22 mei NIAS Lecture 2019: Decolonization and the Political Use of History 

The Annual NIAS Lecture 2019 highlights the relevance of history in today’s world. Building upon the comparative research project of the NIAS Theme Group ‘Comparing the Wars of Decolonization’, this year’s public lecture deals with Japanese and Dutch imperial justifications of occupying the Indonesian Archipelago.  | NIAS

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in agenda - evenementen. Bookmark de permalink .

99 reacties op 22 mei NIAS Lecture 2019: Decolonization and the Political Use of History 

  1. R Geenen zegt:

    @@While Japanese nationalists still justify the Japanese war in Asia by claiming that Japan liberated fellow Asian peoples from Western colonialism@@

    Is dat wel waar? Ik vond namelijk ook het volgende:
    Waarom zijn er GEEN moslims in Japan?
    De Japanners en hun politiek t.o.v. de moslims: ·
    Heeft U al ooit in de krant gelezen dat een politieke leider of eerste
    minister van een Islamitische staat een staatsbezoek bracht aan Japan?
    Hebt U al ooit er bij stil gestaan dat er een berichtgeving kwam met
    een officieel staatsbezoek van Iran of Saoedi Arabië aan Japan?
    Japan is een land dat de islam achter gesloten gordijnen houdt en zeer
    strikte beperkingen heeft opgelegd aan de islam en alle moslims.
    De redenen zijn de volgende:
    a) Japan is het enige land dat geen burgerschap (nationaliteit) geeft
    aan moslims;
    b) In Japan kunnen moslims geen permanente verblijfsvergunning krijgen;
    c) Zijn er zeer strikte verbodsregels inzake het verspreiden van de
    Islam in Japan;
    d) Op de universiteiten van Japan, worden er geen Arabische of andere
    islamitische talen onderwezen;
    e) Het is verboden om de gedrukte Koran in te voeren ook deze gedrukt
    in het Arabisch;
    f) Japan is het enige land in de wereld welke een zeer beperkt aantal
    onbelangrijke ambassades hebben van de islam staten;
    g) De Japanse overheid is van mening dat de moslims fundamentalisten
    zijn en dat zij zelfs in het tijdperk van de globalisatie, niet bereid
    zijn om hun moslimwetten te wijzigen;
    h) De moslims moeten er niet aan denken om een gehuurd appartement te
    krijgen in Japan;
    i) Indien iemand te weten komt dat zijn buurman een moslim is, dan
    slaat de ganse buurt alarm;
    j) Niemand mag een islam-cel of een Arabische kring in Japan oprichten.
    k) Indien een Japanse vrouw huwt met een moslim, dan wordt zij
    beschouwd als een paria voor altijd;
    l) In overeenstemming met dhr. Komico Yagi (Departementshoofd van de
    Universiteit van Tokio) is er een mentaliteit in Japan waarbij de
    moslim godsdienst een zeer intolerante religie is en men deze ten
    stelligste moet mijden; ( en er ver van wegblijven)

    Vraag :…. zijn zij slimmer dan wij? Zo te zien wel hé.

    • Bert zegt:

      Nee beste Ron ,zij die jappen zijn niet slimmer dan wij ,wat ze wel zijn ? Nou beslist racistischer ,non de ju wat een stelletje racisten mijn broek zakt er van af .Die Jappen kunnen niet buiten die Arabische ( Moslim ) olie en ze gedragen zich in Indonesie ook alsof ze nog steeds de Tuan Besar zijn ,.Die jappen zijn toch Boedisten of zo iets ? Nou het Boedisme preekt geen racisme ! Alleen maar verdraagzaamheid en respect voor anderen .Nou zijn veel moslims ook niet zulke frisse jongens maar om dan iedereen over 1 kam te scheren ?

      • R Geenen zegt:

        Wel Bert: Toen de Japs Indie binnen vielen, hadden ze beslist ook al hun gedachten over de Moslims. Soekarno daarentegen vertrouwde de Jap geheel en liet zichzelf ontvangen door de keizer. Hij offerde duizenden jongemannen en vrouwen op aan dat land. Stel eens dat Amerika niet die bommen op de jap hadden gegooid en dat dat land niet de oorlog had verloren. Wat zou er volgens hun filosofie met Indonesie en haar moslims dan zijn gebeurd? Voor mij ook een duidelijk bewijs, dat hun regering niet is te vertrouwen.

      • Arthur Olive zegt:

        Heer Bert het kan zijn dat Japan dezelfde reden heeft als vele moslim landen om geen moslim immigranten toe te laten en dat kan toch geen racism worden genoemd. De reden is waarschijnlijk zelfverdediging maar dat is tegenwoordig een vies woord en in het Westen wordt dat vaak racism genoemd om een discussie te eindigen.
        https://www.bbc.com/news/world-middle-east-34173139

      • PLemon zegt:

        @Hr Bert ” Die Jappen kunnen niet buiten die Arabische ( Moslim ) olie…”

        # Ook de westerse landen niet en zijn dus chantabel. En minder fanatiek wat hun geloofsovertuiging betreft dan de Japanse Shintoïst.

        *** Ferdows Kazemi …..Mijn sociaal-politieke overpeinzingen:
        . De Islam is voortgekomen uit het Jodendom en het Christendom en heeft daarvan de meeste kenmerken, die in de essentie het vrije denken en handelen van het individu ondermijnen. Zich beroepend op de oorsprong van de religie, kunnen de islamitische machthebbers geen tegengeluid tolereren

        De gewone moslim heeft een groot probleem. Hij is immers onderworpen
        aan een islamitisch politiek systeem dat de wereld kan domineren met zijn
        oliebronnen. De moslimvrouw mag zelfs geen auto rijden in Saudie Arabië, en
        onze westerse oliehandelaren schudden de hand van haar onderdrukker in ruil
        voor een vat olie. In mijn moederland worden er jaarlijks honderden
        andersdenkende moslims door de aanhangers van de ideologische islam geëxecuteerd en de westerse wereld onderhoudt politieke betrekkingen met hun beul.
        Nee, ik ben geen moslima. Ik praktiseer geen enkele godsdienst. Ik verafschuw religie in de vorm van een politiek stelsel en ik heb ook geen religie nodig als handvat. Om die reden deed ik afstand van het gewone
        moslim zijn.
        Als mens sta ik in het centrum van het universum. Nu nog ruimte
        over houden voor de anderen

        https://ferdowskazemi.wordpress.com/2011/07/02/islam-religie-en-ideologie/

        • R Geenen zegt:

          Ik dacht dat er 3 landen in het westen zijn, die zich wat olie betreft zelf kunnen bedruipen: Noorwegen, Rusland en Amerika.

      • George zegt:

        Mijn broek zakt meestal af wanneer ik een date heb met een Japanse geisha

    • Jan A. Somers zegt:

      Zie: Dr. R. de Bruin, Islam en nationalisme in door Japan bezet Indonesië 1942-1945. (met een Engelse summary). RIOD. ISBN 90 12 4005 1.
      Je kunt natuurlijk over de Islam discussiëren tot je een ons weegt, maar die Islam is nou eenmaal; onder ons. Daar moet je mee samen leven.

      • Tolol zegt:

        Ja WIJ willen wel met die moslims samen leven maar willen ZIJ dat ook ?

        • RLMertens zegt:

          @Tollol; ‘willen samen leven etc.’- Maar ook samen sterven!(vooral door die 21 maagdelijke(!) bruiden…)

      • R Geenen zegt:

        @Je kunt natuurlijk over de Islam discussiëren tot je een ons weegt, maar die Islam is nou eenmaal; onder ons. Daar moet je mee samen leven.@
        Ja, gelijk heeft u. Maar nu de vraag; is dat een zegen of een probleem? De Jap heeft het op een andere manier opgelost.

        • Jan A, Somers zegt:

          “een zegen of een probleem” Ach, dat heb ik met meerdere mensen om mij heen, ook hier op I4E. Gewoon doorgaan met ademhalen.Als hij/zij/onzijdig een bomgordel droeg hoef ik niet meer te ademhalen. Weet dat gelukkig niet meer. Laten we blij zijn met wat we hebben, zo lang hebben we niet meer.

        • Arthur Olive zegt:

          “Als hij/zij/onzijdig een bomgordel droeg hoef ik nit meer te ademhalen”
          Deze mentaliteit begrijp ik niet. Aan de ene kant voorstaander voor open grenzen en als er daardoor problemen komen om dan de houding van “Laat maar” aan te nemen.

    • Indorein zegt:

      @ … Vraag :…. zijn zij slimmer dan wij? …@:

      Nee, ze willen gewoon geen diversiteit maar eenheid. En onder eenheid verstaat de Japanner alleen Japanners, geen buitenlanders en al helemaal geen buitenlanders met een andere religie.
      Bijkomstigheid bij een dergelijke opstelling is, dat het behoorlijk rustig kan zijn in je land.
      Ik vind dat ook niet verkeerd, er is niks mis met je eigen land in haar eigen waarde te laten zonder de (afwijkende) invloed van andersdenkenden uit andere landen.
      Het CBS waarschuwde hier onlangs ook al voor (interview van de directeur Latten).
      De EU en NL zijn hierin veel te ver doorgeschoten. Hetgeen reden is dat er een enorme verschuiving plaatsvindt naar rechts en uiterst rechts. Let maar op wat binnenkort de uitkomsten zullen zijn van de Europese verkiezingen. Opiniebureaus voorspellen nu al een flinke opschuiving naar rechts van menige Europese deelstaat.
      Japan heeft daar geen last van.

      • R Geenen zegt:

        @@Nee, ze willen gewoon geen diversiteit maar eenheid. En onder eenheid verstaat de Japanner alleen Japanners, geen buitenlanders en al helemaal geen buitenlanders met een andere religie.@@

        Of vanwege de manier waarop de japanner al eeuwen lang denkt. “Wij zijn de goddelijke kinderen en onze keizer is onze god. Wij jappen staan wat dat betreft ver boven de andere wezens, die in hun ogen niets waard zijn”.

        • Boeroeng zegt:

          Volgens mij zijn de Japanners van nu niet zo arrogant en wat ik begreep wordt de keizer niet meer tot steeds minder als god gezien .

        • R Geenen zegt:

          Zoals ik al eerder heb geschreven, ik weet van een Amerikaans Japanese family, ouders en een zoon en dochter, hoe die verdeeld denken. Vader is zelf teruggegaan naar Japan. Moeder en dochter mogen geen mening hebben van pa. Misschien denken vele japanners nu wat anders , maar het is nog steeds zo, dat geen ander religie in Japan wordt toegelaten. Er is geen ander volk dat zo homogeen is als de Japannees; meer dan 90%. En voor mij mogen ze, zolang ze van mijn voordeur wegblijven.

  2. Tolol zegt:

    @Lord Bami Goreng ; Niet elke terrorist is een moslim en niet elke moslim is een terrorist .

    • R Geenen zegt:

      Maar de combinatie is leuk voor een ieder behalve een moslim. Een beetje humor.

    • Tolol ( betoel) zegt:

      Sorry ik ben toch wel een beetje kurang adjar om de Lord niet met zijn juiste aanspreektitel te benaderen ,sorry Hoogedelgeboren Lord Bami Goreng …p.s bent u toevallig geen familie van de Hoogedelgeboren Lord Deng Deng ?

      • e.m. zegt:

        @Een beetje humor.@

        — Lees ‘Lord’ voor de grap eens achterstevoren !

      • Lord Bami Goreng zegt:

        Ik ben een mannelijk lid van het Huis Van Soto Babat tot Dendeng Udel van de tak Sambel Goreng to Udang Goreng en Sambel Goreng Boontjes.

    • e.m. zegt:

      We zijn ze misschien alweer vergeten, maar o.a. op Javapost en I4E verschenen ‘bij leven’ jarenlang, veelvuldig leerzame bijdragen en levendige reacties van Pak Surya Atmadja (Betawi/A’dam) en Pak Ed Vos (Surobyo/Tilburg).

      Twee vreedzame praktiserende moslims; helaas niet meer in ons midden.

      Moge zij rusten in vrede . . .

      • Indisch4ever zegt:

        Mas Rob. Ook moslim. Hij knapte af hier op de anti-moslimpostingen.

        • Bert zegt:

          Ja Mas Rob en Pak Atmadja naar ik mij kan herinneren zijn beiden relatief jong gestorven ,,Pak Atmadja schreef eens dat hij in de jaren 70 altijd het badhuis in de Sweelinckstraat in de PIJP bezocht ,ik ook ( Later had ik een cafe daar ) Hij kwam me vaag bekend voor ,een bescheiden rustig persoon ,hij had thuis geen badkamer ,zoals veel huizen in de PIJP in die tijd vandaar het badhuis .Ja anti-moslim reacties ben bang dat dat alleen maar erger wordt ,niet leuk voor 2 vreedzame praktiserende moslims om dat ook op hun blog Indisch4ever te bemerken .R.I.P Surya en Rob .

        • Indisch4ever zegt:

          Mas Rob is niet overleden.
          Ik zie hem op facebooksites.

        • R Geenen zegt:

          @Bert: Als koopvaardijer had ik al in de jaren 70 met moslims te maken. Het is een two way street om met elkaar te leren om te gaan. maar dat heb ik nooit bij de moslims in Kuwait en Saudi meegemaakt. Later toen ik als design engineer in contact kwam met de moslims uit die zelfde landen als klant in Den Haag, was het vaak van het zelfde laken een pak. En precies zo was het in California. Ze waren arrogant, dachten het beter te weten en als het later bleek dat ze fout zaten, was er nooit een verontschuldiging. Ik heb ze op een manier leren kennen, waardoor ik tot op heden totaal geen respect voor ze heb.

        • e.m. zegt:

          “”Joden en moslims zijn in Suriname goede buren””

          https://www.oneworld.nl/achtergrond/joden-en-moslims-zijn-suriname-goede-buren/

    • Lord Bami Goreng zegt:

      Sommige moslim organisaties zijn promotoren van terroristen die vele onschuldige mensen vermoorden of verminken. Zoek maar zelf uit wie moslim terroristen zijn en wie niet, dat is moeilijk te bepalen voor de lafhartige aanslagen.

  3. Tolol ( betoel) zegt:

    Lord achterstevoren ? ………Saya mencoba ..Loh krijg elke keer het woord Bersiap ,hoe ken ?

  4. Bert zegt:

    Ik bedoelde Pak Rob Vos .

    • Hans Boers zegt:

      Bert, hij heette Ed Vos…. Geboren Surabaya 27 juni 1951 en gestorven Tilburg 24-1-2015.
      Begraven te Tilburg en op zijn graf te Tilburg is te lezen: Inna lillahi wa inna ilaihi ro ji’un
      (Tot God behoren we en tot God zullen we terugkeren)

      Mededeling/Vertaling door een afstammeling van een vermenging van familieleden uit Armenia(Artsakh) / Nederland / Madura en altijd open voor de (volgens mijn mening en inzicht) goede kanten van (bijna) alle geloven, culturen en adats e.d. , ondanks dat diverse leden van mijn familie van ALLE drie hierboven genoemde landen/landstreken, vermoord zijn en of mishandeld/verkracht/verminkt en ik zelf heel wat jaren op een dieet heb moeten leven van klaver of bayem met lardering van een maiskoflje en soms wat witte rijst met wat rijstvlooien erbij als de kampbewaarders het tenminste niet ingepikt hadden en als de pisangboom ons gunstig gezind was dan ook nog op zijn tijd een pisang….etc.
      Amiiiin.

      • Hans Boers zegt:

        Mea Culpa: maiskoflje moet zijn maiskolfje en nog wat extra info: Ik had ook een nicht die verkracht werd door een Japanse militair, maar die spijt betuigde en de gehele oorlog voor moeder en kind zorgde. Helaas, op bevel van de Japanse detachements commandant moest zijn afdeling na de capitulatie meteen linea recta retour naar Japan zonder dat hij de kans kreeg om goede maatregelen te treffen voor mijn nicht en haar dochter. Na de oorlog was het – zoals jou bekend is – een chaos en later bleek dat hij pogingen had gedaan vanuit Japan om één en ander in goede banen te regelen, hetgeen hem niet lukte… Waarmee ik wil zeggen, dat niet ALLE verfoeiden tot het ras der verfoeiden behoren.

        • Jan A. Somers zegt:

          Ik denk dat de meeste verfoeiden al dood zijn. Hebben we dus geen last meer van. En gaan we gewoon verder. Er is nog zoveel te genieten in ons leven, al moeten wij daarmee wel een beetje opschieten. Inna lillahi wa inna ilaihi ro ji’un. Vooral dat laatste stuk.

        • Hans Boers zegt:

          @ Heer Somers, die o.a. schreef: “Ik denk dat de meeste verfoeiden al dood zijn. ”

          Klopt als een bus: Meeste…. In Surabaya zijn er bij mijn weten nog 3 in leven (Wellicht meer, maar opgegaan in de anonimiteit of verhuisd). In Probolinggo 1x. In Mojokerto 2x. Malang 2x (met vraagteken omdat ik al lang niets over hen heb vernomen.) En de overige steden – ver weg van Surabaya – heb ik maar niet meer bijgehouden.

        • Bert zegt:

          @Hans mooi verhaal over je nichtje met die Jap ,ik geloof ook niet dat Japanners betere of slechtere mensen zijn dan andere mensen ,alleen ze hebben een andere cultuur ,waarin het individu ondergeschikt is aan het volksbelang ,als je nou een Japanse tweeling uit elkaar haalt bij de geboorte ,de ene laat je opvoeden in de traditionele Japanse manier ,de andere breng je naar Amerika en wordt grootgebracht door echte Amerikanen uit pak hem beet Californie .Nou als ze allebei 20 jaar zijn ,ga je de ( zeer grote ) verschillen tussen hun beiden zien .Die Japanner buigt en knikt meteen onderdanig als een hogere superieur hem aanspreekt ,hij kust nog net niet zijn schoenen .,Die “” Amerikaan “” daarentegen zegt meteen tegen zijn superieur “” He Joe keep it cool man “” of zoiets .Die Japanner ziet er iewat bleekjes en bijna ondervoed uit ( Komt door al die Sushis ).Die “”Amerikaan daarentegen ziet eruit als een Sumo worstelaar dik en fatserig ( Komt door al die Hamburgers ) Alleen aan hun gezicht kun je zien dat het een tweeling is .

        • R Geenen zegt:

          Sorry Bert, maar daar moet ik toch even op reageren. Heb tijdens mijn engineering periode in Ca met diverse jappen gewerkt. Hun ouders zijn ook jappen maar ook Amerikaans staatsburger. Kerry was een designer, die ik in de jaren 80 leerde kennen. Zijn beide ouders waren Amerikaanse Jappen. Hij trouwde ook een japans meisje waarvan de ouders ook Amerikaan waren. Hun gedrag was totaal niet Amerikaans. Ik leerde ook in een ander bedrijf een Japans vrouwtje kennen; afgestudeerd als architect. Gewoon een aardig persoon die zich op zeer bescheiden manier op haar omgeving probeerde aan te passen. Saori kwam uit een Japanse familie van 4. Haar moeder was een onderwijzeres. Haar jongere broer heb ik een paar keer ontmoet. Had gestudeerd voor enginering en getrouwd met een Japanse. Trok meer met de vader op, die volgens dochter, zeer pro Japans was. Moeder is intussen overleden en vader is vervolgens, ondanks zijn Amerikaanse papieren, teruggegaan naar Japan. Een paar kmeters van mij vandaan is een commerciële tuinderij; eigenaar een Japanner. Leeft geheel teruggetrokken.
          Personeel zijn familieleden.

        • Jan A. Somers zegt:

          “Japanner buigt en knikt meteen onderdanig als een hogere superieur hem aanspreekt” Niet alleen bij zulke gezagsverschillen hoor. Ook gelijkwaardigen. Zoals de Japanse bezoekende collega’s op mijn werk, en op bezoek bij mij thuis. Prachtig buigen, vanuit de heupen. Vind ik prettiger dan al dat gezoen. Drie keer zoenen!!! Elke keer!

  5. Bert zegt:

    @Ron ja ik begrijp wat je wilt zeggen maar voor het onderzoek moet je dat ene deel van de tweeling natuurlijk nooit door Japanners in Amerika laten opvoeden ,zo schiet het onderzoek niet op .Nee dat arme kind wordt grootgebracht door Rednecks of Hillbillies en het liefst in een streek waar geen 1 Japanner woont ,dus dat wordt Texas of Arkansas .En die Rednecks of Hillbillies moeten echte Amerikanen zijn ,kauwgom in de bek ,cowboyhoed op de kepala ,revolver op de heup ,Chevrolet en paard voor de deur ,dus een beetje rauw volk en die Japanse jongen noemen ze Red ( Naar Rednecks) of Billy ( Naar Hillbilly ) Geloof mij nou maar hier wordt de eerste Japanse Redneck of Japanse Hillbilly geschapen .

    • Robert zegt:

      Niet alle echte Amerikanen kauwen kauwgum. In mijn courthouse worden alle echte Amerikanen who are ruminating like cows and bulls, de rechtszaal uitgewezen.

    • R Geenen zegt:

      @Geloof mij nou maar hier wordt de eerste Japanse Redneck of Japanse Hillbilly geschapen @

      Als ik zo af en toe leest hoe het publiek bij voetbalwedstrijden en andere evenementen zich gedraagt, dan zijn er in NL en andere Europese landen meer rednecks dan in redneck county.

      • Indisch4ever zegt:

        Nou Ron, je gaat toch niet beweren dat de Amerikaanse samenleving vredelievender is ?

        • R Geenen zegt:

          Ja zeker want het gedrag bij de sport wedstrijden, vooral bij voetbal wedstrijden, die bij jullie plaats vinden, gebeuren hier beslist niet. Een van de redenen: De straffen zijn veel hoger.

        • Boeroeng zegt:

          Er is meer criminaliteit in Amerika en 8x meer moorden door vuurwapens dan in Nederland. Die hogere straffen zijn dus niet zo effectief.
          In Nederland heb je meer voetbalrelletjes, in Amerika heb je meer shootings, gericht zoveel mogelijk mensen op een plek vermoorden.

        • R Geenen zegt:

          @@Er is meer criminaliteit in Amerika en 8x meer moorden door vuurwapens dan in Nederland. @@

          Waar in Amerika. Ga je weer die postzegel aan de noordzee vergelijken met heel Amerika? Waarom kies je niet een vergelijkbare staat, die ongeveer het oppervlak van NL heeft met vergelijkbaar aantal inwoners. Ik heb je eerder al laten weten dat als je Amerika wilt vergelijken, doe het dan met heel verenigd Europa. Zelf Ca is ruim 10x groter dan Nl. Wat wil je toch bewijzen; hoogmoed?

        • Boeroeng zegt:

          Ik had het niet over Californië, maar over het hele land USA.
          k vergelijk niet twee gebieden naar geografische afstanden.
          Wel naar meetbare criminaliteit. NIet in absolute cijfers en niet zonder rekening te houden met de grootte van de bevollking. BIjv dat 8x meer moorden door vuurwapens is zo’n cijfer
          Men noteert het aantal vuurwapenmoorden per 100.000 inwoners bijv.
          Zover ik weet zijn de gevangenisstraffen in Amerika langer dan in Nederland…. en nog is er meer criminaliteit in Amerika.

        • R Geenen zegt:

          @@Men noteert het aantal vuurwapenmoorden per 100.000 inwoners bijv.
          Zover ik weet zijn de gevangenisstraffen in Amerika langer dan in Nederland…. en nog is er meer criminaliteit in Amerika.@@

          Iedere staat heeft zijn eigen cijfers. Je vergelijking is dus gewoon belachelijk. Hoe kan je een land met 17 miljoen vergelijken met 50 andere landen, die eigen regels en wetten hebben en tezamen een totaal van een 350 miljoen in aantal vertegenwoordigen. Heb je bv de misdaad gehalte van Curacao in de NL gemiddelde betrokken?

        • Boeroeng zegt:

          Ron… je kan prima criminaliteitscijfers per 100.000 inwoners vergelijken.
          Je hebt dan rekening gehouden met verschillen in de totale bevolking bijv 17 miljoen versus 320 miljoen. resp Nederland en USA.

          Je kan ook cijfers van bijv mazelen per land per 100.000 mensen naast elkaar leggen.
          Als 1 land erboven uitspringt dan kun je kijken waarom dat is… en is daar wat aan te doen.
          Of cijfers van tienerzwangerschappen.
          Bjv cijfers van abortussen. Het zou me niet verbazen als dat in Nederland hoger ligt dan in Amerika ( per 100.000 mensen)

          Buiten Okinawa wonen veel meer 100plussers in Japan dan in Okinawa. In absolute cijfers.
          Maar in verhouding gezien per 100.000 mensen is dat veel meer in Okinawa

          Vorig jaar telde Okinawa 881 honderd-plussers, dat zijn er 62,8 per 100.000 inwoners tegen 40,2 voor heel Japan.

          bron

        • R Geenen zegt:

          B—– niet mee eens. De politiek en wetten in Amerika zijn in iedere staat vaak anders.

        • Jan A. Somers zegt:

          “De straffen zijn veel hoger.” Dus de mensen zijn niet uit zichzelf netter!

        • R Geenen zegt:

          Die vraag moet u aan de familie van een slachtoffer stellen.

        • Indorein zegt:

          @ …. “De straffen zijn veel hoger.” …@:
          Dat is helemaal waar. Ook waar is dat het geen positief effect heeft op de gestrafte.
          Maar moet een strafoplegging alleen maar bedoeld zijn om de pleger tegemoet te komen in zijn/haar gepleegde misdaad?
          Misdaad moet worden gestraft en moet ook als zodanig worden gevoeld door de pleger. Dat komt het rechtvaardigheidsgevoel van het slachtoffer of de familie tegemoet.
          Als een rechter alleen maar oog heeft voor de negatieve gevolgen van de pleger en niet tegemoet wil komen aan de gevoelens van het slachtoffer of de nabestaanden dan is hij het niet waard om recht te spreken.

          In de USA wordt (misschien wel te veel in onze ogen) de misdaad bestraft.
          In NL wordt de pleger in alles tegemoet gekomen, zelfs in zijn privacy als hij daar een beroep op doet (Michael P. de psychopathische moordenaar van Anne Faber).
          Het is maar waar je als politiek en rechter voor kiest.

        • R Geenen zegt:

          @@Dat is helemaal waar. Ook waar is dat het geen positief effect heeft op de gestrafte.@@

          Daarom is er ook de regel: Driemaal raak is altijd raak! Daarbij wil ik toch nog eens opmerken wat betreft Ca: De mensen hier discussiëren hier niet over 2 onderwerpen; politiek en geloof. Ze willen er gewoon niet over praten of hun mening verkondigen. Zolang ik hier woon, heb ik nog niemand tegen mij daarover horen praten. Het enige is dat je brochures in de mail krijgt.

  6. Robert zegt:

    The 442nd Regiment! The most decorated unit in U.S. Military History! Dat is geen sinecure en een praatje voor de vaak.

    • Bert zegt:

      Respect voor deze Amerikaans Japanse eenheid ,21 medals of Honor + duizenden andere medailles ,ik denk wel waar die drive vandaan komt ,deze Japanse soldaten wilden laten zien dat ze loyaal waren aan Amerika ,nou dat is ze volledig gelukt ! petje af .

      • Arthur Olive zegt:

        “deze Japanse soldaten wilden laten zien dat ze loyaal waren aan Amerika”
        Dat waren ze zeker ondanks het feit dat hun ouders en familie opgesloten waren.
        Ik vraag me echter af of ze zo loyaal zouden zijn geweest als ze in de Pacific tegen Japan zouden moeten vechten. Toen ik nog in het Amerikaanse leger zat heb ik mij wel eens afgevraagd hoe loyaal ik zou zijn als het onmogelijke zich zou voordoen met een oorlog tegen Nederland.

        • Robert zegt:

          Vele Duitsers die tegen Hitler en zijn trawanten waren vochten samen met het Sovjet leger in de Tweede Wereldoorlog tegen Nazi Duitsland,

        • Robert zegt:

          Ja als…… Als mijn tante een scrotum had dan wordt zij oom genoemd.

        • Bert zegt:

          Kijk kijk u bent toch loyaal naar Nederland toe ,tja als Indonesie Nederland zou binnenvallen ( Onzin ) natuurlijk zou ik vechten voor Nederland ,alleen er is 1 probleem ,wat dan ? Nou ik lijk op een Indonesier ,dus die Hollandse boeren denken ,he dat is de vijand en ze schieten mij voor rot ,kan dan wel 1000x roepen dat ik een Hollander ben ,geloven doen ze me toch niet .Zal dus noodgedwongen de kant van Indonesie moeten kiezen .

  7. Bert zegt:

    Nou ja zit wat in wat Ron zegt ,als je die voetbal hooligans erbij haalt ,daarmee vergeleken zijn die Rednecks gewoon kerkknaapjes .Ze houden ook geen huldigingen meer in de binnenstad nadat die fans de boel kort en klein hebben geslagen .Er is ook een gezegde “” Voetbal is een sport voor gentlemen gespeeld door hooligans en Rugby is een sport voor hooligans ,gespeeld door gentlemen”” Ik heb wel een licht vermoeden hoe het altijd uit de hand loopt met die voetbal wedstrijden ,die boys zuipen zich lam en staan stijf van de drugs ( pilletjes ,coke ,hash )

    • R Geenen zegt:

      @@Ik heb wel een licht vermoeden hoe het altijd uit de hand loopt met die voetbal wedstrijden ,die boys zuipen zich lam en staan stijf van de drugs ( pilletjes ,coke ,hash )@@
      En in de US, zeker in CA, mag er niet met sterke drank buiten het huis gelopen worden. Je mag ook niet sterke drank of zelf bier in je auto geopend hebben. Dat mag je alleen in de bagageruimte vervoeren. In parken en op het strand is het ook verboden. Bij de Dodgers baseball, die wel 5 uren kan duren, zitten een 60,000 toeschouwers met hamburgers, hotdogs, chips en cola of ander frisdrank. Geen drank. Als iemand op straat dronken loopt, gaat hij de bak in. Daarom weet ik zeker dat situaties zoals wat de Nederlandse voetbal supporters in Rome hebben uitgehaald, hier nooit zullen gebeuren.

  8. Bert ook niet van de blauwe knoop . zegt:

    @Ron “” Als iemand op straat dronken loopt ,gaat hij de bak in “” Dat mag hier ook niet maar wordt oogluikend toegestaan ,anders kun je wel de halve Amsterdamse bevolking op zaterdag avond in de bak smijten .Hier is het ook gewoonte dat de boys een eigen kratje bier na afloop in de kleedkamer opzuipen .Ik geloof dat regels en verboden hier en in Californie de zelfde zijn ,alleen hier wordt er niet zo streng de hand aan gehouden ,kan ook niet met die ene politieagent en die andere paardenkop .Morgen is Koningsdag de dag der dagen !! Het mooiste is vanavond en vannacht ,dus op de schemer 26/27 april ,het ergste ? Na afloop ,In Amsterdam wonen 850.000 mensen ,komen er morgen bij 300.000 bezoekers veelal boeren + 200.000 toeristen en die blijven alleen in de binnenstad ,het grootste probleem ? DRANK .DRANK.DRANK ,de ellende begint om 19.00 uur morgen ( Kan de klok er op gelijk zetten ) Heb het al decennialang meegemaakt s,avond na 19.00 wordt het link in Amsterdam ,lopen er dan duizenden zombies rond , Nee geachte heer Somers geen goed idee om morgen naar Amsterdam te komen ! Waarom vanavond en vannacht zo leuk is ? Omdat iedereen aan het opbouwen is en er practisch geen alcohol vloeit alleen koffie !

    • R Geenen zegt:

      @@.Ik geloof dat regels en verboden hier en in Californie de zelfde zijn ,alleen hier wordt er niet zo streng de hand aan gehouden @@
      Na alle jaren en ervaring in CA weet ik zeker dat het Amerikaanse volk ook veel gedisciplineerder is dan de Europeaan. Op 25 Mei houdt Norman de Buck, bekend van het acteren in Hollywood films, een “SPAM” party. Spam is het vlees in blik. Een ieder wordt dan uitgedaagd een gerecht mee te nemen waar spam in zit. Ik weet zeker, dat niemand sterke drank of bier zal meenemen.

    • Jan A. Somers zegt:

      “geen goed idee om morgen naar Amsterdam te komen” Tja, die toeristen zijn net zo dom als de Amsterdammers zelf!?!?!? Maar het lijkt mij hier toch een beetje leuker dan in de States. Af en toe de wapenstok erover, dan het volgende pilsje. Uitslapen op het politiebureau, met ontbijtje toe.Zo houdt je het een beetje leuk. Ik moet nog steeds terugdenken aan Provo. Hagelslag uitdelen aan de marechaussee. En de kabouterrepubliek. Mijn dochter in Amsterdam traceerde af en toe mijn zoon, ook in Amsterdam, en belde zijn adres dan naar mij. ff op bezoek, beetje bijleren en me verbazen. Mijn zoon heeft daar het loodgieten en elektra/gas aftappen geleerd. Een kraker moet toch ook leven?

  9. Robert zegt:

    een niet- US citizen met 3 DUI’s wordt het land(de U.S.) uitgezet.

    • Arthur Olive zegt:

      In 2018 hadden we ongeveer 80000 illegalen met een DUI (Driving Under the Influence) charge. Het is een joke als ze worden gedeporteerd want ze komen de volgende dag terug en worden dan beschermd door de sanctuary state zoals California.

  10. Peter van den Broek zegt:

    Mag ik weten waarom bovenaan het artikel over ….”Japanese and Dutch imperial justifications of occupying the Indonesian Archipelago”…… een foto is geplaatst van Brits-Indische militairen, die een kampohg in brand steken, zie typische Engelse MKIII of turtle-helm.?

    Er zijn toch genoeg foto’s van Nederlandse militairen, die kampongs in brand steken, zie ook titel van het boek:…….de brandende kampongs van Gen. Spoor……

    • Jan A. Somers zegt:

      Dat zijn soepborden. Ik heb ook getwijfeld, want volgens mij had het KNIL in die tijd ook die soepborden. En de in Engeland uitgeruste KL ook. Maar nogmaals, ik twijfel. Zelf had ik de Amerikaanse helm, met binnenhelm.

    • Jan A. Somers zegt:

      “Nederlandse militairen, die kampongs in brand steken” Maar niet in Soerabaja. Daar werden de grote stadskampongs verwoest door de militairen van de 5th Indian Division. De Europese, Chinese en Arabische woonwijken bleven praktisch onbeschadigd. Maar ja, generaal Spoor is natuurlijk een leuker doelwit, een van ons, en de divisiegeneraal een hoogheid. In Darmo waar ik heb rondgezworven bij het bergen van lijken waren de huizen wel beschadigd door het openbreken door de plunderaars. We waren gewaarschuwd voor boobytraps, zonder erbij te vertellen wat dat voor dingen waren. Maar daar hebben we gelukkig geen last van gehad, alle deuren stonden wijd open of waren open getrapt. In ons huis heb ik wel enkele restanten van mijn postzegelverzameling teruggevonden en schoenen van mijn moeder. Zitten van die brandstichtingen in de stadskampongs nog uitermate, zeer geheime documenten bij de heer Boer? Hij scheen toch in Soerabaja te zijn in die tijd?

      • Loekie zegt:

        Er zijn lieden die ontkennen dat Jack Boer iets heeft ondernomen en er zijn honderden personen (geweest) die hebben getuigd dat zij zijn bevrijd door Jack Boer. Zij ook waren aanwezig tijdens een reünie met Boer in de jaren 80 in Den Haag. Al die honderden hebben gelogen, net als Jack Boer, want Jan Somers zegt dat Jack Boer en zijn actie allemaal gelul was.

        • e.m. zegt:

          @Loekie zegt: 30 april 2019 om 17:32 Er zijn lieden die ontkennen dat Jack Boer iets heeft ondernomen en er zijn honderden personen (geweest) die hebben getuigd dat zij zijn bevrijd door Jack Boer. Zij ook waren aanwezig tijdens een reünie met Boer in de jaren 80 in Den Haag. Al die honderden hebben gelogen, net als Jack Boer, want Jan Somers zegt dat Jack Boer en zijn actie allemaal gelul was.@

          — Niet alleen @Jan Somers@ hè. Ook het Kapittel der Militaire Willems-Orde, en de Minister van Defensie namens de Nederlandse regering:

          BRIEF VAN DE MINISTER VAN DEFENSIE

          Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

          Den Haag, 9 december 2005

          Op12 oktober 1998 hebben mw. P.J. van der Molen en de generaal der infanterie b.d. G.L.J. Huyser zich namens het Comité «Onderscheiding Jack Boer» tot de toenmalige minister van Defensie de heer mr.F.H.J. de Grave gewend met het verzoek postuum de Militaire Willems-Orde (MWO) toe te kennen aan de heer Jacobus Lambertus (Jack) Boer. Het Comité is van mening dat Jack Boer als commandant van een groep Engelse militairen bij de bevrijding van ongeveer 2300 door de Indonesiërs geïnterneerde Nederlanders uit de Werfstraatgevangenis te Soera-baja op10 november 1945, blijk heeft gegeven van daden van moed, beleid en trouw, die in lijn zijn met de criteria voor toekenning van een MWO.

          Opverzoek van mijn ambtsvoorganger heeft de toenmalige voorzitter van het Kapittel der Militaire Willems-Orde de door het actiecomité overlegde documenten en verklaringen beoordeeld en hierover gesproken met mw. Van der Molen en de generaal b.d. Huyser. Het Comité heeft naar aanleiding van dit gesprek in de daarop volgende jaren aanvullende informatie en getuigenverklaringen verzameld. Nadat bevestiging van het comité was verkregen dat het dossier compleet was, heb ik op 15 februari 2005 het Kapittel der Militaire Willems-Orde om advies gevraagd.

          Het Kapittel heeft vervolgens zelf feitenonderzoek uitgevoerd. Dit behelsde de door aanvragers ingediende stukken, wetenschappelijk verantwoorde historische publicaties, de archieven van het Nederlands Instituut van Oorlogsdocumentatie, van het Koninklijk Tehuis voor Oud Militairen Bronbeek, van de Corporate Memory and Analysis Branch van het Britse ministerie van Defensie, van het Imperial War Museum en van de Britse National Archives.

          Vastgesteld is dat de heer Boer zich vrijwillig heeft gemeld bij de Britse strijdkrachten en werkzaamheden heeft verricht als gids en tolk in Soera-baja. Hij wordt gekenschetst als gedreven en doortastend. Met grote waarschijnlijkheid is de bevrijding van de gevangenis uitgevoerd als onderdeel van de Britse aanval opde stad die op10 november om 06.00 uur, na het verstrijken van het ultimatum aan de Indonesiërs, is ingezet. Een aparte bevrijdingsactie tegen de gevangenis om 04.00 uur en dus vooruitlopend opde aanval, zoals vermeld in de memoires van de heer Boer, wordt niet waarschijnlijk geacht. Daarover zijn geen documenten aangetroffen.

          Vast staat dat de heer Boer aanwezig is geweest bij de bevrijdingsactie. Niet bewezen is dat hierbij sprake is geweest van een door hem geleide actie met een door de Britten ter beschikking gestelde kleine groepmili-tairen. Het zich vrijwillig beschikbaar stellen als tolk en gids en het zich met gevaar voor eigen leven begeven in de beschreven actie getuigt van moed. Door hem persoonlijk verrichte uitzonderlijke daden van moed, beleid en trouw bij de bestorming van de gevangenis zijn echter niet aangetoond. Derhalve adviseert het Kapittel dat geen sprake kan zijn van toekenning van de Militaire Willems-Orde aan de heer Boer. Ik volg dit oordeel van het Kapittel.

          Vervolgens heb ik de commissie dapperheidsonderscheidingen van het ministerie van Defensie advies gevraagd of de heer Boer in aanmerking komt voor een andere dapperheidsonderscheiding. De commissie constateert dat getuigenverklaringen van geïnterneerde Nederlanders een uiteenlopend en te beperkt beeld geven van de actie. Andere documenten die overtuigend bewijs leveren ontbreken. De commissie adviseert op grond hiervan de heer Boer niet in aanmerking te brengen voor een dapperheidsonderscheiding. Ik volg het oordeel van de commissie.

          Dat er onvoldoende grond is om over te gaan tot toekenning van een MWO of een andere dapperheidsonderscheiding laat onverlet dat waardering en bewondering past voor het optreden van de heer Boer, die ik bij deze namens de regering uitspreek.

          De Minister van Defensie, H. G. J. Kamp

        • Indisch4ever zegt:

          Heb ik iets gemist ? Ik heb nooit gelezen dat Jan Somers schreef dat “Jack Boer en zijn actie allemaal gelul was” .
          Jan Somers vertelde op I4E simpel wat hij meemaakte en Jack Boer nooit zag bij die bevrijding en pas jaren later iets over hem hoorde .

        • Loekie zegt:

          Ja, je hebt wat gemist. Zie in het archief zijn opmerkingen als het over Jack Boer gaat en je ziet dat het dédain over zijn persoon en actie eraf spat. Twee redenen daarvoor: 1) de toen 15-jarige jan heeft De Boer toen niet gezien en 2) in de officiële papieren wordt de actie van Boer niet uitdrukkelijk bevestigd. Vandaar dat dédain. En wat honderden hebben getuigd doet er niet toe.

        • Jan A. Somers zegt:

          “want Jan Somers zegt dat Jack Boer en zijn actie allemaal gelul was.” Misschien is een cursus Nederlands lezen iets voor U? Waar heb ik ergens geschreven dat de actie van de heer Boer gelul was? Die bijeenkomst die u noemt leek me overigens wel een soort religieuze doopplechtigheid. Hosanna in de Hoge. Allemaal blije mensen, die verder alleen maar doorgingen met wachten. Het was voor de eerste keer in mijn leven dat ik van de heer Boer gehoord heb. Laat staan dat ik hem op 10 november 1945 ontmoet zou hebben. Maar toen was ik wel erg blij hoor.

        • Loekie zegt:

          “Allemaal blije mensen, die verder alleen maar doorgingen met wachten. ”
          Waar slaat dat op? Waar doel je op? Dat het allemaal indolente idioten waren die niet wisten wat te doen?

        • Jan A. Somers zegt:

          ““want Jan Somers zegt dat Jack Boer en zijn actie allemaal gelul was.”” Waar kon u dat lezen? Zie bijv Somers in Javapost: (ingekort)
          9 November herinner ik mij als een tamelijk rustige dag. We wisten dat een Brits ultimatum op 10 november 06.00 uur zou aflopen. De nacht verliep rustig, maar niemand kon slapen, in afwachting van de gebeurtenissen na afloop van het ultimatum. ’s Ochtends ongeveer half zes moesten we zoals gewoonlijk aantreden voor het eten. Klokslag zes zou zoals gewoonlijk het uitdelen van het eten beginnen, maar nu vielen de eerste zware schoten van het Engelse scheepsgeschut en kwamen met veel uitdagend lawaai Engelse jachtvliegtuigen laag overvliegen. De granaten vlogen over de gevangenis heen. Het klonk onheilspellend, maar zolang je de granaten hoort fluiten is er niets aan de hand. We werden terug de cellen ingestuurd, bij enkele cellen werd vergeten de deur op slot te doen. Het schieten ging de hele dag door. In de middag durfden we de cel te verlaten en werden de andere celdeuren opengebroken met een van tralies gemaakt breekijzer. We bleven achter het hoofdhek staan, soms achter de muren wegduikend als het schieten dichterbij kwam. Op het eind van de middag werden we door Gurkha’s naar de achterkant van de gevangenis gebracht (Nieuw Hollandstraat) en via een gat in de muur naar gereedstaande vrachtauto’s gebracht. Het zal tegen zes uur zijn geweest, in het pikkedonker kwamen we op Tandjoeng Perak aan.
          Je moet met dit soort geschiedenissen oppassen voor mythevorming, ook bij jezelf: Mijn ervaringen met mijn bevrijding wijken sterk af van de verhalen die ik later hoorde, zo hoorde ik pas vele jaren later in Nederland het verhaal over Jack Boer. In mijn herinnering kan ik geen Jack Boer terug vinden. Dat is overigens niet zo vreemd, onder deze chaotische toestanden mis je wel eens wat. De Engelsen wisten allang af van de gevangenen in de Werfstraatgevangenis op redelijk korte afstand van hun basis in Tandjoeng Perak, daar hadden ze Jack Boer niet voor nodig. Maar in mijn reconstructie klopt er ook veel niet. Volgens mij was het eten niet vergiftigd, het was gewoon bedorven, oneetbaar. De aangetroffen brandstoffen waren volgens mij voor gebruik in voertuigen, elke pemuda-groep moest voor zichzelf zorgen. Volgens het verhaal van Jack Boer is zijn actie bij de gevangenis om ca. 03.45 uur begonnen. Ik vraag mij af hoe in een stad die in afwachting was van een grote Britse aanval, midden in de nacht militairen met een tank (niet direct geluidloos) de ca. 6 km, ruim een uur lopen, van Tandjoeng Perak naar de gevangenis ongestoord wisten af te leggen. Ook was het rond zes uur (we stonden bij het eten te wachten!) in en om de gevangenis nog rustig, het schieten in de directe omgeving begon pas veel later in de ochtend.´
          Is dit dedain?

          Met een commentaar (niet van mijzelf!):
          ´November 9. Ultimatum delivered by General Mansergh to Indonesians. Not accepted with very good grace. Brigade Commander held conference at 1600 hrs for all unit commanders in which plan of attack was discussed.
          November 10. Attack opened at 0600 hrs. Went quietly until 0900 hrs when gunfire on certain targets was called down. Interception of Indonesian radio in which certain orders were given out. The two important items being (1) scorched earth policy, (2) any British or Indian taken prisoner was to be killed.
          11.00 hrs Concentration brought down on area Court of Justice, Government building used as Headquarters. Field Regiment, two destroyers, and all (…) mortars used. Air strike by 8 Thunderbolts and one Mosquito on same target. (…) Second air strike Simpang area 15.15 hrs. Our casualties by 1900 hrs 1 BO wounded, one VCO seriously wounded, all of 123 Brigade. Estimated enemy casualties 1500. 3500 Dutchmen released from Kalisosok goal and evacuated to Port area.´ (NA 2.22.21/162)
          Ook in een ander verslag aan Generaal Mountbatten (Hoofdkwartier South-East Asia Command) werd gesteld dat ´3500 internees had been released as a result of the operation´. (NA, 2.22.21/134/154) Het Britse hoofdkwartier moest later nog met een persverklaring komen naar aanleiding van internationaal protest tegen de vele ´casualties´aan Indonesische zijde.
          Jack Boer verklaarde ooit dat de Britten niet wisten van de gevangenen in de Werfstraatgevangenis, dat deze op zijn aandringen tien man beschikbaar stelden om deze gevangenen te ontzetten, en verder dat deze actie plaatsvond in de vroege morgenuren van zaterdag 10 november, voorafgaand aan de beschieting van de stad.
          Er zijn voldoende aanwijzingen om aan deze lezing van de gebeurtenissen te twijfelen. Ten eerste, het komt vreemd over dat de Britten niet zouden weten van de duizenden gevangenen in de gevangenis. Het enorme Werfstraatcomplex lag op slechts enkele kilometers van de Britse uitvalsbasis Tandjoeng Perak, en eind oktober was er sprake geweest van een eerdere (deels mislukte) bevrijdingsactie. Ten tweede, de Britten hadden op 9 november een ultimatum gesteld, waarin de eis tot vrijlating van alle ´hostages´. Bevrijding van burgergeinterneerden was één van hun hoofdtaken. Om deze redenen is niet goed te begrijpen dat ze slechts tot actie wilden overgaan dankzij de overredingskracht van Boer. En tenslotte, de door Boer genoemde timing lijkt niet te kloppen. De aanval op het gevangeniscomplex werd pas ondernomen op het moment dat de aanval op alle Indonesische stellingen was begonnen: 06.00 uur ´s morgens. Dit bevestigt de gedachte dat de bevrijding een integraal onderdeel uitmaakte van de herverovering van de stad.
          Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat Boer wel degelijk een belangrijke rol kan hebben gespeeld in de bevrijdingsactie. Als tolk, gids of begeleider. Wélke die rol nu precies was, en hoe belangrijk, zullen we waarschijnlijk wel nooit meer kunnen achterhalen. Einde commentaar.
          “de toen 15-jarige jan heeft De Boer toen niet gezien” Maar deze 15-jarige heeft tijdens de Japanse bezetting als 12-jarige wel een huis met drie gezinnen van geld voorzien om te eten. Heeft als 13-jarige wel bij de Kenpeitai gezeten. Is wel bekend bij de Simpangclub en de Werfstraatgevangenis. Heeft wel in de wijk Darmo voor het Rode Kruis bersiapdoden geborgen. Weet u hoe dat ging? Proberen op een plank de verminkte en aangerotte resten te verzamelen, daarna controleren of de romp wel een hoofd, twee armen en twee benen heeft. Heeft als 15-jarige wel voor de Britse troepen gewerkt (lijkt Jack Boer wel!) als bijrijder/tolk/gids. Is als 15-jarige wel als chauffeur op een ambulance van het Rode Kruis geweest bij het Leger des Heilshospitaal en het RK ziekenhuis in Soerabaja. Wat deed u als 15-jarige?

        • Loekie zegt:

          “Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat Boer wel degelijk een belangrijke rol kan hebben gespeeld in de bevrijdingsactie. Als tolk, gids of begeleider. Wélke die rol nu precies was, en hoe belangrijk, zullen we waarschijnlijk wel nooit meer kunnen achterhalen. Einde commentaar.”
          Kijk, als je het daarbij laat, is er niks aan de hand. je riducaliseert de persoon dan niet.

          ““de toen 15-jarige jan heeft De Boer toen niet gezien” Maar deze 15-jarige heeft tijdens de Japanse bezetting als 12-jarige wel een huis met drie gezinnen van geld voorzien om te eten. Heeft als 13-jarige wel bij de Kenpeitai gezeten. Is wel bekend bij de Simpangclub en de Werfstraatgevangenis. Heeft wel in de wijk Darmo voor het Rode Kruis bersiapdoden geborgen. Weet u hoe dat ging? Proberen op een plank de verminkte en aangerotte resten te verzamelen, daarna controleren of de romp wel een hoofd, twee armen en twee benen heeft. Heeft als 15-jarige wel voor de Britse troepen gewerkt (lijkt Jack Boer wel!) als bijrijder/tolk/gids. Is als 15-jarige wel als chauffeur op een ambulance van het Rode Kruis geweest bij het Leger des Heilshospitaal en het RK ziekenhuis in Soerabaja. Wat deed u als 15-jarige?”
          Kijk, dit alweer een stuk zwakker. Je hoeft jezelf niet telkens op de voorgrond te plaatsen en te etaleren en je te meten met andere 15-jarigen.

        • e.m. zegt:

          @ Jan A. Somers zegt: 1 mei 2019 om 17:17@

          — Nah … meneer Somers, u gaat nogal serieus in op ‘gezwam uit den nek’. Ik kwam er net ook weer zo eentje onder ogen: @maar kennelijk kon men in de Werfstraatgevangenis kiezen.@ — Gaat u daar ook weer serieus op in ?

    • Jan A. Somers zegt:

      In de ambulance hadden we ook Britse helmen liggen, voor het geval dat …. Maar die mochten we niet standaard dragen om niet te worden gezien als militairen onder dekking van het Rode Kruis.

      • Bert zegt:

        Nou nou geachte heer E.M ,ik heb u heel hoog zitten ! Maar is dat wel waar gezwam uit de nek van si Loekie ? Loekie was wel fout toen hij/zij zei dat Pak Somers het gelul vond ,dat heeft Pak Somers niet in die bewoordingen gezegd maar Pak Somers sprak wel enigszins neerbuigend over Jack Boers ,moet u ook niet ontgaan zijn ,ja toch ? Kijk dat er honderden mensen zijn die Jack Boers ophemelen ,zegt mij al genoeg ,o.k Pak Somers neemt al een beetje zijn woorden terug ,als hij zegt “” Ja ,ik geloof ook wel dat Jack Boers aanwezig was in die Werfstraat gevangenis ,maar in welke hoedanigheid ? Kijk dat is de juiste bewoording ,dus onze Jack was daar wel ,maar was hij ook waarvoor hij zich uitgaf ? Juist dat weten we dus niet ! En dat zullen we ook nooit te weten komen maar het feit dat zoveel mensen hem dankbaar zijn is al mooi genoeg ,beter dan een MWO !!

        • R Geenen zegt:

          @Bert: Niet alleen dat, maar Jack Boer heeft toch niet geheel still gezeten want om in bezit te komen van vele geheime stukken en documenten, daar moet je wel wat voor en kunnen doen. Want zegt nu zelf, waarom mogen de Indo’s, vooral van toen, niets weten van de documenten wat er uitgevreten werd door de blanda, jap en Indonesier. Waarom mogen we niet weten wie wat waar heeft uitgevreten? Het is toch vaak zo, hoe hoger de functie, hoe grotere schoft.

        • e.m. zegt:

          @Bert zegt: 2 mei 2019 om 00:08 Loekie was wel fout toen hij/zij zei dat Pak Somers het gelul vond ,dat heeft Pak Somers niet in die bewoordingen gezegd@

          — Dag Pak Bert, ik heb u ook hoog zitten hoor, maar je moet nooit anderen woorden in de leggen die ze niet gebezigd hebben. Dat heet een drogredenering en is als zodanig een zwaktebod in zichzelf.

          Het moet u niet ontgaan zijn dat ik op 30 april 2019 voor de ‘…tigste’ keer, evenals de heren Boeroeng en Somers in het verre en recente verleden, de brief van de toenmalige Minister van Defensie aan de Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal de dato 9 december 2005 weer eens onder de aandacht heb gebracht.

          Van Jack Boer wordt beweerd, dat hij een spectaculaire bevrijdingsactie organiseert. “”Van de Engelsen krijgt hij een tank ter beschikking, een Engels uniform en tien Gurkha soldaten. Zo worden onder zijn leiding in die vroege tropische november ochtend 2384 onschuldige en ten dode opgeschreven Nederlanders gered.””

          –Maar de Minister schrijft: [CITAAT] Vervolgens heb ik de commissie dapperheidsonderscheidingen van het ministerie van Defensie advies gevraagd of de heer Boer in aanmerking komt voor een andere dapperheidsonderscheiding. De commissie constateert dat getuigenverklaringen van geïnterneerde Nederlanders een uiteenlopend en te beperkt beeld geven van de actie. [EINDE citaat]

          — Ik kan me dat zeer wel voorstellen. Precies 2384 onschuldige en ten dode opgeschreven Nederlanders de hand schudden “Je suis jack Boer, jongens, jullie zijn vrij!”.

          @maar het feit dat zoveel mensen hem dankbaar zijn is al mooi genoeg@
          — Dat wordt ze toch niet afgepakt. Pia had 23 ooggetuigen verzameld. Desondanks komt het Kapittel der Militaire Willems-Orde tot de conclusie: [CITAAT] Vastgesteld is dat de heer Boer zich vrijwillig heeft gemeld bij de Britse strijdkrachten en werkzaamheden heeft verricht als gids en tolk in Soera-baja. Hij wordt gekenschetst als gedreven en doortastend. Met grote waarschijnlijkheid is de bevrijding van de gevangenis uitgevoerd als onderdeel van de Britse aanval op de stad die op10 november om 06.00 uur, na het verstrijken van het ultimatum aan de Indonesiërs, is ingezet. Een aparte bevrijdingsactie tegen de gevangenis om 04.00 uur en dus vooruitlopend opde aanval, zoals vermeld in de memoires van de heer Boer, wordt niet waarschijnlijk geacht. [EINDE citaat]

          — Het bovenstaande stemt qua tijdstippen overeen met de ervaringen van de heer Somers.

          @ o.k Pak Somers neemt al een beetje zijn woorden terug ,als hij zegt “” Ja ,ik geloof ook wel dat Jack Boers aanwezig was in die Werfstraat gevangenis@

          — Nee, de heer Somers neemt niks terug, de beste man herhaalt alleen maar -in verkorte versie- wat hij al eerder op Javapost over Jack Boer heeft gemeld!

          — Overigens beweerde 2 à 3 jaar geleden een Indo, ik meen uit Italië dat het Kapittel der Militaire Willems-Orde niet alle militaire documenten (bronnen) heeft geraadpleegd. Hij beloofde dat hij het Kapittel daarover zou kapittelen. Maar ik heb er daarna nooit meer iets over gehoord!

          En tot slot Pak Bert, lijkt de mythe van Jack Boer elk jaar het fetisj van ‘oude koeien uit de sloot halen’. Net zoals het door het Nederlandse Parlement terecht afgeserveerde ‘Werner rapport’. Dat laatste is dit jaar reeds aan de orde geweest.

          Tot volgend jaar, zeg maar . . .

          Fijne dag verder !

        • Peter van den Broek zegt:

          Het mag toch langzamerhand bekend worden verondersteld waarom juist Jack Boer was aangewezen voor de bevrijdingsactie en in welke hoedanigheid, althans Britse militaire bronnen uit die tijd geven dat ook aan.

          Gen. Christison, de commandant van de geallieerde troepen in Nederlands-Indie had op de avond van 9 November 1945 PERSOONLIJK opdracht gegeven voor de bevrijdingsactie waarbij om 04.00 uur in de morgen van 10 November Jack Boer en zijn 10 (tien) Gurkha’s, allen gekleed in de bekende groene Gurkha-uniformen, de gevangenis zouden binnendringen.
          De Werfstraatgevangenis lag niet ver van de eerste Britse verdedigingslinie, ik schat niet veel meer dan 1.000 meter. Tevens was er bij de wapenstilstand van 31 oktober een niemandsland geschapen tussen de Britse en indonesische linies. De Britten wilden geen pottenkijkers bij de ontscheping van de 5th Infantry divison van gen. Mansergh. Dus het was een fluitje van een cent voor Jack Boer om die korte afstand te overbruggen. Voor Gen. Christison was niet alleen de nabijheid van de Werfstraatgevangenis, maar vooral het verrassingselement het doorslaggevend argument om toestemming te geven voor die actie, natuurlijk vòòrdat de hoofdaanval om 06.00 zou beginnen. Dat lijkt me ook logisch voor een verrassingsaanval.
          De groep van Jack Boer kreeg de beschikking over 1 Stuart tank om dat gat in de gevangenismuur te schieten en 3 vrachtwagens met ondersteuning voor het transport van de 3.500 gevangenen!!!

          De Britten van de 49th Infantry Brigade van Gen. Mallaby wisten wel dat er gevangenen waren in de Werftstraatgevangenis maar die waren gedemoraliseerd door hun nederlaag tegen de Nationalisten, het verlies van Brigadier Mallaby,en grote verliezen aan manschappen en totaal ongeschikt om een bevrijdingsactie uit te voeren

          De militairen van de 5th Infantry Division wisten niet de specifieke situatie in de gevangenis, vooral niet die Gurkha’s die pas op 9 November waren aangeland. Let wel vòòr 9 November bevonden volgens Britse militaire bronnen geen Gurkha-eenheden in Soerabaja, zoals vele Nederlanders foutief veronderstelden.

          De 10 Gurkha’s hadden een betrouwbare gids nodig en dat was niet toevallig Jack Boer. Die was zelf gevangene in de Werftstraat geweest, dus hij wist waarover hij sprak.. Wel wordt vaak vergeten dat hij als gids/tolk fungeerde van Ltnt-Kol Rendall commandanr van de befaamde 3rd Indian Field Regiment, een regiment wel te verstaan.
          Boer had zich door zijn vastberaden optreden onderscheiden bij de Britten, documenten in de archieven bevestigen dat ook, hij was voor de Britten te vertrouwen.en capabel om aan de toch wel gevaarlijke actie mee te doen. Let wel in de gevangenis zaten een kleine 200 indonesische bewakers!!!!

          Boer kreeg ook het groene Gurkha-uniform aangepast, maar niet een geweer of kukri , maar wel een pistool. Boer had namelijk geen ervaring met het omgaan met een geweer(kukri.

          Hoe de bevrijdingsactie verliep is door de Britse militairen nauwkeurig beschreven, want hoe kunnen de gevangenen in de cellen dat precies weten? Als je aan hun had gevraagd welke auto’s in de Werfstraat reden, dan hadden ze geantwoord, welke auto’s?
          Hun verhalen over de daadwerkelijke actie vòòrdat de celduer werd geopend door o.a. Boer is toch gebaseerd op Horen-Zeggen en dat blijkt wel uit de ooggetuigenverslagen of heb ik wat essentieels gemist?

  11. Anoniem zegt:

    Jij kijken goed en dan leez :
    ” Overall, the comparison will broaden and deepen our understanding of Dutch, French, British, and Portuguese patterns in decolonization violence and the nature of colonial warfare in general.”

  12. Peter van den Broek zegt:

    Aan de schrijver Ian Bruma is het wel toevertrouwd om in de main lecture iets te verklaren over “Occupying the Indonesian Archipelago: Japanese and Dutch imperial justifications and the political use of history.

    Ik ben benieuwd hoe hij de mythe ontmaskerd dat de Indonesische Onafhankelijkheid een Japans maaksel was. Dit sprookje is een duidelijk voorbeeld van het “Nederlands politiek gebruik van de geschiedenis” en in de wereld geholpen om het bewind van ir. Sukarno als uitdrukking van het Zefbeschikkiingsrecht van het indonesische Volk in een kwaad en “onwettig” daglicht te stellen.

    Dan is het volkomen logisch een foto van Brits-Indische soldaten boven het artikel te tonen, mijn gebrek aan begrijpend lezen. De Brits-Indiers hebben ook zelf voor hun onafhankelijkheid in die tijd gevochten???? De brandende kampongs van Generaal Christison

  13. Bert zegt:

    Wat een discussie eigenlijk over Jack Boer ,de ene groep ( Waaronder ex gevangenen ) zegt die man verdient de MWO ,de andere groep zegt ( Waaronder ook ex gevangenen) we hebben die man helemaal niet gezien ,nou ja ik vraag me af wat heeft Jack Boer nou aan die MWO ? Hij is al jaren zo dood als een pier .Misschien zijn nabestaanden ? Ja dat zou kunnen ,voor hun wel belangrijk dat hun vader postuum de MWO krijgt ,maar die mensen ,die bij hoog en laag beweren dat hij een held is ? Nou ja ,als zij dat vinden is het ook zo ! Een echte held hoeft toch niet altijd een lintje te krijgen ? Rot toch op met die lintjes ! Er zijn mensen die Jack Boer een held vinden ,dat is het enige wat telt ,wel of geen lintje .Als ik een heldendaad zou verrichten ( Niet mogelijk) zou ik zeggen steek dat lintje maar in je pantat ,ik heb liever een kratje bier !

  14. Peter van den Broek zegt:

    Dhr E.M. haalt netjes de brief van de Minister aan.

    De Minister schrijft zelf ……… niet bewezen is dat hierbij sprake is geweest van een door hem (Jack Boer) geleide actie met een door de Britten ter beschikking gestelde kleine groep militairen (11 Gurkha’s) …..

    Aangezien ik problemen heb met begrijpend lezen, kan dhr E.M. mij uitleggen waar de Minister aangeeft welke van de 11 Gurkha’s wel de actie leidde? graag met naam, rang en dienstonderdeel. Die Gurkha verdiende toch minstens een vermelding en/of een lintje? En geeft de Minister aan wie de enige slachtoffer was, één Gurkha, die bij de bevrijdingsactie sneuvelde? Dat was toch minstens het vermelden waard van iemand die betrokken was bij de bevrijding van meer dan 3500 gevangenen, bewaakt door een kleine 200 Indonesische nationalisten. Let wel geen enkele gevangene raakte bij de actie gewond.

    Tevens geeft de Minister aan in zijn brief:……Een aparte bevrijdingsactie tegen de gevangenis om 04.00 uur en dus vooruitlopend op de aanval, zoals vermeld in de memoires van de heer Boer, wordt niet waarschijnlijk geacht. Daarover zijn GEEN documenten aangetroffen…..

    Dat lijkt mij toch een beetje vreemd want ik lees in een brief van “Ex-prisoners of Werfstraat-jail delegated aan de Commander-in-Chief of the British Forces at Sourabaya gedateerd 12th December ’46:

    ….. at 4 p.m. (sic) the Gurkha’s forced a hole into the outer wall and entered the jail shooting away all resistance. Towards 6 p.m. all prisoners amounting to round about 3500 were loaded upon trucks (3 is mijn toevoeging) and transported to the harbor where they were housed and feed. (mijn toevoeging: in 4 kampen).

    Deze brief is wel te vinden in de archieven van het toen geheten Rijksbureau voor Oorlogsdocumentatie, Indische Afdeling n° 032385., althans dat staat op het stempel in het document: R.v.O. IND.AFD.032385

    Deze brief is toch essentieel om de gebeurtenissen in de Werfstraatgevangenis te begrijpen, maar opmerkelijk genoeg trof de Minister deze brief niet aan. Dus het dossier was niet compleet of heb ik in Italie wat essentieels gemist?

    • PLemon zegt:

      @ Dus het dossier was niet compleet

      # … En zou dit verslag uit de grote duim zijn gezogen?

      *** Herman Romans van Schaik
      overleefde de wreedheden
      tijdens de Bersiap in Soerabaja:

      Jack Boer, een Neder-
      landse tolk en ex-KNIL-officier sloot zich vrijwillig aan
      bij een Brits peloton in de haven en organiseerde
      vlak voor het verstrijken van het
      ultimatum een spectaculaire
      bevrijdingsactie. Van de Britten
      kreeg hij een tank ter beschik-
      king, plus drie trucks, een Brits
      uniform en tien Gurkha solda-
      ten om ons te bevrijden.
      ’s Morgens vroeg hoorden we een harde knal en
      vele schoten. De sloten van onze celdeuren werden
      kapotgeschoten en geopend. In de buitenmuur was
      een gat geschoten door zijn tank. Ik zal nooit ver-
      geten hoe Jack Boer in de gevangenis stond in zijn
      groene uniform met een hoed op en een pistool in
      zijn hand. Hij riep: “Jongens, jullie zijn vrij!”. Hij is
      mijn grootste held en aan hem danken ik en nog
      ruim tweeduizend anderen het leven. We zagen hoe
      de Gurkha’s met hun kromme messen de strotten
      van de cipiers doorsneden. Ik dacht daarbij alleen
      maar; “Eindelijk gerechtigheid!”
      Bron: Aanspraak september 2013

    • Jan A. Somers zegt:

      “welke van de 11 Gurkha’s wel de actie leidde? ” Kunt u mij vertellen welke van die 11 vóór 08.00 uur al in de Werfstraatgevangenis waren? Toen wij buiten de cellen rustig in de rij stonden voor onze ochtend maïspap?

      • Bert zegt:

        De heer Lemon haalt slechts de heer Herman Romans van Schaik aan ,een overlevende van de Bersiap in Soerabaja ,dus pak Lemon kan uw vragen onmogelijk beantwoordden .

        • Jan A. Somers zegt:

          Dit was een vraag van de heer Peter van den Broek, met een contravraag van mij. Maar ik ben vergeten waar en wanneer.

  15. Peter van den Broek zegt:

    In het door mij aangehaald document dat in het RIOD-archief is bewaard, vertelt de ooggetuige dat het eten bestond uit——- “rice and some soup, but was no worse that could be expected in an Indonesian jail”.
    Dat is wat anders wat dhr Somers te eten kreeg , maispap,maar kennelijk kon men in de Werfstraatgevangenis kiezen.

    Conditions in the Werfstraat-jail were pretty bad as regards space available. Every man got 40 cm width upon the stone floor .
    Ik respecteer de mening van dhr Somers en twijfel niet aan zijn ervaringen in de gevangenis.
    Op https://www.bersiapkampen.nl/Plattegrond%20Werfstraat.htm …..Is een plattegrond van de Werfstraatgevangenis. Als hij kan aangeven a) in welk deel van de gevangenis hij verbleef b) met hoeveel mensen hij de cel deelde en c) waar het eten werd uitgedeeld, dan zal duidelijk worden wat en hoe hij de dingen waargenomen heeft.

    • Indorein zegt:

      @ Als hij kan aangeven a) in welk deel van de gevangenis hij verbleef b) met hoeveel mensen hij de cel deelde en c) waar het eten werd uitgedeeld, dan zal duidelijk worden wat en hoe hij de dingen waargenomen heeft.@:

      ………… wordt vervolgd.
      (althans dat hoop ik. Leuk om te lezen hoe de ene betweter de andere de pan uitveegt).

  16. Peter van den Broek zegt:

    @ dhr Marawasin

    Ik concentreer me op de ooggetuigen in de Werfstraatgevangenis en wat ze waarnamen en verklaarden.
    Het gaat hierbij om de details, zoals een andere ooggetuige verklaart schriftelijk in 1946 en ik citeer
    … at 11.00 of that day (10 November) they (de Britten) laid an artillery barrage at a few 100 yard distance from the jail (op minder dan 100 meter van de gevangenis kwamen de zware granaten terecht) where Indonesian concentrations (bloeddorstige pemoeda’s) were observed and their fire was laid so accurately, that not one shell did hit the jail….

    Dhr E.M. kan zich best indenken dat op 10 November 1945 daar de hel op korte afstand van de bevrijde gevangenen losbreekt. Maar gelukkig zitten de gevangenen relatief veilig in hun gevangenis. In een gevangensi kom je niet zo gemakkelijk UIT , maar elk nadeel heeft zijn voordeel je kom er ook niet zo gemakkelijk IN.

    Het hangt er maar van af wat een willekeurige gevangene waarneemt. Dan valt er wel wat af te dingen op de waarnemingen van dhr Somers.
    Het zal ook dhr E.M.toch opvallen dat de gevangenen heel precies spreken over tijdstippen, maar ik lees in datzelfde document dat alle voorwerpen van waarde, ook horloges door de gevangenisbewaarders waren afgenomen. Dus tijdstippen zijn reconstructies, geen waarnemingen van het verleden geworden ook na meer dan 70 jaar.

    Het door mij aangehaalde document van 12 december 1946 uit het RIOD archief is beschikbaar op het internet. Dus als dhr E.M. mijn argumenten aangeduid als “het gezwam uit mijn nek ” wil toetsen , hoeft hij dat alleen maar aan te geven.

  17. Boeroeng zegt:


    Dit wordt of is al te veel hakketakken.
    Fora gaan ten onder door aanvallen op de persoon.

    Slotje

Reacties zijn gesloten.