Parool:
De J.P. Coenschool in de Indische Buurt, vernoemd naar de omstreden zeventiende eeuwse koloniale regent, kondigt een naamswijziging aan. ‘De naam past absoluut niet meer bij ons.
-
Elke dag Indisch nieuws en wetenswaardigheden.
!
Heeft u tips, een foto, een oproep of wilt u een column/pikiran schrijven, jangan malu-malu.
indisch4ever@gmail.com
!
En ken je deze?:en
Recente reacties
- M.Lazar op Indische Soos # 18 jaar. We mogen omongkosongen
- Peter Koop op Jappenkamp Kampili
- R.L. Mertens op Sporen van Indië
- Noordin op Sporen van Indië
- Manfred van Kerckhoven op Indisch in Beeld
- Boeroeng op Indische Soos # 18 jaar. We mogen omongkosongen
- Boeroeng op I.M. John Sicco Meisenbacher
- Victor Bruins op I.M. John Sicco Meisenbacher
- R.L. Mertens op Sporen van Indië
- Boeroeng op 5 april Platformbijeenkomst Rapport Bussemaker
- Elmi op 5 april Platformbijeenkomst Rapport Bussemaker
- Leon Algra op 5 april Platformbijeenkomst Rapport Bussemaker
- A. Olive op De duistere kant van De weduwe van Indië
- A. Olive op Moluks nieuws
- Boeroeng op Moluks nieuws
Archief
- Het archief van Indisch4ever
is best wel te filmen !!
......................................
.......... Bekijk ook
de archipelsite
met honderden topics.
Zoekt en gij zult vinden. ! Categorieën
Zoeken op deze weblog
Meest recente berichten : Het gebeurde ergens in de Indonesische archipel
-
Thomson
Nassauschool Soerabaja
Depok
Wie is deze familie
Wolff
Tankbataljon Bandoeng 1939
Is de bruid Günther?
Wilde en Waldeck
Brouwer en Hagen XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kerst 1930 a/b Baloeroan naar Indië
XXXXXXXXXXXXXXBertha Lammerts van Bueren-de Wit
XXXXXXXXXX zwieten 214
Bisch
!!!!!!!!!!!Detachement Verbruiksmagazijn, Hollandia
van Hall
Smith
Emy Augustina
Detajongens
von Stietz
de Bar
Soerabayaschool ca 1953
Wie zijn dit ?
Damwijk
Klein
IJsselmuiden
van Braam
Zuiderkruis
Foto
Koster
Versteegh
Baume
Falck
Boutmy
Otto
oma Eugenie Henriette Smith
Meliezer-Andes
christelijk lyceum bandoeng
christelijk lyceum bandoeng
Saini Feekes
Mendes da Costa
Anthonijsz
Bromostraat
Wie?
Tambaksari/Soerabaja-1946
Ornek
van Dijk
.Haacke-von Liebenstein
Theuvenet
Sollaart
Berger-de Vries
Foto's gemaakt door Henrij Beingsick
Augustine Samson-Abels
Samson
Huygens
Hartman
Otto en Winsser
Marianne Gilles Hetarie
Constance en Pauline
Versteegh
Lotje Blanken
Charlotte Hooper
John Rhemrev
Schultze
W.A. Goutier
Otto-Winsser
Bastiaans
Verhoeff
Beisenherz
Stobbe
Wendt-van Namen
Harbord
Pillis-Reijneke
Nitalessy-Papilaja
Reijneke
Oertel-Damwijk
Bruidspaar te Semarang
Daniel
Krijgsman
van Dun
Ubbens en van der Spek
Kuhr
Oertel
Nijenhuis-Eschweiler
Wie ben je
Philippi-Hanssens
Tarenskeen-Anthonijsz
Hoorn-Dubbelman
Mendes da Costa
Palembang
Deze slideshow vereist JavaScript.
Niet te geloven. Al ons erfgoed wordt ons afgenomen door mensen die hier niet zijn geboren en getogen. Buitenlanders die hier niet thuis horen. Laat ons met rust. Dit land is door ons en onze ouders en voorouders opgebouwd door hard te werken. En jullie, buitenlanders helpen alles naar de bliksem.
Ga lekker in het veilige land waar je vandaan komt protesteren. Wedden dat je wordt opgepakt.
Jullie worden bedankt.
Er gaan geruchten dat men ook af wil van de naam “Indische buurt” en dat straatnamen als Javastraat, Borneostraat enz. een andere naam krijgen.
Nu zijn er Indo’s die meegaan met de moderne flow van solidair zijn met vluchtelingen, migranten en nazaten van slaven. Sterker nog: zich identificeren met vluchtelingen, omdat Indo ook een vluchteling is geweest. Ik bedoel maar: van hen is geen weerstand te verwachten vanwege het neerhalen van monumenten, schrappen van (school)namen e.d.
Als in elk geval de Ambonstraat in Dordrecht maar behouden blijft. Ik reken daarbij op de steun van de Orchidee van . . . . . . . . . 😉
e.m.
De orchidee heeft het te druk …. is druk doende om in conclaaf te gaan met de jongens van het C.B.S. in verband met het recentelijk ontdekken van een nieuw ras ( De Indische Tulp) in de Zuid-Oost Aziatische fauna en flora en aansluitend het her indelen van de groeperingen….
Ah, terima Kasih. Saya mengerti !
Kirim Salam buat Anggrek . . .
@Anoniem zegt: 17 januari 2018 om 15:05 /…/door mensen die hier niet zijn geboren en getogen. Buitenlanders die hier niet thuis horen.@
— Misschien vindt Koningin Maxima wel, dat u hier niet thuis hoort . . .
@Pak E.M .goede tip van u pak M ,heb meteen hare koninklijke hoogheid gebeld,weet u wat ze zei over anoniem ? “” Hij was een beetje dom “”
T(jarie) Upil zegt:

17 januari 2018 om 21:01
Zelfkennis
siBo
Mijnheer, mevrouw Anoniem.
Wie zijn “jullie buitenlanders” . Bedoel je iemand die reageerde in dit topic ?
Wat betreft de naamsverandering van de school.
Dat is een beslissing van het bestuur. Zover ik weet zijn dat Nederlanders.
Het is hun school, niet jouw school, Jij hebt niet de verantwoordelijkheid .
En jou wordt niks afgenomen aan cultureel erfgoed met deze naamsverandering
nIks noppes nada
Wel een beetje relativerend blijven.
@Anoniem; , jullie worden bedankt’- Ach ja, vroeger was er bij ‘die buitenlanders’ wat te halen. Nu halen zij het hier (weer) terug! Want, van geschiedenis( wat geschied is) moet men leren……en genieten!
Activisme lijkt meer een doel opzichzelf te worden. Het verleden dwz de zwarte bladzijden moet je omslaan en niet uitscheuren. Juist vd fouten kan een mens leren.
+++Historici hard over aantasting geschiedenis:
Stop met het herschrijven van onze geschiedenis op last van een kleine groep activisten. Die klemmende oproep doen de gerenommeerde emeritus hoogleraren Piet Emmer en Frank Ankersmit naar aanleiding van de nieuwe beeldenstorm die is ontketend in Nederland.
Stop met het herschrijven van onze geschiedenis op last van een kleine groep activisten. Die klemmende oproep doen de gerenommeerde emeritus hoogleraren Piet Emmer en Frank Ankersmit naar aanleiding van de nieuwe beeldenstorm die is ontketend in Nederland.
Zo werd gisteren besloten dat de J.P. Coenschool in Amsterdam een andere naam krijgt, omdat Coen veel doden op zijn geweten had. Het Mauritshuis haalde een buste van haar naamgever weg omdat die zich zou hebben verrijkt aan slavernij.
Absurd, vinden de wetenschappers de manier waarop ons land zich laat gijzelen door deze geschiedvervalsers. „De morele ijdelheid waarmee de slavernij nu wordt veroordeeld, duidt op een volkomen gebrek aan historisch besef.”
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1550210/stop-de-vervalsing
Ach, het afbreken van kerkgebouwen danwel het ombouwen van die gebouwen tot woningen, ateliers, expositieruimten, bordelen, winkels enz hebben, dacht ik, geen reacties uitgelokt van historici. En dat terwijl toch gewezen kon worden op de rol van kerken in de vorming van land, staat en samenleving.
Wie naar bijvoorbeeld tekeningen en prenten kijkt in (hele) oude boeken en uitpluist wat er nu niet meer is wat op die prenten is te zien, kan niet anders dan zeggen: niets is blijvend.
Mijnheer Emmer,
Er is geen beeldenstorm gaande.
Er is een herbezinning … dat wel … over verheerlijking van foute figuren.
Als dat leidt tot nieuw historisch onderzoek en tot nieuwe inzichten van historici…. wees blij,, dat is de normale ontwikkeling van geschiedschrijving.
Vanavond bij Jinek :
https://evajinek.kro-ncrv.nl/artikelen/herman-pleij-over-de-beeldenstorm-in-nederland
Moet wel lachen om het woord beeldenstorm.
En wie komt er voor in de plaats. Herman Brood? Paul de Leeuw? Joop den Uyl? of zelf Werner, u weet wel?
Zie ook het artikel in de Elsevier over Maurits:
https://www.elsevierweekblad.nl/nederland/achtergrond/2018/01/maurits-van-nassau-held-van-brazilie-577756/?utm_source=TripolisDialogue&utm_medium=nieuwsbrief&utm_term=&utm_content=&utm_campaign=els_19jan18
De soep wordt minder heet gegeten dan opgediend….
*** Directeur Emilie Gordenker van het Mauritshuis zegt Johan Maurits helemaal niet uit het museum is weggehaald, zoals deze week in het nieuws kwam.
Een kopie van een buste van Johan Maurits is uit de foyer gehaald, maar die kunststoffen buste was niet meer nodig. Een echt beeld, daterend uit de 18e eeuw, is in een van de zalen geplaatst, omdat daar het verhaal over hem beter verteld kan worden, zei Gordenker in het tv-programma Buitenhof.
Gordenker ging in op de kritiek op de verwijdering van de buste. Ook premier Rutte deed vrijdag een duit in het zakje. Hij zei dat we de 17e en 18e eeuw niet met de bril van nu moeten veroordelen, en dat als de oprichter verwijderd wordt, dan ook de naam van het Mauritshuis maar veranderd moet worden
https://nos.nl/artikel/2213026-directeur-mauritshuis-weerlegt-kritiek-rutte-krabbelt-terug.html
@niets is blijvend.@
update :
De JP Coenschool krijgt na de zomer een andere naam. De school wil niet meer geassocieerd worden met het koloniale verleden van de VOC-gouverneur. Toch staat de stad vol met vernoemingen van personen die zowel beroemd als berucht zijn.
…Remco Raben, bijzonder hoogleraar koloniale en postkoloniale literatuur en cultuurgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam (UvA), heeft begrip voor de beslissing van de basisschooldirecteur in Oost. ‘Als de naam dusdanig besmet raakt met iets wat hij heeft gedaan; er zijn duizenden mensen vermoord, uitgehongerd, het land is onrechtmatig geannexeerd door de VOC, dan ik kan me voorstellen dat de school besluit om de naam te veranderen.
…Vernoemingen zijn niet voor eeuwig. Zo werd ook de Stalinlaan in de Rivierenbuurt omgedoopt tot Vrijheidslaan. Ook de Karel Lotsylaan heeft de naam veranderd, toen bleek dat de sportbestuurder fout was in de oorlog. Inmiddels is deze straat bekend als de Gustav Mahlerlaan.
In Amsterdam is ook een straat naar Peter Suyvesant vernoemd, die indianen vermoordde. Daarnaast is er een Fatih-moskee, die werd opgedragen aan een Ottomaanse veroveraar en ligt er in Amsterdam de Gandhilaan, terwijl Gandhi racistisch was ten opzichte van Afrikanen.
‘Het is natuurlijk allemaal onderwerp van voortschrijdend inzicht’, gaat hoogleraar Raben verder.
De Commissie Naamgeving Openbare Ruimten gaat over vernoemingen van straten, bruggen en tunnels. Zij laat weten dat wijzigingen van straatnamen af en toe voorkomen in de stad. Straatnamen zijn voor bewoners en bezoekers van de stad herkenningspunten, dat betekent dat naamswijzigingen maatschappelijke consequenties met zich mee kunnen brengen. Daarom is de gemeente terughoudend met naamsveranderingen.
http://www.at5.nl/index.php/artikelen/177460/jp-coenschool-verandert-naam-coentunnel-blijft-hetzelfde
De naamsverandering van de J.P. Coenschool in Amsterdam zou geschiedvervalsing zijn. Goed beschouwd is ze juist een teken van een verantwoorde omgang met de geschiedenis, stelt Remco Raben.
Zie ook:
https://overdemuur.org/koloniale-symbolen-mogen-vallen/
Ik snap de overdreven reacties van mensen niet zo op de keuze van dit schoolbestuur .
Er zit iets hysterisch aan… Iets van dat mensen denken dat hen iets ontnomen word of dat het vaderland wordt aangevallen door kwade krachten en/of uit het buitenland.
Zie reactie van Anoniem.
Na het neurotisch zwartepietdebat , nu ook het neurotisch postkoloniaal debat ?
Hysterisch? Neurotisch?
Mag ik vragen: Peerke is ook maar een losstaand incident? Voortschrijdend inzicht? Of moet er toch een breder plaatje worden gezocht?
https://www.bd.nl/tilburg/aanval-op-peerke-donders-raakt-tilburgers-in-het-hart-blijf-met-je-handen-van-hem-af~a4f7d8e1/
Er is een breder plaatje van discriminatie en koloniale wandaden in de doofpot stoppen…
En als kritiek ook nog eens de mythe van de glorieuze gouden eeuw bedreigt dan wordt ook het postkoloniaal debat neurotisch gevoerd door sommigen, edoch teveel.
Nu is de kritiek op het standbeeld van Peerke Donders net zo overdreven
Maar de meeste neurotische trekjes komen toch van de verdedigers van het vaderland….. en sommige fanatici zijn dol op de neurotische kritiek zoals over het beeld van Peerke Donders…. dat legitimeert hun agressie.
In willekeurige volgorde : Mozes, David, Samson, Mohammed, Julias Caesar, Atilla, Claudius Civilis, Peter de Grote, Napoleon, Karel de Grote, Willem van Oranje, De Medici, Lodewijk de zoveelste en nog een paar honderd anderen…hebben zij de geschiedenis gemaakt? Hebben zij de wereld veranderd? Vooruit geholpen? Hebben zij iets neergezet? Iets in gang gezet? De wereld van nu had er anders uit gezien zonder hen? Zij moeten veroordeeld en gewist worden? Alles wat uit hen is voortgekomen moet afgebroken worden?
Was Indo er geweest zonder Coen? Indo moet alles afzweren wat vanwege Coen is bereikt? Indo moet een andere, zuivere identiteit aannemen?
OK, Ik begrijp wat je aanhaalt en bedoeld. Een stap verder. De naam Nederland moet ook maar afgeschaft worden, want wat ze in het verleden hebben uitgevreten is toch ook niet voor herhaling vatbaar?
Loekie…. wie verwijt je nou dat die mensen uit de geschiedschrijving wilt verwijderen?
Wie beweert er dat de indo een andere zuivere identiteit moet aannemen ?
Ik geloof niet dat Loekie dat als een verwijt naar voren brengt. Ik zie zijn voorbeeld als een aangever van de hedendaagse onzin en mentaliteit van een kleine groep idioten. daarom haalde ik aan de naam van Nl te veranderen.
PS: Ben blij dat ik niet tussen die gestoorde mensen woon.
Ik verwijt niks, ik stond alleen even stil bij “Er is een herbezinning … dat wel … over verheerlijking van foute figuren.” Gaat dus om de term “foute figuren”. Ik begrijp wel wat bedoeld wordt, maar tegelijk: zonder die “foute figuren” was er niks gebeurd, niks opgebouwd enz. Daarom beter wellicht om te spreken van: historische figuren die behalve impulsen hebben gegeven aan de vormgeving van de wereld ook trekjes hadden die tegenwoordig niet direct geaccepteerd zouden worden…
;
Loekie…
Het is niet waar dat zonder bepaalde erge foute figuren de mensheid zich niet verder had ontwikkeld. Dan ging die ontwikkeling anders.
Zonder de VOC waren er geen indo-europeanen. Ik was er niet.
Maar dat is geen morele verplichting voor een schoolbestuur om niet de naam van een foute figuur als JP Coen te verwerpen.
Er zijn redenen waarom die man niet in de header van deze site staat als symbool van hoe Indische mensen begonnen. Die man deugde niet als mens. Ik wil hem niet vereren door hem in de header te zetten. Ik wil ook niet Indische Nederlanders zo notdone maken met die nadrukkelijk associatie.
Dat hij niet in de header staat is geen uitwissen van hem in de geschiedschrijving.
Zijn naam komt vaak genoeg terug op deze site.
En als dat niet zo is…. dan is hij al beschreven in duizenden publicaties die in de archieven liggen.
Een beetje zijdelings : was de tolk van Java een klootzak? Zo ja, dan heeft hij toch maar een monument gekregen: een dikke roman. En die roman is nog bekroond ook…Ik bedoel maar.
De Telegraaf 17/1-’18 over aantasting van de geschiedenis (?); ‘stop de vervalsing’- Nou, dat gebeurt nu toch. De vervalsing van onze geschiedenis, dat onze helden alleen/uitsluitend helden zijn. Maar ook geboefte/plunderaars/veroveraars zijn. Die onrecht (ook) hebben gepleegd aan andere (vooral zwakkere) volkeren. Ter meerdere glorie aan/van ons vaderland, dat wel. Dat zeggen/vertellen vooral figuren/zich wetenschappers noemende als Piet Emmer ea. waarbij de wandaden liever NIET genoemd cq. onderwezen mag worden. Zo ook in ons vroegere Indië; wij dit vooral van onze Totokse leraren (velen leden van de Vaderlandse club) moesten aanhoren/geloven. Wie vervalst nou wat? note; er waren toen ook Indo leraren, die nog tottokser waren en er zelfs een schepje boven op zetten door te verklaren, ‘dat wij Europeanen(!) trots mogen/moeten zijn op etc….- Geschiedenis filosoof(=liefde tot de geschiedenis wijsheid!) Frank Ankersmit; ‘ze beoordelen de daden( dus helden daden en wandaden!) uit het verleden langs de maatstaf van de normen en waarden van vandaag’. Wat een onzin! De begrippen ‘goed en fout’ stammen al uit Bijbelse tijden. Alleen hebben deze wijsgeren (en vooral patriottische) er voor gezorgd dat juist gepleegde wandaden uit de geschiedenis zijn gehouden. Over vervalsing gesproken! ‘Vertel de geschiedenis zoals zij heeft voltrokken(!)’ Eindelijk een zinnige opmerking van deze filosoof! – Beelden storm? Laat staan die beelden. Ook de beschildering op de Gouden koets! Opdat iedereen kan weten/en oordelen wat in ons verleden geschied is. En hoe onze voorvaderen ‘dat verleden’ hebben beleefd. En getracht hebben deze vervalsing aan ons door te geven! .
@…Ter meerdere glorie aan/van ons vaderland, dat wel”
Dat is 1 van de interpretaties bij het aanschouwen van een monument, beeld, portret of boek van een historisch personage.
Als je hem of haar uit het gezicht/beeld/document laat verdwijnen kun je diens reputatie ook niet meer bespreken, roemen of veroordelen. Dan ben je echt de geschiedenis aan het vervalsen.
Het is een edel besluit van het schoolbestuur om haar naam te veranderen.
Echter, ….. het zal niets veranderen.
Ik heb een tijdje in Den Bosch gewoond toe de voormalige wijk De Hambaken net was opgeleverd. Mooie huizen voor Jan Modaal. Na een paar jaar echter besloot de gemeente Den Bosch in haar oneindige wijsheid de naam van deze wijk te veranderen. Reden: Ieder weekend grote vechtpartijen tussen groepen bewoners, waarbij dan maandags in de krant stond: Vechtpartij in De Hambaken.
Het probleem van die vechtpartijen was dat er verschillende maatschappelijk-sociale groepen bij elkaar werden geplaatst in plaats van verspreiding onder elkaar in de wijk. Er waren: Turken, Marokkanen, asociale Bosschenaren uit andere probleemwijken en ook gewoon lui die er prettig wilden wonen zonder sores.
In plaats om het probleem bij de horens te vatten werd besloten om de wijk te hernoemen in De Kabouters (ja echt!). Iedereen in Den Bosch noemt die wijk echter na jaren nog steeds De Hambaken. En associeert dat met een klote rot wijk om te wonen!
Ma,w,: Je kunt wel het naampje wijzigen, maar dat verandert de kwestie niet.
P.s.: Ik woon al lang niet meer in Den Bosch.
@Pak Indorein ,als ik het goed begrepen hebt is er dus een wijk in Den Bosch waar een stel a-socialen en andere groepen elkaar de weinige hersens insloegen als weekend vermaak ,ja hoe los je dit als gemeente op ? Tot het slimste jongetje van de klas zijn hand opstak ,”” Ik weet de oplossing ,ik weet de oplossing ! “” Ja hoe dan Pieterse ? Nou simpel zegt Pieterse ,”” We geven die wijk een andere naam !”” Ach iedereen werd stil ,wat geniaal ,wat briljant ,het ei van Columbus ( was trouwens ook niet helemaal kosjer ).Nou zo gezegd zo gedaan .De wijk werd herbenoemd in de Kabouters ( ja echt!) Enfin om een lang verhaal kort te maken ,is het nu rustig in die wijk ? Nee hoor die nu Kabouters slaan elkaar nog steeds de hersens in .Bij de J.P Coen school speelt dit allemaal niet ,het ligt niet in een probleem wijk en het is ook geen probleem school. Waarom dan die naamsverandering terwijl die school al 100 jaar de J.P Coen school heet ? Dat heeft te maken met iemand ,die toevallig Jan Pietersz Coen googelde en erg bleek om de neus werd ,”” Tjeetje die Jan Pieter was ook geen fris ventje ! “” Dus deze brave school onderwijzer toog meteen naar het schoolhoofd ,om hem uit te leggen wat voor psychopaat die Jan Pieter eigenlijk wel was . Na lang en wijs beraad wordt die J.P Coen school binnenkort herdoopt tot de generaal Soeharto school .
Bert …. dat heet voortschrijdend inzicht.
Het postkoloniaal debat in Nederland heeft zijn eigen dynamiek, ondersteund door ontwikkelingen in Amerika leidt dat mensen naar meer nadenken over naamgevingen, standbeelden en dat soort vereringen van historische figuren.
Terecht
Zover ik begreep heeft de beslissing van het schoolbestuur niet veel te maken met problemen van de wijk oplossen
Gewoon alle openbare namen veranderen in nummers en/of letters. Net als de autos. Ben je van al het gedonder af.
Die J.P Coen school ligt in een redelijk nette buurt en de school staat ook bekend als netjes .Die school heet al 100 jaar J.P Coen school .waarom dan veranderen ? Nou geeft die “” geachte anoniem “” ons ( ja hij bedoelt wel zeker die Indo,s er van ) dat we de Nederlandse cultuur willen verbannen ,nou ja helemaal van de pot gerukt ! Van mij mag die J.P Coen school gewoon zo heten ,je moet inderdaad alles in zijn tijd zien en Jan Pieter was een belangrijk persoon in de Nederlands ( Indische) geschiedenis ,dat hij er andere zeden en gewoonten op na hield ? ja dank je de koekoek het was circa 400 jaar geleden.
@Boeroeng; ‘voortschrijdend inzicht etc.’- Is dat wel zo? Al tijdens Coen’s bewind waren er lieden die zijn daden afkeurden. Zelfs bij de Heren 17 in Nederland. Zoals reeds gezegd; begrippen over goed en kwaad stammen al uit Bijbelse tijden. Echter de moraal ridders van toen werden overschaduwd door deze ‘helden en hun aanhangers’. Die in staat waren om hun wandaden onder te brengen/te verbloemen/te delen met patriottische doelstellingen/ideeën waardoor het ganse volk hen adoreerden. Met ‘de Bijbel in de hand’ kunnen ze zelfs tot goddelijke grootheden worden geëerd. Zoals J>P>Coen; daar werd iets groots verricht! Tot in eeuwen, gekoesterd door vaderlandse historici, die het onderscheid/ kennis over recht en onrecht niet van elkaar kunnen/willen onderscheiden. De ‘wit wassers van ons verleden’ krijgen het nu druk. Maar met voortschrijdend inzicht heeft niets van doen. Eerder met geschiedvervalsing. – Ik stond eens bij de put te Lonthor/Banda, waarin de onthoofde Orang Kaya/dorpshoofden indertijd door Coen’s moordenaars werden geworpen. Schaamte overviel mij, toen enkele eiland bewoners mij vriendelijk groetten. In een brief aan de Heren 17 schreef Coen toen;’ met Gods wil, hebben wij 1500 lieden omgebracht ‘. Hebben we nog echte helden?
Bert,
Een roofmoordenaar en slavendrijver vereren is niet zo fatsoenlijk. En ook in zijn tijd was er kritiek op de wreedheid van JP Coen.
Maar dat is niet het punt..
De keuze voor wel of niet vereren moeten mensen doen vanuit hun eigen waarden en normen in het hier en nu. Niet vanuit ‘de tijdsgeest van toen’ of vanuit de moraal van de daders.
Mr Mertens,
Er is altijd al kritiek geweest op de JP Coen, VOC, de slavernij. En vaak weggedrukt . Als niemand zich druk maakt over een straatnaam of tunnelnaam voor JP Coen, dan gaan de twijfelaars zich daar ook niet meer druk over maken. Wat ik altijd deed.
Met voortschrijdend inzicht bedoel ik dat mensen wel meer daar over gaan denken en tot het inzicht komen dat men nu een keuze moet maken, wat te denken of wat te doen. Zoals het schoolbestuur die naam niet meer wilt promoten.
Arthur Olive,
Een relevant vraag is…. moeten “we” dan alle naamgevingen opnieuw bekijken en zo veel namen afschaffen.
Goeie vraag, maar wat het antwoord ook is. Het is geen goede reden om de keuze van het schoolbestuur af te wijzen.
Je noemt historische namen die niks te maken hebben met dit besluit van het Amsterdamse schoolbestuur.
De redenering geeft geen reden voor hen om anders te besluiten. Het is hun school en het is hun keuze wel of niet door te gaan met de naam JP Coen.
@Niet vanuit ‘de tijdsgeest van toen’ of vanuit de moraal van de daders@
Waarom niet? Als dat zo is, laten we dan de hele geschiedenis vergeten en alle archieven daarover verbranden. Immers een ieder die vandaag leeft, heeft baat gehad van het verleden. En dat gebeurd nog iedere dag. Waarom niet uitzoeken hoe ieder bestaande maatschappij zijn geld heeft verdiend. En als die fout waren ook alle namen van het personeel bekendmaken.
Als JP Coen fout was dan was de toenmalige NL staat ook fout.
“Het is hun school en het is hun keuze wel of niet door te gaan met de naam JP Coen”.
Ik was onder de indruk dat dit geen prive maar een openbare school is.
Heeft de belastingbetaler hier niets over te zeggen?
@Heeft de belastingbetaler hier niets over te zeggen?@
De belastingbetaler heeft maar een recht! Stemmen. Daarna wordt er voor hem/haar gedacht en beslist.
De overheid is gerechtigd en verplicht in grote lijnen het leerplan te betalen, aantal lesuren en nog wat. Toe te zien op kwaliteit van het onderwijs. Maar niet de eigen invulling van een school op details in lesrooster en lesboeken blokkeren.
Zoiets als een naamgeving van de school of verhuizing dat is de vrijheid van het schoolbestuur.
Het is geen staatsschool die direct door een ambtenaar bestuurd wordt en direct aan een ministerie moet verantwoorden.
“De keuze voor wel of niet vereren moeten mensen doen vanuit hun eigen waarden en normen…”.
Is een straatnaam of een schoolnaam een verering?
Vereer je Rubens als er een Rubensstraat is? J.F. Kennedylaan? P.C. Hooftlaan?…
@…Tjeetje die Jan Pieter was ook geen fris ventje !
Opvallend dat van deze voor de Nederlandse economie en eigenlijk grondlegger van het land als wereldspeler op handelsgebied en de gouden eeuw, de niet vredelievende manier waarop eea tot stand werd gebracht wordt aangerekend.
*** Van Jan Pieterszoon Coen verscheen in 1934 een eerste biografie, die de acties van deze zowel befaamde als beruchte gouverneur-generaal in Nederlands-Indië in een wel heel positief daglicht stelde. Het eind mei verschenen Jan Pieterszoon Coen beschouwt de man neutraler, velt geen oordelen. Coen heeft een belangrijke rol gespeeld in de consolidatie van de macht van de VOC in ‘de Oost’. Hij klom snel op binnen de organisatie en schreef in 1614 zijn Discoers, waarin hij voorstelde de handel en de oorlogsinspanningen te combineren en samen te laten gaan. Het document zou de basis worden voor latere discussies over het bedrijf.
Werklustige manager
Ook stichtte Coen in 1619 Batavia, de stad die bijna vierhonderd jaar later nog steeds dient als hoofdstad van het onafhankelijke Indonesië. Dat Coen een plek heeft in de geschiedenis, zowel de Nederlandse als de Indonesische, staat buiten kijf, maar de vraag is: wat moeten we van die plek denken? Dat heeft alles te maken met de tegenwoordig meest controversiële actie die Jan Pieterszoon Coen in de onder zijn controle vallende gebieden heeft uitgevoerd.
Om de nootmuskaathandel te monopoliseren werd het eiland Banda ontvolkt en vele nootmuskaatbomen gekapt en vernietigd. Handel en oorlogsvoering komen hier samen: de handel kan oorlogen financieren, oorlogen moeten de handel beschermen. Maar rechtvaardigt dit de wrede acties van Coen? Is hij een held of een schurk? Van Goor probeert labels en verwijten te vermijden, en in plaats daarvan Coens beweegredenen te doorgronden. Hij blijft bij de bij ons bekende feiten en hoe die door Coen gepresenteerd werden. Wat waren motivaties en uitwerkingen? Welke gevolgen had deze actie?
Van Goor is rustig en precies. Er zit jaren onderzoek in dit boek, en elk detail lijkt gemotiveerd te kunnen worden. Hierin ligt de kracht van Jan Pieterszoon Coen. Coen is volgens Van Goor een manager, met een ongekende werklust http://8weekly.nl/recensie/held-of-schurk-in-indie/
The name of a man is a numbling blow from which he never recovers.
Pak Mertens ,Leuke brief van Coen “” Met Gods wil hebben wij 1500 lieden omgebracht “” Tja Coen was gereformeerd ,die leiden hebben/hadden aparte gewoontes ,die gereformeerden van +1600 waren de IS lieden van toen ,totale gestoorde godsdienst fanaten.nou is voor mij elke religie taboe ,heb net gisteren eentje van de Pinkster gemeenschap de trap af geslagen ( heb ik van mijn vader geleerd ,die sloeg in 1953 de pastoor ( of zo) de trap af in Zuid-Limburg ,uw vraag is hebben we nog echte helden ?Antwoord van mij ,heeft u daar aan dan behoefte ? De echte held is hij/zij die zich belangeloos inzet voor haar/zijn medemens.
@De echte held is hij/zij die zich belangeloos inzet voor haar/zijn medemens@
Kan je daar een voorbeeld van noemen? En met je hand op je hart er meer dan 100% van overtuigd bent? Ik niet.
@Ron “” Kan je daar een voorbeeld van noemen? “” Hoeft niet Ron iemand ,die zich belangeloos inzet voor zijn medemens of dieren doet dat gewoonlijk ook geruisloos en zal ook nimmer over zijn goede daden praten,zij doen dat goeds zonder het van de daken te schreeuwen.Noem ze maar de anonieme helden. Deze mensen hebben geen behoefte aan publiciteit en ze willen al helemaal niet in het zonnetje gezet worden.!
@“” Kan je daar een voorbeeld van noemen? “” @
Ik wil toch een lans breken voor een paar Indo’s. Francine die voor de vergeten oude Indo’s in Indonesie 2 maal per jaar op eigen kosten naar Java gaat en de mensen bezoekt en verzorgt. Hun huur voor een jaar tegelijk betaald. Medicijnen koopt en brengt.
Die andere Indo is Rene Creutzburg, die al 55 jaren het Indo blad in Ca verzorgd en dat naar 18 landen wordt verzonden. Vorige week was ik even bij hem op bezoek. Toen waren hij en zijn vrouw 8 grote post dozen met boekjes aan het inpakken. Daarna brengen ze dat naar de post ongeveer een 10 mijlen van hun home. Zijn vrouw rijdt, want Creutz zijn ogen zijn nog maar 60% heb ik begrepen. Deze 86 jarige zit vaak achter de computer met een vergrootglas. Aantal leden, voornamelijk oude Indo’s, ongeveer 2000. Het doet mij goed dat ik een steentje mee kan dragen, door regelmatig artikelen in het blad te plaatsen. Ook heer Wal Suparmo schrijft in goed Nederlands zijn verhalen.
Bert, eerst wist ik niet hoe de WUV en AOW in elkaar zit. Heb een email gestuurd met vragen en toen heeft een aardige man mij beantwoord. Heb hem toen gebeld en ik heb hem gevraagd voldoende gegevens om een artikel er over te schrijven. Dat artikel heb ik persoonlijk naar de SVB gestuurd en waar nodig werd het gecorrigeerd. Heb het in de Indo gepubliceerd.
Een van de bandleden, Barkey, van de Melody Strings (Lydia) heeft net een open hart operatie achter de rug. Had een klep die al van de oorlogsjaren een afwijking had. De dokter heeft dat zwart op wit voor hem vastgelegd. Afgelopen donderdag vroeg hij mij om hulp hoe de SVB te benaderen. Zo iemand ga je toch helpen?
The real hero is always a hero by mistake; he dreams of being an honest coward like everybody else.
Pharaoh’s hadden de gewoonte om de geschiedenis van vijandige Pharaoh’s in beeld en schrift te vernielen. Tot nu toe zijn Egyptologists nog niet zeker wie de Pharaoh van de Exodus was.
@Ron :Ja die Francine verdient een standbeeld net als Rene Creutzburg,dat jij Indo,s helpt met het benaderen van allerlei instanties ( kan een doolhof wezen in Nederland ) wist ik ook .Het feit alleen al dat die oudjes een luisterend oor vinden is al genoeg en vele Amerikaanse Indo,s worden al helemaal gila van die Hollandse bureaucratie .Goed dat er iemand is met een website die hun met raad en daad terzijde staat maar eigenlijk bedoel ik dat niet .Francine ,Rene en ook jij moeten wel een beetje aan de weg timmeren ,anders weet niemand jullie te vinden,het is pure noodzaak ,wat ik bedoel zijn mensen vooral in een grote stad met veel verborgen armoede ,die geruisloos hun gang gaan en mensen helpen ,Ik geef je 1 voorbeeld ,een goede vriend van mij overleed net 50 jaar oud ,hij had het vaak over zijn buurvrouw ,die hem van alles toestopte dan had hij weer nieuwe schoenen ,dan weer een nieuwe broek en ook bracht ze hem vaak eten maar het leven beviel hem niet meer op zijn begrafenis stond er een peperdure krans en de buurvrouw was er ook met 20 vriendinnen ,ze was bang dat er niemand anders zou komen,die buurvrouw was een donkere Creoolse vrouw met een gouden hart,ze kon het niet aanzien dat Johannes met 1 arm ( treinongeluk) zo verpieterde ,dat Johannes een blanke was maakte haar niks ,nada ,nol uit hij was een mens.Wie had weet van haar hulp ? Bijna niemand en het maakte haar ook niks uit.een lintje of in de schijnwerpers hoeft voor haar niet !
Je noemt daar een goed voorbeeld. Heel raak.
Ik kan daar niet aan tippen. Maar wat bv een Creutzburg bijna zijn hele leven doet is mij heel wat waard. Een paar maanden geleden vroeg iemand Creutzburg of er al iemand is die hem, wanneer het noodzakelijk is, wil vervangen. Ach zeur toch niet, we gaan gewoon door, was zijn antwoord
@Ron Geenen : Wat hebben mensen als Francine ,Rene Creutzburg ,Ron Geenen en die zwarte Creoolse vrouw gemeen ? Nee ze zijn niet gemeen maar welke eigenschap delen zij ? Zij zijn bereid de medemens te helpen .Nou doen Francine ,Rene en Ron het voornamelijk voor hun eigen bangsa is ook prima maar die zwarte vrouw hielp belangeloos een blanke man ,als je dan weet dat er nog steeds veel animositeit heerst bij de Creolen jegens de blanke is haar houding des te meer te prijzen .
Gelukkig zijn die mensen er ook. De Indo is zolang ik leef nogal vaak in een hoek gedrukt. Velen hebben hun salaris te goeden nooit uitbetaald gekregen. Als ik dan deze mensen via de AOW/WUV kan helpen heb ik NL staat toch bij de ballen. Alle kleine beetjes helpen.
Er zijn op ze’n minst 27 straten in Nederland met de naam Gandi of Mahatma Gandi.
Die zullen ook wel veranderd moeten worden want Gandi was een racist tegen Blacks toen hij nog in Zuid Afrika woonde. Gandi was ook een voorstander van het kasten system in India.
Nelson Mandela was niet alleen een vrijheidstrijder, hij was ook een terrorist en een voorstander van geweld van zijn organisatie door Blacks die tegen hem waren met een auto band om de hals in brand te steken. Mandela was tot 2008 op de terrorist list. Er zijn ook vele Mandela namen in Nederland.
Marlyn Monroe was two timing de womanizers John en Robert Kennedy die waarschijnlijk iets te maken hebben met haar dood. Hoeveel Kennedy laans zijn er?
Zijn er ook Bill Clinton lanes, je weet wel, de womanizer,rapist en pedophile
De Grebbeberg bij Rhenen moet ook weg want dat is geen berg en zo kunnen we doorgaan.
https://historiek.net/grote-voc-tentoonstelling-bij-nationaal-archief/67402/
siBo
En de mensen die zo makkelijk over het verleden oordelen, zijn die wel zo zuiver? Daarbij ga ik er van uit dat niemand volmaakt is.
Da’s een goeie. Wat is goed en wat is kwaad is een vraag die al eeuwen aan de orde is.
Coentje wordt verweten dat hij een moordenaar was. Moorden mag niet. Onder de mensen die tegen Coentje zijn, is er ongetwijfeld een aantal dat bijvoorbeeld pro-euthanasie is, pro-abortus, pro-voltooid levenpil e.d. Zij zien dat niet als moord. Anderen weer wel.
Als Abortus moord is dan is het kinderspel wat Coen gedaan heeft.
Ron…. je vroeg “waarom niet ” naar aanleiding van deze quote van mij:
De keuze voor wel of niet vereren moeten mensen doen vanuit hun eigen waarden en normen in het hier en nu. Niet vanuit ‘de tijdsgeest van toen’ of vanuit de moraal van de daders.
Het lijkt mij duidelijk dat men niet een verkeerde moraal van anderen uit heden of verleden moet overnemen. Ook niet als je dat “tijdsgeest” noemt dwz “men dacht toen allemaal zo”
Die historische context is nuttig voor een analyse. Maar ik had het over een keuze tot iemand vereren in het heden …. dat is 2018.
@De keuze voor wel of niet vereren moeten mensen doen vanuit hun eigen waarden en normen…
Blijkt ook uit de moraal in deze terugblik op de ontstaansgeschiedenis van Mexico.
^^^ Op 21 april 1519, Goede Vrijdag, landde Cortés op de kust van een onbekend land en stichtte er La Villa Rica de Veracruz, De Rijke Stad van het Ware Kruis, een naam die de twee kanten van de conquista mooi weergeeft: de veroveraars kwamen goud halen en God brengen. Van de oorspronkelijke nederzetting resten niet meer dan wat ruïnes en een verroest kanon
De telg uit een geslacht van lage adel in Extremadura had zich op zijn negentiende in het avontuur gestort en de boot genomen naar de zojuist door Columbus ontdekte Nieuwe Wereld. Hij maakte snel carrière in de koloniale dienst en werkte zich op tot tweede man van gouverneur Velázquez in Cuba. Maar Cortés wilde geen administrateur of herenboer overzee zijn; dan had hij net zo goed thuis in Spanje kunnen blijven. Achter de rug van Velázquez om organiseerde hij de expeditie om het grote onbekende vasteland te gaan verkennen
Maar in Cholula zou bloed vloeien.Cholula was de heilige stad van de Azteken, gewijd aan Quetzalcoatl, waar duizenden pelgrims jaarlijks de mensenoffers op de grootste pyramide van het continent bijwoonden. De groep vreemdelingen werd ook hier gastvrij onthaald, maar dat was schijn. De bevolking onderhield nauwe banden met Moctezuma en beraamde een poging de conquistadores uit te schakelen. Toen Cortés dit ontdekte, ging hij zich met zijn mannen te buiten aan een orgie van geweld, die de tempelstad veranderde in een slachthuis, waarin duizenden mannen, vrouwen en kinderen werden afgemaakt. Het was de bloederigste episode van de expeditie
Uit zijn verhouding met zijn tolk en minnares La Malinche kreeg Cortés een zoon, Martín Cortés, die beschouwd wordt als de eerste mesties van Mexico. De conquistador noemen de Mexicanen de grondlegger van ‘het Mexicaanse ras’, de versmelting van Europees en indiaans bloed. Des te vreemder is het dat in dit land dat verzot is op de verering van historische figuren Cortés volledig is overgeslagen: van Veracruz tot aan Coyoacán is niet één standbeeld, borstbeeld, of gedenksteen van Cortés te vinden. Zijn as werd bewaard in het Hospital de Jesús, aan de rand van de binnenstad. Maar tijdens de Mexicaanse revolutie aan het begin van de twintigste eeuw werd de urn ontvreemd door revolutionairen en de as uitgestrooid als een symbolische wraak uit naam van Moctezuma. https://www.volkskrant.nl/archief/een-historisch-figuur-zonder-standbeeld~a606465/
@Maar ik had het over een keuze tot iemand vereren in het heden …. dat is 2018.@
Prima, want dan is het ook normaal dat er mensen die door R. Westerling werden gered, hem ook op een zetel plaatsen!
Westerling was een massamoordenaar. Verkeerde keuze die man te vereren
Ha, ha. Ook mensen (Indo) redder. Ik wist je reactie.
“Westerling heeft zijn optreden op Zuid-Celebes altijd hardnekkig verdedigd. Dat hij, als hij het nodig vond, meedogenloos te werk ging, heeft hij nooit tegengesproken. In interviews ontkende hij echter zich schuldig te hebben gemaakt aan oorlogsmisdaden. “Het invoeren van het standrecht op Zuid-Celebes was het gevolg van een zuiver menselijke redenering, alhoewel het voor veel mensen een beestachtige daad was. Maar ga je dieper op de redenering in waarom ik gedwongen was dat te doen – ik heb mezelf opzij gezet, ik heb de krijgsraad geriskeerd en de publieke opinie – dan is het de enige manier om met een minimum aan bloedvergieten de rust en orde te herstellen op Celebes. Dat is van belang, omdat overal waar botsingen zijn er maar één werkelijk slachtoffer is: het volk.”
Onverwachte bijval kreeg Raymond Westerling uit Indonesische hoek. Volgens de Indonesische ex-kolonel en militair historicus Prof. Mr. Natzir Said kan Westerling niet zondermeer als een oorlogsmisdadiger worden bestempeld. “Iedere militair weet: onder een Staat van Oorlog worden mensen ter plaatse doodgeschoten. Dat is normaal. Standrechtelijke executies werden niet alleen door Westerling uitgevoerd, maar ook aan onze zijde. Heel wat spionnen van de Nederlanders zijn door ons doodgeschoten na een onderzoek ter plaatse. We omsingelden dan zo’n desa en als die mensen zeiden: ‘Hij is een mata-mate, spion van het KNIL….naar de boom!’” Waren de standrechtelijke executies volgens Natzir moord? “Dat houdt een oordeel in”, zegt hij, “dat er iets crimineels van maakt, waar de rechter zich mee moet bemoeien. Maar dit was oorlog. Het is vaak moeilijk te begrijpen voor civiele mensen. Volgens de Conventie van Geneve mogen krijgsgevangenen niet zonder onderzoek worden doodgeschoten. Westerling hield zich daaraan, voor zover het ging om gevangenen die verklaarden tot de officiële Republikeinse strijdmachten te behoren. Maar in andere gevallen….geen pardon. Als je de daden van Westerling misdadig vindt, dan moet je ook naar zijn commandanten kijken”.
https://westerling.wordpress.com/biografie/
Goede vraag… wat was de verantwoordelijkheid van de directe commandanten van Westerling. Daar moet het excessenonderzoek ook op inzoomen
Mee eens. In Celebes heeft hij, dacht ik 80 dagen opgetreden. In die tijd heeft hij slechts 2 man verloren. Het zelfde in een grotere mate heeft Amerika gedaan. In plaats hun leger op Japan te zetten en veel manschappen te verliezen, hebben ze de 2 atoom bommen laten vallen.
Misschien voor een ander een bijzaak, maar daarbij werden de meeste Indo’s ook gered.
@..dan moet je ook naar zijn commandanten kijken…
### ??? …omdat hij de steun had van de Nederlandse regering. ‘Ik sta pal achter mijn daden, …
***Westerling spreekt vrij over verliezen van zo’n 500 man bij de tegenpartij, tijdens de 15 operaties die hij uitvoerde. Het waren vijanden die waren gesneuveld tijdens de gevechten, op de vlucht waren neergeschoten of standrechtelijke geëxecuteerd, zegt hij.
‘Trouwens de juiste cijfers zijn te vinden in mijn patrouilleverslagen.’
Westerling hoefde geen moment bang te zijn voor vervolging, omdat hij de steun had van de Nederlandse regering. ‘Ik sta pal achter mijn daden, met dien verstande dat men een onderscheid dient te maken tussen oorlogsmisdaden en strenge maatregelen, consequent en rechtvaardig onder zeer moeilijke omstandigheden’, zegt hij. Hij erkent dat er oorlogsmisdaden zijn gepleegd, niet door hem maar door vier andere officieren die op ‘mijn bevel uit hun functie zijn ontheven.’ Hij voegt eraan toe dat het ‘verborgen sadisme in mensen in oorlogsomstandigheden veel sneller tot ontplooiing kan komen dan in normale situaties.
‘https://www.volkskrant.nl/buitenland/kapitein-westerling-geeft-in-tv-interview-wandaden-op-zuid-celebes-toe~a3300918/
@PLemon; ‘tijdens 15 operaties, die hij uitvoerde’ – Welke operaties? Welke heldendaden(!) heeft Westerling op zijn naam?
@Hr Mertens ” welke operaties”
U vraagt naar de bekende weg….soedah dan maar…
**** Om het vertrouwen van de bevolking te kunnen winnen, was het in zijn ogen noodzakelijk haar “demonstratief een harder optreden dan dit van de terroristen voor te leggen”. De acties verliepen volgens een vast patroon. Met kleine groepen werden verdachte kampongs ‘s nachts omsingeld en bij het aanbreken van de dag overvallen. De bewoners werden gedwongen om hun huizen te verlaten en zich op een open terrein in de nabijheid van de kampong te verzamelen. Personen, die verzet boden, werden onmiddellijk gedood. Na aankomst op de verzamelplaats scheidden de Speciale Troepen de mannen van de vrouwen en kinderen.
Aan de hand van eerder ingewonnen inlichtingen en ter plaatse verkregen informatie selecteerde hij vermeende opstandelingen.
Tot 21 februari 1947 vonden tientallen van dergelijke zuiveringsacties plaats. Raymond Westerling slaagde er met zijn drastische aanpak in om de terreur te breken, het verzet de kop in te drukken en de steun van de bevolking af te dwingen. De orde keerde op Zuid-Celebes terug. Volgens de historicus Willem IJzereef vielen in de drie maanden durende actie zo’n 5000 slachtoffers. Een groot deel hiervan werd echter niet door de Speciale Troepen gedood, maar door het KNIL, de kampongpolitie en strijdgroepen, die met de Nederlanders samenwerkten. https://westerling.wordpress.com/biografie/
@Westerling@
Uw verhaal ken ik natuurlijk ook en al heel lang. Toch willen vele mensen die nooit iets meegemaakt hebben, hem veroordelen als een misdadiger. Het leuke is het lezen van alle commentaren. Duidelijk voorbeelden van de beste NL stuurlui aan de wal.
@PLemon; ‘de juiste cijfers zijn te vinden in mijn patrouille verslagen’- In MIJN patrouille verslagen? Alsof die verslagen een juist beeld geven over de voorvallen. Uit MIJN(!) memoires 1952; ‘mijn officieren en mijn manschappen hebben mijn tientallen malen gevraagd wat het geheim is van mijn methode. Ik antwoordde dat ik geen geheim had en dat ik geen methode had en dat ik mij niets anders bewust was dan dat ik de gevangene(!) recht in de ogen keek. Zo placht ik dus in het dorp, dat wij omsingeld hadden, van de een naar de andere aangetreden dorpsbewoners te gaan, iedereen afzonderlijk te strak in de ogen te kijkend. In 9 van de 10 gevallen konden konden de misdadigers(!) mijn blik niet verdragen. Soms sprongen zij ook ineens op en liepen dan recht in de armen van mijn mannen of bekenden onmiddellijk alles! Ik heb al gesproken over het kinderlijke(!) karakter der Indonesiërs, de terroristen met wie te maken had niet uitgesloten! Tijdens de zuivering van Celebes 15/12-1946 tot 15/2-1947 leidde ik 11 operaties, waarbij nog geen 600 terroristen tijdens de gevechten(!) sneuvelden of werden geëxecuteerd. Van mijn 123 mannen verloor ik er 3!’_ 600 gesneuveld tijdens de gevechten? _ W.IJzerdreef; hij toegaf, dat alleen met het STANDRECHT hij de situatie in Celebes hebben kunnen doorbreken. Waarvoor hij ook carte blanche kreeg.
Hoezo gevechten? Note; standrecht is het doodschieten van ongewapende gevangenen!
Coen was een harde hoor …
“”Coen, maak je mijn schoen?
Ja, juffrouw, ik zal het dadelijk doen.
Coen, maak je hem sterk?
Ja, juffrouw, dat is mijn dagelijks werk!
Coen, is mijn schoen al klaar?
Ja, juffrouw, betaalt u maar!
Coen, ik heb geen geld ontvangen…
Wel, dan blijft uw schoen daar hangen.
Want op klanten zonder geld,
Daar ben ik niet op gesteld.
Dag, Coen!
Dag, juffrouw zonder schoen!””
.Wanneer gebeurde dit ook weer !
https://nederlandsekrijgsmacht.nl/index.php/kl/315-overdragen/bersiap/1195-gruwelijke-moordpartijen-op-bronbeek
siBo
@Pak Keller : Vreemd zeer vreemd dat museum Bronbeek geen aandacht schonk/schenkt aan die verschrikkelijke gebeurtenis gepleegd op hun “” Zusterhuis “” Indisch invalidentehuis Bronbeek in Bandung .Zouden ze deze slachting niet interessant genoeg hebben gevonden ? Nou ja naar hun beweegreden moeten we maar gissen ,hun hiernaar vragen lijkt me nutteloos ,je zal alleen maar een soort gezwam horen om zich zelf in te dekken ,kortom ze steken hun kop in het zand .
Pak Bert,
Gisteren middag 2 groepjes van plm.10 personen
op hun eigen verzoek kennis laten maken met de
vaste expositie in het Museum.
Om hun prettige middag niet te verstoren hield ik
me heel veel in,maar ja de vragen kwamen toch naar
voren. Het hoe en waarom ed.
’t Kan ook niet anders dat ik hun Indisch4ever site
aanraadde maar ook om de directeur van het Museum
de Heer PaulJack Verhoeven ,tijdens Werkdagen
te bellen/schrijven en ook om de datum van het
bezoek en reactie in het Gastenboek te onthouden
er zijn wel interessante reacties verdwenen.
siBo
De gebeurtenissen op Bronbeek in Bandoeng staan niet op zichzelf, er zijn iets meer dan 3.500 gedocumenteerde gevallen van Bersiapslachtoffers . Maar dat verklaart nog niks, in tegendeel, leidt alleen maar tot verwarring.
In de door de geachte Heer Keller aangehaalde nederlandsekrijgsmacht.nl wordt op heel algemene en slordige wijze leidend tot misleiding de situatie in Bandoeng beschreven.
1.Wie die,twee Indonesische misdadigers, gewezen Kempeitai-dienaren (sic) , die de leiding in de streek in en rond Bandoeng met naam waren, wordt gemakshalve (domheid of onkunde?) door verteller Menke de Groot terzijde gelaten.
2.Dat de Japanners hen voorzagen van wapens, is in tegenstelling met de gebeurtenissen in Bandoeng e.o. De Japanse commandant zorgde er tijdens het begin van de Bersiap ervoor dat de strijdende partijen (Pemoeda’s en Britse troepen) de één in Noord- en de ander in Zuid-Bandoeng terugtrokken.
3.In tegenstelling tot Soerabaja waar Pemoeda’s georganiseerde i.c complete razzia’s in ghetto’s uitvoerden, werden slachtoffers in Bandoeng vaak afzonderlijk gekidnapt en gevankelijk weggevoerd, een groep Pemoeda’s bracht hun slachtoffers naar een bepaald huis in een kampong , waar ze gemarteld en uiteindelijk veelal ritueel werden gedood. De kampongbevolking wist ervan, medeplichtigheid kan hen niet ontzegd worden.
4.Menke de Groot had b.v.b alle namen van slachtoffers (11 ?) van de slachtpartij bij Koeningan kunnen opsommen, als er toch namen genoemd worden. Dat schept toch duidelijkheid anders worden zij foutief bij de vermisten van de Bersiap geteld. Dat laat onverlet de betrokkenheid van locale indonesische autoriteiten, wie dan wel?
Niet alleen de Groot maar ook Bronbeek i.c HerinneringsCentrum hult zich in platitudes, vooroordelen die veelal op het gesundenes Volksempfindung dwz onderbuikgevoel richten , maar niks verklaren. Over indolentie gesproken (sic).
Wellicht kunnen onze twee Indische onderzoekers betrokken bij het grote Koloniale onderzoek meer klaarheid brengen over Bandoeng en over de Bersiap in het algemeen. Ik hou mijn hart vast hier in CA.
@In zijn boek “Allen zwijgen” omschreef de Molukse KNIL-soldaat S.M. Jalhay welke taferelen de Nederlandse troepen onder meer aantroffen: babies die vastgespijkerd waren aan een tafel, bejaarden mannen gekruisigd in de tuin, praktisch onthoofden vrouwen, waarbij de darmen het lichaam verlaten hadden en een zwangere vrouw, waar de foetus half naar buiten hing, met doorgesneden keel.@
Over massa moordenaars te spreken. P Westerling was een heilige in vergelijking met dat gaaijes.
Laurent Chevalier, oom van mijn moeder, zijn vrouw Meta van Waardenburg en hun zoon Raoel zijn daar ook op beestachtige manier afgemaakt. Broer Hugo van Meta woonde toen ook in Bandung en wist de danst te ontspringen. Woont nu in Washington en is diep in de 90 jaar. Heeft mij het hele relaas verteld. Als ik mijn terugblik laat gaan over wat ik allemaal in de laatste 10 jaren heb ontdekt, dan zijn vele van de Geenen en Chevalier familieleden niet alleen het slachtoffer van de jap geworden, maar ook van die “lieve indonesiers”.
Dat R. Westerling een helige was en ook volgens de toenmalige normen een oorlogsmisdadiger staat buiten discussie, hij gaf toch zelf toe dat hij Indonesiers standrechterlijk executeerde. over zij staatsrechterljjk ingrijpen, een hollandse operette in donkerbruine chocoladesmaak praat ik niet ezo ook Nederlandse miltaire top politici van die tijd.
Als men over slachtoffers spreekt, dan zijn er ook daders. Daar mag toch eens over de Indonesische daders met naam en toenaam gesproken worden? wie gaat die lacune eindelijk eens opvullen, om zodoende. een einde te maken aan die eindeloze platgetreden paden van rituele moorden en lijkenschennis ook van Nederlanders, want er werden bij bosjes Chinezen en Indonesiers getjingtjangd.
Ik ontken ook niet dat hij ook standrechtelijk slachtoffers heeft gemaakt. Maar een massa moordenaar van 40000, zoals Soekarno dat beweerde, slaat kant nog wal. Daarbij schiet hij ze dood. Wat de Indonesiers deden, was mensen o.a. in stukjes snijden, zoals mijn familie ook is overkomen. Op dat moment hebben we met dierlijke mentaliteiten te maken. En deze figuren hebben allemaal een kogel van o.a. Westerling verdiend.
Uit de beschrijvingen maak ik op dat Indonesiërs de mensen ritueel afslachtten, ze werden niet zomaar doodgemaakt, Dat is mijn indruk. Wat dat met dierlijk te maken heeft is mij niet duidelijk, dieren gebruiken toch geen mes en vork.
Voor Westerling geldt de rule of Law en juist bij hem ontbreekt dat.
@Voor Westerling geldt de rule of Law en juist bij hem ontbreekt dat.@
Toch wel vreemd dat al zijn ondergeschikten met hem dweepten. O.a. een oom van mij, een Chevalier. Van de week heb ik nog met zijn jongste zoon, die in Jakarta woont, gesproken. Ook hij heeft niets dan goeds van zijn vader gehoord toen hij ook als militair in Medan en Siantar onder hem diende. Blijkbaar is Westerling iemand die je of haat of bewondert.
In ieder geval heb ik hem liever als vriend dan als vijand. Waar hij optrad heeft mij meer Indische en Blanda’s gered dan menig andere Knil’er, vermoed ik.
@Wat dat met dierlijk te maken heeft is mij niet duidelijk, dieren gebruiken toch geen mes en vork. @
OK, een mentaliteit vele malen lager dan dieren. Even voorstellen, eerst een vrouw verkrachten, dan een bamboe speer in haar vagina steken en als ze bloed, kreten van vreugde slaken. Dan borsten afsnijden met wild gelach en of gejuich.
Hun zoon eerst de armen en benen afgehakt. Weer met veel gejuich. Haar broer Hugo heeft mij ongeveer dat zo verteld. Het feit dat te moeten aanhoren is al verschrikkelijk.
Ben benieuwd hoe u zulke wezens voor naam geeft.
Bij de Olo moorden in Padang gebeurden die zaken ook. Blijkbaar standaard zaken door Indonesiers geperfectioneerd.
Pak Bo, ik weet niet hoe anderen hierover denken, een ieder voor zichzelf, maar als ik al die verminkte lijken van mijn eigen bagsa ziet en aan mijn eigen overgrootmoeder denk die ook zo is vermoord dan heb ik geen zin meer om met vacantie naar Indonesia te gaan.
Niet dat ik van plan was om in de toekomst te gaan.
@ArthurOlive; ‘al die verminkte lijken van mijn eigen bangsa etc.’ – Dat dit kon gebeuren is nimmer goed te praten. Echter je af te vragen waarom, waardoor is nog erger….. Te moeten concluderen dat dit gemoord etc. zo plots na de Japanse tijd, waarin wij toch welleswaar vijandig doch niet moorddadig zijn bejegend, zo plotseling in blinde haat is over gegaan! Moet toch een oorzaak hebben? Ja zelfs, voor de misdaden( over en weer) daarna. En met het vertrek/uittocht naar Nederland/elders een trauma heeft bezorgd/veroorzaakt. Die oorzaak(!) te doorgronden vereist moed(!) en verklaart gelijk; waarom het zo gegaan is en niet(!) anders. De trauma/pijn verdwijnt,…. als je weer voet zet op je geboorteland cq. land van herkomst! Omdat het dan ook verklaart; waarom/waarvoor zij gestreden hebben!
@ Heer Mertens “Waarom het zo gegaan is en niet(!) anders”.
Het is zo gegaan en niet anders omdat wraakneming eigen is aan de Indonesische rechtscultuur.
Ga daarbij de bevolking ophitsen en je krijgt een situatie waar de criminelen hun sadistische laffe karacters kunnen uitoefenen.
Ik ken niemand die zichzelf zo “dapper” verzoent met de Bersiap als u, vooral niet een Indonesier.
“Omdat het ook verklaard; waarom/waarvoor ze gestreden hebben”
De Bersiap was geen strijd voor zelfstandigheid, dat was niet de mindset van die lafaards die vrouwen verkrachten/verminkten en babies vermoorden. De Bersiap had niets te maken met Merdeka.
@omdat wraakneming eigen is aan de Indonesische rechtscultuur.
Zelfs tot de dag van vandaag. …is een mensenleven niet zo heilig.
*** De doodstraf is volgens mensenrechtenadvocaat Todung Mulya Lubis geen actueel onderwerp in Indonesië. Een meerderheid van de Indonesiërs is er voor. ,,Indonesië is een moslimland en in de moslimwereld is de doodstraf heel normaal.” Lubis vocht jarenlang als voorzitter van een commissie die voor het afschaffen is van deze ‘onmenselijke straf’. Dat was zeer gevaarlijk: onder president Soeharto werden verschillende mensenrechtenactivisten geëxecuteerd. Tot groot verdriet van Lubis is er in zijn land nauwelijks nog belangstelling voor het afschaffen van de doodstraf. ,,Ook als de daders van de bomaanslag op Bali, radicale moslims, de doodstraf krijgen, zal geen moslim voor ze de straat op gaan.”
https://www.trouw.nl/home/doodstraf-nederlander-om-drugs-in-indonesie~a2c14390/
@ArthurOlive; ‘bersiap, niets te maken met zelfstandigheid/merdeka etc.’ – Waarmee dan wel? Omdat zij/inlanders zo graag terug willen naar tempo doeloe? Toen ik in 1950 in Nederland kwam en het over de bersiap had, antwoordde mijn Nederlandse schoolgenoot; ‘wat had je dan verwacht? Na 300 jaar 2e rangsburger/inlander te zijn, in eigen vaderland?
Over Coentje, Maus en de beeldenstorm die ineens het land overspoelde ter verdediging tegen een beeldenstorm die er niet is:
https://www.nporadio1.nl/ovt/onderwerpen/441353-omgang-met-het-slavernijverleden-in-belgie-en-nederland
@Pak Keller : Paul Jack ? Het is Paul-Jac nou ja een kniesoor ,die daarop let .Die Paul-Jac is degene ,die die hilarische uitspraak deed ,dat het Indische leger ( KNIL ) wel degelijk kans had om de strijd tegen Japan in 1942 te winnen ,ja hoor 65.000 beroepssoldaten KNIL verspreid over een gebied 65x Nederland zouden het kunnen winnen ( volgens Paul-jac) van 300.000 tot de tanden bewapende Jappen ,die ook nog eens over 10x zoveel vliegtuigen beschikte .Droom lekker verder Paul- Jac ! Dat er kritische reacties verdwijnen uit het gastenboek kan ik me wel wat bij voorstellen.sommige kleine dictatortjes kunnen slecht tegen kritiek .
Kniesoren houden zich bezig met de feiten.
De KNIl had als prioriteit de verdediging van Java en enkele buitenoorden als Tarakan en Balikpapan, dus niet de gehele Indische archipel althans volgen de Defensiegrondslagen van Nederlands Indie (1925 oid). De Japanse invasievloot bestond maar uit een kleine 50.000 militairen en had niet 10 maal zoveel vliegtuigen in de strijd tegen Ned. Indie, wellicht een betere strategie en tactiek. Overdrijven is ook een kunst.
Vele reacties zoals bovenstaande, overdrijven de Japanse aanvalskracht (overmacht?)om de nederlaag in Indie achteraf goed te praten, (alsof je een koe de kont inkijkt). as is verbrande turf . Dat is ook een manier om de vernederende nederlaag te verdringen in ons collectief geheugen.
Dat doet wel af aan gesneuvelden, die vaak onder onbarmhartige omstandigheden en een teleurstellende KNIL-top maar ook wegkijkende politieke koloniale top (van Starkenborgh Stachouer c.s.) heldhaftig streden. Dat laatste wordt al te gemakkelijk in defaitistisch Nederland weggemoffeld/vergeten.
Ook de Amerikaanse troepen in the Philippines werden in eerste instantie verslagen door de Japanse troepen.De Japanse aanvalskracht was niet te stuiten in die tijd. Lees The Invasion of the Dutch East Indies by Willem Remmelink, University Press, Feb.15th, 2016.
Amerikaanse troepen? Het waren vnl Filippino’s, merendeels dienstplichtigen, weliswaar gesteund door Amerikaanse troepen, die meer dan 5 maanden standhielden tegen Japanners, die standrechtelijke executies á la Westerling toepasten op onschuldige burgers. Dat laatste vermeldt W. Remmelink niet, maar zijn studie is danook grotendeels gefinancierd door diezelfde Jappen, pardon, Japanners.
Koloniaal getinde reactie.
De rol van de Philippino’s wordt hier duidelijk onder de tafel gespeeld. Het waren vnl filippijnse dienstplichtigen die meer dan 5 maanden stand hielden tegen een goed geoefend Japans leger, die al standrechterlijk moordend à la Westerling de Filippijnen bezetten. Dat laatste vermeldt dhr Remmelink op koloniale wijze niet, want zijn studie is door diezelfde Jappen, pardon , vergeef mij deze freudiaanse verspreking, onze Japanners gefinancierd (IHC -speak)
Omgang met het Slavernijverleden in België en Nederland
https://www.nporadio1.nl/ovt/onderwerpen/441353-omgang-met-het-slavernijverleden-in-belgie-en-nederland
http://www.wereldoorlog2.com/index.php?option=com_content&task=view&id=104&Itemid=122
oa, de Jap.tactieken en misdaden te verbloemen.
siBo
Everybody is a potential murderer. I’ve never killed anyone, but I frequently get satisfaction reading the obituary notices.
Maar al die opties laten een probleem ongemoeid: het feit dat wij historische verhalen, glorieus of niet, als fundament van ‘onze’ nationale identiteit zien. Een identiteit die mensen die geen of gekoloniseerd onderdeel zijn van die verhalen, beschouwt als niet of minder Nederlands, als De Ander. En zolang wij zo’n geschiedenis gebruiken om mensen in het heden uit te sluiten, zetten naamkeuzes en context niet heel veel zoden aan de dijk.
Heeft Sybrand Buma toch iets goed gezien: een aanval op J.P. Coen is inderdaad uiteindelijk een aanval op de Nederlandse identiteit. Alleen is die aanval geen angstbeeld, maar broodnodig.
https://www.oneworld.nl/overig/aanval-op-nederlandse-identiteit/
@Boeroeng; ‘geen angstbeeld, maar broodnodig’. _ Inderdaad Buma. Om tot realiteitsinzicht/ relativering te komen in ons verleden. Vertel de geschiedenis zoals het is geschied! In al zijn facetten. Laat beelden en naamvermeldingen staan. Opdat de geschiedenis blijft voortleven en ons herinnert aan helden en …schoften. Ook een combinatie daarvan! -Vraag; wie is in hemelsnaam Peerke Donkers (beeld in Tilburg). Die uit goedertierenheid(?) een aai over de bol van een leprapatiënt geeft. Mag niet meer van de activisten, aldus de Telegraaf 17/1-’18.
@En zolang wij zo’n geschiedenis gebruiken om mensen in het heden uit te sluiten, zetten naamkeuzes en context niet heel veel zoden aan de dijk.
###Het zal vrees ik in ieder willekeurig land, zelfs de multiculturele VS, dat de bovenliggende cultuur de dienst uitmaakt en de normen vaststelt. Een Europeaan heeft in een Afrikaans of Aziatisch land ook alleen lege briefjes in te brengen en helemaal in de Arabische woestijncultuur. We vinden dat ieder mens ‘gelijk’ is maar koesteren het verschil want verschil moet er zijn. Competitie doet leven.
@PLemon; ‘verschil moet er zijn etc.’ – Verschil is er altijd. Maar we hebben het hier toch niet over culturen? Wel over helden cq. schoften verering uit ons verleden! Of behoren helden cq schoften tot bepaalde culturen? Bv. Hitler? Of Westerling?
@…behoren helden cq schoften tot bepaalde culturen?
Zo is dat…De mens is niet alleen opgetrokken uit biomassa en een genenpakket maar gedrag en karakter worden gevormd door zijn omgeving/milieu/ beschaving. Of die mens held of schoft is bepaalt de dominante cultuur in die bepaalde tijdspanne nav diens ‘prestaties’ of daden.
*** Cultuur of beschaving is het geheel aan gewoonten en (gedrags)regels dat bij een volk of stam hoort.
Cultuur omvat de gewoonten en gebruiken waarover een volk in het land zelf beschikt of die een volk meeneemt uit het land van herkomst. Hieronder vallen onder andere het geheel van normen en waarden, de voeding, eetgewoonten, kleding, godsdienst en muziek en dans.
https://www.ensie.nl/redactie-ensie/cultuur
@PLemon; ‘helden/schoften…culturen etc.’- Bij elk cultuur/Oosters/Westers komen helden en schoften voor. Alsook een combinatie daarvan. Het zo bewierookte ‘hoogstaande’ Westers cultuur bracht zelfs de grootste slachtingen/moordenaars voort! Voor U vergeet; de holocaust!
@Hr Mertens ” Voor U vergeet; de holocaust!”
U sneert naar de westerling met z’n hoogstaande cultuur…maar wat dacht u hiervan?
*** Onder de terreur van Mao Zedong vielen in China 70 miljoen doden. Geen politiek leider heeft ooit zoveel slachtoffers gemaakt in eigen land. ‘Revolutie is geen etentje met gasten,’ schreef Mao in zijn Rode Boekje. Werd de Grote Roerganger gedreven door obsessieve machtshonger, of was hij wel degelijk een idealist?
https://www.historischnieuwsblad.nl/mao-zedong-de-rode-keizer-1893-1976/index.html
Peerke Donders was een RK-priester uit Tilburg die in Suriname werkte in een leprakolonie en later
veel Indianen in het binnenland bezocht.
Hij werd zalig verklaard door de Paus…. dwz hij wordt gezien als bijna een heilige
https://nl.wikipedia.org/wiki/Peerke_Donders
In de katholieke symboliek wordt een gewaardeerd priester, bijna heilig, gezien als een vertegenwoordiger van god op aarde, Men dient een groot respect te hebben.
In het engels worden katholieke priesters nog als ‘father’ aangesproken. Dat is het idee…. een father die voor zijn kinderen zorgt. een herder voor zijn schaapjes.
Dat paternalistische is normale symboliek, maar laatst was er iemand die dat aanzag ( in monument Peerke Donders) voor racisme, dan wel kolonialisme. Het is ook onderdanige symboliek, net zoals Sint Nicolaas en zijn knecht, maar ook Sint Nicolaas naast een burgemeester die hem de stad overhandigt. Het spel is dat de burgemeester onderdanig en respectvol de heilige aanspreekt.
De persoon met die kritiek zal wel niet de ouderwetse katholieke normen van voor 1970 gekende hebben over hoe een heilig of zowat heilige priester te benaderen.
@De persoon met die kritiek zal wel niet de ouderwetse katholieke normen van voor 1970 gekende hebben over hoe een heilig of zowat heilige priester te benaderen.@
Dat is beslist wederzijds, want herinner je nog mijn verhaal hoe ene pastoor uit het dorp Beuningen mijn moeder behandelde? Ze verdiende de straf van zijn god omdat ze met een protestante man was hertrouwd. Voor mij zijn het schijnheiligen. Toen al!
Dat soort conservatieve priesters zijn er niet meer.
Men omarmt het oecumenische idee of houdt de mening voor zichzelf.
Ook zijn jonge kinderen, zowel jongens als meisjes nog steeds aan de beurt.
Dat jonge kinderen, zowel jongens als meisjes nog steeds aan de beurt zijn hebben we kort geleden vernomen toen de Pope zij dat de slachtoffers van sexcrimes in de katholieke kerk in Chili aan het lasteren waren.
De Indische buurt kan natuurlijk niet zonder een school met een tot een verbeelding sprekende en passende naam, want een Donald Trumpschool past weliswaar in deze tijd, maar wekt in provinciaal Nederland beroering. Er zijn mogelijkheden te over die onze koloniale geschiedenis nader brengt zoals Sukarno-Hatta-school of een zevenklapper bij uitstek de Poncke Prinsen school ter nagedachtenis aan een Nederlandse verzetsman en mensenrechtenverdediger in Indonesië. Dat wekt wellicht beroering maar we brengen de discussie over naamsverandering wel op anti-koloniaal niveau, in de colonial mind set
Als EUR-alumnus weet u toch dat de op de EURcampus een Hattagebouw staat? Ik duik maar weer in bed na braaf te hebben gesalueerd.
.Als je maar lang genoeg wacht
komt alles op zijn pootjes terecht.
https://www.volkskrant.nl/archief/indonesiers-putten-kracht-uit-graf-van-soekarno~a740741/
siBo
@Dat wekt wellicht beroering maar we brengen de discussie over naamsverandering wel op anti-koloniaal niveau, in de colonial mind set@
Het is nu bij mij 8 uur in de ochtend (9 uren vroeger dan in NL). Al een bad en ontbijt achter de rug en nu lees ik weer over de eisen van een groep schreeuwers die bepaalde namen uit het verleden willen veranderen.
Ik begin mij nu het volgende aftevragen. Gebeurd dat ook in Engeland? In Portugal? In Spanje? In Frankrijk? In Belgie? In Duitsland? Of zijn het weer de grootste schreeuwers in het landje aan de Noordzee? En de Indo’s en Totoks uit dat very voormalige Indie? Wat doen die? O ja, die praten in het Indisch Praathuis op het net er over. Meningen worden geuit. En verder? Wat doet de jonge 3de, 4de en 5de generatie van deze oude Indiëgangers? Heb het vermoeden dat ZWIJGEN nog steeds het motto is. Is het koloniale tijdperk voorbij?
“” In Nederland zijn oude helden de boeven van nu – maar Urk wil juist straatnamen naar hen vernoemen
Gemeente gaat demonstratief in tegen randstedelijke linkse mode
Terwijl de Randstad een verwoede discussie voert over hoe om te gaan met straten en gebouwen die de naam dragen van omstreden helden uit het verleden, gaat Urk zijn eigen gang. Daar is dinsdag een motie aangenomen om straten in de nieuw te bouwen wijk Schokkerbroek te vernoemen naar de oude zeehelden die elders uit het straatbeeld zouden verdwijnen. Michiel de Ruyter is goede kanshebber: ‘Zijn naam wordt in Urk nog met eerbied genoemd.’ “”
Door: Sander van Walsum 21 februari 2018, 18:09
https://www.volkskrant.nl/binnenland/in-nederland-zijn-helden-van-het-verleden-de-boeven-van-nu-maar-niet-in-urk~a4572668/
@em; ‘gaat Urk zijn eigen gang’- De gemeente gaat demonstratief in…; Elke Urk, zijn eigen schurk!
Las ergens dat ze daar op Urk niets van de stadse fratsen moesten hebben dwz die ‘Politiek correcte onzin’
Iedere Urker is dus pro ‘ de dappere Hollandse snurker’ uit het verleden.😉
Pow pow…
https://www.ad.nl/utrecht/tivoli-schrapt-racistisch-kinderfeest-onder-druk-van-actiegroep~a018bddf/
Langzaam verandert met de inbreng van niet-blanken en hun cultuur de Nederlandse samenleving en worden de witte oorspronkelijke bewoners aangesproken op hun ‘trotse’ verleden. En dat roept verzet op.
***”Heel lang waren wij een eenheid”, beschouwt historicus Ineke Strouken. “We hadden dezelfde geschiedenis, bijna allemaal dezelfde huidskleur en we waren opgevoed met dezelfde tradities. Nu is het een heel andere samenleving geworden. We worden gewezen op dingen waarvan we nooit hebben nagedacht dat het kwetsend kon zijn. Dat verandert het denken over onze geschiedenis.”
Naar die mensen die iets als kwetsend ervaren, wordt niet altijd geluisterd. Dat kan er volgens Strouken toe leiden dat mensen nog harder gaan roepen. “Aan de andere kant kan het shockerend zijn als iemand zegt dat de personen van wie jij hebt geleerd dat het helden zijn, in werkelijkheid schurken zijn”, zegt de oud-directeur van het Nederlandse Centrum voor Volkscultuur. “Het behoort tot de Nederlandse identiteit, want identiteit bestaat voor een groot deel uit je geschiedenis. Dat verklaart de felheid van de discussie.”
Dat ziet ook cultuurhistoricus Nancy Jouwe. Zij ziet dat er een discussie op gang is gekomen waarin kritischer naar de geschiedenis wordt gekeken dan we gewend zijn. “Iets wat altijd logisch was, wordt in twijfel getrokken. Die monumenten zijn erg symbolisch van een bepaalde manier van denken. Als dat wordt aangevallen, wat veel mensen zo ervaren, dan geeft dat weerstand. Het heeft betrekking op de emotie van beide kanten.”
Discussies hebben eerder geleid tot concrete veranderingen. Na decennia van protest en vernielingen werd het monument voor Joannes van Heutsz (1851-1924) in 2004 omgedoopt tot het neutralere Monument Indië-Nederland. En zoals genoemd werd in 2012 het bijschrift bij het beeld van Coen aangepast.
Van de Sande denkt niet dat met veranderingen de discussies zullen stoppen. “Het is net met kinderen opvoeden: als je toegeeft, willen ze meer. Na een standbeeld zullen ze een nieuwe zoeken die weg moet. Het is dezelfde categorie als de Zwarte Pieten-discussie. Nieuwkomers proberen om hun visie op de wereld geaccepteerd te krijgen. En dat kan snel gaan, mits ze succes hebben.”
https://www.nu.nl/weekend/5105216/klassieke-nederlandse-helden-vuur-het-botsing-van-culturen.html
@“Het is net met kinderen opvoeden: als je toegeeft, willen ze meer. @
Precies!
In Frankrijk staat Jean Bart nog steeds bovenaan de erelijst. Een evenknie van onze Michiel. Mijn Zeeuws meisje is in dezelfde straat in Vlissingen geboren! Waar hij touwslager was.
Me wild gezongen.
In een blauwgeruite kiel
Draaide hij aan ’t grote wiel
De ganse dag
Maar Michieltjes jongenshart
Leed ondragelijke smart
A ach, a ach, a ach, a ach
Als matroosje vlug en net
Heeft hij voet aan boord gezet
Dat hoorde zo
Naar Oostinje, naar de West
Jongens dat gaat opperbest
Hojo, hojo, hojo, hojo
Daar staat Hollands admiraal
Nu een man van vuur en staal
De schrik der zee
’T is een Ruiter naar den aard
Glorierijk zit hij te paard
Hoezee, hoezee, hoezee, hoezee!
siBo
Nou begrijpt u dat mijn Zeeuws meisje van trots naast haar schoenen loopt. (pijnlijke voeten roept ze net!)
Sorry, die sufferd was ik. Maar dat had u al begrepen!
Volgens de gristelijke beginselen die door sommige reageerders worden genoemd, mag ik niet vloeken.
Het niet mogen vloeken is geen gristelijk beginsel, maar is er een van de 10 geboden, uit de voor-gristelijke tijd. Overigens luidt dat gebod niet dat ge niet moogt vloeken, maar dat ge de Naam des Heeren niet ijdel mag gebruiken.
Helemaal kloppen doet dit liedje niet ,Michiel de Ruyter heeft nooit een voet gezet in Oostinje of Oost-Indie en te paard ? de goede man was toch een zeeman ? Overigens was hij wel geboren in Vlissingen maar dat was een ongelukje zijn ouders waren op weg naar Amsterdam onderweg kregen ze panne met de postkoets ( lekke band of zo ) En ach ze bleven er maar plakken ,later werd Michiel vice-admiraal van de Admiraliteit van Amsterdam en betrok hij een mooi huis aan de Prins Hendrikkade 131 te Amsterdam ,hier is hij ook gestorven en kreeg ie een wel verdiende praalgraf in de Nieuwe Kerk van Amsterdam .Michiel de Ruyter is na zijn dood tot Amsterdammer verklaard ,net als Rembrandt van Rhijn ,Anne Frank en Vincent van Gogh ,dat hun wieg per ongeluk ergens anders stond ach soedah ! kniesoor die daarop let .
Natuurlijk is Michiel niet gestorven in Amsterdam maar gesneuveld bij Sicilie maar dat was toen ook een soort dependance van Amsterdam ,ik vind wel dat we die oude helden gewoon in hun waarde moeten laten .Michiel de Ruyter gold toen al als de grootste admiraal van zijn tijd .
Als het design van nazi’s een tentoonstelling waard is, is Michieltje ook best een monumentje waard.
https://www.volkskrant.nl/mode-en-mooi/het-wordt-tijd-voor-een-expositie-over-het-design-van-de-nazi-s-vindt-stedelijk-museum-s-hertogenbosch~a4572943/
In Hongarije is-tie ook een held.
Huiskamervraag: “Waarom ?”
Selamat weekend semoea allemaal y’all (keep it cool;) !!!
“Michiel de Ruyter is na zijn dood tot Amsterdammer verklaard” Was van de week nog in Amsterdam, Hermitage. Onderweg natuurlijk Amsterdammers gezien. Die zijn zo dom dat ze niet eens weten dat ze dom zijn. 🙂
@Pak E.M : Wat een vraag ! dat weet toch iedereen ! Op 11 februari 1676 bevrijdde Michiel de Ruyter 26 protestantse predikanten van een Spaans galjoen in de middellandse zee ,ter ere van Michiel is een straat in Debrecen naar hem vernoemd De Ruyter Utca of te wel de Ruyter straat .Als u deze vraag op de Albert Cuyp markt had gesteld had iedereen het wel geweten ! O.K met de vraag wat is een Indo hadden die Pijp bewoners wat meer moeite .Michiel de Ruyter kun je zeker niet vergelijken met pak e,m beet ene Jan Pieterzn Coen want da,s wel een boeffie !
Die protestantse predikanten waren natuurlijk Hongaren .Wat die Jan Pieter betreft dat is natuurlijk schorem uit Horen ( Hoorn)
Meeuwerette:

voor dertig biljetten van honderd gulden de Nederlandse geschiedenis witwassen
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1714580/toegeven-aan-intolerantie-ondermijnt-democratie
Moet nu toch wel lachen. Als ik het artikel wil lezen moet ik eerst een account aanmaken. Ze zijn belazerd.
@Ze zijn belazerd.@
— Nou nee, typisch Amerikaans toch; voor niets gaat de zon op.
Sommige krantenartikelen zijn namelijk alleen toegankelijk voor (digitale)abonnees. Dat wordt ook aangegeven. In dit geval staat er boven het Telegraaf-artikel ‘extra’ met een kleurtje gearceerd. Dat correspondeert met de gekleurde instructie rechtsbovenaan het artikel: ‘abonneer’. Alle overige artikelen zijn voor een ieder wel toegankelijk.
Bij het AD gebruiken ze de aanduiding ‘premium’, alléén voor abonnees. Niet-abonnees kunnen er maximaal 3 per maand gratis lezen. Bij NRC hanteren ze een limiet van maximaal 5 artikelen per maand. Ook bij AD en NRC zijn alle overige artikelen wel vrij toegankelijk.
@Nou nee, typisch Amerikaans toch; voor niets gaat de zon op. @
Het Amerikaanse wordt niet alleen over genomen. Het wordt zelf verder overdreven.
Heb hier veel minder te kampen met nieuws informatie.
Als Boeroeng maar niet op het idee komt om op deze site voor bepaalde topics en reacties te laten betalen. Bijvoorbeeld voor bijdragen uit Italië, Californië en regio Den Haag Premium, bijdragen uit Zeeland, Noord Groningen en de Achterhoek Plus enz.
Er zijn gelukkig ook tegenmaatregelingen mogelijk. Microsoft Office heeft in zijn laatste uitvoering een kleine software dat heet Screen Clipping. Een ander free software dat ik ook gebruik heet Snipping Tool. Het zijn kleine programma’s die haast geen ruimte gebruiken. Heb b.v. een pdf file van 146 pagina’s. Heb een paar artikelen er uit nodig. Zoom zodanig in dat de hele file op de computer is te zien. Ik knip de file van b.v. anderhalve pagina uit en save het als een jpeg (foto).
P.S.: Tot op heden kan ik nog volledig inzage hebben in Nu.nl en het Amerikaanse nieuws wordt ook geprojecteerd op MSN en dat zonder belemmeringen.
Ayooooohh Loekie… je brengt me op een idee !!!!

@Heb hier veel minder te kampen met nieuws informatie.@
— Ik mag deze maand nog 3 van 5 krantenartikelen inzien in The New York Times !
Pak e.m.
De New York Times, is dat niet die krant die al meer dan een jaar vergeefs zit te zoeken naar een connectie tussen de Trump reelection campaign en Rusland?
Terwijl het al een tijdje bekend is dat de daadwerkelijke connectie met Rusland is die van Hillary, FBI, CIA, Democratische partij, dep. of Justice en waarschijnlijk ook Obama.
De Times misses out op het grootste schandaal in de Amerikaanse geschiedenis.
Dag Pak Olive, deze “mantra” kende ik nog niet (van u;) . . .
“”””bevrijdde Michiel de Ruyter 26 protestantse predikanten van een Spaans galjoen in de middellandse zee ####,t
Hier toch weer een ander verhaal.
nl.In 1676 vocht hij op 8 januari de onbesliste slag
bij Strombolie uit ,om Napels te verdedigen tegen de
Fransevloot.
Als ”dank” voor de geboden hulp liet
de Onderkoning van Napels ,de
Markies De Los ,26 Hongaarse predikanten
vrij,die bij hem in dienst waren als galeislaaf.
https://www.genealogieonline.nl/west-europese-adel/I1073844179.php
siBo
“die bij hem in dienst waren als galeislaaf.”
Of je bent in dienst of je bent slaaf….toch?
Of je bent in dienst of je bent slaaf ….toch ? Het waren gewoon ZZP -ers ! Beetje in dienst ,Beetje veel slaaf .
Basisschool JP Coen heet nu De Indische Buurt School
Bron: Basisschool JP Coen heet nu De Indische Buurt School – Amsterdam – PAROOL
Het woord ‘Bijlmer’ mocht al langer niet meer. Heet nu Amsterdam ZO. Meehollen met de meute.
J.P.COEN met zijn Japanse beulen die de bevolking een kopje kleiner heeft gemaakt. De meest hartvochtige en onbeshaafde GG van Ned,Indie is ZWAARDEKROON.Die PIETER ERBEVELD veroordeeld heeft voor een nog geen gedane opstand met hem door 4 paarden naar alle richtringen te teverscheuren.En zijn schedel met een lans doorstoken als monument in Batavia teplaatsen.