Indo2nesia – 14 juli | Het Indisch Herinneringscentrum

Op zondag 14 juli organiseert het Indisch Herinneringscentrum i.s.m. dhr Theo Stücken de Salon – Indo2nesia: een programma over verbinding tussen diverse perspectieven op de gedeelde geschiedenis én toekomst. Met o.a. sprekers Muhammad Ulil Ahsan, Marjolein van Pagee, dhr. Theo Stücken(foto) en afgevaardigden van de PPI Delft. Host is Rapti Miedema. Dit programma is geïnitieerd door de heer Stücken (Solo, 1936) en samengesteld i.s.m. het Indisch Herinneringscentrum en PPI Delft. Indo2nesia vindt plaats in Museum Sophiahof. Voertaal is Engels.   Het Indisch Herinneringscentrum

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in agenda - evenementen. Bookmark de permalink .

40 reacties op Indo2nesia – 14 juli | Het Indisch Herinneringscentrum

  1. Loekie zegt:

    “Indo2nesia: connecting different perspectives on the shared past ánd future. ”
    Toch opmerkelijk dat deze bijeenkomst in het Indisch Centrum Engels als voertaal heeft..

    • R Geenen zegt:

      @Toch opmerkelijk dat deze bijeenkomst in het Indisch Centrum Engels als voertaal heeft..@
      En geen Amerindo uitgenodigd

    • Bung Tolol zegt:

      Loekie zegt “” Toch opmerkelijk dat deze bijeenkomst in het Indisch Centrum Engels als voertaal heeft ..”” Tja Loekie ,het is gewoon een feestje van intellectuelen onder elkaar ,jonge Indonesische studenten uit Delft van de PPI ,sommigen wonen hier al een tijd en kunnen best Nederlands spreken maar voor een buitenlander wordt het moeilijk goed Nederlands te leren spreken ,want elke Nederlander begint meteen op de Engelse toer tegen hun te orakelen .En dan die Nederlandse en Indische academici staan ook te springen om hun beheersing van het Engels te demonstreren .Maar als het je doel is volkeren uit Indonesie en Nederland en dan vooral Indische Nederlanders en Molukkers bij elkaar te brengen ,schiet je zo je doel voorbij .Hoe moet het dan prof dr Tolol ? Nou probeer dit eens ,Indonesiers en Nederlanders houden een spreekbeurt in hun eigen taal ,waarbij een tolk aanwezig is of een groot scherm waarop de vertaling staat ,dan komt de onderlinge conversatie ,die mag dan in 3 talen omdat niet iedereen Indonesisch of Nederlands spreekt dus met het Engels als bindmiddel maar er moet de deelnemers op het hart gedrukt worden spreek de taal van de ander !! Dus die Indonesiers moeten op de Hollandse toer en die Hollanders op de Indonesische toer en als ze er niet uitkomen ,dan pas het Engels gebruiken .Heb jaren met Indonesiers gewerkt ( Restaurants) op de werkvloer was Nederlands de taal en buiten werktijd sprak ik Indonesisch met hun hulp ,zo leerden we elkaars taal ,als je elkaar beter wilt leren kennen begin dan elkaars taal te leren .

      • Bung Tolol zegt:

        Trouwens die directeur van het IHC spreekt perfect Bahasa Indonesia want alhoewel zij in Nederland is geboren heeft Yvonne van Genugten een academische graad in die taal ,ziehier een Indische ,die beide talen goed beheerst ,zij kan mooi tolken !

      • van Beek zegt:

        Heb ook een aantal jaar met Indonesiërs gewerkt in een Indonesisch restaurant. Onze voertaal was Indonesisch/maleis en javaans, vooral in de keuken. Ik sprak tegen hun in het Indonessich/javaans met wat Hollandse woorden erdoor heen als ik het Maleise woord er niet voor wist.In de bediening gebruikte we maleis als “geheimtaal” zodat de gasten ons niet verstonden, nou ja geheim taal, vele gasten waren oud Indischen en die waren het BI/maleis nog machtig. Voor mij was het een uitgelegen kans om BI/maleis te leren/verbeteren.

  2. Anoniem zegt:

    Het IHC toont andermaal haar politieke inborst. Wie de Indische loper uitlegt voor beroepsactiviste Marjolein van Pagee, wiens doel niets anders is dan onze gemeenschap te besmeuren, is geen knip voor de neus waard

    • PLemon zegt:

      @ loper uitlegt voor beroepsactiviste Marjolein van Pagee…

      # zorgt misschien voor wat vuurwerk?

      *** (Arthur Graaff 23 april 2018.) Een Leidse hoogleraar koloniale en postkoloniale geschiedenis is beschuldigd van racisme. Dat gebeurde zondag tijdens een conferentie aan de Vrije Universiteit getiteld Chronicle of Indonesian History. De conferentie was georganiseerd door de PPI Belanda, de vereniging van  Indonesische studenten in Nederland. Er zijn momenteel 3.000 Indonesische studenten in Nederland.

      De beschuldigingen komen van dr Sandew Hira, wetenschapper, publicist, directeur van het International Institute for Scientific Research en auteur van 20 boeken. Hij heeft uitvoerig onderzoek verricht naar kolonialisme en slavernij in onder meer Suriname en Indonesië. Hij pleit voor strikt wetenschappelijk onderzoek gericht op waarheidsvinding.
      Dr Hira beschouwt de Nederlandse omgang met Indonesië nog steeds als overheerst door koloniale ideeën. Hij wil ook dat Nederland de enorme koloniale schuld afbetaalt, vergelijkbaar met huur voor het gebruik van landen gedurende 350 jaar. De beschuldigingen van dr Hira staan ook hier online.

      Ook andere organisaties veroordelen het onderzoek, zoals de website Histori Bersama van wetenschapster Marjolein van Pagee, de AFVN-Bond van Antifascisten en de actiegroep Grauwe Eeuw. Deze organisaties woonden de conferentie bij en onderschrijven Hira’s beschuldiging tegen professor Oostindie, 

      https://www.krapuul.nl/blog/2691520/professor-koloniale-geschiedenis-gert-oostindie-is-racist-zegt-wetenschapper/

  3. Peter van den Broek zegt:

    Hoe moet ik de titel interpreteren? Indo-to-nesia of Indo-Indo-nesia. is dit het Indo-perspectief?

    De te bespreken onderwerpen lijken mij best interessant., Vooral dat van een gedeelde geschiedenis, want wat werd er eigenlijk gedeeld, toch weinig?
    Wat de koloniale geschiedenis betreft was de VOC bepalend tot aan de Franse revolutie. De 19de eeuw werd in Nederlands-Indie gekenmerkt door een opeenvolging van pacificaties, te vergelijken met politionele acties ook wel oorlog genoemd. Bij ons kreeg in die tijd de kolonie “Zuiderlijke Nederlanden” het zelfbeschikkings recht of Soevereiniteit waar Vlamingen en Walen nog steeds om bekvechten.
    En de 20ste Eeuw, het opkomend nationalisme? Ik wil van die Indonesiers toch wel horen hoe zij die periode zien, inclusief de Bersiap. maar ik wil het feestje niet bederven.

    Gelukkig is is de voertaal Engels. Is tenminste dat gedekoloniseerd.

    • Boeroeng zegt:

      Dat engels een wereldtaal is…. dat is dus als gevolg van Brits kolonialisme.
      Niks gedekoloniseerd .

      Maar hoe divers is dit panel ? Wat nodig is voor het doel ” connecting different perspectives”

      • Indorein zegt:

        ” Dat Engels een wereldtaal is…. dat is dus als gevolg van Brits kolonialisme.”:

        Dat is maar ten dele waar. Ik denk eerder dat Engels (en dan wel te verstaan het Amerikaans-Engels) als wereldtaal een gevolg is van de Amerikaanse dominantie in de wereld op menig gebied (grootste economie, leidende natie van de NAVO, sterkste militaire macht, gewild trekpleister voor techneuten en academici die heel veel geld willen verdienen, etc.)

        • R Geenen zegt:

          Misschien komt het door de dominantie, maar de engelse taal (amerikaans-engels) is in vergelijking tot het nederlands ook veel gemakkelijker te leren en vooral te schrijven. Woorden in het engels worden meestal altijd los van elkaar geschreven, terwijl in het nederlands woorden aan elkaar worden geplakt. Ook de vervoegingen in het amerikaans zijn veel eenvoudiger. Niet voor niets wordt de nederlandse taal wel eens het chinees van europa genoemd.

        • Boeroeng zegt:

          Dat Amerika het Engels als nationale taal nr 1 had …. is een gevolg van Brits kolonialisme.

        • R Geenen zegt:

          En dat New York zoveel verbasterde Nederlandse straat namen heeft?

        • Loekie zegt:

          Wat zou er van de wereld geworden zijn zonder kolonialisme..?

  4. ellen zegt:

    “Oost-Indië was de enige kolonie ter wereld die niet in een Europese taal werd geregeerd. Nogmaals, dit kwam omdat Indië oorspronkelijk gekoloniseerd werd door handelsbedrijven, niet door de staat. Toen de VOC in de late 18e eeuw failliet ging, nam de Nederlandse staat de macht over, maar dit gebeurde wel met voortzetting van de VOC-taalpolitiek door Den Haag. Het was goedkoper om het Maleis aan Nederlanders te leren dan het Nederlands door de bevolking te laten spreken.
    De invloed van vreemde talen wordt echter nooit bekritiseerd. Vandaag de dag zijn er steeds meer Indonesiërs die hun taal met het Engels mengen. Gewone mensen doen dat, maar zeker ook hoogwaardigheidsbekleders. Hier zien we een tegenstrijdigheid: op het gebied van hun territorium zijn Indonesiërs erg, zelfs fanatiek nationalistisch, maar op taalgebied zijn ze erg gulzig met het opnemen van woorden uit vreemde talen.” (Bron: Joss Wibisono: Talen in Indonesie, geen vernederlandsing, wel verengelsing.)

  5. Jan A. Somers zegt:

    Gedeelde geschiedenis? Ja hoor. Terwijl baboe Soep in de pan op de anglo roerde mocht ik kipassen. Wat zou ik toen hebben gedaan na de dekolonisatie?

  6. Peter van den Broek zegt:

    Lees ik de informatie over de bijeenkomst van 14 Juni en kijk ik naar de lijst van sprekers dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat Nederland als koloniale mogendheid in de beklaagdenbank wordt gezet . Excuses maken en schadevergoeding berekenen is best zinvol maar dat laatste hoort toch meer bij een cursus voortgezet Boekhouden.

    Alles leuk en aardig maar dat heeft natuurlijk niet met een verantwoorde analyse van de Geschiedenis te maken.
    Zo’n bijeenkomst heeft meer recht van spreken en is legitiem als gediscussieerd wordt over Erkenning van het ook koloniale verleden en hoe WIJ, Indonesiers en Nederlanders ons daarmee kunnen verzoenen., want daar gaat de toekomst toch over?

    Dan wacht ik op het moment dat we in Indonesie over de dekolonisatie in het bijzonder de Bersiap kunnen praten o.b.v. Indonesische bronnen.

    • Loekie zegt:

      Sophia wil natuurlijk dingen te doen hebben, anders zijn er geen activiteiten en leeft het museum niet. Dus iedereen die langskomt en iets van Indië/Indonesië roept kan een zaal krijgen. Dan staat er weer iets op de agenda.

  7. Peter van den Broek zegt:

    Dat mijn moeder, voormalig geinterneerde in een Jappenkamp, tijdens een bezoek aan een tentoonstelling van het IHC nu Sophiahof zonder voorafgaande waarschuwing en buiten haar medeweten, maar met de bewuste medewerking bedoeling van de tentoonstellingsmakers weer voor de Japanse oorlogsvlag moest buigen bewijst toch wel het invoelingsvermogen en hormat van deze instelling. Mijn houding tegenover de instelling kan niet stuk.

    Daarom volg ik met gepaste interesse i.c.. wantrouwen de activiteiten van deze instelling.

    • R Geenen zegt:

      Heeft het Sophiahof daar ook de Japanse vlag staan? En dan beweren dat ze de Indische gemeenschap vertegenwoordigen. Dat is gewoon om misselijk te worden. Bah!

    • Jan A. Somers zegt:

      “bedoeling van de tentoonstellingsmakers weer voor de Japanse oorlogsvlag moest buigen ” Ellen, ik dacht(!) wel een Japanse vlag te hebben gezien in een hoek. Die viel vanwege de plooien ook niet op, daar hoefde je in ieder geval niet voor te buigen. Net als bij die opgaande zon in de tentoonstelling in Bronbeek waar zoveel mensen moeite mee hebben. Hoef je ook niet voor te buigen, maar is wel essentieel in een tentoonstelling. De Japanse bezetting en de bersiap maken een belangrijk deel uit van mijn leven! Net als het buigen, Net als het rood/wit speldje dat ik droeg voor mijn eigen veiligheid. Net als het Indonesia Raya, en het Wilhelmus bij mijn vertrek uit Indië. Net als het roodwitblauw bij mijn beëdiging. Stuk voor stuk kostbare herinneringen!
      “Heeft het Sophiahof daar ook de Japanse vlag staan?” Die zou er wel horen te hangen. Het gaat om een herinneringscentrum, en die vlag maakt deel uit van onze herinneringen. Net als het roodwit! Als je bang bent voor je herinneringen, ga je toch niet naar een herinneringscentrum?

  8. ellen zegt:

    Men wordt hierbij gerustgesteld. Er hangt op de tentoonstelling geen Japanse vlag. En als het er hing, het is het tonen van een historisch feit. Niks mis mee. Er hangen wel twee andere vlaggen: de Indonesische vlag en de Molukse vlag (RMS-vlag). Immers ook twee historische feiten in de expositie. Of te zien als twee symbolen van verzet, vechten voor vrijheid? Ook hing er een foto met de veelzeggende tekst: We moeten de pijn van vorige generaties loslaten om vooruit te kunnen. Er wordt wel steeds het Indonesia raja ten gehore gebracht. En ik neuriede mee, Want vroeger moest ik dit lied op de ELS (Europese lagere school) in Bandung verplicht op school leren, naast het Wilhelmus. Ik kende de tekst nog, Ook kregen wij elke week een paar uren les in het Bahasa Indonesia (moest van Soekarno). Ik ben tot mijn elfde jaar (1958) opgegroeid in het (moderne) Indonesie.

    • Hans Boers zegt:

      @ Ellen: Kan het me heugen op de Concordante lagere school Surabaya…vooraan op het schoolplein in het gelid en het lied zingen en in de klas weer zingen, maar dan uit het zangboekje “Kun je nog zingen, zing dan mee.”…Na de LS nog ff een paar maandjes HBS en die werd omgetoverd to SMP.

      Ik heb de volledige SMP doorgelopen, daarna naar de SMA ( niet meer afgemaakt) en toen was het op de boot stappen en kwam terecht op een Hollandsche school niveau klas 1 van de brugsmurfen.. Want voormalig Ned. Indië’s schoolniveau was in de ogen van Nederland een klein beetje minder van kwaliteit, dus….sneltreinvaart, met extra bijlessen voor Frans, toen nog Vaderlandse Geschiedenis en toen maar verder studeren…

    • Anoniem zegt:

      Walgeijk

  9. Bung Tolol zegt:

    Helemaal mee eens met het bovenstaande van Mw Ellen ,vooral die zin “” We moeten de pijn van vorige generaties loslaten om vooruit te komen “” Maar soms komen toch die dierlijke instincten bij een mens bovendrijven ,dat overkomt mij altijd als ik die Nazi -vlag zie hangen bij het verzetsmuseum ,heb al 3x geprobeerd die vlag in de hens te steken ,alle 3 mislukt ! De eerste keer stak ik per ongeluk mijn buurman in de fik ,hij kon alleen roepen “” Hilfe Hilfe “” of zoiets .de 2e keer was mijn achterbuurman aan de beurt ,hij kon alleen maar verwilderd naar zijn hoofd grijpen ,sindsdien draagt hij een blonde pruik .de derde keer gelukte het mij wel het gebouw in de fik te steken maar die nazi vlag kwam ongeschonden uit de puinhoop vandaan .Wat het Indonesia Raja betreft mooie tekst ,lekker ritme ,dat volkslied lijkt een beetje qua ritme op het Italiaanse volkslied .

    • Bung Tolol zegt:

      Moet zijn Indonesia Raya en niet Indonesia Raja .

      • PLemon zegt:

        @mooie tekst ,lekker ritme … 

        #…met een Nederlands tintje…

        ***  Tekst en muziek werden geschreven door Wage Rudolf Soepratman. In 1949 schonk Nederland de orkestratie van het volkslied, waarvoor Jos Cleber de opdracht had gekregen. Begin 21e eeuw wordt dit volkslied nog steeds in zijn toonzetting uitgevoerd.

  10. Loekie zegt:

    Ons Indië had geen eigen volkslied. Had gekund, misschien niemand aan gedacht. Had een hint richting Den Haag kunnen zijn geweest.

    • Bung Tolol zegt:

      Altijd gedacht dat “” Geef mij maar nasi goreng “” het Indische volkslied was …………..

      • e.m. zegt:

        En ik verkeerde in de veronderstelling dat ‘Soerabaja’ dat was:

        Soerabaja, Soerabaja
        mijn gedachten zijn altijd bij jou

        Waarom moest ik jou verlaten
        eenzaam sta ik voor mijn raam
        grauw is de lucht
        en als ik zucht
        vormen mijn lippen jouw naam

        Soerabaja, Soerabaja
        Met je zee en je hemel zo blauw
        Soerabaja, Soerabaja
        mijn gedachten zijn altijd bij jou

        Ik zal jou nooit meer vergeten
        ik droom van jou elke nacht
        dan hoor ik weer
        net als weleer
        Gamelang klanken heel zacht

        Soerabaja, Soerabaja
        met je zee en je hemel zo blauw
        Soerabaja, Soerabaja
        mijn gedachten zijn altijd bij jou

        PS probeer de oorwurm maar weer eens uit je hoofd te krijgen

        • Hans Boers zegt:

          @ heer E.M. …ach oorwurmen kan men (bijna) altijd wel uit de oren wurmen door middel van obat, olie , oorstokkies, of met een upilpink zitten peuren hahaha. Maar ik begrijp wat u bedoelt, want ik heb een buren wier enige muziek collectie bestaat uit het genoemde lied hierboven….Bijna elk weekend is het raak…kort maar krachtig, keihard en gelukkig niet op repeat…..

          Niet te verwarren met een oorsuis, want die is hardnekkig. 🙂

          Die zee van Surabaya was soms echt niet mooi…..vaak zag je wel de bruine stroom van de kali Brantas er in doormodderen.. maar het beeld van de Madurese parahu’s tegen het silhouet van Madura in de oranje avondluchten was wel mooi…En die blauwe luchten heb ik vaak genoeg vervloekt als het bloed- en bloedheet was en de warung met ijsstroop uitverkocht was 😦 Fijn weekend.

        • e.m. zegt:

          @gelukkig niet op repeat…..@

          — Dag Pak Boers … ja, beter SiPiet !

          Door die of gene wordt weleens beweerd dat ‘a picture paints a thousand words’. Maar @het beeld van de Madurese parahu’s tegen het silhouet van Madura in de oranje avondluchten was wel mooi…@ is zoiets als schilderen met woorden.

          Prettig weekend !

      • Jan A. Somers zegt:

        Die zee was daar inderdaad niet zo blauw hoor! De Brantas/Kali Mas bracht de hele stadsrotzooi naar de zee. (Westervaarwater) En de lucht in de Westmoesson ook niet.
        “mijn gedachten zijn altijd bij jou” Nou, dat nou ook weer niet hoor. Ik heb wel wat anders te doen. Zo’n mooie stad was/is het nou ook weer niet, wel leuk. En dan die weduwe van Indië: Stad achter de duinen enz.

  11. ellen zegt:

    Mijn moeder had het altijd over een bestaand Indisch strijdlied. Storms never last forever. Het toont de standvastigheid (van de Indo) tijdens moeilijke tijden. Edu Schalk zingt het lied. Kon misschien genomineerd worden als Indisch volkslied.

    • Loekie zegt:

      “de standvastigheid (van de Indo) tijdens moeilijke tijden.”
      Noem een paar voorbeelden.

      • Arthur Olive zegt:

        “Noem een paar voorbeelden.”
        De vechters zoals de Kokkelink groep in Manokwari en dan ook uzelf, u bent toch ook standvastig met het anoniem blaffen achter de pagger.

  12. ellen zegt:

    De standvastigheid van de Indo. Dat kunt u liever aan de heer Bung Tolol voorleggen. Ik heb nog nooit iemand zo (standvastig) zien worstelen met een Hakenkruis.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.