb-er-veel-spijt-van
    (deze pagina is niet te openen voor wie geen betaald account heeft)

    OPINIE Lizzy van Leeuwen, cultureel antropoloog
    ’Ik introduceerde gastcurator die ’bersiap’ in ban wilde doen bij Rijks, ik heb er veel spijt van’

    Geheel voorspelbaar stak een storm op van onbegrip en boosheid. Ik heb daaraan meegedaan,
    want ook ik was kwaad. Mijn moeder en haar familie hebben te lijden gehad tijdens de bersiap.
    Maar ik schrok me ook wezenloos omdat ik degene ben geweest die deze Bonnie Triyana op de
    stoep van het Rijksmuseum heeft afgeleverd, vier jaar geleden.

    • R.L. Mertens zegt:

      @Boeroeng/Lizzy vanLeeuwen; ‘spijt etc.’- Waarom? Confrontatie moet opheldering opleveren; en dat gebeurd nu! Waarom/waardoor is er bersiap? – In de Japanse periode hebben wij, buiten het kamp tussen hen geleefd; vijandig bejegend doch links gelaten! Echter direct na de festiviteiten(!) van bevrijding en merdeka kwam plots; beriaaap als kreet!
      Zo maar moorden? Zonder oorzaak?

  5. vandenbroek@libero.it (1953) zegt:

    Citaat: De tentoonstelling erkent en toont zowel het geweld in deze periode tegen Indo-Europeanen (Indo), Nederlanders (holl.), Molukkers (Ambon) …..
    De woorden tussen haakjes zijn dezelfde termen die te vinden zijn in de interne administratie van de interneringskampen Padang/Bangkinang (1942-1945) , zie topic op I4E

    Rijksmuseum directeur Taco Dibbits neemt onbewust racistisch beladen termen in de mond. Het onderscheiding Indo/Nederlanders was kwetsend en werd als kwetsend ervaren, Een koloniale maatschappij was per definitie raciaal ingesteld. De koloniale elite, de belanda’s bepaalden wat Normaal was en dat hadden de Indo-Europeanen en Inlanders maar te slikken. Daar was toentertijd niks mis mee. Nu wordt de “neutrale term” Indische Nederlanders gehanteerd, een term die meegroeit met het onbegrip onder Nederlanders.

    Er kan wel gesteld worden dat “het veranderen van woorden niet gaat om het wijzigen van de geschiedenis , maar als correctie op de eerdere FOUTE representaties door onszelf, die stereotyperingen van allerlei mensen en culturen versterkt KUNNEN hebben”.
    Bij zulke uitspraken hou ik mijn hart vast en vrees het ergste voor de komende tentoonstelling. Dan krijg ik zeker een GOEDE representaties van de Bersiap.

    Maar het kan nog erger.
    Citaat “In een museumtentoonstelling (Revolusi) moet je altijd kijken vanuit welk perspectief een begrip gebruikt wordt, wat het oproept en bij wie.”
    Vanuit Indonesisch perspectief bestaat het begrip Bersiap niet, bij de Simpang Club in Soerabaja worden op een herinneringsschild de heldendaden van de pemoeda’s bij de Slag in deze stad geroemd, 10 November 1945. Met geen woord wordt gerept over Bloody Monday 15 oktober 1945 toen in diezelfde Simpang Club, tientallen Indo-Europeanen door een Volksgericht veroordeeld en daarna met slag- en steekwapens als wilde beesten werden afgeslacht. De overlevenden konden door het bloed waden. De betrokkenheid van de Indonesische nationale held Bung Tomo is in de Indonesische geschiedschrijving met raadsels omgeven.

    Dan mag ik me in goede gerede afvragen hoe Indonesiers de afslachting van meer dan 11.262 Indo-Europeanen benoemen, wat voor beeld het bloedbad (massaker) oproept. Het begrip SLACHT-offer krijgt dan een beeldende lading.

    • vandenbroek@libero.it (1953) zegt:

      correctie voor de verschrijvingen:
      Het onderscheiding Indo/Nederlanders = het onderscheid Indo/Nederlander was kwetsend
      een GOEDE representaties = een GOEDE representatie

      Maar ik heb het excuus dat ik meer dan 30 jaar uit Nederland ben en nauwelijks tot niet Nederlands spreek. Elke migrant heeft zo zijn/haar problemen

    • Anoniem zegt:

      SLACHTBANK-OFFER!

  6. Boeroeng zegt:

    https://www.nrc.nl/nieuws/2022/01/14/bersiap-blijft-en-het-rijksmuseum-is-niet-woke-a4079333
    (openen met inprivatevenster of incognitovenster)
    „Het Rijksmuseum schrapt de term Bersiap niet”, zegt Taco Dibbits, directeur van het Rijksmuseum.

    Interview
    ‘Bersiap blijft, en het Rijksmuseum is niet woke’
    Taco Dibbits | directeur Rijksmuseum In een opiniestuk betoogde een gastconservator van het Rijksmuseum dat de term Bersiap racistisch is. Directeur Taco Dibbits neemt daar afstand van. „Wij ontkennen op geen enkele wijze het geweld en het leed.”

    Bart Funnekotter
    14 januari 2022 om 15:52
    Leestijd 3 minuten

    Taco Dibbits wil meteen aan het begin van het gesprek duidelijk gezegd hebben: het Rijksmuseum doet de term ‘Bersiap’ niet in de ban. En die term is ook niet racistisch, aldus Dibbits. Het museum was deze week het middelpunt van een rel nadat Bonnie Triyana, een Indonesische gastconservator van de binnenkort te openen tentoonstelling ‘Revolusi, Indonesië onafhankelijk’, een opiniestuk in NRC had gepubliceerd. Daarin schreef hij dat „het team curatoren besloten [heeft] om het woord Bersiap niet te gebruiken als gangbare term die verwijst naar de gewelddadige periode in Indonesië tijdens de revolutie”. Reden: als het begrip „in zijn algemeenheid” wordt gebruikt, heeft het „een sterk racistische lading”.

    De term Bersiap (letterlijk: ‘wees paraat’) staat in Nederland voor de fase (eind 1945-begin 1946) in de Indonesische revolutie waarin vele duizenden (Indische) Nederlanders, Chinezen en van ‘collaboratie’ verdachte Indonesiërs werden vermoord. Triyana vindt echter dat deze periode niet los gezien kan worden van al het geweld tijdens de revolutie – en dat daarom dus de term Bersiap niet meer gebruikt kan worden.

    Zijn artikel leidde tot ophef in de Nederlands-Indische gemeenschap, aangifte bij de politie en Kamervragen. Dibbits, directeur van het Rijksmuseum, wil de gemoederen tot bedaren brengen. Hij geeft samen met conservator Harm Stevens tekst en uitleg en kiest daarbij zijn woorden zorgvuldig. Sommige antwoorden leest hij deels voor van papier.

    Wat is er racistisch aan de term Bersiap?

    Dibbits: „U citeert uit een opiniestuk. In het stuk staat wat de auteur daar racistisch aan vindt. Dat kan ik moeilijk voor hem verwoorden.”

    Stevens: „Het woord racisme gebruiken wij niet.”

    Heeft de heer Triyana, een van de vier conservatoren van de tentoonstelling, dan besloten op eigen houtje dit artikel in te sturen?

    Dibbits: „Het is een opiniestuk. Dit is duidelijk zijn opinie. De tentoonstelling gaat over de Nederlandse én Indonesische geschiedenis. Wij vinden het als Rijksmuseum belangrijk beide delen van de geschiedenis te vertellen. Dus daarom hebben we ook twee Indonesische conservatoren uitgenodigd. Over de terminologie die we in de tentoonstelling gebruiken, is gesproken. De term Bersiap zal hij niet gebruiken, maar we gebruiken hem wel in de tentoonstelling en in het begeleidende boek.

    „Wat ik duidelijk wil zeggen: het Rijksmuseum schrapt de term Bersiap dus niet én wij ontkennen op geen enkele wijze het geweld en het leed waarnaar de term verwijst. Die suggestie is wel gewekt in de media. Wij leggen de term uit, we duiden hem en plaatsen hem in de historische context van al het geweld in die tijd. In het opiniestuk geeft Bonnie Triyana aan dat hij er zélf de voorkeur aan geeft om het woord niet te gebruiken.”

    Nou, hij schrijft dat het team curatoren iets besloten heeft. Is dit artikel de deur uitgegaan zonder dat zij ernaar gekeken hebben?

    Dibbits: „Het stuk is op persoonlijke titel geschreven.”

    Is het vooraf ingezien door u of uw afdeling communicatie?

    Dibbits: „Het is niet ingezien. Het stuk is op persoonlijke titel geschreven.”

    Het is dus niet de mening van de andere conservatoren?

    Dibbits: „Nee.”

    U plaatst de Bersiap in de tentoonstelling in de context van al het geweld tijdens de onafhankelijkheidsoorlog. Sommige mensen vinden dat daarmee het genocidale karakter ervan tekort wordt gedaan.

    Stevens: „In de wetenschap is hier inderdaad een terminologische discussie over, maar het laatste woord is daarover volgens mij nog niet gezegd. We vertellen in onze tentoonstelling de persoonlijke verhalen van twintig mensen uit diverse bevolkingsgroepen, met behulp van objecten en teksten. Dit soort grote termen zijn daarvoor minder goed bruikbaar.”

    Schilderij van Indonesische vrijheidsstrijders door Otto Djaya (1946-1947).
    Foto Carola van Wijk
    In het tentoonstellingsboek schrijft u dat het Rijksmuseum probeert bij te dragen aan wederzijds begrip en verbinding tussen de vele groepen in de Nederlandse samenleving op wie de Indonesische revolutie een sterke, blijvende invloed heeft. Van begrip en verbinding leek weinig sprake de afgelopen dagen.

    Dibbits: „Daarom lijkt het me ook goed dat mensen eerst de tentoonstelling zien voordat ze een oordeel vellen over wat het Rijksmuseum heeft gedaan. Er wordt nu een discussie gevoerd zonder dat helder is welk verhaal wij in de tentoonstelling vertellen.”

    Dit soort onderwerpen – denk ook aan uw slavernijtentoonstelling van vorig jaar – zijn dermate polariserend dat er altijd wel iemand boos wordt. Kiest u met de inhoudelijke afwegingen die u maakt niet sowieso partij in een discussie – en is verbinden daardoor niet een illusie?

    Dibbits: „Het is onze taak deze onderwerpen te agenderen. Wij geven kennis en stimuleren het gesprek. Als we dat níét zouden doen, wordt die polarisatie nog veel sterker.”

    Het Rijksmuseum krijgt van sommigen het verwijt dat het de laatste tijd té progressief is, woke zelfs.

    Dibbits: „Wij zitten niet in de progressieve hoek. Wij maken tentoonstellingen over belangrijke onderwerpen in de Nederlandse geschiedenis. Daar betrekken we verschillende conservatoren bij, zodat we een breed spectrum kunnen bieden aan het Nederlandse publiek. Daarbij geeft het museum ruimte aan dialoog, maar we dwingen geen meningen op.

    „We hoeven ons niet schuldig te voelen of schaamte te hebben; de Nederlandse geschiedenis is. We moeten nu met zijn allen vooruit. Daaraan kan het Rijksmuseum een bijdrage leveren. Dat zo’n tentoonstelling vervolgens wordt gepolitiseerd, ligt niet aan ons. Ik beschouw mijzelf – en ook het Rijksmuseum – niet als woke. Wij staan als nationaal museum voor iedereen.”

    Stevens: „Wij maken onze tentoonstellingen op basis van langdurig wetenschappelijk onderzoek. Daarmee wil ik niet zeggen dat het museum een neutrale plek is, maar er zit een stevige basis van research onder hetgeen wij laten zien. Ik zou dat niet progressief willen noemen, maar je zoekt wel naar nieuwe dingen. Wij zetten het raam open. Zo kan je een breder verhaal vertellen.”

    • RLMertens zegt:

      @Stevens/Rijksmuseum; ‘langdurig wetenschappelijk onderzoek etc.’- Ben razend benieuwd of ook; het Atlantisch Handvest; ‘elk volk heeft zelfbeschikkingsrecht’ document, door Nederland ondertekend Londen dd.24 sept.1941 aanwezig is cq. ter sprake komt!
      Ik verwacht dat eerder die 7 dec. 1942 Koninklijke rede uit den treure wordt ‘aangeprezen’! Waarin in ‘wollige taal’ de geneugten van Nederlands voornemens is vastgelegd, hoe Indonesië naar onafhankelijkheid, volgens van Mook na 10 jaar, Logemann na 25 jaar, wordt begeleid. Vandaar ook bersiaaaaap!

    • Bung Tolol zegt:

      Ja er was laatst een programma over die Max van der Werff ,Max ziet er redelijk Nederlands uit maar zijn vader daarentegen leek echt op een Indonesier .Zijn vader verscheen in 1946 in het zwarte uniform van de TKR ( Tentara Keamanan Rakjat ) op de foto .Vraag je je toch af hoe kwamen zijn vader en zijn broer terecht bij dat TKR ? TKR betekent veiligheidsleger van het volk .Op een gegeven moment werden die 2 jongens opgepakt door waarschijnlijk een concurrende bende ,De vader van Max kon ontsnappen en vluchtte naar Nederland maar zijn broertje werd vermoord door die Pemoeda,s .Aangezien beide jongens Van der Werff er echt Indonesisch uitzagen moet hun familie naam hun de das hebben omgedaan .Hoe kom je erbij je als Indo jongere je aan te melden bij dat TKR ? Waarschijnlijk stoer willen doen in dat zwarte uniform .Max weet het antwoord op die vraag ook niet ,Zijn vader hield altijd voor dat soort vragen de kaken stijf op elkaar .Max spant zich nu in om slachtoffers van Nederlands militair geweld bij te staan ,een goed streven maar heeft hij ook al onderzoek gedaan naar die moord op zijn Indo oom ?

      • Bung Tolol zegt:

        Wat die Bonnie M of Bonnie T betreft ,die kreeg toch maar mooi een dolkstoot van het Rijksmuseum in de rug gestoken .Vraagje had dat Rijksmuseum hiervoor die , nog altijd niet opgedoken dolk /kris van Pangeran Dipo Negoro gebruikt ? Hoe kwam Dipo Negoro aan zijn einde ? Antwoord verraad door ene generaal de Kock .Hoe kwam Bonnie T aan zijn einde ? Antwoord verraad door zijn collega,s van het Rijksmuseum .Het eerste keur ik af ,het tweede niet .🤣😁😂

      • Boeroeng zegt:

        Max van der Werff is de laatste vijf jaar vooral veel bezig met MH 17-onderzoek.
        Wat hij precies beweert, weet ik niet. Maar hij maakt wel de indruk de schuldvraag af te wentelen van Rusland.

      • Boeroeng zegt:

        Je kan ook zeggen dat Triyana zijn collega’s en het hele RM een dolkstoot in de rug gaf.
        Dit door niet duidelijk te vermelden dat het woord bersiap wel gebruikt wordt in de expositie. En samen met zijn verwijt van racisme de indruk maakt dat het hele woord en wat er gebeurde niet behandeld zou worden op de expositie.
        De hoge bobo’s van RM moesten wel verklaren dat er misvattingen waren en dat zij niet de mening van Triyana delen.

        Damage control. Niet de misvattingen laten voortbestaan

  7. Boeroeng zegt:

    • Bung Tolol zegt:

      Ja Lizzy van Leeuwen ,zij had dus Bonnie M voorgesteld aan dat Rijks ! Volgens mij woont si Lizzy ook in de buurt van dat Rijks ,want zij maakte zich vandaag wel erg druk over die gevaarlijke tractoren bij die anti Corona demonstratie .Noteer hun kentekens kunnen wij ze verantwoordelijk stellen voor schade aan dat gras ! Nou ik was er ook bij ,die tractoren hebben dat gras niet betreden ! Lizzy was verleden jaar ook politiek actief .Had zij zich misschien aangemeld bij die Javaanse politieke partij Kaum Tani Persatuan Indonesia ( KTPI) ? Nee nog erger Lizzy stond op de lijst van Splinter ! Splinter verkreeg een halve Kamerzetel maar dat telt helaas niet .Net als een halve Indonesier ,telt ook niet ! Een halve Nederlander eigenlijk ook niet ! Je ziet het maar al dat half zachte gedoe is helemaal niks .Ibu Lizzy kan volgende keer beter meedoen met die politieke partij van de halfzachten of de halfgaren .Lief mens hoor die Lizzy maar zij kan zich ook maar beter bezig houden in de dapur ,dan al dat politiek gedoe en gedoe met tractoren en net gezaaid gras en Indonesiers ,die de weg kwijt zijn beetje roewet ya Lizzy ! Trouwens waarom zegt zij “” Noteer hun kentekens !”” Kan ze dat niet gewoon zelf doen ? 😎😜😂

  8. R.L. Mertens zegt:

    @Boeroeng/Lizzy vanLeeuwen; ‘spijt etc.’- Waarom? Confrontatie moet opheldering opleveren; en dat gebeurd nu! Waarom/waardoor is er bersiap? – In de Japanse periode hebben wij, buiten het kamp tussen hen geleefd; vijandig bejegend doch links gelaten! Echter direct na de festiviteiten(!) van bevrijding en merdeka kwam plots; beriaaap als kreet!
    Zo maar moorden? Zonder oorzaak?

Laat een reactie achter op Boeroeng Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.