Onderzoekers dekolonisatieoorlog hebben de schijn al snel tegen


Volkskrant:
Hebben we het te veel of juist te weinig over het leed van Nederlanders en Indische Nederlanders in de jaren na 1945? De meningsverschillen over deze vraag zijn onoverbrugbaar.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

119 reacties op Onderzoekers dekolonisatieoorlog hebben de schijn al snel tegen

  1. Boeroeng zegt:

    Afsluiting
    Samenvattend spitst onze kritiek zich toe op een viertal punten, namelijk:
    1. het eenzijdige narratief;
    2. het ontbreken van een contra-narratief;
    3. de attitude met betrekking tot de Bersiap;
    4. het betrekken van Bersiap-ontkenners bij het onderzoek.

    http://www.federatie-indo.nl/19-06-14/?fbclid=IwAR2x7OxnKK7OjV4QTBHge-8wnKhCmdJHYbEmI9ZLURuMhsRDMimMrOdZwfA

    De Indische gemeenschap vreest dat het huidige onderzoek, dat in 2021 wordt afgerond, ‘eenzijdig’ en ‘bevooroordeeld’ is. Volgens de Federatie Indische Nederlanders (FIN) is er onevenredig veel aandacht voor de Indonesische slachtoffers van de moordpartijen van Nederlandse militairen en blijft de periode van de Bersiap onderbelicht.

    Bron: | AD.nl

    • Boeroeng zegt:

      Er is wel een focus , naast andere focussen, op de bersiapperiode
      in dit onderzoek. Maar hoe diepgaand dit is zal bij het verslag blijken.
      In elk geval kan dit verslag anderen stimuleren tot verder onderzoek
      https://www.ind45-50.org/geweld-bersiap-berdaulat-transitie-1945-1946

      Er zijn contacten geweest met genoemde extremisten als J.Pondaag en M. van Zeijl. Het nut van verdere contacten is me niet duidelijk. Het lijkt me niet dat zij botweg het bersiapgeweld ontkennen . Het lijkt me wel dat zij dit Indonesisch extremistisch geweld liever niet willen zien.
      Het staat haaks op hun zwart-wit benaderingen.

      • Anoniem zegt:

        Ik heb de heer Pondaag vaker de Bersiap horen ontkennen/bagatelliseren. HIj steekt zijn mening overigens nooit onder stoelen of banken. Ook op de website van het onderzoek doet hij dat: vanaf minuut 17:55 schreeuwt hij: “Wie zijn die mensen die die Bersiap doen? Wie zijn dat? Indonesiërs?! Hoe kommen jullie er bij?” https://www.ind45-50.org/gesprek-met-ondertekenaars-open-brief . Volgensmij is dit strafbaar, want haatzaaien idzv artikel 137d wetboek van Strafrecht. Als dat inderdaad zo is doe ik vandaag nog aangifte

        • Boeroeng zegt:

          Die film heb ik nooit bekeken. Geen zin in 2 uur naar opgefokte aanklachten te luisteren.

          Inderdaad, op 17.55 zegt Jeffrey Pondaag iets wat je als ontkenning van Indonesische excessen tijdens de bersiap kunt zien.
          Maar verder heb ik zo’n ontkenning niet gelezen van hem.

          Nou… deze uitspraak van hem is geen haatzaaien en juridisch maak je geen kans.
          Het OM zal geen vervolging instellen.
          In het geheel van een serie schrijfsels van hem op facebook laat hij zich wel zien als een belandahater… en zijn veelvuldige opmerkingen over witte mensen dit en witte mensen is racisme, dan wel onfris raciaal zwart-witdenken.

        • Tolol zegt:

          Wat verkondigde Bung Tomo ,de Indonesische volksmenner “” Iedereen met ook maar 1 druppel Nederlands bloed moeten we doden !”” Nou dan zouden de heren Pondaag en van Zeijll er ook aangegaan zijn tijdens de Bersiap .maar gelukkig voor hun zijn ze in een veilige tijd geboren en Michael ook niet eens in Indonesie .

        • van Beek zegt:

          @tolol,

          Ik ben al tijdje opzoek naar de uitspraak van Bung tomo dat hij zei dat een ieder met een druppel nederlands bloed dood moet. Heeft u toevallig betrouwbare bronnen zoals opgenomen toespraken? Ik heb op youtube een toespraak van hem gehoord maar geen stukje over uitroeien van de Nederlandse afstammelingen. Dit stukje gecitewrd van zijn speech viel mij het meest op: Tetapi saya peringatkan sekali lagi.
          Jangan mulai menembak,
          Baru kalau kita ditembak,
          Maka kita akan ganti menyerang mereka itukita tunjukkan bahwa kita ini adalah benar-benar orang yang ingin merdeka.

          Kort vertaal, ik waarschuw jullie, begij niet met schieten/aanvallen, pas als wij worden aangevallen zullen wij terugaanvallen

  2. Loekie zegt:

    Frank van Vree is directeur van het NIOD (vroger het RIOD) en hoogleraar Geschiedenis van Oorlog, Conflict en Herinnering aan de Universiteit van Amsterdam. In de Volkskrant van 5 juni jl. schreef hij een artikel over de schaduwkanten van D-Day. Onder meer zegt hij:
    “Over de schaduwzijden van de geallieerde strategie, zoals de massale bombardementen op burger­doelen, wordt dikwijls gezwegen. En al helemaal nooit wordt stilgestaan bij de gevolgen van de bevrijding van West-Europa voor de bevolking van Indonesië, Indochina, Algerije, Congo en andere delen van Afrika. Aan hen is althans het verhaal van 75 jaar vrijheid niet besteed: zij zagen zich geconfronteerd met herrezen koloniale mogendheden, waaronder Nederland, Frankrijk en België, vastbesloten hun imperiale macht te herstellen, met bloedige oorlogen als gevolg, waarvan een aantal tot in de jaren ­zeventig zou voortduren.”

    Ofwel: voor Ons Indië is de bevrijding van Europa een slechte zaak geweest. beter ware het geweest dat Adolf was blijven zitten en dat Hirohito zijn zegenrijke werk voort had kunnen zetten.

    Het NIOD is, dacht ik, betrokken bij het grote onderzoeksproject.

  3. e.m. zegt:

    Met dank aan Mr Bill Zitman from Down Under (via Java Post)
    @ Bill Zitman zegt: 10 juni 2019 om 4:57 pm Een gemankeerd onderzoek in de make??!@

    https://www.groene.nl/artikel/heeft-een-gedicht-niet-ook-gewicht

  4. Peter van den Broek zegt:

    1) Slachtoffers doen In Nederlands-Indie aangifte over Bersiapmoorden Als ik daarover commentaar lever, dan krijg ik het verwijt dat ik uit Geheime documenten citeer. Dat indische autoriteiten niks met de aanklachten doen wordt met geen woord gerept.

    2) De procureur-generaal in Nederlands-Indie start een onderzoek naar één van de grotere misdadigers, Bung Tomo. Het onderzoek naar die persoon wordt op een gegeven moment gestaakt.

    3) Bij de amnestie-ordinantie komt het erop neer dat de Nederlands Staat geen (Indonesische) daders van misdaden tegen Nederlanders, Indo-Europeanen , Chinezen en met hen sympathiserenden vervolgt .De Verenigde Staten van Indonesie besluit dat zij geen daders vervolgt van misdaden van Nederlandse militairen tegen Indonesiers. De ene koe wordt verruilt voor de andere koe.

    Jeffrey Pondaag klaagt als privepersoon de Nederlandse Staat aan en zijn weduwen winnen de rechtszaak.

    Natuurlijk zijn er Bersiapzaken waar Indonesische daders ook autoriteiten met naam en toenaam bekend zijn. Deze namen worden ook bevestigd door Indonesische bronnen. Het gaat er dan om een Bersiapzaak te vinden vergelijkbaar met de Rawagede-weduwen, alle details moeten wel kloppen. Of het zin heeft een rechtzaak te beginnen is een andere zaak. Er zijn ook andere wegen die naar Rome leiden, weet ik uit ervaring.

    Maar ik heb de indruk dat ik geen oude koeien uit de sloot moet halen, dezelfde koeien als bij de amnestie verordening? miscchien zijn ze van een ander ras.

  5. PLemon zegt:

    @ …het betrekken van Bersiap-ontkenners bij het onderzoek.

    # Lees en huiver… Immerzeel contra de Grauwe Eeuw.

    *** Van Oostindië is geen geschikte partij omdat die al meerdere malen heeft getoond niet het objectieve historisch perspectief te vertellen maar die vanuit de kolonisator. En deze persoon alle andere onderzoekers laten overrulen is niet alleen onlogisch maar bevestig het hele argument dat dit onderzoek gekoloniseerd is. Oostindië nodigde niet eens de aanzetters bijv. Jeffry Pondaag van dit onderzoek uit voor de kick off van het onderzoek omdat Oostindië Pondaag geen kritisch woord gunde. Hoeveel duidelijker moet Immerzeel het uitgetekend krijgen?

    De rest van Immerzeels betoog is paternalistisch, hiërarchisch en snobistisch en vol ad hominems jegens Marjolein van Pagee in een poging haar te diskwalificeren. De tactieken van een kolonisator. Hen vergeet daarbij ook voor het gemak dat er meerdere partijen bij betrokken waren.

    Het is schokkend dat deze persoon onze gemeenschap denkt te mogen vertegenwoordigen en nog schokkender dat hen bijval krijgt in de reacties. Echter is het zeer tekenend voor de heersende mentale kolonisatie in de gemeenschap, die zo te zien nog steeds bereid is om te sterven of doden voor hun rood-wit-blauwe meester en diens witte onschuld. Wij zijn erg verheugd dat er bij de jonge generatie van onze gemeenschap allemaal initiatieven ontstaan die dit soort KNIL mentaliteit keihard zullen bekritiseren en bestrijden dat zijn wij onze voorouders verschuldigd. Het is tijd om onze identiteiten terug te claimen en mensen als Immerzeel van hun voetstuk te halen.
    Was getekend De Grauwe Eeuw
    http://degrauweeeuw.blogspot.com/2017/12/de-knil-mentaliteit-van-javapost.html

    • Indorein zegt:

      @ Was getekend De Grauwe Eeuw
      http://degrauweeeuw.blogspot.com/2017/12/de-knil-mentaliteit-van-javapost.html @:

      Moet je hier serieus op ingaan ?????

      • PLemon zegt:

        @ serieus op ingaan?

        # onmogelijk omdat men de feiten naar zich toe interpreteert en een discussie/debat hierover leidt tot een ja en nee spelletje. De grauwe eeuw hanteert een vrij simpel kinderlijk wereldbeeld ‘ van de goeden tegen de kwaden’. De harde realiteit is dat men niets cadeau krijgt in het leven en bij de ‘struggle for life’ slachtoffers meer dan eens vallen.
        Maar het geeft net als bij onze ‘Hr Mertens’ soms aanleiding tot het achterhalen van de bronnen en feiten waarop diens opinie is gebaseerd.

  6. ellen zegt:

    Vuurwerk (bij wijze van spreken) binnen de Indische gemeenschap. FIN (Federatie Indische Nederlanders) versus De Grauwe Eeuw. De onderzoekers van het groot 4-jarig onderzoek dekolonisatie zijn er niet rouwig om; eerder is dit stimulerend : ,,Dit geeft aan hoe complex die periode was en hoe belangrijk dit onderzoek is.” (Zie AD, 14/6/2019).
    https://www.ad.nl/binnenland/onderzoek-geweld-tijdens-dekolonisatie-te-eenzijdig~a110aa29/

    • Anoniem zegt:

      De Grauwe Eeuw bestaat uit Indonesiërs. Pondaag is een Indonesiërs met ik meen een Indonesisch paspoort. Behoren beiden dus niet tot de Indische gemeenschap. Tegenwoordig wil iedereen maar al te graag erbij horen.

      • Boeroeng zegt:

        ik denk dat de grauwe eeuw een project is van Michael van Zeijl ( Nederlander van Indische vader) …. die af en toe gesteund wordt door zijn vrienden. Pondaag is een vriend , maar het lijkt alsof hij niet actief is met de grauwe eeuw.
        Zoals van Zeijl soms praat over “zijn gemeenschap” komt dat niet authentiek over.
        Té gespeeld,. onecht.. om een punt te maken in een betoog.
        Hij vind dat Indische mensen hun Nederlanderzijn moet afwerpen en moeten terugkeren naar hun zgn werkelijke Indonesische identiteit. … indigenous noemt hij dat.
        Een andere kronkel van hem is dat hij het woord indo een racistisch woord vind .
        Klinkt ook niet alsof hij opgroeide in Indische kringen.
        Ik vermoed dat hij opgroeide bij zijn Hollandse moeder en weinig contact had met zijn Indische familie.
        Pondaag is ook van Indische afkomst, maar opgegroeid als Indonesische jongen tot zijn 16e en moest toen met zijn Indische moeder mee naar Nederland.
        Zoals Pondaag schrijft op facebook… wilt hij perse niet bij Indische mensen horen.

        • R Geenen zegt:

          @@16e en moest toen met zijn Indische moeder mee naar Nederland.
          Zoals Pondaag schrijft op facebook… wilt hij perse niet bij Indische mensen horen@@
          Dus ook niet bij zijn moeder. Daarnaast verafschuwd hij de Nederlanders. Wat moet hij een akelig leven hebben in NL. Misschien is hij wel rijp voor zelfmoord.

      • Tolol zegt:

        @Anoniem : met alle respect u bent niet goed voorgelicht ,zowel Pondaag als van Zeijl zijn Indo,s Jeffrey heeft een Indonesische vader en een Indische moeder ,hij woont al in Nederland sinds de jaren 60 is getrouwd met een Hollandse en heeft kinderen met haar ,hij heeft inderdaad een Indonesich paspoort .Michael van Zeijl heeft een Indische moeder ,ZIJ BEHOREN BEIDEN TOT DE INDISCHE GEMEENSCHAP !

      • Lord Dendeng zegt:

        Pondaag heeft een Indonesische paspoort en waarschijlijk een Nederlandse uitkering die het hem mogelijk maakt om tijd te hebben en een eindweg te kletsen.

    • RLMertens zegt:

      @Ellen; ‘vuurwerk etc.’- Ach, wat brandt er op die bergen? Toekang kajoe, tjarie kajoe….
      De actie van de Federatie Indische Nederlanders( welke federalen? ) doet me denken aan het Comitë Eerherstel Nederlands Indië contra dr.L.de Jong’s geschiedschrijving in de jr.’80. Stemmen uit het grauwe verleden! Nog steeds behept met het ‘koloniale gedachtengoed’; den inlander te verheffen. Tot den bersiap ons scheidt….

      • ellen zegt:

        https://cultuurondervuur.nu/

        Elk volk of bevolkingsgroep heeft zijn eigen vuurwerk. Voelt een deel van Nederland zich meer dan anders onder de voet gelopen door andere culturen? Dan is er sinds kort een strijdkreet van Cultuur onder vuur, die erop voorstaat de vrijheid en authenticiteit van de Nederlandse cultuur te verdedigen. Cultuur onder Vuur is een campagne van de Stichting Civitas Christiana. De rooms-katholieke actiegroep Civitas Christiana –opgericht in 2014– zet zich in voor traditie, familie en privébezit. De organisatie maakt zich net zo gemakkelijk sterk vóór Zwarte Piet, als tégen „de groene gekte” om Nederland gasloos te maken. Zo komt er actiegroep versus actiegroep. In de zoektocht naar de – vermeende – eigen identiteit, loopt men zo de ander en dus elkaar stevig onder de voet.

        • R Geenen zegt:

          @@Stichting Civitas Christiana. De rooms-katholieke actiegroep Civitas Christiana –opgericht in 2014– zet zich in voor traditie, familie en privébezit.@@
          Doet die stichting dat niet om zieltjes te winnen?

        • RLMertens zegt:

          @ellen; ‘zijn eigen vuurwerk etc.’- Ik denk eerder dat beide groeperingen; Grauw en Pondaag zich beijveren om de gezamelijke( ondervonden!) geschiedenis te (laten) herschrijven naar wat werkelijk is geschied. De FIN wil het bij bestaande; ‘politionele’ gedachtegoed houden; het beschermen van eigen onderdanen etc.; alsof die 2 gepleegde acties daarvoor bedoelt waren. Alsof de bersiap ellende zomaar uit het niets is ontstaan etc. Wat werkelijk is gebeurd is toch zo simpel; land en volk, dat eeuwen is onderworpen vecht zich naar zijn onafhankelijkheid. Kwaadschiks, omdat wij niet (in staat waren) in open overleg tot een vergelijk kwamen. Al in het eerste gesprek vdPLas-Hatta, Batavia 4 okt.’45; geen merdeka; dus amok/ bersiap! Een trauma tot gevolg bij beëindiging van die ‘politionele oorlog’ voor hen/slachtoffers, die niet in staat zijn/waren die realiteit onder ogen te zien. De aanstichter; onze regering(en!), na decennia lang de ‘vermoorde onschuld’ te zijn/spelen, laat deze periode nu, met een miljoenen(belasting geld) opdracht onderzoeken. Naar wat? Naar gepleegde oorlogsmisdaden? Nou die zijn er; door beide kanten gepleegd! (zoals in elke oorlog!) ‘dekolonisatie?’- Indië, een kolonie= een nederzetting in den vreemde? Beëindiging van de bezetting! ; Nederland was in nazi tijd toch ook geen kolonie van Duitsland!

        • PLemon zegt:

          @Wat werkelijk is gebeurd is toch zo simpel; land en volk, dat eeuwen is onderworpen vecht zich naar zijn onafhankelijkheid. Kwaadschiks,

          # Eeuwen onderworpen? Ja, door de eigen elite die de nederlander voor hun karretje spanden en die met o.a. inheemsen soldaatje mochten spelen. Het nationalisme begon pas rond de eeuwwisseling 19e/20e eeuw.

          *** Van oudsher waren er protesten geweest tegen de Nederlandse overheersing, en af en toe zelfs opstanden. Over het algemeen hadden deze, hoe hevig en hardnekkig zij ook konden zijn zoals de Atjeh-oorlogen, een traditionele en lokale of regionale achtergrond. Zij werden met harde hand onderdrukt.
          In de twintigste eeuw kwamen er ook nieuwe vormen van protest en verzet op, gebaseerd op typisch westerse (moderne) denkbeelden als nationalisme, democratie, sociale gelijkheid en socialisme.

          De bewegingen die zich op basis hiervan vormden bleven juist niet lokaal of regionaal bepaald, maar strekten zich over de hele kolonie uit en vele ervan waren gericht op nationale onafhankelijkheid en een sociale revolutie.

          Het regime bewoog maar heel weinig mee, en stelde daar niet meer dan zeer beperkte vormen van meepraten tegenover, zoals in de in 1917 opgerichte Volksraad, die leek op een parlement maar de meeste bevoegdheden van een westers parlement miste.

          In de loop der tijd bleek het nationalisme de sterkste stroming die zich tegen het koloniale bewind keerde. Maar het communisme met zijn ideologie van gelijkheid van alle wereldburgers had ook flinke aanhang en was in 1926 de inspiratiebron voor de eerste grotere ‘moderne’ opstand op Java en kort daarna in 1927 op Sumatra.

          De Nederlands-Indische regering, onder leiding van de gouverneur-generaal, antwoordde met massale arrestaties. Het ging uiteindelijk om een groep van 1300 mannen, die niet strafrechtelijk vervolgd zouden worden, die ook niet de vrijheid kregen om naar het buitenland te vertrekken, maar die werden geconfronteerd met een zogenaamd ‘interneringsbesluit.’

          Dat kwam erop neer dat zij tot nader order zouden worden opgesloten in een kamp. Daarvoor viel het oog van de Nederlands-Indische regering op een terrein in het zuiden van Nieuw Guinea, bij het dorpje Boven-Digoel.

          http://archief.ntr.nl/deoorlog/page/dossiers/780448/Indonesisch+nationalisme.html

        • Jan A. Somers zegt:

          “maar de meeste bevoegdheden van een westers parlement miste.” Maar wel de meest essentiële, o.a. het begrotingsrecht: Art.103. De Gouverneur-Generaal stelt de algemeene begrooting en de aanvullingsbegrootingen vast, voor zoover hij zich met het gevoelen van den Volksraad vereenigt. (…). Dat is toch hetzelfde als in Nederland? De regering stelt de begroting op waarmee dan het parlement, al dan niet gewijzigd en/of aangevuld, moet instemmen. Zonder begroting geen geld, dus geen bestuur.
          “uiteindelijk om een groep van 1300 mannen,” Na versterking en reorganisatie van de PKI brachten in 1926 en 1927 ernstige ongeregeldheden en terroristische acties ongerustheid in de Indische samenleving. Na de arrestatie van ongeveer 13.000 verdachten werden ruim 4500 hunner veroordeeld tot gevangenisstraffen en ongeveer 1300 geïnterneerd in Tanah-Merah en Tanah-Tinggi (Boven-Digoel) op Nieuw-Guinea. In 1927 en 1929 kwam het opnieuw tot acties, nu ook op Sumatra, waar de leiders eveneens werden geïnterneerd. Bovendien bleek dat communisten, die Indië hadden mogen verlaten, zoals Semaoen, Darsono, Tan Malaka, Alimin Prawirodirdjo en Moeso, de Partai Republik Indonesia (Pari) hadden gesticht als centrale organisatie voor revolutionaire acties, waarop voortaan dergelijke vertrekvergunningen niet meer werden gegeven. Met de (tijdelijke) ondergang van de PKI kwamen feitelijk alle massale nationalistische uitingen tot stilstand; pas onder het bewind van president Soekarno zou de PKI weer een belangrijke rol in de Indonesische politiek gaan spelen. Nadat in 1930 vele geïnterneerden met hun gezinnen waren vrijgelaten waren er in die kampen nog 442 mannen en 2 vrouwen gevangen.

        • RLMertens zegt:

          @PLemon; ‘die de Nederlander voor hun karretje spanden etc.’- Dus zo werd Nederlands Indië (Indië van Nederland) gevormd? Dan mogen die elite zeker dankbaar zijn, voor onze eeuwen aanwezigheid aldaar. En ook voor …. het ontstaan van de Indo’s.
          En de elite, die zich toen tegen ons verzetten; Atjeh,Celebes,Bali,Lombok ea.?

  7. Tolol zegt:

    Van Zeijl heeft nog wel enige affiniteit met de Indische gemeenschap ,hij beschouwd die groep ook als zijn groep ,die Pondaag is een ander geval ,totaal gefrustreerd wil zich geen Belanda noemen en ook geen Indo maar wordt door de Indonesier ook niet voor vol aangezien ,kortom geen vlees ,geen kip en ook geen vis ,ach laat hem ! De Nederlandse t.v kijker vindt hem een amusant ventje ,je kunt er om lachen met zijn maffe Soekarno outfit en zijn gebaartjes lachen toch om kleine Bung ! En dan die domme opmerkingen van hem ,als je hem serieus neemt ben je al even dom .

  8. Boeroeng zegt:

    Dit schrijft van Zeijl. Bezoek de pagina om het hele stuk te lezen.
    Als hij Indisch omschrijft als ” mijn sociale contructie” en “mijn gemeenschap”…, “mijn bevolkingsgroep” dan komt dat niet authentiek over. Als hij werkelijk zich betrokken voelt bij het Indische dan schrijf je zulke dingen niet.

    Stop met het (proxy) racistische witwassen van mijn sociale constructie!
    Ik zie het continu gebeuren en niet alleen door racisten maar ook door een hoop mensen die zeggen te strijden tegen racisme. Hoe vaak ik African diaspora, Antifascisten, en zelfs de model geassimileerden uit mijn eigen sociale constructie Nederlands Indische diaspora (oftewel ‘Indo’ maar dit is een racistische term. Hier kom ik nog uitgebreid op terug) ‘wit’ heb zien noemen en dat anderen deze mensen daar niet op aanspreken, het is gewoon kwalijk. Ik zie in het Nederlandse antiracisme circuit al jaren mensen uit mijn gemeenschap die hier tegenaan lopen en zie ook wat dat met hun doet en dat breekt elke keer weer mijn hart. Heel veel Nederlands Indische Diaspora van de jongere generaties ondergaan al zoveel geweld vanwege hun identiteit en zijn geindoctrineerd met de zelfhaat die vanuit de kolonie meegenomen werd naar Nederland na de dekolonisatie van de archipel.

    Bron: indigenous intersectional antiracist: Het witwassen van Nederlands Indische diaspora is racisme

    • PLemon zegt:

      @ Ik zie in het Nederlandse antiracisme circuit al jaren mensen uit mijn gemeenschap die hier tegenaan lopen en zie ook wat dat met hun doet en dat breekt elke keer weer mijn hart.

      # We kennen het verschijnsel ‘indo kesassar’ nl een soortgenoot die overdreven zich wit-cultureel voordoet/gedraagt. Wat hij/zij daarmee beoogt is het tegenovergestelde : de lachlust bij de indogroep en cynisme bij de blanda.
      V.Zeijl botst ws tegen dit soort verschijnselen op dat de Indische mens zich blijkbaar niet thuisvoelt in het eigen vel of de omgeving. Maar omdat het terugvallen op de Europese tak in de bloedlijn in onze blanke omgeving kennelijk schuurt met onze tropische achtergrond, nu de Indische groep ‘indigenous’/inheems inlands te verklaren, resulteert weer hetzelfde bij de Indonesiër.
      Je bent als mix nu eenmaal in alle schakeringen van huid en andere genen net als je witte medeburger die ook uit verschillende volksstammen/rassen is ontstaan.

      *** Waar we onder de VOC nog gewoon hun indigenous gebruiken konden handhaven moesten we nu volgens de Nederlandse/Europese normen leven.
      Kolonisatie is pas geslaagd wanneer de gekoloniseerde zelf ervan overtuigd is dat kolonialisme in hen belang is.
      Het meest krachtige wapen van kolonialisme om dit te bewerkstelligen wordt door Nigeriaans indigenous intellectueel Ngugi wa Thiong’o
      omschreven als “whiteness als culturele bom”. En om te begrijpen wat daarmee bedoeld wordt hoef je alleen maar naar het Nederlandse voorbeeld te kijken.

      • Boeroeng zegt:

        van Zeijl:
        ” Waar we onder de VOC nog gewoon hun indigenous gebruiken konden handhaven moesten we nu volgens de Nederlandse/Europese normen leven.”
        Hij doet 3 generalisaties in 1 zin
        * VOC-tijd .. ook toen oriënteerden indo’s zich op de heersende cultuur.. van hun vaders afkomst… of om zo hoger op te raken .
        * “we” … dat is al een beter woord dan “mijn sociale constructie” maar hij is niet die “we” .
        Hij hoorde er niet bij , zeg maar 1800-1950. Ik ook niet
        * Hij schrijft “Moesten we nu volgens Nederlandse/Europese normen leven”
        Ook daar weer een generalisatie. Mensen kozen ook zelf voor die Europese orientatie, maar niet altijd persé…velen ook meer gemengd.
        Hij vervolgt met “De taal van de “inlanders” mocht je thuis niet spreken.
        Dat is inderdaad geweest in sommige gezinnen. In andere weer niet. Mijn vader zat in het weeshuis van Nederlandse paters te Padang. Nederlands was de voertaal. En dat zal wel met een vermaning werden doorgevoerd ” geen maleis praten, goed Nederlands spreken en schrijven” Wat ook beter was om hogerop te komen in de door Nederlands gedomineerde samenleving
        Later kwam hij in het gezin van zijn tante. En daar werd ook tweetalig gesproken. Geen verbod op het maleis.

      • R Geenen zegt:

        @@# We kennen het verschijnsel ‘indo kesassar’ nl een soortgenoot die overdreven zich wit-cultureel voordoet/gedraagt. Wat hij/zij daarmee beoogt is het tegenovergestelde : de lachlust bij de indogroep en cynisme bij de blanda.@@
        Over de jaren dat ik bezig ben met het onderwerp Indisch heb ik leren zien dat ik geen Nederlander ben en ook geen Indonesier. Het gevoel in mij zegt dat. En ik zie het hier in SoCal iedere keer bij de andere Amerindo’s. Maar je ondervind dat pas als je niet in beide landen woont. Wat het ook mag zijn, maar meer zoiets als een Euro-Aziaat, die door de combinatie zich vaak anders voelt. Vermoedelijk hebben diverse Indische in Nederland dat ook en komen in botsing met de ander die weer anders denkt. Bv de groep (gedrag) van Indische Japanners met hun eigen vereniging.

        • PLemon zegt:

          @ Vermoedelijk hebben diverse Indische in Nederland dat ook en komen in botsing met de ander die weer anders denkt.

          #Tja dat merk je ook zelfs in het eigen gezin met een blanda ma, dat bij het volwassen worden er bij onze 3 kinderen verschillen ‘ontstaan’ in hun referentie naar het” Hollandse of het Indische” cq we zien aan hun gedrag en keuze waar ze zich senang bij voelen.Niet altijd leuk als door die verschillen het later soms niet tussen hen ‘tjotjokt’.
          Bestaat daarom geen homogene Indische gemeenschap ?

        • R Geenen zegt:

          @@.Niet altijd leuk als door die verschillen het later soms niet tussen hen ‘tjotjokt’.
          Bestaat daarom geen homogene Indische gemeenschap ?@@

          O ja, na nu meer dan 10 jaren bezig te zijn met het verzamelen van Indische gebeurtenissen en verhalen, ben ik er wel van overtuigd, dat door onze meng cultuur, er geen homogene gemeenschap is. Maar veel erger is het, zoals ik onlangs reeds vermelde, dat wanneer een Indo getrouwd is met een Hollandse, de Hollandse vrouw bezwaren maakt als haar echtgenoot naar de pasar malam wilt gaan, en dat ze zegt: Schei toch uit met dat Indische gedoe!. Dat hurt mij.

        • Jan A. Somers zegt:

          Allemaal wel heel eg ngewikkeld hoor.

        • R Geenen zegt:

          Heel wat minder ingewikkeld dan uw politiek met wetten en regeltjes, maar wel heel wat meer menselijk.

        • Jan A. Somers zegt:

          “maar wel heel wat meer menselijk.” Maar daar hoort “Dat hurt mij” niet goed bij. Hij is getrouwd met de betreffende vrouw, en hij zal toch wel haar liefhebben? Dan heeft hij dat te respecteren, al vindt hij dat niet leuk. Niet alle mensen zijn hetzelfde? Ik ben het ook niet met heel veel mensen eens, en dat laat ik ook weten. Maar ik accepteer u allen als medemensen! Een kleurrijk volkje!

        • R Geenen zegt:

          Een vorm van discriminatie of zoals sommige het wel eens benoemen “haat zaaien?”

        • Loekie zegt:

          “Hij is getrouwd met de betreffende vrouw, en hij zal toch wel haar liefhebben? Dan heeft hij dat te respecteren, al vindt hij dat niet leuk.’
          Merkwaardig! Zoiets als: Oh, I love you en je mag mij alles verbieden wat mij dierbaar is. Alleen jou zal ik volgen…
          Merkwaardig.
          Hij kan natuurlijk ook zijn spullen pakken, scheiden en iets zoeken waarbij hij zichzelf kan zijn.

        • R Geenen zegt:

          Ook geen van beide en toch gaan. Gewoon volwassen gedragen.

  9. Jan A. Somers zegt:

    Ik mag nog geen oordeel uitspreken (als ik dat ooit zou doen) over dat onderzoek, daar weet ik nog maar heel weinig van.
    Waar ik een probleem mee heb? Bij de presentatie ging het, dacht ik, over dekolonisatie met daarbij ook de voorgekomen misdrijven. Dat begrip dekolonisatie lijkt me wat ondergesneeuwd. Kan ik me wat bij voorstellen, ingewikkeld en moeilijk, niet leuk voor discussie. Dat er dan misdrijven overblijven schijnt niet anders te kunnen. Leuk onderwerp, eindelijk slachtoffers waar we ons kwaad over kunnen maken. Maar mijn grote vraag: In een enorm deel van Indië zijn nauwelijks slachtoffers gevallen. Zelfs geen dekolonisatieoorlog zoals in het opschrift van dit item. Waarom in het ene deel wel, in het andere deel niet? Als je spreekt over nare zaken, dan moet je ook de keerzijde zoeken, waar geen nare zaken zijn geweest. Is ook geschiedenis.

    • RLMertens zegt:

      @JASomers; ‘de keerzijde zoeken etc.’- De keerzijde van oorlog;slachtoffers is vrede; geen slachtoffers. Zoeken naar geen slachtoffers?

      • Jan A. Somers zegt:

        Klopt helemaal. Terwijl het in het ene deel van Indië moord en doodslag was, was het in het andere deel relatief rustig en politiek,stabiel. Dat hoorde en las ik van collega’s van mijn vader die in dat gebied de Gouvernements Marine weer opbouwden en bleven varen, ook na de soevereiniteitsoverdracht, ook weer terugkomend van Europees (recuperatie)verlof. Met ongewijzigde arbeidsvoorwaarden, Europees verlof en pensioen. Met, net als vóór de oorlog, 100% Indonesische schepelingen. En op de kleinere patrouillevaartuigen een 100% Indonesische bemanning. Dat kon dus ook. En na de soevereiniteitsoverdracht een Indonesische directeur van de Dienst Scheepvaart, een vooroorlogse collega. De laatste GMmers vertroken rond 1962 met pensioen naar Nederland. En het waarom daarvan hoort ook in het onderzoek thuis. Het was niet overal kommer en kwel!

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘ rustig en politiek stabiel etc.’- Wat valt daar dan te onderzoeken? In die gebieden/steden waar wij het gezag/overmacht hadden was het rustig en stabiel. Onze kokkie was bij ons in huis. En als zij naar de passar ging, kwam zij op tijd terug. Bij mijn vader’s Knil magazijn werd eens ingebroken. Er werd een KL wacht ingesteld. Op een dag lagen er 3 katjongs dood in het prikkeldraad hekwerk. Als voorbeeld voor de bevolking; Voor orde en rust! In de krant stond niet eens een melding van dit voorval.

  10. Boeroeng zegt:

    AD schrijft :

    Haagse tieners winnen prijs met duik in koloniaal verleden van Nederlands-Indië
    Waarom leren we zo weinig over het koloniale verleden van Nederlands-Indië in de geschiedenisles? Dat vroegen Famke van der Meer (18) en Marilou Schaafsma (17) zich af. Daarop volgde een profielwerkstuk waarmee ze de KNAW Onderwijsprijs wonnen.

    Dus gingen ze over naar het bestuderen van lesboeken die tussen 1950 en 2017 gepubliceerd zijn, waarin het onderwerp behandeld wordt. ,,We zagen een duidelijke verandering door de tijd heen. Eerst werd het vooral beschreven als een soort reactief gedrag op de situatie in Indonesië; Nederland moest daar komen om orde te scheppen. Na een tijdje komt er meer informatie, maar wij vonden het niet genoeg. Het was vooral heel verbloemend allemaal. Pas in 2012 wordt er voor het eerst gesproken over Indonesische slachtoffers en oorlogsmisdaden.”

  11. RLMertens zegt:

    @JASomers; ‘de keerzijde zoeken etc.’- De keerzijde van oorlog;slachtoffers is vrede; geen slachtoffers. Zoeken naar geen slachtoffers?

  12. Hier wordt rasisme en politiek ,door elkaar gehaald.

    • RLMertens zegt:

      @WalSuparmo; ‘rascisme en politiek, door elkaar etc.’- Dat was in Indië; Europeanen- Inlanders! (en Vreemde Oosterlingen). Hier; nu ook?

      • Tolol zegt:

        Pak Mertens : Discriminatie heb je overal .het tierde inderdaad welig in de jaren 50 in Nederland ,dat rapport Werner van Dr Werner in 1952 uitgebracht ,als je nu anno 2019 hetzelfde opschrijft als dr Werner wordt je geheid opgepakt en vervolgd voor discriminatie ,kijk Nederland maakt progressie maar Indonesie ? Nog steeds wordt de blanke bewierookt en als je een beetje te donker uit ziet gediscrimineerd ,kijk u en uw kleinkinderen zien er blank uit en worden ook als blanken beschouwd ,hier in Nederland is er alleen haat jegens de Marokkaan en die haat wordt ook gedeeld door andere bevolkingsgroepen ,jammer maar waar .Is Nederland racistisch ? Beslist niet ! wel sommige idioten maar dat soort idioten vind je overal ..Moraal van het verhaal .pas je een beetje aan en heb respect voor de inheemse bevolking en loop ze dan niet zo te beledigen zoals die soepkip Pondaag doet ,hij beledigt de Nederlanders maar vreet wel uit hun ruif wat een kontol ! !

        • Lord Dendeng zegt:

          Kontol Djaran?

        • Robert zegt:

          Waar was Pondaag tijdens de bersiap tijd? Misschien was hij in de bijstand in Nederland.

        • RLMertens zegt:

          @Tolol; ‘discriminatie heb je overal etc.’- Maar in Indië was het bij Indische staatswet vastgelegd; Europeanen- Vreemde Oosterlingen- Inlanders. De Inlander in zijn eigen land een 3e rangsburger! Hier; wel discriminatie, maar in de grondwet verboden! Of je bruin/geel of wit; dus allochtoon of autochtoon, tolol of pienter; je hebt de zelfde rechten als ieder blanke/witte Nederlander. In tegenstelling wat in Indië was!* ‘Pondaag beledigd de Nederlanders’- Nou en? Iedereen mag hier zeggen, denken, beledigen wat hij wil! Ook hoe kotol(baris) over hem denkt! * ‘vreet uit de ruif etc.’- Zonder (zijn eigen)geld kan hij ook niet vreten. * soepkip etc’- Geef maar soto!

  13. PLemon zegt:

    @ Hr Mertens ‘ Dan mogen die elite zeker dankbaar zijn, voor onze eeuwen aanwezigheid aldaar.?

    # even een terugblik?

    *** De Staten-Generaal verschaften de VOC een handelsoctrooi, dat inhield dat zij als enige Nederlandse onderneming toestemming kreeg voor de handel ten oosten van Kaap de Goede Hoop. Daarbij kreeg de VOC bepaalde politieke en bestuurlijke bevoegdheden: zij mocht zelfstandig verdragen sluiten met vorsten, forten bouwen en oorlog voeren.

    De VOC sloot met inheemse vorsten en dorpshoofden handelsverdragen, en zag deze contracten als voor onbepaalde tijd gesloten. Voor de inheemse vorsten daarentegen waren het tijdelijke overeenkomsten die voornamelijk om politieke redenen tot stand kwamen. Zij veranderden van bondgenoot als de politieke omstandigheden dat vereisten. De VOC werd vooral beschouwd als welkome medestander in de strijd tegen interne rivalen en buitenlandse vijanden. In de Molukken kregen de Nederlanders in ruil voor militaire steun het alleenrecht op de aankoop van specerijen. In de contracten werd vastgelegd dat specerijen alleen aan de VOC geleverd mochten worden. Het afdwingen en in stand houden van het monopolie leidde in een aantal gevallen tot gewelddadige conflicten.

    De VOC nam niet het bestuur van de inheemse vorsten over, maar sloot verdragen. Dit systeem van allianties vergde voortdurende politieke en militaire inspanningen. Vooral op Java had de VOC weinig direct contact met de bevolking.
    https://www.geschiedenis.nl/nieuws/artikel/2883/de-koloniale-relatie-tussen-nederlandsers-en-nederlands-indie

    • Jan A. Somers zegt:

      Voor de vorst waren verdragsbepalingen vaak niet meer dan concessies die hij naar believen kon herroepen, zelfs indien deze concessies in bilateraal overeengekomen ver-dragsartikelen waren verwoord. In Westerse ogen waren dit uitingen van wispelturigheid of onbetrouwbaarheid, het was vaak echter een gevolg van fricties aan het vorstelijk hof. Zo kon een kleine interne oppositie aanleiding zijn tot belangrijke beleidswijzigingen. Ook kon de vorst zijn opvolger niet binden. Een verdrag was voor de vorst slechts een in de tijd en persoon begrensd accent in een voortgaande, en zich ontwikkelende relatie, zowel met de Compagnie als met de machtsconcurrentie in eigen gelederen. Het was een vorm van samenleven, van overleven. Voor de vorst was van belang dat hij zijn hofhouding in de hand kon houden, dat hij gesteund werd tegen vijanden en dat zijn vorstelijk gezag formeel werd erkend. Dat het verdrag ook moest worden nageleefd had hij zelf vaak niet in de hand maar dat was van latere zorg. Daartegenover zocht de zakelijk georiënteerde VOC naar continuïteit, en zag zij een contract als een overeenkomst die moest worden nagekomen. Deze instabiele en persoonsgebonden situatie werd dan ook herhaaldelijk geneutraliseerd met een hernieuwing van voorgaande verdragen.
      De genoemde aspecten zijn tekenend voor de culturele verschillen tussen Europeanen en Aziaten binnen de internationale relaties.

    • RLMertens zegt:

      @PLemon; ‘de elite etc.’- Uw bewering dat de Indonesische elite ons/Nederland voor het karretje spande etc is onwaar! Al vanaf Widiak Rama; vorst van Jacatra, Diponegoto, Toekoe Oemar, Agoeng Gde ea van al die gebieden/eilanden tot aan Lombok toe, hebben diverse oorlogen tegen ons gevoerd! En werden onderworpen. Buskruit/kanonnen/geweren tegen Inheemse spiesen en lansen. Er waren uitzonderingen; zie Mutatuli

      • Loekie zegt:

        Die Inheemse spiesen hebben tijdens bersiap niettemin menig Indo geraakt…

        • Tolol nog steeds geen MWO ! Wel lintje van de 4 daagse . zegt:

          “”Die Inheemse spiesen hebben tijdens de bersiap niettemin menig Indo geraakt ..”” Ja oude zieke mannetjes ,bejaarde dames met rollator ,babies met speen nog in de mond ,kleuters met teddybeer in de hand ,jongetjes en meisjes van 8 jaar ,ja echte helden die pemuda,s gelukkig hebben we Peter R de Vries sorry Peter van den Broek op die boeven gezet ,hij spoort ze allemaal op en flikkert ze dan eigenhandig in de Werfstraat gevangenis Het recht moet zijn loop hebben !.

        • Robert zegt:

          De inheemse bamboespiesen hebben ook menige uiers van melkkoeien van goed draaiende boerderijen geraakt zodat ze geen melk meer konden produceren, Bijv boerderij Dankmeyer in Wonotjolo die met de grond gelijk werd gemaakt. Enkele cynische “wetenschappers” hier commenteerden dat schadeloosstelling moest worden aangevraagd van de Indonesische autoriteiten die alleen peloh mangas uitdelen als schadevergoeding.

      • PLemon zegt:

        @ Onwaar…

        # Niet met deze constatering….
        quote : Voor de inheemse vorsten daarentegen waren het tijdelijke overeenkomsten die voornamelijk om politieke redenen tot stand kwamen. Zij veranderden van bondgenoot als de politieke omstandigheden dat vereisten. De VOC werd vooral beschouwd als welkome medestander in de strijd tegen interne rivalen en buitenlandse vijanden. 

        • RLMertens zegt:

          @PLemon; ‘als welkome medestander etc.’- Dat is onze lezing. Lees eens de Indonesische; Mochtar Lubis ea. De VOC verdiende goed geld in Europa aan die handel.
          Dat de VOC op weg naar het alleenrecht en bezetting van hun gebied, hadden zij natuurlijk ook in de smiezen. Zij wilden handel tegen hoogst biedende!

  14. Peter van den b roek zegt:

    We mogen niet vergeten dat dhr Jeffry Pondaag, Van Zeijl c.s. bij hun uitspraken zich altijd baseren op Nederlandse bronnen.

    Een eenvoudige vraag aan hun. …Ik wil weten. welke Indonisesiche autoriteit(en) bevel gaf begin Oktoiber 1945 de jacht te openen op Nederlanders, Indo-Eureopeanen, Chinezen en later Indonesische sympathisanten. Als ze zo graag willen dat de Indonesische kant ook gehoord moet worden, laten ze dan meehelpen om mijn vraag te beantwoorden. Dan kunnen we de Bersiap onbevangen van twee kanten bekijken.

    We reduceren meer dan 350 jaar koloniaal bewind in nauwelijks 5 jaar. 5 jaar indische en gezamelijke geschiedenis is toch niet zo moeilijk.

  15. PLemon zegt:

    @ Een eenvoudige vraag …welke Indonisesiche autoriteit(en) bevel gaf .

    Misschien meer een oorzaak omdat het al. broeide… ..en te maken had met het feit dat ‘ze’ (de Indonesiërs) niet willen praten.

    # … Cit :betoogde Hario vol vuur dat meneer Ploegman de sleutelfiguur is in het ontsporen van het geweld daarna. Hario is ervan overtuigd dat wanneer de Nederlandse vlag niet gehesen was, het anti-Nederlandse geweld ook niet was losgebarsten.

    *** Dat Maas uiteindelijk maar één dader gevonden heeft en ook nog eens een waarvan hij de betrouwbaarheid al in de eerste alinea in twijfel trekt, heeft volgens hem te maken met het feit dat ‘ze’ (de Indonesiërs) niet willen praten. Zijn artikel over Kecik vormt de helft van een tweeluik. De andere helft is een interview met een slachtoffer van de Bersiap, de Nederlands-Indische Jan Somers. Hij was net als Kecik getuige van de roerige revolutie in de havenstad Surabaya. Aan de betrouwbaarheid van Jan Somers wordt overigens geen moment getwijfeld.

    Propaganda
    Wanneer je niks van het onderwerp weet denk je: wat goed dat we nu ook de Indonesische kant van het verhaal kunnen horen. Maar schijn bedriegt, wanneer je je wel verdiept hebt in de Indonesische geschiedenis begrijp je dat de Volkskrant al de mist ingaat bij het zoeken naar een Indonesische dader en een Nederlands-Indisch slachtoffer. Het is geheel volgens de Nederlandse propaganda van die tijd om Indonesische nationalisten als Hario en masse als ‘dader’ en dus als harteloze moordenaar weg te zetten. Het zou haast de politionele acties daarna verantwoorden; er moest toch iets gedaan worden tegen de losgeslagen bendes en terroristen. De Volkskrant maakt dan wel onderscheid tussen Hario en de kampongbevolking maar er missen belangrijke details. Ik denk: óf Maas had meer onderzoek moeten doen en een echte ‘dader’ uit de kampongbevolking moeten opsporen óf zijn eerste plan opgeven en het frame dader – slachtoffer moeten aanpassen.

    Wanneer je Indonesische bronnen raadpleegt weet je dat het niet zo zwart-wit is. De propaganda is toentertijd o.a. ontstaan door eenzijdige berichtgeving van Nederlandse media. De Volkskrant heeft daar ook een belangrijke bijdrage aan geleverd en is kennelijk anno 2014 nog niet veel wijzer geworden.

    Omdat ik al vier jaar werk aan een foto- en interviewproject over de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog, kwam de Bersiap en de slag om Surabaya verschillende keren op mijn pad. Nog steeds worden er verhitte discussies gevoerd en recent wilde men het Indonesische geweld zelfs als genocide classificeren.

    Nadat er op die bewuste dag op het Gubeng-transport was gevuurd, ontstond er een situatie waarin een woedende menigte zich op de weerloze slachtoffers stortte en dood en verderf zaaide met alle mogelijke wapens die ze maar hadden kunnen vinden. Eigenlijk had Michel Maas natuurlijk iemand uit die woedende menigte willen interviewen, maar nu hij in Jakarta is gebleven en alleen meneer Hario heeft gesproken moet deze het ontgelden.
    Bovendien, de strijdgroep die het vuur opende op de in hoge snelheid voortdenderende truck kon ook niet weten dat er vrouwen en kinderen in zaten, aan de buitenkant was het een Britse truck die van alles van plan kon zijn. Dat was bedreigend. In de chaos daarna zijn er juist Indonesische strijders geweest die het moorden probeerden te voorkomen en hielpen om de vrouwen en kinderen in veiligheid te brengen. Informatie die schrijnend ontbreekt in het Volkskrant artikel.

    Vlaggenincident
    Wanneer het artikel ingaat op het zogenaamde vlaggenincident lees ik alleen over de Nederlandse dode terwijl de krant zwijgt over de vier Indonesische doden die eveneens gevallen zijn. En inderdaad ook in het gesprek met mij betoogde Hario vol vuur dat meneer Ploegman de sleutelfiguur is in het ontsporen van het geweld daarna. Hario is ervan overtuigd dat wanneer de Nederlandse vlag niet gehesen was, het anti-Nederlandse geweld ook niet was losgebarsten. Of dat een juiste analyse is, weet ik niet. Persoonlijk vermoed ik dat er al van alles broeide.

    “Niemand wist meer wie de baas was in het land”, lees ik verder. Maar in werkelijkheid werden al vrij snel na de onafhankelijkheidsverklaring lokale overheden geïnstalleerd. Al waren de nieuwe autoriteiten natuurlijk nog onervaren, zij namen hun taak uiterst serieus. De Britse troepen konden hier niet omheen en na de landing in Surabaya maakten ze enkele afspraken met de lokale vertegenwoordigers
    van de jonge Republiek. Volgens de Indonesiërs hielden de Britten zich niet aan de gemaakte afspraken en dit leidde tot de gevechten in de straten van Surabaya waarbij een groot deel van de Britse divisie geëlimineerd werd en een van hun generaals de dood vond.

    Nieuwe realiteit
    Duidelijk was dat de overgrote meerderheid van een grote groep Indonesiërs de Nederlandse overheersing zoals die van voor de oorlog bestond, verwierp. Nederlands-Indië bestond voor hen niet meer na 1942 toen Japanse troepen met het grootste gemak de Nederlandse krijgsmacht versloegen. Dat de geallieerde grootmachten buiten hen om Azië verdeelden en de Britten het gezag over Indonesië kregen, interesseerde de Indonesiërs niet.
    https://joop.bnnvara.nl/opinies/volkskrant-de-mist-in-met-zoektocht-naar-daders-van-de-bersiap

  16. Peter van den Broek zegt:

    citaat: ..Hario (Kecik) is ervan overtuigd dat wanneer de Nederlandse vlag niet gehesen was, het anti-Nederlandse geweld ook niet was losgebarsten….
    Dat is wel leuk gezegd maar wel achteraf goedpraten oftewel afschuiven van verantwoordelijkheid. In zijn biografie “Student Soldiers: A Memoir of the Battle that Sparked Indonesia’s National Revolution”, ook op het internet te lezen praat hij weliswaar op een heldere en verantwoorde manier over de gebeurtenissen in Soerabaja van Oktober/November 1945 maar het hoofdstuk Bung Tomo en de Simpang Club wordt wel zo gemakkelijk onder het tapijt geveegd danwel handig vermeden. Complicerende factor is dat Bung Tomo ook nog eens Held van Indonesie is “Pahlawan Nasional Indonesia”, weliswaar niet begraven op de Heldenbegraafplaats waar hij recht op hadzelfs voor de Indonesiers leek deze eer voor zo’n omstreden figuur teveel.

    Bung Tomo is wel één van de grotere schurken en zijn bloedige sporen in Soerabaja zijn ook nu nog best te achterhalen, ooggetuigenissen incluis. Ik sprak Marion van Pagee in dit verband op Bung Tomo aan, dat haar onderzoekmethodiek wel te wensen overlaat en dan heb ik het niet eens over selectief gebruik van geschiedkundige feiten. Toen kreeg ik wel het verwijt dat ik haar dingen verweet. Ik breng in herinnering haar publicatie over een vermeende oorlogsmisdaad in Prambon Wetan, waarbij hetzelfde gebeurde.
    Misschien ontmoet ik haar eens, kunnen we toch van gedachten wisselen? Ook dhr Pondaag staat op mijn verlanglijst, een beetje moeilijk want ik weet niet hoe ik mij moet verkleden, carneval is al voorbij.

    Maar Bung Tomo was één van de schurken in de Bersiap. Er zijn niet alleen personen, maar dessa’s, dorpsgemeenschappen, inclusief Indonesische autoriteiten. die zich met naam en toenaam schuldig maakten aan het publiekelijk vermoorden van Nederlanders , Indo-Europeanen, in de Bersiap. Hopelijk ben ik geen bevolkingsgroep vergeten.
    Zulke dingen gebeuren niet plotseling. het structurele geweld vond plaats vanaf Oktober. Daarom mijn vraag, welke Indonesische autoriteit(en) gaf het bevel tot…met als resultaat 3.500 doden en duizenden vermisten? Oorzaak en gevolg.

    Wellicht is een lijst van de schurken van de Bersiap best te maken vergelijkbaar met die van de Indonesiers in die tijd. Denk maar aan de vader van Alfred Birney., Arend of Arto Birney Toen bekend werd dat hij op de zwarte of dodenlijst van de Indonesiers stond, werd hij door zijn meerderen vliegensvlug naar Nederland verplaatst.

    • PLemon zegt:

      @ Daarom mijn vraag, welke Indonesische autoriteit(en) gaf het bevel tot…met als resultaat 3500 doden….

      # Een keten van vermoedens….

      *** In hoeverre waren politieke leiders bij de moorden betrokken? Was de Bersiap van bovenaf georganiseerd?

      “Dat is een moeilijk te beantwoorden vraag. Bepaalde leiders van de pemuda’s (laagopgeleide jongeren – red.) planden een voedselboycot van Nederlanders en Indo’s. Mogelijk gebeurde dat op gezag van hogerhand. Het is mogelijk dat het idee om mensen te arresteren en gevangen te zetten via dezelfde lijnen is gelopen. Was het een vooropgezet plan om die gearresteerde mensen ook te vermoorden? Dat betwijfel ik. De jonge, heethoofdige en radicale leiders rekenden er niet op dat sommigen van hun vrienden zo opgingen in het moorden, aangewakkerd door de geur van bloed. Daarnaast onderschatten ze het enthousiasme waarmee minder hoog opgeleide jongeren aan het moorden sloegen.

      “Toen het moorden eenmaal wijdverbreid was, was het eigenlijk ook te laat en had de PRI de handen vol aan damage control door te ontkennen dat de genocide had plaatsgevonden. Of leiders als Soekarno en Hatta op dat moment al weet hadden van de genocide, dat weet ik niet. Ze wisten wel dat er iets verschrikkelijks te gebeuren stond dat ze niet in de hand konden houden.

      “De manier om jonge radicalen in de hand te houden was door het leger opdracht te geven Nederlanders te arresteren. In Surabaya werkten het leger en jongeren voor een deel zelfs samen. Uiteindelijk kreeg het leger de zaak in de hand en evacueerde het de Nederlanders die de geweldsgolf hadden overleefd naar voormalige Japanse interneringskampen, omdat dat de enige manier was om hen te beschermen.
      https://www.trouw.nl/home/de-bersiap-een-vergeten-golf-van-etnisch-geweld~a015a95c/

      • Peter van den Broek zegt:

        Keten van vermoedens???
        Kwestie van Bung Tomo in de periode oktober 1945 volgen:

        1 Oktober 1945 doet Bung Tomo wat schoorvoetend mee aan de bestorming van het Kempeitaigebouw in Surabaya.
        Daarna vertrekt hij met de trein naar Jakarta om met hoge Indonesische autoriteiten te confereren, hij zou zelfs met ministers hebben gesproken, maar dat kun je het beste aan Indonesiers vragen.
        Na terugkomst richt Bung Tomo een start-up op een radiostation, gaat blijkbaar gemakkelijk in die tijd, die gebruik maakt van de japanse radiotorens, die overal in de stad staan, Kan zomaar in Surabaya. Onderwijl verzamelt Bung Tomo groepen van jongeren (pemuda’s) om zich die zich nogal los organiseren in de BPRI met als hoofdkwartier de Simpang Club
        Op 15 Oktober 1945 besluiten Indonesische hoge autoriteiten van Surabaya in een vergadering waarbij Bung Tomo aanwezig was Nederlandse en Indo-europese mannen en jongeren op te pakken en in de Werfstraatgevangenis op te sluiten. Indonesische groepen (pemuda’s) worden wijken in Surabaya aangewezen. Ze halen,gewapend met namenlijsten de Nederlanders en Indo-Europeanen op en vervoeren die per vraqchtwagens naar de gevangenis. De groep van Bung Tomo doet het anders. Bvb ze halen mensen op in de Darmowijk en vervoeren die naar de Simpang Club, alwaar een Volkstribunaal is opgericht, met aan het hoofd Bung Tomo. Het tribunaal is Richter en Henker in één persoon. De overlevenden komen terecht in de Werfstraat gevangenis.
        Eind Oktober bezoekt President Sukarno de radioinstallatie van Bung Tomo. Let weldie laatste heeft wel bloed aan zijn handen, maar wat wist Sukarno? . Wellicht kan Pondaag of van Pagee daar antwoord op geven of anders vraag je dat aan Indonesische en primaire bronnen

        Want zeg nou zelf, er is toch een organisatie nodig om meer dan 3.500 mensen naar de Werfstraatgevangenis te transporteren of gaat dat in Indonesie vanzelf? is er toch een groot organisatiepotentieel in Indonesie warvan de kolonialen nooit gebruik van hebben gemaakt.

        Datzelfde laken en pak zijn de Republikeinse beschermingskampen. De Indoensiers zorgen ervoor dan meer dan 50.000 merendeels Indo-Europeanen worden opgesloten,. gevoed en beschermd. Vergt toch wat organisatie!!

        • Anoniem zegt:

          ik was nog wat vergeten. Britse militairen beschouwden de Werfstraatgevangenen als hostages ” gegijzelden”. Er werd gezegd dat de Indonesiers alle gevangenen zouden vermoorden bij nadering van de geallieerde aanval op Surabaya van 10 November 1945.

          De rest is geschiedenis

        • Jan A. Somers zegt:

          Ik weet nog steeds niet waarom mijn moeder en zus in een beschermingskamp werden opgesloten.Ze konden zo aan de Brits-Indische militairen worden overgedragen, had hunzelf een hoop werk bespaard. In plaats van die eenvoudige overdracht werden ze in november 1945 eerst naar Patjet versleept. en daarna naar Midden-Java, alwaar ze in juli 1946 via het Zwitserse Rode Kruis vrijkwamen in Semarang.
          “een groot organisatiepotentieel” Wist u dat dan niet? Het gemeentelijke administratieve ambtenarenapparaat in Soerabaja bestond vóór de oorlog uit ca, 90% Indonesiërs. Het politieapparaat nog meer.

      • RLMertens zegt:

        @PLemon; ‘een keten van vermoedens etc.’- Onze politiek 1945; geen zelfbeschikkingsrecht, provocatieve uitspraken; Soekarno de collaborateur, dat Japanse meeheulers; (dus hun leiders) voor een tribunaal zouden komen etc. bracht een volkswoede teweeg! Wij hebben bersiap uitgelokt om de Britten te doen besluiten/dwingen de opstand/en neer te slaan. Onze regering wist al lang dat er in de Japanse periode het Indonesische nationalisme zou opbloeien cq. merdeka de kreet werd. En de Indo(moeders met kinderen) gezinnen buiten kampen bevonden! Wij buitkampers, werden geslachtofferd voor/door deze naoorlogse politiek! Soekarno liet al in sept.1944 in een radio uitzending rechtstreeks tot Australië van zich horen!

      • Robert zegt:

        Een voedsel boycott van Indos en Nederlanders was in force in Surabaya. Wij konden geen voedsel kopen in de passer en hadden de hulp nodig van de inheemsen om wat te kunnen eten.

        • Jan A. Somers zegt:

          In Soerabaja ging baboe Soep als gewoonlijk nog steeds naar de pasar. En tot 20 oktober had ik elke dag mijn melkronde. Van die voedselboycot heb ik niets gemerkt. En na mijn opname in de Werfstraatgevangenis werkte baboe Soep nog steeds bij imjn moeder en zus.

        • Robert zegt:

          De babu soepjurk kon gaan blandjar in de passar maar als je geen Javaan was kon je geen inkopen doen in de passar in Surabaja(Goebeng), tijdens de Bersiaptijd dat weet ik zeker.

    • RLMertens zegt:

      @PetervandenBroek; ‘Bung Tomo, één van de grotere schurken etc.’- In ons optiek! In wezen de aanjager(!) van het verzet/strijd tegen alles wat de Republiek bedreigde. Met zijn
      fanatieke oproepen via de radio bereikte alle jongeren zelfs katjons/jochies, die desnoods alleen gewapend met bamboe roentjings een zwaar gewapende legermacht onverschrokken tegemoet trad/ trotseerde. Die de furie aanwakkerde. JAAvanDoorn;Orde opstand-orde beschreef zijn ontmoeting met hem in 1973 in Djakarta. Door mij reeds eerder nav.JASomers geciteerd. Boeng Tomo was nl. ook in Holland geweest Waar hij zich liet fotograferen met onze driekleur! De held van Soerabaja!

      • Boeroeng zegt:

        De emotionele toespraken van Soetomo heeft veel agressie en haat losgemaakt.
        Dat was zijn doel ook. En mensen bang gemaakt.
        Die haat die hij loswoelde richtte zich ook tegen burgers op een wrede wijze.

        Die man een held noemen is sick…. je kunt hem wel als speechende volksmenner en haatzaaier beter als Hitler noemen.

        • Tolol zegt:

          Bung Tomo een held ? Hangt er maar vanaf welke bril je opzet ,voor die slachtoffers van de Simpang club was hij zeker geen held ,onschuldige vrouwen en kinderen tjintjangen en dan in de kali schoppen ,lekkere held ,dat is dus de held van dhr Mertens ,nou gefeliciteerd met uw “”held “” mr Mertens .

        • Robert zegt:

          Bung Tomo was de Goebbels van een “revolutie” die minderheden haatte en trachtte te elimineren gebaseerd op een Blut und Boden theorie. Ik heb persoonlijk zijn redevoeringen gehoord en kan daar alleen van walgen.

        • RLMertens zegt:

          @Boeroeng/Tolol/Robert; ‘ held’- Iemand, die uitblinkt door moed! Wie/wat is een held; hij die zich inzet/vecht tegen de onderdrukker of de onderdrukker?

        • Boeroeng zegt:

          Soetomo was zelf een onderdrukker. Hij hitste mensen op tegen bevolkingsgroepen.
          Zo iemand kun je geen held noemen. Dat is terreur verheerlijken.

        • RLMertens zegt:

          @Boeroeng; ‘hitste mensen op tegen bevolkingsgroepen etc.’- Hij riep ieder Indonesiër op tot strijd tegen de bezetter; Belanda dan Ingris! Dat er terreur ontstond is het gevolg….van onze politieke leiding; geen merdeka dus amok! Hij was de aanjager van het verzet tegen de onderdrukker! Zoals onze Willem van Oranje; de vader des vaderlands! Of was onze Willem ook een terrorist? (Objectief: wel een opstandeling)

        • Boeroeng zegt:

          Mijnheer Mertens …
          Waar er meerdere mensen vechten hebben meerdere mensen verantwoordelijkheid voor de ontstane ellende. Niet alleen Nederland.
          De taal van Bung Tomo zat vol oproepen tot geweld en bloed en strijden voor de dood namens Indonesia en Allah.
          Inderdaad…. niet met woorden riep hij op tot etnische haat.
          Maar met zijn emotionele manier van spreken deed hij dat.
          Bewust maakte hij die haat, die agressie en dat doodgaan en doodmaken voor dat Hogere Doel los. …
          Ook de regering Soekarno zag dat wel en waren niet happy met zijn geweldsoproepen.

          Die man was een schoft. Als haatzaaier meer geslaagd als Hitler.

        • RLMertens zegt:

          @Boeroeng; ‘emotionele mannier van spreken etc.’- Ja wat dacht u. Indonesia stond/is, na eeuwen ondedrukking/bezetting, op punt/het moment gekomen; nu of nooit! En dan werd daar waarempel die driekleur hoog in top gehesen!
          En dan nog op de gehate voormalige Oranje hotel!(verboden voor honden en inlanders) Het werkte als een rode lap…. Daarna; die Britten met in hun kielzog, die gehate Belanda’s.
          Dat er daarna een volkswoede ontstond tegen weerloze Indo’s, de groep die daarvoor de Japanners ‘meehielpen’ om gehesen rood/wit vlaggen van gebouwen te verwijderen, is gevolg van deze situatie. Het was revolutie!
          Dit alles had voorkomen kunnen worden door ons politiek beleid; nl.samensraak met Soekarno(ook een volksmenner)

        • Hans Boers zegt:

          Ik bemoei me zelden met deze soms zo zinloze discussies waarbij te pas en te onpas getracht wordt om het gelijk te halen, maar dit keer wil ik wel even reageren op o.a. een stuk gezegde van de heer Mertens:, die dit schreef: “….En dan nog op de gehate voormalige Oranje hotel!(verboden voor honden en inlanders) ….”

          Mijn vragen aan de heer Mertens:
          1) Waarop baseert u het woord “gehaat” slaande op het voormalig Oranje hotel? Staat dat ergens in een historisch stuk of zoiets. Wilt u zo vriendelijk zijn om mij dan de link te geven, waarvoor bij voorbaat dank.
          2) “Verboden voor honden en inlanders – met kleine “i” ??” Kunt u mij de link geven waar zo’n gezegde ooit bij het Oranjehotel geplaatst zou zijn? Wederom bij voorbaat dank.

          Als dit hotel inderdaad zo gehaat zou zijn – volgens u – dan vraag ik me af, waarom in dit hotel een grote zaal vernoemd is naar de oprichter van dit hotel? (zelfs anno 2019 nog steeds.)
          Nogmaals mijn dank.

          m. vr. gr. / Hans Boers

        • RLMertens zegt:

          @HansBoers; ‘verboden voor honden en inlanders etc.’- Wijlen mijn vader, Soerabajaan 1912 vertelde mij het verhaal bij een rondleiding, toen wij in 1946 als familie weer bij elkaar kwamen; stond niet op een bord bij het Oranje hotel. Wel bij de entree van het zwembad Selecta ( veelal bezocht door Europeanen). -Mi.ook logisch, want bij vele zwembaden werden honden niet toegelaten. En bij Selecta zeker geen inlanders(kleine i)!
          De tekst kreeg een ieder ( vooral getinte) te horen bij het betreden/passeren van het Oranje hotel! -Ellen Utrecht; Twee zijden van een waterscheiding/Herinneringen aan Indonesië; Over zwembad Selecta; ‘Voor de oorlog werden wel Indonesiërs geselecteerd(!) toegelaten! Haar echtgenoot ( een donkere Indo) werd als schooljongen bij het zwembad administratie kantoor ontboden en moest daar uitleggen/aantonen; wie zijn vader was etc. dat hij geen inlander was. Naderhand ging het zwembad 1x per week open; voor iedereen, inclusief alle Oosterlingen! – ‘White men’s territory’ was de Simpang club.Soerabaja. Deze sociëteit was een trefpunt voor allerlei activiteiten van/voor de gegoede burgerij. In 1940 bracht ik daar met mijn moeder een bezoek op uitnodiging van mijn oom, de secretaris van de Club,. Op een moment zag mijn moeder een goede bekende de zaal binnen komen; Alkadri, de zoon van de sultan van Pontianak, Breda KMA/Knil officier. Op mijn moeder’s opgewekte herkenning van dat bekende gezicht, reageerde mijn oom, de secretaris, dat volgens de regels(!) hij als niet blanke er niet in mocht. Mijn oom, achtte zich genoodzaakt om de ongewenste gast te laten vertrekken. Mijn moeder en ik waren perplex.; slechts voor blanken! Na een kort gesprek van de secretaris met Alkadri- zelf in smetloos Knil uniform gestoken- vertrok Alkadri met zijn gevolg! Je zou het niet geloven als jij niet zelf erbij bent geweest’. -Opvallend is het ook, dat blanke Nederlanders deze tekst/ borden blijven ontkennen muv.JC.Bijkerk in Vaarwel tot betere tijden; bij de Japanse nadering, in Bandoeng; ‘sporadische bordjes met; verboden voor Inlanders(met grote i) en honden’ verdwijnen uit het stadsbeeld! Ook bij een Indisch restaurant aan de aloon aloon werd het bord; Verboden voor honden en militairen! Diverse (geletterde) Indonesiërs bevestigen stellig het bestaan; oa gen.Nasoetion over het HBS zwembad in Bandoeng, te lezen in HC.Beynon; Verboden voor honden en inlanders!

        • Hans Boers zegt:

          @ de heer Mertens, die mij beantwoordde met betrekking tot “Verboden voor honden en inlanders..(met kleine ï”) en het Oranje hotel te Surabaya.

          Dank voor uw uitleg. Het ging mij hoofdzakelijk om het feit, dat u het Oranje hotel hierin betrok en daar was ik nieuwsgierig naar, omdat ik persoonlijk betrokken ben met en/of bij de geschiedenis van dit hotel en haar oprichter(s). Het kwam mij heel ongeloofwaardig voor…Nogmaals: deze negatieve tekst met betrekking tot het Oranje hotel. !!!

          Voor het overige hou ik me afzijdig, aangezien ik – met betrekking tot de tekst – mijn twijfels heb.

          M. vr. gr. / Hans Boers

        • Jan A. Somers zegt:

          “Of was onze Willem ook een terrorist? ” Daar was hij te netjes voor. Maar die Watergeuzen? Die roofden en moordden met door Willem ondertekende kaperbrieven. Die ‘bersiappers’ zijn nu onze helden, Leidens ontzet!

        • RLMertens zegt:

          @JASomers; ‘die watergeuzen etc.’- U slaat(eindellijk; ha,ha) de spijker op zijn kop! @Tolol/Boeroeng/Robert: Dus onze vader des Vaderlands Willem van Oranje dan ook een/onze rioolrat?

  17. Robert zegt:

    The greater the power, the more dangerous the abuse. Power , like a desolating pestilence, pollutes whatever it touches.

  18. Bung Tolol zegt:

    Bung Tomo is een verkeerd voorbeeld van een HELD ,neem dan Dr Sem Ratulangi ,hij vocht en verzette zich tegen de Nederlanders maar tijdens de Japanse bezetting ondersteunde hij ook KNIL vrouwen wiens man in het kamp zat .Er zijn zat Indonesische helden ,die geen vuile handen hebben gemaakt ,Bung Karno was in mijn ogen ook een held want hij vocht al ver voor de oorlog tegen de Nederlandse koloniale overheersing .,helden zat in Indonesie en daar hoort zo,n gluiperige rioolrat als Bung Tomo niet tussen !

    • RLMertens zegt:

      @Bung Tolol; ‘Tomo een gluiperige rioolrat etc.’- Objectief; was hij de aanjager(!) van het verzet tegen de onderdrukker! Mobiliseerde jan en alleman gebrekkig gewapend, tegen een overmacht! Ik denk niet dat een gluiperige rioolrat daartoe in staat is. Alleen een tolol kan dat geloven.

      • Robert zegt:

        Waren de Engelsen onderdrukkers, ze waren daar niet met hun beste gevechtseenheden om de Indonesiers te onderdrukken maar om krijgsgevangenen,burgergevangenen, etc. te repatrieren. Toen de Engelsen werden aangevallen zetten ze naderhand hun frontroepen in.

      • Bung Tolol zegt:

        @RLMertens : Als u in 1945 als Indisch kind ook die Simpangclub was binnengeleid en door Bung Tomo en zijn bende rioolratten invalide werd geslagen en u nu in een rolstoel zit ,had u ongetwijfeld anders gepiept want wat brulde uw held “” Iedereen met ook maar 1 druppel bloed moet gedood worden !”” Alleen een super tolol houdt dan nog vol dat Tomo een held was .

        • Bung Tolol zegt:

          1 druppel bloed moet zijn 1 druppel Nederlands /blank bloed .

        • RLMertens zegt:

          @Bung Tolol; ‘anders gepiept etc..’- Zie reactie van Beek, hierboven! Kom met bewijs, dat hij dat( 1 druppel Ned.bloed) geroepen heeft. Allemaal van horen/zeggen? Of had u toen die 1 druppel Ned.bloed?

        • Loekie zegt:

          “Radio Soerabaia zond sedertdien uit onder auspiciën van de meest extreme elementen, geleid door de fanatieken radiospreker Soetomo. (…) Opnieuw richtte Soetomo zich in angstaanjagende bewoordingen tot de Nederlandse autoriteiten in ‘Djakarta’ en dreigde met een voedselboycot voor alle Europeanen. Toen ook dit niet hielp verscherpte hij het ultimatum en verklaarde niet langer te kunnen instaan voor het leven der Europeesche bevolking van duizenden mannen, vrouwen en kinderen (…)

          Den Haag, 14 october 1946
          Wim van Gogh.

          p.s. zoek zelf maar in welke krant dit is gepubliceerd.

      • PLemon zegt:

        @  Ik denk niet dat een gluiperige rioolrat daartoe in staat is.

        # Uit zijn korte ( slecht vertaalde) Wiki levensbeschrijving. ..:

        *** Tijdens de vroege stadia van de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog speelde hij een centrale rol bij het Surabaya onder kwam Britse aanval. Hoewel de Surabaya stad werd verloren aan de Britten, de strijd diende om Indonesische en internationale publieke opinie te mobiliseren ter ondersteuning van de onafhankelijkheid oorzaak. Sutomo aangespoord duizenden Indonesiërs tot actie met zijn kenmerkende, emotionele spreken-stijl van zijn radio-uitzendingen. Zijn “clear, brandende ogen, die doordringende, licht nasale stem, of dat huiveringwekkende oratorische stijl die de tweede alleen voor Soekarno’s in zijn emotionele kracht”. Tijdens de Bersiap perod, Sutomo aangemoedigd wreedheden tegen Indonesiërs van gemengde Europees-Aziatische afkomst en persoonlijk toezicht op de standrechtelijke executies van honderden burgers. Deze worden gearchiveerd ooggetuige getuigenis van de gebeurtenissen van 22 oktober 1945. https://nl.qwerty.wiki/wiki/Sutomo

        • Jan A. Somers zegt:

          “de Surabaya stad werd verloren aan de Britten” Vinden meerderen hier misschien jammer, ik leef nog! Of heeft u het over een andere stad? De mijne was Soerabaja, staat zo nog steeds in het gemeentehuis van Surabaya! Ook in het doopregister. “werd verloren” Ik houd het maar op bevrijd.

        • Bert Krontjong zegt:

          Leve Loekie ,leve Loekie !! Na zijn reactie om 15.52 uur kan si Loekie niet meer stuk bij mij ,het is dat ik hem/haar niet ken anders krijgt hij/zij meteen een brasa (omhelsing) van mij ,Loekie je bent mijn HELD !!!

  19. Robert zegt:

    fronttroepen.…..

    • Jan A. Somers zegt:

      “fronttroepen” Ik weet het niet zeker, maar mij is wel eens verteld dat die Brits-Indiërs eerst in Noord-Afrika hadden gevochten en daarna in Birma. Het enige wat zeker is, is dat Mountbatten al op 2 september 1945 de 5th Indian Division had vastgelegd voor de bevrijding van Java. Maar die divisie kwam pas beschikbaar op 10 november. Het is wel de vraag of frontervaring wel een pluspunt was. Stadsgevechten zijn heel anders, en ook veel smeriger. Het heeft niet voor niets bijna drie weken geduurd voordat Soerabaja bevrijd was. In militaire dienst hadden we een boekje over gevechten in een bebouwde omgeving.

  20. Bert Wijchgel zegt:

    @Hr Mertens zegt “” Kom met bewijs dat hij 1 druppel Nederlands bloed is genoeg om iemand te tjintjangen “” Hr Mertens u let niet erg op ! ! !! ER is genoeg bewijs maar daar laat ik u zelf lekker zelf naar zoeken ,Robert uit Amerika heeft zijn redevoeringen gevolgd als persoon in Soerabaja ,u was nog een kind in Ambarawa .Robert was er bij en keek ernaar ,dat u Bung Tomo als een held beschouwd mag u zelf weten ,ik beschouw Bung Tomo als een smerige riool rat mag ik toch ook zelf weten ! Vrijheid van mening uiting toch ? Ja we zijn toch in Nederland ,in Indonesia hoef je Bung Tomo geen rioolrat te noemen ,krijg je meteen 40 jaar gevangenisstraf ,lekker vrij democratisch land dat Indonesia !! Mr Mertens ik mocht uw vader graag ,heel graag zelf maar uw persoon heb ik wat meer moeite mee .daarom schrijf ik niet met een alibi maar met mijn eigen naam ,is wel zo eerlijk want u schrijft ook onder uw eigen naam .

    • PLemon zegt:

      @ Robert uit Amerika heeft zijn redevoeringen gevolgd als persoon in Soerabaja….

      # ter verificatie…

      *** Voor wie geïnteresseerd, hierbij een vertaling van Bung Tomo’s meest bekende radio-toespraak van 9 november 1945. Waarvan de originele opname bewaard is gebleven. https://youtu.be/nhc8YZifcCo :

      “Bismillahirrohmanirrohim! (In de naam van God, de Barmhartige, de Genadevolle)
      Merdeka!!! ( = Vrijheid)

      Mijn broeders, alle boeren in Indonesië
      Met name mijn broeders en medeburgers in Surabaya
      We weten allemaal dat de Britse troepen vandaag pamfletten hebben verspreid
      Met daarin een dreigement, gericht aan ons allen
      Een ultimatum voor de periode die zij ons dicteren
      Om ons te dwingen onze wapens af te staan die wij [eerder] hebben buitgemaakt van de Japanners
      Ze vragen ons om hen tegemoet te treden met opgestoken handen en ons over te geven
      Ze vragen ons naar hen toe te komen door een witte vlag te zwaaien als teken van overgave

      Broeders, tijdens de afgelopen gevechten hebben we laten zien dat alle Indonesiërs in Surabaya:
      Met name de jongeren van Molukse afkomst, diegenen die oorspronkelijk uit Sulawesi [Celebes] komen, de jongeren van Balinese afkomst, de jongueren uit Kalimantan [Borneo], de jongeren met Sumatraanse roots, zoals Atjeh, de jongeren uit Tapanuli en alle andere Indonesische jongeren die in Soerabaja wonen, dat zij allen uit eigen gelederen een volksleger hebben gevormd, ze hebben zich een ondoordringbare verdediging getoond, één kracht die hen overal omringt.

      Broeders, het is slechts vanwege de sluwe strategie van hen [de Britten], dat de president en andere [Indonesische] leiders naar Surabaya zijn gekomen, waarna wij gevraagd zijn om de gevechten te stoppen. Juist in die periode hebben zij [de Britten] versterking ingeroepen. Dat zij zich versterkt hebben is nu de realiteit.

      Al mijn broeders, wij Indonesiërs in Surabaya, nemen de uitdaging aan om ons tegen de Britse strijdkrachten te verweren. Als de commandanten van de Britse troepen in Surabaya bereid zijn om te luisteren naar het antwoord van de Indonesiërs, bereid zijn om te luisteren naar het antwoord van alle Indonesische jongeren in Soerabaja.

      Luister goed Britten! Dit is ons antwoord!
      Dit is het antwoord van de bevolking van Surabaya!
      Dit is het antwoord van Indonesische jongeren aan jullie allemaal!

      Hé Britse troepen! Jullie willen dat wij een witte vlag dragen en ons overgeven? Jullie vragen ons om onze handen omhoog te steken en jullie tegemoet te treden? Jullie vragen ons om de wapens af te staan die wij van de Japanners hebben buitgemaakt om deze aan jullie over te dragen? Het antwoord op deze eis is, hoewel we weten dat jullie ons opnieuw zullen bedreigen dat jullie ons zullen bombarderen met alle beschikbare munitie, dit is ons antwoord: Zolang de Indonesische stieren nog steeds rood bloed in hun aderen hebben die een lap witte stof rood en wit kleuren [Indonesische nationale vlag], zolang zullen wij ons nooit aan iemand overgeven!!!

      Mijn broeders en burgers in Surabaya, wees voorbereid! Dit is een noodsituatie!
      Laat me jullie echter nog een keer herinneren: open het vuur niet totdat je wordt beschoten …
      Pas dan zullen we terugvechten. We zullen ze laten zien wie we zijn: mensen die echt vrij [onafhankelijk] willen zijn…

      En voor ons allemaal broeders: het is nog beter om vernietigd te worden dan niet onafhankelijk te zijn. Ons motto blijft: vrijheid of sterven!

      En we zijn zeker, broeders: uiteindelijk zal de overwinning in onze handen vallen
      Omdat Allah altijd aan de zijde staat van degenen die rechtmatig zijn
      Geloof me broeders, God zal ons allemaal beschermen.
      Allahu Akbar! Allahu Akbar Allahu Akbar! Merdeka!!!
      https://icmonline.ning.com/profiles/blogs/scriptie-over-bung-tomo

      • van Beek zegt:

        Ja deze speech ken ik en heb gehoord via youtube. De volgende tekst vond ik toch wel interessant:” Laat me jullie echter nog een keer herinneren: open het vuur niet totdat je wordt beschoten …
        Pas dan zullen we terugvechten.”
        Ik had het al eerder aangehaald op de site. Ik ben nu nog opzoek naar de youtube speech of een andere academische bron waarin Bung Tomo oproept om iedereen die een druppel Nederlands bloed heeft te vermoorden.

        • Loekie zegt:

          Wat is een academische bron?

        • van Beek zegt:

          @loekie

          Dat zou een peer reviewed paper kunnen zijn. Ik ben zijn rol aan het onderzoeken en zou graag betrouwbaar materiaal willen hebben. Heeft u dat misschien? Zou u dat kunnen mailen? Ik kom steeds terecht bij zijn rede die op youtube staat die ik nog al mild vind tegenover wat er over hem beweert word. Dus vandaar mijn interesse.

        • Loekie zegt:

          Nou, misschien onderzoeken of er (geluids)archieven bestaan van de Radio Pemberontakan (Radio van de revolutie), het radiostation van de toen 25-jarige (!) Sutomo.

        • PLemon zegt:

          @ Ik ben nu nog opzoek naar de youtube speech of een andere academische bron waarin Bung Tomo oproept om iedereen die een druppel Nederlands bloed heeft te vermoorden.

          # Hier misschien…

          *** Collection of speeches of Bung Tomo, 1920-1981, given as a member of the Indonesian house of representative, 1956-1959

          https://trove.nla.gov.au/work/5811822?q&versionId=6751599

      • Jan A. Somers zegt:

        Zie voor Soetomo in breder perspectief ook het boek van Meelhuijsen.

    • RLMertens zegt:

      @BertWijchgel/bung Tolol/Boeroeng; ‘held etc.’- Voor de goede orde/verstaan; Bung Tomo is niet MIJN(!) held, maar wel een(!) held conform de letterlijke(!) betekenis van het woord! En natuurlijk wel een Indonesische held! De JPCoen van Indonesië?

      • Bert Krontjong zegt:

        Voor de goede orde Jan Pieterzn Coen was natuurlijk ook een misdadiger .van de eerste orde.

      • Robert zegt:

        Bung Tomo was een brontakker die moord en doodslag predikte. Hij was geen held; toen de Engelsen de stad Surabaya binnendrongen met hun doorgewinterde en gevechtsklare soldaten was Bung Tomo op de vlucht geslagen en van het strijdtoneel verdwenen.Ik kan respect opbrengen voor de Indonesische jongeren die het hoofd trachten te bieden aan de Ghurkas, Sihks en Engelsen,die zeer ervaren strijders waren, maar niet voor Bung Tomo.

        • Bung Tolol zegt:

          @Robert :je verwoord het goed ,voor die Indonesische jongeren ,die trachtten die ervaren Engelse frontsoldaten tegen te houden past niets anders dan respect maar voor dat kleine mannetje met zijn grote bek ,die bij het eerste Engelse schot de benen nam ,alleen maar walging ,een held ? Ja wel een held op sokken .

        • RLMertens zegt:

          @Robert/bungTolol; ‘op de vlucht geslagen etc.’- Ja natuurlijk! Tegen tanks, luchtmachscheepsgeschut etc. Jij bent toch betoel een totol als je daar tegen moet/blijf vechten! Met je bamboe roenting en een paar Japanse wapens.

  21. Anoniem zegt:

    Wanneer Bung Tomo de speech gehouden heeft weet ik niet, maar voor mij persoonlijk ( 93 jaar), is de “”BERSIAP” begonnen in de avond van 24/25 november 1945! Toen werd mijn neef , die naar zijn jongere broer zocht, van zijn fiets neergeschoten! Onze “bevrijders” { Engelsen en Gurka’s) waren al ter plaatse maar we zijn gered door de toenmalige “bezetters” { Japanners}, die ons naar het veilige noordelijk deel van Bandoeng evacueerden!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.