Door zich kritisch te uiten over racisme geven jonge Aziatische Nederlanders actief invulling aan hun Nederlanderschap

Reza Kartosen-Wong in de Volkskrant:
Decennialang hebben Aziatische Nederlanders meestal hun mond gehouden over racisme en discriminatie, ook wanneer het henzelf direct trof. De oudere generaties wilden ‘geen problemen veroorzaken’. Een gevalletje zelfcensuur als gevolg van doorgeslagen gezagstrouw, assimilatiedrang en schaamtecultuur.Tweede en met name derde en latere generatie Aziatische Nederlanders denken daar anders over. Zij zijn hier geboren en opgegroeid en hebben geleerd dat je in Nederland mag opkomen voor je rechten en die van anderen. Dat je je hier mag uitspreken tegen racisme en discriminatie. En dat het aan de kaak stellen van ongelijkheden eigenlijk heel Nederlands is.Dus hebben jonge Indische Nederlanders het ‘Dekolonisatie Netwerk Voormalig Nederlands-Indië’ opgezet om bijvoorbeeld het gebrekkige onderwijscurriculum ten aanzien van het Nederlandse koloniale verleden in ‘de Oost’ te verbeteren .

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

98 reacties op Door zich kritisch te uiten over racisme geven jonge Aziatische Nederlanders actief invulling aan hun Nederlanderschap

  1. Ronny Geenen zegt:

    Aziatische Nederlanders??????

    • RLMertens zegt:

      RonnyGeenen; ‘Aziatische Nederlanders?????’- Die Nederlanders van – vol/hal etc.- Aziatische afkomst; Indo’s, Molukkers,Chinezen ea. Zij, die een Nederlands paspoort bezitten!

  2. Loekie zegt:

    Wong moet niet zo interessant doen en problemen in scene zetten om zichzelf in de picture te plaatsen. Er zijn er al genoeg die niets beter te doen hebben dan om media te bespelen.

    “Reza Kartosen-Wong is mediawetenschapper en is in juli 2016 gepromoveerd aan de Universiteit van Amsterdam. Kartosen-Wong deed jarenlang onderzoek naar de vraag hoe jonge Aziatische Nederlanders omgaan met populaire media. Wat zegt dat over de rol van populaire media voor de integratie van niet-westerse mensen? En waarom is het volgens hem van belang dat er meer diversiteit binnen de journalistiek komt? ”
    https://www.vpro.nl/programmas/etc/grensverleggers/reza-kartosen-wong.html

  3. Pierre de la Croix zegt:

    Aziatische Nederlanders. Een nieuwe kreet, door mij nog niet eerder gehoord. Effe nagedacht. Wie zouden dat zijn? Eureka! Dat benne natuurlijk van oorsprong Pakistani, Indiërs (die luitjes uit India), Bengali, Nepalesen, Taiwanesen, Vaste Land Chinezen, Indonesiërs, Papoea’s, Laotianen, Vietnamoepers, Cambodjanen, Birmezen, Rohinja’s, Singaporezen, Maleisiërs, Indonesiërs, Sri Lankanen, Maledivianen met Nederlands paspoort. Ik zal er vast nog een paar zijn vergeten.

    Nou …. dan heeft meneer Kartosen – Wong er een hele kluif aan gehad om gedrag en geesteshouding van al die groepen te bestuderen om tot de conclusie te komen dat die allemaal eensgezind hun mond houden over racisme en discriminatie, geen problemen willen veroorzaken en zich zelf stevig in de hand houden als gevolg van doorgeslagen gezagstrouw, assimilatiedrang en schaamtecultuur.

    Boekan main dese. Zal zijn volgende studie misschien de Indische Nederlanders tot onderwerp hebben? Ik ben benieuwd.

    Pak Pierre

    • PLemon zegt:

      @ Effe nagedacht. Wie zouden dat zijn? Eureka! 

      Even voor u teruggezocht :
      Geplaatst op 28 maart 2010
      Mijn naam is Reza Kartosen en ik ben als docent/onderzoeker verbonden aan de Universiteit van Amsterdam. De komende jaren doe ik onderzoek naar Aziatische jongeren in Nederland. Het onderzoek gaat o.a. over Aziatische films en popmuziek en Asian parties.
      Ben jij van Aziatische afkomst en tussen de 15 en 36 jaar oud? Dan wil ik je vragen om mijn enquete in te vullen.
      https://indisch4ever.nu/2010/03/28/enquete/

      #Of Indo’s zich ook hierbij kunnen rekenen ? Emotioneel misschien en een snuif genetisch, cultureel?

  4. Patrick zegt:

    zum kotzen!

  5. Mevr. T. Verstegen zegt:

    Tsja wat zou die ‘Indo’ dan genetisch werkelijk zijn? Een paard van ‘Troje’ uit de voormalige kolonie? Ben je met je Indonesische voormoeders dan niet Aziatisch. Nee, zo als wij al jaren bijna smekend bepleiten om erkenning als Nederlanders (vanwege het gekoesterde paspoort), accepteer ons aub. Dat blijft lastig met je kleurtje en andere culturele bagage. Voor de eerste en beste Blanda zijn wij gewoon allochtonen, ondanks je blank voorvader(s). Ik kan mij voorstellen dat dat voor de oude mannen hierboven ‘vloeken is in de kerk’. Neem de bejegening van de Ned. overheid in ogenschouw dan weet je dat zij jou niet zien als een van de hunnen.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Ach mevrouw Verstegen, als “oude man (80) van hier boven” voel ik mij door u aangesproken.

      Zo u sinds ongeveer 2012 I4E hebt bezocht, dan bent u ook mijn schrijfsels tegen gekomen en hebt u uit vele daarvan kunnen concluderen dat ik mij ervan bewust ben dat ik “Indische jongen” ben, dus naar de gangbare Indische definitie van gemengden EurAziatischen bloede, maar dat ik mij er nooit iets van heb aangetrokken hoe de buitenwereld tegen mij aankijkt. Zo ik daarover al een klaagzang heb laten horen, dan was die met badinerende ondertoon. Een stukje van mij in die geest, ik geloof onder de titel “Ein komischer Holländer” is zelfs ooit door heer Boeroeng als “Pikiran” tot “topic” gepromoveerd.

      Ik heb mijn werkend leven (van 18 t/m 64 onafgebroken) in “witte” omgevingen doorgebracht. Voor zover ik heb kunnen nagaan nooit last gehad van discriminatie of discriminatoire opmerkingen, behalve dan van die ene kapitein die zei dat hij van zijn mooie nieuwe tanker geen “rijstepikkersboot” wilde maken, omdat de paar Indische jongens aan boord de hofmeester hadden bewogen meer rijst op het menu te zetten.

      Waar dat zo uitkwam en uitkomt probeer ik wel misverstanden uit de weg te ruimen die rezen of dreigden te rijzen t.a.v. de identiteit van de groep Indische Nederlanders die na de oorlog per boot en sommigen per vliegmasjien aan deze westerstranden zijn neergestreken. Indo-Europeanen, de meesten Nederlands gezind, de meesten met Nederlands paspoort, de meesten Nederlandstalig met een Nederlandstalige opvoeding. Het waren geen Indonesiërs, geen Aziaten, geen Nederlandse Aziaten, wel Nederlanders met Aziatisch bloed. That’s different cook, in mijn beleving althans.

      Pak Pierre

      • Peter van den Broek De Andere Generatie zegt:

        citaat:…..Overigens mocht ik ook meemaken dat Aziaten mij als vertegenwoordiger van een Nederlandse bank niet voor vol aanzagen en zich in eerste instantie richtten tot mijn blanke, blauwogige collega’s, ongeacht hun rang en functie. Het deed mij altijd plezier als zij zich, eenmaal wijzer geworden, ongemakkelijk gingen verontschuldigen.

        Bovenstaand heeft dhr de la Croix 4 dagen geleden geschreven. Geen last van discriminatie? wat is dit dan?

        • Pierre de la Croix zegt:

          Tja meneer Van den Broek, een mens kan gediscrimineerd worden met boze bedoelingen en zonder boze bedoelingen.

          Joden in Duitsland werden openlijk gediscrimineerd, niet moslims en Chinezen lijken nu in Indonesia het zelfde lot te zijn beschoren, zo ook Rohinja’s in Myan Mar, ondanks de heilige Ang Sang Suchi (ik hoop dat ik de naam van de heilige correct heb gespeld). Witte jongetjes met HBS diploma uit de Haagse schilderswijk met het accent van Haagse Harry maakten bij sollicitaties minder kans op de gewenste witteboordjesbaan dan jongetjes uit Wassenaar en Marlot die met een aardappel in de keel spraken. Voorbeelden van boos opzet. Van alle tijden en in alle samenlevingen. Helaas, maar waar.

          Ik heb op mijn (dienst)reizen door Azië vaker bespeurd, dat het ontzag voor de witneus, juist in die landen die niet zoveel eerder door witneuzen waren gekoloniseerd, nog overal merkbaar was. Ik ging op dienstreis in opdracht en dus met mandaat van het hoofdkantoor in Amsterdam. Voor mijn Aziatische gesprekspartners moest de man van “headquarters” wel een witneus zijn; met een witneus babbelen in een hotellobby gaf hun waarschijnlijk ook status. Nadat ik mijzelf met of zonder visitekaartje bekend had gemaakt als “de man uit Amsterdam” die ze moesten hebben zag ik in hun ogen en bewegingen de verwarring en kon ik mijn binnenpret nauwelijks onderdrukken. Ik heb me in die situaties nooit gediscrimineerd gevoeld, omdat van boos opzet geen sprake kon zijn, wel van een zekere koloniale programmering die mijn counterparts kennelijk nog niet van zich af hadden kunnen schudden (ik refereer aan ervaringen in de tachtiger jaren v.d.v.e.).

          Verder heb ik al vaker op dit forum geschreven dat mijn antennes in het maatschappelijk verkeer niet automatisch zijn gericht op mogelijke discriminatie. Het moet er duimendik bovenop liggen, wil ik gealarmeerd raken. Het kan dus best zijn dat ik eens een promotie heb gemist omdat een witte baas vond dat hij in de betreffende positie in zijn winkeltje geen Indo kon gebruiken, maar ik heb het niet gemerkt en ben per saldo toch daar gekomen waar ik gezien mijn competenties zou mogen zijn.

          Pak Pierre

      • Mevr. T. Verstegen zegt:

        Geachte heer Pierre, u bewijst met uw schrijven precies wat ik constateer, hoe je het ook wil uitleggen wij blijven een ‘gekleurd volkje’ Aziaten met Nederlandse invloeden of Nederlanders met Aziatische invloeden, ‘one cookie of the same kind’.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Nou mevrouw Verstegen, daar is geen speld tussen te krijgen. Als “we” daardoor maar niet blijven rondlopen met minderwaardigheidscomplexen.

          Ik oogst(te) met mijn kleurtje in witte kringen, inclusief die van mijn aangetrouwde Duitse familie, niet zelden afgunst, nog zeer onlangs in het zwembad en “wellness” gebied van een mooi hotelletje in het Teutoburgerwald. Brown is beautiful.

          Niet alles bij ons soort mensen is kommer en kwel. Maar wie er naar zoekt vindt altijd wel wat.

          Pak Pierre

      • van Beek zegt:

        Pak Pierre, Nederlanders met Aziatisch bloed, klopt. Oftwel we hebben een (deels) Aziatische afkomst.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ook geen speld tussen te krijgen, zo lijkt mij Mas van Beek. Maar laat niemand gaan rondbazuinen dat Indische Nederlanders Aziatische Nederlanders zijn. Als een gepromoveerde “mediawetenschapper” dat doet, dan moet zij/hij haar/zijn schoolgeld terughalen.

          Pak Pierre

      • Ronny Geenen zegt:

        @Het waren geen Indonesiërs, geen Aziaten, geen Nederlandse Aziaten, wel Nederlanders met Aziatisch bloed. That’s different cook, in mijn beleving althans. @

        Zeker de Indo’s in de US of A. Amerindo’s met Aziatisch bloed. Je bent een deel van het land, waar je woont. Zeker als je daar ook gelukkig bent. En het paspoort? Gewoon een reis document.

    • Ronny Geenen zegt:

      @Neem de bejegening van de Ned. overheid in ogenschouw dan weet je dat zij jou niet zien als een van de hunnen.@
      Daarom wonen wij als groep o.a. in California, in the land from uncle Sam. Our home to be happy!

  6. Peter van den Broek De Andere Generatie zegt:

    Mevr. Verstegen, U haalt de woorden uit mijn mond.

  7. Loekie zegt:

    Heb al meer gezegd: Indo’s moeten collectief zelfmoord plegen, want niemand houdt van ons. Geen enkele toegevoegde waarde aan de mensheid hebben wij. We zijn afstammelingen van slaven, zijn gediscrimineerd, hebben onderdrukt, zijn nooit erkend, zijn vluchtelingen, hebben geen salaris gehad, weten niet meer te doen dan poco2 en klagen.
    Kassian toch, wij?! Daarom er een einde aan maken.

  8. Mevr. T. Verstegen zegt:

    Ik zou zeggen begin bij zelf!

  9. Mevr. T. Verstegen zegt:

    Aangezien ‘gender neutraal’ spreekbuis Loekie overal een antwoord op heeft, is ‘gender neutraal’ deze spreekbuis de persoon om het goede voorbeeld te geven in wat hij anderen aanraadt.

  10. Jerry Hoffman zegt:

    Helaas kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat mevrouw Verstegen keer op keer blijk geeft van onbegrip over de materie. Mevrouw Verstegen denkt in zwart-witbeelden en versimpelt de waarheid tot een abominabel niveau. De nuance ontbreekt volledig. In de wereld van mevrouw Verstegen zijn er slechts Nederlanders, Indonesiërs, Nederlandse Indonesiërs en Indonesische Nederlanders. Het is buitengewoon treurig om te moeten constateren dat mevrouw Verstegen, wellicht als gevolg van oneigelijke druk van andere onwetende blanda’s, zich kennelijk schaamt voor haar eigen achtergrond. Indische Nederlanders zijn geen Nederlanders met Indonesische invloeden en vice versa. Een dergelijke versimpeling van de realiteit slaat als een tang op een varken. Ja, misschien die paar ‘Indo’s’ die laat in de 19e en 20e eeuw zijn ontstaan, maar daarmee doet u groot onrecht aan de Indische Nederlander van wie hun Indo-Europese afkomst en culturele bagage eeuwen geleden ontstond. Deze Indische Nederlanders zijn etnische Nederlanders en Europeanen, omdat Europa zowel qua afkomst als qua cultuur en taal etc etc bij hen altijd de dominante factor is geweest. Dat dit in uw persoonlijke geval kennelijk anders was en met u misschien een handvol anderen, maakt niet dat u dat kunt veralgemeniseren naar ons als groep. Het getuigt bovendien van weinig historisch besef, nu vele Indo’s gedurende en na afloop van de Tweede Wereldoorlog zijn uitgemoord, louter en alleen omdat zij Nederlanders en Europeanen waren. De Indonesiërs hebben ons alles afgenomen. Uw neiging tot relativisme op dit gebied is stuitend en beschamend.

    • van Beek zegt:

      Ik zit op dit moment voor stage in Bali, 5 maanden in totaal. Ik ben een Indische-Nederlander geboren en getogen in Nederland. Mijn ouders zijn allebei Indisch-Nederlands en ook geboren in Nederland. Nu ik woon en werk samen met de Indonesier merk ik juist dat wij Indischen ook Indonesische invloeden hebben. Er is veel herkenning in de Indonesische cultuur, ook al is mijn dominante cultuur Nederlands. Je kan jezelf niet als Indisch definieren als je geen Indonesische invloeden hebt in je Nederlandse cultuur. Wat maakt jou anders dan Indisch?? Veel gerechten (overgrote deel) in onze Indische keuken zijn Indonesisch, de botol tjebok die wellicht op de toilet stond van uw ouders/grootouders is een Indonesisch gebruik, worden als soedah, adoeh die met name worden gebezigd door de eerste en satoe setengah generatie zijn “Indonesische/Maleise” woorden

      • Jerry Hoffman zegt:

        Oja, dus omdat Indonesiers een botel tjebok gebruiken hebben wij dat meegekregen van de Indonesiërs. Wat lachwekkend. Een wijs oosters gezegde luid: eerst nadenken voordat je spreekt.

        • van Beek zegt:

          Van wie anders? Mijn voorouders zijn Indonesisch. Of denkt u dat wij het leren tjebokken hebben van onze Hollandse/Europese voorouders? Onze cultuur heeft Indonesische invloeden. Ja het heette heerst anders want Indonesie bestond vroeger niet. Zal ik het dan Inlandse invloeden noemen. Die term zal wel beter in uw straatje passen.

      • Robert zegt:

        Het is een groot voorrecht om ge-encultureerd en geaccultureerd te zijn in meerdere culturen. Dit maakt je een waar lid van het kosmische ras Humanity.

        • Arthur Olive zegt:

          Wij Indo’s hebben dus een voorrecht over de Blanda die geen waar lid is van het kosmische ras Humanity omdat ze niet ge-encultureerd en geaccultureerd zijn.
          Is dat niet reverse discrimination?

        • Robert zegt:

          Allemaal zijn leden van het kosmische ras: Humanity. De een is meer internationaal georienteerd dan de andere.

    • Mevr. T. Verstegen zegt:

      Geachte heer Hoffman, uw analyse over wat een Indo is lijkt meer op een versimplifactie dan wat ik tot nu toe heb aangedragen. Je kunt ons indo zijn niet losmaken van de context van onze Indonesische/inlandse voormoeders, daar begint onze gemengde cultuur met Indisch/Indonesische invloeden tot op de dag van vandaag. De invloed van de Europese blanke vaders is een andere en niet altijd typisch Nederlands.
      De Europese/Nederlandse invloed en cultuur was die van de kolonisator, de baas. De Indo’s wilden daar graag op lijken,uit verlangen en noodzaak er bij te willen horen. De dominante cultuur van de machthebber. Zij wilden zich niet identificeren met hun inlandse/Indonesische roots. Mijn koloniale familiegeschiedenis omvat 5 generaties blank en bruin. Hier in Nederland en daarbuiten zijn alweer de 6de en 7de generatie geboren en opgegroeid. De ‘witten’ in mijn familie hebben het makkelijker gehad dan de ‘bruine’ familieleden, tot op de dag van vandaag. Dat wat ons in de Bersiap is overkomen is een jammerlijk gevolg van de Indonesische revolutie, ook in mijn familie zijn er slachtoffers gevallen. In de ogen van de Indonesiërs behoorden wij bij tot de vijand. Sommige van ons voelden zich verraden en aangevallen door de eigen Indonesische verwanten. Van een Indische cultuur is pas sprake eind 19de eeuw en daarna, met de 2de wereldoorlog is dat verdwenen. Na de oorlog werd dat hier in Nederland op zeer eigen wijze weer gestalte gegeven. Wij blijven kinderen van 2 culturen en daar is niets mis mee. Om ons nu achteraf gelijk te schakelen met de Blanda’s gaat mij een brug te ver.

    • RLMertens zegt:

      @JerryHofman; ‘zijn etnische Nederlanders en Europeanen etc.’ – Etnisch= behoren tot een volk of volken als zodanig! Dus ook(!) tot het Indonesische volkeren; Javaanse, Madoerese, Atjehse, Molukse etc. In de VOC periode werden wij/onze voorouders; Inlandse(!) kinderen genoemd met als scheldnamen;liplappen, roetmoppen, mixtiezen, etc., later Indo/Indisch of officiëler Indo Europeanen/Indisch Nederlander. Dat wij de Nederlandse nationaliteit bezitten/verkregen had te maken met het echten(!) van de nazaten uit een verbintenissen tussen een Nederlander en een Inlandse. Niet echten betekent dat de nazaten Inlanders zijn/geworden. prof.WF.Wertheim schatte die groep op ca. 7 miljoen-zie Het Sociologisch Karakter van de Indo maatschappij VU 1947. De groep Indo Europeanen 1950 ca.350.000 Nederlanders waarvan ca 300.000 naar Nederland zijn vertrokken. Door dat echten( wettelijke huwelijken) zijn wij Nederlanders. De bezetters(!) van de gehele Indische archipel. Wij zijn nazaten van die bezetters. En daardoor het mikpunt van de Indonesische nationalisten tijdens de revolutie! Bij die nationalisten zaten ook de (niet ge-echte) Indo’s! Tijdens de revolutie waren er 2 Indo groeperingen pro Republiek actief; De Blijvers(Soerabaja) en Mereka(Djokja) In die Indonesische revolutie ontstond ook de tragiek, dat Indo’s tegen over elkaar stonden!
      Lees; Jean GelmanTaylor; Smeltkroes Batavia; Europeanen en Euroaziaten(!)
      ‘Euroaziaten verenigt U'(op de pasar malam!)

  11. Boeroeng zegt:

    Jerry Hoffman, je schrijft:
    Indische Nederlanders zijn geen Nederlanders met Indonesische invloeden en vice versa.
    Dat is heus wel zo. Dat maakt het anderszijn van Indische Nederlanders.
    Waarom ontken je dat zo verbeten. Schaam je je voor je Indonesische afkomst ?

    • Jerry Hoffman zegt:

      @Boeroeng: Wat een kortzichtige reactie voor iemand die de weblog Indisch4Ever beheert. Mag ik dan ook kortzichtig reageren: Indonesië bestond niet in de tijd waaruit Indische Nederlanders stammen. Nu u weer.

      ps: u en mevrouw Verstegen kunnen wel tegen mij fulmineren, maar u vergallopeert zich. U beiden bent total losgezongen van de realiteit.

      • RLMertens zegt:

        @JerryHoffman; ‘Indonesië bestond niet etc.’- Indonesië bestond al sinds de sumpah permudah jr.’20; één land, één volk; Indonesia Raya! In Nederland; de perhipunan Indonesia olv.Moh.Hatta/Sharir

    • Boeroeng zegt:

      Jerry…. jij bent diegene die kortzichtig wenst te zijn.
      Je ontkent botweg de Indonesische afkomst van Indische Nederlanders.
      Is je schaamte zo diep ?
      Of is het meer indonesiershaat ?

      • Guus zegt:

        Beetje rare reactie Boeroeng. Ik begrijp meneer Hoffman best en volgensmij is hij hier degene die gelijk heeft en niemand anders. Bovendien als ik zo om mij heen kijk is het merendeel van de Indo’s het met hem eens. Kunt u hier allen hier wel elitair gaan lopen doen, dat verandert niets aan de werkelijkheid. Het lijkt net alsof jullie allemaal zijn gehersenspoeld door de blanda’s met een minderwaardigheidscomplex. Heel gek dat ik zulke luitjes nooit onder de eerste generatie Indische Nederlanders ben tegengekomen. Goh, hoe zou dat toch komen?

      • Boeroeng zegt:

        Guus …. houd eens op onder diverse namen te reageren (o.a. Hoffman) en doen alsof je diverse medestanders hebt. Het is manipulatief en niet eerlijk tov andere lezers .
        Gebruik 1 schuilnaam

        • Bert zegt:

          Ah ha nu ikke begrijp ,als er een bepaalde reactie komt met een zeg maar wat afwijkende mening ,kon je er donder op zeggen dat bepaalde andere reacties die mening onderschreven .het was dus 1 en de zelfde persoon .Ik gebruik ook wel eens een andere schuilnaam ( Tolol ) maar je moet wel echt tolol zijn om niet te weten dat Tolol en Bert het zelfde zijn .Meer schuilnamen gebruiken zonder door de mand te vallen kan maar dan moet je volgens mij meerdere e-mail adressen hebben en elke keer een andere computer (IP adres ) Ach Boeroeng heeft het aan het rechte eind ,gewoon eerlijk wezen .

        • Pierre de la Croix zegt:

          Of nog beter, helemaal geen schuilnaam maar de echte naam.

          Onder schuilnaam komt men sneller in de verleiding af te wijken van de fatsoensnormen die in het normale verkeer tussen mensen gelden.

          Pak Pierre

        • Ronny Geenen zegt:

          Volledig mee eens. Ik ga er vaak van uit, dat iemand die het noodzakelijk vindt een schuilnaam te moeten gebruiken, ook vaak iets heeft te verbergen. Wat voor andere reden zou er anders zijn? En zakelijk is het zeker niet aan te bevelen.
          En zij die een eigen geregistreerde domain naam hebben en dus de mogelijkheid hebben om hun eigen emails te hebben, zou ik het beslist aanraden. Want de emails met extension google, yahoo, Hotmail, msn, en alle ook NL vormen, worden veel vaker gehackt.

        • Guus zegt:

          Wat goedkoop Boeroeng. U bent opnieuw te licht bevonden. Als het u te heet onder voeten wordt verlaagt u zich tot dit niveau. Weet u wat? Ik kom hier niet meer! Krijg nou wat

        • Guus zegt:

          *onder de voeten

          ps: mijn laatste reactie.

        • Truus zegt:

          Dag Guus en de groeten van mijn voeten

        • Arthur Olive zegt:

          Gebruik van vele schuilnamen doet me denken aan split personality disorder.

  12. P.Lemon zegt:

    @ Indische Nederlanders zijn geen Nederlanders met Indonesische invloeden en vice versa.

    # Klopt inderdaad voor een deel van onze bevolkingsgroep ( de totoks o.a. en andere genaturaliseerde vreemdelingen), maar cultureel is die invloed er terdege.
    Althans volgens dit denkspoor…

    *** Wat is een Indo ?
    Voor mij wel duidelijk, maar voor velen een raadsel; wat is nu een Indo(ootje) precies ? De Nederlandse geschiedenisboeken op school lieten er weinig over los, maar zoals je misschien weet heette Indonesië ooit Nederlands-Indië en was het dus een Nederlandse kolonie. Mijn opa en oma zijn er geboren en dus dacht ik, ik ben Indo. Maar als je gaat kijken wat nou echt onder het woord Indo wordt verstaan…..

    De definitie volgens Wikipedia:

    Indische Nederlanders (Indo’s) zijn Nederlanders van Indische afkomst.

    Tot de Indische Nederlanders behoren niet alleen de mengelingen oftewel de Indo-Europeanen maar ook de volbloed Europeanen/Nederlanders (totok) die in Nederlands-Indië zijn geboren of generaties daar zaten.

    O.o….. dat betekent dus in feite dat ikzelf geen Indo ben ? Mijn moeder is op Nederlands Nieuw-Guinea geboren en mijn vader is Nederlands, ikzelf ben uiteraard in Nederland geboren. Volgens de bovenstaande definitie ben ik dus geen Indo.

    Maar wat ben ik dan wel ?

    Nou, naar mijn mening ben je Indo in hart in nieren en niet door een definitie. Ik ben opgegroeid met woorden als adoe! en lôh! (uitroepen van verbazing), kasi-an (uitroep van medelijden) etc., een typische tongval met een rollende r en een bijzondere woordvolgorde. Bijvoorbeeld: ‘Is errrug lekkerr deze’ (in plaats van ‘dit is erg’). Ik weet dat ik ouderen moet groeten op straat, ik hou van lekker eten en koken en ik zal nooit iemand voor het hoofd willen stoten. Oh! En ik weet wat een botol tjebok is Misschien dar ik feitelijk geen Indo ben, omdat ik in Nederland geboren ben, maar mijn hele wezen is er door gekleurd en ik ben enorm trots op mijn afkomst. Niets liever wil ik dan dit doorgeven.

    https://indootje.wordpress.com/2013/02/24/wat-is-een-indo/

    • Bert zegt:

      Pak Pierre zegt “” Beter geen schuilnaam maar je echte naam omdat de kans groter is dat je dan afwijkt van de fatsoensnormen ,als je onder een schuilnaam schrijft “” Ja ik schreef in het begin ,toen ik net Indisch4ever had ontdekt ,gewoon onder mijn echte naam ,tot mijn broer opmerkte “” Kun je niet onder een schuilnaam reageren want je zet de familie te schande “” Nou is de voornaam Bert mijn echte naam ,gil maar hard “”BERT BERT ” in de Pijp en iedereen weet precies wie je bedoelt .

      • Ronny Geenen zegt:

        @“” Kun je niet onder een schuilnaam reageren want je zet de familie te schande “”@

        Dat is nieuw voor mij!

        • Arthur Olive zegt:

          Dat is voor mij ook nieuw, hoe kan je de familie te schande zetten als je geen familienaam gebruikt.

        • Bert zegt:

          Jawel geachte pak Olive ,ik gebruikte in het begin mijn echte voornaam en echte familienaam ,dat ik in een dronken bui wat onzin op Het NET gooi ,alla maar de familienaam hoeft er toch niet bij betrokken te worden was het argument van mijn broer ,een klein beetje had hij wel gelijk sindsdien gebruik ik alleen mijn voornaam niet eens een schuilnaam ,ik moest laatst een schuilnaam verzinnen voor een schaaksite ,zei ik tegen die gozer “” Schrijf me maar gewoon in onder de naam Bert “” Dus tegenwoordig speel ik wereldwijd onder de naam “” Gewoonbert “”

        • Ronny Geenen zegt:

          @@Bert “” Dus tegenwoordig speel ik wereldwijd onder de naam “” Gewoonbert “”@@

          Ik weet het niet, maar ik ga er van uit, dat wat ik schrijf, daar ben ik alleen voor verantwoordelijk voor. Niet een andere Geenen. Daarom plaats ik ook mijn voornaam er voor. Ik vermoed dat mijn email als volgt wereldwijd wordt gelezen: Ronny Geenen – Ron@MyIndoWorld.com en dat staat voor maar 1 persoon. Wat dat betreft heeft niemand van mijn familie het recht tot klagen.

        • Arthur Olive zegt:

          Pak Bert, uw uitleg over uw gebruik van een schuilnaam makes sense sinds u niet uw naam gebruikt om te schuilen U bent de enige op deze site die ons verteld dat u af en toe dronken bent maar volgens mij blijft u vriendelijk. Dat kan ik niet zeggen van sommige andere schrijvers wiens gedrag mij een vermoeden geeft dat ze dronken achter hun orgel zitten te meppen met een nasty disposition.

      • Pierre de la Croix zegt:

        Ach … laat er geen misverstand over bestaan: Ik heb in beginsel niets tegen schuilnamen. Als men zich schaamt voor zichzelf of als men zijn familie niet te schande wil maken, dan kan men best als Donald Duck of Mickey Mouse op open forum schrijven.

        Anders wordt het als men achter de veilige pagger van de anonimiteit, c.q. pseudonimiteit gaat honen, sarren, sneeren, anderen “afzeiken”. Dat is in mijn ogen laf.

        Wil men ergens “hard” tegenin gaan, durf het dan te doen met open vizier.

        Pak Pierre

  13. Peter van den Broek De Andere Generatie zegt:

    Reza Kartosen-Wong  heeft het in zijn gastkolom o.a. over “Marokkaanse Nederlanders én Aziatische Nederlanders” en “Nederlanders van Indische en andere Aziatische komaf”.

    Ik begrijp het wel waarom hij het over Aziatische Nederlanders heeft, Ik dacht hij gebruikt als criterium een geografische aanduiding maar dan raak ik in de knop.
    Bij de Indo’s gaat het fout want hij weet geen raad met het onderscheid Indische en Indonesische Nederlanders. Als hij het ook over tweede en derde generatie heeft dan is de hutspot kompleet.

    Volgens zijn definitie ben ik Indonesische Nederlander want ik ben in Indonesië geboren. Mijn vader is in Indie geboren, dus Indische Nederlander.

    Ik ben eerste generatie Indonesische Nederlander maar ook tweede generatie Indische Nederlander. Ben ik nou het één of het andere of ben ik allebei.

    Ik heb op Linkedinh zijn profiel bekeken maar dat geeft geen uitkomst over zijn eigen achtergrond . Dat interesseert mij wel want zijn naam geeft een Indonesische (Kartosen) en Chinese achtergrond (Wong) aan, de namen zijn opmerkelijk genoeg verbonden met een verbindingsstreepje? Een weduwe is ook in het spel?

    Dat niet alleen hij heeft als voornaam Reza en dat is typisch een Persische naam. How come?

    • Bert zegt:

      Ha ha ha die opmerking van pak Olive “” Ik heb zo het vermoeden dat sommige andere schrijvers op Indisch4ever ook dronken achter hun orgel/computer zitten te meppen met een nasty disposition ,zou zomaar waar kunnen zijn maar of ze het zullen toegeven ? betwijfel het ,kijk beste Amerindo,s ik kan me wel beter voor doen dan ik ben maar wat koop je ervoor ? nog geen lemper ,hier in Amsterdam zeggen ze altijd “” Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg !”” Ik vond het wel grappig dat onze Boeroeng een persoon hier op deze site ontmaskerd heeft ,die zich voordeed alsof hij namens een grote groep sprak ,sindsdien is deze persoon niet meer op goede voet met Boeroeng en heeft deze persoon de voeten genomen ,dat krijg je als je op te grote voet leeft ,hoop dat deze persoon intussen weer vaste grond onder de voeten heeft .

  14. Indorein zegt:

    Als ik bovenstaande discussie lees en de over-en-weer reacties dan kan ik een glimlachje (of … grimlachje?) niet onderdrukken.
    Daar gaan we weer! Wie, of wat, is of maakt een Indo, of Indische Nederlander?

    Iedereen wil zijn/haar gelijk halen. Heeft geen zin.

    Ik ben van mening dat het tegenwoordig geen reet meer uitmaakt waar je vandaan komt in dit land. Want als je niet Bataafse, Saksische, Frankische of Germaanse uiterlijke kenmerken vertoont ben je gewoon een gelukzoeker die in dit rijke landje ook mee wil profiteren van de rijkdommen.
    Niemand is geïnteresseerd in je verleden en waarom je hier verzeild bent geraakt.

    De “linksen” verwelkomen je met de verontschuldiging dat ze wit zijn. En vragen vervolgens wat ze allemaal voor je kunnen doen, zodat jij op je luie reet alles in de schoot geworpen krijgt ( voorrang bij het verkrijgen van een huurwoning, bijstandsuitkering en alle mogelijke toeslagen, zodat jij en je gezin aan alle geneugten des levens kunnen meedoen, etc., etc., ).

    De “rechtsen” discrimineren en vervloeken je openlijk en proberen zoveel mogelijk wallen op te werpen om je leven zo zuur mogelijk te maken. Want hun gedachte is: “Dan gaat ie zeker terug naar waar ie vandaan komt”.

    Zij die in het midden” zitten, proberen met allerlei lijmpogingen de boel bij elkaar te houden. We zijn toch allemaal mensen? Iedereen heeft recht op geluk en welvaart. Nederland bestaat niet voor hen: het is nu Medeland, het is van iedereen waar je ook maar vandaan komt. Kom allemaal maar hier, want het mag niet zo zijn dat wij, de Bataafse, Saksische, Frankische of Germaanse inwoners van dit land, je geen plaats in dit land mogen onthouden: Nederland is van iedereen!

    Wij Indo’s worden tegenwoordig gewoon op één hoop met alle Afrikaanse, Midden-Oostense, en Noord-Afrikaanse asiel- en gelukzoekers gegooid. Dat is wel zo gemakkelijk voor de Bataafse, Saksische, Frankische of Germaanse inwoners van dit kikkerlandje.

    Na meer dan 50 jaar geprobeerd te hebben om hier uit te leggen wie of wat een Indo is, heb ik de moed laten varen: men wil het gewoon niet horen!
    En dan zijn er ook nog Indo’s die proberen uit te maken of ik nu wel of niet een Indo ben. Tegen hen zeg ik: Je kunt het dak op!

    • Robert zegt:

      Een Indo is een human being and pertains to the race of Humanity!

    • van Beek zegt:

      Indorein zegt “Wij Indo’s worden tegenwoordig gewoon op één hoop met alle Afrikaanse, Midden-Oostense, en Noord-Afrikaanse asiel- en gelukzoekers gegooid. Dat is wel zo gemakkelijk voor de Bataafse, Saksische, Frankische of Germaanse inwoners van dit kikkerlandje.

      Na meer dan 50 jaar geprobeerd te hebben om hier uit te leggen wie of wat een Indo is, heb ik de moed laten varen: men wil het gewoon niet horen!
      En dan zijn er ook nog Indo’s die proberen uit te maken of ik nu wel of niet een Indo ben. Tegen hen zeg ik: Je kunt het dak op!”

      Helemaal mee eens. Ook ik heb die ervaringen gehad. Ik als 4e generatie Indo (24 jaar) kreeg zelfs een opmerking in mijn middelbare school tijd, dat ik dankbaar moet zijn dat mijn grootouders hier naar zijn gehaald als gastarbeiders. Verder waren ze verbaast hoe goed mijn bruine Indische moeder wel Nederlands sprak. Kun je het de Totok Nederlander verwijten, nee absoluut niet. Ik stoor me er ook niet aan. Noem mij een Turk, moslim, allochtoon het maakt mij niet meer uit. Ik weet zelf wel wie of wat ik ben en dat is het belangrijkste.

      • Ronny Geenen zegt:

        @Kun je het de Totok Nederlander verwijten, nee absoluut niet. Ik stoor me er ook niet aan. Noem mij een Turk, moslim, allochtoon het maakt mij niet meer uit. Ik weet zelf wel wie of wat ik ben en dat is het belangrijkste.@

        Waarom niet verwijten? Ben je zo verandert dat je ook meer Totok ben gaan denken? Je bent namelijk pas 24. Ik als 82 jarige vraagt me af of je nog wel weet wat een Indo is. Vele Indo’s zijn in de jaren 60 o.a. naar Amerika vertrokken, juist ook vanwege de manier hoe wij in je landje van nu werden behandeld. Ik heb een vermoeden dat je het gewoon normaal vindt.

        • van Beek zegt:

          Ron Geenen, Hoe kunnen wij de totok Nederlanders iets verwijten als zij daar niet over onderwezen zijn? De gemiddelde totok nederlander ziet mij aan voor allochtoon, De Indonesier voor een belanda, moet ik dit als een belediging opvatten? Ik ken mijn eigen iditentiteit en dat is toch voldoende. En wat is totok denken? Ik ben geboren en getogen in Nederland, dus heb een Nederlandse referentiekader, wel met Indonesische invloeden. U denkt alleen maar negatief over Nederland, Nederland met zijn multiculturele samenleving is zo gek nog niet. Verder hoop ik in de toekomst naar uw landje te kunnen verhuizen, maar dat is off topic.

  15. Bert de Suri-Indo zegt:

    Kijk kijk Indorein zegt “” Als je niet Bataafse,Saksische ,Frankische of Germaanse uiterlijke kenmerken vertoont ben je in dit land gewoon een gelukzoeker ,die in dit rijke landje ook mee wilt profiteren van de rijkdommen “” En Indo,s worden op 1 grote hoop gegooid met al die buitenlandse gelukzoekers ,dat is wel zo makkelijk voor die Germaanse inwoners van dit kikkerlandje ,eigenlijk is datgene wat Indorein beweert hetzelfde als Mw Verstegen hier eerder heeft verklaard ,ben het volledig met beiden eens met al die gekleurde buitenlanders ziet de ECHTE Germaan door de bomen het bos niet meer en gooit gewoon alles op 1 hoop ,inderdaad wel zo makkelijk ,wel kassian voor die Indo,s ,die zich zo ingespannen hebben om maar vooral Hollands /Germaans over te komen .Die Amerindo,s doen het stukken beter ,die zeggen gewoon “” We are proud to be an Indo ! “”

    • Ronny Geenen zegt:

      @Die Amerindo,s doen het stukken beter ,die zeggen gewoon “” We are proud to be an Indo ! “”@

      Jij bent als Indo geslaagd. Welcome!

      • Bert zegt:

        Volgens Jerry Hoffman ben ik anders als Indische Nederlander etnisch een Nederlander ,nou staat mij de moeilijke/makkelijke taak te wachten om die 14 miljoen “”Echte”” Germanen ervan te overtuigen dat si Jerry echt wel gelijk heeft ……….weet je wat ik heb wel belangrijker dingen te doen b.v naar de kroeg gaan !.

    • Robert zegt:

      Blij dat ik niet in het “germaanse kikkerlandje” woon. In de eerste plaats wonen er daar geen Germanen en kikkers wonen er ook niet meer. Het begrip Germaans is meer een taalkundige term dan een aanduiding van ras. Er is maar een ras, dat is humanity.

      • Indorein zegt:

        @ .. Er is maar een ras, dat is humanity.@ ..:
        Ik zou zeggen: keep on dreaming! Zeker als je een Amerindo bent. Voor je het weet, wordt je door de “echte” Amerikanen (dat zijn volgens henzelf die Saksen en Germanen die enige eeuwen geleden uit Noord-West Europa de oversteek waagden naar hun beloofde land) voor Mexicaan aangezien met alle negatieven gevolgen van dien.
        Ik ken persoonlijk zo’n Amerindo familie drama. Ze zijn nu terug in NL.

        U kijkt wellicht door een roze bril naar uw directe omgeving. Ik raad u aan om ook eens wat verder in de USA te kijken en te luisteren (bijvoorbeeld naar commentaren op FoxNews).

  16. Peter van den Broek De Andere Generatie zegt:

    Mijn zoon geboren in Zwitserland, opgegroeid in Italië, 2 jaar gestudeerd in Nederland , nu werkzaam in Italië, is in het bezit van een Nederlands (van zijn vader) en Italiaans (van zijn moeder) paspoort

    Als ik met hem begin over zijn Nederlands (heel weinig) en Italiaans bloed (minstens de helft) dan zal hij mij toch verbaasd aankijken, de ambulance bellen en professioneel hulp inroepen, hij mag zijn vader wel.

    Op een gegeven moment moest hij zijn paspoort verlengen en ging naar de Nederlandse ambassade in. Rome. Moest hij het paspoortaanvraagformulier in het Nederlands invullen, had hij wel problemen mee, want hij spreekt geen Nederlands. Op de ambassade was toch er ook het prototype van de 100% Nederlandse, U weet wel blond en lang. Die had ook moeilijkheden om het aanvraagformulier in te vullen, sprak ook geen Nederlands.

    Wat zijn zij: Italiaanse Nederlanders of Nederlands Italianen en met wat voor bloed? Mijn zoon heeft de extra handicap dat hij Indo is, maar zich niet zo voelt.

    Wat ik hiermee wil zeggen, dat de koloniale programmering bij sommigen hier op dit blog wel ver doorgeschoten is. Het taalgebruik doet me denken aan de bruine bierkelder 1923 van onze oom Adolf Hitler.

  17. Robert zegt:

    Bloed is rood en verschillende schakeringen en ik heb nog nooit Duits bloed, Russische bloed, Italiaans bloed etc kunnen onderscheiden van elkaar. Bloed is bloed en rotti is brood. Wij zijn allemaal van een ras: Humanity. Racism and nationalism are infantile diseases. They are the measles of mankind.

    • RLMertens zegt:

      @Robert; ‘bloed is bloed etc.’- Bloed is rood. Blijft rood! In de Totok maatschappij van toen/in handelskringen, bij een eventuele huwelijk met een Indische, klonk het; ‘als je de koffie eenmaal door de melk gegooid heb, haal je die er nooit meer uit.’

      • Robert zegt:

        Dat is een uiting van racisme and misplaced nationalisme

        • RLMertens zegt:

          @Robert; ‘uiting van racisme etc.’- Dat was in Indië! Volbloed(!) Nederlanders, die er voor zorgden ‘zuiver’ Nederlands te(willen) blijven. Idem voor hun kinderen, zie de vele stichtelijke boeken van vóór de oorlog. Op een tv.doc. Een waarheid met 2 gezichten; Een totok KPM ‘er, die een schriftelijk goedkeuringsbewijs van de directie toonde; om met een BLANK Indisch meisje te mogen trouwen! Vooral niet te verindischen! -En OOK bij Indo’s; niet te verinlandsen! ‘Jij bent toch geen inlander?’ Vooral geen petjok praten! Klonk het in onze Indisch maatschappij. Nu nog(!) te horen, bij die Indo’s, die tante Lien afschuwelijk vinden met haar krom Nederlands. Zo praten wij toen toch niet, wordt dan opgemerkt.

    • PLemon zegt:

      @Bloed is rood…

      #dus biologische vloeistof dat symbolisch en taalkundig gebruikt wordt voor rasaanduiding.

      J. de Vries (1971),Nederlands Etymologisch Woordenboek
      halfbloed bnw., znw. ‘dier van half ras; persoon afstammend van een Europeaan en een niet blanke vrouw’ < ne. half-blood.

      C.B. van Haeringen (1936), Etymologisch woordenboek der Nederlandsche taal, Supplement
      volbloed. Zijn deze soort composita (ook halfbloedkoudbloed, warmbloed) naar het Hd. (hd. vollblut znw. o.) gevormd (W.de Vries Woordv. 209)? Vgl. ook v.Lessen Samengest. Naamw. 86.
      http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/halfbloed

      • Ronny Geenen zegt:

        Halfbloed? Welk deel mis ik, vraag ik mij af. Pas nog gezien dat mijn bloed rood is. Dus dat niet. Mis ik misschien witte bloedlichaampjes? Ook niet want ben vorig jaar bij een orthopeed geweest. Die tapte bloed af en plaatste dat flesje in een soort centrifuge om de witte bloedlichamen af te scheiden van de rode. En die witte lichamen bestonden ook uit Stam Cellen, de bouwstenen van o.a. kraakbeen, die in mijn rechterheup werd geïnjecteerd. Mijn dokter is iemand uit een Arabisch land. Heb haar toen gevraagd wat zij onder “a half blood person” verstaat. Ze keek mij eerst vreemd aan en zei toen: A person, who talks that way, is a racist.

  18. Robert zegt:

    Allemaal zijn we vol bloed.

  19. Robert zegt:

    Racism and nationalism are expressions of a silly cock crowing on its own dunghill.

  20. Boeroeng zegt:

     Reza Kartosen-Wong in de Volkskrant

    Op het eerste oog lijkt het aantrekkelijk om als modelminderheid te worden beschouwd. Het levert privileges op. Logisch dus dat veel Aziatische Nederlanders dat label omarmen en erin geloven, stelt gastcolumnist Reza Kartosen-Wong. ‘Dat heb ik zelf ook jarenlang gedaan.
    De afgelopen weken werd weer duidelijk dat het niet wordt gewaardeerd wanneer zwarte vrouwen als Clarice Gargard, Saeda Nourhussen en Sylvana Simons structureel racisme in Nederland aankaarten. Zij worden overspoeld door intimiderende, bedreigende, racistische en seksistische berichten en afgeschilderd als hysterische zwarte vrouwen die een te grote mond hebben, hun plaats niet kennen en hier niet thuishoren. Het zouden ondankbare, slechte ‘etnische minderheden’ zijn.advertentie‘Goede’ etnische minderheden houden hun mond. Leveren geen kritiek op de Nederlandse samenleving. Die werken hard en daar hoor je verder niets van. Het zijn zogenaamde ‘modelminderheden’.Indische, Chinese en andere Aziatische Nederlanders worden in het integratiedebat vaak opgevoerd als modelminderheden. Het zouden voorbeelden van perfect en geruisloos geïntegreerde (kinderen van) migranten zijn. Daar zouden andere minderheden nog wat van kunnen leren.ValsHet idee van de modelminderheid is echter vals. Amerikaanse wetenschappers spreken dan ook van the model minority myth. Het is onderdeel van een discours over ras en etniciteit, een instrument om bestaande raciale hiërarchieën en negatieve vooroordelen over bepaalde bevolkingsgroepen te legitimeren en in stand te houden. Ook dient het als een schaamlap om structurele ongelijkheden in een samenleving te verdoezelen

    • PLemon zegt:

      @ Het zijn zogenaamde ‘modelminderheden’.Indische, Chinese en andere Aziatische Nederlanders worden in het integratiedebat vaak opgevoerd als modelminderheden.

      # Maar toch…

      *** Racisme is in Nederland niet iets van gisteren, of eergisteren. Zwarte Piet is een stigmatiserend overblijfsel uit ons koloniale verleden, er wordt volop etnisch geprofileerd door politieagenten en discriminatie van mensen met Afrikaanse afkomst neemt toe. Na de publicatie van een kritisch VN-rapport, afgelopen vrijdag, vergt het een knap staaltje redeneren om te beweren dat ‘wij Nederlanders’ niet racistisch zijn. Toch bestaat de kans dat velen zich niet of nauwelijks aangesproken voelden door de beschuldiging – al is het omdat er in het rapport niet wordt gegeneraliseerd De mensenrechtenexperts spreken in het rapport immers over een verschijnsel dat diep geworteld is in de Nederlandse volksaard. Een kwaad waar wij ons mogelijk niet eens bewust van zijn.

      Vraag een willekeurige persoon of hij of zij zichzelf als racistisch beschouwt; de kans is klein dat er een ‘ja’ volgt. Racisme is een faux pas, en de Nederlander is tolerant. De vraag zal mogelijk als aanvallend of zelfs beledigend worden ervaren. De ondervraagde heeft het beste voor met zijn medemens, ongeacht huidskleur.
      Tot zover het racisme waar wij ons bewust van zijn.

      Psychologieleraar Ap Dijksterhuis van de Radboud Universiteit in Nijmegen zet in zijn bestseller Het slimme onbewuste bondig uiteen hoe onze bewuste mening zich verhoudt tot onze onbewuste mening. Kort samengevat: “Je kunt een behoorlijke positieve bewuste mening hebben over iemand, maar een negatieve onbewuste mening.”

      Om die mening te achterhalen is een spontane, onmiddellijke reactie nodig op een confrontatie met de persoon in kwestie. Zoals de filosoof Arthur Schopenhauer het treffend formuleerde: “Als je wil weten wat iemand echt van je vindt, let dan op de indruk die een onverwachte brief van die persoon op je maakt op het moment dat deze op de deurmat valt.” Vervang de brief door een telefoontje of whatsappjes van een bekende, en u kunt zich waarschijnlijk wel in die uitspraak vinden.

      https://www.hpdetijd.nl/2015-09-01/het-onbewuste-racisme-in-u-blootgelegd/

      • RLMertens zegt:

        @PLemon; ‘zwarte Piet etc.’- Een stigmatiserend overblijfsel uit ons koloniaal verleden?
        Ook Sinterklaas? Pepernoten zijn mi. geen katjangs. De roe toch geen sapoe lidi?

        • PLemon zegt:

          @ koloniaal verleden ?
          # Behalve Indië had Nederland in de West z’n koloniën en hier werd in het algemeen verwezen naar het koloniaal gebied van de Europese landen in ondermeer Afrika.De Sint staat erbuiten.
          .

        • RLMertens zegt:

          @PLemon; ‘zwarte Piet uit ons koloniaal verleden etc.’- Zwarte Piet had niets van doen met onze koloniën. Idem niets met Afrika. Zwarte Piet is Sint’s knecht, die door de schoorstenen kroop om de pakjes bij de schoorsteen te bezorgen! En zodoende door roetveegstrepen zwartachtig uitzag. In de jaren ’50; zoals de kolensjouwer er uit zag. Racisten hebben die zwarte Piet, vanwege de slaven/handel, doen veranderen in Afrikaanse knechten. Zo stom mogelijk met krom Nederlandse spraak gebruik, dikke rode lippen en oorringen . Zoals ook uitgebeeld in de strips van Sjors en Sjimmy. Ik heb het vermoeden dat, dat negerachtige gedoe begon ten tijde van de binnenkomst van vele Surinamers in de jaren eind ’60.

        • P.Lemon zegt:

          @ het vermoeden dat, dat negerachtige gedoe begon ten tijde van de binnenkomst van vele Surinamers.
          # En dat heeft dan ook te maken met dat eerder genoemde koloniale verleden of niet? Een en ander versterkt door de komst vd donkere Afrikaanse bootvluchteling.
          Maar goed u heeft in zoverre bij het rechte eind dat de geschminkte blanke langzamerhand in de ogen van anti-racisten de spot dreef met de donkere medemens.
          Zo kan een cultureel evenement van vnl withuidige mensen door anders gekleurden ‘afgedwongen’ aangepast worden.

    • Indorein zegt:

      Reza Kartozen-Wong:
      Wie is hij? Wie denkt hij zelf wel wie hij is? Ik denk het volgende over hem:
      Net als de wind waait maar toch weer gaat liggen, zal ook RK-W op een gegeven moment zijn “overgewaaid”. Niemand, die dan nog wakker zal liggen van de “stormschade” die RK-W bij een aantal Indo’s heeft aangericht.

      RK-W lijkt niet eens op een Indo; volgens mij is hij eerder een arabier, die weliswaar graag Indo wil zijn (waarom weet ik helaas niet), maar door dergelijke “wetenschappelijke” kul zich distantieert van de Indo.
      Universitaire studies zoals RK-W die doet, zijn voor mij vrijblijvende lul studies: je kunt nooit fout zijn zoals bij echte academische opleidingen (bijv. techniek, natuurkunde e.d.).

      • RLMertens zegt:

        @Indorein; ‘stormschade etc.’- Hoezo schade? Waarom? Omdat hij iets constateert? Wat in werkelijkheid gebeurt, en daarvoor een verklaring geeft? Hoezo distantieert hij zich van de Indo?

  21. Jan A.Somers zegt:

    Noem het woord ‘Indo’, en je hebt er verder geen kind meer aan. Houden elkaar wel bezig.

    • Pierre de la Croix zegt:

      Tja meneer Somers…. wat wilt u op een site die Indisch4Ever heet? Moet men het dan hebben over Oeigoeren, Kalmukken en Kirgiezen?

      Als u bedoelt dat men op deze site wel erg kan doordraven over Indo thema’s die al tot vervelens toe zijn uitgekauwd, dan kan ik met u meegaan. Is er niets nieuws onder de zon, zijn er geen nieuwe gezichtspunten en heeft men geen werkbare oplossingen voor gesignaleerde misstanden, komt men niet tot daden en beperkt men zich alleen tot woorden, steeds maar woorden, dan moet men die thema’s maar laten rusten.

      Pak Pierre

      • PLemon zegt:

        @ woorden en ‘moet men die thema’s maar laten rusten.’

        #Door de vreemdelingen instroom van de laatste jaren is het thema weer geactualiseerd. Wij die door de ongelukkige spierballen politiek van moeder- en vaderland in diaspora zijn geraakt en voor een deel op het vaderland zijn aangewezen zijn het oneens met de kwalificatie westers-allochtoon of Nederlanders met een Indonesische achtergrond. Vooral de oudste generaties die Indië als geboorteland en dus Nederlands grondgebied meemaakten zijn er emotioneel door geraakt. Genetisch zijn de belanda ’s hier ook een product van rasvermenging (ons Koningshuis bijv) en waarom worden de Indischen die notabene op Nederlands grondgebied zijn geboren, op een hoop gegooid met de vreemdeling die in dit land zijn heil zocht en vond. Ergo, belanda’s, totoks en Indo’s zijn behalve ‘ geografische’ nederlanders dat ook genetisch. De instromende vluchtelingen daarentegen als genaturaliseerde statushouder met een dubbel paspoort ,zijn en blijven vooralsnog een Nederlandse Turk, Marokkaan, Syriër, Somaliër, Afghaan etc.
        NB Diep tragisch is dat de achtergebleven Indischen/Indo’s in het moederland met een juridisch bewijs hun Nederlandse identiteit moeten aantonen.

        • Ronny Geenen zegt:

          @@NB Diep tragisch is dat de achtergebleven Indischen/Indo’s in het moederland met een juridisch bewijs hun Nederlandse identiteit moeten aantonen.@@

          Nog tragischer is het dat de meerderheid van de Indo’s zich daar niets van aantrekken. Las net dat de directeur van het IHC wel Indonesische kinderen ondersteunt. Maar hoe zit het met de in de steek gelaten oudjes, die geen papieren hebben om te bewijzen, dat ze ook het recht hebben als Nederlander in het land van hun keuze te mogen wonen.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ik bedoelde dus: “Als er bij herhaling over een bepaald thema alleen veel geschreeuw is maar weinig wol, dan kan men die thema’s waarover veel wordt geschreeuwd zonder enig tastbaar resultaat maar beter laten rusten”.

          Pak Pierre

  22. Peter van den Broek De Andere Generatie zegt:

    Per saldo blijft Mevr. T. Verstegen  degene die zinnige dingen over Indisch-zijn schrijft. Ik val om van mijn stoel als iemand het woordenboek erbij haalt om zijn identiteit te bewijzen. Mevr. Verstegen geeft tenminste de inhoud aan het Indozijn: Indo Ergo Sum .
    Want wat is een indo zonder Inheemse/Inlandse/Indonesische (voor)moeder en Europese (voor)vader. Wat is een Indo zonder koloniale i.c. Nederlands Indische familiegeschiedenis inclusief de Bersiaptijd en repatriëring.

    Woorden als rasvermenging, genetisch, halfbloed, xenofabie doen mij toch sterk denken aan broeder Anton Mussert en Oom Adolf Hitler . Daarom kan ik best begrijpen dat relatief veel Nederlanders in Nederlands Indie voor de oorlog lid waren van de NSB. Op welke rechts-extremistische partij stemmen Indo’s die zulke woorden Anno Nu in de mond nemen?

    Zij die hier geboren of opgegroeid zijn, hebben geleerd dat je in Nederland mag opkomen voor je rechten en die van anderen. Voor mij als buitenlandse Nederlander zijn Typisch’ Nederlands vrijheid, gelijkheid, inclusie en tolerantie. 
    Dat je je hier mag uitspreken tegen racisme en discriminatie, maar vooral opkomen dat je anders en toch Nederlander bent is toch een groot goed? Streven naar gelijkwaardige, inclusieve samenleving en aan de kaak stellen van ongelijkheden is eigenlijk heel Nederlands.

    Dan laat ik me niet op één of ander hoop gooien. Proud to be or not to be.

    • Loekie zegt:

      “Door kruisen en selecteren kreeg de tomaat de rode kleur en vanaf 1850 is het een veelgebruikte groente in de Europese keuken.”

      Doet dit kruisen en selecteren je ook denken aan oom Adolf?

      https://nl.wikipedia.org/wiki/Tomaat

      • Peter van den Broek De Andere Generatie zegt:

        Ik heb nooit geweten dat in de oorlog Dr. Mengele tomaten in Auschwitz kweekte, zeker niet biologisch met al dat Zyklon-b in de buurt, staat zeker ook in de betrouwbare Wikipedia. Eindelijk leer ik van Loekie wat geschiedenis. Gooit dat ook maar op de grote hoop. Bovenstaande zijn geen doorgedraaide maar dolgedraaide tomaten.

    • Bert zegt:

      @pak Pierre : U zegt “”Als er bij herhaling over een bepaald thema alleen veel geschreeuw is maar weinig wol ,dan kan men die thema,s waarover veel wordt geschreeuwd zonder enig tastbaar resultaat maar beter laten rusten “” Ja ben ik met u eens maar dhr Geenen komt veelvuldig op voor de achtergebleven oudjes in Indonesie en staat ze ook met raad en daad terzijde .ook de Indische oudjes in Amerika en zelfs Nederland kunnen om zijn raad vragen ,dus dat thema ” Achtergebleven Indische oudjes “” daar wordt niet alleen over geschreeuwd en hij heeft gelijk als hij zegt “” Alle aandacht gaat naar behoeftige Indonesische kinderen maar ze vergeten onze Indische oudjes ,die kreperen daar !”” Als dhr Geenen wegvalt om wat voor reden dan ook ,waar moeten die Indische oudjes in Indonesie ,Nederland en Amerika dan naar toe voor raad ? Bij die andere thema,s ( Veel geschreeuw en weinig wol ) kan ik mij inderdaad niet aan de indruk onttrekken ,dat veel schrijvers het vooral te doen is om de eigen ego ,want veel signalen dat ze ook sociaal bezig zijn met Indische behoeftigen heb ik nog niet door gekregen .

      • Pierre de la Croix zegt:

        Veel geschreeuw en weinig wol. DE GOEDEN NIET TE NA GESPROKEN, MAAR DIE SCHREEUWEN DOORGAANS OOK NIET.

        Als de heer Geenen zou wegvallen (wat Toean Allah natuurlijk verhoede), wat let u dan Pak Bert, om zijn fakkel over te nemen en een gotong rojong actie voor de nooddruftigen op touw te zetten. Voor zover ik u heb leren kennen via deze site, denk ik dat u een doener bent, een jongen van de opgestroopte mouwen, iemand van “niet lullen, maar poetsen”. Dat u daarbij een potje bier lust zij u vergeven. Ik ben niet van de Blauwe Knoop.

        Pak Pierre

        • Bert zegt:

          Ha ha weer zo,n geniale inval van het orakel van Semarang ,kijkt u eens Pak Pierre ,Ron Geenen doet veel vanachter zijn computer en heeft data base van alles en nog wat ,ik heb ook een computer maar die gebruik ik voornamelijk voor schaakspelletjes en porno en zo nu en dan Indisch4ever ,ik help inderdaad ook veel oudjes ,Surinamers en Hollanders maar voornamelijk uit een bepaalde hoek dus ex drug en drankverslaafden ,Ron helpt mensen ,die door omstandigheden ,die niet hun schuld is in de problemen zijn gekomen ,we praten dan over die achtergebleven Indische oudjes en die oudjes hier en in Amerika die digitaal niet zo goed op de hoogte zijn ,ik werk meer aan de rand van de samenleving en zo wordt ik ook door velen beschouwd een “” randfiguur “” Tja die nette Indische oudjes zien mij aankomen als ik tegen ze zeg “” Als dhr Geenen er niet meer is ,kunt u wel bij mij terecht “” ze krijgen allemaal stant te pede een hartverzakking .

        • Ronny Geenen zegt:

          @Bert, ik denk dat ik net zo’n rand figuur bent als jij, maar dan in de ogen van diverse politici and gelovigen. En net zo als jij trek ik er me niets van aan. Als ik in Nl woonde, had ik je best eens willen bezoeken om samen een borrel en een biertje te drinken. De boog kan niet altijd gespannen zijn.

        • Pierre de la Croix zegt:

          Ach ….. ook een zondaar als u zullen de nooddruftigen dezer aarde vergiffenis schenken wanneer u de goede daden van de heer Geenen voortzet, heer Bert.

          Zij zullen bidden voor uw heil en een lang, gelukkig leven in de Pijp (die u dus niet uit mag gaan).

          Pak Pierre

  23. Lord Dendeng zegt:

    Over een tijdje gaat de zeespiegel zo’n 70 meter omhoog dank zij de climate change.Vele steden en sommige landen zullen dan onder de zeespiegel staan en dus van de aardbodem verdwijnen. Maar je borst maar nat en begin nu maar zwemlessen te nemen. Velen van de “Germanen” in Nederland zullen misschien in Afrika een nieuw land vinden en daar zo rood worden als een tomaat.

  24. Bert zegt:

    Het telefoonboek ? Bestaat dat nog ? Ja hoor net als het paard en wagen van de schillenboer of van de kolenboer .Ik geloof dat “”Jerry”” niet eens weet wat een boeroeng is .Er is een spreekwoord “” Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is “” Een goede raad voor si “” Jerry”” ……begin een eigen website en noem hem Sherry …..sorry .Jerry4ever .

  25. ellen zegt:

    Ik wil Jerry Hoffman nog aanraden het boek uit de serie De geschiedenis van Indische Nederlanders te lezen (te leen in de bibliotheek):
    De oude Indische wereld, 1500-1920. Geschreven door Ulbe Bosma en Remco Raben, 2003.
    “De oude Indische wereld is de geschiedenis van de Nederlandse koloniale samenlevingen in Azie, vanaf de allereerste ontmoetingen tussen Europeanen en Aziaten tot het begin van de 20ste eeuw. Leidraad zijn de geschiedenissen van vele families die hun sporen door de Indische wereld trokken, van Ceylon tot Ambon, van Siam tot Batavia, en van Makassar tot Jogjakarte. De verbindingen met Nederland bleven belangrijk, maar in elke plaats van de Indische wereld voerden lokale patronen de boventoon en bijna overal domineerden Indische families in de plantages, de handel en het bestuur. De oude Indische wereld veranderde pas fundamenteel van karakter na de Eerste Wereldoorlog met de opkomst van het Indonesisch nationalisme en de grote aantallen Nederlanders die naar de kolonie kwamen.”
    Wij kwamen op de laatste studiebijeenkomst Gepeperd verleden van het IHC (Indisch herinnerings centrum) zowel Remco Raben als Kester Freriks tegen. Je kan zeggen, dat de oude Indische wereld (1500-1920) de tempo doeloe-tijd (goede oude tijd) van de Indo-Europeaan en de oud Indische families is. De tempo doeloe zoals Kester Freriks die beschrijft in zijn boek Tempo doeloe, een omhelzing, is de goede oude tijd van de grote aantallen Nederlanders die naar de kolonie kwamen van 1870 tot aan de Eerste Wereldoorlog.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.