de Grauwe Eeuw en ‘Geen 4 mei voor mij’ aan het woord

Veel is geoorloofd in de strijd tegen de tekenen van racisme en kolonialisme, vinden de leden van de Grauwe Eeuw en ‘Geen 4 mei voor mij’. Met hun acties en dreigementen jagen ze menigeen tegen zich in het harnas. ‘Bij sommige acties kan het niet anders dan dat je de wet overtreedt.’  De Volkskrant

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

52 reacties op de Grauwe Eeuw en ‘Geen 4 mei voor mij’ aan het woord

  1. Wal Suparmo zegt:

    Het was geen racisme maar juist Christenisasi met hun GOD,GOSPEL,GOLD en GLORY.Volkeren waren weggeveegt van de wereld in naam van Jusus zols de Maya,Incas en Indianen.

    • Robert zegt:

      De Mayas bestaan nog steeds in Centraal Amerika en delen van Mexico. Hun taal is Maya Quiche en wordt nog volop gesproken.Hun empire verdween voordat de Spanjaarden het konden wegvegen.

      • Robert zegt:

        Ook afstammelingen van het Inca Imperium spreken nu nog steeds Quechua en Aymara in Peru en Bolivia.

        • Robert zegt:

          Wat betreft de Indianen in de VS in de tijd van Columbus waren er zo’n 600.000 Indianen in wat nu de VS is. Nu zijn er in de VS meer dan 6 miljoen Indianen verspreid over verschillende tribal communities.

        • Indorein zegt:

          @ Wat betreft de Indianen in de VS in de tijd van Columbus @:
          Dit slaat echt als K op L !
          Toen Columbus Amerika ontdekte waren er nul Europeanen in de VS! In de eeuwen daarna (en dan voornamelijk door toedoen van de Europese kolonisten) zijn hele volksstammen uitgeroeid of verdreven van hun gronden.

  2. Boeroeng zegt:

    Die van Zeijl zag ik eens beweren op facebook dat ‘indo’ een racistisch woord is en dus niet bruikbaar.
    Toen mensen zeiden dat indo’s zelf het als geuzennaam hebben aangenomen, ging hij vertellen dat die geuzen witte mensen waren en dus kan men niet naar hen verwijzen….

    Verdient hij niet een prijs voor uit zijn nek kletsen ?

  3. Indorein zegt:

    @ .. Van Zeijl vindt dat hij vaak verkeerd wordt begrepen…..@:
    Dat is een bekend gezegde van idioten.

    En verder …. wel gratis vreten uit de ruif van dit land (m.a.w.: bijstandstrekker, die het verdomd om te werken en liever op z’n luie gat tegen de maatschappij schopt) en democratische verworvenheden opeisen, maar die niet aan anderen gunnen.

    Soms is het jammer dat de wet niet kan optreden tegen dit soort niet volledig geëvolueerde homo sapiens (dat zijn dus absoluut geen homofiele personen, want die zijn juist heel vaak verder geëvolueerd dan menige mens).
    Eigenlijk zou in de wet moeten worden opgenomen, dat niet volledig tot mens geëvolueerde wezens geen rechten kunnen doen gelden die slechts van toepassing zijn op de volledig tot mens geëvolueerde wezens.

    Dan hoeft er ook geen prijs voor hen te worden te worden uitgereikt wegens “uit je nek kletsen”.

    • Ronny Geenen zegt:

      @En verder …. wel gratis vreten uit de ruif van dit land (m.a.w.: bijstandstrekker, die het verdomd om te werken en liever op z’n luie gat tegen de maatschappij schopt) en democratische verworvenheden opeisen, maar die niet aan anderen gunnen.@

      Dat heb ik mij al heel vaak afgevraagd. Mensen die het netjes vragen en voor hun rechten opkomen zoals de vergeten salarissen, krijgen nul op request of worden met een kluitje in het riet gestuurd. En zij die te lui zijn om te werken en alle andere randgevallen, wel bijstand krijgen.

    • Jan A. Somers zegt:

      ” dat niet volledig tot mens geëvolueerde wezens geen rechten kunnen doen gelden” Dat is er al, het jeugdrecht. En als die meneer van Grauw geen zin heeft in 4 mei en 15 augustus, doet hij toch gewoon niet mee? Of in het organisatiecomité meewerken.

      • Tolol zegt:

        Ja ,dat lijkt mij nou typisch een klusje voor Michael van Zeijl ,meewerken ( Werken ? Wat is dat ?) aan het 4 mei en 15 augustus herdenking gebeuren .Pak Somers heeft u weleens een foto van Michael gezien ? ,die zit toch echt helemaal onder de pillen hoor .

        • Jan A.Somers zegt:

          “die zit toch echt helemaal onder de pillen hoor .’ Pak Somers ook hoor, moet je mijn pillendoos maar eens zien. En elke keer bij de cardioloog schuift die een beetje met de pillen, volgende patiënt! Alleen al aan pillen mijn eigen risico opgemaakt. Volgens de cardioloog: In leven zien te blijven met je pillen. En je weet waar de spoedeisende hulp is. En dan nog die ellende met de Grauwe Eeuw.

  4. Peter van den Broek de andere generatie zegt:

    De Volkskrant maakt wel een dijenkletser met deze “ethnische” of onderscheidende profilering.

    citaat. “:……In 2015 komt M. Van Zeijl naar Utrecht, uit Maastricht. Zijn moeder, van NEDERLANDSE afkomst en zijn vader, met een INDISCHE achtergrond, scheiden nog voordat hij naar school gaat……” Wat is een “Nederlandse Afkomst”? is dat anders dan een Indische achtergrond? Ik waag te betwijfelen of de Volkskrantlezers of krantenlezers in het algemeen zodanig scheidingsvermogen hebben dat ze het verschil weten tussen een Nederlandse afkomst en een Indische achtergrond. Vraag ik de volgende keer toch aan wat vrienden in Nederland wat voor achtergrond ze hebben, denken ze gelijk dat ik teveel Italiaans mousserend wijn heb gedronken. .

    Op de basisschool krijgt hij een mavo-advies, terwijl zijn Cito-score goed genoeg is voor vwo. Hij vermoedt dat zijn donkere uiterlijk daar iets mee te maken heeft. ‘Ze hadden het over gedragsproblemen. Een dergelijke onderschatting maken veel niet-witte jongeren mee.’

  5. Boeroeng zegt:

    Die van Zeijl miste al jong zijn Indische vader en ik denk dat hij niet met Indische familie is opgegroeid.
    Hij doet zo nep en gekunsteld aan om de Indische gemeenschap “mijn gemeenschap” te noemen, die hij tegelijk minacht
    Hij meet zich een betrokkenheid en identiteit aan die niet van hem is.
    Zo sprak hij ook over de Toraja als zijn volk . Kennelijk was zijn oma een Toraja-nazaat.
    Dat nepachtige rommelen met identiteiten zie je ook in onderstaande quote, waar hij beweert dat de echte identiteit van Indische mensen is een indonesische identiteit, die van Indonesische voorouders is.

    Dit is waar mijn gemeenschap zich op zou moeten richten. Het aantonen van wat dezelfde groep lui als wiens reten velen uit mijn gemeenschap nu likken ons heeft ontnomen. Onze identiteiten. Ik zie bij de absolute meerderheid van de gemeenschap echt niet dat ze ooit nog hun indigenous identiteit gaan herstellen. Deze genocidevorm heeft dus al uitstekend gewerkt.
    De huisslaven mentaliteit van de Indische gemeenschap is om te janken.

    Lees zijn betoog in geheel

    En ooit beweerde hij dat het woord indo een racistisch woordje is en toen mensen hem vertelden dat het een geuzennaam was, mompelde hij iets over dat het witte mensen zijn en dus fout (!!???@@)
    Kennelijk niet van jongsaf dat woord meegemaakt hebben.

    Er overleed een Willem Hendrik van Zeijl in Maastricht 1985. Beroepskniller geweest, geinterneerd in 1909 te Soerabaja geboren. Die zou best zijn Indische opa kunnen zijn, die hij nooit gekend heeft.

    • Peter van den Broek de andere generatie zegt:

      Het verhaal van Boeroeng is op louter hypotheses gebaseerd. Dat dhr van Zeijl zich een betrokkenheid en identiteit aanmeet , die niet van hem is” lijkt mij een meer dan voorbarige conclusie. Indo ben je, dat word je nie tkoloniaal aangepraat. Aangezien rasechte “Totoks” nu plotseling beweren dat ze ook “Indisch” zijn, dan mag dhr van Zeijl toch hetzelfde bewere? , Alleen ik herken in zijn verhaal toch authentieke dingen waaruit ik afleid dat Wij toch eenzelfde Geschiedenis, indische geschiedenis hebben.

      Ik zou met hem wel over dat dekoloniseren willen discussieren. Hij heeft daar wel een heldere en verfrissende kijk op. Alleen zijn Bersiapverhaal is toch wel heel eenzijdig belicht. Alsof een “rechtvaardige” opstand tegen het koloniaal bewind in Ned. indie het vermoorden van onschuldige burgers., Indo-Europeanen,Chinezen en ook Indonesiers rechtvaardigd.

      Ik kan best aannemelijk maken dat in de Bersiaptijd de jacht op Indo-Europeanen trekken vertonen; die aan genocide grenzen: razzia’s, ghetto’s, deportaties en etnische zuiveringen moeten bij dhr van Zeijl toch bekend in de oren klinken althans hij neemt het woord Genocide veelvuldig in de mond.

      • Boeroeng zegt:

        Peter, jij zal snel door van Zeijl in de container “racist ” gedumpt worden.
        Jij noemt jezelf indo…… dat vind hij racisme.
        Je familieverhalen over jappenkampen en bersiap ..? Dat bevestigt in zijn bekrompen universum jouw huisslavenmentaliteit . Hij erkent die geschiedenis niet als de zijne, niet als iets wat jullie bindt.
        Omschriijf jij je identiteit als indo, Indisch, italiaans, nederlands ? Dan verloochen je je werkelijke identiteit ( zegt van Zeijl) Jouw identiteit is “indigenous’ Je bent Indonesisch.
        Een Indonesiër die de hielen likt van witte mensen en door hun schuld niet meer weet dat hij Indonesiër is.
        Zo denkt hij, althans die schijn houdt hij op.
        Hij goochelt met identiteiten.

        Gaarne, bewijs mijn ongelijk. Probeer een debat met de man
        Reageer op dit facebooktopic van hem.. Ik ben benieuwd …. ook na hoeveel uur hij je antwoorden verwijdert en je blokkeert.

        • P.Lemon zegt:

          @ Hij goochelt met identiteiten.

          Een soort Indo kesasar maar dan de Aziatische kant op. Verschil is dat van Zeijl dit onderbouwt met feiten die te ‘vervuilen’ zijn door een privé interpretatie. Zoals zo vaak geschiedenis wordt bekeken door een actuele bril (resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst :))

          Recent komen deze 2 kinderen later vh zelfde dilemma. Armeens of Nederlands?

          De staatssecretaris van Justitie en Veiligheid hoefde de Armeense kinderen Lili en Howick geen asielvergunning te verlenen. Daarom moeten de kinderen Nederland verlaten.

          https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Raad-van-State/Nieuws/Paginas/De-2-Armeense-kinderen-uit-Amersfoort-mogen-niet-in-Nederland-blijven.aspx

        • Peter van den Broek de andere generatie zegt:

          Ik heb nog geeneens een facebook account en ben niet van zins om er één te maken, louter en alleen om met dhr van Zeijl (ook een meneer) in discussie te gaan om wat ook maar te bewijzen. En dubbelbewijzen heeft mijn vader al gedaan, dus die schuld is al afgelost, net zoals het meubelvoorschot.

        • Boeroeng zegt:

          Peter, Ik vroeg aan jou mijn ongelijk te bewijzen, niet aan je vader.
          Maar , je moet zoiets wel zelf willen. Ik zal je niks nadragen.
          I wonder….. je hebt geen facebook. kun je wel het hele schrijven van hem lezen, wat ik linkte ?

          Misschien ook andere lezers , die de link niet kunnen openen?
          Dan hierbij de tekst

          Michael Van Zeijl
          29 juli om 18:22 ·
          Backpay, Bersiap, Japanse kampen boehoe boehoe kots.

          Waarom hoor ik nou nooit kritische geluiden over de rol die de Indische gemeenschap zelf had in Nederlands Indië? O.k. op een enkeling om me heen dan.

          Ik wil allereerst duidelijk maken dat mensen zeker recht hebben op die backpay en dat ze zeker dit moeten blijven aankaarten.
          Die backpay belet echter de ‘Indische gemeenschap’ om te dekoloniseren. De backpay wordt continu ingezet om het over hun eigen leed te hebben zodat ze het niet hoeven hebben over de rol die mijn gemeenschap zelf had in het eeuwenlange onderdrukken van ons eigen volk.

          Wat de Indische gemeenschap is aangedaan is vreselijk en zo gruwelijk racistisch alleen herkent die gemeenschap dit racisme niet eens. Het is ook een ander soort racisme als wat degenen van onze volken zonder witte Eurpese (voor) ouders ondergingen. Wanneer we geconfronteerd worden met onze plek in dat apartheidssysteem dan kan eindelijk het dekoloniseren beginnen want dan moeten ze over hun eigen identiteit nadenken. Moet je je indenken wat er allemaal gedeconstrueerd moet worden. Beter snel mee beginnen dus ipv te blijven hangen aan die Bersiap/kampen/backpay etc.

          Over de Bersiap en over de Japanse kampen heb ik natuurlijk ook een mening. De “bersiap” was een opstand tegen eeuwenlange onderdrukking. De Bersiap criminaliseren is het zelfde als het geweld van het Nederlands verzet criminaliseren met het verschil dat die bezetting 70 keer zo kort duurde. De Bersiap criminaliseren is als slavenopstanden veroordelen omdat er geweld bij kwam kijken. De Japanse kampen waren een middel van de Japanners om de racistische apartheids hiërarchie te elimineren. Ik heb kortgeleden specifiek vragen gesteld aan iemand van de Indische gemeenschap die destijds 17 jaar was en altijd uiterst kritisch was naar wat er gebeurde in Nederlands Indië en die vertelde het zelfde. Omdat de totok alle privileges had werd hen behandeld als het allerlaagste, degene met minder privileges werden iets milder behandeld. De Japanners lieten er ook geen twijfel over bestaan dat hun doel was om Europees kolonialisme uit te bannen. De tactieken van de Japanners waren drastisch en gewelddadig maar wel uiterst effectief gezien het massale verzet wat de Totok verwelkomde bij hun poging tot herbezetting. Ik zou persoonlijk ook geen enkele andere (en al helemaal geen geweldsloze) manier weten om een abrubt einde te maken aan zo’n systeem van vele generaties. Dus het is zeker vreselijk geweest voor degenen die in de kampen zaten of voor buitenkampers maar wanneer je niet vertelt waarom je daar zat ben je net als de Totok kolonialisme als een vanzelfsprekendheid aan het maken en de geschiedenis wit aan het wassen. Ook wordt er nooit vermeld dat na die Japanse kampen veel van diezelfde lui als in die kampen zaten bijdroegen aan de oorlogsmisdaden en massamoorden tijdens de “politionele acties”. En mensen STOP eens met zeggen dat jullie moesten vluchten of gedwongen werden te vertrekken. Sukarno heeft iedereen een keuze voorgelegd in Indonesië blijven maar dan alle koloniale waarden afzweren of naar Nederland samen met al je koloniale waarden. Jullie mochten blijven maar waren zo afhankelijk geworden van de witte systemen dat je zelf voor de kolonisator koos.

          Ja ja, i know… impopular opinion.

          Onze sociale constructie is ontstaan uit het massaal verkrachten van indigenous tot slaafgemaakte vrouwen uit de Archipel. Als kind werden we al gelijk van die indigenous identiteit gestript en zo wit mogelijk opgevoed. De woorden “Nederlandser dan de Nederlander” zullen bij velen in mijn gemeenschap wel iets triggeren. Vervolgens wordt je in een maatschappij gegooid waarin racistische apartheidswetten de ene kant van je identiteit zwaar onderdrukt en de andere kant priveligieert, welke identiteit zou jij aannemen? Door de racistische apartheidswetten van de Totok werden we ongevraagd medeplichtig in de onderdrukking van onze eigen identiteiten. Met de bij racisme horende stereotyperingen en slurs daar nog bovenop ontwikkel je vanzelf een geimplementeerde zelfhaat. Haat voor hetgene wat de Totok ook in jou haat. Daarom zijn al die uberfasco’s als Baudet, Wilders, Nanninga, Holman, Ouwerkerk etc zoveel gretiger in het uitten van die whitenessnormen. Wij moesten altijd Nederlandser dan de Nederlander zijn. Hierdoor hebben we niet de talen van onze volken geleerd hebben waardoor we alleen de verhalen hoorden die ons in het Nederlands bereikten.

          Dit assimileren is gewoon een genocidevorm, eentje die we ook nog ownen. Canada noemde de Indian Boarding schools, hen eigen assimilatie projecten waarvoor hen zich verontschuldige, zelf “culturele genocide”.

          Dit is waar mijn gemeenschap zich op zou moeten richten. Het aantonen van wat dezelfde groep lui als wiens reten velen uit mijn gemeenschap nu likken ons heeft ontnomen. Onze identiteiten. Ik zie bij de absolute meerderheid van de gemeenschap echt niet dat ze ooit nog hun indigenous identiteit gaan herstellen. Deze genocidevorm heeft dus al uitstekend gewerkt.

          De huisslaven mentaliteit van de Indische gemeenschap is om te janken.

        • Loekie zegt:

          Aan een kant zou je een heel eind met zijn redenering mee kunnen gaan. Maar hij maakt een cruciale denkfout: dat de Indo zou moeten dekoloniseren. Dat kan niet, dat gaat niet, want dat zou zijn als het weggummen van zijn dna, als het openen van zijn lichaam en het wegwerpen van zijn ingewanden. Ook is het niet mogelijk dat Indo vanaf een podium gaat verklaren dat hij afstand neemt van de geschiedenis en dat hij vanaf nu verder gaat als een man zonder geschiedenis en zonder (Indische) eigenschappen.
          Ofwel: Indo kan geen historische en culturele transgender worden.

        • Boeroeng zegt:

          Het is domme arrogantie tot in het ziekelijke, mensen die 20 tot 50 jaar ouder zijn dan hemzelf te vertellen dat ze eigenlijk Indonesiër zijn .
          Hij kan zichzelf ook niet als Indonesiër beschouwen, hooguit doen-alsof als het zo uitkomt een punt te maken.

        • Peter van den Broek de andere generatie zegt:

          Ik kan het artikel over de Heer van Zeijl lezen, maar ik ben niet van plan op Facebook te reageren, er lopen teveel digidebielen op dat platform rond. tevens ik wil niet dat mijn gegevens in onbevoegde handen komen.

          Over zelf-dekolonisatie of dékolonisering kan ik wel een boek volschrijven, maar dat hoef ik dhr, van Zeijl niet uit te leggen, het gaat om Hoe je ermee omgaat. Dan ben ik in een voordelige positie dat ik al jarenlang in het buitenland woon, dan heb je niet zoveel last van die post-koloniale conditionering, althans ik kan er gemakkelijk afstand van nemen.. Ik ga bij dhr van Zeijl natuurlijk niet met een shirtje lopen met de tekst “Proud to be an Indo”. Natuurlijk ben ik ook Indo, met de nadruk op OOK. Natuurlijk “rommel ik ook met identiteiten, maar dat heeft door het verblijf in het buitenland een volledig andere betekenis dan sommigen denken.

          Ik ga bij voorkeur om met interessante en intelligente Indo’s, die ook wat te zeggen, een uitgesproken mening hebben. Daarom vind ik een ontmoeting met dhr van Zeijl zinvol. .

        • Boeroeng zegt:

          Peter,
          van Zeijl is een domme racist. Heb je dat nog niet door ?

        • Peter van den Broek de andere generatie zegt:

          ik heb een iets andere definitie van Racist en hij lijkt mij niet dom, integendeel intelligent, maar hij loopt er niet mee te koop. Kijk maar naar zijn analyse van de indischen. wat is daar dom of racistisch aan?

        • Boeroeng zegt:

          Wel Peter, zijn gekluns met identiteiten is dom. Dat had ik al uitgelegd.
          En dat heeft veel te maken met dat hij blanke mensen haat. In zijn wereldbeeld zijn het blanke mensen die indo’s geknecht hebben .
          In zijn andere stukjes op facebook wordt dit duidelijker. Vaak verwijt hij mensen racisme…vooral de “witte mensen”

          Zeker is hij op een bepaalde wijze intelligent, maar dat zakt weg in zijn modderpoel van dom racisme. En dan weer herrijst het daaruit … want hij is bezig met zijn oorlog tegen blanke mensen en idd moet je dan ook gedreven en intelligent kunnen zijn.
          Maar die intelligentie gebruikt hij al te vaak niet voor genuanceerd, redelijk en menselijk oordelen.
          Heel direct is dit te zien in deze sick joke van vorig jaar op zijn facebookpage , waarvoor hij 5 dagen in een poltiecel zat, romnd 5 dec 2017.
          Het werd pas maanden later een groot item in de media, en dat zal je wel gemist hebben.
          Sick Joke:

          ‘We moeten een prijs op het hoofd van Sinterklaas zetten. Dubbele prijs als het tijdens de nationale intocht is zodat alle kinderen getuigen ervan zijn, zelfs massaal onder zijn hersenen en botsplinters bedekt zitten. Maw zonder twijfel morsdood. Zo kan de NPO geen onzinverhaaltje ophangen met een nieuwe Sinterklaas en zijn we voorgoed van dat feest af.’

        • Ronny Geenen zegt:

          @En dat heeft veel te maken met dat hij blanke mensen haat. @

          Dan haat hij zeker ook zijn eigen blanke afkomst.

        • Loekie zegt:

          Boeroeng, ik ga je iets zeggen, niet verder vertellen: er zijn mensen (ook Indo’s) die een afkeer hebben van Nederlanders….Tot op zekere hoogte kunnen die mensen die afkeer verklaren, maar vooral is die afkeer gewoon en puur instinctief.
          Zeker, veel van die mensen leven en werken gewoon tussen Nederlanders en van buiten is er niks bijzonders aan hen te zien, maar van binnen….pure afkeer.
          De vraag zou dan kunnen zijn: is een instinctieve afkeer identiek aan racisme?

        • Boeroeng zegt:

          Gut Loekie…. de bedoeling van reageren op deze site is dat men iets vertelt.
          Maar zonder die zelfingenomenheid van je… zoals je begint in je laatste reactie.
          Is een instinctieve afkeer van mensen van een bepaald ras identiek aan racisme ?
          Lijkt me wel…

        • Loekie zegt:

          Fout, fout, fout Boeroeng. Ik heb het over een afkeer van Nederlanders, niet over afkeer van het BLANKE RAS.

        • Boeroeng zegt:

          @ Loekie
          Fout?
          Jouw vraag ging over racisme. Lees maar terug.
          Maar van Zeijl heeft iets tegen wat hij noemt “witte mensen” .
          Vandaar dat ik zei dat hij een racist is.
          Het zal wel zijn dat hij vooral “witte” Nederlanders bedoelt.
          Dan is zijn woordkeuze nog steeds een uiting van racisme.
          Zeg dan gewoon telkens: Nederlander, zonder verwijzing naar huidskleur.

        • Peter van den Broek de andere generatie zegt:

          Als kritiek van bvb Van Zeijl op het Nederlands kolonialisme, apartheidssysteem beschouwt als blankenhaat, haat tegen witte mensen, dan is dat wel een eigenaardige redeneringswijze, die natuurlijk niet van toepassing is op dhr van Zeijl.

          Van Zeijl kritiek richt zich op kolonialisme dat op rassenongelijkheid i.c. superioriteit van het blanke of witte ras is gebaseerd, het zgn biologisch racisme van de 19de en 20ste eeuw. Dat Nederlands kolonialisme en daarvan de vruchten in de vorm van Indo-Europeanen, heeft natuurlijk diezelfde Indo-Europeanen en hun gedrag en denkwijze geconditioneerd i.c. gekoloniseerd, niet alleen in Ned. indie maar ook in Nederland.. Daarom heeft hij het over dékolonialiseren van de Indo . Het Indisch woordgebruik als 1/2, 1/4, 1/8 is koloniale prietpraat in wezen nazistisch=fascistisch woordgebruik is daar een voorbeeld van. In dit kader interpreteer ik zijn tirade tegen het Nederlands kolonialisme.

          En wie heeft racisme uitgevonden? toch niet de Indo-Europeanen? Een tekenaar van het stripboek “De Terugkeer” uitgave van ons Indisch HerinneringsCentrum, nu Sophiahof genoemd heeft een vraag waarom hij voor de hoofdpersoon Ben niet een Indo heeft gekozen, beantwoordt dat deze vraag Racistische is . Die man is een “domme racist”, is eigenlijk een tautologie want ieder racist is van nature dom.Hij heeft ondanks dat stripboek niet begrepen wat hij eigenlijk tekende, maar ik mag ik toch niet van een Doorsnee Nederlander verwachten dat hij iets begrijpt van Indo’s, soms wel Indonesiers genoemd? Met dhr van Zeijl is het wel beter gesteld, hoewel ik niet eens ben met hem over het gebruik van of aansporen tot geweld. Er zijn grenzen.

        • Jan A. Somers zegt:

          “er zijn mensen (ook Indo’s) die een afkeer hebben van Nederlanders” Voor mij een nieuw gezichtspunt. Moderne vorm van zelfhaat? Nederlanders onder elkaar?

        • Ronny Geenen zegt:

          Daar zijn ook Indo’s die niets beter vinden dan Nederlanders en hun sijstemen en wetten

        • Loekie zegt:

          Er zijn Indo’s die zichzelf niet beschouwen als een beetje van oost en een beetje van west. Zij zien zichzelf als autonome entiteit: als mens, als Indo, als wezen, als wat ook, maar NIET als een beetje van dit en dat. En al hebben duizendmaal een Nederlands paspoort, voor hen is dat slechts een document. Zij voelen ook geen verplichtingen jegens oost of west. Zij zijn ook niet bezig met oost en west. Vanuit die positie, vanuit die houding permitteert hij zich om desgewenst de pest te hebben aan wie of wat ook. Of zoals Kris Kristofferson zong: “Freedom’s just another word for nothin’ left to lose”.

        • Ronny Geenen zegt:

          @Zij zien zichzelf als autonome entiteit: als mens, als Indo, als wezen, als wat ook, maar NIET als een beetje van dit en dat. En al hebben duizendmaal een Nederlands paspoort, voor hen is dat slechts een document. Zij voelen ook geen verplichtingen jegens oost of west. @

          In dat opzicht is dat vrij normaal. Want een mens heeft leren denken in de omgeving waar hij is opgegroeid. De meeste Indo’s in California denken ook zo en behoren tot de Amerikaanse melting pot.

        • Indorein zegt:

          @ .. Kris Kristofferson zong: “Freedom’s just another word for nothin’ left to lose”.@ :

          Als je dit soort musici/singers die eerder onder de kwalificatie drankorgels en drugsverslaafden vallen citeert om daarmee jouw standpunt te verduidelijken is het voor mij duidelijk hoe bezoedeld jouw eigen brein is.

          Ik zou de Indo (spierwit, blank, licht getint, getint of zelf donkerbruin tot lichtzwart) toch niet willen schetsen als iemand die niets meer heeft te verliezen, m.a.w.: een loser!

          Losers zijn degenen die zich vereenzelvigen met die MvZ ! Of zijn uitbraaksels serieus nemen.
          Sinds wanneer moet de bagger en drek en idiote uitspraken van een geestelijk zwaar gestoorde persoon serieus genomen worden?
          MvZ is inderdaad geen Indo maar een Limburger.
          Het verbaast mij enorm, dat er hier op dit platform zoveel over dit wezen wordt gecommuniceerd. Gewoon negeren wat die gek uitbraakt, zou ik zeggen.

        • Ronny Geenen zegt:

          @Het verbaast mij enorm, dat er hier op dit platform zoveel over dit wezen wordt gecommuniceerd. Gewoon negeren wat die gek uitbraakt, zou ik zeggen.@

          Met bovenstaande ben ik het volledig eens.

      • Loekie zegt:

        In zijn redenering moet Indo dekoloniseren. Dus het witte (= het koloniale) van zich af schudden. Waarom het witte en niet het bruine? Omdat het witte het kolonialisme (= het kwade) vertegenwoordigt.
        Nou, als dat is afgeschud, is er dus nog steeds een mens over en die is nu bruin, dus Indonesiër….

  6. Bert zegt:

    Tja als Zeijltje ( Echt Indonesische naam trouwens ) niet tevreden is met je reacties m.a.w als die niet overeenkomen met zijn gedachten verwijdert of blokkeert hij die …ahum een beetje dictatoriale neiging maar inderdaad Boeroeng ,Peter verkijkt zich op Zeijltje ( Echt Indonesische naam ) Peter begint denk ik zo “” Hoor es Michael je dient dit en je dient dat !”” Ja wat zal Zeijltje dan zeggen ? “” Ja tuan Van den Broek ,u heeft gelijk “” Ha ha ha wie dat gelooft moet meteen opgenomen worden in de van Mesdag kliniek ! Ik heb eens het commentaar gelezen van Pv/d Broek ,die hij gaf op Jeffrey Pondaag weer dat beruchte en zeer irritante woordje erbij “” Dhr Pondaag u dient dit en u dient dat !”” Nou Pondaag en Zeijltje zitten niet echt te wachten op een zekere hr van den Broek .Een zekere politiek linkse iewat criminele ex kroegbaas uit een Amsterdamse volksbuurt met jawel toevallig ook Indische roots zou meer kans hebben een dialoog met ze aan te gaan .maar die persoon haat mensen ,die afgeven op hun Indonesisch maar ook op hun Belanda bloed .Je bent als Indo van beiden of je het leuk vind of niet .

  7. Boeroeng zegt:

    van Zeijl overdrijft weer:
    Hij vind het woord ‘indo’ van een racistische hiërarchie, kwalijk en triggerend.

    • Loekie zegt:

      Wie zou de allereerste zijn geweest die het woord ‘Indo’ heeft gebruikt en geschreven en in welke context is dat gedaan? En wat is er sindsdien met dat woord gebeurd, wat is de ontwikkeling ervan geweest? Zou zomaar leuke weetjes zijn.
      Overigens acht ik het niet uitgesloten dat Michael in de nabije toekomst gastspreker zal zijn tijdens bijeenkomsten, herdenkingen, pasars enz. Heel het Indische immers wordt steeds meer overhoop gehaald en herschikt en in dat kader past ook een microfoon voor Michael.
      De vraag is dan ook hoe het komt dat het Indische overhoop wordt gehaald: door wie, wat is de aanleiding geweest en waarheen wordt gegaan? Een paar oorzaken zijn dan volgens mij dat Indo’s zelf zijn begonnen met het zich identificeren met vluchtelingen, met het zich etaleren als onderdrukte groep in Indië en last but not least: het zich afficheren als nazaten van slaven.

      • Boeroeng zegt:

        Loekie…. dat overhoop halen ? Is dat jouw angst? Vrees niet … zo bezopen zijn indo’s niet.
        Hoe zie je dat ? van Zeijl op een herdenking: ” ….jullie zijn witte racisten of huisslaven van witte racisten. Woordjes als blank en indo zijn racistisch”
        Dit soort overhoop halen zal wel meevallen.

        • Loekie zegt:

          Boeroeng, als het zover is trakteer jij mij op een lunch bij Garoeda.

        • Bert zegt:

          Michael van Zeijl heeft dus een Indische vader ,die hij nooit echt gekend heeft dus Indische opvoeding ( b.v meppen met de sapo -lidi ) heeft ie niet ondergaan ,voor mij is ie dan niet Indisch ,Jesse Klaver heeft een Marokkaanse vader en een Indische moeder maar hij is grootgebracht door zijn Indische grootouders ,Jesse is dus wel Indisch .Michael is gewoon een Limburger net als Jos B ,verdachte van de moord op Nicki Verstappen en net als Ivo H verdachte van de moord op een Belgische politieman Als er kritiek komt van Michael van Z op de Indische gemeenschap komt die kritiek dus van een Limburger of een gestoorde Hamburger maar beslist niet van een INDISCHE Nederlander !!

      • P.Lemon zegt:

        @ Indo. “En wat is er sindsdien met dat woord gebeurd, wat is de ontwikkeling ervan geweest? Zou zomaar leuke weetjes zijn.”

        #Van identiteit verworden tot een verzamelnaam. De totok die ermee afstand schept in de Indische tijd. In de Nederlandse samenleving een geuzen/scheld/roep/soortnaam?

        ***Ik ben een Indo. Wat is een Indo? Nou, iemand zoals ik dus. ‘Indo’ zijn ook die honderdduizend anderen die zich Indo of Indisch noemen. Die Indo’s zijn anders dan ik, ze verschillen veel of een beetje van mij, het zijn mannen, ze zijn van een andere generatie, zij verkiezen een andere levensstijl: andere Indo’s, kortom, zijn mij vaak wereldvreemd en kunnen mij zelfs totaal tegenstaan. Zo prijkte er op de cover van De Groene Amsterdammer van 4 september 2009 een blondgeverfde Indo, wiens reactionaire ideeën ik verfoei.2 o, o verwantschap voel ik met die politicus, maar toch wordt hij, net als ik, Indo genoemd. Wie van ons is de ware Indo? Ben ik het, bent u het? Wil de ware Indo opstaan? Bestaat er, met andere woorden, een echte, onvervalste Indo-identiteit? Ik meen dat het antwoord op deze vraag een ondubbelzinnig ‘nee’ moet zijn. De Indo bestaat niet.

        Indo’s zijn, met andere woorden, niet allemaal even haloes, niet iedere Indo schaamt zich dood over van alles en nog wat. Ze zijn niet gastvrijer dan Hollanders en zo flexibel zijn ze ook weer niet allemaal. Ik ken tenminste meer dan genoeg Indo’s die kasar, onbescheiden en ongemeen assertief zijn. Een nog overtuigender bewijs is dat ik regelmatig bij Indo’s thuis geconfronteerd word met een stijf gesloten koekjestrommel. Indo’s kunnen weleens wat overeenkomstige hebben, maar de onderlinge verschillen overtreffen de gelijkenissen met gemak. Goed, ik geef toe:
        er is wel iets dat Indo’s gemeen hebben. Welgeteld zijn dat twee dingen: ten eerste delen polder-Indo’s …Indië als hun land van herkomst en ze kunnen, ten tweede, bogen op een omvangrijk archief aan verhalen.
        https://www.dbnl.org/tekst/_ind004201001_01/_ind004201001_01_0005.php

    • Ronny Geenen zegt:

      Is het nu werkelijk waard om dat heerschap een podium te geven? Voor mij is hij gewoon getraumatiseerd. Tussen intelligentie en krankzinnigheid is slechts een kleine stap.

  8. Jan A. Somers zegt:

    Heel veel reacties, terwijl het voor die meneer zo makkelijk is. “‘Geen 4 mei voor mij’” Makkelijk toch, gewoon niet gaan! Hekel aan Sinterklaas en Zwarte Piet? Gewoon niet gaan. Misschien iets leuks, zaklopen met Koningsdag? Lijkt op Indonesische gewoontes! Oei, foutje van mij, is vorm van uitbuitend kolonialisme.

  9. Boeroeng zegt:

    Wat hij allemaal roept is een indischgerelateerd onderwerp.
    Verder lijkt hij mij weer een indo die botst met de blanke/hollandse samenleving. Deze persoon heeft die botsingen niet verwerkt .
    Ook een indisch onderwerp.

  10. Boeroeng zegt:

    Misschien dat iemand denkt over mij, overdrijft hij niet met van Zeijl een racist te noemen.?  Lees de eerste zin onder van zijn   facebook

  11. Boeroeng zegt:

    300 euro boete voor Piet-activist na doodsbedreiging Sinterklaas

    Anti-Zwarte Piet-activist Michael van Zeijl heeft een boete van 300 euro gekregen omdat hij vorig jaar via Facebook opriep Sinterklaas te vermoorden tijdens de landelijke intocht in Dokkum. ,,We moeten een prijs op zijn hoofd zetten”, schreef hij toen onder meer. Sinterklaas-acteur Stefan de Walle deed daarna aangifte.  
    ————
    AD.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.