Viering 10 jaar Indisch Herinneringscentrum

Foto’s en verslag van Elmi:

Het tweede lustrum is een feit en dat werd gisteren, 11 november, gevierd op de nieuwe locatie van het IHC in Den Haag. Zo’n 170 genodigden, waaronder de burgemeester van Den Haag Pauline Krikke. Het ‘toeval’ wil, dat zij ook bij de opening van het IHC in Arnhem was, toen in de hoedanigheid van burgemeester van Arnhem!

Na de ontvangst met koffie/thee en spekkoek werd het programma in- en begeleid door host Ricci Scheldwacht. Als eerste spreker kwam de voorzitter van het IHC, Jan Willem Kelder, aan het woord.
.
Vervolgens de boekpresentatie van Nooit meer thuis, dit boek is bedoeld voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar en geschreven in opdracht van het IHC door Martine Letterie. Het boek gaat over een meisje dat, met haar familie, noodgedwongen uit Indië vertrekt. De personen die model stonden voor de hoofdpersonen van het boek, de dames McKenzie, waren in de zaal aanwezig. Zij kregen respectievelijk het 2e en 3e exemplaar. Het 1e exemplaar werd uitgereikt aan de burgemeester van Den Haag.

Het programma vervolgde met het thema IHC in Woord en Beeld met een introductie van Remco Raben, daarna vertelde Robin Block over zijn reis naar Indonesië om, samen met zijn vader, aan de hand van een foto op zoek te gaan naar de familie die op de foto staat. En tenslotte gaven Suzanne Rastovac en Ardjuna Candotti een kleine (beeld)presentatie van 10 jaar IHC.

Voordat de pauze inging, kregen we een muzikaal optreden van 3 generaties Drabe. Louis Drabe met zoon Patrick en kleinzoon Robin.

Na de pauze kregen we de voorstelling Adieu Indië van ‘Het Portret Spreekt’. Adieu Indië is een historisch spel in scènes en liedjes van historicus en toneelschrijver Philip Walkate. Het gaat over Nederlands Indië in de periode van 1860 tot 1949. Van Max Havelaar tot Indonesia Merdeka.

En tenslotte was er een borrel, een Indisch Buffet (eten moest met mes en vork…….de cateraar had geen lepels bij zich) en livemuziek van een gelegenheidsband met Eddy Chatelin, Lode Simons, Louis Drabe en Richard Portier.

.

Foto’s van deze middag zijn hier te zien: https://photos.app.goo.gl/ueBAg8dP4RpP20oF3

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in diversen. Bookmark de permalink .

71 reacties op Viering 10 jaar Indisch Herinneringscentrum

  1. Boeroeng zegt:

    Zo, de verhuizing naar Sophialaan 10 is al geweest.
    en dit lustrum werd gevierd in de serre-achtige uitbouw aan de achterzijde..
    Dat is een mooie ruimte voor ontmoetingen en evenementen, eventueel een expositiehoekje.

    De opening / housewarming zal later zijn en wat ik hoorde komt alleen het Moluks Museum met een permanente ruimte erbij. Niet andere organisaties, maar die kunnen ruimte huren/aanvragen voor incidentele evenementen of vergaderingen.

  2. Ron Geenen zegt:

    Zou graag de namen van het Bestuur en de directeur willen kennen. Kan iemand mij helpen?
    @Viering 10 jaar Indisch Herinneringscentrum@
    Wat valt er over de afgelopen 10 jaren te vieren? De volledige mislukking van het voorgaande? De verdwenen subsidie miljoenen aan corruptie en vriendjes politiek?
    Heb intussen de doelen van het IHC gelezen. Kan iemand mij vertellen wat er in die 10 jaren voor positiefs is bereikt? Wie durft het beestje bij de naam te noemen?

    • Boeroeng zegt:

      Waarom doe je zo negatief, Ron ?
      Je hebt helemaal geen aanwijzingen, laat staan bewijzen dat de mensen van het Indisch Herinneringscentrum zakkenvullers zijn.
      Waar komen die verdachtmakingen vandaan?

      Als je wilt weten wat het Indisch Herinneringscentrum gedaan heeft, dan moet je het I4E-archief induiken.

      En kijk op hun site: http://www.indischherinneringscentrum.nl/over-ons/organisatie

      • Bert zegt:

        @Boeroeng : Ik begrijp Ron wel onbekend maakt onbemind ,neem dan ook nog die perkara uit het verleden inderdaad oplichting en corruptie en iemand heeft zijn mening al klaar,als je kijkt naar hun begroting hebben ze toch veel personeelskosten en betaalden ze weinig huur in Bronbeek .Verder wist ik voordat ik op deze site Indisch4ever zat helemaal niets over het Indisch herinneringscentrum nu weet ik ietsje meer dan niets .

        • Ron Geenen zegt:

          @perkara uit het verleden inderdaad oplichting en corruptie @

          Juist doordat er bij de Indo’s verschillende meningen worden verkondigd, ben ik het gaan uitzoeken. Heb zeker ongeveer 50 pagina’s opgeslagen. Wanneer je er echt induikt, ontdekt je ook wel eens gegevens, die ongeschikt zijn voor het daglicht. Wat betreft het IH is in dat opzicht meer negatief dan positief naar buiten gekomen. Ik zelf verzint niets, maar mettertijd denk ik daar een artikel over te schrijven. Lizzy van Leeuwen en een paar anderen hebben er heel wat naar voren gebracht, die niet op I4E te vinden zijn.
          Heb nog een reden waarom ik in deze IHC perkara duikt. Lees wat hun benadering is. Het gaat over de Indische uit Nederland. Net of de Indo in het buitenland niets te herinneren heeft. Misschien kan ik iemand vinden die ons Amerindo’s kan en wil vertegenwoordigen. B.v. een Peggy Stein.

      • Ron Geenen zegt:

        Wat zou je zeggen van het boek ” Indisch Erfgoed” van Lizzy van Leeuwen waarin o.a. geschreven wordt over de klucht die het Indisch Huis heet? Zij kreeg met een beroep op de wet Openbaar Bestuur inzage in het onderzoeksrapport van Robin Linschoten. Voor mij zijn dat de aanwijzingen, die zeer waarschijnlijk niet in het archief van I4E voorkomen. Trouwens diverse links via jouw archief zijn niet meer te vinden of verwijderd. Ik heb intussen al vele artikels over het IH verzameld met informatie, die in je ogen misschien negatief zijn, maar wel hebben plaats gevonden. In ieder geval ben ik er nog niet klaar mee.

        • Loekie zegt:

          Je loopt achter. Het door jou genoemde boek behandelt onder meer de ondergang van het Indisch Huis in 2006. We leven nu in 2017. 2017 minus tien = 2007, het jaar dat het IHC begon.

        • Ron Geenen zegt:

          Ja, dat weet ik. Maar de nieuwe pleisterplaats is wel een gevolg van het beruchte IH. Het is intussen wel phase 4. Zet eens alles op een rijtje. Ik ben daar mee bezig.

        • Boeroeng zegt:

          Ron, van Leeuwen schreef over het 2e Indisch Huis. Dit huidige Indische Herinneringscentrum, het bestuur, de directeur, de betaalde en onbetaalde krachten waren daar niet bij. Je kunt hen niet de fouten van een club voor hen verwijten
          En over dat 2de Indisch Huis is er wel het een en ander in het I4E-archief.

          Het idee van een pleisterplaats is al 20 jaar oud ongeveer. Dat was de bedoeling van het 1e Indisch Huis, die nooit opende.

          Je hebt geen kwalijke financiële feiten over dit IHC.
          Kijk dan uit wat je beweert over mensen.

        • Ron Geenen zegt:

          @En over dat 2de Indisch Huis is er wel het een en ander in het I4E-archief.@

          Heb je een tijd geleden via email gevraagd naar de namen van de personen over het 2de IH. Ik kreeg ze niet. Je schreef alleen dat ik niet zomaar iemand kan beschuldigen. Intussen moet je toch wel weten dat ik dat niet doet. Ben wel via, via er achter gekomen wie ze zijn.

        • Boeroeng zegt:

          Ron, je beschuldigt net het hele Indische Herinneringscentrum..
          Die namen van het 2de Indisch Huis weet ik ook niet. Je vindt het een en ander in het boek van Lizzy van Leeuwen.
          Wat wil je met die namen ? Wil je bewijzen dat bepaalde mensen zakkenvullers waren ?

        • Ron Geenen zegt:

          Weet niet of ze zakkenvullers waren of eerder big spenders. En dat zonder het bijhouden van een verantwoorde administratie. Ik weet alleen dat een ander die met de gelden van de gemeenschap zo omgaat als de desbetreffende heren/dames, wel veroordeeld werden. Echter hier werd alles in de doofpot gestopt. Waarom? Wat steekt daar meer achter? Dat wil ik wel eens weten. En ik denk dat ik niet de enige ben, die zich dat afvraagt.

  3. Bert zegt:

    Tjonge jonge gaat het op de eerste beste dag al fout bij het IHC ! Wat dan ?.. Nou ze hadden een catering met Indisch buffet zijn die tolols vergeten lepels mee te nemen .Hoe doe je dat Indisch eten met mes en vork ? Ik zou gewoon mijn hand gebruiken maar ja dan loop je de kans eruit gesmeten te worden i.v.m al die hoogwaardigheid bewindvoerders.

    • Ron Geenen zegt:

      Ook dat heb ik met ongeloof gelezen. Voor mij was het te waanzinnig om daar op te reageren. Valt me mee, dat er geen stokjes werden geleverd.

      • Bert zegt:

        @Ron Geenen : maar 1 ding hebben ze goed gedaan ,wat dan ?…Ze hebben jou en mij niet uitgenodigd,jij zou meteen de rendang met de grond gelijk hebben gemaakt en ik zou al die drank opgezopen hebben.

        • Ron Geenen zegt:

          @Bert: Verkeerde volgorde. Ik had met jouw samen eerst alles opgezopen. Vervolgens het huis no. 4 met de grond gelijk gemaakt. Rendang met een vork kan je toch niet eten. Trouwens met je fikken smaakt het veel lekkerder. Ha, ha!

  4. Peggy Stein zegt:

    Ook hier bij de Indische Kwestie groepen/mensen zijn er veel vragen over hoe alles nu is ingericht. Er is natuurlijk net door het Ministerie en alle partijen (Pelita / Indisch Platform (oude) / IHC / St. 15/8 en Moluks Historisch Museum) in een hoera stemming een Collectieve Erkenning van de Indische Gemeenschap in de vorm van een nieuw Indisch Huis op de Sophialaan gelanceerd. Het daarop volgende bericht is een lustrumviering. Al met al verwarrend en vanzelfsprekend dat mensen daar kritisch op zijn. Ik heb het zelf over een afkoop. Diverse andere partijen ook. Allen gedreven door de duizenden mensen die hun stem hebben laten horen. Via mails via petities via geluid op de social media kanalen. Dat moet je dan goed uitleggen. Wij zijn bij VWS langsgeweest als Indisch Platform 2.0 om het over de Indische Kwestie te hebben. Ons werd gemeld dat we niet ‘achterom’ moesten kijken maar vooruit. We hebben vragen gesteld en antwoord gekregen. Het ministerie volgt hier het adagium van de Commissie Cohen. Daarna per brief vragen gesteld aan mevrouw Kleiboer van VWS en met name ook voor de aangesloten mensen van SVJ (nu onderdeel van het IP 2.0) Jan de Jong, om de Indische Kwestie overeind te houden. Die geenszins betrokken is geweest bij de totstandkoming van de zogenaamde Collectieve Erkenning. En daar iedereen ons inziens in de ‘herinneren, herdenken, zorg en educatie’ val gestapt is onder aanvoering van het oude IP. Daar is al veel over gezegd.

    ——
    De vraag aan VWS:
    Beste Marieke,
    Naar aanleiding van ons laatste gesprek wil ik je vriendelijk vragen ons te betrekken bij ieder overleg over De Indische Kwestie en De Collectieve Erkenning of beter geformuleerd het Inloop Huis voor de Indische Gemeenschap (citaat mevr. Kleiboer). Kun je mij de informatie verstrekken over de mensen belast met dit ‘Inloop Huis’. Dan kunnen wij contact opnemen met deze mensen voor nader overleg. De overgang naar de Nieuwe Staatssecretaris komt nu snel dichterbij.
    Met vriendelijke groet, Ton.

    Antwoord VWS:
    Beste Ton,

    Even per mail, want zit hele dag in overleg.
    In de brief aan de Kamer van 11 augustus jl staat langs welke lijnen de collectieve erkenning wordt uitgewerkt. Dat is transparant. Daarin staat ook dat we dit in samenwerking met IP en andere partijen doen. Het staat je vrij om contact op te nemen met IP, Pelita, St 15/8, Moluks Historisch Museum en IHC die allemaal betrokken zijn om jullie ideeën in te brengen.”

    Antwoord Ton:
    Beste Marieke,
    Deze E-mail begrijp ik niet, waarom deze geheimzinnige benadering. We hadden afgesproken duidelijk en transparant te communiceren. Waarom dan dit standpunt met deze
    terughoudendheid? Zoals je weet wordt de collectieve erkenning opnieuw behandeld in een AO overleg. Dat omwille van het proces en de werkbaarheid niet iedereen overal voor uitgenodigd kan worden is te begrijpen, maar dat moet dan ook bekend zijn bij de Indische Gemeenschap. Het navolgende is gesteld in je Email “Voor zover organisaties een goede bijdrage denken te kunnen leveren aan een van de programmalijnen, staat het iedereen uiteraard vrij om contact op te nemen met de vertegenwoordigers van de programmalijnen en kan daar de afweging worden gemaakt of en hoe nog een positieve bijdrage geleverd kan worden.”
    “Als dit contact gelegd kan worden”. Gaarne de gevraagde gegevens om contact op te nemen. Ik vraag je dan ook even telefonisch contact met mij op te nemen, zodat deze onaangename situatie opgelost kan worden. Met vriendelijke groet, A.te Meij

    Aldus daarna aan alle instanties de vraag gesteld: ‘Welke ideeën men heeft ingebracht tijdens het overleg van de Collectieve Erkenning en welke machtiging de partijen gekregen hebben voor bijvoorbeeld SVJ en alle mensen vwb de Indische Kwestie’. Daarop hebben we antwoorden gekregen van IHC, Pelita, het IP en Het Moluks Historisch Museum.

    Het IP (oude): “De invulling voor de structurele Collectieve Erkenning is toegewezen aan de drie ‘kartrekkers’. IHC voor herinneren en mede organiseren van het nieuwe Centrum Sophialaan;
    St. Herdenking : herdenken voor de Nederlands-Indische gemeenschap; Pelita : context gebonden zorg voor de Nederlands-Indische Ouderen.

    Het Moluks Historisch Museum: “Wij hebben als Stichting Moluks Historisch
    Museum (MHM) op geen enkele wijze namens u in de overlegstructuur Collectieve Erkenning gesproken over ideeën in wat voor vorm dan ook.”

    Stichting Pelita: In antwoord op uw vraag welke ideeën ik als Stichting Pelita heb ingebracht in het overleg van de Collectieve Erkenning, kan ik u melden dat ik nimmer zaken heb ingebracht namens de Stichting Vervolgingsslachtoffers Jappenkamp.
    Ik heb op uitnodiging van VWS ideeën ingebracht als Stichting Pelita; ideeën die vorm hebben gekregen na gesprekken met zorgprofessionals van binnen en buiten het Indisch Platform.

    IHC: Het Indisch Herinneringscentrum blijft, ook in het overleg van de Collectieve Erkenning, werken volgens zijn doelstellingen zoals die ook daarvoor golden. Die doelstellingen zijn vastgelegd in de oprichtingsbrief van het IHC, gericht aan de tweede Kamer op 26 juli 2007. Het Indisch Herinneringscentrum is geen woordvoerder van SVJ en heeft dus geen ideeën namens SVJ ingebracht.
    ——-

    Kortom, tijd voor nóg meer actie voor wat betreft de “excuses, de erkenning, compensatie oorlogsschade en backpay salarissen” ofwel de onopgeloste Indische Kwestie. Losgelaten door alle partijen. We hebben de Tweede Kamer leden reeds ingelicht (enkelen persoonlijk) voor het aankomend AO over het Indisch Huis en de afhandeling Backpay salarissen en voortgang Indische Kwestie (Algemeen Overleg Tweede Kamer).

    Later meer over de vertegenwoordigers binnen het oude IP verantwoordelijk voor deze zogenaamde deal met VWS. Ze hadden dit nooit maar dan ook nooit mogen accepteren als een ‘Collectieve Erkenning van de Indische Gemeenschap’. Raming SVB er zijn nog 40 tot 60.000 mensen die de oorlogen hebben meegemaakt in leven. Als men lang genoeg wacht dan worden alle kinderen ‘zorgprofessionals’. Wie houdt wie nu voor de gek.

    Het IHC zelf, dát is voor de toekomst. Goed dat er verbindingen worden gelegd met de jeugd. Gefeliciteerd met jullie jubileum en het goede werk.

    Indisch Platform 2.0
    http://deindischekwestie.nl/

    • Boeroeng zegt:

      van Rijn moest deze laatste afkoopsom met mooie woorden en een concept omkleden.
      Dat werd ” collectieve erkenning”. Nu is dat al 20 jaar de bedoeling…… erkenning van gedane onrecht met de Indische gemeenschap. Vandaar het 1e Indische Huis en het Gebaar. van Rijn poetste dat concept op . Het is niet nieuw en de kosten voor het Indisch Herinneringscentrum waren er toch al — reeds 20 jaar– dat is geen nieuwe kostenpost. Wellicht is Sophialaan 10 duurder dan Bronbeek, maar nu heeft het Maluku Museum ook een onderkomen voor werk, het archief, expositie en ontmoeting.
      De kosten voor het Maluku Museum had men een paar jaar terug geschrapt. Maar eigenlijk zijn ook dit oude kostenposten van de overheid, die verantwoordelijk is voor dit soort historische instellingen van de eigen burgers.
      Verder komen er geen andere Indische organisaties permanent in dat pand Sophialaan en er wordt geen nieuwe Indischhuis-organisatie opgericht. Geen club nr 4 .

      Er is niet veel mis aan de invulling van Sophialaan 10.
      Wat ergerlijk is dat het gekoppeld is aan een zgn nieuwe ‘erkenning’ .
      En die erkeninng is er niet. Het is een bedrog.
      Mijn vader en mijn ooms hebben nog steeds niet hun recht op salaris terug.
      En mij hebben ze mijn erfrecht ook afgepakt.
      Speculeren op de erfenis van mijn ouders vond ik altijd vreselijk…. maar ik ben wel boos over het discriminerende afpakken van salarisrechten van de Indische ouderen, vandaar dat ik mijn erfrecht terug wil.

      • Ron Geenen zegt:

        @Mijn vader en mijn ooms hebben nog steeds niet hun recht op salaris terug.
        En mij hebben ze mijn erfrecht ook afgepakt.@

        Is het nieuwe IHC niet een soort dekmantel om de rest te verbergen, zoals het achterstallige salaris?

        • Boeroeng zegt:

          Die dekmantel is er al 20 jaar. En de staatssecretaris heeft dat weer opgepoetst met de term “collectieve erkenning’ koppelen aan de woonkosten van het Indisch Herinneringscentrum

        • Ron Geenen zegt:

          Die dekmantel is nu weer actueel, want het is een verhaal dat nog steeds loopt. De subsidies die toen verdwenen zijn worden nu weer aangevuld. Alleen de staatssecretaris was nieuw. Ben zelf pas 10 jaren aan het speuren. En af en toe ontdekt je een beerput vol met geheimen. Als ik je goed begrijp, zegt je, dat het verleden tijd is en dus moet het onder de mat blijven. Ik dacht dat I4E juist vaak het verleden boven water wilt halen. Of weet je er alles van, maar wilt het niet delen? Of mogen het alleen maar verhalen zijn van mensen die niet meer in leven zijn?
          Reeds eerder heb ik laten merken, dat ik hier, tussen de vele onzin, ook interessante zaken lees en ervan wijzer word. En als ik dat de moeite waard vind wil ik het uitzoeken en mogelijk mijn bevindingen publiceren. Als Indo kijk ik van buiten bij jullie binnen. Immers door mijn vele jaren in het buitenland ben ik de NL kijk op de gebeurtenissen kwijt en daarvoor in de plaats is er een buitenlandse visie voor gekomen.

        • Loekie zegt:

          Ron, je moet natuurlijk doen wat je niet laten kunt, maarre….wie zitten er op jouw bevindingen te wachten? Ik bedoel: op jouw manier onderzoek je een zaak, je geeft jouw mening daarover en dan al. Zo hebben vele anderen ook een mening…en dan wat? En als het gaat om Indische toestanden in Nederland, wie schiet er dan wat mee op als een Amerikaanse Indo daarover iets roept? Wat is zijn betrokkenheid bij die toestanden, wat is zijn belang erbij?
          Kijk, als je nou zegt dat je bezig bent met een magnum opus over de lotgevallen der Indo’s voor, tijdens en na de oorlog, dat je een samenhangende kroniek voorbereidt en dat je tot conclusies komt die nooit eerder zijn getrokken, dan wordt dat geloer naar Indisch Nederland begrijpelijk. In het andere geval blijft het niet te volgen gemurmel vanaf de andere kant van de oceaan.

        • Ron Geenen zegt:

          Dat is jouw mening. Er leven ook vele Indo’s niet in NL. En die doen ook aan herdenken. Is dat herdenkingshuis of pleisterplaats alleen voor de Indo in Nederland? Via het medium de World Wide Web is de wereld meer toegankelijk voor een ieder. Mijn web en mijn artikelen worden niet alleen in NL gelezen, maar intussen door mensen in meer dan 60 landen. Hoe ik dat weet. Ik krijg iedere week een rapport over welke IP, om hoe laat, en van welk land een bepaald artikel leest of foto bekijkt. Daarnaast ontvang ik via mijn email ook vragen/ opmerkingen.

        • Loekie zegt:

          Jij gaat regelmatig lunchen in Hong Kong Plaza? Als ik nou commentaar ga geven op het voedsel daar, de bediening, de setting, de omgeving, de prijzen enz….maar je weet dat ik daar nooit kom…sterker nog: ik woon er duizenden kilometers vandaan…vraag je je dan op een gegeven moment af hoe ik erbij kom kritiek te leveren op iets waar ik nooit ben geweest, waar ik nooit kom? Kan ik natuurlijk zeggen: ja, maar ik lees de reviews en ik volg in kranten, tijdschriften enz alles wat met die plaza te maken heeft. Kan jij vragen: maar waarom doe je dat eigenlijk? Wat heb je met die plaza? Goeie vraag. Kan ik antwoorden: ik eet toch ook iedere dag!? En ik ga toch ook regelmatig buiten lunchen?! Ik hou toch ook van bami? Kan jij zeggen: waar slaat dat op?

        • Ron Geenen zegt:

          Over smaak valt niet te twisten. Maar het onderwerp IHC is heel iets anders. Trouwens, ik heb een paar zeer goede connecties in NL, die het wel belangrijk vinden wat ik schrijf. Mensen die iets voor mij helpen op te zoeken, en ook mensen die mij invullen op oude zaken, die zelf hebben meegemaakt. Als Indo vind ik dat belangrijk. Daarnaast wordt ik ook gesteund door het aantal NLérs die dagelijks mijn web openen en daar heel wat tijd doorbrengen en lezen. Ik weet ook dat ik niet iedereen gelukkig kan maken met mijn publicaties. Weet sinds kort dat mijn site ook door een bepaalde organisatie in de gaten wordt gehouden. Vind ik niet erg. Ik kan niet een ieder gelukkig maken. Trek me daar niets van aan.

        • Ron Geenen zegt:

          Just for your information. Ik ontving van Wordfence, de beschermer van onze websites, die weer volgens het WordPress systeem zijn opgezet, de wekelijkse informatie. O.a. ook de mensen met een IP adres en van welk land ze komen. Diverse mensen van de volgende landen bezochten mijn website https://MyIndoWorld.com in de laatste 24 uren: Amerika, China, Nederland, Australië, Rusland, Kazakhstan, Ukraine, Indonesië, Duitsland, Tsjechië, Engeland, Portugal, Italië, België, Bangladesh, Frankrijk, Poland, Singapore, Roemenië, St. Helena, Canada, Japan, Myanmar, Brazilië, Tanzania, Spanje, Dakar, Iran. En ik krijg een wekelijks rapport. De meesten komen uit Amerika, China, Indonesië, Nederland, Tsjechië, Duitsland, Frankrijk en Canada.

  5. Bert zegt:

    @Ron Geenen :ha ha ha grappige reactie van jou,ja als ik teveel op heb wordt ik soms matagelap ,vrijdag maakte een soepkip mij ontzettend kwaad ,op de schaakclub ,iemand merkte op het leek wel of het dak van de kerk eraf vloog ( we spelen in een kerk) Trouwens het IHC zou dan wel de krant halen ,t.v.You Tube.facebook iedereen zou het plotseling over het IHC hebben ,zie je de koppen al 2 bejaarde boze Indo,s slaan de boel kort en klein in de chique Sophialaan . Trouwens lieveling gerecht van de meeste 1e Generatie Indo,s is rijst met een beetje zoute vis ( djambal,gaboes) en natuurlijk met de tangan.

    • Ron Geenen zegt:

      @Trouwens lieveling gerecht van de meeste 1e Generatie Indo,s is rijst met een beetje zoute vis ( djambal,gaboes) en natuurlijk met de tangan.@

      Ja, maar wel met ook verse sambal Idjo Padang. Het water loopt mij uit de mond.

      • Bert zegt:

        @Pak Ron ,Als je zo naar die koppen kijkt die het IHC bestieren ,hoeveel van die heren en ene dame zouden zoute vis ,rijst en verse sambal Idjo Padang eten ? en dan wel met de tangan a.u.b geen lepel,mes of vork .Mijn moeder is wel geboren in Bandung maar leerde koken in Padang .Zij bleef haar hele leven op z,n Padangs koken en die voorliefde voor Padangs eten heb ik van haar overgenomen eet het liefst met mijn vingers .

        • Ron Geenen zegt:

          @Bert, Zeker weten, dat ze rijst met de zoute vis, als ze lucht kunnen verdragen, het zouden eten met vork en mes. Daarnaast geloof ik dat er geen een moedig is om de sambal Padang aan te raken.

  6. Boeroeng zegt:

    Meer informatie over de voorstelling “Adieu Indië’ :
    http://www.hetportretspreekt.nl/html/Pub-Adieu.html

  7. Boeroeng zegt:

    Elmi laat weten over de foto rechtsonder :
    De dame mist op Indische evenementen die I4E-journaliste met ‘dat mooie lange blonde haar ‘
    Zij komt haar niet meer tegen.
    Naast haar staat een trouwe lezer van I4E.
    Die journaliste heeft nu mooi korter geknipt blond haar .

  8. Jan A. Somers zegt:

    Leuk zo’n praethûûs. En niemand van de schrijvers die zijn grieven (waar of niet waar, in ieder geval onvoldoende onderbouwd) op de juiste plek neerlegt. Net als die achterstallige salarissen. Al veel langer dan het IHC. Maar ja, oefening baart kunst.

  9. Boeroeng zegt:

    *Jan Willem Kelder, voorzitter  (voormalig voorzitter Raad van Bestuur TNO a.i. en Vice-admiraal b.d.)
    *René Laurens, penningmeester (marineofficier b.d)
    *Roel Dagevos bestuurslid (Commissaris bij Bartosz ICT)
    onderste rij:
    *Alexander Scholtes, bestuurslid (politiek assistent Amsterdamse wethouder en locoburgemeester Kajsa Ollongren)
    *Vaya Nijhof-Schippers, bestuurslid (Interieurarchitect)
    *Paul Jansen, bestuurslid (Hoofdredacteur De Telegraaf)

    Onderwijl zijn er weer 2 bestuurswisselingen geweest bij het Indisch Herinneringscentrum. De heer Go, Go-Tan fabrikant en Winny Sorgdrager zijn gestopt.
    Van hen beiden weet ik de Indische afkomst en/of een feeling met Indisch, en gerepatrieerde families.
    Voorzitter Jan Kelder was geboren in Semarang, maar het is me nooit duidelijk geweest hoeveel feeling hij heeft met het Indische.
    Vaya Nijhoff, van Indische afkomst en al vele jaren Indisch actief.
    Alexander Scholtes ziet er indo uit. Heeft hij  een Indische komaf ?
    Weinig vrouwen en weinig indo in het bestuur
    De nieuwkomers Rene Laurens, Roel Dagevos, Paul Jansen wat is hun betrokkenheid met het Indische ?

  10. Peggy Stein zegt:

    Tussen 2002 en 2006 was Paul Jansen uitgezonden als correspondent in Indonesië. Per 1 september 2015 is Jansen hoofdredacteur Telegraaf. En natuurlijk is er een groots artikel over deze ‘erkenning’ via de Telegraaf naar buiten gebracht.

    https://www.pressreader.com/netherlands/de-telegraaf/20170812/281513636254136

    • Ron Geenen zegt:

      Ja een echt lief artikel. En nu roepen alle Indo’s: Halleluja!

      • Bert zegt:

        Er staat een pertinente onwaarheid in,in dat artikel .je kunt het ook een leugen noemen,er wordt beweerd dat die Molukkers naar Nederland kwamen om een nieuw bestaan op te bouwen ( zie foto) Volgens mij was het een dienstbevel en hadden veel Molukkers al een koffertje klaar staan om weer terug te keren naar hun mooie tropenland.Weet niet wie dat artikel heeft geschreven maar als het si Paultje is geweest moet hij zich maar eens eerst goed op de hoogte laten stellen .

        • Bert zegt:

          Oh ik zie het al het is ene Alexander Bakker ,een koekebakker dus !

        • Ron Geenen zegt:

          Dat is zeker een pertinente leugen. De toenmalige regering was ze liever kwijt en ook de Indische mensen. Nee, ze hebben niet haalbare beloften gemaakt. Ik denk ook nog steeds dat de bewuste opstanden van jonge Molukkers daar het gevolg van waren.

        • Peggy Stein zegt:

          Hi Bert en Ron, er staan zoveel onwaarheden in en zoals het verkocht wordt aan ‘de wereld’ kun je het zien als wederom een mooie marketingtruc om iedereen te laten denken (zelfs de mensen die eraan meegewerkt hebben) ‘wat mooi, Nederland biedt eindelijk een luisterend oor’. En dan het volgende: Door financiële steun te verlenen lost de regering een ereschuld in. De grootste valkuil binnen de Indische Kwestie is de verleidbaarheid der mensch, van binnenuit. En dat, dat heeft de regering heel goed door. Al jaren. Van een voormalig Rayonbestuurder van BNN (Alexander Bakker) had ik toch wel een BNN-reflectie op het geheel verwacht; ‘BNN jong, speels, provocerend en choquerend’. We wachten nu het AO af.

  11. Ron Geenen zegt:

    Wanneer stappen mensen eens af om een ieder die wat meer wilt weten, te dwingen om lid te zijn of worden van hun aanwezigheid van een bepaalde site. Zoals Linkin en de Telegraaf. Een biografie moet gewoon daar buiten staan. Hoe meer je je eigen gegevens moet afstaan om iets te weten, des te meer loop je kans dat een minder prettig persoon je gegevens in handen krijgt en misbruik van maakt.

    • Bert zegt:

      @Pak Ron ,Ik heb die schrijver van dat artikel even gegoogeld ,Alexander Bakker ,ik schat hem in de 20 maar op die foto lijkt ie wel 15of 16 jaar ,dat ging natuurlijk zo op die redactie van de Telegraaf “” Ach Alex schrijf jij even een stukje over die Indonesiers ,die een warong hebben geopend aan de Sophialaan “” Alexander effe ook aan het googelen ,binnen 5 minuten wist ie alles over die Indonesiers en die Marokkanen sorry Molukkers ,ja voor Alexander allemaal 1 grote pot nat . Ach het Telegraaf publiek zal het een worst wezen hoe het met die Indonesiers en zo gaat ,als er maar in staat dat de Nederlandse staat ze heel en heel goed behandeld heeft. Daar ben je in geslaagd Alex !

      • Ron Geenen zegt:

        Ben net terug van weggeweest. Shoppen!
        Ja, het kan best zo zijn gegaan. En dat met ene Paul Jansen, hoofdredacteur Telegraaf, die ook een bestuurlijke functie heeft gekregen in IHC. Moet zeker daar oppassen op het schrijfwerk van de artikelen die uit de pennen van de Indo’s vloeien. Jij en ik zijn daar ook beslist niet welkom. Te veel sambal Padang Idjoe.

  12. Jan A. Somers zegt:

    Al twee keer in de fout gegaan en een keer niet tevreden met de plek. De Indische gemeenschap ‘stond erbij en keek ernaar’. Deed dus niets, behalve babbelen. Maar volgens mij heeft VWS nu al vier (???) keer een nieuwe plek betaald. Das was toch een beslissing van zo’n slechte Hollander? Uit ons belastinggeld?

    • Ron Geenen zegt:

      @Das was toch een beslissing van zo’n slechte Hollander? Uit ons belastinggeld?@

      Was dat niet een camouflage, een zoethoudertje, om de grote lading te dekken; de grote schuld aan de uitgewezen Nederlanders uit het voormalig Indie, die de NL regering tot op heden weigert te betalen. En dan heb ik het nog niet eens over de officiële verontschuldiging.
      Misschien voor u niet zo belangrijk, maar voor heel veel Indie gangers wel!
      “Ons Belastinggeld”? Dat is slechts een pleister op de wond in vergelijking met al het belastinggeld (miljoenen) dat naar alles wat er binnenkomt gaat.

      • Jan A. Somers zegt:

        En de Indische gemeenschap vond het goed. Stonden in ieder geval niet te zwaaien op het Malieveld. Wie zwijgt stemt toe.

        • Ron Geenen zegt:

          @Wie zwijgt stemt toe.@

          Dat is een NL uitdrukking. He Indisch zwijgen heeft een ander reden.

        • Jan A. Somers zegt:

          “He Indisch zwijgen heeft een ander reden.” Weet ik. Mensen uit Indië zwijgen altijd. Ze wachten, al heel lang. Vandaar dat de meeste gerechtigden al lang dood zijn. Zonder ooit een verzoek tot uitbetaling te hebben gericht aan het daartoe bevoegde Indonesische ministerie. Maar nu ben ik off topic t.a.v. het onderwerp, IHC.

        • Ron Geenen zegt:

          Het valt me van u tegen. Het Indisch zwijgen in NL heeft voor mij een andere betekenis.

  13. Bert de Suri-Indo zegt:

    @Pak Ron 1 van die bestuursleden van het IHC ( Mannen) is wel degelijk van Indische komaf sudah muda maar ja toch ,lijkt me een geschikte jongen er staat dat ie een Indonesische moeder heeft en een Hollandse vader ,ik denk dat die journalist bedoelt een Indische moeder,hij maakte deel uit van de deelraad Zuid ( waar ik woon ) ,hij heeft als 3e generatie Indo nog steeds sterke banden met Indonesie .Ik bedoel Alexander Scholtes ,ik heb hoge verwachtingen van hem ,in ieder geval meer ,veel meer dan die andere kerels .Dus afgesproken alleen die 4 andere mannen moeten die sambal Padang idjoe opeten ,Alexander en Vaya zullen we maar ontzien .

    • Boeroeng zegt:

      Als ik dit lees…..
      https://www.indisch3.nl/2013/06/28/indo-1-0-in-de-politiek-alexander-scholtes/
      is Alexander Scholtes niet van Indische komaf.
      Dan is er nu nog maar 1 bestuurslid van de zes die van Indische komaf is.
      Is dat wel gezond zo voor een herinneringscentrum tbv Indische families over hun voorgeschiedenis. ?
      Heeft het bestuur wel genoeg feeling met de doelgroep ?

      Heeft men wel bewust gezocht naar minstens 3 nieuwe bestuursleden van Indische afkomst ?

      • Ron Geenen zegt:

        @is Alexander Scholtes niet van Indische komaf.@
        Door zijn moeder kan hij van Indische komaf zijn. Zijn gedrag, lees het interview, is volledig Nederlands. Hij slaat volledig de Indische over en heeft liever met de Indonesier te maken. Verkeerde man bij het IHC. Trouwens wat wil hij daar doen, Indonesie meer promoten?
        Het concept van het nieuwe bestuur is misschien controle. U weet wel vanwege de weer te verstrekken subsidies. Immers in het verleden liep het uit de hand.

      • Loekie zegt:

        Hoeveel spelers van het Nederlands elftal en vele clubs zijn van Nederlandse komaf? Antwoord: weinig. Kun je dan nog spreken van Nederlands voetbal?…Zo zijn er vele voorbeelden. En zo kun je telkens vragen: is dat wel zo gezond voor enz. En die vraag is terecht, die vraag is belangrijk. Maar die vraag stellen is ‘gevaarlijk’ tegenwoordig, want al gauw ben je een racist, je discrimineert, je vergeet dat iedereen een nederlands paspoort heeft en dus Nederlander is enz.
        Wordt er gediscrimineerd als men geen bestuursleden wil die niet van Indische komaf zijn?

        • Ron Geenen zegt:

          @Wordt er gediscrimineerd als men geen bestuursleden wil die niet van Indische komaf zijn?@

          Mag men de volgende vragen stellen.
          Wie heeft die bestuursleden gekozen en aangesteld? En wat is de reden van hun keuze?
          Waren de Indische verenigingen daarbij betrokken? Worden de bestuursleden voor hun functie betaald?

        • Jan A. Somers zegt:

          “Mag men de volgende vragen stellen.” Lijken mij vragen gesteld aan het verkeerde adres. Gesteld aan het juiste adres krijgt u ongetwijfeld een duidelijk antwoord.

        • Ron Geenen zegt:

          Donot worry. Dat ga ik ook beslist doen. Maar dit praathuis kan mij misschien ook bepaalde inlichtingen verschaffen. Mijn locatie is ongeveer 10,000km ver verwijderd. Het is toch zo, dat door veel vragen te stellen, kan men soms veel meer te weten te komen. Vooral van anders denkenden.

      • Boeroeng zegt:

        Dit Indisch Herinneringscentrum heeft de opdracht ‘het Indisch verhaal’ te vertellen.
        Dat is het verhaal van Indische Nederlanders en die van andere Europeanen die er toen ook waren maar niet van Indische komaf. ( in verhouding van ca 3 staat tot 1)
        Het wekt vertrouwen als het bestuur van Indische afkomst is, of minstens de helft van hen
        Dat is dus een kwaliteit méér.
        Het bestuur moet een verhaal vertellen wat niet hun verhaal is ? Dat is raar….
        Het hebben van een Indische afkomst vergroot de kans op het hebben van contacten en feeling met Indische mensen . En dat is het belangrijkste criterium: Feeling.

        De vergelijking met Nederlandse sporters van buitenlandse afkomsten gaat nergens heen.
        Meestal zijn die in Nederland opgegroeid of geboren. Nederland is hun land en ze hebben vanaf de wieg ook feeling met de Nederlandse cultuur.
        Ze sporten voor zichzelf en ze pretenderen niet ‘het Nederlands verhaal’ te vertellen

        • Ron Geenen zegt:

          Ben mee eens wat betreft de sporters, want dat doen ze voor hun zelf. Het is ook van tegenwoordig. Ik zie liever dat de herinneringen boven tafel komen. Ben benieuwd of de Indo’s buiten Nederland er ook in betrokken worden. De blanda’s in het bestuur weten misschien niet eens dat er zoveel in de US zitten en die nog een binding hebben met hun verleden.

        • Loekie zegt:

          @ “Dit Indisch Herinneringscentrum heeft de opdracht ‘het Indisch verhaal’ te vertellen.
          Dat is het verhaal van Indische Nederlanders en die van andere Europeanen die er toen ook waren maar niet van Indische komaf”.

          Indisch verhaal? En het verhaal van de Indonesiërs…?

          “Het Indisch Herinneringscentrum is één van de vier nationale herinneringscentra van de Tweede Wereldoorlog. Het Indisch Herinneringscentrum is dé plek waar je terecht kunt voor de gedeelde geschiedenis van Nederland en Indonesië vanaf ca. 1900 met nadruk op de Tweede Wereldoorlog en de dekolonisatie. Meer bekendheid over de Indische geschiedenis leidt tot een beter begrip van actuele gebeurtenissen, ontwikkelingen en personen die verwant zijn aan deze historie. En door te herinneren, gedenken en herdenken blijft het Indische verhaal ook in de toekomst geborgd. Zo vormen wij het Indisch geheugen voor de toekomst.”
          http://www.indischherinneringscentrum.nl/over-ons

        • Boeroeng zegt:

          Indonesiërs moeten zelf hun verhalen vertellen. Dat moeten Nederlanders niet doen.

  14. Boeroeng zegt:

    Bestuurslid René Laurens schrijft:

    Mijn Indische roots liggen op Saparoea (dicht bij Ambon), waar mijn grootvader vandaan komt. Opa diende in het KNIL en hij is in april/mei 1951, zoals veel Molukse KNIL-militairen, met zijn gezin overgebracht naar Nederland. Daar heeft de familie nog jaren gewoond in de woonoorden “de Schaffelaar” en later “de Biezen” bij Barneveld. Na het verlaten van die woonoorden is de Molukse gemeenschap opgegaan in de lokale samenleving: Barneveld, Voorthuizen en omgeving.

    http://www.indischherinneringscentrum.nl/nieuws/ihc-verwelkomt-nieuw-bestuurlid-rene-laurens

    Dus Molukse roots.

  15. Boeroeng zegt:

    haha gevonden… Roel Dagevos is een Lapré-nazaat

    1.4.1.1 Madeline (Nancy, Nes) Lapré is geboren op zaterdag 16-01-1926 in Soerabaja, Oost-Java (Nederlands Indië), dochter van Hendrik Emile Lapré (zie 1.4.1) en Susanna Elize Hunter. Nancy, Nes trouwde, 21 jaar oud, op donderdag 16-10-1947 in Soerabaja, Oost-Java (Nederlands Indië) met Eduard Theodorus Cornelis (Edo) Dagevos, 35 jaar oud.
    Notitie bij het huwelijk van Nancy, Nes en Edo: Zoon Roeland René Dagevos heeft nog 1 halfzus en 3 halfbroers, geboren uit het eerdere huwelijk van Edo dagevos en Corrie Spruit.
    Melanie Dagevos 18-01-1935 te Blitar
    Richard Dagevos 21-06-1936 te Blitar
    Edward Marconi Dagevos 22-03-1939 te Blitar
    Lewis Frans Dagevos 21-07-1941 te Blitar
    Zie 1.6.1 voor persoonsgegevens van Edo.
    Kind van Nancy, Nes en Edo:
    1 Roeland René (Roel) Dagevos [1.4.1.1.1], geboren op vrijdag 24-06-1960 in Arnhem

    http://www.lapre.nl/stamboom/parenteel/maria1846.htm

    Dus Indische roots.

    • Bert de Suri-Indo zegt:

      @Boeroeng ,Goed om te horen dat de heren Laurens en Dagevos toch Indische roots hebben.tja foto,s kunnen je op het verkeerde been zetten,precies wat je zegt Boeroeng als je het Indische verhaal wilt vertellen is het wel zo makkelijk als je Feeling hebt met die groep.

      • bokeller zegt:

        Indisch verhaal, Indisch dit en dat, maar
        mana ons INDO verhaal.
        In het museum ”Bronbeek” staat luidt en
        duidelijk , MISLUKT” en een stukkie en wel
        alleen het woord,INDIANISATIE en niet wat
        voor ’n ellende het voor de Indo was en werd.
        siBo

        • Ron Geenen zegt:

          @Indisch verhaal, Indisch dit en dat, maar mana ons INDO verhaal.@

          Ben nieuwsgierig of het nieuwe bestuur van het IHC daar ook zitten om elk verhaal dat binnen komt, eerst te gaan screenen. Er is namelijk subsidie van de staat NL en dan mag je beslist niets verkeert of negatief schrijven. Al is het waar.

        • Jan A. Somers zegt:

          “mag je beslist niets verkeert of negatief schrijven.” Ik werkte als onderzoeker bij het IMG-TNO. praktisch 100% gesubsidieerd door diverse ministeries. Nooit iets gemerkt van rood potlood! Het enige waar je op moest letten is dat als je betaald werd door het ene ministerie, je je niet kon bemoeien met onderzoek dat door een ander ministerie werd betaald. Dan raakten beide financiële administraties in de war, wie betaalt wat? Gelukkig kreeg je dan een seintje van die ambtenaren.

    • Jan A. Somers zegt:

      Op de passagierslijst van de Princess Beatrix (zie oude Javapost.nl) komt voor: A.J.A. Dagevos,. Familie?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s