Opening(en) Museum Sophiahof

Op 22 juni werden de mensen die Museum Maluku een warm hart toedragen ontvangen in het museum. Na een welkom door Nanneke Wigard kregen de gasten een gevarieerd programma voorgeschoteld;  een verkorte versie van Westerling door DeltaDua, familieverhalen van de 1e en 2e generatie en een eerste bezichtiging van de tentoonstelling Vechten voor Vrijheid over het verzet.

23 juni was het de beurt aan Indisch Herinneringscentrum om haar achterban te verwelkomen in het nieuwe onderkomen in Den Haag. Patrick Neumann was de host van de middag. Yvonne van Genugten, directeur van het IHC, verwelkomde de gasten. Het programma bestond o.a. uit de presentatie over het nieuwe digitale programma 30 Dagen op Zee – de reis van 350.000 mensen door Margaret Leidelmeijer ; de aankomende educatieve programma’s voor verschillende onderwijsinstellingen door Arddjuna Candotti en Suzanne Rastovac gaf een vooruitblik op Huizen van Aankomst, een programma dat in 2020, 75 jaar bevrijding, 75 plaatsen in Nederland belicht waar mensen uit Indie/Indonesië aankwamen. Zij had een gesprek met een bewoonster van voormalig kamp Wyldemerk, waar ook Islamitische Molukkers verbleven. Zij kreeg elke dag koranlessen bij iemand thuis. Als kind zijnde heeft zij de tijd in het opvangkamp niet als vervelend ervaren. Met poëtische en muzikale reflectie van Robin Block en dans van Melisa Diktas.

Foto’s van deze dag zijn hier te zien: https://photos.app.goo.gl/RNhKuzWNM41HJ52cA

24 juni opende Stichting Pelita voor haar gasten het Museum Sophiahof. Na gitaarmuziek met zang verzorgd door Wim L. heette Harriët Ferdinandus haar gasten welkom. Theatergroep Delta Dua beeldde de contextgebonden zorg in de praktijk uit, met tussendoor uitleg van Petra Beurskens. Wegens tijdgebrek werd de pauze geschrapt en ging men gelijk door naar het volgende onderdeel; het belang van samenwerken in de zorg door Isolde Verburgt van Haags Ontmoeten. Er werd eerst een filmpje vertoond ‘Welkom in Laak’. In het Haagse Laakkwartier zijn 30 verschillende culturen aanwezig. Haags Ontmoeten heeft 45 locaties waar mensen met regieverlies en mantelzorgers welkom zijn. Maar er zijn ook inloop gelegenheden, waar geen indicatie voor nodig is. Iedereen is welkom. Ook Stan Hoestlandt benadrukte het belang van samenwerken. Reggie Baay sloot de middag af met een persoonlijke kijk op zijn geschiedenis. De impact van de Indische oorlogsgeschiedenis op de naoorlogse generatie.
Foto’s: https://photos.app.goo.gl/bdsUhmfJChXYYXR2A

De openingen hadden gemeen, dat ze werden afgesloten met een borrel en een Indisch buffet.
25 juni is de opening van Nationale Herdenking 15 augustus en 27 juni wordt Museum Sophiahof officieel geopend door de koning.

Foto’s, films, verslag is van Ellen

Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

79 reacties op Opening(en) Museum Sophiahof

  1. R Geenen zegt:

    Kreeg vandaag het volgende schrijven van de Indische Federatie: Ben er mee eens
    L.S.

    Vanuit verschillende kanten ontvangen wij zorgwekkende signalen over de Expositie in Museum Sophiahof, welke aanstaande donderdag 27 juni wordt geopend door Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander. De tentoonstelling heet ‘Vechten voor Vrijheid’ en gaat over het verzet tijdens én na de Tweede Wereldoorlog.

    De tentoonstelling noemt het verzet, dat door leden van de Indische gemeenschap is gevoerd tegen Japan en Nazi-Duitsland, in een adem met de bloedige strijd van de Indonesiërs tegen de Nederland(ers) na afloop van de Tweede Wereldoorlog, ook wel bekend als de Bersiap. In de informatie die vooraf over deze tentoonstelling is verschaft wordt bovendien met geen woord gerept over de massamoord op (Indische) Nederlanders, Chinezen en andere etnische minderheden door Indonesische bendes of ad hoc gevormde menigten.

    Met deze benaderingswijze hebben Museum Sophiahof evenals de daarbij aangesloten instanties kenbaar gemaakt dat zij een pro-Indonesische visie op de geschiedschrijving huldigen. Met deze politieke invalshoek maken zij bovendien een karikatuur van verzet en bagatelliseren zij het (Indisch) Nederlandse leed.

    Daarbij komt dat het museum is ingesteld als onderdeel van de Collectieve Erkenning van de Nederlands-Indische gemeenschap. Primair is het Sophiahof bedoeld als ‘Indische pleisterplaats’, die “voorziet in een (…) scholing (…) educatie en een museale en kennisfunctie”, maar daarin blijken zij dus schromelijk tekort te schieten.

    Het is een raadsel welk belang is gediend bij het door deze Indische organisaties propageren van vorenbedoelde Indonesische visie op de geschiedenis, te meer nu dit niet valt te rijmen met de belangen van Indisch Nederland. Wij hebben dan ook officieel ons beklag bij de betrokken organisaties kenbaar gemaakt (zie bijlage en nieuwsbericht).

    Wij vertrouwen erop u hiermee voorlopig voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u toch nog vragen hebben schroomt u dan niet om contact met ons op te nemen.

    Met vriendelijke groet,
    namens Federatie Indische Nederlanders
    Micha’el Lentze

    • Erik Becking zegt:

      Brief van Federatie Indische Nederlanders ook uit mijn naam! Bovendien; wat is er mis met Bronbeek?? Dit zaakje stinkt aan alle kanten.

      • R Geenen zegt:

        @@Bovendien; wat is er mis met Bronbeek??@@
        Bronbeek valt onder Min. van Defensie. Bronbeek krijgt centjes van Mindef. Nu komt daar een Herinneringscentrum via een ander ministerie ruimte bezetten. En die krijgen daar ook centjes voor. Deze laatste groep wil meer ruimte. Vermoedelijk wil Bronbeek daar ook een vinger in de pap van hebben. Dat bots. Ping, ping, ping!

  2. Indisch4ever zegt:

    De tekst die FIN afkeurt staat hier;

    Maar deze tekst een “indonesische visie” noemen is overdreven.
    Opgesteld door een Nederlander… dus is het een Nederlandse visie.
    Schrijven van FIN: https://indisch4ever.files.wordpress.com/2019/06/190624-museumsophiahof-tentoonsteling190618.pdf

    • Loekie zegt:

      “De vele gezichten van verzet”.
      Het is een Nederlandse visie in die zin, dat het de visie is van de subsidiegever (= Nederlandse overheid) die wil dat niet één, maar meerdere visies aan bod komen. En wie betaalt die bepaalt.
      Dus naast den soldaat die vocht voor Koningin en Vaderland broederlijk den pemuda die vocht tegen die koningin en dat vaderland. En niemand was fout, eenieder deed waar hij in geloofde. Enz enz.
      Dit nu is de frictie. Iedere vrolijke voorbijganger kan kennis nemen van de verschillende vormen van verzet, maar den Indischman heeft er geen boodschap aan dat iedereen gelijk had. Die Indischman zit bijvoorbeeld nog met de bersiap in zijn hoofd en hij heeft er totaal geen behoefte aan om in het Sophiahof broederlijk te worden en te doen. Wie dat niet wil begrijpen, begrijpt den Indischman niet en die begrijpt geen flikker van de geschiedenis.

      • Indisch4ever zegt:

        Loekie.
        Ga nou eerst die expositie zien en dan pas oordelen.
        Ik bericht hier ook regelmatig over Indonesisch verzet tegen Nederlandse overheersing.
        Dat hoort bij de geschiedenis van Nederlanders, met name Indische Nederlanders.

        • Loekie zegt:

          I know, maar gaat me hierom (iets wat ik hier al eerder vroeg): is het een Indisch museum? Is het een museum Nederlands-Indië? Is het een Nederlands museum?
          Soms zou je de indruk kunnen krijgen dat het een Indisch museum moet worden, inclusief ontmoetingsplaats, de lemper en rissolles. Dan weer krijg je het idee dat het een museum wordt dat weliswaar interessant is voor Indische mensen, maar dat beslist niet ‘hun’ museum is. Maar hoe zit het dan met die (h)erkenning e.d.
          Wat niet zou moeten gebeuren (gezien de voorgeschiedenis van het museum), is dat wordt gezegd: hier is dan het Indisch museum, maar wat jullie te zien en te horen krijgen is bepaald wat anders dan wat jullie verwachten van een Indisch museum…, want de overheid wil niet dat één beeld wordt getoond, één geluid wordt gehoord, maar dat alle beelden en geluiden van toen zichtbaar en hoorbaar zijn. Voor dit laatste valt natuurlijk het nodige te zeggen, maar laat men dan eerst HARDOP zeggen dat Sophiahof geen speciaal museum is voor Indische mensen, maar een museum over het koloniale verleden in Indië.
          Dit is bepaald meer dan een nuanceverschil. Het gaat dan om een ander fundament, een andere bouwstijl, een ander gebouw.

        • R Geenen zegt:

          @B: Geloof je nu echt dat de groepjes Sophiahof hun vrije mening kunnen uiten?

    • R Geenen zegt:

      Maar hun kritiek is wel waar, want de meeste Indo’s zullen niet eens zijn met de groep van het Sophiahuis. Gewoon omdat ze volledig afhankelijk zijn van de subsidie.

  3. Bung Tolol zegt:

    De kranten en t.v staan bol van wandaden begaan door Nederlandse soldaten tijdens de politionele acties maar de Indo vraagt zich af wanneer worden de wandaden van die Indonesiers openbaar gemaakt en ook aan de schandpaal genageld maar de Nederlandse regering heeft maling aan die op wraak beluste indo,s en heeft alleen oog voor de handelsbelangen van Nederland in Indonesie ,dus dat museum of wat er voor moet doorgaan heeft maar te luisteren ,daarom worden die moorden gepleegd door pemoeda,s niet vermeld ,stel je voor dat Indonesie daar aanstoots aan neemt .Ja beste Indische mensen “” Zaken zijn Zaken “”

  4. Anoniem zegt:

    Mocht deze tentoonstelling het laatste wapenfeit zijn van de mensen achter de Sophiahof dan heeft de Indonesische ambassade voldoende openstaande vacatures!

    • Indisch4ever zegt:

      Beste anoniiem…. vul een naam in bij je reactie,
      Waarom noem je de Indonesische ambassade ?
      Zeg je nou dat de bouwers van de expositie voor de Indonesische ambassade zouden willen werken? Hoe weet je dat .
      En heb je de expositie gezien ?

  5. Loekie zegt:

    “” Zij had een gesprek met een bewoonster van voormalig kamp Wyldemerk, waar ook Islamitische Molukkers verbleven. Zij kreeg elke dag koranlessen bij iemand thuis.”

    “Wegens tijdgebrek werd de pauze geschrapt en ging men gelijk door naar het volgende onderdeel; het belang van samenwerken in de zorg door Isolde Verburgt van Haags Ontmoeten. Er werd eerst een filmpje vertoond ‘Welkom in Laak’. In het Haagse Laakkwartier zijn 30 verschillende culturen aanwezig.”

    Niks mis mee, allemaal prachtig en interessant…..maar wat valt op bij bijvoorbeeld alleen maar deze twee boodschappen? Wat klinkt erin door?

    • Indisch4ever zegt:

      Wat klinkt erin door … Loekie ?

    • Loekie zegt:

      De moderne boodschap van liefde en broederschap, alle mensen zijn een en gelijk, de problemen van jou waren de problemen van mij, ook in de jaren 50 kwamen Moslims naar Nederland, samenleven met heel veel culturen is mogelijk, het is een grote blijde wereld.
      De correcte politieke saus over allerlei thema’s. Ons Indië krijgt de kar van ‘allen voor een, een voor allen’ achter zich gespannen.

      • Indisch4ever zegt:

        Zoals je schreef… niks mis mee met ‘liefde en broederschap’
        Maar dat klinkt niet duidelijk door in dit verslag.

        • Loekie zegt:

          Zeker….maar voor liefde en broederschap heeft men geen indisch museum nodig..

  6. Indisch4ever zegt:

    Eindelijk een plek. Twee miljoen Nederlanders hebben ‘ergens in hun familie’ een band met Indië; 1,6 miljoen van hen behoren tot de Indische gemeenschap, zo’n 60.000 hebben Molukse wortels. Vanaf vrijdag hebben ze een museum. De koning komt het openen.

    Bron: Museum Sophiahof vertelt over Nederlands-Indië – Binnenland – RD.nl

  7. Indisch4ever zegt:

    Aan zijne Majesteit Koning Willem AlexanderDen Haag, 22 mei 2019
    Beste Majesteit,Tot mijn grote ontsteltenis, ongeloof en veel verdriet, zag ik dat U op 27 juni a.s. het Nationaal Museum aan de Sophialaan in de Haag gaat openen. Dit kan toch niet waar zijn?De Indische gemeenschap wacht nu al meer dan 74 jaar op erkenning, excuses en backpay-salarissen voor onze voorouders er ouders.Onze vaders en opa’s hebben in het KNIL gevochten voor Nederland en uw overgrootmoeder koningin Wilhelmina.Onze vaders en opa’s hebben in Jappenkampen gezeten, velen hebben het niet overleefd,Anderen hadden het geluk te overleven, maar ze zijn gemarteld, kregen niet te eten en hadden verschrikkelijke ziektes.

     Indische Schrijfschool

    • Loekie zegt:

      Van belang is altijd om de motieven te leren kennen van iemands handelen (of nalaten).
      Zo ook bij bovenstaande brief, die de laatste weken overal en nergens wordt gepubliceerd.
      Nu kan men ook onderstaande link lezen en dan ervoor kiezen of helemaal niks te denken en te zeggen of juist wel wat na te denken en (jezelf) een paar vragen te stellen. En die vragen stel je zonder je enig oordeel aan te meten, maar puur om te kunnen begrijpen.
      Ik weet nog niet wat ik kies.

      https://deindischekwestie.nl/mijn-vader-george-de-brouwer/

    • R Geenen zegt:

      @@een verkorte versie van Westerling door DeltaDua@@
      Ben wel nieuwsgierig naar de inhoud van die verkorte versie.

  8. Boeroeng zegt:

    NRC:

    Een museum maakt de ‘Indische kwestie’ niet tot geschiedenis

  9. Bung Tolol zegt:

    Volgens mij is de webmaster van Indisch4ever ook uitgenodigd voor die opening ( terecht ) en als hij niet uitgenodigd zou zijn is dat een miskleun van de eerste orde van het IHC .Heb je al een net pak gekocht Boeroeng ? Nee Boeroeng je kunt niet in sarong en met slippers er naar toe maloe tog !

  10. Boeroeng zegt:

    Zie de film van radioprgramma Met het oog op Morgen, 26 juni

    Morgen wordt Museum Sophiahof geopend in Den Haag. Het is een Indische kennisplaats die is voortgekomen uit de Collectieve Erkenning. Dat is een kabinetsmaatregel om de gedeelde geschiedenis van Indië, Molukken en Nederland te borgen. We praten over het belang en de uitvoering van Collectieve Erkenning met Yvonne van Genugten, directeur van het Indisch Herinneringscentrum en Moluks historicus Ron Habiboe.

    • Boeroeng zegt:

      ” die collectieve erkenning” is een leugen. van Rijn heeft een derde afkoopsom ingesteld voor de Indische kwestie. Opnieuw zgn erkennen dat Nederland fout zat met het koloniale plan van niet salarissen betalen en niet mensen oorlogsschade vergoeden.
      Strooi met een paar miljoen om honderden miljoenen niet te betalen.
      Nog steeds hetzelfde koloniale idee: bewoners van Indië zijn er voor om van te profiteren

      De 5 stichtingen waren er al heel lang. Pelita zelfs al 70 jaar.
      De verplichting van de overheid de instellingen te sponsoren is er ook al tientallen jaren.
      Dit alles komt niet door voormalig staatssecretaris van Rijn en zijn verkooppraatje van ”
      dit is een collectieve erkenning”‘ Het is juist het willen verbloemen van gebrek aan erkenning

      • R Geenen zegt:

        @@Dit alles komt niet door voormalig staatssecretaris van Rijn en zijn verkooppraatje van ”
        dit is een collectieve erkenning”‘ Het is juist het willen verbloemen van gebrek aan erkenning@@

        Wie van de Indo mensen hebben het Platform gekozen? Is het niet een instelling van een bepaalde persoon uit het Binnenhof?

    • R Geenen zegt:

      @@Het is een Indische kennisplaats die is voortgekomen uit de Collectieve Erkenning. Dat is een kabinetsmaatregel@@

  11. Jan A. Somers zegt:

    Typisch voor de Indische gemeenschap? Niemand is er geweest, niemand weet waarover het gaat en wat er te beleven valt. Maar we zijn voor het merendeel gepensioneerd en hebben dus niets te doen. Dus zwaaien met klewangs (uit het museum gejat?)
    Wat is er overigens mis met rijkssubsidie? Ik ken geen een gerenommeerd museum, dat als stichting geen overheidssubsidie ontvangt. Wie moet die kostbare verzamelingen anders betalen? Naast de vele overige sponsors en toegangsprijzen. Als deelnemer van de bankgiroloterij hebben we een VIP-kaart waarmee we een groot aantal musea gratis of tegen lagere prijs kunnen bezoeken. Doen we elk jaar bij drie/vier musea. Van dat Indisch museum weet ik niet of dat er ook bij hoort. We gaan er in ieder geval naar toe.

  12. Bung Tolol zegt:

    Nou die musea ,die ik graag met een bezoek vereer,krijgen geen van de drie rijkssubsidie ,die houden wel hun eigen broek op t.w Het Seksmuseum ,Het Biermuseum en Het Drugsmuseum en waarom zouden deze drie niet gerenommeerd zijn ? Ik vind ze heel gerenommeerd ,het kan niet gerenommeerder ,tjonge jonge wat zijn ze toch gerenommeerd ! Meer dan 2 ,5 miljoen bezoekers ontvangen deze 3 musea te samen ,en dat zijn allemaal gerenommeerde mensen ,.Hoeveel mensen verwacht museum Sophiahof ? 30.000 per jaar ha ha ha !! Terwijl er 2 miljoen mensen in Nederland wonen met een Indische achtergrond .

    • R Geenen zegt:

      @@Hoeveel mensen verwacht museum Sophiahof ? 30.000 per jaar ha ha ha !! Terwijl er 2 miljoen mensen in Nederland wonen met een Indische achtergrond .@@

      En Sophiahof wil blijkbaar ook niets met de Indo mens in het buitenland te maken hebben.

      • Bert Krontjong zegt:

        “”En Sophiahof wil blijkbaar ook niets met de Indo mens in het buitenland te maken hebben “” Terwijl daar nou net veel potentiele bezoekers onder zitten ! Ga maar na Amerindo op bezoek in Nederland ga je toch automatisch musea bezoeken ,dat doen alle buitenlandse bezoekers musea bezoeken en die Amerikaanse Indo,s kunnen dan ook best wel even een kijkje nemen in Sophiahof .Als ik directeur van dat museum was geweest had ik vooral in het begin veel reclame gemaakt voor dat museum o.a grote posters op Den Haag C.S en kaartjes uitdelen aan toeristen bij de VVV. De kassa moet rinkelen .

        • R Geenen zegt:

          Ja Bert, het probleem is dat vele Indo’s niet weten wat over de grens kijken betekend. Ik heb van Genugten in het verleden benadert, maar zij heeft nooit mij willen beantwoorden. Heb dat de Federatie gemeld en zij gaan haar daar vragen over stellen. Of misschien hebben ze wel orders van de controlerende groep gekregen.

        • Loekie zegt:

          Waar is bepaald dat zij verplicht is om te antwoorden?
          In het algemeen: X vraagt iets aan Y en X verwacht antwoord. Sterker nog: soms eist hij antwoord. Maar….X heeft geen enkele relatie met Y. X en Y hebben niks met elkaar te maken. Waarom verwacht X dan dat Y antwoordt als er iets wordt gevraagd? Y kan denken: wat is dat voor gekke vraag. Of: wie is de X dan wel? Of : ik heb wel andere dingen te doen dan vragen van onbekenden beantwoorden.
          Natuurlijk kan X zeggen dat het gewone beleefdheid is , passend in beschaafd maatschappelijk verkeer, dat er een antwoord komt als er iets wordt gevraagd, al zou dat antwoord luiden; uw vraag schuif ik als voor mij niet van belang zijnde terzijde.
          Ofwel: het is enkel op grond van beleefdheid dat er een antwoord mag worden verwacht. Er bestaat echter geen enkele grond op basis waarvan een antwoord afgedwongen kan worden.

  13. Boeroeng zegt:

  14. Boeroeng zegt:

    Natuurlijk gaan journalisten hun gebrek aan kennis van de geschiedenis en de demografie etaleren
    Zo ook NOS-journaal van 20.00 uur, op 11.07 minuten.
    De presentator heeft het over indonesische gemeenschap en de voice-over ziet Indiërs .
    Oude beelden van arriverende Molukse gezinnen worden getoond als illustratie bij de term “indische gemeenschap” .

    https://www.npostart.nl/nos-journaal/27-06-2019/POW_04059448

    ———
    Tweet gestuurd naar NOS-adressen

    • PLemon zegt:

      @De presentator heeft het over indonesische gemeenschap en de voice-over ziet Indiërs

      # Je zult het blijvend moeten uitleggen dat de bruin getinte nederlander (!) met aziatische trekken al een paar honderd jaar bestaat. Immers ook de wit getinte nederlander is voortgekomen uit emi- en immigratie van en in het moerasland van diverse europese volksstammen. ( Als je bv Pechtold nog op de vingers moet tikken over het nationaliteits verschil…hoe droevig is het wel niet bij ‘jan met de pet’)

      **** De term Kaukasisch ras werd gebruikt om het algemene fysieke type van (een deel van) de oorspronkelijke bevolking van Europa, Noord-Afrika, de Hoorn van Afrika, West-Azië, Centraal-Azië en Zuid-Azië aan te duiden.

      In de Verenigde Staten wordt de term Caucasian nog steeds gebruikt, en voornamelijk om groepen te beschrijven die gewoonlijk wit, blank of Europees genoemd worden, zoals gedefinieerd door de overheid.( WIKI)

    • Boeroeng zegt:

      NOS heeft van meerdere mensen boze tweets ontvangen en misschien facebookmails.
      Maar de presentator zelf zegt dit:

      Mijn antwoord:
      Winfried goed erkend Ik zie al jaren ook journalisten soms denken dat “indisch” een ouderwets woord is en vervangen voor “indonesisch”
      Aan editters : term ‘indiërs’ van the voice-over en de arriverende Molukse gezinnen die Indische gemeenschap moest illustreren…. klopt niet

      • R Geenen zegt:

        @@In het NOS Journaal van 20.00 uur op donderdag 27 juni versprak presentator Winfried Baijens zich. In de inleiding bij een onderwerp over het Sophiahof had hij het over de Indonesische gemeenschap, maar dat moest de Indische gemeenschap zijn.@@

        Het stond goed in het draaiboek. M.a.w. het was geen verspreking, maar iets ingekankerd in zijn denken. Maar vele Indische NL zijn er mede aanschuldig. Want alles moet in Nederland tegenwoordig een maleise naam hebben. De uitnodiging van de Indonesische ambasadeur heeft bij mij ook vraagtekens opgeroepen.

      • Loekie zegt:

        De pers is sowieso een voortdurend opgefokt wereldje, voortdurend op zoek naar relletjes. Hebben ze iets opgevangen dat er heftig gedemonstreerd gaat worden bij een werkbezoek van de koning, rukken ze massaal uit en zien dan een stuk of tien personen demonstreren die om geld vragen.
        Shit, denkt de verslaggever, hier is weinig van te maken, dan maar het beeldarchief in. Waar ging het eigenlijk om, hoe zat het eigenlijk…Aahh, daar zijn beelden van een dame in klederdracht die van de boot komt, kijk, dat kan ik dan uitzenden…

  15. Jan A. Somers zegt:

    “namens Federatie Indische Nederlanders” Wie zijn dat? Ik ook? Weet van niets.
    “vele gezichten van verzet” Bij mijn logeerpartij bij de Kenpeitai kwamen drie verzetsvormen aan de orde. De groep kapitein Meelhuysen, de Parties van NEFIS op de Zuidkustkust van Java, en de vermeende lichtsignalen aan Amerikaanse bommenwerpers tijdens een bombardement.
    “Dat is een kabinetsmaatregel” Welke maatregel komt er uit de Indische gemeenschap?
    “Terwijl er 2 miljoen mensen in Nederland wonen met een Indische achtergrond ” Ja, en ze doen zelfs meer, ze wachten op paatje gouvernement. Die allang dood is.
    “tentoonstelling Vechten voor Vrijheid over het verzet” Dit is niet standaard, maar de eerste. Op de website staat een agenda.

    • PLemon zegt:

      @namens Federatie Indische Nederlanders” Wie zijn dat? Ik ook? Weet van niets.
      Ja, en ze doen zelfs meer, ze wachten op paatje gouvernement. Die allang dood is.

      # Cynisch. Want onderstaand initiatief duidt niet op vruchteloos wachten en protesteren???

      ***FIN is dé pressiegroep van Indisch Nederland. Als onafhankelijk initiatief van een nieuwe generatie Indische Nederlanders zet FIN zich in voor het:
      (1) beschermen én bevorderen van Nederlands-Indisch cultureel erfgoed;
      (2) versterken van de geschiedkundige kennis rondom voormalig Nederlands-Indië en;
      (3) behartigen van de belangen van Indisch Nederland, waar ook ter wereld.
      FIN doet dit op geheel eigen en vernieuwende wijze, waarbij de beginselen van pro-activiteit en subsidiariteit leidend zijn. Voor meer informatie kunt u (op aanvraag) onderstaande documentatie raadplegen.

      http://www.federatie-indo.nl/doel/

      8 mei 2019) – Federatie Indische Nederlanders (FIN) heeft met ingang van mei 2019 een nieuwe voorzitter. Journalist, publicist en schrijver Hans Moll wordt de nieuwe bestuursvoorzitter. Met Moll trekt FIN een zwaargewicht aan. Moll werkte jarenlang bij NRC Handelsblad, schreef enkele spraakmakende boeken en mengt zich regelmatig nadrukkelijk in het maatschappelijk debat

      • Loekie zegt:

        Schei toch uit, niemand heeft ooit van Moll gehoord. En er zijn er wel meer die met stapels onverkochte boeken zitten en die zich na hun pennsionering vervelen.

      • R Geenen zegt:

        @@(3) behartigen van de belangen van Indisch Nederland, waar ook ter wereld.@@
        FIN is op het ogenblik de enige die de belangen van de Indische in de rest van de wereld wil helpen behartigen.

        • Boeroeng zegt:

          Ron, je vergeet honderden mensen die zich inzetten voor het Indische.
          O.a. mijn persoontje… Mensen buiten Nederland kunnen de I4E-websites lezen.
          Je vergeet ook indischhistorisch.nl Griselda Molemans, Netty Haaykens die wel eens naar Amerika gaan

        • R Geenen zegt:

          @@Je vergeet ook indischhistorisch.nl Griselda Molemans, Netty Haaykens die wel eens naar Amerika gaan@@
          Vergeet? Heb met bovenstaande personen al lang goede contact. Pas nog een paar uur met Hetty Naaikens aan tafel gezeten en business kaarten uitgewisseld.
          Nogmaals mijn vraag: Hoe kom je aan de aantallen en zijn die aantallen alleen in Nl?

        • Boeroeng zegt:

          Het lijkt mij dat wereldwijd honderden mensen actief bezig zijn voor het Indische .
          Ik denk ook aan de mensen die indische middagjes en avondjes organiseren. Bijv pelita-vrijwilligers.
          Zie de topics van deze week. Sophiahof, demonstratie, Pinda. Leersum.

        • R Geenen zegt:

          @@Zie de topics van deze week. Sophiahof, demonstratie, Pinda. Leersum.@@
          Ik consider het mereldeel van Sophiahof als een fake setup. Daarom ook de demonstratie.

      • Boeroeng zegt:

        Punt 1,2, en 3 doe ik ook !

      • e.m. zegt:

        ‘Te weinig aandacht voor misdaden tegen Indische Nederlanders’
        Hans Moll, voorzitter van de Federatie Indische Nederlanders, verdedigt de belangen van Indische Nederlanders. Hij schreef vorige week een brief aan de onderzoekers van de dekolonisatie waarin hij zijn zorg uit over de voortgang van het onderzoek naar de dekolonisatie.

        “In de Indische gemeenschap in Nederland is van de start af aan onrust over dit onderzoek. Niet alleen onder voormalige militairen van het Koninklijk Nederlandsch-Indische Leger (Knil), maar onder alle direct betrokkenen, Indo-Europeanen zowel als Hollanders. Nu het anderhalf jaar verder is, leek het mij goed opnieuw aandacht te vragen voor onze zorgen, daarom schreven wij vorige week een nieuwe brief.

        “Wij vrezen dat het onderzoek te eenzijdig wordt. Dat er straks alleen Indonesische burgers en vrijheidsstrijders in komen te staan als slachtoffers van Nederlands ingrijpen. Terwijl aan de andere kant het Nederlandse leger van oorlogsmisdaden zal worden beschuldigd. Er moet ook goed worden gekeken naar de misdaden gepleegd na de onafhankelijkheidssverklaring 17 augustus 1945 tegen Indische Nederlanders en andere slachtoffers.

        “In die bloedige Bersiapperiode, die duurde tot begin 1946, hebben grove moordpartijen plaatsgevonden, trouwens ook tegen Chinezen, Ambonezen en vele andere Indonesiërs die verdacht werden van Nederlandse sympathieën. Boeven en bandieten hebben gebruik gemaakt van het machtsvacuüm dat ontstond nadat de Japanners waren vertrokken. Maar wij vrezen dat er weleens weinig animo kan zijn van Nederlandse zijde om die Indonesische kant echt goed te belichten. Zodat zij straks wegkomen met hun misdaden.

        “Waarom wij dat denken? De regering sprak direct en instemmend over het bekende onderzoek van Rémy Limpach uit 2016, met de titel ‘De brandende kampongs van generaal Spoor’. Hij toonde aan dat geweld van Nederlandse soldaten in die tijd geen incident was, maar structureel. Een goed onderzoek, daar wil ik niks aan af doen. Maar zo bij de start van dit Indië-onderzoek met zoveel nadruk hierover beginnen, dat geeft ook de mindset aan. Dat baart zorgen. Want komt er wel omgekeerd genoeg aandacht voor de andere kant van deze geschiedenis?

        “De Nederlanders hebben verslagen gemaakt van hun militaire optreden, maar welke bronnen zijn er aan Indonesische kant? En er wordt nu wel samengewerkt met Indonesische historici, maar hoeveel zin hebben zij om hun eigen misdaden op te rakelen? In dat land bestaat een hele andere traditie van geschiedschrijving. Die dient meer ter ondersteuning van de eigen helden van de opstand tegen Nederland. Dat daarbij ook misdaden zijn gepleegd, willen ze niet oprakelen. Ik vrees aan Nederlandse kant schroom om dit pijnlijke onderwerp aan te kaarten bij de Indonesiërs. Dus komt dit wel aan de orde?

        “Onder Indische Nederlanders is daarom de vrees groot dat wordt toegewerkt naar een maatschappelijk wenselijke conclusie. Een conclusie waarin alleen plaats lijkt voor Indonesisch slachtofferschap, terwijl Nederlands leed wordt gebagatelliseerd.”

        BRON: trouw.nl De Verdieping pagina 28 | Donderdag 20 juni 2019

  16. ellen zegt:

    Ja, dat is het juist. Het FIN claimt namens u en mij, als Indische Nederlander, te spreken. Maar ik weet helemaal niet wie zij zijn, en wat zij willen. Zij maken ook gebruik van de subsidie van VWS en staan met een project op de agenda van het Museum Sophiahof (na eerst stevige kritiek op het museum te hebben uitgeoefend vanwege de inhoud van de eerste tentoonstelling over Indisch verzet). Mijn vriendin en ik zijn dolblij met het IHS (sinds zij in Den Haag kwamen), en nu dus het museum. Het IHS heeft altijd leerzame culturele programma’s (w.o. Gepeperd verleden) aangeboden, waarvan wij genoten hebben. Mogen wij een keertje ook dankbaar zijn?

    • R Geenen zegt:

      @@Het FIN claimt namens u en mij, als Indische Nederlander, te spreken.@@
      @Ellen: Omdat de organisaties aan het Sophiahof zich niets aantrekken van de Indische, een paar honderdduizen in het buitenland, heb ik wel gemerkt dat FIN wel bereid is om ons er in te betrekken. Als u zulke goede betrekkingen heeft met de groep IHC in Den Haag, wilt U hun eens vragen waarom ze de Indische in het buitenland links laten liggen?

      • ellen zegt:

        Dat wil ik wel doen, maar ik ben een andere Ellen dan degene die verslagen en foto’s maakt voor deze website m.b.t. de goede lezingen en programma;s van het IHC. Maar ik zal wel voor u navragen.

      • Bert Krontjong zegt:

        “”Waarom laat het IHC de Indo,s in het buitenland links liggen ?”” Ja goede vraag ,weet het antwoord ook niet maar in dit digitale tijdperk konden /kunnen ze toch wel enige belangstelling tonen voor deze toch wel grote belangrijke groep in de U.S.A.,kijk we hebben het niet over een paar verdwaalde Indo,s in Verwegistan maar over 300.000 mensen van Indische afkomst in California ,Florida en Hawaii .De belangrijkste vraag nomor pertama is dan ,waarom zijn ze naar Amerika vertrokken ? en hoe is het hun daar bekomen ? Lijkt me allemaal heel redelijke vragen ,Het IHC mag hier best wel enige aandacht aan schenken ,lijkt mij toch niet teveel gevraagd ?

        • R Geenen zegt:

          @@De belangrijkste vraag nomor pertama is dan ,waarom zijn ze naar Amerika vertrokken ? en hoe is het hun daar bekomen ? Lijkt me allemaal heel redelijke vragen ,Het IHC mag hier best wel enige aandacht aan schenken ,lijkt mij toch niet teveel gevraagd ?@@
          Ze zouden het o.a. Boudie Rijkschroeff, o.a. een cineast, kunnen vragen.

    • Boeroeng zegt:

      Deze expositie is onder verantwoordelijkheid van het Indisch Herinneringscentrum en het Moluks Historisch Museum. Het lijkt me niet dat zij het excessief geweld tegen burgers willen goedpraten of bagatelliseren.
      Ga eerst die expositie zien en oordeel dan pas.

      Dit staat op de website van Museum Sophiahof :
      “..
      maar er waren ook mensen die kansen zagen om Nederlands-Indië te bevrijden van de koloniale overheersing. In de tentoonstelling wordt dat ook gezien als een vorm van verzet.
      ..”

      https://www.museumsophiahof.nl/wat-er-te-doen/tentoonstelling-vechten-voor-vrijheid
      Bedoelen ze daarmee de activiteiten van het Indonesisch nationalisme onder de Japanse bezetting?
      Dan is dat idd verzet te noemen tegen de weggejaagde Nederlandse dictatuur.
      Je kunt het ook collaboratie noemen .
      Zelfs de moordpartijen van Indonesische opgefokte jongeren kun je verzet noemen.
      Maar hoe wordt dat in de expositie uitgebeeld?

  17. J. Davies zegt:

    Wat ik tot nu toe heb gezien spreekt FIN zeker namens mij. Tot dusver waren er alleen maar clubs die ons erfgoed lopen te vernaggelen. En dan toch klagen over mensen die initiatief nemen om ons erfgoed te beschermen. Ik zou willen zeggen schaam je. Ik maak vandaag graag een donatie over naar FIN.

    • Boeroeng zegt:

      Welke club vernaggeld welk Indisch erfgoed ?

      • R Geenen zegt:

        Je vraag is wel aan J Davies gericht, maar ik vertrouw IP niet en madam van Vernugten is voor mij ook fake.

        • Boeroeng zegt:

          Hoezo is Yvonne van Genugten fake?
          Het lijkt mij dat ze serieus in haar werk is en in haar toewijding de herinnering aan Indische Nederlanders levend te houden.
          Je kunt wel van mening verschillen hoe dat te doen…. maar haar volledig afkraken schiet niet op.

        • R Geenen zegt:

          @@Je kunt wel van mening verschillen hoe dat te doen…. maar haar volledig afkraken schiet niet op.@@
          Ik eigen mij dat recht toe, want zei eigen het recht toe om mij te negeren. En jij toont je partijdigheid. Of vind je dat wel normaal?

        • Boeroeng zegt:

          Ron,

          Omdat ze jou niet beantwoordde, vind je alles wat ze doet fake.
          Je kunt kritiek hebben op haar mailgedrag, maar jij blaast dat op tot al haar bezigheden als directeur van Indisch herinneren
          Natuurlijk ben ik partijdig. Ik heb zo mijn eigen standpunten en ik zie dat je niet genuanceerd oordeelt.
          Doe niet zo wrokkig, relativeer en nuanceer wat meer.

        • R Geenen zegt:

          @@Natuurlijk ben ik partijdig. Ik heb zo mijn eigen standpunten en ik zie dat je niet genuanceerd oordeelt.@@
          Goed dat ik het weet. Die dame heeft niet een maar 3 maal mij genegeerd. Juist als directeur hoort ze niet zo’n houding te nemen. Eenmaal kan een vergisssing zijn, tweemaal geeft mij een begin van denken, maar na derde keer niet meer. Voor mij is ze een b—

  18. Bert Krontjong zegt:

    Tjonge jonge wat een aanmatigend toontje slaat J,Davies uit ,als hij/zij denkt op deze manier sympathie te kunnen opwekken voor FIN ,slaat hij/zij de plank behoorlijk mis .

  19. Indisch4ever zegt:

    Ik heb de expositie gezien er hangt geen Japanse vlag, en zeer zeker wordt er melding gedaan over indonesisch excessief geweld in de bersiap
    Het zoals het met elke historische beschouwing is…… er is altijd voldoende reden tot kritiek

  20. Bert krontjong zegt:

    Wat nu museum Sophiahof is was in 1858 Huize Sophiahof ,gebouwd door Louis Baud oud GG van Indie en minister van Kolonien ,nou ben ik erg benieuwd wat er nog over is van de oorspronkelijke staat van dat huis maar als je de geschiedenis leest van dat gebouw ,ben ik erg bevreesd dat er weinig tot niets over is van binnen van de oorspronkelijke staat .Dat huis is namelijk ook 38 jaar lang een school geweest en Duitse soldaten en Binnenlandse strijdkrachten waren er gelegerd en nu is er een museum gevestigd uiteraard na grondige verbouwing .Zou Louis Baud zijn eigen huis nog herkennen ,als hij nog in leven was ? Ben bang van niet ,van buiten gaat het nog wel maar van binnen is alles maar ik denk echt alles anders dan 1858 ,jammer jammer ! Trouwens zijn ze bij die verbouwing niet toevallig dat afgehakte hoofd van die opstandige inlander tegengekomen ? Baud werd in Indie aangevallen door een muiteling ,later werd de kop van die muiteling er af gehakt en aan Baud gegeven ,die bewaarde die kop tot zijn dood na zijn dood kop ook foetsie ,dus een goede raad aan directeur van Genugten effe goed zoeken in alle hoekjes en gaatjes ,anders gaat het daar nog spoken ! Waarom ik dit allemaal schrijf ? Ik ben dol op de geschiedenis van oude statige koloniale herenhuizen ,en ook altijd benieuwd naar het wel en wee van roemruchte koloniale machthebbers als Tuan Baud .

    • R Geenen zegt:

      @@een goede raad aan directeur van Genugten effe goed zoeken in alle hoekjes en gaatjes ,anders gaat het daar nog spoken ! @@
      Heb je nooit het spookverhaal van het Sophiahof gelezen? Weet niet of ik het heb opgeslagen, maar als ik het vind, laat ik het je weten.

    • R Geenen zegt:

      @Bert: Hier is het Sophiahof spookverhaal:
      Rumah Setan: het huis van Satan
      Het laatste spookhuis dat ik noem staat aan de Sophialaan nummer 10 in Den Haag. De Haagse villa heeft sterke Indische connecties, inclusief goena goena, de ‘stille kracht’. Vanwege deze griezelige, paranormale verschijnselen wordt het huis ook wel Rumah Setan genoemd, het huis van Satan.

      Hoe deze villa een spookhuis geworden is? In het verleden is er door een oom van de schrijver Louis Couperus een schedel bewaard. In 1832 werd deze oom, Guilaume Louis Baud Op West-Java ernstig verwond, waarna de dader werd omgebracht. Baud kreeg zijn hoofd mee en bewaarde deze tot zijn dood. Hij bracht het hoofd in 1859 mee naar zijn huis aan de Sophialaan en men zegt dat het er sindsdien spookt…

  21. Bert krontjong zegt:

    @Ron ,nee dat spookverhaal van het Sophiahof heb ik nog nooit gelezen ,ben erg benieuwd ,is het een beetje een bloederig spookverhaal ? Zo van een Inlander zonder kop ,die amok aan het maken is ? Ben bang dat Yvonne en de andere vrouwen geen stap meer in dat museum durven te zetten ,als zij dit verhaal ook lezen .Tja ze hadden natuurlijk eerst de boze geesten uit dat huis moeten drijven scheen mijn oma ook altijd te doen ,wierook branden en kaarsjes en bezwerende formules uitkramen wel in het Maleis want iets anders verstaat die inlander zonder kop niet .

    • R Geenen zegt:

      Rumah Setan is Sophiahof!

      • Bert krontjong zegt:

        Ik ga volgende week naar dat museum maar eerlijk gezegd gaat het mij meer om het huis ,de geschiedenis ervan en of ik nog wat autenthiek zie en de omgeving aan de overkant was het landhuis van minister Luns .Dit soort statige ,chique oude buurten heb je niet in Amsterdam jammer ,jammer .

        • Arthur Olive zegt:

          Wij woonden ook een tijdje in een spookhuis, Vioslaan 12 Batavia.
          Niemand wilde dat huis huren omdat gedurende de Bersiap mensen daar vermoord en begraven waren. Een slaapkamer zat nog vol met aarde van die graven.
          Wij hadden geen last van spoken behalve mijn neef Welo Leeflang die later een vriend van onze kruisridder pak Pierre werd. Welo liep op de achtergalerij naar de rumah ketjil toen de waslijn plotseling hevig begon de trillen terwijl er geen aardbeving of wind was.

        • Boeroeng zegt:

          Villa Sophialaan was een van villa’s die gebouwd werden rond plein 1813. Op nog geen 200 meter was er de villa Alexanderlaan 1.
          Die werd in 1882 gekocht door de Indische planter Casper Baumgarten (opa was Baumgarten uit Meckelenburg en oma was Maria Petronella Coenraad)
          In 1887 verkocht hij die aan Christiaan Thurkow, ook van Indische komaf en gehuwd met ee n Indisch meisje Dorrepaal, dochter van Ludovica Manuel
          Zie haar foto.
          De familie Thurkow bleef nog lang in die villa wonen

        • Boeroeng zegt:

          Dit topic gaat over de kinderen van twee neven van Casper Baumgarten die de villa Alexanderstraat 1 kocht
          https://indisch4ever.nu/2018/05/21/hoe-hollands-was-mijn-overgrootvader/

  22. Jan A. Somers zegt:

    Mijn eerste eigen leesboek ging over een ridder die zijn hoofd onder zijn arm had. En mijn Zeeuws meisje heeft onze Djaga Roemah gezien. Echt waar. Daarom hebben wij ook nooit de deuren in huis dicht, die man moet overal thuis kunnen zijn. In de Werfstraatgevangenis waren er een paar oude Indische heren in onze cel, die ’s avonds spookverhalen vertelden. Niet waar? Toch leuk!

  23. Bert krontjong zegt:

    Wil je soms laten verdwalen daar in Den Haag Boeroeng? Nee waarom ? Nou die mooie villa van Thurkow ligt aan Plein 1813 nr satu en die kruist de Alexanderstraat en niet Alexanderlaan ! Trouwens die villa bergt nu de Britse ambassade en die wordt zeer goed beveiligd ,dus als ik daar met mijn verrekijker loop te koekeloeren ( Doe ik altijd met mooie gebouwen ) word ik geheid opgepakt .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.