Advies: in slavernijmuseum moet ook aandacht zijn voor VOC-tijd 

In het toekomstige nationaal slavernijmuseum moet naast aandacht voor de trans-Atlantische slavernij, ook aandacht komen voor de slavernij in de voormalige VOC-gebieden in de Indische Oceaan en de Indonesische archipel. Dat schrijven de Raad van Cultuur en de Amsterdamse Kunstraad in een advies aan demissionair minister Van Engelshoven en het Amsterdamse stadsbestuur.  De regiegroep van het toekomstige museum zei eerder al dat er “op den duur” ook aandacht zal zijn voor de slavernij in deze gebieden, maar de raden adviseren nu om dat al vanaf het begin te doen.Volgens de raden is die aandacht nodig omdat zo “het volledige verhaal van de koloniale slavernij en de wereldwijde impact daarvan” zichtbaar worden.  NOS

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

13 reacties op Advies: in slavernijmuseum moet ook aandacht zijn voor VOC-tijd 

  1. Boeroeng zegt:

    Verheugend dat men nu ook erkent dat er nog meer slavernij was in de VOC-gebieden.
    Er zijn inschattingen van meer slaven in die pakweg 200 jaar dan in Caraibische Nederlandse kolonies
    In een nationaal slavernijmuseum hoort ook de geschiedenis van slaafgemaakte Nederlanders.
    Zij, die een paar eeuwen terug gevangen genomen werden en verbleven rond de Middellandse zee
    Logisch toch?
    Nog een stapje verder …. hoe beschouwt men de dwangarbeid in de Japanse krijgsgevangenkampen ? Vorm van slaafgemaaktheid toch ?

  2. waluparmo zegt:

    D romuashas waren ook Japanse slaven zonder betaling.

  3. ellen zegt:

    De Japanse interneringskampen waren gestoeld op de Nanyo-ideologie. Dit wilde Japan bereiken met o.a. slavenarbeid en eliminering van alle westerse elementen. Hongerdood, dwangarbeid en wrede mishandeling voor de kampbewoners en sexslavernij (ook in de interneringskampen) t.b.v. het Japanse leger waren o.a. het gevolg hiervan. Eveneens een slavernij voor de lokale bevolking die voor de Japanners moest werken. De heer Jan A. Somers (“ik blijf het vreemd vinden dat men in Indie niets afwist van de Nanyo”) repte over de Japanse nanyo als volgt: “In de plannen voor de Nanyo, de expansie in zuidelijk Azië, was er sprake van een blijvende bezetting en japanisering van Nederlands-Indië dat, bevrijd van het westerse kolonialisme, deel diende te nemen aan de Japanse oorlogsinspanning om de eindoverwinning mogelijk te maken. Dit hield in de levering van arbeid, landbouwproducten en mijnbouwproducten. Borneo, Celebes, de Molukken, Nieuw-Guinea en de Kleine Soenda-eilanden, onder bestuur van de Keizerlijke Marine, zouden direct bij het Japanse keizerrijk moeten worden ingelijfd; over de status van Java en Sumatra, bestuurd door het leger, zou binnen de Nieuwe Orde, de Gemeenschappelijke Welvaartssfeer in Groot-Oost-Azië, in een later stadium worden beslist. In afwachting van een definitieve verwijdering uit de Aziatische samenleving werden niet alleen de Nederlandse bestuursambtenaren en militairen geïnterneerd, maar werden ook Nederlandse burgers in kampen ondergebracht, als consequentie van de bevrijding van het westerse kolonialisme.”

    • Si Bongol zegt:

      Tijd dat de werken van Jan Somers die op I4E verschenen worden gebundeld en toegankelijk gemaakt voor alle lezertjes die er kennis en wijsheid uit willen putten.

      • Si Bongol zegt:

        Pee-Es: Over slavernij gesproken. Ik ben het met Boeroeng eens dat ook aandacht mag worden besteed aan Nederlanders die in de loop der eeuwen aan slavernij ten offer vielen.

        Hij denkt aan een plekje ter nagedachtenis aan de Nederlandse zeelieden én de passagiers op hun schepen, die langs de kusten van Noord Afrika buit werden gemaakt door Barbarijse Zeerovers en tot slaaf werden gemaakt in wat nu Marokko, Algerije, Tunesië heten.

        Ook de Romeinen voerden in de eeuwen rond het jaar Nul overwonnenen (m/v) uit de Germaanse landen, inclusief uit wat nu Nederland is, als slaven, sorry, tot slaaf gemaakten, gevankelijk weg naar de slavenmarkten in Rome. Die arme drommels zouden dan ook een plaatsje moeten krijgen in het museum en de Italianen, erfopvolgers van de Romeinen, mogen natuurlijk hun excuses aanbieden.

        Het kan dus nog druk worden in het museum.

        • R.L. Mertens zegt:

          @SiBongol; ‘aan Nederlanders etc.’- Ook aan de lijfeigenen van die adellijke Nederlandse families in de pre eeuwen! Onze eigen echte Nederlandse lijfelijke eigendommen! (de nazaten lopen hier nog steeds rond!)

        • Si Bongol zegt:

          Nou kijk meneer Mertens, eindelijk iets constructiefs uit uw koker. Die lijfeigenen horen natuurlijk ook worden herdacht in het museum. Tip gauw die Adviesraad voor een aanvulling op de reeds aan de minister uitgebrachte aanbeveling en neem die door de Romeinen en Barbarijse zeerovers tot slaaf gemaakten ook maar mee. Moet er nog een zaaltje bijgebouwd in het museum, maar soedah, daarmee zijn onze goede bedoelingen door de wereld toch niet mis te verstaan.

    • R.L. Mertens zegt:

      @ellen; ‘de bevrijding van westerse kolonialisme etc.’- En dat is gebeurd! En die gemeenschappelijke welvaartssfeer in groot Azië; is nu gaande!

  4. Anoniem zegt:

    Nu hebben ze het kolonialisme van de multinationals die grondstoffen en mineralen wegslepen en die gebieden daarvoor ontbossen en die volksstammen wegzenden van hun sacrale gronden of ze uitroeien.

  5. vandenbroek@libero.it zegt:

    OOK aandacht voor de slavernij in de voormalige VOC-gebieden !

    Alsof er na de VOC(1798) geen slavernij was in het voormalig Nederlands-Indie. Ik lees elke keer met verbazing hoe slavernij nadien in de Nederlandse geschiedenisboeken wordt beschreven of wat zorgvuldig onder het vloerkleed wordt geveegd. .

    Neem nou Gouverneur-Generaal Daendels, hij wordt nog steeds in Nederland vereerd met talloze straatnamen. Hij was de grondlegger van het Nederlands Imperiaal Gezag op Java door er een militair bolwerk te maken. Daarvoor had hij een Postweg nodig langs de Noordkust van Java en versterking in Bantam, bekend, meer berucht als Jalan Raya Pos. Het grootste gedeelte van de weg , die een lengte heeft van van duizend kilometer werd aangelegd door arbeiders, die zonder betaling opgeëist werden van de Indonesische vorsten en hoofden. De dood van duizenden dwangarbeiders is heden nog scherp in het geheugen van de Indonesiers gegrift. Doch de kunstminnende Daendels verklaarde trots dat de openbare wegen op Java…de wegen in Parijs in schoonheid konden evenaren….

    Van de 1500 man door de sultan van Bantam te werk gesteld, kwam de meerderheid binnen zeer korte tijd om en de overigen deserteerden. Toen Daendels meer arbeiders eiste, weigerde de Sultan, wat een conflict tussen Daendels en Bantam tot gevolg had, dat een eind maakte aan de onafhankelijkheid i.c. Soevereiniteit van het sultanaat van Banta . Daendels nam eigenhandig de Keraton van Bantam in beslag en verklaarde dit eenzijdig tot domein van de Koning van Holland n.l. Lodewijk Napoleon. Voorts eiste Daendels van de nieuwe sultan, die hij gewoonweg zelf aanstelde, dat hij de productie van peper en koffie moest opvoeren onder toezicht van Europese inspecteurs. Dit was een voorproefje van de moderne Staatsinrichting in Nederlands-Indie. “Werd daar werkelijk iets groots verricht” vraagt de Indonesische journalist en historicus Mochtar Lubis zich af in zijn boek “ het land onder de regenboog”.

    Maar dit alles was niets in vergelijking met de invoering van het barbaars Cultuurstelsel, dat niks met Cultuur maar alles met uitbuiting van de Javaanse boeren te maken had.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.