Veel is geoorloofd in de strijd tegen de tekenen van racisme en kolonialisme, vinden de leden van de Grauwe Eeuw en ‘Geen 4 mei voor mij’. Met hun acties en dreigementen jagen ze menigeen tegen zich in het harnas. ‘Bij sommige acties kan het niet anders dan dat je de wet overtreedt.’ De Volkskrant
Recente reacties
- Anoniem op …initiatief tot landelijk Moluks gedenkteken
- Gerard Brekelmans op …initiatief tot landelijk Moluks gedenkteken
- Anoniem op Nieuwsbrief Indisch Netwerk 1 april 2026
- Boeroeng op …initiatief tot landelijk Moluks gedenkteken
- Gerard Brekelmans op …initiatief tot landelijk Moluks gedenkteken
- Pierre H. de la Croix op Nieuwsbrief Indisch Netwerk 1 april 2026
- Gerard Brekelmans op Nieuwsbrief Indisch Netwerk 1 april 2026
- ronmertens op Nieuwsbrief Indisch Netwerk 1 april 2026
- Pierre H. de la Croix op Nieuwsbrief Indisch Netwerk 1 april 2026
- Pierre H. de la Croix op Nieuwsbrief Indisch Netwerk 1 april 2026
- Anoniem op Indo’s ga weg
- Vandalen - van den Broek op Nieuwsbrief Indisch Netwerk 1 april 2026
- Anoniem op Nieuwsbrief Indisch Netwerk 1 april 2026
- Pierre H. de la Croix op Nieuwsbrief Indisch Netwerk 1 april 2026
- Boeroeng op Nieuwsbrief Indisch Netwerk 1 april 2026
Archief
- april 2026
- maart 2026
- februari 2026
- januari 2026
- december 2025
- november 2025
- oktober 2025
- september 2025
- augustus 2025
- juli 2025
- juni 2025
- mei 2025
- april 2025
- maart 2025
- februari 2025
- januari 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- augustus 2024
- juli 2024
- juni 2024
- mei 2024
- april 2024
- maart 2024
- februari 2024
- januari 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- augustus 2023
- juli 2023
- juni 2023
- mei 2023
- april 2023
- maart 2023
- februari 2023
- januari 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- augustus 2022
- juli 2022
- juni 2022
- mei 2022
- april 2022
- maart 2022
- februari 2022
- januari 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- augustus 2021
- juli 2021
- juni 2021
- mei 2021
- april 2021
- maart 2021
- februari 2021
- januari 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- augustus 2020
- juli 2020
- juni 2020
- mei 2020
- april 2020
- maart 2020
- februari 2020
- januari 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- augustus 2019
- juli 2019
- juni 2019
- mei 2019
- april 2019
- maart 2019
- februari 2019
- januari 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- augustus 2018
- juli 2018
- juni 2018
- mei 2018
- april 2018
- maart 2018
- februari 2018
- januari 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- augustus 2017
- juli 2017
- juni 2017
- mei 2017
- april 2017
- maart 2017
- februari 2017
- januari 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- augustus 2016
- juli 2016
- juni 2016
- mei 2016
- april 2016
- maart 2016
- februari 2016
- januari 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- augustus 2015
- juli 2015
- juni 2015
- mei 2015
- april 2015
- maart 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- augustus 2014
- juli 2014
- juni 2014
- mei 2014
- april 2014
- maart 2014
- februari 2014
- januari 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augustus 2013
- juli 2013
- juni 2013
- mei 2013
- april 2013
- maart 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augustus 2012
- juli 2012
- juni 2012
- mei 2012
- april 2012
- maart 2012
- februari 2012
- januari 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- augustus 2011
- juli 2011
- juni 2011
- mei 2011
- april 2011
- maart 2011
- februari 2011
- januari 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- augustus 2010
- juli 2010
- juni 2010
- mei 2010
- april 2010
- maart 2010
- februari 2010
- januari 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- augustus 2009
- juli 2009
- juni 2009
- mei 2009
- april 2009
- maart 2009
- februari 2009
- januari 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- augustus 2008
- juli 2008
- juni 2008
- mei 2008
- april 2008
- maart 2008
- februari 2008
- januari 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- augustus 2007
- juli 2007
- juni 2007
- mei 2007
- april 2007
- maart 2007
- februari 2007
- januari 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- augustus 2006
- juli 2006
- juni 2006
- mei 2006
- april 2006
- maart 2006
- februari 2006
- januari 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- augustus 2005
- juli 2005
- juni 2005
- mei 2005
- april 2005
- maart 2005
- februari 2005
- januari 2005
- Het archief van Indisch4ever
is best wel te filmen !!
...................
...................
.......... Bekijk ook
de archipelsite
met honderden topics.
Zoekt en gij zult vinden. ! Categorieën
Zoeken op deze weblog
Meest recente berichten : Het gebeurde ergens in de Indonesische archipel
-
Thomson
Nassauschool Soerabaja
Depok
Wie is deze familie
Wolff
Tankbataljon Bandoeng 1939
Is de bruid Günther?
Wilde en Waldeck
Brouwer en Hagen
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
XXXXXXXXXXXXXX
Bertha Lammerts van Bueren-de WitXXXXXXXXXX zwieten 214
Bisch
!!!!!!!!!!!
Detachement Verbruiksmagazijn,
Hollandia
van Hall
Smith
Emy Augustina
Detajongens
von Stietz
de Bar
Soerabayaschool ca 1953
Wie zijn dit ?
Damwijk
Klein
IJsselmuiden
van Braam
Zuiderkruis
Foto
Koster
Versteegh
Baume
Falck
Boutmy
Otto
oma Eugenie Henriette Smith
Meliezer-Andes
christelijk lyceum bandoeng
christelijk lyceum bandoeng
Saini Feekes
Mendes da Costa
Anthonijsz
Bromostraat
Wie?
Tambaksari/Soerabaja-1946
Ornek
van Dijk
.Haacke-von Liebenstein
Theuvenet
Sollaart
Berger-de Vries
Foto's gemaakt door Henrij Beingsick
Augustine Samson-Abels
Samson
Huygens
Hartman
Otto en Winsser
Marianne Gilles Hetarie
Constance en Pauline
Versteegh
Lotje Blanken
Charlotte Hooper
John Rhemrev
Schultze
W.A. Goutier
Otto-Winsser
Bastiaans
Verhoeff
Beisenherz
Stobbe
Wendt-van Namen
Harbord
Pillis-Reijneke
Nitalessy-Papilaja
Reijneke
Oertel-Damwijk
Bruidspaar te Semarang
Daniel
Krijgsman
van Dun
Ubbens en van der Spek
Kuhr
Oertel
Nijenhuis-Eschweiler
Wie ben je
Philippi-Hanssens
Tarenskeen-Anthonijsz
Hoorn-Dubbelman
Mendes da Costa
Palembang
Deze slideshow vereist JavaScript.







































Om trost op tezijn!Nederland is groot geworden.Door de grootste pieraten land tezijn,grootste slaven handelaar,grootste corrupte handelmy ter wereld(VOC),grote koloniale land die zijn kolonie alleen maar verdedigd had met 75000KNIL soldaten toen het Japan de oorlog verklaarde en wreedheden er na met de z.g. politionele acties.
300 euro boete voor Piet-activist na doodsbedreiging Sinterklaas
Anti-Zwarte Piet-activist Michael van Zeijl heeft een boete van 300 euro gekregen omdat hij vorig jaar via Facebook opriep Sinterklaas te vermoorden tijdens de landelijke intocht in Dokkum. ,,We moeten een prijs op zijn hoofd zetten”, schreef hij toen onder meer. Sinterklaas-acteur Stefan de Walle deed daarna aangifte.
————
AD.nl
Misschien dat iemand denkt over mij, overdrijft hij niet met van Zeijl een racist te noemen.? Lees de eerste zin onder van zijn facebook
Wat hij allemaal roept is een indischgerelateerd onderwerp.
Verder lijkt hij mij weer een indo die botst met de blanke/hollandse samenleving. Deze persoon heeft die botsingen niet verwerkt .
Ook een indisch onderwerp.
Heel veel reacties, terwijl het voor die meneer zo makkelijk is. “‘Geen 4 mei voor mij’” Makkelijk toch, gewoon niet gaan! Hekel aan Sinterklaas en Zwarte Piet? Gewoon niet gaan. Misschien iets leuks, zaklopen met Koningsdag? Lijkt op Indonesische gewoontes! Oei, foutje van mij, is vorm van uitbuitend kolonialisme.
van Zeijl overdrijft weer:
Hij vind het woord ‘indo’ van een racistische hiërarchie, kwalijk en triggerend.
Wie zou de allereerste zijn geweest die het woord ‘Indo’ heeft gebruikt en geschreven en in welke context is dat gedaan? En wat is er sindsdien met dat woord gebeurd, wat is de ontwikkeling ervan geweest? Zou zomaar leuke weetjes zijn.
Overigens acht ik het niet uitgesloten dat Michael in de nabije toekomst gastspreker zal zijn tijdens bijeenkomsten, herdenkingen, pasars enz. Heel het Indische immers wordt steeds meer overhoop gehaald en herschikt en in dat kader past ook een microfoon voor Michael.
De vraag is dan ook hoe het komt dat het Indische overhoop wordt gehaald: door wie, wat is de aanleiding geweest en waarheen wordt gegaan? Een paar oorzaken zijn dan volgens mij dat Indo’s zelf zijn begonnen met het zich identificeren met vluchtelingen, met het zich etaleren als onderdrukte groep in Indië en last but not least: het zich afficheren als nazaten van slaven.
Loekie…. dat overhoop halen ? Is dat jouw angst? Vrees niet … zo bezopen zijn indo’s niet.
Hoe zie je dat ? van Zeijl op een herdenking: ” ….jullie zijn witte racisten of huisslaven van witte racisten. Woordjes als blank en indo zijn racistisch”
Dit soort overhoop halen zal wel meevallen.
Boeroeng, als het zover is trakteer jij mij op een lunch bij Garoeda.
Michael van Zeijl heeft dus een Indische vader ,die hij nooit echt gekend heeft dus Indische opvoeding ( b.v meppen met de sapo -lidi ) heeft ie niet ondergaan ,voor mij is ie dan niet Indisch ,Jesse Klaver heeft een Marokkaanse vader en een Indische moeder maar hij is grootgebracht door zijn Indische grootouders ,Jesse is dus wel Indisch .Michael is gewoon een Limburger net als Jos B ,verdachte van de moord op Nicki Verstappen en net als Ivo H verdachte van de moord op een Belgische politieman Als er kritiek komt van Michael van Z op de Indische gemeenschap komt die kritiek dus van een Limburger of een gestoorde Hamburger maar beslist niet van een INDISCHE Nederlander !!
https://www.parool.nl/opinie/de-ode-van-jesse-klaver-was-een-kletspraatje~a4603613/
@ Indo. “En wat is er sindsdien met dat woord gebeurd, wat is de ontwikkeling ervan geweest? Zou zomaar leuke weetjes zijn.”
#Van identiteit verworden tot een verzamelnaam. De totok die ermee afstand schept in de Indische tijd. In de Nederlandse samenleving een geuzen/scheld/roep/soortnaam?
***Ik ben een Indo. Wat is een Indo? Nou, iemand zoals ik dus. ‘Indo’ zijn ook die honderdduizend anderen die zich Indo of Indisch noemen. Die Indo’s zijn anders dan ik, ze verschillen veel of een beetje van mij, het zijn mannen, ze zijn van een andere generatie, zij verkiezen een andere levensstijl: andere Indo’s, kortom, zijn mij vaak wereldvreemd en kunnen mij zelfs totaal tegenstaan. Zo prijkte er op de cover van De Groene Amsterdammer van 4 september 2009 een blondgeverfde Indo, wiens reactionaire ideeën ik verfoei.2 o, o verwantschap voel ik met die politicus, maar toch wordt hij, net als ik, Indo genoemd. Wie van ons is de ware Indo? Ben ik het, bent u het? Wil de ware Indo opstaan? Bestaat er, met andere woorden, een echte, onvervalste Indo-identiteit? Ik meen dat het antwoord op deze vraag een ondubbelzinnig ‘nee’ moet zijn. De Indo bestaat niet.
Indo’s zijn, met andere woorden, niet allemaal even haloes, niet iedere Indo schaamt zich dood over van alles en nog wat. Ze zijn niet gastvrijer dan Hollanders en zo flexibel zijn ze ook weer niet allemaal. Ik ken tenminste meer dan genoeg Indo’s die kasar, onbescheiden en ongemeen assertief zijn. Een nog overtuigender bewijs is dat ik regelmatig bij Indo’s thuis geconfronteerd word met een stijf gesloten koekjestrommel. Indo’s kunnen weleens wat overeenkomstige hebben, maar de onderlinge verschillen overtreffen de gelijkenissen met gemak. Goed, ik geef toe:
er is wel iets dat Indo’s gemeen hebben. Welgeteld zijn dat twee dingen: ten eerste delen polder-Indo’s …Indië als hun land van herkomst en ze kunnen, ten tweede, bogen op een omvangrijk archief aan verhalen.
https://www.dbnl.org/tekst/_ind004201001_01/_ind004201001_01_0005.php
Mag ik lezen als een (Amer)indo?
Is het nu werkelijk waard om dat heerschap een podium te geven? Voor mij is hij gewoon getraumatiseerd. Tussen intelligentie en krankzinnigheid is slechts een kleine stap.
Tja als Zeijltje ( Echt Indonesische naam trouwens ) niet tevreden is met je reacties m.a.w als die niet overeenkomen met zijn gedachten verwijdert of blokkeert hij die …ahum een beetje dictatoriale neiging maar inderdaad Boeroeng ,Peter verkijkt zich op Zeijltje ( Echt Indonesische naam ) Peter begint denk ik zo “” Hoor es Michael je dient dit en je dient dat !”” Ja wat zal Zeijltje dan zeggen ? “” Ja tuan Van den Broek ,u heeft gelijk “” Ha ha ha wie dat gelooft moet meteen opgenomen worden in de van Mesdag kliniek ! Ik heb eens het commentaar gelezen van Pv/d Broek ,die hij gaf op Jeffrey Pondaag weer dat beruchte en zeer irritante woordje erbij “” Dhr Pondaag u dient dit en u dient dat !”” Nou Pondaag en Zeijltje zitten niet echt te wachten op een zekere hr van den Broek .Een zekere politiek linkse iewat criminele ex kroegbaas uit een Amsterdamse volksbuurt met jawel toevallig ook Indische roots zou meer kans hebben een dialoog met ze aan te gaan .maar die persoon haat mensen ,die afgeven op hun Indonesisch maar ook op hun Belanda bloed .Je bent als Indo van beiden of je het leuk vind of niet .
Die van Zeijl miste al jong zijn Indische vader en ik denk dat hij niet met Indische familie is opgegroeid.
Hij doet zo nep en gekunsteld aan om de Indische gemeenschap “mijn gemeenschap” te noemen, die hij tegelijk minacht
Hij meet zich een betrokkenheid en identiteit aan die niet van hem is.
Zo sprak hij ook over de Toraja als zijn volk . Kennelijk was zijn oma een Toraja-nazaat.
Dat nepachtige rommelen met identiteiten zie je ook in onderstaande quote, waar hij beweert dat de echte identiteit van Indische mensen is een indonesische identiteit, die van Indonesische voorouders is.
Lees zijn betoog in geheel
En ooit beweerde hij dat het woord indo een racistisch woordje is en toen mensen hem vertelden dat het een geuzennaam was, mompelde hij iets over dat het witte mensen zijn en dus fout (!!???@@)
Kennelijk niet van jongsaf dat woord meegemaakt hebben.
Er overleed een Willem Hendrik van Zeijl in Maastricht 1985. Beroepskniller geweest, geinterneerd in 1909 te Soerabaja geboren. Die zou best zijn Indische opa kunnen zijn, die hij nooit gekend heeft.
Het verhaal van Boeroeng is op louter hypotheses gebaseerd. Dat dhr van Zeijl zich een betrokkenheid en identiteit aanmeet , die niet van hem is” lijkt mij een meer dan voorbarige conclusie. Indo ben je, dat word je nie tkoloniaal aangepraat. Aangezien rasechte “Totoks” nu plotseling beweren dat ze ook “Indisch” zijn, dan mag dhr van Zeijl toch hetzelfde bewere? , Alleen ik herken in zijn verhaal toch authentieke dingen waaruit ik afleid dat Wij toch eenzelfde Geschiedenis, indische geschiedenis hebben.
Ik zou met hem wel over dat dekoloniseren willen discussieren. Hij heeft daar wel een heldere en verfrissende kijk op. Alleen zijn Bersiapverhaal is toch wel heel eenzijdig belicht. Alsof een “rechtvaardige” opstand tegen het koloniaal bewind in Ned. indie het vermoorden van onschuldige burgers., Indo-Europeanen,Chinezen en ook Indonesiers rechtvaardigd.
Ik kan best aannemelijk maken dat in de Bersiaptijd de jacht op Indo-Europeanen trekken vertonen; die aan genocide grenzen: razzia’s, ghetto’s, deportaties en etnische zuiveringen moeten bij dhr van Zeijl toch bekend in de oren klinken althans hij neemt het woord Genocide veelvuldig in de mond.
Peter, jij zal snel door van Zeijl in de container “racist ” gedumpt worden.
Jij noemt jezelf indo…… dat vind hij racisme.
Je familieverhalen over jappenkampen en bersiap ..? Dat bevestigt in zijn bekrompen universum jouw huisslavenmentaliteit . Hij erkent die geschiedenis niet als de zijne, niet als iets wat jullie bindt.
Omschriijf jij je identiteit als indo, Indisch, italiaans, nederlands ? Dan verloochen je je werkelijke identiteit ( zegt van Zeijl) Jouw identiteit is “indigenous’ Je bent Indonesisch.
Een Indonesiër die de hielen likt van witte mensen en door hun schuld niet meer weet dat hij Indonesiër is.
Zo denkt hij, althans die schijn houdt hij op.
Hij goochelt met identiteiten.
Gaarne, bewijs mijn ongelijk. Probeer een debat met de man
Reageer op dit facebooktopic van hem.. Ik ben benieuwd …. ook na hoeveel uur hij je antwoorden verwijdert en je blokkeert.
@ Hij goochelt met identiteiten.
Een soort Indo kesasar maar dan de Aziatische kant op. Verschil is dat van Zeijl dit onderbouwt met feiten die te ‘vervuilen’ zijn door een privé interpretatie. Zoals zo vaak geschiedenis wordt bekeken door een actuele bril (resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst :))
Recent komen deze 2 kinderen later vh zelfde dilemma. Armeens of Nederlands?
De staatssecretaris van Justitie en Veiligheid hoefde de Armeense kinderen Lili en Howick geen asielvergunning te verlenen. Daarom moeten de kinderen Nederland verlaten.
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Raad-van-State/Nieuws/Paginas/De-2-Armeense-kinderen-uit-Amersfoort-mogen-niet-in-Nederland-blijven.aspx
Ik heb nog geeneens een facebook account en ben niet van zins om er één te maken, louter en alleen om met dhr van Zeijl (ook een meneer) in discussie te gaan om wat ook maar te bewijzen. En dubbelbewijzen heeft mijn vader al gedaan, dus die schuld is al afgelost, net zoals het meubelvoorschot.
Peter, Ik vroeg aan jou mijn ongelijk te bewijzen, niet aan je vader.
Maar , je moet zoiets wel zelf willen. Ik zal je niks nadragen.
I wonder….. je hebt geen facebook. kun je wel het hele schrijven van hem lezen, wat ik linkte ?
Misschien ook andere lezers , die de link niet kunnen openen?
Dan hierbij de tekst
Aan een kant zou je een heel eind met zijn redenering mee kunnen gaan. Maar hij maakt een cruciale denkfout: dat de Indo zou moeten dekoloniseren. Dat kan niet, dat gaat niet, want dat zou zijn als het weggummen van zijn dna, als het openen van zijn lichaam en het wegwerpen van zijn ingewanden. Ook is het niet mogelijk dat Indo vanaf een podium gaat verklaren dat hij afstand neemt van de geschiedenis en dat hij vanaf nu verder gaat als een man zonder geschiedenis en zonder (Indische) eigenschappen.
Ofwel: Indo kan geen historische en culturele transgender worden.
Het is domme arrogantie tot in het ziekelijke, mensen die 20 tot 50 jaar ouder zijn dan hemzelf te vertellen dat ze eigenlijk Indonesiër zijn .
Hij kan zichzelf ook niet als Indonesiër beschouwen, hooguit doen-alsof als het zo uitkomt een punt te maken.
Ik kan het artikel over de Heer van Zeijl lezen, maar ik ben niet van plan op Facebook te reageren, er lopen teveel digidebielen op dat platform rond. tevens ik wil niet dat mijn gegevens in onbevoegde handen komen.
Over zelf-dekolonisatie of dékolonisering kan ik wel een boek volschrijven, maar dat hoef ik dhr, van Zeijl niet uit te leggen, het gaat om Hoe je ermee omgaat. Dan ben ik in een voordelige positie dat ik al jarenlang in het buitenland woon, dan heb je niet zoveel last van die post-koloniale conditionering, althans ik kan er gemakkelijk afstand van nemen.. Ik ga bij dhr van Zeijl natuurlijk niet met een shirtje lopen met de tekst “Proud to be an Indo”. Natuurlijk ben ik ook Indo, met de nadruk op OOK. Natuurlijk “rommel ik ook met identiteiten, maar dat heeft door het verblijf in het buitenland een volledig andere betekenis dan sommigen denken.
Ik ga bij voorkeur om met interessante en intelligente Indo’s, die ook wat te zeggen, een uitgesproken mening hebben. Daarom vind ik een ontmoeting met dhr van Zeijl zinvol. .
Peter,
van Zeijl is een domme racist. Heb je dat nog niet door ?
ik heb een iets andere definitie van Racist en hij lijkt mij niet dom, integendeel intelligent, maar hij loopt er niet mee te koop. Kijk maar naar zijn analyse van de indischen. wat is daar dom of racistisch aan?
Wel Peter, zijn gekluns met identiteiten is dom. Dat had ik al uitgelegd.
En dat heeft veel te maken met dat hij blanke mensen haat. In zijn wereldbeeld zijn het blanke mensen die indo’s geknecht hebben .
In zijn andere stukjes op facebook wordt dit duidelijker. Vaak verwijt hij mensen racisme…vooral de “witte mensen”
Zeker is hij op een bepaalde wijze intelligent, maar dat zakt weg in zijn modderpoel van dom racisme. En dan weer herrijst het daaruit … want hij is bezig met zijn oorlog tegen blanke mensen en idd moet je dan ook gedreven en intelligent kunnen zijn.
Maar die intelligentie gebruikt hij al te vaak niet voor genuanceerd, redelijk en menselijk oordelen.
Heel direct is dit te zien in deze sick joke van vorig jaar op zijn facebookpage , waarvoor hij 5 dagen in een poltiecel zat, romnd 5 dec 2017.
Het werd pas maanden later een groot item in de media, en dat zal je wel gemist hebben.
Sick Joke:
@En dat heeft veel te maken met dat hij blanke mensen haat. @
Dan haat hij zeker ook zijn eigen blanke afkomst.
Boeroeng, ik ga je iets zeggen, niet verder vertellen: er zijn mensen (ook Indo’s) die een afkeer hebben van Nederlanders….Tot op zekere hoogte kunnen die mensen die afkeer verklaren, maar vooral is die afkeer gewoon en puur instinctief.
Zeker, veel van die mensen leven en werken gewoon tussen Nederlanders en van buiten is er niks bijzonders aan hen te zien, maar van binnen….pure afkeer.
De vraag zou dan kunnen zijn: is een instinctieve afkeer identiek aan racisme?
Gut Loekie…. de bedoeling van reageren op deze site is dat men iets vertelt.
Maar zonder die zelfingenomenheid van je… zoals je begint in je laatste reactie.
Is een instinctieve afkeer van mensen van een bepaald ras identiek aan racisme ?
Lijkt me wel…
Fout, fout, fout Boeroeng. Ik heb het over een afkeer van Nederlanders, niet over afkeer van het BLANKE RAS.
@ Loekie
Fout?
Jouw vraag ging over racisme. Lees maar terug.
Maar van Zeijl heeft iets tegen wat hij noemt “witte mensen” .
Vandaar dat ik zei dat hij een racist is.
Het zal wel zijn dat hij vooral “witte” Nederlanders bedoelt.
Dan is zijn woordkeuze nog steeds een uiting van racisme.
Zeg dan gewoon telkens: Nederlander, zonder verwijzing naar huidskleur.
Als kritiek van bvb Van Zeijl op het Nederlands kolonialisme, apartheidssysteem beschouwt als blankenhaat, haat tegen witte mensen, dan is dat wel een eigenaardige redeneringswijze, die natuurlijk niet van toepassing is op dhr van Zeijl.
Van Zeijl kritiek richt zich op kolonialisme dat op rassenongelijkheid i.c. superioriteit van het blanke of witte ras is gebaseerd, het zgn biologisch racisme van de 19de en 20ste eeuw. Dat Nederlands kolonialisme en daarvan de vruchten in de vorm van Indo-Europeanen, heeft natuurlijk diezelfde Indo-Europeanen en hun gedrag en denkwijze geconditioneerd i.c. gekoloniseerd, niet alleen in Ned. indie maar ook in Nederland.. Daarom heeft hij het over dékolonialiseren van de Indo . Het Indisch woordgebruik als 1/2, 1/4, 1/8 is koloniale prietpraat in wezen nazistisch=fascistisch woordgebruik is daar een voorbeeld van. In dit kader interpreteer ik zijn tirade tegen het Nederlands kolonialisme.
En wie heeft racisme uitgevonden? toch niet de Indo-Europeanen? Een tekenaar van het stripboek “De Terugkeer” uitgave van ons Indisch HerinneringsCentrum, nu Sophiahof genoemd heeft een vraag waarom hij voor de hoofdpersoon Ben niet een Indo heeft gekozen, beantwoordt dat deze vraag Racistische is . Die man is een “domme racist”, is eigenlijk een tautologie want ieder racist is van nature dom.Hij heeft ondanks dat stripboek niet begrepen wat hij eigenlijk tekende, maar ik mag ik toch niet van een Doorsnee Nederlander verwachten dat hij iets begrijpt van Indo’s, soms wel Indonesiers genoemd? Met dhr van Zeijl is het wel beter gesteld, hoewel ik niet eens ben met hem over het gebruik van of aansporen tot geweld. Er zijn grenzen.
“er zijn mensen (ook Indo’s) die een afkeer hebben van Nederlanders” Voor mij een nieuw gezichtspunt. Moderne vorm van zelfhaat? Nederlanders onder elkaar?
Daar zijn ook Indo’s die niets beter vinden dan Nederlanders en hun sijstemen en wetten
Er zijn Indo’s die zichzelf niet beschouwen als een beetje van oost en een beetje van west. Zij zien zichzelf als autonome entiteit: als mens, als Indo, als wezen, als wat ook, maar NIET als een beetje van dit en dat. En al hebben duizendmaal een Nederlands paspoort, voor hen is dat slechts een document. Zij voelen ook geen verplichtingen jegens oost of west. Zij zijn ook niet bezig met oost en west. Vanuit die positie, vanuit die houding permitteert hij zich om desgewenst de pest te hebben aan wie of wat ook. Of zoals Kris Kristofferson zong: “Freedom’s just another word for nothin’ left to lose”.
@Zij zien zichzelf als autonome entiteit: als mens, als Indo, als wezen, als wat ook, maar NIET als een beetje van dit en dat. En al hebben duizendmaal een Nederlands paspoort, voor hen is dat slechts een document. Zij voelen ook geen verplichtingen jegens oost of west. @
In dat opzicht is dat vrij normaal. Want een mens heeft leren denken in de omgeving waar hij is opgegroeid. De meeste Indo’s in California denken ook zo en behoren tot de Amerikaanse melting pot.
@ .. Kris Kristofferson zong: “Freedom’s just another word for nothin’ left to lose”.@ :
Als je dit soort musici/singers die eerder onder de kwalificatie drankorgels en drugsverslaafden vallen citeert om daarmee jouw standpunt te verduidelijken is het voor mij duidelijk hoe bezoedeld jouw eigen brein is.
Ik zou de Indo (spierwit, blank, licht getint, getint of zelf donkerbruin tot lichtzwart) toch niet willen schetsen als iemand die niets meer heeft te verliezen, m.a.w.: een loser!
Losers zijn degenen die zich vereenzelvigen met die MvZ ! Of zijn uitbraaksels serieus nemen.
Sinds wanneer moet de bagger en drek en idiote uitspraken van een geestelijk zwaar gestoorde persoon serieus genomen worden?
MvZ is inderdaad geen Indo maar een Limburger.
Het verbaast mij enorm, dat er hier op dit platform zoveel over dit wezen wordt gecommuniceerd. Gewoon negeren wat die gek uitbraakt, zou ik zeggen.
@Het verbaast mij enorm, dat er hier op dit platform zoveel over dit wezen wordt gecommuniceerd. Gewoon negeren wat die gek uitbraakt, zou ik zeggen.@
Met bovenstaande ben ik het volledig eens.
In zijn redenering moet Indo dekoloniseren. Dus het witte (= het koloniale) van zich af schudden. Waarom het witte en niet het bruine? Omdat het witte het kolonialisme (= het kwade) vertegenwoordigt.
Nou, als dat is afgeschud, is er dus nog steeds een mens over en die is nu bruin, dus Indonesiër….
De Volkskrant maakt wel een dijenkletser met deze “ethnische” of onderscheidende profilering.
citaat. “:……In 2015 komt M. Van Zeijl naar Utrecht, uit Maastricht. Zijn moeder, van NEDERLANDSE afkomst en zijn vader, met een INDISCHE achtergrond, scheiden nog voordat hij naar school gaat……” Wat is een “Nederlandse Afkomst”? is dat anders dan een Indische achtergrond? Ik waag te betwijfelen of de Volkskrantlezers of krantenlezers in het algemeen zodanig scheidingsvermogen hebben dat ze het verschil weten tussen een Nederlandse afkomst en een Indische achtergrond. Vraag ik de volgende keer toch aan wat vrienden in Nederland wat voor achtergrond ze hebben, denken ze gelijk dat ik teveel Italiaans mousserend wijn heb gedronken. .
Op de basisschool krijgt hij een mavo-advies, terwijl zijn Cito-score goed genoeg is voor vwo. Hij vermoedt dat zijn donkere uiterlijk daar iets mee te maken heeft. ‘Ze hadden het over gedragsproblemen. Een dergelijke onderschatting maken veel niet-witte jongeren mee.’
@ .. Van Zeijl vindt dat hij vaak verkeerd wordt begrepen…..@:
Dat is een bekend gezegde van idioten.
En verder …. wel gratis vreten uit de ruif van dit land (m.a.w.: bijstandstrekker, die het verdomd om te werken en liever op z’n luie gat tegen de maatschappij schopt) en democratische verworvenheden opeisen, maar die niet aan anderen gunnen.
Soms is het jammer dat de wet niet kan optreden tegen dit soort niet volledig geëvolueerde homo sapiens (dat zijn dus absoluut geen homofiele personen, want die zijn juist heel vaak verder geëvolueerd dan menige mens).
Eigenlijk zou in de wet moeten worden opgenomen, dat niet volledig tot mens geëvolueerde wezens geen rechten kunnen doen gelden die slechts van toepassing zijn op de volledig tot mens geëvolueerde wezens.
Dan hoeft er ook geen prijs voor hen te worden te worden uitgereikt wegens “uit je nek kletsen”.
@En verder …. wel gratis vreten uit de ruif van dit land (m.a.w.: bijstandstrekker, die het verdomd om te werken en liever op z’n luie gat tegen de maatschappij schopt) en democratische verworvenheden opeisen, maar die niet aan anderen gunnen.@
Dat heb ik mij al heel vaak afgevraagd. Mensen die het netjes vragen en voor hun rechten opkomen zoals de vergeten salarissen, krijgen nul op request of worden met een kluitje in het riet gestuurd. En zij die te lui zijn om te werken en alle andere randgevallen, wel bijstand krijgen.
” dat niet volledig tot mens geëvolueerde wezens geen rechten kunnen doen gelden” Dat is er al, het jeugdrecht. En als die meneer van Grauw geen zin heeft in 4 mei en 15 augustus, doet hij toch gewoon niet mee? Of in het organisatiecomité meewerken.
Ja ,dat lijkt mij nou typisch een klusje voor Michael van Zeijl ,meewerken ( Werken ? Wat is dat ?) aan het 4 mei en 15 augustus herdenking gebeuren .Pak Somers heeft u weleens een foto van Michael gezien ? ,die zit toch echt helemaal onder de pillen hoor .
“die zit toch echt helemaal onder de pillen hoor .’ Pak Somers ook hoor, moet je mijn pillendoos maar eens zien. En elke keer bij de cardioloog schuift die een beetje met de pillen, volgende patiënt! Alleen al aan pillen mijn eigen risico opgemaakt. Volgens de cardioloog: In leven zien te blijven met je pillen. En je weet waar de spoedeisende hulp is. En dan nog die ellende met de Grauwe Eeuw.
Die van Zeijl zag ik eens beweren op facebook dat ‘indo’ een racistisch woord is en dus niet bruikbaar.
Toen mensen zeiden dat indo’s zelf het als geuzennaam hebben aangenomen, ging hij vertellen dat die geuzen witte mensen waren en dus kan men niet naar hen verwijzen….
Verdient hij niet een prijs voor uit zijn nek kletsen ?
Het was geen racisme maar juist Christenisasi met hun GOD,GOSPEL,GOLD en GLORY.Volkeren waren weggeveegt van de wereld in naam van Jusus zols de Maya,Incas en Indianen.
De Mayas bestaan nog steeds in Centraal Amerika en delen van Mexico. Hun taal is Maya Quiche en wordt nog volop gesproken.Hun empire verdween voordat de Spanjaarden het konden wegvegen.
Ook afstammelingen van het Inca Imperium spreken nu nog steeds Quechua en Aymara in Peru en Bolivia.
Wat betreft de Indianen in de VS in de tijd van Columbus waren er zo’n 600.000 Indianen in wat nu de VS is. Nu zijn er in de VS meer dan 6 miljoen Indianen verspreid over verschillende tribal communities.
@ Wat betreft de Indianen in de VS in de tijd van Columbus @:
Dit slaat echt als K op L !
Toen Columbus Amerika ontdekte waren er nul Europeanen in de VS! In de eeuwen daarna (en dan voornamelijk door toedoen van de Europese kolonisten) zijn hele volksstammen uitgeroeid of verdreven van hun gronden.
Als ze nog bestaan, dus gaat niet door met hun wegtevegen van de wereld.En de Christenen in Noord en Zuid Amerika, bestaan niet.