17 febr boekpresentatie Indische Skyline

Boekpresentatie Een Indische skyline door Fridus Steijlen

Het Indisch Herinneringscentrum en Amsterdam University Press nodigen u van harte uit voor de boekpresentatie Een Indische skyline door Fridus Steijlen. Deze vindt plaats op zaterdagmiddag 17 februari bij het Indisch Herinneringscentrum te Den Haag.

Boekpresentatie
Tijdens de presentatie bespreekt Fridus Steijlen zijn nieuwe boek Een Indische skyline: Indische organisaties in Nederland tussen 1980 en 2010. Aan de hand van het boek blikken we terug op wat er was en waar we staan. En, hoe ziet de Indische skyline er in de toekomst uit? Fridus gaat hierover in gesprek met Siem Boon (directeur Tong Tong Fair), Geert Onno Prins (Uitgever Indisch Maanblad Moesson) en Yvonne van Genugten (directeur Indisch Herinneringscentrum).

Deelname is gratis, aanmelden wel verplicht.
Datum: zaterdag 17 februari 2018
Tijd:13:30 ontvangst, 14:00 aanvang programma, 16:00 borrel
Locatie: Indisch Herinneringscentrum, Sophialaan 10, 2514 JR, Den Haag
Aanmelden: via dit formulier

Vorig jaar juni is Fridus Steijlen benoemd tot bijzonder hoogleraar Molukse Migratie en Cultuur in Comparatief Perspectief aan de Faculteit der Sociale Wetenschappen.
Stijlen houdt zijn oratie op 9 februari om 15.45 in de Aula van de VU Amsterdam.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in agenda - evenementen. Bookmark de permalink .

128 reacties op 17 febr boekpresentatie Indische Skyline

  1. Ron Geenen zegt:

    Ben benieuwd of daar ook naar voren komt het corrupte relaas van IH-2. Immers de ellende begon in 1997.

  2. Boeroeng zegt:

    Ik vermoed dat de website Indisch4ever ook genoemd wordt in het boek.
    Ik was eens met Nelly op een TTF-presentatie van Fridus Steylen over Indische organisaties .

  3. Mensen ga hier niet naar toe alsjeblieft. Het herinnerings centrum is door onze strot gedouwd als een fooitje en omkoping.
    Die Delhaye is er mee accoord gegaan zonder overleg met de mensen waar het echt om gaat.
    Ik bid u ga er niet heen en mocht er toch iemand gaan heb ik een dringend verzoek: sla die Silfraire Delhaye op zijn laffe bek.
    Ik wilde het zelf doen, maar het is me verboden

    • Loekie zegt:

      Toob, het schijnt dat als je een paracetamol 500 mg in een glas cola oplost en je doet er wat kaneel bij (flink roeren), de spanning in je hoofd dan oplost. De volgende dag zou je wel wat last kunnen krijgen van dunne buikloop, maar goed. Ik zou het heus proberen.

      • Wat een schattige raad van jou Loekie zoveel liefheid had ik van jou niet verwacht.
        Hoeveel van deze behandelingen heb jezelf genomen en heb je het dagelijks nodig?
        Heel veel liefs en slaap lekker voor straks Loekie Loek

  4. e.m. zegt:

    Wadoeh seh … wil je eiken of wil je beuken? Loh, doe mij maar romanteak . . .

  5. Boeroeng zegt:

    Fridus Steylen is ook onderzoeker bij het excessenonderzoek
    https://www.ind45-50.org/getuigen-en-tijdgenoten
    Het indisch Herinneringscentrum is een goed idee. Het bestaat al 10 jaar .
    Het is niet door iemands strot geduwd. Wat wel strotafknijpend is, is dat voormalig bewindsman van Rijn er het etiketje ‘collectieve erkenning’ aan ging hangen… alsof de kosten van het centrum nieuw waren van een nieuw instituut.

    niet mensen beuken svp , tidak ya

    • Ron Geenen zegt:

      @Het indisch Herinneringscentrum is een goed idee. Het bestaat al 10 jaar .@

      Doe je mee aan het verdonkeremanen van het IH? Het is een koloniaal spelletje dat al 17 jaren aan de gang is, dacht ik. En sommige figuren waren er van de eerste dag. Een pot nat!

      • Boeroeng zegt:

        Ron, een herinneringscentrum van de oorlog te Indië is een goed idee.
        Ook de subdoelstelling van de geschiedenis van indische nederlanders door te vertellen is een prima idee.
        Wat valt er te verdonkeremanen?

        • bokeller zegt:


          siBo

        • Ron Geenen zegt:

          @Wat valt er te verdonkeremanen?@

          De 7 jaren voor de laatste 10 jaren., waarin corruptie en verdwenen subsidies naar voren kwamen.
          Je bent toch niet opeens kort van memory?

        • Boeroeng zegt:

          Wat er voor 2007 gebeurde met Indisch Huis I en nr II is oude koek.
          Je kunt niet medewerkers van het huidige Indisch Herinneringscentrum dat van voor 2007 verwijten.
          En wat is er koloniaal aan het financieel geknoei ?

        • Ron Geenen zegt:

          @Wat er voor 2007 gebeurde met Indisch Huis I en nr II is oude koek.@

          Ha, dus ook die geschiedenis onder het tapijt vegen. Heb je wel eens afgevraagd waarom er zo hardnekkig, na het Lubbers geval, door de NL staat over al die 17 jaren gewerkt werd aan een Indisch Huis?

        • Boeroeng zegt:

          Doe niet zo, Ron.
          Ik veeg niks onder een tapijt. Ik benadruk dat je niet de medewerkers van het Indische Herinneringscentrum de fouten van anderen kan verwijten.

          Als je bedoelt dat ook dit herinneringscentrum een onderdeel is van een afkoopsompakket die 20 jaar geleden begon, dan heb je gelijk. En je kunt dat koloniaal noemen. Zeer zeker wbt het afkopen van backpay en oorlogsschade.

          Hooguit is het bestuur IH te verwijten dat het zwijgt over het etiketje van ‘collectieve erkenning’ en het teveel meespeelt
          Het idee van een oorlogsherinneringcentrum en centrum over de geschiedenis van Indische Nederlanders annex pleisterplaats is natuurlijk grandioos.

        • Ron Geenen zegt:

          @Hooguit is het bestuur IH te verwijten dat het zwijgt over het etiketje van ‘collectieve erkenning’ en het teveel meespeelt@

          Ik heb het al eerder gezegd. Ik ga er een artikel aan wijden.

  6. Jan A. Somers zegt:

    Typisch paranormaal Indisch: Iedereen heeft dat nog niet uitgekomen boek al gelezen! I4E op en top! Wie heeft zich overigens al geworsteld door het SMGI? Ook onder beheer van Fridus Steijlen.

  7. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Mijn duim is weliswaar groot maar ik zuig niet uit mijn duim. Daarom bezoek ik de website van de uitgeverij AUP Amsterdam Univeristy Press van het geruchtmakende boek of het boek wat hopelijk niet op geruchten is gebaseerd.

    http://nl.aup.nl/books/9789462987005-een-indische-skyline.html

    Wat direct opvalt dat het boek gaat over Indische organisaties tussen 1980 en 2010. Klaarblijkelijk bestonden die organisaties vòòr 1980 niet en na 2010 niet meer.
    Opvallend is wel dat het Indisch HerinneringCentrum is uitgenodigd bij de boekpresentatie. Die organisatie bestond toch op 2010 niet of dien ik deze te beschouwen als de Zelfstandige Rechtsopvolger van de failliete boedel “Het Indisch Huis”? Dat is een echte Indische Erfenis, dan krijg je als Indo wel een sigaar uit eigen doos. Laat ik er maar op houden dat “in der Beschraenkung zeigt sich der Meister”.

    De korte uitleg bij het boek wekt wel verbazing en verwondering .

    1) Foutief wordt aangegeven dat einde van de oorlog in Ned. Indie in 1990 was maar dat moet toch 1949 zijn?

    2) Daarnaast vind ik de benaming Indische Nederlanders in deze Zwarte-Pieten en colonial mindset-tijdperk politiek weinig correct. Indo lijkt mij meer op zijn plaats, maar wat kan ik van die Heer  Fridus Steijlen anders verwachten. Is hij een Indo-kenner?

    Gemakshalve vergeet (sic) de uitgever AUP te vermelden dat dhr Lubbers bij het “ei”-incident in gezelschap was van de Japanse premier Kaifu, die op officieel staatsbezoek was.
    Er had toch enig uitleg over de Japanse aanwezigheid bij deze plechtigheid kunnen worden gegeven. Dat lijkt mij in dat kader wel essentieel. Aangezien de Japanse Regering officieel nooit in afdoende en tot tevredenheidstellende bewoordingen haar spijt heeft betuigd voor de oorlogsmisdaden gepleegd door de Jappen, laat staan haar veronschuldigen aan de Confort-women aangeboden, was haar aanwezigheid weinig respectvol en totaal misplaatst.
    Wellicht was het ei niet bedoeld voor dhr. Lubbers , maar voor de Japanse premier Kaifu. Ik dacht dat dhr. Lubbers als toppunt van onbehoorlijk bestuur zelf zijn verontschuldigingen aan dhr Kaifu aanbood, maar dat dien ik te verifieren. Ik dacht dat iemand ook het boeket dat dhr Kaifu legde bij het Indisch monument in het vijverwater gooide , een verzetsdaad bij uitstek waarvoor toch minstens een MWO mag worden uitgereikt.. Er wordt weer wat Indisch Zeer doodgezwegen

    Eén geluk is dat het Indisch Platform 1.0 niet bij deze gelegenheid is uitgenodigd, de rauwe eieren of tolor asin zouden niet aan te slepen zijn. Dan hadden die eieren toch bij de borrel genuttigd kunnen worden. Elk nadeel heb zijn voordeel.

    Al met al reden te meer om naar deze boekvoorstelling te gaan en niet alleen de schrijver van het boek maar ook de directeur van Het Indisch HerinneringsCentrum wat prangende vragen te stellen, i.c. aan een kruisverhoor te onderwerpen.

    • Loekie zegt:

      Nou, ik geloof dat 2 gebeurtenissen en data door elkaar worden gehaald. De kranslegging door Kaifu en het beroemde ei vonden niet op dezelfde dag plaats.

    • Ron Geenen zegt:

      @Er wordt weer wat Indisch Zeer doodgezwegen @

      En over de “bloeiende Indische organisaties” die tot leven kwamen, zoals b.v. het Indisch Huis 1 & 2, dat door mevrouw Lizzy van Leeuwen duidelijk wordt beschreven. Ben zeer benieuwd of dat ook naar voren komt. Was dat niet een directeur/cameraman van SB6 met de naam Hillebrandt en vriendje Lonny, de TV kok? En dan het rapport, dat geheim moest worden gehouden: Het Indisch Huis, falend financieel management en ernstig tekortschietend bestuur.

    • P.Lemon zegt:

      @Daarnaast vind ik de benaming Indische Nederlanders in deze Zwarte-Pieten en colonial mindset-tijdperk politiek weinig correct. Indo lijkt mij meer op zijn plaats, maar wat kan ik van die Heer Fridus Steijlen anders verwachten. Is hij een Indo-kenner?

      ### En of hij van de hoed en de rand weet….

      ***Steijlen : In deze studie gebruik ik de term ‘Indisch Nederland’ en niet‘Indische gemeenschap’. De reden is dat er onder de achterbannen van de Indische organisaties grote etnische en historische verschillen bestonden en bestaan. De groep die hier onder‘Indisch Nederland’ wordt begrepen, was zo gemêleerd dat het te simpel is om van één gemeenschap te spreken. Willems (2001) sprak van een Indische lotsgemeenschap, waarmee hij de nadruklegde op de gedeelde ervaringen van mensen met een Indischverleden. Hij wees erop dat die gedeelde ervaring in Indië een
      belangrij ke rol speelde in de vorming van een Indisch groeps-bewustzijn.

      Hoewel lotsgemeenschap een interessante term is, is deze aanduiding voor deze studie minder geschikt omdat zij te veel nadruk legt op de gedeelde ervaring, terwijl juist de
      verschillen in ervaring aanleiding waren om eigen organisatiesop te zetten.
      Verschillen in ervaringen en af komst zorgden binnen de Indische groep voor de vorming van subgroepen. Een van de belangrijkste verschillen was het verschil tussen ‘totoks’ en
      Indo’s, of Indo-Europeanen. De Indo-Europeaan had een etnischgemengde achtergrond en Europese en Indonesische (en/of Chinese) voorouders. De totok had alleen Europese voorouders,ook al hadden die meerdere generaties in Indië gewoond. Het waren meestal de Europeanen die tot de top van de koloniale elite behoorden; toegang tot die top was slechts voor een kleine groep Indo’s weggelegd. In de periode 1980-2010 waren de ver-houdingen uit de koloniale tijd nog steeds voelbaar in de relatie tussen totoks en Indo’s.

      http://nl.aup.nl/download/9789462987005.pdf

      • Ron Geenen zegt:

        @In de periode 1980-2010 waren de ver-houdingen uit de koloniale tijd nog steeds voelbaar in de relatie tussen totoks en Indo’s.@

        Persoonlijk zou ik “de periode 1980-2010 waren” willen veranderen in “de periode1980-het heden 2018 zijn!”

        • P.Lemon zegt:

          De periode is met reden gekozen…

          ***Een inventarisatie van de historicus Ulbe Bosma leverde 338 Indische organisaties op die sinds de jaren vijftig hadden bestaan, uiteenlopend van verenigingen die zich vooral toelegden op het organiseren van reünies of gezellige avonden, tot organisaties die opkwamen voor de belangen van specifijieke groepen of zich richtten op het uitdragen van de Indische cultuur.
          Het was onmogelijk om een complete geschiedenis van zo’n grote hoeveelheid organisaties te schrijven. Door de interviews van het Indisch Knooppunt als uitgangspunt te nemen, concentreert dit boek zich op de periode waarin de meeste geïnterviewden actief waren: 1980 tot 2010.

    • Peggy Stein zegt:

      Dank @Peter van de Broek van een andere generatie.
      Bijzonder is ook wel dat de cover van het boek een foto is van de Stille Tocht door ons georganiseerd ten behoeve van de petitie (12.000 mensen) voor de Indische Kwestie en de ondersteuning van (oude) Indisch Platform. Jaartal 2013. Er is niemand die heeft gevraagd; ‘mag ik deze foto gebruiken voor deze cover’ die gaat over een periode 1980 – 2010. Zeker weer tijd voor wat prangende vragen. Daarover later meer.

      @Loekie, er is maar 1 iemand die Toby Toob genoemd heeft de afgelopen jaren. Geef nou niet geveel van jezelf prijs. Dan is de spanning eraf.

      Groetjes,
      Peggy

      • Loekie zegt:

        Astaga! Ze leeft nog. Vertel, wat zijn je avonturen zoal geweest.

        • e.m. zegt:

          Van Mw. Liszy heb ik via I4E vernomen dat namens Staatssecretaris Paul Blokhuis contact met haar is opgenomen, ik meen voor een nader gesprek op het Ministerie.

          Heeft Mw. Brouwer ook een reactie gehad van de Staatssecretaris op haar ‘Open Brief’ van 14 december 2017 ?

      • Ellen zegt:

        Hij heeft deze foto zelf gemaakt Peggy.

  8. Trudy Verstegen zegt:

    Het zoveelste ‘bewijs’ in een lange reeks van situaties en voorvallen waar in de Indische gemeenschap niet serieus werd/wordt genomen en men slechts aan het politieke lijntje is gehouden, in slaap gesust met alweer een platvormpje, een Indisch huisje of centrumpje, een financieel Gebaartje en ga zo maar door. We blijven terecht boos en klagen en alweer komt een actie om ‘gelijk en recht’ te halen. Ondertussen trekt de karavaan verder en op dit platform vecht men elkaar de deur uit om het eigen gelijk en de ‘grootste plasser’, beste heren reaguurders veel plezier en succes er mee. Ik kan er af en toe geen tahoe of tempé van bakken.

  9. liszy zegt:

    Ik ben van plan om te gaan. Ik ben heel benieuwd naar die boekpresentatie en ik denk dat ik er veel van kan leren. Ook vind ik het prettig om een keer een lezing van het IHC mee te maken.
    Ik vind het heel triest dat er mensen zijn op deze website, zoals ene Toby, die oproepen om iemand te slaan. Beste Toby, ook al ben je boos, oproepen om iemand te slaan, is niet de weg. Protesteer gewoon verbaal.

  10. Huib zegt:

    Tijdens de watersrnoodramp in Zeeland zijn ruim 1800 mensen omgekomen door natuurgeweld.
    Er is een comité die deze ramp 70 jaar na dato gaat herdenken waar door de staat ook voldoende middelen zijn verstrekt voor een gedenkteken en herdenkingen.
    Tijdens de Bersiapramp in 1945/46 zijn tenminste 3500 slachtoffers gevonden en vele tienduizenden weggespoeld via kali’s naar de zee of in anonieme putten geworpen.
    Zouden we het nog meemaken dat het IHC zich ook voor deze slachtoffers gaat inzetten als de zakken voldoende gevuld zijn?

    • Jan A. Somers zegt:

      Ik heb die ramp meegemaakt met hulpverlening in een groep Delftse studenten. Mijn (nu) vrouw woonde toen in het rampgebied. Dat gedenkteken plus prachtig museum bij Ouwerkerk is tot stand gekomen vanuit 100% particulier initiatief. Mevrouw Ria Geluk, inwoner van Schouwen, bemoeit zich met van alles en nog wat. En ze houdt vast en vindt het geld wat nodig is. (zie het onderzoekrapport Venster op Dreischor, waar ik ook aan heb meegewerkt). Zij kreeg het idee voor dat museum in de caissons die bij de sluiting van het laatste dijkgat bij Ouwerkerk zijn gebruikt. En als ze zo’n idee heeft laat ze niet los, en krijgt iedereen mee. Plus het nodige geld.
      Voor de bersiapslachtoffers is nog niemand opgestaan. Erger nog, ze worden niet herdacht op 15 augustus, ze bestaan niet eens. Die kan je dus ook niet herdenken. Hooguit je hoofd even buigen en luisteren naar de wind. En als niemand iets doet (ik ook niet) doet ook niemand mee. Zo eenvoudig is dat. Ik heb zo’n gevoel dat voor dit soort zaken ook het IHC heel voorzichtig moet manoeuvreren. Binnen de criteria waarop de subsidie wordt verstrekt. Met zakken vullen heeft dit niets te maken. Zulke opmerkingen zorgen er alleen maar voor dat de geldschieters zich geërgerd terugtrekken. Ria
      Geluk was geen voorop lopende figuur met veel poeha, ze zorgde er wel voor dat de geldschieters niet om haar heen konden. Ze heeft er ook voor gezorgd dat onze (TNO)voormalige proefinstallatie voor zuivering van afvalwater in Dreischor niet gesloopt werd, maar werd opgeknapt, eerst als industrieel erfgoed, en nu als Rijksmonument!

      • Loekie zegt:

        Mag je op 4 mei intense haat voelen tegen Duitsers? Mag je op 15 augustus intense haat voelen tegen Jappen? Mag je op een te bepalen datum tijdens de bersiap-herdenking (zo die zou bestaan) intense haat voelen tegen Indonesiërs?

        • Jan A. Somers zegt:

          Dat mag allemaal, maar je hebt alleen maar jezelf ermee. Ronddraaien in je eigen bubble waar je niet uitkomt. Mijn ervaringen met Japanners en Indonesiërs saren niet best, maar dat is geschiedenis. Ze zijn al lang dood. Heb ik geen last meer van. En ik moet vooruit, mij eigen toekomst bouwen. Het leven heeft mij zoveel geboden!

        • PLemon zegt:

          @ …Intense haat blijven voelen, verzuurt op den duur je persoonlijkheid.

          # Herdenkingen kunnen meehelpen ‘het verdriet/leed’ te verwerken en de haat emotie een plaats te geven.

          *** Indië – Herdenkingen op  23 locaties met 3 in het buitenland.´ http://icmonline.ning.com/m/blogpost?id=4659790%3ABlogPost%3A72495

        • Ron Geenen zegt:

          Ook in Australië, namelijk Perth wordt ook herdacht. Vraag het maar aan Bill Zitman.

        • Ron Geenen zegt:

          Mag je?
          Wie heeft eigenlijk de jap gecreëerd? Is dat volgens de gelovigen Jezus christus of hirohito?

        • e.m. zegt:

          Heb mij altijd wijs laten maken, dat domme vragen niet bestaan. Maar kennelijk zijn er toch uitzonderingen op de regel . . .

      • Ron Geenen zegt:

        @Met zakken vullen heeft dit niets te maken. Zulke opmerkingen zorgen er alleen maar voor dat de geldschieters zich geërgerd terugtrekken. @

        De ervaring heeft geleerd dat het wel het geval was. Het IHC (nummer 4!) is de opvolger van het IH-1 en IH-2. Weet u nog wel wat er toen gebeurde? Hoeveel miljoentjes zijn toen in diverse zakken verdwenen? Anders raad ik u aan het desbetreffende boek van Lizzy van Leeuwen te lezen. Waarom denkt u dat nu een heel team van aangewezen mensen over de schouders van het bestuur van het IHC meekijken? Misschien lesgeld?

        • Boeroeng zegt:

          Ron, welke miljoenen zijn er gestolen en door wie ?
          En welk team controleert het bestuur van IHC den haag.
          Ik heb niks gelezen over zo’n team.

        • Loekie zegt:

          Ron, wat ik in de verste verte werkelijk niet begrijp is dit: vele malen op je op deze site gezegd dat je lak hebt aan alles en iedereen. En dat je wat anderen vinden aan je laars lapt.
          Kan en mag allemaal, geen probleem.
          Maar…op basis waarvan neem jij anderen wel de maat, uit je beschuldigingen, eis je van alles en “dreig’ je met artikelen?
          Ofwel: aan de ene kant beweer je je met niets en niemand te willen bemoeien, het interesseert je allemaal niet, maar aan de andere kant wil je van alles weten en strooi je met allerlei meningen en oordelen.

        • Ron Geenen zegt:

          @dat je lak hebt aan alles en iedereen. En dat je wat anderen vinden aan je laars lapt.@

          Er zijn verschillende manieren in het benaderen van allerlei situaties die vooral in het verleden zijn voorgevallen. Heb al eerder mijn benadering toegelicht en blijkbaar heeft u het niet gelezen of niet begrepen. Ik probeer altijd de mens, vaak een slachtoffer te helpen. Deze mensen zijn of werden benadeeld door politieke instanties, corrupte mensen die leiding hebben. Ook verenigingen, of die nu uit NL, Indonesie of Japan komen, maak mij niets uit. Ook mijn website is daarop gebaseerd. De rottigheid van wat voor organisatie leg ik zoveel mogelijk bloot. Soms duurt het maanden om gegevens te vinden. De heer Jacq Brijl kan ook altijd een beroep op mij doen om een Indo in de USA te vinden. Ook help ik graag oude Indo’s met aanvragen voor verlate oaw/wuv via de SVB. Mijn ouders zijn slachtoffers van drie verschillende landen. Wat zij hebben beschrijf ik in mijn geschreven verhalen en plaats ze op mijn website en ook worden vele van mijn artikelen geplaatst in het blad De Indo. O.a. de Indo’s die door NL in de steek zijn gelaten in Indonesie. Pissed me off. Ik doe dit schrijven al meer dan 10 jaren. Om precies te zijn a.s. tiende (10) februari 2018 bestaat mijn website https://MyIndoWorld.com 15 jaren. Het is de wereld zoals ik het zie, ik ben mijn eigen webmaster.

        • e.m. zegt:

          @Loekie zegt: 1 februari 2018 om 19:44@

          — Touché !

  11. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Even terug naar het onderwerp, nu je ook het boek op het internet kan lezen.

    Citaat van dhr. Fridus Steijlen :…..achterbannen van de Indische organisaties grote etnische en historische verschillen bestonden en bestaan……
    Bedoelt dhr Steijlen soms de veelgehoorde Nederlandse mythe dat Papoea’s, toch ook Indische Nederlanders, anders zijn dan Indonesiers en daarom niet bij Indonesië thuishoren?
    Is dit white innocence of white ignorance.

    Uit zijn citaat trek ik de conclusie dat als achterbannen van de Indische organisaties grote etnische en historische verschillen zijn, er helemaal geen Indischen i.c. Indo’s bestaan? Dat bedoelt hij toch of zie ik dat verkeerd Heer P.Lemon? Is dit white innocence of white ignorance of beiden?

    Lees zijn definitie over Indischen er op na, daar horen plotseling totoks ook bij. Laat Hella Haasse dat maar niet horen, die draait zich met haar boek Oeroeg om in haar graf. White ignorance ten top.

    Trouwens, wat is het studie-onderwerp van de Hoogleraar Fridus Steijlen?

    En waar bestaan die historische verschillen danwel uit?

    Als ik uit het oogpunt van white innocence en white ignorance zijn boek lees, dan kom ik tot heel andere conclusies. Daargelaten dat ik niet in zijn profiel past, want ik ben al eind 80er jaren, als iemand van een andere generatie uit Nederland gemigreerd. Dat was maar goed ook anders krijg ik weer van die etiketten opgeplakt , waar ik weinig tot niets aan heb.

    En hoe staat het met zijn colonial mindset zou Jeffry Pondaag vragen?

    • PLemon zegt:

      @Lees zijn definitie over Indischen er op na, daar horen plotseling totoks ook bij.

      ***De totoks in de kennissenkring stellen dat op prijs, vooral als ze al een aantal generaties lang in Nederlands-Indië verbleven

      *** Citaat Steijlen: Verschillen in ervaringen en afkomst zorgden binnen de Indische groep voor de vorming van subgroepen. Een van de belangrijkste verschillen was het verschil tussen ‘totoks’ en Indo’s, of Indo-Europeanen. De Indo-Europeaan had een etnisch gemengde achtergrond en Europese en Indonesische (en/of Chinese) voorouders. De totok had alleen Europese voorouders,ook al hadden die meerdere generaties in Indië gewoond. 

  12. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Enkele citaten uit het boek van Fridus Steijlen.

    Citaat 1:…..Het waren meestal de Europeanen die tot de top van de koloniale elite behoorden; toegang tot die top was slechts voor een kleine groep Indo’s weggelegd. In de periode 1980-2010 waren de VERHOUDINGEN uit de koloniale tijd nog steeds voelbaar in de relatie tussen totoks en Indo’s.

    Citaat 2:….Binnen de Indo-Europese groep speelden in Indië etnische verschillen en verschillen tussen de sociaal-economische positie ook een rol. Er werd onderscheid gemaakt tussen de zogenaamde grote en kleine ‘boengs’ (boeng is een Indonesische term voor ‘oudere broer, kameraad’). Met de kleine boeng werd verwezen naar de armere en kwetsbare Indo. Ook later in Nederland speelden deze verschillen nog een rol.

    De kernvraag aan dhr Fridus Steijlen is dan:
    “Hoe spelen deze verschillen in de Indische belangenorganisaties e.d. heden ten dage dan wel een rol en hoe komt dat tot uitdrukking? ”
    In het verlengde ligt d vraag: “Zijn de koloniale verhoudingen weer hersteld anno 2018?

    Dan dien ik NIET te vragen aan de vertegenwoordiger van een Indische organisatie hoeveel % Nederlander zij/hij is maar wat voor positie haar/zijn voorouders in het voormalig Nederlands Indie hadden. Dat houdt in dat iemand in die organisatie die functie niet heeft op wat hij/zij is of doet (meritocratie) maar wat voor positie zijn/haar voorouders in het koloniale Nederlands Indie hadden.

    Dus mijn vraag aan Yvonne van Genugten zal zijn wat voor positie haar voorouders in het koloniale Nederlands Indie hadden.

    Dan worden veel dingen mij heel duidelijk !!!!!

    Toch opmerkelijk die Indische Skyline!!!!

    • Jan A. Somers zegt:

      “In de periode 1980-2010 waren de VERHOUDINGEN uit de koloniale tijd nog steeds voelbaar in de relatie tussen totoks en Indo’s. ” Net als ikzelf met een totok (sorry, Zeeuws meisje) ben getrouwd, ken ik vele ‘gemengde huwelijken’. Volgens mij heel leuke verhoudingen. Als we samen ’s avonds in bed nog even televisie kijken wordt er in een politiebericht gezocht naar een licht getinte man. Stoot mijn Zeeuws meisje mij aan: morgen even oppassen op straat, de politie zit achter je aan.

      • Arthur Olive zegt:

        “Morgen even oppassen op straat, de politie zit achter je aan”.

        Jaren geleden woonden wij op een nogal afgelegen heuvel omringd met ivy. De politie was achter een autodief aan die door de ivy de heuvel opklom en via onze achtertuin zich bij de buren beneden verschool.
        De radio van de politiecar had het over een Mexikaan met een baseball cap die ze met een hond (K-9 unit) probeerden te pakken.
        Mijn vrouw waarschuwde mij ook om niet mijn baseball cap op te doen toen de politie aan de deur kwam om ons het hek van de achtertuin te laten openen.

    • PLemon zegt:

      @…Zijn de koloniale verhoudingen weer hersteld anno 2018?

      ###In de nasleep van toen en ws overerfbare Aziatische genen?

      *** Volgens dr. De Vries speelde de invloed van de koloniale erfenis dan ook een belangrijke rol bij de sociale mobiliteit van de Indo’s, ook bij de generatie die in Nederland werd geboren of op jonge leeftijd naar ons land kwam. „De invloed van ideeën en gedragingen die samenhingen met de koloniale verhoudingen, bleek tot mijn verrassing vaak heel groot te zijn. Ze zagen hoe hun ouders zich nederig opstelden jegens autochtone Nederlanders en dat hebben ze zich onbewust eigen gemaakt. Ze groeiden op met het idee dat Nederlanders intelligenter waren, dat je het als Indo nooit ver zal schoppen en dat een Nederlander hoger op de maatschappelijke ladder komt.”

      Ook Irene Urich herinnert zich dat ze moest vechten tegen het idee dat Nederlanders per definitie succesvoller zijn. „Mijn ouders droegen uit dat blank beter was. Mijn moeder had het ook steeds over mijn blanke buurmeisje: ’Zij doet dit en dat’. Dan zei ik wel eens: ’Waarom neem je haar niet als dochter?’ En het feit dat ik in Indonesië een Indonesisch vriendje had, werd niet geaccepteerd.”

      Voor de jongere generatie blijkt de koloniale erfenis echter nauwelijks meer een rol te spelen. Dat heeft er volgens dr. De Vries mee te maken dat ze een ander startpunt hadden dan de oudere Indo’s. „Om te beginnen hebben ze meestal maar één Indische ouder. Daardoor zien ze er lang niet allemaal Indisch uit en zijn ze van jongs af aan met autochtoon Nederlandse familieleden opgegroeid. T
      https://www.trouw.nl/home/indische-cultuur~af7c9fd3/

      • bokeller zegt:

        Oei als je ouders maar niet uit de kampung komen,
        daar poepen ze nog gehurkt,weet je.
        Daar hebben ze die kakhielen aan over gehouden.
        En die ene wadoeh,sijn vader toekang slompret.
        moet je smoelnja sien.
        siBo

      • Ron Geenen zegt:

        @ „Ik denk dat de Indische cultuur aan het verwateren is, alleen al door het feit dat een groot deel van de jongere generatie maar één Indische ouder heeft. @

        Vermoedelijk is dat het verschil met de Indo’s in Amerika. Immers de meeste Indo’s die NL als gezin verlieten, hadden ouders die beide Indo waren. Zij die een europese wederhelft hadden, waren niet erg geneigd te emigreren.

        • Bert zegt:

          @Ron Geenen Tja cultuur ,afkomst ,wat denk je dan van “” Jullie “” Amerikaanse ambassadeur Pete Hoekstra geboren in Groningen en op 3 jarige leeftijd naar Amerika geemigreerd en nu ambassadeur in Nederland spreekt geen moer Nederlands is niet erg maar wat wel erg is hij weet ook geen moer over Nederland,volgens hem worden er in Nederland politici verbrand en zijn er heel veel no go zones in Nederland,dat heeft hij op televisie verklaard ( dus genoeg bewijs ) hiernaar gevraagd zegt ie glashard “” I did,not say that ! “” Zegt ie ook nog dat het fakenews is .De journalist “” Volgens u is het fakenews ?”” Pete ( eigenlijk Peter ) “” I did not say that !”” We gaan nog veel lachen met Pete Hookstra ( Amerikaanse uitspraak ) Volgens mij denkt ie dat Madurodam de hoofdstad van Nederland is .

        • Ron Geenen zegt:

          @Volgens mij denkt ie dat Madurodam de hoofdstad van Nederland is .@
          Dat zou best kunnen. In vergelijking met Amerika met 323 miljoen inwoners kan ik dat best zien.

        • Arthur Olive zegt:

          “I did not say that”
          Pete Hoekstra was betrapt op een leugen en ontkende dat door te zeggen “I did not say that”, wat een dome leugenaar.. Als hij progressive was dan zou hij gezegd hebben, “I misspoke”.
          In elk geval ben ik blij dat hij bij jullie zit en niet hier bij ons.

        • Indorein zegt:

          “I did not say that” Pete Hoekstra was betrapt op een leugen en ontkende dat door te zeggen “I did not say that”, :
          Mijn stelling:
          Pete Hoekstra dacht eerder aan wat ene Bill Clinton (Democrat!) zei toen ie voor een officiële staatscommissie de legendarische leugen uitsprak: “I did not ….. have sex with …..” .
          Wellicht is hier de gedachte van Pete H. geweest: Als Bill Clinton er als president mee is weggekomen dan ik toch zeker als kandidaat-ambassadeur voor zo’n schijtlandje als NL.

        • Ron Geenen zegt:

          @ik toch zeker als kandidaat-ambassadeur voor zo’n schijtlandje als NL.@

          U kan het blijkbaar zeggen. Toen ik eens schreef over het “kleine landje aan de Noordzee” was de wereld te klein.

      • Anoniem zegt:

        “van jongs af aan met autochtoon Nederlandse familieleden opgegroeid.” Ze zijn kennelijk normale Nederlanders geworden. Dat is wel zo handig in Nederland. Het zijn overigens niet allen ‘autochtone’ Nederlanders in hun familie waarmee ze zijn opgegroeid. Vanaf mijn HBS-tijd in Vlissingen tot nu heb ik meer ‘autochtone’ Nederlanders in mijn omgeving dan Indo’s. Dat is normaal toch in Nederland?

    • Ron Geenen zegt:

      @“Hoe spelen deze verschillen in de Indische belangenorganisaties e.d. heden ten dage dan wel een rol en hoe komt dat tot uitdrukking? ”@

      Voor mij is het geen twijfel dat het ook de geschiedenis van het Indisch Huis, dat al in 1999/2000 begon na het ei en Lubbers, naar voren brengt. De hele setup tot en met vandaag, de sterke bemoeienis van de regering in Den Haag, geeft aan een koloniaal luchtje te hebben. Ook het geknoei en gekrakeel onderling tussen de diverse Indo verenigingen (om de subsidies?) zijn geen uitzondering. Het koloniale handelen leeft nog steeds, alleen wat stiekemerd.

  13. Boeroeng zegt:

    Wie naar de presentatie wilt gaan moet nu snel een plekje proberen te reserveren.
    Ik hoorde een verhaal van de week dat het al volgeboekt was.

    Opzij-opzij…. we hebben ongelooflijke haast

  14. Bert zegt:

    @Pak Olive ,over pete Hoekstra “”In elk geval ben ik blij dat hij bij jullie zit en niet bij ons “” Ja we kunnen echt gaan lachen om die Groningse -Amerikaan .Kijk in wezen is hij een echte Nederlander geboren in Groningen uit 2 Groningse ouders maar heeft ie wat meegekregen van die Nederlandse cultuur ?? Volgens mij niks maar voor zo,n blanke Groninger is het wel makkelijker om je aan te passen in Amerika want qua kleur hoor je bij de dominante blanke groep .Een Indo zeker een wat donkere moet toch elke keer weer uitleggen waar ie vandaan komt maar het Amerikaanse bedrijfsleven kijkt puur naar je kwaliteiten en of je nou een Indo bent of Groninger maakt geen flaus aus als je maar presteert.Nou vraag ik me af wat kan die Pete Hoekstra nog meer dan alleen liegen want liegen kan die Stadjer wel ! ( Stadjer is een bijnaam voor Groningers )

    • Arthur Olive zegt:

      Heer Bert, nou zegt u wat, Hoekstra is een Groninger. Zijn dat op de Friesen na niet de koppigste Nederlanders?
      Hoekstra is gekozen vanwege zijn support voor Trump, dat gaat vaak zo hier.
      In 2012 koos Obama een zekere George Tunis voor ambassadeur van Noorwegen.
      Deze vent wist niet eens dat Noorwegen een koning had.
      De Noorweegse Amerikanen in Minnesota hebben toen geprotesteerd.
      De Nederlandse Amerikanen vonden het waarschijnlijk leuk dat een van hun werd gekozen want hun leuze is, “If it ain’t Dutch it ain’t much”.

  15. Huib zegt:

    Ik heb nog niet zo lang geleden ergens gelezen dat de Aziaten momenteel de economisch meest sterke etnische groep in Calfornia vormt. Worden de Amerindo’s daar ook toe meegerekend?
    Wanneer komt er dan een Indo als US ambassadeur naar Nederland of wat mij betreft naar Indonesie?
    Of hebben we het slechts over Chinezen (Hongkong) en Vietnamezen als meest sterke economische groep in Californie?.

    • Ron Geenen zegt:

      @Ik heb nog niet zo lang geleden ergens gelezen dat de Aziaten momenteel de economisch meest sterke etnische groep in Calfornia vormt@

      Dat klopt wel wat je hierboven schrijft. Daar is echter een geschiedenis aan verbonden. Als je het over Aziaten heb, gaat het inderdaad hoofdzakelijk over de Chinezen en Vietnamezen. Een van de meest belangrijke factoren is, niet willen werken voor een vreemde. Dus ze beginnen, meestal met hulp van familie, zoveel mogelijk een eigen business. Daarnaast komen ook veel rijke Aziaten naar California. Deze laatste groep kan hier alleen binnenkomen als ze op zich zelf opereren en krijgen geen steun van California en Amerika. Ze draaien dus op hun eigen vermogen. Waarom ze hier komen. Er zijn genoeg Aziatische goedkope krachten die wel voor hun landgenoten willen werken.
      Zo zijn er ook middel east mensen met geld, die volgens het zelfde principe werken. Vlak bij mij in de buurt is een supermarkt, een telefoon zaak, en 3 restaurants allemaal het eigendom van christelijke Arabieren. Hun personeel zijn vaak eigen landgenoten. Vuile werk wordt door Zuid Amerikanen gedaan. De laatste tijd zijn er ook 2 Mexicaanse supermarkten geopend met natuurlijk alleen zuid Amerikaans personeel. Waarom ze dat doen. De uurlonen aan hun eigen mensen zijn rond de $10 tot $13. Kijk je naar de Amerikaanse supermarkten dan zie je personeel dat lid is van een Union (vakbond). Daar worden lonen betaald van ongeveer $20 per uur. Wij als klant zien dat direct in de prijzen van de artikelen. Vorig jaar is een VONS winkel bij mij in de buurt gesloten.
      De Hongkong Plaza in West Covina is een complete Aziatische shopping center met wel een 100 winkels. Daar is slechts een fastfood restaurant. De rest van de winkels en restaurants zijn volledig Aziatisch. Bijna elk land is daar vertegenwoordig. De Indo’s houden daar ook altijd onze kumpulans.

  16. Peter van den Broek van een andere generatie zegt:

    Weer even terug naar het boek van Fridus Steijlen.

    Citaat 2:….Binnen de Indo-Europese groep speelden in Indië etnische verschillen en verschillen tussen de sociaal-economische positie ook een rol. Er werd onderscheid gemaakt tussen de zogenaamde grote en kleine ‘boengs’ (boeng is een Indonesische term voor ‘oudere broer, kameraad’). Met de kleine boeng werd verwezen naar de armere en kwetsbare Indo. ……….Ook later in Nederland speelden deze verschillen nog een rol. 

    Aangezien Steijlen zijn gegevens voor zijn boek baseert op diverse interviews die tussen 2005 en 2009 werden afgenomen met mensen die actief waren in Indische organisaties, wil dat onverkort zeggen dat hij de conclusie trekt uit de interviews met die mensen dwz dat de verschillen tussen ethnische verschillen en verschillen tussen sociaal-economische positie in Nederland (tussen Grote Boeng en kleine boeng) nog steeds een rol spelen. ?

    Heeft iemand een lijstje van die geinterviewden, dan kan ik zijn conclusie natrekken?
    Alhoewel, ik ben op basis van een selecte en niet-representatieve steekproef als zoon van een kleine Boeng wel tot dezelfde conclusie gekomen, daarvoor hoef ik geen boek te schrijven.

  17. Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

    Mijn kritiek op dhr Fridus Steijlen richt zich hoofdzakelijk op de wijze waarop hij naar de Indische koloniale geschiedenis kijkt en het daarbij behorend taalgebruik . Ik heb het dus over zijn koloniale mindset.
    Hij brengt zichzelf in de problemen bij de defintie van Indische Nederlanders, die hij om het erger te maken in sub-groepen onderverdeelt.

    Hij lijkt wel kleurenblind voor de koloniale, dus racistische verhoudingen verhoudingen in Nederlands Indie. Hij vermijdt in de eerste bladzijden van zijn boek zorgvuldig termen die op koloniaal racisme wijzen of woorden van gelijke strekking alhoewel biologisch racisme (en vogue in die koloniale tijd) toch een verklarende, dominante factor is bij het onderscheid tussen Europeanen en Indo-Europeanen. Is dit white ignorance of innocence?

    Ik haal enige sprekende citaten van dhr. Steijlen aan:

    Citaat 1.: Tijdens de Japanse bezetting werden de meeste EUROPEANEN geïnterneerd. Japan anticipeerde erop dat de INDO’S zouden kiezen voor hun Aziatische achtergrond en dus loyaal aan Japan zouden zijn (onderscheid tussen Europeanen en Indo’s als Indo-Europeanen??)

    Citaat 2.: Velen werden toen slachtoffer van geweld van Indonesische zijde. Ook EUROPEANEN werden slachtoffer van het geweld van de Indonesische nationalisten, maar de oorlogservaringen van INDO’S en TOTOKS liepen behoorlijk uit elkaar (onderscheid Indo’s en totoks in de kampen ??)

    Citaat 3.: Voor kinderen van Indo-Europeanen speelde hun Indische identiteit sterker dan voor kinderen van totoks, ook al hadden hun voorouders generaties lang in Indië gewoond. Zij (kinderen van tototks??) konden bovendien makkelijker opgaan in de Nederlandse samenleving (onderscheid Indo’s en Totoks)

    Citaat 4.: Ellemers en Vaillant (1985) onderscheidden vijf migratiegolven, beginnend met de mensen die tussen 1945 en 1949 naar Nederland kwamen om te herstellen van de oorlogsverschrikkingen tijdens de Japanse bezetting en het begin van de Indonesische revolutie (er zaten ook Indo-Europeanen in het kamp, die na de oorlog ook te lijden hadden onder de Bersiap, maar die gingen niet voor herstel naar Nederland).

    En dit zijn nog maar de eerste bladzijden!!!!

    Dhr Fridus Steijlen beweert dat in periode 1980-2010 de verhoudingen uit de koloniale tijd nog steeds voelbaar waren in de relatie tussen totoks en Indo’s.
    Als dat waar is, dan ben ik wel benieuwd hoe hij de verdeling van Indische organisaties (het onderwerp van studie in zijn boek) maakt tussen door totoks (Europeanen??) geleide en door Indo-Europeanen geleide organisaties (niveau bestuur i.c. Vz, secretaries en directeur) . Dat kan toch een interessante statistiek geven.

    P.s. hij doet ook me aan dat onderzoek over de laat-koloniale periode (1945-1950). Om misverstanden te v vermijden, mag hij zijn colonial mindset op de bijeenkomst van 17 Februari toch verklaren. De bovenvermelde citaten geven daarvoor toch genoeg aanleiding? Wij zijn dus gewaarschuwd.

    • bokeller zegt:

      Heeft zeer zeker zijn kennis geput uit de
      expositie’s van het museum Bronbeek.
      siBo

    • Loekie zegt:

      Ik heb begrepen dat die bijeenkomst op de 17e wellicht wordt uitgesteld tot het najaar, omdat de auteur op basis van de aangereikte info nader onderzoek wil doen en tot een herziene versie van het boek wil komen. Die nieuwe versie kent dan twee edities: een in pocketformaat voor de kleine boengs en een gebonden editie voor de grote boengs.

    • e.m. zegt:

      De pocketeditie wordt mede mogelijk gemaakt door de Vriendenloterij. Katanya. Vond zelf vanmorgen een reserveringsformulier op de deurmat voor de gebonden editie . . . Moet niet gekker worden !

    • Jan A. Somers zegt:

      “onderscheid tussen Europeanen en Indo’s als Indo-Europeanen??” Volgens Sjahrir was er in een onafhankelijk Indonesië plaats voor de Indo’s. Landskinderen. Dat werd wel eens onderbouwd met het Jus soli, maar dat is niet sluitend aangezien nogal wat Indo’s in Nederland waren geboren. En wat dan te doen met al die totoks die in Indië waren geboren? De Japanners volgden in grote lijnen die opstelling.
      “onderscheid Indo’s en totoks in de kampen ??” Ik zat niet in een Japans interneringskamp, maar mijn vader, broer en zus hebben een dergelijk onderscheid niet meegemaakt. Zelf was ik buiten het kamp gebleven door ‘verliezen’ van mijn pendaftaran en het handig ophalen van een nieuw. Oeroesen!
      “maar die gingen niet voor herstel naar Nederland” Dat was niet ter beoordeling van Nederlandse autoriteiten /werkgevers, maar van de RAPWI. Uit de regeling voor mijn vader in het Julianakamp in Singapore:
      I. Personeel Scheepvaart, dat door een dokter (met RAPWI-bevoegdheden) tijdelijk (…) of langer is afgekeurd en moet evacueren naar Holland (…) te wenden tot de RAPWI Singapore (…). De RAPWI zorgt er dan voor dat gezinnen worden verenigd a/b van het evacuatieschip (…). enz.
      Na aanwijzing voor recuperatieverlof:
      Ik heb de eer (…) u mede te delen dat u (met uw gezin) geboekt zijt (…). Van de RAPWI werd bericht ontvangen dat slechts een minimum bed accommodatie aanwezig is zodat hoofdzakelijk met hangmatten of matrassen op de grond genoegen zal moeten worden genomen. In dezelfde ruimte worden ook de maaltijden genuttigd waartoe ieder een bord, beker, lepel, mes en vork dient mede te nemen. (…) (werden door het Rode Kruis verstrekt).
      Aangezien aan dek geen banken of stoelen aanwezig zullen zijn wordt aangeraden een kussen of klapstoeltje mede te nemen. enz. enz.
      Geen woord over Totok, Indo, of wat voor etnisch onderscheid dan ook.

    • PLemon zegt:

      @ Hij brengt zichzelf in de problemen bij de definitie van Indische Nederlanders, die hij om het erger te maken in sub-groepen onderverdeelt.

      ### Die koloniale indeling lag al vast, maar de Japanners beoordeelden op uiterlijk en zagen de gemengden aan als Aziaten.

      ***In 1942 wonen er, naast 60 miljoen Indonesiërs, ongeveer 360.000 Nederlanders en Europeanen in Nederlands-Indië. De meesten, 280.000, zijn ‘Indische Nederlanders’, mensen van gemengd Indonesische, Chinese en Nederlandse afkomst. De Japanners zien deze groep als Aziaten, terwijl het Nederlandse staatsburgers zijn. 

      Iedereen ouder dan 18 jaar moet tegen betaling een persoonsbewijs aanschaffen, een zogenaamde pendafteran. Hierin staat in welke mate je Europees dan wel Indisch bent. De indeling in categorieën volgt de vooroorlogse, koloniale administratie die een onderscheid maakt tussen blank, gemengd, vreemde oosterling (Chinezen en Arabieren) of inheems. 

      https://www.anderetijden.nl/aflevering/696/Indie-in-de-oorlog—Deel-1

      • Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

        Ik dacht dat de vooroorlogse koloniale administratie “Gemengd (dwz Indo-Europees )” niet als aparte categorie beschouwde, althans de Indische wet maakt geen onderscheid tussen volbloed Nederlanders en Indo-Europeanen(althans erkende), alhoewel er wel duidelijk sprake was van Apartheid.

        De Japanners registreerden in 1942 de Indo-Europeanen, soms wel in 8 categorien (1/2, 1/4, 1/8 etc) en wie als Belande-Indo te boek stond werd niet geïnterneerd. De Indo-Europeanen, die wel werden geïnterneerde, werden later alsnog vrijgelaten. Daarbij speelt een rol dat de Jappen hen voor het werk in kantoren en bedrijven nodig hadden.

        Alhoewel de Jappen campagnes voerden om de Indo-Europeanen over te halen met hen samen te werken, had dit op een paar uitzonderingen na (Dahler) nauwelijks enig effect. Hier blijkt dat de Japanse indoctrinatie geen vat had op de Indo’s, wel opmerkelijk is dat diezelfde propaganda volgens dubieuze Nederlandse bronnen wel invloed had op de Indonesische jeugd.

        In September 1943 schrapten de Jappen de term Belande-Indo en vervingen die door peranakan (halfbloed), een term die door het Nederlandse bewind al voor de oorlog werd gebruikt voor Chinezen , die in Nederlands Indie waren geboren. Zij werden van nu af aan niet als vreemdeling maar als deel van de Indonesische bevolking beschouwd.

        De druk van de Jappen op de Indo-Europese bevolking om met hun samen te werken werd steeds groter.
        In Januari 1944 werden alle Indo-Europese jongeren (16-25 jaar) opgeroepen om zich te melden bij de Djawa Hokakai. In september 1944 werden deze opgeroepen in het bureau van de KOP te verschijnen (zie Glodok-schandaal).
        Het slechte verloop van de oorlog was de aanleiding voor de Jappen om begin 1945 de opdracht te geven om alle Indo-Europese jongeren te interneren. Ondanks alle repressieve maatregelen zijn de Jappen er niet ingeslaagd de Indo-Europeanen te assimileren met de Indonesiers. Dat wordt in Nederland vaak vergeten.

        De precaire positie van de Indo-Europeanen/Indische Nederlanders in WO2 is in de geschiedschrijving veelal onderbelicht, afgezien van wat werk van Elly Touwen.Bouwsma en Robert Cribb. Daarbij doet het tumult om de documentaire Buitenkampers niets aan af.
        Heeft wellicht te maken met white ignorance.

        • Jan A. Somers zegt:

          “soms wel in 8 categorien (1/2, 1/4, 1/8 etc)” In Soerabaja was het wat eenvoudiger, drie categorieën: Belande totok, belanda kira kira betoel, belanda indo. Belanda totok en belanda kira kira betoel moesten naar het kamp. Maar er kon uiteraard wel wat worden ge-oeroest. Wij, kinderen, waren belanda kira kira betoel. Mijn broer en zus waren braaf opgevoed en gingen netjes het kamp in. Ik had daar geen zin in, nou, dan ga je wat ondernemen. Dat administratieve systeem was zo lek als een mandje.

        • Peter van den Broek van die andere generatie zegt:

          Of dat systeem zo lek was als een mandje, waag ik te betwijfelen. Weliswaar was de onderverdeling in de 3 categorieën niet waterdicht maar het betrof wel altijd een Belanda van welke kleur danook.
          Voor de volledigheid van het systeem zorgde de Kempeitai met haar Indonesisch helpers al dan niet hardhandig zelf voor. De effectiviteit van het systeem komt het beste tot uitdrukking in het ontbreken van georganiseerd verzet in Ned. indie.

          Wie weet in welk archief dat administratieve systeem van de Japanners te vinden is? Indonesische nationalisten (Pemoeda’s) hebben handig gebruik gemaakt van die gegevens, althans in Soerabaja in de Bersiaptijd.

        • Jan A. Somers zegt:

          “waag ik te betwijfelen.” Was niet zo moeilijk hoor. ff mijn pendaftaran verliezen en met de donkere buurvrouw, ‘tante’, een nieuwe halen. Was ik van belanda kira kira betoel etnisch vetanderd in belanda indo. U weet toch alles van oeroesen? Maar als collateral damage: Niet in het kamp, maar wel bij de Kenpeitai gelogeerd.

  18. liszy zegt:

    Ik ben gisteren dus geweest naar de lezing. Mijn 1e kennismaking met het IHC en het mooie pand aan de Sophialaan. Wat een groot pand met een grote tuin op een fantastische locatie in Den Haag. Ik vond de lezing boeiend maar ik miste wat. Het boek gaat natuurlijk over Indische organisaties tot 2010 maar ik had gezien de actuele situatie rondom de backpay en het nieuwe Indisch Platform, iets over de actualiteit verwacht. Nee dus, het ging zoals het boek verhaald o.a. over het [oude] Indisch Platform.
    Na de lezing was er een panel-discussie met de mevrouw van Tong Tong Fair, iemand van het blad Moesson en de voorzitter van het IHC. Dhr. Steijlen ging met de microfoon de zaal door. Ik had voor mij een belangrijke vraag te stellen: nl.wat vindt het panel van de peildatum genoemd in de backpay-regeling? Ik stel mijn vraag en naast me staat dus dhr. Steijlen met de microfoon en nadat ik mijn vraag had gesteld zegt hij zachtjes tegen mij: “daar weten zij niets van?” Hoezo, dacht ik?
    De voorzitter van het ICH zei dat ze daar geen commentaar op had of geen mening over had. Ik weet niet zo goed meer wat haar precieze woorden waren maar dit was de strekking. De meneer van Moesson zei niets maar de mevrouw van Tong Tong Fair reageerde met dat zij daar ook kanttekeningen bij plaatste en had het over een Griekse oplossing waarbij zo’n vergoeding over termijnen werd uitbetaald. Ondertussen was dhr. Steijlen al weggelopen en ik vroeg aan hem of ik nog iets mocht zeggen. Ik wilde reageren op de antwoorden. Dat mocht en dhr. Steijlen kwam weer met de microfoon. In het kort vertelde ik dat ik rechtszaken heb gevoerd t.a.v. de backpay. Iets van het rebelse in mij, kwam naar boven. Op een rustige manier hoor. Na afloop hebben mijn metgezel en ik vele heerlijke Indische hapjes gegeten en een glas rode wijn gedronken. Maar op de terugweg bespraken we hoe zo’n lezing gratis kan zijn met zoveel hapjes en drank.

    • Jan A. Somers zegt:

      “hoe zo’n lezing gratis kan zijn” Niks is gratis. U bent de belastingbetaler!

    • bokeller zegt:

      ###drie categorieën: Belande totok, belanda kira kira betoel, belanda indo.
      Belanda totok en belanda kira kira ####

      • bokeller zegt:

        ###drie categorieën: Belande totok, belanda kira kira betoel, belanda indo. Belanda totok en belanda kira kira ###

        nmm.en voor de duidelijkheid,alleen op Java door de
        vele Indische mensen aldaar onmogelijk voor de Jap
        om hun allemaal op te sluiten.
        Op Sumatra ging de blanda Indo etc. nmi. allemaal
        het kamp of gevangenis in.en eten kregen wij ook,
        maar vraag dan niet wat wij toen te eten kregen.
        En nmi.waren we al veroordeeld gezien de afzondering,
        omheining en bewaking met de wapens naar binnen gekeerd.
        Daarbij de willekeur en razia´s en niet zachtzinnig machtsvertoon.
        siBo

    • Ron Geenen zegt:

      Wat lezing. Het meest actuele punt, de Backpay (Nl of Engels woord?) hoort toch een ieder, en zeker iedere Indo te weten? Of is het bekende zwijgen nog steeds in zwang? De koloniale gedachte toch!

    • e.m. zegt:

      U hebt weer actie ondernomen Mw Liszy,. Niet voor u zelve, maar voor uw KNIL-vader.

      Als mutatis mutandis een Indische atau Indo dat bij wijze van spreken voor zijn analfabete Oma uit de kampung zou doen, zou ik dat óók groots vinden.

      Respect Mw Liszy !

      • Loekie zegt:

        Schei toch uit. Je kunt ook overdrijven. Straks loopt iemand een moskee binnen of een slagerij en gaat daar vragen naar de backpay. Dat is dan ook een prachtige actie? Je kunt toch compleet je doel missen door ook te ONPAS je ding aan de orde te stellen.

      • Loekie zegt:

        Eer uw vader en uw moeder….en je eert hen door te pas en te onpas naar de backpay te vragen? Die backpay is het allerheiligste waarmee zij geëerd kunnen worden?
        Nou ja, het is waar dat mensen hun leven doorbrengen met het gevangen zitten in wanen, wrok, frustraties e.d. En hun tijdsbesteding bestaat uit het lastigvallen van anderen met hun wanen, wrok, frustraties e.d. Hun vreugde bestaat uit het applaus dat zij krijgen van lotgenoten.

  19. Bert . zegt:

    Ha ha ,grappige opmerking “” Maar op de terugweg bespraken we hoe zo,n lezing gratis kan zijn met zo veel hapjes en drank “” Tja Mw Liszy dat is uw en mijn belasting geld ,oh nee ik vergis me ,dat is UW belasting geld ,ik betaal al jaren nul ,nul nol ,nada .Maar het lijkt mij dat de sfeer gemoedelijk was en gezellig is ook veel waard.Ya tog ?

    • Jan A. Somers zegt:

      “ik betaal al jaren nul ,nul nol ,nada” Ontvangt u dan geen salaris, of pensioen of lijfrente of AOW? U koopt nooit in de supermarkt of bij de bakker? Drinkt nooit een biertje? U tankt nooit (als u een auto heeft? U gaat nooit naar de kapper? U gebruikt geen elektriciteit, water of gas? enz. zelf invullen.

      • Ron Geenen zegt:

        Ja, Bert, je betaald in NL belasting over belasting, over belasting. Bv een auto. Eerst wordt er bij de grens import belasting betaald. Bij de dealer komt er bovenop ook nog luxe belasting en daarover heen bij aankoop ook nog de btw. Heb ergens gelezen dat er meer dan 50% totaal aan de overheid wordt betaald. Daarom is een auto in Nl vaak 2 a 3 maal duurder dan bij ons. Idem dito de benzine. Ergens moet het geld vandaan komen om alle subsidies, ambtenaren, TNO en vluchtelingen te betalen.

  20. Loekie zegt:

    Als je naar een huwelijk gaat, ga je naar een huwelijk. Tijdens de plechtigheid kun je dan vragen waar de kist blijft.
    Als je naar een begrafenis gaat, ga je naar een begrafenis. Tijdens de plechtigheid kun je dan vragen wanneer de bruid komt.
    Als je naar een presentatie van een boek gaat, ga je naar een boekpresentatie. Tijdens die presentatie kun je vragen naar de backpay.
    Maar goed, heb je het boek gekocht?

    • Bert . zegt:

      Dit is weer een ijzersterke van si Loekie ,toch de Tjabe Rawit van Indisch4ever.Die hr Steijlen lijkt mij wel een tactische en behulpzame man ,ajo kopen dat boek !!!

  21. liszy zegt:

    Beste Loekie, ik vind u soms heel grappig. Maar neen, ik heb nog nooit op een huwelijk gevraagd waar de kist blijft. Ook niet dat ik tijdens een begrafenis heb gevraagd waar de bruid blijft. U wel? Ik begrijp dat u mijn vraag afkeurt en dat is uw goed recht. Net zoals het mijn recht is om een vraag over de backpay te stellen waarbij ik heel blij was met het antwoord van die mevrouw van de Tong Tong Fair. Ik heb het boek niet gekocht. De volgende keer als ik weer naar een lezing van het IHC ga, weet ik dat je er veel Indische hapjes en een glas rode wijn kan krijgen, zodat je thuis gekomen, niet meer hoeft te koken. Maar het liefst had ik gezien dat men entree-geld vroeg. Ook ik ben een belastingbetaler en ik vind dat je heel zorgvuldig met dit geld moet omgaan.

    • Loekie zegt:

      Je moet je niet zo laten opjutten als mensen zeggen dat alles wordt betaald door de belastingbetaler. Kan namelijk zijn dat de uitgever van het boek de kosten van de presentatie betaalt…zoals gebruikelijk.

      Ik weet niet wat voor hapjes er allemaal waren, maar als men door die hapjes thuis niet meer hoeft te eten, heeft men of een kleine maag, of men heeft heel veel hapjes genuttigd of er waren heel veel hapjes.. maar goed, als maar lekker.

      • Jan A. Somers zegt:

        Dat gaat dus van de winst van de uitgever af. Die betaalt dan minder belasting. Maar dat geld moet er toch komen al was het om die backpay te betalen. Dat wordt dan wel verdeeld over al die anderen. U en ik.

    • Loekie zegt:

      Boeroeng, zijt gij de Boeroeng Biru die dit verslag op YouTube hebt gezet?

      • Ron Geenen zegt:

        Wie dit verslag ook heeft gemaakt wil ik toch wel aanraden een statief te gebruiken. Het is een kunst om de camera en lens stil te houden.

        • Bert . zegt:

          @Ron ,je zal wel helemaal gelijk hebben maar probeer jij maar ,die camera en lens stil te houden na al die anggur merah en pajit muda ,trouwens was wel leuk om te zien hoe het toegaat op zo,n lezing .leek mij een ontspannen sfeer en over dat belasting geld ,het is inderdaad de gewoonte dat de uitgever drankjes en hapjes verzorgt.

        • Ron Geenen zegt:

          Bert, ik begrijp het allemaal niet. Het IHC moet het centrale Indo punt zijn, de plek waar het allemaal moet gebeuren en dat in een zeer duur gebouw dat ook nog gedeeltelijk moet worden verbouwd. Tenminste dat werd voorspeld. Het begon al ruim 17 jaar geleden met corruptie en een fiasco. Het zou nu veel beter gaan, want het loopt als een trein, zoals ik Yvonne van Genugten ons laat begrepen. Nu weten de meeste Indo’s die naar de Indorock dansavonden gaan dat er zeker 2 Indo’s zijn die heel goed kunnen omgaan met een film camera, namelijk ene Armand Fillon en een zekere Bob Doornik. Was dat te moeilijk om iets professioneels te presenteren?
          Als daar de top van de Indo presentatie aanwezig was, dan was het heel magertjes. Ook de tijd indeling was zeer beperkt, want een vragen uurtje was in ongeveer 5 minuten afgelopen.
          Een zeer amateuristische huiskamer gedoe was het; meer niet toch! En de geserveerde wijn moest als vlag de lading dekken.
          De reden waarom ik er over valt is het volgende. Er wonen zoals je weet heel wat Indo’s in het buitenland. Mijn schatting in Amerika ongeveer een 200,000, Canada een 10,000 tot 20,000. Idem in Australie, want daar zijn in het verleden een 10,000 naar geëmigreerd. Heb persoonlijk naar Yvonne van Genugten een brief geschreven, dat de Indo buiten Nederland ook is geïnteresseerd in het Indisch Huis, Den Haag. Het zou ons welgelegen zijn dat we er ook op de hoogte van worden gehouden. Ik wacht nog steeds op een antwoord van die dame.

        • Elmi zegt:

          Als je het verslag had gelezen, dan wist je dat het filmverslag enkel en alleen voor het geluid was en niet voor het beeld.

        • Ron Geenen zegt:

          AUB Elmi, speel niet voor het domme gansje of probeert het IHC daarmee reclame te maken?
          Als “ze” alleen het geluid wilden hebben, dan laat je toch gewoon de lens cap op de lens zitten!
          Heb eerst geschreven en het woord “amateuristisch” gebruikt. Maar na uw uitleg blijkt het veel erger, want een amateur wil ik niet beledigen. En nogmaals, plaats de film camera op een statief en u heeft een volkomen stil beeld. Blijkbaar moeilijk te begrijpen. Uw antwoord is ergens een belediging naar de mens die het wil bekijken.

        • Anoniem zegt:

          ???
          Een FILMverslag enkel voor het geluid? Maar gebruik je toch een voicerecorder?

        • Ron Geenen zegt:

          Ben benieuwd wat de aangestelde heren en dames achter mevrouw van Genugten hier over denken.

        • Boeroeng zegt:

          Ron, als jij niet een domme ayam genoemd wil worden, begin dan ook niet zelf met iemand te beledigen.
          Jazeker is het amateurismewerk. Heel normaal voor amateurs.
          Maar de filmers hebben er wel werk aan gehad…. evenals de editor, mijn persoontje.
          Natuurlijk kan jij het beter. Doe het dan ook.
          Geef opbouwende kritiek of zwijg.

        • Ron Geenen zegt:

          Ben er vanuit gegaan dat alles, ook het geluid incl. film, werd opgezet door het IHC. Sorry B, maar ik heb wel beter amateur werk gezien. Je voelt het toch zelf aan, dat het geen presentatie is van wat er plaats heeft gevonden. Hoogstens voor je eigen huiskamer.
          Daarbij heb ik, zoals reeds eerder vermeldt, een schrijven gericht naar mevrouw van Genugten, om medewerking voor de Indo in het buitenland. En dat is nu ook buitengewoon teleurstellend.

      • Boeroeng zegt:

        The one and only, Loekie

        • Loekie zegt:

          Ff formeel doen : tegenwoordig kan alles met social media, camera’s enz., maarre:
          kan en mag men zomaar lezingen/presentaties/bijeenkomsten/colleges e.d. filmen en online zetten? Is daar niet toestemming voor nodig? Vinden aanwezigen/vragenstellers/borrelaars en anderen het goed dat zij gefilmd worden en op internet verschijnen? Kan me voorstellen dat er mensen zijn die daar helemaal niet van gediend zijn. Of hebben zij dan gewoon ‘pech’?

        • Ron Geenen zegt:

          Daarom ga ik er vanuit dat het IHC het zelf op poten zet en bekent maakt.

        • PLemon zegt:

          @ Is daar niet toestemming voor nodig?

          *** Niet alleen jij als maker maar ook degene die op de foto staat, heeft rechten. Portretrecht is de juridische term daarvoor. Dat gaat uitsluitend over het publiceren, niet over het fotograferen zelf. Foto’s maken mag in principe altijd wel, al zal niet iedereen er even blij mee zijn. De juridische term portret betekent overigens net even iets anders dan in de fotografie. Een portret is een foto waar iemand herkenbaar op staat. Voor juristen is dat dus ook een foto van een gebouw waar een voorbijganger toevallig langsloopt. Voor foto’s die niet zijn gemaakt in opdracht van de geportretteerde, is het minder duidelijk. Denk aan een reportage, een straatbeeld of een nieuwsfoto. Publicatie mag, tenzij het indruist tegen een ‘redelijk belang’ van de afgebeelde persoon. Redelijk belang is een tamelijk vaag begrip. Als fotograaf moet je zelf inschatten of publicatie nadelig is. Aanstootgevende foto’s leveren al snel zo’n redelijk belang op voor degene die op de foto staat. Dat hoeven niet per se erotische foto’s te zijn. Het kan ook gaan om de aantasting van de persoonlijke levenssfeer. Zo beoordeelde de rechter de publicatie in Weekend van de gezinskiekjes van de toenmalige PvdA-leider Wouter Bos als onrechtmatig. Het betrof een privésituatie en de publicatie leverde geen bijdrage aan het publieke debat.
          Nieuwsfoto
          Daarnaast speelt mee of de foto voor commerciële doeleinden is gemaakt. De rechter vindt dat er bij belang dan bij een nieuwsfoto. Bij een journalistieke foto legt het belang van de geportretteerde het vaak af tegen de vrijheid van meningsuiting
          http://zoom.nl/artikel/cursussen/22109-auteursrecht-en-portretrecht-dit-zijn-je-rechten-als-fotograaf.html

        • Ron Geenen zegt:

          Kleine voortzetting van het legaal of niet legaal fotograferen. Heb een jaar of 5 a 6 als beroeps fotograaf in de makelaardij werk voor andere makelaars en huiseigenaren mijn werk gedaan. In California is het zo, dat een fotograaf altijd de eigenaar blijft van zijn opnamen. Je kan je klant tijdelijk het recht geven de opnamen te gebruiken om je huis een betere marketing waarde te bezorgen voor de verkoop. Die persoon betaald mij voor het gebruik van de opnamen. Zodra het huis verkocht is, worden de opnamen verwijderd en het origineel blijft in mijn file. Het is wel eens voorgekomen, dat de makelaar die het huis zou verkopen, het niet voorelkaar krijgt. Eigenaar huis neemt een andere makelaar. Eigenaar ziet de eigen opnamen van de nieuwe makelaar. Vindt ze niet goed en laat de nieuwe makelaar mijn opnamen gebruiken.
          Ho, zegt ik. U heeft een contract getekend. Heeft u het gelezen? In California bestaat een fotografenwet, enz, enz. Wilt u mijn opnamen gebruiken dan kost het U en uw nieuwe makelaar $$$, enz. Ik heb zo diverse zaken gewonnen. Heb nog een oude website, het eerste die ik heb gebouwd, http://www.LetPicturesTalk.com. Op het ogenblik doe ik er niet veel mee. Misschien maak ik er een fotosite van.

        • bokeller zegt:

          .###Een FILMverslag enkel voor het geluid?
          Maar gebruik je toch een voicerecorder###

          Nee hoor, Effe luisteren naar ’t stertselen van de Bijen.

          https://www.bing.com/videos/search?q=honingbijen&&view=detail&mid=EBE8C37F392A282109DBEBE8C37F392A282109DB&&FORM=VRDGAR
          siBo

        • Ron Geenen zegt:

          Maar een geweldig voorbeeld hoe je een film camera stil houd.

  22. liszy zegt:

    Beste Elmi, ik heb net de foto’s en de film gezien over de lezing. Aanvankelijk dacht ik, ik hoef het niet te zien omdat ik erbij was. Ik ken jouw naam natuurlijk van deze website en wat jammer dat je niet naar me toe kwam. Op een gegeven moment wist je wie ik was omdat ik mijn naam had gezegd voordat ik een vraag stelde aan dat panel. Ik ben best nieuwsgierig naar personen die schrijven op deze site onder een bepaalde naam. Wat beweegt hen, hoe zien ze eruit? Wie houdt deze site zo levendig? Ik hoop echt dat je de volgende keer naar me toe komt. En terwijl ik dit schrijf denk ik misschien zijn er wel meer mensen die denken als ik. Misschien kan Boeroeng een soort “lezersbijeenkomst” organiseren? Ik zeg hierbij mijn hulp toe. Helaas voor de lezers uit bv. Amerika, is Nederland te ver weg maar we kunnen ze wel op de hoogte houden. Ik ben benieuwd naar vele lezers maar wat dit betreft spant Loekie de kroon. Daarnaast ben ik natuurlijk ook benieuwd naar Boeroeng. Die dit allemaal mogelijk maakt. Wat beweegt hem? Maar beste Boeroeng, gooi dit idee maar weg als je het helemaal niet zitten. Ik ben je toch wel dankbaar voor datgene je allemaal doet.

    • Boeroeng zegt:

      Liszy,
      Elmi leest al 13 jaar mee op deze site. Maar ook heeft ze regelmatig dingen gedaan voor ons. ( Waarvoor veel dank) Ze kende je voornaam van eerdere topics over jou en door je eigen reacties.
      Ik heb er gewoon lol in een krant te maken over Indische mensen en wat ze interesseren.
      Nuttig bezig zijn…. een doel en dagelijkse structuur voor mezelf
      Doe ik dat niet dan ga ik de hangoudere uithangen op straat. Overlastig zijn . Boompjes kapot maken. Bierblikjes laten slingeren .

    • Ron Geenen zegt:

      @Helaas voor de lezers uit bv. Amerika, is Nederland te ver weg maar we kunnen ze wel op de hoogte houden. @

      Daarom ook mijn schrijven aan de voorzitter. Via het internet is Amerika vaak naast de NL deur. Misschien denken de Indo’s in Nl dat zij die naar het buitenland zijn vertrokken, er niet meer bij horen. Best mogelijk, maar tot heden heb ik dat niet vernomen. Mijn vele contacten bewijzen het tegendeel.

    • Loekie zegt:

      Een lezersbijeenkomst? Misschien eerst een Skype-room beginnen? Inloggen, dan zie je elkaar en je gaat verbaal beuken. En iedereen natuurlijk door elkaar. Als etenstijd of al moe, dan log je uit. Maar soms ook zie je dat Ron rendang maken, Bert aan de pils, 2.0 een spandoek maken, hoe in Italië research wordt gedaan enz. Wordt ongetwijfeld een levendige boel.

  23. Boeroeng zegt:

    Ontopic dan maar weer ? de 128ste reactie:

    Pagina 124 van het boek Indische Skyline

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s