More Americans have a desire to reconnect with their Indo heritage

New generations of Americans with Indo European lineage, at some point in their lives, have a desire to rediscover or know more about their origins and (multi-) cultural background.For a long time I asked the questions: How do Indos in America identify themselves? What is their emotional relationship with the Dutch East Indies, the Netherlands and America? What are they interested in? This year I had some more time to reflect on this subject. keasberry.com.

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

76 reacties op More Americans have a desire to reconnect with their Indo heritage

  1. Anise zegt:

    [These days, even Indonesians call themselves INDO – which in my opinion is a case of misappropriation.]

    Dit is niet correct. Wij -echt iedereen die ik persoonlijk ken in RI- weten heel goed dat een Indo iemand van gemengde (blanke en lokale) afkomst is. Onze kinderen zijn Indo’s, ik niet.

    https://id.m.wikipedia.org/wiki/Orang_Indo

    Ik denk dat hij het een beetje verwart met ‘Indon’ wat ooit populair was maar voor ons nu meer een scheldwoord is. (Het wordt wel eens in Maleisië gebruikt.)

    • A. Olive zegt:

      Waarom noemden de Indonesische bemanning op de Koningsdam mij dan Indo Blanda als ze weten wat een Indo is?
      I don’t like the term Dutch -Indonesian either maar als je aan een Amerikaan zegt dat je Indo bent dan heb je weer 10 minuten nodig om uit te leggen wat je bedoeld en het interesseerd hun toch niet waar je vandaan komt.

      • Anise zegt:

        Volkomen logisch. Voor hen was het duidelijk dat u Indo was maar het ‘blanke’ gedeelte verdiende wat toelichting. Belanda dus. Vergeet niet dat Indonesiërs houden van herhaling en pleonasmes. (“Waar komt u vandaan, mevrouw?” “Van Manado mijnheer.” “Ah, van Manado?” “Ja, van Manado” “Hmm, heel ver Manado” …. en zo gaat het nog even door, mijn man wordt er gek van.)

        Wat men moet beseffen is dat de connotatie van Belanda totaal verdwenen is in ‘Indo’. Het wordt gezien als met een blank gedeelte, dat van de Bule. Misschien was dat 70 jaar geleden anders omdat men niets anders kende, maar dat weet ik dus niet. Eigenlijk hetzelfde in het woord Londo, dat is ook geëvolueerd. Het is op zich wel logisch dat Indo in Nederland wordt gezien als een mix met Nederlander. Maar hier niet (meer), veel sneller zal men de link naar een blanke Amerikaan of Australiër leggen, waarschijnlijk eerder zelfs met een Brit of Duitser. Dat is ook de volgorde als men raadt waar mijn echtgenoot vandaan komt.

        Hier het perspectief vanuit het roddelcircuit: https://www.kanal247.com/media/konten/0000002854.html

        Ik zou trouwens Hindia-Belanda eens proberen. Misschien begrijpen ze het wel.

  2. Anise zegt:

    [The terms I prefer to use are Indo-Dutch (Indische Nederlander) and Eurasian. I don’t like the term often used in English: Dutch-Indonesian, as it implies that we were at one time Indonesian citizens – we were not.]

    Op dit moment is het merendeel van de Indo’s IN NEDERLAND waarschijnlijk wel gemengd met een Nederlandse afkomst.

    Maar ik ben er wel zeker van dat de laatste decennia de meeste gemengde kinderen geboren zijn uit relaties met niet-Nederlandse partners. En omdat er zoveel Australiërs en Amerikanen hier rondlopen, kan je EURasian ook maar moeilijk gebruiken. En zou je dan een mix van een Turk met Japanner ook Indo noemen?

    Als we toch gaan muggenziften, zou ik voorstellen: Melayu-Caucasian. Oh nee, mijn man roept hier dat hij niet uit gebied ten oosten van de Zwarte Zee komt en dat ik met mijn Chinees-Indonesische achtergrond helemaal geen Malayu ben?! 😱

    • Pierre de la Croix zegt:

      Toeroenans van Indonesiërs met Australiërs en met Amerikanen “Melayu Caucasian”?
      Oeps ….. ook wanneer de Amerikaan m/v een African-American is en de Australiër m/v een Abo of van Vietnamese afkomst, dus allebei niet “Caucasian” volgens het Amerikaanse rassenboek?

      Bovendien is “Melayu” ook niet iedereen in de eilandenstaat. Alfoeren, Papoea’s zijn geen “Maleiers”, alhoewel ze misschien wel net zo dronken kunnen zijn.

      Muulek dese.

  3. Anise zegt:

    Precies, je kan nooit alles en iedereen afvangen.

    Het is nogal tekenend voor de Amerikanen om hier zoveel waarde aan te hechten. “Ik ben voor de helft Iers, 1/4e Duits, 1/8e Italiaans, dan nog Iers en wat Cherokee.” Dat komt bijna letterlijk uit een gesprek tijdens een etentje met een ander koppel.

    Je stopt de mensen zo wel in een hokje. Ik zie de waarde ook niet zo en het gevaar is dat je ethnisch gaat profileren. Maar ja, de ‘MyHeritage’ websites doen goede zaken.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Anise zegt 5 januari 2021 om 17:05: “Precies, je kan nooit alles en iedereen afvangen. Het is nogal tekenend voor de Amerikanen om hier zoveel waarde aan te hechten. “Ik ben voor de helft Iers, ….. etc.”

      Zou dat nu komen omdat de VS een staat is, in meerderheid gebouwd op immigranten uit alle windstreken van Europa die allemaal “Caucasian” waren en min of meer – ook qua huidskleur – op elkaar leken? Wanneer die immigranten elkaar ontmoetten op het werk of op de trek naar het Westen, was vraag nomor satoe meestal: “Where you from?”. Als antwoord kwam dan het land van herkomst van de bevraagde.

      Naar mate de eerste generatie immigranten was uitgestorven bleef de vraag onder de volgende generaties belangrijk maar was het antwoord min of meer “My father came from Poland, but my mother was Irish”. Dat je een scheutje Indian, sorry Native American bloed in je aderen had, werd later ook nog een pré, iets om trots op te zijn en dus het vermelden waard.

      De native American heeft er waarschijnlijk ook sterke behoefte aan om aan zijn generieke komaf ongevraagd de stam toe te voegen: Cherokee, Sioux, Apache, Dakota of Arapaho.

      De behoefte aan nadere identificatie is misschien wel menselijk, hoewel per volk/cultuur verschillend in intensiteit. Zelfs in het kleine Nederland hoor ik vaker uitspraken als “mijn moeder is volbloed Amsterdamse maar mijn vader is Fries”.

      • Robert zegt:

        In California is de meerderheid van de bevolking Aziatisch en Latino.

        • Robert zegt:

          Soms vragen Latinos mij waar kom je vandaan? Ik antwoord dan: No soy de aqui, ni de alla.Ik ben niet van hier noch van daar.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Yo soi un hombre sincero,
          de donde crece la palma?

        • A. Olive zegt:

          Soms praten Latinos meteen in het Spaans met mij en dan geef ik hun een antwoord in het Nederlands. Soms laat ik hun een tijdje praten voordat ik hun zo’n antwoord geef. Meestal lachen wij dan.

      • Robert zegt:

        Soms dans ik met mijn Cherokee vriend in de powwow. Als ik dronken ben dans ik het best vertelde hij mij.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Old Shatterhand en Winnetou waren ook bloedbroeders. Of ze samen wel eens vuurwater dronken en gingen dansen weet ik niet.

        • A. Olive zegt:

          Als mannen dronken zijn denken ze altijd dat ze op ze’n best zijn maar dan zegt de vrouw dat het niet zo is.

      • A. Olive zegt:

        “Als antwoord komt dan het land van herkomst van de gevraagde”.
        Er was in die tijd veel archwaan voor vreemdelingen en meestal wilden ze weten uit welke plaats je komt en waar je naar toegaat. Soms is het antwoord “Who wants to know?”

        Later was het zo dat men alleen trots was op een schuitje American Indian bloed alleen als je het niet aan hun kan zien.
        Eigenlijk is Native American verkeerd als men daarbij bedoeld de American Indian want Eskimos, Samoans en Hawaiians zijn ook Native Americans.

  4. Peterone van den Broek zegt:

    Keasberry heeft het in zijn stukje over Indo en dan gaan voor buitenstaanders veel dingen fout. Ik citeer: “The term INDO was already recorded in 1898 as an abbreviation for the Dutch term Indo-Europeaan (Indo-European). It describes people of mixed native Indonesian and predominantly Dutch descent with roots in the former Dutch East Indies. The terms I prefer to use are Indo-Dutch (Indische Nederlander) and Eurasian. I don’t like the term often used in English: Dutch-Indonesian, as it implies that we were at one time Indonesian citizens – we were not. These days, even Indonesians call themselves INDO – which in my opinion is a case of misappropriation.

    Het begint al bij de Engelse term “Eurasian” dat wordt gedefinieerd als “a person has one European parent and one Asian parent (Cambridge dictionary etc.) . Alles duidelijk maar dat wordt wel gedefinieerd in de Engelse koloniale kontext van Zuid-Oost Azie. Iemand met een Brits ouder en een ouder uit bijvoorbeeld het voormalig Brits-Indie of China.

    Maar dat was in het voormalig Nederlands-Indie toch iets anders , Indo-Europeaan is iemand wiens ouder uit Europa kwam (man, veelal als soldaat) en een inlandse ouder (vrouw) van één van de eilanden van Nederlands-Indie / Indonesie.
    Of Indo volgens Keasberry al vanaf 1898 was, waag ik als meer dan 6de generatie Indo te betwijfelen.

    Keasberry maakt het helemaal te bont als hij ook nog eens Indo-Dutch vertaald in Indische Nederlander. Bij de termen like/prefer begin ik toch last van mijn maag te krijgen, Op zijn manier wordt hij toch wel een heel ernstige kandidaat voor de gouden botol-tjebok-trofee 2021. Kan Keasberry niet beginnen de termen te definieren, ander ziet hij door de bomen het (oer)woud niet meer?. Een goed begin is het halve werk.
    Maar is Keasberry niet het produkt van de Amerikaanse cultuur met zijn onderscheidingen in Italo-Americans – Hispanics – Afro-Americans etc.

    De zotheid stijgt ten top als er ook een reactie is “Ik ben voor de helft Iers, 1/4e Duits, 1/8e Italiaans, dan nog Iers en wat Cherokee”. De vraag is dan welk deel van U is Iers, het bovenste of onderste deel?

    • Robert zegt:

      Het bovenste of onderste deel? Dat hangt ervan af of je het van boven bekijkt of van onder. De lof der zotheid ten top.

      • Bung Tolol zegt:

        Bahwa Robert jauh lebih pintar dari orang Italia itu !😁😁😁👍👍👍🎂🎂🎂 Forza si Robert !!

      • Anise zegt:

        Bovenste of onderste begrijp ik niet. Toen ik het mijn man vroeg dacht hij aan standjes. (A dirty mind is a joy forever.)

        Natuurlijk krijg je in die % beschrijving van ‘de Amerikaan’ altijd een uitleg dat men van ‘moeders kant …’ zo en zo is. En men is er echt trots op hé, je kan er op dat moment het jouwe van denken maar beter niet denigrerend over doen.

        Het probleem is dat je een bepaald woord niet kan ‘claimen’ omdat er altijd wel uitzonderingen zullen zijn. Eurasian dekt de lading heel goed maar is zodanig globaal dat het zelfs het nageslacht van een Turkse vrouw uit west Instanbul met een Turkse man uit Ankara kan beschrijven. Misschien hadden de Britten beter Anglo-Indians gebruikt maar wat dan met de Maleisiërs en Chinezen?

        Voor andere ethnische groepen zijn er veel beter gedefinieerde beschrijvingen. Zoals Mesties, Mulat en Zambo. Maar zelfs daar verwatert het en wordt het op andere afkomsten toegepast.

    • Noordin zegt:

      Het was in india bijna hetzelfde als in Nl-indie.
      Een eurasian of anglo-indian zijn mensen met een Engelse of Schotse, enz , stamvader en imheemse moeder. Anglo – Indians kunnen ook Engelse zijn uit India. Het is hetzelfde als met Indische Nederlander. Een indische nl is niet altijd gemengd. Net als in Indie kwamen die kinderen in weeshuizen terecht. Het beleid daar tegenover niet blanken en het omgang en het vermengen met niet blanken of eurasians veel strenger en racistischer dan in Nl-Indie.
      Het is ook flauwekul dat Indo-europeanen altijd een inheemse moeder of stammoeder hebben of een Europese vader. Er zijn indo,s afkomstig uit Chinese, Japanse, Thaise enz, stammoeders en Armeense,enz vaders.
      Heel veel indos hebben direct of indirect chinees of Oost Aziatisch bloed. Dat aan het einde van 19 en begin 20 st eeuw steeds meer buitenechtelijke relaties en kinderen kwamen uit Javanen en andere inheemse volkeren dat klopt maar dat wad niet standaard voor de hele koloniale periode.

      Indisch en indo is veel rijker gecompliceerder en diverser dan nu naar voren wordt gebracjr.

      • Jan A. Somers zegt:

        En vergeet niet de totok-families, die er al eeuwen woonden, en vaak meer Indisch waren dan de Indo’s,

      • Peterone van den Broek zegt:

        @ Noordin en Anise

        Ik heb doelbewust over ouders/voorouders gesproken met als tussen haakjes het geslacht en dat had een bedoeling. Indo-Europeaan was in het verleden per definitie gemengd of beter gezegd in het verleden van verschillende geografische achtergrond (Indo en Europees). In de VOC tijd maar ook in de 19de eeuw was gewoonlijk dat de Europese inbreng de man en het inlandse element de vrouw was. Maar het kon gebeuren dat een Indo-Europese vrouw met bijvoorbeeld een Chinees of andere Oosterling trouwde. Ik ondekte in de stamboom van mijn familie Van den Broek een man met een chineze naam, die met een juffrouw Van den Broek trouwde . Dan spreek ik wel over het midden van de19de eeuw, de precieze datum zoek ik nog uit.
        Ik begreep van mijn moeder of zusje dat deze Chinees zijn naam veranderde in een Nederlandse, hij werd daardoor en via mijn familie deel van de Indo-Europese gemeenschap, hij verIndischde zoals gezegd. Ik spreek uitdrukkelijk van een Indo-Europese gemeenschap want die was er wel degelijk.

        Gezien de koloniale verhoudingen was deze Chinese tak van mijn familie formeel “Oosterling”. Ik denk dat deze chinese tak via de koloniale bureaucratie, op indische wijze via “gelijkstelling aan” de status van Europeaan kreeg en de familie is dacht ik onder de naam “Bastiaans” naar Nederland “gerepatrieerd”. Hoe het exact was, ben ik aan onderzoeken.

        • Jan A. Somers zegt:

          “op indische wijze via “gelijkstelling aan” de status van Europeaan kreeg” Dat is gewoon volgens de wet: I.S. art 131,(4). Inlanders en Vreemde Oosterlingen zijn bevoegd om, voor zooverre zij niet reeds met de Europeanen aan gemeenschappelijke voorschriften zijn onderworpen, zich in het algemeen of voor eene bepaalde rechtshandeling te onderwerpen aan niet op hen toepasselijke voorschriften van het burgerlijk en handelsrecht der Europeanen. (…)
          Je krijgt dus niet de status van Europeaan, maar valt onder a. voor de Europeanen de in Nederland geldende wetten gevolgd,

        • Peterone van den Broek zegt:

          Dat was weliswaar Gewoon volgens de Indische StaatsInrichting van 1926 maar ik heb het over het RegeeringsRegelement van 1855.

          Dat laatste staat ergens keurig netjes opgeschreven en is leesvoer voor Schriftgeleerden, bijbeluitleggers en pissebedkijkers.
          Maar ik bestudeer hoe dat in de dagelijkse praktijk voor mijn familie is geinterpreteerd en uitgevoerd, U weet wel die Chinees met dat meiske Van den Broek ergens in de 19de eeuw, is onderdeel van mijn familiegeschiedenis.
          Dat verhaal van de IS kan ik wel dromen, hoeft dhr Somers niet tot vervelens aan toe niet uit te leggen. Zo dom ben ik nou ook weer niet, alhoewel dhr Somers mijn domheid onderschat.

        • Jan A. Somers zegt:

          1855 was de voorganger van de I.S. 1925. Uw domheid? Ik kende u niet, uw naam zie ik hier pas sinds kort. Hoe kan ik u dan dom vinden? Ook ik kan de I.S. wel dromen. Heb het in mijn boek gebruikt. Was onderdeel van de staatkundige ontwikkelingen in Indië.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja ….. Peterone ….. new kid on the block?

          Misschien familie van Peter met de zelfde familienaam. Zijn modus operandi vertoont sterke familietrekjes.

        • Anise zegt:

          [Ik begreep van mijn moeder of zusje dat deze Chinees zijn naam veranderde in een Nederlandse, hij werd daardoor en via mijn familie deel van de Indo-Europese gemeenschap, hij verIndischde zoals gezegd.]

          Dat zag men hier heel vaak; om beter geaccepteerd te worden of in aanmerking te komen voor zakelijke contracten voelde men zich gedwongen de Chinese naam te verwestersen of het werd ver’Indonesisch’t.

          Mijn moeder heet Tang Huilang (唐慧浪). Dat werd Krisnawati. En door haar vriendinnen wordt ze Lannetje genoemd.

          De haat zat -en zit- soms heel diep. Dat zie je zelfs bij de tegenstanders van Jokowi indertijd:

          (Voor diegenen die dat niet weten; in de overlijdensberichten wordt de Chinese naam, als men die heeft, ook vermeld. Dit was dus een poging om via social media Jokowi als Chinees voor te stellen.)

        • A. Olive zegt:

          Gedwongen naam veranderingen voor Chinezen in de Suharto tijd was een zachte form van ‘Cultuure moord”.
          Daarbij kwam nog dat de corruptie dwong om te betalen voor een achternaam. De meeste Indonesiers hebben geen achternaam.
          Ik heb verhalen gelezen over Chinezen die hun naam niet wilden veranderen en naar China gingen om daar pardoes in de Cultural revolution terecht te komen en jaren lang in een concentratie kamp belanden.

        • Peterone van den Broek zegt:

          Verindischen: Mijn oma veranderde haar inlandse naam in Emmy, maar op haar naambordje bij de portiekdeur stond wel Mulder-Warsini. Warsini is haar voornaam. Ze verloochende haar afkomst niet. Op haar grafzerk staat ook haar inlandse naam en achternaam. Mijn familie verloochent zijn achtergrond niet.

          Vaak lees ik, dat er geen Indo-Europese gemeenschap in de koloniale samenleving bestond. Ik weet niet waar dat fabeltje vandaan komt, waarschijnlijk in de wereld gebracht door schijn-Indo’s, indo’s met een korte Indo-achtergrond, waarvan niet alleen de wortels maar ook de verstandelijke vermogens onvolgroeid zijn of door pseudo-wetenschappers.

        • Jan A. Somers zegt:

          “new kid on the block?” Moet toch wel? Een naam onderscheidt de ene persoon van de ander. Een tweetraps proces. Zo kende ik tot nu toe, incl. ‘onze’ heer van Den Broek, vier van den Broeken. Gelukkig met verschillende voornamen. Nu dus vijf. Welkom bij de club.

        • Noordin zegt:

          De Indo is altijd gemengd inde vroegere periodes of latere, en ontstaan in de archipel maar als dat automatisch de stammoder inheems maakt, is echt onzin.
          Dit betekent ook niet dat die Indo gemeenschap niet bestond maar wel dat het niet zwart wit is en diverser dan u denkt.
          Het lijkt ook lsof je dan geen aanspraak kan maken op de archipel of zelfs Nederland. Dat soort denken zie ik vaak bij jong en oud, Indisch/ Indonesisch en andere mensen.

  5. Anoniem zegt:

    Indische Nederlander is het makkelijkst. We zijn allemaal Nederlander, maar de een komt uit Nederland, de ander uit Indië.

    • Jan A. Somers zegt:

      Sorry, anoniem ben ik.

    • Anise zegt:

      Stoute jongen.

    • A. Olive zegt:

      Wij zijn allemaal Indisch maar niet Nederlander. Velen zijn zelf nooit Nederlander geweest.

      • Jan A. Somers zegt:

        Wel eens in uw oude paspoort gekeken? Staat daar ergens Indisch? Komt u bij de Amerikaanse douane? Zegt die: Indisch, wa’s dat? Verweggistan?

        • A. Olive zegt:

          Paspoort geeft alleen de nationalitet aan. Nederlander is een nationaliteit, Indisch niet.
          Paspoort geeft niet aan of je Indisch bent of dat je sate kambing lekker vind al denkt de douane; deze Indo zijn we gelukkig kwijt.

        • Jan A. Somers zegt:

          Met het volgende probleem: Wat is Indisch?

        • A. Olive zegt:

          “Wat is Indisch”
          Dat waren die mensen in Indie die trouw aan Holland bleven tot het bittere einde en daarna een trap nakregen en daarom dat Indisch een gevoel is.

        • Pierre de la Croix zegt:

          A. Olive zegt 6 januari 2021 om 17:17: “Paspoort geeft alleen de nationalitet aan. Nederlander is een nationaliteit, Indisch niet”.

          Nou …. als men naar dat tempé smoel in het paspoort kijkt, dan weet men toch al genoeg?

        • Mr. B. zegt:

          “Wat is Indisch”

          Pre-Indonesisch?

          Kan je zingen, zing dan mee…

          “Van vreemde smetten vrij” WTF??? Dat klinkt als Adolf in de jaren dertig.

          Oeps, dus er is blijkbaar een politiek correcte versie van gemaakt?

      • Pierre de la Croix zegt:

        “What’s in a name” zei de Indo en stortte zich op de saté kambing.

    • Bung Tolol zegt:

      Op de grafzerk van uw Inlandse oma staat ook haar meisjes naam ,ik geloof dat ik ergens gelezen heb dat uw oma in Amsterdam is begraven .In Nederland is dat verplicht ! Je komt onder je meisjesnaam op de wereld en staat ook zo geregistreerd .Je kunt natuurlijk van alles op je grafsteen laten zetten maar bij de begraafplaats -administratie staat elke persoon ingeschreven onder de naam van je geboorte ,behalve als je wettelijk je naam hebt veranderd .Uw oma staat in de administratie bekend onder de naam Warsini .

        • Bung Tolol zegt:

          Goed lezen anoniem ! Ik schreef “” Je kunt natuurlijk van alles op je grafsteen laten zetten maar in de officiele papieren ( Begrafenis administratie) /paspoort staat altijd de meisjesnaam vermeldt .Als iemand het graf van die Inlandse oma wilt bezoeken en vraagt naar de locatie vragen ze altijd naar de meisjesnaam van de betreffende persoon ,die in dat graf ligt .Dat was mij opgevallen en vroeg de portier waarom dat was ,hij zei “” Je komt onder je meisjes naam op de wereld en gaat ook zo weg ( officieel) Dat die meisjes naam misschien niet op de grafsteen staat vermeldt maakt geen flaus aus ! 😎

        • Mr. B. zegt:

          Als een paling in een emmer snot…

        • Peterone van den Broek zegt:

          @ ik hecht meer geloof aan de bronvermelding van Anoniem. Iemand kan ook Fikkie op zijn grafsteen laten beitelen maar dat heeft wel eeuwigdurende consequenties.

          Ik neem een voorbeeld: Bij mijn Bersiapgezoek stuit ik op een “Yellema” die bij Koeningan samen met 22 anderen op 15/10/1945 werd vermoord. Hij staat zo geregistreerd bij de Oorlogsgravenstichting en deze naam staat ook op de grafzerk op het verzamelgraf. Ik kwam via het Mariniersmuseum in Rotterdam op een lijst van vermoorden in Koeningan, waarbij sprake was van een Jellema Koenraad. BIj nader onderzoek blijkt in het Indisch staatsblad een Koenraad Jellema in 1936 gelijkstelling aangevraagd en verkregen heeft. Wel een beetje sneu voor zijn nabestaanden, die op zoek zijn naar zijn graf.

          Maar zo zijn er bij de oorlogsgravenstichting wel minstens 5 mensen met een verkeerde naam op hun graf. De Oorlogsgravenstichting kan de namen toch veranderen, wellicht ook die op de grafzerk om recht te doen aan de slachtoffers?

          Dan praat ik niet over de Bersiapslachtoffers , die formeel nergens herdacht worden zoals de oma van dhr Somers. Ook zonder lijk kan Zij na meer dan 70 jaar letterlijk afgeschreven worden als vermist en vermoord. .
          Zulke slachtoffers kunnen toch in een eigentijds virtueel Herdenkingsboek samengevat en bij het Indisch monument geplaatst worden? Hebben de nabestaanden iets konkreets waarop ze zich kunnen richten en de slachtoffers worden nooit meer vergeten. Is toch een idee voor 15 Augustus 2021?
          Op zo’n manier kom ik wel tot meer dan 13000 namen van Bersiapslachtoffers.

      • Jan A. Somers zegt:

        “ingeschreven onder de naam van je geboorte” Nee hoor, Op het graf in Vlissingen van mijn ouders staat …. Somers, en ….Somers-Versteegh. Zo stond mijn moeder ook in de gemeentelijke basisadministratie. Het wordt gewoonte dat getrouwde vrouwen onder hun eigen naam blijven. Zonder toegevoegde naam van haar man staat mijn oudste dochter in de gemeentelijke basisadministratie als ….Somers. Mijn dochter in Zwitserland volgt de daar geldende notatie ….Somers-Burkhalter. Dus eigen naam eerst.

        • Bung Tolol zegt:

          Op een grafsteen kun je vermelden “” WAT”” je wilt staat u helemaal vrij ! maar ik heb het over de administratie van de Begraafplaats ,daar staat uw moeder onder Versteegh genoteerd .Als iemand het graf van uw moeder wilt bezoeken moeten ze eerst de meisjesnaam van uw moeder vermelden en dan haar voornaam .Dit is tenminste de regel in Amsterdam misschien gelden er op de begraafplaats in Vlissingen andere regels ,saya tidak tahu .🤔

        • Jan A. Somers zegt:

          Ik zou het verder niet weten. Wel dat bij de rekeningen voor de grafrechten zowel Somers als Somers-Versteegh staat. Niet Versteegh apart.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Niet gehinderd door enige relevante wetskennis kan ik mij voorstellen dat een meisje dat bij geboorte onder de familienaam De Vries is geregistreerd bij de burgerlijke stand (gemeentelijke basisadministratie heet dat nu geloof ik), bij overlijden niet officieel de boeken in mag gaan als “Jansen”, omdat dan niemand weet waar het meisje De Vries is gebleven en waar het overleden meisje Jansen vandaan is gekomen.

          Wat er op de grafsteen van het meisje De Vries komt te staan is een tweede. Misschien wel haar pseudoniem.

        • Jan A. Somers zegt:

          “ik mij voorstellen dat” Lijkt mij ook logisch. Maar ik weet dat niet.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Somers: “Lijkt mij ook logisch. Maar ik weet dat niet”.

          Dat is nu het zalige van de ongeletterden. Zij kunnen ongebreideld hun fantasie aan het werk zetten.

          Maar …. menige nuttige wetenschap is uit droom en fantasie geboren.

        • Pierre de la Croix zegt:

          In deze kwestie laat zich het verscheiden van Pascal Lemon al voelen. Hij had in een wip voor ons uitgezocht hoe het nu precies zit met die meisjesnamen op de overlijdensaktes en de “underlying evidence” bijgevoegd.

          Pascal locuta, causa finita.

      • Peterone van den Broek zegt:

        Ik mag toch wel wat nuances maken, het zit toch even anders. Mijn oma had vroeger alleen een “voornaam”, althans toen zij met mijn opa trouwde had zij alleen maar de naam Warsini, daargelaten dat in het algemeen inlanders van Java vroeger alleen een naam hadden. Door haar huwelijk nam zij de achter- of familienaam van haar man aan, Mulder. Maar op haar grafsteen is ook haar Indonesische familienaam toegevoegd. Dat heeft zo zijn redenen.

        Ik dacht dat in de koloniale tijd alleen Europeanen en aan hen gelijkgestelden in het bevolkingsregister=Burgelijke Stand werden ingeschreven met voornaam en familienaam. Voor volledige informatie raadpleeg de Akten.

        De invoering van de familienaam in Nederland is al een geschiedenis apart, natuurlijk voordat de Burgelijke Stand in geheel Nederland(sic) werd ingevoerd (1811)

        • Jan A. Somers zegt:

          “alleen Europeanen en aan hen gelijkgestelden in het bevolkingsregister=Burgelijke Stand werden ingeschreven ” Ik dacht dat ook. Maar door haar huwelijk is er wel iets gebeurd, maar daar weet ik niets vanaf. Ik heb hier op I4E (of Javapost) wel een mevrouw gezien die verstand heeft van Indisch recht. Alhoewel Burgerlijke Stand ook een vak apart is. Mijn grootmoeder was niet getrouwd met mijn opa, mijn moeder is geëcht. Maar een graf is er ook niet, gewoon vermoord. Denk er ook om dat vroeger (in Nederland althans) de Burgerlijke Stand een gemeentelijke aangelegenheid was. Nog geen nationale gemeentelijke basisadministratie zoals nu. Met een nationaal Burgerservicenummer. Als je dat opdreunt weet heel Nederland van alles en nog wat van je..

        • Mr. B. zegt:

          Ik ken hier redelijk veel mensen met een enkele naam.

          Het hele concept voornamen en achternaam is ook nogal onduidelijk. En vaak bestaat het alleen in Christelijke huishoudens (naar Nederlands voorbeeld). Mijn vrouw heeft bijvoorbeeld 3 namen, waarvan we gemakshalve uitgaan, vooral voor het boeken van vliegtickets, dat de eerste twee voornamen zijn en de laatste de achternaam. Maar dat is helemaal niet evident, misschien vormen de laatste twee wel de achternaam?

          Een familienaam is ook totaal niet verplicht en wordt niet overgedragen of bestaat zelfs niet. Een kennis hier heet bijvoorbeeld Christiano Ronaldo. Inderdaad, naar de voetballer. Maar Ronaldo is niet zijn achternaam.

          Daarom heb je in een Indonesisch paspoort slechts één naamveld.

  6. Robert zegt:

    What’s in a name?That which we call a rose by any other name would smell as sweet(as trassi would said the Indo).

      • R.L. Mertens zegt:

        @Mr.B; ‘my farts etc.’- Zegt Trump….tegen de Amerindo’s!

        • Jan A. Somers zegt:

          Wat denkt u van zo’n man met de rode knop voor nucleair ingrijpen op zijn bureau? Blij wezen dat Iran zich even stil houdt!

        • R.L. Mertens zegt:

          @JASomers;’met een rode knop etc.’- Trump moet onmiddellijk afgezet worden! Om voorgoed van het politiek toneel te verdwijnen; anders verliest America zijn statuur; van een beschaafde natie van vrijheid en democratie! – Een onbeschaafde mafioso figuur, die als een soort Al Capone politiek bedrijft. Iedereen met omkoperij naar zijn hand wil zetten. Ergo is het, dat ca. 6000.000 op hem gestemd hebben wo. vele Amerindo’s! Het is terecht dat hij alle media voor spot wordt gezet! Las dat Afrikaanse Republieken zich ongerust maken over de situatie in de USA…..

  7. Robert zegt:

    Ik kan je wel zeggen dat ik niet gestemd heb(alleen mijn piano).Ik stem liever in een bordeel op de beste ouwe hoer, dan op een politticus.

    • R.L. Mertens zegt:

      @Robert; ‘niet gestemd heb etc.’- Is dat wel zo? Ik zag op tv. een getinte( Amerindo), die bij de bestorming van het Capitool; bersiaaaap riep!

    • Bung Tolol zegt:

      @Ergo is het,dat ca 6000.000 op hem gestemd hebben w.o vele Amerindo,s ! Als u iets beweerd ,kijk dan even zelf of de feiten kloppen (!) (!) (!) 6000.000 = 6 miljoen .Er hebben 75 miljoen Amerikanen op Trump gestemd en 80 miljoen op Biden ,of er veel Amerindo,s op Trump hebben gestemd kunt u niet met zekerheid beweren ,dat neemt u aan maar waar is het bewijs daarvan (?) (?) (?)

      • R.L. Mertens zegt:

        @Bung Tolol; ‘ca 6 miljoen op hem gestemd etc.’- 6 miljoen was een type fout; moet 60 miljoen zijn. – U zegt 75 miljoen! Nog erger ! – Of er veel Indo’s op hem hebben gestemd; heb ik van vele kanten gehoord; oa mijn familie en vrienden! – Wellicht dat nu(!) van de Amerindo’s op deze site van zichzelf kunnen zeggen( zoals Robert) dat ze NIET op
        si Trumpi hebben gestemd! _ U als Tolol; zeker wel?

        • Bung Tolol zegt:

          Nee heer Martens ,ik heb NIET op Trump gestemd (!) Waarom niet vraagt u natuurlijk 😁 Nou ook heel simpel heer Martens ,Saya bukan orang Amerika ,ben er ook nog nooit geweest en heb niet de minste neiging om daar naar toe te gaan ! Maar alleen al de vraag stellen of IK op Trump heb gestemd is totaal van de zotte ,waarom vraagt u si Boeroeng niet of hij op Trump heeft gestemd ?🤣🤣🤣 en niet alle Amerindo,s hebben de Amerikaanse nationaliteit ,ja vreemd he ? sommigen zijn gewoon nog Nederlander .😜😜😜

        • R.L. Mertens zegt:

          @Bung Tolol; ‘totaal van de zotte etc.’- Hoezo van de zotte? Vele tolols daar stemmen op Trump. Dus ik dacht….deze bung ook!

    • Bung Tolol zegt:

      Ja die Robert ! altijd op de loer voor een goede hoer !😜😜😜

  8. Robert zegt:

    politicus.

  9. Robert zegt:

    Ik was niet op het Capitol, Ik was porno films aan het bekijken in mijn bed!

Laat een reactie achter op Bung Tolol Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.