De eeuw van mijn moeder, deel 1 is online

deel 1 , is online te zien. Zie later   deel 2deel 3.
csm_de-eeuw-van-mijn-moeder-deel-1_8c4eb9fad8

Met de voorstelling ‘De eeuw van mijn moeder’ vertelt regisseur en artistiek leider van Het Nationale Theater Eric de Vroedt een persoonlijk en episch verhaal. Hij baseerde het op de persoonlijke reis van zijn moeder en haar migratie van Nederlands-Indië naar Nederland. Het is een verhaal over een levenslange worsteling met identiteit en de impact die dat op de familie heeft. Het monumentale theaterstuk, dat in totaal 3,5 uur duurt, wordt in drie delen uitgezonden bij AVROTROS op NPO 2.
De eeuw van mijn moeder’ zie je op 6, 13 en 20 augustus 2021 om 22.10 uur op NPO 2   AVROTROS.nl 

Dit bericht werd geplaatst in agenda - evenementen. Bookmark de permalink .

17 reacties op De eeuw van mijn moeder, deel 1 is online

  1. Boeroeng zegt:

    Eric de Vroedt:” Pas nu, tijdens het maken van deze voorstelling, snap ik veel meer wat Indisch zijn is”“Wanneer mijn grootouders praatten over mijn Indische afkomst, werd het al gauw vaag. We waren in eerste instantie Europees; het Indisch zijn, wuifden ze weg”, vertelt Eric de Vroedt, regisseur van De eeuw van mijn moeder. “Het is eigenlijk heel concreet waar het Indische zit, namelijk direct bij mijn moeders oma: mijn overgrootmoeder Abigail Jacoba Limba, een Ambonese vrouw.”  

    “Mijn overgrootmoeder is geschaakt uit haar kampong, gestolen eigenlijk, door mijn overgrootvader. Zij was toen veertien jaar oud, direct bezwangerd. Bij KNIL’ers (Koninklijk Nederlands Indisch Leger) was dat compleet normaal, nu kun je het je eigenlijk amper voorstellen. Mijn overgrootmoeder was een typische njai, een bijzit. Mijn grootouders kregen tien kinderen en leefden zeven jaar in een concubinaat. Uiteindelijk trouwden ze wel, maar dat was vooral, omdat mijn overgrootvader de pensioenregeling van zijn kinderen veilig wilde stellen.” ,

    Bron: Het Nationale Theater

    Was dat schaken zo compleet normaal in het KNIL?

    • Bung Tolol zegt:

      Hallo Eric de Vroedt wil je wel eens ophouden mijn sport SCHAKEN te verbinden met kidnap ,ontvoering en zelfs diefstal ! Dat je overgrootvader zo banaal bezig was om een 14 jarig meisje uit de kampong te ontvoeren en direct te bezwangeren is al terlaloe genoeg ,die verbintenis met mijn sport Schaken ,zie ik niet zo 1,2,3 .Het schijnt dus dat wat die pedofiele kakek deed ,heel normaal was in die tijd .Die slogan “” Presenteer geweer “” werd door die oude banale kakek weer helemaal verkeerd opgevat ! En dan hebben we nog een andere slogan “” Indie daar werd wat moois verricht ! “” Ja inderdaad een 14 jarig meisje ontvoeren /wegtrekken uit haar vertrouwde omgeving en meteen pats boem er boven op klimmen ,noem dat maar mooi ! Dat meisje was wel goed voor nageslacht ( sepoeloeh anak ) maar verder moest haar bestaan doodgezwegen worden ! Want daar schaamde de familie zich voor ,nou ja toch niet te geloven ,ze moesten zich doodschamen voor die hitsige oude kakek ,die zich vergreep aan kleine meisjes .Die kakek was natuurlijk een Belanda /Europeaan/Witneus /Aardappel vreter ,hij was in mijn ogen gewoon een oude viespeuk .En wat zeggen oude verstokte kolonialen dan “” Wij blanken brachten de beschaving hier bij die wilden !”” 🤣😂🤣

    • Jan A. Somers zegt:

      “compleet normaal in het KNIL?” Net als bij ‘buitenkampers’ moet het verhaal spannend zijn, anders kijkt/koopt niemand het. Ik vind mijzelf in de meeste van die verhalen over mijn Indonesische voorouders, Japanse bezetting, en bersiap niet terug. Ik vind mijn verleden niet zo spannend, gewoon handelen naar bevinden. Geen honger zien te lijden, een dak boven je hoofd, een bed, en vooral niet doodgaan. Op die manier heb ik nu nog gemiddeld zo’n 5 jaar te gaan (CBS). Daar moet ik nu aan werken. Vind de cardiolog ook: In leven zien te blijven met je pillen, en je weet waar de spoedeisende harthulp is.

      • Bung Tolol zegt:

        Ja zo is het heer Somers .Het verhaal moet spannend zijn ,anders kijkt /koopt niemand het .Ik geloof /denk /weet het bijna zeker dat die auteur met zijn perverse ,sekslustige KNIL kakek veel en veel meer kijkers naar het Theater lokt dan met zijn normale Indische moeder .Kassa rinkelt uang ,uang uang !! Ya terima kasih Kakek ! 😁😎😁

  2. Bung Tolol zegt:

    Mijn grootvader ( moederskant ) geboren 1866 in Utrecht was ook een KNIL-er maar als je . tegen hem brulde “” Presenteer geweer !”” presenteerde hij ook echt het geweer en niet iets anders zoals die perverse kakek van si Eric Mijn kakek begon pas kinderen te produceren toen hij al 40 jaar was ,dus in 1906 .Hij had dus genoeg spaarcentjes en een goede rang Sergeant -Majoor /adjudant .Hij vroeg ook beleefd de hand van zijn Soendanese vrouw en overlaadde zijn schoonfamilie met oleh -olehs .Die Soendanese oma werd ook niet genegeerd maar gerespecteerd ! Er zijn vele foto,s van haar genomen .En nee mijn Inlandse oma was geen 14 jaar ! en bovenal hield ze van haar man ,ze liep ook altijd in de mooiste en duurste sarongs kebaja ( Ja wie het breed heeft ,laat het breed hangen ) Dus ik had een perfecte kakek ? Nou ook niet echt ,hij was dol op moorden en niet dol op Indonesisch eten ,hij at alleen aardappelen ,karbonaadje en doperwten ! Dus eigenlijk ook een beetje een freak ? Ja natuurlijk daarop werd je geselecteerd in dat oude KNIL .Het KNIL had maar 3 vragen te stellen aan “” sollicitanten “” 1) Ben je pervers ? ( Goede antwoord is JA ) 2) Hou je van Moorden ? ( Goede antwoord is JA ) ….3) Ben je normaal ? ( Goede antwoord is NEE ) Eigenlijk kon het KNIL ook niet anders ,want met 40.000 man moesten zij 80 miljoen Inlanders eronder houden !

    • Adat zegt:

      @Bung Tolol, heeft u ooit de film Multatuli oftewel Max Havelaar gezien. Wij moesten vroeger in de jaren 80 op het VWO dat boek verplicht lezen. Daar komt een scène in voor dat een oude gouverneur vanuit zijn koets opdracht geeft om een jong inlands meisje in te laten stappen en gelooft u mij maar, dat was niet om aardappels te schillen. In mijn klas zaten ook Surinamers en die riepen lachend, dat gebeurde ook In Suriname door de blanken slavenhouders (terwijl ze voor God in de kerk getrouwd waren met hun blanke vrouwen🙏🏼) of gewoonweg door blanken uit de stad, getrouwd of niet. Ik hoef nu zeker niets meer toe te lichten toch? of komt mijnheer Jan A, Somers weer met een verklaring dat het hem totaal onbekend in de oren klinkt😉

      • Bung Tolol zegt:

        @Adat ,ik ben wel in Indie geboren ( ver voor jouw tijd ) maar tussen mijn 6e en 15 e jaar in Suriname doorgebracht ,daar bezocht ik zowat elke dag het Surinaams museum voor slavernij maar wat die vrouwen betreft ,die slavenhouders pakten elk jong vrouwtje ,Daarom ontwierpen hun blanke vrouwen ,die wijde jurken om de mooie vormen van de slavin te verhullen voor hun echtgenoot ,de koto missies .Dat gedrag van die mannelijke blanke slavenhouders zie je nog steeds terug bij vooral de Creoolse mannen ,die pissen nogal wat buiten de pot .Ik was eens op bezoek ( vakantie ) bij een Surinaams Statenlid hij introduceerde mij aan zijn vrouw ( wettige ) Daarna zag ik hem nog meermalen in discotheken met elke keer een ander vrouwtje .Ach s,Lands wijs s,Lands eer ! In Indie gebeurden die dingen ook .Heb eens een foto gezien van een Blanke Tuan Besar met zijn blonde dochter en de baboe maar dat kind van die baboe leek als twee druppels water op die blonde dochter ,alleen wat donkerder ,Die blonde dochter en dat baboe kindje waren dus half zusters ! Kijk ik heb er geen probleem mee als die Tuan Besar de baboe bevrucht ,als hij maar zijn verantwoordelijkheid neemt en dat onechte kind erkent ,waarmee dat onechte kind de Europese status verwierf Mijn oma van vaders kant was ook een onecht kind maar wel erkent ,dus Europese status ,haar kind ( MIjn vader dus ) was ook al een onecht kind ,niet erkent maar zijn moeder was Europees ,dus hij ook en ik dus ook ,al zie ik eruit als Bung Tomo ( bekend ophitser en opruier in dienst van de Staat Indonesia ) Bung Tomo zat het Indonesische volk op te zwepen ,tijdens die onafhankelijkheidsstrijd .Iedereen die ook maar een druppel Hollands bloed had moest over de kling worden gejaagd en in de kali gedumpt .Volstrekt mata gelap die Bung Tomo !.

        • Jan A. Somers zegt:

          Van Surinaamse kennissen (ook Afrikaanse) ken ik alleen de moeder. Ik heb er nooit een vader bij gezien. Kennelijk de plaatselijke gewoonte.

      • Jan A. Somers zegt:

        “komt mijnheer Jan A, Somers weer met een verklaring” Ik vertel alleen uit eigen ervaring, niet van horen zeggen. En natuurlijk de verhalen van baboe Soep. Maar die kent u weer niet. We speelden met haar dochter, Moesten we Nederlands mee spreken, zat op de HIS. Mijn vader en moeder hebben, bij mijn weten, zich ook nooit ingelaten met het seksleven van Indonesiërs. Mijn grootouders leefden in de bush ook samen alsof ze getrouwd waren, en hebben hun kinderen laten echten. Heel normaal in die tijd. Het waren gewoon mijn opa en oma. De verjaardag van mijn moeder was op de dag van het echten. Zo, dat is dan het seksleven in mijn familie. Bovendien is het overal in de wereld hetzelfde, ook nu nog. Of kent u de Me Too niet? Niet alleen in Indië! Er zijn mensen die smullen van die verhalen. U kennelijk ook.

  3. Boeroeng zegt:

    Deel 1 gezien.
    Esther Scheldwacht was weer sterk in haar rol.
    Het verhaal is wat moeilijk te volgen.
    Er is ook dans en muziek verwerkt. The sounds of the westsidestory… so early sixties , maar de songs bleven nog lang terugkomen op de radio en bij Indische jongeren thuis die de plaat hadden.

    Die grap met een aardappel schillen zal niet direct door velen begrepen worden

    • Jan A. Somers zegt:

      “Die grap met een aardappel schillen ” Dat werd in de instructies over Nederlands wonen inderdaad een beetje kinderachtig gebracht, het kwam in ieder geval zo over. Maar was wel nodig. Veel Indische huisvrouwen deden weinig in de keuken, en aardappels schillen was er niet bij. Terwijl dat in Nederland het belangrijkste volksvoedsel is.. Je mag niet te dun schillen, dan heb je nog giftige delen. je mg niet te dik schillen, dan schil je de vitamine C eraf. In het Nederlandse menu is voor de vitamine C behoefte de aardappel het belangrijkst. Bij naar je toe schillen heb je het beste zicht op de juiste dikte. (als je het weet tenminste).

      • Boeroeng zegt:

        De grap was dat Indische mensen van zich af schilden en er zijn verhalen over maatschappelijk werksters die vrouwen aanmaanden dit niet te doen, maar naar zich toe.
        Ik denk niet dat die ‘docenten’ dachten aan vitaminebewaring, maar het leek me eerder paternalisme.

        Aardappel schillen is gelijk aan een appel schillen, en dat konden Indische vrouwen natuurlijk wel. Dat was geen keukengebeuren wat men de baboe liet doen.

  4. vandenbroek@libero.it zegt:

    Het gaat natuurlijk over de repatriëring van vrouwen van na de Soevereiniteitsoverdracht. maar hoe dacht men over de “Repatrianten” die na de Japanse capitulatie in Nederland TERUGkeerden?
    Als er toch gesproken wordt over huisvrouwen in Nederlands-indie die weinig tot niks deden in de keuken, dan waren het toch wel de totok-vrouwen. Die hadden vanwege het te ruime inkomen van de man toch een hele stapels bedienen in huis, kijk maar naar de foto’s, die spreken boekdelen. Voor hen werden leisure-activiteiten ontwikkeld in Nederlands-Indie

    Ik vroeg aan mijn moeder of wij een baboe hadden voor de kinderen. Mijn moeder keek mij vreemd aan. Van baboe’s leer je baboes dwz inlandse manieren en dat was toch niet de bedoeling. Bij ons werden die ver van d opvoeding gehouden. Mijn moeder vertelde wel eens over DMZ, of een verpleegkundige net uit de opleiding die even ging vertellen wat en hoe je het moest doen. Dat betweterige, hoe het moest, kwam niet vernederend over, dat was vernederend. Ik snap niet dat dat geaccepteerd werd.

    Er wordt weer iets negatief over Nederland gekleineerd, van haar betekenis ontdaan. Als dat geen geschiedsvervalsing is, wat is het dan? ik heb niet de indruk dat dan uit eigen ervaring gesproken wordt.

    • Jan A. Somers zegt:

      “hadden vanwege het te ruime inkomen van de man toch een hele stapels bedienen in huis” Met dat ruime inkomen van mijn vader hadden wij een kokkie (baboe Soep), een baboe die schoonmaakte en af en toe een toekan voor de tuin. Maar ja, ik weet ook kennissen, die hadden meerdere bedienden. Moesten altijd eentje meer zijn dan bij de buren, en foto’s van die rijkdom naar de familie in Nederland. En duurder vuurwerk dan de buren. Onze buren wachtten met oud en nieuw altijd totdat het meeste vuurwerk in de buurt was afgevuurd voordat ze hun dure rentengans aanstaken. Kijk ons eens! Maar ja, die aardige Indo’s moeten och altijd wijzen naar die akelige, stoute totoks. Terwijl ze zelf met de klewang achter die stoute inlanders aanrenden. Ach ja, in Nederland kopen ze een duurdere auto dan hun buren, een Rolex waar het prijskaartje aan moet blijven bungelen., en een dienstmeisje dat in de keuken moet eten. En van de wijn die ze hun gasten bieden moet vooral het etiket altijd naar voren wijzen, En op de botol tjebok moet dat etiket er ook op blijven zitten. Toch wel leuk, zulke mensen.

      • Jan A. Somers zegt:

        ff vergeten, Het was een koude winter, de kapelaan bracht voor mijn moeder lange onderbroeken. Die kende mijn moeder niet. Betweterig? Vernederend?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.