Hoe keken de Fransen naar het Nederlandse koloniale project in de Oost?

Of in goed Frans: ‘aucune préjugé raciale’. Dat is hoe de Franse kolonisatoren van Indochina (het tegenwoordige Vietnam, Laos en Cambodja) het koloniale beleid van de Nederlanders in Nederlands-Indië beschreven in de eerste helft van de twintigste eeuw. Er zou volgens de Fransen veel vrijheid zijn in Tropisch Nederland, ook voor hen met een donkerdere huidskleur dan de gemiddelde blanke Nederlandse totok, die van volledig Nederlandse afkomst was.
(…)
Maar was dat werkelijk het geval? Kreeg men echt evenveel kansen in Nederlands-Indië en werd er niet gediscrimineerd op afkomst of huidskleur?
Het antwoord is nee. Er was wel degelijk sprake van discriminatie tegen mensen van gemengde afkomst in Nederlands-Indië en tegen de inheemse bevolking in het algemeen.
historiek.net

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

101 reacties op Hoe keken de Fransen naar het Nederlandse koloniale project in de Oost?

  1. Wal Suparmo zegt:

    De Juridische satus veroordeeld in 🙂 Europeanen,2) Jappaners en Vreemde Oosterlingen 3) Inlanders.

    • Indisch4ever zegt:

      Japanners werden in 1899 gelijkgesteld aan Europeanen .
      Voor de wet vielen ze onder de groep Europeanen en niet meer onder Vreemde Oosterlingen…. zover ik het snap.

      • Ronny Geenen zegt:

        @Voor de wet vielen ze onder de groep Europeanen en niet meer onder Vreemde Oosterlingen@

        Big mistake. World war Two heeft dat wel bewezen. Alleen al het feit dat ze hun leider als een god zagen. Ben benieuwd hoe ze hun keizer, een klein akelig mannetje met een uitgestreken gezicht, vandaag nog zien. Heb eens dat in engineering eens gevraagd, maar kreeg geen antwoord.

        • Jan A.Somers zegt:

          Nou, ene heer Trump ziet er ook ‘typisch’ uit, net als zijn manieren. Ziet er niet zo als een god uit, maar gedraagt zich wel als zodanig. En regeert via twitter.

        • Ronny Geenen zegt:

          Nee, Trump regeert niet via twitter. Twitter gebruikt hij om een ieder aan te geven waar volgens hem het fout zit. O.a. geeft hij aan dat Amerika 3.5% bijdraagt aan o.a. de NAVO. En Europa? En Nl met haar 1.3%? Waarom 1.3%, omdat er veel geld nodig is voor allerlei sociale voorzieningen? Je kan namelijk iedere cent maar eenmaal uitgeven. Als zowel NL en US allebei 2% zouden bijdragen, kunnen de Amerikanen wat meer voorzieningen krijgen en in NL zal dat wel minder moeten worden. Is dat niet veel eerlijker? Daarbij kan ik u wel vertellen, dat Amerika wel regeert met haar 22 vliegdekschepen, met haar stealth bombers, met haar F-22 en de nieuwste F-35. En daar zijn ze in Europa wat blij mee.

        • bokeller zegt:

          Japanse volkslied en vlag goedgekeurd
          Van onze redactie buitenland– 23 juli 1999

          Na een lang en vaak emotioneel debat heeft het Japanse parlement gisteren de wet goedgekeurd die het Japanse volkslied en de Japanse vlag een officiële status geeft

          De rode cirkel in een wit vlak is al sinds het begin van de zeventiende eeuw Japans nationale symbool. Maar bij veel voormalige gevangenen en andere slachtoffers van Japanse oorlogsagressie roept de ‘rijzende zon’ pijnlijke herinneringen op.

          Kimagayo, het Japanse volkslied, is gebaseerd op een gedicht uit de tiende eeuw. Het is een ode aan de Japanse vorst – tijdens de Tweede Wereldoorlog dus aan keizer Hirohito, voor velen de belichaming van het ‘foute Japan’.

          Na de nederlaag in 1945 durfde geen Japanse regering het aan om vlag en volkslied officieel als ’s lands nationale symbool aan te merken. Vooral linkse partijen hebben lang een officiële status voor vlag en volkslied tegengehouden, die voor hen Japans militaristische verleden verbeelden. Pacifistische onderwijzersvakbonden uit Hiroshima behoren tot de grootste tegenstanders van de officiële status.

          Sinds 1989 schrijft het Japanse ministerie van onderwijs voor dat bij plechtigheden als examenuitreikingen de vlag wordt gehesen en het volkslied wordt gezongen. De afgelopen jaren heeft dit al tot menig conflict geleid.

          De officiële status sterkt nu het ministerie: tegenstanders kunnen niet langer aanvoeren dat een wettelijke basis voor het ‘nationalistische vlagvertoon’ ontbreekt. De wet moet nog door de Eerste Kamer, maar die zal naar verwachting niet dwarsliggen.

          De Stichting Japanse Ereschulden (JES) erkent in een reactie het recht van Japan op eigen officiële symbolen. Maar voor de slachtoffers van Japanse agressie blijft de rijzende zon ,,een vervelende vlag”, zegt A. M. de Pijper van JES. Ze maakt zich meer zorgen om andere uitingen van nationalisme.

          ,,Het toppunt is wel dat premier Keizo Obuchi keizer Hirohito in Time als zijn ‘man van de eeuw’ noemt.”

        • Ronny Geenen zegt:

          @,,Het toppunt is wel dat premier Keizo Obuchi keizer Hirohito in Time als zijn ‘man van de eeuw’ noemt.”@

          Het toppunt van ongemanierdheid. Wat te denken als een Duitser dat van Hitler zou zeggen!
          Misschien zijn er een paar bij Bronbeek mee eens wat betreft de vlag. Ik denk dat Bert dichter bij de waarheid is.

        • Jan A. Somers zegt:

          “de Japanse vlag een officiële status geeft” De Nederlandse vlag is vastgesteld in een NEN-normaalblad, dat kracht van wet heeft. En niet zomaar roodwitblauw, maar op basis van de lichtfrequenties van elke kleur. Het oranjeblanjebleu (Prinsenvlag!!!) van de NSB zag er daarom ook anders uit.
          “de vlag wordt gehesen en het volkslied wordt gezongen” In militaire dienst werd elke ochtend de vlag gehesen en het Wilhelmus gespeeld. Weliswaar een grijsgedraaid plaatje, maar goed. De wachtcommandant kon vanuit het wachtlokaal die vlaggenstok niet zien, maar als officier van piket gaf je dan een voorzichtig seintje in zijn richting, zodat hij die plaat kon opzetten. En bij beëdiging was er ook een vlag gehesen en een bandje voor het Wilhelmus. Een probleem was het dragen van een pistool bij het voorgeschreven vechttenue. Bij de artillerie was karabijn het persoonlijk wapen, die pistolen leenden we dan bij de hospikken.

        • Arthur Olive zegt:

          “Ziet er niet uit als een god maar gedraagt zich wel als zodanig”
          Heer Somers kunt u ons een voorbeeld geven wat Trump heeft gedaan dat onwettig is.

        • Jan A.Somers zegt:

          “wat Trump heeft gedaan dat onwettig is.” Het probleem met Trump is dat de VS geen parlementaire democratie is maar een presidentiële. Maar Trump doet het wel heel erg macho. “aan te geven waar volgens hem het fout zit.” ‘volgens hem’ is niet interessant, het resultaat van wetgeving hoort door het parlement bekend te worden. Hij gooit op twitter een nieuwe regel uit, en Congres en Senaat hobbelen er achter aan. En met de partijdictatuur moet dat parlement wel achter Trump gaan staan, anders staat die in zijn hemd. Met wat gepruttel voor het publiek.Via twitter hoort de hele wereld het eerder dan het Amerikaanse parlement. In bijvoorbeeld Frankrijk hebben ze ook een presidentiële democratie, net als in Indonesië, maar daar speelt de president het subtiel, geeft het parlement de eer die het toekomt. Als in Nederland (een constitutionele democratie) het parlement iets moet vernemen via de media wordt meteen de aanval op de minister geopend. En Engeland is het toppunt van democratie, de regering maakt deel uit van het parlement. Daarom kent Engeland ook geen grondwet.

        • Ronny Geenen zegt:

          @Het probleem met Trump is dat de VS geen parlementaire democratie is maar een presidentiële@

          Voor ons in Amerika is dat geen probleem. Met de Amerikaanse democratie is dit land nog steeds het machtigste land ter wereld. Europa heeft nog steeds steun nodig van dit land. Zie de bijdragen van de NAVO. Trouwens iedere staat heeft een gouverneur met een eigen parlement. En Ca wordt dus binnenlands door zijn eigen parlement geregeerd. De President is hoofdzakelijk daar om heel Amerika tegen andere mogendheden te beschermen. En hoe hij het doet maakt niets uit, zolang het Amerikaanse volk is/wordt beschermd. M.a.w. het buitenland heeft meer problemen met Washington dan wij. Maar ja als jullie ook je plichten niet nakomen, is dat een probleem.
          En NL heeft trouwens ook een probleem met haar democratie, want er is geen kiesdrempel waardoor je een stuk of 15 politieke partijen heb.

        • Arthur Olive zegt:

          “Hij gooit op twitter een nieuwe regel uit en Congres en Senate hobbelen er achter aan”

          Trump doet waar hij voor gekozen is, hij is meer bezig geweest om de regels van Obama te verwijderen dan om zelf regels te maken. Hij beloofde ons dat voor elke nieuwe regel er twee oude regels zouden verdwijnen. Wij noemen dat hier “Executive Order” en het kan gedaan worden zolang het maar niet tegen de grondwet is. Dankzij deze regels hebben de Latino’s en Black’s de grootste employment in de geschiedenis en is de economie weer goed geworden. Olie productie kan weer op volle gang.
          Obama heeft per regel miljoenen kinderen die hier illegaal zijn legaal gemaakt alhoewel hij zelf 3 keer heeft gezegd dat die regel illegaal was, weet u nog toen hij met veel macho vertelde dat hij een pen en een phone had. Van deze “Dreamers” hebben 1,8 miljoen kinderen zich opgegeven onder DACA (Deferred Action For Children Arrivals).
          Trump wilde deze kinderen inburgeren als de grens versterkd zou worden maar sommige Republikeinen en alle Democraten in Congress wilden dat niet.
          Het blijft dus een political voetbal die de Democraten willen gebruiken voor de verkiezingen dit jaar. Wat Trump ook doet, hij is ervoor gekozen, ik ben echter niet eens met zijn zwak gedrag tegenover Poetin.

          By the way hebben jullie gezien hoe Poeten alleen zwaait met zijn lijnker arm onder het lopen? Dat is typical voor een KGB agent omdat ze getrained zijn altijd paraat te zijn met die andere arm in geval ze naar hun pistol moeten grijpen.

      • Jan A.Somers zegt:

        Nog steeds niet (helemaal) gesnapt. Dat je Nederlander, Europeaan, Japanner, Totok, Togonees, Australiër, of Inlander was, was helemaal niet belangrijk. Het was onder welke rechtsregels je was gerangschikt. Net als gewoon in zakelijk Nederland de clausule: Het Nederlands recht is van toepassing (tenzij anders afgesproken). Er waren drie groepen rechtsregels, Europees, Vreemde Oosterling, Inlander. Alle ‘buitenlanders’ moesten ergens worden ondergebracht. Dat ging gewoon op verzoek van de persoon zelf of van zijn land. Of ambtshalve zoals bij sommige (Indo)Europeanen. Dit was ook geen ‘gelijkgesteld’, dat is wat anders.

  2. Bert zegt:

    In de koloniale tijd waren er dus drie groepen rechtsregels,Europees,Vreemde Oosterling,Inlander Kun je weer zien wat een belachelijke tijd en systeem dat was ! In mijn ogen is er maar 1rechtsregel ( Satoe Sadja ) Dat is een MENS of hij nou een Hottentot,Turk of Maleier is maakt geen flaus aus !! En die premier Obuchi heeft zich vergist Keizer Hirohito is niet “” De man van de eeuw”” Maar “” De misdadiger van de eeuw”” 300.000 man/vrouw/kinderen zijn er in Nanking over de kling gejaagd in naam van de keizer + nog ontelbare misdaden begaan tegen krijgsgevangen en burgers in de hun bezette gebieden

    • Jan A. Somers zegt:

      “Nou nee. Indië werd gezien als pluriform geheel, daar werd in de IS 1925 de wettelijke regeling voor gemaakt. Ieder het zijne! Zo hadden de Inlanders ook het adatrecht, priesterrecht, matriarchaat, grondbezit e.d., in de Europese regels niet. Vreemde Oosterlingen hadden bijvoorbeeld het adoptierecht, onder de Europese regels niet.
      “maar niet alle inwoners werden beschouwd als Nederlanders.” Klopt maar die (Nederlandse) wetgeving was niet van belang voor de hier bedoelde Indische wetgeving. Daarin was het helemaal niet van belang of je Nederlander was of niet. Als Nederlander viel je onder de wettelijke regels voor Europeanen, of je nou Nederlander was of Engelsman, of Amerikaan, of Japanner, of Egyptenaar, of Siamees. Het leuke was dat de Inlander feitelijk de enige bINnenLANDER was. Als Europeaan niet, die kwamen van buiten.
      Het BW 1838 was voor ons helemaal niet relevant meer.
      “Vreemdelingen konden op verzoek gelijkgesteld. worden” Het ging hier niet om gelijkstelling. De Japanner of de Turk viel (op verzoek) onder de regels voor Europeanen, maar werden daardoor geen Europeaan. Ook nogal wat Inlanders zijn zo onder de regels voor Europeanen gekomen, maar werden daardoor nog geen Nederlander. Het was inderdaad ingewikkeld, maar zo was het nou eenmaal. Maar de toepassing (en vooral waardering) voor die regels was inderdaad een janboel.
      “nog ontelbare misdaden begaan tegen krijgsgevangen en burgers in de hun bezette gebieden” Mijn Zeeuws meisje heeft geen problemen met figuren als Hitler e.d. En ook niet tegen de hakenkruisvlag. Dat is gewoon deel van haar geschiedenis. Nu zijn we blij met de activiteiten van Duitsers, die zitten volop in de recreatiegebieden. We hadden een huis in Kamperland (Zeeland). In onze buurt waren van de honderd huizen er drie van Nederlanders en twee van Belgen. De rest waren Duitsers. Die stookten met Pasen in het park achter ons huis een groot paasvuur, met bier en Gerrmaanse(???) liederen. Daarna werd alles keurig opgeruimd. Was best leuk.

    • Arthur Olive zegt:

      “Kun je weer zien wat een belachelijke tijd en systeem dat was”

      Welcome back heer Bert, ik begon al te denken dat u de “PIJP” was uit gegaan.
      Ja, het was een belachelijke tijd als het niet zo vreselijk was. Maar dat hebben jullie nu toch ook in Europa. Hele buurten in Brussels en London zijn onder Sharia wet, bv. bigamy is tegen de wet maar mag wel volgens Sharia dus al die bijvrouwen in die buurten worden gesteund door de belasting betaler.

      • Bert zegt:

        Ja Pak Olive ,nee ik was de PIJP nog niet uit maar mijn reacties kwamen niet door op Indisch4ever,dus ik schreef Boeroeng of hij mij misschien blokkeerde ,nee was zijn antwoord wat bleek als ik iets schreef werd mijn bericht als SPAM weggezet door Worldpress of zo ,dus nu moet Boeroeng bij weer een z,g Spam bericht van mij ,het bericht ontspammen ,tjonge jonge computers snap er nog de ballen van .

        • Bert zegt:

          Kijk dit bericht kwam meteen door ,ik vul nu ook mijn e-mail adres in zodat die “” Domme””Worldpress computer ziet dat ik GEEN spam indo ben .

        • Ronny Geenen zegt:

          @Domme””Worldpress computer ziet dat ik GEEN spam indo ben .@

          Toen ik voor het eerst (in 1984) achter een computer zat, zei de onderwijzeres ons, dat we goed moesten onthouden, dat een computer niet kan nadenken. Het is in principe een elektronische potlood. De persoon die de computer bedient, doet het of moet het doen.

        • Ronny Geenen zegt:

          Spam veroorzaken kan ook gebeuren door mede lezers, Bert. Daarbij is WordPress een van de beste beschermde systemen. Probleem zijn de hackers en malware veroorzakers en helaas staan diverse Nederlanders daarbij aan de top. Ik krijg tussen de emails van I4E ook regelmatig aangehechte documenten van banken als de RABO bank. Heb nog nooit iets met die bank te maken gehad.

  3. Bert zegt:

    Ja ,ik schreef wel Worldpress maar het is wordPress.com ( nog nooit van gehoord) WordPress dacht natuurlijk dat mijn berichten spam zijn en dat die Indo uit de PIJP een hacker of malware veroorzaker is ,nou nou teveel eer ! Als ik iets niet weet op mijn computer laat ik mijn kleine neefje van 10 jaar er naar kijken zo gepiept .

    • Ronny Geenen zegt:

      He Bert, ik heb het nog in mijn email provider, Outlook, gekeken. In de toolbar midden boven staat halverwege “move” of bij jullie “Verwijderen” en er naast “Rules” of “Regels”, denk ik. Daarmee kan je iedere email o.a. als spam aanmerken en blokkeren. Heb een keer een email opgezet als een soort proefkonijn en een paar uren met dat email een bericht naar mijn goede email gestuurd. Heb vervolgens diverse blokkaden opgezet en de meesten kwamen of in de trash of helemaal niet door.
      Computer deed precies wat ik wilde.

      • Bert zegt:

        Tja Ron je vertelde net dat je al in 1984 met computers te maken heb gehad ,in 1984 wist ik niet eens wat een computer was ,ik was druk bezig biertjes te tappen ,tegenwoordig is dat ook al computer gestuurd ,ik heb pas sinds 2014 een computer ,eerst wat lessen gevolgd ( speciale computer lessen voor oude digibete Indo,s ) Wat doe ik het meest op die computer ? Nou main sekak ( schaken) 10 minuten blits of lightning tegen schakers uit de gehele wereld,de chat taal is uiteraard het Engels ,net tegen anakarpov ( kind van Karpov) gespeeld ,hij komt uit Soerabaya ,hij was zeer verbaasd dat ik Indonesisch kon schrijven ,nog meer verbaasd dat ik ex wereldkampioen schaken Anatoly Karpov ook gekend hebt,Karpov kwam als hij in Amsterdam was altijd eten bij Indonesisch restaurant Manuri ,ik was daar in de jaren 90 bedrijfsleider ( vergunninghouder) .Die Indonesier vroeg of ik misschien ook tegen Grootmeester Ardyanto heb gespeeld ,jazeker antwoordde ik ,”” Oh nou snap ik ,waarom u mij er in 9 zetten van af timmerde !”” was zijn respons ,ach het Internet ,het verbindt alle rassen en volkeren .

  4. Bert zegt:

    Bert ,de Indo grootmeester ?? Nee hoor ik ben geen grootmeester ,wel een redelijke sterke clubschaker maar weet je in welk land schaken hobby nr pertama (1) is juist ja ons moederland Indonesia ,Indonesiers zijn dol op schaken ,ja je hebt er weinig voor nodig ,schaakbord en stukken ,een schaakklok hebben ze meestal niet ,en die schaakclubs floreren ook niet ,want ze moeten contributie betalen maar ze zijn ( Die Indonesiers) helemaal bezeten van het schaken ,toch hebben ze maar 6 grootmeesters op een bevolking van 260 miljoen ,Nederland met een bevolking van 17 miljoen heeft 88 grootmeesters en 300 internationale meesters en Fide meesters ,het is heel simpel je moet van bovenaf stimuleren en activeren .De Nederlandse schaakbond is zeer actief en we hebben met Anish Giri een wereldtopper binnengehaald ,Giri heeft een Nepalese vader en een Russische moeder ,hij is nu nr 4 van de wereld ,welk land het ook goed doet op schaakgebied ? India !!! Kijk dat kan ook in Indonesia maar dan moet de top samenwerken in overleg met het gouvernement en geen vriendjespolitiek en natuurlijk ook geen corruptie maar ja dat zullen wij Indo,s in Nederland helaas in ons leven niet meer meemaken .

    • Ronny Geenen zegt:

      @welk land het ook goed doet op schaakgebied ? India !!! @

      Verbaasd me niet. India mensen hebben gemiddeld een vrij hoge IQ. Maar ze hebben geen tijd om spelletjes te spelen. Hun dagelijkse bezigheden is geld maken. Dat zie ik hier in Ca ook. In Orange County met de plaats Irvine staat een IT bedrijf van meer dan 100 man/vrouw, allemaal India mensen, die niets anders doen dan software maken voor bedrijven. Weet dat want een goede kennis is daar een van de managers.

      • Bert zegt:

        Er is een klein Indiaas ettertje van 12 jaar en geloof me of niet ,hij is al grootmeester ,zijn naam Bubu Praggnandandhaa ( ja zing het maar ) Denk je nou werkelijk dat Indiaase mensen een hoger IQ hebben dan Indonesische mensen ? Kom nou Ron ,geloof er niks van ,een mens is een mens of je nou uit India komt of uit Indonesia ,wat wel waar is hun gedrevenheid is anders ,De Indier wilt geld maken over lijken gaan ze ! De Indonesier is niet zo ( Gelukkig maar ) Die gelatenheid van de Indonesier is ook meteen hun zwakste kant ( Niet in mijn ogen ) Ik ken beide bevolkingsgroepen goed ,ik heb 100000% voorkeur voor de Indonesier ( En niet omdat ik ook Indonesisch bloed heb)

        • Arthur Olive zegt:

          “De Indier wilt geld maken over lijken gaan ze! De Indonesier is niet zo (Gelukkig maar).”
          Neen, de Indonesier gaat niet over lijken om rijk te worden maar ze maken wel lijken from time to time.als ze uit jalouzie de Chinees bij de duizenden vermoorden. Als wij Indo’s in Indonesia zouden zijn gebleven dan hadden we waarschijnlijk meer Bersiap’s.

          Wat IQ’s betreft, hoe verklaren we het feit dat het kleine Joodse ras zoveel Nobel prijzen krijgt.

        • Ronny Geenen zegt:

          @dan hadden we waarschijnlijk meer Bersiap’s@
          Best mogelijk dat die waarschijnlijkheid ook plaats zou hebben gevonden. Kijk alleen maar de familiekring van Soeharto.

        • Ronny Geenen zegt:

          In mijn Californische engineering tijd heb ik gewerkt met heel veel India mensen en een paar Indonesiers. De meeste India mensen waren of IT experts, of Chemical engineers. De paar Indonesiers waren meestal engineering draftsmen. Heb er 2 meegemaakt in mijn groep. Moesten alles voorgekauwd krijgen. Een civil engineer, die wel zijn weetje wist, maar daar is ook alles mee gezegd. 13 in een dozijn. Geen uitblinkers, waarvan je zegt daar hebben we in de toekomst wat aan. Ik kijk niet alleen naar willen werken, maar ook willen presteren, initiatief, logisch denken en iets meer willen doen. Vaak zijn ze bang, zelf om te vragen. Intussen maar wachten, en de klant wil intussen wel wat zien. De petrochemie is push, push en nog eens push werk. Als de tekeningen niet op tijd de deur uitgaan, kan er niet op tijd gebouwd worden en kan er ook niet op tijd geproduceerd worden. Dat is geld verlies! Vietnamezen waren daarentegen wel harde werkers. Had een meisje achter de CAD computer die het helemaal moest leren, maar ze pikte alles zeer snel op.

  5. Peter van den Broek zegt:

    citaat:…dat het voor de bevolking van deels Indonesische afkomst wel degelijk mogelijk was met de nodige kennis en middelen op te klimmen op de sociale ladder in de koloniale samenleving. Een goed voorbeeld hiervan was de hoge militaire commandant Van Daalen in het Koninklijk Nederlands-Indische Leger (KNIL)—–

    “Van Daalen als goed voorbeeld van sociale mobiliteti!!!!!!!. De naiviteit van de onderzoeker wordt niet onder stoelen of banken gestoken……
    Nou, van Dalen was wellicht van alles een goed voorbeeld (Aceh) maar dat heeft natuurlijk niets met “sociale mobiliteit” te maken- Zij vader kwam uit een heel goed militair nest en zijn moeder had toch ook een bekende naam in Nederlands Indie,een geslacht van adminsitratuers van plantages , Van Dalen was met de Gouden lepel geboren, en dat heeft meer met zijn Nederlandse afkomst en naam te maken, maar geen mallemoer met zijn “deel Indonesische” of is het deels Indo-Europese afkomst te maken.

    Hoe heeft de onderzoeker eigenlijk “Eurasian” vertaalt????? Heeft zeker ook met Taalontwikkeling dwz verloedering in Nederland te maken. Dat Nederlands voor mij een ‘Vreemde’ taal is geworden mag wel duidelijk zijn., met of zonder Onze Taal, ik krijg de hik.

    De onderzoeker leutert dan verder:……..Het Frans kolonialisme in Azië stond aan het begin van de twintigste eeuw nog in de kinderschoenen, want de Fransen waren tot het einde van de negentiende eeuw voornamelijk actief geweest in Afrika………

    Alsof dat Frans kolonialisme in Azie op zichzelf stond. De onderzoeker ziet gemakshalve over het hoofd, het Frans kolonialisme in
    a) Canada bvb Quebec!!!!!
    b) VS, Nieuw Orleans!!!!!!
    c)Zuid-Amerika bvb Frans Guyana!!!!!!

    De onderzoeker maakt een vergelijking tussen het Frans en Nederlands kolonialisme!!!!!, Dan laat ze toch wel veel onderweg liggen.

    Heeft ze wel l’Amante van Francoise Sagan gelezen of is dat geen standaardlectuur bij Frans? Geeft toch wel een duidelijk inzicht in de Frans-Indo-Chine verhoudingen?

  6. Bert zegt:

    @Pak Keller ,ha ha die grote vent met die grijze baard en met dat schaakoverhemd ,die net doet alsof hij kan schaken is Willem Grunbauer ( aan het begin van de film) Willem schaakt al 50 jaar en bakt er nog niets van ,hij heeft een elo van 1450 ,daarentegen Machteld van Foreest 10 jaar ,heeft nu al een elo van 2145 Machteld heeft 5 broers ,Jorden is grootmeester en Lucas wordt dit jaar grootmeester .Machteld wordt dat is al zeker de nieuwe wereldkampioene ( steek ik mijn beide handen voor in het vuur),het grootste damestalent aller tijden van Nederland ,nou maar niet hopen dat ze verliefd wordt op een jongen en dan ophoudt met schaken .

  7. Jan A.Somers zegt:

    Is het eigenlijk wel interessant wat de Fransen van Indië dachten? Zouden de Fransen het interessant vinden wat wij van de Franse koloniën dachten? Dachten wij overigens na over wat de Fransen in hun koloniën uitspookten? Uit de reacties hier: nee! Waarom wel?

    • Tolol ( betoel) zegt:

      Ayooo ontopic blijven….Ga in de soos verder over de Franse opening .

    • P.Lemon zegt:

      @. “Dachten wij overigens na over wat de Fransen in hun koloniën uitspookten?

      #Zo bont maakten we het niet….

      ***Afrikaanse landen betalen nog koloniale schuld aan Frankrijk.
      Meer dan vijftig jaar na hun onafhankelijkheidsstrijd betalen de voormalige Franse kolonies in Afrika nog steeds ‘schulden’ voor het toenmalig stelen van Franse eigendom.
      Toen Sékou Touré van Guinea in 1958 als één van de eersten besloot om uit het Franse koloniale rijk te stappen en voor de onafhankelijkheid van zijn land te kiezen, was de Franse koloniale elite in Parijs woedend. In een historische vlaag van razernij beval zij de Franse administratie in Guinea alles in het land te vernietigen dat iets te maken had met wat zij beschouwden als de verworvenheden van de Franse kolonisatie….

      Het doel van deze schandalige daad was al hun andere kolonies een duidelijke boodschap te geven. Wie Frankrijk de rug toedraait, zal grote gevolgen dragen.

      Langzaam verspreidde de angst zich onder de Afrikaanse elite. Geen van hen vond na deze gebeurtenissen in Guinea nog de moed om het voorbeeld van Sékou Touré te volgen, met zijn slogan: “Wij verkiezen armoede in vrijheid boven rijkdom in slavernij”.
      http://dutchturks.nl/afrikaanse-landen-zijn-nog-steeds-kolonien-van-frankrijk/

    • Jan A.Somers zegt:

      Ik vind de titel van dit topic ook zo vreemd! Wat ‘project’? Indië was toch gewoon deel van het Koninkrijk der Nederlanden? Net als Sint Maarten? De koloniën Limburg, Noord-Brabant en Zeeuws-Vlaanderen zijn toch ook geen projecten? Gewoon provincies? Tja, ze spreken daar een beetje anders, maar dat doen ze in Friesland ook.

  8. George zegt:

    Unlike most modern states, Britain does not have a codified constitution but an unwritten one formed of Acts of Parliament, court judgments and conventions. Professor Robert Blackburn explains this system, including Magna Carta’s place within it, and asks whether the UK should now have a written constitution.Mar 13, 201

    • Jan A.Somers zegt:

      “does not have a codified constitution ” Met als probleem dat ze ook geen constitutionele mensenrechtencatalogus hebben, die in normale grondwetten staat. Er is wel geprobeerd tot een losse catalogus te komen, maar daar wilden de Britten niet aan. Griezelig, je hebt als gewone burger in je verdediging tegen de regering/parlement geen poot om op te staan. Maar ze hebben daar geen probleem mee, goed dus. In Amerika is het juist andersom. Wel een grondwet, maar die mag nooit worden aangepast. Dat doen ze dan met amendementen, met als gevolg een dikke bijbel met amendementen. Daar leven vele advocaten van.

      • Ronny Geenen zegt:

        Het Engelse systeem werkt voor de Engelsen en het Amerikaanse systeem werkt voor de Amerikanen. Wat is de probleem? Bevooroordeeld?

        • Jan A.Somers zegt:

          In Nederland is het toegestaan om een mening te verkondigen. Je mag hier zelfs een mening hebben. Je hoeft hier ook niet een mening te hebben.

        • Ronny Geenen zegt:

          Ben hier in Ca al sinds 1981 en nooit vernomen dat ik hier mijn eigen mening niet mag geven.
          Verklaar u nader.

        • Jan A.Somers zegt:

          Zoals u zelf schrijft: “Wat is de probleem? Bevooroordeeld?”

      • ROBERT zegt:

        The English have an unwritten CONSTITUTION based on stare decisis and the Magna Carta. But they have a CONSTITUTION even it is unwritten.

      • ROBERT zegt:

        There are 27 Amendments to the U.S. Constitution until now, dat is niet a dikke bijbel of Amendments. Waar leven de advocaten in Nederland van? Van geklets in de ruimte van een klein land?

        • Jan A.Somers zegt:

          Maar dan heeft u niet de handelingen in Congres en Senaat doorgeploegd. En de jurisprudentie van rechtszaken waar die Amendementen worden aangehaald. In ons kleine Nederland wordt daar niet over gekletst, er is een grondwet, punt uit. Alleen art. 1 wordt steeds verkeerd gebruikt, maar dat interesseert niemand.

        • Ronny Geenen zegt:

          @In ons kleine Nederland wordt daar niet over gekletst, er is een grondwet, punt uit. @

          Dat zegt u nu eens heel duidelijk: “kleine landje”. Want de Verenigde Staten bestaat uit 50 landen en ieder land/staat heeft ook zijn eigen wetten. Wilt u een vergelijking maken, doe het dan met de Europese gemeenschap, die nu nog uit 28 staten bestaat en straks uit 27. Uw vergelijking is wel een beetje over the hill.

        • Jan A.Somers zegt:

          “ieder land/staat heeft ook zijn eigen wetten” Ik had het steeds over de grondwet. En zelfs een groot land als de USA heeft (uiteraard) ook maar één grondwet. Net als bijvoorbeeld Indonesië, of Canada. En de landen van de EU (behalve de UK natuurlijk). De grondwet is (als het goed is) de belangrijkste wet voor de burgers. Die worden door de grondwet beschermd tegen hun overheid: hun grondrechten.

        • Ronny Geenen zegt:

          @Die worden door de grondwet beschermd tegen hun overheid: hun grondrechten.@

          Na de tweede wereldoorlog hebben de meeste betrokken landen er een punt achter gezet en de problemen in hun land opgelost, o.a. door erkenning. Zelf Duitsland heeft dat gedaan. Twee landen echter hebben nog steeds problemen om hun fouten toe te geven. Japan, die o.a. het probleem troostmeisjes niet willen toegeven. En Nederland jegens haar Indische Nederlanders. Desondanks gebruikt dat landje aan de Noordzee graag haar vinger om naar anderen te wijzen.
          Shame on you!

        • Robert zegt:

          Mr. Somers, there is a US Constitution and there are 27 Amendments and stare decisis and “de handelingen” in in the Congress and the Senate are a completely different issue. You want to teach us how the judicial branch functions here in the US? You don’t have to teach us anything! It is more complicated than you could imagine. There are also Federal laws and State Laws and English Common Laws which makes it a complicated framework.

  9. Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

    De Engelse samenvatting van haar boek vertelt iets anders dan wat historiek,net te berde brengt:

    Within the borders of these isles shall remain a race one calls Indo. Neither white, nor brown.’ This ‘Indo’ was part of the Indo-Europeans, a group of mixed indigenous and European ancestry, from the former Dutch East Indies. In almost all other Asian colonies, including British India and French Indochina, which are also covered in this study, such a group of mixed ancestry came into being. The future of these Eurasians after decolonisation was quite insecure. The European rulers, on which their status was based, were gone. The new indigenous rulers perceived them suspiciously as colonial remnants and often even as traitors. In this chaotic situation, they were forced to make a choice, between staying in the former colony or leaving for the European mother country. Did they belong in the country of their European fathers or the former colony, the country of their Asian mothers?

    Een simpel zinnetje uit een verslag van een Frans koloniaal bestuurder geeft het belang aan van vergelijkende koloniale studies. Door te kijken naar (tot nu toe) vaak onderbelichte connecties tussen koloniën onderling, kunnen er veel nieuwe inzichten worden verkregen over de specifieke aard van het kolonialisme in de ene kolonie en het meer wijdverbreide systeem in het andere.

    De dissertatie is gedeeltelijk op het internet te lezen, zeer lezenswaardig als ik zo de algoritme er op loslaat, vooral dat “suspiciously” en “traitors” spreekt boekdelen.

    De Eurasian Question. Is daar ooit antwoord op gegeven?

    • ROBERT zegt:

      Eurasians are born all over the place in Asia. With all the international connections and marriages and intercourse,ieveryone will be a Mestizo” or “Mulato” and more.

      • Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

        The term ‘Eurasian’ refers to the group as a whole. In this case the terms ‘Anglo-Indians’, ‘Indo-Europeans’ or Indo’s , and ‘Métis’ is used for the “mixed” ancestry groups, people that have an European and Asian origin, in respectively, British India, the Dutch East Indies and French Indochina.

        The term ‘Eurasians’ was the prevalent term in use at the time of colonization in these area’s or were that kind of people so named in other area’s?

        Categories may be ‘linguistic constructions’ from a Foucauldian perspective, but their (political) use, especially by policy makers and other state authorities, had and have concrete societal consequences, because states but also Dutch East Indies, had and have the authority to decide who belongs to which group and divide rights accordingly. It is not a Darwinian law of nature., see “Origin of species”.

        In the absence of another collective term and the use of this term in historiography, this is the most appropriate term to consider Anglo-Indians, Indo-Europeans and Métis together.

  10. Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

    De dissertatie is toch interessanter dan ik gedacht had. Vooral de opmerking over de emancipatie-paradox als verklaring dient, nee heeft hoognodig nadere en empirische studie nodig.

    Ik citeer en maak wat correcties op de samenvatting van de dissertatie.

    Deze studie laat zien dat in bijna alle kolonies wereldwijd een tussengroep van gemengd Europees en inheemse afkomst ontstond. Hoewel die groepen van gemengde afkomst in al die plaatsen zeer verschillend waren, volgde de Euraziatische groep in de drie Aziatische koloniën in deze studie een soortgelijke ontwikkeling in de afbakening van de groep en emancipatie door de oprichting van belangenorganisaties. Door het verkennen van connecties tussen de koloniën en door de totstandkoming van de Euraziatische groep in alle drie de kolonies te vergelijken, kan een gemeenschappelijk patroon van het tegenovergestelde, negatieve, discriminerende effect van een positief bedoelde emancipatie strategie worden onderscheiden: de EMANCIPATIE-PARADOX .
    .
    Uit het vergelijkend onderzoek blijkt dat in alle drie de Aziatische koloniën een soortgelijke paradoxale situatie ontstond. Het positieve proces van emancipatie werd gekoppeld aan een negatief discriminatieproces dat zich door een grotere zichtbaarheid van de Euraziatische groep kon ontwikkelen. De bijzondere positie van Euraziaten i.c. Indo’s in de koloniale hiërarchie hing samen met en bepaalde mede deze paradoxale situatie. Deze paradox van ‘emancipatie en discriminatie’ bepaalde de specifieke positie van de Euraziaten in de postkoloniale samenleving en hun postkoloniale mogelijkheden. Deze positie werd gekenmerkt door het eerdergenoemde proces van herdefiniëring en hybriditeit en gevoelens van achterstelling.

    In Brits Indië was deze paradox groter dan in Nederlands-Indië en Frans Indochina. Daar organiseerden Euraziaten zich vroeg en eisten ze succesvol meer rechten. Daardoor kwamen ze aan de ene kant als groep meer apart van de Britten te staan, en hadden daarom ook minder mogelijkheden om met hen naar het Verenigd Koninkrijk te migreren na de onafhankelijkheid. Aan de andere kant, leidde de strikte, afgebakende plaats van Anglo-Indians in de kolonie met weinig mogelijkheden voor opwaartse mobiliteit uiteindelijk tot uitgebreide grondwettelijke rechten voor Euraziaten in India in de jaren direct na dekolonisatie.

    In Frans Indochina, begonnen Euraziaten laat met het eisen van rechten. Ze kregen weinig rechten en werden minder apart gezet van de kolonisatoren. Daarom kon de meerderheid van de groep uiteindelijk naar Frankrijk migreren.
    In Nederlands-Indië, begonnen Euraziaten later met het oprichten van organisaties zoals het IEV en het claimen van rechten dan in Brits-Indië. Nadat de Indo’s zich hadden georganiseerd, kregen ze ook minder rechten dan de Euraziaten in Brits-Indië. Wel kon een groter aantal van hen migreren naar Nederland na de onafhankelijkheid.

    De kaders waarbinnen Euraziaten i.c. Indo’s hun keuzes maakten tussen in de voormalige kolonie blijven of vertrekken, kunnen het beste ‘verklaard’ worden door de hierboven beschreven koloniale emancipatie-paradox en de gewelddadige aard van het dekolonisatieproces en zijn nasleep. Terwijl in Indonesië en Vietnam, dekolonisatie vijandig en gewelddadig verliep voor Euraziaten, raakte het geweld dat in India gepaard ging met de onafhankelijkheid en de opdeling, de Euraziaten niet.

    De kaders i.c. situaties zijn kenbaar waarbinnen de Indo’s hun keuze maakten, maar wat nog niet onderzocht is WAAROM in Nederlands Indie sprake was van verschillende golfbewegingen in de “Repatriëring”.
    Wat waren de MOTIEVEN , de beweegredenen van merendeels Indo’s om op verschillende momenten te vertrekken? Een kwantitatieve studie ontbreekt, althans ken ik niet, maar ik lees niet alles over de Indische Geschiedenis.

  11. Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

    Het begrip “Eurasians” kan niet los gezien worden van de koloniën. Wordt dit begrip losgekoppeld (dékolonisering van de begrippen??) dan wordt het wel onbegrijpelijk zoals in het artikel “face of the future, why Eurasians are changing the rules” . Lees vooral de laatste zinnen van het desbetreffende artikel, dan wordt de relativering wel duidelijk en de voorgaande uitspraken/beweringen wel op de schroothoop gegooid.

    Hongkong, waarbij hooggeplaatste Chinezen met Europese vrouwen trouwden, is onvergelijkbaar met Brits-Indie, Frans Indo-China en Nederlands Indie. Daar komt nog bij dat in Nederlands Indie iets voorkomt dat ik bij de anderen mis, het Bersiap geweld, het geweld tegen “Eurasians”, dat kenmerken van “Genocide” vertoont. Dat mag toch wel eens verklaard worden?

    • Dispatched by the Australian Government to rescue British citizens from India prior to its Independence and Partition , the docking of the HMAS Manoora in Fremantle on 15th August 1947 , with Seven Hundred Anglo-Indians .
      Seventy Anglo-Indians disembarked in Fremantle , the others bound for Adelaide , Melbourne and Sydney .
      Anglo-Indians were , therefore , the first Mixed-Race group of migrants to enter Australia .

  12. ROBERT zegt:

    De Indos were displaced, disgraced and dispossessed

  13. ROBERT zegt:

    White Australia? Where are the Australian aborigines?

    • Bert zegt:

      Engeland zond in vroeger tijden vooral criminelen naar Australie ,dat “” Witte “” gespuis en hun nakomelingen namen al snel het heft over daar in Australie ,hun geliefdste sport was het over de kling jagen van de Aboriginals ,de oorspronkelijke bewoners van Australie en nu willen ze Australie vooral “”Wit”” houden want bruinen,zwarten en gelen dat zijn allemaal gespuis ,de enige nette en fatsoenlijke mensen ( In hun ogen) zijn blanken ,wat een gotspe !! Amerika liet veel Indo,s binnen want die Amerikanen letten vooral op hun skills ( eigenschappen ,vaardigheden ) Die Aussies letten vooral op je skin ( huidskleur) Geef mij die Amerikanen maar !

      • Ronny Geenen zegt:

        Dag Bert: Zoals je schrijft, zo was het vroeger in Australie. Eind 1967 was ik ook met het schip ms. Woensdrecht in Adelaide. Het was december vlak voor de kerst en dan wordt er in de haven niet gewerkt. Op een pier ontmoette ik een oude blanke man met zoon aan het vissen. Uncle Pete nodigde ons, 2 officieren uit op zijn boerderij, schapenfarm. Een week ervoor toen we net in de haven waren aangekomen, kregen de schepelingen een visa voor 3 maanden om te gaan stappen. Alleen ik niet, vanwege mijn bruine huid. Echter de kapitein had ook Indisch bloed en die speelde het hoog. Na veel OH mocht ik ook de wal op, maar in mijn monsterboekje kwam wel te staan “Origin white”. Ik heb dat boekje nog! Vandaag is Australie wel verandert.

      • RLMertens zegt:

        @Bert; ‘Engeland zond in vroeger tijden vooral criminelen etc.’ – En Nederland in vroegere tijden naar Indië? En dat ‘witte gespuis en hun nakomelingennamen namen al snel…. Over een gotspe gesproken!

        • Bert zegt:

          Geachte hr Mertens ,u bedoelt dat Nederland ook hun criminelen naar de OOST stuurde ? Er zullen ongetwijfeld ook criminelen onder de Europeanen ,die daar naar toe gingen hebben gezeten ,zal best waar wezen maar dat was niet de Nederlandse politiek .Mijn beide Nederlandse opa,s waren allebei van gegoede afkomst ,waarom trokken ze naar de OOST ? Waarschijnlijk om aan hun benauwde omgeving te ontsnappen en het avontuur en natuurlijk de uang ,als een 17 jarige voor 6 jaar tekende bij het KNIL kreeg ie fl 300.- jaarsalaris ,veel geld voor die tijd .er was trouwens een zware selectie .In Engeland was het politiek om boeffies naar Australie te zenden ,in Nederland beslist niet (!)

      • Arthur Olive zegt:

        Dit was in de tijd van de schrijver Dickens en velen van die “criminelen” naar Australie waren kleine overtreders. Voor het stelen van een appel kon je al een enkele reis naar Australie krijgen.

  14. RLMertens zegt:

    Hoe kijken de Indonesiërs eigenlijk naar ONZE kolonie? Ajo, brandt los!

    • Jan A.Somers zegt:

      Wat ik van mijn Indonesische contacten weet: het interesseert ze niet. Behalve natuurlijk als het historici zijn. Maar die komen in Nederland Nederlands leren, en het lezen van oude handschriften. Geen probleem! Nederlands hier in Delft, en handschriften op het NA en Leiden, Utrecht. In mijn tijd ging dat via TANAP. Ik dacht met een Erasmusbeurs. Over en weer. Maar er kan natuurlijk wel wat veranderd zijn, ik kan dat niet meer bijhouden. Bij mijn bezoeken aan Indonesië heb ik ook niets gemerkt van oud zeer. Maar ja, ze blijven beleefd, en de meeste oudjes zijn ook al dood. Op het Arsip Nasional in Jakarta zijn ze net zo behulpzaam als bij het NA in Den Haag. In de nieuwsbrief van de huidige onderzoekers kunt u ook een en ander lezen over huidige contacten. Daarin staat het natuurlijk in flitsstijl, maar u kunt zelf contact met ze opnemen.

      • RLMertens zegt:

        @JASomers: ‘dat interesseert ze( Indonesiërs) niet etc.’- Merkwaardig, dat beweren ook velen van ons/historici. En, wat er ook in die periode in Soerabaja is gebeurd? Nb. Bersiap het belangrijkste moment(!) van hun geschiedenis. Toen zowat iedereen opstond voor hun Republiek! Ik heb wel andere verhalen gehoord. Maar ja, wij houden het liever op een ‘gezagsvacuüm’, toen jongeren/pemoeda’s plotseling(!) aan het moorden zijn geslagen.

        • Jan A.Somers zegt:

          In Nederland heeft volgens mij niemand interesse in de Spaanse overheersing. ‘Toen zowat iedereen opstond voor hun Republiek!’ Daar is toen toch ook het een en ander vermoord? Nu gaan ze daar als gepensioneerde expat wonen. En Duitsland/Italië is voor vele Nederlanders ook belangrijk als vakantieland. En handelspartner. En gaan daar ook wonen. Waarom ook niet?

        • Ronny Geenen zegt:

          Was de basis van een Europa niet het in de gaten houden van elkaar, zodat er geen onderlinge oorlog meer ontstaat. Een wederzijds vertrouwen?

        • Arthur Olive zegt:

          “In Nederland heeft volgens mij niemand interesse in de Spaanse overheersing”.
          Indertijd had het Nederlandse cabinet daar wel interese in. Het cabinet dreigde ontbonden te woorden als koningin Juliana naar Spanje zou gaan om haar dochter Irene op te halen.
          Prins Bernhard is toen maar alleen gegaan.
          Met Hirohito op de thee in Soestdijk mocht wel.

    • Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

      Hoe kijken Indonesiers naar de Bersiap? Dat lijkt me toch een relevante en zinnige vraag.

      Interesseert ze dat niet? Aan massamoorden willen betrokken vaak niet herinnerend worden, of hen dat interesseert? Zulke dingen worden toch mooi weggedrukt in de herinneringen? Vraag dat maar aan bewoners van Oświęcim.

      Ik ken een dorpje in Indonesië en daar werden in de Bersiaptijd minstens een 20-tal Indo-Europeanen vermoord en ik weet niet veel vermist. Ik heb een aantal van die Indo’s met naam en toenaam kunnen achterhalen. Die Europeanen werden toen door een menigte gelyncht, waarbij de halve dorpsbevolking gelaten toekeek. Die vermoorden werden ergens in een put gedumpt. Over de vermisten niks dan goeds. In de Bersiaptijd werden ook nog eens dorpsbewoners vermoord. Zeker ook door die “opgehitste” pemoeda’s.

      Ik google wel eens op google.co.id naar dat dorpje en dan krijg ik wel wat informatie binnen over die Bersiaptijd. Helaas begrijp ik geen BI, dus ik probeer het met een vertaalinstrument. Krijg ik wel van die vreemde verhaalconstructies. Dus heb ik maar besloten een snelcursus BI te volgen. Wellicht is het zinvol bij een rootsreis naar Indonesië dat dorp te bezoeken en te vragen hoe het zat met die vermoorde en verdwenen Indo’s.

      Zo ken ik nog meer van die dorpje waar toen lustig gemoord werd

      • Ik heb gehoord dat in de Bersiap periode 660 Brits-Indische Soldaten en Officieren gedood zijn . Maar dat ook 660 Brits-Indische soldaten en officieren vermist zijn opgegeven omdat ze in stukjes zijn gekapt en in putten zijn gedumpt .Ik heb het voornamelijk over Hindoestaanse soldaten en hun Engelse Officieren .

      • Jan A.Somers zegt:

        Kent u ook de gebeurtenissen in het kleine dorpje Poedjon (nu Pujon)? Tijdens de eerste politionele actie verdwenen in de verschroeide aarde acties. Inclusief mijn oma, incl. ons huis en dat van andere familie en kennissen. Mijn zus kon daarna vanuit Soerabaja wel met de trein naar Malang komen, en met de bus tot de demarcatielijn bij het begin van het dorp.Volgens de Indonesische militairen daar was verder gaan niet alleen niet toegestaan, maar ook zinloos. Er was niks meer te vinden. In 1997 vond ik met mijn Zeeuws meisje daar een compleet nieuwe stad in wording, met een stratenplan dat totaal nieuw was. Aan wat oudere mensen noemde ik wat namen van vroeger, zowel Nederlandse als Indonesische. Totaal geen antwoord, terwijl het gesprek toch vlot verliep. Mijn Zeeuws meisje kwam in haar gesprekjes met wat vrouwen ook niet verder dan kinderen die al dan niet ziek waren. Met oriëntatie op de bergen rondom en details in de hoofdweg kon ik ongeveer de plek van ons huis en van mijn grootouders terug vinden, meer niet. Het is nu een vrij grote stad met niets, dan ook niets, waar herinneringen aan zijn verbonden. Alleen de bergen zijn onveranderd mooi, en daar hebben we dan ook veel rond gereden. De daar wonenden hadden er totaal geen geschiedenis.

        • Loekie zegt:

          Moet je naar Amsterdam gaan en daar vragen naar de Jodenwijk van toen. In vele talen krijg je het antwoord: ikke niet weet en ikke niet interesseer.

        • George zegt:

          Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards. Life is also a foreign language: all men mispronounce it.

        • RLMertens zegt:

          @PetervandenBroekveag; ‘hoe kijken Indonesiërs naar de bersiap etc.’- Door mij opgetekend; Toen de Kompenie in 1942, na enkele dagen(!) strijd het onderspit
          delfde waren wij sprakeloos, onthutst! Verslagen door die kleine Jappen met hun kromme benen, spleetogen etc.! Al die Hollanders te zien, nerveus, timide, vernederend te zien afmarcheren. Idem hun vrouwen en kinderen. Buigen voor de Jap! Hoe was dat mogelijk? En wij, na 300 jaar? We voelden/kregen een soort zelfverwijt; we werden bevrijd door nb. die kleine Jappen! Na de capitulatie 15/8’45 werden in de kampen wederom de driekleur gehesen en het Wilhelmus klonk als weleer. Alsof zij de oorlog hadden overwonnen. Er werd gezongen; Hollands vlag, jij bent mijn glorie. Nederland zal herrijzen etc. Mede door die Japanse bezetting met hongersnood en barbaarse behandelingen, waren/werden wij vastberaden; ‘dat nooit meer; bersiaaap!’
          -Geert Mak; De eeuw van mijn vader; Niemand besefte echter hoe sterk in de Indonesische cultuur ieder vorm van gezag berustte op respect en eerbewijzen. Bijna niemand besefte ook, omgekeerd hoe desastreus de capitulatie, de vernederde optochten, de internering, het letterlijk buigen voor de Japanners, hoe desastreus die hele periode voor het Nederlands gezag was geweest. Na de bevrijding bleek de Nederlandse overheid niet eens voor de eigen onderdanen kon zorgen. Dat die zelfs de bescherming nodig hadden van die Japanse soldaten. De afgang was compleet!

        • PLemon zegt:

          @Toen de Kompenie in 1942, na enkele dagen(!) strijd het onderspit
          delfde waren wij sprakeloos, onthutst! Verslagen door die kleine Jappen met hun kromme benen, spleetogen etc.

          #Inderdaad sprakeloos als je niet van de hoed en de rand weet hoe het zover kon komen.Van onderschatting zou sprake zijn maar feitelijk speelden andere factoren een beslissende negatieve rol.

          *** Eén ding is zeker: de afloop van de strijd stond al bij voorbaat vast omdat de Japanners een tegenstander tegenover zich vonden wiens organisatie nog geheel was afgestemd op de verwachting dat Indië een neven-operatiegebied was waarbij een op Java gelande vijand drie- tot vierduizend man sterk zou zijn: een illusie nadat de Japanners zestigduizend man aan land hadden gezet.

          De suggestie is dus onjuist dat de oudstrijders die de herdenkingscomité’s en stichtingen bevolken – en of zij nu wel of niet namens alle ex-geïnterneerden uit Indië optreden interesseert mij in dit geval niet – eigenlijk geen recht van spreken hebben omdat zij met een overmacht van honderdveertigduizend (quod non) door een handjevol Japanners van zegge en schrijve veertigduizend man in de pan werden gehakt. Zo simpel lagen de zaken niet.

          https://www.nrc.nl/nieuws/1991/08/31/de-verdediging-van-java-bij-de-japanse-invasie-6978654-a225845

        • Ronny Geenen zegt:

          En vandaag aan den dag wordt er zowel door Nederland als door bijna de gehele Europese Unie op dezelfde manier geredeneerd. Zie hun bijdrage aan de NAVO, waarvan de meeste leden niet eens de nodige minimum bijdrage van 2% halen. Hopelijk heeft President Trump hun wakker geschud door te eisen de bijdrage op peil te brengen. Anders is het: “L’histoire se repete!”

        • Jan A.Somers zegt:

          Met als vervolg: In Surabaya, Kembang Kuning, is er een groot vak Pujon. Slechts een enkeling met name genoemd, alle anderen naamloos in massagraven (sorry, verzamelgraven). Ligt mijn Oma daarbij?

        • Arthur Olive zegt:

          Vraag me af of de Bersiap slachtoffers van Malang ook bij het groot vak Pujon in Kembang Kuning liggen. Als dat zo is dan kan mijn overgrootmoeder daar ook liggen.

        • Ronny Geenen zegt:

          Zijn zij die in Malang hebben gewoond en na de oorlog tijdens de bersiap en er na in de periode 1945 tot eind 1948 dan op Kembang Kuning begraven? Hier beneden de ouders van mijn vrouw.
          Hermanna Hetty Weise, born July 7, 1917, died on October 4, 1947, Malang. Her partner was Juliaan Maurits La Valette, born August 31, 1909. Murdered by 3 Indonesians on august 19, 1945 in Malang.

        • RLMertens zegt:

          @PLemon; ‘als je niet van de hoed en rand weet etc.’- Dacht u nou werkelijk, dat het dan voor de Inlander iets uitmaakte? Hij zag de ineenstorting van de belanda periode! Die superieure totoks( en Indo’s) nu als koelies. Hij zag de toeans en njonja’s, die in kampen werden opgesloten. Hij zag hoe haveloze blanken achter een kar lopen, aangespoord door (Inlandse) Heiho’s en Japanse soldaten. Afgeranseld, geschopt als ze niet de bevelen van hun bewakers op volgenden.- Ik heb zo’n idee, dat deze vernedering bij velen te veel is geworden! Een trauma; het buigen voor de Jap! En dat ten overstaan van al die Inlanders, hun kokkie’s en hun djongossen! Die vernederingen, nog erger als de ondervonden mishandelingen(!), zijn mi(!) de redenen om herdenkingen te houden/mee te maken en dan vooral te benadrukken wat voor wrede zaken de Jap hen heeft toegebracht. Zodat de buitenwacht/Jan publiek beseft dat ook daarginds een oorlog is geweest met gebrachte offers. Offers voor wie/wat eigenlijk gebracht?
          – Bovenstaande geldt mi ook voor de bersiap periode/slachtoffers!
          – Idem voor het vervolg; die ‘politionele oorlog’ En een aller laatste koloniale stuiptrekking; het behoud van Nw.Guinea en… haar overdracht. -Met als remedie; het huidige/lopend onderzoek naar gepleegde structureel geweld. Om van die vernederende trauma 1942 af te komen.

        • RLMertens zegt:

          @PLemon; ‘herdenken etc.’ – Een bracht ik een bezoek/ ik wilde er per se naar toe(!) Pekan Baroe. De spoorweg waaraan mijn vader heeft gewerkt. Hij heeft het overleefd.
          Bij een over gebleven roestige locomotief en wat rails kwamen bovenvermelde gedachten bij mij op. Door honger geweld; maden van fecaliën koken en op eten en al die vernederingen. Ik zag ook een herdenkingssteen; ter nagedachtenis aan die duizenden remoesjahs! Ik besefte reeds toen, dat jij als individu niets te vertellen had. In een oorlog, wat ook de reden geweest mag zijn. Er moet trachten in leven te blijven.
          Al die slachtoffers heb ik herdacht. Maar met gemengde gevoelens! Heb het geaccepteerd/ me er bij neergelegd, zoals het is geweest. Zo kijk ook terug/om naar Indië. Had het liever anders gewild, conform die enkelen(!) die het toen al hebben voorzien. Gesmoord in hun opinie, echter ‘zij stonden aan de goede kant van de geschiedenis’. Mijn helden. Ook aan hen denk ik bij het herdenken. En vooral ook aan al die honderd duizenden Indonesische slachtoffers! Zij werden dubbel(!) geslachtofferd voor hun uiteindelijke merdeka!

        • Jan A. Somers zegt:

          In de vakken liggen de mensen die uit die plaats komen. Pujon in Pujon. Van Malang weet ik het niet, daar had ik geen vermisten. Maar u kunt in de registers van de OGS zoeken, daar staan foto’s van de graven op erevelden op. Met de plek waar ze zijn gevonden. Malang bij Malang. Soerabaja bij Soerabaja. Tenminste, zo goed als mogelijk, en op erevelden begraven. Ik heb bijvoorbeeld Hermanna Hetty Weise wel in het register gezien, maar ik dacht niet begraven op een ereveld. Maar u kunt zelf zoeken.

  15. ROBERT zegt:

    The Indos got screwed blued and tattooed! Nobody, not even the Dutch government, seemed to care how innocent people were tortured and killed by cowards,recreants, and dastards, murderers and butchers who should burn in Hell! The Bersiap period = Genocide.

  16. George zegt:

    Life is one long process of getting tired. Life is an incurable disease. Life is made of marble and mud.

  17. Sir Basil Liddell Hart heeft geschreven in 1969 :
    Na Singapore zijn de Japanners voortgegaan met de verovering van de Filippijnen en Oost-Indië,
    ze zijn door Birma getrokken en in de zomer van 1942 stonden ze aan de grenzen van Brits-Indië .
    Maar ze gingen niet verder .De Australiërs versloegen hen op Nieuw-Guinea.De Amerikanen voerden tegenaanvallen uit op de Grote Oceaan .Daarna , in 1944 , na Moetagoetsji’s ” Mars naar Delhi ” werden ze door de Britten , die nu twee grote aanvoerders hadden gevonden in admiraal Lord Mountbatten en generaal Slim , teruggeslagen en binnen twaalf maanden behaalden zij op Japan de grootste overwinning te land uit de gehele geschiedenis van dat land .Drie hele Legers ,
    het Vijftiende , het Achtentwintigste en het Drieëndertigste , werden onherroepelijk vermorzeld . Er lagen 190.000 doden op het slagveld en , nog voor de atoombom op Hirosjima viel , was heel Birma van vijanden gezuiverd . Het doet ons deugd te kunnen vermelden dat de door Jamasjita zo geminachte Brits-Indische troepen het grootste aandeel hebben gehad in deze overwinning ; goed opgeleid en uitgerust , bewezen zij hun superioriteit !

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.